Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Uit jouw bron:Jasphur schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:38:
Ik heb net dit (PDF inleverenen leaseauto Justlease) document nog eens nagelezen. En ik zie nu dat de schade bij inleveren gewoon de reparatie schade is en niet alleen het eigen risico. Ergo: je doet er dus verstandig aan om deuken gewoon te laten repareren. Let ook op vogelpoep! Zeker nu in deze felle zon.
Voor alle niet acceptabele schades controleren we of je deze al hebt gemeld bij de afdeling Schade. Indien de schade(s) is/zijn gemeld, berekenen we het eigen risico per schade aan je door (voor zover dat nog niet is gebeurd). Mochten de kosten voor het schadeherstel lager uitvallen dan je eigen risico, dan belasten wij natuurlijk alleen de lagere werkelijke kosten aan je door.
Heb je de schade niet gemeld, dan adviseren we je dringend dit alsnog te doen. Zoniet, dan zullen we de werkelijke kosten voor herstel in rekening moeten brengen bij inlevering van de auto.
Ingebrande vogeluitwerpselen die niet direct van de lak kunnen worden verwijderd en een chemische uitwerking hebben op de lak.
[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 06-07-2017 09:46 ]
Dat was niet mijn punt en ook geen sneer. Ik citeer de tekst van het document waarmee jouw stelling grotendeels wordt onderbouwd. Niet alle schade is echter schade, maar melden is inderdaad erg verstandigJasphur schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:47:
@PcDealer Begrijpend lezen is een vak dat ik nog niet helemaal beheer zie ik haha. Nja you get the point
Ik ben vooral benieuwd wat je moet betalen als er wel heel veel kleine schades zijn, maar tig keer het eigen risico veel meer is dan het verschil tussen verwachte waarde en dagwaarde. Als je uiteindelijk de verkoopprijs aan schades moet betalen kan je beter de auto overkopen en hem zelf ongerepareerd verkopen.PcDealer schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:19:
Wat als de krassen/deuken in hetzelfde paneeel/glas zitten? Wordt het dan ook apart berekend terwijl het eigenlijk 1 job is?
Maar achteraf kunnen er nog een hoop kosten bijkomen.
Mobile: Xiaomi Redmi Note 10 Pro - Gamestuff: Xbox Series X + PC: Intel Core i5-11400F / AMD 6650 + Thrustmaster TMX
Met de nadruk op 'kunnen', maar dat is algemeen bekend toch?DGP84 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:19:
Lastig dus. Ze adverteren heel mooi met dat je alleen benzine hoeft te betalen.
Echter ik maak mij nu echt helemaal nergens zorgen over. Ik stap in de wagen en weet zeker dat hij mij naar mijn bestemming brengt. Hiervoor had ik een tweedehands en elke keer als ik iets hoorde rammelen dacht ik 'onee, dat word weer een bezoek aan de garage'. Dat ik dus nu gewoon zorgeloos kan rijden is mij heel wat waard.
We hebben in dit topic nog nagenoeg geen echte ervaringen op dit gebied teruggelezen. Heel veel vermoedens, hear say en kennissen van kennissen die iets meegemaakt hebben. In de praktijk zou het ook zomaar kunnen dat ze helemaal niet zo moeilijk doen. Het is natuurlijk makkelijk om doemscenarios te schetsen maar gebruikssporen is een rekbaar begrip.DGP84 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:19:
Lastig dus. Ze adverteren heel mooi met dat je alleen benzine hoeft te betalen.
Veel mensen doen het hier voorkomen dat een auto met vier krasjes bij inleveren even 1000 euro zou kosten. Er is hier echter nog niemand geweest die daadwerkelijk een auto ingeleverd heeft en een dusdanig bedrag heeft moeten bijbetalen.
Dit dus, heb al 4 leasewagens gehad van mn werkgever en met inleveren kwam dit verhaal ook naar boven. Week van te voren met wagenparkbeheerder om de auto gelopen en die zei ook even goed wassen en probeer de krasjes met cleaner weg te werken. Nooit problemen gehad, wel ff je best doen....JunkieLimbo schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:52:
[...]
We hebben in dit topic nog nagenoeg geen echte ervaringen op dit gebied teruggelezen. Heel veel vermoedens, hear say en kennissen van kennissen die iets meegemaakt hebben. In de praktijk zou het ook zomaar kunnen dat ze helemaal niet zo moeilijk doen. Het is natuurlijk makkelijk om doemscenarios te schetsen maar gebruikssporen is een rekbaar begrip.
Veel mensen doen het hier voorkomen dat een auto met vier krasjes bij inleveren even 1000 euro zou kosten. Er is hier echter nog niemand geweest die daadwerkelijk een auto ingeleverd heeft en een dusdanig bedrag heeft moeten bijbetalen.
Maar goed, ik ga het over anderhalf jaar wel merken en dan zal ik eens een post hier plaatsen haha
[ Voor 8% gewijzigd door Jasphur op 06-07-2017 11:22 ]
Nee dat denk ik niet, en de rekening/eigenrisico was voor de bestuurder/werknemer dus.Jasphur schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:22:
@alki Mee eens hoor dat het hier vooral gaat om doom-scenario's (dan kan het straks bij het inleveren aleen maar meevallen haha), maar zou er denk je geen verschil zitten tussen een leasewagen inleveren via een werkgever en private? Kan mij voorstellen dat als er dan een rekening na komt deze bij je werkgever blijft liggen.
Maar goed, ik ga het over anderhalf jaar wel merken en dan zal ik eens een post hier plaatsen haha
Met bijna 80 autos in t wagenpark kwam het natuurlijk wel eens voor dat iemand een deuk niet gemeld had en ja toen moest ie betalen
Door bekend te staan als een maatschappij die nog een dikke rekening vraagt aan het eind van het contract, helpt niet echt voor de goede naam.
Mobile: Xiaomi Redmi Note 10 Pro - Gamestuff: Xbox Series X + PC: Intel Core i5-11400F / AMD 6650 + Thrustmaster TMX
Hmm, zijn op zich wel wijze woorden die je daar schrijft. Kan in reviews over JustLease dan ook weinig vinden over de afrekening. Wel veel slechte verhalen over de klantenservice. haha.DGP84 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:07:
Het lijkt me ook wel dat de private lease maatschappijen er zeker van willen zijn dat ze klanten behouden en meer klanten aantrekken.
Door bekend te staan als een maatschappij die nog een dikke rekening vraagt aan het eind van het contract, helpt niet echt voor de goede naam.
[ Voor 75% gewijzigd door deepbass909 op 07-07-2017 00:09 ]
[ Voor 91% gewijzigd door deepbass909 op 07-07-2017 00:10 ]
Nee, juist andersom.DGP84 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:07:
Het lijkt me ook wel dat de private lease maatschappijen er zeker van willen zijn dat ze klanten behouden en meer klanten aantrekken.
Als een zakelijke leaserijder bij zijn wagenparkbeheerder gaat klagen over de ingeleverde auto dan loopt de leasemaatschappij kans om een enorme klant te verliezen.
Bij private lease maakt ze dat geen reet uit.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Durf ik te betwijfelen, 1x een verhaal dat viral gaat op social media kan net zo goed een grote invloed hebben.Juup schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:43:
[...]
Nee, juist andersom.
Als een zakelijke leaserijder bij zijn wagenparkbeheerder gaat klagen over de ingeleverde auto dan loopt de leasemaatschappij kans om een enorme klant te verliezen.
Bij private lease maakt ze dat geen reet uit.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Gezien private leasen sterk aan populariteit wint (gebaseerd op de hoeveelheid reclamespotjes, geen feitelijke cijfers
Dus als tante Bep de rekening krijgt voor deuken in haar leaseauto denk jij dat dat een slecht imago oplevert? Zou tante Bep ook klagen als ze een lagere inruilwaarde krijgt vanwege die deuken?assje schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:18:
Durf ik te betwijfelen, 1x een verhaal dat viral gaat op social media kan net zo goed een grote invloed hebben.
Als leasemaatschappij is dit ook goed te draaien: waarom zou iemand zonder deuken moeten betalen voor de schade van tante Bep?
In alle redelijkheid staat de LM dus ook volledig in zijn recht. Ik ben er alleen niet zo bang voor dat dit tot zomaar tot het onredelijke op de spits gedreven zal worden.RemcoDelft schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:24:
[...]
Dus als tante Bep de rekening krijgt voor deuken in haar leaseauto denk jij dat dat een slecht imago oplevert? Zou tante Bep ook klagen als ze een lagere inruilwaarde krijgt vanwege die deuken?
Als leasemaatschappij is dit ook goed te draaien: waarom zou iemand zonder deuken moeten betalen voor de schade van tante Bep?
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Overigens is mijn ervaring (met zakelijke lease) dat ook bij hele grote wagenparkbeheerders (denk minimaal 2000 auto's) dat ook elk puntje op de eindfactuur komt.
Dat hangt echt van de afspraken af. Mijn leasemaatschappij vertelt mij exact welke schade wel en niet acceptabel is. Diverse gebruikerssporen en putjes zijn gewoon geaccepteerd. Paar oppervlakkige krassen ook. Zolang het eenvoudig te herstellen was hebben ze er niets op aan te merken.ZieMaar! schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:46:
Mijn gevoel zegt ook dat ze soepeler zijn bij private lease, al zal het ook echt wel schelen of je via een prijsstunter least of via de dealer.
Overigens is mijn ervaring (met zakelijke lease) dat ook bij hele grote wagenparkbeheerders (denk minimaal 2000 auto's) dat ook elk puntje op de eindfactuur komt.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Eigenlijk ook logisch, die regels en afspraken zijn er niet voor niets en iedere schade die geaccepteerd wordt zal indirect betaald worden door alle andere (toekomstige) klanten, ook die geen schade rijden.ZieMaar! schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 07:11:
Dat is bij ons ook, ik bedoel vooral dat alles wat ook maar 1mm te groot is, sowieso op de afrekening verschijnt. Was vooral als reactie op iemand die dacht dat bij grote wagenparken alles wat soepeler ging.
PSN: DutchTrickle PVoutput
1 of twee pagina's terug.Maverick schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:20:
Wordt wat je moet betalen aan schades bij inleveren eigenlijk beperkt tot de hoogte van je eigen risico, of staat dit daar los van?
Gemelde schade valt onder eigen risico per schade. Bij niet gemelde onacceptabele schade word de volledige reparatie in rekening gebracht. Dit zal in nuances wel verschillen per LM, maar in het algemeen blijkt dit bij veel LM zo te werken.
@MeZZiN Volgens mij ben je al je schadevrije jaren sowieso kwijt als je contract afloopt gezien de verzekering niet op jouw naam staat maar op die van de LM.
Zie onderstaande post
https://www.seps.nl/home/roy-data/algemeen/
Uitleg (P)Lease+schadevrije jaren:
https://www.consumentenbo...auto-en-schadevrije-jaren
[ Voor 46% gewijzigd door DeBaroN op 11-07-2017 10:16 ]
Als je de schade's niet meldt word je zelf aangeslagen voor het gehele bedrag i.p.v. eigen risico, in dat geval lijkt het me dat het niet ten koste van je eigen risico gaat.MeZZiN schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:26:
Vergeet niet dat bij private lease je verzekerings jaren die je opgebouwd heb vrij snel kwijt bent omdat je elke schade moet melden en moet laten fixen hoe klein het ook is.
Lijkt me dat je bij de LM ook de voorkeur aan kan geven om de schade zelf te betalen maar geen ervaring mee. Denk ook niet dat veel mensen daar behoefte aan hebben aangezien de echt kleine schade's die je normaal laat zitten nu ook niet gemeld hoeven worden.
Daarnaast gaat het daarbij ook vaak om het melden. Ik heb ooit voor vlak voor de einddatum een kleine schade gereden (deukje/krasje in bumper), netjes gemeld en in overleg niet laten repareren. Door het melden kwam hij niet op de eindafrekening.

Een maand voor inlevering kwam er een intaker van een derde partij op werk langs om 'm te inspecteren. Een half jaar voor inleveren had ik al netjes een boekje ontvangen met hoe de intake zou lopen en welke schade niet acceptabel was.
Uiteindelijke schade die opgemerkt is door de leasemaatschappij bij de pre-intake:
- regenpijp krassen links achter (194 euro)
- vlek (ijsjes eten deed ik nogal fanatiek

Schade die toen niet is opgemerkt:
- Kras over de binnenkant van de (glazen) achterklep
De 269 euro is toen niet van mijn borg afgetrokken, dus nadat ik die terug had (2k) kon ik de schade terug betalen.
Oh, ik heb trouwens ook eerder schade gehad. 8 maanden in sprong er om 5:45 's morgens een hert voor m'n auto. Ik wist 'm redelijk te ontwijken, maar door de klap was mijn mistlicht weg, de bumper was los en tegen de band geknald. Precies op dat moment zat het uitlijn-loodje op die hoogte, die daardoor losschoot en de ophanging beschadigde. Na naar de dichtsbijzijnde peugeot dealer te zijn gesleepd de lease maatschappij terug gebeld (had ze al gebeld om gesleept te worden). Te horen gekregen dat de volle 450 euro eigen risico van mijn rekening zou worden afgetrokken. Zo gezegd zo gedaan, de volgende dag was ik 450 euro lichter. Omdat ik twee weken later met 't bakkie naar Zweden zou gaan op vakantie hebben ze 'm zonder extra kosten met grote spoed gefixed. Echt super
Verder gedurende het contract niets extra's betaald. Wel naderhand 1140 euro mogen aftikken voor de extra kilometers (19.000 * 6 cent)
Goedkoop was het niet, maar 't reed heerlijk en onbezorgd en de service was altijd top. Daarnaast, als ik het had gewild had ik al na een jaar een refresh kunnen krijgen met een gloednieuwe 108. Als ze dat elk jaar zouden doen zou je theoretisch elk jaar in een nieuwe kunnen rijden
[ Voor 3% gewijzigd door daredha op 11-07-2017 21:05 ]
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd wat je uiteindelijk daadwerkelijk kwijt was per maand?daredha schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:02:
... Verhaal ...
Want ik zie hier allemaal mooie berekeningen voorbij komen, maar als je op het eind even €1859 extra kwijt bent dan wordt het maand ineens een stuk hoger. Nou zal niet iedereen een hert tikken of zoveel extra kilometers maken, maar toch.
Als je met je eigen auto een hert raakt kost het je ook zoveel, of aan verhoogde verzekeringspremie, of aan het zelf laten repareren van de schade. Elke kilometer extra met je eigen auto heeft ook een prijskaartje, en als je zelf een 2 jaar oude auto verkoopt hakt dat ook in de restwaarde.TheBrut3 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 08:18:
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd wat je uiteindelijk daadwerkelijk kwijt was per maand?
Want ik zie hier allemaal mooie berekeningen voorbij komen, maar als je op het eind even €1859 extra kwijt bent dan wordt het maand ineens een stuk hoger. Nou zal niet iedereen een hert tikken of zoveel extra kilometers maken, maar toch.
Zolang dit maar transparant wordt aangegeven vind ik het volkomen logisch.
Ik verbaas me wel over die 2000 euro borg, is dat gebrek aan eigen middelen van de leasemaatschappij?
Ik zat bij Peugeot zelf, of in feite bij PSA. De borg kwam als eis vanuit PSA omdat mijn inkomen toen bar laag was (1650 bruto).Jasphur schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 22:03:
@daredha nice. Welke LM zat je? En een pre-intake? Dat hoor ik voor het eerst. Is dat een soort van heads up. Zo van, regel dit nog even en dan is het straks bij het inleveren weer goed? En 2k borg. Dat is best een flink bedrag.
De pre-intake was een onafhankelijke partij die dus de conditie van de auto kwam opnemen, dit stuurde hij naar PSA die mij vervolgens een brief stuurde met de gevonden schade en een voorstel: of fix het zelf van te voren, of accepteer de genoemde prijs. Ik heb toen even rond gebeld en er waren geen garages in mijn regio te vinden die het goedkoper aanboden.
Schade is schade, het eigen risico van 450 euro was bekend, net als dat ik 't zwart-op-wit had dat de meerprijs per km 0.06 euro was. Dit had ik allemaal al verwerkt in mijn 'begroting'. Meer betalen is niet erg, mits je er van op de hoogte bent en er op kunt plannenTheBrut3 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 08:18:
[...]
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd wat je uiteindelijk daadwerkelijk kwijt was per maand?
Ik had een luxe uitgevoerde 108, basisprijs toen ik er voor ging kijken iets van 189 euro/maand. Ik wilde 'm in 't zwart, met getinte ruitjes, mistlampen (kreeg er een airco 'gratis' bij) en aangezien ik de hele winter wilde doorrijden winterbandjes. Daarnaast wilde ik de hoogste aantal km, toen 20k per jaar. Daardoor kwam ik uit op 285 euro pm
Dus, voor de luie rekenaars, de auto was in mijn uitvoering zo'n 14k euro nieuw, ik heb er voor twee jaar 7980 euro voor betaald (excl schade), maar dat is wel inclusief al het onderhoud (elke 15k km, dus
4 keer), de belasting, service, winterbanden en in totaal 59k km.
Kleine toevoeging: de winterbanden/zomerbanden volgden mij. Ik hoefde enkel aan te geven bij welke Peugeot dealer ze lagen en ze werden tijdig opgehaald. Omdat ik gedetacheerd was heb ik overal en nergens onderhoud laten plegen. Gekocht in Nijmegen, onderhoud in Zwolle, Emmen, Doetinchem en Amersfoort, uiteindelijk ingeleverd in Amersfoort.
[ Voor 7% gewijzigd door daredha op 12-07-2017 09:22 ]
Op gaspedaal gaat een 108 van 2015 met 60k gelopen en airco en mistlampen nu voor tussen 8k en 9k. Dus zeg dat je als particulier nog wat minder zou krijgen bij verkoop, dan zou dat betekenen dat jij dus zo'n 1.5 tot 2k hebt uitgegeven aan onderhoud, belasting en winterbanden. Op zich geen slechte deal dan voor de zekerheid die je ervoor teruggekregen hebt.daredha schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:18:
[...]
Dus, voor de luie rekenaars, de auto was in mijn uitvoering zo'n 14k euro nieuw, ik heb er voor twee jaar 7980 euro voor betaald (excl schade), maar dat is wel inclusief al het onderhoud (elke 15k km, dus
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
(hij was van 1 december 2014Sander schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:36:
[...]
Op gaspedaal gaat een 108 van 2015 met 60k gelopen en airco en mistlampen nu voor tussen 8k en 9k. Dus zeg dat je als particulier nog wat minder zou krijgen bij verkoop, dan zou dat betekenen dat jij dus zo'n 1.5 tot 2k hebt uitgegeven aan onderhoud, belasting en winterbanden. Op zich geen slechte deal dan voor de zekerheid die je ervoor teruggekregen hebt.
Ze boden 'm ook aan het einde aan ter overname (nadat ze me een paar keer hadden gevraagd of ik geen nieuwe lease wilde) voor ongeveer 8k (bedrag niet helemaal helder voor geest). Aangezien ik net een motor had gekocht moest ik 'm toch afzwaaien

9839 euro dus inclusief schade, of 16,7 cent per km. Plus ongeveer de helft hiervan aan brandstof schat ik, totaal iets van 24-25 cent per km?daredha schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:18:
Ter vergelijking: Mijn 3.5 jaar oude Panda zonder enige opties kostte mij in 17 maanden en 12000 km 20,9 cent per km incl. alles.
Als je de schade gerepareerd wil hebben lijkt het me logisch dat ze het in rekening brengen.JunkieLimbo schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:55:
Mooi om een keer een echte ervaring met inleveren te lezen. Die 269 euro is niet zo spannend maar daarom ook wel beetje gezeur van de leasemaatschappij om dat dan alsnog in rekening te brengen. Zouden ze dat ook in rekening gebracht hebben als je de wagen wel overgenomen had?
Het was ook niet bedoeld om aan te geven dat de lease duur is
Verwijderd
Wel 96 per maand voor luxe die jij niet hebt. 4 cent per kilometer en dan zit je precies op de 21 cent van jou. Eigen risico zou je met een privéauto ook hebben dus voor een vergelijk niet helemaal eerlijk om mee te tellen.RemcoDelft schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:16:
[...]
9839 euro dus inclusief schade, of 16,7 cent per km. Plus ongeveer de helft hiervan aan brandstof schat ik, totaal iets van 24-25 cent per km?
Ter vergelijking: Mijn 3.5 jaar oude Panda zonder enige opties kostte mij in 17 maanden en 12000 km 20,9 cent per km incl. alles..
Wel grappig trouwens dat de borg 2000 euro is. Dat zijn 7 maanden aan huur en zeker niet niks. Maakt private lease toch weer onhaalbaar voor een grote groep.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2017 11:45 ]
Ik heb gemiddeld 1 op 19.5 gereden met de 108 (aldus de boordcomputer, is in die twee jaar niet gereset). Ik kreeg 0.19 cent/km, dus 3,7 euro per liter brandstof. Mijn opdracht in Doetinchem zorgde er voor dat ik 8 maanden lang 800 km per week reed, waardoor ik maandelijks 3.2k km reed.RemcoDelft schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:16:
[...]
9839 euro dus inclusief schade, of 16,7 cent per km. Plus ongeveer de helft hiervan aan brandstof schat ik, totaal iets van 24-25 cent per km?
Ter vergelijking: Mijn 3.5 jaar oude Panda zonder enige opties kostte mij in 17 maanden en 12000 km 20,9 cent per km incl. alles.
[...]
Als je de schade gerepareerd wil hebben lijkt het me logisch dat ze het in rekening brengen.
