Na 5 jaar private leasen stap ik nu juist weer uit private lease en ga weer kopen. Ik mis vooral de scherpe aanbiedingen in het C segment en uberhaupt mogelijkheden in het D segment. Het lijkt er een beetje op dat de marges omhoog gaan nu het private leasen echt is doorgebroken. Ik durf zelfs te stellen dat het nu in veel gevallen goedkoper is om een persoonlijke lening aan te gaan en te kopen dan te private leasen. Je kan tegenwoordig bij de meeste merken een onderhoudscontract aangaan en samen met de garantie weet je exact wat de kosten zullen zijn. Het wordt helemaal interessant indien je een auto neemt van max 1 jaar oud.
Voorbeeldje: Skoda Superb Combi automaat met 1000km uit 2019 voor 35000 euro (vraagprijs, dus kan vast nog iets af) met 4 jaar garantie. Die is in de private lease zo'n 655 euro voor 10000km / 4 jr en dan heb je een minder mooie uitvoering. Dan is een persoonlijke lening en gewoon kopen goedkoper. Zeker indien je veel kilometers maakt.
Mijn termijn is eigenlijk nog niet afgelopen, maar ik zag toevallig in mijn contract dat ik een clausule heb waardoor ik de auto kosteloos mag inleveren na 6 maanden. Geen idee waarom dat in mijn contract zit, want ik heb er nooit expliciet voor gekozen, maar ik klaag niet
Nu wordt het interessant of ik mijn schadevrije jaren weer terug kan krijgen voor de nieuwe auto. Had gelukkig nog een brief met mijn schadevrije jaren van voor de lease periode, en kreeg binnen 24 uur na aanvraag een schaderapport van de leasemaatschappij. Dat viel me reuze mee. Ik had 1 schade en die is vanuit mijn eigen risico betaald en die tellen ze derhalve ook niet mee.
@
NoepZor Het hakt er juist helemaal niet hard in. Het voordeel van private lease is dat je BKR registratie relatief laag is in vergelijking met bijvoorbeeld een krediet of een persoonlijke lening. In jouw voorbeeld wordt je maandlast zelf nog iets hoger ingeschat, want een kredietverstrekker (of hypotheker) zal meestal namelijk rekenen met 2% van de BKR registratie als maandlast. Bij 12.657 euro zal er dus vanuit gegaan worden dat dat 253,14 euro is.