HRA wordt wel op basis van 100% aflossing afgebouwd begreep ik. Credo is dat een 50% restschuld op een woning nooit een probleem kan zijn. We zitten nu rond de 20-25% en beginnen imo wel op een omslagpunt te komen. Nieuw kunnen we ze niet bouwen voor het geld.Aghanim schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 08:29:
[...]
Ja, en welke reden zou er bestaan om de huren niet te verhogen, terwijl het wel mag?
Maar 6.5% is toch niet zo veel? Op een gemiddelde sociale huurwoning (€500) komt er per maand €35 huur bij. Mij jagen ze daarmee echt niet weg hoor.
Maar goed, ook andere hypotheek regels. Als ik het goed heb begrepen:
- Aflossen mag nu in 35 jaar ipv 30 jaar: maar je krijgt wel max 30 jaar HRA? (niet dat die over 30 nog bestaat maar toch).
- Je mag 50% aflossen en de andere 50% kun je bijvoorbeeld als spaarhypotheek nemen, terwijl je wel HRA over 100% krijgt met deze nieuwe regel.
Ik zie nog niet direct het voordeel voor de koper.
Andersom, je betaalt al jaren 20% te weinig.ManiacsHouse schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 08:54:
[...]
500 x 1.065 = 532,5 (1ste jaar)
532,5 x 1.065 = 567,1125 (2de jaar)
Na 2 jaar zit je als op een verhoging van 13%. Na 3 jaar zelfs op 20%... t.o.v. de 500... Krijg je er in 3 jaar tijd 20% inkomsten bij? Ik heb tot op heden nog geen maximale bedragen gezien behalve het lulverhaal van 'marktconform'.
Woning eenmaal marktconform gaat de woningbouw hem echt niet voor minder aanbieden. En dan kan iemand met een laag inkomen er naar fluiten. Of we krijgen weer gezellig arbeidersbuurtjes met krotten van kippenhokken en de moderen nieuwbouw huur gaat naar de 'beter bedeelden'.
Ze zijn daar bij de woningcorporaties ook niet gek. Die zien allang de € in de ogen.
Die verhoging gaat als het goed is gelden tot de grens van sociale huur. Nadeel van dit systeem is dat de huursubsidie gaat stijgen als een lager inkomen de vrijgekomen woning huurt.
Vanochtend was iemand van Aedes (koepel corporaties) op de radio. Hij had het erover dat de huurverhoging over de hele portefeuille gerekend kon worden en dan verdeeld over de woningen. Beetje vaag verhaal, maar dat ging over de totale huursom en niet per woning.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.