Gonadan schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 09:04:
Tijdstraffen werken prima, sporten waarin men dat gewend is hebben vaak ook al basistactieken om overtal te benutten. Dat overtal in voetbal nog vaak slecht benut wordt is omdat het in die zin nog een volledig ongeëvolueerde sport is, ze zijn niet echt gewend aan spelen met overtal. Een rode kaart komt namelijk veel minder vaak voor dan een tijdstraf in de andere sporten.
Daarnaast is het in mijn ogen simpelweg een cultuurprobleem omtrent voetbal. Zelfs in dit topic zie ik de meningen terug komen dat schelden of uitkafferen van de scheidsrechter gewoon moet kunnen, zolang het maar niet fysiek wordt. Beoefenaars en/of aanhangers van andere sporten staan daar vaak lijnrecht tegenover, daar wordt het níet als normaal gezien en gebeurt het bij uitzondering. Zolang die mentaliteit niet verandert zal een scheidsrechter nooit geheel veilig zijn. Ondanks de initiatieven van de internationale bonden is voetbal eigenlijk gewoon een relatief respectloze sport.
Klopt, ik ben zelf hockeycoach en -scheidsrechter, maar het schrille contrast tussen het fatsoen bij hockey en het losgeslagen, schijnheilige zootje dat voetbal in vrijwel alle opzichten is, is wel erg saillant.
Tegen mij wordt niet geprotesteerd, gefoeterd, etc., en ik zou dat tot op zekere hoogte prima vinden, maar het gebeurt niet! Nou zij het bij mij nog de D-tjes, maar ook wanneer ik bij hoofdklasse hockey ga kijken, valt me de onbetwiste autoriteit van de scheidsrechters op.
En luidkeels protesteren? Kaart! Klaar...
Voetbal bevindt zich nog in de middeleeuwen, voor wat betreft hulpmiddelen, fatsoen en zelfkennis. Veel omhooggevallen bobo's die het zelf niet zo nauw nemen met fatsoen, veel gedoe, gescheld en geouwehoer rondom de sport, en met name de mastodonten die de dienst uitmaken, maken de sport kapot door niet met de tijd mee te gaan. Vanuit zo'n rijke sport, zo navelstaarderig omgaan met regels, marchanderen, ruimte laten voor corruptie.
Er zou zomaar een causaal verband kunnen zijn tussen het vele geld en de staat van dienst van de sport, voor velen volkssport nr. 1.
En het feit dat het een volkssport is, helpt ook niet echt. De voorbeelden die de jeugd van jongs af aan krijgt, maken en breken de sport. In dit geval, uiteindelijk het laatste.
Allemaal lui die hun eigen taal niet fatsoenlijk beheersen, agressief taalgebruik, agressieve inborst.
Uiteraard zijn dat excessen, maar eerder regel dan uitzondering, lijkt mij, als je de resultaten in het betaald voetbal en de rotzooi rond de sport zo regelmatig negatief in het nieuws ziet.
De verwachtingen van vaak relatief laagopgeleide ouders, trainers, spelers, liggen torenhoog, de teleurstelling en/of het succes maken de deelnemers in de sportieve heksenketel tot een stevige trigger voor onaangepast gedrag. Geweld is al geen uitzondering meer, verbaal geweld al de norm.
Keer dat maar eens om.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan