Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.199 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 15:45
Weer een stukje verder, ik gebruik een mooie drukknop als aan/uit schakelaar. Deze komt aan een IC'tje die een relais aanstuurd die tussen de accu zit. Op deze manier heb je maar een drukknop nodig, nadeel is wel, wil je hem opladen moet je hem ook aanzetten, maar ach. Gaat onderaan de streep veel tijd inzitten, maar je leert er wel van!

Afbeeldingslocatie: http://radboudbeunk.nl/fotos/tweakers/kratradio5/8.png

Afbeeldingslocatie: http://radboudbeunk.nl/fotos/tweakers/kratradio5/9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://radboudbeunk.nl/fotos/tweakers/kratradio5/10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://radboudbeunk.nl/fotos/tweakers/kratradio5/11.jpg

@barrymossel Robuste kistradio, leuke uitstraling! Merkte je nog veel verschil nu er MDF inzit en hij dus meer luchtdicht is? En ik zie dat je een Li-Po accu gebruikt en een buck-boost convertertje, wel een onderspanning beveiling er opzitten, zodat je je Li-Po niet helemaal leegtrekt? En ook nog een led stripje er op zie ik? _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Plof op 10-11-2015 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:39
@Plof,

Cool! Sluit je nog wel een diode antiparallel aan over je relais? Blijft je electronica wat langer heel ;).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Plof schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 09:30:
@barrymossel Robuste kistradio, leuke uitstraling! Merkte je nog veel verschil nu er MDF inzit en hij dus meer luchtdicht is? En ik zie dat je een Li-Po accu gebruikt en een buck-boost convertertje, wel een onderspanning beveiling er opzitten, zodat je je Li-Po niet helemaal leegtrekt? En ook nog een led stripje er op zie ik? _/-\o_
Dat vind ik ook het leukste. Natuurlijk komt er prima geluid uit en staat hij zeer regelmatig aan (in huis), maar je leert er echt een hoop van.

De 4S LiPo (10Ah) wordt geheel afgeschakeld met een schakelaar (met lichtje - maar die is erg fel). Verder zit er een low voltage buzzer in die zeer conservatief is afgesteld. Daarnaast geen beveiliging. Zit ik nog wel aan te denken, maar is momenteel eigenlijk niet nodig.

De step-up converter kan aangeschakeld worden, zodat er op 24V gespeeld kan worden (eigenlijk voornamelijk voor als er op voeding wordt gespeeld, of eventueel via de externe 12V accu die in de subwoofer komt). Hier moet echter nog een diode tussen, omdat e.e.a. nu niet goed loopt ;) Die heb ik inmiddels bezig, maar heb hem er nog niet tussen gesoldeerd.

Als de voeding wordt aangesloten schakelt een relais de LiPo af. Als de externe accu wordt aangesloten schakelt een ander relais ook de LiPo af. Werkt helaas nog niet helemaal zoals het hoort. De versterker begint namelijk te zoemen bij de 12V voeding, maar ik heb het vermoeden dat dit door het gebrek aan de diode ligt. Dit moet ik dus nog onderzoeken.

Vóór dit project kende ik de werking van een diode niet, had ik nooit gehoord van een step-up converter en had ik een soldeerbout alleen van afstand gezien ;) Dus erg leuk om zo wat te knutselen. Je moet er alleen wel tijd (en budget) voor vrij maken.

Het MDF zit er in om de binnenkant wat mooier te maken en wat makkelijker geluiddicht te maken. Maar voor het geluid doet het niet extreem veel extra. De kist an sich was al redelijk stevig en toen niet alle schakelaar in de schotel zaten (en er dus enkele gaten in de kist zaten) was het geluid vergelijkbaar met wanneer hij wel luchtdicht is. Echter speel ik eigenlijk altijd met de subwoofer aangesloten en dan heb je sowieso goede bass.

Ledstripjes zitten boven en onder het plexiglas plaatje. Dat verlicht wel leuk (hier zit ie er nog los in):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
wesleytjuh schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 09:58:
@Plof,

Cool! Sluit je nog wel een diode antiparallel aan over je relais? Blijft je electronica wat langer heel ;).
Hmm bedoel je dit precies, aan de spoelkant of puur waar die schakeld? Mijn electronica kennis is beetje afgezakt tegenwoordig, is inmiddels al 4 jaar geleden dat ik daar mijn studie over volgde.
barrymossel schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:02:
[...]

De 4S LiPo (10Ah) wordt geheel afgeschakeld met een schakelaar (met lichtje - maar die is erg fel). Verder zit er een low voltage buzzer in die zeer conservatief is afgesteld. Daarnaast geen beveiliging. Zit ik nog wel aan te denken, maar is momenteel eigenlijk niet nodig.

[video]
Ooow en de Li-Po haal je er gewoon uit en laad je op met een balance charger? Toevallig ook een RC-hobby-ist? :) Ben altijd beetje huiverig op Li-Pos, mooi spul, maar zit altijd een bak energie in en het zal maar mis gaan, dan heb je je auto, huis, tent of noem maar op in de fik staan met beetje pech.

Leuk project, mooi ook met die Ledjes. Ik merk wel, als je alles rete-strak wil maken, gaat er gewoon veel meer tijd in gaat zitten als je snel even alles in elkaar schroeft.

[ Voor 18% gewijzigd door Plof op 10-11-2015 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Plof schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:27:

[...]

Ooow en de Li-Po haal je er gewoon uit en laad je op met een balance charger? Toevallig ook een RC-hobby-ist? :) Ben altijd beetje huiverig op Li-Pos, mooi spul, maar zit altijd een bak energie in en het zal maar mis gaan, dan heb je je auto, huis, tent of noem maar op in de fik staan met beetje pech.

Leuk project, mooi ook met die Ledjes. Ik merk wel, als je alles rete-strak wil maken, gaat er gewoon veel meer tijd in gaat zitten als je snel even alles in elkaar schroeft.
De LiPo zit "vast" (dubbelzijdig tape) in de kist, dus die laat ik lekker zitten terwijl ik hem oplaad (waar ik bij ben) met een balanced lader. Er zit direct na de LiPo een zekering op 10A of 20A geloof ik. En zolang je de LiPo op de juiste manier behandelt zijn de risico's niet zo heel groot. Daarbij zit de LiPo in een munitiekist. ;)

Ben nog geen echte RC-hobbyist. Al ben ik wel onlangs gaan vliegen met een microdrone en heb me voorgenomen een drone te bouwen op basis van een ZMR250 race frame. Dus daar zijn al wat dingen voor besteld (en ja daar komen ook LiPo's bij).

[ Voor 0% gewijzigd door barrymossel op 10-11-2015 11:49 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Vandaag nog een beetje zitten knutselen. De step up eruit, zo goed als geen verschil in geluid en zonder gaat ie al hard zat (als in afschuwelijk hard - al dacht ik een tijdje geleden van niet - kwestie van alle knoppen opendraaien). Daarbij werkte het ook allemaal net niet lekker met de diode er tussen.

Heb er nu een step down (naar USB) in gezet, zodat ik de powerbank kan laten zitten als ik die wil opladen.

De Chromecast Audio heb ik nu in gebouwd (hing voorheen aan de 3.5 ingang buiten de kist). Nu nog de mobiele hotspot erin maken. Ook nog een voltmetertje erin voor de LiPo.

Vandaag ook voor het eerst getest of de kist werkt met de externe accu (die in subwoofer komt). Doe het prima. Helaas op netvoeding heb ik een nare piep (hoor je goed als er niks speelt). Zeker weer een ground loop?

• Plof
barrymossel schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 15:55:
Helaas op netvoeding heb ik een nare piep (hoor je goed als er niks speelt). Zeker weer een ground loop?
Hier zal ik je helaas niet verder mee kunnen helpen, misschien weet Wesleyjuh dat?

Tevens ben ik ook weer beetje aan het frezen geweest, gaten voor de speakers en verzonken 2mm voor het gaasmateriaal is ook af:

Afbeeldingslocatie: http://radboudbeunk.nl/fotos/tweakers/kratradio5/12.jpg
Afbeeldingslocatie: http://radboudbeunk.nl/fotos/tweakers/kratradio5/13.jpg
Afbeeldingslocatie: http://radboudbeunk.nl/fotos/tweakers/kratradio5/14.jpg

• barrymossel
Plof schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:17:
[...]

Hier zal ik je helaas niet verder mee kunnen helpen, misschien weet Wesleyjuh dat?

Tevens ben ik ook weer beetje aan het frezen geweest, gaten voor de speakers en verzonken 2mm voor het gaasmateriaal is ook af:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat gaasmateriaal is echt heel erg gaaf. Lekker robuuste look!

• wesleytjuh
barrymossel schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 15:55:
Vandaag ook voor het eerst getest of de kist werkt met de externe accu (die in subwoofer komt). Doe het prima. Helaas op netvoeding heb ik een nare piep (hoor je goed als er niks speelt). Zeker weer een ground loop?
Dit duidt eigenlijk vrijwel altijd op een niet zo'n schone voedingsspanning. De schakelfrequentie hoor je terug in je versterker. Vaak hebben zwarte adapterblokjes hier last van. Zelf gebruik ik altijd "industriele" voedingen omdat deze dat probleem niet hebben. Meanwell werkt eigenlijk altijd wel goed, nooit last van ruis.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• barrymossel
wesleytjuh schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:47:
[...]

Dit duidt eigenlijk vrijwel altijd op een niet zo'n schone voedingsspanning. De schakelfrequentie hoor je terug in je versterker. Vaak hebben zwarte adapterblokjes hier last van. Zelf gebruik ik altijd "industriele" voedingen omdat deze dat probleem niet hebben. Meanwell werkt eigenlijk altijd wel goed, nooit last van ruis.
Oh shit ja, dat zal het zijn. Vreemde is wel dat dezelfde voeding geen problemen opleverde met voorgaande versterkers. En vervelende is dat ik in mijn kist geen voeding wil bouwen. Zijn er ook "schone" voedingen in een zwart-adapter-blok-hoesje? Dus eentje die ik gewoon met een 5,5mm plug kan aansluiten?

• wesleytjuh
Ik heb ze zelf nog niet gevonden :(. Heb daar zelfs toen een aantal voedingen voor besteld van "goede" merken. Allemaal hetzelfde probleem.

• barrymossel
Kan nog altijd een voeding in de sub kist bouwen... Maar dan kan ik dus niet zonder de kist via de voeding spelen.
Ach, 10Ah is wel genoeg voor een dagje spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evan Sibbald
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-07-2016
Beste forumleden,

Een tijd terug was ik heel erg aan het nadenken over mijn kistradio die ik aan het bouwen was. Ik heb dit project helaas niet afgemaakt omdat de kosten te hoog zouden oplopen als alle nodige onderdelen allemaal zou kopen. €500 euro vond ik een beetje te veel van het goede, aangezien ik zelf nog maar 16 ben.

