Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 40 Laatste
Acties:
  • 149.682 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Voor 1 huis niet maar als je een hele grote hypotheekportefeuille hebt met dit soort woningen helpen alle beetjes.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 21:41
_starbuck_ schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 22:44:
[...]

Wat dat betreft zie ik geen volksopstand ontstaan.
Dat hangt er maar net vanaf of het lukt om 'het volk' geleidelijk te laten wennen aan het idee dat het de komende 10-20 jaar erop neerkomt dat er hoe dan ook extra geld richting de woning moet.

En om dat een beetje te beperken in tijd zal het wel om €100-200 per huis per maand moeten gaan. Dat soort bedragen zijn gemiddeld genomen een flinke aanslag op het gezinsbudget, en zal ook de nodige extra druk op de uitgaven (en daarmee de economie) hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arnout schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 08:45:
En om dat een beetje te beperken in tijd zal het wel om €100-200 per huis per maand moeten gaan. Dat soort bedragen zijn gemiddeld genomen een flinke aanslag op het gezinsbudget, en zal ook de nodige extra druk op de uitgaven (en daarmee de economie) hebben.
Zoals Oscar boven vermeldt, 100 tot 200 euro per maand is niet genoeg. Reken dan meer op 500 - 1500 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:35

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 22:54:
Een beetje bijstorten heeft geen zin. Als je 5 jaar lang EUR 100 zou bijstorten, ben je na 5 jaar met rente misschien EUR 6500 verder. Een gemiddeld huis kost iets van EUR 230k, dus dan heb je 3% bij elkaar gespaard....
Maar vermenigvuldigd met duizenden klanten is het ineens wel een flink extra bedrag dat de bank binnenkrijgt.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Het bedrag is groot, maar het percentage blijft net zo klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
FunkyTrip schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:27:
[...]

Maar vermenigvuldigd met duizenden klanten is het ineens wel een flink extra bedrag dat de bank binnenkrijgt.
Dat is ook geen optie. Het geld moet per se gehaald worden bij diegenen waarbij conform de voorwaarden het onderpand sterk in waarde is gedaald (in verhouding tot de hoogte bij aangaan van de lening).

Een beetje modaal huis uit 2008 van net onder de 3 ton zal nu net iets boven de 2 ton WOZ-waarde staan (-20 a -25%). Dan praat je gewoon over 60 duizend pietermannen daling en een lening die in totaal zo'n 80k (kk) onder water zal staan. Dat zijn de ordes van groottes waar we het over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
Maar even een vraag, wie heeft er ooit een keer zo`n brief gehad dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Vrijwel niemand, het is ook een onzindiscussie zoals eerder al werd opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
Dat dacht ik al, een hoop bombarie en misbaar voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Ik denk ook niet dat zulke brieven snel zullen komen... aan de andere kant heb ik het idee dat we nog wel wat gekke dingen gaan zien de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
Rukapul schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:44:
[...]

Dat is ook geen optie. Het geld moet per se gehaald worden bij diegenen waarbij conform de voorwaarden het onderpand sterk in waarde is gedaald (in verhouding tot de hoogte bij aangaan van de lening).

Een beetje modaal huis uit 2008 van net onder de 3 ton zal nu net iets boven de 2 ton WOZ-waarde staan (-20 a -25%). Dan praat je gewoon over 60 duizend pietermannen daling en een lening die in totaal zo'n 80k (kk) onder water zal staan. Dat zijn de ordes van groottes waar we het over hebben.
Leuk verhaal, maar je vergeet dat de bank de WOZ beschikking niet mag gebruiken als taxatiemiddel, dus gaat de hele stelling van je waardedaling niet op. En terecht natuurlijk, want de manier waarop een WOZ beschikking wordt bepaald is nogal........dramatisch te noemen; men neme huizen die het afgelopen jaar verkocht zijn in ongeveer dezelfde categorie, haalt er een nat vingertje overheen en tada; daar heb je je WOZ waarde. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Arnout schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:52:
Ik denk ook niet dat zulke brieven snel zullen komen... aan de andere kant heb ik het idee dat we nog wel wat gekke dingen gaan zien de komende tijd.
Ja, maar je loopt natuurlijk al snel tegen de financiële spankracht van huishoudens aan. Een netto lastenverhoging van 100-150 euro is voor veel mensen al een zware dobber, en 250+ is voor de meesten gewoon niet te dragen. Wat denk je dan dat er gebeurt als mensen een brief zouden krijgen waarin ze wordt gevraagd even aanvullende zakelijke zekerheid te stellen voor een bedrag van 60-70k? Naast hun verhypothekeerde koopwoning hebben de meeste mensen helemaal geen relevante bezittingen die ze in aanvullende zekerheid zouden kunnen geven. Eerlijk gezegd zou ik lachen als ik zo'n brief kreeg, omdat het gewoon een idioot verzoek zou zijn, en ik ben er van overtuigd dat het executeren van een woning, enkel en alleen omdat iemand geen aanvullende zekerheid kan stellen voor het gat tussen de restschuld en de gedaalde taxatiewaarde (!), terwijl de schuldenaar verder niet in verzuim is met de betalingen, misbruik van recht door de bank oplevert.

Zoals ik zei: je kunt mensen wel vragen om à la minute even bij te lappen, maar als ze dat niet kunnen, dan houdt het gewoon op.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:09
Lijkt mij ook erg sterk dat dat gaat gebeuren. Zolang mensen gewoon de maandelijkse hypotheek betalen is er nog niet zo veel aan de hand.
Op het moment dat een bank gaat vragen om even 60k bij te storten trekken ze een beerput open met vele executieverkopen. Een bank is helemaal niet gebaat bij een executieverkoop en zullen dat altijd proberen te voorkomen. Plus het feit dat er veel hypotheken zijn zonder NHG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
rinkel schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:13:
Lijkt mij ook erg sterk dat dat gaat gebeuren. Zolang mensen gewoon de maandelijkse hypotheek betalen is er nog niet zo veel aan de hand.
Op het moment dat een bank gaat vragen om even 60k bij te storten trekken ze een beerput open met vele executieverkopen. Een bank is helemaal niet gebaat bij een executieverkoop en zullen dat altijd proberen te voorkomen. Plus het feit dat er veel hypotheken zijn zonder NHG.
Dat is ook mijn standpunt. Zolang je je maandelijkse verplichtingen kunt nakomen zal een bank zich echt verre houden van dit soort kunstgrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
nare man schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:06:
[...]
Een netto lastenverhoging van 100-150 euro is voor veel mensen al een zware dobber,
Voor sommige mensen wel, maar ik mag toch hopen dat mensen die een huis hebben gekocht van 300K of meer [en als ze niet ondertussen ziek zijn geworden, ontslagen, gescheiden] dat toch wel kunnen opvangen?

Dan ook de 2 mobiele telefoons er maar uit of niet (of korter) op vakantie, geen sportschool en die verwarming 2 graden lager. Ja tuurlijk, er zijn volkstammen die ook dat al niet meer doen, maar IK denk dat die al veel minder vaak een hypotheek hebben en nog minder vaak hoge hypotheken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10
Die netto lastenverzwaringen zijn de afgelopen jaren al geweest. Allerlei maatregelen zijn al in de bezuinigingen genomen die effectief de afschaffing van de HRA hadden kunnen bekostigen.

Als de banken en masse willen executeren vanwege het waardehiaat, dan ondermijnen ze de waarde van hun eigen vastgoed. Dat kost ze uiteindelijk veel meer geld. Daarom zullen ze dat niet doen. Met massale executies daalt de waarde van de woningmarkt verder, waardoor er steeds meer onder water komen, bovenop de 800k huishoudens die nu al onder water staan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Daar ben ik ook niet zozeer bang voor.
Maar OOIT zal al het geld dat uitstaat opgebracht moeten worden (niet perse door degene die volgens afspraken geacht wordt dat te doen).

Banken zullen waarschijnlijk hopen dat de tijd en inflatie hen zullen helpen om de zaken weer op orde te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Misschien nu ondenkbaar, maar voor hetzelfde geld willen ze pensioenreserves hierin omzetten. Banken handen vrij, pensioenfonds opeens grootv astgoedbezitter en ipv pensioen 'krijg' je je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
rube schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:32:
Banken zullen waarschijnlijk hopen dat de tijd en inflatie hen zullen helpen om de zaken weer op orde te brengen?
Met de sterk dalende huizenprijzen en lonen die gelijk blijven ligt deflatie op de loer... dat zou roet in het eten kunnen gooien (vanuit het geldverstrekkersperpectief). Aan de andere kant, het opkopen van obligaties door de ECB werkt weer sterk inflatieverhogend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Arnout schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:36:
[...]
Met de sterk dalende huizenprijzen en lonen die gelijkblijven ligt deflatie op de loer... dat zou roet in het eten kunnen gooien (vanuit het geldverstrekkers perpectief). Aan de andere kant, het opkopen van obligaties door de ECB werkt weer sterk inflatieverhogend.
Dan toch Biflatie wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Senor Sjon schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:35:
Misschien nu ondenkbaar, maar voor hetzelfde geld willen ze pensioenreserves hierin omzetten. Banken handen vrij, pensioenfonds opeens grootv astgoedbezitter en ipv pensioen 'krijg' je je huis.
Uhm..ik kan me wel voorstellen dat ze pensieonreserves hierin gaan omzetten.

Maar niet dat je je huis "krijgt". Want hoe zie je dat dan voor je bij mensen die pensioen in eigen beheer opbouwen EN hun huis gewoon al zelf afbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
rube schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:25:
[...]

Voor sommige mensen wel, maar ik mag toch hopen dat mensen die een huis hebben gekocht van 300K of meer [en als ze niet ondertussen ziek zijn geworden, ontslagen, gescheiden] dat toch wel kunnen opvangen?
Kijk, mij maakt het niet uit. Ik heb gekocht medio 2011, en sinds dat moment is mijn maandinkomen 1000 euro bruto gestegen, dus zelfs als ze de HRA morgen volledig afschaffen kan ik dat wel opvangen, maar er zijn ongetwijfeld heel veel mensen die een vergelijkbaar inkomen hebben die niet in die positie zitten (zeker degenen die zo'n inkomen met zijn tweeën verdienen - let wel, daar heb je maar twee mensen met 1,5x modaal voor nodig), die bijvoorbeeld te maken hebben met gestegen kosten van (lease)autogebruik, brandstofkosten, duurder wordende kinderopvang, etc. etc. die dat echt niet zomaar even kunnen ophoesten. Natuurlijk kun je zeggen dat ze dan maar moeten bezuinigen, maar het is echt niet zo makkelijk als je het doet voorkomen ('strip gewoon alle luxe'). Ik bespeur een beetje de karikatuur dat mensen met grotere huizen er maar wat op los leven en rustig kunnen (en moeten) inleveren. Dat ben ik simpelweg niet met je eens. :)

Verder kun je natuurlijk een hele discussie over 'schuld en boete' gaan voeren (hebben mensen met dure huizen boven hun stand geleefd, hadden ze beter moeten weten, moeten ze nu niet bloeden, wat als iedereen lekker calvinistisch was geweest, enz.enz.) maar dat neemt niet het praktische punt weg dat mensen gewoon een beperkte financiële spankracht hebben, en als bank kun je hoog en laag springen en mensen sommeren om dingen te betalen, maar uiteindelijk gaat dat geld er gewoon niet komen. Er zit dan toch niets meer op dan gewoon afwachten, blijven zitten waar je zit, en geleidelijk betalen.

[ Voor 24% gewijzigd door nare man op 30-01-2013 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
nare man schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:39:
[...]
Kijk, mij maakt het niet uit. Ik heb gekocht medio 2011, en sinds dat moment is mijn maandinkomen 1000 euro bruto gestegen, dus zelfs als ze de HRA morgen volledig afschaffen kan ik dat wel opvangen, maar er zijn ongetwijfeld heel veel mensen die een vergelijkbaar inkomen hebben die niet in die positie zitten (zeker degenen die zo'n inkomen met zijn tweeën verdienen - let wel, daar heb je maar twee mensen met 1,5x modaal voor nodig), die bijvoorbeeld te maken hebben met gestegen kosten van (lease)autogebruik, brandstofkosten, duurder wordende kinderopvang, etc. etc. die dat echt niet zomaar even kunnen ophoesten. Natuurlijk kun je zeggen dat ze dan maar moeten bezuinigen, maar het is echt niet zo makkelijk als je het doet voorkomen ('strip gewoon alle luxe'). Ik bespeur een beetje de karikatuur dat mensen met grotere huizen er maar wat op los leven en rustig kunnen (en moeten) inleveren. Dat ben ik simpelweg niet met je eens. :)
Tuurlijk chargeer ik een beetje en leeft niet iedereen er op los.
Maar ik zie om heen gewoon dat mensen wel klagen, maar toch nog steeds wel (flink) kunnen besparen. Kan natuurlijk ook aan mijn omgeving liggen :+

Maar goed we kennen de Nederlanders ook, klagen steen en been en ondertussen valt het vaak wel mee.

Maar, welk percentage van die 800K die onder water staat, hebben nu echt al alle luxe gestript en kunnen echt niet meer betalen? Daar ben ik wel benieuwd naar, maar Ik denk dat we daar niet achter zullen komen via het CBS :P
Verder kun je natuurlijk een hele discussie over 'schuld en boete' gaan voeren (hebben mensen met dure huizen boven hun stand geleefd, hadden ze beter moeten weten, moeten ze nu niet bloeden, wat als iedereen lekker calvinistisch was geweest, enz.enz.) maar dat neemt niet het praktische punt weg dat mensen gewoon een beperkte financiële spankracht hebben, en als bank kun je hoog en laag springen en mensen sommeren om dingen te betalen, maar uiteindelijk gaat dat geld er gewoon niet komen. Er zit dan toch niets meer op dan gewoon afwachten, blijven zitten waar je zit, en geleidelijk betalen.
Ja, mee eens. Dat is de werkelijkheid. Waarschijnlijk zal de inflatie daarbij helpen (over 10 jaar kunnen de schulden zomaar met 20-40% gereduceerd zijn en kan maandelijks door gestegen inkomen wel afgelost gaan worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
http://925.nl/archief/201...dossier-hanze-unie-deel-7
Nederlandse huizenbubbel
Een voorbeeld is de Nederlandse huizenmarkt, waar sinds de jaren ’80 aflossingsvrije hypotheken werden aageboden door banken, terwijl dat eerder niet door de fiscus werd toegestaan. Met dit extra krediet kon een vastgoedbubbel in Nederland worden gefinancierd, die nu pas aan het leeglopen is en anders niet had kunnen bestaan. Jarenlang heeft in Nederland het bizarre adagium bestaan, dat een huis kopen altijd verstandig is omdat het per definitie in waarde stijgt. Ook de crash van 1929 werd voor een groot gedeelte mogelijk gemaakt met effectenkrediet, waarvan de totale waarde in 1929 groter was dan die van al het geld in circulatie.

[...]

Zoals we vorige keer zagen, brak er een periode zonder financiele bubbels aan. Bankiers werden weer risicomijdende mannen met grijze pakken, die op spaargeld pasten en mijlenver van de snelle wereld van Wallstreet afstonden.

Tot 1980.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
rube schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:38:
[...]

Uhm..ik kan me wel voorstellen dat ze pensieonreserves hierin gaan omzetten.

Maar niet dat je je huis "krijgt". Want hoe zie je dat dan voor je bij mensen die pensioen in eigen beheer opbouwen EN hun huis gewoon al zelf afbetalen.
'Krijgt' in de zin van dat je er al voor betaald hebt met je pensioenpremies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Senor Sjon schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:07:
[...]
'Krijgt' in de zin van dat je er al voor betaald hebt met je pensioenpremies...
Maar hoe zie je dat voor, voor mensen die geen pensieonpremie betalen? Of slechts voor een paar jaar? Of....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
rube schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:54:
[...]
Ja, mee eens. Dat is de werkelijkheid. Waarschijnlijk zal de inflatie daarbij helpen (over 10 jaar kunnen de schulden zomaar met 20-40% gereduceerd zijn en kan maandelijks door gestegen inkomen wel afgelost gaan worden).
Dat is eerlijk gezegd ook mijn gevoel voor het komende decennium: we gaan nauwelijks beweging zien op de woningmarkt en de prijzen blijven gestaag verder dalen. De lucht gaat eruit, maar veel sneller dan het tempo waarmee mensen kunnen aflossen gaat dat niet, met uitzonderingen voor mensen die niet anders kunnen dan verkopen (werkloos/scheiding/etc.). Daar wordt de waardedaling dan ineens gecasht, de afwaardering is voor risico van de bank dan wel voor de NHG-pot, en de woning komt opnieuw tegen een lagere prijs op de markt.

Zoals ik al vaker zei: we blijven zitten waar we zitten en verroeren ons niet :P Het is dus te hopen voor de mensen die recentelijk een koophuis hebben gekocht, dat ze het niet erg vinden om daar nog 15+ jaar te zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:16:
[...]

