Duidelijk bedankt voor de info.
Wat voor een dure auto wil je dan ?J_Velsink schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:34:
Puur op mijn inkomen snap ik dat het niet kan naast onze hypotheek. Maar punt is dus dat de uitkering van mijn vrouw niet meegerekend mag worden. Vandaar dat ik op zoek ben naar een leasemaatschappij die daar minder moeilijk over doet. Ik ben prima in staat om zelf te bepalen of ik het kan betalen of niet.
Je kan eens informeren voor welk bedrag je alleen wel “mag” leasen.
Zo kan 10.000 km pj (en dus elk jaar bijbetalen) misschien wel en op voorhand 25.000km km per jaar niet.
Ligt t aan mij of zijn de PL prijzen voor de VW Polo enorm gestegen? Komt dat door de lange levertijd?
Ligt volgens mij al een tijdje tussen de 290-340 euro.Morpheus2003 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:53:
Ligt t aan mij of zijn de PL prijzen voor de VW Polo enorm gestegen? Komt dat door de lange levertijd?
Komt er wellicht een nieuw model uit?
Weet niet of in het algemeen de prijzen omhoog gaan, maar bij Skoda/Seat en vermoed dus ook VW gaan voor aantal modellen de prijzen per september omhoog.
Weet niet of in het algemeen de prijzen omhoog gaan, maar bij Skoda/Seat en vermoed dus ook VW gaan voor aantal modellen de prijzen per september omhoog.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Volgens mij is het sowieso dun gezaaid met aanbiedingen voor een leuk aangeklede niet ondergemotoriseerde B-segmenter. Die zitten al snel rond dat bedrag (280-300)
De wijzen komen uit het Oosten!
Voor de duidelijkheid, informatie van dealers zelf:
Audi A3 gaat de deur uit voor een nieuw geüpdate model, om die reden heeft Audi (Advance sport) nu een actie lopen voor hun hatchbacks en sedans.
Seat Leon gaat de deur uit, heeft al geruime tijd een aanbieding op het FR business intense pakket.
Volkswagen Golf 7,5 (7 GP) gaat de deur uit, de mk8 komt binnenkort en is meerdere malen gelekt. Volgens Volkswagen dealers komen er aanbiedingen op R-line pakketten vanaf Q3/Q4.
Overigens is de Polo altijd prijzig geweest net als de A1, beiden zijn nieuwe modellen en hebben een badge aan de voorkant dat veel geld naar binnen haalt.
https://www.autoweek.nl/a...audi-a3-opnieuw-in-beeld/
https://www.autoweek.nl/a...ch-verder-van-camouflage/
https://www.autoweek.nl/a...e-seat-leon-weer-gesnapt/
Audi A3 gaat de deur uit voor een nieuw geüpdate model, om die reden heeft Audi (Advance sport) nu een actie lopen voor hun hatchbacks en sedans.
Seat Leon gaat de deur uit, heeft al geruime tijd een aanbieding op het FR business intense pakket.
Volkswagen Golf 7,5 (7 GP) gaat de deur uit, de mk8 komt binnenkort en is meerdere malen gelekt. Volgens Volkswagen dealers komen er aanbiedingen op R-line pakketten vanaf Q3/Q4.
Overigens is de Polo altijd prijzig geweest net als de A1, beiden zijn nieuwe modellen en hebben een badge aan de voorkant dat veel geld naar binnen haalt.
https://www.autoweek.nl/a...audi-a3-opnieuw-in-beeld/
https://www.autoweek.nl/a...ch-verder-van-camouflage/
https://www.autoweek.nl/a...e-seat-leon-weer-gesnapt/
[ Voor 16% gewijzigd door Phntm op 26-06-2019 18:20 ]
De kans wordt steeds groter dat ik een private lease auto neem, maar de bedragen voor hoog aantal kilometers lopen enorm op. Ik denk dat ik op zo'n 35.000 per jaar zit maar dan praat je al snel over 600 per maand plus 300 euro benzinekosten
Gekeken naar alternatieven zodat je iets kan nemen wat past? Zoals een diesel auto met huurkoop? Is weliswaar ene financiering en je auto is na afloop wel je eigendom. Vrij in je kilometers en met diesel prijzen druk je wel de kosten op langer termijn omdat je super veel rijd. Overwegen waard. Ik zou jou nooit private lease willen aanraden met zulke kilometers.Piet_Piraat7 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:38:
De kans wordt steeds groter dat ik een private lease auto neem, maar de bedragen voor hoog aantal kilometers lopen enorm op. Ik denk dat ik op zo'n 35.000 per jaar zit maar dan praat je al snel over 600 per maand plus 300 euro benzinekosten
Ja daar heb je gelijk in. De reden dat ik naar private lease kijk is omdat ik een paar maanden terug een huis heb gekocht en een bruiloft er aan komt.. ik kan even geen dure auto aanschaf permitteren. Een zeer goedkope tweedehands kan wel, maar daar wil je niet zoveel kilometers in hoeven maken. Een goede auto op afkoop is wellicht een goed alternatief.Phntm schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:46:
[...]
Gekeken naar alternatieven zodat je iets kan nemen wat past? Zoals een diesel auto met huurkoop? Is weliswaar ene financiering en je auto is na afloop wel je eigendom. Vrij in je kilometers en met diesel prijzen druk je wel de kosten op langer termijn omdat je super veel rijd. Overwegen waard. Ik zou jou nooit private lease willen aanraden met zulke kilometers.
De enige die ik weet die niet aan BKR notaties doet is Mijndomein Auto.J_Velsink schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 20:14:
Ik heb een vraag voor jullie, zijn er (betrouwbare) leasemaatschappijen die niet moeilijk doen over een ZW uitkering als tijdelijke inkomstenbron? Wij willen namelijk een private lease aanvragen maar zijn geweigerd omdat een ZW uitkering niet als inkomen mag worden meegeteld. Naast de ZW uitkering voor mijn vrouw heb ik wel een vaste baan met een contract voor onbepaalde tijd.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Maar die is wel erg duur...Beatman schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:51:
[...]
De enige die ik weet die niet aan BKR notaties doet is Mijndomein Auto.
Als je geen sponsor hebt, komt er €40,- per maand bij (gekeken naar een Peugeot 108 in de “aanbieding”).
Bedankt voor het meedenken, ik heb het inmiddels maar via mijn vader aangevraagd.
Het risico voor de leasemaatschappij dat je niet kunt betalen is ook hoger. Daar willen ze wel wat voor terug zien. Het contract is overigens ook maar voor 24 maanden. Bij andere leasemaatschappijen betaal je ook flink meer voor die termijn.kootje70 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:09:
[...]
Maar die is wel erg duur...
Als je geen sponsor hebt, komt er €40,- per maand bij (gekeken naar een Peugeot 108 in de “aanbieding”).
Bij mij wilden ze mijn mobiliteitsbudget niet meenemen als inkomen terwijl ik dat juist krijg om mobiliteit voor te regelen. Uiteindelijk wel gelukt door het inkomen van mijn partner op te geven. Was overigens niet bij Mijndomein maar rechtstreeks bij de dealer. Die deed wel een kredietcheck en BKR notering maar zit niet aangesloten bij het keurmerk private lease.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Ik heb (of had) een PL-auto bij Alphabet en ik ben ook (eigenlijk onverwachts) bezig met de aankoop van een huis met bijbehorende hypotheek. Zo'n consumptieve schuld weegt érg zwaar op je leenvermogen. Gelukkig was het mogelijk om de lease over te laten schrijven naar mijn ouders. Ik moet zeggen dat het echt lekker soepel ging. En het kenteken staat nog gewoon op mijn naam, zodat ik mijn (vrij essentiële) parkeervergunning nog gewoon kan behouden.
In eerste instantie bood ik aan om de volledige resterende maandbedragen lump sum te voldoen, maar dat was niet mogelijk, vanwege evt eigen risico en meerkilometers die nog in rekening zouden kunnen worden gebracht. Raar verhaal, maar de huidige oplossing is een uitstekende. Fijn dat Alphabet zo flexibel is daarin.
In eerste instantie bood ik aan om de volledige resterende maandbedragen lump sum te voldoen, maar dat was niet mogelijk, vanwege evt eigen risico en meerkilometers die nog in rekening zouden kunnen worden gebracht. Raar verhaal, maar de huidige oplossing is een uitstekende. Fijn dat Alphabet zo flexibel is daarin.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ik hoor goede verhalen over SMIleaseBeatman schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:06:
[...]
Het risico voor de leasemaatschappij dat je niet kunt betalen is ook hoger. Daar willen ze wel wat voor terug zien. Het contract is overigens ook maar voor 24 maanden. Bij andere leasemaatschappijen betaal je ook flink meer voor die termijn.
Bij mij wilden ze mijn mobiliteitsbudget niet meenemen als inkomen terwijl ik dat juist krijg om mobiliteit voor te regelen. Uiteindelijk wel gelukt door het inkomen van mijn partner op te geven. Was overigens niet bij Mijndomein maar rechtstreeks bij de dealer. Die deed wel een kredietcheck en BKR notering maar zit niet aangesloten bij het keurmerk private lease.
Geen persoonlijke ervaringen mee, maar ook geen 'slechte naam' op internet.
Doen geen BKR, dus voor sommigen ivm hypotheken een idee ?
puntje van nadeel ( voor mij ), ze zitten in Friesland
Nog steeds te ver weg
Dat is toch al lang bekend? Is hier ook al regelmatig aangegeven en ook op verschillende nieuws sites en tv programma's is dit meerdere keren aangehaald. Overigens helemaal terecht in mijn ogen.HarmoniousVibe schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:32:
Zo'n consumptieve schuld weegt érg zwaar op je leenvermogen.
Maar inderdaad wel fijn voor jouw situatie dat Alphabet meewerkt zonder dat het je bakken met geld kost.
Alternatief was anders natuurlijk geweest om het contract vroegtijdig te ontbinden, afhankelijk van de leaseprijs en welk deel van het contract nog resteert is dat ook nog te overzien (zie hieronder).HarmoniousVibe schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:32:
Als ik mijn PL auto een jaar eerder dan gepland zou moeten ontbinden zou dat dus €408,- kosten, vervelend maar ten bate van een onverwachte aankoop van een woning niet onoverkomelijk. Blijkbaar is op andermans naam zetten ook geen issue, dat wist ik niet en is helemaal perfect.
Ik zou er dus weinig heil in zien met een schimmige partij in zee te gaan om BKR te voorkomen of daar een meerprijs voor te betalen tenzij er echt concreet vermoeden is dat dit in de nabije toekomst gaat spelen.
Vanaf Tot Aantal Termijnbedragen
0% 25% 2
25% 50% 4
50% 75% 5
75% 100% 6
[ Voor 17% gewijzigd door assje op 02-07-2019 10:06 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Wij hebben toentertijd hetzelfde gedaan. Je mag alleen het contract niet terugverhuizen na passeren. Ik weet niet of dat beleid al aangepast is.HarmoniousVibe schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:32:
Ik heb (of had) een PL-auto bij Alphabet en ik ben ook (eigenlijk onverwachts) bezig met de aankoop van een huis met bijbehorende hypotheek. Zo'n consumptieve schuld weegt érg zwaar op je leenvermogen. Gelukkig was het mogelijk om de lease over te laten schrijven naar mijn ouders. Ik moet zeggen dat het echt lekker soepel ging. En het kenteken staat nog gewoon op mijn naam, zodat ik mijn (vrij essentiële) parkeervergunning nog gewoon kan behouden.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Friesland? Leek is geen Friesland..FreshMaker schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:11:
[...]
Ik hoor goede verhalen over SMIlease
puntje van nadeel ( voor mij ), ze zitten in Friesland
Natuurlijk is dit allang bekend, en terecht. Ik zeg toch niet dat dit niet zo is? Ik geef alleen maar aan dat het dus mogelijk is het contract als het ware te verkopen aan een derde.TheBrut3 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:30:
[...]
Dat is toch al lang bekend? Is hier ook al regelmatig aangegeven en ook op verschillende nieuws sites en tv programma's is dit meerdere keren aangehaald. Overigens helemaal terecht in mijn ogen.
Maar inderdaad wel fijn voor jouw situatie dat Alphabet meewerkt zonder dat het je bakken met geld kost.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
BKR of geen BKR, voor een hypotheekaanvraag dien je dit soort lasten gewoon op te geven.FreshMaker schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:11:
[...]
Ik hoor goede verhalen over SMIlease
puntje van nadeel ( voor mij ), ze zitten in Friesland( Groningen dus )
Nog steeds te ver weg
Verzwijgen is extra problemen, mocht je in financiële problemen komen. Zelfde geldt voor studieschuld.
Studieschuld: 35 jaar
Private lease: 2-4 jaar.
Ja, echt hetzelfde.
Private lease: 2-4 jaar.
Ja, echt hetzelfde.
Om hoeveel minder ging het?HarmoniousVibe schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:32:
Ik heb (of had) een PL-auto bij Alphabet en ik ben ook (eigenlijk onverwachts) bezig met de aankoop van een huis met bijbehorende hypotheek. Zo'n consumptieve schuld weegt érg zwaar op je leenvermogen.
Wij hebben net een hypotheek afgesloten / overgesloten en hebben eigenlijk vanuit de adviseur geen verontrustende berichten gehoord.
You're not completely useless, you can always serve as a bad example!
@Nila, als ik het even in een hypotheekcalculator stop dan zegt hij dat je door 10k consumptief krediet (oorspronkelijk bedrag), 56k minder kunt lenen. Da's fors.
@HarmoniousVibe als ik 56k hypotheek bij de hypotheker ingeef, kost dat 194 euro per maand aan rente en aflossing. Het effect van een maandelijkse betalingsverplichting is zo groot doordat je (door de lage rente) zo idioot veel kan lenen voor een huis voor 194 euro per maand.
[ Voor 31% gewijzigd door RemcoDelft op 04-07-2019 07:56 ]
Klopt, elke 1000 euro krediet levert je zo'n 5K minder max hypotheek op.HarmoniousVibe schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 00:09:
@Nila, als ik het even in een hypotheekcalculator stop dan zegt hij dat je door 10k consumptief krediet (oorspronkelijk bedrag), 56k minder kunt lenen. Da's fors.
En je kredietsom is maandbedrag x originele looptijd in maanden x 65%, dus tel uit je winst.
Hmm, morgen maar eens bellen met PrivateLease.com. Heb destijds (inmiddels 2 maand geleden) Kia Niro besteld via Consumenten Bond collectief. Kon je kiezen uit 4 kleuren. 1 maand geleden nog eens gecheckt, nog steeds dezelfde kleuren. En nu, opeens 2 nieuwe kleuren waar je uit kunt kiezen! Ben benieuwd of ze de kleur nog kunnen en willen wijzigen. Levertijd van de auto is eind augustus/begin september dus duurt nog wel ff...
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Anoniem: 1229216
Hi Tweakers,
Lees al een tijdje mee maar heb toch wat vraagjes wat betreft de acceptatie.
Nu heb ik een inkomen van 2000 bruto, zou zoiets voldoende zijn?
Ik lees dat je het inkomen van je partner mag opgeven als je samenwoont, moeten haar documenten dan ook op gestuurd worden?
Verder delen we natuurlijk de huur (€960) en maak ik elke maand een vast bedrag over voor huur/g/w/l etc.
Hoe gaat dat in zijn werk?
Alvast bedankt! :-)
Ik lees dat je het inkomen van je partner mag opgeven als je samenwoont, moeten haar documenten dan ook op gestuurd worden?
Verder delen we natuurlijk de huur (€960) en maak ik elke maand een vast bedrag over voor huur/g/w/l etc.
Voor een Aston Martin in de private lease? Nee dat denk ik niet.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Zat meer te denken aan een B-segmenter :-)assje schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 01:10:
Voor een Aston Martin in de private lease? Nee dat denk ik niet.
Als je het inkomen van je partner mee wil laten rekenen moet je ook haar documenten opsturen. Het contract komt dan op beide namen te staan.
https://www.hoeveelkanikl...3uyAEnEAAYASAAEgI5SPD_BwE
Hier kan je jouw maximale leasebedrag berekenen
Ik denk dat je dan inderdaad samen moet tekenen, aangezien je met 2000 bruto en 960 huur onder de drempel zit om te mogen leasen in je eentje. Je moet dan allebei je gegevens aanleveren en bent dan ook beide een verplichting aan het aangaan.Anoniem: 1229216 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 00:09:
Hi Tweakers,
https://www.xleasy.nl/voor-welk-bedrag-kan-ik-leasen bij deze tool hoef je geen emailadres te gebruiken. Is verder identiek denk ik.JL85 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 08:41:
https://www.hoeveelkanikl...3uyAEnEAAYASAAEgI5SPD_BwE
[ Voor 50% gewijzigd door TheUninvited op 06-07-2019 13:05 ]
Ping83 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 08:22:
Als je het inkomen van je partner mee wil laten rekenen moet je ook haar documenten opsturen. Het contract komt dan op beide namen te staan.
Thanks!TheUninvited schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:57:
[...]
Ik denk dat je dan inderdaad samen moet tekenen, aangezien je met 2000 bruto en 960 huur onder de drempel zit om te mogen leasen in je eentje. Je moet dan allebei je gegevens aanleveren en bent dan ook beide een verplichting aan het aangaan.
[...]
https://www.xleasy.nl/voor-welk-bedrag-kan-ik-leasen bij deze tool hoef je geen emailadres te gebruiken. Is verder identiek denk ik.
Ik betaal zelf natuurlijk maar 480 aan huur, ze rekenen dus het volledige bedrag?
Mijn partner verdiend een stuk meer dus dat zou verder dan wel goed komen.
Als we dat inkomen mee rekenen krijgt zij dan dus ook de BKR op haar naam?
Beide een registratie dat klopt. Als je van plan bent een huis te kopen binnen 4/5 jaar (of hoelang je contract ook loopt) ga je daar last van krijgen. Wil je blijven huren is het geen issue. Leasen zou ik alleen doen als je graag om de 3/4 jaar wat anders wilt rijden en het geld er voor over hebt iedere maand. Linksom of rechtsom blijft het duurder als dat je een auto koopt (nieuw of gebruikt) en gewoon zolang mogelijk blijft doorrijden. Succes met je keuze, pas op dat je niet teveel gaat upgraden omdat het maar een tientje hier of een tientje daar is dat loopt snel opAnoniem: 1229216 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 13:13:
[...]
[...]
Thanks!
Ik betaal zelf natuurlijk maar 480 aan huur, ze rekenen dus het volledige bedrag?
Mijn partner verdiend een stuk meer dus dat zou verder dan wel goed komen.
Als we dat inkomen mee rekenen krijgt zij dan dus ook de BKR op haar naam?
Het is goedkoper dan een nieuwe kopen. Dit is al breed doorgerekend meerdere malen.TheUninvited schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 13:19:
[...]