Nu kwam ik erachter dat ik nog een Logitech Z623 2.1 speakerset heb staan! Ik gebruik deze niet en het lijkt mij erg leuk om deze luidsprekers in een nieuwe kist te gaan bouwen en draagbaar te maken met een accu (en accusafe etc.) Alleen weet ik niet of dit mogelijk is, aangezien de set normaal op het lichtnet 230 Volt wordt aangesloten. Zoals Logitech beweert kan de set 400 Watt leveren. Is het überhaupt wel relevant om deze set te gebruiken? Hoe zuinig is de versterker in dit soort luidsprekersets en is een accu niet razend snel op?

Ik wil de luidsprekers het liefst in een kist bouwen met de subwoofer naar beneden gericht. Dit puur om de reden dat de breedte van de kist dan anders te groot gaat worden als de subwoofer én de satelietluidsprekers aan de voorkant zitten. Misschien kennen sommige van jullie de Teufel boomster wel? Een prachtige bluetooth luidspreker, ook met een naar beneden gerichte subwoofer.

Ik hoop dat ik antwoorden krijg op mijn vragen, aangezien ik heel benieuwd ben of het mogelijk is om de Logitech Z623 draagbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 16:23
Evan Sibbald schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 22:46:
Beste forumleden,

Een tijd terug was ik heel erg aan het nadenken over mijn kistradio die ik aan het bouwen was. Ik heb dit project helaas niet afgemaakt omdat de kosten te hoog zouden oplopen als alle nodige onderdelen allemaal zou kopen. €500 euro vond ik een beetje te veel van het goede, aangezien ik zelf nog maar 16 ben.

Nu kwam ik erachter dat ik nog een Logitech Z623 2.1 speakerset heb staan! Ik gebruik deze niet en het lijkt mij erg leuk om deze luidsprekers in een nieuwe kist te gaan bouwen en draagbaar te maken met een accu (en accusafe etc.) Alleen weet ik niet of dit mogelijk is, aangezien de set normaal op het lichtnet 230 Volt wordt aangesloten. Zoals Logitech beweert kan de set 400 Watt leveren. Is het überhaupt wel relevant om deze set te gebruiken? Hoe zuinig is de versterker in dit soort luidsprekersets en is een accu niet razend snel op?

Ik wil de luidsprekers het liefst in een kist bouwen met de subwoofer naar beneden gericht. Dit puur om de reden dat de breedte van de kist dan anders te groot gaat worden als de subwoofer én de satelietluidsprekers aan de voorkant zitten. Misschien kennen sommige van jullie de Teufel boomster wel? Een prachtige bluetooth luidspreker, ook met een naar beneden gerichte subwoofer.

Ik hoop dat ik antwoorden krijg op mijn vragen, aangezien ik heel benieuwd ben of het mogelijk is om de Logitech Z623 draagbaar te maken.
Van deze post: https://forums.logitech.c...gitech-Z-2300/td-p/541244

Alle speakers zijn 8Ohm, dus een losse versterker(s) gaat werken, maar niet optimaal.

Voor de rest zul je de speaker toch echt zelf open moeten maken. Dingen als voedingsspanning en de gebruikte versterkers zijn best handig om te weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Evan Sibbald schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 22:46:
Beste forumleden,

€500 voor een kistradio vind ik al aan de hoge kant eerlijk gezegd. Volgens mij moet het al lukken voor ongeveer:
  • Speakers: €50
  • Subwoofer: €50
  • Versterker: €20
  • Hout: €25
  • Accu: €40
  • Accu: €20
  • Lader: €15
  • Voeding: €20
  • Meuk: €25
  • Verf: €20
  • Muziekspeler: €30
  • Totaal: €265
(Had geen zin om precieze prijzen op te zoeken, dus even ruime schattingen gedaan.)

Dat gezegd hebbende kun je de speakers uit de Logitech set natuurlijk gebruiken. Als je voor de subwoofer eenzelfde behuizing qua volume en baspoort gebruikt krijg je ongetwijfeld nog lekker geluid ook. Volgens mij maakt het niet heel veel verschil of je de sub naar boven of naar onder richt, zoals hier gezegd wordt: http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=134300
Really neither should sound better as low frequency waves are non-directional. But room acoustics and location still play a pivotal role. So if you have one of each in a different location, more than likely it is the room influencing what you hear from them.
Ik vermoed dat de versterker in de Logitech set niet enorm zuinig is, want dat is voor een 230V setje (zonder accu) ook niet echt nodig. Maar deze kun je natuurlijk vervangen door een andere zuinige versterker. Zelf ben ik zeer te spreken over de TPA3116D2 2.1. Verbruik heb ik nooit gemeten, maar op normaal volume (zodat je normaal kun praten met elkaar) met een 4S 10Ah LiPo speel ik zeker 16+ uur (ook niet gemeten). In eerste instantie dacht ik dat het volume tegenviel. Ik ben er nu achter dat ik hem (binnen) echt niet vol durf open te zetten. De potmeters op mijn versie werken wat vreemd (volume, bass volume en frontspeaker volume - samen helemaal open durf ik dus niet...).

En ja, met 8 Ohm speakers heb je wat minder "Watt", maar de echte experts zeggen dit erover: wesleytjuh in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"

Maar alles (stroomverbruik huidige versterker(s), geluidssterkte met 2 TA2024's of een klasse D 2.1 versterker, etc.) is (relatief goedkoop) te testen, maar dan zul je wel het huidige setje moeten openmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
500 euro is inderdaad een behoorlijk bedrag. Voor minder heb ik een complete Boominator gebouwd.
Voor ~200 kan je een erg capabele speaker bouwen.

Ik zou in een draagbare speaker de sub niet naar onder richten, in ieder geval niet zonder grill. Akoestisch gezien kan het prima.

Zoals barry zegt is de TPA3116 (of TPA3118) een prima versterker. Beter dan de TA2024 of zelfs de MaxAmp (MAX9744), het probleem is dat alle bordjes op eBay voornamelijk gericht zijn op minimale verkoopprijs, niet op prestaties. Het mist alleen de digitale volume control optie tov de MAX9744.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
lutkeveld schreef op woensdag 25 november 2015 @ 13:45:
500 euro is inderdaad een behoorlijk bedrag. Voor minder heb ik een complete Boominator gebouwd.
Voor ~200 kan je een erg capabele speaker bouwen.

Ik zou in een draagbare speaker de sub niet naar onder richten, in ieder geval niet zonder grill. Akoestisch gezien kan het prima.
True! Naar boven zou dan wel kunnen toch?
Zoals barry zegt is de TPA3116 (of TPA3118) een prima versterker. Beter dan de TA2024 of zelfs de MaxAmp (MAX9744), het probleem is dat alle bordjes op eBay voornamelijk gericht zijn op minimale verkoopprijs, niet op prestaties. Het mist alleen de digitale volume control optie tov de MAX9744.
Is de TPA3118 een andere/betere versterker? Had ik nog niet van gehoord.

En ga je überhaupt veel verschil horen bij een kistradio (en het doorsnee gebruik ervan) tussen de verschillende versterkers (waaronder ook een Lepai LP828 en een TA2024)? Ik persoonlijk niet (zolang je ze niet naast elkaar speelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
TPA3118 is dezelfde serie maar met een thermal pad aan de onderkant, in plaats van de bovenkant. Hierdoor is het thermisch design wat anders, waardoor de maximale vermogen specs ook anders zijn. Met vergelijkbare koeling presteren beide hetzelfde.

TPA3118 heeft als voordeel tov TA2024/MAX9744 dat deze met een hogere spanning om kan gaan, en daardoor een hoger maximum vermogen heeft.

Verschil in kwaliteit zal minimaal zijn, zeker in een kistradio. Dat gezegd hebbende is de TPA3116/TPA3118 wel weer een mooie ontwikkeling op klasse-D gebied :).

[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 25-11-2015 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evan Sibbald
Ik heb gisteren in het engels een heel verslag gevonden over de prestaties van de Logitech Z623 en de oude versie Z2300. Nu blijkt het dat mijn set (de Z623) een klasse D versterker heeft, een een piekvermogen van 400 watt en 200 watt RMS. Nu vraag ik mij af op hoeveel Volt mijn set nou uiteindelijk speelt. Je stopt hem in een stopcontact van 230 volt, en ik neem aan dat dit wordt omgevormd in een kleinere hoeveelheid.

Stel dat het blijkt dat de set echt maar op 12 of 24 volt draait, is het dan mogelijk om gewoon met en Accusafe en loodgel accu de set draagbaar te maken?

Zelf heb ik een prachtig ontwerp in mijn hoofd wat ik graag van deze set wil gaan maken. Ik wil inderdaad het volume voor de subwoofer ongeveer gelijkhouden zodat ik ook dezelfde basspoort en dezelfde diepe bass hou.

Weten sommigen van jullie toevallig hoe zo'n 2.1 computer inelkaar zit qua voeding en voltages etc?

Alle informatie is welkom! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ik zou die set lekker gebruik waarvoor het bedoeld is. Je kan beter vanaf nul beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Evan Sibbald schreef op woensdag 25 november 2015 @ 15:33:
Ik heb gisteren in het engels een heel verslag gevonden over de prestaties van de Logitech Z623 en de oude versie Z2300. Nu blijkt het dat mijn set (de Z623) een klasse D versterker heeft, een een piekvermogen van 400 watt en 200 watt RMS. Nu vraag ik mij af op hoeveel Volt mijn set nou uiteindelijk speelt. Je stopt hem in een stopcontact van 230 volt, en ik neem aan dat dit wordt omgevormd in een kleinere hoeveelheid.

Stel dat het blijkt dat de set echt maar op 12 of 24 volt draait, is het dan mogelijk om gewoon met en Accusafe en loodgel accu de set draagbaar te maken?

Zelf heb ik een prachtig ontwerp in mijn hoofd wat ik graag van deze set wil gaan maken. Ik wil inderdaad het volume voor de subwoofer ongeveer gelijkhouden zodat ik ook dezelfde basspoort en dezelfde diepe bass hou.

Weten sommigen van jullie toevallig hoe zo'n 2.1 computer inelkaar zit qua voeding en voltages etc?

Alle informatie is welkom! ;)
Alles kan natuurlijk. Je kunt ook een step-up/down converter gebruiken. Als je zeker weten de set nooit meer gaat gebruiken zou ik hem echt gewoon open maken. Anders toch het advies van lutkeveld volgen.

