2.1 Speakerset aansluiten op accu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sybeandringa
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-05-2023
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig om uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn wat betreft het maken van een eigen draagbare speaker.
Ik ben al tot een paar conclusies gekomen: Ik wil een 2.1 speakersysteem, zoals de Logitech Z623 gebruiken, met dus een extra subwoofer buiten 2 speakertjes. Ook weet ik dat ik deze speakers dan uit elkaar moet halen en de drivers en amplifiers moet verplaatsen in een draagbare doos.

Mijn vraag is echter: Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze speakers (in het geval van de Logitech Z623 een RMS vermogen totaal van 200 watt en een RMS vermogen subwoofer van 130 watt), die normaal van stroom worden voorzien door een stekker en een stopcontact, van stroom worden voorzien van een accu? En wat is het aantal watt en Ah dat de accu nodig heeft?

Bedankt,
Sybe Andringa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sybeandringa
Bedankt voor het doorlinken, heeft me zeker meer duidelijk gemaakt over de verschillende mogelijkheden. Echter heeft dit geen volledig antwoord op mijn vraag gegeven. Er wordt verteld over hoe je luidsprekers en versterkers aan een accu kunt aansluiten, maar wat nou als ik een al bestaande versterker uit een speakerset (zoals de Logitech Z623) haal, die dus verbonden is aan 2 speakers, 1 subwoofer, 1 3.5 mm jack kabel en aan het stopcontact voor stroom, hoe moet ik deze dan aanpassen om i.p.v. van het stopcontact stroom te krijgen van een accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:34

Cheezus

Luiaard

Kant-en-klaar: een omvormer ertussen zetten die =12v omzet naar ~230v. Dit is echter zeer inefficiënt omdat je speakerset dit intern ook weer omzet naar een lage gelijkspanning.

Met kennis van zaken: de interne voeding van de set doormeten en kijken met welke spanning intern wordt gewerkt. Vervolgens de spanning van je accu omzetten naar de benodigde spanning(en) (bijvoorbeeld =12v naar =5v) en de voeding van de set by-passen.

Een autoradio/versterker en speakers is natuurlijk veel makkelijker omdat die rechtstreeks op 12v van je accu werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:42
Draagbaar en 200W gaat gewoon niet samen, of het is zwaar. Die speakersetjes hebben vaak ook relatief kleine speakers met laag rendement. Ik zou er dus niet aan beginnen en dat topic bekijken voor alternatieven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sybeandringa
Okeey, heel erg bedankt voor de hulp! Ik ga dan maar kijken naar alternatieven :)
Pagina: 1