Ja, achteraf ben je wijzer. Dus, als je als hard werkende, modaal verdienende Nederlander een huis hebt gekocht en altijd netjes op tijd je hypotheek hebt betaald, kun je nu opeens elk moment een brief op de mat hebben liggen waarin gevraagd word of je even 30 - 60k af wil tikken? Waar moet je dat ooit van betalen?
Is het niet vreemd dat de hardwerkende modaal verdiende nederlander dat blijkbaar niet kan betalen?
Stel je hebt jaren altijd netjes betaald, dus laten we zeggen 10 jaar.
Simpel gezegd ben je dan nog 20 jaar verwijderd van het moment waarop je hypotheek afloopt en dus de woning betaald moet zijn.

Is het dan niet gewoon slim dat je ondertussen al minstens 20% hebt afgelost waardoor de resterende schuld ten opzichte van de waarde van de woning niet zorgt voor een brief van de bank?

Of ben ik nu heel naief?
Rukapul schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:44:
[...]

Kijk dat zijn forse bedragen en daar zitten dan de problemen. Als je in 2008 een huis hebt gekocht zit je dus met de gebakken peren en heb je te weinig tijd gehad om al zoveel af te kunnen lossen.
Zulke bedragen kan een huishouden nooit ophoesten. Alleen geen bank haalt het in zijn hoofd om daar nu brieven over te gaan sturen want dan schiet het aantal executie veilingen de lucht in en stort heel de bende direct in elkaar.
Senor Sjon schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:35:
Leuk idee maar bakstenen kun je niet eten en je kunt er geen eten mee kopen. Dat is dus niet haalbaar.
nare man schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:39:
[...]

1000 euro bruto erbij sinds 2011 is eerder een uitzondering dan een regel ben ik bang. Veel mensen zitten al sinds 2010 op de nullijn.
als ze dan al 1,5 modaal hebben gaat vaak het halve salaris 100% naar de kinderopvang en is de toeslag van de belastingdienst het enige wat overblijft voor de vrouw (het is bijna nooit de man) aan salaris.
En op dat gebied ben ik het volledig met je eens nu is het voor iedereen blijven zitten waar je zit en niet bewegen. Zolang je betaald zal de bank niks doen en zelf blijf je ook lekker zitten waar je zit.
Elke actie in de markt zal nu tot een kettingreactie kunnen leiden en dan gaat het goed mis lijkt me.

[ Voor 76% gewijzigd door Wceend op 30-01-2013 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Wat ik altijd verbazingwekkend vind is hoe snel sommigen hier weer iets tot een non-discussie verklaren.

Banken zullen in hun eigen belang handelen. Als het opportuun wordt om bij objecten waar ‘ taxatie<hypotheek’ geldt extra aflossing te vorderen, al is het maar een klein bedrag, denk ik dat je niet al te verbaasd moet opkijken als dat in de toekomst toch gaat gebeuren.

Ze durven het nu misschien niet aan, maar zoiets kan veranderen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als je bij dezelfde bank bankiert dan gaan ze op basis van inkomen en uitgaven wel kijken wat ze los kunnen weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Dat doe ik dan ook niet.
Altijd alles gescheiden houden (en verspreid). Wat nu niet voor mogelijk gehouden word, is in de het verleden al diverse malen gebeurd overal ter wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Help!!!! schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:38:
Wat ik altijd verbazingwekkend vind is hoe snel sommigen hier weer iets tot een non-discussie verklaren.

Banken zullen in hun eigen belang handelen. Als het opportuun wordt om bij objecten waar ‘ taxatie<hypotheek’ geldt extra aflossing te vorderen, al is het maar een klein bedrag, denk ik dat je niet al te verbaasd moet opkijken als dat in de toekomst toch gaat gebeuren.

Denk je dat echt?
Ze zullen het misschien willen en soms ook proberen maar als je het niet kunt of doet gebeurdt er niets.
Als ze namelijk actie gaan ondernemen en gaan executeren krijgen ze hun geld helemaal niet terug. terwijl er nu nog niks aan de hand is zolang je maandelijks aan je verplichtingen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ja, maar soms nemen mensen, organisaties, bedrijven niet altijd rationele beslissingen. Zelfs niet als dat uiteindelijk wel in hun eigen voordeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Als ze NIET overgaan tot executeren, kunnen ze ook problemen krijgen. Immers moeten ze dan gaan afboeken op de hypotheek zonder dat er iets tegenover staat.

Dat is iets wat halverwege vorig jaar erg in het nieuws was; duizenden executies werden tegengehouden (o.a. door de vele bovenstaande argumenten) maar toezichthouders vinden dat niet leuk. Als er niet meer betaald wordt en het onderpand is te laag, dan moet een bank wel hypotheken gaan afwaarderen.

En dat afwaarderen zal pas gebeuren, nadat ze hebben geprobeerd het geld binnen te krijgen (executie en/of taxatie gevolgd door aanvraag extra storting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het aantal executies van de totale hypotheekmarkt is bijzonder laag.
Ja het is nogal gestegen laatste jaren maar absoluut gezien nog steeds heel laag. Niet te vergelijken met Amerika.

Bovendien, de overheid gaat dmv herverdeling van belastinggelden echt wel een eventuele golf van executies tegen om maatschappelijke onrust te voorkomen. Is het wel moreel dat de eerlijk hardwerkende belastingbetaler moet gaan opdraaien omdat iemand anders een veel te duur huis heeft gekocht en niet meer kan betalen? Nee, maar zo werkt dat met herverdeling in een collectieve pot (socialisme).
En er is publiekelijk ook totaal geen weerstand tegen hogere belastingen, dus daar zit nog behoorlijk wat rek in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Wceend schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:44:
[...]

Denk je dat echt?
Ze zullen het misschien willen en soms ook proberen maar als je het niet kunt of doet gebeurdt er niets.
Als ze namelijk actie gaan ondernemen en gaan executeren krijgen ze hun geld helemaal niet terug. terwijl er nu nog niks aan de hand is zolang je maandelijks aan je verplichtingen voldoet.
Ik kan niet in de toekomst kijken. Banken worden zeer ongelukkig van ondergedekte leningen. Dit is zeker een mogelijkheid waar ze naar keken, kijken, zullen kijken.
Dat er NU redenen bestaan om de optie niet te gebruiken zegt niet dat dat over bijv. een jaar niet anders is.
Myrdreon schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:47:
Als ze NIET overgaan tot executeren, kunnen ze ook problemen krijgen. Immers moeten ze dan gaan afboeken op de hypotheek zonder dat er iets tegenover staat.

Dat is iets wat halverwege vorig jaar erg in het nieuws was; duizenden executies werden tegengehouden (o.a. door bovenstaande argumenten) maar toezichthouders vinden dat niet leuk. Als er niet meer betaald wordt en het onderpand is te laag, dan moet een bank wel hypotheken gaan afwaarderen.

En dat afwaarderen zal pas gebeuren, nadat ze hebben geprobeerd het geld binnen te krijgen (executie en/of taxatie gevolgd door aanvraag extra storting).
Dat dus.

Het moet uit de lengte of de breedte komen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:51:
Is het wel moreel dat de eerlijk hardwerkende belastingbetaler moet gaan opdraaien omdat iemand anders een veel te duur huis heeft gekocht en niet meer kan betalen? Nee, maar zo werkt dat met herverdeling in een collectieve pot (socialisme).
Where's a rolleye-smiley when you need one? Beetje misbruik van grote begrippen ('moraliteit', 'socialisme'). Zie mijn post hierboven: het is wel makkelijk om alles af te schuiven op mensen met grote(re) huizen, die het allemaal wel veroorzaakt zullen hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door nare man op 30-01-2013 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
nare man schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:52:
[...]
Where's a rolleye-smiley when you need one? Beetje misbruik van grote begrippen ('moraliteit', 'socialisme'). Zie mijn post hierboven: het is wel makkelijk om alles af te schuiven op mensen met grote(re) huizen, die het allemaal wel veroorzaakt zullen hebben.
Nou....ik vind mezelf best wel sociaal. Betaal graag mijn belasting....maar NIET voor mensen EN bedrijven die verkeerd gegokt hebben (al dan niet met hun volle bewustzijn). We zullen het zien :P

[ Voor 3% gewijzigd door rube op 30-01-2013 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ach, als je alles toch samen kon vatten in zulke simpele termen als 'die heeft gegokt en heeft schuld, en die heeft niet gegokt en heeft geen schuld...' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

rube schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:55:
[...]

Nou....ik vind mezelf best wel sociaal. Betaal graag mijn belasting....maar NIET voor mensen EN bedrijven die verkeerd gegokt hebben (al dan niet met hun volle bewustzijn). We zullen het zien :P
De huizenprijzen dalen vooral door de door de overheid opgelegde kredietbeperkingen... Heeft weinig met "gokken" en "schuld" te maken als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:55:
Inderdaad, de overwaardes uit de periode 1985 tot 2007 zijn ook nooit belast dus nu heeft die groep ook geen recht op een bail-out uit belastinggeld bij onderwaarde.

Voor als er toch een bail-out moet komen, kunnen we ontwikkelingshulp niet afschaffen om daarmee de onderwaarde van huizenbezitters af te lossen? Ontwikkelingshulp moet toch bij de allerarmsten terecht komen en de gemiddelde Ethiopiër staat echt geen 50k in de min zoals de hard-werkende modaal-verdienende Nederlandse huizenbezitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Was de DSB ook niet in problemen gekomen omdat de toezichthouders de uitstaande leningen t.o.v. het onderpand afgewaardeerd hadden?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Help!!!! schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:51:
[...]

Ik kan niet in de toekomst kijken. Banken worden zeer ongelukkig van ondergedekte leningen. Dit is zeker een mogelijkheid waar ze naar keken, kijken, zullen kijken.
Dat er NU redenen bestaan om de optie niet te gebruiken zegt niet dat dat over bijv. een jaar niet anders is.

[...]

Dat dus.

Het moet uit de lengte of de breedte komen.
Eigenlijk is het heel vreemd dat banken ongelukkig worden.

Iedere euro die ze hebben lenen ze toch een x aantal keer uit. Dus simpel gezegd als je niet 7x maar 6x je geld terug krijgt wordt je natuurlijk heel ongelukkig.

De bank wordt alleen ongelukkig omdat de toezichthouder in de nek zit te hijgen niet omdat ze er geen geld mee verdienen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:14:
Inderdaad, de overwaardes uit de periode 1985 tot 2007 zijn ook nooit belast dus nu heeft die groep ook geen recht op een bail-out uit belastinggeld bij onderwaarde.
Die groep staat ook niet onder water... Het is vooral de groep die in periode 2006-2011 is ingestapt, die veelal 6% overdrachtsbelasting hebben betaald (op die overwaarde van de vorige koper) die nu onder water staat en nooit overwaarde heeft gekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:11:
[...]

De huizenprijzen dalen vooral door de door de overheid opgelegde kredietbeperkingen... Heeft weinig met "gokken" en "schuld" te maken als je het mij vraagt.
^^
Het is maar hoe je het bekijkt.

Kredietbeperking was al jaren zeer hard nodig. Dat de overheid niet eerder ingreep is geen rechtvaardiging om zelf te stoppen met je gezond verstand gebruiken.
Als je een beetje nadacht kon men prima begrijpen dat de woningprijzen totaal niet meer in verhouding stonden tot de inkomsten van veel mensen.

Dus ben je dan aan het gokken (op: HRA blijft wel, het loopt niet zo’n vaart etc….) of je gezond verstand aan het gebruiken. :?

E.e.a. laat natuurlijk niet onverlet dat, gezien de manier waarop alle betrokken partijen (politiek, kiezers, makelaars, banken etc) met de woningmarkt zijn omgegaan ervoor heeft gezorgd dat een juiste beslissing nemen bij een aankoop erg lastig is. Eigenlijk te ingewikkeld voor de meeste mensen. Mijzelf incluis.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:14:
[...]

Pardon, nooit belast? De OZB was niet gebaseerd op die marktwaarde? Bouwgrond werd door de overheid niet tegen marktwaarde verkocht? Er werd geen sterfbelasting betaald op geerfd onroerend goed met veel overwaarde? Er werd geen overdrachtsbelasting betaald als de overwaarde geliquideerd werd bij verkoop?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Wceend schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:20:
[...]
Eigenlijk is het heel vreemd dat banken ongelukkig worden.
Iedere euro die ze hebben lenen ze toch een x aantal keer uit. Dus simpel gezegd als je niet 7x maar 6x je geld terug krijgt wordt je natuurlijk heel ongelukkig.
Ehh....volgens mij is dit niet geheel correct (ook al is er een hefboom effect).
Maar als klanten niet terugbetalen, hebben ze (op die lening) gewoon verlies hoor en daar moeten redelijk wat rente inkomsten tegenover staan om dat goed te maken. Dus ja, daar word je als bank ongelukkig van.
Anders had de bankensector nu ook geen probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:11:
[...]

Is toch vanzelfsprekend dat de overheid ingrijpt en beperkingen oplegt.

De burger bleef maar maximale hypotheken afsluiten en lostte niks af. Nederland is tevens verschillende malene door buitenlandse instanties op gewezen dat het geen duurzaam model is.

10 Jaar geleden kon je al op je klompen aanvoelen dat de hypotheekrenteaftrek geen eeuwig leven is beschoren ondanks de ferme uitspraken van verschillende politici. Omringende landen hadden dat model ook vaarwel gezegd.

Als je in de tussentijd een (maximale) lening hebt afgesloten waarbij je niets aflost of spaart, dan moet je zeker niet de vermoorde inschuld gaan spelen. Je mag dan terdege van een gok spreken en ontkomt tevens niet aan schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, want iedereen had 10 jaar lang op zolder moeten wachten, want het was natuurlijk overduidelijk dat 2008 de boel ging ploffen en je het beste in 2015 een huis kon kopen. :P

Effectief kan je nog steeds hetzelfde huis kopen, veel mensen denken aan de mogelijke hypotheek van toen met de prijs van nu. Maar de hypotheek van toen krijg je niet meer, dus effectief heb je nog steeds hetzelfde pooltje huizen tot je beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ari3 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:24:
Pardon, nooit belast? De OZB was niet gebaseerd op die marktwaarde? Bouwgrond werd door de overheid niet tegen marktwaarde verkocht? Er werd geen sterfbelasting betaald op geerfd onroerend goed met veel overwaarde? Er werd geen overdrachtsbelasting betaald als de overwaarde geliquideerd werd bij verkoop?
Winst op een huis werd niet direct belast nee, zoals bijvoorbeeld in Spanje wel het geval is was. Die winst werd deels zelfs gemaakt op kosten van de belastingbetaler(hra/aflossingsvrije hypotheken). En nu je verlies maakt, mag de belastingbetaler daar weer voor opdraaien? Huizenbezitters zijn wel solidair zeg, met zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Senor Sjon schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 13:10:
Ja, want iedereen had 10 jaar lang op zolder moeten wachten, want het was natuurlijk overduidelijk dat 2008 de boel ging ploffen en je het beste in 2015 een huis kon kopen. :P
Dat was idd beter geweest.
Effectief kan je nog steeds hetzelfde huis kopen, veel mensen denken aan de mogelijke hypotheek van toen met de prijs van nu.
Dat vraag ik me sterk af.
Maar de hypotheek van toen krijg je niet meer, dus effectief heb je nog steeds hetzelfde pooltje huizen tot je beschikking.
Maar tegen een (veel) lagere prijs. En dat is een hele goede zaak.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Help!!!! schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:23:
[...]

^^
Het is maar hoe je het bekijkt.

Kredietbeperking was al jaren zeer hard nodig. Dat de overheid niet eerder ingreep is geen rechtvaardiging om zelf te stoppen met je gezond verstand gebruiken.
Als je een beetje nadacht kon men prima begrijpen dat de woningprijzen totaal niet meer in verhouding stonden tot de inkomsten van veel mensen.
Ik ben blij dat je het zegt:

Afbeeldingslocatie: http://www.ftm.nl/upload/content/images/fransman%202.jpg
Bron: CBS, gemiddelde huizenprijzen in euro, totale loonsom Nederland * 1000 euro

I rest my case ;)

Verder is het artikel dat erbij hoort ook erg lezenswaardig:

http://www.ftm.nl/followl...j-te-veel-hypotheken.aspx

Eigenlijk wat de hele tijd al in dit topic wordt gezegd: de huizenprijzen volgden met name de loonontwikkeling. De markt was op een gegeven moment wel overspannen, maar een bubbel was er zeker niet.

Verder ook nog een leuke wetenswaardigheid over het vaak als heilig aangehaalde Duitsland (vaak met linkjes naar woningen in de middle of nowhere):
De prijzen van Nederlandse woningen zijn dan ook niet zo veel hoger dan die in de landen om ons heen. In Duitsland ligt de gemiddelde woningprijs nu rond de 215.000 euro, in België rond de 200.000 euro. In Nederland staan we nu op 226.000 euro. België en Duitsland kennen geen, of nauwelijks, hypotheekrenteaftrek. Er is dus niet zozeer sprake van een grote huizenprijsbubbel, maar vooral van een demografische bubbel.

[ Voor 26% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 30-01-2013 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:38:

De banken zijn niet verplicht de waardes in hun boeken te hertaxeren, dus zolang ze niets doen staat er een lening van 500k met een onderpand van 500k.

