MotoGP en WSBK topic

Pagina: 1 ... 74 75 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistahk1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:30
YakuzA schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:06:
@mistahk1 Er zijn 2 mensen 14e en niemand 12e in je tabel ;)

[...]

tnx voor de samenvattingen :)
Bedankt! Heb het aangepast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-06 14:17

Ken.

\m/.([oO]).\m/

mistahk1 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:56:
[...]

Bedankt! Heb het aangepast!
En wellicht nog 'long lap penalty' by de remarks bij Alex Merguez :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:23
Mooi column over Aaron Slight.

https://www.racesport.nl/finishpraat-aaron-slight/
Tijdens het WorldSBK-evenement in Assen denk ik ieder jaar toch ook altijd nog wel even terug aan de jaren 90. Dat was voor mij een prachtige tijd met geweldige karakters in de World Superbike. En daarmee bedoel ik niet te zeggen dat het nu niet leuk is, want ik geniet nog steeds enorm van de races. Maar als je denkt aan de WorldSBK-karakters uit de jaren 90, dan staat de naam Aaron Slight steevast in ieder lijstje. De Nieuw-Zeelander was een kleurrijke verschijning en een échte World Superbike-racer.
Aan karakters geen genoeg in die jaren. Pierfrancesco Chili, Aaron Slight, Carl Fogarty, Colin Edwards, Troy Corser, Troy Bayliss, Noriyuki Haga, Scott Russell.

Niet dat vroeger alles beter was, maar het was wel anders toen PR machines nog niet draaiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Quartararo op pole _/-\o_ Dit was zijn beste ronde ooit. Wat een held! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
De sprintrace was 1,5 ronde spannend :Z Daarna was het weer de 3D-Cup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Joris748 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:24:
Moto-Ducati Championship. Het was al te verwachten, gezien vorig jaar 🥲

Gelukkig hebben we nog een paar andere klasses 👍

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:32
Joris748 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:24:
Ik hoopte op een verrassende race na de pole van Quartararo maar helaas.
Weer een bijna standaard podium met de broertjes en Bagnaia.

En de broertjes hadden ook nog door rood gereden bij de uitgang van de pitstraat in de qualificatie, de boefjes. Kost ze wel 2000 euro pp dus eigenlijk valt het in Nederland nog wel mee met de hoogte van de boetes :)

Ik hoop dat er nog andere uitslagen in volgende races komen anders wordt het wel een saai seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:24

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

2000 euro lachen ze om. Wat zijn dat voor boetes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Shadow_Agent schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 18:39:
2000 euro lachen ze om. Wat zijn dat voor boetes?
Een foei, niet meer doen fooi. Rood licht negeren op een circuit is een doodzonde. Zou minimaal een gridstraf op moeten leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:04
Verdiende motogp overwinning voor kleine broer. Yamaha op podium ook mooi. Jammer dat Vinales niet naar P3 kon rijden.

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
En voor de statistiek Mir er weer af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:56

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Wat gaaf voor Alex. 👍👍👍👍👍

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:49

steveman

Comfortabel ten onder

Schitterend om te zien :)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
DeTjuk schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:47:
En voor de statistiek Mir er weer af.
9e DNF in 11 races

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Mooi dat Alex zijn overwinning heeft! Hopelijk gaat hij het zijn broer nog heel moeilijk maken in het wereldkampioenschap.

En helemaal mooi dat Quartararo weer op het podium staat. Zeer strakke wedstrijd gereden. Die heeft maar weer eens laten zien hoe goed hij is. Misschien wel de beste coureur van allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mistahk1
De standaard opstelling van de top 10 betrof weer alle Ducati’s, 2 Honda’s, 1 KTM en 1 Yamaha. Echter, de volgorde is door een prachtig baanrecord van 1:35:610 niet zoals gedacht. Quartararo stuurde de Yamaha heldhaftig naar de eerste startpositie om zo de 1134 dagen droogte te doorbreken. Snelle machines zijn dan ook niet het enige wat telt op het Circuito De Jerez – Ángel Nieto.

Sprint Jerez 2025
De afwijkende startvolgorde voor de eerste Europese sprintrace bleek een symfonie die zich nog geen twee ronden staande kon houden, zodoende kwam na deze 2e ronde het repeterende liftdeuntje terug om de overige 10 ronden af te blijven spelen, ofwel een blauwdruk van de voorgaande sprints dit seizoen.

Quartararo wist van zijn P1 goed te vertrekken om als tweede in bocht 1 in te duiken, om er vervolgens wel weer als eerste uit te komen. Helaas bleek het sterk staaltje stuurmanskunsten van de wereldkampioen van weleer niet genoeg, of kon in ieder geval de voorband onder de Yamaha de druk niet meer aan, iets wat ervoor zorgde dat de Fransoos in de befaamde bocht 6 de grindbak bezocht.

Zoals gezegd werd de blauwdruk herhaald, Marc rijdt weg bij z’n jongere broer Alex die op zijn beurt weer wegrijdt bij de teamgenoot van zijn oudere broer. Zoals in de voorgaande wedstrijden moesten de interessante momenten verderop in het veld gezocht worden.

Bij Yamaha moesten we helaas niet zijn, die deden over het algemeen helaas slechte zaken dit weekend. Rins wist zich niet te kwalificeren na een valpartij en moest achteraan starten, Miller verliet gedurende de sprint ook in bocht 6 het circuit en Augusto Fernandez reed achteraan in het veld op P17.

De andere Japanse fabrikant deed het gelukkig iets beter, zo zaten de eerste paar ronden de Honda van Zarco en de KTM van Brad Binder kort bij elkaar, tot Zarco zich onderuit remde in bocht twee. Mir reed weer binnen de top 10 en Marini in de top 15 en de wildcard genaamd Aleix Espargaro behaalde de 18e plaats voor Chantra op plaats 20.

Bij KTM lijkt Viñales steeds beter zijn fiets te kennen en stuurde hem naar een 7e plaats, Acosta en Binder behaalde de 10e en 11e plek, Bastiannini schoof sinds de start twee plaatsen naar voren en haalde de 14e plaats.

Aprilia mogen we niet vergeten. Het team uit Noale zette de testrijder Savadori weer in als vervanger van de afwezige huidige wereldkampioen, maar kwam slechts als 19e over de finish. De andere fabrieksrijder, Bezzecchi, deed betere zaken en kwam als 8e over de finish. Beide Trackhouse machines vielen ditmaal buiten de top 10, met Ogura op de 12e plaats en Raul Fernandez op de 16e plaats.

Nee, spannend buitenom de eerste twee ronden was het niet. Jerez maakt dat de snelle machines voor een uitgestrekt veld zorgen met weinig actie. Hoewel ik ervoor vrees, hoop ik dat Quartararo zich in de race beter staande weet te houden en zo de gevestigde orde wakker te schudden.

Resultaten sprint Jerez 2025
RiderSPA - SPRPointsRemark
93 - Marc Marquez112
73 - Alex Marquez29
63 - Francesco Bagnaia37
21 - Franco Morbidelli46
54 - Fermin Aldeguer55
49 - Fabio Di Giannantonio64
12 - Maverick Viñales73
72 - Marco Bezzecchi82
36 - Joan Mir91
37 - Pedro Acosta100
33 - Brad Binder110
79 - Ai Ogura120
10 - Luca Marini130
23 - Enea Bastianini140
42 - Alex Rins150
25 - Raul Fernandez160
7 - Augusto Fernandez170
41 - Aleix Espargaro180
32 - Lorenzo Savadori190
35 - Somkiat Chantra200
20 - Fabio QuartararoDNF01 laps, crash
43 - Jack MillerDNF04 laps, crash
5 - Johann ZarcoDNF05 laps, crash
88 - Miguel OliveiraDNS0
1 - Jorge MartinDNS0

Race Jerez 2025
Met een slechte start zorgde Marc Marquez al voor de nodige actie nog voor bocht 1. Quartararo maakte met de Yamaha een goede start en wist redelijk ongeschonden te blijven door alle gevechten achter hem. Quartararo werd op de voet gevolgd door Bagnaia, Marc en Alex Marquez. Dit trio maakte de eerste paar ronden spannend. Zo reed de jongere Marquez broeder bijna zijn oudere broer van de baan bij het aanremmen van bocht 6. Ook gingen de twee fabrieks Ducati teamgenoten met elkaar de strijd aan in de eerste paar ronden. Dit allen zorgde ervoor dat Quartararo in de 3e ronde zo’n 0,5 seconde voorsprong had op de rest van het veld.

Met al dit geweld kon het rijdersveld niet ongeschonden blijven. Zo drukte Marc Marquez te veel op de voorband van de 93 Ducati bij het insturen van de Aspar bocht met schuiver de grindbak in als gevolg. Morbidelli zakte weg, Chantra stopte met armpump problemen, Miller valt uit met technische problemen, Mir gaat tegen de vlakte in bocht 6 en Marc Marquez rijdt een inhaalrace om uiteindelijk de 12e positie te behalen.

Na het uitvallen van z’n oudere broer, ging Alex Marquez al snel het gevecht aan met Bagnaia voor de 2e plaats, om hem uiteindelijk door middel van een veelgebruikte inhaalmanoeuvre in bocht 13 voorbij te steken. Hoewel dit gevecht in eerste instantie in de handen van Quartararo speelde, moest de #20 zich na 11 ronden toch gewonnen geven en ging Alex Marquez er met de eerste positie vandoor. De laatste twee podium posities waren voor Quartararo op P2 en Bagnaia op P3.

Voor P4 moest niet veel gestreden worden door Maverick Viñales, Aldeguer crashte eigenhandig in de 6e ronde in bocht 6. Hierdoor bleef Viñales comfortabel op de KTM zitten en behaalde de finish dan ook op de verkregen 4e positie. Dit maakte hem dan ook gelijk de beste KTM. De rest van het Oostenrijkse merk deed geen verkeerde zaken. Alle 4 oranje machines reden in de top 10, een welkome afwisseling van het reguliere Ducati kampioenschap. Binder en Acosta op P6 & P7 en Bastianini kwam zoals vanouds weer laat op gang en ging diverse keren de strijd aan met Luca Marini voor de 9e positie. Marini eindigde op P10.

Ook in de top 10 was de knalgele Ducati van Di Giannantonio te vinden. Op een eenzame P5 in niemandsland, reed de Italiaan een relatief saaie, maar verdienstelijke wedstrijd. De rookie Ogura reed ook rondjes in niemandsland om uiteindelijk op P8 als eerste Aprilia in het veld over de finish te komen.

Zarco eindigde op P11, Rins behaalde mede door uitvallers, de 13e plaats, gevolgd door de HRC Honda wildcard Aleix Espargaro op P14. Na een excursie in de grindbak in de 2e ronde, wist Bezzecchi toch nog 1 puntje te scoren om als 15e over de finish te komen. Na hem reden de reguliere hekkensluiters Raul Fernandez, Augusto Fernandez en Lorenzo Savadori.

Marc Marquez maakte het spannender dan verwacht. Zijn vroege afzwaai zorgde ervoor dat z’n jongere broer zijn eerste MotoGP overwinning behaalde. Quartararo haalde na 560 dagen weer een podium positie door op de 2e plaats over de finish te komen en Bagnaia kwam niet verder dan een 3e plaats. Door enkele uitzonderingen werd de race op zondag onverwachts spannender dan gedacht. Hoewel de Ducati’s nog altijd oppermachtig zijn, maken de andere merken goede progressie.

