doomtech schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:00:
[...]
Dat eerste heeft puur met verkeerde beeldvorming te maken. Tijdens de tour liepen Wuyts en consorten drie weken lang te brullen dat van Aert niet tot volle wasdom kwam omdat alles aan de kant moest voor eindwinst Roglic in hun optiek. Op een gegeven moment was het zo erg dat vooral Wuyts zich hardop afvroeg of van Aert niet gewoon zelf de tour kon winnen.
Daar is het zaadje voor de aversie tegen Roglic geplant en na gister is dat weer “bevestigd”.
Overigens vond ik het zelf totaal logisch in het koersverloop hoe het gister gelopen is, met een prachtige winnaar tot gevolg.
Er is helemaal geen aversie tegen Roglic. Ik ga volledig akkoord dat Van Aert meer kon bereiken in de Tour mocht hij niet volledig in dienst moeten rijden. Maar denk dat iedereen wel weet dat dit beslissingen zijn van een team en niet van een individuele renner. Dus waarom zou er aversie zijn tegenover Roglic?
En dat hardop afvragen was meer een stelling richting De Cauwer. Ook in andere programma's werd daarover doorgepraat. En telkens was de conclusie dat de Tour niet voor hem is. Hij zou teveel moeten opofferen om een echte klimmer te worden.
Je kan zeggen wat je wil maar voor een niet-klimmer was het toch wel indrukwekkend wat Van Aert deed en dan is het, volgens mij, normaal dat opeens die stelling gezegd wordt. Een even valide stelling als "wat als Dumoulin de handdoek niet in de ring had gegooid?"
Ik had als eerste reactie ook zoiets van "waarom wil Roglic nu niets doen om Van Aert te helpen, na al dat werk in de Tour" maar dan besefte ik ook wel dat dit eigenlijk niet kan. Het blijft een landenkamioenschap. En als ik andere commentaren lees, heeft Roglic blijkbaar wel degelijk geholpen maar kwam ie tekort.
Ben eigenlijk beginnen nuanceren door de uitspraak "stel, Roglic helpt wel maar vervang van Aert door Dumoulin, dan staat gans Belgie op zijn achterpoten omdat een Sloveen een Nederlander helpt". Toen pas besefte ik dat het inderdaad wel klopt.
En het heeft niets met beeldvorming te maken omdat, mocht je van Aert vervangen door Dumoulin en Roglic helpt niet, er dezelfde uitspraken gingen komen uit Nederland.
Jammer voor van Aert maar Allaphilippe is zeker een renner, waardig om op de wereldkampioenenlijst te staan.
Ging mooi zijn om de Ronde van Vlaanderen en Paris-Roubaix te winnen als wereldkampioen maar hij zal het moeten doen met zijn standaard werkkledij