MotoGP en WSBK topic

Pagina: 1 ... 73 ... 75 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turralyon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:30
Het is pas vrijdag, maar misschien kan de loftrompet voor Yamaha uit het vet gehaald worden? P6 voor Fabio en P8 voor Rins. Mijn geheugen is niet heel goed, maar kan me niet herinneren dat beide Yamahas in de top 10 van een sessie te vinden waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-06 14:37
Turralyon schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:14:
Het is pas vrijdag, maar misschien kan de loftrompet voor Yamaha uit het vet gehaald worden? P6 voor Fabio en P8 voor Rins. Mijn geheugen is niet heel goed, maar kan me niet herinneren dat beide Yamahas in de top 10 van een sessie te vinden waren
Hebben ze updates doorgevoerd oid?

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Turralyon
DeTjuk schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:29:
[...]

Hebben ze updates doorgevoerd oid?

Ik denk van wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ben benieuwd welk alternatief circuit ze gaan kiezen voor volgende week:
Bagnaia: “Even if it means losing the title, I’m not willing to race in Valencia”
Title contender Bagnaia has warned that if Moto GP insists on staging its finale in flood-stricken Valencia, he will stay away even if it costs him the championship
https://www.motorsport.co...ace-in-valencia/10669002/

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:23
YakuzA schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:13:
Ben benieuwd welk alternatief circuit ze gaan kiezen voor volgende week:

[...]
https://www.motorsport.co...ace-in-valencia/10669002/
Zakelijke belangen doen het morele kompas haperen.
https://www.racesport.nl/...st-het-me-de-wereldtitel/
In de contracten staat dat er minimaal twintig Grands Prix georganiseerd moeten worden, zo niet dan moeten de televisiestations gecompenseerd worden. Dit gaat natuurlijk over grote bedragen waardoor het voor Dorna Sports afwachten is dat de lokale overheden, zij het de Comunitat Valenciana of de Spaanse overheid, het evenement afgelasten. In dat geval is het overmacht en zal Dorna Sports geen compensatie hoeven af te dragen.
Ik zou tegen Dorna willen zeggen: gelast het af en wacht lekker de rechtzaken af. Eens kijken hoe principieel de sponsoren TV-stations zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 01-11-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ook sportief gezien is het seizoen natuurlijk ook belangrijk voor de rijders, zoals het nu er uit ziet wordt het mogelijk een week later op:
Qatar, Portimao, Jerez and Barcelona emerge as options for replacement race

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-06 14:02

steveman

Comfortabel ten onder

Zou echt schandalig zijn als ze nu een circuit aan het oplappen zijn...

Het treft overigens wel dat de kandidaten op hetzelfde materiaal rijden, anders zou je bij een vervangende baan nog veschil kunnen hebben of het een Ducati-baan is of niet.

Of zijn er tegenwoordig eigenlijk nog niet-Ducati-banen?

*update*

zowaar op nu.nl iets over motogp, zonder crashes...

https://www.nu.nl/sport-o...n-zou-echt-fout-zijn.html

[ Voor 86% gewijzigd door steveman op 01-11-2024 19:30 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
YakuzA schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:46:
Ook sportief gezien is het seizoen natuurlijk ook belangrijk voor de rijders, zoals het nu er uit ziet wordt het mogelijk een week later op:

[...]
Ik vind verplaatsen naar een anders circuit ook de meest logische oplossing.

Vind het alleen waardeloos van Dorna om niet zelf te beslissen dat de race in Valencia niet door kan gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeTjuk
Shadow_Agent schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:19:
Al die technologie mag w.m.b. zo snel mogelijk verdwijnen
Dan krijg je dit:

Even lekker op het achterwiel in het heetst van de strijd. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

DeTjuk schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:14:
[...]

Dan krijg je dit:

[YouTube: GP 500 - suzuka 1989 - Rainey vs Schwantz en Español]

Even lekker op het achterwiel in het heetst van de strijd. _/-\o_
Ik vraag me af, was het niveau zo extreem laag of zijn er andere redenen dat de lean angle zo extreem geworden is. Nog afgezien van het 'beuken'. Ik kan me nog de crash van Rainey herinneren en de titels van Doohan heb ik 'meegemaakt'. Maar als je die beelden ziet, het ziet zo amateuristisch uit vergeleken met vandaag de dag.

Zijn de banden zoveel beter geworden, of anders? Ik kan me niet voorstellen dat het vertrouwen in materiaal zo anders is.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:05

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

siggy schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:21:
[...]

Ik vraag me af, was het niveau zo extreem laag of zijn er andere redenen dat de lean angle zo extreem geworden is. Nog afgezien van het 'beuken'. Ik kan me nog de crash van Rainey herinneren en de titels van Doohan heb ik 'meegemaakt'. Maar als je die beelden ziet, het ziet zo amateuristisch uit vergeleken met vandaag de dag.

