Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 40 Laatste
Acties:
  • 149.693 views

• daboytim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10-2024
Frank-NL schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 16:52:
[...]

De overheid moet mogelijk maken wat Fiber hieronder schrijft. Maar geen enkele bank doet het.

[...]

Er zijn géén banken die het mij mogelijk maken een restschuld mee te financieren in een volgende hypotheek. Je kan wel een persoonlijke lening afsluiten maar de rente is hoog (weliswaar aftrekbaar) én het heeft als resultaat dat je geen hypotheek meer kunt krijgen omdat je schulden hebt.

Op dit moment is de situatie gewoon dat ik nog jaren moet wachten, maar in een appartement van 40m2 met zijn 2en nog jaren wachten is wel erg lang. Zeker in een fase van je leven (>30, carriere) waarin je graag een bijpassende woonruimte wilt...
Zelfde situatie hier, maar heb mijn appartement wel te koop staan en ik ga het erop wagen. Al is +40K verlies wel een domper, op papier ben ik nu armer dan toen ik nog student was....

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
RemcoDelft schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 17:47:
[...]

Dan verhuizen ze toch een paar jaar niet? Gewoon blijven wonen, lasten betalen, en (doe eens gek!) aflossen!
Lijkt mij weinig tegenin te brengen, maar kennelijk wil onze overheid dat mensen kunnen verhuizen ondanks een restschuld.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• daboytim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10-2024
nare man schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 18:10:
[...]

Lijkt mij weinig tegenin te brengen, maar kennelijk wil onze overheid dat mensen kunnen verhuizen ondanks een restschuld.
Ja aflossen is de enige mogelijkheid. Pleister op de wonde (als je duurder/groter gaat wonen) is natuurlijk wel dat dat huis veel goedkoper is geworden dan het huis dat je verkoopt als het goed is.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:51

Fiber

Beaches are for storming.

Ik snap niet wat er op tegen is om dit soort gevallen gewoon te helpen. Die schuld moet je gewoon zelf aflossen, dat ben ik met iedereen eens, maar dat kan ook prima als je de hypotheek over sluit voor een ander huis en dan (wel) netjes gaat aflossen.

Lijkt me ook een stuk beter voor de economie in het algemeen. Als iedereen blijft zitten waar hij zit en alleen maar bezig is met restschuld aflossen dan loopt onze economie zeker vast, dat weet ik wel.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Dat is dus het kromme: een studieschuld is nu killing voor je hypotheek, maar je mag een restschuld vrolijk mee financieren naar je volgende huis? :')

De restschuld is pas een probleem op het moment dat je gaat verhuizen. Staat je huis onder water en kun je blijven zitten? Dan gewoon blijven zitten. Het is helemaal niet killing voor de economie want feitelijk ben je nog niet getroffen in je portemonnee als je blijft zitten.

[ Voor 48% gewijzigd door Bart-Willem op 14-02-2013 18:24 ]

Volvotips.com

• Fiber

Fiber

Bart-Willem schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 18:23:
[...] Het is helemaal niet killing voor de economie want feitelijk ben je nog niet getroffen in je portemonnee als je blijft zitten.
Jijzelf niet, maar als er niemand meer een bloemetje koopt, naar de kapper gaat of uit eten gaat omdat ze al hun geld in het aflossen van hun huis moeten steken, dan kunnen al die zaken ook wel opdoeken en hebben we er zo weer een paar honderd duizend werkelozen bij.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

[...]

Dat willen die mensen zelf denk ik ook wel graag. En wat maakt het nu uit of je die schuld aflost als je nog in je huidige huis zit of in een volgend huis? Laatste is alleen heel lastig om te doen.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Het klote is dat de overheid een oplossing zelf om zeep heeft geholpen.

Normaliter zou je met een schuld van +30k schuldsanering ingaan en ben je na drie jaar van het gezeik af. Of je koopt weer een huis, of je blijft lekker huren. Vraag me niet wie het heeft verzonnen, maar het is mogelijk om de restschuld 10 jaar kunnen aftrekken en daardoor (theoretisch) een stuk betaalbaarder. Praktijk zal zijn dat iemand van 35 met een schuld tot zijn 45ste tegen die berg aan zit te kijken.

Dank je de koekoek.

Huidige kamer mist helaas het intellect om het probleem op een sjieke manier aan te pakken, en haalt daarbij ook nog eens het hele niveau van Nederland omlaag.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:33
[...]

Dat is op zich wel een goed streven in verband met de arbeidsmobiliteit en de economie. Immers is het zonde als bij wijze van spreken een bedrijf in de randstad niet kan groeien omdat iemand in groningen niet kan verhuizen.

Vraag is alleen wat de beste oplossing is. Eigenlijk zou je denken dat de bank waar ze de huidige hypotheek hebben lopen niet zo moeilijk zou moeten doen als die personen verhuizen en de hypotheek meenemen naar het nieuwe huis. Immers heeft de bank in de oude situatie ook al te weinig onderpand, dus voor hun wordt het er niet slechter op na een verhuizing. Potentieel zelfs beter want denk dat redelijk wat mensen willen verhuizen voor een betere baan.

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Fiber schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 18:29:
[...]

Jijzelf niet, maar als er niemand meer een bloemetje koopt, naar de kapper gaat of uit eten gaat omdat ze al hun geld in het aflossen van hun huis moeten steken, dan kunnen al die zaken ook wel opdoeken en hebben we er zo weer een paar honderd duizend werkelozen bij.
Dat heeft niets te maken met onder water staan, want als je niet verhuist heb je nog geen extra schuld (alleen in theorie, maar je merkt er in feite niets van op je bankrekening of maandelijkse uitgaven). Dat men niets uitgeeft heeft met de crisis te maken: men is bang zijn/haar baan te verliezen en alles wat "luxe" heet zit men op te bezuinigen.

Volvotips.com

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Bart-Willem schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 18:33:
[...]

Dat heeft niets te maken met onder water staan, want als je niet verhuist heb je nog geen extra schuld (alleen in theorie, maar je merkt er in feite niets van op je bankrekening of maandelijkse uitgaven). Dat men niets uitgeeft heeft met de crisis te maken: men is bang zijn/haar baan te verliezen en alles wat "luxe" heet zit men op te bezuinigen.
Er wordt massaal afgelost om die "virtuele" schuld weg te werken. Mensen hebben niet graag een schuld en daarnaast willen ze vrij zijn om wél te kunnen verhuizen. Dat geld stroomt dus niet de economie in.

Als je eerst 30-35k bij elkaar moet sparen om te kunnen verhuizen, dan zijn dat heel wat maandjes heel wat honderden euro's die niet worden uitgegeven in de "reëele economie".

• Fiber

Fiber

Bart-Willem schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 18:33:
[...]
Dat heeft niets te maken met onder water staan, want als je niet verhuist...
We hebben het hier dan ook over de grote groep mensen die eigenlijk wel wil verhuizen maar dat niet kan door hun restschuld.

Als je al in een huis zit waar je nog 30 of 40 jaar met plezier kan blijven wonen is er inderdaad niets aan de hand.
Hielko schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 18:32:
[...] Eigenlijk zou je denken dat de bank waar ze de huidige hypotheek hebben lopen niet zo moeilijk zou moeten doen als die personen verhuizen en de hypotheek meenemen naar het nieuwe huis. Immers heeft de bank in de oude situatie ook al te weinig onderpand, dus voor hun wordt het er niet slechter op na een verhuizing. Potentieel zelfs beter want denk dat redelijk wat mensen willen verhuizen voor een betere baan.
Precies, jij snapt het. Nou de banken en de regering nog... :z

[ Voor 40% gewijzigd door Fiber op 14-02-2013 18:39 ]

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 00:41
De overheid moet als de wiedeweerga eindelijk hun uitgaven omlaag brengen. De woningmarkt was tot voor 5 jaar een mega-inkomstenbron voor de overheid. Mensen verhuisden gemiddeld om de 7 jaar en mochten dan 6% overdrachtsbelasting over explosief stijgende huizenprijzen aftikken.

De enige die überhaupt baat had bij die idiote prijsstijgingen was de overheid zelf. Er wordt belasting geheven over de waarde van de woning en het stelde de gemeenten in staat volstrekt onrealistische grondprijzen te vragen. De enige prijs die de overheid betaalde was een lagere inkomstenbelasting door de HRA, maar dat stond in geen verhouding tot de opbrengsten.

Deze situatie zal nooit terugkomen. De overheid zal haar uitgaven dusdanig moeten verlagen dat ze het gemis van deze zich almaar opblazende bubbel compenseert. Het is nooit met belastingverhoging te compenseren, omdat je dan de hele economie kapot belast.

Ontwikkelingshulp, natte infrastructurele bestuurdersdromen, overheidspaleizen, maar ook het ambtenarenapparaat an sich, de JSF, het sociale vangnet en weet ik wat niet meer. We hebben het gefinancierd met een gedachtespinsel, en moeten er nu een streep achter zetten. Ik zie geen enkele andere oplossing.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 00:41
Fiber schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 18:37:
[...]Als je al in een huis zit waar je nog 30 of 40 jaar met plezier kan blijven wonen is er inderdaad niets aan de hand.
Maar die groep is uiterst klein. Gemiddeld verhuisde men elke 7 jaar, en leverde elke verhuisbeweging de overheid tienduizenden euro's op. En als je in zo'n huis zit mag je niet meer scheiden of dood gaan :) .

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Makkelijk gezegd inderdaad, blijf maar zitten. Als je 31 bent en je hebt een goede relatie, verdient inmiddels beter dan aan het begin van je hypotheek en je zit in een piepklein appartement dan wil je echt niet wachten tot je 41 bent voordat je eens aan bijvoorbeeld kinderen kan gaan denken. Maar het is makkelijk om zoiets te roepen als je zelf niet in zo'n situatie zit, begrijp ik ook wel.

Wat maakt het nou uit of ik een schuld aflos in deze of de volgende hypotheek, ik ben toch de enige die het zal moeten betalen, ik verwacht echt geen gratis geld in deze.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]
Dan verhuizen ze toch een paar jaar niet? Gewoon blijven wonen, lasten betalen, en (doe eens gek!) aflossen!
Ik vraag me af in hoeverre dit nou onwil is bij de mensen, of gewoon simpelweg dat ze niet de mogelijkheid hebben.

30k is best veel geld. Stel dat je 250 euro per maand opzij legt, dan doe je er 10 jaar (!) over om het af te lossen. En dat in een tijd dat de maandlasten stijgen en de salarissen worden bevroren. Waarschijnlijk redt de gemiddelde sterveling het niet eens in 10 jaar.

Zelf kan ik het in 3 jaar doen, maar dat komt wel omdat ik relatief goedkoop woon ten opzichte van mijn inkomen. Dat geldt voor de meeste mensen niet. Ik had nu ook in een rijtjeshuis kunnen zitten van 230k (zoals zovelen die ik ken wel hebben gedaan die niet meer verdienen dan ik) en dan had ik er ook 10 jaar of langer over gedaan om dat bedrag te sparen en af te lossen.

Dan zit je gewoon muurvast. Klaar.

Mijn zusje en haar man ook. Het is maar goed dat ze geen behoefte hebben om te verhuizen, want hun woning is 50k minder waard geworden, terwijl ze maximaal hebben geleend. Die kunnen sowieso geen kant op de komende 10 tot 15 jaar.

Zo gaat dat in modaal verdienend Nederland dat in zijn rijtjeshuis zit.

En ik heb mijn flat wel te koop gezet, ben ook wel bereid wat verlies te nemen.. maar als het te gek zou worden dan hou ik de flat ook gewoon nog wat langer vast (desnoods erbij) totdat de waarde weer stijgt. Toch zonde om het geld weg te gooien. Misschien betaal ik hem wel af en ga ik hem verhuren, wordt het nog een investering :P

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 14-02-2013 18:47 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hielko schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 18:32:
[Eigenlijk zou je denken dat de bank waar ze de huidige hypotheek hebben lopen niet zo moeilijk zou moeten doen als die personen verhuizen en de hypotheek meenemen naar het nieuwe huis. Immers heeft de bank in de oude situatie ook al te weinig onderpand, dus voor hun wordt het er niet slechter op na een verhuizing. Potentieel zelfs beter want denk dat redelijk wat mensen willen verhuizen voor een betere baan.
Je vergeet dat verhuizen zo'n 6% kk. kost. Op 2 ton sta je al 12k dieper onder water.
Iblies schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 18:31:
Praktijk zal zijn dat iemand van 35 met een schuld tot zijn 45ste tegen die berg aan zit te kijken.
Dit geeft me altijd zo'n "penny wise, pound foolish"-gevoel. Waarom kijken mensen als een berg tegen een restschuld van (zeg) 30k op, terwijl ze zonder problemen 300k hypotheekschuld op zich nemen?
Frank-NL schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 18:45:
Makkelijk gezegd inderdaad, blijf maar zitten. Als je 31 bent en je hebt een goede relatie, verdient inmiddels beter dan aan het begin van je hypotheek en je zit in een piepklein appartement dan wil je echt niet wachten tot je 41 bent voordat je eens aan bijvoorbeeld kinderen kan gaan denken.
Wat let je om eens flink te gaan aflossen op het piepkleine appartementje dat je zelf gekocht hebt?
Wat maakt het nou uit of ik een schuld aflos in deze of de volgende hypotheek
Snap je werkelijk niet wat dat uitmaakt of probeer je een punt te maken? Aflossen maakt je flexibeler, dat maakt het uit.
Lethalis schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 18:45:
En ik heb mijn flat wel te koop gezet, ben ook wel bereid wat verlies te nemen.. maar als het te gek zou worden dan hou ik de flat ook gewoon nog wat langer vast (desnoods erbij) totdat de waarde weer stijgt.
En als dat 10 jaar of langer gaat duren?
Toch zonde om het geld weg te gooien.
Het geld is al weg...
Misschien betaal ik hem wel af en ga ik hem verhuren, wordt het nog een investering :P
Dat is altijd een optie. Zie de vele "de huren blijven toch wel stijgen"-berichten. Als de locatie goed is: wat let je? Tien jaar later doe je hetzelfde met je volgende woning!
Als ik zie dat sommige expats tot 10% van de WOZ-waarde aan huur betalen, kan je het best goed treffen als verhuurder. Ik ken er 1 die al 6 jaar op dezelfde plek woont: piepklein en heel duur!

