barrymossel schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:34:
[...]
De enige berekening die ik de afgelopen dagen tegen ben gekomen is dat de afkoopsom 40% van de resterende maandbedragen is. Als dat voor jou ook geldt is dat dus (400 euro x 12 maanden x 3 jaar) x 40% = €5760
Maar dit staat toch gewoon in je voorwaarden?
Ik zit bij Leaseplan.
Ik heb de berekeningen op de website nog eens bekeken en snap ze nu wel wat beter

Denk dat het te vroeg was toen ik er vanochtend voor de 1e keer naar keek.
Wat Dennis hier boven schreef klopt dan wel ongeveer met de berekening. In mijn geval zou de berekening gemaakt worden op basis van het huidige tijdvak of het vorige tijdvak (per jaar berekend). Eigenlijk zou ik alleen nog moeten weten wat de leaseprijzen zouden zijn bij 24 maanden en 36 maanden. Dan zou ik de berekening kunnen maken.
EDIT
. Kunt u de lease eerder stoppen? (ter uitwerking van art. 46, 47 en 48 KPL)
U kunt de lease eerder stoppen dan afgesproken. Maar dat kan u wel geld kosten. U betaalt nooit meer
dan wat u anders betaald zou hebben, als de overeenkomst was afgesloten met een kortere looptijd.
We gaan altijd uit van het aantal kilometer dat de auto werkelijk gemiddeld per jaar heeft gereden. En
de leaseprijs die daarbij hoort volgens de tabel. De nieuwe leaseprijs geldt dan vanaf het begin van de
lease. Ook als u de lease eerder stopt.
a. Binnen 12 maanden
Stopt u de lease in de eerste 12 maanden na het begin van de lease? Dan betaalt u toch voor de
volle 12 maanden de leaseprijs. U betaalt dan het leasetarief die hoort bij de kortere looptijd van
12 maanden.
Voorbeeld
Stel we hebben afgesproken dat de lease 48 maanden duurt en dat de auto gemiddeld tussen de
1 kilometer en 10.000 kilometer per jaar rijdt. U betaalt daarvoor de leaseprijs van € 239 per
maand die daar bij hoort. Na 8 maanden wilt u de auto inleveren. En de auto heeft gemiddeld
tussen de 1 en 10.000 kilometer per jaar gereden.
Berekening
● Wij bekijken wat de leaseprijs is bij 12 maanden bij een gemiddelde van 1-10.000 kilometer
per jaar. Dat is een leaseprijs van € 309 per maand.
● De nieuwe leaseprijs geldt vanaf het begin tot het einde van de lease.
● Uw leaseprijs was € 239,-, maar had € 309,- per maand moeten zijn. U hebt dus € 70,- per
maand te weinig betaald.
● U moet dan 8 maanden maal € 70,-,dus € 560,- bijbetalen en 4 maanden extra de leaseprijs
van € 309,-, dus € 1.236,-.
● In totaal moet u ons € 1.796,- bijbetalen.
b. Na 12 maanden
Stopt u de lease tussentijds, maar na 12 maanden? Dan berekenen we of het voor u goedkoper is
om:
● de resterende leaseprijzen te betalen voor het tijdvak waarin de lease zich bevindt (maximale
opzeggingsvergoeding, ofwel 100%), of
● uit te gaan van de leaseprijs die hoort bij het vorige tijdvak. En die leaseprijs te vermenigvuldigen
met het aantal maanden dat de lease werkelijk duurde.
U betaalt ons de uitkomst van de berekening, die voor u het goedkoopst uitpakt.
Leaseovereenkomst | Private Lease - versie oktober 2017
Voorbeeld
Wij geven een rekenvoorbeeld:
Stel we hebben afgesproken dat de lease 48 maanden duurt en dat de auto gemiddeld tussen de 1
kilometer en 10.000 kilometer per jaar rijdt. Stel, u betaalt daarvoor de leaseprijs van € 239,- per
maand. Maar na 33 maanden wilt u de auto inleveren. En de auto heeft gemiddeld tussen de 1 en
10.000 kilometer per jaar gereden.
Berekening 1 (het vorige tijdvak).
● Wij bekijken wat de leaseprijs is bij 24 maanden bij een gemiddelde van 1-10.000 kilometer per
jaar. Stel, dat is een leaseprijs van € 289,- per maand.
● Uw leaseprijs was € 239,-, maar had € 289,- per maand moeten zijn. U hebt dus € 50,- per
maand te weinig betaald.
● U moet volgens deze berekening dan 33 maanden maal € 50,-,dus € 1.650,- bijbetalen.
Berekening 2 (huidige tijdvak).
● Wij bekijken wat de leaseprijs is bij 36 maanden bij een gemiddelde van 1-10.000 kilometer per
jaar. Stel. Dat is een leaseprijs van € 249,- per maand.
● Uw leaseprijs was € 239,-, maar had € 249,- per maand moeten zijn. U hebt dus € 10,- per
maand te weinig betaald.
● U moet dan 33 maanden maal € 10,-, dus € 330,- bijbetalen.
● En daarbovenop moet u de resterende 3 maanden maal € 249,-, bijbetalen, dus € 747,-.
● U moet volgens deze berekening in totaal € 1.077,- bijbetalen.
Omdat de tweede berekening is goedkoper is voor u, betaalt u ons in dit voorbeeld € 1.077,-.
[
Voor 67% gewijzigd door
technoaddict op 10-11-2020 09:05
]