2.1 Speakerset aansluiten op accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evan Sibbald
Ah oke! tegen het uitelkaar halen van de set heb ik geen enkel bezwaar hoor! Ik zal dan eens proberen te testen hoeveel volt er de set ingaat vanuit de voeding.

Maar even een vraagje over zo'n step-up/down converter: gaat er niet heel veel energie verloren door deze stap of is dat te verwaarlozen? niet? Heeft deze stap van 12 volt naar 230 volt niet grote gevolgen voor de stroomsterkte? En een 12 volt accu, is deze niet binnen no-time leeg als hier 230 volt van wordt gemaakt?

Ik ben goed in natuurkunde maar electrotechniek is niet mijn sterkste kant.. Ik hoop dat ik niet té domme vragen stel :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lutkeveld
Wat is je voornaamste reden om die set te gebruiken? Omdat het 'makkelijk' te doen is, omdat het goedkoop is, omdat de set goed klinkt, of iets anders? Waarschijnlijk eindig je met een product dat zwaar, inefficient en lelijk is en je veel tijd en zorgen heeft gekost. Uiteindelijk moet je het zelf weten natuurlijk, maar het lijkt mij beter om van nul te beginnen. Leuker, beter, goedkoper. Al hangt alles natuurlijk af van uitvoering.

--------------
Oh, hier nog een paar dingen die ik in de laatste tijd gedaan heb.
Een TPA3116 versterker in PBTL modus (mono), 1SPW modulatie en ferrite bead output filter:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/104kw85.jpg
Heeft 100W output met genoeg ingangsvoltage en 2 ohm outputsbelasting (en een fatsoenlijke heatsink natuurlijk :+). Beetje slordig soldeerwerk maar alles met een 20 euro boutje van conrad, volgende keer gewoon reflowen :)

Erg handig zo'n PCB CNC frees op school. Scheelt veel tijd en geld in de testfase. Heb vandaag de BLK-SPK-B module ontvangen waar ik dit testprintje voor ga maken (nog niet helemaal compleet):
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/3vn1e.png
Moet alleen nog even serial leren zodat ik de naam van de module kan veranderen.

En ik heb wat gekloot met een rotary encoder als volume control icm een arduino, net als die module van Sure Electronics. De bedoeling is om uiteindelijk een volumeknob te hebben die je oneindig kan ronddraaien en ook kan indrukken (bijv voor aan/uit of mute). Met een beetje programmeerwerk kan je ook een limiter maken die output overbelasting (en dus clippen) kan voorkomen. Dat laatste is alleen nog een theoretisch plan, heb het nog nooit iemand zien doen en heb ik dus ook nog niet zelf geprobeerd. Ben benieuwd. Zal nog wel even duren voordat ik de hele constructie plus benodigde code klaar heb.

Oh, en een MiniDSP ontvangen. Heb alleen nog geen tijd gehad om er wat mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-04 05:49
@ barrymossel

Ik heb inmiddels de 'test' kratradio nummer 3 af, met hierin een TDA 3116D2 2.1. (gekocht via Ebay). Ik ben eigenlijk niet erg tevreden over deze versterker. Deze geeft namelijk behoorlijk veel ruis, vooral bij het een 'geknepen' Bass en Treble. Heb jij hier ook last van? Of heb ik bij toeval een maandag ochtend model (natuurlijk niet uitgesloten, omdat... China).

In de radio zit een boost converter die ik aan kan zetten of kan passeren (12V of 24V dus). Ik merk dat de versterker op 12V bijna direct (op praatniveau) clipt, in 24V is dit minder. Ik heb voor de zekerheid een 2 condensatoren van 680uF (had ik nog liggen) op de ingang gezet en dit doet eigenlijk niets.

Zie hier even snel een foto:
Afbeeldingslocatie: http://b01t.imgup.net/20151125_2577e.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evan Sibbald
[quote]lutkeveld schreef op woensdag 25 november 2015 @ 20:28:
Wat is je voornaamste reden om die set te gebruiken? Omdat het 'makkelijk' te doen is, omdat het goedkoop is, omdat de set goed klinkt, of iets anders? Waarschijnlijk eindig je met een product dat zwaar, inefficient en lelijk is en je veel tijd en zorgen heeft gekost. Uiteindelijk moet je het zelf weten natuurlijk, maar het lijkt mij beter om van nul te beginnen. Leuker, beter, goedkoper. Al hangt alles natuurlijk af van uitvoering.

De voornaamste reden is toch wel het het mooie geluid met name de diepe, harde bass. Ook weet ik wat de inhoud voor de subwoofer moet worden, en de bassreflexbuis is er dan ook goed op berekend.

Ik heb de speakers ook al in bezit dus scheelt dit weer kosten. Ik heb ook gelezen dat Lithium batterijen erg licht zijn en veel capaciteit hebben met een kleine inhoud, maar dat er wel 3 in serie moeten komen om ongeveer rond de 12 volt uit te komen.

Gewicht maakt mij trouwens niet super veel uit, zolang het niet zwaarder dan ongeveer 12 kilo wordt.

Ik zal morgen ook mijn natuurkunde TOA wel eens vragen of er handige mogelijkheden zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Evan Sibbald op 25-11-2015 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Deejac schreef op woensdag 25 november 2015 @ 20:49:
@ barrymossel

Ik heb inmiddels de 'test' kratradio nummer 3 af, met hierin een TDA 3116D2 2.1. (gekocht via Ebay). Ik ben eigenlijk niet erg tevreden over deze versterker. Deze geeft namelijk behoorlijk veel ruis, vooral bij het een 'geknepen' Bass en Treble. Heb jij hier ook last van? Of heb ik bij toeval een maandag ochtend model (natuurlijk niet uitgesloten, omdat... China).

In de radio zit een boost converter die ik aan kan zetten of kan passeren (12V of 24V dus). Ik merk dat de versterker op 12V bijna direct (op praatniveau) clipt, in 24V is dit minder. Ik heb voor de zekerheid een 2 condensatoren van 680uF (had ik nog liggen) op de ingang gezet en dit doet eigenlijk niets.

Zie hier even snel een foto:
[afbeelding]
Eerlijk gezegd heb ik geen last van ruis. Helemaal niks. En ik heb dezelfde besteld als jij. Ik speel met een 4S LiPo, dus tussen de 14,8V en 16,8V. Ligt het niet toevallig aan je geluidsbron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
barrymossel schreef op woensdag 25 november 2015 @ 21:24:
[...]

Ligt het niet toevallig aan je geluidsbron?
Nee, dat lijkt me sterk. Ik heb diverse bronnen geprobeerd: telefoon, ipad, tv, pc. Ik heb al deze bronnen ook gebruik bij eerdere kistradio's (beide TA2024). Het wordt ook nog eens erger wanneer ik er juist GEEN signaal op de ingang staat, dus als je het betreffende afspeelapparaat op pauze zet. En ook wanneer (voornamelijk) de Treble wordt teruggeschroefd, De voeding en lader zijn tijdens deze tests volledig losgekoppeld, dus een groundloop kan het ook niet zijn.

Wellicht gewoon een tweede bijbestellen en kijken of het dan beter is. Ik heb toch maar even contact ondernomen met de Ebay verkopen, wellicht dat hij/zij een oplossing heeft :p. Er staat ook een versie op ebay met drie 'grote' condensatoren, wellicht is deze het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Evan, zie graag wat je er van kunt maken. Waarschijnlijk draait de set op ong 30-40V. Opzoeken waar de output van de voeding zit, printplaat sporen doorsnijden en je eigen voeding (DC-DC converter) aansluiten. 7Ah zal een beetje krap zijn voor zo'n energieslurper, zou eerder 12Ah of zelfs 17Ah nemen. Best een uitdaging al met al, maar zeker mogelijk.

Deejac, die eBay bordjes gebruiken de goedkoopst mogelijke componenten. Elke cent is mooi meegenomen en dat is vaak te zien/horen in het eindresultaat. Als je een fatsoenlijk 2.1 bordje met de TPA3116 zul je zelf aan de slag moeten. Kan ik je eventueel wel mee helpen. Dan heb je zelf controle over de layout en componenten, wat gegarandeerd een beter resultaat geeft.

• barrymossel
Deejac schreef op woensdag 25 november 2015 @ 23:03:
[...]

Nee, dat lijkt me sterk. Ik heb diverse bronnen geprobeerd: telefoon, ipad, tv, pc. Ik heb al deze bronnen ook gebruik bij eerdere kistradio's (beide TA2024). Het wordt ook nog eens erger wanneer ik er juist GEEN signaal op de ingang staat, dus als je het betreffende afspeelapparaat op pauze zet. En ook wanneer (voornamelijk) de Treble wordt teruggeschroefd, De voeding en lader zijn tijdens deze tests volledig losgekoppeld, dus een groundloop kan het ook niet zijn.

Wellicht gewoon een tweede bijbestellen en kijken of het dan beter is. Ik heb toch maar even contact ondernomen met de Ebay verkopen, wellicht dat hij/zij een oplossing heeft :p. Er staat ook een versie op ebay met drie 'grote' condensatoren, wellicht is deze het proberen waard.
Wanneer ik geen bron heb aangesloten dan hoor ik niks, hoe ik de potmeters ook draai. De versterker is dan wel gevoed door de LiPo of een lood-gel accu. Dus ja, dan denk ik toch echt dat het aan je versterker ligt. Gelukkig zijn de versterkers niet zo heel duur. :)
lutkeveld schreef op woensdag 25 november 2015 @ 23:27:
Deejac, die eBay bordjes gebruiken de goedkoopst mogelijke componenten. Elke cent is mooi meegenomen en dat is vaak te zien/horen in het eindresultaat. Als je een fatsoenlijk 2.1 bordje met de TPA3116 zul je zelf aan de slag moeten. Kan ik je eventueel wel mee helpen. Dan heb je zelf controle over de layout en componenten, wat gegarandeerd een beter resultaat geeft.
Is het ook mogelijk het bestaande bordje te upgraden met betere componenten? Lijkt me wel interessant (zeker omdat ik de gaten voor de potmeters natuurlijk al op de juiste plek heb zitten).

[ Voor 20% gewijzigd door barrymossel op 26-11-2015 08:46 ]

• lutkeveld
Is mogelijk en op het diyaudio forum hebben mensen goede ervaring met die upgrades. Je kan alleen met upgrades geen brakke layout verhelpen.

