Ik heb gemerkt dat het bij PSA zo is dat ze voor niet actie-modellen ook goedkoper zijn dan andere maatschappijen, maar dat er tot op heden weinig extra's te halen valt. Ga dit weekend rijden met C5 Aircross en Peugeot 5008 en beide zijn ongeveer even duur in lease, ga dus met name af op uiteindelijke proefrit icm wat er nog met de prijs mogelijk is.Mektheb schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:44:
Renault lease hier via een merkdealer en dat was goedkoper dan bij Renault zelf.
Ondanks het alsnog via Renault RCI ging waren de voorwaarden via de merk dealer beter.
Dus kortom via de merk dealer een private lease van RCI zelf.
- geen eigen risico ( koste niks extra )
- werd niet gekeken naar schade vrije jaren
- en 2000 extra km per jaar voor dezelfde prijs als 12.000 dus dit geval 14.000
Gisteren al mijn documenten geüpload voor de EDR toets, benieuwd naar de uitslag.technoaddict schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:26:
Levertijd van de Leaf is sterk afhankelijk van de kleur die je neemt. De Solid Red uitvoerig is pas eind juni leverbaar, terwijl een Brilliant Black begin maart zou kunnen. In ieder geval bij de dealer waar mijn auto wordt besteld.
Ik heb toch maar een switch gemaakt naar Black. Kost 9 euro meer per maand, maar vind m ook wel mooier dan de Red dus dat is prima.
Gezamenlijk inkomen van 4000 netto en woonlast van 1250 bruto. Beide vast contract.
Ben toch maar voor een Zwarte gegaan na deze in het echt gezien te hebben.
Dat moet wel goedkomen.schumi1986 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:18:
[...]
Gisteren al mijn documenten geüpload voor de EDR toets, benieuwd naar de uitslag.
Gezamenlijk inkomen van 4000 netto en woonlast van 1250 bruto. Beide vast contract.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 1% gewijzigd door Spinez0r op 14-02-2019 08:59 . Reden: Bruto moest netto zijn voor inkomen ]
Dat komt inderdaad wel goed.
Ik zelf heb nog een tijdelijk contract, dus ik kwam niet door de keuring
Vrouw meegenomen in het traject en toen kwam ik er wel doorheen.
De zwarte uitvoering heb ik niet eens in het echt gezien, maar na het zien van plaatjes ben ik snel overstag gegaan. Niet alleen omdat deze sneller geleverd kan worden, maar ik vind zwart ook echt wel mooi bij de Leaf.
Ik zelf heb nog een tijdelijk contract, dus ik kwam niet door de keuring
De zwarte uitvoering heb ik niet eens in het echt gezien, maar na het zien van plaatjes ben ik snel overstag gegaan. Niet alleen omdat deze sneller geleverd kan worden, maar ik vind zwart ook echt wel mooi bij de Leaf.
In 2018 zijn er, met name via just lease een tijdje lease deals geweest waarbij je na 12 maanden zonder opgaaf van reden (met 3 maanden opzegtermijn) kon opzeggen. O.a. de Ford focus SW voor rond de 325 (12k per jaar) te leasen en ook de Opel astra station voor rond dat bedrag.
Die flex contracten zijn er eigenlijk niet meer, of vinden jullie ze wel nog? Ook de prijzen lijken het laatste jaar erg gestegen? klopt dit beeld of ben ik gewoon niet goed aan het zoeken?
Die flex contracten zijn er eigenlijk niet meer, of vinden jullie ze wel nog? Ook de prijzen lijken het laatste jaar erg gestegen? klopt dit beeld of ben ik gewoon niet goed aan het zoeken?
Jawel, je moet kijken naar optie flex lease. Bij justlease kan het bijvoorbeeld de Ford Fiesta voor 10 euro per maand (normaal 15 euro). Kun je na een jaar met opzegtermijnvan 1 maand zonder opgave van reden je auto weer inleveren. Aangezien ik zo snel mogelijk elektrisch wil rijden als het betaalbaar wordt heb ik die optie zelf ook gepakt.Chrosser schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:44:
In 2018 zijn er, met name via just lease een tijdje lease deals geweest waarbij je na 12 maanden zonder opgaaf van reden (met 3 maanden opzegtermijn) kon opzeggen. O.a. de Ford focus SW voor rond de 325 (12k per jaar) te leasen en ook de Opel astra station voor rond dat bedrag.
Hoeveel betaalbaarder dan EUR 389,- voor 10k km wil je het hebben?Kluutmaran schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:59:
[...]
Jawel, je moet kijken naar optie flex lease. Bij justlease kan het bijvoorbeeld de Ford Fiesta voor 10 euro per maand (normaal 15 euro). Kun je na een jaar met opzegtermijnvan 1 maand zonder opgave van reden je auto weer inleveren. Aangezien ik zo snel mogelijk elektrisch wil rijden als het betaalbaar wordt heb ik die optie zelf ook gepakt.
260 euro / maand betaal ik nu, max is 300.BasvanS schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:03:
[...]
Hoeveel betaalbaarder dan EUR 389,- voor 10k km wil je het hebben?
Smart Forfour - Electric = 289,-Kluutmaran schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:11:
[...]
260 euro / maand betaal ik nu, max is 300.
Weet niet wat je nu rijd?
[ Voor 6% gewijzigd door BasvanS op 14-02-2019 12:22 ]
ik zelf ben erg gecharmeerd van die two-toen...zwart dak...( ik denk altijd icm met wit)technoaddict schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:57:
Dat komt inderdaad wel goed.
Ik zelf heb nog een tijdelijk contract, dus ik kwam niet door de keuringVrouw meegenomen in het traject en toen kwam ik er wel doorheen.
maar dat is weer de tekna versie...n-connecta voldoet
Pfoe had een private lease opgevraagd voor een Skoda Karoq, maar dat kwam op 700+ uit. Dat is een beetje te veel van het goede
Float like a butterfly, sting like a bee.
3 dagen op proef gehad, een Tekna met een two-tone lak (is altijd creme wit met zwart)wwwmarcel schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:40:
[...]
ik zelf ben erg gecharmeerd van die two-toen...zwart dak...( ik denk altijd icm met wit)
maar dat is weer de tekna versie...n-connecta voldoet
Lelijk! Dat Creme vloekt met de chrome deurhendels en blauwe accenten. Gewoon lekker het goedkope wit nemen en je dak zwart laten wrappen!
Nadeel is wel dat je dan in de winter de Airco harder laat werken! Wit warmt minder op!
Wat heb je dan in vredesnaam aangevraagd?Martinusz schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:16:
Pfoe had een private lease opgevraagd voor een Skoda Karoq, maar dat kwam op 700+ uit. Dat is een beetje te veel van het goede
Via Skoda zelf kom ik uit op net geen 520 euro per maand.
Configuratie:
Type: 1.0 TSI Greentech 115pk Style
Kleur: Energy Blue
Looptijd: 48 maanden
Aantal km / jaar: 10.000
Winterbanden: nee
Vervangend vervoer: nee
Eigen risico: 125 euro
Dit dus:BastaRhymez schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:34:
[...]
Wat heb je dan in vredesnaam aangevraagd?
Via Skoda zelf kom ik uit op net geen 520 euro per maand.
Configuratie:
Type: 1.0 TSI Greentech 115pk Style
Kleur: Energy Blue
Aantal km / jaar: 10.000
Eigen risico: 125 euro
Type: 1.5 TSI Ambition Business
Kleur: Black magic
Aantal km / jaar: 25.000
Eigen risico: 500 euro
Extra: - Sunset
- Full led koplampen
Dusja meer kilometers en een zwaardere motor, met een 1.0 versie en bijvoorbeeld de Clever edition kom ik idd veel goedkoper uit!
Extra kilometers maken het gewoon duur. Ik ben zelf ook aan het rondkijken naar een private lease auto omdat ik van werk ga switchen en net een nieuwbouw huis gekocht.
Voor de komende tijd kom ik uit op private lease omdat ik nu niet het geld heb om een goede auto te kopen en straks een compleet huis in te richten
Rijd gemiddeld toch 25K per jaar wat gewoon aantikt met private lease.
Ik ga deze week nog een proefrit maken in een Ford Focus ST-Line (125PK), welke het ook gaat worden waarschijnlijk.
- 48 maanden, 25000km
- Desert Island Blue
- B&O audiosysteem
- Technology pack
- Winter pack
- Comfort pack
Is dan +/- 500 euro per maand
En ja, het zou ook zonder bovenstaande opties kunnen maar ik ben een beetje verwend met langere tijd zakelijke lease auto's gereden te hebben. Goede audio, stuurwielverwarming en stoelverwarming moet aanwezig zijn..!