Wat restschulden betreft had ik al eerder voorgesteld om een uitstromerslening in te stellen i.p.v. startersleningen. Gooi daar die 50 miljoen in die nu voor startersleningen bedoeld is. Dus i.p.v. tegen zeg 8% aftrekbaar te financieren, gewoon renteloos van de Staat voor een aantal jaar. Netto kost het de overheid waarschijnlijk minder dan de renteaftrek alleen al zou kosten.

• Frank-NL
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 19:10:

Wat let je om eens flink te gaan aflossen op het piepkleine appartementje dat je zelf gekocht hebt?

[...]

Snap je werkelijk niet wat dat uitmaakt of probeer je een punt te maken? Aflossen maakt je flexibeler, dat maakt het uit.
Ik heb inmiddels een bankspaarrekening op mijn hypotheek zitten. Maar dan nog gaat het erg lang duren. Waarom je de nadruk wil leggen op zelf begrijp ik niet echt, nogmaals ik vraag de maatschappij niet om mijn schuld op zich te nemen. Dat ik 6 jaar geleden een foute beslissing heb genomen is dan wel mijn eigen beslissing geweest maar nogmaals, niemand die er toen bij vertelde dat ik anno 2013 40.000 in de min kon staan. Dat dit nu de realiteit is accepteer ik heus wel, maar er wordt helemaal niets gedaan aan een oplossin g die er wel degelijk kan zijn.

Leg mij dan eens uit wat het uitmaakt, kennelijk begrijp jij het beter. Mijn doel is om door te stromen en dat is volgens mij voor iedereen op de woningmarkt beter. Het is niet normaal om een restschuld door te rollen maar ik vind dat hier voor de starters van 2006 / 2007 / 2008 best een regeling voor mag komen. Er worden ook allemaal kunstgrepen gedaan voor de huidige starters, met de bizzarre lening voor je lening oplossing uit het akkoord van gisteren.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

hij heeft het erover dat het natuurlijk geen fluit uitmaakt of je die schuld aflost als je nog in je bestaande huis zit of in een nieuw huis.... Hij wil juist aflossen, maar ook verhuizen. Het een zou het ander niet hoeven dwars te zitten.

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Oscar Mopperkont schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 18:35:
[...]

Er wordt massaal afgelost om die "virtuele" schuld weg te werken. Mensen hebben niet graag een schuld en daarnaast willen ze vrij zijn om wél te kunnen verhuizen. Dat geld stroomt dus niet de economie in.

Als je eerst 30-35k bij elkaar moet sparen om te kunnen verhuizen, dan zijn dat heel wat maandjes heel wat honderden euro's die niet worden uitgegeven in de "reëele economie".
Niet helemaal mee eens: het niet uit willen geven van geld komt ook bij oudere generaties voor die allang klaar zijn met aflossen (mede veroorzaakt door de pensioenkrimp), maar ook mensen die huren geven geld gewoon niet uit. Dat probleem was er al vóór de prijsdalingen. ;)

Volvotips.com

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 11:01

Dit geeft me altijd zo'n "penny wise, pound foolish"-gevoel. Waarom kijken mensen als een berg tegen een restschuld van (zeg) 30k op, terwijl ze zonder problemen 300k hypotheekschuld op zich nemen?
De gedachte is altijd geweest dat een hypotheek geen schuld is, daarom is er zo makkelijk geld geleend. Nu de prijzen dalen begint het besef te komen dat een hypotheek wel degelijk een schuld is.

• Lethalis
  • Niet online
[...]
En als dat 10 jaar of langer gaat duren?
Dan verhuur ik hem dus misschien wel.
Het geld is al weg...
Ja en nee. Het is nu al weg, dat is waar.. maar zolang ik de flat in mijn bezit heb kan de waarde ook weer stijgen. Doe ik hem echter nu - op het dieptepunt zo ongeveer (hopelijk) - weg, dan weet ik iig zeker dat het weg is.
Dat is altijd een optie. Zie de vele "de huren blijven toch wel stijgen"-berichten. Als de locatie goed is: wat let je? Tien jaar later doe je hetzelfde met je volgende woning!
Als ik zie dat sommige expats tot 10% van de WOZ-waarde aan huur betalen, kan je het best goed treffen als verhuurder. Ik ken er 1 die al 6 jaar op dezelfde plek woont: piepklein en heel duur!
Ja, ik heb ook al het e.e.a. gelezen over het verhuren aan expats. Dat heeft idd meerdere voordelen t.o.v. "gewone" huurders. Mijn idee is dat ik de helft van de hypotheek moet hebben afbetaald en vanaf dan kan gaan verhuren, omdat het risico ook veel kleiner is geworden. Volgens mijn berekeningen kan ik dat dus over 3 jaar doen.

Dus mocht ik de flat de komende 3 jaar niet kwijt raken voor een acceptabele prijs, dan gaat hij in de verhuur omdat ik tegen die tijd de helft heb afbetaald en het dan aandurf :)

[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 14-02-2013 19:58 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Frank-NL schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 19:26:
[...]

Ik heb inmiddels een bankspaarrekening op mijn hypotheek zitten. Maar dan nog gaat het erg lang duren. Waarom je de nadruk wil leggen op zelf begrijp ik niet echt, nogmaals ik vraag de maatschappij niet om mijn schuld op zich te nemen. Dat ik 6 jaar geleden een foute beslissing heb genomen is dan wel mijn eigen beslissing geweest maar nogmaals, niemand die er toen bij vertelde dat ik anno 2013 40.000 in de min kon staan. Dat dit nu de realiteit is accepteer ik heus wel, maar er wordt helemaal niets gedaan aan een oplossin g die er wel degelijk kan zijn.
En jij bent geen ouders die de jaren 70/80 crisis hebben meegemaakt? Die crisis zag heel Nederland van verre aankomen. Zodra de shit in Amerika begon, hadden wij direct moeten anticiperen. Onze overheid: Niks aan de hand, nothing to see, move along.

Maar 40k waardemindering in 5 jaar voor een hok van 40m2? Lag er een bladgoude vloer in ofzo? Of reken jij niet met het aankoop bedrag, maar met de 106% van een top-hypotheek?
Leg mij dan eens uit wat het uitmaakt, kennelijk begrijp jij het beter. Mijn doel is om door te stromen en dat is volgens mij voor iedereen op de woningmarkt beter. Het is niet normaal om een restschuld door te rollen maar ik vind dat hier voor de starters van 2006 / 2007 / 2008 best een regeling voor mag komen. Er worden ook allemaal kunstgrepen gedaan voor de huidige starters, met de bizzarre lening voor je lening oplossing uit het akkoord van gisteren.
En met normale prijzen heb je geen doorstroming nodig ;) Gewoon 1x modaal voor een rijtjeshuis op 1 inkomen. Klaar! Geen gore tussensegmenten meer hanteren die gewoon een gore injectie epo is op de markt.

Ik denk dat we er ook nog lang niet zijn, en het zou mij niets verbazen als de rentes eerdaags eens ook nog gaan stijgen. Dan krijg je exact het zelfde euvel weer. De bijkomende kosten zorgen dat een object te duur wordt, en moet die prijs bijgesteld worden. Wat overigens best interressant is, want als dat landelijk gebeurt, zullen de spaarrentes ook weer stijgen. Dat was 30 jaar terug ook. Hoge rentes op hypotheek, met ook hogere rentes op een normale spaarrekening.

Waar we vanaf moeten is het hele "starters" gebeuren. Terug naar een betaalbare markt waar niet alles vanwege de lage rente op schuldmaximalisatie wordt ingezet. Onze overheid doet exact het zelfde, meer lenen, want het is goedkoper.. Tot de rentes weer stijgen..

Gewoon 1x modaal voor een rijtjeshuis, gewoon op 1 inkomen.. Niks mis mee, en dan komt die markt voormij als alleenstaande ook nog wel haalbaar.

Ey!! Macarena \o/

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Als je als stel maandelijks 500€ spaart vanaf maand 1 dat je in je koophuis zit en er van uit gaat dat mensen minimaal 5 jaar in de woning blijven wonen dan was er nu 30k gespaard om eventuele schulden/verlies huis bij verkoop op te vangen. Leuk is het niet, maar onoverkomelijk ook niet. You win some, you loose some.

• Frank-NL
  • Niet online
RaZ schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 20:00:
[...]

En jij bent geen ouders die de jaren 70/80 crisis hebben meegemaakt? Die crisis zag heel Nederland van verre aankomen. Zodra de shit in Amerika begon, hadden wij direct moeten anticiperen. Onze overheid: Niks aan de hand, nothing to see, move along.

Maar 40k waardemindering in 5 jaar voor een hok van 40m2? Lag er een bladgoude vloer in ofzo? Of reken jij niet met het aankoop bedrag, maar met de 106% van een top-hypotheek?
Als heel Nederland het had zien aankomen hadden we nu vast een heel andere discussie gevoerd. Dat is niet de realiteit, er zijn vast mensen geweest die het hebben zien aankomen maar niet iedereen houdt zich dagelijks bezig met financieel nieuws. Bovendien geef je zelf ook al aan dat er vanuit de overheid ook weinig op geanticipeerd is. Waarom verwacht je het dan wel van mij?

En ik heb het inderdaad over het totale bedrag, top-hypotheek ja. Achteraf heel stom allemaal, maar daar doe ik niet zielig over. Het gebrek aan oplossingen stoort me wel.

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:33
Het probleem is dat (bijna) iedereen er eigenlijk vanuit is gegaan dat een huis kopen de beste investering is die je kan doen want 'het wordt toch wel meer waard'. Helaas. Een huis kopen is een investering, en een investering kan meer waard worden maar ook minder.

Kent iemand nog de verhalen dat je met geleend geld ging beleggen? Nu zou iedereen je keihard uitlachen als je daar nu nog in zou stappen. Maar wat doen we met zijn allen? We doen precies het zelfde, alleen kopen we een huis in plaats van aandelen. Nou begrijp ik dat een huis altijd wel waarde zou houden in tegenstelling tot aandelen maar toch zie je nu dat je fors vermogens verlies kan krijgen.

We moeten naar een situatie toe dat mensen een huis moeten gaan kopen zonder leningen, dan pas ben je eigenaar van je huis, tot die tijd huur je het gewoon van de bank. En de bank is een erg slechte huurbaas! Hij verplaatst alle risico's naar jou. Dan kan je maar beter particulier huren, dan loop je geen risico en de meeste kosten zijn voor je huurbaas.

Ik zit zelf ook in de situatie dat ik in 2008 gekocht heb, en als ik nu wil verhuizen zeker 40k verlies moet nemen. Ik ben nu gewoon bezig om die 40k te sparen dan wel mijn hypotheek mee af te lossen. In de toekomst wil ik zo min mogelijk hypotheek hebben, dan heb ik uiteindelijk ook per maand meer te besteden. Nu ben ik hiertoe financieel in staat maar ik weet dat heel veel dat niet zijn en die hebben toch echt geen andere keuze dan te blijven zitten waar ze zitten.

>> Signature?

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

superpolm schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 19:38:
[...]

De gedachte is altijd geweest dat een hypotheek geen schuld is, daarom is er zo makkelijk geld geleend. Nu de prijzen dalen begint het besef te komen dat een hypotheek wel degelijk een schuld is.
En niet te vergeten een schuld die net zoals die voor vakanties of auto's gewoon afbetaald moet worden.
Hetzij door aflossing, hetzij door verkoop van het onderpand.

Het onderpand levert daarvoor niet genoeg op dus het moet via aflossing.

De reclame van: "Let op geld lenen kost geld"bestaat al vele jaren.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Fiber

Fiber

RaZ schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 20:00:
[...]
Gewoon 1x modaal voor een rijtjeshuis, gewoon op 1 inkomen.. Niks mis mee...
Niet iedereen verdient modaal. Er zijn een heleboel mensen die een stuk minder verdienen. Ook niet iedereen heeft gelijk een rijtjeshuis nodig. In sommige fases van je leven voldoet een flatje ook prima. En als je het juist wat beter hebt wil je wellicht juist wat meer luxe.

Dus, in het kort, je praat hier communistische onzin. Niet iedereen is gelijk en niet iedereen wil altijd hetzelfde. Er moet juist meer maatwerk, meer flexibiliteit en meer variatie komen. :)

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Fiber schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 20:37:
[...]

Niet iedereen verdient modaal. Er zijn een heleboel mensen die een stuk minder verdienen. Ook niet iedereen heeft gelijk een rijtjeshuis nodig. In sommige fases van je leven voldoet een flatje ook prima. En als je het juist wat beter hebt wil je wellicht juist wat meer luxe.

Dus, in het kort, je praat hier communistische onzin. Niet iedereen is gelijk en niet iedereen wil altijd hetzelfde. Er moet juist meer maatwerk, meer flexibiliteit en meer variatie komen. :)
Daar is sociale huur voor.

• Fiber

Fiber

Onder andere. Maar in de jaren '80 waren er ook de zogenaamde Premie A en B woningen, wat voor heel veel mensen een uitstekende oplossing was. Het zou mooi zijn als die weer eens zouden terug komen. Zou ook een goede impuls voor de bouw en de rest van de economie zijn.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Fiber schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 20:43:
[...]

Onder andere. Maar in de jaren '80 waren er ook de zogenaamde Premie A en B woningen, wat voor heel veel mensen een uitstekende oplossing was. Het zou mooi zijn als die weer eens zouden terug komen. Zou ook een goede impuls voor de bouw en de rest van de economie zijn.
Beter zou zijn dat sociale huur ook gekoppeld wordt aan zeg leeftijd, tot je 30ste ofzo in de huur om te sparen daarna (of al eerder) eens gaan kijken wat voor huis je nodig hebt.