Beide een registratie dat klopt. Als je van plan bent een huis te kopen binnen 4/5 jaar (of hoelang je contract ook loopt) ga je daar last van krijgen. Wil je blijven huren is het geen issue. Leasen zou ik alleen doen als je graag om de 3/4 jaar wat anders wilt rijden en het geld er voor over hebt iedere maand. Linksom of rechtsom blijft het duurder als dat je een auto koopt (nieuw of gebruikt) en gewoon zolang mogelijk blijft doorrijden. Succes met je keuze, pas op dat je niet teveel gaat upgraden omdat het maar een tientje hier of een tientje daar is dat loopt snel op
Niet altijd. Je moet dat echt per auto berekenen in je eigen persoonlijke situatie. Als jij veel schadevrije jaren hebt is verzekeren namelijk ook veel goedkoper dan als je er geen hebt, maakt nogal veel uit. En ook het merk en dergelijke sommige auto's hebben garantietermijn van 5/7 jaar andere niet, sommige schrijven veel af anderen minder. Teveel factoren om te roepen leasen is altijd goedkoper dus.Mirved schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 14:47:
[...]
Het is goedkoper dan een nieuwe kopen. Dit is al breed doorgerekend meerdere malen.
Ik private lease een Audi A3 S Line voor 415 EU per maand bij 20k kms per jaar. Sorry maar je stelling dat kopen altijd goedkoper is haal ik hiermee wel makkelijk onderuit he? Binnen de private lease zijn er altijd merken met acties, kijk daar goed naar.
Hmm, dan moet ik eens een goed gesprek gaan houden met de vrouw.TheUninvited schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 13:19:
[...]
Beide een registratie dat klopt. Als je van plan bent een huis te kopen binnen 4/5 jaar (of hoelang je contract ook loopt) ga je daar last van krijgen. Wil je blijven huren is het geen issue. Leasen zou ik alleen doen als je graag om de 3/4 jaar wat anders wilt rijden en het geld er voor over hebt iedere maand. Linksom of rechtsom blijft het duurder als dat je een auto koopt (nieuw of gebruikt) en gewoon zolang mogelijk blijft doorrijden. Succes met je keuze, pas op dat je niet teveel gaat upgraden omdat het maar een tientje hier of een tientje daar is dat loopt snel op

Wat betreft kopen zullen we dat pas over 4 jaar gaan doen.
En met die upgrades gaat inderdaad hard! paar euro hier en daar

Opvallend ja..heb ik ook..kon alleen kiezen tussen zwart of grijs..Freekers schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:52:
Hmm, morgen maar eens bellen met PrivateLease.com. Heb destijds (inmiddels 2 maand geleden) Kia Niro besteld via Consumenten Bond collectief. Kon je kiezen uit 4 kleuren. 1 maand geleden nog eens gecheckt, nog steeds dezelfde kleuren. En nu, opeens 2 nieuwe kleuren waar je uit kunt kiezen! Ben benieuwd of ze de kleur nog kunnen en willen wijzigen. Levertijd van de auto is eind augustus/begin september dus duurt nog wel ff...
Ik mocht wisselen, maar de levertijd schuift dan wel door naar December...ben er nog niet over uit.chriskoomen schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:48:
Opvallend ja..heb ik ook..kon alleen kiezen tussen zwart of grijs..
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Zolang mogelijk doorrijden in je eigen auto is altijd goedkoper dan leasen.r0bb schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 15:42:
Ik private lease een Audi A3 S Line voor 415 EU per maand bij 20k kms per jaar. Sorry maar je stelling dat kopen altijd goedkoper is haal ik hiermee wel makkelijk onderuit he? Binnen de private lease zijn er altijd merken met acties, kijk daar goed naar.
Als je een Duitse 2e hands wil rijden lijkt het me voordeliger om em te kopen.r0bb schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:14:
Iemand toevallig ervaring met mooove.nl? Financial private lease?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat vraag ik mij af, je moet daar ook een beetje geluk mee hebben. Hoe ouder de auto wordt, hoe hoger de onderhoudskosten gaan worden. Daarnaast is het ook leuk om na 4/5 jaar weer een nieuwe auto uit te kiezen.
Ik ga zelf de komende 4 jaar nog een benzine auto rijden en ga daarna mogelijk switchen voor een elektrische auto met pl is dat ideaal.
Ik ga zelf de komende 4 jaar nog een benzine auto rijden en ga daarna mogelijk switchen voor een elektrische auto met pl is dat ideaal.
TheUninvited schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:51:
[...]
Zolang mogelijk doorrijden in je eigen auto is altijd goedkoper dan leasen.
Daarom zeg ik ook het is de afweging tussen om de zoveel jaar wat anders of gewoon proberen zolang mogelijk door te rijden. Meeste auto's gaan wel 15 jaar mee voordat het economisch niet meer kan (hogere kosten dan de dagwaarde). Ikzelf ben ook iemand die graag afwisselt dus leasen is voor mij ideaal in dat geval.JL85 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 07:51:
Dat vraag ik mij af, je moet daar ook een beetje geluk mee hebben. Hoe ouder de auto wordt, hoe hoger de onderhoudskosten gaan worden. Daarnaast is het ook leuk om na 4/5 jaar weer een nieuwe auto uit te kiezen.
[...]
Anoniem: 471947
Veel mensen die ik probeer te overtuigen van het gemak van PL (afgezien hypotheek verhaal etc.) probeer ik in te laten zien dat het autorijden gewoon een kostenpost is. Ik ben per maand voor twee auto's nu ca. 750€ kwijt.
Wat ik daarvoor rijd, nieuw, gebruikt, private lease is volgens mij niet zo relevant. Enige voordeel met PL is dat je zeker weet dat je dat kwijt bent, niet meer niet minder.
Voor mij reden genoeg om volgend jaar mijn tweede auto ook in de PL te gooien.
Wat ik daarvoor rijd, nieuw, gebruikt, private lease is volgens mij niet zo relevant. Enige voordeel met PL is dat je zeker weet dat je dat kwijt bent, niet meer niet minder.
Voor mij reden genoeg om volgend jaar mijn tweede auto ook in de PL te gooien.
De kogel is door de kerk; ik heb van kleur gewisseld. De levertijd schuift door naar December, maar ik ken mezelf; als ik het niet had gedaan had ik elke keer als ik voor de auto gestaan gedacht; 'dat had ook die ene, mooiere, kleur kunnen zijn'. Ik principe heb ik geen haast. Huidig leasecontract is per maand opzegbaar dus ik heb gewoon vervoer.Freekers schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:53:
[...]
Ik mocht wisselen, maar de levertijd schuift dan wel door naar December...ben er nog niet over uit.
Overigens kun je nu weer alle kleuren bestellen via de consumentenbond. Ik weet niet of meer mensen gewisseld hebben of dat ze bijbesteld hebben.
Ja een handgeschakelde driecilinder zeker, spannond hoorr0bb schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 15:42:
Het ging er volgens mij om dat leasen soms voordeliger kan zijn dan kopen. Of de auto daarbij spannend is, is niet echt relevant hè? Voor een auto die jij wel spannend vind kan hetzelfde namelijk ook gelden, ouwe milieuvervuiler.BFmango schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:07:
[...]
Ja een handgeschakelde driecilinder zeker, spannond hoor
Nou, drie cilinders zijn gewoon prima motoren. Doen hun werk goed. En of het een handbak is of automaat doet er niet toe. De een vind schakelen leuker en de ander wilt vooral lui rijden en kiest dus voor een automaat. Wat maakt het uit. We leven in een tijd waar het meer om looks gaat dan prestaties, kijk maar eens goed rond.BFmango schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:07:
[...]
Daarnaast, private lease is het wel waard. Ik bespaar nu meer geld zowel op brandstof als onderhoud. Mijn Astra uit 2001 was een toffe bak maar kostte mij bijna evenveel als mijn Hyundai i20 per maand. Motorisch niet erop achteruitgegaan, comfort en ruimte ook totaal niet. En het is een stuk veiliger, dat voor 360 per maand. Mijn vrouw en ik zijn happy.
Dat komt omdat prestaties in Nederland onaangenaam duur zijn gemaakt.Phntm schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:33:
We leven in een tijd waar het meer om looks gaat dan prestaties, kijk maar eens goed rond.
Als voorbeeldje een Civic Type R (vanaf prijs, niet in de (private) lease want dat is bijna niet te vinden/vergelijken). Volgens mij de auto die het beste scoort qua prijs/prestatie verhouding in bijna alle landen.
In Nederland: €59.330
In België: €38.990
In Duitsland: €37.590
In Amerika: $36.300
Dat is nogal een verschil wat wij in Nederland betalen voor een beetje prestaties. Want dan hebben we het over een wagen met "maar" 320pk (306pk in USA). Pak je iets als een BMW M4 dan zit je hier aan €126.578 en in Duitsland aan €87.000.
BPM, de dure benzineprijs en de wegenbelasting maakt prestatie rijden gewoon duur. Voor een uiterlijk en optioneel aangeklede Golf (Highline Business R) betaal je €35k, maar als je er ook wat prestaties (300pk) bij wil mag je €62k aftikken voor de R. En in Duitsland kost die Golf R weer €45k
Ik heb maandag een mail gestuurd. Nog geen reactie gehad. Zal dus wel een scam/flop zijn..r0bb schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:14:
Iemand toevallig ervaring met mooove.nl? Financial private lease?

Buiten dat om, de mensen die echt zo een auto willen, halen het ook. Zie genoeg dure wagens rondrijden. Maar ik weet uit mijn regio dat mensen graag een sportieve uitziende auto willen maar de prestaties niet hoeven. De opties zijn erg fijn. Dat Nederland prijzig is qua auto's kopen dat is al bekend natuurlijk. Binnen Europa is Nederland het laatste die nog BPM hanteert. En die blijft maar stijgen. Dat er kamervragen nu erover komen verrast niemand, maar dat BPM nog steeds blijft bestaan verrast en ergert velen.TheBrut3 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:07:
[...]