Zijn de banden zoveel beter geworden, of anders? Ik kan me niet voorstellen dat het vertrouwen in materiaal zo anders is.
Haha dat denk ik ook altijd als ik die oude beelden zie. Dan denk ik altijd “volgens mij kan ik dat wel bijhouden” 😂

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

De banden zijn het grootste verschil lijkt me. Rammers die tot het gaatje gaan had je toen ook heus al wel.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
Ik ben benieuwd hoeveel rondjes de huidige generatie coureurs het volhoudt met een 500cc tweetakt op de grens. Het zat natuurlijk ook in andere dingen dan alleen banden. Rijwielgedeelte, vering/demping, een blok met een powerband zo breed als de string van je vriendin.

Haal de aero er af en neem afscheid van de traction control. Dan komt het weer neer op de rechter pols. Ben benieuwd hoeveel pk je daarmee kunt controleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Nou na vandaag kunnen we waarschijnlijk wel de wereldtitel invullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Nou, prijs de dag niet voor het avond is. Het blijft MotoGP... en het blijven die twee :+

En die Q2 trouwens, meeegatijd van Martin, duikt Pecco er nog even nipt onder :o

[ Voor 32% gewijzigd door steveman op 02-11-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Ai, Pecco je maakt het jezelf nu heel moeilijk. Martin moet morgen 9 punten meer halen dan Bagnaia om wereldkampioen te worden. Als Martin wint, moet Bagnaia 2de worden om het feestje uit te stellen.

Quartararo is 5e geworden, hopelijk is het nieuwe blok de ommekeer voor Yamaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Boerenlater schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:14:
Nou na vandaag kunnen we waarschijnlijk wel de wereldtitel invullen.
Word alleen maar spannender nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Wat een lelijke crash bij de motogp start. Bagnaia die bijna zijn voet kwijtraak en Miller die zijn hoofd bijna kwijt is..... Jezus.....
Dat ie niet zijn nek gebroken heeft.... 'all riders concious'........ Miller in de ambulance, dat duurde wel even. Weinig info van de commentators voor de rest.

[ Voor 38% gewijzigd door siggy op 03-11-2024 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

'No serious injury' voor Jack Miller.

Nou, dat was een lucky escape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:35
siggy schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:08:
Wat een lelijke crash bij de motogp start. Bagnaia die bijna zijn voet kwijtraak en Miller die zijn hoofd bijna kwijt is..... Jezus.....
Dat ie niet zijn nek gebroken heeft.... 'all riders concious'........ Miller in de ambulance, dat duurde wel even. Weinig info van de commentators voor de rest.
Miller gaat wel last van z’n nekspieren hebben, die helm over dat achterwiel zien stuiteren was eng om te zien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Dat begon erg eng :X

Maar uiteindelijk slaapverwekkend...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Laatste raceweekend word een leuke. Ik gun het Martin :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeTjuk
siggy schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:21:
[...]

Ja, snap wat je zegt op basis van de beelden, maar wat ik er van begrijp waren de 500 cc machines zeker niet makkelijk om onder controle te houden qua o.a. Vermogen afgifte.

En ik gun het Jorge ook. Aprilia zie ik volgend seizoen geen kans maken op het kampioenschap dus doe het nu maar dan mag Pecco volgend jaar laten zien of hij beter is dan MM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

DeTjuk schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:45:
[...]

Ja, snap wat je zegt op basis van de beelden, maar wat ik er van begrijp waren de 500 cc machines zeker niet makkelijk om onder controle te houden qua o.a. Vermogen afgifte.

En ik gun het Jorge ook. Aprilia zie ik volgend seizoen geen kans maken op het kampioenschap dus doe het nu maar dan mag Pecco volgend jaar laten zien of hij beter is dan MM.
Precies. Dit is de enige kans voor jm. Aankomende jaren word een mm show 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turralyon
Joris748 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:00:
Ik ben benieuwd hoeveel rondjes de huidige generatie coureurs het volhoudt met een 500cc tweetakt op de grens. Het zat natuurlijk ook in andere dingen dan alleen banden. Rijwielgedeelte, vering/demping, een blok met een powerband zo breed als de string van je vriendin.

Haal de aero er af en neem afscheid van de traction control. Dan komt het weer neer op de rechter pols. Ben benieuwd hoeveel pk je daarmee kunt controleren.
Zijn best wel wat quotes te vinden dat de huidige generatie motoren makkelijk te rijden zijn. Alleen die laatste paar tienden om de aansluiting naar de top te maken dat is zwaar. Bijvoorbeeld Aleix zegt het en dat de tweetakt 500 veel moeilijker te controleren waren.

https://www.ziggosport.nl...prek-met-aleix-espargaro/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeTjuk
Altijd mooi om te zien als twee mannen het verleden achter zich kunnen laten en samen geniet van hetgeen ze verbindt: Stoner op visite bij Rossi: Samen crossen op de Ranch. Mooie beelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

^^Mooi om te zien dat voormalig rivalen elkaar op een vriendschappelijke manier kunnen treffen. Rainey en Schwantz is het zowaar ook gelukt :o

Okay, niet beslist op een zaterdag, ergens wel zo mooi. En nu dus op naar de laatste race om de titel te bemachtigen!

