Nee, de lengte maakt niet uit. Tenzij je de hypotheek in laat gaan net na de beoogde einddatum van je private leaseauto. Die kans is klein natuurlijk. Een bank maakt eigenlijk een moment opname op het moment van afsluiten. Zo zeggen veel mensen bijvoorbeeld hun creditcard met gespreid betalen tijdelijk op en vragende deze gelijk na afsluiten van de hypotheek weer aanFerryHidden schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:56:
Ik probeer te achterhalen of een kortdurend private lease contract (12, 24 maanden) minder invloed heeft op een eventuele hypotheekaanvraag in de toekomst.
Als ik de diverse rekenvoorbeelden zie, dan wordt het gezien als een lening, rekening houdend met het totaalbedrag (looptijd * maandbedrag). Toch is er geen hypotheek bereken tool te vinden die vraagt naar de looptijd en dus is het verschil niet inzichtelijk te maken.
Weet iemand hoe dit zit?
Er zijn flexlease contracten welke niet BKR geregistreerd worden (6 maanden looptijd). Anders is het inderdaad maandbedrag x looptijd, dus langere looptijd is grotere lening.FerryHidden schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:56:
Ik probeer te achterhalen of een kortdurend private lease contract (12, 24 maanden) minder invloed heeft op een eventuele hypotheekaanvraag in de toekomst.
Als ik de diverse rekenvoorbeelden zie, dan wordt het gezien als een lening, rekening houdend met het totaalbedrag (looptijd * maandbedrag). Toch is er geen hypotheek bereken tool te vinden die vraagt naar de looptijd en dus is het verschil niet inzichtelijk te maken.
Weet iemand hoe dit zit?
Andere optie is een flexlease die maandelijks opzegbaar is. Dan kan je m opzeggen voorafgaand aan de aanvraag van een hypotheek.
Dat laatste klopt qua bedrag dat wordt geregistreerd, maar bij de toetsing wordt wel gekeken naar de maandlasten. Oftewel het totale bedrag bij BKR wordt weer gedeeld door de looptijd. Komt op hetzelfde neer als het maandbedrag.deathmonkey schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:54:
[...]
Er zijn flexlease contracten welke niet BKR geregistreerd worden (6 maanden looptijd). Anders is het inderdaad maandbedrag x looptijd, dus langere looptijd is grotere lening.
"Toevallig" nu ook bezig met een ander huis (onverwacht, want enorme toeloop, ingeloot op een kavel). Maar van tevoren had ik wel bedacht dat ik niet meer wilde lenen dan bedrag X en dat mijn maximale leencapaciteit, zelfs na aftrek van de private lease, wel toereikend is hiervoor. Wat mij betreft geen belemmering dus.Andere optie is een flexlease die maandelijks opzegbaar is. Dan kan je m opzeggen voorafgaand aan de aanvraag van een hypotheek.
Maar wel goed om dit na te gaan, want die 797 per maand die voor mij geregistreerd staat, kost me volgens mij ± 125K op de maximale hypotheek...
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Hadden wij ook inderdaad. Had ook FlexLease, maar dan moet je serieus wel op tijd opzeggen. Die registratie staat daar dacht ik ook nog even?JanHenk schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:01:
[...]
Dat laatste klopt qua bedrag dat wordt geregistreerd, maar bij de toetsing wordt wel gekeken naar de maandlasten. Oftewel het totale bedrag bij BKR wordt weer gedeeld door de looptijd. Komt op hetzelfde neer als het maandbedrag.
[...]
"Toevallig" nu ook bezig met een ander huis (onverwacht, want enorme toeloop, ingeloot op een kavel). Maar van tevoren had ik wel bedacht dat ik niet meer wilde lenen dan bedrag X en dat mijn maximale leencapaciteit, zelfs na aftrek van de private lease, wel toereikend is hiervoor. Wat mij betreft geen belemmering dus.
Maar wel goed om dit na te gaan, want die 797 per maand die voor mij geregistreerd staat, kost me volgens mij ± 125K op de maximale hypotheek...
Buiten feit dat je echt een flink deel minder kunt lenen en dat er geen rekening gehouden wordt met contract voorwaarden, betekende het ook dat we een hypotheek van minimale looptijd van 10 jaar moesten kiezen ipv mijn voorkeur voor 5 jaar.
Woningtaxtie viel ook lager uit waardoor we ook een deel moesten inleggen, ook geen issue, maar houd daar rekening mee. Was een serieus bedrag.
[ Voor 15% gewijzigd door STIMPPYYY op 17-11-2025 09:41 ]
Dat is wel een punt natuurlijk, bij korter dan 10 jaar rentevast is de toetsrente 5% en dat verlaagt je maximale leencapaciteit (nog) verder (omdat de werkelijke rente lager is en daarmee wordt gerekend bij 10 jaar vast).STIMPPYYY schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:39:
[...]
Buiten feit dat je echt een flink deel minder kunt lenen en dat er geen rekening gehouden wordt met contract voorwaarden, betekende het ook dat we een hypotheek van minimale looptijd van 10 jaar moesten kiezen ipv mijn voorkeur voor 5 jaar.