Dat komt omdat prestaties in Nederland onaangenaam duur zijn gemaakt.
Als voorbeeldje een Civic Type R (vanaf prijs, niet in de (private) lease want dat is bijna niet te vinden/vergelijken). Volgens mij de auto die het beste scoort qua prijs/prestatie verhouding in bijna alle landen.
In Nederland: €59.330
In België: €38.990
In Duitsland: €37.590
In Amerika: $36.300
Dat is nogal een verschil wat wij in Nederland betalen voor een beetje prestaties. Want dan hebben we het over een wagen met "maar" 320pk (306pk in USA). Pak je iets als een BMW M4 dan zit je hier aan €126.578 en in Duitsland aan €87.000.
BPM, de dure benzineprijs en de wegenbelasting maakt prestatie rijden gewoon duur. Voor een uiterlijk en optioneel aangeklede Golf (Highline Business R) betaal je €35k, maar als je er ook wat prestaties (300pk) bij wil mag je €62k aftikken voor de R. En in Duitsland kost die Golf R weer €45k
Mij zul je nooit zien in een type R, wat een gedrocht die spoiler
[ Voor 4% gewijzigd door Phntm op 10-07-2019 10:14 ]
Website is inmiddels ook offline, je kunt wel eens gelijk hebben.ProudElm schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:11:
[...]
Ik heb maandag een mail gestuurd. Nog geen reactie gehad. Zal dus wel een scam/flop zijn..
ai.. dat ging dan snel.. Idee was leuk, 2e hands auto's leasen uit DE zou goedkoper moeten zijn, maar ja ;-)
Als je het bij 2e hands leasen over private lease hebt en niet over financial lease. dan wordt leasen niet goedkoper.
Bij private lease stijgen de kosten (kunnen) namelijk bij meer km's, dus een leasemaatschappij wil zich dan op een andere manier indekken.
Net hetzelfde als je zakelijk een 2e hands zou leasen, en dan ook nog een stukje omdat je nieuwwaarde hetzelfde blijft.
Bij financial lease dalen de kosten wel omdat dat gewoon een vorm van lenen is. Aangezien je minder leenbedrag nodig hebt daalt je maandelijks in te leggen bedrag.
Waar je wel voordeel mee zou kunnen hebben is dat sommige bedrijven een aanbetaling laten doen en dus je "start waarde" afneemt. en sommige bedrijven bieden aan zonder BKR toets omdat je de auto eigenlijk "leent" van hun bedrijfsvoorraad
Bij private lease stijgen de kosten (kunnen) namelijk bij meer km's, dus een leasemaatschappij wil zich dan op een andere manier indekken.
Net hetzelfde als je zakelijk een 2e hands zou leasen, en dan ook nog een stukje omdat je nieuwwaarde hetzelfde blijft.
Bij financial lease dalen de kosten wel omdat dat gewoon een vorm van lenen is. Aangezien je minder leenbedrag nodig hebt daalt je maandelijks in te leggen bedrag.
Waar je wel voordeel mee zou kunnen hebben is dat sommige bedrijven een aanbetaling laten doen en dus je "start waarde" afneemt. en sommige bedrijven bieden aan zonder BKR toets omdat je de auto eigenlijk "leent" van hun bedrijfsvoorraad
De particuliere variant van financial lease is toch gewoon een ander/fancy woord voor lenen van het aankoop bedrag? Want de kosten liggen nog steeds bij de particulier. Dat wat het particuliere operational lease (ook wel Private lease genoemd) juist dekt en dus aantrekkelijk maakt.Haiku schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:45:
Niet mee eens. Als wij reguliere prijzen hadden, dan reden er meer van dergelijke (Golf R, Focus RS, i30 N, Type R, WRX STI enz.) wagens. Laatst naar een vorig model Type R gaan kijken, maar daar betaal je nu bijna de prijs voor waar je in Duitsland een helemaal nieuwe voor krijgt. Helaas is die Type R het niet geworden en is nu het plan om te sparen tot de 2e hands van het huidige model voor mij betaalbaar/importeerbaar worden.Phntm schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:13:
Buiten dat om, de mensen die echt zo een auto willen, halen het ook. Zie genoeg dure wagens rondrijden.
Mij dus welPhntm schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:13:
Mij zul je nooit zien in een type R, wat een gedrocht die spoiler
[ Voor 45% gewijzigd door TheBrut3 op 10-07-2019 16:25 ]
Vragen bombardementr0bb schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 15:42:
Via welke site heb je dat geregeld? en hoeveel jaar? hebje opties er bij? handschakel/automaat?
Ik heb nu even gekeken en de A1 kost 475 per maand...zonder opties

Via Audi zelf geregeld, oktober 2017, 2 jarig. Handschakel met een aantal opties. Geen startstop geen autodim geen luxe audio maar std. Tegenwoordig is deze config ruim 600eu. Dan kan je beter naar een Merc A160 PL Edition kijken denk ik. Helaas zijn de PL prijzen flink gestegen.ThaddeusX schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:57:
[...]
Vragen bombardement![]()
Via welke site heb je dat geregeld? en hoeveel jaar? hebje opties er bij? handschakel/automaat?
Ik heb nu even gekeken en de A1 kost 475 per maand...zonder opties(via audi zelf)
Hopelijk einde jaar weer dalende want recessie (zegt men)
Anoniem: 1222698
Waarom zo denigrerend. Rij een C1 Shine met wat extra's op de uitvoering voor 236 per maand inclusief verzekering. Dus echt allen benzine er in. [is trouwens de 2de al. In 2015 was private lease nog echt ontwikkelingsgebied]BFmango schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:07:
[...]
Voldoet prima voor mij. 2 tot 3 keer per jaar Duitsland richting Berlijn en verder voor de dingen in de regio
Niets mis mee
Importeren heeft tegenwoordig ook minder nut tenzij je je wensen niet kwijt kan aan het Nederlands aanbod. Belastingdienst is sindskort betrokken bij controleren op importauto's dus goedkoper dan hier zullen ze niet echt meer zijn.TheBrut3 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:05:
[...]
Niet mee eens. Als wij reguliere prijzen hadden, dan reden er meer van dergelijke (Golf R, Focus RS, i30 N, Type R, WRX STI enz.) wagens. Laatst naar een vorig model Type R gaan kijken, maar daar betaal je nu bijna de prijs voor waar je in Duitsland een helemaal nieuwe voor krijgt. Helaas is die Type R het niet geworden en is nu het plan om te sparen tot de 2e hands van het huidige model voor mij betaalbaar/importeerbaar worden.
Naast dat weet ik echt niet waar je woont maar zoals ik al zei in mijn regio zat gestoorde auto's. En als we kijken naar de 2e hands markt valt het allemaal mee als je kijkt wat allemaal te koop is. Laatst 3 Golf R's gezien van de 7 GP lijn.
Naast dat moet je je ook niet vergissen; Dit heeft absoluut niks te maken met onze eerste gespreksonderwerp. Men kiest voor looks tegenwoordig boven prestaties. Je hebt zelfs een auto als een Kia Piccanto of Peugeot 108 in een sport uitvoering want dat is wat mensen echt zoeken. De petrolheads zijn in een minderheid, vooral in een klein land als Nederland. Dus dat jouw jacht voor een hot hatch niet succesvol verloopt door te hoge aanschafprijs (terecht, BPM is behoorlijk kut en moet weg) betekent niet dat dat de reden is waarom mensen graag in een niet-hothatch rijden. Als je nou eens een BV in duitsland opent kun je een Hothatch private leasen (ja dat kan daar gewoon
Kortom: Jouw zoektocht projecteert niet de echte onderliggende gedachte van een menigte. Ik vind een hothatch ook te gek, maar niet zo zeer dat ik mij zou schamen als ik reed in een auto met de (niet 100%-) looks en niet de prestaties.
Trouwens: De spoiler van de Type R is niet functioneel voor alledaags gebruik of beetje trappen, tenzij je iemand bent die frequent een circuit bezoekt.
Sorry? op welke site van Audi heb jij gekeken?ThaddeusX schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:57:
[...]
Vragen bombardement![]()
Ik heb nu even gekeken en de A1 kost 475 per maand...zonder opties(via audi zelf)
Ik PL zelf de nieuwe Audi A1 (bouwjaar april 2019) en betaal 425€ per maand voor 48 maanden en 20K per jaar.
Dan hebben we het over de Audi A1 Epic Edition met nog een aantal opties (parelmoer lak, climate control, Apple carplay/Android Auto, sportstoelen, enz. enz.)
Jij hebt een andere looptijd gepakt namelijk 48 maanden ipv 24 maanden. Dat maakt een aanzienlijk verschil.Spinez0r schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:14:
Sorry? op welke site van Audi heb jij gekeken?
Ik PL zelf de nieuwe Audi A1 (bouwjaar april 2019) en betaal 425€ per maand voor 48 maanden en 20K per jaar.
Dan hebben we het over de Audi A1 Epic Edition met nog een aantal opties (parelmoer lak, climate control, Apple carplay/Android Auto, sportstoelen, enz. enz.)
Website is gewoon beschikbaar hoor..Ping83 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:36:
[...]
Website is inmiddels ook offline, je kunt wel eens gelijk hebben.
Zit er wel over na te denken van, met private lease 48 maanden betaal je bijna die complete auto. Via Mooove privé financial lease betaal je maandelijks iets meer maar heb je wel een eigen auto aan het eind.. lastig!
Dat is niet perse goedkoper.r0bb schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 15:42:
Misschien tov hagelnieuw, maar met kopen kan je ook een auto kopen die 1 jaar oud is. Dat scheelt gauw 10.000 euro op het model wat jij hebt. Je betaald nu ruim 4900 euro voor je Audi per jaar. Zo hard gaat de afschrijving niet, ook niet als je wegenbelasting en verzekering mee telt. Zeker als je voor langere tijd private lease, is private lease altijd duurder.
Dat is ook niet gek want je betaald voor een dienst en het bedrijf wil ook winst maken.
De winst pakt de leasemaatschappij op het inkoopvoordeel. Ze betalen niet het zelfde als een particulier voor de auto. Daarnaast hebben ze inkoopvoordeel op onderhoudt etc. Ze hebben vaak eigen verkoopkanalen waarmee ze een hogere restwaarde hebben dan wanneer jij als particulier je auto weer moet verkopen. In de meeste gevallen is leasen bij nieuwe auto's tegenwoordig goedkoper. Daarnaast moet je appels met appels vergelijken. Een occasion kopen zal bijna altijd goedkoper zijn dan een nieuwe auto leasen omdat de grootste afschrijving al is geweest.Bejit schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:50:
[...]
Dat is niet perse goedkoper.
Misschien tov hagelnieuw, maar met kopen kan je ook een auto kopen die 1 jaar oud is. Dat scheelt gauw 10.000 euro op het model wat jij hebt. Je betaald nu ruim 4900 euro voor je Audi per jaar. Zo hard gaat de afschrijving niet, ook niet als je wegenbelasting en verzekering mee telt. Zeker als je voor langere tijd private lease, is private lease altijd duurder.
Dat is ook niet gek want je betaald voor een dienst en het bedrijf wil ook winst maken.
Maar dan kun je toch elk willekeurig financial lease product nemen, de merken zelf hebben vaak ook allerlei financiële regelingen. Bij VW/SKODA/SEAT bijvoorbeeld kun je kiezen om alles af te betalen, of bijvoorbeeld alleen het verschil tussen aanschafwaarde minus restwaarde etc.r0bb schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:43:
[...]
Website is gewoon beschikbaar hoor..
Zit er wel over na te denken van, met private lease 48 maanden betaal je bijna die complete auto. Via Mooove privé financial lease betaal je maandelijks iets meer maar heb je wel een eigen auto aan het eind.. lastig!
<edit> Fout gegaan
[ Voor 95% gewijzigd door Haiku op 12-07-2019 12:15 ]
Koop en lease is sowieso een appel en peren vergelijking. Met leasen heb je allerlei restricties, geen chiptuning, max aantal kilometers, geen aanpassing in het interieur, niet wrappen, BKR registratie voor leasen etc..Nuevocasa schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:57:
[...]
De winst pakt de leasemaatschappij op het inkoopvoordeel. Ze betalen niet het zelfde als een particulier voor de auto. Daarnaast hebben ze inkoopvoordeel op onderhoudt etc. Ze hebben vaak eigen verkoopkanalen waarmee ze een hogere restwaarde hebben dan wanneer jij als particulier je auto weer moet verkopen. In de meeste gevallen is leasen bij nieuwe auto's tegenwoordig goedkoper. Daarnaast moet je appels met appels vergelijken. Een occasion kopen zal bijna altijd goedkoper zijn dan een nieuwe auto leasen omdat de grootste afschrijving al is geweest.
Bijna niemand koopt een nieuwe auto. Er is geen verschil tussen een auto van 1 jaar oud met 9.000 op de teller of een private lease auto. Wat is het bezwaar om een auto te kopen waar de kop vanaf is en dat te vergelijken met nieuw kopen of private lease? Er zit gewoon fabrieksgarantie op etc..
Daarnaast trekt ik je verhaal in twijfel, want zelfs dan kom ik met koop nieuw kom ik beter uit, op sommige uitzonderingen na.(Speciale acties etc.)
Dat is een loze bewering zonder de parameters te gevenBejit schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:56:
[...]
Daarnaast trekt ik je verhaal in twijfel, want zelfs dan kom ik met koop nieuw kom ik beter uit, op sommige uitzonderingen na.(Speciale acties etc.)
Maar deze discussie koop versus lease is al zo vaak geweest, heeft ook totaal geen nut om die telkens te voeren in het Private lease topic. Vind je Private lease te duur, prima, dan koop je een auto.
Eens, maar ik vind dat mensen die PL overwegen, zich ook bewust moeten zijn van de optie privé financial lease.
Dus gewoon een lening?r0bb schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:39:
Eens, maar ik vind dat mensen die PL overwegen, zich ook bewust moeten zijn van de optie privé financial lease.
Prive Financial lease....oftewel gewoon een lening, die kun je bij elke dealer afsluiten, sterker nog het staat vaak al op de bordjes erbij wat het kost per maandr0bb schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:39:
Vergeet overigens niet bij lenen dat je vaak en een aanbetaling moet doen van x bedrag en vaak ook nog een slottermijn hebt aan het einde van x bedrag. Daarnaast betaal je dus wel alles zelf (onderhoud, wegenbelasting, verzekering etc.).
Iedereen kan zelf die rekensommetjes maken, dan afhankelijk van wat je voorkeur heeft kies je één van de financieringsmogelijkheden.
Prive Financial Lease en Private Lease zijn wezenlijk verschillend. Met de eerste financier je alleen de aanschaf van de auto, waarna aan het eind de auto jouw eigendom is. Mooove.nl doet dit bv.
Bij Private Lease zijn wegenbelasting, verzekering etc inbegrepen in het leasebedrag, maar zit je aan het eind van de termijn zonder auto.
Bij Private Lease zijn wegenbelasting, verzekering etc inbegrepen in het leasebedrag, maar zit je aan het eind van de termijn zonder auto.
Mooove is een vaag voorbeeld. Niet duidelijk of het een betrouwbare partij is.loeberce schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:25:
Prive Financial Lease en Private Lease zijn wezenlijk verschillend. Met de eerste financier je alleen de aanschaf van de auto, waarna aan het eind de auto jouw eigendom is. Mooove.nl doet dit bv.
Als toevoeging op wat je vertelt:
Daarnaast is het gewoon Financial lease en niet privé financial lease. Financial lease is een constructie dat al jaren bestaat. Dit is zoals eerder is opgemerkt een vorm van lease dat je bij elke dealer kunt krijgen. Financial lease moet je zien als huurkoop. Operational lease is meer voor ondernemers/zzp/mkb. Voor de laatste twee vormen van lease geldt dat je alleen voor de auto betaalt. Bij financial lease is je auto na verloop van leasetermijn ook jouw eigendom (mits je het slotbedrag betaalt). Voor private lease is dit ook mogelijk, maar sterk afhankelijk van de voorwaarden van de partij waar je een private lease bij afneemt.
Vaak komt Private lease er dan voordeliger uit zeker als je naar 4 of 5 jaar weer een andere auto wil rijden.
Martinusz schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:46:
[...]
Prive Financial lease....oftewel gewoon een lening, die kun je bij elke dealer afsluiten, sterker nog het staat vaak al op de bordjes erbij wat het kost per maandEr zijn maar weinig mensen die een auto compleet aftikken aan de balie, mag toch aannemen dat mensen de mogelijkheden van een lening ook kennen en overwegen.
Vergeet overigens niet bij lenen dat je vaak en een aanbetaling moet doen van x bedrag en vaak ook nog een slottermijn hebt aan het einde van x bedrag. Daarnaast betaal je dus wel alles zelf (onderhoud, wegenbelasting, verzekering etc.).
Iedereen kan zelf die rekensommetjes maken, dan afhankelijk van wat je voorkeur heeft kies je één van de financieringsmogelijkheden.
Euh? Wat is de titel van dit topic?Phntm schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:19:
[...]
Operational lease is meer voor ondernemers/zzp/mkb.
En wat voor andere termen komen voor in mijn bericht? Beetje vage opmerking van jou. Je hoeft niet mee te doen aan een gesprek waar er iets wordt uitgelegd. Soms wilt men gewoon wat uitleg, en dat mag gegeven worden. Het is relevant aan het onderwerp "private lease" om te weten wat de verschillen zijn tussen de verschillende lease vormen, zo kun je ook zelf de voor- en nadelen zien.

Ik zie zelden dat men stil lijkt te staan bij het financiële risico van private operational lease.
Je gaat een financiële verplichting aan voor 2 soms wel 5 jaar. Je kiest een carrosserievorm en kilometrage waar je aan vast zit voor die tijd.
Maar wat als: je je baan verliest, mobiliteitsbehoefte veranderd, je gast scheiden, hebt een hypotheek nodig enz enz. Hoe dek je je hier tegen in? Persoonlijk vind ik dat nogal risicovol. Veel mensen weten niet eens wat ze volgende week aan boodschappen gaan doen, laat staan dat je je financiële/persoonlijke situatie kunt voorspellen voor de aankomende jaren.
Mijn keuze zou dan altijd gaan naar koop (al dan niet met financiering), aangezien je dan nog je positie kunt sluiten, mocht het leven dusdanig veranderen dat de gekozen auto er niet in past.
Je gaat een financiële verplichting aan voor 2 soms wel 5 jaar. Je kiest een carrosserievorm en kilometrage waar je aan vast zit voor die tijd.
Maar wat als: je je baan verliest, mobiliteitsbehoefte veranderd, je gast scheiden, hebt een hypotheek nodig enz enz. Hoe dek je je hier tegen in? Persoonlijk vind ik dat nogal risicovol. Veel mensen weten niet eens wat ze volgende week aan boodschappen gaan doen, laat staan dat je je financiële/persoonlijke situatie kunt voorspellen voor de aankomende jaren.
