Nog even in het kader van Opa verteld. In 2003 ben ik met wat jongens naar de MotoGP op de Sachsenring geweest. Helaas geen vrij kunnen krijgen, dus ik kwam samen met een vriend nagereden op vrijdagavond.
Om half 7 eindelijk onderweg vanuit Nuenen. Regelmatig de teller dik boven de 180 km/h gehad en daarbij ook nog een 1,5 liter-fles drinken gelanceerd

Die onder een netje op mijn bagagerol lag. Gelukkig zonder slachtoffers

Alleen het laatste stuk zat het minder mee. Veel file, ontbrekende belijning en schemer/donker drukten het gemiddelde flink. Toch stonden we rond half 12 al bij de ingang van de camping.
Even gebeld met de jongens die 's middags al aangekomen waren en zij gaven aan waar we heen moesten. Viel niet mee om met een 748 met grote tas achterop, via een modderig pad de heuvel op (maar kon ook net zo goed af zijn geweest), tussen honderden dronken Duitsers door te moeten. Eenmaal op de plek snel het tentje opgezet en ons in het feestgedruis gestort.
Na een veel te korte nacht, konden we overdag naar de trainingen gaan kijken. En na de training was er van alles te zien en te beleven op het campingterrein. De hele dag door broodjes kotelet van de barbecue, grote tent met live muziek. Maar waar de Ossies echt bekend om stonden, waren allerlei zelfgeknutselde of gepimpte voertuigen en bouwsels. We hebben ons daar onze ogen uitgekeken.
's Avonds werden we uitgenodigd door een paar Oostduitse jongens om nog wat te komen drinken. De muziek was niet helemaal fris (kreeg later pas door dat ze neo-nazi sympathieën hadden

). En de zelfgestookte rum hakte er zo hard in, dat ik toch wat stukken van de nacht kwijt ben. Volgens de overlevering was ik zo dronken dat ik bang was om "uit" mijn 3 cm dikke slaapmatje te vallen

.
Wat ik me verder kan herinneren is dat er een fijne sfeer hing en dat het een leuk circuit is om als toeschouwer te zijn. Na een mooie racedag, ben ik de volgende dag samen met iemand anders terug naar huis gereden. De meeste uit ons groepje moesten maandag weer werken, dus die zijn zondag na de race al vertrokken.