Ik heb nog steeds de hoop dat ze inzien dat dat de genadeklap zou zijn die de Nederlandse economie gewoon niet kan hebben op het moment. Volgens mij is het aantal mensen dat nu al een annuitaire of lineaire hypotheek heeft maar een heel klein aantal van het totaal. Dat je als overheid wil stimuleren dat mensen voor een andere vorm kiezen in de toekomst kan ik begrijpen, maar tenzij ze op de een of andere manier faciliteren dat mensen zeer goedkoop of gratis kunnen overstappen naar een andere hypotheekvorm betekent dit voor heel veel mensen gewoon een keuze tussen kwaad of erger. Namelijk ofwel het overstappen zelf betalen voor x 1000 euro of een acute lastenverzwaring van honderden euro's per maand. Hoewel ik het zelf wel kan dragen, levert het voor veel mensen, zoals gezegd, gewoon een exit uit het bijdragen aan de economie op.Anoniem: 349956 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 07:54:
Ze willen nu dus de maximale belastingschijf verlagen voor bestaande & nieuwe gevallen.
Wordt me niet echt duidelijk of ze nieuwe gevallen ook enkel via het `annuitiare principe` renteaftrek gaan geven of dat dit stukje `voorbehouden` blijft aan nieuwe gevallen.
Ga eerst eens rekenen voordat je in paniek raakt. De lastenverzwaring is echt niet zo spannend de 1e 10 jaar.
De lastenverzwaring is de volledige HRA in de eerste maand dat het ingaat als de aftrek voor bestaande gevallen alleen blijft bestaan voor annuitaire of lineaire hypotheken, je begrijpt me verkeerd.
Daarnaast ben ik niet in paniek, zoals gezegd heb ik nooit gerekend met mijn netto hypotheeklast. Als de HRA volledig weg zou vallen kost me dat ongeveer 600 euro per maand, maar dat was wel ingecalculeerd. Ik zit niet op het randje van wat kan dragen, maar ik ken genoeg mensen waarbij dat wel zo is.
Daarnaast ben ik niet in paniek, zoals gezegd heb ik nooit gerekend met mijn netto hypotheeklast. Als de HRA volledig weg zou vallen kost me dat ongeveer 600 euro per maand, maar dat was wel ingecalculeerd. Ik zit niet op het randje van wat kan dragen, maar ik ken genoeg mensen waarbij dat wel zo is.
[ Voor 43% gewijzigd door Stoffel op 26-10-2012 08:22 ]
Lees het artikel eerst, en de posts van anderen hier?Stoffel schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:19:
De lastenverzwaring is de volledige HRA in de eerste maand dat het ingaat als de aftrek voor bestaande gevallen alleen blijft bestaan voor annuitaire of lineaire hypotheken, je begrijpt me verkeerd.
De lastenverzwaring in de 1e maand, heb je enkel als je in de 52%-inkomensgroep zit. Je krijgt dan geen 52% terug mara 51,5% (en dat blijft dan het hele jaar 51,5%).
De eis van annuitair/lineair is enkel voor nieuwe gevallen (verhoging van de bestaande hypotheek, danwel voor het eerst een hypotheek krijgen, vanaf 1-1-2013). Dus stel je hypotheek gaat van 100k naar 110k, dan valt de 10k extra onder nieuwe regeling. De 100k blijft onder de oude regeling vallen.
Dus geen idee hoe iemand dan de HRA kan kwijtraken, behalve door na 1-1-2013 bewust een andere hypotheekvorm te kiezen dat als nieuw geval wordt aangemerkt.
[ Voor 31% gewijzigd door Xanaroth op 26-10-2012 08:33 ]
Als het waar blijkt te zijn is dit een stap in de goede richting. Het geeft houvast voor de komende 28 jaar, treft vooralsnog het gros van de mensen niet (42% schijf) en is voor de mensen die het wel treft uitermate mild. Een half procent per jaar is goed op te brengen wanneer dit ingecalculeerd wordt en de inflatie wordt meegerekend.
Wat ik me wel afvraag, wat is nu precies de besparing de eerste jaren? Aangezien relatief weinig mensen in de hoogste schaal vallen is het effect niet meteen denderend. Bovendien duurt het 20 jaar voordat ze bij de volgende schaal zijn aangekomen. Natuurlijk is het wel de hoogste schaal die het meeste profiteert van de HRA dus dat zou enigszins moeten compenseren.
Het goede aan de maatregel is wel dat het wel loont om zo snel mogelijk een huis te kopen. Des te langer je kunt genieten van een hoger percentage HRA aftrek.
Wat ik me wel afvraag, wat is nu precies de besparing de eerste jaren? Aangezien relatief weinig mensen in de hoogste schaal vallen is het effect niet meteen denderend. Bovendien duurt het 20 jaar voordat ze bij de volgende schaal zijn aangekomen. Natuurlijk is het wel de hoogste schaal die het meeste profiteert van de HRA dus dat zou enigszins moeten compenseren.
Het goede aan de maatregel is wel dat het wel loont om zo snel mogelijk een huis te kopen. Des te langer je kunt genieten van een hoger percentage HRA aftrek.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Jullie lezen volgens mij allebei niet, ik snap de berekening en ben er zelfs een voorstander van. Waar het om gaat als dat als deze afbouw ook geldt voor bestaande hypotheken en daarbij alleen voor annuitaire of lineaire varianten, mensen verplicht worden om over te stappen om hun HRA te behouden. Dat kost een hoop geld en op het moment is het niet mogelijk om eenvoudig tegoed opgebouwd in bijvoorbeeld een bankspaarhypotheek in te zetten in een nieuwe hypotheek. Overstappen kost een hele hoop geld, maar als je het niet doet kost het ook een hele hoop geld. Dan zet je mensen dus met de rug tegen de muur als je er niks voor facilliteert als overheid.
Waar lees je dat dan? Ik heb geen toegang tot het volledige artikel in de Telegraaf maar ik zie het niet.Myrdreon schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:29:
[...]
De eis van annuitair/lineair is enkel voor nieuwe gevallen (verhoging van de bestaande hypotheek, danwel voor het eerst een hypotheek krijgen, vanaf 1-1-2013). Dus stel je hypotheek gaat van 100k naar 110k, dan valt de 10k extra onder nieuwe regeling. De 100k blijft onder de oude regeling vallen.
[ Voor 28% gewijzigd door Stoffel op 26-10-2012 08:37 ]
Waar lees je dat?Stoffel schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:36:
[...] en daarbij alleen voor annuitaire of lineaire varianten, mensen verplicht worden om over te stappen om hun HRA te behouden[...]
Vergis je niet, wantmisschien zijn de aantallen niet heel erg groot, de bedrag aan HRA zijn dat wel.MrFl0ppY schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:32:
Wat ik me wel afvraag, wat is nu precies de besparing de eerste jaren? Aangezien relatief weinig mensen in de hoogste schaal vallen is het effect niet meteen denderend.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ik zal wel niet goed lezen, maar waar staat dat ze uberhaupt van plan zijn om daar onderscheid in te gaan maken bij deze nieuwe regeling?
edit: was @Stoffel
edit: was @Stoffel
[ Voor 7% gewijzigd door D-Raven op 26-10-2012 08:41 ]
Anoniem: 105569
Dat staat er niet, en dat gaat ook echt niet gebeuren.D-Raven schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:40:
Ik zal wel niet goed lezen, maar waar staat dat ze uberhaupt van plan zijn om daar onderscheid in te gaan maken bij deze nieuwe regeling?
Klopt, ik meen ergens gelezen te hebben dat 80% van het HRA-budget gaat naar de 20% hoogste hypotheken [citation needed]...anandus schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:40:
Vergis je niet, wantmisschien zijn de aantallen niet heel erg groot, de bedrag aan HRA zijn dat wel.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
50%, maar wel veel idd.Mx. Alba schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:42:
[...]
Klopt, ik meen ergens gelezen te hebben dat 80% van het HRA-budget gaat naar de 20% hoogste hypotheken [citation needed]...
http://www.nujij.nl/polit...87284.lynkx#axzz2ANvcUT9k
Dus de maatregel gaat meteen in het eerste jaar geld opleveren.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 26-10-2012 08:44 ]
Het lijkt mij ook vreemd. Het zou namelijk een goede manier zijn om een helehoop mensen te duperen. Zoals Stoffel ook al aangeeft.Anoniem: 105569 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:41:
[...]
Dat staat er niet, en dat gaat ook echt niet gebeuren.
Ik heb er destijds wel rekening mee gehouden, dat de HRA helemaal afgeschaft kon worden. Dus als het in een keer wegvalt, is dat wel even slikken, maar niks onoverkomelijks.
Maar dan nog, het is een beetje het economisch equivalent van Cold Turkey gaan. Niet bevordelijk dus.
Ik hoorde overigens op het nieuws dat als compensatie de IB omlaag gaat, heeft iemand hier details over?
En geldt het voor alle schijven? (Zou lullig zijn als de laagste schijf bijvoorbeeld niet omlaag gaat).
En geldt het voor alle schijven? (Zou lullig zijn als de laagste schijf bijvoorbeeld niet omlaag gaat).
Anoniem: 39993
Ik vind het een bijzonder opvallende maatregel. De VVD heeft hier flink toegegeven (en zal daar door zijn - vooral rijke - achterban zeker op afgerekend worden). Deze maatregel treft namelijk als eerste de rijksten met een belastbaar inkomen van boven de 56.000 (ongeveer) euro per jaar.MrFl0ppY schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:32:
[...]
Maar ik ben wel benieuwd naar wat meer details over de regeling. Stel nou:
- Belastbaar inkomen: 58.000 euro
- Af te trekken hypotheekrente:9.000 euro
Gaat die 0,5 procent per jaar dan alleen gelden voor het deel van je aftrek in de hoogste schaal? Dat je daar dan in plaats van 52% nu 51,5% aftrek over krijgt? En het volgende jaar 51%, het jaar daarna 50,5% enz.?
Dat zou dus betekenen, dat de mensen die net niet in de hoogste schaal komen (of maar met een heel klein bedrag) er niets van gaan merken de eerste 20 jaar.
Volgens mij gaat dit voor ons huishouden de eerste 20 jaar dus niets uitmaken. Als ik me niet vergis, zitten wij net niet (of maar met een heel klein bedrag) in het hoogste tarief. Of heb ik het dan mis?
Waarom zou de laagste schijf gecompenseerd moeten worden voor een regeling, die alleen invloed heeft op de hoogste en - in de toekomst - een na hoogste schijf?anandus schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:46:
Ik hoorde overigens op het nieuws dat als compensatie de IB omlaag gaat, heeft iemand hier details over?
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 26-10-2012 08:49 ]
Vergis je niet, als je hypotheek al ouder is dan 2 jaar, dan haal je die 28 jaar aftrek niet eens, omdat je max 30 jaar aftrek hebt.
Ik neem aan dat dit in plaats van de annuitaire verplichting komt, want die regel was juist de doodsteek. Met een half procent/jaar kan ik prima (over)leven. De meeste mensen hebben pas na 20 jaar last van deze regel trouwens, ik verwacht dat deze regeling bij een opvolgend kabinet wel een katalysator krijgt of een cap.
Ik neem aan dat dit in plaats van de annuitaire verplichting komt, want die regel was juist de doodsteek. Met een half procent/jaar kan ik prima (over)leven. De meeste mensen hebben pas na 20 jaar last van deze regel trouwens, ik verwacht dat deze regeling bij een opvolgend kabinet wel een katalysator krijgt of een cap.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Zoals ik het verhaal lees, blijft het voorstel om enkel de nieuwe hypotheken annuitair en aflosbaar te houden om in aanmerking voor HRA te komen. En de huidige en bestaande gevallen de HRA af te bouwen met de 0.5%.
38% over 28 jaar als maximum stellen vind ik nog slecht, want dat is een halve maatregel. Nieuwe hypotheken gaan vanaf 1 januari in en kan iedereen nu nog volledig aflossingsvrij gaan lenen. Een aflossingsvrije hypotheek is dus over maximaal 30 jaar verdwenen.
38% over 28 jaar als maximum stellen vind ik nog slecht, want dat is een halve maatregel. Nieuwe hypotheken gaan vanaf 1 januari in en kan iedereen nu nog volledig aflossingsvrij gaan lenen. Een aflossingsvrije hypotheek is dus over maximaal 30 jaar verdwenen.
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett
Ik neem aan dat het 0,5% over de gehele aftrek in mindering komt. Nu krijg je immders ook 52% van de totale rente terug. Anders is de besparing wel erg minimaal.Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:47:
[...]
Maar ik ben wel benieuwd naar wat meer details over de regeling. Stel nou:
- Belastbaar inkomen: 58.000 euro
- Af te trekken hypotheekrente:9.000 euro
Gaat die 0,5 procent per jaar dan alleen gelden voor het deel van je aftrek in de hoogste schaal? Dat je daar dan in plaats van 52% nu 51,5% aftrek over krijgt? En het volgende jaar 51%, het jaar daarna 50,5% enz.?
[...]
Nee, zo begrijp ik het ook.
Maar als compensatie komt er ook een verlaging van de inkomstenbelasting, dus dat heeft de VVD dan wel weer binnengehaald.
Omdat die schijf net 4 procent verhoogd is?Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:47:
[...]
Waarom zou de laagste schijf gecompenseerd moeten worden voor een regeling, die alleen invloed heeft op de hoogste en - in de toekomst - een na hoogste schijf?
Dan kan je die schijf net zo goed opdoeken
@Hieronder: Nee, de compensatie zal ook niet 1-op-1 zijn uiteraard. Maar het is wel een beetje compensatie.
[ Voor 46% gewijzigd door anandus op 26-10-2012 08:55 ]
Het lijkt me sterk dat de besparing van deze maatregel, 1 op 1 terug gaat in verlaging van IB. Dan is de besparing er namelijk helemaal niet.anandus schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:51:
[...]
Nee, zo begrijp ik het ook.
Maar als compensatie komt er ook een verlaging van de inkomstenbelasting, dus dat heeft de VVD dan wel weer binnengehaald.
Volgens mij klopt dat niet. Je kunt de rente van het inkomen aftrekken waarbij je de belasting terug krijgt. Val je dus maar net in de 52% schaal ontvang je dus maar voor een deel 52% belastingteruggave.Anoniem: 105569 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:51:
[...]
Ik neem aan dat het 0,5% over de gehele aftrek in mindering komt. Nu krijg je immders ook 52% van de totale rente terug. Anders is de besparing wel erg minimaal.
Over de VVD. In alle eerlijkheid, maar wie dacht dat de VVD niks zou doen aan de HRA was wel erg naïef. Alle mogelijke coalitiepartners wilde aanpassingen, het volk is klaar voor de aanpassing en de onzekerheid (want iedereen wist dat we er nog niet waren) op de huizenmarkt is misschien nog wel schadelijker dan deze maatregel.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Tja, die 0.5% stelt natuurlijk helemaal niets voor. Kan me niet voorstellen dat mensen die de afgelopen moord en brand hebben geschreuwd (niet zozeer hier, maar op nujij.nl) dat zelfs niet kunnen dragen (die zitten veelal vast niet eens in de 52% schaal).
Ikzelf zal het wel merken, maar dat is echt peanuts. Wat ik me wel afvraag, levert dit voldoende op voor de overheid en is de onrust hiermee straks uit de markt?
Hiermee verdwijnt de HRA namelijk nog steeds niet helemaal en zal het de overheid altijd geld blijven kosten. Hoe weet de markt zeker dat die 0.5% na x tijd toch niet 1% of 2% gaat worden. Denk ook aan de aanpassingen van het verhogen van de AOW leeftijd.....
Ikzelf zal het wel merken, maar dat is echt peanuts. Wat ik me wel afvraag, levert dit voldoende op voor de overheid en is de onrust hiermee straks uit de markt?
Hiermee verdwijnt de HRA namelijk nog steeds niet helemaal en zal het de overheid altijd geld blijven kosten. Hoe weet de markt zeker dat die 0.5% na x tijd toch niet 1% of 2% gaat worden. Denk ook aan de aanpassingen van het verhogen van de AOW leeftijd.....
Nou, volgens mij krijg je toch echt maar 52% aftrek over het deel van je inkomen waarover je ook daadwerkelijk 52% moet betalen. Dus als je 9.000 euro aftrek hebt en een belastbaar inkomen wat voor 1.000 euro in het hoogste tarief valt, krijg je als HRA:Anoniem: 105569 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:51:
[...]
Ik neem aan dat het 0,5% over de gehele aftrek in mindering komt. Nu krijg je immders ook 52% van de totale rente terug. Anders is de besparing wel erg minimaal.
52% van 1.000 euro
42% van 8.000 euro
Zoals ik de regeling lees, wordt dat volgend jaar:
51,5% van 1.000 euro
42% van 8.000 euro
In dit geval krijg je dan dus volgend jaar 5 euro minder aftrek. Het jaar daarop 10 euro etc...
Voor mensen met een hoog inkomen en een 3 keer zo hoge hypotheek zijn de gevolgen groter, maar ook nog te overzien. Bijvoorbeeld: belastbaar inkomen van 90.000 euro en 27.000 euro hypotheekrente.
Die krijgen nu: 52% van 27.000 euro terug
En volgend jaar: 51,5% van 27.000 euro terug.
Dat scheelt dus 135 euro volgend jaar. Het jaar daarop 270 euro etc...
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 26-10-2012 09:03 ]
En uiteindelijk wordt de soep dus wederom lang niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Precies, ik kan er vrede mee hebben, kon me ook echt niet voorstellen dat het een harde ingreep zou zijnMx. Alba schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:02:
En uiteindelijk wordt de soep dus wederom lang niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
Elect a clown, expect a circus.
Tja, dat zei ik hierboven dus ook.
Maar wat ik me echt afvraag, gaat de markt het vertrouwen hebben dat het de komende 28 jaar hierbij blijft?
Maar wat ik me echt afvraag, gaat de markt het vertrouwen hebben dat het de komende 28 jaar hierbij blijft?
Zolang die shift tussen <2013 en >2013 er maar niet komt. Dat is een administratieve moloch, ook met 'virtuele' aftrek. Een tweedeling is wel het laatste wat de markt kan gebruiken.
Het zal vast in de komende 28 jaar nog wel een keer weer veranderen(eventuele verdere inperking), maar voorlopig denk ik dat het wel voor rust zorgt. Iedereen kan wennen aan het idee dat het aangepakt word, maar wel heel geleidelijk, zoals het hoort.rube schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:04:
Tja, dat zei ik hierboven dus ook.
Waar staat dat nieuwe hypotheken nog steeds lineair of annuitair zouden moeten worden? Eerste deel van voorstel, het langzaam afbouwen van de aftrek, is prima. Maar dat verplicht compleet aflossen blijf ik te absurd voor woorden vinden.
Mopperkont, wat eigenlijk te absurd voor woorden is, is dat wij hypotheken niet aflossen. We zijn zo ongeveer het enige land ter wereld dat aflossingsvrije hypotheken kent.
Sowieso heeft dat toch nooit ergens hard gestaan? Hooguit dat er geen aftrek voor geldt, maar een absoluut verbod heeft volgens mij nooit ergens in een akkoord of aanvaard plan gestaan. Het zou ook alleen maar kunnen door strikte leennormen op te leggen aan banken en hoewel die zijn aangescherpt recentelijk bevatten die altijd nog een uitweg (namelijk door een zeer goed advies en dossier te hebben).Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:06:
Waar staat dat nieuwe hypotheken nog steeds lineair of annuitair zouden moeten worden? Eerste deel van voorstel, het langzaam afbouwen van de aftrek, is prima. Maar dat verplicht compleet aflossen blijf ik te absurd voor woorden vinden.
Ok, ik verwoord het niet helemaal correct: waar staat dat in het nieuwe plan de HRA voor nieuwe gevallen alleen nog geldt voor annuitair of lineaire hypotheken? Ik lees dat namelijk nergens in de nieuwsberichten (maar heb ze ook niet allemaal doorgenomenRukapul schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:11:
[...]
Sowieso heeft dat toch nooit ergens hard gestaan? Hooguit dat er geen aftrek voor geldt, maar een absoluut verbod heeft volgens mij nooit ergens in een akkoord of aanvaard plan gestaan. Het zou ook alleen maar kunnen door strikte leennormen op te leggen aan banken en hoewel die zijn aangescherpt recentelijk bevatten die altijd nog een uitweg (namelijk door een zeer goed advies en dossier te hebben).
Inderdaad. Er gebéurt eindelijk iets, al is het heel traag. Men kan wennen, maar de markt ligt niet gelijk overhoop. Volgens mij zijn er weinig mensen van links tot rechts die echt tegen dit plan zijn.Tleilaxu schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:06:
[...]
Het zal vast in de komende 28 jaar nog wel een keer weer veranderen(eventuele verdere inperking), maar voorlopig denk ik dat het wel voor rust zorgt. Iedereen kan wennen aan het idee dat het aangepakt word, maar wel heel geleidelijk, zoals het hoort.
Polderen op z'n best, zou ik zeggen.
Hoezo niet? Na een X aantal jaren (de keuze bij het afsluiten van de hypotheek) is het huis dan in principe ''echt'' van jou, en niet nog voor de helft van de bank.Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:06:
Natuurlijk betaal jij dan de rente gewoon over het deel dat de bank eigenaar is van jouw huis, en zolang jij dat KAN betalen is er geen probleem...
Maar toen kwam de economische crisis, en hebben banken moeite met wanbetalers/mensen die de hypotheek nauwelijks meer kunnen opbrengen, en het is niet meer dan logisch dat banken niet graag meer geld uitlenen, als ze veel verlies maken op hypotheken door onder andere restschulden.
En als jij toch zo zeker bent van je baan, en de helft aflossingsvrij wilt houden, moet je halverwege de looptijd van je lineaire hypotheek gewoon verhuizen naar een duurdere woning, voor zover de bank jou dat extra geld wilt lenen t.o.v. je huidige woningwaarde. Bovendien zal de bank dan nog wel eens bekijken hoe jouw toekomstperspectief er uit ziet wat betreft inkomen, en dat zal niet zomaar meer verhoogt worden omdat de hypotheekrenteaftrek langzaam wordt vermindert waardoor jij netto per maand steeds meer gaat betalen.
Doe dat na 15 jaar wéér (in geval van een 30 jarige hypotheek), en je hebt inderdaad zo ongeveer een half aflossingsvrije hypotheek, mits jouw inkomen blijft groeien tot je pensioen (en je niet op je 30e al op je pieksalaris zit).
Ik zie het probleem echt niet met aflossen verder: als ik van een vriend geld leen, geef ik dat hem toch ook weer gewoon terug zodra ik het weer kan terugbetalen? Ik ga toch echt niet 30 jaar lang rente betalen aan die vriend.
Als jij een voor 100% aflossingsvrije hypotheek hebt, is het huis nooit ''echt'' van jou, maar blijft het altijd van de bank. Als het huis minder waard wordt, blijf JIJ met de restschuld zitten uiteindelijk (verschil hypotheek t.o.v. de waarde bij verkoop). Zie het ook als een stukje consumentenbescherming, en zie dat niet als vertutteling vanuit de overheid, maar wees er blij om: er zijn tijdens deze economische crisis al genoeg mensen werkloos geworden die hun hypotheek niet meer konden betalen, noodgedwongen moesten verhuizen en nu met een restschuld zitten.
En verder: als je 100% aflossingsvrij wilt wonen, kan je net zo goed in een (sociale) huurwoning gaan zitten naar mijn idee.
[ Voor 3% gewijzigd door Jorn1986 op 26-10-2012 09:27 ]
Het lijkt een goed plan, het geleidelijk beperken van de HRA, maar de hierboven genoemde maatregel om aflossingsvrij hier niet langer voor in aanmerking te laten komen vind ik wel twijfelachtig. Uiteraard is het een valide discussie of dat gewenst is, maar ik vraag me af wat de impact gaat zijn op de huizenmarkt, en dan met name het doorstromen.
Het bezitten van een huis wordt duurder, terwijl je met eenzelfde inkomen hogere maandlasten krijgt voor eenzelfde hypotheek. Even los van de discussie wat gezonder is voor de Nederlandse economie, zie ik geen positieve invloed op de doorstroom en de huizenprijzen.
En daar zit op dit moment toch echt een probleem, met name voor starters.
Het bezitten van een huis wordt duurder, terwijl je met eenzelfde inkomen hogere maandlasten krijgt voor eenzelfde hypotheek. Even los van de discussie wat gezonder is voor de Nederlandse economie, zie ik geen positieve invloed op de doorstroom en de huizenprijzen.
Ik noem dit juist niet "aanpakken", maar eerder pappen en nathouden... Een verlaging van 0,5%punt (tenminste, ik neem aan dat ze dat bedoelen!) op 52% is een vermindering van de HRA van minder dan 1% per jaar, en dat ook nog voor slechts een deel van de gevallen. Qua bezuiniging zet dit dus totaal niet aan, ik verwacht dat het minder dan 100 miljoen oplevert het eerste jaar op een totaal van 14 miljard. Natuurlijk neemt dit langzaam toe, maar er moet nu bezuinigd worden!Myrdreon schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 07:39:
Ze gaan uiteindelijk toch de HRA aanpakken voor bestaande gevallen, elk jaar wordt het maximum met 0,5% verlaagt tot een limiet van 38% over 28 jaar. Op zich opvallend, aangezien dat betekend dat ook de 41-42% groep er wat van meekrijgt. Hoewel dat pas over jaar of 20 merkbaar is in de vorm van een paar euro, is het toch opvallend dat ze ineens bereid zijn zo ver te gaan.
Stel je hebt een hypotheek van 1 miljoen euro, tegen 5% rente. Dan heb je nu 50.000 euro per jaar aftrek tegen 52%, dat is 26.000 euro per jaar belastingteruggaaf.. Een jaar later wordt dat verlaagd naar 25.750 euro. Op een hypotheek van een miljoen euro scheelt het je dus nog geen 21 euro per maand.
Dat gezegd hebbende: het is een begin! En zoals elk nieuwe kabinet alle ouder regels altijd weer aan wil passen, zou het me niets verbazen als dit over een paar jaar weer anders wordt. 1%punt per jaar eraf bijvoorbeeld, of 2%punt. Of helemaal niets meer, want het rekent wel gruwelijk lastig op je belastingaangifte!
^^ Dat. En niet te vergeten: na 20 jaar had diegene anders 100k schuld gehad, waarvan de rente geheel niet meer aftrekbaar was! Daar denken mensen nu totaal niet over na, maar tegen die tijd zullen er heel veel mensen "opeens" een groot gat hebben! Ik zie de huilprogramma's op TV nu al voor meDat is een ronduit hilarisch artikel, wat een idioot. Aflossingsvrij uitzetten tegen een annuitaire hypotheek en dan ook nog binnen 20 jaar aflossen. Dan klagen over hoeveel duurder het is, maar geen woord erover dat niet aflossen betekend dat je aan het einde 100k minder geld hebt dan de annuitaire aflossing.

Zoals hierboven voorgerekend scheelt het op een huis van 1 miljoen slechts EUR 250/jaar2. Bij een prijsdaling van 8% per jaar scheelt dat 80.000 euro per jaar. Lijkt me geen reden om "zo snel mogelijk te kopen"!MrFl0ppY schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:32:
[ Voor 9% gewijzigd door RemcoDelft op 26-10-2012 09:36 ]
Zucht, als je niet verkoopt heb je toch ook geen verlies? Jouw opmerking gaat alleen op als je om wat voor reden dan ook snel moet/wilt verkopen. Verder heb je er weinig last van behalve het gevoel wat hoogstens tussen de oren zit.RemcoDelft schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:27:
Zoals hierboven voorgerekend scheelt het op een huis van 1 miljoen 250 euro per jaar. Bij een prijsdaling van 8% per jaar scheelt dat 80.000 euro per jaar. Lijkt me geen reden om "zo snel mogelijk te kopen"!
[ Voor 18% gewijzigd door Slasher op 26-10-2012 09:36 ]
Elect a clown, expect a circus.
Je vergeet dat de hypotheeknormen qua maandlasten berekend worden op bruto maandlasten zonder HRA op basis van een annuitaire hypotheek. Een ieder zou zonder HRA de hypotheek moeten kunnen betalen. Dat NL er een stuk minder blij van wordt en dat de economie een vrije val maakt is een klein gevolg als dat echt gebeurd.
De hele overheid werkt op deels aflossingsvrij, immers mag formeel de staatsschuld 60% zijn... waarom denk je dat overheden nooit aflossen? Als je zelf 50% van je woning aflost, dan ben je tegen alles wel ingedekt.
@Remco
De annuitaire regeling levert nog minder op (eerste jaar 77m begreep ik).
Verder ziet het eruit als een compromis. De daling van de aftrek is trager dan ik had verwacht (winst VVD, vergeet die kiezersbedrog retoriek) en de PvdA ziet de hogere inkomens het eerste 'lijden'.
Ik kan nog nergens vinden of dat Kunduz misbaksel eruit is gewipt.
Nee, maar als je een jaar later koopt bespaar je wel 80k op de aanschaf! En bij de genoemde 5% rente scheelt dat 4k per jaar aan rente. Terwijl je als je een jaar eerder koopt 250 euro per jaar "extra HRA" zou kunnen genieten. Deze aanpassing lijkt me dan ook geen reden om zo snel mogelijk te kopen.Slasher schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:33:
[...]
Zucht, als je niet verkoopt heb je toch ook geen verlies?
[ Voor 34% gewijzigd door RemcoDelft op 26-10-2012 09:42 ]
Dat is imo een veel groter probleem/risico dan het langzaamaan beperken van de HRA. Ik ken niet veel mensen die zonder drastische aanpassing in hun uitgavenpatroon hun hypotheeklasten bruto kunnen betalen.Senor Sjon schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:35:
[...]
Een ieder zou zonder HRA de hypotheek moeten kunnen betalen. Dat NL er een stuk minder blij van wordt en dat de economie een vrije val maakt is een klein gevolg als dat echt gebeurd.
Als starter werd mij altijd het verhaal voorgehouden door de Hypotheker etc. wat het netto verhaal zou worden. Van daaruit ga je je keuze maken. Als ik zou moeten rekenen met bruto bedragen kan ik geen huis meer kopen in mijn gemeente dat gelijk of groter is dan mijn huidige sociale huurwoning. En dan verdien ik bovenmodaal.
Maar het is dus juist net "eenzelfde hypotheek". Die extra kosten zijn geen weggegooid geld, dat is vermogen wat je opbouwt.mrwolf schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:24:
Dat klopt.
Maar waarom zou de overheid daar in moeten bepalen? De HRA buiten beschouwing gelaten (want dat ze daar iets van vinden is prima, dat gaat tenslotte over belastingaftrek) zie ik niet waarom ik daar zelf geen verstandige besluiten over kan nemen.Jorn1986 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:21:
[...]
Hoezo niet? Na een X aantal jaren (de keuze bij het afsluiten van de hypotheek) is het huis dan in principe ''echt'' van jou, en niet nog voor de helft van de bank.
Ik kan prima redenen hebben om een deel niet af te lossen. Een voorbeeld: Je koopt nu een groot huis en weet dat over 30 jaar de kinderen waarschijnlijk het huis uit zijn en je dan weer kleiner wil gaan wonen. Je zorgt dat je aan het deel dat je dan hebt afgelost ruim genoeg is om een kleiner huis terug te kopen. Dat is toch een prima en financieel solide idee?
Afgezien van grotere waardedalingen over die periode is dat inderdaad een solide idee. Maar is het heel gek dat de overheid daar geen renteaftrek voor wil blijven geven gedurende die 30 jaar?timag schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:54:
[...]
Ik kan prima redenen hebben om een deel niet af te lossen. Een voorbeeld: Je koopt nu een groot huis en weet dat over 30 jaar de kinderen waarschijnlijk het huis uit zijn en je dan weer kleiner wil gaan wonen. Je zorgt dat je aan het deel dat je dan hebt afgelost ruim genoeg is om een kleiner huis terug te kopen. Dat is toch een prima en financieel solide idee?
Check. En eigenlijk is dat ook in lijn met de reden voor invoering van de HRA: namelijk om de kosten voor het verwerven van belastingvrij vermogen (namelijk je eigen huis) ook te vrijwaren van belasting.RemcoDelft schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:56:
[...]
Afgezien van grotere waardedalingen over die periode is dat inderdaad een solide idee. Maar is het heel gek dat de overheid daar geen renteaftrek voor wil blijven geven gedurende die 30 jaar?
Met een aflossingsvrije hypotheek verwerf je namelijk geen vermogen. Het is dus eigenlijk best te verdedigen vanuit de originele geest van de wet om daarover geen HRA te verstrekken.
Probleem van starters zit bij te hoge huiskosten. Verlaag de kosten voor een woning (= lagere huizenprijzen) en het probleem van starters is opgelost.mrwolf schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:24:
Het lijkt een goed plan, het geleidelijk beperken van de HRA, maar de hierboven genoemde maatregel om aflossingsvrij hier niet langer voor in aanmerking te laten komen vind ik wel twijfelachtig. Uiteraard is het een valide discussie of dat gewenst is, maar ik vraag me af wat de impact gaat zijn op de huizenmarkt, en dan met name het doorstromen.
