Bansheeben schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 13:58:
Maar ik vroeg me gewoon af waar ze dat verschil precies vandaan halen. Want acceleratie en topsnelheid is leuk, maar zelfs op moto3 brommers zijn alle coureurs uit de moto3 zo verschrikkelijk veel sneller dan een amateur op bijvoorbeeld een supersport/superbike, dat je je simpelweg afvraagt waar ze die enorme cornerspeed vandaan halen. Ja talent, natuurlijk, maar hoe uit talent zich precies in MotoGP/2/3? Throttle control, briljant gevoel voor balans?
Ik bedoel, ik kijk al een jaar of 17 MotoGP/500cc en het zal me altijd blijven verbazen hoe die gasten met een motor weten om te gaan.
Het is niet zozeer 'talent'
ik geloof niet zo in talent eerlijk gezegd. tuurlijk kan je ergens aanleg voor hebben en dingen snel oppakken.
Maar het grootste deel zit hem in: Materiaal, Oefenen(op de motor), Trainen, Doorzettingsvermogen.
Zoals al eerder aangegeven. Als jij continu met motorracen bezig bent. en dan bedoel ik meer dan 40u per week. Dan ga je vanzelf rijden zoals deze jongens rijden.
Het is misschien die 0.1 seconden in een rondje wat echt aan 'talent' te verwijten is.
Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld Marc Marquez dit jaar.
Dat hij niet goed rijd ligt niet aan zijn talent, training, mindset, lichamelijke conditie etc. het ligt gewoon aan de motor die ze niet juist afgesteld krijgen.
Ik denk dat als je marquez bijvoorbeeld op de motor van Valentino of Jorge zet, hij een stuk beter gaat rijden (na wat oefenrondjes uiteraard)
Het is een samenspel van enorm veel factoren wat maakt dat die jongens zo bloedje snel zijn.
daar is 'talent' en gevoel voor cornerspeed echt maar een kleine percentage van.
Zou ik bijvoorbeeld ooit motoGP tijden kunnen neerzetten?
Nope, ik heb het doorzettingsvermogen niet om zoveel aan de kant te moeten zetten en zoveel te trainen/oefenen om dat niveau ooit te kunnen bereiken. Laat staan de middelen om ooit met circuitracen te beginnen (kuch* geld kuch*)
Had ik dat doorzettingsvermogen wel? Who know's, a man can dream
Begrijp me niet verkeerd, ik zit ook elke bocht weer met verbazing te kijken, hoe flikken ze dat?!
Maar ik kan het wel enigsinds begrijpen dat ze zo freaking snel rijden