Z___Z schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 14:45:
[...]
Sociale huur korting is anders dan HRA. Je komt hier in aanmerking of niet. HRA kan iedereen krijgen, zolang je een huis koopt met hypotheek. Dus HRA is in dat geval eerlijk terwijl sociale huurwoningen dat niet zijn, immers die zijn niet toegankelijk voor iedereen.
Niet meer maar dat was wel zo. Sociale huur was (wachtlijsten even niet meegenomen) de enige manier voor elk inkomen om betaalbaar te huren. Nu mogen alleen lagere inkomens nog sociaal huren. Particuliere sector, zoals we weten is heel erg duur. Ik vind de sociale huren niet echt laag, ik vind ze wel normaal. Kopen was vaak wat duurder, of net zo duur in de maand maar dan had je een koophuis met alle voor/nadelen. Huursubsidie is de tegemoetkoming voor de lagere inkomens, en je kreeg vanaf een bepaalde huurgrens geen huursubsidie meer. Terecht, de overheid gaat niet je dure huurhuis sponsoren.
Sociale huur is m.i. niet bedoeld voor alleen lagere inkomens maar voor iedereen, huursubsidie is voor de lagere inkomens. Dit was ook het beleid, alleen de EU (daar is ie weer) heeft dit ineens veranderd en nu klaagt iedereen over scheefwonen en sociale huur voor minima

Mijn ouders hebben de keuze gemaakt om sociaal te huren zodat er meer geld overbleef voor andere zaken en daardoor woonden we nooit in het mooiste huis.
Nu nivelleren we alles stuk doordat je meer geld hebt je dit ook maar aan wonen moet uitgeven. Je kunt vanaf een bepaalde grens of jezelf stuk kopen, of stuk huren. Beide zijn geen goede alternatieven en sociaal wonen mag dus niet meer.
Ik blijf erbij dat scheefhuurders niet bestaan en dat de 6,5% max verhoging gewoon een klotestreek is. Scheefkopers bestaan echter wel! Dat zijn de mensen die een woning gekocht hebben die dat geld absoluut niet waard is, door alle redenen eerder genoemd in dit topic. Als de bubbel ECHT uit de huizenprijzen loopt dan zijn de maandlasten bij kopen ongeveer gelijk aan sociaal huren! Met deze verhoging maken we "sociaal" tot duur.
Daarnaast vind ik het een omgekeerde incentive voor het kopen van een huis; als je het kopen aantrekkelijk wilt maken moet je het kopen aantrekkelijk maken (=lagere prijs, normale financierbaarheid, verkoopzekerheid), niet huren onaantrekkelijk! Mag ik zelf nog weten hoe ik mijn leven leid, of bepaalt de overheid wat de juiste keuzes voor mij zijn?
Ik snap ook werkelijk niet waarom het kabinet denkt dat dit goed is voor ons? De restaurants in mijn stad zijn aan het opdoeken omdat mensen op leuke dingen aan het besparen zijn om dergelijke klappen op te vangen. Leuk die incentive van duurder huren maar je maakt ook de middenstand ermee stuk omdat de koopkracht daalt. Ik ben absoluut niet een voorstander van (staats)schuld, maar als we uit deze crisis willen komen zullen de basislasten eerder moeten dalen dan stijgen. Ik heb ook nog amper bezuinigingen gezien van dit kabinet, enkel lastenverzwaringen.
Volgens mij is de realiteit nog niet tot iedereen doorgedrognen; ik heb in meerdere topics gezien dat je inkomen niet van enkele tientjes moet afhangen. Alleen omdat dit op eerdere punten ook het geval is gaat het bij mij al om meer dan een paar tientjes. En soms kun je er niets aan doen dat het krap is, je kunt niet alles kiezen in het leven.
Ik voorzie -inclusief werkeloosheid- dat er mede door dit verhaal in ieders omgeving komende jaren zeer schrijnende gevallen gaan ontstaan qua financien, en ik vind het huidige woonbeleid daar een van de grootste oorzaken van.