Tevens: damn, streetfighter MotoGP, best een gave look eigenlijk. hekjeAcosta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Joris748 op 17-11-2024 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Jammer van Veijer. Kwam topsnelheid te kort vanwege een verkeerde gearing. Maar 3e plek in de eindstand is nog steeds een knappe prestatie!

En nu is het tijd voor MotoGP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Pffff hoge hartslag. Totaal niet spannend maar ik knijp hem wel. Goooo Jorge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Yessssss. Zo gegund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijss85
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:39
Yes! Mooi moment ook tussen Jorge en Aleix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Laatste race (als fulltime motogp-coureur) van Aleix Espargaro. Ook een moment om bij stil te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ben al jaren fan van Martin, ook in de Moto3 en Moto2 tijd al. Super mooi om te zien dat hij nu wereldkampioen is geworden in de Motogp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 13:57
Ziggo kapte 'm af voordat de ereronde klaar was :(

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

sig69 schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:05:
Ging verder op een ziggo sport 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 13:57
Tylen schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:26:
[...]

Ging verder op een ziggo sport 3.
Oh dat had ik gemist, even teruggekeken nog. Thanks.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Ge-wel-dig!

Hulde aan Ducati voor het eerlijk verloop... niet plots een poreuze drijfstang of zo voor Martin :+
Ik snap dat je fankanon Marquez tekent, maar... naja.

Nu maar hopen dat ze wonderen verrichten aan de appie voor komende jaren... Vraag maar aan AM hoe goed ie al mid-corner is :+

En trouwens, had iedereen maar een vriend als Aleix.

Dat Zonta's sleutelbeen nog heel is trouwens, nare smak :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2LV5gYCHjojM4R04UHyVp_oPXY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0ngKxrkLGBfdWJJHylV8xRts.png?f=user_large
:7

Ik heb het idee dat JLo niet echt opgelet heeft dit seizoen, desgevraagd wat ie vond van de laatste twee seizoenen van Pecco en Jorge: "Not many mistakes".

WAT?

[ Voor 38% gewijzigd door steveman op 17-11-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
sig69 schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:05:
Ja een of ander benefiet wedstrijd met bejaarden is natuurlijk vele malen belangrijker. De keuzes van Ziggo probeer ik me al jaren niet aan te ergeren.

Wat ik me wel afvraag Veijer vertelde dat zijn 6 te kort stond en daardoor niet mee kan komen. Het is leuk en aardig dat hij zo in zijn eentje de tijden neerzet, maar geleerde lessen uit het verleden worden niet meegenomen naar volgende races. Want dit verhaal heb ik al paar keer eerder gehoord. Misschien had die gewoon eens wat slipstreampjes moeten opzoeken tijdens trainingen.

Hoe dan ook dinsdag begint seizoen '25 weer. Druk programma voor Marc Marquez. Volgens mij gaat hij zowel op de 24 en 25 machine zitten tijdens de testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Turralyon schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:24:
Ja een of ander benefiet wedstrijd met bejaarden is natuurlijk vele malen belangrijker. De keuzes van Ziggo probeer ik me al jaren niet aan te ergeren.

Wat ik me wel afvraag Veijer vertelde dat zijn 6 te kort stond en daardoor niet mee kan komen. Het is leuk en aardig dat hij zo in zijn eentje de tijden neerzet, maar geleerde lessen uit het verleden worden niet meegenomen naar volgende races. Want dit verhaal heb ik al paar keer eerder gehoord. Misschien had die gewoon eens wat slipstreampjes moeten opzoeken tijdens trainingen.

Hoe dan ook dinsdag begint seizoen '25 weer. Druk programma voor Marc Marquez. Volgens mij gaat hij zowel op de 24 en 25 machine zitten tijdens de testen.
Zijn 2e startplek kwam toch uit een slipstream dit keer? Maar idd, vreemd en eigenlijk erg slordig (vind ik). Maakt niet uit, hopelijk gaat ie een degelijk Moto2 seizoen tegemoet en kunnen we daar ook regelmatig van genieten. Niet dat ie de nummer1 positie van vdG gaat verbeteren in 2025, vwb aantal smakken 😁

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeTjuk
@hardware-lover @Turralyon

Ik heb de quote er nog even bij gezocht over 'de 6e'.
We stonden wat te kort op de zes. Dat is jammer natuurlijk, maar we zaten al op de limiet met de zes, eigenlijk. We konden daar echt niet verder mee, dus we konden de zesde versnelling niet meer langer maken tenzij we de hele motor zouden veranderen. Dan zouden we echter de hele setting weer aan moeten passen, dus we zijn met deze versnellingsbak naar buiten gegaan. Op zich ging dat op sommige stukken goed met deze versnellingsbak, maar op het rechte stuk verloor ik alles. Ik zat zo lang in de limiter, anders had ik echt nog wel dingen kunnen proberen.
Mijn technische motorkennis is zwaar onvoldoende, maar blijkbaar is het niet iets wat je zo 1, 2, 3 aanpast. Maar ergens blijft het wel gek, je weet wat voor circuit het is, sterker nog je reed er in mei ook al.

Als iemand iets kan roepen over het 'langer' maken van de (6e) versnelling(en), dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeTjuk
Rood joh!
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54151095920_335ff57ab1_k.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54150433661_bdc62fd2b6_k.jpg
Hoi Jack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
DeTjuk schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:11:
@hardware-lover @Turralyon

Ik heb de quote er nog even bij gezocht over 'de 6e'.

[...]

Mijn technische motorkennis is zwaar onvoldoende, maar blijkbaar is het niet iets wat je zo 1, 2, 3 aanpast. Maar ergens blijft het wel gek, je weet wat voor circuit het is, sterker nog je reed er in mei ook al.

Als iemand iets kan roepen over het 'langer' maken van de (6e) versnelling(en), dan hoor ik het graag.
Zover ik weet hebben ze per versnelling twee overbrengingsverhoudingen ter beschikking. Daarnaast hebben ze twee overbrengingsverhoudingen voor de primaire overbrenging (krukas naar versnellingsbak) ter beschikking.

Kan me voorstellen dat het minder eenvoudig is dan slechts de overbrengingsverhoudingen van de 6de versnelling aan te passen. Omdat dat ook invloed heeft hoe de motor bij overschakelen van 5 naar 6 oppakt. Misschien moet je dan ook de 5de en/of de 4de aanpassen om beter in de powerband te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Bijna KTM oranje :o

[ Voor 17% gewijzigd door Willem30 op 19-11-2024 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeTjuk
Vond deze livery ook wel vet.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54150629951_d91ba0cea1_k.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn-1.motorsport.com/static/img/news/photo-2024-11-19-13-14-28.webp

En de communicatie met de rijders wordt weer getest.

[ Voor 25% gewijzigd door DeTjuk op 19-11-2024 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Test results
1 Alex Marquez (Gresini Ducati) 1m38.803s
2 Fabio Quartararo (Yamaha) 1m39.199s
3 Pecco Bagnaia (Ducati) 1m39.398s
Zoo, yammie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambufan
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 16:44
Marc Marquez doet zijn oude team vanaf zijn blinkende nieuwe fabrieks-Ducati nog even de hartelijke groeten. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tof1VtXVFLQQW-ASJ-wtV6fjFM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCFEGBKENe30KyCPa0wXtGNk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Bambufan op 19-11-2024 21:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeTjuk
Bambufan schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:32:
Marc Marquez doet zijn oude team vanaf zijn blinkende nieuwe fabrieks-Ducati nog even de hartelijke groeten. :+

[Afbeelding]
Ja, haha, wat een mannetje ook. Hij heeft een heerlijke tijd gehad bij Gresini, zoveel is wel duidelijk.

En Fabio had ik niet op een P2 verwacht in de test. Leuk voor hem. Voor Mir blijft de ellende maar doorgaan met weinig nieuws om te testen vanuit Honda, hopen op meer spul volgende week.

En dit staat hem goed hoor :)

Afbeeldingslocatie: https://www.racesport.nl/wp-content/uploads/2024/11/534A0103-2048x1365.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambufan
KTM Factory Motogp Team 2026: Pedro Acosta en Colin Veijer

Binder kan weer lekker diamanten gaan poetsen bij zijn ouders. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeTjuk
Goed verhaal.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GdFny82XcAAnkP1?format=jpg&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/736x/e0/17/b4/e017b400eb28b161bb6760a25f432401--the-godfather-part-iii-godfather-quotes.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door DeTjuk op 25-11-2024 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambufan
Ze mikken op 2144-2145.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeTjuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambufan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeTjuk
Bambufan schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:17:
[...]

Nou nog hopen dat het hele team niet wordt opgedoekt...
Nou, inderdaad, wat er zo goed uitzag, blijkt toch een kat in de zak te zijn. Hopelijk lijkt het mee te vallen.
Dat er onrust is lijkt me duidelijk: https://www.crash.net/mot...dro-acosta-amid-ktm-worry / https://www.gpone.com/en/...-dreams-a-grand-slam.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
DeTjuk schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:22:
[...]

Nou, inderdaad, wat er zo goed uitzag, blijkt toch een kat in de zak te zijn. Hopelijk lijkt het mee te vallen.
Dat er onrust is lijkt me duidelijk: https://www.crash.net/mot...dro-acosta-amid-ktm-worry / https://www.gpone.com/en/...-dreams-a-grand-slam.html
Het heeft een heel hoog als-dan gehalte. Meer gebaseerd op opportunisme. Laten we de ontwikkelingen bij KTM afwachten, voordat we gaan speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
Het zijn dan ook wel 2 websites met een hoog gossip/clickbait gehalte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Ik vind dit nieuws voor nu interessanter:

https://www.racesport.nl/...eindigt-in-de-rechtszaal/
Er komt al na een half seizoen een einde aan het avontuur van Preicanos Racing als team in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Het team, de voormalig werkgever van Bo Bendsneyder, gaat in 2025 weer verder onder de naam GAS-UP Racing-team. De oprichter van het SAG Racing-team (later GAS-UP) Edu Perales en Raúl Castañeda (Preico Jurídicos CEO) zijn in een juridische strijd verwikkeld en treffen elkaar binnenkort in de rechtszaal.
Raúl Castañeda heeft geen vriendjes gemaakt bij het team. Vond de manier van communiceren over/door Castañeda vanaf het begin al bijzonder. Veel te vol van zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
Joris748 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:25:
Ik vind dit nieuws voor nu interessanter:

https://www.racesport.nl/...eindigt-in-de-rechtszaal/

[...]

Raúl Castañeda heeft geen vriendjes gemaakt bij het team. Vond de manier van communiceren over/door Castañeda vanaf het begin al bijzonder. Veel te vol van zichzelf.
Eens wat betreft KTM. Rustig afwachten inderdaad, maar voor die sites moet de kachel thuis ook roken natuurlijk. Dus een artikeltje hier en daar met de glazenbol erbij. Ik kan die F1 sites al helemaal niet meer lezen. Lijkt wel GTST af en toe. :r

Over soaps gesproken: Castañeda :N Haha. Toch lullig voor Bo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-06 21:17
Achteraf was Bo dus gelukkig op tijd weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turralyon
En masia gaat ook bij het team nu weg ook naar wss300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Turralyon schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:38:
En masia gaat ook bij het team nu weg ook naar wss300
Hij staat nu zowel op de voorlopige startlijst van Moto2 als van WorldSSP (niet WorldSSP300).

https://www.racesport.nl/...ssp-startlijst-voor-2025/
De hoop van velen is nu gericht op Dorna Sports en de IRTA, zij zijn namelijk degene die op dit moment drie vliegen in één klap kunnen slaan. Door nu door te pakken, de daad bij het woord te voegen. Met het intrekken van de twee startplaatsen van Gas Up Racing voor 2025 zet men de eerste stap naar een gewenst kleiner Moto2 startveld, is de paddock eindelijk verlost van het zeer onprofessionele gedrag van de twee genoemde heren en kan Masia eindelijk zonder stress doen waar hij goed in is…namelijk heel hard zijn ronden rijden op een motor en wel in het FIM Supersport World Championship.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambufan
Hoewel KTM het met klem ontkent, is een vertrek uit de Moto3 en Moto2 vrijwel zeker en een vertrek uit de MotoGP niet uitgesloten...

In het restructureringsplan wordt van een onmiddellijk einde aan alle Moto3,2 en MotoGP activiteiten gesproken.

Dat zou dus in ieder geval betekenen dat de Moto3 in één klap tweederde van hun motoren voor volgend jaar kwijt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[gelukkig niet]

[ Voor 96% gewijzigd door hardware-lover op 20-12-2024 18:44 . Reden: verkeerd begrepen ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turralyon
Stel dat KTM inderdaad zich terugtrekt uit de moto3 en moto2. Hoe gaat dat dan opgelost worden? Kan Honda bijvoorbeeld de hele moto3 grid van motoren voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambufan
Turralyon schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:36:
Stel dat KTM inderdaad zich terugtrekt uit de moto3 en moto2. Hoe gaat dat dan opgelost worden? Kan Honda bijvoorbeeld de hele moto3 grid van motoren voorzien?
Ik weet eventueel nog wel een partijtje Spartamets te staan. Van oude vrouwtjes geweest...

Maar het ziet er dus niet goed uit voor het contract dat Collin Veijer heeft voor komend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Turralyon schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:36:
Dat zal wel kunnen, een Moto3-fiets is niet zo moeilijk en duur om te prepareren. Die kun je bijna in serie maken. Een aantal teams zullen dan wel hun motoren moeten leasen/kopen ipv krijgen.

Voor Moto2 zal de impact kleiner zijn, alleen KTM Ajo zal wat extra sponsoren moeten vinden. Feitelijk valt er met het wegvallen van KTM alleen de hoofdsponsor weg. Volgens mij opereert het Ajo team redelijk zelfstandig.

