Krisp schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:26:
[...]
Het lijkt mij dat je wat begrippen door elkaar haalt om je punt duidelijk te maken. Immers: woningwaarde * multiplier bruto jaarinkomen =! woningwaarde, tenzij de multiplier altijd 1 is.
Wel heb je gelijk dat er ten minste twee ontwikkelingen zijn. De eerste is het maximale bedrag wat je mag lenen voor een huis met een zekere (constante) waarde. Dat is gedaald van 125% naar 100%. Daarnaast is er een bedrag wat je mag lenen bij een hypotheek. Ik weet niet wat er in het verleden is gerekend, maar in
2013 veranderingen de financieringslastpercentages ten opzichte van
2012, afhankelijk van het salaris. Lage salarissen (tot 33.000) gaan omlaag, hogere salarissen gaan juist omhoog. Hierin is de verandering van hypotheekvormen in verwerkt. Ik vraag me alleen af of dat echt van 6x naar 4.5x is gegaan, of dat een broodje aap verhaal is.
Daar staat natuurlijk tegenover dat de huizenprijzen eveneens zijn gedaald. Echter, die zakken minder snel dan bovenstaande veranderingen impliceren. Als de hele markt alles zou maximaal zou financieren, dan zijn jouw berekeningen (en dan met name het verschil daartusen) een indicatie met de mate waarin huizenprijzen moeten dalen: van 1-(4,5/7,5)= 40%. Die beweging wordt natuurlijk gedempt door mensen met eigen geld, mensen die toch al minder leenden dan mogelijk was en de inflatie (salarisstijgingen).
Klopt, eigenlijk moet ik neerzetten maximaal mogelijk kapitaal o.i.d. Je snapt denk ik wel wat ik bedoel.

Ik zie de fout:
Volgens mij moet ie dan grofweg zo zijn, even op basis van max hyp (A) in relatie tot bruto jaarinkomen (B )
2006: A = 1.25 x WW = 6,0 x B
2008: A = 1,25 x WW = 4,5 x B
2010: A = 1,10 x WW = 4,5 x B (max 50% aflossingsvrij)
2012: A = 1,05 x WW = 4,5 x B
2013: A = 1,00 x WW = 4,5 x B (max 0% aflossingsvrij, alleen HRA bij annuitair/lineair)
Tuurlijk zijn mensen met geld e.d. 'verstoringen' in dit systeem, die kunnen met eigen geld hier boven komen. En ten opzichte van invoering van een regeling en het daadwerkelijke effect zit wel een periode. Oude offertes worden op basis van voorgaande regels verlengd e.d. De 2013 regel is eigenlijk de eerste die afhankelijk is van notarieel transport. Voorheen ging het om de offertedatum van de bank.
Die 6,0x kon zelfs hoger, vooral als je in de zogenaamde explain (uitleg) regeling kwam. Dan kon een startende HBO/WOer een stuk meer krijgen tot 6-6,5x het bruto jaarinkomen. In de meeste gevallen steeg het salaris zo hard, dat ze binnen een paar jaar aan de 4,5x of later zaten. Er was nog een regeling op basis van werkelijke maandlasten. Daarmee kon je ook vaak meer krijgen omdat die norm anders was dan het inkomen x multiplier.
Ook zijn er nog steeds mensen met overwaardes, etc. You catch my drift. Een kale starter zonder eigen vermogen kan circa 40% minder krijgen. Dat is dan de maximale daling in die markt en dus de prijsdaling, omdat er gewoon niet meer geld betaald kan worden.
Tuurlijk altijd uitzondering daargelaten, waarbij ongetwijfeld een paar onder deze post langs zullen komen.
Edit:
De eerste corporatie gooit al de boel stil:
http://www.rijnmond.nl/ni...t-nieuwbouw-helemaal-stil
[
Voor 7% gewijzigd door
Señor Sjon op 23-11-2012 13:50
]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.