Plus het feit dat de geldverslindende overheid graag die 12 miljard elk jaar wil houden om
geld te kunnen blijven verspillen.
geld te kunnen blijven verspillen.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Anoniem: 10503
Ik beweerde natuurlijk niet dat elke huurder absoluut gezien minder belasting betaalt dan elke huiseigenaar, dus ik had het ook zeker niet over jouw persoonlijke situatie.Domino schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:39:
Da's natuurlijk totale onzin, ik betaal net zo goed belasting. Zonder aftrek!
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
2/3 aflossingsvrij, 1/3 beleggingshypotheek zonder maandelijkse inleg maar met een initiële inleg die in 30 jaar tijd zou moeten groeien om die 1/3 af te kunnen dekken.RemcoDelft schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:06:
Wat voor constructie heb je nu? En wat voor constructie zou je willen hebben? Kan dit niet bij je huidige bank worden aangepast?
Los daarvan: als jouw ex er woont, en jij niet, vervalt over enige tijd jouw HRA sowieso. Dan nemen de kosten nog verder toe, en het verschil tussen de waarde en je schuld neemt ook verder toe. Zoals Krisp zegt: "Rationeel gezien maak je een.... bijzondere keuze."
[ Voor 6% gewijzigd door Mx. Alba op 24-10-2012 17:15 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ik kan me zomaar voorstellen dat het ook aan mij ligt, maar in mijn beleving wil je alle kosten van de HRA, plus de kosten van de verslechterde markt afwentelen op ouderen danwel rijken, eventueel via de overheid. Dat zorgt bij mij voor nogal wat nekharen die overeind gaan staan. Dat de ouderen het goed hebben klopt, maar dat wil nog niet zeggen dat ze verantwoordelijk zijn voor al het leed wat de huidige generatie wordt aangedaan. Ze hebben simpelweg meer tijd gehad om te kunnen sparen, net zoals dertigers grotere huizen kunnen kopen omdat ze meer hebben kunnen sparen dan twintigers.Mx. Alba schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:03:
Het kromme is dat de mensen die het probleem eigenlijk hadden moeten aanpakken het minst geraakt worden door het bruuske en complete afschaffen van de HRA, want die hebben nu over het algemeen de duurdere woningen met naar verhouding zeer lage hypotheken in handen.
Als je al zo nodig de "schuldigen" wilt pakken dan moet je de AOW per direct afschaffen. Laat ze hun stenen maar opeten.
(j/k)
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Als ik kijk naar alle luxe die ik en de mensen om mij heen hebben, denk ik dat de generatie geboren in de jaren 70 en 80 het veel beter heeft dan de voorgaande generatie?Mx. Alba schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:28:
Ik zet er niet voor niets "(j/k)" achter. Mijn ouders maken ook onderdeel uit van die "ouderen". Maar toch zie je duidelijk dat het scheef ligt.
Mijn grootouders aan beide kanten waren straatarm. Mijn vader heeft geen enkele opleiding gehad en heeft gewerkt als vrachtwagenchauffeur en logistiek planner. Mijn moeder is schooljuf en heeft een jaar of 10 niet gewerkt om mij en mijn zusje op te voeden. Geen vetpot, zeker niet, maar toch bezitten ze nu een huis van een half miljoen met daarop een hypotheek van een fractie daarvan.
Ik verdien ruim boven modaal en zit nog niet aan mijn top. Mijn vriendin verdient ook modaal. Maar ik zie geen enkele mogelijkheid waarop wij als we eenmaal de 60-65 bereikt zullen hebben er zo warmpjes bij zullen komen te zitten qua vermogen als mijn ouders. Nou ja, misschien gaat dat wel lukken maar mijn punt is dat een vrachtwagenchauffeur en een schooljuf met verlengd mamaverlof dat vandaag de dag never nooit niet zou gaan lukken.
Wij, de generatie geboren in de jaren '70 en '80, zullen de eerste generatie zijn die het niet beter heeft dan de voorgaande generatie...
Ja wel, want wij gaan hun woningen erfen, met bijbehorende overwaardes.Mx. Alba schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:28:
Ik zet er niet voor niets "(j/k)" achter. Mijn ouders maken ook onderdeel uit van die "ouderen". Maar toch zie je duidelijk dat het scheef ligt.
Mijn grootouders aan beide kanten waren straatarm. Mijn vader heeft geen enkele opleiding gehad en heeft gewerkt als vrachtwagenchauffeur en logistiek planner. Mijn moeder is schooljuf en heeft een jaar of 10 niet gewerkt om mij en mijn zusje op te voeden. Geen vetpot, zeker niet, maar toch bezitten ze nu een huis van een half miljoen met daarop een hypotheek van een fractie daarvan.
Ik verdien ruim boven modaal en zit nog niet aan mijn top. Mijn vriendin verdient ook modaal. Maar ik zie geen enkele mogelijkheid waarop wij als we eenmaal de 60-65 bereikt zullen hebben er zo warmpjes bij zullen komen te zitten qua vermogen als mijn ouders. Nou ja, misschien gaat dat wel lukken maar mijn punt is dat een vrachtwagenchauffeur en een schooljuf met verlengd mamaverlof dat vandaag de dag never nooit niet zou gaan lukken.
Wij, de generatie geboren in de jaren '70 en '80, zullen de eerste generatie zijn die het niet beter heeft dan de voorgaande generatie...
Luxe heeft een prijs, daar kan je aan meedoen, of niet. Ik ben zelf van '76, maar om te zeggen dat ik het beter heb dan m'n ouders?Tleilaxu schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:37:
[...]
Als ik kijk naar alle luxe die ik en de mensen om mij heen hebben, denk ik dat de generatie geboren in de jaren 70 en 80 het veel beter heeft dan de voorgaande generatie?
[ Voor 21% gewijzigd door RaZ op 24-10-2012 17:48 ]
Ey!! Macarena \o/
Dat dus. Vergeet niet dat ook die oudere generatie hun eigen crisis' heeft gehad.RaZ schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:43:
Maarja, andere tijden, weinig tot geen welvaart. De jaren 70/80 crisis ook maar NET overleeft. En geen inkomstenverlies gehad.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Begrijp ik goed dat je X euro eigen inleg in het beleggingsdeel hebt gestort en daarna X euro (plus de rest) geleend hebt? Dan betaal je over die X euro toch ook al jaren rente?Mx. Alba schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:13:
Uiteindelijk is dat het enige goede erin gebleken want als ik die inleg in de stenen had gestoken dan was het minder waard geworden... Op die beleggingsrekening is het tenminste nog wat gegroeid ondanks de crisis.
Als dat juridisch kan: ja wellicht! Ex d'r uit, dochter neem je in huis. Het helpt ongetwijfeld om urgentie te krijgen voor een huurwoning. En als het je ex is, kan ik me voorstellen dat je dat deel zou willen afronden en er vanaf wilt zijn.En het is inderdaad een bijzondere en vooral moeilijke keuze. Moet ik dan soms mijn ex en mijn dochter op straat schoppen om "mijn" huis terug te claimen?
De generatie van daarvoor heeft toch ook diezelfde luxe? Plus nog een tweede huis in Frankrijk en een jacht...Tleilaxu schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:37:
Als ik kijk naar alle luxe die ik en de mensen om mij heen hebben, denk ik dat de generatie geboren in de jaren 70 en 80 het veel beter heeft dan de voorgaande generatie?
Is dat zo?RemcoDelft schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:50:
[...]
De generatie van daarvoor heeft toch ook diezelfde luxe? Plus nog een tweede huis in Frankrijk en een jacht...
Ey!! Macarena \o/
Anoniem: 395864
Dat hangt er maar net vanaf waarom jullie uit elkaar gegaan zijn.Mx. Alba schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:13:
Moet ik dan soms mijn ex en mijn dochter op straat schoppen om "mijn" huis terug te claimen?