Ik maak me meer zorgen om de Rookies Cup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
Al een tijdje stil hier.

Nu de eerste tests zijn geweest, misschien leuk om eens te gaan speculeren naar het komende seizoen.

Zullen we eens beginnen met de regerend wereldkampioen? Flinke smak gemaakt, en mijn inziens ook door eigen stomme schuld. Door gemiste testkilometers zal hij aan de start staan met een motor waar hij vertrouwen in mist en ondanks zijn talent zal hij dit jaar meer naast de baan te vinden zijn dan erop vrees ik. Ook omdat Aprilla, flink wat testkilometers heeft gemist door de crashes van hun rijders. En de paar rondjes die Martin gereden heeft en dan zegt dat vooral de voorkant de sterke kant is van de motor. Dan heb ik er een hard hoofd in dat het een succes gaat worden aankomend seizoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Joris748 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:19:
[...]

Dat zal wel kunnen, een Moto3-fiets is niet zo moeilijk en duur om te prepareren. Die kun je bijna in serie maken. Een aantal teams zullen dan wel hun motoren moeten leasen/kopen ipv krijgen.

Voor Moto2 zal de impact kleiner zijn, alleen KTM Ajo zal wat extra sponsoren moeten vinden. Feitelijk valt er met het wegvallen van KTM alleen de hoofdsponsor weg. Volgens mij opereert het Ajo team redelijk zelfstandig.

Ik maak me meer zorgen om de Rookies Cup.
Hier moet ik op terugkomen. Blijkbaar maakt de strijd tussen Honda en KTM het erg duur.

https://www.racesport.nl/...onda-in-moto3-is-te-duur/
De toekomst van de Moto3 klasse binnen het MotoGP wereldkampioenschap is de afgelopen jaren uitgelopen op een onderlinge strijd tussen KTM en Honda. Dit alles heeft ertoe geleid dat de klasse veel te duur is geworden en dat dit in de toekomst anders moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-06 18:20
Hoewel de testdagen geen garantie zijn voor de rest van het seizoen ben ik toch wel verrast door de resultaten van Quartararo. Ik hoop dat dit doorgezet kan worden en Yamaha weer een rol van betekenis kan gaan spelen.

In mindere mate geldt dit ook voor Honda en hopelijk hebben zij ook vooruitgang geboekt.

Aprilia heeft een ongelukkige start door de valpartijen van twee van hun rijders met de bijkomende blessures. Hopelijk zijn ze weer hersteld voor de eerste wedstrijd. Hoe de motoren er voor staan kan ik niet goed inschatten.

Van de KTM rijders is alleen Acosta constant snel, de overige rijders hebben nog niet veel laten zien.

Ducati is nog de te kloppen motor. Ze staan nog flink in dubio wat te doen, de GP24 of GP25 motor homologeren. Dit is dan voor de komende twee seizoenen. Morbidelli is ook weer goed op weg en hopen dat hij zijn oude vorm weer terug heeft.

Het belooft in ieder geval weer een spannend seizoen te worden.

Als de regen geen spelbreker blijft in Portimao benieuwd naar de moto2 test de komende twee dagen van uiteraard Collin Veijer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turralyon
Ik durf pas te hopen op een competitieve Yamaha na de Thailand testen. Een ingerubberd Maleisië is wat anders dan low grip circuits.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turralyon
voor wie interesse heeft. Live timing van de moto2 test.

Yamaha op de eerste testdag (zoals verwacht) niet zo snel als in Maleisië. Bezzecchi vind ik qua tijd best oke, had graag gezien wat Martin zou kunnen. Maar ja hij vond het nodig om met een medium band te pushen tijdens de vorige testdagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turralyon
In ander nieuws Simon Patterson meld dat Catalunya tot 2031 op de kalender blijft. En dat Ducati de 24 motor homologeert en niet de '25 motor.

MotoGP testen zijn afgelopen en nu is het wachten tot het 1 maart is voor een eerste echte indicatie van wie waar staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Weer live timing: https://livetiming.getrac...odoalgarve#screen-results

Van den Goorbergh gaat lekker. Maar ook Veijer houdt zich goed staande.

• DeTjuk
Turralyon schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:32:
voor wie interesse heeft. Live timing van de moto2 test.
Zonta voorlopig een P3 en Veijer hoogste top speed lijkt niet geldig te zijn?!
P14 voor hem en weer op de baan.

• Turralyon
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/jack-appleyard-confirmed-tardozzi-has-just-told-me-2024-v0-b3n7aej28vie1.png?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=2b81433da36341928788bd43354c730ad58fc822

En ook de rest blijft bij '24 specs?

• DeTjuk
Is dit wijs?

Scheelt wel veel geld natuurlijk... Gat nog groot genoeg om te domineren?