3.2k km * 0.19 = 608 euro
164 liter * 1.5euro/liter = 246 euro aan benzine
608 - (246 + 285) = 77 euro over aan het einde van de maand.
Bij mijn opdracht in Zwolle hield ik ook nog over. Echter, na mijn opdracht in Doetinchem zat ik wel over de 40k km, door de 0.06 extra per km kwam ik net op een klein verlies aan mijn kant, maarja die kon ik vereffenen met de borg aan het eind
(De periodes tussen opdrachten door was ik natuurlijk sowieso de lul, maar die waren nooit lang)
[edit - Had ik al gezegd dat 't ook gewoon een tof scheurbakkie was met een heerlijke audio installatie? Hoe zeggen ze dat bij die ene CC-maatschappij? Scheur-plezier is onbetaalbaar, voor de rest Mastercard?
[ Voor 7% gewijzigd door daredha op 12-07-2017 11:57 ]
Ik heb geen borg betaald.Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:42:
[...]
Wel 96 per maand voor luxe die jij niet hebt. 4 cent per kilometer en dan zit je precies op de 21 cent van jou. Eigen risico zou je met een privéauto ook hebben dus voor een vergelijk niet helemaal eerlijk om mee te tellen.
Wel grappig trouwens dat de borg 2000 euro is. Dat zijn 7 maanden aan huur en zeker niet niks. Maakt private lease toch weer onhaalbaar voor een grote groep.
Ik blijf alleen ageren op de 'hit' die je krijgt op je leenvermogen bij een hypotheek, zeker aangezien het kortlopende contracten zijn voor kosten die je zonder private lease ook hebt. Volgens keurmerk private lease is het direct weer opzeggen maximaal 6 maandtermijnen. Die staffel loopt vrij snel af en er zijn wel meer 'escapes' die de afkoopprijs verder drukken dan die 6 termijnen. In dat opzicht is het risico erg beperkt.
In het BKR staat echter (65%)x(maandbedrag)x(looptijd). 2% daarvan wordt als maandlast gezien net als een normaal krediet. Daardoor kan je zomaar 1,5 keer de waarde van de auto minder hypotheek krijgen.
Ik kan bevestigen dat het wel een last was. Berekening bij de hypotheekboer was snel voorbij toen hij eenmaal mijn karige salaris combineerde met mijn auto. Gelukkig was de koffie goedSeñor Sjon schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:00:
[...]
Ik heb geen borg betaald.
Ik blijf alleen ageren op de 'hit' die je krijgt op je leenvermogen bij een hypotheek, zeker aangezien het kortlopende contracten zijn voor kosten die je zonder private lease ook hebt. Volgens keurmerk private lease is het direct weer opzeggen maximaal 6 maandtermijnen. Die staffel loopt vrij snel af en er zijn wel meer 'escapes' die de afkoopprijs verder drukken dan die 6 termijnen. In dat opzicht is het risico erg beperkt.
In het BKR staat echter (65%)x(maandbedrag)x(looptijd). 2% daarvan wordt als maandlast gezien net als een normaal krediet. Daardoor kan je zomaar 1,5 keer de waarde van de auto minder hypotheek krijgen.

Schade meerekenen is imho ook niet eerlijk in totale kosten. Ja je zal op een 3 jaar oude panda een krasje niet laten repareren, maar als je een hert op je bumper krijgt rijd je toch echt niet door of wel? Daarnaast als je krasjes etc niet laat fixen merk je dat in je restwaarde en is afschrijving dus hoger.RemcoDelft schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:16:
[...]
[...]
Als je de schade gerepareerd wil hebben lijkt het me logisch dat ze het in rekening brengen.
Overigens vind ik het prijsverschil tussen de basisversie en de versie die @daredha uiteindelijk koos wel mega. Heb je nog overwogen om bijv zelf winterbanden te regelen?
Ik had geen krasjes gemaakt, en er zat al een deukje in.Sander schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:21:
Schade meerekenen is imho ook niet eerlijk in totale kosten. Ja je zal op een 3 jaar oude panda een krasje niet laten repareren, maar als je een hert op je bumper krijgt rijd je toch echt niet door of wel? Daarnaast als je krasjes etc niet laat fixen merk je dat in je restwaarde en is afschrijving dus hoger.
Schade hangt samen met je verzekeringspremie: maak je schade, betaal je meer premie. Als je schade niet zou mogen meerekenen, mag je die premieverhoging ook niet meerekenen.
Als ik zeg "totale kosten" dan bedoel ik gewoon incl. alles. Dus incl. kosten tenaamstelling en parkeerbelasting.
Als ze winterbanden achter je aan brengen naar een andere dealer, vind ik het niet gek dat het hoge kosten geeft.Overigens vind ik het prijsverschil tussen de basisversie en de versie die @daredha uiteindelijk koos wel mega. Heb je nog overwogen om bijv zelf winterbanden te regelen?
Zelf winterbanden regelen betekent dat je betaalt voor kilometers op zomerbanden die je niet maakt. De leasemaatschappij zal je dankbaar zijn.
Uiteindelijk had ik berekend dat het gewoon puur op prijs een eurotje of 100 goedkoper was (op de gehele looptijd) om 't zelf te doen, maarja voor het gemak had ik dat wel over.Sander schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:21:
[...]
Schade meerekenen is imho ook niet eerlijk in totale kosten. Ja je zal op een 3 jaar oude panda een krasje niet laten repareren, maar als je een hert op je bumper krijgt rijd je toch echt niet door of wel? Daarnaast als je krasjes etc niet laat fixen merk je dat in je restwaarde en is afschrijving dus hoger.
Overigens vind ik het prijsverschil tussen de basisversie en de versie die @daredha uiteindelijk koos wel mega. Heb je nog overwogen om bijv zelf winterbanden te regelen?
4 jaar rijden: 254 euro per maand
5 jaar rijden: 214 euro per maand
Redelijk gezien denk ik dat ik er 4 jaar mee rij. Om het verder gemakkelijk te houden heb ik verzekering all-risk genomen voor alle jaren en zonder benzine. Natuurlijk weet ik dat als ik frontaal op hert bots... de situatie anders is....
Het zijn appels met peren... Ik weet het... Maar het is dezelfde beurs die het moet betalen.
[ Voor 2% gewijzigd door Awesomo4k op 12-07-2017 12:46 . Reden: Bedragen aangepast. ]
Zal wel een heel kale versie zijn maar alsnog, wat een laag bedrag:
http://www.volkswagen.nl/private-lease/up
24 maanden dus goedkoper dan 36 of 48, zit volgens mij alleen nog niet eens een radio in, maar ach als je goedkoop wilt rijden
[ Voor 41% gewijzigd door assje op 12-07-2017 17:01 ]
Verzekering gaat niet omhoog door een dergelijke aanrijding, is geen schuldschade namelijk. 450 euro eigen risico is wel fors en heb je zelf niet snel (vaak geen, of misschien 150 euro).RemcoDelft schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:11:
[...]
Als je met je eigen auto een hert raakt kost het je ook zoveel, of aan verhoogde verzekeringspremie, of aan het zelf laten repareren van de schade. Elke kilometer extra met je eigen auto heeft ook een prijskaartje, en als je zelf een 2 jaar oude auto verkoopt hakt dat ook in de restwaarde.
Zolang dit maar transparant wordt aangegeven vind ik het volkomen logisch.
Ik verbaas me wel over die 2000 euro borg, is dat gebrek aan eigen middelen van de leasemaatschappij?
Gaat over 4 jaar toch weer over ongeveer een tientje per maand
Raar, dan klopt de "vanaf 169 p/m" waar ze mee adverteren dus niet.assje schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:57:
Ik zat net rond te klikken en zag de goedkoopste VW up voor €153,- per maand bij 24 maanden.
Zal wel een heel kale versie zijn maar alsnog, wat een laag bedrag:
http://www.volkswagen.nl/private-lease/up
24 maanden dus goedkoper dan 36 of 48, zit volgens mij alleen nog niet eens een radio in, maar ach als je goedkoop wilt rijden
Ik was nieuwsgierig, dit is de reden: er wordt bij deze modellen een bedrag per auto ingezet om de actietarieven samen te stellen. Minder maanden levert dus meer korting op, het is geen prijsfout.
Als je voor een iets luxere versie gaat loopt de prijs ook direct weer snel op.
Ik heb zojuist de aanvraag ingediend voor een Kia Picanto First Edition met grijs metallic lak, 48 maanden en 10.000km via Alphabeth Lease voor €204,- per maand.
Als je die UP naar een vergelijkbaar uitrustingsniveau wil komt de prijs veel hoger uit. Die first edition van de picanto is echt heel leuk aangekleed. Vorige week proefrit gemaakt en de kinderwagen en kinderzitje paste prima en kon er zelfs nog best goed voor zitten. Positief verrast over de ruimte.
"Deze basisversie van de up! heeft alles wat je in een grote auto verwacht, maar dan in een kleiner formaat."assje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:12:
De basis versie heeft voorbereiding voor audio maar geen radio, wieldoppen, geen airco, geen elektrische ramen, gewoon niets.
Ik verwacht airco en een radio

4 cent per extra kilometer valt dan wel weer heel erg mee.
Neem je deze UP voor 30.000km per jaar kom je op €210. Dat is €0,084 per kilometer, dat is toch best bijzonder.RemcoDelft schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:54:
[...]
4 cent per extra kilometer valt dan wel weer heel erg mee.
30.000 km per jaar in een kale UP is natuurlijk ook best bijzonder
[ Voor 27% gewijzigd door assje op 13-07-2017 09:58 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Jasphur op 13-07-2017 10:03 ]
Deze bestelling had ik al gedaan en contract al ontvangen.assje schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:12:
Ik heb zojuist de aanvraag ingediend voor een Kia Picanto First Edition met grijs metallic lak, 48 maanden en 10.000km via Alphabeth Lease voor €204,- per maand.
Vond ik nu opeens precies dezelfde aanbieding via "autoleasecentre":
http://priveleasecenter.nl/calculator/?car=36769
Komt uiteindelijk ook gewoon bij Alphabeth vandaan, echter hier de optie gratis het eigen risico te verlagen (€450->€225) en schadeverzekering inzittenden inclusief zonder meerprijs.
Ik dus Alphabeth gebeld en zij zeggen direct "geen probleem meneer dan krijgt u een nieuw contract met die condities".
Toch weer snel verdiend (als we schade zouden rijden dan). Zorgt er wel voor dat de meest nadelige conditie van deze aanbieding opgelost is (het eigen risico). Meerprijs extra kilometers is ook vrij hoog (€0,08) maar daar ga ik toch geen last van hebben. Mocht er iets significant veranderen kan altijd het contract nog opgehoogd worden en dan komt de meerprijs veel lager uit (15.000 km ipv 10.000 geeft €225,- dus meerprijs van €21,- wat 4,2 cent per km is).
Bewijst weer eens dat goed zoeken en vergelijken belangrijk is!
Lijkt toch echt wel een hele scherpe aanbieding voor het uitrustingsniveau dat de Picanto First Edition heeft. Is natuurlijk maar net hoeveel waarde je (vrouw) daar aan hecht maar ik heb nog geen vergelijkbare A segmenter gevonden die in de buurt komt;
- 12 Volt aansluiting voor
- Achteruitrijcamera
- 7'' Full map navigatie incl. TomTom Live, Apple Carplay en Android Auto
- Bluetooth connectiviteit
- Cruise control en snelheidsbegrenzer
- Elektrisch bedienbare ramen achter en voor
- Getint glas rondom
- In hoogte verstelbaar stuurwiel
- Radio (USB/AUX)
- Stuurbekrachtiging
- Stuurwielbediening voor audio
- Twee luidsprekers achter Twee luidsprekers voor Tweeter speakers voor
- 15'' Lichtmetalen wielen
- Auto Light Control
- Buitenspiegels en deurgrepen in carrosseriekleur
- Bumpers in carrosseriekleur
- Grille afgewerkt met chromen rand
- LED-achterlichten LED-dagrijverlichting
- Mistlampen
- Projectie koplampen
- Ruimtebesparend reservewiel
- Bekleding stof zwart met ruitjes design
- Climate Control
- Hoofdsteunen achter in hoogte verstelbaar
- Hoogglans zwarte details in interieur
- In delen neerklapbare achterbank (60:40) met ISOFIX bevestigingspunten
- In hoogte verstelbare bagagevloer In hoogte verstelbare bestuurderstoel
- ISG (Intelligent Start- en Stopsysteem)
- Lederen stuurwiel en pookknop
- Middenconsole en deurpanelen metaalkleurige afwerking
- Schakel indicator
- Toerenteller
- Trip computer
- Vloermatten, veiligheidshamer
- Hoedenplank
- Metaalkleurige deurgrepen
- 6 airbags (voor-, zij- en gordijn airbags
- ABS, EBD, BAS, ESS, ESC, VSM, HAC, LKAS en TPMS
- Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
- Elektrisch inklapbare buitenspiegels met geïntegreerde LED richtingaanwijzers
- Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels
- In hoogte verstelbare veiligheidsgordels voor
- Kinderslot (handmatig in te stellen)
- Ruitenwissers achter
- Startblokkering
- Veiligheidsgordels met voorspanners, waarschuwingstoon en drukkrachtbegrenzer
- Zonneklep met make-up spiegel en parkeerkaarthouder
[ Voor 72% gewijzigd door assje op 20-07-2017 16:44 ]
De Rio gaan we eigenlijk vooral proberen als vergelijkingsmateriaal. 'Op papier' heeft de Fabia al gewonnen.
Verwijderd
24 maanden is slecht 3 euro per maand duurder. Zou persoonlijk mijn keuze zijn, want dan zit je minder lang aan deze verplichting vast en kun je over 24 maanden weer iets nieuws uitzoekenmurphsy schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:32:
Wij gaan woensdag proefrijden in de Skoda Fabia en de Kia Rio. De Fabia is nu voor 36 maanden & 15k/jaar in de Drive variant ±315/mnd. Dat is iets duurder dan een occasion kopen, maar wel een erg compleet model en geheel ontzorgd.
De Rio gaan we eigenlijk vooral proberen als vergelijkingsmateriaal. 'Op papier' heeft de Fabia al gewonnen.
Goede tip! Bedankt.Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:49:
[...]
24 maanden is slecht 3 euro per maand duurder. Zou persoonlijk mijn keuze zijn, want dan zit je minder lang aan deze verplichting vast en kun je over 24 maanden weer iets nieuws uitzoeken
Vind je de (forse) meerprijs van de Drive ten opzichte van de 'kale' Fabia de moeite waard?
Waarom ik de meerprijs van Fiat Lease zou moeten betalen kon de verkoper mij niet echt duidelijk maken, anders dan de mogelijkheid om na 24 maanden zonder kosten de lease te kunnen beëindigen, lager eigen risico dan bij de online aanbieder en vervangend vervoer na 24 uur.
Zijn er redenen om bij de dealer te leasen of kan ik die 20 euro per maand beter in mijn zak houden en voor een online aanbieder gaan? Het is natuurlijk maar een klein verschilletje (maar komt wel maandelijks terug).
[ Voor 22% gewijzigd door robkds op 24-07-2017 07:29 ]
Goed man!
- eigen risico
- prijs meer/minder-kilometers
- mogelijkheden ontbinding bij speciale omstandigheden
Dan de vraag hoe belangrijk deze punten voor je zijn.
€20 per maand is €960 verschil bij een looptijd van 48 maanden dus ik zou niet zonder goede reden voor de dealer kiezen.
Bij de Kia dealer was er ook gewoon samenwerking tussen de dealer en in dat geval Alphabeth.
Over een paar maandjes verloopt mijn Skoda Citigo 1.0 60pk lease.
Afgelopen weekend heb ik daarom een proefrit gemaakt in een VW Up! Beats 1.0 TSI 90pk editie.
En ik kan je zeggen.. wat is deze motor een verademing!! 160nm koppel op een bakje van 830kg resulteerd in 9.9 sec 0-100. De auto wordt er ontzettend volwassen van!
Keuze is dus dan dus ook gemaakt, auto is besteld!
Het betreft een Witte 1.0 TSI "Beats by Dre" VW Up! met alle opties erop m.u.v. stoelverwarming.
24 maanden, 20.000 per jaar €283,- per maand. Direct bij de VW dealer.
Erg mooie deal vind ik zelf!
Volgens mij noem je ze al een beetje:robkds schreef op maandag 24 juli 2017 @ 06:27:
Wij zijn aan het nadenken over private lease van een Fiat 500 voor mijn vrouw. Via de dealer is dit wat duurder dan de aanbiedingen die ik (ook bij gerenommeerde bedrijven) op internet tegenkom.
Waarom ik de meerprijs van Fiat Lease zou moeten betalen kon de verkoper mij niet echt duidelijk maken, anders dan de mogelijkheid om na 24 maanden zonder kosten de lease te kunnen beëindigen, lager eigen risico dan bij de online aanbieder en vervangend vervoer na 24 uur.
Zijn er redenen om bij de dealer te leasen of kan ik die 20 euro per maand beter in mijn zak houden en voor een online aanbieder gaan? Het is natuurlijk maar een klein verschilletje (maar komt wel maandelijks terug).
- lager eigen risico. En dat krasje wat je normaal laat zitten moet je nu wel repareren (en dus eigen risico betalen)
- tussentijds opzeggen (maar misschien is dat bij andere aanbieders hetzelfde, vaak betaal je met terugwerkende kracht het hogere tarief dat hoort bij een kortere looptijd (misschien wel zo'n € 20,- p/m
- vervangend vervoer / pechhulp binnen/buitenland...
Ik ga leasen via de Kia dealer en heb dan ook gewoon een gratis leenauto bij de beurt, pechhulp binnen en buitenland, geen eigen risico wa, laag eigen risico casco, etc. Vink je dat bij een Alphabet aan, dan wordt t ook snel duurder. Daarnaast wilde ik een niet helemaal standaard uitvoering, die de online maatschappijen niet bieden. Online heb je volgens mij wel soms hele mooie deals.
Wat mijn dealer ook aangaf, als ik tussentijds toch een andere auto (Kia) wil, dan is er vaak ook wel wat mogelijk. In hoeverre dat in de praktijk zo is, dat weet ik niet, maar ik geloof wel dat je sowieso meer regelruimte hebt.
Maar het is gewoon een kwestie van vergelijken. De auto is hetzelfde en een Directlease, Athlon, Alphabet etc zijn echt grote en betrouwbare bedrijven waar ik met zakelijke lease prima ervaringen mee heb.
Vaste lasten als ik deze auto nu zelf zou kopen: € 105,- per maand
Met een leaseprijs van €204,- dus ruimte van €99/maand voor afschrijving.
Met die uitgangspunten zou de auto na 4 jaar en 40.000km een restwaarde van €10.264 moeten hebben om quitte te spelen (32% afschrijving wat 7,9% per jaar is).
Het voordeel van zelf aanschaffen is dat je hem langer kunt blijven rijden en het dan voordeliger wordt. Daarom eens verder gerekend met als uitgangspunt dezelfde afschrijving als volgt uit de ruimte tijdens de lease (7,9%).
Zou ik de auto dan nog 6 jaar rijden zou hij na 10 jaar en 100.000km nog 42% van zijn waarde moeten hebben om dit plaatje te laten kloppen. Mij lijkt dit op zijn zachts gezegd optimistisch.
Conclusie dus dat ik niet zie hoe ik goedkoper uit zou kunnen zijn door zelf aan te schaffen in dat geval. Dat niet alleen, ook het langer rijden van een al dan niet zelf aangeschafte auto lijkt nauwelijks interessant met huidige tarieven.
Het grootste verschil zal vermoedelijk zitten in de aanschaf, deze zal voor de LM wellicht ca. €12.000 zijn en dat gerekend wordt met €9000 restwaarde (dus maar €3.000,- afschrijving oid).
Ik ben ook wel benieuwd naar het aanbod dat de LM zou doen aan het einde van de looptijd voor overname. Als dit minder dan €10.264,- is ben ik volgens mijn berekening netto beter af.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 24-07-2017 10:10 ]
Ter info: dit was bij een officiele Skoda dealer.
Verwijderd
* dit geldt dus ook voor tweedehandsauto's
Ik ga zelf uit van €9000,-, daar vind ik vergelijkbare picanto's van 4 jaar oud en 40.000km ook voor.Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:28:
32% afschrijving over de eerste vier jaar is wel erg optimistisch. De meeste auto's hebben een halfwaardetijd* van 3 tot 5 jaar. 3 jaar voor grote auto's en auto's met heel veel opties of 5 jaar voor kleine populaire auto's. Dit is een A-segmenter met een relatief hoge aanschafprijs ten opzichte van het basismodel dus ik zou een halfwaardetijd van 4 jaar verwachten. Met andere woorden een restwaarde van 7,500 dus.
* dit geldt dus ook voor tweedehandsauto's
Alsnog, in beide gevallen kan privé nieuw kopen niet uit t.o.v. van private lease.
Uitgaande van een hogere afschrijving wordt zelf 2e hands kopen wel voordeliger maar als ik ga zoeken valt het toch tegen. Als ik de auto na afloop voor €7.500,- over zou kunnen nemen is het wat mij betreft een gouden deal. Ik denk dat we zouden moeten rekenen met ca. €1.000,- voor de transactie, dan komt het ook wel ongeveer overeen met huidige 2e hands aanbod (dus aankoop voor €8.500,- en verkoop/inruil voor €7.500,-)
@Lekiame alstu, ik heb dan naar jouw restwaarde toegerekend, dan nu de vraag wat jouw lease-bedrag was

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 24-07-2017 10:40 ]
Ik zou uitgaan van deze vuistregel: Voor aanschaf is alles mogelijk, na aanschaf niets meer. Dan kan je je daar geen buil aan vallen.ZieMaar! schreef op maandag 24 juli 2017 @ 08:45:
Wat mijn dealer ook aangaf, als ik tussentijds toch een andere auto (Kia) wil, dan is er vaak ook wel wat mogelijk. In hoeverre dat in de praktijk zo is, dat weet ik niet, maar ik geloof wel dat je sowieso meer regelruimte hebt.
Optie: zet de auto een maand voor afloop van het leasecontract te koop, en kijk of je er nog wat aan kan verdienen? Of misschien kan @assje @Lekiame 's auto overnemenLekiame schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:17:
Ik heb recent een prijsvoorstel voor overname gekregen, om even aan te sluiten op bovenstaande post van @assje , voor mijn Skoda Citigo Ambition (Nieuwwaarde 12500, 13250 inc afleverkosten) van 2 jaar oud, 60.000 km gereden: €7500.
Als ik dan uitga van 10% afschrijving per jaar op die €7.500,- kom ik daarmee ca. €30/€40,- goedkoper uit per maand met de volgende nadelen:RemcoDelft schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:47:
Optie: zet de auto een maand voor afloop van het leasecontract te koop, en kijk of je er nog wat aan kan verdienen? Of misschien kan @assje @Lekiame 's auto overnemen
- ik moet geld uitgeven dat ik eigenlijk niet uit wil geven ivm aanschaf 1e auto (dit is 2e auto)
- nog niet gecorrigeerd voor eventueel hogere onderhoudskosten (slijtagedelen buiten beurten)
- klein risico op grote onvoorziene kosten
- zelf risico m.b.t. restwaarde (markt die overspoeld wordt door ex private lease A-segment?)
- uitrustingsniveau totaal niet vergelijkbaar
- WAF factor vele malen lager
Voor mij meer dan genoeg reden om nu voor de private lease te gaan. Ik reserveer wel 4 jaar lang €200,- per jaar extra zodat ik na afloop van het contract vrijheid heb opnieuw de overweging te maken. Voor het gebruik dat wij hebben (heel weinig kilometers) is het wel de voordeligste optie om een auto te kopen met relatief hoge kilometerstand, dat zal ik over 4 jaar dus opnieuw overwegen.
Andere vergelijking, ik betaal €47,- per maand meer dan de kale VW-up zou kosten (€157,-), dat is de prijs die we betalen voor luxe en WAF. Ik betwijfel alsnog of het kopen van Lekiame's auto goedkoper uitkomt dan de kale UP.
[ Voor 15% gewijzigd door assje op 24-07-2017 11:07 ]
robkds schreef op maandag 24 juli 2017 @ 06:27:
Wij zijn aan het nadenken over private lease van een Fiat 500 voor mijn vrouw. Via de dealer is dit wat duurder dan de aanbiedingen die ik (ook bij gerenommeerde bedrijven) op internet tegenkom.
Vorig jaar waren er steeds aanbieding voor de Fiat 500 TwinAir o.a. bij ANWB/MediaMarkt vanaf €179,- bij 10.000km (in dit topic nog terug te vinden).inbedrijf schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:11:
Fiat 500 is er duur in de private lease. Maar hebben jou en je vrouw er wel eens in gereden? De stoelen zijn namelijk echt ruggenbrekers
[...]
Voor die bedragen vind ik ze nu inderdaad nergens meer.
Mijn schoonouders hebben er toen één genomen, vrouwlief is er ook helemaal gek van maar gelukkig valt hij af i.v.m. 3 deuren en kinderwagen
Valt me nu op dat ik er toch wel even over heb gedaan deze beslissing te maken, mijn revive van dit topic was in februari 2016
assje in "Prive leasen"
[ Voor 13% gewijzigd door assje op 24-07-2017 11:20 ]
Leaseprijs was €295,11 per maand!assje schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:32:
[...]
Ik ga zelf uit van €9000,-, daar vind ik vergelijkbare picanto's van 4 jaar oud en 40.000km ook voor.
Alsnog, in beide gevallen kan privé nieuw kopen niet uit t.o.v. van private lease.
Uitgaande van een hogere afschrijving wordt zelf 2e hands kopen wel voordeliger maar als ik ga zoeken valt het toch tegen. Als ik de auto na afloop voor €7.500,- over zou kunnen nemen is het wat mij betreft een gouden deal. Ik denk dat we zouden moeten rekenen met ca. €1.000,- voor de transactie, dan komt het ook wel ongeveer overeen met huidige 2e hands aanbod (dus aankoop voor €8.500,- en verkoop/inruil voor €7.500,-)
@Lekiame alstu, ik heb dan naar jouw restwaarde toegerekend, dan nu de vraag wat jouw lease-bedrag was
[afbeelding]
Dus als je het aanbod om over te nemen nu accepteert heb je ca. €1.125,- bespaard t.o.v. dat je de auto 2 jaar geleden zelf aangeschaft zou hebben.
Als ik het dus even zelf uitreken:assje schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:32:
[...]
Ik ga zelf uit van €9000,-, daar vind ik vergelijkbare picanto's van 4 jaar oud en 40.000km ook voor.
[afbeelding]
24 x €295,11 = €7.082,64
Totaal vaste kosten: €2.463,00
Als ik deze 2 van elkaar aftrek kom ik op €4619,-
Houd in €1125,- bespaard.
En ik had het onderhoud op €20,- per maand laten staan uit mijn calculatie bij 10.000km/jaar. Lijkt mij op zijn minst krap voor 30.000km/jaar dus dat zou de besparing eventueel nog iets groter maken.Lekiame schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:35:
[...]
Als ik het dus even zelf uitreken:
24 x €295,11 = €7.082,64
Totaal vaste kosten: €2.463,00
Als ik deze 2 van elkaar aftrek kom ik op €4619,-
Houd in €1125,- bespaard.
Banden moeten binnenkort wel vervangen worden maar verder is er slechts check-ups gedaan en afgelopen keer de achter ruitenwisser vervangen, LOL.
@assje al-met-al kan het dus inderdaad erg voordelig zijn door eerst te gaan leasen en vervolgens over te kopen. Reden waarom wij dit aanbod niet gaan/hebben geaccepteerd heeft te maken met het feit dat een 3 cilinder 60pk motor gewoon erg traag is. Daarnaast kan je een Up erg volwassen maken met een 1.0 TSI en mooi uitgerust (parkeersensoren, achteruitrijcamera, cruise, climate, 16"LMV etc etc etc). Vandaar dat wij een nieuwe lease doen bv 24 maand/20k km VW Up beats by dre Edition 283€ per maand. In zo'n model heb ik absoluut interesse na 24 maanden.
30.000 grote beurt €199,-
45.000 kleine beurt €129,-
60.000 grote beurt €199,-
Totaal €656,- of €457 als de laatste beurt niet uitgevoerd is (maar dat gaat ten koste van restwaarde). Hier zitten nog geen kosten in voor het vullen van airco of andere bijkomende kosten.
Sowieso lijkt €240,- per jaar me dus eerder te krap dan ruim .
Wel heb je dus maar 52k gereden ipv 60k, dat is dus netto winst voor de LM (tenzij je vergoeding voor minder-kilometers krijgt).
Haha de prijs is o.b.v. 60.000 km het aanbod is voor a.s. november! dus hij gaat de 60k wel aantikken!assje schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:44:
15.000 kleine beurt €129,-
30.000 grote beurt €199,-
45.000 kleine beurt €129,-
60.000 grote beurt €199,-
Totaal €656,- of €457 als de laatste beurt niet uitgevoerd is (maar dat gaat ten koste van restwaarde). Hier zitten nog geen kosten in voor het vullen van airco of andere bijkomende kosten.
Sowieso lijkt €240,- per jaar me dus eerder te krap dan ruim .
Wel heb je dus maar 52k gereden ipv 60k, dat is dus netto winst voor de LM (tenzij je vergoeding voor minder-kilometers krijgt).
Daarnaast is vanzelfsprekend vergoeding voor minder-km en betaling voor meer-km.
[ Voor 5% gewijzigd door Lekiame op 24-07-2017 11:50 ]
Baalde echt dat ik zelf na 2 weken op deze manier erachter moet komen en straks weer extra vertraging heb met het ontvangen van de auto. Nu maar hopen dat ik nog steeds kans heb op half september maar dat betwijfel ik.
Mijn aanvraag is vorige week maandag de deur uitgegaan en gisteren was alles afgerond (ik moet alleen nog tekenen). Mijn auto komt 16/8 aan en wordt 19 september geleverd. Het samenspel tussen de dealer en leasemaatschappij (uiteindelijk zelfde bedrijf) loopt heel soepel.
Hebben jullie ervaringen met de nieuwe modellen?
Qua leasebedragen ontloopt het elkaar niet veel, paar interessante verschillen ter observatie:
Climate control by Citigo pas bij een veel te duur model.
Skoda rekent veel minder opslag wanneer je minder contract jaren/meer km wil
Bv van 48 maanden naar 36 maanden van €199 naar €203 voor bepaalde variant.
Wel valt op dat je in beide gevallen een goed uitgerust model voor <230€/maand least, bij 48 maanden contract en zo'n 12k KM/jaar (te krijgen via offerte)
VAG 500€ eigen risico, KIA €300
Wat verder op opvalt na enig rekenwerk, incl wat aannames over de afschrijving, is dat bij deze nieuwe lichting auto's de private lease wel erg scherp geprijst wordt.
Via Alphabet Private Lease, vanaf €199,- p/m (48mnd en 10.000km). Auto zit heel goed in z'n spullen voor die prijs, achteruitrijcamera, autom airco, elek ramen + spiegels, velgjes, navigatie ingebouwd (snel systeem ook nog eens), leren stuurwiel incl bediening van radio/telefoon en navi.
Zij heeft 20.000km p/j gekozen en komt dan op €240,- p/m
Met haar één schadevrij jaar was Alphabet veel voordeliger dan de Kia dealer, waar je snel enkele tientjes per maand extra aftikt voor minder dan 6 schadevrije jaren.
Ik zie dat jij ca. 12k km hebt, dan kies je gewoon 15.000, hoef je nergens op te letten voor €220,- p/m.
Ik kreeg ook het rekensommetje t.o.v. zelf kopen van een dergelijke autootje niet rond in het voordeel van zelf kopen.
[ Voor 16% gewijzigd door Joostdz op 25-07-2017 15:52 ]
Alphabet heeft nu een tijdelijke no-claim actie waarbij het aantal schadevrije jaren niet wordt meegerekend. Hierbij zou ik dus voor de C3 en de 208 het voordeligst uitkomen. Helaas bezit Mazda geen keurmerk mbt private lease en is er niets te vinden over Mazda als leasemaatschappij. Heb het al opgezocht maar hebben andere ervaring met Mazda?
Zag dat via maandprijs.nl het actie model van Mazda wordt aangeboden via Ikrij.nl. Deze partij is wel aangesloten bij het keurmerk. Gek genoeg ben ik stukken duurder uit met 35.000 km bij Maandprijs.nl dan bij Ikrij.nl met 25.000km. Bij laatst genoemde kan geeneens hoger dan 25k km op de site. Heb contact opgenomen met Ikrij.nl maar medewerker kon mij niet direct te woord staan. Ik zou vandaag of morgen hierover worden terug gebeld.
Ja ze hadden bepaalde essentiële gegevens niet doorgezet naar de andere afdeling. Het gaat bij mij om een Audi A3 Sportback sline editie. Blijft jammer en inderdaad slordig maar je kan er zo weinig aan doen dan nog maar extra tijd toevoegen aan het wachten.ZieMaar! schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:12:
Balen zeg! Maar is het dus bij de leasemaatschappij blijven liggen? Slordig....om wat voor auto gaat t?
Mijn aanvraag is vorige week maandag de deur uitgegaan en gisteren was alles afgerond (ik moet alleen nog tekenen). Mijn auto komt 16/8 aan en wordt 19 september geleverd. Het samenspel tussen de dealer en leasemaatschappij (uiteindelijk zelfde bedrijf) loopt heel soepel.
Heb je de auto al? Een week later dan jij een aanvraag ingediend, benieuwd naar levertijd.Nila schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:13:
Ik heb vorige week een aanvraag gedaan voor een Audi A3 Sportback 1.0 TFSI 116pk S Line Edition, 15.000 km met een looptijd van 24 maanden.
Tijdens de aanvraag stond de prijs op 390 euro, ik geloofde er eigenlijk niks van en verwachte extra kosten.
Leaseprijs incl. BTW 391,78
Standaard Opties:
Start-stopsysteem
Stuurbekrachtiging
5 deuren
De laatste veiligheidsitems
Lichtmetalen velgen
Airconditioning
Radio/CD/MP3-speler
Bestuurdersinformatiesysteem met kleurendisplay
Middenarmsteun voor
MMI Navigatie
Bluetooth Audio streaming
Kaartweergave op een 7 inch kleurenscherm
Parkeerhulp achter
Automatische snelheidsregeling
LED koplampen
2 SDXC-kaartlezer, AUX-IN en USB aansluiting
Comfortairconditioning
Licht- en regensensor
Audi soundsystem
Lichtpakket
S line pakket en S line exterieur
LED instapverlichting met Audi logo
Ik denk dat het een heel nette prijs is voor 2 jaar? Toch maar is een afspraak maken.
BTW. Ik rij nu een Alfa Romeo 147, 1.6 T-Spark met 200k op de teller.
8/10 weken levertijd! Verwacht hem begin september! Ze hebben overigs een heel mooi bod gedaan voor mijn huidige auto! Een handelaar of wij kopenautos zaten 500 euro onder de prijs wat de dealer mij bood!SAWYER schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 18:37:
[...]
Heb je de auto al? Een week later dan jij een aanvraag ingediend, benieuwd naar levertijd.
You're not completely useless, you can always serve as a bad example!
Hmm, bij mij staat de verwachte leverdatum op eind september. Dealer gaf wel aan dat de kans groot is dat ie een stuk eerder komt. Maar heb gekozen voor monsoon grey variant, en die worden niet meer standaard gemaakt...Nila schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 20:44:
[...]
8/10 weken levertijd! Verwacht hem begin september! Ze hebben overigs een heel mooi bod gedaan voor mijn huidige auto! Een handelaar of wij kopenautos zaten 500 euro onder de prijs wat de dealer mij bood!
Ik werd €750 geboden voor inruil, op auto wat daarna (mplaats) verkocht is voor €4.500

Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.
Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.