Eerstvolgende halte: Le Mans in Frankrijk in het weekend van 9 t/m 11 mei, zie je dan!

Resultaten race Jerez 2025
RiderSPA - RACEPointsRemark
73 - Alex Marquez125
20 - Fabio Quartararo220
63 - Francesco Bagnaia316
12 - Maverick Viñales413
49 - Fabio Di Giannantonio511
33 - Brad Binder610
37 - Pedro Acosta79
79 - Ai Ogura88
23 - Enea Bastianini97
10 - Luca Marini106
5 - Johann Zarco115
93 - Marc Marquez124
42 - Alex Rins133
72 - Marco Bezzecchi142
25 - Raul Fernandez151
7 - Augusto Fernandez160
41 - Aleix Espargaro170Tire pressure infringement
32 - Lorenzo Savadori180
21 - Franco MorbidelliDNF015 laps, crash
43 - Jack MillerDNF013 laps, retired
35 - Somkiat ChantraDNF011 laps,
36 - Joan MirDNF014 laps, crash
54 - Fermin AldeguerDNF018 laps, retired
88 - Miguel OliveiraDNS0
1 - Jorge MartinDNS0

Kampioenschap 2025
RiderChampionship points
73 - Alex Marquez140
93 - Marc Marquez139
63 - Francesco Bagnaia120
21 - Franco Morbidelli84
49 - Fabio Di Giannantonio63
20 - Fabio Quartararo50
5 - Johann Zarco43
79 - Ai Ogura37
72 - Marco Bezzecchi36
37 - Pedro Acosta33
10 - Luca Marini32
33 - Brad Binder32
23 - Enea Bastianini28
54 - Fermin Aldeguer25
12 - Maverick Viñales24
43 - Jack Miller19
42 - Alex Rins15
36 - Joan Mir11
25 - Raul Fernandez6
7 - Augusto Fernandez3
88 - Miguel Oliveira2
32 - Lorenzo Savadori1
1 - Jorge Martin0
35 - Somkiat Chantra0
41 - Aleix Espargaro0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Joris748 schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:38:

En helemaal mooi dat Quartararo weer op het podium staat. Zeer strakke wedstrijd gereden. Die heeft maar weer eens laten zien hoe goed hij is. Misschien wel de beste coureur van allemaal.
Ik neem aan dat je dit sarcastisch bedoeld? Hij is zeker goed. Maar de beste van allemaal? Nee, dat titel is echt voor mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Tylen schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:00:
[...]

Ik neem aan dat je dit sarcastisch bedoeld? Hij is zeker goed. Maar de beste van allemaal? Nee, dat titel is echt voor mm.
Nee, dit bedoel ik serieus. Zet Marquez en Quartararo op gelijkwaardig materiaal en het is geen zekerheid dat Marquez hem verslaat. Ik zou mijn geld op Quartararo zetten, zeker over een heel seizoen.

Marquez heeft meer bereikt, maar ik heb het over het nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Joris748 schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:15:
[...]

Nee, dit bedoel ik serieus. Zet Marquez en Quartararo op gelijkwaardig materiaal en het is geen zekerheid dat Marquez hem verslaat. Ik zou mijn geld op Quartararo zetten, zeker over een heel seizoen.

Marquez heeft meer bereikt, maar ik heb het over het nu.
oké oké ik respecteer je gedachte ;) Maar ik denk dat 99% het niet met je eens is ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Marc Marquez heeft maar 1 echt grote tegenstander die het hem moeilijk kan maken. Dat is Marc Marquez.

Hoe knap het ook is dat het tot nu toe 1e plaats of crash is, die 2 crashes hadden niet mogen gebeuren. En het gebeurd ook nog eens op momenten waardoor hij gelijk zijn opgebouwde voorsprong aan punten weggooit.

Al zal de crash gisteren ook gedeeltelijk komen door het (mooie) gevecht met Bagnaia de eerste rondes. Dit heeft hem denk ik wat concentratie gekost, de oude MM kwam weer naar boven in zijn hoofd en daardoor ging het allemaal weer net wat wilder dan de Ducati leuk vindt.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
Maikel64 schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:58:
Marc Marquez heeft maar 1 echt grote tegenstander die het hem moeilijk kan maken. Dat is Marc Marquez.
...
Dit heeft hem denk ik wat concentratie gekost, de oude MM kwam weer naar boven in zijn hoofd en daardoor ging het allemaal weer net wat wilder dan de Ducati leuk vindt.
Voor hem misschien goed dat het nu, in het begin van het seizoen, gebeurt. Geeft hem tijd om zijn fouten te overdenken en ervan te leren. Door deze acties blijft het nog wel beetje spannend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Ik kan nog niet echt wennen aan de nieuwe Moto3/Moto2 commentator :{ Ik weet dat velen zich groen en geel ergerden maar ze hadden wel enthousiasme i.t.t. de nieuwe commentator.

Verder mis ik gewoon informatie over rondetijden etc, de nieuwe visuals zijn echt een verslechtering helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:53
Shadow_Agent schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:10:
Ik kan nog niet echt wennen aan de nieuwe Moto3/Moto2 commentator :{ Ik weet dat velen zich groen en geel ergerden maar ze hadden wel enthousiasme i.t.t. de nieuwe commentator.

Verder mis ik gewoon informatie over rondetijden etc, de nieuwe visuals zijn echt een verslechtering helaas
Bij sommige races* kan je via de audioinstellingen de taal wijzigen naar Engels (tenminste, in de Android app en via de browser op een Windows pc). Dan krijg je commentaar van BTsport wat m.i. stukken beter is.

*: Eerder dit seizoen deed deze instelling niks, sinds de laatste twee races is het weer terug.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turralyon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:12
Shadow_Agent schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:10:

Ja die visuals zijn echt niet handig om de race te volgen. Wat ik uit ellende maar ben gaan doen is het grijze "wormpje" dat voor de namen staat en beweegt naar de rijder die over start/finish gereden heeft te volgen. Zo kun je nog iets zien van gaps tussen de rijders.

Over de commentatoren bij de moto3/2 ga ik het niet meer hebben. Iwan wordt nodig gemist. Zelfs Nigel is nu niet meer de Nigel zoals we gewend waren. Maar ik zou het ook niet beter kunnen dus ik ben opgehouden met me eraan ergeren, en laat me maar in slaap sukkelen door het gelul van hem. En als Frank begint te schreeuwen weet je dat de MotoGP begonnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

BB moet toch echt beter leren starten want hij verliest keer op keer veel te veel in die eerste ronde 😢

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
Het probleem bij de start schijnt een MV kwaal te zijn dus niet alleen Bo. Geen idee wat het euvel is. Ondanks lichamelijk ongemak toch twee goede resultaten voor Bo en een tweede plaats in de tussenstand.

De resultaten van MvdM blijven achter bij de verwachtingen. Waarschijnlijk wordt dit ook deels veroorzaakt door wijzigingen aan de BMW die door het reglement moesten worden aangepast. Ook Toprak moet er hard voor vechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

DasNieNix schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:49:
Het probleem bij de start schijnt een MV kwaal te zijn dus niet alleen Bo. Geen idee wat het euvel is. Ondanks lichamelijk ongemak toch twee goede resultaten voor Bo en een tweede plaats in de tussenstand.

De resultaten van MvdM blijven achter bij de verwachtingen. Waarschijnlijk wordt dit ook deels veroorzaakt door wijzigingen aan de BMW die door het reglement moesten worden aangepast. Ook Toprak moet er hard voor vechten.
Het is niet enkel zijn start, ook wordt ie vaak verder in de eerste ronde ook door anderen nog te grazen genomen. Maar hij rijdt gelukkig verder wel stabiel zijn rondjes en profiteert daarmee optimaal van anderen die dat niet altijd voor elkaar krijgen.

Die 2e plek had ie al, het gat is nu alleen aardig groter geworden met de nummer 1. Volgende keer beter 🤞

MvdM maakt misschien wel duidelijk hoe goed Toprak is, en als die straks (volgens geruchten), een overstap gaat maken, zou ik zomaar geen andere weten als serieuze vervanger.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
DasNieNix schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:49:

Bo reed in de Moto2 ook al op een MV? :P Altijd een slechte start die gast. Leuk dat hij nu bij de afgeschreven garnituur nog een beetje meekomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
De poleposition van Quartararo vorige race was dus geen eenmalige uitschieter en heeft daar een vervolg aangegeven in zijn thuisrace op een geweldige manier. Jammer dat hij de ducati's niet bij kon houden maar hij heeft goed partij gegeven.
De broertjes op 1 en 2 en een zeer goede race van Aldeguer. Bagnaia is al geen fan van de sprint races en heeft het moeilijk, deze valpartij zal daar vast niet bij helpen. Ik hoop niet dat hij de moed al laat zakken want er zijn nog veel races dit seizoen en meer tegenstand is welkom.

Nare valpartij voor Zonta maar ondanks een breukje in zijn voet toch goed verder gegaan. Helaas geen Q2 voor hem en Collin en hopen dat het in de race beter gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mistahk1
Sprint Le Mans 2025
Met Nakagami als wildcard voor Honda, Oliveira terug op de Prima Pramac Yamaha en Alex Marquez aan de leiding van het kampioenschap, lande het MotoGP spektakel in het zonovergoten Le Mans.

Net als twee weken geleden in Jerez, deed Quartararo het nog eens dunnetjes over door weer een nieuw ronde record te rijden voor zijn thuispubliek, waarmee hij zich als eerste kwalificeerde. Uiteraard op de voet gevolgd door een trio van Ducati’s. Echter, ditmaal een wisseling van wacht wat betreft de derde Ducati. Geen Bagnaia, maar Fermin Aldeguer, de rookie en teamgenoot van mr. P2, mocht als 3e Ducati aansluiten achter Quartararo.

Door een berg gesukkel met zijn holeshot device tijdens de startopstelling, gevolgd door een erg slechte start, was de race voor Morbidelli al snel gereden. De Brazitaliaan zakte als een warm mes door de boter van P9 naar P19, om uiteindelijk met hulp van 2 uitvallers, collega’s die vallen en weer opstaan en late (ver)remmers op P15 over de finish te komen.

De start voor Quartararo en het trio van Ducati’s daarentegen was stukken beter. Quartararo ging er als een speer vandoor en wist gelijk een hoog tempo te houden. Iets waar de rest in de eerste paar ronden in ieder geval geen antwoord op had. Helaas konden de banden van de Monster Energy Yamaha dit tempo niet de volledige 13 ronden volhouden, waardoor de Fransman voor het thuispubliek terugzakte tot de 4e plaats.

Het Ducati trio van MM93, AM73 en FA54 wisselde eigenlijk vrijwel niet van positie nadat de #63 Ducati bij de Dunlop chicane onderuitging in de tweede ronde van de sprintrace. De tweevoudig wereldkampioen lijkt zijn draai op de 2025 Ducati nog niet helemaal gevonden te hebben

Voor meer spanning en sensatie moest er, zoals ondertussen gewoonlijk, verder in het veld gezocht worden. Zo maakte de 3 KTM’s van Vinales, Acosta en Binder het elkaar meermaals spannend. Helaas maakte de KTM van Binder gekke sprongen in bocht 7, waardoor de Zuid-Afrikaan vroegtijdig het veld verliet. Ook de KTM van Acosta maakte gekke sprongen. Tijdens de laatste ronde in de voorlaatste bocht zochten de KTM en het warme Franse asfalt elkaar nog even op, waardoor Vinales alsnog de beste KTM werd en Acosta als 19e over de finish kwam.