Wat slecht is voor de economie zijn de hoge huizenprijzen, daardoor gaat er zoveel geld naar rente/aflossing dat er niet genoeg overblijft om de 'echte' economie te ondersteunen en gaan bedrijven falliet en worden mensen werkloos (immers, er is geen geld om product/dienst te kopen - gaat allemaal naar de woning). Gevolg is dat deze groep ook minder geld krijgt, de kosten aan de woning gelijk blijven, en er dus weer meer op de rest van de economie bezuinigd wordt.
Het bezitten van een huis wordt nu steeds goedkoper, niet duurder (duurder = hogere prijs, prijs gaat juist omlaag), hoe kan dat ooit slecht zijn voor de economie? Dan blijft er juist meer geld over voor de economie zoals kleding kopen, uitgaan, eten, luxeproducten... Dus krijg je ook weer dingen als 'banen' en dat soort economische woorden.
Ik heb altijd begrepen dat meer 'banen' enzo juist goed is voor de economie.
[ Voor 15% gewijzigd door Xanaroth op 26-10-2012 10:13 ]
Dat is dus ook mijn punt, de te hoge huizenprijzen. En dat wordt niet opgelost met de voorgestelde (uitgelekte) maatregelen.
Dus hoe dan wel? Hoe krijgen 'we' de huizenprijzen omlaag met een te overziene impact voor huidige huizenbezitters?
Dus hoe dan wel? Hoe krijgen 'we' de huizenprijzen omlaag met een te overziene impact voor huidige huizenbezitters?
Dat de huizenprijzen dalen heeft voor nieuwkomers inderdaad voordelen aangezien ze meer kunnen uitgeven aan andere zaken en zal dus de economie laten groeien.
Helaas is echter de groep van nieuwkomers relatief klein. Op het moment dat de huizenprijzen dalen zullen mensen met (deels) aflossingsvrije hypotheken toch die restschuld moeten gaan aflossen. En dat geld is dus niet beschikbaar voor de economische groei. Volgens mij is die laatste groep groter en zijn dalende huizenprijzen een probleem voor de Nederlandse economie.
Dan hebben we het dus nog niet eens over de effecten van mensen die niet willen verhuizen vanwege de restschuld en dus geen nieuwe meubels, verf, etc. kopen.
Helaas is echter de groep van nieuwkomers relatief klein. Op het moment dat de huizenprijzen dalen zullen mensen met (deels) aflossingsvrije hypotheken toch die restschuld moeten gaan aflossen. En dat geld is dus niet beschikbaar voor de economische groei. Volgens mij is die laatste groep groter en zijn dalende huizenprijzen een probleem voor de Nederlandse economie.
Dan hebben we het dus nog niet eens over de effecten van mensen die niet willen verhuizen vanwege de restschuld en dus geen nieuwe meubels, verf, etc. kopen.
Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.
De maatregelen betekenen een hogere maandlast, zo'n beetje het belangrijkste punt waar elke koper naar kijkt (vandaar ook genoeg die in de aflossingsvrije val zijn getrapt, maar die zijn we over 20-30 jaar wel huilie huilie doen).mrwolf schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:13:
Dat is dus ook mijn punt, de te hoge huizenprijzen. En dat wordt niet opgelost met de voorgestelde (uitgelekte) maatregelen.
Doordat de maatregelen een hogere maandlast betekenen, zal men niet langer voor een maximale hypotheek gaan, met als gevolg dat er minder geld besteed wordt. Direct gevolg daarvan is lagere huizenprijzen.
Omdat het met kleine stappen gaat, zal de daling geleidelijk zijn (zoals de afgelopen jaren, zeg -5 tot -8% per jaar) en niet een harde crash zoals Ierland.
[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 26-10-2012 10:16 ]
Je kan natuurlijk ook het inkomen vergroten, misschien een gek idee, maar die 10+ jaar aan loonmatiging hebben wel gezorgd dat de interne markt van Nederland bijna geen slagkracht meer heeft en we veel afhankelijker zijn van export.
Ik ben overigens wel benieuwd hoe ze dit in de praktijk bij de aangifte IB gaan doen als je meer aftrekposten hebt (zorg, studie etc.).
Voorbeeld:
Inkomen: 59.000
Grens 52%-tariefschaal: 56.000
Hypotheekrente: 6.000
Overige aftrekposten: 4.000
Mag je nu de volle 6.000+4.000 euro aftrekken van de belasting, omdat je door de 4.000 euro aftrek van de andere aftrekposten onder de 52%-grens komt? Mag je 3.000 euro tegen 51,5% aftrekken en de rest tegen 42%? Of moet je rekenen met fracties van de totale aftrekposten: 6/10 van 3.000 euro aftrekken tegen 51,5%?
Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken, wel ... euhm...
Voorbeeld:
Inkomen: 59.000
Grens 52%-tariefschaal: 56.000
Hypotheekrente: 6.000
Overige aftrekposten: 4.000
Mag je nu de volle 6.000+4.000 euro aftrekken van de belasting, omdat je door de 4.000 euro aftrek van de andere aftrekposten onder de 52%-grens komt? Mag je 3.000 euro tegen 51,5% aftrekken en de rest tegen 42%? Of moet je rekenen met fracties van de totale aftrekposten: 6/10 van 3.000 euro aftrekken tegen 51,5%?
Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken, wel ... euhm...
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange
Vanuit het NRC begrijp ik dat deze maatregel structureel 770 miljoen euro moet opleveren, die weer omgebogen wordt via de inkomensbelasting. Naar ik het mag aannemen zal dat een verlaging worden van het hoogste tarief.
Als ik ga rekenen en hier zouden 2 miljoen huishoudens (aanname) onder vallen, dan kost dit bijna 400 euro per huishouden per jaar. Dat bedrag stijgt dus elk jaar. Dan heb je ook nog te maken met ombuigingseffecten van mensen die bijvoorbeeld (fors) gaan aflossen. Sec zou het bedrag dus hoger moeten zijn.
Als ik ga rekenen en hier zouden 2 miljoen huishoudens (aanname) onder vallen, dan kost dit bijna 400 euro per huishouden per jaar. Dat bedrag stijgt dus elk jaar. Dan heb je ook nog te maken met ombuigingseffecten van mensen die bijvoorbeeld (fors) gaan aflossen. Sec zou het bedrag dus hoger moeten zijn.
Correctie: lagere huizenprijzen in het hogere segment. Ik verwacht door deze maatregelen een verdere druk op huizen tot 175.000 euro (buiten de randstad) en 250.000 euro. Voor starters wordt deze situatie dus helemaal niet beter, zeker niet als je een huis wil kopen met ook op de toekomst.Myrdreon schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:15:
[...]
De maatregelen betekenen een hogere maandlast, zo'n beetje het belangrijkste punt waar elke koper naar kijkt (vandaar ook genoeg die in de aflossingsvrije val zijn getrapt, maar die zijn we over 20-30 jaar wel huilie huilie doen).
Doordat de maatregelen een hogere maandlast betekenen, zal men niet langer voor een maximale hypotheek gaan, met als gevolg dat er minder geld besteed wordt. Direct gevolg daarvan is lagere huizenprijzen.
Omdat het met kleine stappen gaat, zal de daling geleidelijk zijn (zoals de afgelopen jaren, zeg -5 tot -8% per jaar) en niet een harde crash zoals Ierland.
[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 26-10-2012 10:25 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ik denk eerder dat die 770 miljoen de besparing is na 4 jaar. Zowel de verlaging met 0.5%punt als het niet meer aflossingsvrij mogen aftrekken zetten het eerste jaar nauwelijks aan.Krisp schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:20:
Als ik ga rekenen en hier zouden 2 miljoen huishoudens (aanname) onder vallen, dan kost dit bij 400 euro per huishouden per jaar. Dat bedrag stijgt dus elk jaar.
Ik meen gelezen te hebben dat het structureel 770 miljoen is.RemcoDelft schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:24:
[...]
Ik denk eerder dat die 770 miljoen de besparing is na 4 jaar. Zowel de verlaging met 0.5%punt als het niet meer aflossingsvrij mogen aftrekken zetten het eerste jaar nauwelijks aan.
Nu weet ik niet of het gewoon elk jaar is 770 miljoen is, of dat dit het jaarlijkse gemiddelde is als je de totale cumulatieve besparing door 28 deelt, of dat het de jaarlijkse besparing is ná 28 jaar.
(Althans, ik ga ervanuit dat ze met structureel bedoelen 'per jaar'?)
[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 26-10-2012 10:27 ]
Jij noemt dat een geleidelijke daling? Als jouw huis na 5 jaar 40% minder waard is, hoe groot is de kans dat je het tegen die dumpprijs op de markt gooit? Inderdaad, veel mensen zullen dus blijven zitten omdat ze het zich niet kunnen veroorloven om te verhuizen.Myrdreon schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:15:
Dus krijg je straks schaarste aan de aanbodkant. Gevolg, geen daling van prijzen
En dan kun je zeggen, ja, door verstandiger te financieren blijf je zelfs met 40% waardedaling niet met een restschuld zitten, maar dan verwacht je dus dat iedereen vrolijk 40% van de aankoopwaarde van zijn huis gaat weggeven aan de volgende koper? Tuurlijk, ik koop een huis, lig 5 jaar krom om 40% af te lossen, om die centen vervolgens aan de volgende starter te geven in de vorm van een lagere prijs.
Dat is wel het verdienmodel waar de huidige starter vanuit gaat volgens mij.
Senor Sjon schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:32:
Alleen jammer dat ie dus wel verwacht dat de verkoper nu die 40% aan hem geeft, maar ik betwijfel of ie zefl ook 40% aan de volgende koper wil geven. En wie gaat dat betalen
Het lijkt me dat als je een beetje wil bezuinigen, je per jaar 770 miljoen wilt genereren. Ik kan me tegelijkertijd niet voorstellen dat de overheid elk jaar 770 miljoen erbij krijgt: dan zou in iets minder dan 16 jaar tijd de hele aftrek zijn afgeschaft.anandus schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:26:
[...]
Ik meen gelezen te hebben dat het structureel 770 miljoen is.
Nu weet ik niet of het gewoon elk jaar is 770 miljoen is, of dat dit het jaarlijkse gemiddelde is als je de totale cumulatieve besparing door 28 deelt, of dat het de jaarlijkse besparing is ná 28 jaar.
(Althans, ik ga ervanuit dat ze met structureel bedoelen 'per jaar'?)
Er zit een drempel in, maar als de huizenprijzen nu al met 10%/jaar dalen, en de verwachting voor volgend jaar is niet veel beter. Vergeet niet dat alle andere huizen ook 40% goedkoper worden. Dus als je nu spaart, is dat indirect ook 'winst' voor je volgende huis. Ik ken meerdere mensen die nu al zo rekenen en inderdaad aan het aflossen zijn, of gewoon de restschuld nemen.Dido schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:29:
[...]
Jij noemt dat een geleidelijke daling? Als jouw huis na 5 jaar 40% minder waard is, hoe groot is de kans dat je het tegen die dumpprijs op de markt gooit? Inderdaad, veel mensen zullen dus blijven zitten omdat ze het zich niet kunnen veroorloven om te verhuizen.