Ik denk dat het wel zo is dat luxe goederen in verhouding vele malen goedkoper zijn geworden. EN dat deze zaken vaak eenmalige kosten zijn - in ons geval vaak gekocht van een meevallertje oid. Maar je hebt gelijk, dat niet kopen betekent sparen. In mijn geval betekent dit 1 ipad en 1 nas twv totaal zo'n 1000 euro. Over 2 jaar gekocht. Goed, had ik kunnen sparen. Zet geen zoden aan de dijk voor mijn nieuwe huis.Krisp schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:45:
Dat denk ik ook.De mate waarin wij luxegoederen (auto's, computers, vakanties) kunnen aanschaffen overstijgt die van de voorgaande generatie ruimschoots. Als je dat niet doet, kun je prima sparen om uiteindelijk een ruim huis hypotheekvrij te krijgen.
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 24-10-2012 22:11 ]
[ Voor 50% gewijzigd door Jorn1986 op 24-10-2012 22:27 ]
Ik zou nummer 5 en 6 vervangen door onderstaande groepenMx. Alba schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:31:
Je kan het niet zo zwart-wit zien, mopperkont.
Er is geen huurders vs kopers, maar er zijn minimaal zes groepen:
1) Sociale huurders met huursubsidie.
2) Sociale huurders zonder huursubsidie (scheefhuurders).
3) Vrijesectorhuurders met huursubsidie.
4) Vrijesectorhuurders zonder huursubsidie.
5) Eigenhuizenbezitters met hypotheekrenteaftrek.
6) Eigenhuizenbezitters zonder hypotheekrenteaftrek (populatie op 1 hand te tellen denk ik...)
Het moge duidelijk zijn dat groepen 4 en 6 het meeste netto belasting betalen en groep 1 het minste. Groepen 2, 3 en 5 zitten daar ergens tussenin.
Let wel, dit is puur uit mijn eigen grote teen gezogen (die geeft over het algemeen een beter resultaat dan mijn duim) dus het kan zijn dat ik er faliekant naast zit.
[...]
En hoe dacht je dan dat ik in die tijd €0 aan woonlasten uit zou kunnen geven?
[...]
Vervroegd aflossen kan alleen met een boete. De enige optie die openstaat is extra storten op de beleggingsregeling, of de hele hypotheek oversluiten naar een andere constructie. De eerste optie lijkt me niet erg nuttig, de tweede optie wordt door banken onmogelijk gemaakt.
[...]
Tja, laat ik eerst mijn huis maar eens terug in handen krijgen en dan zien we wel verder... Zolang mijn ex daar woont en de hypotheek nog op ons beider namen staat kan ik weinig doen.
Als eerder gezegd, zou dat een verstandige maatregel zijn. Als je blijft zitten is zo'n restschuld immers ook (maar dan onzichtbaar) aftrekbaar. Nu zet het alleen de markt op slot, waardoor bijna niemand meer verhuist en veel mensen niet te veel verlies kunnen pakken.'Hypotheekrenteaftrek ook voor restschuld'
RIJSWIJK - De hypotheekrenteaftrek moet ook gelden op eventuele restschulden bij een verhuizing.
Dat vinden het Verbond van Verzekeraars, Vereniging Eigen Huis en de NVM....
Even een opmerking hierover: wat je op tv ziet is niet Amerika. Tussen minimum en modaal kunnen mensen daar gewoon helemaal niet rondkomen, laat staan zich allemaal luxe veroorloven.Jorn1986 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:17:
@Mfpower: Niemand had gezegd dat ''The American Dream'' hier in Nederland van toepassing is...
Alles wat jij opnoemt doet mij namelijk denken aan die fabelachtige droom. Ook in Amerika kan een gezin waarbij de vader werkt met een modaal inkomen, NIET een groot vrijstaand huis betalen, een grote auto hebben en etcetera.
Dat is een theoretische discussie en vooral ook een antwoord op een vraag die niet speelt: als je dit nodig hebt, heb je volgens de bank over het algemeen niet genoeg draagkracht om die restschuld te financieren. Een lening die je niet krijgt kunnen aftrekken schiet niemand iets mee op.Oscar Mopperkont schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 08:00:
Trouwens ander nieuws: lees net in FD dat er eindelijk een oproep is gekomen (anders dan van de mensen uit de topics op GoT) om ook de restschuld financierbaar te maken en in aanmerking te laten komen voor HRA
Het is misbruik van de HRA, ondanks dat het volkomen legaal en ingeburgerd is.Oscar Mopperkont schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 08:00:@r.e.s.:waarom zou een aflossingsvrije of spaarhypotheek misbruik zijn? Mensen mogen toch lekker zelf beslissen waar ze hun geld in steken? Een huis koop je om in te wonen en niet om in te beleggen.
Zodat je nog meer onder water komt te staan? Dit is slechts haalbaar voor een hele kleine groep welke voldoende financiële middelen hebben. En juist die kunnen het ook op een andere manier financieren.Oscar Mopperkont schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 08:00:Trouwens ander nieuws: lees net in FD dat er eindelijk een oproep is gekomen (anders dan van de mensen uit de topics op GoT) om ook de restschuld financierbaar te maken en in aanmerking te laten komen voor HRA
spaarhypotheek is ook aflossingsvrij. Daar los je je woningschuld mee af. Daar is weinig beleggen aan.Domino schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 08:39:
[...]
Het is misbruik van de HRA, ondanks dat het volkomen legaal en ingeburgerd is.
Overigens spreek je jezelf enorm tegen als je een aflossingsvrije hypotheek niet als belegging ziet.
Dat doe je als je verwacht dat het onderpand voor de hypothecaire lening over 30 jaar meer waard is. Als dat geen belegging is...
[...]
Zodat je nog meer onder water komt te staan? Dit is slechts haalbaar voor een hele kleine groep welke voldoende financiële middelen hebben. En juist die kunnen het ook op een andere manier financieren.
Je wil niet weten hoeveel gezinnen elke maand op het randje balanceren. Ze komen aan het eind van hun maand een stukje salaris tekort zeg maar.
Dat, en het is vrij vreemd in een tijd waarin toch heel duidelijk is dat de aftrek zo snel mogelijk moet verdwijnen, deze partijen kiezen voor uitbreiding van de aftrek.timag schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 08:16:
[...]
Dat is een theoretische discussie en vooral ook een antwoord op een vraag die niet speelt: als je dit nodig hebt, heb je volgens de bank over het algemeen niet genoeg draagkracht om die restschuld te financieren. Een lening die je niet krijgt kunnen aftrekken schiet niemand iets mee op.
Inderdaad.Help!!!! schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:17:
Ja leuk, alleen eer dat allemaal gegeregeld is ben ik al deaud.
Klopt helemaal! Twee inkomens meetellen voor de hypotheek zou fantastisch geweest zijn, als er geen schaarste was geweest. Net zoals je op twee inkomens een grotere TV koopt, zou je dan grotere nieuwere huizen hebben kunnen kopen. Of als alternatief een hypotheek die je in 10 i.p.v. 30 jaar aflost.Jorn1986 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:17:
Daarnaast: meer vraag betekende dat er meer schaarste optrad, en ook dat veroorzaakte hogere huizenprijzen.
Maar stel dat man en vrouw beiden werkten, en de prijzen van huizen was vast blijven staan: dan hadden we ineens veel meer villawijken gehad... als de grond tenminste niet zo duur was geweest.
[...]
de woningmarkt is totaal verrot!
Is dat niet extra gevaarlijk? Door het meefinancieren van een restschuld zitten mensen weer met een hypotheek die hoger is dan de woningwaarde. Als de huizenprijzen dan verder dalen komen ze verder in de problemen.Oscar Mopperkont schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 08:00:
Trouwens ander nieuws: lees net in FD dat er eindelijk een oproep is gekomen (anders dan van de mensen uit de topics op GoT) om ook de restschuld financierbaar te maken en in aanmerking te laten komen voor HRA
Zie: http://fd.nl/economie-pol...?s_cid=home:laatstenieuws
Voor mensen zonder FD, het staat inmiddels ook op nu.nl:
[...]
Als eerder gezegd, zou dat een verstandige maatregel zijn. Als je blijft zitten is zo'n restschuld immers ook (maar dan onzichtbaar) aftrekbaar. Nu zet het alleen de markt op slot, waardoor bijna niemand meer verhuist en veel mensen niet te veel verlies kunnen pakken.