IK gok namelijk dat je het als alleenstaande een appartement hebt gekocht, vriendin gevonden maar kunt nu niets groters kopen voor gezinsuitbreiding. Die cyclus zie ik de laatste tijd wel vaker langskomen.

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 11:01
icecreamfarmer schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 20:36:
[...]

De reclame van: "Let op geld lenen kost geld"bestaat al vele jaren.
Alleen zouden ze dat op school moeten onderwijzen, niet als het grootste deel van de bevolking een (mega)schuld heeft een stom reclamespotje gaan uitzenden.

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb op school geleerd dat je moet sparen voordat je iets koopt en als iets te goed klinkt om waar te zijn dan is dat vaak ook zo.

Mensen met enorme schulden zijn naïef geweest. Aflossingsvrije hypotheken zodat er net genoeg geld over bleef voor die Audi voor de deur en die extra wintersport vakantie. Dat er niets gespaard werd was geen probleem want na 5 jaar zou het huis met dikke winst verkocht worden. Nu breekt de pleuris uit en is dat geld wat gespaard had moeten worden of voor aflossing had moeten worden gebruikt, verspild aan luxe dingen en is er een grote schuld.

Dan kan nu iedereen de schuld krijgen van deze problemen, maar dat zijn naar mijn mening toch echt de mensen die er zelf ingetrapt zijn. Enig onderzoek of zelf lezen over huizen en hypotheken had voldoende informatie gegeven over wat slim is en wat niet. Maar veel mensen gingen liever naar de adviseur, want die kon dromen waarmaken en dingen die niet haalbaar waren toch realiseren.

• RemcoDelft
Frank-NL schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 20:20:
En ik heb het inderdaad over het totale bedrag, top-hypotheek ja. Achteraf heel stom allemaal, maar daar doe ik niet zielig over. Het gebrek aan oplossingen stoort me wel.
Daar zit precies het probleem: jij verwacht een oplossing van iemand anders! Waarom zou "iemand anders" het moeten oplossen? Jaren geleden kon je (ik!) al zien aankomen dat iets wat omhoog gaat ook weer omlaag kan. Dat werd door vrijwel iedereen weggehoond! Want ze (je?) wilden het niet horen. Moet ik daar nu medelijden mee hebben? Nee. Een "I told you so" is meer op z'n plaats.
Door de geschiedenis heen fluctueren huizenprijzen al eeuwen. Dat gaat van (index) 15tot 100 ongeveer als ik de grachtenpandgrafiek er bij pak. Als je dan op index 100 koopt, kan het heel ver dalen. Nu zit de daling op slechts 16%, als er in 50 jaar 400% bij kan komen, kan er in 50 jaar ook 80% vanaf. Van bodem naar top, en van top terug naar bodem. Natuurlijk niet van de ene op de andere dag, en natuurlijk kan je niet overal voor plannen, maar zoveel mogelijk jaarsalarissen aflossingsvrij lenen voor een zo klein mogelijke woning is nooit in de verste verte een verstandige keus geweest.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

Wat er gezegd wordt is niet communistisch, maar realistisch.

Immers, bij gemiddelde inkomen hoort de gemiddelde huizenprijs. De gemiddelde woning is een rijtjeshuis, buren aan beide kanten, voor 200k (op dit moment gemiddelde waarde van een woning). Bij dat bedrag hoort een inkomen van 44,5k eurotjes. Oftewel, met een modaal inkomen van 33,5k en een gemiddeld inkomen van 24k kan je makkelijk zeggen dat daar 2 inkomens voor nodig zijn.

Maar, gemiddeld huishouden is niet meer 2 personen, maar gaat naar de 1,9 (en daar zitten dan ook inwonende kinderen bij, die hebben vaak geen inkomen!!).
Als je dat gehele plaatje bekijkt, zul je zien dat de huidige gemiddelde woningprijs inderdaad richting het niveau moet van betaalbaarheid op 1 modaal inkomen (wat een gemiddelde huizenprijs rond de 150-180k betekend). Bedenkt trouwens wel, modaal is nog altijd 34k inkomen, gemiddelde inkomen zit op 24k, dus betekend dat nog altijd het merendeel van de mensen 2 inkomen nodig hebben.
Dat dit "toevallig" ook overeenkomt met de dalingen die aan het begin van de crisis werden voorspelt die rond 30-40% zaten kunnen we voor lief nemen. Evenals dat hiermee en de huidige prijsdaling een dieptepunt rond 2015/2016 betekend gevolgd door de back-to-normal en stabilisatie in 2017 - wederom overeenkomstig met de meeste voorspellingen.
En als kers op de slagroom, komt dit ook overeen met het verhoogde besef dat de crisis bij mensen heeft achtergelaten namelijk niet meer maximaal lenen (dus niet langer per definitie het maximale uit beide inkomens halen) om zo ruimte te laten voor extra aflossen, sparen, ontslag etc.

[ Voor 22% gewijzigd door Xanaroth op 14-02-2013 22:10 ]

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 22:31
RemcoDelft schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:58:
[...]

Daar zit precies het probleem: bitter .. bittere .. rant ..
Dat is toch niet helemaal waar. Hier een klein lesje socialisme.

Enerzijds heb je gelijk: er is de markt met vraag en aanbod en een variabele waarde. Omdat een kapitalistische (= niet sociaal = ik) markt niet zo goed functioneert waar kopers in vermogen verschillen en aanbieders streven naar winstmaximalisatie (Carl Markx) beïnvloed de overheid (=sociaal=wij) deze markt met een set maatregelen:

- Sociale huur
- Sociale bouw
- HRA in al haar vormen

Met doel is de primaire levensbehoefte toegankelijke te maken voor verschillende klassen.

Dat is niet erg gelukt blijkt. Ook is de (lokale) overheid niet vies van een beetje marktwerking en ziet graag wat geld voor de grond die zei beschikbaar stelt.

Moraal: de overheid (= wij) beïnvloed de woningmarkt voor bepaalde groepen. Als die instrumenten het mogelijk maakt om 1: de huizenprijzen enorm laat stijgen (HRA) en 2: het mogelijk maakt om grote leningen te nemen ten opzichte van inkomen (=risico) dan draagt de overheid (=wij) wel degelijk een bepaalde verantwoordelijkheid voor de groep doorstromers met een restschuld.

[ Voor 5% gewijzigd door Wobblier op 14-02-2013 22:55 ]

• Frank-NL
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:58:
[...]

Daar zit precies het probleem: jij verwacht een oplossing van iemand anders! Waarom zou "iemand anders" het moeten oplossen? Jaren geleden kon je (ik!) al zien aankomen dat iets wat omhoog gaat ook weer omlaag kan. Dat werd door vrijwel iedereen weggehoond! Want ze (je?) wilden het niet horen. Moet ik daar nu medelijden mee hebben? Nee. Een "I told you so" is meer op z'n plaats.
Door de geschiedenis heen fluctueren huizenprijzen al eeuwen. Dat gaat van (index) 15tot 100 ongeveer als ik de grachtenpandgrafiek er bij pak. Als je dan op index 100 koopt, kan het heel ver dalen. Nu zit de daling op slechts 16%, als er in 50 jaar 400% bij kan komen, kan er in 50 jaar ook 80% vanaf. Van bodem naar top, en van top terug naar bodem. Natuurlijk niet van de ene op de andere dag, en natuurlijk kan je niet overal voor plannen, maar zoveel mogelijk jaarsalarissen aflossingsvrij lenen voor een zo klein mogelijke woning is nooit in de verste verte een verstandige keus geweest.
Je leest mijn bijdrages niet goed. Je hebt trouwens ook niet gereageerd op mijn vraag om je eerdere stelling uit te leggen. Medelijden is niet wat ik wil, ik wil slechts mijn schuld kunnen aflossen op een manier die voor veel partijen beter is.

De overheid lost voor heel veel groepen problemen op, omdat ze soms ook mede oorzaak zijn van die problemen. Waarom dat bij mij opeens niet mogelijk zou moeten zijn wordt me niet helemaal duidelijk uit je verhaal.

Het komt ook nogal emotioneel over opeens wat je schrijft, ik weet niet of het zoveel zin heeft om hier verder over door te gaan; dit topic lijkt me niet de juiste plek om je gelijk te halen over de problematiek die een hoop mensen hier ervaren. Daar hebben we op dit moment niets meer aan, ik wil graag zien hoe we het op kunnen lossen.

• ronaldo vivaldi
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-07 00:20
Wat een sneu topic begint dit te worden. Zo te lezen zijn er hier gewoon mensen die er soort van genieten dat we in een (krediet) crisis zitten. Dezelfde mensen denken volgens mij dat ze over een paar jaar voor een appel en een ei een vrijstaand huis in het centrum van Amsterdam kunnen kopen. Ik hoop het voor je!

Natuurlijk kun je wachten met het kopen van een huis tot het juiste instapmoment, maar wat doe je in de tussentijd? Ergens op flatje drie hoog jaren wachten op het juiste moment? Ik leef nu. Morgen kan het bij wijze van spreken afgelopen zijn.
De mensen die nu "onderwater" staan kan je het niet kwalijk nemen. Uitzonderingen daargelaten. Ik zelf heb bijvoorbeeld gewoon netjes een NHG hypotheek en los af doormiddel van een bankspaarhypotheek. Ik voldoe aan de normen en geef volgens het nibud niet teveel uit aan woonlasten. Toch sta ik (iets ) onder water en misschien over drie jaar nog wel meer. Misschien stijgen ze volgend jaar wel weer. Wie zal het zeggen. Maar om dan nu te zeggen "I told you so" gaat me wat ver. Zeker van een mij nietszeggend persoon. Er zijn ook zat mensen die geloofden in het einde van de wereld in 2012. Die neem ik ook niet serieus met als reden dat ook zij gewoon echt de wijsheid niet in pacht hebben. Wie wel???

Zelf heb ik op het hoogtepunt vlak voor het uitbreken van de kredietcrisis (2008) een nieuwbouwhuis gekocht. Het zal ongetwijfeld iets minder waard zijn dan de hypotheek die er op rust. Ik lig er niet wakker van. Ik heb het huis wat ik wil en zie het als investering voor de toekomst. Niet om winst te maken, maar om af te lossen en geen woonlasten meer te hebben als ik met pensioen ga. Maar ook gewoon om in te wonen.

Er zijn maar een paar factoren die invloed hebben op de huizenprijs. Te denken valt aan:
- Overheidsbeleid
- Financieringsbeleid banken
- Economische ontwikkelingen

Op alle heb ik geen invloed en ook geen idee hoe het er over een jaar uit zal zien. Voorspellen kan natuurlijk altijd, maar ja ik dacht ook dat Ajax gelijk zou spelen vanavond.....

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Ik weet ook wel dat niet iedereen modaal verdient, ik zelf ook niet. En of je iets nodig hebt of niet, is totaal niet relevant. Ik ga ook niet bij jouw thuis rondkijken om vervolgens te zeggen of je het wel of niet nodig hebt. Zodra je het kan betalen, moet je lekker helemaal zelf weten waar je je centen aan uitgeeft toch..

Ik heb 4 stereo-sets staan. Heb ik ze alle 4 nodig? Nee, nou en. Toch heb ik ze.

Waar het mij om gaat is dat ik vooruit kijk. Ik wil ergens naar toe, al jaren.. Maar telkens stijgen de prijzen harder dan mijn inkomen, en word de afstand steeds groter. Nu zie ik die afstand weer enigsinds korter worden, wat voor mij interessant kan zijn. Dat er mensen zijn met een restschuld, is niet mijn pakkie aan. Niemand leverde ook z'n overwaarde en winsten in.

Ik wil een rijtjeshuis met een tuin, punt! Dat is nu niet haalbaar, als de markt 50% zou zakken, dan wel. Dus van mij mag die bubble riant knallen. Dan nog zijn er mensen met riante winsten hoor, maar ook met riante verliezen.

Als je kijkt naar de loonontwikkeling, kan je kijken naar het minimumloon. da's zo'n 1460 bruto per maand. Kijkend naar de ontwikkelingen daarvan kan je eenvoudig zeggen: Stijgt met 2% per jaar. 1460 is in 2043 wel even 2600 euro bruto. Dan is modaal nu, het nieuwe minimum.

Je huis heeft 30 jaar lang geen inflatiecorrectie gehad op de lasten van een hypotheek, bij huur is dat wel het geval.

Wat doet mijn huur van 660 euro over 30 jaar, met ook een stijgen van zo'n 2% per jaar, die zit dan op 1170 euro. Een huis wat je nu koopt voor 2 ton, kan je ook 30 x 2% inflatie correctie doen. En dan zie je gewoon dat aan het einde vna die rit, een nieuwe marktconforme prijs komt, waardoor over 30 jaar de boel toch weer duur is.

Ik heb nu geen geld voor een rijtjeshuis. Maar over 30 jaar is het minimumloon al meer dan ik nu verdien. Een bevroren schuld stijgt niet. Dus enigsinds is het prima te doen om laag te beginnen in de kosten, en dat elke jaar een stukje omhoog gooien.

Juist omdat ik geen pensioen regeling heb lopen, ben ik afhankelijk van de AOW als ie er dan nog is, dan zou het fijn zijn als je op een bonk vermogen zit, die geen maandelijkse last meer hebt.

Je ziet puur op basis van het minimumloon bijna een verdubbeling. Nu verdien ik te weinig, maar al zou ik over 30 jaar op het minimum zitten, is dat 2600 bruto per maand. Dan ben ik ook klaar met aflossen, en bye bye inkomen. Inkomen zakt, maar de uitgaves ook, immers betaal ik never de nooit 1170 euro voor een schuld die door de jaren heen eigenlijk gehalveerd is.

Dan zit je op een vermogen, wat je amper meer wat kost, en bij verkoop ga je niet het schip in, omdat ook de prijs van nu weer 30 jaar inflatie correctie krijgt.

Puur kijkend naar stijging in welvaart en inkomen, zou je dus linear kunnen gaan aflossen.

Als ik in 2006 had gekocht, had ik nu een hypotheeklast gehad die al lager is dan ik nu sociaal huur. En die huurprijzen zie ik ook niet zakken..

Ik zie een eigen huis nogsteeds al een prima investering. Niet om het idee met waarde stijging, maar meer om over 30 jaar nihil aan lasten te hebben op het moment dat m'n inkomen wegvalt door de pensioenleeftijd.

Omdat ik het zie bij m'n ouders.. Huis allang afbetaald. Kost ze echt 3x niks. Ik geef 7200 euro aan huur uit per jaar, dat hebben hun nooit per jaar betaalt aan dat huis. Hell, het huis wat ze toen gekocht hebben was 7200 euro een modaal jaarsalaris.

Ik wil dus starten in een rijtjeshuis, en daar in een kist uitmoeten als het even kan. Dat is een prima investering, en niet zozeer om te gaan huis-hoppen om zo ook tonnen winst te kunnen pakken. Daarom wil ik een huis kopen. Geen appartement, een rijtjeshuis. Onderhoud kan ik zelf.

Ey!! Macarena \o/

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:59

ManiacsHouse

Scheisse!

RaZ schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 23:09:
[...]

Ik weet ook wel dat niet iedereen modaal verdient, ik zelf ook niet. En of je iets nodig hebt of niet, is totaal niet relevant. Ik ga ook niet bij jouw thuis rondkijken om vervolgens te zeggen of je het wel of niet nodig hebt. Zodra je het kan betalen, moet je lekker helemaal zelf weten waar je je centen aan uitgeeft toch..

Ik heb 4 stereo-sets staan. Heb ik ze alle 4 nodig? Nee, nou en. Toch heb ik ze.

Waar het mij om gaat is dat ik vooruit kijk. Ik wil ergens naar toe, al jaren.. Maar telkens stijgen de prijzen harder dan mijn inkomen, en word de afstand steeds groter. Nu zie ik die afstand weer enigsinds korter worden, wat voor mij interessant kan zijn. Dat er mensen zijn met een restschuld, is niet mijn pakkie aan. Niemand leverde ook z'n overwaarde en winsten in.

Ik wil een rijtjeshuis met een tuin, punt! Dat is nu niet haalbaar, als de markt 50% zou zakken, dan wel. Dus van mij mag die bubble riant knallen. Dan nog zijn er mensen met riante winsten hoor, maar ook met riante verliezen.

Als je kijkt naar de loonontwikkeling, kan je kijken naar het minimumloon. da's zo'n 1460 bruto per maand. Kijkend naar de ontwikkelingen daarvan kan je eenvoudig zeggen: Stijgt met 2% per jaar. 1460 is in 2043 wel even 2600 euro bruto. Dan is modaal nu, het nieuwe minimum.

Je huis heeft 30 jaar lang geen inflatiecorrectie gehad op de lasten van een hypotheek, bij huur is dat wel het geval.

Wat doet mijn huur van 660 euro over 30 jaar, met ook een stijgen van zo'n 2% per jaar, die zit dan op 1170 euro. Een huis wat je nu koopt voor 2 ton, kan je ook 30 x 2% inflatie correctie doen. En dan zie je gewoon dat aan het einde vna die rit, een nieuwe marktconforme prijs komt, waardoor over 30 jaar de boel toch weer duur is.

Ik heb nu geen geld voor een rijtjeshuis. Maar over 30 jaar is het minimumloon al meer dan ik nu verdien. Een bevroren schuld stijgt niet. Dus enigsinds is het prima te doen om laag te beginnen in de kosten, en dat elke jaar een stukje omhoog gooien.

Juist omdat ik geen pensioen regeling heb lopen, ben ik afhankelijk van de AOW als ie er dan nog is, dan zou het fijn zijn als je op een bonk vermogen zit, die geen maandelijkse last meer hebt.

Je ziet puur op basis van het minimumloon bijna een verdubbeling. Nu verdien ik te weinig, maar al zou ik over 30 jaar op het minimum zitten, is dat 2600 bruto per maand. Dan ben ik ook klaar met aflossen, en bye bye inkomen. Inkomen zakt, maar de uitgaves ook, immers betaal ik never de nooit 1170 euro voor een schuld die door de jaren heen eigenlijk gehalveerd is.

Dan zit je op een vermogen, wat je amper meer wat kost, en bij verkoop ga je niet het schip in, omdat ook de prijs van nu weer 30 jaar inflatie correctie krijgt.

Puur kijkend naar stijging in welvaart en inkomen, zou je dus linear kunnen gaan aflossen.

Als ik in 2006 had gekocht, had ik nu een hypotheeklast gehad die al lager is dan ik nu sociaal huur. En die huurprijzen zie ik ook niet zakken..

Ik zie een eigen huis nogsteeds al een prima investering. Niet om het idee met waarde stijging, maar meer om over 30 jaar nihil aan lasten te hebben op het moment dat m'n inkomen wegvalt door de pensioenleeftijd.

Omdat ik het zie bij m'n ouders.. Huis allang afbetaald. Kost ze echt 3x niks. Ik geef 7200 euro aan huur uit per jaar, dat hebben hun nooit per jaar betaalt aan dat huis. Hell, het huis wat ze toen gekocht hebben was 7200 euro een modaal jaarsalaris.

Ik wil dus starten in een rijtjeshuis, en daar in een kist uitmoeten als het even kan. Dat is een prima investering, en niet zozeer om te gaan huis-hoppen om zo ook tonnen winst te kunnen pakken. Daarom wil ik een huis kopen. Geen appartement, een rijtjeshuis. Onderhoud kan ik zelf.
Ik ben het volledig met je eens. Punt.

Echter mag je deze gedachte blijkbaar niet hebben en is dat niet hip. Ik krijg geen hypotheek vanwege het niet hebben van een vaste aanstelling en een ziekte-uitkering doen ze het al helemaal niet voor...
Echter de huur die we op dit moment betalen is meer dan we aan hypotheek kwijt zouden zijn als we een jaar geleden dit zelfde huis hadden gekocht. Maar ja de banken zien je aankomen... :-(

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Het is me gelukt om de gegevens te verzamelen, morgen met prognose. *O*

Afbeeldingslocatie: https://docs.google.com/spreadsheet/oimg?key=0Ag54KPVX7-55dG43clNrVTlKbkZJZ2xoWEJYMGxzemc&oid=2&zx=7kwihqsxw7al

Het plaatje maakt redelijk duidelijk wat ons te wachten staat :X

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Grappig dat dat plaatje er heel anders uitziet dan de plaatjes van CBS waarin ook inkomen tegen huizenprijs wordt afgezet en is te zien dat die sterk zijn gecorelleerd.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Oscar Mopperkont schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 23:36:
Grappig dat dat plaatje er heel anders uitziet dan de plaatjes van CBS waarin ook inkomen tegen huizenprijs wordt afgezet en is te zien dat die sterk zijn gecorelleerd.
Gegevens komen van het CBS. Misschien pakken die huishoudinkomen?
Maar die publiceren ze niet voor zo'n lange reeks. Dat was mijn eerste opzet namelijk ook.
Die verklaart deels de stijging in de begin jaren 90 maar niet die van later.

• Fiber

Fiber

[...]
Ik wil een rijtjeshuis met een tuin, punt! Dat is nu niet haalbaar, als de markt 50% zou zakken, dan wel. Dus van mij mag die bubble riant knallen. Dan nog zijn er mensen met riante winsten hoor, maar ook met riante verliezen...
Wat een afschuwelijke mentaliteit van alleen aan jezelf denken en wat dat voor de rest van Nederland betekent boeit je niet.

Maar als jouw vijftig procent daling wens uitkomt dan ben je er nog steeds niet, want dan is Nederland bankroet en is de kans groot dat jij je baan kwijt bent en in de bijstand zit en dan kun je dus nog steeds geen huis kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:59

ManiacsHouse

Scheisse!

Fiber schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 23:44:
[...]

Wat een afschuwelijke mentaliteit van alleen aan jezelf denken en wat dat voor de rest van Nederland betekent boeit je niet.

Maar als jouw vijftig procent daling wens uitkomt dan ben je er nog steeds niet, want dan is Nederland bankroet en is de kans groot dat jij je baan kwijt bent en in de bijstand zit en dan kun je dus nog steeds geen huis kopen
Als er überhaupt dan nog een bijstand is...
Maar RaZ had het over zijn ouders welke het huis al compleet hebben afbetaald. Zal me niet verbazen dat van zijn ouders alleen zijn pa fulltime werkte. Zo was het bij ons wel. Zij hadden 4 kinderen te onderhouden en met mijn pa's inkomen kon hij een redelijk rijtjeshuis kopen. Dat hoef je nu niet meer te proberen. Dus ergens klopt er gewoon iets niet. Oh ja en we gingen ook nog op vakantie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Fiber schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 23:44:
[...]

Dat boeit mij zeker wel. Ik ben van mening dat de schade beperkt blijft. Het gaat om de kopers van de laatste 10 jaar ongeveer. Een kleine groep mensen dus relatief gezien.

Maar waar je ergens winnaars hebt, heb je altijd verliezers.

Want we moeten ook niet vergeten dat mensen auto's, boten, vakantie en wat voor luxe zaken dan ook kochten van de opgenomen overwaarde voor een badkamer en/of keuken welk door de bevolking wers gesubsidieerd. Om vervolgens de rekening bij de volgens koper neer te leggen.

We gaan door een halvering van de prijzen niet failliet. Er zijn nog genoeg mensen, de niet zulke hebberige babyboomers die een huis kochten om te wonen, en daar genoeg mee namen. Niet persee steeds maar het MOAR!!! druk hebben gehad.

Projecteer ik dat op het huis van m'n ouders. Die is nu 7x de aanschafwaarde. Bij een halvering lachen ze zich nogsteeds de ballen uit hun broek, dan is het huis alsnog 3,5x meer waarde.

Vervolgens wordt er 50 miljoen vrij gemaakt zodat de prijzen niet hoeven te zakken voor starters.. Leuk.. Helaas val ik door mijn leeftijd niet meer in die category, maar een starter ben ik wel op het moment dat de kopermarkt voor mij haalbaar is.

Waar er flinke verliezen zijn, mensen spreken van 40k, maar dat is lichtelijk overdreven omdat men de kosten koper in de hypotheek heeft zitten. Die kosten zou je niet in de restschuld mee moeten nemen. Dan kan je ook wel zeggen dat je schuld nog hoger is, omdat je ook rente hebt betaalt over je schuld. Gesubsidieerd ook nog.

Het bizarre is dat mijn sociale huur nu al duurder is dan de last van een koopwoning. Helaas zitten daar extra kosten aan vanwege het niet zelf mogen doen van onderhoud.

Geef mij een kavel, pleur ik er zelf wat op. Genoeg beunhazen te vinden die een handje willen helpen. In mijn vrienden- en kenniskring heel veel bouwvakkers. Ik heb geen bouwbedrijf nodig. Dat het niet volgens de nu geldende regels zou zijn, totaal niet interessant, anders zou men bestaandebouw gewoon plat moeten walsen en opnieuw neerzetten. Immers zijn die huizen net zo duur als nieuwbouw, al zit er een wereld van verschil in het comfort.

Maar jij bent begaan met Nederland, hoeveel vrijwilligerswerk doe je? Geef je veel aan goede doelen? Breng je elke week wat naar de voedselbank? Of gaat je dat net iets te ver, en kijk je toch puur naar de centen?
ManiacsHouse schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 00:01:
[...]

Als er überhaupt dan nog een bijstand is...
Maar RaZ had het over zijn ouders welke het huis al compleet hebben afbetaald. Zal me niet verbazen dat van zijn ouders alleen zijn pa fulltime werkte. Zo was het bij ons wel. Zij hadden 4 kinderen te onderhouden en met mijn pa's inkomen kon hij een redelijk rijtjeshuis kopen. Dat hoef je nu niet meer te proberen. Dus ergens klopt er gewoon iets niet. Oh ja en we gingen ook nog op vakantie. :)
Mijn pa werkte, moeder gestopt met werken toen ik kwam kijken. En dan heb ik een 2 jaar jonger broertje. Maar vakanties waren er niet. Vlees stond ook niet zo vaak op tafel, wat er wel dan stond was met 4 mensen vlees eten voor 2 personen. Half stukkie vlees per persoon dus.

De goedkoopste Turkenburg kleding, en als er een gat in kwam, kreeg je van die pads op je kleding. Zag er niet uit. Tegenwoordig is het mode :P

We hadden een zwart/wit, met 2 van die draaiknoppen, geen telefoon, geen auto.

Het was midden in de crisis, er was nergens geld voor. Geen inkomsten verlies zorgde er voor dat de hypotheek betaalt kon worden. En omdat het op 1 inkomen kon, had je niet een factor 2 risico van wegvallen van inkomen.

Ik wilde vroeger ook Nike's, of Australian en Cavello. Maar ja.. Daar was simpelweg geen ruimte voor. En ze leven nu nogsteeds op die manier. Maar vorig jaar nog even 10k aan kunstof kozijnen er in laten knallen. Want de hypotheek werd steeds lager vanwege zakkende rentes, en dat geld is altijd gespaard, ipv in uitgave patroon verwerkt.

Als ik nu bij mn moeder ga eten, dan krijg ik nogsteeds een half stukkie vlees.

Zowel m'n vaader als m'n moeder hebben om de 3 jaar een nieuwe auto. Dat gezeik met APK enzo.. Maar een auto is voor A naar B te gaan. En dat hoeft geen bolide te zijn. Auto'tjes van 8k.

Terwijl je ook van die status-geile GoT'ers hebt die zeggen dat je voor 40k niet eens een auto kan kopen. Tjah, dan lieg je waar je bij staat. Die zijn er genoeg. Je ka nwel zeggen: Ja, meer ik heb wel mooie velgen.. Wat zie je daar zelf van? Zit je vaak elke dag 30 minuten naar je velgen te kijken? Want zit je binnen zie je ze niet, zit je in de auto zie je ze ook niet. Je ziet ze eigenlijk pas als je naar dat ding toeloopt. Puur patserij in mijn ogen. Maargoed, ik ga voor niemand bepalen wat ze met hun geld doen, moet ieder voor zich weten.