Mijn keuze zou dan altijd gaan naar koop (al dan niet met financiering), aangezien je dan nog je positie kunt sluiten, mocht het leven dusdanig veranderen dat de gekozen auto er niet in past.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, jij zegt:Phntm schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:40:
[...]
En wat voor andere termen komen voor in mijn bericht? Beetje vage opmerking van jou. Je hoeft niet mee te doen aan een gesprek waar er iets wordt uitgelegd. Soms wilt men gewoon wat uitleg, en dat mag gegeven worden. Het is relevant aan het onderwerp "private lease" om te weten wat de verschillen zijn tussen de verschillende lease vormen, zo kun je ook zelf de voor- en nadelen zien.
"Operational lease is meer voor ondernemers/zzp/mkb."
Echter is private lease (de titel van dit topic) óók operational lease, je uitleg is dus op zijn minst verwarrend of gewoon fout.
Voor de rest van de uitleg geldt eigenlijk hetzelfde. Bij financial lease ben je bijvoorbeeld direct eigenaar, niet pas na afloop van het contract of betaling slottermijn (de auto is enkel onderpand)
Private lease is echter ook tussentijds te ontbinden tegen kosten (x maandtermijnen afhankelijk van restant contract)Arbitrator schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:50:
Ik zie zelden dat men stil lijkt te staan bij het financiële risico van private operational lease.
Bij zelf kopen is er net zo goed risico op additionele kosten bij ongeplande verkoop. Koop je een auto nieuw en moet hij na een jaar verkocht worden ben je ook duur uit.
Het is dus een afweging hoe groot de kans is dat het voor komt en wat de impact is. Persoonlijk heb ik (als gezin) bijvoorbeeld 1 auto in bezit en 1 PL, dat reduceert het risico ook behoorlijk.
[ Voor 27% gewijzigd door assje op 12-07-2019 19:05 ]
Qua kosten heb je gelijk, het voornaamste risico zit hem wat mij betreft in de cashflow. Op het moment dat je leaset dan ga je feitelijk een lening aan, wat suggereert dat je dus een lening nodig hebt vanwege het gebrek aan kapitaal. (Ik weet dat dit niet per se zo hoef te zijn natuurlijk).assje schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:52:
[...]
Private lease is echter ook tussentijds te ontbinden tegen koste (x maandtermijnen afhankelijk van restant contract)
Bij zelf kopen net zo goed risico op additionele kosten bij ongeplande verkoop. Koop je een auto nieuw en moet hij na een jaar verkocht worden ben je ook duur uit.
Het is dus een afweging hoe groot de kans is dat het voor komt en wat de impact is. Persoonlijk heb ik (als gezin) bijvoorbeeld 1 auto in bezit en 1 PL, dat reduceert het risico ook behoorlijk.
Daarvan uitgaande is het dus een risico dat je niet het gehele afkoopbedrag op de rekening hebt staan, mocht je het contract tussentijds moeten beëindigen. Dus moet je als nog geld op de bank hebben liggen om dat risico af te dekken. Dat lijkt mij een belangrijke overweging bij het aangaan van private lease.
Als je een auto koopt kun je hem in het ergste geval met verlies cq hoge afschrijving verkopen, echter heb je dan wel de cash die kennelijk zo hoog nodig was, dat je de auto moest verkopen.
Onzin. Keurmerk private lease.Arbitrator schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:50:
Bij baanverlies: auto inleveren tegen 1 maandvergoeding
Mobiliteitsbehoefte: veel leasemaatschappijen, daar kan je de auto inruilen tegen een ander model afhankelijk van de afspraken en looptijd
Scheiden: Auto kan gratis weg
Hypotheek nodig: BKR registratie is niet over de volledige som en komt soms overeen met een duur iPhone abonnement
Je kan juist je financiele situatie heel erg goed onder controle houden, ik heb full-operational private lease. Dat houdt in:
- Auto
- Onderhoud
- Wegenbelasting
- Geen schadevrije jaren nodig
- Soms mogelijk om te "Flexleasen" (12 maanden vast, daarna zonder reden maandelijks opzegbaar tot een max van 60 maanden).
- Winterbanden
- Vervangend vervoer
- Eigen risico van 250 euro
- Schadeverzekering inzittenden
- Looptijd: 24 maanden
- Auto: BMW 2-serie Cabrio High Executive
- KM: 10.000
- Kosten: 497 euro netto elke maand
- Kosten auto als ik hem los zou kopen: 54.000+ euro
Nu weet ik dat ik dat sowieso kan ophoesten, hoe mijn situatie ook is. Mijn vriendin hetzelfde (naja, verloofde, samenwonend). We tekenen beide voor een leasecontract (is gewoon inderdaad een lening). Willen wij dezelfde auto's prive rijden dan zijn we rond de 100.000 euro kwijt in 1 keer. Dat is
1; jammer, want met dat geld kan ik ondertussen door op vakantie.
2. ALS ik geen 100.000 euro heb dan moet ik het duur lenen, met het nadeel dat ik ook de belasting van het voertuig moet betalen en de verzekering (mijn vriendin heeft dankzij een aanrijding -5 schadevrije jaren, ondanks dat het niet compleet haar eigen schuld is, dus een Suzuki Swift is al snel 100 euro per maand voor WA). Daarbij komt ook een hoge rente en hopen dat je de auto naar 60 maanden weer kan verkopen voor het slotbedrag van de lening(!)
3. Nu heb je een abonnement op vervoer/mobiliteit (handig voor als je naar je werk MOET), zonder dat je verassingen krijgt als; een kapotte turbo, lekke band, slechte navigatie (aantal vrienden van mij hebben regelmatig met hun Renault en Peugeots bij de dealer gestaan, uiteindelijk hebben ze nu een losse Parrot
Nu weet ik wat er binnenkomt. Stel ik verdien netto 3.500 euro per maand. Dan kan ik 500 wegstrepen voor de auto, stel de hypotheek kost 1.000 dan tik ik die er vanaf. Dan heb ik nog 2.000 euro over voor verzekeringen, woonlasten, boodschappen, sparen en leuke dingen. Vervolgens staat die 100.000 ook nog op een rekening.
(Nu heb ik wel het voordeel een hoog passief inkomen te hebben)
Bij nood; zorg ervoor dat je least met een keurmerk en de voorwaarden goed leest. Zaken als overlijden, baan kwijt, schade, verhuizen, etc. Zijn allemaal dingen voor te doen. Ook bij eerder inleveren kiest men vaak voor een boette van 40% van het maandbedrag voor de resterende tijd. Dus stel je moet nog 12 maanden x 500 euro maar wil nu van de auto af. Dan kost je dat dus 12 x 200 euro = 2.200. Dat hebben de meeste mensen wel, verder kan je een betalingsregeling treffen of zelfs dat geld nog weer lenen. Dan heb je slechts een krediet van 2.200. De meeste mensen hebben meer studieschuld hier denk ik.Arbitrator schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:13:
[...]
Qua kosten heb je gelijk, het voornaamste risico zit hem wat mij betreft in de cashflow. Op het moment dat je leaset dan ga je feitelijk een lening aan, wat suggereert dat je dus een lening nodig hebt vanwege het gebrek aan kapitaal. (Ik weet dat dit niet per se zo hoef te zijn natuurlijk).
Daarvan uitgaande is het dus een risico dat je niet het gehele afkoopbedrag op de rekening hebt staan, mocht je het contract tussentijds moeten beëindigen. Dus moet je als nog geld op de bank hebben liggen om dat risico af te dekken. Dat lijkt mij een belangrijke overweging bij het aangaan van private lease.
Als je een auto koopt kun je hem in het ergste geval met verlies cq hoge afschrijving verkopen, echter heb je dan wel de cash die kennelijk zo hoog nodig was, dat je de auto moest verkopen.
Duidelijk moet het verschil ook wezen:
- Financial lease: Hoge rente, startsom, eindsom en uiteindelijk is het jouw auto. MRB, verzekering en onderhoud dien je zelf te betalen
- Full operational lease: Alles wordt geregeld behalve tanken
[ Voor 20% gewijzigd door Kecin op 12-07-2019 19:18 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Uitgaande van 4 jaar ben je duurder uit als kopen en met 80k op de teller verkopen.r0bb schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 15:42:
Beetje jammer dat je mijn argumenten onzin noemt, omdat jij jouw situatie goed op orde hebt.Kecin schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:15:
[...]
Onzin. Keurmerk private lease.
Bij baanverlies: auto inleveren tegen 1 maandvergoeding
Mobiliteitsbehoefte: veel leasemaatschappijen, daar kan je de auto inruilen tegen een ander model afhankelijk van de afspraken en looptijd
Scheiden: Auto kan gratis weg
Hypotheek nodig: BKR registratie is niet over de volledige som en komt soms overeen met een duur iPhone abonnement
Je kan juist je financiele situatie heel erg goed onder controle houden, ik heb full-operational private lease. Dat houdt in:
- Auto
- Onderhoud
- Wegenbelasting
- Geen schadevrije jaren nodig
- Soms mogelijk om te "Flexleasen" (12 maanden vast, daarna zonder reden maandelijks opzegbaar tot een max van 60 maanden).
- Winterbanden
- Vervangend vervoer
- Eigen risico van 250 euro
- Schadeverzekering inzittenden
- Looptijd: 24 maanden
- Auto: BMW 2-serie Cabrio High Executive
- KM: 10.000
- Kosten: 497 euro netto elke maand
- Kosten auto als ik hem los zou kopen: 54.000+ euro
Nu weet ik dat ik dat sowieso kan ophoesten, hoe mijn situatie ook is. Mijn vriendin hetzelfde (naja, verloofde, samenwonend). We tekenen beide voor een leasecontract (is gewoon inderdaad een lening). Willen wij dezelfde auto's prive rijden dan zijn we rond de 100.000 euro kwijt in 1 keer. Dat is
1; jammer, want met dat geld kan ik ondertussen door op vakantie.