Pas op het moment dat ze brieven gaan sturen of hertaxeren moeten ze de boeken aanpassen. Dan staat er opeens lening van 500k met onderpand 350k en moeten ze actie ondernemen.

Het hele verhaal van brieven versturen is niet in het voordeel van de bank en ze zullen dit alleen doen in heel bijzondere situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 13:44:
[...]

De banken zijn niet verplicht de waardes in hun boeken te hertaxeren, dus zolang ze niets doen staat er een lening van 500k met een onderpand van 500k.
Volgens mij hebben bedrijven wel een bepaalde plicht om de juiste informatie o.a. naar hun aandeelhouders te verstrekken. Aandeelhouders zullen namelijk niet blij zijn als ze aandelen kopen van een bedrijf waar 10 miljard in de boeken staat en dat blijkt slechts 1 miljoen werkelijk waard te zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 13:44:
[...]

Pas op het moment dat ze brieven gaan sturen of hertaxeren moeten ze de boeken aanpassen. Dan staat er opeens lening van 500k met onderpand 350k en moeten ze actie ondernemen.
Dat hangt er o.a. van de gebruikte waarderingsmethodiek af.
Maar jij denkt dat bijv. rating agencies dit bij hun beoordeling niet meenemen :?
Linksom of rechtsom heeft het invloed op een bank en dus invloed op beleid.
Het hele verhaal van brieven versturen is niet in het voordeel van de bank en ze zullen dit alleen doen in heel bijzondere situaties.
Zoals ik al schreef, daar zou ik niet te zeker van zijn. Wat in het voordeel is van de bank verandert nogal eens. Of vanuit andere hoek komt druk om hier iets mee te doen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 13:24:
[...]

Ik ben blij dat je het zegt:

[afbeelding]
Bron: CBS, gemiddelde huizenprijzen in euro, totale loonsom Nederland * 1000 euro

I rest my case ;)
Wat voor een looncijfer gebruikt men hier? Ik gok op bruto loon. Hoe staat het echter met de koopkracht van de bruto loon, want je kunt wel een fors bruto loon hebben, maar als je bezwijkt onder de belastingen, brengt het weinig.

UItgaande van de bruto lonen, zie je in deze grafiek heel goed het effect van de steeds lagere rente en steeds ruimere leenmogelijkheden vanaf de jaren 90. In 1995 lag de huizenprijs in deze grafiek behoorlijk onder de loonsom. Er is nu dus nog wel ruimte naar beneden :P

Dan zal natuurlijk onder de huidige omstandigheden de loonsom niet echt veel toenemen. Integendeel, zoals het er nu naar uitziet zal deze door oplopende werkloosheid gaan dalen.

[ Voor 14% gewijzigd door EXX op 30-01-2013 14:12 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

EXX schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 14:11:
UItgaande van de bruto lonen, zie je in deze grafiek heel goed het effect van de steeds lagere rente en steeds ruimere leenmogelijkheden vanaf de jaren 90. In 1995 lag de huizenprijs in deze grafiek behoorlijk onder de loonsom. Er is nu dus nog wel ruimte naar beneden :P
Het effect van lage rente en het populairder worden van de aflossingsvrije hyoptheek is zeker ook terug te zien, daarom stegen de huizenprijzen harder dan de lonen. Maar dat maakt nog niet dat de verhoudingen ineens totaal zoek zouden zijn geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 14:31:
[...]
Het effect van lage rente en het populairder worden van de aflossingsvrije hyoptheek is zeker ook terug te zien, daarom stegen de huizenprijzen harder dan de lonen. Maar dat maakt nog niet dat de verhoudingen ineens totaal zoek zouden zijn geraakt.
Verhouding 1995:
90k / 135 = 0,66
Verhouding 2008:
255k / 230 = 1,1

Stijging relatieve huizenprijs (die idealiter 0% zou moeten zijn): 1,1 / 0,66 = 1,66 => 66% (!!!)

Dat is echt bizar.

Nu zijn de prijzen enigszins "genormaliseerd" (nog lang niet waar het zou moeten zijn):
Verhouding
225k/240k = 0,94. Nog steeds een relative overwaardering t.o.v. 1995 van: 0,94 / 0,66 = 1,42 => 42%.

Kortom, we hebben nog wel even te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Want we nemen voor gemak even aan dat 1995 de "normaal' is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 18:01

page404

Website says no

Bartjuh schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 15:08:
[...]

Verhouding 1995:
90k / 135 = 0,66
Verhouding 2008:
255k / 230 = 1,1

Stijging relatieve huizenprijs (die idealiter 0% zou moeten zijn): 1,1 / 0,66 = 1,66 => 66% (!!!)
Tot hier heb je het over feiten ;)
Dat is echt bizar.

Nu zijn de prijzen enigszins "genormaliseerd" (nog lang niet waar het zou moeten zijn):
Verhouding
225k/240k = 0,94. Nog steeds een relative overwaardering t.o.v. 1995 van: 0,94 / 0,66 = 1,42 => 42%.
Hoe bepaal je wat "genormaliseerd" is? Wanneer weer je waar "je had moeten zijn"?
De huizen zijn duurder geworden, maar de economie en demografie van het land verandert. Er gaan meer mensen in de steden wonen, er zijn meer mensen, de rente is structureel lager en het welvaartsniveau is gestegen (2-verdieners). Ik kan dat niet zomaar verdisconteren in jouw berekeningen hierboven, dus ik weet niet welk effect ze hebben, maar je moet ze zeker meenemen.
Kortom, we hebben nog wel even te gaan.
Dat is dus blijkbaar de wens die de vader is van de gedachte. Je wil misschien (??) graag dat ze gaan dalen, maar er is ook een goeie kans dat de ergste daling achter de rug is. Zeker als je bedenkt dat de bodem vaak even doorveert (een naijleffect) voordat de markt zich 'herstelt'.
Ik lees vaak dergelijke conclusies in dit topic, en gezien de cijfers van de afgelopen twee jaar is het makkelijk om gelijk te hebben. Maar om nu te stellen dat we met zijn allen tot het gaatje gaan, lijkt me geen realistisch scenario (meer).
Volgens mij zijn er genoeg factoren te bedenken die weer voor een opwaartse druk gaan zorgen; herstel van de wereldeconomie, maar ook het feit dat veel mensen die 'nog even gewacht hebben', nu toch wel een keer de stap willen, of MOETEN gaan maken. De markt zit op slot, en dat is eigenlijk waar niemand beter van wordt.

/edit: ruimte naar beneden? Naar boven toe is nog vééél meer ruimte! :+
Let wel, voor mij hoeven ze niet meer tot in de hemel te groeien, maar dat gespeculeer op complete villa's voor een appel en een ei begin ik een beetje beu te raken. Dat gaat gewoon niet gebeuren. En als dat wel zo is, dan heeft ook niemand meer in NL het geld om die appel en ei op te hoesten ;w

[ Voor 9% gewijzigd door page404 op 30-01-2013 15:53 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ach, er zijn 24k woningen aangevraagd via vergunningen. Dit is voor de vervanging van de bestaande voorraad praktisch al te weinig. In combinatie met een verkleinde bouwsector is dit een recept voor een nieuwe boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:38

Fiber

Beaches are for storming.

Zegt niks. Ik las pas ergens dat in de VS werkende dertigers en veertigers weer bij pa en ma intrekken omdat ze eenvoudigweg geen eigen huis meer kunnen betalen. Huizen genoeg daar, maar als je het niet kan betalen dan heb je daar niets aan...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Senor Sjon schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 16:22:
Ach, er zijn 24k woningen aangevraagd via vergunningen. Dit is voor de vervanging van de bestaande voorraad praktisch al te weinig. In combinatie met een verkleinde bouwsector is dit een recept voor een nieuwe boom.
Dat is inderdaad het vervelende van deze misschien nu al te diepe daling: er wordt daardoor een voedingsbodem gelegd voor een nieuwe forse stijging + de speculatie daarop (en alle ellende die we eerder zagen 1998-2003).
De overheid helpt daarbij ook niet echt mee door kortetermijnbeleid te voeren, wat soms ook nog haaks staat op het langetermijnbeleid, wat anticyclisch zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Fiber schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 16:43:
Zegt niks. Ik las pas ergens dat in de VS werkende dertigers en veertigers weer bij pa en ma intrekken omdat ze eenvoudigweg geen eigen huis meer kunnen betalen. Huizen genoeg daar, maar als je het niet kan betalen dan heb je daar niets aan...
De situatie is daar zo anders m.b.t. financiering, bestemming, bouwkwaliteit, grondprijs etc dat het niet te vergelijken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Senor Sjon schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 16:47:
[...]