Dus krijg je straks schaarste aan de aanbodkant. Gevolg, geen daling van prijzen
En dan kun je zeggen, ja, door verstandiger te financieren blijf je zelfs met 40% waardedaling niet met een restschuld zitten, maar dan verwacht je dus dat iedereen vrolijk 40% van de aankoopwaarde van zijn huis gaat weggeven aan de volgende koper? Tuurlijk, ik koop een huis, lig 5 jaar krom om 40% af te lossen, om die centen vervolgens aan de volgende starter te geven in de vorm van een lagere prijs.
Eerlijk gezegd weet ik de effecten niet. Een deel van de huishoudens wordt gediskwalificeerd om te verkopen doordat ze onder water staan, maar een ander deel zou wel eens een aantal hele prettige jaren kunnen gaan meemaken, omdat ze relatief goedkoop kunnen doorstromen naar een (veel) groter huis.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Is ook een logisch model. Huizen kopen als investering is nog steeds een belachelijk concept. Als je een huis koopt om in te wonen zou je je niet druk hoeven te maken over prijsdalingen. Als jouw huis net als andere huizen in waarde daalt, kan je nog steeds verhuizen zonder probleem.Senor Sjon schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:32:
Met 900k huishoudens onder water is het natuurlijk wel een economische nono om ze allemaal versneld af te laten lossen. Stel dat ze 10k/jaar betalen, dan gaat er 10k x 900k = 9 miljard per jaar uit de economie. Met die aflossen blijven ze eigenlijk nog steeds onder water staan, bouwen ondertussen geen andere reserves op en ze geven niks meer uit.
Als je gelooft in pyramidespelen wel, jamarrk schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:35:
Is ook een logisch model. Huizen kopen als investering is nog steeds een belachelijk concept. Als je een huis koopt om in te wonen zou je je niet druk hoeven te maken over prijsdalingen. Als jouw huis net als andere huizen in waarde daalt, kan je nog steeds verhuizen zonder probleem.
Deze gaat voor de verandering een keertje bottom-up, maar ergens onderweg naar de top moet het geld toch uit iemands zak komen.
En ergens in de chain gaan er dus mensen nee zeggen tegen het sponsoren van de kopers van hun huis, en daarmee slaat dus vanzelf de doorstroming en dus de markt op slot.
Dat trekt uiteindelijk wel weer aan, maar met dalingen van 5-8% per jaar gaat dat wel even duren.
Ik weet alleen dat 0.5%punt per jaar een jaarlijkse toename is... Daar kan ik weinig "structureel" van maken.anandus schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:26:
[...]
Ik meen gelezen te hebben dat het structureel 770 miljoen is.
Daar ging ik ook vanuit.(Althans, ik ga ervanuit dat ze met structureel bedoelen 'per jaar'?)
Maar dat is toch ook geen ramp? Uiteindelijk heeft in Nederland iedereen een dak boven het hoofd. Waar komt toch die drang vandaan om huizen te kopen en te verkopen? Waarom is doorstroming goed?Dido schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:40:
[...]
Als je gelooft in pyramidespelen wel, ja![]()
Deze gaat voor de verandering een keertje bottom-up, maar ergens onderweg naar de top moet het geld toch uit iemands zak komen.
En ergens in de chain gaan er dus mensen nee zeggen tegen het sponsoren van de kopers van hun huis, en daarmee slaat dus vanzelf de doorstroming en dus de markt op slot.
Dat trekt uiteindelijk wel weer aan, maar met dalingen van 5-8% per jaar gaat dat wel even duren.
Big Bigger Biggestmarrk schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:44:
[...]
Maar dat is toch ook geen ramp? Uiteindelijk heeft in Nederland iedereen een dak boven het hoofd. Waar komt toch die drang vandaan om huizen te kopen en te verkopen? Waarom is doorstroming goed?
[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 26-10-2012 10:50 ]
Geen idee. Maar er lijken toch heel wat mensen in dit topic rond te hangen die graag een huis willen kopen.marrk schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:44:
Maar dat is toch ook geen ramp? Uiteindelijk heeft in Nederland iedereen een dak boven het hoofd. Waar komt toch die drang vandaan om huizen te kopen en te verkopen? Waarom is doorstroming goed?
Ervan uitgaande dat ze de centen of het geduld niet allemaal hebben om meteen die vrijstaande villa te kopen zou het dus zomaar eens kunnen dat ze dat huis willen kopen van iemand die er op dit moment nog woont.
Dan is het voor die starters misschien niet onaardig als die persoon door zou stromen
En natuurlijk, iedereen een dak boven zijn hoofd, en er is geen enkel probleem. Als we dan ook iedereen nog even in identieke betonnen dozen schuiven om onderlinge afgunst tegen te gaan (of we geven iedereen hetzelfd einkomen, nog veel beter!)
[ Voor 14% gewijzigd door Dido op 26-10-2012 10:51 ]
Door veranderingen:marrk schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:44:
[...]
- Er komen kinderen, en het huis wordt te klein
- Er komen nieuwe buren, en die maken wel erg veel herrie
- Een relatie gaat uit elkaar, en in plaats van één huis zijn er dan dus twee huizen nodig
- Kinderen gaan het huis uit en hebben een huis nodig
- De provincie bepaald dat de snelweg door jouw achtertuin gaat lopen
Allemaal redenen om te gaan verhuizen, de een misschien wat realistischer als de andere.. Het is echt niet alleen de drang om maar een groter huis te hebben.
Mensen willen verhuizen, om wat voor reden dan ook. Wijziging van samenstelling van gezin, etc.marrk schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:44:
[...]
Als "starter" (wat een rotwoord is het toch!) zou ik het liefst een nieuwbouwwoning op betaalbaar kavel kopen. Ik heb weinig zin in andermans 100 jaar oude "ellende", de bouwkosten zijn het probleem niet, de grondprijs wel.Dido schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:50:
Dan is het voor die starters misschien niet onaardig als die persoon door zou stromen
Voor mij als scheefwoner geldt dat mijn wijk aan het verloederen is, en dat ik dolgraag naar een fatsoenlijke buurt wil verhuizen. Geen rare eisen: 100m2, tuintje, in mijn huidige dorp, goed onderhouden en geen complete moderniseringsslag nodig. Het vervelende is dat dat soort huizen hier nog steeds minimaal 260.000 euro kosten.
"Iedereen een dak boven hun hoofd"? Misschien wel maar momenteel kan eigenlijk niemand verhuizen.
Stel, je verliest je baan en je vindt een nieuwe baan aan de andere kant van het land. Die baan kan je niet aannemen want je kan je huis niet verkopen en dus moet je je huis verkopen omdat je de lasten niet meer kunt dragen. O nee, wacht, je kan je huis niet verkopen want de markt zit op slot...
Stel, je studeert in Groningen, bent afgestudeerd en kunt in Amsterdam aan de slag. Jammer dan, je kunt geen enkele woning krijgen in Amsterdam want voor sociale huur moet je 20 jaar zijn ingeschreven en voor particuliere huur verdien je niet genoeg - over iets kopen hoeven we het al helemaal niet te hebben want je hebt net als 99% van alle starters op de arbeidsmarkt een tijdelijk contract.
Het probleem is dat momenteel ongeveer iedereen in Nederland vast zit aan de huidige woonsituatie. Dat gaat natuurlijk voor de meeste mensen enige tijd goed, voor sommigen is dat helemaal geen probleem, maar het aantal en de omvang van de problemen zullen de komende jaren steeds verder toenemen.
Mobiliteit om te werken? Geweldig idee. Maar je kunt dat zo veel stimuleren als je wilt, als de woningmarkt muurvast zit is niemand mobiel.
@hierboven: dan moet je dus of iets kleiners gaan zoeken of ergens anders. Maar je geeft daar ook wel een goed punt aan. Het dorp waar ik ben opgegroeid is de afgelopen decennia zowat doodgebloed. Er werd niets meer bij gebouwd en alle jongeren zijn dus noodgedwongen elders gaan wonen: de weinige woningen die beschikbaar kwamen waren veel te duur voor ze. Van mijn generatie is er bijna niemand meer over, met als gevolg dat de scholen er ook met sluiting worden bedreigd omdat er niet genoeg kinderen zijn...
Stel, je verliest je baan en je vindt een nieuwe baan aan de andere kant van het land. Die baan kan je niet aannemen want je kan je huis niet verkopen en dus moet je je huis verkopen omdat je de lasten niet meer kunt dragen. O nee, wacht, je kan je huis niet verkopen want de markt zit op slot...
Stel, je studeert in Groningen, bent afgestudeerd en kunt in Amsterdam aan de slag. Jammer dan, je kunt geen enkele woning krijgen in Amsterdam want voor sociale huur moet je 20 jaar zijn ingeschreven en voor particuliere huur verdien je niet genoeg - over iets kopen hoeven we het al helemaal niet te hebben want je hebt net als 99% van alle starters op de arbeidsmarkt een tijdelijk contract.
Het probleem is dat momenteel ongeveer iedereen in Nederland vast zit aan de huidige woonsituatie. Dat gaat natuurlijk voor de meeste mensen enige tijd goed, voor sommigen is dat helemaal geen probleem, maar het aantal en de omvang van de problemen zullen de komende jaren steeds verder toenemen.
Mobiliteit om te werken? Geweldig idee. Maar je kunt dat zo veel stimuleren als je wilt, als de woningmarkt muurvast zit is niemand mobiel.
@hierboven: dan moet je dus of iets kleiners gaan zoeken of ergens anders. Maar je geeft daar ook wel een goed punt aan. Het dorp waar ik ben opgegroeid is de afgelopen decennia zowat doodgebloed. Er werd niets meer bij gebouwd en alle jongeren zijn dus noodgedwongen elders gaan wonen: de weinige woningen die beschikbaar kwamen waren veel te duur voor ze. Van mijn generatie is er bijna niemand meer over, met als gevolg dat de scholen er ook met sluiting worden bedreigd omdat er niet genoeg kinderen zijn...
[ Voor 17% gewijzigd door Mx. Alba op 26-10-2012 11:00 ]
Wat denk je dat de bouwkosten zijn? Ook die kan je niet zomaar lappen, komt ook best veel bij kijken (en nee, veel Duitse huizen zijn niet vergelijkbaar qua bouw/afwerking/eisen en wensen!)RemcoDelft schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:54:
[...]
Mensen willen verhuizen, om wat voor reden dan ook. Wijziging van samenstelling van gezin, etc.
[...]
Als "starter" (wat een rotwoord is het toch!) zou ik het liefst een nieuwbouwwoning op betaalbaar kavel kopen. Ik heb weinig zin in andermans 100 jaar oude "ellende", de bouwkosten zijn het probleem niet, de grondprijs wel.
Misschien ben je als "starter" wel een beetje te veeleisend, waarom moet het perse nieuwbouw zijn? Ook een jaren70 woning kan voldoen (vaker een groter kavel dan nieuwbouw), zal alleen idd iets meer onderhoud hebben.
Betaalbare grond, wat vind je betaalbaar?
https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl
Ja dat is inderdaad vaak het probleem, de prijzen zijn gewoon de pan uit gestegen.mrwolf schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:55:
[...]
Voor mij als scheefwoner geldt dat mijn wijk aan het verloederen is, en dat ik dolgraag naar een fatsoenlijke buurt wil verhuizen. Geen rare eisen: 100m2, tuintje, in mijn huidige dorp, goed onderhouden en geen complete moderniseringsslag nodig. Het vervelende is dat dat soort huizen hier nog steeds minimaal 260.000 euro kosten.
Doorstromen is wel zo makkelijk voor de markt, maar als overheid / banken / subsidie's etc het allemaal in de cirkel mee doen, dan helpt het oplossen van 1 probleem niet.
Als vervolgens de anderen alsnog niets doen.
Zeg maar de helft van de verkoopprijs van huidige nieuwbouw-rijtjeshuizen.
Misschien zijn de huidige "verkopers" wel te veeleisend, vandaar dat ze hun huis niet verkopen... Juist nieuwbouw kan deze stilstand doorbreken, daadwerkelijk de economie op gang helpen, en al die werkloze bouwbedrijven weer iets te doen geven.Misschien ben je als "starter" wel een beetje te veeleisend, waarom moet het perse nieuwbouw zijn?
Voor die 260.000 euro heb je in deze straat net een appartement van 100m2 met balkon. Voor 100m2 met tuin gaat het richting de 350.000 euro. (om je even te laten relativeren).mrwolf schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:55:
[...]
Iedereen wilt wel met 1 modaal inkomen of 2 startersinkomens gelijk een huis van 100m2 kopen met tuin en nieuwe keuken, badkamer, cv etc, maar dat zal onmogelijk zijn gezien de stijging van de vraag die er dan plaatsvindt. Punt is wel dat veel starters op de een of andere manier overtuigd lijken te zijn van een waardedaling van 50% in de komende jaren.
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 26-10-2012 11:03 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
De meeste mensen vinden volgens mij dat er moet worden afgelost, omdat het risico van een huis hebben groot is als het enkel met vreemd kapitaal is gefinancierd. Dat is helemaal geen gekke gedachte, maar daarvoor hoef je ook weer niet je huis gefinancierd te hebben met 100% eigen kapitaal. Bovendien heb je ook met een annuitaire hyoptheek de eerste jaren nog niks opgebouwd. Zelfs met zo'n hypotheek hadden de meeste starters van nu nog gewoon dik onder water gestaan. Dan kun je beter een Duits model opleggen: namelijk alleen een huis kopen als je minimaal X-procent eigen geld meebrengt, zodat waardedalingen kunnen worden opgevangen. Verder aflossen is vervolgens nergens voor nodig.Jorn1986 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:21:
[...]
Hoezo niet? Na een X aantal jaren (de keuze bij het afsluiten van de hypotheek) is het huis dan in principe ''echt'' van jou, en niet nog voor de helft van de bank.
Natuurlijk betaal jij dan de rente gewoon over het deel dat de bank eigenaar is van jouw huis, en zolang jij dat KAN betalen is er geen probleem...
Maar toen kwam de economische crisis, en hebben banken moeite met wanbetalers/mensen die de hypotheek nauwelijks meer kunnen opbrengen, en het is niet meer dan logisch dat banken niet graag meer geld uitlenen, als ze veel verlies maken op hypotheken door onder andere restschulden.
En als jij toch zo zeker bent van je baan, en de helft aflossingsvrij wilt houden, moet je halverwege de looptijd van je lineaire hypotheek gewoon verhuizen naar een duurdere woning, voor zover de bank jou dat extra geld wilt lenen t.o.v. je huidige woningwaarde. Bovendien zal de bank dan nog wel eens bekijken hoe jouw toekomstperspectief er uit ziet wat betreft inkomen, en dat zal niet zomaar meer verhoogt worden omdat de hypotheekrenteaftrek langzaam wordt vermindert waardoor jij netto per maand steeds meer gaat betalen.
Doe dat na 15 jaar wéér (in geval van een 30 jarige hypotheek), en je hebt inderdaad zo ongeveer een half aflossingsvrije hypotheek, mits jouw inkomen blijft groeien tot je pensioen (en je niet op je 30e al op je pieksalaris zit).
Ik zie het probleem echt niet met aflossen verder: als ik van een vriend geld leen, geef ik dat hem toch ook weer gewoon terug zodra ik het weer kan terugbetalen? Ik ga toch echt niet 30 jaar lang rente betalen aan die vriend.
Als jij een voor 100% aflossingsvrije hypotheek hebt, is het huis nooit ''echt'' van jou, maar blijft het altijd van de bank. Als het huis minder waard wordt, blijf JIJ met de restschuld zitten uiteindelijk (verschil hypotheek t.o.v. de waarde bij verkoop). Zie het ook als een stukje consumentenbescherming, en zie dat niet als vertutteling vanuit de overheid, maar wees er blij om: er zijn tijdens deze economische crisis al genoeg mensen werkloos geworden die hun hypotheek niet meer konden betalen, noodgedwongen moesten verhuizen en nu met een restschuld zitten.
En verder: als je 100% aflossingsvrij wilt wonen, kan je net zo goed in een (sociale) huurwoning gaan zitten naar mijn idee.
Maar wat je zelf al aan einde zegt: inderdaad huur is veel beter, maar in een markt waar kopen zo zwaar gestimuleerd wordt door de overheid, heb je niet genoeg particuliere huur en is de verhouding tussen huren en kopen te scheef om te huren.
Maw: gewoon weg met de HRA (op lange termijn), en weg met verstorende maatregelen op huurmarkt, zodat mensen inderdaad gewoon gaan huren. Kun je ook veel makkelijker verhuizen en wordt je arbeidsmarkt flexibeler, en mensen gaan bovendien geen risico's aan die ze eigenlijk niet kunnen dragen als er te veel economische tegenwind komt.
Er is 1 groot probleem met particuliere verhuur, waarschijnlijk ook 1 van de redenen dat de overheid graag ziet dat mensen zelf eigenaar zijn van hun huis, namelijk dat verhuurders veelal slechts het minimale aan onderhoud plegen. Behalve dat een hoop oude panden zullen verloederen in de stad gaat het ten koste van de veiligheid. Mooi voorbeeld was mijn oude huurbaas die de CV ketel (>10 jr oud) repareerde door er een stukje doucheslang tussen te zetten. Toen ik mijn huis kocht met een nieuwe CV ketel moest ik een jaarlijks onderhoudcontract aangaan om de garantie van de CV ketel te waarborgen...Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:03:
[...]
Maar wat je zelf al aan einde zegt: inderdaad huur is veel beter, maar in een markt waar kopen zo zwaar gestimuleerd wordt door de overheid, heb je niet genoeg particuliere huur en is de verhouding tussen huren en kopen te scheef om te huren.
Maw: gewoon weg met de HRA (op lange termijn), en weg met verstorende maatregelen op huurmarkt, zodat mensen inderdaad gewoon gaan huren. Kun je ook veel makkelijker verhuizen en wordt je arbeidsmarkt flexibeler, en mensen gaan bovendien geen risico's aan die ze eigenlijk niet kunnen dragen als er te veel economische tegenwind komt.
Daarnaast zijn banken niet zo dol op particuliere verhuurders, dus een lening aangaan wordt ook lastig.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 26-10-2012 11:15 ]
Waar een wil is, is een weg. Je kunt je huis verhuren en met dat geld een ander huis huren in het oosten, je kunt een persoonlijke lening aangaan, heen en weer gaan rijden (2 uur rijden is vervelend, maar niet onoverkomelijk). De starter kan een kamer huren (in Amsterdam zijn genoeg duurdere kamers beschikbaar), of een flat in een minder goed deel van de stad. Er staat 5% leeg: er zit dus genoeg flexibiliteit in de markt. De last is alleen dat niet alles geaccepteerd wordt.Mx. Alba schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:57:
"Iedereen een dak boven hun hoofd"? Misschien wel maar momenteel kan eigenlijk niemand verhuizen.
Stel: alle starters zijn daarvan overtuigd, en blijven daar van overtuigd. Ze gaan niet kopen totdat de prijzen met 50% zijn gedaald. Dan zul je toch moeten zakken.Sport_Life schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:01:
[...]
Voor die 260.000 euro heb je in deze straat net een appartement van 100m2 met balkon. Voor 100m2 met tuin gaat het richting de 350.000 euro. (om je even te laten relativeren).
Iedereen wilt wel met 1 modaal inkomen of 2 startersinkomens gelijk een huis van 100m2 kopen met tuin en nieuwe keuken, badkamer, cv etc, maar dat zal onmogelijk zijn gezien de stijging van de vraag die er dan plaatsvindt. Punt is wel dat veel starters op de een of andere manier overtuigd lijken te zijn van een waardedaling van 50% in de komende jaren.
Dat is natuurlijk gewoon hoop, die zo nu en dan gevoed wordt door de media.Sport_Life schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:01:
[...]
Gezien het aantal mensen, dat het aankopen van een huis uitstelt, steeds groter wordt, zal de prijsdaling vrij snel weer gecompenseerd worden als de economie weer bijtrekt.
Als huizenbezitter moet je nu 1 ding doen: blijven zitten waar je zit en wachten. Het wordt pas vervelend, als dat - om welke reden dan ook - niet kan. Bij ons in de buurt komt er niets meer te koop bij. Alleen mensen die echt moeten verhuizen, hebben hun huis te koop staan. Zolang je genoeg afgelost of gespaard hebt, hoeft dat op zich ook geen probleem te zijn. Je koopt immers ook weer een huis terug met een vergelijkbare waardedaling. Pas op het moment dat er geen spaargeld is en er nog maar weinig is afgelost, wordt het problematisch.
Ik zie mensen, die nu een huis willen kopen maar het uitstellen, over 10 jaar niet nog steeds bij hun ouders wonen of in een studentenkamer.Krisp schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:14:
[...]
Stel: alle starters zijn daarvan overtuigd, en blijven daar van overtuigd. Ze gaan niet kopen totdat de prijzen met 50% zijn gedaald. Dan zul je toch moeten zakken.En die werkelijkheid is dichterbij dan veel mensen denken: veel starters gaan eerst huren, of blijven gewoon zitten zolang de huizenmarkt niet stabiel is of weer stijgt.
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 26-10-2012 11:20 ]
Ik zou mijn appartement niet eens kunnen verkopen met 50% waardedaling, (al zou ik het heel graag willen gaat mijn bank dat tegenhouden!!) de enige die dat kunnen zijn ouwelui die er minimaal 30 jaar wonen en de hypotheek voor een groot deel hebben afgelost. Het probleem is alleen dat dat niet de huizen zijn die geschikt zijn voor starters. Daarnaast moet er vaak tienduizenden euro's aan geinvesteerd worden om het weer modern te krijgen (nieuwe cv, keuken, badkamer, enz). Weinig banken die in deze tijden een verbouwing mee willen financieren (ervan uitgaande dat een nieuwe keuken slechts 2/3e waarde toevoegd aan een huis, de rest is "persoonlijke smaak").Krisp schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:14:
[...]
Stel: alle starters zijn daarvan overtuigd, en blijven daar van overtuigd. Ze gaan niet kopen totdat de prijzen met 50% zijn gedaald. Dan zul je toch moeten zakken.En die werkelijkheid is dichterbij dan veel mensen denken: veel starters gaan eerst huren, of blijven gewoon zitten zolang de huizenmarkt niet stabiel is of weer stijgt.
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 26-10-2012 11:29 ]
Dat is dan wel heel gekke reden om HRA te hebben. Los van de vraag of het zo is (want volgens mij zijn het juist particulier kopers die onderhoud vaak uitstellen), zou je dan ook gewoon wetgeving kunnen maken.Sport_Life schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:12:
Er is 1 groot probleem met particuliere verhuur, waarschijnlijk ook 1 van de redenen dat de overheid graag ziet dat mensen zelf eigenaar zijn van hun huis, namelijk dat verhuurders veelal slechts het minimale aan onderhoud plegen.
In Amsterdam zijn volgens mij meeste panden in de particuliere verhuur van pensioenfondsen (en overigens erg goed onderhouden). Zou niet weten waarom banken daar niet dol op zijn.Daarnaast zijn banken niet zo dol op particuliere verhuurders, dus een lening aangaan wordt ook lastig.
Pensioenfondsen dat is dan toch geen particuliere verhuur? (met hun """""eigen""""" geldOscar Mopperkont schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:22:
[...]
Dat is dan wel heel gekke reden om HRA te hebben. Los van de vraag of het zo is (want volgens mij zijn het juist particulier kopers die onderhoud vaak uitstellen), zou je dan ook gewoon wetgeving kunnen maken.
[...]
In Amsterdam zijn volgens mij meeste panden in de particuliere verhuur van pensioenfondsen (en overigens erg goed onderhouden). Zou niet weten waarom banken daar niet dol op zijn.
Banken zijn er niet dol op dat particulieren hun huis verhuren.
Sowieso is een hypotheek een risico. Verhuren is nog een risico daar bovenop: er kan een periode zonder huurder zijn, een huurder zou misschien de huur niet kunnen betalen, en het huis kan worden uitgeleefd door de huurder waardoor de waarde van het onderpand daalt.
Sowieso is een hypotheek een risico. Verhuren is nog een risico daar bovenop: er kan een periode zonder huurder zijn, een huurder zou misschien de huur niet kunnen betalen, en het huis kan worden uitgeleefd door de huurder waardoor de waarde van het onderpand daalt.
'Particulier' is niet het tegenovergestelde van 'sociaal'. Een pensioenfonds is geen particuliere verhuurder maar een institutionele.Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:22:
[...]
In Amsterdam zijn volgens mij meeste panden in de particuliere verhuur van pensioenfondsen (en overigens erg goed onderhouden). Zou niet weten waarom banken daar niet dol op zijn.
Starters sparen ook wel door.Sport_Life schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:19:
[...]
Ik zou mijn appartement niet eens kunnen verkopen met 50% waardedaling, de enige die dat kunnen zijn ouwelui die er minimaal 30 jaar wonen en de hypotheek voor een groot deel hebben afgelost. Het probleem is alleen dat dat niet de huizen zijn die geschikt zijn voor starters. Daarnaast moet er vaak tienduizenden euro's aan geinvesteerd worden om het weer modern te krijgen (nieuwe cv, keuken, badkamer, enz). Weinig banken die in deze tijden een verbouwing mee willen financieren (ervan uitgaande dat een nieuwe keuken slechts 2/3e waarde toevoegd aan een huis, de rest is "persoonlijke smaak").
Nou ja het is natuurlijk een persoonlijke keuze. Maar ik persoonlijk zou liever een (starters)appartementje willen hebben waarbij ik misschien niet meteen de luxe heb die ik verlang, maar wel in de bruisende stad woon dichtbij werk/vrienden/sociale-gebeuren, dan 'thuis' wonen met een dikke spaarrekening (tenzij je grof geld verdiend en ergens al huurt, maar dan kan je hypotheek ook veel hoger zijn dan 150kKrisp schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:30:
[...]
Starters sparen ook wel door.Zelf heb ik inmiddels ongeveer 40K liggen die ik kan gebruiken om iets op te knappen, danwel mijn hypotheek omlaag te krijgen. Volgend jaar hoop ik 50K te hebben, waarna ik in totaal 200K kan inzetten. Het is voor mij een serieuze optie om een goed onderhouden huis te kopen, maar een ruimte 'opknapper' is niet iets wat ik nu schuw. Zolang de prijs navenant is, heb ik interesse.
Maw: Een woning is er om te wonen en niet om te investeren
Excusez, je hebt gelijk. Dacht dat Sport-Life op die manier de tegenstelling bedoelde. Het hele punt dat ik maakte zag er immers op dat particulieren geen huizen zouden moeten bezitten, omdat ze die risico's niet snel kunnen dragen. Geen idee dus waarom hij dan ineens in een systeem zonde HRA zou zien dat particulieren ineens en masse huizen zouden gaan kopen en verhuren.Cocytus schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:28:
[...]
'Particulier' is niet het tegenovergestelde van 'sociaal'. Een pensioenfonds is geen particuliere verhuurder maar een institutionele.
[ Voor 29% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 26-10-2012 11:44 ]
Wie moeten er dan eigenaar zijn van die huizen, als dat geen particulieren en sociale verhuurderverenigingen zijn? Ik zie het niet snel gebeuren dat pensioenfondsen of andere bedrijven in crisistijd (nog meer) gaan investeren in de huizenmarkt. Beetje het verhaal van schoenmaker blijf bij je leest, geen gekke dingen doen naast je core-business.Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:42:
[...]
Excusez, je hebt gelijk. Dacht dat Sport-Life op die manier de tegenstelling bedoelde. Het hele punt dat ik maakte zag er immers op dat particulieren geen huizen zouden moeten bezitten, omdat ze die risico's niet snel kunnen dragen. Geen idee dus waarom hij dan ineens in een systeem zonde HRA zou zien dat particulieren ineens en masse huizen zouden gaan kopen en verhuren.
Los daarvan heb je wel gelijk wat betreft de flexibiliteit en risicovermindering, maar de uitvoerbaarheid lijkt mij lastig. Dat was mijn punt een beetje
Maar het is wel een interessant discussiepunt. Je zou namelijk kunnen stellen dat de hele crisis uiteindelijk is ontstaan sinds het kopen van een woning voor particuleren normaal is geworden (ergens in de jaren 80). Of eigenlijk: sinds de overheid het flink gestimuleerd heeft en blijft doen gezien de recente verlaging van de overdrachtsbelasting.
[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 26-10-2012 11:57 ]
Precies, pensioenfondsen en andere institutionele instellingen. In een systeem met HRA is dat niet aantrekkelijk omdat de particulier het zelf veel goedkoper kan doen (pensioenfonds heeft immers geen aftrek) en zie je dus dat het weinig gebeurt (maar nog steeds wel aanwezig is). Als de HRA dus geleidelijk in zijn geheel zou worden afgeschaft, zul je zien dat er ws steeds meer vraag naar huur komt en ws ook steeds meer aanbod van huur.Sport_Life schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:49:
[...]
Wie moeten er dan eigenaar zijn van die huizen, als dat geen particulieren en sociale verhuurderverenigingen zijn? Ik zie het niet snel gebeuren dat pensioenfondsen of andere bedrijven in crisistijd gaan investeren in de huizenmarkt.
Los daarvan heb je wel gelijk wat betreft de flexibiliteit en risicovermindering, maar de uitvoerbaarheid lijkt mij lastig.
Ik vind het zelf namelijk heel gek dat de overheid huizenbezit stimuleert. Een huis is al snel 4x de waarde van een bruto jaarinkomen en geeft dus een onwijs hefboomeffect. Als huizenprijs omhoog gaat, verdien je als bezitter als een malle en als het omlaag gaat, gaat het goed fout en is iedereen de klos. Bovendien zijn de transactiekosten bij verhuizen gewoon erg hoog, omdat het bezit moet worden overgedragden, overdrachtsbelasting moet worden betaald etc. Bij verhuur zou de eigendom van de huizen niet de hele tijd wijzigen en investeert een institutionele belegger gewoon op de huurinkomsten, net zoals nu het geval is op de kantorenmarkt.
Toevallig liep het zo dat ik nu weer bij mijn ouders woon, hoewel dat tijdelijk is. Het is meer een kwestie van ook tijdens mijn studie sparen, door slim te kijken wat je wel en wat niet koopt. In die zin loop ik vooruit op de 'Duitse methode', waardoor ik nu ook (goedkoop) bij Duitse hypotheekverstrekkers kan lenen.Sport_Life schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:40:
[...]
Nou ja het is natuurlijk een persoonlijke keuze. Maar ik persoonlijk zou liever een (starters)appartementje willen hebben waarbij ik misschien niet meteen de luxe heb die ik verlang, maar wel in de bruisende stad woon dichtbij werk/vrienden/sociale-gebeuren, dan 'thuis' wonen met een dikke spaarrekening (tenzij je grof geld verdiend en ergens al huurt, maar dan kan je hypotheek ook veel hoger zijn dan 150k).
Maw: Een woning is er om te wonen en niet om te investeren.
Voor mij is een keuze voor een eigen huis ook principieel. Ik wil een bepaald luxeniveau (keuken, natte ruimtes, materiaalgebruik, afwerking) wat je niet krijg in huurhuizen. Als je dat er zelf in wilt zetten heb je een koophuis nodig. Omdat ik ook rond het centrum van Utrecht wil wonen, moet je dan dik betalen. Daar maak ik nu keuzes voor (discipline), zodat ik daar later de vruchten van pluk.
Ik denk dat dat het hele eieren eten is op de huizenmarkt: door discipline te tonen en domweg te gaan sparen (en daar prioriteit aan te geven), kun je al snel een eind komen.
Een groot gedeelte van die transactiekosten wordt veroorzaakt door de overheid zelf (zie de incentive!). Bovendien heb je die kosten ook bij een huurwoning in de vorm van een borgsom en evt. bemiddelingskosten. Dat hefboomeffect is er inderdaad, maar daar geldt ook dat mensen niet principieel nadenken over een eigen huis: die koop je alleen als je eigen geld hebt, anders is het verschil met huren minimaal en niet in het voordeel van de koper: al het risico ligt bij jou, terwijl de winst bij de bank ligt.Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:54:
[...]
Precies, pensioenfondsen en andere institutionele instellingen. In een systeem met HRA is dat niet aantrekkelijk omdat de particulier het zelf veel goedkoper kan doen (pensioenfonds heeft immers geen aftrek) en zie je dus dat het weinig gebeurt (maar nog steeds wel aanwezig is). Als de HRA dus geleidelijk in zijn geheel zou worden afgeschaft, zul je zien dat er ws steeds meer vraag naar huur komt en ws ook steeds meer aanbod van huur.
Ik vind het zelf namelijk heel gek dat de overheid huizenbezit stimuleert. Een huis is al snel 4x de waarde van een bruto jaarinkomen en geeft dus een onwijs hefboomeffect. Als huizenprijs omhoog gaat, verdien je als bezitter als een malle en als het omlaag gaat, gaat het goed fout en is iedereen de klos. Bovendien zijn de transactiekosten bij verhuizen gewoon erg hoog, omdat het bezit moet worden overgedragden, overdrachtsbelasting moet worden betaald etc. Bij verhuur zou de eigendom van de huizen niet de hele tijd wijzigen en investeert een institutionele belegger gewoon op de huurinkomsten, net zoals nu het geval is op de kantorenmarkt.
Als bedrijf heb je ook aftrek. Je mag je kosten gewoon van je inkomsten aftrekken hoor. Het enige verschil is dat vennootschapsbelasting wat lager is dan inkomstenbelasting.
Voor pensioenfondsen heb je gelijk, die maken geen winst, betalen daar dan ook geen belasting over en hebben dus ook geen aftrek.
Voor pensioenfondsen heb je gelijk, die maken geen winst, betalen daar dan ook geen belasting over en hebben dus ook geen aftrek.
Het saldo van VPB en Box2 (in geval van eigenaar-grootaandeelhouder) is theoretisch gelijk aan Box 1.timag schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:01:
Als bedrijf heb je ook aftrek. Je mag je kosten gewoon van je inkomsten aftrekken hoor. Het enige verschil is dat vennootschapsbelasting wat lager is dan inkomstenbelasting.
Volgens mij vallen die pensioenfondsen weer onder bepaalde holdings die wel weer indirect van die aftrek kunnen genieten (via een vastgoed BV). Al zullen ze daar niet mee te koop lopen, maar al die BV structuren zijn wel voor dit soort doeleinden bedoeld.Voor pensioenfondsen heb je gelijk, die maken geen winst, betalen daar dan ook geen belasting over en hebben dus ook geen aftrek.
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 26-10-2012 12:10 ]
Pensioenfondsen e.d. hadden tot 2000 ongeveer 300k woningen in bezit. Met de prijzenboom hebben ze dat afgebouwd naar ongeveer 100-150k woningen nu. Ik zie het ook bij ons in de wijk, veel van dit soort duurdere huurwoningen worden na 15 jaar verkocht aan de huurder of zodra de huidige huurder eruit gaat.
Een belegger heeft dan een nieuw pand met redelijk weinig onderhoud en na 15 jaar wanneer e.e.a. vervangen moet worden verkoop je de boel en kan de volgende ermee aan de slag.
Een belegger heeft dan een nieuw pand met redelijk weinig onderhoud en na 15 jaar wanneer e.e.a. vervangen moet worden verkoop je de boel en kan de volgende ermee aan de slag.
Eindelijk een beslissing mbt de hyptoheekrenteaftrek.
Volgens mij was dit de reden voor de prijsdaling van de afgelopen weken.
Onzekerheid omtrent de toekomstige regelgeving, waardoor iedereen een aankoop uitstelde om in ieder geval de op handen zijnde beslissing mbt hypotheekrenteaftrek af te wachten.
http://www.nu.nl/nieuws/2...e-hypotheken-beperkt.html
Dit zal een positieve invloed heben op de huizenmarkt.
Zeker aangezien de andere factor, het moeilijker verkrijgen van een hypotheek vanwege strictere financiele eisen, ervoor gezorgd heeft dat een groot deel kopers, voornamelijk starters, niet aan de huizenmarkt kon deelnemen.
Echter deze starters hebben de afgelopen vier jaar wel een salarisgroei secu carrieregroei doorgemaakt en tevens kunnen sparen.
Miijn voorspelling: zodra deze regelgeving is vastgelegd en de onzekerheid heeft weggenomen, zijn we de dip in de huizenmarkt voorbij!
De huizenmarkt betaat per slot van rekening uit:
1). Hoeveel geld heb je te besteden.
2). Wat kun je voor dit geld krijgen.
3). Wat zijn de zekerheden mbt tot de financiering van dit geld.
1). Dit wordt vanzelf beter naargelang de tijd: carrieregroei, erfenis, etc.
2). Is slechts 'lichtelijk' verbetert, uitzondering de gedwongen verkopen, mensen verkopen niet voor veel minder maar blijven zitten.
3). Komt nu ook eindelijk duidelijkheid over.
Volgens mij was dit de reden voor de prijsdaling van de afgelopen weken.
Onzekerheid omtrent de toekomstige regelgeving, waardoor iedereen een aankoop uitstelde om in ieder geval de op handen zijnde beslissing mbt hypotheekrenteaftrek af te wachten.
http://www.nu.nl/nieuws/2...e-hypotheken-beperkt.html
Dit zal een positieve invloed heben op de huizenmarkt.
Zeker aangezien de andere factor, het moeilijker verkrijgen van een hypotheek vanwege strictere financiele eisen, ervoor gezorgd heeft dat een groot deel kopers, voornamelijk starters, niet aan de huizenmarkt kon deelnemen.
Echter deze starters hebben de afgelopen vier jaar wel een salarisgroei secu carrieregroei doorgemaakt en tevens kunnen sparen.
Miijn voorspelling: zodra deze regelgeving is vastgelegd en de onzekerheid heeft weggenomen, zijn we de dip in de huizenmarkt voorbij!
De huizenmarkt betaat per slot van rekening uit:
1). Hoeveel geld heb je te besteden.
2). Wat kun je voor dit geld krijgen.
3). Wat zijn de zekerheden mbt tot de financiering van dit geld.
1). Dit wordt vanzelf beter naargelang de tijd: carrieregroei, erfenis, etc.
2). Is slechts 'lichtelijk' verbetert, uitzondering de gedwongen verkopen, mensen verkopen niet voor veel minder maar blijven zitten.
3). Komt nu ook eindelijk duidelijkheid over.
1) Voor veel mensen gaat dit niet beter worden, en zeker niet vanzelf. Sterker nog, het is door de strengere regels minder geworden wat mensen kunnen lenen en daarmee besteden.
Ik denk dat dit de punten 2 en 3 voorlopig nog wel overschaduwd.
my2cents.
Ik denk dat dit de punten 2 en 3 voorlopig nog wel overschaduwd.
my2cents.
Punt 2 is zelfs verslechterd als er geen HRA over aflossingsvrij meer mogelijk is, maandlasten vs verkoopprijs.
Doordat er een schaarste op de woningmarkt is (er zijn continu zo'n 100.000+ woningen minder dan gezinnen die een woning willen) is het een markt van "wat de gek ervoor geeft".
- Doordat vrouwen de afgelopen decennia meer zijn gaan werken is "wat de gek ervoor kan geven" flink toegenomen, waardoor de prijzen zijn gestegen.
- Door de HRA en allerlei financieel interessante constructies is "wat de gek ervoor kan geven" nog verder toegenomen, waardoor de prijzen nog verder zijn gestegen.
- Door toegenomen aantal echtscheidingen is het aantal gezinnen toegenomen waardoor de schaarste alleen maar is toegenomen.
Je kan niet het hele probleem in de schoenen van de HRA schuiven. Uiteraard is de HRA een versterkende factor geweest, maar het structurele probleem is en blijft de schaarste en de bubble is grotendeels veroorzaakt doordat vrouwen meer zijn gaan werken waardoor er veel meer gezinnen met 1,5 - 2 inkomens zijn gekomen.
- Doordat vrouwen de afgelopen decennia meer zijn gaan werken is "wat de gek ervoor kan geven" flink toegenomen, waardoor de prijzen zijn gestegen.
- Door de HRA en allerlei financieel interessante constructies is "wat de gek ervoor kan geven" nog verder toegenomen, waardoor de prijzen nog verder zijn gestegen.
- Door toegenomen aantal echtscheidingen is het aantal gezinnen toegenomen waardoor de schaarste alleen maar is toegenomen.
Je kan niet het hele probleem in de schoenen van de HRA schuiven. Uiteraard is de HRA een versterkende factor geweest, maar het structurele probleem is en blijft de schaarste en de bubble is grotendeels veroorzaakt doordat vrouwen meer zijn gaan werken waardoor er veel meer gezinnen met 1,5 - 2 inkomens zijn gekomen.
Een mogelijke verklaring daarvan is dus volstrekt rationeel economisch gedrag: verkopen tegen een hoge prijs levert meer op dan verhuur over de resterende verhuurhorizon.Senor Sjon schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:15:
Pensioenfondsen e.d. hadden tot 2000 ongeveer 300k woningen in bezit. Met de prijzenboom hebben ze dat afgebouwd naar ongeveer 100-150k woningen nu.
Wanneer de verhouding kopen/huur dus weer veranderd kan het omgekeerde net zo goed gebeuren. Dat kan zowel via nieuwbouw (lange doorlooptijd) als door het opkopen van goedkope panden (past niet zo goed in onderhoudsarme voorkeur en efficient beheer door spreiding).
In een gezonde woningmarkt wordt een flink deel van de woningvoorraad door institutionele verhuurders aangeboden. Aan de onderkant van de markt zijn dat vooral woningstichtingen en aan de bovenkant vooral institutionele beleggers met hun beheermaatschappijen.
Ik zou willen stellen dat de crisis is ontstaan sinds de hypotheekregels "versoepeld" werden van de situatie dat je eigen geld moest inleggen naar de situatie dat je geld toe kreeg voor de kosten koper, een nieuwe keuken, badkamer en evt. meer.Sport_Life schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:49:
Je zou namelijk kunnen stellen dat de hele crisis uiteindelijk is ontstaan sinds het kopen van een woning voor particuleren normaal is geworden (ergens in de jaren 80). Of eigenlijk: sinds de overheid het flink gestimuleerd heeft en blijft doen gezien de recente verlaging van de overdrachtsbelasting.
Ik zou willen stellen dat het in de meeste gevallen is "wat de gek ervoor KAN geven".Mx. Alba schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:27:
Doordat er een schaarste op de woningmarkt is (er zijn continu zo'n 100.000+ woningen minder dan gezinnen die een woning willen) is het een markt van "wat de gek ervoor geeft".
En dat is dus behoorlijk verminderd.
Niet helemaal mee eens. Zie hierboven de reactie van Krisp, die kan makkelijk voor een meer dan starterswoning gaan op 1 inkomen. En zo ken ik in mijn omgeving zat jongelui die goed verdienen en best iets kunnen kopen, maar verwachten dat de markt nog meer instort en nog langer thuis blijven wonen of in een studentenhuis.rube schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:47:
[...]
Ik zou willen stellen dat het in de meeste gevallen is "wat de gek ervoor KAN geven".
En dat is dus behoorlijk verminderd.
Helaas voor deze mensen zal hun "droomvila" van een half miljoen nooit te behalen zijn over een paar jaar, omdat er achter die "droomvila" een hypotheek zit die ervoor zorgt dat de waardedaling nooit 50% kan zijn. Los daarvan zal die droomvila ineens weer in waarde stijgen als alle startes met hun spaargeld daar op gaan vissen... Even heel kort door de bocht hoe de economie in de praktijk zo'n beetje werkt naar mijn idee
Er zullen ook vast mensen zijn die geen hypotheek kunnen krijgen, of niet genoeg om een fatsoenlijk huis te kopen, maar die situatie is niet nieuw, dat is altijd al zo. Om een huis te kopen moet je financiele zekerheid + een gangbaar inkomen hebben. Ik geloof niet dat mensen 20 jaar geleden zonder financiele zekerheid (vast contract en fatsoenlijk inkomen) een huis konden kopen. Alleen hoor je die mensen nu misschien wat vaker, omdat het wel mooie verhalen zijn voor de Telegraaf en SBS shownieuws.
[ Voor 46% gewijzigd door Sport_Life op 26-10-2012 13:01 ]
Daarom zei ik ook "in de meeste gevallen". Gelukkig zijn er (steeds meer) mensen die wel nadenken.
Dit itt een aantal jaar geleden.
Dit itt een aantal jaar geleden.
Dit topic is gesloten.