Na even zoeken mijn oude post teruggevonden. Voor ik minister Blok ga mailen even hier plaatsen, om er nog wat aan te kunnen schaven:
Doorstromerslening i.p.v. starterslening
Beste minister Blok,
Ik wil een suggestie doen die kan helpen de vastgelopen woningmarkt weer op gang te krijgen. In het kort: "vervang de starterslening door een restschuldlening voor de doorstromer!"
Achtergrond:
In november vorig jaar deed ik deze suggestie op internetforum GoT. Tot mijn verbazing waren zowel kopers als verkopers hier enthousiast over (link:
RemcoDelft in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt" )! Deze topicreeks loopt sinds april 2008, en is vrijwel altijd verdeeld in twee kampen ("de potentiële kopers" en "de huizenbezitters"). Het feit dat beide partijen voorstander zouden zijn van een doorstromerslening maakt dat ik dit idee bij u onder de aandacht wil brengen.
Ter vergelijking: de "extra lening" om de hypotheek mee af te lossen (uit het meest recente woonakkoord) heeft vrijwel uitsluitend tegenstanders en lijkt niet bij te dragen aan een oplossing voor de problemen op de woningmarkt.
Startersleningen zorgen ervoor dat "starters" zich dieper in de schulden steken, en dat verkopers een bail-out krijgen. Meer schulden lost een schuldencrisis niet op. Daarom stel ik voor om de startersleningen te vervangen door een restschuldlening.
Voordelen:
-verkopers met restschuld kunnen alsnog verkopen en vervolgens daadwerkelijk gaan aflossen
-starters komen niet met extra hoge schulden te zitten vanwege de "erfenis uit het verleden" van bubbels op de huizenmarkt
-de totale schuld (en dus het risico) neemt af
-de kosten worden gelegd bij degene die in het verleden gegokt (en verloren) heeft i.p.v. bij nieuwe instappers
Het duurdere alternatief:
-recent is de mogelijkheid ontstaan om de rente op restschulden 10 jaar lang fiscaal af te trekken. Hierbij gaat het over persoonlijke leningen met een behoorlijk hoog rentepercentage. Afhankelijk van rentepercentage en belastingschijf levert dit 4-5% van de lening aan gemiste belastinginkomsten op. Dit kost de overheid dus
meer geld dan een (renteloze) doorstromerslening zou kosten, terwijl de verkoper ook duurder uit is.
Met vriendelijke groet,
Remco