• Deejac
lutkeveld schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:27:
Is mogelijk en op het diyaudio forum hebben mensen goede ervaring met die upgrades. Je kan alleen met upgrades geen brakke layout verhelpen.
Ik heb inderdaad de upgrade mogelijkheden gezien op het diyaudio forum, echter het klopt ook wat jij zegt: een brakke layout kun je niet verhelpen. Overigens gaan de meeste upgrades ook over de 2.0 bordje en niet de 2.1 (dubbele TPA3116). Het lijkt me dan ook super leerzaam om zelf aan de slag te gaan met PCB layout / componenten selectie.

p.s. Wellicht kan er dan direct een step - up/ step-down , dan wel voltage regulator geïntegreerd worden. ;) Hierdoor kan het vermogen, efficientie en de klank altijd hetzelfde blijven bij een groot voltage bereik.

• lutkeveld
Ik zou het dan direct bij de bron aanpakken en upgraden naar een 5S lithium-ion of 6S LiFe accu.

Op het bordje zelf dan twee TPA3116's in PBTL modus en 1SPW modulatie. Eentje voor de sub die onder de bafflestep frequentie speelt, eentje voor de mids boven baffle step. Filteren kan 2e orde actief via wat op-ampjes bij de input. Kan je direct de mids dempen en een subsonic filter aanleggen.

Of zoiets ;) Er zijn altijd meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Ik heb een sony xec-505 i.c.m. een dayton sd215-88 subwoofer en twee visaton fr10 speakers. Op welke frequentie kan ik het best de low/high freq instellen? Doe je zoiets op basis van je calculaties of puur op gehoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
Dark0z schreef op donderdag 03 december 2015 @ 00:33:
Ik heb een sony xec-505 i.c.m. een dayton sd215-88 subwoofer en twee visaton fr10 speakers. Op welke frequentie kan ik het best de low/high freq instellen? Doe je zoiets op basis van je calculaties of puur op gehoor?
Het hangt van de kist af die je gebouwd hebt. Maar ik zou persoonlijk afgaan op je gehoor en kiezen tussen 120Hz of 180Hz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Forumleden,

Na een lange tijd van lezen en leren (waarvoor dank) blijf ik toch zitten met enkele vragen.

Afgelopen jaar heb ik bijna dagelijks een kistradio gebruikt met een TA2024, 12V 7AH blokkie en wat speakers. De speakers waren te klein (5 watt) en dit resulteerde in erg onzuiver geluid bij lage tonen en hoog volume. Verder met veel plezier gebruikt.
Ik heb nu een grote range aan speakers bij elkaar gespaard, varieerend van 3 watt piezo tot 200 watt Subwoofers. Hieruit zoek ik de beste combinatie.

Ik heb de speaker voornamelijk gebruikt in de auto (autoradio heeft geen AUX ingang), en op vakantie (kampvuur). Echter ook regelmatig op festivals (tussen clinics door) daar merk ik dat het vermogen wel wat tekort is.

TA2024 is wel beetje op en moet sowieso vervangen worden,
Ik zat te denken aan een TPA3116, omdat deze ook de optie bied om 1 of 2 accu's aan te sluiten doordat deze werkt op de verschillende voltages.

Nu een paar vragen:
- Er bestaan zeer simpele/goedkope/kleine Bluetooth/USB adapters.
Werken deze op de USB ingang van de bekende MP3 modules? Scheeld weer gedoe met een losse bluetooth module (en kosten).
- Het liefste werk ik met 1 fullrange (3 way) speaker, en stuur ik die zo zwaar mogelijk aan. Is het beter om voor een 1x100 watt versterker te gaan, of 2x50 watt?

Voor iedereen die antwood op deze vragen heeft, mijn dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123teun123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:42
Hallo,

Ook ik zit al langer tijd er over na te denken om eens een nieuwe kist radio te maken, heb ongeveer 1 jaar geleden al een kist radio gemaakt alleen wil ik toch eens wat beter (Het word een verslaving :+ ), dit was de welbekende ta2024 + 2 autospeakers configuratie.

Nu ben ik al een tijdje bezig met een concept zoals die van Terrz en zou deze graag na willen maken (ja Terzz nog een die je kistje na wil maken :+ ).

op mijn elektro bestel lijstje staat tot nu toe:

12 naar 24v boost converter.
switch power supply 12v 15A (over powered hoogstwaarschijnlijk maar wil in de toekomst eventueel net zoals Terrz een laser/led strip aan kunnen sluiten).
kleine rommel (relaitjes enz.)
dayton subwoofer.
setje 13cm auto speakers.
actieve crossover.
24Ah accu al in bezit inc. lader.
voltmeter heb ik ook al.
(nog iets vergeten?)

Alleen nu komt de vraag, zoals ik heb gezien gebruik je zowel de TDA7492 Sure bordje (voor de sub) als de STA508 (voor de speakers). Heeft dit nog een meer waarde of was dat op dit moment het snelste wat beschikbaar was. met andere woorden: is bijvoorbeeld 2x de Sure versterker net zo goed als 2x de STA508 versterker.

Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
123teun123 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:02:
Hallo,

Ook ik zit al langer tijd er over na te denken om eens een nieuwe kist radio te maken, heb ongeveer 1 jaar geleden al een kist radio gemaakt alleen wil ik toch eens wat beter (Het word een verslaving :+ ), dit was de welbekende ta2024 + 2 autospeakers configuratie.

Nu ben ik al een tijdje bezig met een concept zoals die van Terrz en zou deze graag na willen maken (ja Terzz nog een die je kistje na wil maken :+ ).

op mijn elektro bestel lijstje staat tot nu toe:

12 naar 24v boost converter.
switch power supply 12v 15A (over powered hoogstwaarschijnlijk maar wil in de toekomst eventueel net zoals Terrz een laser/led strip aan kunnen sluiten).
kleine rommel (relaitjes enz.)
dayton subwoofer.
setje 13cm auto speakers.
actieve crossover.
24Ah accu al in bezit inc. lader.
voltmeter heb ik ook al.
(nog iets vergeten?)

Alleen nu komt de vraag, zoals ik heb gezien gebruik je zowel de TDA7492 Sure bordje (voor de sub) als de STA508 (voor de speakers). Heeft dit nog een meer waarde of was dat op dit moment het snelste wat beschikbaar was. met andere woorden: is bijvoorbeeld 2x de Sure versterker net zo goed als 2x de STA508 versterker.

Alvast bedankt!!
Zelf ben ik tevreden over: http://www.ebay.com/itm/T...-50Wx2-100W-/181694657565

Kan op 24V en de pot meters zijn erg handig.

---edit---
Overigens verbruikt een led strip nou ook weer niet zoveel. Ik weet niet hoeveel leds je wilt gebruiken, maar zelfs al zou je 1 meter willen gebruiken met 60 5050 leds per meter, dan zit je nog "maar" op 1,2A op 12V. En een meter is al best wel veel.

[ Voor 8% gewijzigd door barrymossel op 09-12-2015 13:30 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123teun123
barrymossel schreef op woensdag 09 december 2015 @ 13:18:
[...]

Zelf ben ik tevreden over: http://www.ebay.com/itm/T...-50Wx2-100W-/181694657565

Kan op 24V en de pot meters zijn erg handig.

---edit---
Overigens verbruikt een led strip nou ook weer niet zoveel. Ik weet niet hoeveel leds je wilt gebruiken, maar zelfs al zou je 1 meter willen gebruiken met 60 5050 leds per meter, dan zit je nog "maar" op 1,2A op 12V. En een meter is al best wel veel.
Hoi dankje voor je reactie!

Inderdaad een mooi bordje, alleen begrijp ik dat hier een onboard crossovertje op zit wat dus de actieve crossover overbodig maakt? Ik wil die eigenlijk wel hebben zodat ik hier zelf altijd controle over heb.
Ook is er maar een kanaal beschikbaar voor de subwoofer en ik heb reeds de dayton dvc sub besteld via accusafe.

De powersupply heb ik gekozen met als berekening hooguit 8A bij pieken op de versterkers en continu 5 a 6 A voor de led verlichting. Dit word namelijk gebruik als partytent verlichting icm een led music controller en de led strip is 5 meter lang.
Het kan inderdaad kloppen dat ik er dik naast zit maar beter het zekere voor het onzekere het verschil in euro's is zo groot niet gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
123teun123 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:12:
[...]

Hoi dankje voor je reactie!

Inderdaad een mooi bordje, alleen begrijp ik dat hier een onboard crossovertje op zit wat dus de actieve crossover overbodig maakt? Ik wil die eigenlijk wel hebben zodat ik hier zelf altijd controle over heb.
Ook is er maar een kanaal beschikbaar voor de subwoofer en ik heb reeds de dayton dvc sub besteld via accusafe.

De powersupply heb ik gekozen met als berekening hooguit 8A bij pieken op de versterkers en continu 5 a 6 A voor de led verlichting. Dit word namelijk gebruik als partytent verlichting icm een led music controller en de led strip is 5 meter lang.
Het kan inderdaad kloppen dat ik er dik naast zit maar beter het zekere voor het onzekere het verschil in euro's is zo groot niet gelukkig.
Haha, als je 5 meter gaat gebruiken is het inderdaad al een ander verhaal. Dacht dat je gewoon wat licht in/aan je kist wilde. Zelf heb ik twee stripjes van 3 of 6 ledjes (geen idee meer) en dat geeft al aardig wat licht. Zelf heb ik ook een music controller (de goedkoopste die op eBay staat) en die moet je dicht bij de muziekbron houden. Houd daar dus rekening mee. Staan ook wel wat reviews op Youtube geloof ik.

Zelf heb ik ook de Dayton sub en dat werkt prima. Beide spoelen van de sub op het 100W kanaal. In principe is het ook gewoon twee keer dezelfde versterker(chip). Maar bij de chip voor de sub zijn de kanalen gebrugd.

De actieve crossover heb je inderdaad niet nodig. Eerlijk gezegd ook geen idee of en waar hij wordt afgekapt.

• Evan Sibbald
Beste tweakers

Ik had een middagje vrij om te gaan experimenteren thuis met speakers, wat altijd leuk is. Ik heb vanmiddag een Logitech S220 2.1 computer speakersetje ontmanteld, want ik was erg benieuwd naar het aantal volt waar de set op draait. Nu kwam ik erachter dat deze set natuurlijk gewoon in het stopcontact van 230 volt gaat, maar dat er een omvormer is die van 230 volt 12 volt maakt! Ik weet niet zeker of deze omvormer ook van wisselspanning gelijkspanning maakt. Nu had ik het idee om 8 AA (8x1,5 volt = 12 volt) op de draden aan te sluiten, die vanaf de omvormer naar de versterker gaan. Het bleek dat het helemaal werkt!! Het setje speelt even hard als wanneer deze normaal in het stopcontact zit! Dus hier ging ik verder mee experimenteren. Het leek me erg vet om hier een portable set van te maken. De driver van de subwoofer had ik in een grotere luidsprekerkast gedaan en de bass was veeeeel beter, harder en dieper!