Sinds de hypotheek van het huis af is, en beide koters al jaren uitgevlogen zijn gaan ze nu 4x per jaar op vakantie.. Maar wel met de bus he. Buiten het hoogseizoen. Je kan daar jaloers op zijn. Maar genoeg mensen die 1x per jaar gaan en duurder uit zijn.

Ik ben al 7 jaar niet weg geweest, geen ruimte voor. En m'n buffer die ik heb wil ik daarvoor simpelweg niet aanspreken. Dat geld is voor nuttige zaken bedoelt.

[ Voor 33% gewijzigd door RaZ op 15-02-2013 00:34 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:17
Een leuk verhaal waar best wat waarheid in zit alleen vergeet je wel dat er ook genoeg mensen zijn die het allemaal echt net kunnen betalen. Natuurlijk zijn er mensen die lopen te klagen maar eigenlijk nog zat geld hebben (degene die 40k aan een auto uitgeven). Er zijn er echter ook zat die in een rijtjeshuis wonen en die door de hoge prijzen alleen konden betalen door de hypotheek op 2 inkomens te baseren (maar ondanks dat nog wel goedkoper zitten dan sociale huur zoals je zelf al aangeeft). Als daar 1 inkomen weg valt (crisis) en de huizenprijs keldert (crisis) zitten ze toch echt met een probleem ondanks dat ze ook een half stukje vlees eten, een auto van 15 jaar oud hebben en op alles en nog wat aan het besparen zijn.

Je kunt het wel op de mensen gooien, maar als je een huis wilt kopen kon dat de laatste jaren voor velen alleen maar op 2 inkomens met een max. hypotheek. Voor de langere termijn was dit echter wel goedkoper dan huren dus een goede investering. Het probleem is door regels vanuit de regering (HRA) ontstaan dus is het niet zo gek om van diezelfde regering een fatsoenlijke oplossing te verwachten (of iig een goede overgang). Waar ze nu mee bezig zijn hadden ze nl. al heel wat jaren geleden moeten en dan hadden we nooit dit probleem gehad (wel de crisis, maar niet zoveel mensen met een topschuld)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
icecreamfarmer schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 23:33:

[afbeelding]

Dat komt aardig overeen met de voorspelling (in 2008) van dit artikel: House prices collapse by 60% in 7 years. We zitten nu op 16% in 4 jaar, en ik ben er van overtuigd dat huizenprijzen zonder zeer veel overheidsmaatregelen nog veel sneller waren gezakt dan nu. We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De derde recessie achter elkaar. Ik heb het altijd al geroepen, we gaan Japanse tijden tegemoet. Die huizenprijzen zullen nog verder dalen totdat het weer in balans staat met het inkomen. En het inkomen zal de komende jaren niet / nauwelijks stijgen. Rabobank wil een CAO afsluiten voor eigen personeel: 4 jaar op de nul-lijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Het inkomen staat er ook in. Er is duidelijk te zien dat er geen enkele relatie is.

Wat je wel kunt doen, is de aanname maken dat de stijging tegelijk begon met het toestaan van lenen op 2 volledige inkomens (was daarvoor max 50% van 2e inkomen). Dus dat je vanaf ~1995 de inkomens index met 1/3e (immers, was 150% ofwel 1,5 inkomen, werd toen 200% = 2 inkomens) verhoogt om de nieuwe 'normaal' te vinden.

Dan zou je een gecorrigeerde inkomens index rond de 950-1150 krijgen, wat nog steeds neerkomt op een aanzienlijke daling voordat de betaalbaarheid op het langjarig gemiddelde komt.

[ Voor 41% gewijzigd door Xanaroth op 15-02-2013 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:29
Het is vrij simpel, van 1996 tot en met 2002 stegen de huizenprijzen elk jaar met ruim 10% (2000 = +18,2% in 1 jaar!). Zo hard gingen de lonen bij lange na niet. Daarna tot en met 2007 rond de 3%, ook dat was harder dan de lonen. We zitten nu pas op het niveau van 2002, dus de grootste prijsstijgingen van de jaren daarvoor, echt de periode waar de huizen onnatuurlijk hard stegen en er dus een bubbel ontstond, zijn er nog niet uit. Bovendien is het logisch dat als een bubbel klapt de prijzen in eerste instantie zelfs nog een beetje doorschieten tot onder de normale prijzen voordat ze zich herstellen naar een normaal niveau. De daling heeft al flink ingezet, en nu sinds 1 maand zijn de HRA e.d. ook aangepast dus er kan nog wel een hap vanaf gaan.

Er is in die periode overigens ook geen grote nieuwe regelgeving, in de zin van kwaliteitseisen, geweest die verklaard waarom de prijzen zo omhoog zijn geschoten. Nieuwbouwers e.d. gooiden de prijzen net zo lief omhoog, en kunnen het nu ineens niet meer voor die prijs.

[ Voor 29% gewijzigd door ph4ge op 15-02-2013 08:30 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 17:01

Jaspertje

Max & Milo.. lief

ph4ge schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 08:19:
[...]
Het is vrij simpel, van 1996 tot en met 2002 stegen de huizenprijzen elk jaar met ruim 10% (2000 = +18,2% in 1 jaar!). Zo hard gingen de lonen bij lange na niet. Daarna tot en met 2007 rond de 3%, ook dat was harder dan de lonen. We zitten nu pas op het niveau van 2002, dus de grootste prijsstijgingen van de jaren daarvoor, echt de periode waar de huizen onnatuurlijk hard stegen en er dus een bubbel ontstond, zijn er nog niet uit. Bovendien is het logisch dat als een bubbel klapt de prijzen in eerste instantie zelfs nog een beetje doorschieten tot onder de normale prijzen voordat ze zich herstellen naar een normaal niveau. De daling heeft al flink ingezet, en nu sinds 1 maand zijn de HRA e.d. ook aangepast dus er kan nog wel een hap vanaf gaan.

Er is in die periode overigens ook geen grote nieuwe regelgeving, in de zin van kwaliteitseisen, geweest die verklaard waarom de prijzen zo omhoog zijn geschoten. Nieuwbouwers e.d. gooiden de prijzen net zo lief omhoog, en kunnen het nu ineens niet meer voor die prijs.
Maar vanaf wanneer moet je dan rekenen om een normale huizenprijs te krijgen (=gelijk aan inflatie? ) ? Immers de inflatie tussen 1996 en 2013 is elk jaar minimaal 1% geweest en in de topjaren 1996-2002 is de laagste 1.78% en de rest boven de 2% (http://nl.inflation.eu/in...i-inflatie-nederland.aspx)

Aangezien de huizenprijzen de afgelopen jaren alleen gedaald zijn (zitten nu op het prijspeil van 2002) maar de inflatie altijd positief is geweest zou er ergens een punt moeten komen waar de inflatie de huizenprijs stijging inhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Goed, dan plaats ik het plaatje nog maar een keer:

Afbeeldingslocatie: http://www.ftm.nl/upload/content/images/fransman%202.jpg

In 1995 is de kredietverlening verruimd en zie je dat de huizenprijzen dus iets harder stijgen dan de lonen en vanaf 2007 zie je dat het beperken werd ingezet en zie je dat ze dus minder hard stijgen. Wat er na 2008 is gebeurd, weet iedereen.

Maar dit plaatje is dus heel anders dan het plaatje hierboven, ook als je in dat andere plaatje slechts vanaf 1995 bekijkt. Vergelijken met de jaren 70 heeft overigens weinig zin, aangezien de wereld en regels toen al helemaal totaal anders waren. Tweeverdieners bestonden nog nauwelijks en je mocht geen huis kopen op basis van beide inkomens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

redwing schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 07:28:
[...]

Een leuk verhaal waar best wat waarheid in zit alleen vergeet je wel dat er ook genoeg mensen zijn die het allemaal echt net kunnen betalen. Natuurlijk zijn er mensen die lopen te klagen maar eigenlijk nog zat geld hebben (degene die 40k aan een auto uitgeven). Er zijn er echter ook zat die in een rijtjeshuis wonen en die door de hoge prijzen alleen konden betalen door de hypotheek op 2 inkomens te baseren (maar ondanks dat nog wel goedkoper zitten dan sociale huur zoals je zelf al aangeeft). Als daar 1 inkomen weg valt (crisis) en de huizenprijs keldert (crisis) zitten ze toch echt met een probleem ondanks dat ze ook een half stukje vlees eten, een auto van 15 jaar oud hebben en op alles en nog wat aan het besparen zijn.

Je kunt het wel op de mensen gooien, maar als je een huis wilt kopen kon dat de laatste jaren voor velen alleen maar op 2 inkomens met een max. hypotheek. Voor de langere termijn was dit echter wel goedkoper dan huren dus een goede investering. Het probleem is door regels vanuit de regering (HRA) ontstaan dus is het niet zo gek om van diezelfde regering een fatsoenlijke oplossing te verwachten (of iig een goede overgang). Waar ze nu mee bezig zijn hadden ze nl. al heel wat jaren geleden moeten en dan hadden we nooit dit probleem gehad (wel de crisis, maar niet zoveel mensen met een topschuld)
Ik vraag mij af, wat was er eerder, een algemeen niet betaalbare woning, of mensen die op beide inkomens een huis konden kopen.

En als huizen niet dmv het gebruik van 2 inkomen bekocht kon worden, zou het simpelweg niet zo zijn gestegen. Daar was dan simpel geen ruimte voor. Maar het is een kip en ei verhaal denk ik.

Als je kijkt naar de politiek, pas 6 coalitites die hun 4 jaar volgemaakt hebben. De meeste coalities zijn gesneuveld. Maar ook iedereen stem op een ander partij, voor zijn of haar eigen belangen. Wat mijn belang is, dat kopen weer betaalbaar wordt. Ook zonder direct eerst 60k te moeten verdienen. Want daar zit ik totaal niet aan.

De VVD-stemmers zijn voornamelijk tegen niveallering. Prima. Schaf alle subsidies af, en bonk het minimumloon omhoog naar dat een huur in de sociale sector te betalen is. Dan spreek je over dan je 660 euro per maand aan huur moet kunnen lappen. Het zijn juist de lagere inkomens die zorgen dat jij en ik goedkoop onze boodschappen kunnen doen. Want zou er gebeuren als al dat personeel van 1460 nu richting de 2200 zou gaan? Dan gaan de prijzen omhoog.

Iedereen handelt uit eigen belang. Mensen die nu onderwater staan en willen verkassen zien de prijzen liever terug naar het oude top-niveau. Hebben ze geen schuld. Tuurlijk snap ik dat. Alleen heb ik daar zelf helemaal niks aan. Waar ik wat aan heb, is terug naar voor die prijsexplosie.

En zo heeft iedereen andere belangen..

Waar je winsten kan pakken hangt altijd het risico van verlies aan. Dat is ook niks nieuws. Want ook zonder een crisis werden mensen hun huis uitgezet omdat ze het niet meer konden betalen. Je hebt niet persee een crisis nodig als je werkgever faliet gaat.

Met die booming periode heeft onze overheid nog idioot veel geleend tegen lage rentes. Waar de overheid vroeger hogere rentes betaalde, en niet nodeloos met geld aan het smijten was, omdat het toch goedkoop was om te lenen.

Ik zou graag willen weten waar al die idiote prijsstijgingen vandaan komen. Als je kijkt naar de zorgpremies, die zijn gigantisch duurd geworden, verzekeraars maken onmaatschappelijk hoge winsten. Waar komt die stijging vandaan? Is heel Nederland ziek zwak en misselijk? Dat dingen duurder worden, door inflatie kan ik daar nog wel in meekomen, maar die explosies in kosten, waar komen die vandaan, waarom kon het toen wel voor niet duur en niet in eens voor heel duur.

Waar ging dat al mis? Waarom ging het mis, en wat gaan we er aan doen om te zorgen dat het herstelt wordt, en niet meer mis gaat. Zo ook op de huizenmarkt.

Ik las overigens ook dat woningbouwverenigingen voor 2014 30-35 duizen huizen zouden bouwen volgens de planning. Dat worden er 10 tot 14 duizend nu. Die 20.000 kavels kunnen ook naar andere partijen toe. Eventueel niet voor de sociale huur, maar gewoon voor de verkoop. Desnoods gewoon als kavel, en laat mensen er zelf wat op de grond knallen.

Dat kan best interessant zijn denk ik.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
icecreamfarmer schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 23:33:

[afbeelding]

Welk gemiddeld inkomen pak je? Er was nogal wat discussie een paar pagina's terug. Ik ga met huizenprijzen met name uit voor arbeid uit inkomen (anders kan je geen hypotheek afsluiten). Een fulltimer zit dan op gemiddeld 45k.
Wat eerder al geroepen is, je zal ook het tweede inkomen moeten verwerken in de grafiek. Eerst 0%, daarna 50% en later 100%. Ik zou ook eens kijken wat de huizenprijs doet ten opzichte van de kredietverstrekking in procenten. Die lijnen zullen procentueel vrijwel gelijk lopen.
RemcoDelft schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 07:49:
[...]

Dat komt aardig overeen met de voorspelling (in 2008) van dit artikel: House prices collapse by 60% in 7 years. We zitten nu op 16% in 4 jaar, en ik ben er van overtuigd dat huizenprijzen zonder zeer veel overheidsmaatregelen nog veel sneller waren gezakt dan nu. We zullen zien.
Ik denk dat de daling nog meevalt, ondanks de overheidsmaatregelen. Die maatregelen zijn eerder een katalysator dan een hulpmiddel geweest.
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 07:52:
De derde recessie achter elkaar. Ik heb het altijd al geroepen, we gaan Japanse tijden tegemoet. Die huizenprijzen zullen nog verder dalen totdat het weer in balans staat met het inkomen. En het inkomen zal de komende jaren niet / nauwelijks stijgen. Rabobank wil een CAO afsluiten voor eigen personeel: 4 jaar op de nul-lijn.....
Vanochtend op BNR. Veel bedrijven in NL zitten in het buitenland (opkomende markten) en verdienen daar hun geld. Toch is het wel wrang dat bedrijven midden in een crisis zwarte cijfers schrijven, maar het laten botvieren op hun personeel.
Vier jaar op de nullijn en dan nog 3%/jaar inflatie. Whooptiedoo. Enig voordeel wat ze hebben is dat bankpersoneel van 13% boven gemiddeld naar 86% boven gemiddeld is gegroeid qua beloning in 20 jaar tijd. Dus in principe kunnen ze het wat makkelijker hebben. Natuurlijk sorteert Rabobank voor om bemoeienis van Dijsselbloem te voorkomen.

Die 20k kavels zijn vaak wel al in bezit van corporaties. Dus daar bouwt helemaal niemand.

Edit:
Goh, die dure leenconstructie was een idee van de banken. Wat een verrassing:
http://www.telegraaf.nl/o...uit_koker_van_bank__.html

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 15-02-2013 09:05 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Kavels weer verkopen, en je kan 20k woningen bouwen. Ook goed voor de bouwsector, staat ook weer blij met al die belastingen die over loon en arbeids wordt geleverd. En de verenigingen krijgen weer cash in kas, exact wat de staat eist. En prima oplossing welk meerdere problemen tegelijk aanpakt. Win-win-win situatie.

Iets met anticiperen, vooruit kijken, en weten waar je mogelijkheden liggen. Daar moet niet eerst weer 5 jaar over gedebateerd worden, wat daar schiet niemand wat mee op. De overheid moet eens wat sneller gaan functioneren.

Ben overigens benieuwd in die grafiek wat de huurprijzen hebben gedaan door de jaren heen in de sociale sector. Want ook daar heb je mensen met 2 inkomens natuurlijk.

Het irritante vind ik gewoon dat de loonontwikkeling zeker 30 jaar in een stijgende lijn zit, maar ik 50 jaar moet huren en duurder uit ben dan een koper op lange termijn. Ga ik er weg, heb ik geen stuiver. Terwijl de koper stabiele kosten heeft en vermogen opbouwd. En goedkoper uit is met een flinke zak geld de tent van de hand kan doen.

Eigenlijk raakt dat kant nog wal.

Wil je goedkoop wonen moet je kopen, kan je niet kopen omdat je te weinig verdient, moet je duur gaan huren..

Misschien moet ik eens gaan kijken naar de executieveilingen. Gewoon even een "ProgramFile"-actie doen ofzo >:)

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 15-02-2013 09:10 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tenzij je als koper moet verhuizen, de politiek wil een 'flexibelere' arbeidsmarkt. Maar dat gaat natuurlijk niet als je eerst een paar netto jaarsalarissen aan onderwaarde moet ophoesten. Er zijn weinig banen die genoeg betalen om dat waard te laten zijn. Plus je partner zal ook moeten switchen.
Transport wordt ook steeds duurder, dus langer woon-werk is ook niet echt een optie. Dat plannetje van het belasten van de reiskostenvergoeding omdat w/w geen zakelijk verkeer meer is gaat echt nog wel komen binnen nu en vijf jaar. Lease, OV en eigen rijders krijgen daar ook fikse klappen mee. De VVD heeft het ontkend, dus het komt vanzelf. :P

Daarom geeft niemand wat uit, het belastingplan 2014 is ook een heftige waarbij het loonstrookje in januari 2014 weer ongewis is. Het volk doet nu wat de overheid jaren geleden had moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 08:41:
Goed, dan plaats ik het plaatje nog maar een keer:
Ik snap dat je graag zegt dat huizenprijzen helemaal niet hoog zijn, maar dit is wel heel creatief! Heb je ook een zinniger plaatje dan lonen op een kwart miljoen te zetten?
En een wat langere termijn dan alleen de jaren waarop de huizenprijs volledig uit de pas liep met lonen t.o.v. decennia (!!) ervoor?
RaZ schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 08:44:
Ik las overigens ook dat woningbouwverenigingen voor 2014 30-35 duizen huizen zouden bouwen volgens de planning. Dat worden er 10 tot 14 duizend nu. Die 20.000 kavels kunnen ook naar andere partijen toe. Eventueel niet voor de sociale huur, maar gewoon voor de verkoop. Desnoods gewoon als kavel, en laat mensen er zelf wat op de grond knallen.
Ik las het ook, en zette direct mijn twijfels bij die 30-35 duizend huizen. Zie CBS Statline voor het aantal bouwvergunningen voor huurwoningen in het verleden. Als ze 10 jaar geleden ver onder de 30.000 huizen zaten, is het hooguit overdrijven om nu te zeggen dat ze twee keer zo veel van plan waren, en daarmee de verhuurdersheffing zwart te maken.
Aantal bouwvergunningen voor huurwoningen:
1995: 34,4k
1996: 25,1k
1997: 21,6k
1998: 19,4k
1999: 14,3k
2000: 14,3k
2001: 11,1k
2002: 13,2k
2003: 15,8k
2004: 17,3k
2005: 18,6k
2006: 23,9k
2007: 23,7k
2008: 23,7k
2009: 26,0k
2010: 19,4k
2011: 17,7k
RaZ schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 09:09:
Het irritante vind ik gewoon dat de loonontwikkeling zeker 30 jaar in een stijgende lijn zit, maar ik 50 jaar moet huren en duurder uit ben dan een koper op lange termijn. Ga ik er weg, heb ik geen stuiver. Terwijl de koper stabiele kosten heeft en vermogen opbouwd. En goedkoper uit is met een flinke zak geld de tent van de hand kan doen.

Eigenlijk raakt dat kant nog wal.
^^ Klopt precies. Even afgezien van het instapmoment is kopen op lange termijn goedkoper dan huren.
En dat maakt het ook zo vreemd dat "de armste mensen" van Nederland het duurste wonen voor wat ze ervoor terugkrijgen! Zelfs sociale huur is duurder dan dezelfde woning kopen! Vervang zowel huurtoeslag als HRA door 1 inkomensafhankelijke woontoeslag en dit verschil kan wellicht oplossen.
Vandaar ook dat de woningcorporaties op honderden miljarden euro's zitten, dat is de "overwaarde" van de miljoenen huizen die ze bezitten met gemiddeld zeer lage schulden. Eigenlijk zou al dat bezit bij de bewoners moeten liggen, i.p.v. bij dubieuze "corporaties" waarvan niemand nog weet wie nou de eigenaar is.

[ Voor 25% gewijzigd door RemcoDelft op 15-02-2013 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Senor Sjon schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 09:17:
Tenzij je als koper moet verhuizen, de politiek wil een 'flexibelere' arbeidsmarkt. Maar dat gaat natuurlijk niet als je eerst een paar netto jaarsalarissen aan onderwaarde moet ophoesten. Er zijn weinig banen die genoeg betalen om dat waard te laten zijn. Plus je partner zal ook moeten switchen.
Transport wordt ook steeds duurder, dus langer woon-werk is ook niet echt een optie. Dat plannetje van het belasten van de reiskostenvergoeding omdat w/w geen zakelijk verkeer meer is gaat echt nog wel komen binnen nu en vijf jaar. Lease, OV en eigen rijders krijgen daar ook fikse klappen mee. De VVD heeft het ontkend, dus het komt vanzelf. :P

Daarom geeft niemand wat uit, het belastingplan 2014 is ook een heftige waarbij het loonstrookje in januari 2014 weer ongewis is. Het volk doet nu wat de overheid jaren geleden had moeten doen.
Dat is dan weer een luxe positie waar je als koper mee zit (nu dan even tijdelijk in deze tijd zat, maar ook dat herstel weer, alleen heeft het tijd nodig).

Ik zit in de sociale huur, niet omdat ik dat wil, maar omdat er niks anders is. Maar ik zit in de randstad. Hier zijn de wachttijden 15 jaar inmiddels. Stel dat werkgever falliet gaat. Ik vind wat in Amsterdam qua werk, zonder een auto zou ik dan moeten OV'en die kant. Dat terwijl ik liever zo dicht mogelijk bij mn werk woon. Maar ik sta niet in Amsterdam ingeschreven, en daar kan je ook fijn 15 jaar wachten.

Want ook de menen met een laag inkomen kan je van zeggen begin maar klein. 2 kamer appartementje, kost je hier 610 per maand voor 48m2. En BYE BYE inschrijftijd. Maar voor je dat flatje had, had je wel 5 jaar ingeschreven moeten staan. Kortom, op z'n vroegst hier op je 23ste een sociale huurwoning. Persoon krijgt ook een relatie, en een kinderwens. Maar voordat je dan uit je 2 kamerflatje kan in de regio kan je weer een jaar of 7-9 wachten voor een grotere woning.

Dat hier dan gezegd wordt dat na 5 jaar een woning eigenlijk al niet meer voldoet en graag wat anders wil, dan is die optie er wel, het kost je wel geld. Valt misschien ook wel uit te zingen, net als de jaren 70/80 is ook niet iedereen in problemen gekomen.

Met een inkomen wat niet super hoog is, en een regio binding met de randstad, kom je niet zo snel ergens anders. Andersom al helemaaaaal niet.

De luxe van het vrij rap verhuizen kon om de 2 a 3 jaar met koop, met ook nog winst. Sociale huur? forget it! Tot dusver de flexibiliteit die al niet voor iedereen geldt.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:45
RaZ, je kunt je afvragen hoe bindend de regio is. Ten noorden van Amsterdam (jouw voorbeeld) is het een stuk goedkoper wonen. Als je dan rekening houdt is het goed te doen met het OV. Ja iedereen woont het liefst dichtbij zijn werk, maar er is een verschil tussen wat men wil en wat men kan.

Daarnaast is jouw betoog over koop en huur deels waar maar ga je voorbij aan het feit dat het alleen geldt als je heel lang in hetzelfde huis blijft wonen (>40-50 jaar) en neem je kosten als onderhoud niet mee. Dat is al rap 1% van de woningwaarde per jaar. Daardoor heb je de eerste jaren flink meer kosten als een huurder. Als de huurder dat geld spaart/belegt kan het voordeel voor de koper nog wel eens flink tegenvallen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

RemcoDelft schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 09:23:
Ik snap dat je graag zegt dat huizenprijzen helemaal niet hoog zijn, maar dit is wel heel creatief! Heb je ook een zinniger plaatje dan lonen op een kwart miljoen te zetten?
En een wat langere termijn dan alleen de jaren waarop de huizenprijs volledig uit de pas liep met lonen t.o.v. decennia (!!) ervoor?
Hoe verder je teruggaat in de tijd, hoe onzinniger de vergelijking wordt. In de jaren 70 golden totaal andere kredietverleningsregels dan vanaf de jaren 90 en was de spaarhypotheek nog nie uitgevonden.

Dit is overigens de bron van het plaatje (dat ik al eerder postte):

http://www.ftm.nl/followl...j-te-veel-hypotheken.aspx

En het plaatje zet de totale loonsom af tegen de huizenprijzen, er zijn dus geen lonen op een kwart miljoen gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

En dat plaatje wordt afgebrand in de reacties. Er is geen direct verband tussen de totale loonsom van alle Nederlanders (ook alle sociale huurders dus die niet een koopwoning bezitten of kunnen kopen...) en de huizenprijs. Er zitten namelijk ook demografische wijzigingen in de totale loonsom verwerkt.

En daarnaast, waarom pas vanaf 1995...

Ik zie wel een direct verband tussen gezinsinkomen en de huizenprijs... i.v.m. het kopen op 2 salarissen en dat vroeger alleen de man werkte.

Hoewel de onderste laag van de gezinsinkomens geen hypotheek kan krijgen, dus hoe je dat in een grafiek moet uitdrukken weet ik ook niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Motrax op 15-02-2013 10:29 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Telkens als ik terugkeer in dit topic verbaas ik me over de kortzichtige rants die worden uitgedeeld door sommigen onder ons over huizenbezitters.

Huizenbezitters consumeren hun overwaarde door luxe-goederen aan te schaffen. En de rekening zou terecht komen bij volgende generaties blabla. Hier lijkt een gedachte achter te zitten dat huizenbezitters zelf de waardestijging van hun eigen vastgoed in de hand hebben. (Nu ik dit typ begint me te dagen dat sommigen ook denken dat huizenbezitters ook de daling zelf in de hand hebben...)

Terwijl het volgens mij evident is dat het gaat om de structeren waarbinnen onze woningmarkt zich beweegt. Numero uno: regionale verschillen in sociaal economische ontwikkeling en demografische ontwikkeling (hier zit een enorme samenhang en daarom samen) , numero duo: consumentenvertrouwen, numero tres: leencapaciteit/belastingen/hra etc.

De focus over ontwikkelingen op de huizenmarkt en het voorspellen van trends over mogelijk herstel danwel daling moeten dus weg van het individu en hop naar een hoger abstractie-niveau. Het is echter wel interessant hoe die individuen zich collectief gedragen. Zie hiervoor de roeptoeters van VEH, Bouwen Nederland en Aedes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
Senor Sjon schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 08:47:
[...]

Welk gemiddeld inkomen pak je? Er was nogal wat discussie een paar pagina's terug. Ik ga met huizenprijzen met name uit voor arbeid uit inkomen (anders kan je geen hypotheek afsluiten). Een fulltimer zit dan op gemiddeld 45k.
Wat eerder al geroepen is, je zal ook het tweede inkomen moeten verwerken in de grafiek. Eerst 0%, daarna 50% en later 100%. Ik zou ook eens kijken wat de huizenprijs doet ten opzichte van de kredietverstrekking in procenten. Die lijnen zullen procentueel vrijwel gelijk lopen.
Ik vraag het me af of een werkend persoon 'gemiddeld' 45K verdient. Ik heb andere getallen, waaruit blijkt dat 45K zeker niet voor iedereen is weggelegd. Wellicht is 45K gemiddeld weggelegd voor mensen die een huis kopen? Vraag is of je dan oorzaak en gevolg niet omdraait. :)

Overigens is het ook zo dat het tweede inkomen voor maximaal 1/3 meetelt. Het lijkt me daarom niet terecht om die volledig mee te tellen. Tweede argument daarvoor is dat het aantal alleenstaanden toeneemt. Meer dan 1/3 van het aantal huishoudens bestaat uit een persoon, waarbij er ook nog meerpersoonshuishoudens zijn (10%) waar er een ouder is. Dat maakt een totaal van 43% van de huishoudens die alleen zijn. Dat weegt inmiddels zwaar mee.
Senor Sjon schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 09:17:
De overheid doet het natuurlijk net zo hard: de EU moet minder gaan uitgeven, de regering heeft dezelfde wens. De overheid doet in ieder geval de wil tot bezuinigen. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hier dus:
Senor Sjon schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 16:40:
Nope, echt 45k (CBS)
Rechtsonder, 45k voor 35u of meer/week.

Ik snap de verwarring
Gemiddeld over alles is 36,7k
Gemiddeld over 35+ uur/week = 45,1k voor een fulltimer. Daar had ik het getal vandaan. Als je met één fulltime baan al over de sociale grens gaat, partner of niet, dan heb je als eenverdiener weinig kans.
edit: ik ben al op 4 pagina's met 100ppp. :S

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 15-02-2013 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RaZ schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 09:39:
[...]

Dat is dan weer een luxe positie waar je als koper mee zit (nu dan even tijdelijk in deze tijd zat, maar ook dat herstel weer, alleen heeft het tijd nodig).

Ik zit in de sociale huur, niet omdat ik dat wil, maar omdat er niks anders is. Maar ik zit in de randstad. Hier zijn de wachttijden 15 jaar inmiddels. Stel dat werkgever falliet gaat. Ik vind wat in Amsterdam qua werk, zonder een auto zou ik dan moeten OV'en die kant. Dat terwijl ik liever zo dicht mogelijk bij mn werk woon. Maar ik sta niet in Amsterdam ingeschreven, en daar kan je ook fijn 15 jaar wachten.

Want ook de menen met een laag inkomen kan je van zeggen begin maar klein. 2 kamer appartementje, kost je hier 610 per maand voor 48m2. En BYE BYE inschrijftijd. Maar voor je dat flatje had, had je wel 5 jaar ingeschreven moeten staan. Kortom, op z'n vroegst hier op je 23ste een sociale huurwoning. Persoon krijgt ook een relatie, en een kinderwens. Maar voordat je dan uit je 2 kamerflatje kan in de regio kan je weer een jaar of 7-9 wachten voor een grotere woning.

Dat hier dan gezegd wordt dat na 5 jaar een woning eigenlijk al niet meer voldoet en graag wat anders wil, dan is die optie er wel, het kost je wel geld. Valt misschien ook wel uit te zingen, net als de jaren 70/80 is ook niet iedereen in problemen gekomen.

Met een inkomen wat niet super hoog is, en een regio binding met de randstad, kom je niet zo snel ergens anders. Andersom al helemaaaaal niet.

De luxe van het vrij rap verhuizen kon om de 2 a 3 jaar met koop, met ook nog winst. Sociale huur? forget it! Tot dusver de flexibiliteit die al niet voor iedereen geldt.
Bij jou is er tenminste verdeling op inschrijftijd, hier niet :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Tleilaxu schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 16:54:
Daarnaast is het overigens 4% plus inflatie, dus iets hoger.
sevinc schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 17:02:
Je vergeet de inflatie.

jaar 1 betaal je al gelijk 426, jaar 2: 453
De inflatie is inderdaad niet meegenomen in de berekening, maar dat maakt het gat tussen sociale huur en particuliere huur alleen maar groter. Particuliere huur wordt immers ook jaarlijks aangepast aan de inflatie.

Als er 3% inflatie wordt doorberekend op een sociale huur van 400 euro dan is dat een stijging van 12 euro.
Als die zelfde 3% inflatie wordt doorberekend op een marktconforme huur van 700 euro is dat een stijging van 21 euro.
Ieder jaar wordt het gat tussen sociaal en marktconform dus alleen maar groter.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
ari3 schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 11:26:
[...]

[...]

De inflatie is inderdaad niet meegenomen in de berekening, maar dat maakt het gat tussen sociale huur en particuliere huur alleen maar groter. Particuliere huur wordt immers ook jaarlijks aangepast aan de inflatie.

Als er 3% inflatie wordt doorberekend op een sociale huur van 400 euro dan is dat een stijging van 12 euro.
Als die zelfde 3% inflatie wordt doorberekend op een marktconforme huur van 700 euro is dat een stijging van 21 euro.
Ieder jaar wordt het gat tussen sociaal en marktconform dus alleen maar groter.
Nee, want het is 4% bovenop de inflatie. het gat wordt dus als het goed is kleiner.
Daarnaast is het een nieuwe knop waaraan ze kunnen draaien, dus dat percentage is over een jaar natuurlijk vrij gemakkelijk op te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Hmm, blijkbaar komt de wijziging van de hypotheekmogelijkheden uit de koker van de banken

Mijn conclusie: deze constructie met 2 leningen is vooral een voor de consument dure manier om de maandlast te verlagen, ten gunste van de banken. Hebben we dan niks geleerd de afgelopen jaren?

Ik vind het ongeloofelijk dat de politiek hiermee gekomen is. De situatie mbt hypotheekverstrekking was simpel en duidelijk. 100% aflossen, dus annuiteit of lineair. Elke simpele ziel kon dit begrijpen. Het geeft een tijdelijke verstoring in de woningmarkt, omdat het prijsniveau zich moet aanpassen, maar dat is op een gegeven moment gedaan en dan gaat het weer vooruit. Iedereen weet waar hij aan toe is.

Wat doet de politiek: na amper 2 maanden komt er weer een nieuwe, complexere regeling, waar het gros vd Nederlanders waarschijnlijk weer niks van snapt en men weer is overgeleverd aan de adviesmannetjes.

Verder: er wordt na korte tijd al weer gesleuteld. Dit maakt consumenten onzeker, want je kunt er op wachten voordat de regels wéér veranderen. Zo als de wind waait, waait mijn jasje politiek.

Het was gewoon veel beter geweest als de hele politiek er van af gebleven was.

[ Voor 54% gewijzigd door EXX op 15-02-2013 11:40 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 10:01:
[...]

Hoe verder je teruggaat in de tijd, hoe onzinniger de vergelijking wordt. In de jaren 70 golden totaal andere kredietverleningsregels dan vanaf de jaren 90 en was de spaarhypotheek nog nie uitgevonden.

Dit is overigens de bron van het plaatje (dat ik al eerder postte):

http://www.ftm.nl/followl...j-te-veel-hypotheken.aspx

En het plaatje zet de totale loonsom af tegen de huizenprijzen, er zijn dus geen lonen op een kwart miljoen gezet :)
Nogmaals, kritiek is al eerder langs geweest. Er is BEVOLKINGSGROEI.

Groei = meer werkenden = meer loon in absolute term. Gegarandaard dat je dan een stijging krijgt. Alleen de relatie van een totaal naar een gemiddelde kun je nooit maken.

Je zult dus het loon elk jaar moeten delen door het aantal mensen, dan zul je zien dat de gemiddelde loonstijging aanzienlijk lager was dan de gemiddelde stijging van de huizenprijs.

Zie bijvoorbeeld uit hetzelfde artikel dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.ftm.nl/upload/content/images/fransman%203(1).jpg

Totale loon en totale hypotheek. Laat maar al te duidelijk zien dat de het vergelijken van een gemiddelde huizenprijs met een totaal nationaal inkomen totaal niet opgaat, anders valt de enorme hypotheekgroei niet te verklaren (tenzij je zegt dat alles opnames waren van overwaarde, in dat geval gaan we nog tientallen jaren recessie tegemoet).

[ Voor 18% gewijzigd door Xanaroth op 15-02-2013 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 10:28:
Telkens als ik terugkeer in dit topic verbaas ik me over de kortzichtige rants die worden uitgedeeld door sommigen onder ons over huizenbezitters.

Huizenbezitters consumeren hun overwaarde door luxe-goederen aan te schaffen. En de rekening zou terecht komen bij volgende generaties blabla. Hier lijkt een gedachte achter te zitten dat huizenbezitters zelf de waardestijging van hun eigen vastgoed in de hand hebben. (Nu ik dit typ begint me te dagen dat sommigen ook denken dat huizenbezitters ook de daling zelf in de hand hebben...)

[..]
Gezien ik dat zei, zal ik het even wat nuanceren: Er zijn veel, HEEL VEEL, huizenbezitters geweest die de hypotheek opgehoogd hebben naar een nieuwe waarde, en die waarde cash opgenomen hebben, die voor een verbouwing bedoelt was. Daar is heel veel misbruik geweest. Zeker in de jaren 90 waardoor de prijzen exploderen. Je had het ene op het ander jaar rustig 20k cash. Kwam er bij in de hypotheek, en die extra toevoeging op de hypotheek had weer z'n eigen 30 jaar HRA.

Dat zijn voornamelijk de mensen die hebben gekocht voor de verdubbeling in de jaren van de prijzen. En hun vermogen even maal 2 zagen gaan.

Want stel, ik had 20 jaar terug een Premie A woning gekocht. zo'n rond 1994/1995. Dat kostte toen 156k gulden (70k euro) Jij kocht de woning van mijn buurman, zeg in 2004/2005, voor 225k kk. Ik heb geen top-hyotheek, jij waarschijnlijk wel, en is je schuld zo 250k.

Nu gaan wij samen ons huis verkopen.. Alles boven de 70k is voor mij winst. Alles onder de 250k is voor jouw verlies.

Ik zet de boel voor 180k op de markt, en accepteer een bod van van 175k, of zeg 170k. Dan heb ik 1ton winst. Jij kan het ook voor die prijs verkopen, kan je direct door om een bank te overvallen om die 75k verlies te dichten..

Zakken de prijzen? Die jouwe wel ja, de mijne is nogsteeds voor meer dan het dubbele van de hand gegaan dan.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Laatst online: 08-09 15:07
En hoeveel heb je in die 20 jaar uitgegeven aan verbouwingen, nieuwe keuken, nieuwe badkamer en onderhoud?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaZ schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 11:37:
[...]

Nu gaan wij samen ons huis verkopen.. Alles boven de 70k is voor mij winst. Alles onder de 250k is voor jouw verlies.

Ik zet de boel voor 180k op de markt, en accepteer een bod van van 175k, of zeg 170k. Dan heb ik 1ton winst. Jij kan het ook voor die prijs verkopen, kan je direct door om een bank te overvallen om die 75k verlies te dichten..

Zakken de prijzen? Die jouwe wel ja, de mijne is nogsteeds voor meer dan het dubbele van de hand gegaan dan.
Grappig dat je mij quote, je eigen verhaal zegt te nuanceren (doe je overigens niet :9), maar de essentie van mijn opmerking negeert door in jouw voorbeeld een individuele situatie aan te halen.

De effecten van de ontwikkelingen op de woningmarkt zijn voor iedereen anders afhankelijk van X-aantal variabelen. En juist vanwege de grote hoeveelheid aan variabelen heeft het enkele zin om een waarde te hangen aan het effect op die ene persoon als we het hier in dit topic over generieke ontwikkelingen willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Tleilaxu schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 11:32:
[...]

Nee, want het is 4% bovenop de inflatie. het gat wordt dus als het goed is kleiner.
Daarnaast is het een nieuwe knop waaraan ze kunnen draaien, dus dat percentage is over een jaar natuurlijk vrij gemakkelijk op te schroeven.
Ja, met 4% bovenop inflatie wordt op termijn de marktprijs bereikt, maar ik vergeleek het met mijn eerste berekening (het voorbeeld) waarbij ik 700 euro zonder inflatiecorrectie als einddoel stelde. Het enige wat inflatiecorrectie toevoegd aan het voorbeeld toevoegd is dat een scheefhuurder nog langer in zijn sociale huurwoning blijft zitten omdat het einddoel ieder jaar stijgt.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
Jiriki schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 11:44:
En hoeveel heb je in die 20 jaar uitgegeven aan verbouwingen, nieuwe keuken, nieuwe badkamer en onderhoud?
Dat zijn woonkostentoeslag die je afhankelijk van hoelang je er woont afschrijft tot 0

[ Voor 5% gewijzigd door haakjesluiten op 15-02-2013 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Niet online
ari3 schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 11:55:
[...]
Ja, met 4% bovenop inflatie wordt op termijn de marktprijs bereikt, maar ik vergeleek het met mijn eerste berekening (het voorbeeld) waarbij ik 700 euro zonder inflatiecorrectie als einddoel stelde. Het enige wat inflatiecorrectie toevoegd aan het voorbeeld toevoegd is dat een scheefhuurder nog langer in zijn sociale huurwoning blijft zitten omdat het einddoel ieder jaar stijgt.
ai, je hebt gelijk, ben nog al traag van begrip vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
RaZ schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 11:37:
[...]

Gezien ik dat zei, zal ik het even wat nuanceren: Er zijn veel, HEEL VEEL, huizenbezitters geweest die de hypotheek opgehoogd hebben naar een nieuwe waarde, en die waarde cash opgenomen hebben, die voor een verbouwing bedoelt was. Daar is heel veel misbruik geweest. Zeker in de jaren 90 waardoor de prijzen exploderen. Je had het ene op het ander jaar rustig 20k cash. Kwam er bij in de hypotheek, en die extra toevoeging op de hypotheek had weer z'n eigen 30 jaar HRA.

Dat zijn voornamelijk de mensen die hebben gekocht voor de verdubbeling in de jaren van de prijzen. En hun vermogen even maal 2 zagen gaan.

Want stel, ik had 20 jaar terug een Premie A woning gekocht. zo'n rond 1994/1995. Dat kostte toen 156k gulden (70k euro) Jij kocht de woning van mijn buurman, zeg in 2004/2005, voor 225k kk. Ik heb geen top-hyotheek, jij waarschijnlijk wel, en is je schuld zo 250k.

Klein detail de premiewoning regeling is eind jaren 80 uitgefaseerd. :p

Het extra lenen met volledige aftrek is al ergens rond 2000 afgekapt, mede dankzij de leenreclames. Maar je situatie klopt verder. Degene met 70k heeft zijn hypotheek in de loop der jaren rustig kunnen verdubbelen naar 140k voor allerlei ongein. De rente daalde, dus de maandlasten konden ook nog bijna gelijk blijven. Die mensen hebben nog steeds makkelijk winst. Maar ja. De generatie van 1980 en jonger is de Jacques. Die heeft niet die meevaller gehad ten opzichte van de generatie voor hun. Die mag zich in vage ING-constructies stoppen om nog enigszins ergens van te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]
Ik wil een rijtjeshuis met een tuin, punt!
Alsof dat zaligmakend is.

We hebben allemaal wat we nodig hebben. Een dak boven ons hoofd, genoeg te vreten, we hoeven niet in de kou te zitten onder een brug.

In veel opzichten is jouw rijtjeshuis niet anders dan die auto van 40k. Je wilt per se dat luxe object, terwijl een goedkoop flatje er ook voor zorgt dat je niet buiten in de kou hoeft te zitten. Net zoals dat die auto van 8k jou van A naar B brengt.

En dit komt niet van iemand die een auto van 40k heeft :D Ik rij zelf in een Twingo, maar woon ook in een simpel flatje. Ik verdien meer dan modaal, maar heb geen zin de rest van mijn leven te moeten blijven werken voor wat stenen en een tuin, omdat de meeste mensen vinden dat dat "normaal" is.

Dan ga ik liever parttime wat doen en geniet ik van mijn vrijetijd. Mensen maken het zichzelf alleen maar moeilijk. Ze willen altijd maar meer. Dat is nou juist de echte oorzaak van deze crisis. Leer eens blij te zijn met wat je hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Senor Sjon schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 12:06:
[...]

De generatie van 1980 en jonger is de Jacques. Die heeft niet die meevaller gehad ten opzichte van de generatie voor hun. Die mag zich in vage ING-constructies stoppen om nog enigszins ergens van te leven.
En dat de generatie van 1980 en jonger de sjaak is is niet de "schuld" van de individuele huizenbezitter die ouder is maar een effect van de ontwikkelingen op de huizenmarkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaZ schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 00:17:
[...]
We gaan door een halvering van de prijzen niet failliet. Er zijn nog genoeg mensen, de niet zulke hebberige babyboomers die een huis kochten om te wonen, en daar genoeg mee namen. Niet persee steeds maar het MOAR!!! druk hebben gehad.
Ik begrijp je verhaal goed en heb respect voor je ouders.

Babyboomers (ben er zelf geen) als hebberig wegzetten lijkt me niet gepast.
Je koopt een huis om in te wonen, in onze vrije markt kan de waarde van elk bezit fluctueren,
Hebben zelf onze eerste 2 huizen (periode 1998-2011) achteraf gezien blijkbaar op de goede momenten en op de juiste locatie aangekocht, verbouwd en met plezier bewoond. Huizen verkocht omdat we iets groters of een andere locatie op prijs stelden. Overwaarde +/- 3 ton. Dat is niet hebberig, dat is je huis verkopen volgens de op dat moment gebruikelijke prijzen op de markt.

Wonen nu aan een Adamse gracht, aangekocht voor 8 ton, verbouwd voor 1 ton. Er liggen regelmatig briefjes in de bus met het verzoek in contact te treden mochten we tot verkoop over willen gaan. Dat zal niet snel gebeuren. ;) geeft wel aan dat de locatie en het huis prima zijn.
Zorgen over de huizenmarkt hebben we niet, dat is deels door onze eigen keuzes en zonder geluk vaart niemand wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 12:16:
[...]

En dat de generatie van 1980 en jonger de sjaak is is niet de "schuld" van de individuele huizenbezitter die ouder is maar een effect van de ontwikkelingen op de huizenmarkt..
Het is toch ook geen schuldkwestie? Het is meer de vraag hoe dit opgelost kan worden. Daarover is niets te vinden in het akkoord van deze week; maar ook gister zag ik er weer een aantal economen over beginnen dus ik verwacht dat er dit jaar nog zeker wel een aantal "aanpassingen omwille van de rust" aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is wel een generatie die buitenspel staat om de economie vooruit te helpen als consument. Dat is mijn punt.

@UncleSammy, had je zonder die overwaarde ook dat huis kunnen betalen? Dat is een beetje het punt. Er zijn ook legio mensen die omhoog gevallen zijn op de woningmarkt door overwaardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Senor Sjon schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 12:28:

@UncleSammy, had je zonder die overwaarde ook dat huis kunnen betalen? Dat is een beetje het punt. Er zijn ook legio mensen die omhoog gevallen zijn op de woningmarkt door overwaardes.
Werken beiden bij de overheid en onze ouders (hardwerkende babyboomers met een eigen huis) zijn niet oud geworden.
Zonder overwaarde en erfenis was het ook wel gelukt, we hebben i.i.g. wat meer ruimte om onbezorgd vooruit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
Senor Sjon schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 12:28:
Het is wel een generatie die buitenspel staat om de economie vooruit te helpen als consument. Dat is mijn punt.

Je doet net alsof het niet toegestaan is je huis te verkopen voor wat de markt er bereid is voor te betalen. Een huis is een investering dat betekend dat je er inderdaad flink op kan verdienen (en verliezen). Zo werkt onze economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat zeg ik niet. Wel vraag ik om het besef hoe het gegaan is. Ook is de generatie erna niet in staat deze huizen weer te kopen. Dan heb ik het niet over een gracht, maar wel over diverse vrijstaande huizen in VINEX gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Myrdreon schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 11:34:
Totale loon en totale hypotheek. Laat maar al te duidelijk zien dat de het vergelijken van een gemiddelde huizenprijs met een totaal nationaal inkomen totaal niet opgaat, anders valt de enorme hypotheekgroei niet te verklaren (tenzij je zegt dat alles opnames waren van overwaarde, in dat geval gaan we nog tientallen jaren recessie tegemoet).
Lees het artikel anders even. Daar wordt juist die hele uitleg gegeven over de totale hypotheeksom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
De huizenmarkt zet Nederland wel mooi op de kaart: :(
[google="EU’s FISH economies unsettle US investors"]
Even Holland, which has hitherto escaped market attention, remains plagued with structural challenges. “Holland has a property market that is in the process of bursting and the household debt is very high (Holland is four years behind Spain),” says Stephen Jen of SLJ Macro in a recent research note. “The Netherland’s residential debt (mortgages) to GDP ratio is 107.1 per cent, compared with 52.4 per cent for Spain and 41.2 per cent for France.”
Voorspelling: Nederland gaat meer rente betalen... Er is een echt huizenakkoord nodig, niet dit broddelwerk met weer een gekke leenconstructie of startersleningen. Een akkoord waar nagedacht wordt over prijzen, schulden en betaalbaarheid.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Gelukkig wonen wij in Nederland... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

:P

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Schitterend! You made my day! _/-\o_ :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

pedorus schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 13:28:
De huizenmarkt zet Nederland wel mooi op de kaart: :(
[google="EU’s FISH economies unsettle US investors"]

[...]

Voorspelling: Nederland gaat meer rente betalen... Er is een echt huizenakkoord nodig, niet dit broddelwerk met weer een gekke leenconstructie of startersleningen. Een akkoord waar nagedacht wordt over prijzen, schulden en betaalbaarheid.
Toch altijd mooi dat ze bezit eventjes vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 13:51:
[...]

Toch altijd mooi dat ze bezit eventjes vergeten.
toch altijd mooi dat je vergeet dat het bezit bij een andere groep zit dan de schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Tleilaxu schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 14:15:
toch altijd mooi dat je vergeet dat het bezit bij een andere groep zit dan de schuld.
En ik altijd maar denken dat al die spaartegoeden in spaarhypotheken, het onderpand van de hypotheken en de pensioenpotjes toekwamen aan de mensen die ze hadden opgebouwd / hadden gekocht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Oscar, je weet best was Tleilaxu bedoeld. De grote tegoeden in de spaarhypotheken en pensioenpotjes zitten vooral bij 45+, en de grote schulden (met onderpanden die die schuld niet meer dekken) bij pakweg 40-. Je kunt de schulden dus niet zomaar wegstrepen tegen de tegoeden en de onderpanden, tenzij de 45+ generatie de schulden van de 40- generatie gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 14:16:
[...]

En ik altijd maar denken dat al die spaartegoeden in spaarhypotheken, het onderpand van de hypotheken en de pensioenpotjes toekwamen aan de mensen die ze hadden opgebouwd / hadden gekocht 8)7
Wat is er nou zo moelijk te begrijpen aan het feit dat
  • niet alles zo maar tegenelkaar is weg te strepen
  • dat dit nog steeds niet hetzelfde is als daadwerkelijk tegenelkaar weggestreept (en dus een daadwerkelijk) lagere schuld. Het is een ander risico. Een groter risico en dat wordt anders geprijst / ingeschat.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wij zitten nu ook met een mooie situatie: 5 jaar geleden (1 dag voor de Lehman Brothers omviel) tussenwoning gekocht, hypotheek 150k (spaar, helft aflossingvrij). Waarde huis in 5 jaar tijd 13% gedaald. Theoretische restschuld (30k) nu zo groot dat dit niet te financieren is, terwijl de wens om te verhuizen wegens gewijzigde reistijd er wel is. Zo vast als een huis dus, tenzij we even bereid zijn 30k in een bodemloze put te storten. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

EXX schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 14:20:
Oscar, je weet best was Tleilaxu bedoeld. De grote tegoeden in de spaarhypotheken en pensioenpotjes zitten vooral bij 45+, en de grote schulden (met onderpanden die die schuld niet meer dekken) bij pakweg 40-. Je kunt de schulden dus niet zomaar wegstrepen tegen de tegoeden en de onderpanden, tenzij de 45+ generatie de schulden van de 40- generatie gaat betalen.
Punt wat ik wilde maken is dat je de dingen niet los kunt zien. Er wordt gezegd dat NL een probleem heeft vanwege de hoge particuliere schulden (dus als geheel), dan moet je daar ook het geheel tegenover zetten.

Als we naar individuele groepen gaan kijken dan zijn er inderdaad bepaalde groepen met problemen, maar geen problemen die ten koste zullen gaan van de kredietwaardigheid van NL. Bovendien had die man uit de quote van pedorus het ook niet over specifiek die groepen.
Help!!!! schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 14:23:
[...]

Wat is er nou zo moelijk te begrijpen aan het feit dat
a) niet alles zo maar tegenelkaar is weg te strepen
b) dat dit nog steeds niet hetzelfde is als daadwerkelijk tegenelkaar weggestreept (en dus een daadwerkelijk) lagere schuld. Het is een ander risico. Een groter risico en dat wordt anders geprijst / ingeschat.
En wat is er nu zo moeilijk aan even teruglezen? Er wordt moord en brand geschreeuwd over 1 getal dat voor heel NL geldt en ons ineens in de categorie Spanje zou plaatsen (want 2x zo slecht). Voor dat ene getal kun je wel degelijk dingen tegen elkaar wegstrepen.

[ Voor 31% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 15-02-2013 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 14:34:
[...]

Punt wat ik wilde maken is dat je de dingen niet los kunt zien. Er wordt gezegd dat NL een probleem heeft vanwege de hoge particuliere schulden (dus als geheel), dan moet je daar ook het geheel tegenover zetten.

Als we naar individuele groepen gaan kijken dan zijn er inderdaad bepaalde groepen met problemen, maar geen problemen die ten koste zullen gaan van de kredietwaardigheid van NL. Bovendien had die man uit de quote van pedorus het ook niet over specifiek die groepen.

[...]

En wat is er nu zo moeilijk aan even teruglezen? Er wordt moord en brand geschreeuwd over 1 getal dat voor heel NL geldt en ons ineens in de categorie Spanje zou plaatsen (want 2x zo slecht). Voor dat ene getal kun je wel degelijk dingen tegen elkaar wegstrepen.
Dit heeft niks met teruglezen te maken maar gewoon met jouw opmerking over bezit vs schuld.
Daaruit blijkt duidelijk dat je het niet begrijpt.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Help!!!! schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 14:43:
[...]

Dit heeft niks met teruglezen te maken maar gewoon met jouw opmerking over bezit vs schuld.
Daaruit blijkt duidelijk dat je het niet begrijpt.
Bedankt voor deze rant, maar lees toch maar even terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 10:26

page404

Website says no

LoneGunman schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 14:23:
Wij zitten nu ook met een mooie situatie: 5 jaar geleden (1 dag voor de Lehman Brothers omviel) tussenwoning gekocht, hypotheek 150k (spaar, helft aflossingvrij). Waarde huis in 5 jaar tijd 13% gedaald. Theoretische restschuld (30k) nu zo groot dat dit niet te financieren is, terwijl de wens om te verhuizen wegens gewijzigde reistijd er wel is. Zo vast als een huis dus, tenzij we even bereid zijn 30k in een bodemloze put te storten. |:(
Hoeveel is dat huis dat je wil kopen in waarde gedaald?

startsituatie:
huis kopen voor 150k = 150k schuld

nieuwe situatie scenario prijzen blijven gelijk:
huis verkopen voor 150k ==> 0k schuld
nieuw huis kopen voor 300k ==> 300k schuld.

nieuwe situatie scenario prijzen dalen 20%:
huis verkopen voor 120k ==> 30k schuld
nieuw huis kopen voor 240k==> 270k schuld.

Hoe vast zit je dan? Volgens mij ben je goedkoper uit. Enige is dat je wellicht die 30k restschuld (deels) uit eigen zak moet financieren of een PL moet afsluiten. Maar eind van het liedje of je 60kminder hypotheek af te sluiten op de nieuwe hypotheek ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Pagina: 1 ... 34 ... 40 Laatste

Dit topic is gesloten.