Hupske schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:00:
Ik weet niet of het negativisme is; ik vind het eerder ongeloof. 😄
Zoals al is benoemd: in elke discipline heb je uitzonderlijke talenten. Alleen zijn die talenten vaak gericht op één specifiek onderdeel. De een kan heel goed klimmen, de ander heel goed sprinten, enzovoort.
Het bijzondere is nu dat er een renner is die in meerdere disciplines een uitzonderlijk talent is. Klimmen, punchen, kasseien, tijdrijden en, als hij zich erop toelegt, kan hij ook nog een topsprinter worden.
Je weet bij voorbaat dat, zodra hij aan de start staat, hij gaat winnen en de rest nagenoeg geen enkele kans heeft.
Het maakt het ook minder leuk dat hij bovendien een bizar goed team heeft. Geen enkele vlucht maakt hierdoor kans en ook andere toppers in hun discipline hebben weinig kans. Pogacar heeft namelijk altijd wel een ploeggenoot mee die bijna net zo goed is als die andere wereldtoppers. Die dicht eerst het gat voor hem, waarna hij zijn gang kan gaan.
En dan is er nog de omkadering van zijn team, die ook niet bepaald een positieve indruk maakt. Dan is het moeilijk om alles te geloven wat je ziet.
In zekere zin kon ik er eerst ook nog wel van genieten wat ik van hem zag. Maar inmiddels vind ik er niks meer aan, want je weet de uitkomst tenslotte toch al.
Ook lijkt hij gewoon geen slechte dagen meer te hebben. Elke etappe of rit waaraan hij meedoet, lijkt hij in topvorm.
Vingegaard heeft wat mij betreft nog enigszins een menselijke maat. Hij lijkt kapot als hij over de finish komt, de concurrentie loopt tegen het einde van de rit vaak juist weer op hem in in plaats van dat hij alleen maar verder uitloopt, en bovendien blinkt hij vooral uit in het gebergte.
Daarnaast zie je hem niet het hele jaar door schitteren. En dat geldt eigenlijk ook voor alle andere toppers. WvA, Pedersen, MvP, enzovoort die hebben allemaal weleens een mindere dag en zie je niet het hele jaar door.
Achja. De Tour is iig nog spannend van plek 2 t/m 7, want ik verwacht dat Vingegaard ook nog wel een mindere dag zal hebben.