Ik sloot vervolgens een grotere subwoofer aan op de subwoofer uitgang van de versterker (van 4 Inch naar 6,5 Inch) omdat ik toch meer bassvolume wil, maar deze subwoofer ging enorm vervormen bij hoger volume, en deze maakte ook nauwlijks grote uitslag. Het blijkt ook dat het Logitech S220 setje maar 2x4 watt heeft voor de satelietspeakers, en 8 watt voor de versterker. Erg weinig dus (hoewel wattage niet altijd veel zegt)

Nu heb ik een vraag. Zijn er toevallig mensen die weten of er meer 2.1 speakersetjes zijn die intern draaien op 12 volt? Ik wil namelijk hetzelfde maken als met die Logitech S220, maar dan met een krachtigere subwoofer en een krachtigere versterker.

Iemand tips? Ik hoor het graag!!

• barrymossel
Evan Sibbald schreef op donderdag 10 december 2015 @ 17:29:
Beste tweakers

Ik had een middagje vrij om te gaan experimenteren thuis met speakers, wat altijd leuk is. Ik heb vanmiddag een Logitech S220 2.1 computer speakersetje ontmanteld, want ik was erg benieuwd naar het aantal volt waar de set op draait. Nu kwam ik erachter dat deze set natuurlijk gewoon in het stopcontact van 230 volt gaat, maar dat er een omvormer is die van 230 volt 12 volt maakt! Ik weet niet zeker of deze omvormer ook van wisselspanning gelijkspanning maakt. Nu had ik het idee om 8 AA (8x1,5 volt = 12 volt) op de draden aan te sluiten, die vanaf de omvormer naar de versterker gaan. Het bleek dat het helemaal werkt!! Het setje speelt even hard als wanneer deze normaal in het stopcontact zit! Dus hier ging ik verder mee experimenteren. Het leek me erg vet om hier een portable set van te maken. De driver van de subwoofer had ik in een grotere luidsprekerkast gedaan en de bass was veeeeel beter, harder en dieper!

Ik sloot vervolgens een grotere subwoofer aan op de subwoofer uitgang van de versterker (van 4 Inch naar 6,5 Inch) omdat ik toch meer bassvolume wil, maar deze subwoofer ging enorm vervormen bij hoger volume, en deze maakte ook nauwlijks grote uitslag. Het blijkt ook dat het Logitech S220 setje maar 2x4 watt heeft voor de satelietspeakers, en 8 watt voor de versterker. Erg weinig dus (hoewel wattage niet altijd veel zegt)

Nu heb ik een vraag. Zijn er toevallig mensen die weten of er meer 2.1 speakersetjes zijn die intern draaien op 12 volt? Ik wil namelijk hetzelfde maken als met die Logitech S220, maar dan met een krachtigere subwoofer en een krachtigere versterker.

Iemand tips? Ik hoor het graag!!
Koop twee TA2024's, of een andere D klasse (2.1) versterker en sluit daar je krachtigere subwoofer op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfan
  • Laatst online: 24-06 22:58
Beste tweakers,

Na 3 jaar trouwe dienst en het constant verbeteren van de kistradio ben ik weer bezig met het bedenken van een nieuwe versie. Één van de belangrijke verbeterpunten is het lichter maken. Hij weegt nu 45 kilo, dat bleek meer uit te maken dan ik had gedacht kwa vervoer. 8)7

Nu kwam ik een heel interessant bordje tegen: http://store3.sure-electronics.com/aa-ja32472
Helaas is de productinformatie mij nog niet helemaal duidelijk. Wat bedoelen ze met "MPPT Lithium Battery Charger"? Kan ik met dit bordje bijvoorbeeld een 6S10P 18650 batterij mee opladen?

Afbeeldingslocatie: http://store3.sure-electronics.com/media/wysiwyg/12.jpg
En wat voor voeding is mij na deze foto al helemaal niet meer duidelijk in combinatie met die "MPPT Lithium Battery Charger". Kan ik een 19v voeding aansluiten om van te spelen of moet ik een speciale lader kopen waarvan de versterker kan spelen en tegelijk de batterijen kan opladen?

Iemand die mij dit kan verduidelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 15:58
Ik heb me de laatste tijd niet meer zo verdiept in de Sure-electronics bordjes, maar het lijkt er inderdaad op dat deze een laadfunctie ingebouwd heeft. Zowel spelen als laden kan met een willekeurige adapter die tussen de 15 en 24 volt geeft.

Voor de batterij wordt 11,1v gespecificeerd, dit zijn 3x een 18650 in serie. Een 6s10p die jij benoemd geeft 24volt af, dus deze kun je niet gebruiken om met het bordje op te laden. Desalniettemin wel een interesante versterker voor kistradio's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfan
Maar waarom zou je er een 11,1v batterij aan hangen? Zo verlies je toch heel veel vermogen bij een classe-d versterker. Snap niet waarom de fabrikant deze keuze heeft gemaakt. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

3x4.2=12.6, dat is dan als ze drie zijn volgeladen.
11.1/3=3.7, dat is het nominale voltage van Li-Ion batterijen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfan
Dat klopt, maar de chip (tpa3118) kan een veel groter vermogen geven bij een hogere spanning.
http://www.ti.com/product/tpa3118d2

2 × 50 W Into a 4-Ω BTL Load at 21 V
(TPA3116D2)
2 × 30 W Into a 8-Ω BTL Load at 24 V
(TPA3118D2)
2 × 15 W Into a 8-Ω BTL Load at 15 V
(TPA3130D2)
Wide Voltage Range: 4.5 V to 26 V

Waarom zou je dan opladen met 19v en dan vervolgens van een max 12,6v batterij spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik speel met die versterkerchip op 14V en 12V. Had er een step-up nog bij, maar die heb ik weer verwijderd, omdat:
1. de versterker op 12V al onfatsoenlijk hard speelt
2. ik weinig verschil hoorde tussen 14 en 24V (al heb ik dat maar één keer geprobeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfan
Wat voor speakers gebruik je met deze versterker als ik vragen mag? Ik heb 2 JBL GTO 938's en ben van plan ze op maximale vermogen te gebruiken in een gesloten behuizing berekend met BassBox Pro 6 zodat ik zeker weet dat het hard zal gaan maar ook nog erg compact wordt het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Twee keer JBL CS752 en een Dayton SD215-88 als subwoofer. Subkist is 22 liter (is nog de testkist - de echte kist staat al maanden op de planning en die wordt 25 liter en krijgt een 7 cm basspoort (berekend)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfan
Interessante opstelling! Ook over zo iets nagedacht maar kwam dan niet uit met mijn ontwerp kwa grootte/vermogen en bescherming. Mooie van deze 6x9 is dat zowel de subwoofer als de tweeters dezelfde oppervlakte innemen waardoor je het nog kleiner kan maken met de juiste behuizing.

Heeft één van jullie ook zoiets geprobeerd: http://www.ebay.nl/itm/BB...m:mv2g32ubDl5CZ6Br7OG7AFQ
Vraag me af of het echt meer zal zijn dan een simpele toonregelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik wilde een kist die ik met én zonder subwoofer kon gebruiken. De 2 JBL's zitten in een munitiekist die stand alone prima speelt en met een 10Ah 4S LiPo lang genoeg kan spelen. Toch klinkt alles net wat leuker als ik de subwoofer ook aansluit. In de uiteindelijke versie komt ook nog een extra 7,2Ah loodgel accu, mocht het nodig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfan
Extra subwoofer van 80 watt rms en een accu van 7,2 Ah. Dan ben ik toch benieuwd hoelang je er mee kan spelen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
speedfan schreef op zondag 13 december 2015 @ 20:26:
Extra subwoofer van 80 watt rms en een accu van 7,2 Ah. Dan ben ik toch benieuwd hoelang je er mee kan spelen. :P
Die 7,2Ah is extra hè. En ik speel op 10Ah 4S ongeveer een uur of 20 gok ik. Op normaal volume (net geen achtergrond muziek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi Guys,

Weer eens een vraagje vanuit mijn kant. Ik heb onlangs een aantal installaties gebouwd. Nu ben ik wat aan het stoeien met het volgende:

Alle installaties (vier) hebben een ingebouwde bluetooth module. Nu zou ik mijn telefoon als geluidsbron willen gebruiken en meerdere bluetooth devices tegelijkertijd willen pairen met mijn telefoon zodat ze alle dezelfde muziek afspelen.

Maar dat werkt natuurlijk niet, een telefoon kan 1 device tegelijkertijd pairen. Nu bestaan er splitters die 2 devices tegelijkertijd kunnen pairen, maar is er ook een oplossing voor het connecten van meerdere bluetooth devices?

Of zijn er andere mogelijkheden? Let op: het geheel moet volledig draagbaar blijven.

Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Misschien te makkelijk: meerdere chromecasts audio?

Alleen kun je die vaak (in the field) niet gebruiken (zonder wifi)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 22:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

speedfan schreef op zondag 13 december 2015 @ 20:26:
Onze kist heeft ook die dayton SD215DVC en 2x een visaton FR16 WP, 2x een TA 2024 versterker en een minidsp. Met een 7,2A loodaccu haalde die ook makkelijk 10+u. Nu hebben we er een lithiumaccu in zitten van 10A en ik denk dat de speelduur wel verdubbeld is.

http://www.zelfbouwaudio....iewtopic.php?f=62&t=19623

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

barrymossel schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 01:00:
Misschien te makkelijk: meerdere chromecasts audio?
Alleen kun je die vaak (in the field) niet gebruiken (zonder wifi)...
Hmmm, idee: personal wifi hotspot opstarten op je telefoon waar je van tevoren je cca's op hebt ingelogd? Dan heb je een soort adhoc netwerkje.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Acolyte57 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 13:09:
[...]

Hmmm, idee: personal wifi hotspot opstarten op je telefoon waar je van tevoren je cca's op hebt ingelogd? Dan heb je een soort adhoc netwerkje.
Zelf heb ik een draadloos 4G hotspotje gekocht voor in mijn kist, mede om die reden. Straks op vakantie een sim met 50GB kopen en je kan alweer een tijdje streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acolyte57 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 13:09:
[...]

Maar dan zit je wel altijd met extra internet kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 17:29:
[...]