Ook spannend was de nieuwe layout bij de mooie Garage Vert bocht. Zo spannend dat zelfs Bezzecchi en Oliveira gedurende de sprint het nodig vonden om het allemaal even van dichtbij te onderzoeken. De Italiaan en Portugees eindigde hierdoor beiden onderaan het rijdersveld.

Helaas bleef het vooraan ongewijzigd nadat het Ducati trio de Fransman van z’n troon hadden gestoten, waardoor MM93 de eerste coureur is die 6 sprints achterelkaar wint. De VAG-group maakte het plaatje compleet door met een dochtermerk te winnen op een circuit wat de naam draagt van een ander dochtermerk.

Tsja, mooie gevechten zoals tussen Quartararo en Marc Marquez mogen wat mij betreft vaker plaatsvinden gedurende een wedstrijd. Dat maakt het in ieder geval voor de kijker een stuk spannender.

Hopelijk zijn de goden morgen vergevingsgezinder en staat er een spannende wedstrijd op het programma.

Resultaten sprint Le Mans 2025
RiderFRA - SPRPointsRemark
93 - Marc Marquez112
73 - Alex Marquez29
54 - Fermin Aldeguer37
20 - Fabio Quartararo46
12 - Maverick Viñales55
5 - Johann Zarco64
49 - Fabio Di Giannantonio73
42 - Alex Rins82
36 - Joan Mir91
25 - Raul Fernandez100
43 - Jack Miller110
10 - Luca Marini120
23 - Enea Bastianini130
79 - Ai Ogura140
21 - Franco Morbidelli150
30 - Takaaki Nakagami160
72 - Marco Bezzecchi170
32 - Lorenzo Savadori180
37 - Pedro Acosta190
88 - Miguel Oliveira200
63 - Francesco BagnaiaDNF02 laps, crash
33 - Brad BinderDNF04 laps, crash
7 - Augusto FernandezDNS0
35 - Somkiat ChantraDNS0
1 - Jorge MartinDNS0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
DasNieNix schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:32:
De poleposition van Quartararo vorige race was dus geen eenmalige uitschieter en heeft daar een vervolg aangegeven in zijn thuisrace op een geweldige manier. Jammer dat hij de ducati's niet bij kon houden maar hij heeft goed partij gegeven.
De broertjes op 1 en 2 en een zeer goede race van Aldeguer. Bagnaia is al geen fan van de sprint races en heeft het moeilijk, deze valpartij zal daar vast niet bij helpen. Ik hoop niet dat hij de moed al laat zakken want er zijn nog veel races dit seizoen en meer tegenstand is welkom.

Nare valpartij voor Zonta maar ondanks een breukje in zijn voet toch goed verder gegaan. Helaas geen Q2 voor hem en Collin en hopen dat het in de race beter gaat.
Ik had het idee dat CV95 de q2 heeft gemist door het kleine sleepje dat onbedoeld door Zonta gegeven werd aan Ortola. Anders had het er heel anders uitgezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Baltus is on fire!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
De Nederlanders daarentegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Van den Goorbergh kreeg zijn motor niet aan de praat, moest uit de pitsstraat starten en rijdt nu ver buiten de punten. Veijer in de openingsfase al onderuit -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:08
Mooi gedoe weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
DidMircrash.com ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Wat een puinhoop. Ondertussen rijdt Zarco op kop met 5 seconden voorsprong.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
Zarco wint voor zijn thuispubliek! Stel je voor dat wij ook nog een keer zoiets mee mogen maken in Assen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Laat ook even de bezoekersaantallen op je inwerken!

https://www.racesport.nl/...-311-797-fans-in-le-mans/
Vrijdag (pre-weekend): 94.757
Zaterdag: 96.637
Zondag (racemidag): 120.403
Totaal: 311.797

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mistahk1
Race Le Mans 2025
Vergevingsgezinder waren de weergoden in ieder geval niet op zondag. Zo’n ingewikkelde start heb ik nog niet gezien, maar met een gemixt veld van slicks en regenbanden ging het spektakel op zondag van start. Wel een 13 minuten later dan oorspronkelijk gepland, 1 ronde korter en bijna de helft van het rijdersveld met een dubbele long lap penalty vanwege het starten van de warmup lap vanuit de pits.

Net als bij de sprint was het Quartararo die snel weg was, samen met Aldeguer en Marc Marquez. Helaas was de start niet voor iedereen succesvol, zo trachtte Bastianini plaatsen goed te maken bij bocht drie, maar drukte daardoor Bagnaia, Mir en Zarco van de baan. Zarco kon gelukkig rechtop blijven, maar in het crashkampioenschap heeft Mir weer zijn eerste positie succesvol weten te verdedigen. Bagnaia crashte ook, maar kon de race gelukkig wel hervatten, zo ook voor Bastianini.

Voor het eind van de eerste ronde wisselden veel rijders alsnog van hun regenbanden naar slicks omdat het droog leek te worden. Het droog worden was slechts van korte duur, waardoor rond de 5e ronde rijders weer begonnen te wisselen. Ondertussen was Quartararo de eerste rijder die de double long lap spits afbeet waardoor hij ter hoogte van de 4e plaats terug in het veld kwam. Zo lang de #20 vrij baan heeft op de Yamaha kan hij flink sturen, maar met verkeer om hem heen lijkt de Frans-Japanse combinatie z’n plaats niet te kunnen verdedigen.

Uiteindelijk viel Quartararo uit in de laatste bocht en kon de race niet hervatten. De Fransman bleef niet de enige rijder die door T14 werd verrast. Morbidelli, Binder, Miller en Oliveira verlieten op hetzelfde punt ook de baan, waarvan alleen Morbidelli zich kon herpakken en uiteindelijk het laatste puntje wist te scoren op P15.

Door alle bike swaps, double long lap penalty’s en crashes kwam Zarco aan de leiding in de 8e ronde. Zarco was immers op regenbanden gestart en had ook niet van fiets gewisseld.

De slijtageslag bleef groot in Frankrijk, zo werd Alex Marquez onaangenaam verrast door het achterwiel van z’n Ducati bij het aanremmen van bocht 3, waardoor hij een lelijke smakker maakte. AM73 kon de race hervatten, tot een valpartij later in de wedstrijd waarbij hij definitief moest afhaken.

Al deze valpartijen zorgden ervoor dat de reguliere hekkensluiters ditmaal van hogere posities konden genieten. Zo heeft de HRC-wildcard Takaaki Nakagami een stabiele wedstrijd gereden en de 6e plaats behaald. Raul Fernandez wist 7e te eindigen en Savadori op een 9e plaats.

Na een lange 18 ronden kwam Zarco als eerste over de finish. Zarco wist zijn voorsprong gestaag te vergroten tot bijna 20 seconden op Marc Marquez. Dit maakte Zarco de eerste Fransman sinds 1954 die een thuiswedstrijd won. Een mooi cadeau voor zijn 150e MotoGP start en een lichtpuntje in de donkere tunnel voor Honda.

Marc Marquez werd succesvol tweede en pakte de volle 20 punten. Rookie Aldeguer had op zaterdag al eens van de prosecco geproeft en dat smaakte naar meer. De jonge Spaniaard wist dan ook erg sterk naar voren te rijden na zijn wissel om vervolgens op de 3e plaats te eindigen.

Al met al een enerverende wedstrijd waarbij uiteindelijk voor het eerst sinds 22 wedstrijden niet een Ducati op het hoogste podium stond. Een prachtig en welverdiend resultaat voor Zarco, LCR én Honda.

Op naar Silverstone!

Resultaten race Le Mans 2025
RiderFRA - RACEPointsRemark
5 - Johann Zarco125
93 - Marc Marquez220
54 - Fermin Aldeguer316
37 - Pedro Acosta413
12 - Maverick Viñales511
30 - Takaaki Nakagami610
25 - Raul Fernandez79
49 - Fabio Di Giannantonio88
32 - Lorenzo Savadori97
79 - Ai Ogura106
10 - Luca Marini115
42 - Alex Rins124
23 - Enea Bastianini1331 lap gap
72 - Marco Bezzecchi1421 lap gap
21 - Franco Morbidelli151crash, 1 lap gap
63 - Francesco Bagnaia160crash, 1 lap gap
73 - Alex MarquezDNF022 laps, crash
43 - Jack MillerDNF021 laps, crash
20 - Fabio QuartararoDNF03 laps, crash
33 - Brad BinderDNF06 laps, crash
36 - Joan MirDNF00 laps, crash
88 - Miguel OliveiraDNF018 laps, crash
35 - Somkiat ChantraDNS0
1 - Jorge MartinDNS0

Kampioenschap 2025
RiderChampionship points
93 - Marc Marquez171
73 - Alex Marquez149
21 - Franco Morbidelli85
49 - Fabio Di Giannantonio74
5 - Johann Zarco72
20 - Fabio Quartararo56
54 - Fermin Aldeguer48
37 - Pedro Acosta46
79 - Ai Ogura43
12 - Maverick Viñales40
72 - Marco Bezzecchi38
10 - Luca Marini37
33 - Brad Binder32
23 - Enea Bastianini31
42 - Alex Rins21
43 - Jack Miller19
25 - Raul Fernandez15
36 - Joan Mir12
30 - Takaaki Nakagami10
32 - Lorenzo Savadori8
7 - Augusto Fernandez3
88 - Miguel Oliveira2
1 - Jorge Martin0
35 - Somkiat Chantra0
41 - Aleix Espargaro0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Heerlijke wedstrijd. Leuk voor Zarco. Verdient. Mooi dat Marc weer lekker al leider Frankrijk verlaad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Inderdaad mooi voor Zarco om zo voor eigen publiek te winnen. En dan te bedenken dat ie er bijna al in de eerste ronde af had kunnen liggen :D

Lekkere chaos in het begin, hou ik van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:42
https://nl.motorsport.com...prilia-uitkomen/10722064/

Jorge Martín is van plan om Aprilia eind 2025 alweer te verlaten, zo heeft Motorsport.com vernomen. De regerend wereldkampioen wil gebruik maken van een clausule in zijn contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
Willem30 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:59:
https://nl.motorsport.com...prilia-uitkomen/10722064/

Jorge Martín is van plan om Aprilia eind 2025 alweer te verlaten, zo heeft Motorsport.com vernomen. De regerend wereldkampioen wil gebruik maken van een clausule in zijn contract.
Als hij dit inderdaad wil zal het wel een juridische strijd worden. Aprilia ziet mogelijkheden om hem aan zijn contract te houden. Ik heb geen enkele juridische of contracten kennis maar clausule lijkt bedoelt als de motor niet voldoet. Dit is in ieder geval niet bevoordelijk voor de relatie Martin/Aprilia.

Wat betreft de race van gisteren: hoewel de winnaar een voorsprong had die we lang niet gezien hebben was de race alles behalve saai. Dit soort weersomstandigheden zijn vrijwel altijd een garantie op spektakel. Mooi om de emotie en vreugde te zien bij de ouders van Zarco.