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:35
Blijkbaar ook de aero delen:
Ducati laat, naast de GP25 krachtbron, ook het nieuwe chassis en aero delen thuis!

Maar als je dan hoort dat Marc Marquez alsnog een stuk sneller is met de race simulatie (ja ja, andere omstandigheden enzo) dan moet de concurrentie alsnog aan de bak:
De achtvoudig wereldkampioen joeg zijn collega’s schrik aan door tijdens een lange run over 23 ronden een gemiddelde rondetijd van 1’30.361 te bewerkstelligen. Ter referentie: in de laatste droge MotoGP race in Thailand in 2023 was de gemiddelde rondetijd van de racewinnaar 1’31.453.
Bron

Op zich wel "goed" nieuws. Ik had verwacht dat Marquez met twee vingers in zijn neus met het kampioenschap aan de haal ging, maar dit biedt wel kansen voor andere fabrikanten (en Pecco, die al heel veel kennis heeft vergaard op de GP24).

Edit:
DeTjuk schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:24:
[...]

Is dit wijs?

Scheelt wel veel geld natuurlijk... Gat nog groot genoeg om te domineren?
Nou ja, Ducati moet nu flink aan de bak om in twee weken tijd nog eens drie GP24 machines in elkaar te steken...

[ Voor 8% gewijzigd door alesandro_46 op 13-02-2025 16:35 ]

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-06 18:02
Aangezien Ducati nog steeds duidelijk de snelste is, is dit helemaal geen "music to the ears" voor de competitie als je het mij vraagt.

De competitie is wellicht ietsjes dichterbij gekomen, maar het geeft vooral aan hoever Ducati voorloopt in de ontwikkeling. Helemaal met de engine freeze voor de komende 2 seizoenen.

Het is dus vooral pijnlijk voor de competitie om zo met de neus op de feiten gedrukt te worden qua achterstand.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
Nu alle testen voorbij zijn gaat dit weekend de eerste WSBK ronde van start. Altijd benieuwd hoe de verhoudingen echt liggen in de races.

Bo heeft in ieder geval indruk gemaakt en ik verwacht er veel van. Michael vd Mark vind ik moeilijk in te schatten maar hij is in de races vaak sneller dan in de testen/trainingen.

Wat betreft de moto2 was met name Zonta al goed op weg, Collin moet duidelijk nog wennen maar boekte continu voortgang. Verrassing was toch wel Barry Baltus met top 3 tijden.

Nog een weekje wachten voor het eerste motogp weekend.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Turralyon
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GkSQ1xHXUAABMR0?format=jpg&name=large

eigenlijk alle informatie in 1 plaatje.

[ Voor 22% gewijzigd door Turralyon op 21-02-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Turralyon schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:50:
[Afbeelding]

eigenlijk alle informatie in 1 plaatje.
Maar niets overgehouden van zijn crash? Zag er niet echt fris uit 😬

Edit: Update: Bendsneyder heeft een blessure opgelopen aan de kleine teen van de rechtervoet. De Nederlander zal zich zaterdagochtend voor de warm-up nogmaals moeten melden bij de circuitarts voor een nieuwe medische check en toestemming voor deelname aan de rest van het weekend.

[ Voor 31% gewijzigd door hardware-lover op 21-02-2025 14:21 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turralyon
Bo Bendsneyder heeft vrijdag op Phillip Island zijn eerste World Supersport pole weten te scoren. De Nederlander zorgde tijdens de Superpole echter nog wel even voor een flinke schrik toen hij op jacht naar een nog snellere rondetijd lelijk ten val kwam en naar het medical centre werd overgebracht. De MV Agusta Reparto Corse coureur liep bij de crash een voetblessure op maar heeft er alle vertrouwen in zaterdag en zondag gewoon in actie te kunnen komen.

Aldus racesport.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
Prima begin voor Bo, hopelijk geen of niet veel last van de blessure. Zelf is hij heel positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

DasNieNix schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:29:
Prima begin voor Bo, hopelijk geen of niet veel last van de blessure. Zelf is hij heel positief.
Misschien toch extra voorzichtigaan gedaan in het eerste gedeelte van de race? Maar goed, hij bleef tenminste zitten... 🥲

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
hardware-lover schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:58:
[...]

Misschien toch extra voorzichtigaan gedaan in het eerste gedeelte van de race? Maar goed, hij bleef tenminste zitten... 🥲
Hij dacht dat er iets met zijn achterband mis was, zei totaal geen grip te hebben. Na de verplichte bandenwissel, reed hij een gat van 5 seconden dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Joris748 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:05:
Hij dacht dat er iets met zijn achterband mis was, zei totaal geen grip te hebben. Na de verplichte bandenwissel, reed hij een gat van 5 seconden dicht.
Het verschil tussen voor en na de pitstop was idd als dag en nacht. Maar het was goed om te zien dat ie de snelheid weer had gevonden👍

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 19:54
Prima race van Bo en jammer van die eerste stint (vast een verkeerd setje banden), morgen ong een kans.

