Krisp schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 09:53:
[...]
Klopt, maar thuiswerken levert
lang niet zo veel op als beweerd wordt. Anders gezegd: ik verwacht dat thuiswerken slechts een hype is, en dat het nooit significant zal doorbreken. Je mist gewoon kennis op kantoor, wat werken met video-calling etc nooit gaat oplossen. Thuiswerken is daarmee geen duurzame oplossing voor het bedrijfsleven, alleen als het echt niet anders kan (kleine kinderen etc).
Thuiswerken is ook niet voor iedereen weggelegd en zeker ook niet voor alle functies.
Maar in mijn hoedanigheid als programmeur is het juist een uitkomst. Een paar dagen op kantoor met collega's overleggen wat er allemaal moet gebeuren, klanten ontvangen, voortgang bespreken, etc. En dan lekker naar huis en een paar dagen doorwerken aan de dingen die je moet doen.
Zit je op kantoor dan word je de hele tijd gestoord en gaan mensen steeds vragen aan je stellen etc. Dat mensen er een burnout van zouden krijgen vind ik ook zeer vreemd, want ik vind het juist een enorme uitkomst wanneer ik prive en werk beter kan combineren.
Daarnaast werk ik het beste als ik mezelf in mijn kamertje thuis opsluit en uren achtereen niemand zie
Op kantoor raak ik veels te snel afgeleid door van alles en nog wat. Dit zou je uiteraard kunnen oplossen door in een apart kantoor te gaan zitten, maar dat kost de werkgever meer geld dan mij naar huis sturen.
Ik ben ook iemand die het heel erg moet hebben van momenten waarin ik lekker doorwerk. Als ik even 4 uur lang achtereen met niemand contact heb en in mijn "zone" ben, dan verzet ik in die 4 uur meer werk dan wanneer ik 8 uur op kantoor zit.
Wel vind ik dat je niet de hele week thuis kan zitten. Je moet minstens wel 2 dagen per week op kantoor zijn om de voortgang te bespreken etc. Het is wel fijn om feedback te krijgen en je collega's ook weer eens te zien. Ik heb voor sommige projecten echt maanden lang 4 dagen per week thuis gezeten kwam alleen op maandag naar de zaak, en dan vond ik er ook geen hol meer aan. Dan wordt het teveel van het goede. Maar een verhouding van 3 dagen op kantoor en 2 dagen thuis of andersom is heel goed te doen.
En dan vind ik het best als ik wat langer in de auto zit de overige dagen
PS: Ik ben wel een einzelganger. Een collega van mij wordt er depri van als hij thuiswerkt, die houdt van het sociale contact.. ik heb daar minder last van.
[
Voor 4% gewijzigd door
Lethalis op 20-11-2012 10:53
]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.