MM heeft gelukkig met zijn verstand gereden en ingezien dat een tweede plaats ook veel punten oplevert, zeker met het uitvallen van zijn directe tegenstanders.

Ook weer twee boetes uitgedeeld van 2000 euro, lijkt een standaard bedrag of zo. Bastianini voor te hard rijden in de pitstraat en Quartararo voor het tegenwerken van de marshalls na zijn valpartij.

Helaas een slechte dag voor de Nederlanders in de Moto2. Voor beide geldt niet bij de pakken neerzitten en vol goede moed naar de volgende ronde.

Volgend jaar komt er als bijprogramma een "bagger" klasse. Die zal afwisselend met de Moto-E optreden. Of we hier nu op zitten te wachten...
Zou dit weer een truc van Trump zijn om van die rommel af te komen.
Voor meer info:
https://nl.motorsport.com...y-davidson-2026/10721342/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
Ik snap ook wel dat Martin weg zou willen bij Aprilla. Aleix weet wat er aan zit te komen bij Honda dus die heeft Martin zeker wat ingefluisterd. Met de nieuwe regels die er aan komen wil je zitten bij een team met een groot budget en laat dat nu niet Aprilla zijn. En niet onbelangrijk de Aprilia is gewoon een draak van een fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel64
  • Nu online
Turralyon schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:31:
Ik snap ook wel dat Martin weg zou willen bij Aprilla. Aleix weet wat er aan zit te komen bij Honda dus die heeft Martin zeker wat ingefluisterd. Met de nieuwe regels die er aan komen wil je zitten bij een team met een groot budget en laat dat nu niet Aprilla zijn. En niet onbelangrijk de Aprilia is gewoon een draak van een fiets.
Op basis waarvan? Espargaro en Viñales hebben er races mee gewonnen.

Voor dit jaar:
- Jorge Martin heeft er slechts 1 race mee gereden terwijl hij verre van fit was
- Marco Bezzecchi kan prima rijden maar had bij de eerste test al moeite met de banden
- Savadori is een testrijder en dus geen vaste deelnemer
- Raoul Fernandez is ook geen top 5 materiaal naar mijn mening
- Ai Ogura is een rookie en heeft tijd nodig

De enige twee rijders welke je naar zou kunnen kijken zijn dan Martin en Bezzecchi, waarbij Martin de nr.1 rijder zou zijn en het waar moet maken. Bezzecchi had het vorig jaar bij vlagen ook moeilijk op de Ducati en was daar toen ook niet heel constant.

De echte staat van de Aprilia zouden we pas kunnen inschatten wanneer Martin dit jaar vanaf race 1 100% fit aan de start was verschenen en ieder weekend mee had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
Ik ben het gedeeltelijk met je eens dat de echte staat van de Aprilia in te schatten is als Jorge Martin fit zou zijn en gewend aan de motor. Maar als je kijkt naar de '25 ducatis dat is mijn inziens echt niet de beste fiets. Bagnaia worstelt ermee, Digi worstelt ermee, alleen de GOAT Marquez weet dat ding te temmen. De '24 Duc daarentegen dat is echt een betere motor. Alleen al het feit dat Alex Marquez, Peco stelselmatig weet te verslaan geeft voor mij aan dat dit de beste motor is.

Wat ik probeer te vertellen is dus je moet niet de motor goed noemen als de beste rijder er mee overweg kan. Maar als je slechste rijder er goede prestaties mee neerzet. En dat doen ze bij Aprilia dus niet.

En het erge is ook in '24 hebben ze dan ineens een uitschieter. Alleen de technische mensen weten dan niet waar ze het vandaan halen.

En dit komt van een Martin en Aprilia fan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ah, zo jammer. Kijk altijd wel uit naar de Moto2 klasse, nu wat minder 🥲

https://nos.nl/artikel/25...erstone-door-polsblessure

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turralyon
Als je toch nog moto2 wilt kijken. Er is een aangepast schema dit weekend. We beginnen met moto2, dan MotoGP en als afsluiter moto 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
Turralyon schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:33:
Als je toch nog moto2 wilt kijken. Er is een aangepast schema dit weekend. We beginnen met moto2, dan MotoGP en als afsluiter moto 3.
Bedankt voor deze info!
De parade in Monaco (F1) heeft hier zeker voor gezorgd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeTjuk
Turralyon schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:33:
En hier wordt ook nog de Indy 500 meegepakt. #alleenmaarrondjes

Vandaag alweer 8 jaar geleden dat hij kwam te overlijden bij een fietsongeluk.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Nicky_Hayden_2010_Indianapolis.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
Altijd al een leuke motor willen hebben voor een circuitdag; grijp nu je kans.
Wel je spaarvarken stuk slaan en KTM toestemming vragen maar aan de motor kan het niet meer liggen.

https://nl.motorsport.com...-tijden-veiling/10724792/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turralyon
Nou Zonta zal toch echt zijn best moeten doen, om te doen wat die altijd doet. Slechter finishen dan dat die kwalificeert.

En wat mis ik Martin. Als Marco Bezzecchi zo'n race kan rijden. Dan had Martin zeker voor top 3 gestreden. En mooie strijd om de net niet podium plaatsen. En zag ik het goed? Alle merken in de top 9?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistahk1
Met genoeg prietpraat over contracten, 2 extra Honda’s op de grid en misschien toch een stoelendans richting eind 2025, kwam het circus in het Verenigd Koninkrijk aan. Rookie Chantra was voldoende hersteld na z’n armpump operatie en mocht weer deelnemen met de Honda. Chantra was niet de enige terugkerende Honda. Ook de test Honda van Aleix Espargaro werd vanonder het stof gehaald om deel te nemen in Silverstone. En na weer een mooie kwalificatie waarbij Quartararo z’n Yamaha rond het lange Engelse circuit van Silverstone naar een nieuw ronde record wist te worstelen, startte hij de sprint vanaf de eerste plaats, voor de 3e keer op rij!

Sprint Silverstone 2025
Quartararo ging er bij de start als een speer vandoor, op de voet gevolgd door de Marquez broeders. Marc Marquez vertrok als een raket van de 4e plek en haalde in bocht 1 zijn teamgenoot Bagnaia buitenom in. Zijn jongere broer Alex Marquez wist zijn 2e positie goed te behouden en beide volgden de Fransman door de eerste set bochten. Hoewel de Quartararo de sterren van de hemel reed, mocht het niet baten. De Ducati’s zijn immers oppermachtig op rechte stukken en helaas kent Silverstone er een paar. Het duurde dan ook niet lang voordat Quartararo ingehaald werd door beide Marquez broers. Nagenoeg een herhaling van de voorgaande wedstrijden.

Bij het aanremmen van bocht 3 in de 2e ronde, maakte Marc Marquez een billenknijpend momentje mee waardoor hij z’n jongere broer voor moest laten gaan. Ondanks zijn beste bedoelingen, lukte het Marc niet meer om Alex in te halen voor het einde van de race. Dit maakte dat de rollen eens omdraaide, Alex als 1e over de finish en Marc als 2e.

Over de 3e plaats was het laatste woord nog niet gesproken. Hoewel Bagnaia het merendeel van de wedstrijd vrij eenzaam rondreed op een 3e plaats, werd het in de laatste paar ronden aardig druk rondom hem. Na een mooi gevecht tussen Di Giannantonio en Quartararo, stoof de gele VR46 machine op de rode fabrieks Ducati af en wist snel met hem af te rekenen. Echter, door de strijd van Di Giannantonio en Quartararo waren Miller, Zarco en Bezzecchi ondertussen ook dichterbij gekomen.

Uiteindelijk werd het een stevige stuurpartij in het gevecht om de 3e positie. Di Giannantonio ging heen zoals de hond met het been en behaalde het sprintpodium. Bagnaia bleef sterk rijden, maar moest zich in de laatste ronden gewonnen geven aan de stuurmanskunsten van Zarco en Bezzecchi en behaalde uiteindelijk de 6e plaats. Ondanks goede pogingen, kwamen Quartararo en Miller helaas niet voorbij aan de Italiaan en werden zelfs gescheiden door de eerste KTM in het veld met daarop de jonge Spaanse Pedro Acosta. De rijder met de nummert 10 Honda sloot de top 10 weer af.

Hoewel Brad Binder een vroege pauze inlaste door in bocht 6 de 51% Indiase KTM op de zijkant te parkeren. Rins had behoefte aan een stukje offroad en zocht dit op aan het eind van het rechte stuk, maar wist wel de Yamaha met de slicks rechtop te houden. Verder was het vrij rustig buitenom de top 10.

Afgezien van een paar momenten was de sprint net als het Engelse weer, een beetje meh. Laten we hopen dat er morgen meer Franse taferelen te zien zijn 8)

Resultaten sprint ABC 2025
RiderGBR - SPRPointsRemark
73 - Alex Marquez112
93 - Marc Marquez29
49 - Fabio Di Giannantonio37
72 - Marco Bezzecchi46
5 - Johann Zarco55
63 - Francesco Bagnaia64
20 - Fabio Quartararo73
37 - Pedro Acosta82
43 - Jack Miller91
10 - Luca Marini100
21 - Franco Morbidelli110
36 - Joan Mir120
12 - Maverick Viñales130
54 - Fermin Aldeguer140
23 - Enea Bastianini150
88 - Miguel Oliveira160
41 - Aleix Espargaro170
32 - Lorenzo Savadori180
25 - Raul Fernandez190
42 - Alex Rins200
35 - Somkiat Chantra210
33 - Brad BinderDNF01 lap, crash
79 - Ai OguraDNS0
1 - Jorge MartinDNS0

[ Voor 0% gewijzigd door mistahk1 op 25-05-2025 21:24 . Reden: Aanpassing titel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Turralyon schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:05:
Nou Zonta zal toch echt zijn best moeten doen, om te doen wat die altijd doet. Slechter finishen dan dat die kwalificeert.

En wat mis ik Martin. Als Marco Bezzecchi zo'n race kan rijden. Dan had Martin zeker voor top 3 gestreden. En mooie strijd om de net niet podium plaatsen. En zag ik het goed? Alle merken in de top 9?
Was een hele mooie sprintrace. Bezecchi ging lekker, Di Giannantonio ging weer eens goed. En Yamaha en Honda die de weg naar boven weer gevonden lijken te hebben. Helaas vooralsnog alleen met respectievelijk Quartararo en Zarco erop. Maar Miller gaat ook langzaam beter.

Nog maand en we mogen weer naar Assen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
Wat ontzettend jammer van Quartararo, had het hem zo gegund. Die rear rideheight device gaat normaal gesproken nooit kapot. Scheelde weinig of er stonden geen Ducati’s op het podium, dat was heel lang geleden geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
Was inderdaad weer een bijzondere race. Ik weet niet of ze dat in Engeland nog steeds doen maar als je op dit podium had gewed had je een leuk centje verdiend.

De herstart was wel een geluk voor de broertjes die er allebei al naast lagen. Mooie kopstoot van Marc tegen die blokken (gelukkig geen beton maar piepschuim of zo).

Grote verliezer is toch weer Bagnaia; heeft het erg moeilijk niet alleen op de baan maar ook mentaal. Geeft wel toe dat hij zijn rijstijl moet aanpassen maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Zonta weer in de punten na een moeilijk begin van het weekend. Hopelijk is Collin ook weer snel van de partij.

Heel knap zoals Rueda van de laatste startplaats wist te winnen. Vind het verschil in straffen tussen Rueda en Morbidelli wel fors, laatst genoemde werd 3 plaatsen teruggezet op de grid en Rueda naar de laatste plaats. Beiden voor langzaam rijden op de ideale lijn tijdens de training/kwalificatie. Denk dat dat het verschil maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistahk1
Race Silverstone 2025
Na een korte, spannende, mislukte eerste poging waarbij beide Marquez broers onderuitgingen en een clash tussen twee heethoofden voor een herstart zorgden, begon het rijdersveld met een quick start procedure aan 19 spannende ronden op Silverstone.

Ook bij de tweede start was Alex Marquez goed weg en bleef hij ditmaal gelukkig bij het insturen van de eerste bocht zitten. Echter, Quartararo met een zachte voorband in de Yamaha bleek te sterk. De Fransman ging er als een speer vandoor en wist een voorsprong van bijna 5 seconden op te bouwen, tot een defect ride height device roet in zijn baguette gooide in de 12e raceronde.

Ook Bagnaia maakte een goede start, reed kortstondig op P1, daarna P2 maar terug tot hij de voorkant verloor in de 4e raceronde. De zichtbaar gefrustreerde voormalig wereldkampioen mist merkbaar gevoel en vertrouwen in de 2025 Ducati. Zijn teamgenoot, Marc Marquez, deed betere zaken tegen het einde van de race en wist uiteindelijk, na een spannende strijd met Mir, Marini, Alex Marquez, Miller en Morbidelli, nipt als 3e te eindigen.

De eerstvolgende podiumplaats, nummer 2, leek langdurig gereserveerd voor Marco Bezzecchi op de fabrieks Aprilia RS-GP. Echter, doordat Quartararo uitviel, kreeg de Italiaan na 609 dagen een cadeautje in de vorm van de eerste podiumplaats. P2 werd daardoor gevuld door de eerste Honda in het veld. De winnaar van de Franse GP, Johann Zarco, deed ook in Silverstone goede zaken en stuurde zijn LCR Honda knap naar een tweede plaats.

Na de clash met Aleix Espargaro in de eerste poging, wist Morbidelli na de tweede start zich te herpakken en reed een mooie wedstrijd, waarbij hij tegen het einde van de wedstrijd zelfs nog met Marc Marquez de strijd aanging voor de laatste podiumplaats. Het Marquez-Morbidelli duo werd op de voet gevolgd door Alex Marquez, die na zijn exit in de eerste poging, een voorzichtig maar opbouwende race reed. Alex Marquez ging als 5e over de streep.

Ondanks een matige start, vocht Acosta zich goed omhoog en finishte als eerste KTM op een 6e positie. Jack Miller streed vrijwel de gehele wedstrijd om de podiumplaatsen, maar moest zich tegen het eind gewonnen geven en eindigde op de 7e plaats. Ook de Honda’s van het HRC team zaten er goed bij. Hoewel Marini en Mir bijna de gehele wedstrijd elkaar op de voet zaten, eindigde ze toch verder uit elkaar. Marini kwam als 8e over de streep en Mir viel terug tot een 11e plaats. Beide werden gescheiden door Aldequer op P9 en Di Giannantonio op P10.

De overige posities werden gevuld door Viñales op P12, Raul Fernandez op P13, Rins P14, Binder P15, Oliveira P16, Bastianini P17, Savadori P18 en Chantra op P19. Uitvallers waren Quartararo door een technisch probleem, Espargaro en Bagnaia door een crash. Helaas voor Marini, Bastianini, Savadori en Chantra kwam er nog een onderzoek naar aanleiding van de bandendruk. Voor de mannen buiten de punten maakte het niet zoveel uit. Degene die het meeste moest inleveren was Marini, hij werd gedegradeerd tot P15, waardoor de rest allemaal een plekje op kon schuiven.

Het lange Engelse circuit kent ondertussen 11 verschillende winnaars, waarbij Bezzecchi de meest recente en welverdiende zegevierder is. Hopelijk kunnen Bezzecchi en het in Noale gevestigde merk zich over twee weken in Aragon op dezelfde manier vertonen.

Zie je dan!

Resultaten race Silverstone 2025
RiderGBR - RACEPointsRemark
72 - Marco Bezzecchi125
5 - Johann Zarco220
93 - Marc Marquez316
21 - Franco Morbidelli413
73 - Alex Marquez511
37 - Pedro Acosta610
43 - Jack Miller79
54 - Fermin Aldeguer88
49 - Fabio Di Giannantonio97
36 - Joan Mir106
12 - Maverick Viñales115
25 - Raul Fernandez124
42 - Alex Rins133
33 - Brad Binder142
10 - Luca Marini151TPS
88 - Miguel Oliveira160
23 - Enea Bastianini170Longlap & TPS
32 - Lorenzo Savadori180TPS
35 - Somkiat Chantra190TPS
63 - Francesco BagnaiaDNF03 laps, crash
20 - Fabio QuartararoDNF012 laps, mechanical error
41 - Aleix EspargaroDNF03 laps, crash
79 - Ai OguraDNS0
1 - Jorge MartinDNS0

Kampioenschap 2025
RiderChampionship points
93 - Marc Marquez196
73 - Alex Marquez172
63 - Francesco Bagnaia124
21 - Franco Morbidelli98
5 - Johann Zarco97
49 - Fabio Di Giannantonio88
72 - Marco Bezzecchi69
20 - Fabio Quartararo59
37 - Pedro Acosta58
54 - Fermin Aldeguer56
12 - Maverick Viñales45
79 - Ai Ogura43
10 - Luca Marini38
33 - Brad Binder34
23 - Enea Bastianini31
43 - Jack Miller29
42 - Alex Rins24
25 - Raul Fernandez19
36 - Joan Mir18
30 - Takaaki Nakagami10
32 - Lorenzo Savadori8
7 - Augusto Fernandez3
88 - Miguel Oliveira2
1 - Jorge Martin0
35 - Somkiat Chantra0
41 - Aleix Espargaro0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turralyon
Zo zeg Marini is wel flink toegetakeld door zijn crash. Lekker met je aflopend contract en een Zarco die meer dan goed rijdt. Laat staan een Martin die alle bruggen bij Aprilla verbrand heeft.

Ik vind het schandalig wat die Martin aan het doen is. Hoe graag ik hem op de baan zie, dit is niet heel fair naar je nieuwe team toe. Stap gewoon in 2026 op die fiets was Bezzecchi dan de oren en kijk dan maar eens of je maatje Aleix zijn werk goed gedaan heeft bij HRC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
Ik vind vooral het tijdstip waarop Martin hier mee komt ongelukkig gekozen; hij heeft slechts een halve GP gereden. En behalve Martin en Zarco is Acosta mogelijk ook een kandidaat voor HRC. Ook hij heeft zijn ongenoegen geuit over KTM in dit geval.

Na Loris Veneman heeft nu ook Glenn van Straalen gebroken met zijn team. De Nederlandse inbreng in de SSP is zo beperkt tot Bo. Het blijft niet tot de Nederlanders beperk want ook Caricasulo heeft gebroken met zijn team en lijkt de opvolger van Glenn te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Turralyon schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 01:37:
Zo zeg Marini is wel flink toegetakeld door zijn crash. Lekker met je aflopend contract en een Zarco die meer dan goed rijdt. Laat staan een Martin die alle bruggen bij Aprilla verbrand heeft.

Ik vind het schandalig wat die Martin aan het doen is. Hoe graag ik hem op de baan zie, dit is niet heel fair naar je nieuwe team toe. Stap gewoon in 2026 op die fiets was Bezzecchi dan de oren en kijk dan maar eens of je maatje Aleix zijn werk goed gedaan heeft bij HRC.
Eens dat Martin heel vreemd bezig is. Is in hoog tempo bezig om alle opgebouwde goodwill te verspelen. Lijkt voor te komen uit pure frustratie, hij kan die energie beter inzetten om keihard terug te komen met de Aprilia, en inderdaad Bezzechi de oren te wassen. Ik hoop dat Bezzechi dit jaar nog mooie dingen laat zien en het ongelijk van Martin over de Aprilia bewijst.
DasNieNix schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:15:
Ik vind vooral het tijdstip waarop Martin hier mee komt ongelukkig gekozen; hij heeft slechts een halve GP gereden. En behalve Martin en Zarco is Acosta mogelijk ook een kandidaat voor HRC. Ook hij heeft zijn ongenoegen geuit over KTM in dit geval.
Als hij al het hele seizoen aan het ploeteren was op de Aprilia en geen steek vooruit kwam, dan had hij recht van spreken. Dus niet alleen het tijdstip is discutabel, het hele gedrag is discutabel.
Na Loris Veneman heeft nu ook Glenn van Straalen gebroken met zijn team. De Nederlandse inbreng in de SSP is zo beperkt tot Bo. Het blijft niet tot de Nederlanders beperk want ook Caricasulo heeft gebroken met zijn team en lijkt de opvolger van Glenn te worden.
Jammer van Van Straalen, maar hij heeft blijkbaar teveel last van de naweeën van de crash in Australië waarbij hij een zware hersenschudding opliep. Dan is het misschien beter om volledige rust te nemen en volgend jaar sterker terug te komen. Erg jammer, want hij was lekker bezig vorig jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

https://www.racesport.nl/...027-met-yamaha-in-motogp/

Toprak Razgatlioglu naar MotoGP 2026 en 2027.
De officiële aankondiging laat nog even op zich wachten, deze wordt verwacht tijdens de Italiaanse Grand Prix, de achtste ronde van het 2025 welke in het weekend van 20 t/m 22 juni wordt verreden in Mugello.
Ben benieuwd (naar de stoppies).

Denk dat ze hem bij WSBK wel zullen missen iig!

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
Het vertrek van Toprak uit het WSBK is wel een gemis, is toch 1 van de smaakmakers en titelkandidaat. Ik ben heel benieuwd hoe hij het in de MotoGP gaat doen en wie zijn opvolger bij BMW gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
Wie is eigenlijk de laatste die deze stap gemaakt heeft? Spies? Dat was me toch ook een die helaas te weinig uit zijn carriere heeft kunnen halen door blessures.

Eigenlijk wel jammer dat deze stap niet vaker gemaakt wordt. Ik kijk geen SBK vanwege de al veel te drukke kijkagenda met MotoGP en F1. Maar kan me niet voorstellen dat de afgelopen jaren niet andere goede coureurs deze stap hadden kunnen maken.

Iemand een idee hoe het met Veijer zijn herstel zit? Is die afgereisd naar Aragon?

[ Voor 11% gewijzigd door Turralyon op 04-06-2025 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Turralyon schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:25:
Wie is eigenlijk de laatste die deze stap gemaakt heeft? Spies? Dat was me toch ook een die helaas te weinig uit zijn carriere heeft kunnen halen door blessures.

Eigenlijk wel jammer dat deze stap niet vaker gemaakt wordt. Ik kijk geen SBK vanwege de al veel te drukke kijkagenda met MotoGP en F1. Maar kan me niet voorstellen dat de afgelopen jaren niet andere goede coureurs deze stap hadden kunnen maken.

Iemand een idee hoe het met Veijer zijn herstel zit? Is die afgereisd naar Aragon?
Inderdaad Ben Spies.