2. ALS ik geen 100.000 euro heb dan moet ik het duur lenen, met het nadeel dat ik ook de belasting van het voertuig moet betalen en de verzekering (mijn vriendin heeft dankzij een aanrijding -5 schadevrije jaren, ondanks dat het niet compleet haar eigen schuld is, dus een Suzuki Swift is al snel 100 euro per maand voor WA). Daarbij komt ook een hoge rente en hopen dat je de auto naar 60 maanden weer kan verkopen voor het slotbedrag van de lening(!)
3. Nu heb je een abonnement op vervoer/mobiliteit (handig voor als je naar je werk MOET), zonder dat je verassingen krijgt als; een kapotte turbo, lekke band, slechte navigatie (aantal vrienden van mij hebben regelmatig met hun Renault en Peugeots bij de dealer gestaan, uiteindelijk hebben ze nu een losse Parrot). Je bent dus gewoon verzekerd van mobiliteit binnen 24 uur.
Nu weet ik wat er binnenkomt. Stel ik verdien netto 3.500 euro per maand. Dan kan ik 500 wegstrepen voor de auto, stel de hypotheek kost 1.000 dan tik ik die er vanaf. Dan heb ik nog 2.000 euro over voor verzekeringen, woonlasten, boodschappen, sparen en leuke dingen. Vervolgens staat die 100.000 ook nog op een rekening.
(Nu heb ik wel het voordeel een hoog passief inkomen te hebben)
[...]
Bij nood; zorg ervoor dat je least met een keurmerk en de voorwaarden goed leest. Zaken als overlijden, baan kwijt, schade, verhuizen, etc. Zijn allemaal dingen voor te doen. Ook bij eerder inleveren kiest men vaak voor een boette van 40% van het maandbedrag voor de resterende tijd. Dus stel je moet nog 12 maanden x 500 euro maar wil nu van de auto af. Dan kost je dat dus 12 x 200 euro = 2.200. Dat hebben de meeste mensen wel, verder kan je een betalingsregeling treffen of zelfs dat geld nog weer lenen. Dan heb je slechts een krediet van 2.200. De meeste mensen hebben meer studieschuld hier denk ik.
Duidelijk moet het verschil ook wezen:
- Financial lease: Hoge rente, startsom, eindsom en uiteindelijk is het jouw auto. MRB, verzekering en onderhoud dien je zelf te betalen
- Full operational lease: Alles wordt geregeld behalve tanken
Niet iedereen denkt er zo over na en bij het aangaan van een financiële verplichting betwijfel ik het of men in zn algemeenheid stilstaat bij de gevolgen die kunnen optreden in mindere tijden en daar ook voorzorgsmaatregelen op neemt.
Wat ook van belang is om te benoemen: een auto ‘kost’ je geen 54k bij aanschaf, dat is alleen een geld uitstroom. De kosten zijn de afschrijving die je elk jaar kunt berekenen of wanneer je de auto verkoopt.
Als je echt wilt vergelijken wat de minst kostbare optie is: lease of koop, dan moet je alles terugrekenen naar de kosten per KM obv je (geschatte) kilometrage.
Het is nog maar de vraag of jouw constructie de goedkoopste is. Of heb je de vergelijking gemaakt zoals ik hem voorstel?
[ Voor 6% gewijzigd door Arbitrator op 12-07-2019 19:42 ]
Pfff wat een gezeur zeg steeds over PL goedkoper of duurder en al die onnodige angst aanpraten bij mensen. Je betaalt bij PL ook voor gemak en ontzorging. PL is zeer populair omdat mensen hiernaar op zoek zijn. Laat ieder lekker zelf de financiering van zijn auto bepalen
Arbitrator schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:35:
[...]
Beetje jammer dat je mijn argumenten onzin noemt, omdat jij jouw situatie goed op orde hebt.
Niet iedereen denkt er zo over na en bij het aangaan van een financiële verplichting betwijfel ik het of men in zn algemeenheid stilstaat bij de gevolgen die kunnen optreden in mindere tijden en daar ook voorzorgsmaatregelen op neemt.
Wat ook van belang is om te benoemen: een auto ‘kost’ je geen 54k bij aanschaf, dat is alleen een geld uitstroom. De kosten zijn de afschrijving die je elk jaar kunt berekenen of wanneer je de auto verkoopt.
Als je echt wilt vergelijken wat de minst kostbare optie is: lease of koop, dan moet je alles terugrekenen naar de kosten per KM obv je (geschatte) kilometrage.
Het is nog maar de vraag of jouw constructie de goedkoopste is. Of heb je de vergelijking gemaakt zoals ik hem voorstel?
Het gaat niet om angsten aanpraten. Het gaat om goed en verder nadenken over je situatie.JL85 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:55:
Pfff wat een gezeur zeg steeds over PL goedkoper of duurder en al die onnodige angst aanpraten bij mensen. Je betaalt bij PL ook voor gemak en ontzorging. PL is zeer populair omdat mensen hiernaar op zoek zijn. Laat ieder lekker zelf de financiering van zijn auto bepalen
[...]
Juist omdat mensen zich doorgaans niet verdiepen in financiële producten hebben we o.a. in het verleden al die problemen gehad en zijn de banken aan banden gelegd en zijn al die keurmerken nodig.
En kostenbewust een keuze maken lijkt mij ook van belang en jà daar moet je de extra service van PL in meenemen.
Ik wel, terug te vinden in dit topic en is goedkoper dan dezelfde auto nieuw kopen en slechts marginaal duurder dan een vergelijkbare auto gebruikt in TCO.Arbitrator schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:35:
[...]
Of heb je de vergelijking gemaakt zoals ik hem voorstel?
Gaat dan wel om A segment en 10kkm/jaar, daar is PL het meest concurrerend imho.
Pardon? Jouw opmerking was gewoon vaag. Dus vrij sterk dat jij mijn uitleg vervolgens verwarrend of fout noemt zonder een juiste onderbouwing van je eerste opmerking.assje schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:52:
[...]
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, jij zegt:
"Operational lease is meer voor ondernemers/zzp/mkb."
Echter is private lease (de titel van dit topic) óók operational lease, je uitleg is dus op zijn minst verwarrend of gewoon fout.
Voor de rest van de uitleg geldt eigenlijk hetzelfde. Bij financial lease ben je bijvoorbeeld direct eigenaar, niet pas na afloop van het contract of betaling slottermijn (de auto is enkel onderpand)
[...]
Private lease is echter ook tussentijds te ontbinden tegen kosten (x maandtermijnen afhankelijk van restant contract)
Bij zelf kopen is er net zo goed risico op additionele kosten bij ongeplande verkoop. Koop je een auto nieuw en moet hij na een jaar verkocht worden ben je ook duur uit.
Eerder ook aangegeven en verder omdat er een onderscheid is tussen de vormen van lease klopt het hoe ik het beschrijf. Bovendien is het alleen enkele partijen waar private lease wordt genoteerd als operational lease omdat ze de constructie niet hebben gewijzigd qua naam. Een goed voorbeeld hiervan is Arval, daar wordt jouw private lease contract in naam private lease genoemd maar bij de BKR en op andere documentatie staat er altijd doodleuk operational lease. Er heerst een verwarring in terminologie, maar de definitie is dus anders. Onder private lease heb je andere voorwaarden dan een operational lease.
Dus in feite is er wel degelijk een verschil tussen de lease constructies, dat partijen nog niet alles qua terminologie uniform goed rond hebben kunnen wij als consument niks aan doen. Wat wel kan is jezelf goed informeren naar de verschillen en eigenlijk vooral de voor- en nadelen voor je situatie.
Ik zou zelf nog even aan je terminologie en uitleg werken.
Jij valt helaas niet echt serieus te nemen meer aangezien je weinig toe te voegen hebt en niets onderbouwt. Ik vergeef je wel voor de argumentum ad hominem.assje schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:19:
Ik zou zelf nog even aan je terminologie en uitleg werken.
Het blijft een feit dat er dus duidelijk een verschil tussen de lease constructies is. Jammer dat het wel eens voorkomt dat de terminologie elkaar overlapt in documentatie van de lease aanbieders. Het is aan de consument(of particulier) zelf om de voor- en nadelen te wegen aan de hand van hun situatie.
Nou, je krijgt bij het keurmerk private lease sowieso een toetsing of je het wel of niet kan betalen. Kan je de auto krijgen, dan is er geen probleem. Verandert er iets waardoor je niet kan betalen? Dan is dat 90% van de tijd 1 van de dekkende problemen (overlijden, baan kwijt, etc). Daarom is het keurmerk ook zo belangrijk. Er zijn genoeg cowboys die "Full Operational Privatelease" aanbieden ZONDER keurmerk en MET aanbetaling ZONDER dat je de auto mag houden. Dit alles ook ZONDER jaarcijfers of BKR. Stukken duurder, maar daar is inderdaad een probleem in de markt en in mijn ogen mag je dit ook geen leasemaatschappij noemen (voorbeeld "autoleasetwente" en handelsondernemingen, puur bedoeld om een grote auto te rijden buiten dat wat je kan veroorloven, je rijdt daar zonder problemen weg in een Mercedes AMG zolang je de deposit maar kan doen).Arbitrator schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:35:
[...]
Beetje jammer dat je mijn argumenten onzin noemt, omdat jij jouw situatie goed op orde hebt.
In Amerika werkt dit al jaren zo, ik zou willen dat we een kredietsysteem gebaseerd hadden op basis van betaalde en betalende leningen i.p.v. onbetaalde leningen. Schulden maken is goed voor de economie, op basis daarvan je kredietscore ophogen en omhoog werken, dat is kapitalisme pur sang.
Kosten per kilometer ben ik het mee oneens, soms staat een auto gewoon mooi op de oprit, lekker na kijken. Thuis afgeleverd en wel. Dus dan rijdt ik er geen kilometer mee, maakt hem dat minder waard? Minder duur? Minder in aanschaf?
De situaties zijn gewoon persoonlijk, maar de privateleasesector is de laatste jaren wel zo veranderd dat er echt meer gekeken wordt of het wel kan (vooral sinds 2008). Ik weet nog dat mensen in grote huizen woonde, 2 grote auto's voor de deur maar ondertussen bij de voedselbank. Van buiten af lijkt het dan heel wat. Maar de auto's zijn lease en het huis stond onder water, kom er dan maar eens uit. Dat kan iedereen gebeuren, hoe goed je ook oppast. Stel de euro valt om door ik noem maar wat Brexit, dan is een leaseauto echt niet je grootste zorg.
Lees ook vooral het keurmerk eens door: https://www.keurmerkprivatelease.nl/home
De 5 zekerheden van het Keurmerk Private Lease
- Eerlijke voorwaarden
- Compleet product
- Bescherming tegen te hoge financiële lasten
- 14 dagen bedenktijd
- Zekerheid bij klachten
[ Voor 6% gewijzigd door Kecin op 13-07-2019 02:16 ]
Oké, bedankt voor de uitleg. Helder verhaal zo.Kecin schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 02:14:
[...]
Nou, je krijgt bij het keurmerk private lease sowieso een toetsing of je het wel of niet kan betalen. Kan je de auto krijgen, dan is er geen probleem. Verandert er iets waardoor je niet kan betalen? Dan is dat 90% van de tijd 1 van de dekkende problemen (overlijden, baan kwijt, etc). Daarom is het keurmerk ook zo belangrijk. Er zijn genoeg cowboys die "Full Operational Privatelease" aanbieden ZONDER keurmerk en MET aanbetaling ZONDER dat je de auto mag houden. Dit alles ook ZONDER jaarcijfers of BKR. Stukken duurder, maar daar is inderdaad een probleem in de markt en in mijn ogen mag je dit ook geen leasemaatschappij noemen (voorbeeld "autoleasetwente" en handelsondernemingen, puur bedoeld om een grote auto te rijden buiten dat wat je kan veroorloven, je rijdt daar zonder problemen weg in een Mercedes AMG zolang je de deposit maar kan doen).
In Amerika werkt dit al jaren zo, ik zou willen dat we een kredietsysteem gebaseerd hadden op basis van betaalde en betalende leningen i.p.v. onbetaalde leningen. Schulden maken is goed voor de economie, op basis daarvan je kredietscore ophogen en omhoog werken, dat is kapitalisme pur sang.
Kosten per kilometer ben ik het mee oneens, soms staat een auto gewoon mooi op de oprit, lekker na kijken. Thuis afgeleverd en wel. Dus dan rijdt ik er geen kilometer mee, maakt hem dat minder waard? Minder duur? Minder in aanschaf?
De situaties zijn gewoon persoonlijk, maar de privateleasesector is de laatste jaren wel zo veranderd dat er echt meer gekeken wordt of het wel kan (vooral sinds 2008). Ik weet nog dat mensen in grote huizen woonde, 2 grote auto's voor de deur maar ondertussen bij de voedselbank. Van buiten af lijkt het dan heel wat. Maar de auto's zijn lease en het huis stond onder water, kom er dan maar eens uit. Dat kan iedereen gebeuren, hoe goed je ook oppast. Stel de euro valt om door ik noem maar wat Brexit, dan is een leaseauto echt niet je grootste zorg.
Lees ook vooral het keurmerk eens door: https://www.keurmerkprivatelease.nl/home
De 5 zekerheden van het Keurmerk Private Lease[YouTube: Keurmerk Private Lease]
- Eerlijke voorwaarden
- Compleet product
- Bescherming tegen te hoge financiële lasten
- 14 dagen bedenktijd
- Zekerheid bij klachten
Wat even een belangrijke nuance is. Hogere kosten voor iets is wat mij betreft niet per se ‘slechter’ of net wat.
Waar het mij om gaat is financiële bewust wording. En auto’s met elkaar vergelijken obv kosten per km geeft gewoon een heel duidelijk beeld. Stel een Aygo kost je 10ct per km en een Yaris 15ct. Nou oke, dan weet je dus dat je bij 20.000 km per jaar € 5000 meer kosten hebt aan een Yaris, nou als de extra luxe je dat waard is, dan is dat helemaal prima!
Het gaat er in die zin niet zo erg om wàt het kost, als je maar goed weet waar je ‘ja’ tegen zegt en waar je nu echt voor betaald tov andere overwegingen.
En dan nog even sceptisch: hoeveel mensen zullen nu direct wanneer het tegen zit die lease-auto er uitknallen? Ik ben beniewd.
Ja, klopt, ik ben het met je stelling eens dat je wel moet weten dat je gewoon een abonnement aangaat en dus een verplichting.Arbitrator schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 08:04:
[...]
Oké, bedankt voor de uitleg. Helder verhaal zo.
Wat even een belangrijke nuance is. Hogere kosten voor iets is wat mij betreft niet per se ‘slechter’ of net wat.
Waar het mij om gaat is financiële bewust wording. En auto’s met elkaar vergelijken obv kosten per km geeft gewoon een heel duidelijk beeld. Stel een Aygo kost je 10ct per km en een Yaris 15ct. Nou oke, dan weet je dus dat je bij 20.000 km per jaar € 5000 meer kosten hebt aan een Yaris, nou als de extra luxe je dat waard is, dan is dat helemaal prima!
Het gaat er in die zin niet zo erg om wàt het kost, als je maar goed weet waar je ‘ja’ tegen zegt en waar je nu echt voor betaald tov andere overwegingen.
En dan nog even sceptisch: hoeveel mensen zullen nu direct wanneer het tegen zit die lease-auto er uitknallen? Ik ben beniewd.
Ik durf niet te zeggen hoeveel mensen afstand doen van hun mobiliteit, je ziet inderdaad vaak dat wanneer men bijvoorbeeld altijd heeft gefietst, en dan een auto gaat rijden, nooit meer terug wil naar de fiets. Ik denk (vooral op het platteland) dit nog wel een ding kan wezen. De stad lijkt me dit minder.
Ik woon "buitenaf", of in iedergeval, ik moet meestal wel kilometers maken wil ik bij meerdere supermarkten inkopen doen. Thuisbezorgen doen er veel nog niet. Kom ik bij vrienden of familie die Westerlijker wonen dan zie je dat thuisbezorgen van boodschappen een stuk normaler is, goede infrastructuur voor OV e.d. Daar kan je makkelijker afstand nemen door de alternatieven (kosten OV even daarbuiten gelaten) dan in het Oosten.

Die aan de TS toevoegen
Kort vraagje,
Mijn auto heeft aan de voorkant halogeenlampen, zowel de drl als de dimlichten en knipperlichten.
Nu zijn de dimlichten en knipperlichten niet zo spannend, maar de drl lampjes zijn behoorlijk aan de prijs (30+€ per stuk)
Wat is jullie ervaring met private lease, neemt de leasemaatschappij deze kosten op zich, of valt dit onder de zelfde noemer als "je moet ook zelf ruitenwisservloeistof bijvullen"
Mijn auto heeft aan de voorkant halogeenlampen, zowel de drl als de dimlichten en knipperlichten.
Nu zijn de dimlichten en knipperlichten niet zo spannend, maar de drl lampjes zijn behoorlijk aan de prijs (30+€ per stuk)
Wat is jullie ervaring met private lease, neemt de leasemaatschappij deze kosten op zich, of valt dit onder de zelfde noemer als "je moet ook zelf ruitenwisservloeistof bijvullen"
Hmm serieuze vraag?Spinez0r schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:03:
Kort vraagje,
Hoe vaak rij je een kapotte lamp met een nieuwe auto? Ik heb het nog nooit gehad in al die jaren.
Via AliExpress of EBay koop je trouwens goedkoper lampjes
Tja je weet maar nooit met halogeen. En via Ali durf ik eigenlijk niet zo goed. STEL dat het glas uit elkaar knalt in de koplampunit....kom ik bij de dealer aan....zij trekken die lampjes eruit en zien dat t ali lampjes zijn. Wie zullen ze de rekening laten betalen denk je?Martinusz schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:15:
[...]
Hmm serieuze vraag?
Hoe vaak rij je een kapotte lamp met een nieuwe auto? Ik heb het nog nooit gehad in al die jaren.
Via AliExpress of EBay koop je trouwens goedkoper lampjes
Gewoon door een garage laten vervangen net als met zakelijke lease; geef aan dat het een lease auto is en vraag wat er evt geregeld moet worden. Ruitensproeier vloeistof werdt ook gewoon bijgevuld bij onderhoud en kan je tussendoor misschien ook wel laten doen maar zelf is wellicht goedkoper ivm tijd en verbruikskosten.Spinez0r schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:03:
[..]
Ik heb wel lease auto’s gehad waarbij de lampjes tamelijk lastig te vervangen waren want nauwelijks bij kunnen of als uiterste via een klepje in het voorspatbord (Opel Astra, voor de gein nog eens opgezocht, pagina 168 van de handleiding https://www.gebruikershan...w-handleiding-574101.html
[ Voor 3% gewijzigd door bite op 16-07-2019 00:18 ]
Let op:
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.
Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.
Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.