Voor de komende tijd kom ik uit op private lease omdat ik nu niet het geld heb om een goede auto te kopen en straks een compleet huis in te richten
Ik ga deze week nog een proefrit maken in een Ford Focus ST-Line (125PK), welke het ook gaat worden waarschijnlijk.
- 48 maanden, 25000km
- Desert Island Blue
- B&O audiosysteem
- Technology pack
- Winter pack
- Comfort pack
Is dan +/- 500 euro per maand
En ja, het zou ook zonder bovenstaande opties kunnen maar ik ben een beetje verwend met langere tijd zakelijke lease auto's gereden te hebben. Goede audio, stuurwielverwarming en stoelverwarming moet aanwezig zijn..!
[ Voor 28% gewijzigd door sjorremans op 14-02-2019 15:20 ]
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Het ligt gewoon heel erg aan wat je wilt mbt opties (en merk natuurlijk). Ben toevallig ook aan het kijken voor PL, tot 30K per jaar. Helaas in ons huishouden iemand die hele hoge maandelijkse kosten heeft door minjaren verzekering, waardoor PL best een aantrekkelijk alternatief kan zijn.sjorremans schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:14:
Extra kilometers maken het gewoon duur. Ik ben zelf ook aan het rondkijken naar een private lease auto omdat ik van werk ga switchen en net een nieuwbouw huis gekocht.
- 48 maanden, 25000km
- Desert Island Blue
- B&O audiosysteem
- Technology pack
- Winter pack
- Comfort pack
Is dan +/- 500 euro per maand![]()
Arval heeft wel eens interessante aanbiedingen bij 30K waarbij je ergens tussen 350-400 p/m uitkomt bij 36 maanden. Toevallig nu bv een Seat Ibiza 36 maanden - 30K voor rond de 375 p/m (zonder extra's).
2x thanks...ik weet niet of ik extra kosten aan een private lease bak zou uitgeven..maar de kleur voor het dak van een EV is wel een goede tip...nog nooit zo over nagedachtBasvanS schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:01:
[...]
3 dagen op proef gehad, een Tekna met een two-tone lak (is altijd creme wit met zwart)
Lelijk! Dat Creme vloekt met de chrome deurhendels en blauwe accenten. Gewoon lekker het goedkope wit nemen en je dak zwart laten wrappen!
Nadeel is wel dat je dan in de winter de Airco harder laat werken! Wit warmt minder op!
Ik heb ook het idee dat de aanbiedingen wat minder scherp wordenChrosser schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:44:
Heb zelf de Micra (N-Connecta uitvoering), 10.000 km/jaar voor 48 maanden geleased
Dit voor 229 EUR/maand via ANWB. Ik zie nu geen B-klasse auto's meer die goed in de opties zitten voor dit soort bedragen voorbijkomen.
Jep, en ook type auto natuurlijk een grote station is gewoon duurder dan een hatchback, wat dat betreft is het allemaal heel logisch en is waarde van de auto natuurlijk leidend.sjorremans schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 15:14:
Extra kilometers maken het gewoon duur.
Overigens zeg ik wel groot bedrag die 700 euro per maand, maar ik heb eens op een rijtje gezet wat onze huidige auto (Octavia Combi 2015) per maand kost (alles terug gerekend naar maandkosten) en dan kom je ook tussen de 600 en 700 euro uit. Alleen is dit "minder" zichtbaar omdat je allemaal losse dingen betaald. Eigenlijk is het dus niet duur, alleen heb je een all-in prijs per maand.
Overigens een rete handige site waar je voor heel veel modellen een private lease kunt samenstellen is deze:
https://privelease.stern.nl/calculeren/zoek/overzicht/
[ Voor 10% gewijzigd door Martinusz op 14-02-2019 16:17 ]
Nieuwe jaar is begonnen, dus targets zijn nog niet kritisch.smurfinmark schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:11:
[...]
Ik heb ook het idee dat de aanbiedingen wat minder scherp worden
Heb zelf de Micra (N-Connecta uitvoering), 10.000 km/jaar voor 48 maanden geleased
Dit voor 229 EUR/maand via ANWB. Ik zie nu geen B-klasse auto's meer die goed in de opties zitten voor dit soort bedragen voorbijkomen.
Hou goed modelwisselingen en einde van het jaar in de gaten. Dan kan een uitlopend model opeens in bulk in de aanbieding zijn.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Private lease met een mobiliteitsvergoeding vanuit de werkgever blijft toch zeer interessant hoor. Heb de afgelopen maand ook weer voor de keuze gestaan Privé/Private lease/Zakelijke lease. De keuze is uiteindelijk gevallen op een occasion met 43dkm op de teller. De meerprijs van PL (Volvo V40) is ongeveer €200,- p/m bij een cataloguswaarde van ca. €30-32k, de meerprijs met zakelijk leasen is ca. €650(!) p/m bij 35-40dkm per jaar.
Dan heb ik dus alle kosten meegenomen (mobiliteitsvergoeding, besparen/betalen van bijtelling, eigen brandstof/tankpas, afschrijving, dealeronderhoud etc). Het verschil wordt met name gemaakt in de afschrijving, opties (winterbanden) en natuurlijk een 5 jaar oude auto vs. nieuw. Bij zakelijk rijden is de bijtelling gewoon een dooddoener; de grootste kostenpost en je krijgt er niets voor terug.
Die €200 extra voor private lease was zeker het overwegen waard, je krijgt immers een nieuwe auto die zuiniger is en koopt zekerheid en een stuk minder gedoe (proefrijden, verkopen/inruilen, garantie, SVJ etc). Grootste nadeel is de BKR registratie en ik hoop ergens binnen nu en 5 jaar een appartementje te kunnen kopen.
Dan heb ik dus alle kosten meegenomen (mobiliteitsvergoeding, besparen/betalen van bijtelling, eigen brandstof/tankpas, afschrijving, dealeronderhoud etc). Het verschil wordt met name gemaakt in de afschrijving, opties (winterbanden) en natuurlijk een 5 jaar oude auto vs. nieuw. Bij zakelijk rijden is de bijtelling gewoon een dooddoener; de grootste kostenpost en je krijgt er niets voor terug.
Die €200 extra voor private lease was zeker het overwegen waard, je krijgt immers een nieuwe auto die zuiniger is en koopt zekerheid en een stuk minder gedoe (proefrijden, verkopen/inruilen, garantie, SVJ etc). Grootste nadeel is de BKR registratie en ik hoop ergens binnen nu en 5 jaar een appartementje te kunnen kopen.
Klopt, maar ik heb de mijne in mei aangevraagd, toen was het model ook nog vrij recent.Señor Sjon schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:18:
[...]
Nieuwe jaar is begonnen, dus targets zijn nog niet kritisch.
Hou goed modelwisselingen en einde van het jaar in de gaten. Dan kan een uitlopend model opeens in bulk in de aanbieding zijn.
Maar het zou zeker uit kunnen maken. Gelukkig ben ik nog even voorzien, volg dit nog een beetje uit intereresse.
Ik snap die meerprijs even niet van zakelijk lease van 650 per maandYpuh schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:30:
Private lease met een mobiliteitsvergoeding vanuit de werkgever blijft toch zeer interessant hoor. Heb de afgelopen maand ook weer voor de keuze gestaan Privé/Private lease/Zakelijke lease. De keuze is uiteindelijk gevallen op een occasion met 43dkm op de teller. De meerprijs van PL (Volvo V40) is ongeveer €200,- p/m bij een cataloguswaarde van ca. €30-32k, de meerprijs met zakelijk leasen is ca. €650(!) p/m bij 35-40dkm per jaar.
Deze snap ik ook niet zo goed, je bijtelling is het enige wat je betaalt om een gloednieuwe auto te rijden zonder brandstofkosten etc.Bij zakelijk rijden is de bijtelling gewoon een dooddoener; de grootste kostenpost en je krijgt er niets voor terug.
[ Voor 16% gewijzigd door Martinusz op 14-02-2019 16:44 ]
Ik krijg mijn leasevergoeding gewoon bijna netto uitgekeerd gezien de kilometers die ik rijd, ofwel €800 p/m. Daarnaast bespaar ik zo'n €350 aan bijtelling. Een leaseauto zou mij dus netto €1.150 p/m kosten. Een privé auto kost ongeveer de helft (€350 benzine, €150 afschrijving, €150 verzekering/mrb, €100 onderhoud).Martinusz schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:41:
[...]
Ik snap die meerprijs even niet van zakelijk lease van 650 per maandje betaalt zelf toch alleen bijtelling, dat zal toch nooit 650 euro zijn per maand?
[...]
Deze snap ik ook niet zo goed, je bijtelling is het enige wat je betaalt om een gloednieuwe auto te rijden zonder brandstofkosten etc.
Gelukkig kunnen de meeste mensen niet rekenen en staan er genoeg mooie occasions te koop
[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 14-02-2019 16:50 ]
Aha, dat is ook wel een bijzondere situatie denk ik, vaak wordt een budget namelijk niet netto uitgekeerdYpuh schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:47:
[...]
Ik krijg mijn leasevergoeding gewoon bijna netto uitgekeerd gezien de kilometers die ik rijd, ofwel €800 p/m.
Daarnaast bespaar ik zo'n €350 aan bijtelling. Een leaseauto zou mij dus netto €1.150 p/m kosten.
Dusja in jouw geval begrijp ik het nu wel, al had je jouw situatie wel duidelijker kunnen neerzetten, want zonder deze gegevens, klopt het verhaal eigenlijk niet (dan wint zakelijk lease het bijna altijd namelijk).
Gelukkig kunnen de meeste mensen niet rekenen en staan er genoeg mooie occasions te koop.
[ Voor 14% gewijzigd door Martinusz op 14-02-2019 16:52 ]
De netto/bruto verhouding heeft je werkgever geen invloed op, maar is afhankelijk van de belastingdienst. De gereden kilometers (ik moet mijn ritten dus registreren) mogen netto uitgekeerd worden, het restant bruto. Aangezien ik ongeveer 3.500km per maand zakelijk rijdt a €0.19, ontvang ik al €665 belastingvrij. Over het restant van mijn leasebugdet betaal ik gewoon loonbelasting.Martinusz schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:49:
[...]
Aha, dat is ook wel een bijzondere situatie denk ik, vaak wordt een budget namelijk niet netto uitgekeerd
Dusja in jouw geval begrijp ik het nu wel, al had je jouw situatie wel duidelijker kunnen neerzetten, want zonder deze gegevens, klopt het verhaal eigenlijk niet (dan wint zakelijk lease het bijna altijd namelijk).
Mocht ik dus een tijdje minder kilometers rijden dan gaat de netto/bruto verhouding omlaag, maar dat compenseert wel met de besparing aan brandstof/onderhoud/afschrijving. Pas wanneer je veel privé (20dkm+) gaat rijden gaat deze situatie mank lopen, maar met 35.000 zakelijke kilometers heb ik daar nooit zoveel trek in.
Tja, sorry
[ Voor 31% gewijzigd door Ypuh op 14-02-2019 17:06 ]
Enige wat dus afhankelijk van je wergever is is hoeveel cent per kilometer vergoed wordt, ik ken helaas werkgevers met 0,06 vergoeding per kilometerYpuh schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:53:
[...]
De netto/bruto verhouding heeft je werkgever geen invloed op, maar is afhankelijk van de belastingdienst. De gereden kilometers (ik moet mijn ritten dus registreren) mogen netto uitgekeerd worden, het restant bruto. Aangezien ik ongeveer 3.500km per maand zakelijk rijdt a €0.19, ontvang ik al €665 belastingvrij. Over het restant van mijn leasebugdet betaal ik gewoon loonbelasting.
Mocht ik dus een tijdje minder kilometers rijden dan gaat de netto/bruto verhouding omlaag, maar dat compenseert wel met de besparing aan brandstof/onderhoud/afschrijving. Pas wanneer je veel privé (20dkm+) gaat rijden gaat deze situatie mank lopen, maar met 35.000 zakelijke kilometers heb ik daar nooit zoveel trek in.
Maar wel interessante berekening inderdaad, zeker met een jonge occasion haal je die zakelijke lease makkelijk eruit.
Per werkgever zitten er wel wat haken en ogen aan ja. Sommige geven bijvoorbeeld 1000 bij diesel, 850 bij benzine en 600 bij mobiliteit. Of het restant van je mobiliteitsvergoeding wordt maar voor 50% uitgekeerd, of de mobiliteit is excl. brandstof waardoor je maar 750 vergoeding ontvangt ipv een leasebudget van 1000.Martinusz schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:00:
[...]
Enige wat dus afhankelijk van je wergever is is hoeveel cent per kilometer vergoed wordt, ik ken helaas werkgevers met 0,06 vergoeding per kilometermaar geloof dat de meesten wel op 0,19 zitten.
Maar wel interessante berekening inderdaad, zeker met een jonge occasion haal je die zakelijke lease makkelijk eruit.
Echter de werkgevers waar ik tot dusver gezeten heb of die ik ken, hanteren allemaal dezelfde regeling. En voor die €1.150 kun je best een leuke wagen op de weg zetten. Zoals even schuin opgemerkt stikt het van de mooie (ex-lease) occasions. Grootste verschil is dat je gewoon geen nieuwe auto met bijbehorende afschrijving kunt rijden. Verder is lenen voor de aankoop niet heel aantrekkelijk, dan ben je het verschil weer kwijt en hou je het risico van een grote reparatie. Private lease brengt dan een mooie uitkomst (€350 brandstof en dan hou je €800 over voor een PL contract met 40dkm).
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 14-02-2019 17:14 ]
Jep hier nu Prive een ex “lease” auto, was 1 jaar oud met 30k erop voor mooie prijs. Maar nu denk ik toch overstappen op private lease, maandlasten zijn maar net iets hoger dan privé rijden, maar het gemak is toch wel lekker denk ik (geen zorgen over wat dan ook).Ypuh schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:12:
[...]
Per werkgever zitten er wel wat haken en ogen aan ja. Sommige geven bijvoorbeeld 1000 bij diesel, 850 bij benzine en 600 bij mobiliteit. Of het restant van je mobiliteitsvergoeding wordt maar voor 50% uitgekeerd, of de mobiliteit is excl. brandstof waardoor je maar 750 vergoeding ontvangt ipv een leasebudget van 1000.
Echter de werkgevers waar ik tot dusver gezeten heb of die ik ken, hanteren allemaal dezelfde regeling. En voor die €1.150 kun je best een leuke wagen op de weg zetten. Zoals even schuin opgemerkt stikt het van de mooie (ex-lease) occasions. Grootste verschil is dat je gewoon geen nieuwe auto met bijbehorende afschrijving kunt rijden. Verder is lenen voor de aankoop niet heel aantrekkelijk, dan ben je het verschil weer kwijt en hou je het risico van een grote reparatie. Private lease brengt dan een mooie uitkomst (€350 brandstof en dan hou je €800 over voor een PL contract met 40dkm).
Uitslag was positief en contract is ondertekend.schumi1986 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:18:
[...]
Gisteren al mijn documenten geüpload voor de EDR toets, benieuwd naar de uitslag.
Nu dus 14 dagen wettelijke bedenktijd. Is het mogelijk om bij Anwb/leasplan ervan af te zien en dus sneller door het proces heen te gaan?
Ben niet zo een wispelturig type en heb er goed over na gedacht
Waren er geen nadeeltjes bij de ANWB?
Extra km’s had ik weleens gehoord?
Ja dat kan, moet je bij Leaseplan op kantoor langskomen.schumi1986 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:26:
[...]
Uitslag was positief en contract is ondertekend.
Nu dus 14 dagen wettelijke bedenktijd. Is het mogelijk om bij Anwb/leasplan ervan af te zien en dus sneller door het proces heen te gaan?
Ben niet zo een wispelturig type en heb er goed over na gedacht
Grootste nadeel is dat extra KM's in bundels gaan ipv. met losse KM's.wwwmarcel schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:33:
Waren er geen nadeeltjes bij de ANWB?
Dus heb je 10k in je contract maar rijd je 10501 per jaar gemiddeld dan ga je met terugwerkende kracht betalen voor het 15k contract. (500KM overschrijding is "gratis")
[ Voor 33% gewijzigd door Osxy op 14-02-2019 19:40 ]
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Als ik de voorwaarde goed begrijp is het zelfs zo erg dat je in jaar 1 de volle mep mag betalen voor 15k km als je 10501 rijd, zelfs als je het jaar erna 9000 km zou rijden.Osxy schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:39:
[...]
Ja dat kan, moet je bij Leaseplan op kantoor langskomen.
[...]
Grootste nadeel is dat extra KM's in bundels gaan ipv. met losse KM's.
Dus heb je 10k in je contract maar rijd je 10501 per jaar gemiddeld dan ga je met terugwerkende kracht betalen voor het 15k contract. (500KM overschrijding is "gratis")
Deze 2 jaren middelen ze dan NIET.
Dit heb ik gevraagd, antwoord wat ik kreeg was dat eindstand bij contract telt. (Dus jaren x contract KM)BasvanS schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:27:
[...]
Als ik de voorwaarde goed begrijp is het zelfs zo erg dat je in jaar 1 de volle mep mag betalen voor 15k km als je 10501 rijd, zelfs als je het jaar erna 9000 km zou rijden.
Zo is dat niet direct uit hun voorwaarde te halen. je zou wel kunnen stellen dat ze bij elk meetmoment de totale stand pakken (in KM) en dat deze door de totale lease termijn ipv alleen de nieuwe periode vanaf de vorige afrekening..Osxy schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:28:
[...]
Dit heb ik gevraagd, antwoord wat ik kreeg was dat eindstand bij contract telt. (Dus jaren x contract KM)
Dat laatste zou wel vreemd zijn.. als je dan schommelt op het randje 10k dan blijf je met terugwerkende kracht geld overmaken naar LP en/of leaseplan naar jou het jaar daarna...
Heb het per mail gekregen, ga dat gewoon goed bewarenBasvanS schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:35:
[...]
Zo is dat niet direct uit hun voorwaarde te halen. je zou wel kunnen stellen dat ze bij elk meetmoment de totale stand pakken (in KM) en dat deze door de totale lease termijn ipv alleen de nieuwe periode vanaf de vorige afrekening..
Dat laatste zou wel vreemd zijn.. als je dan schommelt op het randje 10k dan blijf je met terugwerkende kracht geld overmaken naar LP en/of leaseplan naar jou het jaar daarna...
Niet echt een optie dusOsxy schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:39:
[...]
Bijzondere reactie van leaseplan, zo staat het niet in het contract namelijk.Osxy schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:50:
[...]
Heb het per mail gekregen, ga dat gewoon goed bewaren![]()
[Afbeelding]
Dit vind ik dus zo'n gekke regeling die nog kan in de cowboy tijd van het private leasen. Binnen nu en een aantal jaar zal daar wel regulering opkomen.BasvanS schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:27:
[...]
Als ik de voorwaarde goed begrijp is het zelfs zo erg dat je in jaar 1 de volle mep mag betalen voor 15k km als je 10501 rijd, zelfs als je het jaar erna 9000 km zou rijden.
Het zijn de schaalvoordelen, financiering, opties (afschrijven in 5 jaar), boeteregelingen, extra km's, verzekering en het besparen op onderhoud waar de leasemaatschappijen hun geld mee verdienen. Als je dat afzet tegen de individuele consument die mogelijkerwijs moet lenen voor een nieuwe wagen (of rentederving), geen korting krijgt bij de aanschaf en geen no-claim, dan blijft daar over de marge voor de LM om het concurrerend te maken.
Wanneer je appels met appels gaat vergelijken (PL is eigenlijk gewoon een lening), dan is Private Lease in sommige gevallen zelfs goedkoper, terwijl het risico op schades etc. bij de LM ligt. Mocht je -5 SVJ hebben, wat kan met 1 kleine schade bij beginnend bestuurder, of tegen 6% 5 jaar moet lenen, dan is PL waarschijnlijk zelfs een stuk goedkoper.
Overweeg het nu eigenlijk alleen omdat ik graag Elektrisch wil rijden. Het afschrijving risico wil ik niet lopen.In sommige gevallen, waar PL net iets duurder is, kun je het ook doen voor het gemak of het afkopen van risico idd.Ypuh schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:43:
[...]
Dit vind ik dus zo'n gekke regeling die nog kan in de cowboy tijd van het private leasen. Binnen nu en een aantal jaar zal daar wel regulering opkomen.
Het zijn de schaalvoordelen, financiering, opties (afschrijven in 5 jaar), boeteregelingen, extra km's, verzekering en het besparen op onderhoud waar de leasemaatschappijen hun geld mee verdienen. Als je dat afzet tegen de individuele consument die mogelijkerwijs moet lenen voor een nieuwe wagen (of rentederving), geen korting krijgt bij de aanschaf en geen no-claim, dan blijft daar over de marge voor de LM om het concurrerend te maken.
Wanneer je appels met appels gaat vergelijken (PL is eigenlijk gewoon een lening), dan is Private Lease in sommige gevallen zelfs goedkoper, terwijl het risico op schades etc. bij de LM ligt. Mocht je -5 SVJ hebben, wat kan met 1 kleine schade bij beginnend bestuurder, of tegen 6% 5 jaar moet lenen, dan is PL waarschijnlijk zelfs een stuk goedkoper.
Nieuw private leasebedrag te horen gekregen van Skoda dealer voor een Karoq Style Business, deze zou op 685,- komen (48maanden, 25.000Km).
Dat komt al meer in de richting, deze versie zit ook echt bomvol, de kaalste versies kun je net onder de 600 wel krijgen denk ik
Dat komt al meer in de richting, deze versie zit ook echt bomvol, de kaalste versies kun je net onder de 600 wel krijgen denk ik
Kunnen jullie een lokale garage niet vragen om een tweedehands PL? Rij zelf een dikke V60 D6 summum met alles erop voor iets meer dan 500 in de maand voor 25.000km. Was een van de eerste die dat had. Gewoon vragen (als je wilt).
Die auto's gaan voor niks weg, 120k op de tellen en ze leveren nog geen 16k op..meermarco schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 21:43:
Kunnen jullie een lokale garage niet vragen om een tweedehands PL? Rij zelf een dikke V60 D6 summum met alles erop voor iets meer dan 500 in de maand voor 25.000km. Was een van de eerste die dat had. Gewoon vragen (als je wilt).
Meer dan 500 euro komt neer op 275 euro afschrijving per maand = 3300 per jaar? Dan heb je dus na 4 jaar bijna de auto tot 0 afgeschreven..
Ow en ehh: verhoging van MRB - word doorberekend aan de klant.. lekker dan als het half tarief komt te vervallen. EUR 90 per maand extra..
Daarom loopt mijn contract af per december 2020. Per 2021 gaat het tarief pas verhoogd worden. 16k is wel heel scherp. Daarnaast had ik 100.000 alles erop en was de prijs dacht ik 25.000 Als ik alleen al afschrijving zelf zou dragen kom je zowat duurder uit. Want mijn leasecontract is ingegaan in 2018 en eindigt eind 2020. 24 maanden
[ Voor 21% gewijzigd door meermarco op 16-02-2019 09:11 ]
Ik verbaas me inderdaad over de prijs op Autoscout. Nieuw: 45k, 5 jaar oud met 120Mm op de klok: 14k euro. 4 jaar ouder met 100Mm meer kosten ze nog steeds 7k, dat maakt 150 euro afschrijving per maand.BasvanS schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 22:44:
Die auto's gaan voor niks weg, 120k op de tellen en ze leveren nog geen 16k op..
MRB en casco: 200 euro per maand. Diesel 160 euro, laat onderhoud 80 euro kosten, dan zit je op 600 per maand voor 25000 km/jaar inclusief alles.
Dit lijkt me met name een goed alternatief als je zakelijk veel moet rijden. Net zo luxe als nieuw, maar een stuk goedkoper.
Precies, is dat voorstel van @meermarco toch ineens erg duur!RemcoDelft schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 10:03:
[...]
Ik verbaas me inderdaad over de prijs op Autoscout. Nieuw: 45k, 5 jaar oud met 120Mm op de klok: 14k euro. 4 jaar ouder met 100Mm meer kosten ze nog steeds 7k, dat maakt 150 euro afschrijving per maand.
MRB en casco: 200 euro per maand. Diesel 160 euro, laat onderhoud 80 euro kosten, dan zit je op 600 per maand voor 25000 km/jaar inclusief alles.
Dit lijkt me met name een goed alternatief als je zakelijk veel moet rijden. Net zo luxe als nieuw, maar een stuk goedkoper.
Uhm 50.000km 2 jaar een auto van toen 25.000 euro voor totaal dus 12.000 euro Inc alles mrb en all risk etc(dure reparaties mogelijk bij D6 aircopompen) vind ik niet duur. Maar goed. Kwam zelf duurder uit als ik prive zou kopen.
24 maanden had ik even niet gezien, dat is al wel een stuk scherper.meermarco schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:11:
Uhm 50.000km 2 jaar een auto van toen 25.000 euro voor totaal dus 12.000 euro Inc alles mrb en all risk etc(dure reparaties mogelijk bij D6 aircopompen) vind ik niet duur. Maar goed. Kwam zelf duurder uit als ik prive zou kopen.
2000 mrb
1200 verzekering
2000 onderhoud
300 andere zooi (anwb etc)
zit je toch aan een 6500 afschrijving op 2 jaar. Weet niet welke opties je V60 kan afvinken.. maar 25k is bizar duur als ik Autoscout mag geloven. Ze staan daar massaal rond de 16-17k
Punt is wel dat wss over 2 jaar nog veel minder waard zijn als je de volle mep mrb mag gaan betalen.
Die auto’s gaan gewoon naar het oosten, waar relatief gunstige invoerrechten en autobelastingen ook op tweedehandse hybrides worden gerealiseerd.
Klopt. De dealer heeft natuurlijk goede contacten. En hij mag ook best wat verdienen. Zelf zag ik die auto’s echt niet voor 16K toen. Nu ook enkel de Vaartland auto’s. Daarna stuk duurder. Maar zoals gezegd: ik ben blij met deze fijne auto voor een vast bedrag. En de garage zal er ongetwijfeld ook wat aan verdienen :-)
Dit gaat over 2e hands private leasen? Ik kom dit maa weinig tegen...
Ik zou best zo’n Mitsubishi phev willen private leasen, 2ehands geen probleem, maar wel met alle voor(na)delen van PL..waar zou ik die dan kunnen vinden?
Ik zou best zo’n Mitsubishi phev willen private leasen, 2ehands geen probleem, maar wel met alle voor(na)delen van PL..waar zou ik die dan kunnen vinden?
Zijn er maar weinig die dat doen, zelfs een 1 jaar oude met nog geen 20k auto doen ze niet.
Aangezien ons gezin uit de huidige auto (C4 Cactus) begon te groeienOsxy schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:39:
[...]
[...]
Grootste nadeel is dat extra KM's in bundels gaan ipv. met losse KM's.
Ook privatelease kwam daarbij ter sprake. Echter betaal je voor een grotere auto ineens niet meer zo'n leuk leasebedrag van 200 euro per maand.
Nee, dat gaat eerder richting de 400-500 euro. Plus de daarbij behorende kilometerberperking, heeft ons doen besluiten om een jonge occasion te kopen.
Het is een Opel Astra Sportstourer (meest recente model) van 2 jaar oud geworden met 5000 euro bijbetaling en Bovag garantie.
Dat is gewoon een keuze. De Qashqai kan je zo rond de 350-400/maand wel oppikken met een actie.
Heb je het wel doorgerekend? Als je een auto koopt van zon 17-18K:ruftman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:55:
[...]
Aangezien ons gezin uit de huidige auto (C4 Cactus) begon te groeienhebben we besloten dat er een grotere auto moest komen.
Ook privatelease kwam daarbij ter sprake. Echter betaal je voor een grotere auto ineens niet meer zo'n leuk leasebedrag van 200 euro per maand.
Nee, dat gaat eerder richting de 400-500 euro. Plus de daarbij behorende kilometerberperking, heeft ons doen besluiten om een jonge occasion te kopen.
Het is een Opel Astra Sportstourer (meest recente model) van 2 jaar oud geworden met 5000 euro bijbetaling en Bovag garantie.
EUR 2500 per jaar afschrijft,
EUR 500 aan verzekering betaald,
EUR 500 aan MRB,
EUR 750 aan onderhoud/banden
EUR 150 voor Wegenwacht Europa
Totaal EUR 4300,- --> EUR 360,-
Rijd je dus ook een nieuwe Astra voor?
Of de Qashqai van @Señor Sjon
[ Voor 6% gewijzigd door BasvanS op 18-02-2019 13:42 ]
Als ik op die site de Astra samenstel naar mijn wensen, met mijn aantal kilometers, dan kom ik op 482 euro per maand.BasvanS schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:40:
[...]
Heb je het wel doorgerekend? Als je een auto koopt van zon 17-18K:
EUR 2500 per jaar afschrijft,
EUR 500 aan verzekering betaald,
EUR 500 aan MRB,
EUR 750 aan onderhoud/banden
EUR 150 voor Wegenwacht Europa
Totaal EUR 4300,- --> EUR 360,-
Rijd je dus ook een nieuwe Astra voor?
Of de Qashqai van @Señor Sjon
Nu hoef ik me in elk geval geen zorgen te maken dat ik het aantal kilometers niet overschrijdt. En nu heb ik de auto gelijk betaald, dus bij bijvoorbeeld inkomensverlies oid kan ik de auto zonder over boetes ed na te denken ook weer verkopen.
Klopt, opties zijn altijd duur. Wat betreft de boetes bij kortere lease dan contract:ruftman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:50:
[...]
Als ik op die site de Astra samenstel naar mijn wensen, met mijn aantal kilometers, dan kom ik op 482 euro per maand.
Nu hoef ik me in elk geval geen zorgen te maken dat ik het aantal kilometers niet overschrijdt. En nu heb ik de auto gelijk betaald, dus bij bijvoorbeeld inkomensverlies oid kan ik de auto zonder over boetes ed na te denken ook weer verkopen.
vergeet niet dat als jij de auto nu inlevert, je direct EUR 2-3k minder krijgt dan wat je net hebt afgetikt. Marge noemen ze dat. En wat betreft inkomstenverlies: als je de auto echt niet meer kunt betalen en dit aan kunt tonen, zijn er genoeg lease maatschappijen die daarvoor een regeling hebben (Bijvoorbeeld bij ontslag, scheiding etc.)
Met de waardevermindering van een auto ben ik bekend. Alhoewel ik wel aangenaam verrast was wat ik nog voor mijn 4 jaar oude Citroen C4 Cactus terug kreeg.BasvanS schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:19:
[...]
Klopt, opties zijn altijd duur. Wat betreft de boetes bij kortere lease dan contract:
vergeet niet dat als jij de auto nu inlevert, je direct EUR 2-3k minder krijgt dan wat je net hebt afgetikt. Marge noemen ze dat. En wat betreft inkomstenverlies: als je de auto echt niet meer kunt betalen en dit aan kunt tonen, zijn er genoeg lease maatschappijen die daarvoor een regeling hebben (Bijvoorbeeld bij ontslag, scheiding etc.)
Dat is de korting die je niet kreeg als je hem zonder inruil gekocht had.
Aanbid groepsveiling bekend. Moet zeggen dat het een beetje tegen valt. Sowieso geen EV erin.
Die vergelijking loopt compleet mank. Je vergelijkt een nieuwe auto met een tweede hands auto, natuurlijk is de nieuwe auto veel duurder. En dan kies je ook nog de opties die je wil, terwijl je bij een tweedehands auto heel goed je best moet doen om precies die opties te vinden die je wil. Er is bijna altijd wel een concessie die je moet doen mbt de kleur of iets anders. Als ik bij de lokale Opel dealer in de buurt kijk, staan daar enkele Astra's te koop, die na 1 tot anderhalf jaar al voor nog maar 60% van de nieuwprijs staan met 20k tot 30k kilometers op de teller. En dan ook nog de leuke Innovation uitvoeringen. Die afschrijving heb jij al gehad, bij een nieuwe auto heb je die nog.ruftman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:50:
[...]
Als ik op die site de Astra samenstel naar mijn wensen, met mijn aantal kilometers, dan kom ik op 482 euro per maand.
In vergelijking met tweedehands zal PL er altijd bekaaid uitkomen. Maar vergeet niet dat jij opeens met een flinke onderhoudspost kan komen te zitten. Je twee jarige Astra is net uit zijn garantie en als er dan opeens een keer wat gedaan moet worden is de vergelijking opeens een stuk minder in het voordeel van de tweedehands.
Mijn Insignia is enkele jaren ouder, maar met de afschrijving, wegenbelasting en verzekering zit ik al snel richting de 450-500 per maand. Helaas vorige maand een onderhoudsbeurt van 1300 en 4 nieuwe banden afgelopen jaar voor 700 euro en een nieuwe gloeiboegie a 150. Dus dan is mijn bedrag afgelopen jaar opeens zowat 200 euro per maand hoger...
PL biedt een beetje gemak en natuurlijk betaal je daar iets extra's voor. Dat is denk ik waarom het voor mensen tegenwoordig aantrekkelijk wordt. Je koopt een hoop gezeur af, weet precies wat je kwijt bent. Onderhoud heb je geen omkijken naar en je hoeft aan het einde niet te leuren met een auto die je kwijt wil.
Aanbod valt heel erg tegen.Vorig jaar bij de veiling van de consumentenbod had ik voor een Niro uitgerekend, kwam toen op 409 euro per maand. Nu met dezelfde opties 480 euro per maand...meermarco schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 23:10:
Aanbid groepsveiling bekend. Moet zeggen dat het een beetje tegen valt. Sowieso geen EV erin.
[ Voor 8% gewijzigd door Ophidian op 20-02-2019 07:22 ]
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Die vergelijking gaat helemaal niet mank. Iemand vergelijkt 2 mogelijkheden met elkaar, dat de ene auto nieuw is en de andere auto niet is een onderdeel van de afweging.Ophidian schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 07:21:
Die vergelijking loopt compleet mank.
Zo zijn er nog tig van andere mogelijkheden, ze zijn niet vergelijkbaar. En dat werkt altijd in het voordeel van de tweedehands. Dat keer op keer benoemen is zinloos. Als je zo goedkoop mogelijk wil autorijden, neem je geen PL.TheBrut3 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:51:
[...]
Die vergelijking gaat helemaal niet mank. Iemand vergelijkt 2 mogelijkheden met elkaar, dat de ene auto nieuw is en de andere auto niet is een onderdeel van de afweging.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Ben nu op de helft van de bedenktijd voor een Leaf n connecta volgende week hoor ik wat de levertijd gaat zijn.
Ben benieuwd in de Email stond 10-12 weken maar op internet zie ik overal uit voorraad leverbaar.
Ben benieuwd in de Email stond 10-12 weken maar op internet zie ik overal uit voorraad leverbaar.
Maar, met private lease betaal je toch ook voor onderhoud? Alleen wordt het bedrag dan over de looptijd van het leasecontract verspreid.Ophidian schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 07:21:
[...]
Die vergelijking loopt compleet mank. Je vergelijkt een nieuwe auto met een tweede hands auto, natuurlijk is de nieuwe auto veel duurder. En dan kies je ook nog de opties die je wil, terwijl je bij een tweedehands auto heel goed je best moet doen om precies die opties te vinden die je wil. Er is bijna altijd wel een concessie die je moet doen mbt de kleur of iets anders. Als ik bij de lokale Opel dealer in de buurt kijk, staan daar enkele Astra's te koop, die na 1 tot anderhalf jaar al voor nog maar 60% van de nieuwprijs staan met 20k tot 30k kilometers op de teller. En dan ook nog de leuke Innovation uitvoeringen. Die afschrijving heb jij al gehad, bij een nieuwe auto heb je die nog.
In vergelijking met tweedehands zal PL er altijd bekaaid uitkomen. Maar vergeet niet dat jij opeens met een flinke onderhoudspost kan komen te zitten. Je twee jarige Astra is net uit zijn garantie en als er dan opeens een keer wat gedaan moet worden is de vergelijking opeens een stuk minder in het voordeel van de tweedehands.
Mijn Insignia is enkele jaren ouder, maar met de afschrijving, wegenbelasting en verzekering zit ik al snel richting de 450-500 per maand. Helaas vorige maand een onderhoudsbeurt van 1300 en 4 nieuwe banden afgelopen jaar voor 700 euro en een nieuwe gloeiboegie a 150. Dus dan is mijn bedrag afgelopen jaar opeens zowat 200 euro per maand hoger...
PL biedt een beetje gemak en natuurlijk betaal je daar iets extra's voor. Dat is denk ik waarom het voor mensen tegenwoordig aantrekkelijk wordt. Je koopt een hoop gezeur af, weet precies wat je kwijt bent. Onderhoud heb je geen omkijken naar en je hoeft aan het einde niet te leuren met een auto die je kwijt wil.
De auto die ik nu heb gekocht mag dan wel geen fabrieksgarantie meer hebben, maar heeft wel een jaar Bovag garantie.
En ik heb inderdaad goed mijn gedaan om de auto te vinden met de opties die ik wil: automatische versnelling, airco, cruise control en vooral meer bagageruimte. En nog altijd het voordeel dat ik niet mijn gereden kilometers in de gaten hoef te houden.
@ruftman Ja, bij PL zit onderhoud erbij. Eigenlijk is het een abonnement dat je afsluit. Je legt een bepaald bedrag neer voor het gebruik van een auto, waarbij je zelf de benzine nog betaald. Afhankelijk van je contract krijg je dus ook een vervangende auto als hij langdurig onderhoud moet krijgen, en stopt je contract als je hem in de prak rijdt, in tegenstelling tot een lening.
De Insignia is van mij en is geen PL. Dus ik weet ongeveer wat die mij per maand kost. Onderhoud houd je natuurlijk rekening mee, maar pas als ik hem weg doe weet ik wat hij mij per maand echt gekost heeft (achteraf dus). En zelfs dat is moeilijk in te schatten soms. Bij PL weet je vooraf wat hij je voor een bepaalde tijd kost, tegen welke voorwaarden.
Wat betreft je kilometers, snap ik niet zo goed. Als blijkt dat je teveel rijdt, dan verreken je dat door een bepaald bedrag bij te betalen. Bij je eigen auto heb je dat ook, alleen is het vermomd. Als ik opeens meer ga rijden, moet je dat bij sommige verzekeringen opgeven, je onderhoud komt eerder, banden slijten harder, afschrijving wordt hoger. Oftwel, dat wordt ook duurder.
Het hangt echt van het contract af dat je afsluit. Er zijn soms aanbiedingen met een goede prijs met flex lease waarbij je er zo vanaf kan, waar een zelf aangekochte auto gewoonweg niet aan kan tippen.
Ik zeg niet dat je aan de PL moet, maar een eigen auto op de oprit hebben staan is ook heel duur. Toevallig vanochtend onze nieuwe gekochte auto opgehaald, na 10 meter rijden was ik al duizend euro armer.
De Insignia is van mij en is geen PL. Dus ik weet ongeveer wat die mij per maand kost. Onderhoud houd je natuurlijk rekening mee, maar pas als ik hem weg doe weet ik wat hij mij per maand echt gekost heeft (achteraf dus). En zelfs dat is moeilijk in te schatten soms. Bij PL weet je vooraf wat hij je voor een bepaalde tijd kost, tegen welke voorwaarden.
Wat betreft je kilometers, snap ik niet zo goed. Als blijkt dat je teveel rijdt, dan verreken je dat door een bepaald bedrag bij te betalen. Bij je eigen auto heb je dat ook, alleen is het vermomd. Als ik opeens meer ga rijden, moet je dat bij sommige verzekeringen opgeven, je onderhoud komt eerder, banden slijten harder, afschrijving wordt hoger. Oftwel, dat wordt ook duurder.
Het hangt echt van het contract af dat je afsluit. Er zijn soms aanbiedingen met een goede prijs met flex lease waarbij je er zo vanaf kan, waar een zelf aangekochte auto gewoonweg niet aan kan tippen.
Ik zeg niet dat je aan de PL moet, maar een eigen auto op de oprit hebben staan is ook heel duur. Toevallig vanochtend onze nieuwe gekochte auto opgehaald, na 10 meter rijden was ik al duizend euro armer.
Val zeker tegen, zat te wachten op een EV.meermarco schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 23:10:
Vraag is of nu nog ga wachten op Consumentenbond Veiling of mijn Leaf bestel..
Bewust of onbewust maakt iedereen een afweging tussen nieuw, tweedehands en PL. En natuurlijk zijn ze wel vergelijkbaar, alleen niet puur financieel.Ophidian schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:33:
[...]
Zo zijn er nog tig van andere mogelijkheden, ze zijn niet vergelijkbaar. En dat werkt altijd in het voordeel van de tweedehands. Dat keer op keer benoemen is zinloos. Als je zo goedkoop mogelijk wil autorijden, neem je geen PL.
Denk ook aan overweging beschikbaarheid liquide middelen of zoals je al zegt keuzevrijheid qua uitrusting.
Ik zie dus niet het probleem in benoemen wat de meerprijs is van PL t.o.v. zelf aanschaffen nieuw of 2e hands. Als er simpelweg gesteld wordt "duurder dus stom" dan is het een ander verhaal.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
hmm...hoe lang krijg je bedenktijd? Anders bestel ik hem nu..en als 2 april tegenvalt laat ik het doorgaan en anders annuleer ik.schumi1986 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:04:
Ben nu op de helft van de bedenktijd voor een Leaf n connecta volgende week hoor ik wat de levertijd gaat zijn.