Sowieso zijn er veel variabelen op je toetsinkomen en maximale leencapaciteit. Een private lease is daar maar één van. (Maar wel een impactvolle).
Ik had ooit een zakelijke (eigendom, gekocht zonder lease) auto. Als zakelijk aangemerkt en met bijtelling privégebruik gereden omdat dat voordeliger was. Ik rij nauwelijks zakelijk. Corrigeerden ze doodleuk de bijtelling en de autokosten werden wél in mindering gebracht op mijn inkomen. De impact is niet helemaal gelijk aan de private lease nu, maar ook dat scheelde best veel op het toetsinkomen en had dus lagere maximale hypotheek als gevolg... Had ik hem als privévermogen aangemerkt en (die paar) kilometers geschreven, waren mijn werkelijke autokosten niet anders en belastingdruk iets hoger, maar had ik meer kunnen lenen
Ik heb sinds een paar maanden een (occasion) private lease die na 1 jaar maandelijks opzegbaar wordt. Precies om deze reden, na dit eerste jaar ben ik dan vrij om op ieder moment op te zeggen zodat ik een hypotheek kan nemen. Ja dit is wat duurder in het maandbedrag, maar je koopt flexibiliteit (na 1 jaar)FerryHidden schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:28:
[...]
Ja ongetwijfeld, maar daar heb je niets aan op het moment dat er een huis voor bij komt. Het private leasen bevalt goed alleen wil ik bij een volgende private lease auto meer flexibiliteit en/of een lagere impact op een hypotheekaanvraag voor het geval we toch ooit willen verhuizen.
Flex lease heb ik ook gehad. 12 maanden de EC4 gereden en toen ingeleverd. Helaas volgde er weinig leuke aanbiedingen met Black Friday vorig jaar. De meeste automerken bieden die optie niet meer aan. Dat je na 12 maanden maandelijks kunt opzeggen. Wat je wel ziet zijn auto abonnementen die na 3 of 6 maanden opzegbaar zijn. Maar die gaan vaak ook gepaard tegen hogere maandlasten. (zeg 750-1000 per maand)
Private lease deals voor zeg 299/349 zoals toen met de EC4 en later MG4 heb ik al een tijd niet meer gezien icm die flex lease optie.
Private lease deals voor zeg 299/349 zoals toen met de EC4 en later MG4 heb ik al een tijd niet meer gezien icm die flex lease optie.
Dat klopt, er was 2 maanden geleden ook veel minder keuze voor mij. Zeker omdat ik ook nog eens per se een EV wilde. Daarom ben ik uitgekomen op occasion lease, via Van Mossel, daar kon het nog wel.Joosie200 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:31:
Flex lease heb ik ook gehad. 12 maanden de EC4 gereden en toen ingeleverd. Helaas volgde er weinig leuke aanbiedingen met Black Friday vorig jaar. De meeste automerken bieden die optie niet meer aan. Dat je na 12 maanden maandelijks kunt opzeggen. Wat je wel ziet zijn auto abonnementen die na 3 of 6 maanden opzegbaar zijn. Maar die gaan vaak ook gepaard tegen hogere maandlasten. (zeg 750-1000 per maand)
Ik denk dat het tegenviel hoe veel mensen de auto weer voor einddatum inleverde. Zelf ben ik ook overgestapt...Joosie200 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:31:
VW biedt/bood vrij scherpe tarieven voor kortlopende leasecontracten. Mijn ID.7 heb ik voor twee jaar, dat is/was €8 per maand meer t.o.v. vier jaar.
Weet niet of ze die actie nog steeds hebben.
Weet niet of ze die actie nog steeds hebben.
waar loopt deze actie met de ID 7? Mijn contract loopt nog paar maanden maar de deals die ik tot heden zie vallen erg tegen.
@bjornricardo33 Bij Volkswagen Pon Financial Services (VWPFS) zelf. Dus via de dealer kun je zo een offerte opvragen. Geldt wel alleen voor de ID.7 Tourer, de sedan is een stuk duurder. En de ID.4.
Van den Udenhout heeft net de eindejaarsdeals bekend gemaakt. Wederom mooie aanbiedingen voor kortlopende contracten.
24 maanden zonder BKR-registratie.
/f/image/7hRHqdPbuTUubvsEOAe1dwlY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7hRHqdPbuTUubvsEOAe1dwlY.png?f=fotoalbum_large)
Sportstourer is wel interessant voor mijn ouders. Hebben nu een Kia Niro, zo'n 6,5 jaar in de Private Lease, voor zo'n 464,- per maand ongeveer. Voor PHEV's is het wel belangrijk om even te kijken wat de kosten zijn qua wegenbelasting die erbij komen. Vanaf 1 januari 2026 een grote kans dat de prijs van het maandtarief omhoog gaat. Heb even niet scherp hoeveel hij dan ongeveer zou gaan worden per maand.