Superbikes hopelijk is dit niet de voorbode voor het hele seizoen, dan wordt het niet heel spannend....

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

aveenhuysen schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:11:
Prima race van Bo en jammer van die eerste stint (vast een verkeerd setje banden), morgen ong een kans.

Superbikes hopelijk is dit niet de voorbode voor het hele seizoen, dan wordt het niet heel spannend....
Vwb dat laatste? Misschien een naamswijziging voor de klasse 😬

Wat een eventvolle 2e SSP race 😳

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
Toch weer een podium plek voor Bo, prima prestaties in deze toch wel bijzondere races met banden wissel.
De Yamaha's R9 presteren bijzonder goed in hun eerste weekend. Ik moet wel zeggen dat ik de reglementen voor de SSP een beetje kwijt ben; ga ik me eens in verdiepen.

Niet het weekend voor Michael waar hij op gehoopt had en ook niet voor zijn teamgenoot.
Nu zijn op dit circuit ook vaak de uitslagen niet representatief voor de rest van het seizoen dus we hoeven nog niet te wanhopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

V.w.b. MvdM, dit is een beetje zoals ie vorig jaar ook vaak presteerde. Ik mag hopen dat het op andere circuits wat beter zal gaan, maar meestal gaat ie gaandeweg eerder naar achteren dan naar voren in een race, jammer genoeg.

Dat ie zelfs in de Superpole race nog door Toprek te grazen werd genomen, zegt toch wel veel.

Maar ik blijf hopen op betere tijden 🤞

Testing, one, two ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeTjuk
Kalender voor 2025 staat in de OP en de teamsamenstelling is weer up to date.

https://nixxo.github.io/calendars/ - om de races in je agenda te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeTjuk
Afbeeldingslocatie: https://resources.motogp.pulselive.com/photo-resources/2025/01/30/95313cfa-3610-46b7-8bf6-8549137ed9c9/Acosta_Binder_Bastianini_Vinales_KTM_RC16_MotoGP_Team-Presentation_2025-20-.jpg?width=1440&height=900

Om kosten te besparen, gewoon beide teams in dezelfde kleuren.
Scheelt weer wat personeelskosten op de ontwerpafdeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:32
Ik zit toevallig in Bangkok komend weekend, alleen het is bijna onmogelijk om een beetje vlot bij het circuit te komen helaas. :'(
Maandag ochtend moet ik weer naar Nederland, echter gaan er 's avonds geen vluchten van het circuit terug naar Bangkok en met de auto of trein ben je minsten 5 uur onderweg. Zo frustrerend dit, ik was er graag heen gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turralyon
Martin zal er niet bij zijn aankomend weekend.Vet balen, had hem graag op de Aprilia gezien.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/481609286_18497033269027895_5766858051985536790_n.jpg?stp=dst-jpg_e35_p1080x1080_tt6&efg=eyJ2ZW5jb2RlX3RhZyI6ImltYWdlX3VybGdlbi4xMzQ3eDE2Nzkuc2RyLmY3NTc2MS5kZWZhdWx0X2ltYWdlIn0&_nc_ht=scontent-ams2-1.cdninstagram.com&_nc_cat=1&_nc_oc=Q6cZ2AHXwChTPd3hHJfht79nqVqOmUzpqXROwi2C4NkP75bohrLhuBxfs79V68STjV3FSG6VhxcRyz1MekWEHV-_khJf&_nc_ohc=g6UnvPyB5QEQ7kNvgF9a9e8&_nc_gid=4ca3d752ad6d4b44a1e6b4ba034cd914&edm=APNOSGoBAAAA&ccb=7-5&ig_cache_key=MzU3NTIyNjQ4NjAzNTM3Mjc1NQ%3D%3D.3-ccb7-5&oh=00_AYCcC4f4NwMEGwfTTQ8leM3BptGNHYpWzncS1igkbYYm6w&oe=67C29D4A&_nc_sid=ca40e6

Een nieuwe breuk na training

[ Voor 7% gewijzigd door Turralyon op 24-02-2025 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
Phoe, dat begint dan niet best. Blessures zijn niet fijn, maar vertrouwen in de fiets lijkt me op deze manier ook een flinke deuk op te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
En met een beetje pech sta je na 1 raceweekend al met 37 punten achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turralyon
En ook Argentinië komt te vroeg voor Martin

[ Voor 38% gewijzigd door Turralyon op 27-02-2025 13:50 . Reden: nu met werkende twitterlink ]

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Ai ai ai! :-( -O- (Ogura)

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistahk1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:33
Voor zover er over kansen gesproken kan worden met Márquez en Bagnaia op de fabrieksmachines, bemoeilijkt het de kansen van Martin wel :/
Pagina: 1 ... 73 ... 75 Laatste