2 april autocollectief consumentenbond
groepsveiling viel echt tegen...Niro was volgens mij zelfs duurder als direct bij kia.
Natuurlijk, maar in dit geval reageerde ik op de vergelijking in die Astra. De nieuwe lease astra was richting de 400-500 euro, terwijl de tweedehands astra 360 was. Ja, dat is redelijk logisch.assje schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:05:
[...]
Bewust of onbewust maakt iedereen een afweging tussen nieuw, tweedehands en PL. En natuurlijk zijn ze wel vergelijkbaar, alleen niet puur financieel.
Denk ook aan overweging beschikbaarheid liquide middelen of zoals je al zegt keuzevrijheid qua uitrusting.
Ik zie dus niet het probleem in benoemen wat de meerprijs is van PL t.o.v. zelf aanschaffen nieuw of 2e hands. Als er simpelweg gesteld wordt "duurder dus stom" dan is het een ander verhaal.
Ach, PL is leuk, zou erg best wat voor over hebben per maand om niet bij elk geluidje etc een hartslag te moeten missen.. Maar met veel km's per jaar ben je wel extreem veel duurder uit dan 2e hands zelf rijden.. Ik zit nu all-in voor ~700 per maand privé 2e hands te rijden. Wil ik zelfde type auto (Renault GS 2007) PL willen rijden met 45k per jaar, kom je ruim boven de 800/900 uit (exl brandstof). Dus wat te veel zeg maar. Ja, kleine auto's en weinig km's dan is het leuk. Anders is het gewenste effect van geen zorgen te hoeven hebben toch te veel geld
Ik heb in de PL een Audi A3 S-line 2018 voor 414eu in de maand, 24 maanden contract met 20k kms. Sorry maar kwestie van goede deal vinden en er kan echt niks tegenop.
Ja klopt... kleine auto's en weinig km's is top voor PL
[ Voor 14% gewijzigd door ProudElm op 21-02-2019 13:55 ]
Ik zet aankomend weekend m'n handtekening onder een 5008 PL en was eerder ook erg op jouw manier bezig. Maar toen ik een aantal inruilvoorstellen (en online prijzen) voor mijn huidige auto vergelijk bleek dat afschrijving toch wel flink meer was dan eerder gedacht en daarmee was een 7 jaar oude auto ineens bijna even duur als een nieuwe 5008 in de PL. Niet helemaal eerlijk vergeleken want ik reed in verleden wat meer KM per jaar, maar dan nog.ruftman schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:12:
[...]
Maar, met private lease betaal je toch ook voor onderhoud? Alleen wordt het bedrag dan over de looptijd van het leasecontract verspreid.
De auto die ik nu heb gekocht mag dan wel geen fabrieksgarantie meer hebben, maar heeft wel een jaar Bovag garantie.
En ik heb inderdaad goed mijn gedaan om de auto te vinden met de opties die ik wil: automatische versnelling, airco, cruise control en vooral meer bagageruimte. En nog altijd het voordeel dat ik niet mijn gereden kilometers in de gaten hoef te houden.
Uiteindelijk was het voor mij 20k aan een C4 Grand Picasso van 2j oud met 30 tot 50k gelopen uitgeven en dan voordeel hebben van onbeperkte KM's etc, maar nadeel van (onverwacht) onderhoud en betrouwbaarheid van een 1.2 op zo'n relatief grote auto (ondanks dat ie allerlei prijzen wint en prima rijdt overigens) en daarnaast ook de afschrijving die volgens de ANWB inderdaad 2500 per jaar is op zo'n auto, maar kijkend naar vergelijkbare auto's van 6 jaar oud met rond de 110k KM tov de auto die ik nu koop dan is dat duidelijk meer, namelijk richting de 3000 euro per jaar, oftewel rustig 40 per maand meer.
Long story short: Het is 50 euro per maand in mijn geval tussen een nieuwe auto PL of een 2 jaar oude bezitten. Voor dat verschil ga ik geen risico lopen op gekke dingen...
Nee, met dat verschil zet ik vanmiddag nog een krabbel
waar had je die gevonden dan?r0bb schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:53:
Ik heb in de PL een Audi A3 S-line 2018 voor 414eu in de maand, 24 maanden contract met 20k kms. Sorry maar kwestie van goede deal vinden en er kan echt niks tegenop.
Ben wel benieuwd waar jij die gevonden hebt?r0bb schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:53:
Weet je wat het is, je kunt het alle kanten op rekenen zoals je zelf wilt. Ja een tweedehands oude auto is goedkoper, mits er geen gekke dingen gebeuren. Maar dat is nog steeds appels met peren vergelijken.Sander schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:45:
[...]
Ik zet aankomend weekend m'n handtekening onder een 5008 PL en was eerder ook erg op jouw manier bezig. Maar toen ik een aantal inruilvoorstellen (en online prijzen) voor mijn huidige auto vergelijk bleek dat afschrijving toch wel flink meer was dan eerder gedacht en daarmee was een 7 jaar oude auto ineens bijna even duur als een nieuwe 5008 in de PL. Niet helemaal eerlijk vergeleken want ik reed in verleden wat meer KM per jaar, maar dan nog.
Uiteindelijk was het voor mij 20k aan een C4 Grand Picasso van 2j oud met 30 tot 50k gelopen uitgeven en dan voordeel hebben van onbeperkte KM's etc, maar nadeel van (onverwacht) onderhoud en betrouwbaarheid van een 1.2 op zo'n relatief grote auto (ondanks dat ie allerlei prijzen wint en prima rijdt overigens) en daarnaast ook de afschrijving die volgens de ANWB inderdaad 2500 per jaar is op zo'n auto, maar kijkend naar vergelijkbare auto's van 6 jaar oud met rond de 110k KM tov de auto die ik nu koop dan is dat duidelijk meer, namelijk richting de 3000 euro per jaar, oftewel rustig 40 per maand meer.
Long story short: Het is 50 euro per maand in mijn geval tussen een nieuwe auto PL of een 2 jaar oude bezitten. Voor dat verschil ga ik geen risico lopen op gekke dingen...
Ik heb voor mij zelf deze berekening gemaakt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik ben nu aan het kijken naar een Octavia Combi of Karoq in de PL, die zitten tussen de 500-690 euro per maand. Het lijkt veel, maar als je dus naar bovenstaande kijkt, ziet het er ineens heel anders uit.
Verschil is natuurlijk dat bij mijn huidige auto dit niet echt per maand betaal, maar deels per maand en deels grotere bedragen op andere momenten (onderhoud etc.).
Of bovenstaande correcte berekening is weet ik niet, maar voor mij geeft het wel een realistisch beeld van de kosten van een prive auto op dit moment in gelijke omstandigheden (48 maanden).
[ Voor 5% gewijzigd door Martinusz op 21-02-2019 16:05 ]
Troll... Goedkoopste lijkt EUR 590 te zijn, en dat is geen S-line.r0bb schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:53:
Daar klopt niet zo veel van, je moet alleen rekenen met het bedrag wat ke hebt afgeschreven. Oftewel dat bedrag wat je moet bijleggen om dezelfde auto weer te kopen na 4 jaar. Die EUR 9.000 is je afschrijving, daar komen de kosten van MRB/Verz./Onderhoud/Anwb etc bij.Martinusz schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:17:
[...]
Weet je wat het is, je kunt het alle kanten op rekenen zoals je zelf wilt. Ja een tweedehands oude auto is goedkoper, mits er geen gekke dingen gebeuren. Maar dat is nog steeds appels met peren vergelijken.
Ik heb voor mij zelf deze berekening gemaakt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik ben nu aan het kijken naar een Octavia Combi of Karoq in de PL, die zitten tussen de 600-690 euro per maand. Het lijkt veel, maar als je dus naar bovenstaande kijkt, ziet het er ineens heel anders uit.
Verschil is natuurlijk dat bij mijn huidige auto dit niet echt per maand betaal, maar deels per maand en deels grotere bedragen op andere momenten (onderhoud etc.).
Of bovenstaande correcte berekening is weet ik niet, maar voor mij geeft het wel een realistisch beeld van de kosten van een prive auto op dit moment in gelijke omstandigheden (48 maanden).
Maar je zult ook eerst 20K moeten investeren, anders heb je geen auto om af te schrijvenBasvanS schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:26:
[...]
Daar klopt niet zo veel van, je moet alleen rekenen met het bedrag wat ke hebt afgeschreven. Oftewel dat bedrag wat je moet bijleggen om dezelfde auto weer te kopen na 4 jaar. Die EUR 9.000 is je afschrijving, daar komen de kosten van MRB/Verz./Onderhoud/Anwb etc bij.
Je moet alleen die 9.000/48 rekenen, dat is je afschrijving. Die 20.000/48 is niet relevant. Nu berekenen je de afschrijving EN je schrijft je auto nogmaals 100% af.Martinusz schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:17:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Edit: Wat je wel kan berekenen is de rente (of andere inkomsten vanuit je spaargeld) welke je misloopt omdat je €20.000 niet vrij beschikbaar hebt.
[ Voor 6% gewijzigd door TheBrut3 op 21-02-2019 15:33 ]
Je zult toch iets met die 20K moeten doen, anders kun je het niet vergelijken met PL.TheBrut3 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:31:
[...]
Je moet alleen die 9.000/48 rekenen, dat is je afschrijving. Die 20.000/48 is niet relevant. Nu berekenen je de afschrijving EN je schrijft je auto nogmaals 100% af.
Je moet 20K investeren, anders heb je geen auto, dan moet je dat wel ergens terug laten komen.
Of krijg jij een tweedehands auto kado?
Als je wilt weten of PL wat voor je is of niet, dan moet je wel rekenen met wat een auto kost in zijn geheel, daar hoort ook aanschaf bij.
Edit: ik snap na je edit je punt, maar alleen rente berekenen lijkt mij nog steeds voorzichtig.
Bij aanschaf heb je 20K nodig om de auto te kopen, dat zul je toch ook opgebouwd moeten hebben per maand sparen of iets dergelijks.
[ Voor 15% gewijzigd door Martinusz op 21-02-2019 15:38 ]
Klopt, maar dat zijn geen kosten, het is een investering. Alleen de afschrijving zijn kosten.Martinusz schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:29:
[...]
Maar je zult ook eerst 20K moeten investeren, anders heb je geen auto om af te schrijven
Voor het niet beschikbaar hebben van je geld zou je rentederving kunnen berekenen. Dat kan dan weer als kosten worden opgevoerd.
De 20K zijn natuurlijk geen kosten. Van de 20K hou je na 4 jaar 11K over en dus heb je alleen maar 9K afschrijvingskosten. Daarnaast nog een stukje rentederving als je het goed wil uitrekenen.Martinusz schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:35:
[...]
Je zult toch iets met die 20K moeten doen, anders kun je het niet vergelijken met PL.
Je moet 20K investeren, anders heb je geen auto, dan moet je dat wel ergens terug laten komen.
Of krijg jij een tweedehands auto kado?
Als je dan de kosten afzet tegen de PL dan is de laatste toch een stukje duurder.
Ik snap het punt inderdaad, maar als je blanco start, dan moet je toch die aanschafprijs bij elkaar zien te krijgen. Terwijl je bij PL zo kunt instappen zonder een startbedrag te moeten hebben. Eigenlijk is de vergelijking dus niet te makenHighfive95 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:52:
[...]
De 20K zijn natuurlijk geen kosten. Van de 20K hou je na 4 jaar 11K over en dus heb je alleen maar 9K afschrijvingskosten. Daarnaast nog een stukje rentederving als je het goed wil uitrekenen.
Als je dan de kosten afzet tegen de PL dan is de laatste toch een stukje duurder.
Eigenlijk is mijn berekening alleen zo van toepassing mocht je dat startbedrag helemaal moeten financieren (wat overigens heel veel NL'érs doen voor hun auto).
Het valt wellicht niet onder kosten, maar voor een tweedehands auto zul je dus in den beginne wel een stukje vermogen moeten opbouwen/hebben.
Dat zul je per maand/jaar van te voren al op hebben moeten bouwen, dat kun je ook zien als maandelijkse potje, die had ik nu in die 48 maanden gepropt, maar je kunt natuurlijk al langer gespaard hebben etc.
Ik blijf wel van mening dat je er 20K in moet pompen, gratis geld bestaat niet, dus vindt wel dat je dat eigenlijk ook (deels) moet meenemen in maandkosten als je wilt vergelijken met PL (ook al heb je dat bedrag wellicht in hele andere periode bij elkaar gespaard). Totdat je je auto verkoopt en geen andere auto meer koopt, anders blijft dat bedrag ook gewoon vast zitten in auto's.
Edit: daarnaast zit je nog met het verschil in mijn geval, de PL versie van die auto is veel uitgebreider (10K duurder) dan huidige auto, dus eigenlijk moet je alles ook weer corrigeren naar rato
[ Voor 30% gewijzigd door Martinusz op 21-02-2019 16:16 ]
Zomer 2017 direct bij de Audi dealer, inmiddels dus al 16 maanden onderweg!Nuevocasa schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:10:
[...]
Ben wel benieuwd waar jij die gevonden hebt?
Ik wil je wel kopietje contract sturen hoor ter onderhandelingBasvanS schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:22:
[...]
Troll... Goedkoopste lijkt EUR 590 te zijn, en dat is geen S-line.
Nette onderhandeling dan 
Ik moet nog een jaartje met mijn vw golf VII variant, echter zie ik nu net de Seat Tarraco uitkomen. Tegen die tijd ook maar eens goed onderhandelen
Ik moet nog een jaartje met mijn vw golf VII variant, echter zie ik nu net de Seat Tarraco uitkomen. Tegen die tijd ook maar eens goed onderhandelen
maar waarom krijg je zoveel korting bij een gewilde auto..als ik dat aangeef bij een kia e-niro...zeggen ze achteraan aansluiten
Was standaard prijs toen.. stond ook met die prijs op autoabonnement.nl
Als ik nu zou moeten kiezen zou het de nieuwe Mercedes A PL Edition worden, 20k kms voor 480eu:
https://privelease.merced...odel=A-Klasse%20Hatchback
Wil je je rekenvoorbeeld met ons delen ?Highfive95 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:52:
[...]
De 20K zijn natuurlijk geen kosten. Van de 20K hou je na 4 jaar 11K over en dus heb je alleen maar 9K afschrijvingskosten. Daarnaast nog een stukje rentederving als je het goed wil uitrekenen.
Foto van de auto is beter.r0bb schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:44:
[...]
Ik wil je wel kopietje contract sturen hoor ter onderhandeling
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Wat ga je betalen als ik vragen mag en met welke opties? Ik wil op termijn eens gaan rondkijken naar een 3008 of 5008 en zal PL zeker met aanschaf vergelijken.Sander schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:45:
[...]
Ik zet aankomend weekend m'n handtekening onder een 5008 PL en was eerder ook erg op jouw manier bezig. Maar toen ik een aantal inruilvoorstellen (en online prijzen) voor mijn huidige auto vergelijk bleek dat afschrijving toch wel flink meer was dan eerder gedacht en daarmee was een 7 jaar oude auto ineens bijna even duur als een nieuwe 5008 in de PL. Niet helemaal eerlijk vergeleken want ik reed in verleden wat meer KM per jaar, maar dan nog.
Als ik dat contract op 24 maanden zet kom je dus met een kleurtje op Ruim 500 euro uit, de A3 S-line is op zeker duurder! Is dan wel een echt een bizar goeie deal.r0bb schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:06:
Als ik nu zou moeten kiezen zou het de nieuwe Mercedes A PL Edition worden, 20k kms voor 480eu:
net getekend voor 418 euro, Leaf. wel 10k km en 60 maanden..
Bij Autoabbonnement kost de door jou geschetste auto/looptijd/opties 599 per maand.. En jij hebt dat voor 414?
[ Voor 9% gewijzigd door BasvanS op 21-02-2019 19:25 ]
waar heb je hem afgesloten? anwb?BasvanS schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 19:22:
[...]
Yes, ga waarschijnlijk wel 15k of 20k rijden, maar voor de BKR is het leuker om EUR 50 per maand minder op te geven
Ja maar nogmaals, die deal sloot ik zomer 2017. Leverdatum was 4 december 2017.BasvanS schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 19:22:
[...]
Als ik dat contract op 24 maanden zet kom je dus met een kleurtje op Ruim 500 euro uit, de A3 S-line is op zeker duurder! Is dan wel een echt een bizar goeie deal.
Bij Autoabbonnement kost de door jou geschetste auto/looptijd/opties 599 per maand.. En jij hebt dat voor 414?
Let op:
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.
Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.
Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.