Klopt inderdaad. De korting van 25% op motorrijtuigenbelasting voor plug-in hybride personenauto's vervalt per 1 januari 2026. Dit zal worden doorberekend in de leaseprijs.mprkooij schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:49:
Sportstourer is wel interessant voor mijn ouders. Hebben nu een Kia Niro, zo'n 6,5 jaar in de Private Lease, voor zo'n 464,- per maand ongeveer. Voor PHEV's is het wel belangrijk om even te kijken wat de kosten zijn qua wegenbelasting die erbij komen. Vanaf 1 januari 2026 een grote kans dat de prijs van het maandtarief omhoog gaat. Heb even niet scherp hoeveel hij dan ongeveer zou gaan worden per maand.
[ Voor 7% gewijzigd door crunchytail op 19-11-2025 16:59 ]
ID4 is 399 (en als je gaat rondmailen in basis ook vanaf 390 te krijgen). Daarbij zijn de meer-KM's ook een stuk gunstiger dan bij VM als toen met de MG4.Joosie200 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:31:
Overigens ben ik al ruim 2 weken bezig met het maken van een inleverafspraak voor mijn MG4
Vaak bu'j te bang!
399? Waar?-tom-562 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:04:
[...]
ID4 is 399 (en als je gaat rondmailen in basis ook vanaf 390 te krijgen). Daarbij zijn de meer-KM's ook een stuk gunstiger dan bij VM als toen met de MG4.
Overigens ben ik al ruim 2 weken bezig met het maken van een inleverafspraak voor mijn MG4Zolang je MG het doet is het top, maar je moet niet te maken krijgen met VM zelf
Bij Maas-de Koning kreeg ik de scherpste offerte (via de mail). Die heb ik toen laten matchen bij mijn lokale dealer (voor onderhoud maakt het niet uit naar welke Volkswagen dealer je gaat, maar Maas-de Koning was ruim 1,5 uur rijden voor mij met evt. afhalen van de auto, en de lokale maar 15 minuten
[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 19-11-2025 20:14 ]
Vaak bu'j te bang!
Ik zag daar alleen 5.000KM voor 399. Enig idee wat 10.000KM dan per maand kost?-tom-562 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:54:
[...]
Bij Maas-de Koning kreeg ik de scherpste offerte (via de mail). Die heb ik toen laten matchen bij mijn lokale dealer (voor onderhoud maakt het niet uit naar welke Volkswagen dealer je gaat, maar Maas-de Koning was ruim 1,5 uur rijden voor mij met evt. afhalen van de auto, en de lokale maar 15 minuten)
Ze geven ong €20 korting op de leaseprijs op de website van VW. Dus dat kun je zo zelf uitzoeken.Schepseltje schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:35:
[...]
Ik zag daar alleen 5.000KM voor 399. Enig idee wat 10.000KM dan per maand kost?
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Volgens 30 euro duurder (per 5000 km). Maar als je een echte prijs wilt zou ik mailen, ik kreeg een scherpere prijsSchepseltje schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:35:
[...]
Ik zag daar alleen 5.000KM voor 399. Enig idee wat 10.000KM dan per maand kost?
Edit:
Wat @LuPo zegt, in basis 20 euro korting t.o.v. de configurator op volkswagen.nl, maar ik heb uiteindelijk nog zo'n 9 euro extra korting gekregen per maand.
[ Voor 20% gewijzigd door -tom-562 op 19-11-2025 21:07 ]
Vaak bu'j te bang!
Ik zie op de site van Maas de Koning alleen financial en operational lease dus gericht op de zakelijke markt. Kan je wel een offerte vragen bijv voor private lease 10k km 48 maanden voor een id4 die daar gelist staat?
edit: op de offerte knop geklikt en toelichting gezet op private lease offerte. Ben benieuwd. Heb al eens eerder de ID 3 gereden via mywheels en het is wat basaal allemaal qua interieur. Denk dat een ID4 op dat vlak meer te bieden heeft. En natuurlijk liefst de 77kwh pro limited edition voor wat meer rijbereik.
edit: op de offerte knop geklikt en toelichting gezet op private lease offerte. Ben benieuwd. Heb al eens eerder de ID 3 gereden via mywheels en het is wat basaal allemaal qua interieur. Denk dat een ID4 op dat vlak meer te bieden heeft. En natuurlijk liefst de 77kwh pro limited edition voor wat meer rijbereik.
[ Voor 42% gewijzigd door Joosie200 op 19-11-2025 22:20 ]
De ID.4 is nog steeds redelijk simpel van binnen.Joosie200 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:01:
Ik zie op de site van Maas de Koning alleen financial en operational lease dus gericht op de zakelijke markt. Kan je wel een offerte vragen bijv voor private lease 10k km 48 maanden voor een id4 die daar gelist staat?
Ik ga het morgen ervaren. Heb dan een proefrit ingepland staan. Als het een wat grotere id3 is laat ik het van de offerte afhangen.Sandro! schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:55:
[...]
De ID.4 is nog steeds redelijk simpel van binnen.
Let op:
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.
Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.
Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.