Yup. Maar je kunt ook lokaal casten. Dus mp3's van je telefoon bijvoorbeeld.
Bedenk overigens wel dat je sowieso één telefoon moet hebben voor de hotspot en één voor het bedienen van de Chromecast(s). Vandaar dat ik dus een goedkope hotspot heb gekocht (40 euro geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 17:29:
Ach, ik heb een 10gb data abbo, de laatste keer dat ik me daar zorgen over heb gemaakt kan ik me niet eens meer herinneren :)
barrymossel schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 17:52:
Yup. Maar je kunt ook lokaal casten. Dus mp3's van je telefoon bijvoorbeeld.
Daar dacht ik eigenlijk meer aan in deze casus. Dus de hotspot alleen gebruiken puur om de wifi functie aan te maken voor de CCa's.
Bedenk overigens wel dat je sowieso één telefoon moet hebben voor de hotspot en één voor het bedienen van de Chromecast(s). Vandaar dat ik dus een goedkope hotspot heb gekocht (40 euro geloof ik).
Hmm, is dat zo? Ik heb het niet geprobeerd maar het zou mij lijken dat een CCa ingelogd op de hotspot van mijn telefoon ook aanspreekbaar moet zijn als castbaar device voor die telefoon.

[ Voor 56% gewijzigd door Acolyte57 op 09-01-2016 19:52 ]

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Acolyte57 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 19:50:
[...]
Hmm, is dat zo? Ik heb het niet geprobeerd maar het zou mij lijken dat een CCa ingelogd op de hotspot van mijn telefoon ook aanspreekbaar moet zijn als castbaar device voor die telefoon.
Ik heb het geprobeerd, maar helaas heb je écht twee devices nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Laatst online: 09:40
speedfan schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 21:17:
Beste tweakers,

Na 3 jaar trouwe dienst en het constant verbeteren van de kistradio ben ik weer bezig met het bedenken van een nieuwe versie. Één van de belangrijke verbeterpunten is het lichter maken. Hij weegt nu 45 kilo, dat bleek meer uit te maken dan ik had gedacht kwa vervoer. 8)7

Nu kwam ik een heel interessant bordje tegen: http://store3.sure-electronics.com/aa-ja32472
Helaas is de productinformatie mij nog niet helemaal duidelijk. Wat bedoelen ze met "MPPT Lithium Battery Charger"? Kan ik met dit bordje bijvoorbeeld een 6S10P 18650 batterij mee opladen?

[afbeelding]
En wat voor voeding is mij na deze foto al helemaal niet meer duidelijk in combinatie met die "MPPT Lithium Battery Charger". Kan ik een 19v voeding aansluiten om van te spelen of moet ik een speciale lader kopen waarvan de versterker kan spelen en tegelijk de batterijen kan opladen?

Die ben ik ook al eens tegen gekomen, kon er toen weinig sluitends over vinden daarom niet gekocht. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Applepiez
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-08 20:00
Ik wil al een tijdje een radiokist bouwen en omdat ik de kist wil gaan gebruiken tijdens het zeilen of gewoon varen met een boot is het wel een streven van mij om de kist spatwater dicht te maken. Ik ging toen op zoek naar speakers die spatwater dicht waren maar vervolgens viel het me op dat ze allemaal een belabberd frequentiebereik hadden (90-18000). Zijn er ook spatwater dichte speakers die wel een fatsoenlijk frequentiebereik hebben? (20-20000) Of zijn er ook manieren om speakers spatwater dicht te maken?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoisem64
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-02-2022
Ik vraag me dan ook af of je speakers waterdicht kan maken

[ Voor 88% gewijzigd door hoisem64 op 16-01-2016 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Applepiez schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 20:43:
Ik wil al een tijdje een radiokist bouwen en omdat ik de kist wil gaan gebruiken tijdens het zeilen of gewoon varen met een boot is het wel een streven van mij om de kist spatwater dicht te maken. Ik ging toen op zoek naar speakers die spatwater dicht waren maar vervolgens viel het me op dat ze allemaal een belabberd frequentiebereik hadden (90-18000). Zijn er ook spatwater dichte speakers die wel een fatsoenlijk frequentiebereik hebben? (20-20000) Of zijn er ook manieren om speakers spatwater dicht te maken?
Alvast bedankt.
Kijk eens hier: JvS in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"

Misschien is dat wat voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Tegen beter weten in toch een vraagje in dit topic (met dit koude weer zal het hier redelijk leeg zijn): twee cellen van mijn LiPo zijn afgelopen weekend leeggelopen: 2,7V en 2,9V. In principe zat er geen load op de +/- kabel, maar wel had ik een protectie-pieper aangesloten op de balancer cable. Ik vermoed dat deze de hele nacht (ik kwam er om half vijf 's nachts, toen ik naar het toilet ging, achter dat ie piepte) heeft liggen piepen en dat dit de cellen heeft leeg getrokken.
Is deze LiPo nog te redden? Niet verstandig toch?

Daarom heb ik een nieuwe LiPo besteld (nu 4S 16000mAh). Als ik de min van zowel de load cable als de min van de balancer cable schakel (wanneer ik de kistradio niet gebruik), dan kan de LiPo niet leeg lopen toch? De beeper hoeft toch alleen gebruikt te worden om te voorkomen dat de accu leeg raakt tijdens het spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Applepiez schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 20:43:
Alvast bedankt.
Specificaties die bij luidsprekers worden gegeven dien je met een flinke korrel zout te nemen. :) Verder hoor je het verschil tussen een luidspreker die tot 18kHz of 20kHz niet echt. Bas tot 60Hz is laag genoeg, veel lager moet je niet willen gaan. Voor elk octaaf (factor 2) dat je lager gaat verlies je een factor 2^3 = 8 aan rendement als je de kastgrootte constant houdt. De diepste bassen in popmuziek liggen rond de 50Hz, bij rap kom je ook wel eens 30Hz tegen. Als je zorgt dat je luidspreker rond de 100Hz extra hard speelt krijg je alsnog het gevoel dat hij veel bas heeft.

[ Voor 25% gewijzigd door TBTL op 18-01-2016 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Applepiez
Bedankt voor de tip maar ik denk dat dit niet echt in mijn prijsrange zit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-09 18:21
speedfan schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 21:17:
Beste tweakers,

[afbeelding]

Ik weet niet of je ondertussen al meer te weten gekomen bent over MPPT? Maar dat staat voor Maximum Power Point Tracking , en dat is een bepaald algoritme wat gebruikt wordt door regelaars voor zonnepanelen. Door het voltage en de stroom van de panelen te regelen probeer je zo veel mogelijk vermogen eruit te krijgen.
Afbeeldingslocatie: http://www.kitenergie.com/images/MPPT_knee_diagram.jpg
Bron: http://www.kitenergie.com...MPPT-explained-i-230.html

Er zit kennelijk dus een regelaar in om je accu met zonnepanelen op te laden, maar wat ik opmaak uit de omschrijving kan je dus ook gewoon een voeding aansluiten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Applepiez schreef op maandag 18 januari 2016 @ 21:28:
[...]

Bedankt voor de tip maar ik denk dat dit niet echt in mijn prijsrange zit :p
Ik weet niet wat je pricerange is, maar die kist ook wel goedkoper te bouwen dan dat zij hebben gedaan. Zij zijn nogal audiofiel namelijk ;) ;) ;)
  • Hout (€30)
  • Waterdichte speakers (€50)
  • Dayton Sub (€40)
  • 2.1 versterker (€15)
  • Accu etc. (€50)
  • Overige zooi (€15)
Dan kom je uit op zo'n €200. En voor een beetje radio moet je daar toch wel vanuit gaan. Op z'n minst.

Al kun je ook eerst gaan voor een 2.0 kist. Dan bespaar je sowieso €10 op de versterker en €40 op de subwoofer. Wellicht vind je dat geluid al goed genoeg.

[ Voor 27% gewijzigd door barrymossel op 19-01-2016 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Applepiez
barrymossel schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 08:48:
[...]

Ik weet niet wat je pricerange is, maar die kist ook wel goedkoper te bouwen dan dat zij hebben gedaan. Zij zijn nogal audiofiel namelijk ;) ;) ;)
  • Hout (€30)
  • Waterdichte speakers (€50)
  • Dayton Sub (€40)
  • 2.1 versterker (€15)
  • Accu etc. (€50)
  • Overige zooi (€15)
Dan kom je uit op zo'n €200. En voor een beetje radio moet je daar toch wel vanuit gaan. Op z'n minst.

Al kun je ook eerst gaan voor een 2.0 kist. Dan bespaar je sowieso €10 op de versterker en €40 op de subwoofer. Wellicht vind je dat geluid al goed genoeg.
Mijn plan was om alles in een munitiekist van 30x15x17 te doen. Dat gaat dat niet passen :p. Een oplossing dan is denk ik gewoon een waterdichte hoes maken. Bespaart wel wat. Of gewoon 2x visaton FR 10 Wp nemen. Zoals TBTL zei kan je het wel met een korreltje zout nemen dus ik denk dat ik dat ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2ia65a8.jpg

hier een foto van een kistradiotje die ik ga maken :9
hij is 15 bij 40, 9 mm hout en er komen twee speakers van 10 cm in van 190 watt met een maxamp, nu ben ik benieuwd wat ik kan doen om de kwaliteit te verbeteren, hij wordt zoizo al luchtdicht maar moet ik nog een bass poortje erin doen of wat materiaal ofz?

alvast bedankt! :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:22:
[afbeelding]

hier een foto van een kistradiotje die ik ga maken :9
hij is 15 bij 40, 9 mm hout en er komen twee speakers van 10 cm in van 190 watt met een maxamp, nu ben ik benieuwd wat ik kan doen om de kwaliteit te verbeteren, hij wordt sowieso al luchtdicht maar moet ik nog een bass poortje erin doen of wat materiaal ofz0?

alvast bedankt! :) :)
Hij wordt sowieso luchtdicht zeg je, maar dan wil je wel een basspoort maken. Dan is ie niet meer luchtdicht! ;)

Het is óf luchtdicht, óf je hebt een basspoort. Dat laatste moet je alleen doen wanneer je de kist hebt berekend met een programma als WinISD. Aangezien je dat niet wist en je de kist al hebt gemaakt, ga ik ervan uit dat de kist niet berekend is, dus dat je geen basspoort erin moet zetten. Sowieso kun je de inhoud van de kist alleen berekenen wanneer je de T/S parameters kent van je speaker(s).

Wat dempingsmateriaal kun je er wel in stoppen. Misschien even zoeken in dit topic op dempingsmateriaal of dempingswol.