De situatie is daar zo anders m.b.t. financiering, bestemming, bouwkwaliteit, grondprijs etc dat het niet te vergelijken is.
En bovendien: de centra van grote, populaire steden zoals New York en London waren altijd al onbetaalbaar, onafhankelijk van welke bubbel dan ook. Het is in die steden daarom sowieso veel gebruikelijker om langer thuis te wonen, dan wel om met andere volwassen, werkende mensen in een soort studentenhuis te wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
nare man schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 16:53:
[...]

En bovendien: de centra van grote, populaire steden zoals New York en London waren altijd al onbetaalbaar, onafhankelijk van welke bubbel dan ook. Het is in die steden daarom sowieso veel gebruikelijker om langer thuis te wonen, dan wel om met andere volwassen, werkende mensen in een soort studentenhuis te wonen.
Heb inderdaad wel is woningen voorbij zien komen in New York die kwa huur op de 1200dollar per DAG zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Dan heb je het wel echt over extreme situaties :)

Een maat van me zit nu in NYC voor zijn werk en zit eerst twee maanden in een alternative business accommodation (gemeubileerd appartement voor expats). 35m2 op de 9e verdieping in een nieuwe flat aan Broadway, en dat kost zijn werkgever ongeveer USD 2600 per maand. Wel een volledig zelfvoorzienend unitje: woonkamertje, slaapkamertje, wasruimte, keukentje. Alles zit erin, het is alleen gewoon heel erg klein :P

[ Voor 18% gewijzigd door nare man op 30-01-2013 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 15:47:
Nee, was nog steeds iets overgewaardeerd. Dus de percentages zijn nog aan de voorzichtige/lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
nare man schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 17:03:
Dan heb je het wel echt over extreme situaties :)

Een maat van me zit nu in NYC voor zijn werk en zit eerst twee maanden in een alternative business accommodation (gemeubileerd appartement voor expats). 35m2 op de 9e verdieping in een nieuwe flat aan Broadway, en dat kost zijn werkgever ongeveer USD 2600 per maand. Wel een volledig zelfvoorzienend unitje: woonkamertje, slaapkamertje, wasruimte, keukentje. Alles zit erin, het is alleen gewoon heel erg klein :P
Dat valt me dan weer niks tegen, zo leer je weer is iets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Arnout schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 16:46:
Dat is inderdaad het vervelende van deze misschien nu al te diepe daling: er wordt daardoor een voedingsbodem gelegd voor een nieuwe forse stijging + de speculatie daarop (en alle ellende die we eerder zagen 1998-2003).
De prijzen t.o.v. inkomen zijn nog steeds vrij hoog t.o.v. 10, 20 of 30 jaar geleden. De volgende forse stijging kan vrij simpel voorkomen worden door de kredietlimieten niet te verruimen. Zelf inleggen dus i.p.v. heel veel lenen. Dat is iets wat de overheid volledig kan beperken.
Meer nieuwbouw zou een andere mogelijkheid zijn, helaas gebeurt er momenteel het tegenovergestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:38

Fiber

Beaches are for storming.

Maar wat ik bedoel is dat het niets zegt hoe groot de woningvoorraad is en hoeveel daar per jaar bij komt. Als je het niet kan betalen dan heb je er niets aan. Ik woon nu alleen op 70 vierkante meter, ruimte genoeg voor mij alleen, daar kunnen nog best een paar mensen bij als dat nodig is. Ik heb buren die met een stuk of drie kinderen in zo'n zelfde huis wonen. Ik moet er niet aan denken, maar zo lang ze nog jong zijn gaat dat prima. Dus er is woonruimte genoeg in Nederland, maar er komt wellicht wel een verdelingsprobleem en een financieringsprobleem. En op de wat langere duur een kwaliteitsprobleem.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 15:47:
Nou, we kunnen wel even verder terug in de tijd gaan, dan zal je zien dat 1995 ook al hoger dan "normaal" was :P. (en dan bedoel ik de huizenprijs). Volgens mij is dat net een paar jaar nadat de spaarhypotheek en lenen op dubbel inkomen in zwang raakte.

Ik zou dat plaatje weleens teruggetrokken willen zien naar, zeg, 1970 ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 30-01-2013 18:54 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
JvS schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 18:54:
[...]
Nou, we kunnen wel even verder terug in de tijd gaan, dan zal je zien dat 1995 ook al hoger dan "normaal" was :P. (en dan bedoel ik de huizenprijs). Volgens mij is dat net een paar jaar nadat de spaarhypotheek en lenen op dubbel inkomen in zwang raakte.

En dan zul je zien dat dat vanaf dat er huizen zijn die prijs alleen maar is toegenomen. De economy en wat mensen te besteden hebben zijn echter ook nogal toegenomen dus alleen naar de huizenprijzen kijken zegt niets.

Het echte probleem lijkt me nog steeds dat er te weinig (goede) huizen worden gebouwd. Je kun de prijs nl. wel reguleren door het bedrag dat je kunt lenen te verlagen, maar eigenlijk moet je gewoon zorgen dat er goede marktwerking is. En die krijg je alleen maar door vraag en aanbod op elkaar af te stemmen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

JvS schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 18:54:
[...]

Het is vooral de aflossingsvrije hypotheek die in zwang raakte die voor de extra stijging na 1995 heeft gezorgd. Daarvoor zal het idd het dubbele inkomen zijn geweest. Maar als je 1970 met 1995 gaat vergelijken, vergelijk je appels met peren. De regels van het spel waren toen totaal anders. Je ziet nu ook dat de regels van het spel veranderen en dat de huizenprijs daarop reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Laatste keer dat ik wiskunde volgde, kon je niet zomaar een 'totaal' vergelijken met een 'gemiddelde'.

Ik denk dat als je niet totale loongroei neemt maar gemiddelde (oftewel, dat je rekening gaat houden met de gegroeide bevolking wat min of meer een groter totaal loon garandeerd) het plaatje er schrikbarend anders uitziet.

En dan is die daling ineens heel goed te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
Arnout schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 08:45:
[...]

Dat hangt er maar net vanaf of het lukt om 'het volk' geleidelijk te laten wennen aan het idee dat het de komende 10-20 jaar erop neerkomt dat er hoe dan ook extra geld richting de woning moet.

Nou ja, alle nieuwe huizenkopers moeten nu binnen 30 jaar het huis aflossen. Voor de 'oude' huizenkopers gaat het allemaal maar om het gedeelte wat onder water staat. Dus wat betreft hebben de 'oude' huizenkopers nog steeds een stuk minder verplichtingen.

Ik vraag me ook wat mensen denken dat het alternatief is van het gedeelte wat onder water staat, stukje bij beetje te aflossen? Wachten tot de woning een keer verkocht gaat worden, en dan in 1 x het bedrag betalen?

En wat gebeurt er als de rentevaste periode afloopt? Ik vrees dat het dan moeilijk wordt om tegen een gunstig tarief de lening te herfinancieren.

Vogens mij zijn er niet zo veel alternatieven dan "de tering naar de nering te zetten" en langzamerhand af te gaan lossen. Af de bank het nu eist of niet.

[ Voor 12% gewijzigd door _starbuck_ op 30-01-2013 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

page404 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 15:48:
[...]
Hoe bepaal je wat "genormaliseerd" is? Wanneer weer je waar "je had moeten zijn"?
De huizen zijn duurder geworden, maar de economie en demografie van het land verandert.
Yes, mensen worden ouder en gaan naar een relatief kleine verzorgingsflat. Er zijn dus minder gewone koopwoningen nodig (wel meer verzorgingsflats). Maar flats zijn goedkoper. Populatie omvang verandert weinig.
Er gaan meer mensen in de steden wonen, er zijn meer mensen, de rente is structureel lager en het welvaartsniveau is gestegen (2-verdieners).
Er wonen meer mensen in de steden, maar de lonen zijn daar ook hoger. Dus zal minder uitmaken op de ratio. Bovendien, 66% :X Als men qua ruimte/tuin etc gelijkwaardig zou wonen misschien, maar men woont veel kleiner voor eenzelfde prijs als men buiten de stad een gewoon huis zou kopen. Immers, je koopt tot wat je kan betalen, en niet hoger.

Daarnaast zijn er meer singles dan ooit. Als je uit gaat van 2 salarissen dan betekend dat dat singles veel harder de sjaak zijn dan 20 jaar geleden. Die betalen premium, en ook dat gaat in de prijzen hakken. Ze kunnen het gewoonweg niet meer opbrengen.
[...]
Dat is dus blijkbaar de wens die de vader is van de gedachte. Je wil misschien (??) graag dat ze gaan dalen, maar er is ook een goeie kans dat de ergste daling achter de rug is. Zeker als je bedenkt dat de bodem vaak even doorveert (een naijleffect) voordat de markt zich 'herstelt'.
Ik lees vaak dergelijke conclusies in dit topic, en gezien de cijfers van de afgelopen twee jaar is het makkelijk om gelijk te hebben. Maar om nu te stellen dat we met zijn allen tot het gaatje gaan, lijkt me geen realistisch scenario (meer).
Volgens mij zijn er genoeg factoren te bedenken die weer voor een opwaartse druk gaan zorgen; herstel van de wereldeconomie, maar ook het feit dat veel mensen die 'nog even gewacht hebben', nu toch wel een keer de stap willen, of MOETEN gaan maken. De markt zit op slot, en dat is eigenlijk waar niemand beter van wordt.
Vooralsnog ben ik, als een van de weinigen hier, die 4-5-6 jaar geleden deze malaise op de woningmarkt correct voorspelde. Ik kan nog wel een paar posters noemen hier die het hier niet mee eens waren. "20% daling zeg je! Wat een onzin! Echt niet", dergelijke reacties, ik hoor het nog zo. Dan denk ik; wie denkt hier nou met de onderbuik? De mensen die toen dachten dat de sky the limit was en de huizenprijzen toch altijd wel zouden blijven groeien, en hun investering top was (je bent gek als je het niet doet)? Of de mensen die van mening waren dat het flink moest gaan dalen op een moment in de nabije toekomst omdat ze inzagen dat iets dergelijks niet volgehouden kan worden?

Vooralsnog hebben die perceived "pessimisten" (ik noem het eerder realisten) wel gelijk gehad. Ik denk dat we ongeveer half-way zitten. 15% er inmiddels af, nog 10 tot 15% te gaan. De nieuwe realiteit zit er nou net een beetje in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-09 21:36
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 13:24:
...
Eigenlijk wat de hele tijd al in dit topic wordt gezegd: de huizenprijzen volgden met name de loonontwikkeling. De markt was op een gegeven moment wel overspannen, maar een bubbel was er zeker niet.
Ik vind dit altijd een interessante tabel:
Het percentage van de (gezins)inkomen besteed aan de woning (huur en koop).

Hieruit valt op te maken dat we in de periode 1992 t/m 2010 ongeveer evenveel hebben uitgegeven om te wonen en dus de betaalbaarheid van woningen al jaren hetzelfde is.

De huizenprijzen zijn inderdaad flink gestegen en gedaald. Maar dit heeft naar mijn mening niets met te dure huizen te maken, maar met het economisch klimaat en de verandering in de hypotheekregels en hypotheekrenteaftrek.

(Dit vind ik trouwens ook een intressante tabel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Steamwitz schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:42:
[...]

Hieruit valt op te maken dat we in de periode 1992 t/m 2010 ongeveer evenveel hebben uitgegeven om te wonen en dus de betaalbaarheid van woningen al jaren hetzelfde is.
In die tabellen is de hypotheekrenteaftrek-subsidie niet meegenomen a 14 miljard per jaar, die de afgelopen 20 jaar 6x over de kop is gegaan. Dat wordt namelijk betaald via loonbelasting.

De belasting op loon, inkomsten, en vermogen is 46,4 miljard over heel 2012:
http://www.rijksoverheid....ien/inkomsten-en-uitgaven

Kortom; 1 freaking 3de van de inkomstenbelasting die je betaald gaat rechtstreeks naar de HRA-subsidie (en dus mede je hypotheek bekostigen), maar is niet direct zichtbaar als besteding aan wonen. Dat is dus zo 10%+ extra boven de getallen die daar staan. Ik weet niet hoeveel hypotheken er in NL zijn, 5 miljoen? (wat was het, 2,2 personen per huishouden - huurders - sommigen die huis hebben afbetaald), dus dat is bijna 3000 euro (minimaal) extra per gemiddeld huishouden meer aan wonen per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En het dubbele van dat totaalbedrag aan belasting gaat op aan de zorg... HRA is peanuts daarmee vergeleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Senor Sjon schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 23:18:
En het dubbele van dat totaalbedrag aan belasting gaat op aan de zorg... HRA is peanuts daarmee vergeleken.
Klopt, maar daar hebben we het niet over. Het gaat hier om de "gemaskeerde" kosten die niet direct transparant zijn, maar wel degelijk meedoen met de totale woonlasten. De woonlasten zijn dus significant omhoog gegaan (ondanks de lagere rente). Die 1/3de loonbelasting kan zonder HRA ook gewoon niet geheven worden. Als mensen 1/3de minder loonbelasting hoeven te betalen per jaar zonder HRA te korten (omdat HRA dan aan een boom groeit), dan knallen ze vooruit in koopkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboytim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10-2024
Bartjuh schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 23:27:
[...]

Klopt, maar daar hebben we het niet over. Het gaat hier om de "gemaskeerde" kosten die niet direct transparant zijn, maar wel degelijk meedoen met de totale woonlasten. De woonlasten zijn dus significant omhoog gegaan (ondanks de lagere rente). Die 1/3de loonbelasting kan zonder HRA ook gewoon niet geheven worden. Als mensen 1/3de minder loonbelasting hoeven te betalen per jaar zonder HRA te korten (omdat HRA dan aan een boom groeit), dan knallen ze vooruit in koopkracht.
1/3e loonbelasting minder is net zo een belastingverlaging voor de rijken als dat de HRA dat is. Dan zou je de volgende schijven krijgen:

1: 35.6
2: 38.4
3: 28.1
4: 34.8

Dit omdat je in schijf 1 en 2 respectievelijk 5.85% en 10.8% loonbelasting betaald. De rest premie voor de volksverzekeringen.

Moet wel zeggen, de partij die dit voorsteld krijgt direct mijn stem.

[ Voor 3% gewijzigd door daboytim op 30-01-2013 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Steamwitz schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:42:
[...]

De huizenprijzen zijn inderdaad flink gestegen en gedaald. Maar dit heeft naar mijn mening niets met te dure huizen te maken, maar met het economisch klimaat en de verandering in de hypotheekregels en hypotheekrenteaftrek.

(Dit vind ik trouwens ook een intressante tabel.)
Mooie cijfers. Thx voor posten. Goede onderbouwing van wat velen in dit topic al de hele tijd zeggen en wat jij ook zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiaX
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 23:54:
[...]

Mooie cijfers. Thx voor posten. Goede onderbouwing van wat velen in dit topic al de hele tijd zeggen en wat jij ook zegt :)
Is het schouderklopje dat je jezelf nu geeft niet iets te voorbarig? Spelen er niet meer factoren?
Mensen geven nog ongeveer evenveel uit, omdat ze niet meer kunnen/willen. Wonen mensen nu niet gemiddeld kleiner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Begrotingscontroleur van de EC komt naar Den Haag.

TSHTF? Worden ze hierna dan eindelijk wakker in Brussel en beseffen ze dat we hier een hogere schuld hebben dan bijvoorbeeld een griekenland of spanje?

Dit zou zomaar eens zo'n klein berichtje kunnen zijn met (uiteindelijk) verstrekkende gevolgen voor bijvoorbeeld de HRA.

[ Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 31-01-2013 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-12-2024
Myrdreon schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 08:01:
Begrotingscontroleur van de EC komt naar Den Haag.

TSHTF? Worden ze hierna dan eindelijk wakker in Brussel en beseffen ze dat we hier een hogere schuld hebben dan bijvoorbeeld een griekenland of spanje?

Dit zou zomaar eens zo'n klein berichtje kunnen zijn met (uiteindelijk) verstrekkende gevolgen voor bijvoorbeeld de HRA.
Heb je je eigen link wel gelezen?
Nederland is niet het enige land dat zo'n functionaris krijgt. Ook de andere EU-landen krijgen een begrotingscontroleur. Alleen Griekenland, Ierland en Portugal krijgen er nog geen, omdat zij al onder verscherpt toezicht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Maatregelen politiek treffen bouw meer dan gemiddeld
Weinig aandacht

Ook noemt de EIB het "opvallend hoe weinig aandacht er is geweest vanuit de mededingingsautoriteit en de politiek" voor het feit dat huishoudens bij de Nederlandse banken meer voor hun rente betalen van de hypotheeklening dan in de buurlanden Duitsland, België en Frankrijk.

Ook vindt het EIB dat toezichthouder De Nederlandsche Bank de strengere kredietregels 'rigide' interpreteert.

"De banken hebben zich in hun verweer beroepen op de zogenaamde 'funding gap'. Er is echter geen reden waarom de omvang van de spaartegoeden gelijk zou moeten zijn aan de omvang van de hypothecaire kredietverlening", aldus het EIB.
Goed punt stippen ze daar aan. Hopelijk begint het op dat vlak nu een keer te rommelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Arnout op 31-01-2013 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hele ochtend was het EiB en een oud aannemer van me al op radio 1. Wel grappig om mensen die je kent op de radio te horen, gebeurt me niet te vaak. Vanochtend ook Haarsma op de radio dat het HRA-artikel uit het Kunduzakkoord toch niet zo'n goed idee was. Hij riep dan ook het kabinet op om te blijven kijken wat regels doen, want bv dat 100% aflossen gaat nog grofweg ~50.000 banen kosten i.c.m. de verhuurdersheffingen.

Maar het is wel een rode draad qua regels en Nederlandse interpretatie, zie de rijbewijsrichtlijn voor motoren bijvoorbeeld, veel strenger dan de rest van de EU gemaakt. Of de cookiewetgeving die hier hinderlijker is dan flash pop-up banners. Zo zijn er nog wel meer zaken die we 'verkeerd' vertalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

NiaX schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 08:00:
[...] Spelen er niet meer factoren?
Mensen geven nog ongeveer evenveel uit, omdat ze niet meer kunnen/willen. Wonen mensen nu niet gemiddeld kleiner?
Er is een groep in dit topic die steevast beweert dat de huizenprijs buiten elke proportie was in vergelijking met het inkomen. Dat kun je niet meer met droge ogen beweren als je die cijfers ziet. Dat was enige punt dat ik wilde maken. Wat de gemiddelde huizengtootte daarmeee heeft te maken, zie ik niet helemaal. Bovendien lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat de gemiddelde huizengrootte per persoon zou zijn afgenomen. Huizen in de Vinex-wijkennu zijn volgens mij groter dan de doorzonwoningen uit de jaren 60/70. Verder bestaat een groot deel van de huizenvoorraad gewoon uit huizen die er al tientallen jaren, soms wel mee dan 100 jaar staan. De gemiddelde grootte zal dus niet snel wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 08:50:
[...]

Er is een groep in dit topic die steevast beweert dat de huizenprijs buiten elke proportie was in vergelijking met het inkomen. Dat kun je niet meer met droge ogen beweren als je die cijfers ziet. Dat was enige punt dat ik wilde maken. Wat de gemiddelde huizengtootte daarmeee heeft te maken, zie ik niet helemaal. Bovendien lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat de gemiddelde huizengrootte per persoon zou zijn afgenomen. Huizen in de Vinex-wijkennu zijn volgens mij groter dan de doorzonwoningen uit de jaren 60/70. Verder bestaat een groot deel van de huizenvoorraad gewoon uit huizen die er al tientallen jaren, soms wel mee dan 100 jaar staan. De gemiddelde grootte zal dus niet snel wijzigen.
Jij wilt na een daling van 20(?) % met droge ogen beweren dat er geen lucht in de markt zat? Dat huizenprijzen realistisch waren 3 jaar geleden en nu dus zwaar ondergewaardeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Tleilaxu op 31-01-2013 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Tleilaxu schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 08:54:
[...]

Jij wilt na een daling van 20% met droge ogen beweren dat er geen lucht in de markt zat?
Niet te vergeten de lening die er stond tov het loon, die is ook hard gestegen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Jij wilt na een daling van 20(?) % met droge ogen beweren dat er geen lucht in de markt zat? Dat huizenprijzen realistisch waren 3 jaar geleden en nu dus zwaar ondergewaardeerd?
De financieringsmogelijkheden zijn met dezelfde percentages gedaald. Dus ja... welke lucht hebben we het over?

Anders wat. De gemeente wil ook budgetneutraal werken en 'compenseert' de WOZ daling. De topper verdubbelt het tarief zelfs.
http://www.telegraaf.nl/o.../__Ozb_fors_omhoog__.html

Er zijn er negen die verlagen en een zootje op nul. De rest stijgt. Bij het artikel zit een PDF met alle gemeentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Topicstarter
Senor Sjon schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 09:01:
[...]

De financieringsmogelijkheden zijn met dezelfde percentages gedaald. Dus ja... welke lucht hebben we het over?
Financieringslucht? ;) Ik zou de huizenprijzen wel eens willen zien als we de regels van Duitsland hanteren.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Senor Sjon schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 09:01:
[...]

Anders wat. De gemeente wil ook budgetneutraal werken en 'compenseert' de WOZ daling. De topper verdubbelt het tarief zelfs.
http://www.telegraaf.nl/o.../__Ozb_fors_omhoog__.html

Er zijn er negen die verlagen en een zootje op nul. De rest stijgt. Bij het artikel zit een PDF met alle gemeentes.
Niet iedereen financiert 100%. Voor mensen met spaargeld is de betaalbaarheid enorm gestegen.
Dus lucht ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Arnout schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 08:33:
Maatregelen politiek treffen bouw meer dan gemiddeld

[...]

Goed punt stippen ze daar aan. Hopelijk begint het op dat vlak nu een keer te rommelen.
In Duitsland financieren ze 75% van de onderliggende waarde en kun je geen aflossingsvrije hypotheek afsluiten dat wellicht al een deel van de prijs kan verklaren. Bovendien kun je tegenwoordig, als je in een grensstreek woont, een hypotheek in Duitsland afsluiten voor je huis in Nederland.

[ Voor 5% gewijzigd door stin op 31-01-2013 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

[...]

De huizenprijzen zijn met ongeveer zelfde percentage gedaald als de financieringsmogelijkheden, dus ja dat wil ik nog steeds met droge ogen beweren. Daarbij merk ik wel op dat de markt in 2007/2008 overspannen was en dat de huizenprijzen toen wel relatief gezien hoog waren. Dat mag je van mij best "lucht" noemen.
Krisp schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 09:12:
[...]

Financieringslucht? ;) Ik zou de huizenprijzen wel eens willen zien als we de regels van Duitsland hanteren.
Andere regels, andere prijzen. Dat zal niemand ontkennen. Als je HRA afschaft dan heeft dat ook invloed.

Wat trouwens opvallend is, is dat de gemiddelde huizenprijs in DL vergelijkbaar is met NL en dat zonder HRA...(en nu ga ik natuurlijk weer allemaal linkjes krijgen naar huizen in de middle of nowhere die heel groot zijn)

[ Voor 31% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 31-01-2013 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

In Duitsland is het gebruikelijk om 20% zelf in te leggen, daar lijkt men in NL ook naartoe te willen. Sterker nog: Moneyou rekent al met een eigen inleg van 10-20%. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Franck schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 08:29:
[...]

Heb je je eigen link wel gelezen?

[...]
Jazeker, daarom sprak ik ook richting de toekomst. Er komt nu dus in-side een mannetje dat direct gaat rapporteren. Dan is het een kwestie van tijd voordat ze zien hoe groot die problemen daadwerkelijk zijn en oplossingen gaan eisen.
De trojka kwam ook niet naar Griekenland toen het op papier nog in orde leek te zijn, kwam pas naderhand.

Het lijkt nu nog op papier in orde te zijn in Nederland... en als ze iets gaan aanpakken, zal een van de eerste onderwerpen de HRA/koopsubsidie zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 31-01-2013 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-12-2024
Myrdreon schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 10:13:
[...]
Jazeker, daarom sprak ik ook richting de toekomst. Er komt nu dus in-side een mannetje dat direct gaat rapporteren. Dan is het een kwestie van tijd voordat ze zien hoe groot die problemen daadwerkelijk zijn en oplossingen gaan eisen.
De trojka kwam ook niet naar Griekenland toen het op papier nog in orde leek te zijn, kwam pas naderhand.

Het lijkt nu nog op papier in orde te zijn in Nederland... en als ze iets gaan aanpakken, zal een van de eerste onderwerpen de HRA/koopsubsidie zijn.
Ik zie in de link geen enkele bevestiging van wat je hier zegt. Er wordt nergens gesproken over de HRA of "grote problemen". Dat jij vindt dat de HRA aangepakt moet worden, betekend niet automatisch dat dat mannetje de HRA op zijn agenda heeft staan hoor. Ook staat nergens dat die problemen zo groot zijn. Als je bronnen hebt voor je beweringen zie ik ze graag. De vergelijking met de trojka gaat al helemaal nergens over...

[ Voor 4% gewijzigd door Franck op 31-01-2013 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Tleilaxu schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 09:52:
[...]

Niet iedereen financiert 100%. Voor mensen met spaargeld is de betaalbaarheid enorm gestegen.
Dus lucht ja.
Hoeveel geld je ook meebrengt, het verhoogd de betaalbaarheid niet. Mijn max hypotheek is flink aan het kelderen, terwijl ik 1/3 in kan brengen.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Pagina: 1 ... 26 ... 40 Laatste

Dit topic is gesloten.