En meer gewone huizen die op de markt komen... meer aanbod -> prijsdruk.
Bovendien zal een steeds groter deel van hun vermogen op gaan aan zorg. Zie alle maatregelen die daar de laatste tijd zijn genomen, vooral vermogende ouderen zullen een significant deel zelf moeten gaan betalen. Ergo, ze houden minder geld over aan het einde. Daarnaast hebben we ook nog dalende pensioenen. Ik zou me niet rijk rekenen.
Mijn inziens zijn we mbt de huizenmarkt al op de bodem of we zijn er iit dicht bij in de buurt. De prijzen zullen niet omhoogschieten, maar uitschieters hoef je ook niet te verwachten, met uitzondering van enkele achterblijvers die nog overtuigd zijn dat hun huis wel die 2 ton waard is.
Denk ik niet:
Er zijn nog nooit zoveel ZZP'ers geweest met dito onzekerheid (bedrijven, met name bouw, die zoveel mogelijk arbeidsrechten proberen eruit te werken) -> wil de bank ze al geen hypotheek geven vanwege het risico, dan willen ze het zelf al niet doen. Mensen die onzeker zijn over hun financiele toekomst zullen alle grote aankopen schuwen. Dat is net een beetje in opmars.
En in zo'n beetje ALLE branches behalve de hoogopgeleide techniek is er veel jeugdwerkeloosheid. Dat zijn de starters die echt nog niet van plan een huis te kopen. Starters waar de hoop zo op wordt gevestigd. En daar ken ik er HEEL VEEL van. Ik zie zelfs een trend van jongeren (niet studenten) die samen een huis huren a la Friends om geld te besparen. Dat was 10 jaar geleden zeldzaam. En ook nog veel die gewoon in ouderlijk huis blijven wonen, en het wel best vinden.
Daarnaast zijn er ook nog nooit zoveel singles geweest, dat is dus 1 inkomen en niet 2. Die kunnen veel minder betalen -> prijsdruk. Bovendien koop je dan niet snel, dan huur je.
Ook is er steeds meer loondruk. Duitsland is namelijk competitiever dan Nederland inmiddels, daarom loopt de werkeloosheid hier rap op en daar nauwelijks. Minder loon = minder kunnen betalen.
En dan heb ik het nog niet eens over de HRA subsidie, die nog steeds toeneemt. Iets dat uiteindelijk niet bij de mensen maar banken terechtkomen. Een steeds groter deel van onze loonbelasting gaat dus op aan het spekken van de reserves van banken, en komt dus niet weer in de economie terecht. En dan heb ik het nog niet eens over de SNS die net voor 3,7 miljard is opgekocht.
Er is dus veel (financiele) onzekerheid de afgelopen jaren bijgekomen, en meer prijsdruk. Nee, dit houd nog wel even aan.