Dat is het ook. Let er dan ook op wie het zeggen.Pixxa schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 09:24:
[...]
Is dat niet extra gevaarlijk? Door het meefinancieren van een restschuld zitten mensen weer met een hypotheek die hoger is dan de woningwaarde. Als de huizenprijzen dan verder dalen komen ze verder in de problemen.
[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 25-10-2012 09:48 ]
FixedMfpower schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 21:37:
[...]
Conclusie: ondanks dat omdat ik een iPad bezit ben ik armer dan mijn ouders.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Of het meer of minder gevaarlijk is, ligt aan de situatie. Het is meer gevaarlijk als de hypotheeksom stijgt. Dat is doorgaans het geval: de meeste mensen verhuizen naar een duurder huis. Als je eigen vermogen had, had je dat wel besteed aan de restschuld.Rukapul schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 09:44:
Het meefinancieren van een restschuld is niet meer of minder gevaarlijk. Het tekort is er sowieso, hetzij in een schuld, hetzij in de vorm van een hypotheek die onder water staat. Zelfs voor degenen met eigen vermogen die ervoor kiest te financieren ipv het vermogen in te zetten maakt het nauwelijks verschil, want per saldo is het vermogen er, al zou het goed zijn als er incentives zijn om af te lossen ipv te financieren maar dat is niet specifiek voor restschuldfinanciering.
Puur vanuit consistentie met de bijleenregeling gezien zou het volstrekt logisch zijn om de rente over een negatieve eigenwoning reserve / restschuld af te kunnen trekken op gelijke wijze als normale hypotheekrente. Het gemaakte verschil is volstrekt arbitrair en mist een redelijke basis.
Overigens, als die laatste (HRA) ingeperkt wordt gaat dat dus sowieso ook op voor het eerste (restschuldaftrek)
The first casualty in war is always the truth...
Maar dat onderpand is er nu ook niet dus eigenlijk verandert er niets aan de situatie.Senor Sjon schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 08:39:
Ze doen het niet, omdat er geen onderpand is. Zo krijg je de situatie dat mensen goedkoper of kleiner willen wonen, of moeten verhuizen voor werk, geen kant op kunnen.
En juist daarom pleiten ze dus voor het meefinancieren van de restschuld. Die markt zit op slot, er gaat niemand meer verhuizen, omdat ze niet de restschuld willen of kunnen ophoesten.Mx. Alba schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 09:59:
[...]
Maar dat onderpand is er nu ook niet dus eigenlijk verandert er niets aan de situatie.
Stel je hebt een hypotheek van €250.000 op een huis dat nog maar €220.000 waard is dan heb je dus €30.000 zonder onderpand. Als je die restschuld meeneemt naar een volgende woning heb je, surprise surprise, nog steeds €30.000 zonder onderpand. Wat is nou precies het verschil dan, financieel, tussen blijven zitten of verhuizen en je restschuld meefinancieren? Het enige verschil is dat dan de markt niet meer op slot zit.
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett
is er ergens al te vinden hoe die nieuwe schalen er dan uit gaan zien? Daar is toch niks zeker over of wel?Jumpiefox schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 09:58:
Vraag me wel af wat het total effect wordt van alle maatregelen bij mekaar..
HRA afbouwen = maandlasten omhoog
IB stelsel verandering = netto Inkomsten omlaag voor modaal NL (Tenzij ik wat verkeerd heb gedaan gaat mensen er toch echt wel een paar tientjes per maand op achteruit tenzij je flink in de 42%-52% schaal zit..naaierij)
BTW verhoging..eigen bijdrage zorg omhoog etc etc..alleemaal een paar tientjes die bij mekaar tot gauw flink wat zijn?
[ Voor 52% gewijzigd door Xanaroth op 25-10-2012 10:15 ]
Juist en er teveel in duiken brengt alleen maar frustratie, heb ik al bij mezelf gemerkt.Myrdreon schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:14:
Van alles is nog niks te vinden. We horen pas iets nadat het CPB alles heeft doorgerekend, alles wat je in het nieuws ziet is pure lobby/speculatie.
Enige zekerheid rond de woningmarkt is (zoals hierboven gezegd) dat het ministerie nu de maximale hypotheek mag vaststellen. Aangezien alle corruptie-dossiers de laatste tijd rond vastgoed afspelen, zal dit vast een verhoging inhouden van de maximale hypotheek - ook al is de economische situatie dat deze omlaag moet gaan.
Jij vindt dat mensen moeten sparen om het risico van waardedaling af te dekken, maar dat vonden de banken en de overheid niet, dus die regel was er ook niet. Maar als je hem dan al instelt, waarom zou dat in een vorm van aflossing van je hypotheek moeten zijn? Als je elders meer rendement denkt te kunnen halen, moet je dat toch gewoon mogen doen? En waarom moet het risico uiteindelijk tot 0 worden afgedekt? Waarom niet 50% of 10%? De overheid moet zich daar gewoon niet (te veel) mee bemoeien en heeft zich daar ook terecht niet mee bemoeit. Dat jij vindt dat de overheid dat wél had moeten doen, maakt het nog geen misbruik als mensen wel gebruik maken van de vrijheid die ze (gelukkig) wel hebben.Domino schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 08:39:
Het is misbruik van de HRA, ondanks dat het volkomen legaal en ingeburgerd is.
Overigens spreek je jezelf enorm tegen als je een aflossingsvrije hypotheek niet als belegging ziet.
Dat doe je als je verwacht dat het onderpand voor de hypothecaire lening over 30 jaar meer waard is. Als dat geen belegging is...
Mensen komen niet meer onder water te staan, dat is nu juist de hele crux: ze staan al onder water. Alleen als je blijft zitten heb je wél HRA over dat deel en anders niet. Gevolg: bijna niemand verhuist meer en veel mensen gaan in dit topic klagen dat mensen hun verlies niet nemen, zodat zij voor een appel en een ei in een huis kunnen gaan wonen.Zodat je nog meer onder water komt te staan? Dit is slechts haalbaar voor een hele kleine groep welke voldoende financiële middelen hebben. En juist die kunnen het ook op een andere manier financieren.
Je wil niet weten hoeveel gezinnen elke maand op het randje balanceren. Ze komen aan het eind van hun maand een stukje salaris tekort zeg maar.
Anoniem: 479654
Ik denk dat je helemaal bij het rechte eind hebt. We zijn zojuist uit de ontkenningsfase gekomen, ik bemerkt steeds meer boosheid bij mensen. Vorig jaar al toen de OB naar beneden ging sprak ik mensen die woedend waren over de verlaging daarvan, zij voelden zich genaaid door de overheid. Zoiets is toch raar? Eerst ga je er mee akkoord en als dan achteraf de kosten dalen word je boos? Waarom worden mensen boos als de waarde van hun woning daalt? Als de waarde stijgt dan raken ze in een soort van euforie. Mogen we stellen dat mensen een stuk van hun geestelijke welzijn koppelen aan de virtuele waarde van hun bezit?Anoniem: 395864 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 09:15:
De paniek begint er nu wel goed in te komen, dat merk je aan alles. Kijk bijvoorbeeld eens naar het resultaat van dat goedbedoelde teevee-programma "Uitstel van executie": na 8 afleveringen dit seizoen pas één woning verkocht, onder voorbehoud.
Het is nu nog even een kwestie van afwachten totdat het bloed door de straten loopt. Ik denk dat dat sneller gaat gebeuren dan de meesten denken. Over een jaar of 2-3 zal het waarschijnlijk wel zover zijn. Heel veel jonge stellen met kinderen zitten al aan hun taks qua maandlasten. Voor die tijd kopen gaat je imho dik verlies opleveren, tenzij je echt een hele dikke korting krijgt (>25%).
Wellicht heb je als Tweaker een vertekend beeld, maar dit geldt lang niet voor iedereen!Lethalis schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 09:54:
Het is normaal dat jij een tablet hebt. Het is normaal dat je een relatief nieuwe PC hebt. Het is normaal dat je merkkleding draagt. Het is normaal dat je een nieuwe auto rijdt, in plaats van dat je een auto van 5 jaar oud tweedehands koopt en oprijdt de komende 10 jaar. Het is normaal dat je een (grote) TV hebt die jou de hele avond bestookt met reclame om nog meer shit te kopen, terwijl in de tussentijd de stroomrekening oploopt.
Koop een touwladder, schroef die vast onder een raam, en oefen een keertje in gebruikDe enige redenen waarom ik zou willen verhuizen uit mijn flat:
- Het brandgevaar (vloeren zijn hout, er is geen vluchtweg)
Het zou een goede zaak zijn om eerst schulden af te lossen, voordat je nieuwe schulden aangaat. Dus niet 106% + 30k lenen, waarmee je al snel weer richting 125% hypotheek uitkomt! Dat moet juist omlaag: eigen geld meenemen, risico verkleinen, en aflossen. Niet weer de bubbel-kant op.Mx. Alba schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 09:59:
Stel je hebt een hypotheek van €250.000 op een huis dat nog maar €220.000 waard is dan heb je dus €30.000 zonder onderpand. Als je die restschuld meeneemt naar een volgende woning heb je, surprise surprise, nog steeds €30.000 zonder onderpand. Wat is nou precies het verschil dan, financieel, tussen blijven zitten of verhuizen en je restschuld meefinancieren? Het enige verschil is dat dan de markt niet meer op slot zit.
De focus ligt nu te veel op de restschuld: slechts grofweg 20% van de hypotheken staat "onder water". Dat is nog afgezien van spaargeld wat mensen eventueel hebben. Deze 20% is zeer waarschijnlijk de afgelopen 10 jaar al minimaal 1 keer verhuisd. 80% kan dus zo zonder restschuld z'n huis verkopen, en verhuizen. Die 20% is niet de reden dat de markt vast zit!Arthas schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:11:
En juist daarom pleiten ze dus voor het meefinancieren van de restschuld. Die markt zit op slot, er gaat niemand meer verhuizen, omdat ze niet de restschuld willen of kunnen ophoesten.
We hebben gezien waar dit ons gebracht heeft: de huidige crisis op de woningmarkt.Oscar Mopperkont schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:25:
Maar als je hem dan al instelt, waarom zou dat in een vorm van aflossing van je hypotheek moeten zijn? Als je elders meer rendement denkt te kunnen halen, moet je dat toch gewoon mogen doen?
"In stenen beleggen" is ook zo'n dooddoener... Wat jij wil, is A. die stenen kopen en B. het geld nogmaals elders gebruiken! Je woont toch in die stenen? Is dat dan niet genoeg?jij moet in (waarschijnlijk) 30 jaar je hele hypotheek in stenen hebben belegd.
Jij verwacht dus dat het mee-financieren van een restschuld leidt tot snellere prijsdalingen en meer verkopen? Interessant, misschien ben ik opeens wel voorstanderGevolg: bijna niemand verhuist meer en veel mensen gaan in dit topic klagen dat mensen hun verlies niet nemen
Ik krijg altijd zo'n raar gevoel bij het idee dat bankiers bang zijn voor boetes van de AFM (insert sarcasm smiley).Senor Sjon schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:14:
Restschuld mag nu ook gefinancierd worden. Alleen mag dat wel van het NIBUD, maar niet van de AFM. En aangezien de AFM boetes uitdeelt en het NIBUD dat niet kan, luisteren de banken naar de AFM. Vandaar dat ook vanaf komend jaar het ministerie de bedragen vaststelt om een discussie zoals dit jaar te voorkomen.
Juist nietAnoniem: 479654 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:41:
[...]
...
Mijn advies voor mensen met een onderwaterhypotheek? Heel hard gaan aflossen, misschien dat je dan over 10 jaar kan doorstromen naar de volgende stap in je wooncarrière. Een beetje slimme starter spaart nog even flink door en slaat de hele fase van de starterswoning gewoon over
[ Voor 33% gewijzigd door Arthas op 25-10-2012 10:55 ]
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett
Ik vind die verwachting niet zo heel gek, inderdaad.RemcoDelft schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:43:
Jij verwacht dus dat het mee-financieren van een restschuld leidt tot snellere prijsdalingen en meer verkopen? Interessant, misschien ben ik opeens wel voorstander![]()
Stel een huis staat nu voor 200k te koop, maar niemand koopt het. Verkoper kan niet zakken omdat-ie 200k schuld heeft. Stel, koper zakt 50k, omdat dat mag worden meegefinancierd. Zou koper dan net als bij aankoop van het huis die 50k uitsluitend in maandlasten gaan rekenen? Dan kom je op 120 euro per maand aan rente na aftrek.
aflossen is niet gunstig tenzij de rente-HRA hoger is dan de rente op je spaarrekening.Anoniem: 479654 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:41:
[...]
Mijn advies voor mensen met een onderwaterhypotheek? Heel hard gaan aflossen, misschien dat je dan over 10 jaar kan doorstromen naar de volgende stap in je wooncarrière. Een beetje slimme starter spaart nog even flink door en slaat de hele fase van de starterswoning gewoon over
Als een bank een boete kan vermijden zal deze dat zeker doen. Mijn vrouw werkte voorheen bij een intermediair in hypotheken, maar jaar op jaar werden de regels strenger en uitvoeriger. Een dossier ging van een hangmap naar twee ordners. Ook is een hypotheek uitzoeken voor mensen die met hun 'tweede leg' bezig zijn en al een hypotheekgeschiedenis hebben een drama. Elk stukje hypotheek valt onder eigen regelgeving.Anoniem: 479654 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:46:
[...]
Ik krijg altijd zo'n raar gevoel bij het idee dat bankiers bang zijn voor boetes van de AFM (insert sarcasm smiley).
Wat volgens mij het echte probleem is, is dat bankiers niet zitten te wachten op de rotte appels uit een eerder huwelijk. Zolang jij je huidige verplichtingen kan voldoen zal de bank geen enkele motivatie hebben om jouw te helpen in een ander huis te komen. Wederom en ten overvloede, aflossen is de sleutel tot verlossing uit deze situatie.
Ontschulden word het woord voor het komende decennium
Ik lees toch heel wat luxeRemcoDelft schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:43:
[...]
Wellicht heb je als Tweaker een vertekend beeld, maar dit geldt lang niet voor iedereen!
Okee, ik heb een tablet, maar dat ding kostte 182 euro. Mijn PC (AMD dualcore, 4 GB ram) kocht ik in augustus 2007. Deze heeft dit jaar een SSD-upgrade gekregen, en een aantal jaar terug een upgrade van 12 jaar oude 21" naar nieuwe 24". Ik rijd wel een nieuwe auto, maar dat is een Greenwheels die me minder kost dan vrijwel elke andere auto alleen al aan belasting en verzekering zou kosten. Verder een 18 jaar oude motor en een ruim 14 jaar oude mountainbike. We hebben een 40" TV (ondertussen enkele jaren oud), zonder reclame (nooit de moeite genomen om een kabelaansluiting aan te vragen, omdat er toch vrijwel nooit iets zinnigs op TV is en ik een grafhekel heb aan reclame), terwijl de stroomrekening maand op maand afneemt.
Dan moet je niet in Nederland gaan wonen. Het is een klein kippenland met veel te veel inwoners. Grond is schaars en wordt dus steeds duurder.Waar ik wel behoefte aan heb, is een beetje ruimte: een paar vierkante meter meer kavel dan de minimale kavels die nu voor de prijs van een gloednieuwe iPad per vierkante meter weiland verkocht worden!
Heb ik alKoop een touwladder, schroef die vast onder een raam, en oefen een keertje in gebruik
Waarom is het raar dat als je iets koopt dat je daarvoor betaalt? Als je niet wil kopen dan moet je huren, dan hoef je geen cent in stenen te stoppen.Oscar Mopperkont schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:25:
Als ze nu gaan instellen dat je annuïtair moet gaan, dan zegt de overheid: jij moet in (waarschijnlijk) 30 jaar je hele hypotheek in stenen hebben belegd.
Het is gewoon normaal dat als je investeert dat je verlies kan maken. Als je het grootste deel van je hypotheek afbetaalt betaal je nog maar over een heel klein gedeelte rente. Dat je dat kleine deel niet voor de helft kan aftrekken wil niet zeggen dat je niet meer bespaart.Oscar Mopperkont schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:25:
Mensen komen niet meer onder water te staan, dat is nu juist de hele crux: ze staan al onder water. Alleen als je blijft zitten heb je wél HRA over dat deel en anders niet. Gevolg: bijna niemand verhuist meer en veel mensen gaan in dit topic klagen dat mensen hun verlies niet nemen, zodat zij voor een appel en een ei in een huis kunnen gaan wonen.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Beter dan het alternatief...Lethalis schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:58:
[...]
[...]
Heb ik alIk vind het alsnog geen prettig idee dat ik 8 meter via een touwladder naar beneden moet
[ Voor 17% gewijzigd door ShadowBumble op 25-10-2012 11:13 ]
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Hoewel ik die overwaarde nooit als garantie heb gezien kan ik je als ervaringsdeskundige alleen maar gelijk geven.Anoniem: 479654 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:55:
@Remco:
Ik denk dat het probleem van de restschuldproblematiek zich vooral centreert rond de groep mensen die 'om alvast maar ingestapt te zijn' een piepklein 'hondenhok' (no offense) gekocht hadden, in de hoop om deze straks weer met een gegarandeerde overwaarde van de hand te kunnen doen.
Uiteraard, daarom heb ik dat ding ook gekocht (en heb ik ook rookmelders hangen).. maar als ik ergens zou wonen op de begane grond of op de 1e verdieping, dan kan ik zo uit het raam springen. Ook zijn er genoeg woningen waar het beter geregeld is. Ten eerste is dan alles van beton, ten tweede zijn er meer vluchtwegen (bijvoorbeeld via een galerij, brandtrap, dak, etc).
De boetes die de AFM oplegt zijn relatief erg laag en er gaat een lang traject aan vooraf voordat er uberhaupt boetes worden uitgedeeld. Ik denk echt dat er hele andere belangen zwaarder wegen en dat de banken het schoothondje dat de AFM feitelijk is, gewoon als decoy is.Senor Sjon schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:55:
Als een bank een boete kan vermijden zal deze dat zeker doen. Mijn vrouw werkte voorheen bij een intermediair in hypotheken, maar jaar op jaar werden de regels strenger en uitvoeriger. Een dossier ging van een hangmap naar twee ordners. Ook is een hypotheek uitzoeken voor mensen die met hun 'tweede leg' bezig zijn en al een hypotheekgeschiedenis hebben een drama. Elk stukje hypotheek valt onder eigen regelgeving.
Dat vind ik raar, eerst ga je er mee akkoord en dan later word je boos? Je weet toch waar je voor tekent? Je stemt er mee in, dus kennelijk was je er tevreden mee. Als je dan later onvrede gaat voelen omdat een ander minder moet betalen, dat is toch bizar?Veel mensen zijn natuurlijk ook genaaid door woekerpolissen. De mensen die op de top kochten, hebben ook overal de hoofdprijs voor betaald (OB e.d.), dus dat die een beetje pissig worden snap ik wel.
Ontschulden is toch het logische gevolg op het lenen van geld? Geleend geld uitgeven is consumptie uit de toekomst naar het heden halen. Wat wil je nu eigenlijk? En nu de toekomstige consumptie consumeren en dan later in de toekomst alsnog willen consumeren? Dat kan simpelweg niet!Nadeel van snel ontschulden is dat de economie stilvalt, want niemand consumeert meer wat en er is alleen een cashflow richting banken. Geld verdwijnt weer uit de reële economie en eindigt als virtueel geld. Deels terecht, want er is een hoop fictief geld de markt ingeblazen. Het is niet erg reëel om dit op het dak van alleen de hypotheeknemer te storten. Wat ik al eerder zei, de gemeentes e.d. verdienen er ook goed aan.
Dus jij denkt dat de OZB niet aan de gebruiker word doorberekend? Ik weet het niet hoor... maar ik denk toch stellig te kunnen zeggen dat een verhuurder zijn kosten gewoon doorberekend aan de huurderWeet iemand eigenlijk waarom de OZB gebruikers is geschrapt? Alles komt nu bij huiseigenaren terecht en dat tarief is inmiddels zodanig gestegen dat de huidige eigenaren OZB hoger is dan vroeger OZB eigenaar + gebruiker.
Tablet 182 euro, SSD 79 euro, 24" 280 euro, Greenwheels 10 euro, TV 700 euro. Verspreid over meerdere jaren komt dit op tientjeswerk per maand oftewel procenten (!) van de huur.Lethalis schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:58:
[...]
Ik lees toch heel wat luxe
Het is ook niet zo dat ik je veroordeel ofzo, ik heb ook zat luxe in mijn flat staan. Mijn werkplek alleen al kostte 3000 euro in aanschaf.
Maar ook dat vind ik niet zo gek: wat kosten nou 3 TV's van dat formaat? Afhankelijk van merk natuurlijk kan je er voor 1000 euro al 3 kopen. Kozijnen kosten veel meer! Waarbij de HRA ongetwijfeld lenen weer aantrekkelijk maakt voor dergelijke upgrades aan je huis.Wat ik zeg, zie ik wat meer om mij heen. Mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen, maar dan toch doen. Zo ken ik iemand die 3 40" TV's thuis heeft staan, maar geld bij moest lenen voor het vervangen van de kozijnen in huis
Dat weet ik, dat doe ik, en daar leef ik ook naarJe moet dat soort spullen alleen maar kopen met geld dat je echt over hebt.
Dat maken veel mensen elkaar graag wijs... Toch is o.a. hier in dit (vorige) topic al meermalen aangetoond dat dat helemaal niet zo is. Iets van 12% van Nederland is bebouwd. Het lijkt dichtbevolkt omdat je 95% van je tijd in dichtbevolkt gebied rondbrengt. Zou je ruimer bouwen, zou het minder vol lijken.Dan moet je niet in Nederland gaan wonen. Het is een klein kippenland met veel te veel inwoners. Grond is schaars en wordt dus steeds duurder.
Dat is eenvoudig te omzeilen; HRA beperken op 200k maximaal bijvoorbeeld. En dan jaarlijks 10k eraf, en over 10 of 15 jaar het restant in een keer afschaffen.ShadowBumble schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 11:03:
Ik meot toegeven dat ik eigenlijk ook wel tegen een afzwakking van de HRA ben, reden hiervoor is omdat zoals hierboven al meerdere malen is gezet, dat ik het belachelijk vind dat een Starter de HRA nodig heeft om rond te komen ( goede zaak overigens ) terwijl iemand die een 500k+ woning heeft het niet nodig heeft en het toevallig gemakkelijk is. ( Of een veel te dure hypotheek heeft genomen dan hij eigenlijk kon betalen als de HRA afschaft zou worden ).
Oftewel zo zou iedereen het moeten doen! Maar wat jij doet, is fiscaal waarschijnlijk zelfs ongunstig: grote kans dat je meer geld zou overhouden als je i.p.v. aflossen zou sparen en maximaal HRA zou blijven benutten. En dat is nou een van de problemen van HRA in de huidige vorm.Resultaat ik ben nu 29 heb net met hypotheek weer over gezet en als we zo doorgaan is mijn volledige hyoptheek met pakweg 12 jaar volledig afbetaald. ( Waarde woning is nu net iets over de 210k terwijl mijn hypotheek nog maar 110k is ).
Ook dit is een stukje psychologisch gedrag: geluk en tevredenheid is relatief! Vandaar dat mensen in veel armere landen wel gelukkig kunnen zijn, en mensen ongelukkig worden als de buren een loterij winnen.Anoniem: 479654 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 11:15:
Dat vind ik raar, eerst ga je er mee akkoord en dan later word je boos? Je weet toch waar je voor tekent? Je stemt er mee in, dus kennelijk was je er tevreden mee. Als je dan later onvrede gaat voelen omdat een ander minder moet betalen, dat is toch bizar?
[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 25-10-2012 11:18 ]
Ik denk dat de verbazing erin zit dat je een gevaarlijke aanname doet, namelijk dat iedereen die iets tekent volledig begrijpt wat ie tekent en wat de langetermijngevolgen ervan (kunnen) zijn.Anoniem: 479654 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 11:15:
Dat vind ik raar, eerst ga je er mee akkoord en dan later word je boos? Je weet toch waar je voor tekent? Je stemt er mee in, dus kennelijk was je er tevreden mee. Als je dan later onvrede gaat voelen omdat een ander minder moet betalen, dat is toch bizar?
Ja en neeRemcoDelft schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 11:16:
Oftewel zo zou iedereen het moeten doen! Maar wat jij doet, is fiscaal waarschijnlijk zelfs ongunstig: grote kans dat je meer geld zou overhouden als je i.p.v. aflossen zou sparen en maximaal HRA zou blijven benutten. En dat is nou een van de problemen van HRA in de huidige vorm.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Je hebt het helemaal bij het rechte eindRemcoDelft schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 11:16:
Ook dit is een stukje psychologisch gedrag: geluk en tevredenheid is relatief! Vandaar dat mensen in veel armere landen wel gelukkig kunnen zijn, en mensen ongelukkig worden als de buren een loterij winnen.
Dat mensen belastingverlagingen niet fijn vinden is natuurlijk vrij uniek
Dat kan niet. Want de huren worden jaarlijks met de inflatie verhoogd. En overheidsmaatregelen maken geen onderdeel uit van de inflatiecijfers.Anoniem: 479654 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 11:15:
[...]
[...]
Dus jij denkt dat de OZB niet aan de gebruiker word doorberekend? Ik weet het niet hoor... maar ik denk toch stellig te kunnen zeggen dat een verhuurder zijn kosten gewoon doorberekend aan de huurder
De vraag is ook of het reëel is. Stellen dat iedereen die een contract tekent, altijd weet waar hij aan begint (inclusief de consequenties en risico's over een periode van meerdere decennia), en dat iemand die iets over het hoofd heeft gezien, of die zich misschien iets niet goed heeft gerealiseerd, geen enkel recht van spreken heeft, ook niet als hij op een adviseur heeft vertrouwd, is natuurlijk een stelling die het leuk doet als oneliner op een forum, maar die geen recht doet aan de realiteit. Het is zo binair gedacht, zo werkt de wereld niet.Dido schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 11:22:
[...]
Onder het motto "eigen verantwoordelijkheid" kun je dan de bal wel bij die mensen neerleggen, maar of dat altijd terecht is, is een tweede.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Dat ben ik helemaal met je eensnare man schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 11:43:
De vraag is ook of het reëel is. Stellen dat iedereen die een contract tekent, altijd weet waar hij aan begint (inclusief de consequenties en risico's over een periode van meerdere decennia), en dat iemand die iets over het hoofd heeft gezien, of die zich misschien iets niet goed heeft gerealiseerd, geen enkel recht van spreken heeft, ook niet als hij op een adviseur heeft vertrouwd, is natuurlijk een stelling die het leuk doet als oneliner op een forum, maar die geen recht doet aan de realiteit. Het is zo binair gedacht, zo werkt de wereld niet.
Voor nieuwe huurders is dat dus gewoon mogelijk. Met de bestaande gevallen hoef je ook geen medelijden te hebben hoor, jaarlijks een inflatiecorrectie hakt er ook behoorlijk in.Senor Sjon schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 11:32:
[...]
Dat kan niet. Want de huren worden jaarlijks met de inflatie verhoogd. En overheidsmaatregelen maken geen onderdeel uit van de inflatiecijfers.
Klinkt als een aardige gedachte maar het idee achter een contract is dat de betrokken partijen hun verplichtingen nakomen. Anders kun je zo'n document net zo goed niet opstellen.nare man schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 11:43:
[...]
De vraag is ook of het reëel is. Stellen dat iedereen die een contract tekent, altijd weet waar hij aan begint (inclusief de consequenties en risico's over een periode van meerdere decennia), en dat iemand die iets over het hoofd heeft gezien, of die zich misschien iets niet goed heeft gerealiseerd, geen enkel recht van spreken heeft, ook niet als hij op een adviseur heeft vertrouwd, is natuurlijk een stelling die het leuk doet als oneliner op een forum, maar die geen recht doet aan de realiteit. Het is zo binair gedacht, zo werkt de wereld niet.
Flauw, Oscar had het verschil al gemaakt in de aflossingsvrije- en spaarhypotheek.Senor Sjon schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 08:45:[...]
spaarhypotheek is ook aflossingsvrij. Daar los je je woningschuld mee af. Daar is weinig beleggen aan.
Prima als jij, als hypotheek verstrekker, datzelfde bedrag ergens anders bijeen spaart. Maar praktijk leert dat dat soort mensen er blind op vaart dat de waarde van het onderpand de lening af moet dekken.Oscar Mopperkont schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:25:[...]
Jij vindt dat mensen moeten sparen om het risico van waardedaling af te dekken, maar dat vonden de banken en de overheid niet, dus die regel was er ook niet. Maar als je hem dan al instelt, waarom zou dat in een vorm van aflossing van je hypotheek moeten zijn? Als je elders meer rendement denkt te kunnen halen, moet je dat toch gewoon mogen doen? En waarom moet het risico uiteindelijk tot 0 worden afgedekt? Waarom niet 50% of 10%? De overheid moet zich daar gewoon niet (te veel) mee bemoeien en heeft zich daar ook terecht niet mee bemoeit. Dat jij vindt dat de overheid dat wél had moeten doen, maakt het nog geen misbruik als mensen wel gebruik maken van de vrijheid die ze (gelukkig) wel hebben.
Als ze nu gaan instellen dat je annuïtair moet gaan, dan zegt de overheid: jij moet in (waarschijnlijk) 30 jaar je hele hypotheek in stenen hebben belegd.
Fout, ze komen wel extra onder water te staan, ze financieren gewoon weer de kk mee.Oscar Mopperkont schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:25:[...]Mensen komen niet meer onder water te staan, dat is nu juist de hele crux: ze staan al onder water. Alleen als je blijft zitten heb je wél HRA over dat deel en anders niet. Gevolg: bijna niemand verhuist meer en veel mensen gaan in dit topic klagen dat mensen hun verlies niet nemen, zodat zij voor een appel en een ei in een huis kunnen gaan wonen.
vermogensbelasting geldt pas boven de 21K met zijn tweeen zelfs 42 KShadowBumble schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 11:25:
[...]
Ja en neeZou het gunstiger zijn onder de 14k spaargeld absoluut maar zodra je boven de 14k kom ben je verplicht op weer belasting af te dragen over dat bedrag je word dan namelijk gezien als een vermogend persoon, hierdoor ipv geld terug te krijgen van je HRA je geld toe moeten leggen voor je belasting en of gelijk spelen.
Kortom lange termijn is het wel degelijk beter omdat je eerder kan beginnen met "doorsparen" door het sneller af te lossen tevens je extra aflossing betaal je geen rente over. terwijl je dat wel zou betalen als je de volledige 30 jaar het maand bedrag rekend.
Dat zie je verkeerd, eigenaren krijgen de EWF aan de broek, het voormalige huurwaardeforfait. Oftewel, een belasting op je WOZ-waarde omdat je het huis waarin je woont ook zou kunnen verhuren...Anoniem: 479654 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:05:
[...]
Voor nieuwe huurders is dat dus gewoon mogelijk. Met de bestaande gevallen hoef je ook geen medelijden te hebben hoor, jaarlijks een inflatiecorrectie hakt er ook behoorlijk in.
Weet je wat pas echt raar is? Dat huurders geen huurpenningenaftrek krijgen van de belastingdienst. Dat is pas echt onrechtvaardig
Niks flauw, in veel van die bedachte regelingen en mogelijke HRA aanpassingen vallen ook spaar, bankspaar, en beleggingshypotheken. Omdat men denkt dat het alleen om hypotheken gaat zonder opbouw valt het gezeur nog mee.Domino schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:11:
[...]
Flauw, Oscar had het verschil al gemaakt in de aflossingsvrije- en spaarhypotheek.
Je mag er dus vanuit gaan dat ik de eerste voor ogen had, al dan niet gedeeltelijk, en niet een spaarhypotheek.
Akkoord, dan stel ik hem anders. Personen met een een aflossingsvrije hypotheek waar er er niet verplicht geld opzij word gelegd voor de uiteindelijke aflossing. Dat is namelijk wat er bij een spaar- en bankspaar-hypotheken wel is geregeld. Beleggingshypotheken zijn weer een verhaal apart. Daar gok je, of laat je gokken, met geld wat uiteindelijk voor de aflossing moet gaan zorgen.Senor Sjon schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:18:Niks flauw, in veel van die bedachte regelingen en mogelijke HRA aanpassingen vallen ook spaar, bankspaar, en beleggingshypotheken. Omdat men denkt dat het alleen om hypotheken gaat zonder opbouw valt het gezeur nog mee.
Dit fabeltje steekt elke keer weer de kop op, dus nog maar een keer.Domino schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:11:
Prima als jij, als hypotheek verstrekker, datzelfde bedrag ergens anders bijeen spaart. Maar praktijk leert dat dat soort mensen er blind op vaart dat de waarde van het onderpand de lening af moet dekken.
Die sparen voor geen meter... niet voor de uiteindelijke aflossing iig.
Sterker nog, ik weet zeker dat meer als 95% (van de personen met een aflossingsvrije hypotheek) een (gedeelte) aflossingsvrij in de hypotheek heeft zitten om de maandlasten te drukken omdat ze anders die mooie woning niet hadden kunnen kopen.
[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 25-10-2012 13:21 ]
^^ Dit lijkt me een heel gezond compromis! Ik vrees echter dat het eerder richting "totale waanzin" gaat, waarbij mensen met restschuld naar een groter huis willen verhuizen!rik86 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 11:41:
Restschuld mee financieren en rente daarover aftrekbaar laten zijn zouden ze mogelijk moeten maken, maar alleen als de totale hypotheek in de nieuwe situatie lager is dan de oude situatie (dus mensen in de praktijk kleiner gaan wonen). Gevolg is dat de maandlasten zullen dalen en er dus meer afgelost kan worden.
Voor de bron hiervan: De NIBUD financieringslasten. Als je het wilt narekenen moet je de financieringslastpercentages vergelijken met de maximale hypotheek, tegen 5% rente. Als ik e.e.a. vergelijk is het inderdaad een annuitaire hypotheek.Myrdreon schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 13:17:
[...]
Dit fabeltje steekt elke keer weer de kop op, dus nog maar een keer.
De maximale hypotheek is gebasseerd op de te betalen maandlasten. Hierin wordt uitgegaan van A ) 100% aflossen (ik meen annuitair) en B ) 0,0 HRA ontvangen en C ) rentestand.
Dat is dus gewoon pertinent onjuist. Dankzij de wet Hillen betaald een huiseigenaar nooit meer dan dat hij als HRA mag aftrekken. Het EWF is daarnaast veel lager dan het voordeel dat men verkrijgt, zeker in de eerste jaren van een lineaire of annuitaire hypotheek en gedurende de hele looptijd voor de aflossingsvrije varianten.Senor Sjon schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:18:
Dat zie je verkeerd, eigenaren krijgen de EWF aan de broek, het voormalige huurwaardeforfait. Oftewel, een belasting op je WOZ-waarde omdat je het huis waarin je woont ook zou kunnen verhuren...
Anoniem: 270339
Dat is de berekening voor de maximaal verkrijgbare lening. Maar daar word je niet vrolijk van.Myrdreon schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 13:17:[...]Dit fabeltje steekt elke keer weer de kop op, dus nog maar een keer.
De maximale hypotheek is gebasseerd op de te betalen maandlasten. Hierin wordt uitgegaan van A ) 100% aflossen (ik meen annuitair) en B ) 0,0 HRA ontvangen en C ) rentestand.
Iedereen die dus zegt, dat aflossingsvrij nodig is omdat het anders niet te betalen valt, snapt niet dat de luxe van deze personen de oorzaak is van de betaalproblemen (te dure hobby, te veel vakanties, etc).
Andere optie van niet kunnen betalen is bijvoorbeeld de baan verliezen (of andere vorm van minder inkomen), maar daar is aflossingsvrij een gevolg op (de maandlasten drukken tegenover het lagere inkomen). Alleen dan is wederom de hypotheek niet de boosdoener, maar het verlies van inkomen, wat de oorzaak is van het probleem.
Maar de hypotheek zelf gaat dus uit van veel hogere maandlasten en moet daardoor makkelijk te betalen zijn. Daarnaast was de rentestand nog nooit zo laag, dus bij het merendeel van de mensen zouden ze zelfs ondertussen minder betalen dan het moment waarop hun maximale hypotheek werd vastgesteld.
Anoniem: 9942
Als jij een hypotheek van 300.000 euro kan krijgen, heb je een bruto jaarinkomen van minimaal 60.000 euro, en dan reken ik nog met een inkomens/hypotheekverhouding van 1 op 5, wat nu vrijwel geen enkele bank meer geeft. Met een bruto jaarinkomen van 60000 euro heb je een netto maandinkomen van zo'n 3000 euro, wat betekent dat je bij maandlasten van zo'n 1600-1700 euro per maand nog 1300-1400 euro over houdt. Bij een dieet van uitsluitend brood kost je eten je zo'n 50 euro per maand, en daar krijg je dan nog vers (dus niet droog) brood voor ook. Dus ik vermoed dat je je wel iets meer kan veroorlovenIk kan €300.000 gefinancierd krijgen, maar tegen maandlasten waarbij ik me afvraag of ik dan alleen nog droog brood kan eten. Dan praat je over bruto maandlasten van €1600~1700 tegen 5% hypotheek rente.
Het punt blijft dan nog steeds: waarom zou je moeten sparen in de hypotheek? Het gaat er niet om dat de hypotheek wordt afbetaald, het gaat erom dat je het risico van waardedaling aan kunt. Doe dan dat je altijd 20% eigen geld moet inbrengen of iets dergelijks, of dat je tevens een hypotheek afgeeft op een ander bezit. Waarom zou de enige oplossing aflossingshypotheken moeten zijn? Gaan al onze spaarcenten in stenen zitten.Domino schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:11:
Die sparen voor geen meter... niet voor de uiteindelijke aflossing iig.
Sterker nog, ik weet zeker dat meer als 95% (van de personen met een aflossingsvrije hypotheek) een (gedeelte) aflossingsvrij in de hypotheek heeft zitten om de maandlasten te drukken omdat ze anders die mooie woning niet hadden kunnen kopen.
Dat hoeft ook niet als je koopt dus. Jij vindt het raar, maar dat is gewoon het systeem en daar is bewust voor gekozen. Van misbruik is geen sprake, dat maak jij ervan. Een bank heeft het geld namelijk ook niet op het moment dat ze een huizenkoper de hypotheek verstrekken. Er wordt dan met 1 druk op de knop gewoon geld gecreëerd. Dat vind ik persoonlijk nog veel gekker eigenlijk. Maar goed, dan moet je (geld)systeem aanpassen (zou ik idealiter ook voorstander van zijn, maar dat gaat al helemaal niet gebeuren).ph4ge schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:59:
[...]
Waarom is het raar dat als je iets koopt dat je daarvoor betaalt? Als je niet wil kopen dan moet je huren, dan hoef je geen cent in stenen te stoppen.
Maar is die mediaan over alle woningeigenaren? Of worden alle werklozen die in hun sociale huurwoning met bijstand zitten ook meegeteld?Senor Sjon schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 14:30:
Oftewel de mediaan:
<30 2,5k spaargeld
<40 7,5k spaargeld
<50 12k spaargeld
<60 15k spaargeld
<70 25k spaargeld
>70 35k spaargeld
huurder: 9k spaargeld.
Stand van begin 2011.
Lang niet zo makkelijk als hier geroepen wordt. Je ziet ook dat het kapitaal bij al die arme ouderen ligt, die constant zielig op tv zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 25-10-2012 14:51 ]
[ Voor 18% gewijzigd door Señor Sjon op 25-10-2012 14:56 ]
Nederlandse rijkdom oneerlijk verdeeld tussen jong en oud
AMSTERDAM – Nederland is in de afgelopen twintig jaar een stuk rijker geworden, maar die rijkdom is wel oneerlijk tussen jong en oud verdeeld.
Dit blijkt uit een donderdag gepubliceerde studie van de Nederlandsche Bank (DNB).
....
Zijn hier schulden nog afgetrokken of? Dit is namelijk extreem weinig als je het mij vraagt. Een gezin met kinderen tussen de 30 en 40 met maar 5k aan spaargeld is niet echt relax lijkt me. Overigens is het natuurlijk logisch dat het kapitaal bij de ouderen ligt. Die hebben meer tijd gehad om te sparen en bovendien was de cultuur ook veel meer gericht op sparen en zuinig leven. De jeugd geeft nu veel meer uit en maakt veel makkelijker schulden. Bovendien zal na verloop van tijd ook het vermogen deels naar de jongere generatie stromen d.m.v. erfenissen. Die hoeven dus ook niet constant zielig te doen.Senor Sjon schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 14:30:
In deze tijd heb je ook liever het geld vrij beschikbaar dan in de stenen.
1) je kan niet tegen waardedaling opsparen op dit moment, vooral niet in het 350-400k+ segment
2) mocht je tussen twee banen inzitten, dan kan je het geld niet meer uit de stenen halen. Zo moet je bijna verplicht verkopen, terwijl dat totaal onnodig zou zijn geweest. Ja, je kan sparen, kijk maar hoeveel men heeft (PDF)
Oftewel de mediaan:
<30 2,5k spaargeld
<40 7,5k spaargeld
<50 12k spaargeld
<60 15k spaargeld
<70 25k spaargeld
>70 35k spaargeld
huurder: 9k spaargeld.
Stand van begin 2011.
Lang niet zo makkelijk als hier geroepen wordt. Je ziet ook dat het kapitaal bij al die arme ouderen ligt, die constant zielig op tv zijn.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Ik heb het wel vaker gedacht: t.net (waaronder dus ook valt: de omgeving van t.net-gebruikers) is wat dat betreft echt niet representatief, aangezien het gaat om jonge, hoger opgeleide mensen die vaak langer thuiswonen en financieel erg conservatief zijn.MrFl0ppY schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:04:
[...]
Zijn hier schulden nog afgetrokken of? Dit is namelijk extreem weinig als je het mij vraagt. Een gezin met kinderen tussen de 30 en 40 met maar 5k aan spaargeld is niet echt relax lijkt me.
Dat vermogen moet nu toch al deels naar de jongeren toegegaan zijn. Maar daar zie je niets van. Ik ken de achtergrond niet van de cijfers van ING, maar soortgelijke tabellen ben ik ook op nu.nl tegengekomen. Het wrange is dat er veel aandacht uitgaat naar de zielige oudere met alleen een WAOtje, maar die zijn bij wijze van spreke op één hand te tellen. Dan heb je echt niet opgelet de afgelopen 30+ jaar. Die kansen zijn er nu minder. Vergeet niet, nu zie je al bungalows e.d. te koop staan met een inrichting uit het jaar kruik, een hypotheek van 30k en een vraagprijs van 5 ton.MrFl0ppY schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:04:
[...]
Zijn hier schulden nog afgetrokken of? Dit is namelijk extreem weinig als je het mij vraagt. Een gezin met kinderen tussen de 30 en 40 met maar 5k aan spaargeld is niet echt relax lijkt me. Overigens is het natuurlijk logisch dat het kapitaal bij de ouderen ligt. Die hebben meer tijd gehad om te sparen en bovendien was de cultuur ook veel meer gericht op sparen en zuinig leven. De jeugd geeft nu veel meer uit en maakt veel makkelijker schulden. Bovendien zal na verloop van tijd ook het vermogen deels naar de jongere generatie stromen d.m.v. erfenissen. Die hoeven dus ook niet constant zielig te doen.
Tja....Senor Sjon schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:19:
[filosofisch] zullen we nog een eeuw zien van vooruitgang zoals de 20e eeuw? Tenzij we een soort hyperdrive uitvinden ofzo, lijkt het mij niet. In (vooral de Westerse) wereld is de technologische groei enorm geweest. [/filosofisch]
Voor daadwerkelijke vooruitgang heb je productie nodig, en juist dat neemt in Nederland enorm af. Bankiers, makelaars, woningcorporatiebaliemedewerkers, ambtenaren, artsen, advocaten, etc. etc. harken allemaal geld binnen, maar produceren uiteindelijk niets. Ze moeten het alsnog hebben van degenen die daadwerkelijk iets produceren. Want uiteindelijk heb je niets aan die bankier, je hebt wel wat aan die nieuwe keuken waar je je aardappeltjes kan koken.Senor Sjon schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:19:
[filosofisch] zullen we nog een eeuw zien van vooruitgang zoals de 20e eeuw? Tenzij we een soort hyperdrive uitvinden ofzo, lijkt het mij niet. In (vooral de Westerse) wereld is de technologische groei enorm geweest. [/filosofisch]
Zulke uitspraken doen mij bijna maoïstisch aan: iedereen die niet met zijn handen werkt en niet iets tastbaars voortbrengt, is verdacht. Ik kan me niet voorstellen dat je dat werkelijk bedoelt, want dat zou wel heel dom zijn. Zonder banken voor de verschaffing van werkkapitaal, advocaten voor het bewaken van contracten en beschermen van de belangen van het bedrijf en de intellectuele eigendom, artsen om te onderzoeken of de werkomgeving veilig is en om de medische belangen te bewaken, etc. etc. kan geen bedrijf functioneren en wordt er helemaal niets gemaakt.RemcoDelft schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:31:
[...]
Voor daadwerkelijke vooruitgang heb je productie nodig, en juist dat neemt in Nederland enorm af. Bankiers, makelaars, woningcorporatiebaliemedewerkers, ambtenaren, artsen, advocaten, etc. etc. harken allemaal geld binnen, maar produceren uiteindelijk niets. Ze moeten het alsnog hebben van degenen die daadwerkelijk iets produceren. Want uiteindelijk heb je niets aan die bankier, je hebt wel wat aan die nieuwe keuken waar je je aardappeltjes kan koken.
[ Voor 6% gewijzigd door nare man op 25-10-2012 16:03 ]
Ja en nee... Eigenlijk zit het er tusseninnare man schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:01:
Je kunt natuurlijk debatteren over de vraag of de financiële sector leidend moet zijn of dienend, en ik ben het zeker eens met de stelling dat een almaar groeiende financiële dienstensector op zichzelf nooit een doel mag zijn, maar een uitspraak die veronderstelt dat alleen harde productie 'nuttig' is, en dat een samenleving zou kunnen bestaan op basis van alleen maar 'maken', is wel zeer boud.
Ik kan eigenlijk maar 1 manier bedenken waarop hypotheken nu nog kunnen groeien: als iemand met veel overwaarde z'n huis verkoopt aan iemand zonder eigen geld. Bij een daling van de huizenprijzen neemt de relatieve/gemiddelde hypotheekschuld dus nog steeds toe.In september hadden banken 1,8 procent meer hypotheken uitstaan dan een jaar geleden, de laagste groei sinds de eerste meting in 2003.
[ Voor 20% gewijzigd door RemcoDelft op 25-10-2012 16:33 ]
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Dat is een ronduit hilarisch artikel, wat een idioot. Aflossingsvrij uitzetten tegen een annuitaire hypotheek en dan ook nog binnen 20 jaar aflossen. Dan klagen over hoeveel duurder het is, maar geen woord erover dat niet aflossen betekend dat je aan het einde 100k minder geld hebt dan de annuitaire aflossing.pedorus schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 22:42:
Ik zag een interessante berekening voor mensen die nog net even snel onder de oude regels willen kopen, of voor mensen met een aflossingsvrije hypotheek..:
http://www.iex.nl/column/...theekplannen/default.aspx
[ Voor 40% gewijzigd door Xanaroth op 26-10-2012 07:52 ]
Anoniem: 349956
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq