Welnee. Dat doet de notaris en daar betaal je die man/vrouw ook voor. Afgezien daarvan doe je zo'n onderzoek door middel van een simpele kadastrale/hypothecaire recherche. Weet je hoe lang dat onderzoek duurt? Minder dan een minuut (als het kadaster meewerkt).
Een kadastraal onderzoek kost iets van twee à drie euro, een hypothecair onderzoek (dat gebeurt veelal tegelijkertijd) idem. De notaris doet dit onderzoek bij elk dossier minimaal drie keer, samen met diverse andere verplichte onderzoeken.
Dit soort onderzoeken doe ik dagelijks (notariskantoor). De bank kán dat onderzoek technisch zelf ook doen (ze hebben ook direct toegang tot het kadaster, net als de notaris), maar ze hebben de kennis en vaardigheden niet om het correct te interpreteren. Dat erkennen ze zelf ook en dat is op zich geen enkel probleem: ik heb ze regelmatig aan de lijn om ze even bij te praten over bepaalde onderzoeken.
Verder zullen ze graag de kredietwaardigheid van de hypotheekgever (de huiseigenaar) in orde is,
Idd: BKR-inzage. Kost <1 minuut om te checken (dit kan de bank wel, de notaris niet).
en -indien van toepassing- is er wat papierwerk omtrent de NHG.
En dit zijn standaardformuliertjes.
Wellicht vergeet ik nog wat, maar het zal duidelijk zijn dat er toch iets meer aan zit dan het afsluiten van een verzekeringhypotheek.
Eigenlijk niet. Een hypothecaire geldlening is, met name sinds 1 januari jl., een vreselijk standaard iets. Annuïteit of lineair, rentepercentage, rentevastperiode, looptijd, wel/geen NHG, wel/geen overlijdensrisicoverzekering en dan heb je de spannendste dingen wel gehad.
Je kunt mij niet wijsmaken dat dat >2000 euro moet kosten. Helemaal niet als een notaris voor het opmaken en ondertekenen van de hypotheekakte 400 à 500 euro rekent. En dat is inclusief btw (het bedrag dat je betaalt aan een hypotheekadviseur is vrijgesteld van btw), en inclusief kadasterkosten (want die incasseert de notaris namens het kadaster). Een hypotheekakte voor een particulier is in 99 van de 100 gevallen standaardwerk, dus dat een notaris daar niet meer voor rekent is naar mijn idee logisch. Leg mij dan maar eens uit waarom het advies voor diezelfde hypotheek >2000 euro moet kosten...
edit - wat ik vergeet is dat afgesloten hypotheken (volgens mij) door een notaris moeten worden bekrachtigd.
Ongeveer. De bank verstrekt je een geldlening (dit kan zonder notaris), maar wil daarvoor iets in onderpand terug: jouw huis. Vanwege dat onderpand is de rente voor die lening ook veel lager dan bij een DLK of een PL.
Voor het in onderpand geven van je huis is het noodzakelijk dat je naar de notaris gaat, daar is geen andere mogelijkheid voor. Het hypotheekrecht wordt gevestigd door het inschrijven van een afschrift van de akte die de notaris gemaakt heeft bij het kadaster. Zolang de akte niet is ingeschreven, is er nog geen hypotheekrecht gevestigd, punt.
Nu wordt het leuk.

Veel mensen zeggen: 'ik neem een hypotheek!' Welnee. Je néémt geen hypotheek, je gééft hypotheek. Aan de bank.
Het is eigenlijk heel simpel. Als cliënt doe je twéé dingen met de bank: je léént geld en je gééft je huis (stuk grond, bedrijfspand, teboekgesteld schip, whatever) in onderpand. Dat zijn twee rechtshandelingen waarbij 'toevalligerwijze' dezelfde partijen zijn betrokken: jij en de bank.
Voor de geldlening geldt:
jij bent geldnemer/schuldenaar, de bank is geldgever/schuldeiser.
Voor het hypotheekrecht geldt:
jij bent hypotheek
gever, de bank is hypotheek
nemer. Je
was dus de volle eigenaar, maar één van de rechten die daar bij hoort (het recht van hypotheek), heb je aan de bank gegeven. De bank wordt daarmee dus hypotheek
houder.
In de loop van de jaren los je (als het goed is) de geldlening af. Na 30 jaar is de geldlening volledig afgelost en kan de inschrijving bij het kadaster worden doorgehaald (dit gebeurt uiteraard eerder bij verkoop van die woning).
Gedurende de looptijd van die geldlening is het hypotheekrecht in het bezit van de bank en is de bank dus hypotheekhouder; na aflossing van de lening en doorhaling van het hypotheekrecht komt het hypotheekrecht automatisch weer bij je terug (vroeger verviel het hypotheekrecht, tegenwoordig is het eenzijdig opzegbaar, wat administratief gezien praktischer is).
Al die tijd is de bank hypotheekhouder geweest (want de bank had het recht van hypotheek, remember?). En in tegenstelling tot wat veel mensen denken (en tot wat bijna iedereen in het dagelijks spraakgebruik zegt)
heb je helemaal geen hypotheek. Die heeft de bank. Je hebt een geldlening, dat klopt. Maar da's héél wat anders...
Eigenlijk heb je pas een hypotheek als de geldlening is afgelost en de bank je het hypotheekrecht teruggeeeft (dmv de doorhaling bij het kadaster). Maar vreemd genoeg zegt iedereen dan juist dat je huis dan hypotheekvrij is...
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...