Succes met je kist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trexpaxs
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 20:19
ik zag deze toevallig, ligt best dicht bij de prijs van een zelfgebouwde high end boobmbox...
lijkt opzich wel wat toch?

http://www.teufelaudio.nl/koptelefoons/boomster-p14705.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ziet er in inderdaad niet slecht uit. Met zelfbouw kun je hier nog wel iets onder zitten én het bouwen is vooral leuk vind ik. De vraag is natuurlijk wel of je de kwaliteit van Teufel kan evenaren met zelfbouw voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trexpaxs
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 20:19
barrymossel schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:28:
Ziet er in inderdaad niet slecht uit. Met zelfbouw kun je hier nog wel iets onder zitten én het bouwen is vooral leuk vind ik. De vraag is natuurlijk wel of je de kwaliteit van Teufel kan evenaren met zelfbouw voor dat geld.
haha ja daarom vroeg ik het hier, wel idd leuker om te bouwen enzo.
heb zelf een 5.1 teufelset staan met een hele sterke sub dus ik dacht dat ze dat misschien ook wel hadden gedaan.
had ik maar het geld om m te bestellen en uit te proberen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onlangs deze versterker besteld: sure electronics 4X100W @4ohm TK2050. amplifier is based on two TC2000 and four TP2050 chips from Tripath.
Afbeeldingslocatie: http://store.accusafe.nl/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/600x/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/t/k/tk2050_12-30v_versterker_4x100w_sure_storeview.jpg

User guide/specs (pdf) : https://www.futurashop.it.../7719-MONTAMPLID4X100.pdf

Nu heb ik een Dayton Audio SD215A-88 subwoofer (DVC)
Specs: http://www.daytonaudio.com/specs/specsheet.php?prod=295-484

En een set Jamo j-150 studiomonitoren, Specs:
http://bilder.hifi-forum....-19-02-2011-012_65151.jpg

Vervolgens heb ik ook nog een actief Caliber CX-2 crossover, voor een high en low pass.

Nu wil ik de de jamo's op twee kanalen fullange aansturen, en de andere twee kanalen naar de dayton sub. Maar kan dit? Of moeten alle speakers hetzelfde zijn voor deze versterker?

Nog mooier zou zijn als ik de lowpass van de crossover zou kunnen integreren in de twee kanalen die naar de DVC sub gaan.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Heeft iemand een alternatief voor een speler als dit: http://nl.aliexpress.com/...uto-Voor/32578289852.html

Maar dan dus eentje die wel een beetje kwaliteit is? Mag dus ook wel wat meer kosten. Radio moet een beetje goed werken en bluetooth is geen vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dat is dus precies degene die ik heb en dat is nou niet de beste kwaliteit. Slechte ontvangst qua radio en de bluetooth geeft een hoge piep wanneer aangesloten. Geen groundloop. Even zoeken door dit topic komt dat waarschijnlijk door de lage kwaliteit.
Sowieso vragen bedrijven als dat TinyTronics nét even iets te hoge prijzen haha. Ik had precies dezelfde module voor minder dan 5 dollar. Tsja, dan heb ik garantie tot de deur (nou ja, kan moeilijk gaan doen bij de chinese verkoper, maar geen zin in), maar 12 euro of 5 dollar scheelt me net iets teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Ah, ja snap ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik ga eindelijk beginnen aan mijn subwoofer. Hout is gezaagd. Alleen ik zit een beetje met de plaatsing van de bassreflexpijp t.o.v. de subwoofer. Ik maak gebruik van de bekende Dayton en de maximale diameter daarvan is 216mm. Ik wil hem met de rand net een mm boven de onderkant plaatsen. Dan wil ik daarboven de 70mm poort. Hoe dicht mag deze bij de sub geplaatst worden? Als ik hem namelijk 20mm van de bovenkant van de kist houdt, dan zit ie redelijk dicht bij de sub zelf. Maakt dat uit?

Zou dan ongeveer dit worden, alleen dan de pijp een cm lager.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tApcIFv.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PcKXucx.png

En kan iemand even meekijken met WinISD voor de zekerheid?
Ik kom op een pijp van 11,21 cm bij 6,75 cm diameter in een kist van 26,5 liter (Dayton SD215A-88).

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mX2ZQ8L.png

[ Voor 32% gewijzigd door barrymossel op 24-01-2016 15:19 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
barrymossel schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:19:
Ik ga eindelijk beginnen aan mijn subwoofer. Hout is gezaagd. Alleen ik zit een beetje met de plaatsing van de bassreflexpijp t.o.v. de subwoofer. Ik maak gebruik van de bekende Dayton en de maximale diameter daarvan is 216mm. Ik wil hem met de rand net een mm boven de onderkant plaatsen. Dan wil ik daarboven de 70mm poort. Hoe dicht mag deze bij de sub geplaatst worden? Als ik hem namelijk 20mm van de bovenkant van de kist houdt, dan zit ie redelijk dicht bij de sub zelf. Maakt dat uit?

Zou dan ongeveer dit worden, alleen dan de pijp een cm lager.

[afbeelding]

[afbeelding]

En kan iemand even meekijken met WinISD voor de zekerheid?
Ik kom op een pijp van 11,21 cm bij 6,75 cm diameter in een kist van 26,5 liter (Dayton SD215A-88).

[afbeelding]
wat is je group delay, luchtnslehied in je poort op vol vermogen, fase- en impedantie gedrag?

Een goede subwoofer ontwerpen is meer dan alleen de frequentie curve ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
nelsch schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:47:
[...]

wat is je group delay, luchtnslehied in je poort op vol vermogen, fase- en impedantie gedrag?

Een goede subwoofer ontwerpen is meer dan alleen de frequentie curve ;)
Een goede subwoofer is voor audiofielen toch? Dit is voor een kistradio ;)

Ik probeer gewoon hetzelfde trucje te doen als alle anderen in dit topic. Poortruis ben ik niet bang voor op basis van de ervaringen in dit topic met de Dayton sub en een 6,75 cm poort.
De subwoofer doet het overigens nu al prima in mijn setup. Ik heb/had hem in een gesloten testkist van ongeveer 24 liter (geloof ik). Is dat impedantie- en fasegedrag dan nog van belang?

Volgens mij is het enige verschil met de gesloten kist dat het bultje met poort wat hoger is geworden en ietsje minder "vlak".

Overigens zegt WinISD en de grafiekjes me niet heel erg veel, dus alle advies is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mede kratspeakerbouwers, ik heb een probleem. Ik heb dus een kratspeaker gebouwd. niks speciaals, gewoon met een gelaccu, accusafe 3.5, een ta2024 en oude autospeakers.

Nu wou ik dus een usb inbouwen om telefoons mee op te laden. Ik heb zon 12 autostekker naar 5v usb besteld, aangesloten op de accu en dit laadt mijn telefoon prima op.

MAAR,
Als ik tegelijk mijn telefoon oplaad en muziek afspeel over de speaker, krijg ik een hele nare brom. Ook geen consistente brom, het klinkt een beetje als het geluid van vroeger internet verbinden over de telefoonlijn.

Mijn vraag is dan natuurlijk: wat is is, en hoe kan ik het verhelpen? misschien een aardlus die ik hiermee sluit?
Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123teun123
barrymossel schreef op maandag 25 januari 2016 @ 08:54:
[...]

Een goede subwoofer is voor audiofielen toch? Dit is voor een kistradio ;)

Ik probeer gewoon hetzelfde trucje te doen als alle anderen in dit topic. Poortruis ben ik niet bang voor op basis van de ervaringen in dit topic met de Dayton sub en een 6,75 cm poort.
De subwoofer doet het overigens nu al prima in mijn setup. Ik heb/had hem in een gesloten testkist van ongeveer 24 liter (geloof ik). Is dat impedantie- en fasegedrag dan nog van belang?

Volgens mij is het enige verschil met de gesloten kist dat het bultje met poort wat hoger is geworden en ietsje minder "vlak".

Overigens zegt WinISD en de grafiekjes me niet heel erg veel, dus alle advies is welkom.
Ga je hier gewoon een ta2024 op aansluiten of ga je voor een 24v installatie? als je namelijk voor 24v gaat denk ik toch wel dat je last gaat krijgen van poortruis aangezien je air velocity dan ongeveer 25 m/s is, wat dus erg hoog is. dat is dus ook de reden waarom de meeste voor 2 poorten van 6,75 cm gaan. zodat de air velocity ongeveer 14m/s is. ik weet het, een kist radio hoeft niet 100% perfect te zijn maar poortruis is erg irritant.
het enige probleem is dat de poorten dan een stuk langer worden, dit kun je oplossen net als Terrz met 45 graden bochten.

Succes verder!

De onderdelen voor mijn kist zijn ook allemaal binnen en begin morgen met de bouw. ik zal foto's uploaden van het resultaat. het moet namelijk voor carnaval klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
123teun123 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:50:
[...]

Ga je hier gewoon een ta2024 op aansluiten of ga je voor een 24v installatie? als je namelijk voor 24v gaat denk ik toch wel dat je last gaat krijgen van poortruis aangezien je air velocity dan ongeveer 25 m/s is, wat dus erg hoog is. dat is dus ook de reden waarom de meeste voor 2 poorten van 6,75 cm gaan. zodat de air velocity ongeveer 14m/s is. ik weet het, een kist radio hoeft niet 100% perfect te zijn maar poortruis is erg irritant.
het enige probleem is dat de poorten dan een stuk langer worden, dit kun je oplossen net als Terrz met 45 graden bochten.

Succes verder!

De onderdelen voor mijn kist zijn ook allemaal binnen en begin morgen met de bouw. ik zal foto's uploaden van het resultaat. het moet namelijk voor carnaval klaar zijn.
Thanks. Hij gaat draaien met een 2.1 versterker op 14V (4S lipo), dus dan zal het wel meevallen. Hoe bereken ik die poortruis precies? Wat moet ik dan invullen bij signal (?).

---edit---
Klopt het volgende? 14 volt met op twee kanalen 8 ohm = 24,5 Watt. Rendement van 90% - 22 Watt. Dan kom ik volgens mij uit bij 16,5 m/s wanneer ik het volume vol open zet. En dat gebeurt eigenlijk nooit.

[ Voor 9% gewijzigd door barrymossel op 27-01-2016 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123teun123
barrymossel schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:12:
[...]

Thanks. Hij gaat draaien met een 2.1 versterker op 14V (4S lipo), dus dan zal het wel meevallen. Hoe bereken ik die poortruis precies? Wat moet ik dan invullen bij signal (?).