Daarvoor kan ik me herinneren dat Troy Bayliss, Noriyuki Haga en Colin Edwards de overstap hebben gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
Turralyon schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:25:

Na Ben Spies heeft Cal Crutchlow nog de overstap van het WSBK naar MotoGP gemaakt en was daarin met 3 overwinningen redelijk succesvol.

Spies heeft ook Toprak geadviseerd in het WSBK te blijven omdat hij daar nog vaker kampioen kan worden en de overstap moeilijker is dan het lijkt. Vooral de absolute top bereiken is heel moeilijk. Andersom komt het vaker voor dat MotoGP rijders overstappen naar het WSBK en daar succesvol zijn.

Volgens mij is Collin niet naar Aragon; hij heeft gezegd in ieder geval in Assen te willen rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turralyon
Ah ja Crutchlow komt idd ook vanaf de WSBK. Ik had bijvoorbeeld ook graag wel Rea de overstap zien maken. Maar voordat je het in de WSBK aankomt en daar succesvol bent en interessant bent voor een MotoGP team ben je alweer te oud natuurlijk, want je kunt ook goedkoper een talent uit de Moto2 oppikken en daar de vruchten van plukken. Maar bijvoorbeeld als die 2de LCR Honda eigenlijk niet een Asiancupfiets zou zijn. Was dat een mooie plek voor een WSBK rijder om eens het gokje te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:28
Het verhaal met Toprak blijft nog steeds bijzonder want een officieel statement is er nog steeds nergens.

Daarnaast heeft ook Lin Jarvis in het verleden al eens geroepen dat Toprak niet per se goed genoeg was op dat moment om een Yamaha MotoGP machine te rijden en dan zou hij nu alsnog naar Yamaha overstappen, terwijl Toprak en Yamaha in de WorldSBK ook niet heel erg fraai uit elkaar zijn gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
Was het niet zo dat Toprak bij Yamaha weg is gegaan omdat hij zich niet goed genoeg behandeld voelde tijdens de MotoGP test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Hoe dan ook, BMW zal zijn best moeten doen om er weer zo eentje als Toprak te kunnen vinden. Gezien de prestaties van vdM op dezelfde motor, is of vdM naar een bedenkelijk niveau afgezakt, of Toprak is meer dan buitencategorie en kan ie op andere WSBK merken ook daarmee vooraan om de knikkers meedoen (Ducati uitgezonderd, want dat zou te simpel worden). Ik denk dat ie dat idd zou kunnen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistahk1
Met weer genoeg speculatie over Toprak z'n MotoGP debut, Jorge Martin die van z'n contract af wil zien en RS-GP minder op de grid paar afwezigen door blessure en herstel, startte het veld op het glibberige Aragon.

Sprint Aragon 2025
Met een geweldige start vanaf de tweede startpositie, ging Alex Marquez vroeg aan de leiding in de Sprint race op Aragon. Marc Marquez kende een mindere start, maar wist met het betere ellenbogenwerk toch op een derde plaats uit de eerste bocht te komen. Beide Marquez broers werden gescheiden door Morbidelli die van de 3e plaats vertrok.

Achter de top 3 werd de top 10 gevuld door Acosta, Aldequer, Quartararo, Di Giannantonio, Bagnaia, Viñales en Mir. Helaas werd de wedstrijd van Mir na twee ronden al gestaakt na een opstootje tussen hem en Miller in bocht 12. Miller kreeg hiervoor een long lap penalty aan de broek en eindigde de sprintrace op een 13e plaats.

Ondanks goede startposities, vielen Binder en Bagnaia snel terug gedurende de sprintrace. Binder vertrok vanaf P6 en eindigde op P9 en pakte het laatste puntje. Bagnaia’s sprintrace ging van kwaad tot erger. De voormalig meervoudig wereldkampioen viel van de vierde startpositie terug tot P12 aan het eind van zaterdagmiddag.

Maar, als coureurs terugvallen, komen andere coureurs naar voren. Zo ook Bezzecchi. De kersverse winnaar maakte er een inhaalsprintrace van door van P20 terug te vechten naar een P8 op het moment van finishen. Viñales steeg, ondanks meerdere gevechten, slechts 1 positie ten opzichte van zijn startpositie en eindigde op P7. Di Giannantonio was ook een van de inhaalsprintracers, de VR46 rijder vertrok van P10 en wist als 6e over de eindstreep te komen.

Ondanks diverse gevechten met Morbidelli in het begin van de sprintrace, moest de beste KTM, bestuurd door Acosta, zich toch gewonnen geven en kwam als 5e over de finish. Morbidelli kwam als 4e over de eindstreep, want de rookie Aldequer had interesse in nog een sprintpodium. De jonge Spanjaard had goed gegokt met z’n medium achterband en had veel meer grip dan de ervaren Brazitaliaan tegen het eind van de sprintrace. Daarmee behaalde Aldeguer op zaterdagmiddag zijn derde 3e plaats sprintpodium.

De top 2 werd vanouds weer gevuld door de Marquez broeders. Alex Marquez mocht een hele tijd vooraanrijden, maar moest uiteindelijk toegeven aan zijn oudere broer. Marc bouwde hierna een forse leiding op van 2+ seconden en kwam als eerste over de finish.

Grote verliezers waren er helaas ook. Ondanks een snelle start zakte Quartararo terug tot een 11e plaats, gevolgd door Bagnaia op 12, Miller op 13, Rins op 14, Oliveira op 15 en de eerste Honda, bestuurd door Zarco, op P16. Bastianini kon zijn draai niet vinden in Aragon op de KTM en finishte als 17e, gevolgd door de hekkensluiters Salvadori en Chantra.
Naast Mir was er nog een uitvaller, namelijk de Yamaha wildcardrijder Augusto Fernandez. Hij moest z’n Yamaha vroegtijdig parkeren na een technisch mankement.

Hopelijk kent de race op zondag ook zo’n interessante opbouw. Fingers crossed!

Resultaten sprint Aragon 2025
RiderARA - SPRPointsRemark
93 - Marc Marquez112
73 - Alex Marquez29
54 - Fermin Aldeguer37
21 - Franco Morbidelli46
37 - Pedro Acosta55
49 - Fabio Di Giannantonio64
12 - Maverick Viñales73
72 - Marco Bezzecchi82
33 - Brad Binder91
25 - Raul Fernandez100
20 - Fabio Quartararo110
43 - Jack Miller130Longlap
42 - Alex Rins140
88 - Miguel Oliveira150
5 - Johann Zarco160
23 - Enea Bastianini170
32 - Lorenzo Savadori180
35 - Somkiat Chantra190
7 - Augusto FernandezDNF09 laps, mechanical error
36 - Joan MirDNF02 laps, crash
10 - Luca MariniDNS0
79 - Ai OguraDNS0
1 - Jorge MartinDNS0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
Opvallend hoe de resultaten per circuit verschillen, deze keer met name Quartararo, Bagnaia en Zarco.
Vooral Bagnaia stelde wel heel erg teleur als laatste Ducati. Hij zit al niet lekker in zijn vel en dit gaat zeker niet helpen om zich beter te voelen.
Constante factor zijn toch vooral de broertjes die als ze erop blijven zitten niet bij te houden zijn.
Kijken wat er morgen gaat gebeuren in de lange race.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turralyon
Goede race van Aldeguer en Bezzecchi. Blijf erbij had zo graag een fitte Martin gezien op die aprilla. De 2wekelijkse weddenschap met mijn vrouw over wie moet koken op zondag zal ik wel weer winnen. Als Zonta lager finished dan gestart dan hoef ik niet te koken en als die hoger finished dan die start kook ik. En met deze startpositie heb ik het schort al klaar liggen voor haar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
DasNieNix schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:51:
Opvallend hoe de resultaten per circuit verschillen, deze keer met name Quartararo, Bagnaia en Zarco.
Vooral Bagnaia stelde wel heel erg teleur als laatste Ducati. Hij zit al niet lekker in zijn vel en dit gaat zeker niet helpen om zich beter te voelen.
Constante factor zijn toch vooral de broertjes die als ze erop blijven zitten niet bij te houden zijn.
Kijken wat er morgen gaat gebeuren in de lange race.
De Yamaha en de Honda komen het beste tot hun recht op echte stuurcircuits. Minder op circuits met lange rechte stukken en zware remzones waar de Ducati’s oppermachtig zijn.

Quartararo gaat het heel goed doen op Assen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
Weet iemand trouwens waar Nigel Walraven weer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Turralyon schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:59:
Weet iemand trouwens waar Nigel Walraven weer is?
Kweet niet. Joey is aardige pik hoor maar heb liever Nigel voor de comments 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-06 19:07
Wat een laatste bocht! Mooie Moto2 race maar Wat een finish!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Pohh wat een vette finish in de moto2.

@Turralyon wat gaat ze koken?? 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

0.003 :D _/-\o_

Prachtige laatste paar bochten van Oncu! Had het niet meer verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Spanning en sensatie :Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistahk1
Race Aragon 2025
De hoofdrace in Aragón begon zoals zovelen dit seizoen: met Marc Marquez scherp weg van de lijn. De #93 dook als eerste de eerste bocht in, direct gevolgd door zijn broer Alex en een opvallend sterke Bagnaia. De Ducati-trein zette zich al vroeg in beweging, terwijl Morbidelli juist een stap terug moest doen na een zwakke openingsronde. Daarachter profiteerden KTM’s Acosta en Binder, die zich stevig in de top 6 nestelden.

In de openingsfase viel vooral het agressieve rijgedrag van Aldeguer en Acosta op. Aldeguer worstelde zich tussen Morbidelli en Di Giannantonio en trok zich wederom niets aan van gevestigde namen. Acosta ging meermaals het gevecht aan met Bagnaia in de eerste paar ronden, maar kon niet definitief voorbij Bagnaia. Bagnaia was overduidelijk beter uit bed gestapt dan de voorgaande dag. De voormalig wereldkampioen wist zich goed staande te houden en kwam als 3e over de finish.

In het middenveld hield Quartararo zich knap op P9, tot hij kort na de helft van de race onderuitging in bocht 1 — zijn derde uitvalbeurt van het seizoen. Daarachter was Viñales bezig aan een degelijke opmars, maar helaas mocht het voor Viñales niet baten. In de voorlaatste ronde remde hij zich onderuit in bocht 12 en kwam als 18e over de finish. De recent succesvolle Fransman Zarco had minder geluk op Spaanse grond. Samen met zijn landgenoot en de Zuid-Afrikaan Binder, vielen ze alle 3 uit gedurende de race.

Vooraan bleef Marc Marquez onaantastbaar. Met elke ronde vergrootte hij zijn voorsprong op Alex Marquez, die op zijn beurt Bagnaia op veilige afstand hield. De top drie veranderde gedurende de race niet en reed in ouderwetse formatie naar de finish, waarbij Marc uiteindelijk de overwinning pakte én een nieuw ronderecord van 1:46.705 klokte.

Daarachter reed Acosta een eenzame race naar P4, ver achter Bagnaia maar comfortabel los van Morbidelli. De strijd om de vijfde plaats bleef tot de laatste ronde spannend tussen Morbidelli en Aldeguer, waarbij de rookie meerdere keren dichtbij kwam maar geen definitieve inhaalactie kon plaatsen.

Hoewel Marc Marquez Rider of the day werd, deed Bezzecchi ook een aardige duit in de zak om hiertoe benoemd te worden. De nummer 72 kwam traag maar gestaag naar voren en behaalde uiteindelijk een fraaie 8e plaats net achter Joan Mir op de HRC Honda. Di Giannantonio en Raul Fernandez sloten de top 10 af. De overige plaatsen werden verdeeld over Rins op 11, Bastianini op 12, Augusto Fernandez op een mooie P13, gevolgd door de 2 Pramac Yamaha’s van Miller en Oliveira, met de gebruikelijke hekkensluiters Chantra en Savadori op de 16e en 17e plaats.

Opnieuw een dominant optreden van Marc Marquez dus, met een vertrouwd podium dat inmiddels bijna routine begint te worden. De Europese tour wordt stilaan voorspelbaar qua winnaar, maar het gevecht daarachter blijft onverminderd boeiend.

Op naar de volgende ronde in Mugello!

Resultaten race Aragon 2025
RiderARA - RACEPointsRemark
93 - Marc Marquez125
73 - Alex Marquez220
63 - Francesco Bagnaia316
37 - Pedro Acosta413
21 - Franco Morbidelli511
54 - Fermin Aldeguer610
36 - Joan Mir79
72 - Marco Bezzecchi88
49 - Fabio Di Giannantonio97
25 - Raul Fernandez106
42 - Alex Rins115
23 - Enea Bastianini124
7 - Augusto Fernandez133
43 - Jack Miller142
88 - Miguel Oliveira151
35 - Somkiat Chantra160
32 - Lorenzo Savadori170
12 - Maverick Viñales180
20 - Fabio QuartararoDNF012 laps, crash
5 - Johann ZarcoDNF08 laps, crash
33 - Brad BinderDNF011 laps, crash
10 - Luca MariniDNS0
79 - Ai OguraDNS0
1 - Jorge MartinDNS0

Kampioenschap 2025
RiderChampionship points
93 - Marc Marquez233
73 - Alex Marquez201
63 - Francesco Bagnaia140
21 - Franco Morbidelli115
49 - Fabio Di Giannantonio99
5 - Johann Zarco97
72 - Marco Bezzecchi79
37 - Pedro Acosta76
54 - Fermin Aldeguer73
20 - Fabio Quartararo59
12 - Maverick Viñales48
79 - Ai Ogura43
10 - Luca Marini38
33 - Brad Binder35
23 - Enea Bastianini35
43 - Jack Miller31
42 - Alex Rins29
36 - Joan Mir27
25 - Raul Fernandez25
30 - Takaaki Nakagami10
32 - Lorenzo Savadori8
7 - Augusto Fernandez6
88 - Miguel Oliveira3
1 - Jorge Martin0
35 - Somkiat Chantra0
41 - Aleix Espargaro0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
MotoGP -O-
Moto2 *O* *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
Dat MM zou gaan winnen was geen verrassing, ik had nog de hoop dat de groep daarachter bij elkaar zou blijven maar deze viel helaas uit elkaar. En inderdaad een podium zoals we wel vaker hebben gezien.

Zonta was in de trainingen behoorlijk wisselvallig en kon zijn goede startplaats helaas niet in een goed resultaat omzetten.

Gonzalez gaat morgen een MotoGP test doen voor Aprilia, als gedeeld leider in de Moto2 tussenstand vind ik dat toch wel een risico maar ook een hele mooie kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:54
Ik ben benieuwd of the switch van een 340mm remschijf voor naar 355mm inderdaad de oplossing blijkt te zijn voor de struggles van Bagnaia (en DiGi).

https://www.the-race.com/...d-bagnaias-motogp-season/

Overigens grappig hoe dat artikel laat dat zien dat hoe lager in de rangorde de persoon waarmee je spreekt, hoe meer er verklapt wordt _O- :
  • Tardozzi (team manager): We hebben iets aangepast.
    "We put on the bike don't-ask-me-what"
  • Bagnaia (fabrieksrijder): Dat iets is de remschijf voor.
    "We just decided to upgrade the disc, to move to the bigger one"
  • Di Giannantonio (satellietrijder): De aanpassing aan de remschijff is van 340mm naar 355mm diameter. En we gaan maandag proberen of die aanpassing inderdaad ook bij mij helpt.
    He went from 340mm to 355mm and I the same change is 'on the list' for me to try in the Monday test
  • Savadori (testrijder ander team): Dit is wat die aanpassing voor effect op de motor en het gevoel heeft.
    When you change the disc, when it's more mass, you also change the power of the lever. You need to have much more power and also more weight in front. So the behaviour of the bike changes a bit. You need to manage this change. Some riders are more sensitive, and some others less."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Turralyon
Tylen schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:57:
Pohh wat een vette finish in de moto2.

@Turralyon wat gaat ze koken?? 😂
Parel couscous met harissa en chorizo

Gisteren iets stoms gedaan. Tijdens de race had Frank het over sepang 2015 en die race gekeken met mijn vrouw. (Ze volgt de MotoGP pas sinds '22 en ze had nog nooit gehoord van de grootste splijtzwam tussen het Rossi/Marquez kamp) Maar wat een geweldige race was dat toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
Turralyon schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:33:
[...]

Gisteren iets stoms gedaan. Tijdens de race had Frank het over sepang 2015 en die race gekeken met mijn vrouw. (Ze volgt de MotoGP pas sinds '22 en ze had nog nooit gehoord van de grootste splijtzwam tussen het Rossi/Marquez kamp) Maar wat een geweldige race was dat toch.
Dat hele seizoen is sowieso de moeite waard om te kijken, met zo uit mijn hoofd, het hoogtepunt de race op Philips Island.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
Turralyon schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:33:
[...]

Ook de TT Assen van dat jaar is het bekijken waard waar beide haantjes het in de laatste ronde in de GT bocht het met elkaar aan de stok kregen, een voorproefje voor de Sepang clash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel64
  • Nu online
2015, het seizoen dat veel mensen graag willen vergeten maar welke toch belangrijk genoeg is om terug te kijken.

Soms zou ik nog weleens zo'n rivaliteit willen zien op en naast de baan, al is het alleen maar voor de entertainment waarde. Voor de sport heb je er helemaal niets aan en doet het alleen maar afbreuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

En bevestigd:
June 11, 2025—Yamaha Motor Co., Ltd. is delighted to announce that Toprak Razgatlıoğlu will return to Yamaha. The current WorldSBK Champion and 2021 WorldSBK Champion with Yamaha, will make the move to MotoGP in 2026 by joining the Prima Pramac Yamaha MotoGP Team.

2015 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Niet online
Dus Miller lekker naar het sbk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

BMW? Of ipv Bautista die vertrekt? MvdM zie ik niet zo snel meer terug bij een topteam, gezien zijn 2025 prestaties.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
Weer een slecht begin van het weekend voor de Nederlanders met als dieptepunt 4 crashes voor MvdM. Een teleurstellende 13e plaats voor Bo en nog een 8e plaats voor Jeffrey.

Vooral de overgang van Toprak naar de MotoGP en alle bijbehorende speculaties waren het nieuws in Misano. Ik heb geen idee wie volgend jaar waar rijdt maar dat zal in de loop van het seizoen wel duidelijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistahk1
Sprint Mugello 2025
Een Ducati dominante zaterdagmiddag in Mugello met de welbekende top 3 van 93, 73 en 63 op het podium.

De sprint in Mugello begon met een onverwachte kink in de kabel voor Marc Marquez. Door problemen met de launch control kon de #93 nipt vertrekken van de lijn. Hierdoor kregen zijn broer en teamgenoot de kans om er als de brandweer vandoor te gaan. Terwijl Bagnaia de eerste plaats opeiste en Alex Marquez zich op P2 nestelde, moest Marc zich terugvechten. Maar, in echte Marc Marquez stijl herstelde hij zich snel en had hij zijn plek in de top 3 halverwege de eerste ronde alweer opgeëist.

Achterin was het snel gedaan voor Binder en Zarco. Bij het insturen van de eerste bocht duwde Di Giannantonio Binder wijd, die op zijn beurt Zarco meenam in het grind. Ander slachtoffer in de eerste ronde, ditmaal door eigen toedoen, was Acosta. De jonge Spanjaard verdween vroegtijdig uit de race door een combinatie van een te wijde lijn en te weinig grip in bocht 15.

Na de openingsronde zag de top 5 er als volgt uit: Bagnaia, Alex en Marc Marquez, Quartararo en Viñales, waarbij de top 3 met drie man breed op de eerste bocht afstoven, klassiek voor Mugello. Een opvallend sterke Viñales sloop steeds dichter richting Quartararo en ging er in ronde 5 op het befaamde lange rechte stuk van Mugello voorbij om P4 over te nemen. Ondertussen reden de Marquez-broers en Bagnaia zich los van de rest en vormden samen het traditionele Ducati-top 3. Marc Marquez kon echter niet lang achter zijn jongere broer blijven en voerde het tempo op in de 4e ronde, om de eerste plaats over te nemen.

Daarachter ging het ook hard. De VR46-Ducati’s van Di Giannantonio en Morbidelli lagen stevig in de strijd om P5 en P6, met Bezzecchi op de loer op P7. De rookie Aldeguer viel op met een gestage opmars en zat bij het ingaan van ronde 6 al in de top 10, waar hij zich langzaam naar voren bleef werken.

In de slotfase bleef de voorhoede ongewijzigd. Marquez had inmiddels een klein gaatje van 1,1 seconde op zijn jongere broer, die op zijn beurt Bagnaia op afstand hield. Daarachter had Viñales nog even hoop op een podium, maar Bagnaia hield stand ondanks zichtbaar teruglopend tempo. Di Giannantonio was de snelste man in het middenveld en kwam als vijfde over de finish, gevolgd door Bezzecchi die opnieuw een sterke sprint reed met de RS-GP.

Achter hen bleef Morbidelli op P7, voor een verrassend sterke Raul Fernandez op P8. Aldeguer kwam niet verder dan een negende plaats, en Quartararo moest genoegen nemen met P10 na zichtbare problemen met de banden in de slotronden.

Hopelijk is de gehele race net zo spannend als de eerste ronde van de sprint.

Resultaten sprint Mugello 2025
RiderITA - SPRPointsRemark
93 - Marc Marquez112
73 - Alex Marquez29
63 - Francesco Bagnaia37
12 - Maverick Viñales46
49 - Fabio Di Giannantonio55
72 - Marco Bezzecchi64
21 - Franco Morbidelli73
25 - Raul Fernandez82
54 - Fermin Aldeguer91
20 - Fabio Quartararo100
23 - Enea Bastianini110
79 - Ai Ogura120
88 - Miguel Oliveira130
36 - Joan Mir140
30 - Takaaki Nakagami150
43 - Jack Miller160
32 - Lorenzo Savadori170
42 - Alex Rins180
35 - Somkiat Chantra190
37 - Pedro AcostaDNF00 laps, crash
33 - Brad BinderDNF00 laps, crash
5 - Johann ZarcoDNF00 laps, crash
10 - Luca MariniDNS0
1 - Jorge MartinDNS0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Niet online
mistahk1 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:29:
Sprint Mugello 2025
Een Ducati dominante zaterdagmiddag in Mugello met de welbekende top 3 van 93, 73 en 63 op het podium.

De sprint in Mugello begon met een onverwachte kink in de kabel voor Marc Marquez. Door problemen met de launch control kon de #93 nipt vertrekken van de lijn. Hierdoor kregen zijn broer en teamgenoot de kans om er als de brandweer vandoor te gaan. Terwijl Bagnaia de eerste plaats opeiste en Alex Marquez zich op P2 nestelde, moest Marc zich terugvechten. Maar, in echte Marc Marquez stijl herstelde hij zich snel en had hij zijn plek in de top 3 halverwege de eerste ronde alweer opgeëist.

Achterin was het snel gedaan voor Binder en Zarco. Bij het insturen van de eerste bocht duwde Di Giannantonio Binder wijd, die op zijn beurt Zarco meenam in het grind. Ander slachtoffer in de eerste ronde, ditmaal door eigen toedoen, was Acosta. De jonge Spanjaard verdween vroegtijdig uit de race door een combinatie van een te wijde lijn en te weinig grip in bocht 15.

Na de openingsronde zag de top 5 er als volgt uit: Bagnaia, Alex en Marc Marquez, Quartararo en Viñales, waarbij de top 3 met drie man breed op de eerste bocht afstoven, klassiek voor Mugello. Een opvallend sterke Viñales sloop steeds dichter richting Quartararo en ging er in ronde 5 op het befaamde lange rechte stuk van Mugello voorbij om P4 over te nemen. Ondertussen reden de Marquez-broers en Bagnaia zich los van de rest en vormden samen het traditionele Ducati-top 3. Marc Marquez kon echter niet lang achter zijn jongere broer blijven en voerde het tempo op in de 4e ronde, om de eerste plaats over te nemen.

Daarachter ging het ook hard. De VR46-Ducati’s van Di Giannantonio en Morbidelli lagen stevig in de strijd om P5 en P6, met Bezzecchi op de loer op P7. De rookie Aldeguer viel op met een gestage opmars en zat bij het ingaan van ronde 6 al in de top 10, waar hij zich langzaam naar voren bleef werken.

In de slotfase bleef de voorhoede ongewijzigd. Marquez had inmiddels een klein gaatje van 1,1 seconde op zijn jongere broer, die op zijn beurt Bagnaia op afstand hield. Daarachter had Viñales nog even hoop op een podium, maar Bagnaia hield stand ondanks zichtbaar teruglopend tempo. Di Giannantonio was de snelste man in het middenveld en kwam als vijfde over de finish, gevolgd door Bezzecchi die opnieuw een sterke sprint reed met de RS-GP.

Achter hen bleef Morbidelli op P7, voor een verrassend sterke Raul Fernandez op P8. Aldeguer kwam niet verder dan een negende plaats, en Quartararo moest genoegen nemen met P10 na zichtbare problemen met de banden in de slotronden.

Hopelijk is de gehele race net zo spannend als de eerste ronde van de sprint.

Resultaten sprint Mugello 2025
RiderITA - SPRPointsRemark
93 - Marc Marquez112
73 - Alex Marquez29
63 - Francesco Bagnaia37
12 - Maverick Viñales46
49 - Fabio Di Giannantonio55
72 - Marco Bezzecchi64
21 - Franco Morbidelli73
25 - Raul Fernandez82
54 - Fermin Aldeguer91
20 - Fabio Quartararo100
23 - Enea Bastianini110
79 - Ai Ogura120
88 - Miguel Oliveira130
36 - Joan Mir140
30 - Takaaki Nakagami150
43 - Jack Miller160
32 - Lorenzo Savadori170
42 - Alex Rins180
35 - Somkiat Chantra190
37 - Pedro AcostaDNF00 laps, crash
33 - Brad BinderDNF00 laps, crash
5 - Johann ZarcoDNF00 laps, crash
10 - Luca MariniDNS0
1 - Jorge MartinDNS0
Hoi Evert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Denk dat Slager toch op zijn eigen sites post ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mistahk1
@Boerenlater Bedankt voor het compliment _/-\o_

Race Mugello 2025
De zondag in Mugello begon met mooie liveries voor het Lenovo Ducati team & het VR46 team en wederom een verwarring op de grid. Ditmaal niet voor Marc Marquez maar voor Chantra. De Thai ervaarde problemen bij het vertrek voor de warm-up lap waar hij uiteindelijk een long lap penalty voor kreeg.

De kop van het veld kwam goed weg bij het doven van de lichten: Bagnaia, Alex en Marc Marquez vormden de top 3, met Morbidelli vlak daarachter en Quartararo & Viñales stevig op P5 en P6. In de openingsronden werd duidelijk dat de Ducati’s vooraan geen intentie hadden om het rustig aan te doen.

Bagnaia begon aanvallend en leverde rondenlang duels met Marc Marquez, terwijl Alex Marquez profiteerde van het geduw om op te schuiven naar P2. De strijd tussen Marc en Bagnaia bleef op het randje. Het trio wisselde stuivertje en bood het Italiaanse publiek precies wat ze wilden zien: close racing, Ducati’s en een thuisrijder aan kop. Voor even.

Na een felle openingsfase nam Alex het stokje over. Hij sloeg een klein gaatje, terwijl Marc en Bagnaia opnieuw in gevecht raakten. De rest van het veld was inmiddels flink uitgestrekt, met Morbidelli als eerste achtervolger, gevolgd door Viñales, Di Giannantonio en Bezzecchi. Di Giannantonio reed sterk en schoof gestaag op richting de top 4. Viñales zijn race werd ingekort door een hard(on)handige inhaalmaneuvre van Morbidelli. Morbidelli kreeg hier uiteindelijk een long lap penalty voor die hij twee keer moest nemen omdat de eerste poging mislukte.

Bagnaia, zichtbaar opgebrand na het openingsgevecht, zag ook Di Giannantonio nog voorbij komen in de slotronden. De VR46-coureur reed opnieuw ijzersterk en greep zijn tweede podium in een hoofdrace. Bagnaia moest genoegen nemen met P4.

Bezzecchi reed onopvallend maar solide naar P5, voor Morbidelli, die zich ondanks de penalty op P6 wist te vestigen. Daarachter volgden Raul Fernandez, Binder, Acosta en Ogura. Buiten de top 10 eindigde het veld als volgt: Mir, Quartararo, Aldeguer – die na een remfout in de 3e ronde een stevige inhaalrace moest rijden -, Oliveira, Rins, Nakagami, Savadori en Chantra.

Vooraan bleef Marc Marquez stug volhouden. Ronde na ronde trok hij het tempo op, zette een gat van meer dan twee seconden op zijn achtervolgers en tikte zelfs de 93e zege in zijn carrière aan — symbolischer kon het bijna niet.

Met een historisch overwinningstotaal, een dubbel Marquez podium en weer een VR46-machine in de top 3, was Mugello rood getint. De vraag is niet of Marc Marquez kampioen wordt — maar wie hem überhaupt nog uitdaagt?

Op naar de volgende ronde in Assen. Misschien met regen? Misschien met een ander podium? Maar voor nu: 93 op 93, tot in Assen!

Resultaten race Mugello 2025
RiderITA - RACEPointsRemark
93 - Marc Marquez125
73 - Alex Marquez220
49 - Fabio Di Giannantonio316
63 - Francesco Bagnaia413
72 - Marco Bezzecchi511
21 - Franco Morbidelli610
25 - Raul Fernandez79
37 - Pedro Acosta88
33 - Brad Binder97
79 - Ai Ogura106
36 - Joan Mir115
54 - Fermin Aldeguer124
88 - Miguel Oliveira133
20 - Fabio Quartararo142
42 - Alex Rins151
30 - Takaaki Nakagami160
32 - Lorenzo Savadori170
35 - Somkiat Chantra180
43 - Jack MillerDNF09 laps, mechanical error
23 - Enea BastianiniDNF00 laps, crash
12 - Maverick ViñalesDNF08 laps, crash
5 - Johann ZarcoDNF03 laps, crash
10 - Luca MariniDNS0
1 - Jorge MartinDNS0

Kampioenschap 2025
RiderChampionship points
93 - Marc Marquez270
73 - Alex Marquez230
63 - Francesco Bagnaia160
21 - Franco Morbidelli128
49 - Fabio Di Giannantonio120
5 - Johann Zarco97
72 - Marco Bezzecchi94
37 - Pedro Acosta84
54 - Fermin Aldeguer78
20 - Fabio Quartararo61
12 - Maverick Viñales54
79 - Ai Ogura49
33 - Brad Binder42
10 - Luca Marini38
25 - Raul Fernandez36
23 - Enea Bastianini35
36 - Joan Mir32
43 - Jack Miller31
42 - Alex Rins30
30 - Takaaki Nakagami10
32 - Lorenzo Savadori8
7 - Augusto Fernandez6
88 - Miguel Oliveira6
1 - Jorge Martin0
35 - Somkiat Chantra0
41 - Aleix Espargaro0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Ik ga de volgende keer eerst wel de Moto2 en Moto3 wedstrijden kijken. Na het vuurwerk in de eerste 5 ronden bloedde de MotoGP wedstrijd heel snel dood. Wat een saaie optocht.

Hopelijk volgende week in Assen wat meer spanning. Vrijdagochtend vertrek ik weer naar Assen voor een lang weekend trainingen, wedstrijden en een beetje ontspanning op Oostra en bij de nacht(en) van Assen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Begin was erg gaaf ja. daarna weer de marquez parade. Ik houd er stiekem wel van. hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
Joris748 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:55:
Ik ga de volgende keer eerst wel de Moto2 en Moto3 wedstrijden kijken. Na het vuurwerk in de eerste 5 ronden bloedde de MotoGP wedstrijd heel snel dood. Wat een saaie optocht.
Geef de Michelins maar de schuld ervan. Dit is waarom goede kwalificatie en eerste paar rondjes zo belangrijk zijn. Daarna verpest je gewoon je (voor)band als je binnen een paar tienden van je voorganger blijft. Dat is bijvoorbeeld waarom Peco in begin zo niet Pecoachtg reed. Want als je op kop rijdt en net dat gaatje weet te slaan. Rij je in clean air, blijft je voorkant goed en heeft die veel minder problemen. Helaas lukte dat vandaag niet en zie je gewoon het vertrouwen van de voorkant per ronde afnemen en Peco valt dan terug en terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Turralyon schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:12:
[...]

Geef de Michelins maar de schuld ervan. Dit is waarom goede kwalificatie en eerste paar rondjes zo belangrijk zijn. Daarna verpest je gewoon je (voor)band als je binnen een paar tienden van je voorganger blijft. Dat is bijvoorbeeld waarom Peco in begin zo niet Pecoachtg reed. Want als je op kop rijdt en net dat gaatje weet te slaan. Rij je in clean air, blijft je voorkant goed en heeft die veel minder problemen. Helaas lukte dat vandaag niet en zie je gewoon het vertrouwen van de voorkant per ronde afnemen en Peco valt dan terug en terug.
Ik wacht met smart op 2027. Deel van die aero eraf, ride height devices eraf (bij de start lijken het wel Hayabusa's met verlengde achterbrug) en Pirelli's eronder.

En hopelijk Marquez met pensioen. Heb het altijd een irritant jong met veel te veel talent gevonden. Wat talent betreft gun ik het hem om gelijk te komen in wereldtitels met Rossi, wat karakter betreft hoop ik dat hij Rossi niet voorbij gaat.
Pagina: 1 ... 74 75 Laatste