---edit---
Klopt het volgende? 14 volt met op twee kanalen 8 ohm = 24,5 Watt. Rendement van 90% - 22 Watt. Dan kom ik volgens mij uit bij 16,5 m/s wanneer ik het volume vol open zet. En dat gebeurt eigenlijk nooit.
Ah oke, dan gaat het inderdaad helemaal goed komen zo! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je afstemming is prima voor een kratradio. Eventueel zou je de kast wat kleiner kunnen maken, al zal de bas dan wat minder diep klinken. De plaats van de poort maakt niet zoveel uit, maar houd er rekening mee dat de buis effectief langer wordt als een uiteinde in de buurt komt van een kastwand. De poort zal dus ietsje korter moeten dan wat WinISD aangeeft. Met 16,5 m/s zal het een beetje ruisen maar deze snelheid is acceptabel. Je kan beide uiteinden van de poort afronden om de ruis te verminderen (zie uitleg). Soms heb je bochten nodig zoals 123teun123 zegt. In dat geval is het belangrijk dat de bochten vloeiend zijn. Scherpe randen zorgen voor ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
TBTL schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 20:48:
Je afstemming is prima voor een kratradio. Eventueel zou je de kast wat kleiner kunnen maken, al zal de bas dan wat minder diep klinken. De plaats van de poort maakt niet zoveel uit, maar houd er rekening mee dat de buis effectief langer wordt als een uiteinde in de buurt komt van een kastwand. De poort zal dus ietsje korter moeten dan wat WinISD aangeeft. Met 16,5 m/s zal het een beetje ruisen maar deze snelheid is acceptabel. Je kan beide uiteinden van de poort afronden om de ruis te verminderen (zie uitleg). Soms heb je bochten nodig zoals 123teun123 zegt. In dat geval is het belangrijk dat de bochten vloeiend zijn. Scherpe randen zorgen voor ruis.
Thanks! De kist zit al zo goed als in elkaar, dus het volume blijft als zodanig (is groter uitgevallen, omdat ik eigenlijk een accu + lader in wilde bouwen (toch bijna 2 liter), maar dat is nu een vervangbare 16Ah LiPo geworden in de munitiekist (de radio zelf).
De basspijp heb ik ook al besteld. Deze is aan de voorkant deels afgerond (binnenin dus niet). Ik ging er namelijk (ten onrechte) van uit dat 7mm pijp geen poortruis ging opleveren op basis van ervaringen hier in het topic met dezelfde woofer (was alleen vergeten dat het in die voorbeelden over twee poorten ging haha).

Ik merkte wel dat als ik de kist wat lager tune (45-48Hz) weliswaar het bultje iets minder wordt, maar de poortsnelheid wordt ook wat minder. En dat is gewoon een kwestie van de poort iets langer maken.

Lastig. Zou 17,5 m/s teveel zijn qua ruis? Of wordt dat nog wel overstemd met het geluid zelf?

---edit---
Ehm, kan onderstaande kloppen? Ik heb zojuist de T/S parameters zelf ingevoerd (had hiervoor een project van Terrz geloof ik), zodat ik zowel vented als closed kom simuleren. Dat heb ik dus gedaan en de grafieken verschillen wel heel veel.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SY50NXG.png

Houd dat in dat vented echt een heel stuk harder en lager gaat? Want dan kan ik hem ook gewoon op 40Hz tunen, waardoor de poortruis "maar" 15 m/s is.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zXLPk7k.png

[ Voor 13% gewijzigd door barrymossel op 28-01-2016 16:09 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 05:59
barrymossel schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 15:20:
[...]

Thanks! De kist zit al zo goed als in elkaar, dus het volume blijft als zodanig (is groter uitgevallen, omdat ik eigenlijk een accu + lader in wilde bouwen (toch bijna 2 liter), maar dat is nu een vervangbare 16Ah LiPo geworden in de munitiekist (de radio zelf).
De basspijp heb ik ook al besteld. Deze is aan de voorkant deels afgerond (binnenin dus niet). Ik ging er namelijk (ten onrechte) van uit dat 7mm pijp geen poortruis ging opleveren op basis van ervaringen hier in het topic met dezelfde woofer (was alleen vergeten dat het in die voorbeelden over twee poorten ging haha).

Ik merkte wel dat als ik de kist wat lager tune (45-48Hz) weliswaar het bultje iets minder wordt, maar de poortsnelheid wordt ook wat minder. En dat is gewoon een kwestie van de poort iets langer maken.

Lastig. Zou 17,5 m/s teveel zijn qua ruis? Of wordt dat nog wel overstemd met het geluid zelf?

---edit---
Ehm, kan onderstaande kloppen? Ik heb zojuist de T/S parameters zelf ingevoerd (had hiervoor een project van Terrz geloof ik), zodat ik zowel vented als closed kom simuleren. Dat heb ik dus gedaan en de grafieken verschillen wel heel veel.

[afbeelding]

Houd dat in dat vented echt een heel stuk harder en lager gaat? Want dan kan ik hem ook gewoon op 40Hz tunen, waardoor de poortruis "maar" 15 m/s is.

[afbeelding]
Ik ben van 2x 50mm naar 2x 70mm afvoerpijpen gegaan (zelf de uiteinden afgerond) om de poortruis te verminderen. Lengte ongeveer 25cm in een kist van 22 liter, hij klinkt nu beter dan ooit te voren :9

Hij gaat minder diep, maar de bass is buiten 'harder' en draagt stukken verder. Het verbruik is wel exorbitant gestegen nu ik van 2 x 20W naar 2x50W ben gegaan :P. Maar goed, daar zeulen we die dikke accu's voor mee naar de festivals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Terrz schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:01:
[...]

Ik ben van 2x 50mm naar 2x 70mm afvoerpijpen gegaan (zelf de uiteinden afgerond) om de poortruis te verminderen. Lengte ongeveer 25cm in een kist van 22 liter, hij klinkt nu beter dan ooit te voren :9

Hij gaat minder diep, maar de bass is buiten 'harder' en draagt stukken verder. Het verbruik is wel exorbitant gestegen nu ik van 2 x 20W naar 2x50W ben gegaan :P. Maar goed, daar zeulen we die dikke accu's voor mee naar de festivals.
Haha, daar zit dus wel het verschil. Momenteel gebruik ik mijn kist en sub in principe binnen (met Chromecast Audio). In de zomer zal ie wat vaker buiten staan, maar ik ben een burgerlul geworden en wil/mag het apparaat niet meer kneiterhard zetten. Die paar keer dat ie hard gaat, staat ie nog niet eens vol open.

Zojuist de 70 mm basspijp binnengekregen en dat vind ik al een joekel. Ik denk dat ik die gewoon erin zet, zonder inkorten (nu 187mm lang, dat zou 42Hz getuned zijn). Denk dat dat prima is.

Maar die ene vraag blijft staan: kloppen die vented en closed simulaties??

En andere vraag: wat vul je nou precies in bij signal input? Overal hebben ze het over 100-en watts. En hoe werkt dat met een dual coil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
barrymossel schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:17:
[...]

Haha, daar zit dus wel het verschil. Momenteel gebruik ik mijn kist en sub in principe binnen (met Chromecast Audio). In de zomer zal ie wat vaker buiten staan, maar ik ben een burgerlul geworden en wil/mag het apparaat niet meer kneiterhard zetten. Die paar keer dat ie hard gaat, staat ie nog niet eens vol open.

Zojuist de 70 mm basspijp binnengekregen en dat vind ik al een joekel. Ik denk dat ik die gewoon erin zet, zonder inkorten (nu 187mm lang, dat zou 42Hz getuned zijn). Denk dat dat prima is.

Maar die ene vraag blijft staan: kloppen die vented en closed simulaties??

En andere vraag: wat vul je nou precies in bij signal input? Overal hebben ze het over 100-en watts. En hoe werkt dat met een dual coil?
Haha burgerlul, je moet gewoon tegengas geven als ze begint te mekkeren >:)

Tjah ik weet niet wat voor vermogen je er doorheen gaat pompen, maar met 50W blijft de air velocity onder de 20 steken, het is een beetje op het randje maar ik denk dat het mee valt. Met meer vermogen ga je wel echt last krijgen van poort ruis, maar zo hard mag je 'm toch niet zetten ;).

Als je 2 van die poorten in je kist zou bouwen weet je zeker dat je geen last hebt van poort ruis.

edit: je simulaties lijken wel te kloppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Terrz schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 23:46:
[...]

Haha burgerlul, je moet gewoon tegengas geven als ze begint te mekkeren >:)

Tjah ik weet niet wat voor vermogen je er doorheen gaat pompen, maar met 50W blijft de air velocity onder de 20 steken, het is een beetje op het randje maar ik denk dat het mee valt. Met meer vermogen ga je wel echt last krijgen van poort ruis, maar zo hard mag je 'm toch niet zetten ;).

Als je 2 van die poorten in je kist zou bouwen weet je zeker dat je geen last hebt van poort ruis.

edit: je simulaties lijken wel te kloppen
Zeker geen vrouw/vriendin?? ;) Zo werkt het helaas niet meer als je samen met een vrouw woont (of ze is lelijk, of een lelijke nerd, of je hebt onwijs geluk). :-(

Maar kan je alsnog eens uitleggen hoe het werkt met die input? Want ze hebben het allemaal over 500 Watt die ze erin pompen als ik zoek. Hoe moet ik nu de daadwerkelijke signal input power berekenen?

Enne, als ze een keer weg is, mag ie best open... ;) Maar niet met 25V want dan worden de buren boos... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
barrymossel schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 00:03:
[...]

Zeker geen vrouw/vriendin?? ;) Zo werkt het helaas niet meer als je samen met een vrouw woont (of ze is lelijk, of een lelijke nerd, of je hebt onwijs geluk). :-(

Maar kan je alsnog eens uitleggen hoe het werkt met die input? Want ze hebben het allemaal over 500 Watt die ze erin pompen als ik zoek. Hoe moet ik nu de daadwerkelijke signal input power berekenen?

Enne, als ze een keer weg is, mag ie best open... ;) Maar niet met 25V want dan worden de buren boos... :p
Niet meer nee ;).

Je hebt een dual coil subwoofer, dus pomp je er het vermogen in van beide kanalen van je versterker. Bij de TA2024 is dat bijvoorbeeld 2x20=40watt (maximaal volume). Bij een sterker bordje (zoals ik heb) is dat 2x50w=100W totaal wat je invoert in WinISD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Een TA2024 haal je amper 2x8W uit in 8 ohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik heb http://www.ebay.com/itm/T...-50Wx2-100W-/181694657565

Dus volgens hen 100W op 25V. Ik haal max 16V. Laten we zeggen 50W, dan heb ik nogal wat ruis. Kan ik ook een poort voor én achter maken, of gaat dat vervelend worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Aldus dhr Georg Ohm: I=V/R, ook wel P=U^2/R, ook wel Prms=U^2/2R
Een klasse D versterker is in theorie 100% efficient, maar voornamelijk door schakelverliezen kom je praktisch meestal uit op ongeveer 90%. Dat betekend dat je op 16V in 8 ohm per kanaal maximaal 14W output hebt, en dat is nog erg optimistisch ook.

Pagina: 1 ... 94 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink