Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.198 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-09 13:05
Hoi iedereen, na vorig jaar een kistradio te hebben gemaakt die groot, lomp, zwaar en niet zo efficiënt (denk ik, zijn die 8" autosubs met oranje surround efficiënt?) wil ik nu iets bouwen dat in m'n tas past. Ik zat te denken aan de Boominator mini V2 die past net wel/net niet. Maar nu las ik veel dingen over slechte kwaliteit van die monacors. Is dit heel goed hoorbaar, zo goed dat het echt niet meer mooi is? Of is het alleen goed te horen als je binnen bent, en er heel goed naar luistert? Prijs die ik er aan uit wil geven is ongeveer 200eu. Heeft iemand nog andere suggesties?
Groetjess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
@barrymossel

De grafieken van WinISD laten precies zien in welk gebied basreflex harder speelt en wat er gebeurt als je de afstemfrequentie verandert; er zit duidelijk verschil tussen de grafieken. De antwoorden op je vragen zijn op internet te vinden. Misschien kan ik je wat op weg helpen: Welk frequentiegebied is relevant? Hoeveel dB verschil zie je? Hoeveel dB verschil moet je hebben voor een hoorbaar verschil? En voor een verdubbeling in waargenomen geluidssterkte? Hoe diep gaan de verschillende behuizingen?

Je zou bijvoorbeeld met een equalizer kunnen spelen en de lage frequenties wegfilteren die je krat niet kan weergeven. Of een flinke bult maken waar je krat die ook heeft enz.

@ottermannetje

Die autosubs met gekleurde surrounds zijn niet zo best en daar is de prijs dan ook naar. Ze zijn goed genoeg voor een kratradio, maar verwacht er geen bas van.

[ Voor 11% gewijzigd door TBTL op 30-01-2016 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-09 13:05
@tbtl nee dat heb ik dus gemerkt, heel veel vermogen nodig voor een beetje geluid. En ook nog eens groot en zwaar dus daarom wil ik iets veel kleiners gaan bouwen. Die met de 8" subs licht nu uit elkaar voor een fatsoenlijke verflaag zodat hij de verkoop in kan zodat ik geld heb voor een nieuwe. Want ook al is het geluid niet zo goed, het is nog altijd een stuk harder/lager dan iets uit de winkel voor dat geld.
Maar ik ben dus opzoek naar iets nieuws, iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ha jongens,
ik ben bezig voor een leuk speakertje voor me vriendin. nu gebruik ik een computervoeding van 1,5 ah, een maxamp en blouthooth 4.0, alles werkt prima maar bij een streepje gaat hij al moker hard waardoor als ik hem op vol volume zet ik de speakers opblaas(10 cm pioneer 190w). ik heb al geprobeerd de maxamp te unmodden maar dat had te weinig resultaat. heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? ook me voeding krijgt het zwaar als ik hem te hard zet.

Gr Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2016 @ 18:00:
ha jongens,
ik ben bezig voor een leuk speakertje voor me vriendin. nu gebruik ik een computervoeding van 1,5 ah, een maxamp en blouthooth 4.0, alles werkt prima maar bij een streepje gaat hij al moker hard waardoor als ik hem op vol volume zet ik de speakers opblaas(10 cm pioneer 190w). ik heb al geprobeerd de maxamp te unmodden maar dat had te weinig resultaat. heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? ook me voeding krijgt het zwaar als ik hem te hard zet.

Gr Daan
Klinkt apart. Ik weet niet met wat je met "een streepje" bedoelt, maar wat voor geluidsbron gebruik je? Wellicht ligt het daar aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:08
Als je de mod goed ongedaan hebt gemaakt (de twee spoortjes goed dichtgesoldeerd) is je volume gehalveerd. Verder kun je heel gemakkelijk een potmeter toevoegen. Dat moet samen afdoende zijn. Ik had in met de modded versie (standaard) zonder potmeter hetzefde probleem toen ik de versterker op mijn iMac aansloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

barrymossel schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 15:20:
[...]

Houd dat in dat vented echt een heel stuk harder en lager gaat? Want dan kan ik hem ook gewoon op 40Hz tunen, waardoor de poortruis "maar" 15 m/s is.

[afbeelding]
Vented gaat inderdaad harder en dieper. Maar zomaar lager tunen kan niet zonder nadelen. Als je deze set buiten gaat gebruiken dan 'waait' al het laag flink weg (verspreid zich over 360graden), daarom heb je die exorbitante piek nodig, die geeft hem een lekkere beuk in het geluid.

Als hem binnen gaat gebruiken heb je dat nadeel niet, sterker nog, je hebt dan 'room gain'. Een subwoofer die al bij 50Hz langzaam afvalt en een -3db punt heeft bij 35Hz kan in een kamer veel strakker klinken met veel power in het 30Hz bereik (veel dieper gaat muziek niet). Buiten heb je daar niets aan.

Dus een sub die voor buiten getuned is binnen gebruiken resulteert in een lelijk bonkende sub met overdreven veel laag. Een binnen sub buiten gebruiken is ook niet ideaal. Een middenweg kan zijn om twee reflexpijpjes gebruiken en er eentje dicht stoppen als je hem binnen gebruikt (dan verlaagt de tuning sterk) en open te houden als je buiten speelt. Dan heb je buiten misschien wel poortruis, maar daar zou ik me niet al te druk om maken.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 07-02-2016 22:23 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
JvS schreef op zondag 07 februari 2016 @ 22:22:
[...]

Vented gaat inderdaad harder en dieper. Maar zomaar lager tunen kan niet zonder nadelen. Als je deze set buiten gaat gebruiken dan 'waait' al het laag flink weg (verspreid zich over 360graden), daarom heb je die exorbitante piek nodig, die geeft hem een lekkere beuk in het geluid.

Als hem binnen gaat gebruiken heb je dat nadeel niet, sterker nog, je hebt dan 'room gain'. Een subwoofer die al bij 50Hz langzaam afvalt en een -3db punt heeft bij 35Hz kan in een kamer veel strakker klinken met veel power in het 30Hz bereik (veel dieper gaat muziek niet). Buiten heb je daar niets aan.

Dus een sub die voor buiten getuned is binnen gebruiken resulteert in een lelijk bonkende sub met overdreven veel laag. Een binnen sub buiten gebruiken is ook niet ideaal. Een middenweg kan zijn om twee reflexpijpjes gebruiken en er eentje dicht stoppen als je hem binnen gebruikt (dan verlaagt de tuning sterk) en open te houden als je buiten speelt. Dan heb je buiten misschien wel poortruis, maar daar zou ik me niet al te druk om maken.
Thanks, dat is een optie waar ik echt iets aan heb. Of ik er helemaal blij mee moet zijn weet ik niet haha. Ik heb hem in de winter nogal wat thuis binnen gebruikt (dichte test-kist), maar juist in de zomer zal ik hem in de tuin en op vakantie gebruiken.
De reden waarom ik voor één pijp had gekozen is omdat dat beter past in mijn "design" en qua ruimte. Toch vind ik de optie met twee pijpjes interessant, zeker omdat ik hem binnen toch niet vol open zet.

Aan de andere kant vond ik hem in gesloten behuizing ook prima klinken. Dus ook de lager getunede versie is een verbetering t.o.v. de gesloten versie die ik de afgelopen maanden heb gebruikt (zie onder - geel is gesloten). Of is dat geen goede conclusie?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zXLPk7k.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 22:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Moeilijk te zeggen. Dat ding kan bonkerig worden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Na twee jaar geen kistradio meer gebouwd te hebben begon het vorige kerstvakantie toch weer te kriebelen. Ik ben aan de gang gegaan met een kist die vooral een mooie uitstraling en goed audiokwaliteit moest hebben. dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vKXiqXX.png

Allereerst, de geluidskwaliteit van deze BNS E14 woofer en tweeter set is echt fenomenaal. Heb een mooi setje via marktplaats op de kop kunnen tikken en kan alleen maar lof uitspreken over hoe helder en mooi het geluid is wat ze produceren.

Nog wat andere plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gp4v2hH.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5wNq2Ma.png
Met speakerdoek, wat ik erop druk wanneer ik de kist verplaats ivm de kwetsbaarheid van de conussen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4LnDa7Z.png
Achterkant met bedieningspaneel van geborsteld RVS wat ik heb laten uitlaseren.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/evYqJRK.png
Closeup.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ADCDjgR.png
Binnenkant met twee klankkasten voor elke woofer.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/d8INh52.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IT7aLdh.png
Elektronica compartiment.

Specificaties (Komt uit de beschrijving van het youtube filmpje; YouTube: Homemade suitcase bluetooth boombox)

Electrical components:

-TPA 3316:
2 x 50w RMS
24V operating voltage
20 Hz – 30 KHz
-BNS E14 two way system:
60w RMS
8 Ohm
55 Hz – 30 KHz
91dB
-Bluetooth receiver with 3,5mm jack output:
5V operating voltage
-12V 7,2 amp battery
-12V led strip
-12V to 24V step up converter
-12V to 5V step down converter
-DC charging socket
-1 Led and 5 normal switches
-LCD volt meter

Case components:

-1950s Vulkanfiber ‘Bussemer’ suitcase
-Brushed stainless steel control panel
-Homemade cloth speakergrill
-MDF reinforcements and frame
-Cotton inner dampening material

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Ooooeeeh hele fraaie boomcase!

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister(ious)
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Na lang wikken en wegen, lezen en bestuderen ook besloten om iets te gaan maken. Ik houd ervan om dingen gelijk goed te doen, nadeel heeft vaak wel dat dit een prijskaartje heeft.

Met gelijk goed doen bedoel ik dan ook het bouwen van een Boominator.

Ik heb dit forum doorgelezen en het is me opgevallen dat er bijna 2 jaar geleden al in dit forum gesproken werd over de toepassing van LiFePO4 battery packs, accu's of cellen icm met een pcm of bms. Wat mij opgevallen is dat deze in tussentijd (de afgelopen 2 jaar) nauwelijks beter beschikbaar zijn gekomen in Nederland laat staan dat ze goedkoper zijn geworden. Heeft iemand een idee wat hiervan de belemmerende factor is? is het de wetgeving die de zaken belemmerd of heeft de techniek die de afgelopen jaren niet zulke grote sprongen meer gemaakt?

Ach ja het zij zo, na lang zoeken heb ik besloten de bouw te beginnen met het samenstellen van het midden compartiment, zodat aan de hand daarvan de totale omvang van het midden compartiment voor de boominator kan vast stellen.

Vandaag dus de eerste onderdelen besteld, aangezien de stroom voorziening het belangrijkste is heb ik toch gekozen voor de prijzige LiFePO4 oplossing.

Mijn battery pack zal 12V 10AH worden en bestaan uit de volgende onderdelen in een 4S schakeling:
- Cellen: 4x 38120S headway cell, 10AH with screw terminal
- Houders: 4x 38120/38140 Headway battery holder
- Connector: 3x 38140S/38120S Headway battery connector
- PCM/BMS: 1x LiFe Battery 4S 12.8V 8A PCM Protection Circuit Module BMS 4S8W005
- Charger: 1x Smart Charger 14.6V 2A for 4S 12.8V LiFe Battery

Nu het gedeelte waarvoor ik alles nog moet aanschaffen omdat ik over de concrete verdere indeling nog niet heel zeker ben.

Ik ben er vrijwel van overtuigd dat ik voor de Boominator Speakerpack met de P-Audio PHT-407N Neodymium driver ga. Om die het meest optimale te benutten zou een mini DSP optimaal zijn maar omdat het geheel al redelijk prijzig lijkt te worden is dit één van de factoren waar snel op te bezuinigen valt.

Maar als ik voor de DSP ga dan lijkt mij de uitvoering van Wesley met een dubbele MaxAmp versterker het meest. Indien ik dat niet doe ga ik voor een enkele Maxamp icm de juiste analoge filter componenten om hoog en laag te scheiden.

De opties die ik tot nu toe overweeg zijn als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://i927.photobucket.com/albums/ad115/Misterious_Pics/Boominator/opties_zpsghglmnvy.jpg
Optie 3 is aantrekkelijk omdat de C-Amp onderandere de functie van de accusafe heeft, de optie bied voor zonnepanelen en het aansluiten van 5V tbv USB over de kwaliteit van de versterker ben ik niet op de hoogte, ik kwam erachter dat Nederland er niet bij staat in de bezorgmogelijkheden van Canopysound ik hoop dat ze binnenkort mijn mailtje hierover willen beantwoorden.

Ik hoor graag van jullie die hier al langer bekend mee zijn welke opties er nog meer zijn om te overwegen zolang verdiep ik mij hier namelijk nog niet in en er is zo gruwelijk veel mogelijk.

Ik zal proberen jullie in het verdere proces op de hoogte te houden

MVG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Die C-AMP 1224DSP vind ik erg interessant. Is die überhaupt al te koop? En voor welke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Mister, ik zou een 10AH LiFe in UB1280 formfactor halen. Redelijk goed(koop) verkrijgbaar en makkelijk te gebruiken. LiFe+cAMP+PHT407N is een krachtige setup die relatief goedkoop en makkelijk te maken is.

Barry, de ontwikkelaar van de cAMP (gMarsh) heeft aangegeven dat hij momenteel andere prioriteiten heeft. Wat hij met die print probeer te doen is enorm moeilijk en kost veel tijd en geld. Ga er maar niet van uit dat hij niet in de nabije toekomst op de markt komt. Als het toch gebeurt zal er een flink prijskaartje aan hangen (~300€)

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Ik dacht dat de cAMP al beschikbaar was? Grootste nadeel van de cAMP imo is dat het slechts een 2 kanaals versterker is met een DSP. Slaat de plank aardig mis als je het mij vraagt, gezien je essentieel maar 1 kanaal hebt, met gescheiden hoog en laag. Wanneer de aantallen wat zakken kun je zo'n amp wel <€150 verkopen verwacht ik.

Fun fact:
Saturnus is hier afgelopen weekend geweest, erg cool om mee te kunnen praten over de geschiedenis van de Boominator en de nieuwe projecten die eraan komen :).

[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 21-02-2016 20:10 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
De cAMP standard is beschikbaar (1x TPA3118 BTL versterker, LT3652 MPPT lader, 5V usb output, ATTiny voor aansturing)
http://canopysound.dk/en/camp-standard

De cAMP 1224 DSP niet (vierkanaals, met DSP en dynamische DC-DC en wat andere dingen):
http://canopysound.dk/en/camp-1224dsp

Die laatste komt dus mogelijk helemaal niet op de markt, maar dat is afhankelijk van de ontwikkelaar gMarsh.

Leuk man! Nieuwe projecten van jouw of zijn kant? Hij zal het wel druk hebben met de launch van de Soundboks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ah, leuke versterker dus, die alleen niet echt een prijskaartje heeft voor de huis-tuin-keuken kist. De functionaliteiten an sich vind ik wel erg interessant. Zijn er hier geen mensen die zelf zo'n versterker of afgeleide ervan willen ontwerpen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Nu online
Graag, helaas geen tijd meer voor door vele andere opdrachten die net wat verder dan kistradio's gaan :(. Denk dat er wel een andere hobbyist bij is die dit wilt oppakken. Zelf wil ik nog wel een bluetooth module op de markt brengen iets later dit jaar. Ben nu al een tijdje aan het testen met een bluetooth module op een andere product en het bereik is echt gigantisch :).
Probleem met "nieuwe" producten laten fabriceren zijn altijd de opstartkosten, zie ook de hoge prijs van de C-Amp, al wordt daar zo te zien gewoon een gezond marge aangehouden ;).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Daarom is het fijn als een hobbyist hier eens naar wilt kijken. Ik ben ook niet te beroerd om wat in de kosten te delen en ik denk zeker dat hier veel mensen interesse hebben in bepaalde functionaliteiten die we ook zien bij die C-Amp.

Als iemand de kennis heeft en hier eens naar zou willen kijken, dan houd ik me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
ik heb een tijdje geleden een speaker gemaakt op basis van het ontwerp van terrz
echter omdat deze achteraf veel te groot is geworden voor mijn toepassing kan ik iemand anders misschien blijmaken met de speaker/onderdelen.
het liefst in 1x weg maar losse onderdelen kan ook.
PB bij interesse/informatie
maarten30 in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"

[ Voor 3% gewijzigd door maarten30 op 01-03-2016 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Nu online
Hier ook wel het delen waard denk ik :).
https://www.kickstarter.c...wered-speaker/description

Afbeeldingslocatie: https://ksr-ugc.imgix.net/assets/005/446/389/fc95df4fe6b1fbec19cf3e8d6994a34a_original.png?v=1456757469&w=680&fit=max&auto=format&lossless=true&s=902bc762a810e88a376ec39326ce4952

Erg cool om te zien, hoe een bedrijfje van een standaard "kistradio" verkopen naar een veelbelovend bedrijf is gegaan :).

[ Voor 26% gewijzigd door wesleytjuh op 01-03-2016 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister(ious)
  • Niet online
wesleytjuh schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:14:

[afbeelding]

Erg cool om te zien, hoe een bedrijfje van een standaard "kistradio" verkopen naar een veelbelovend bedrijf is gegaan :).
Als je er geen creditcard voor nodig was hadden ze alweer een klant extra gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 05:59
wesleytjuh schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:14:

[afbeelding]

Zou 'm net hier plaatsen, ziet er goed uit dat ding zeg! Ik ben heel benieuwd hoe die klinkt in het echt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Woa; bekeek net even dat filmpje met "People react to...". Ik dacht eerst; hm... mooi compact dingetje. Totdat die ene gast 'm op z'n schouder tilt. Dat ding is huge!

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Nu online
Aan de versterker zou het in ieder geval niet moeten liggen ;). Ik hoop binnenkort een demo modelletje te kunnen beluisteren, ga sowieso even langs de presentatie in Amsterdam denk ik. Toch wel leuk om te zien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Scyth schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:07:
Woa; bekeek net even dat filmpje met "People react to...". Ik dacht eerst; hm... mooi compact dingetje. Totdat die ene gast 'm op z'n schouder tilt. Dat ding is huge!
66x43x32cm en krap 15kg. Valt op zich nog mee, oogt alleen groot omdat het rechtop staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil een autoversterker aansluiten in mijn auto en dan met mijn telefoon als geluidsbron , alleen ik krijg er geen geluid uit terwijl het groene power lampje wel brand , hoe doen jullie dit in de kist/kratradio's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
Iets meer info over hoe je het aangesloten hebt is nodig voordat er een zinnig antwoord op gegeven kan worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon, rood op de + van de accu - op een metalen punt van de gordelspanner en een lusje van de + naar de rem+ en dan de speakers aangesloten , en dan via een tulp naar 3.5 mm jack naar mijn telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Dit is wel meer een vraag voor het kleine vragen topic, niet echt een kistradio vraag. Maar je hebt nu je telefoon rechtstreeks aangesloten op een eindversterker? Het is niet echt logisch om te doen, maar dat zou op zich wel geluid moeten geven (eerder te hard). Komt er wel een (zachte) ruis uit je speakers? Gebruik je de line in op de versterker? Staat de gain een beetje open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de gain staat open en de speakers geven geen ruis , mijn telefoon is inderdaad rechtstreeks verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister(ious)
  • Niet online
Ik ben nog even aan het nadenken geweest, ik luister best veel radio, nu leek het met fijn om mijn Boominator ook als radio te kunnen gebruiken, omdat de Kwaliteit van DAB+ veel beter is dan gewone FM leek het mij het mooist om een DAB+ module te gebruiken. Helaas zijn die nog niet zo ruim beschikbaar of afschuwelijk duur. Nu vroeg ik me af of ik het radio module gedeelte uit een Portable radio zou kunnen gebruiken om in mijn Boominator te plaatsen, mijn belangrijkste vraag daarbij is hoe zuinig is zo'n ding in vergelijking met de rest van de opstelling... de laadstroom/netstroom van het radiootje is geloof ik 5V.... maar dit zegt natuurlijk niets over het verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 11:32
Goed, enige tijd terug al een bericht geplaatst met wat vragen mbt het bouwen van een portable bluetooth speaker, met daarop volgend nuttige feedback.

Het doel is om een speaker te maken welke beter klinkt dan de gangbare speakers die te krijgen zijn in de winkel en voor minder geld. en er een beetje chique uit ziet.

Het Budget (richtlijn) is €200,-

Ik ben op het ZBA forum ook goed geholpen door een forumlid echter is hij door prive redenen niet meer in staat mij verder te helpen en verder lijkt er weinig animo te zijn voor portable audio.

Zodoende wil ik hier verder gaan.

Hier de link naar mijn eerste post : http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44843792
Hier de link naar het topic op ZBA forum: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=22678
Nu ben ik wat verder.

Als drivers heb ik de Tangband w5-1611 gekozen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/roRifgxoxPdvxU9bjYXreUx1/thumb.jpg

Met feedback van ZBA ben ik tot een kist gekomen met 2x 11 liter met slotpoort getuned op 60Hz

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lVFyXsSFZNTuxQ1Jek3w4MUW/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ro5nLHBxndxiky35ZonnVz2Z/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wT4U9gBw6IMiQB3cVxIDeFIA/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1BcKc6WKNFm2s4rlDPdX3qkj/thumb.png

Dat is in mijn ogen nog handzaam genoeg.

Nu kwam hier laatst een 2x30w sure bordje langs welke ik erg interessant vind, ik heb contact gehad met sure om een en ander te verduidelijken en denk wel dat ik het wil gaan proberen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/p5KAq1Q4eCzYmAtQJz18ZPKK/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RyeetKX2GvfedqDkpnFOEN8K/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zQTb6upi25VItoKpQqtCdooo/thumb.png

Bluetooth 4.0 ivm de hogere kwaliteit audio die ondersteund word lijkt me goed, tevens weet ik dat het vermogen niet gehaald gaat worden, de drivers zijn 8Ohm en het opgegeven vermogen is op 24v.

De ingebouwde laadmogelijkheid, de ontlaad beveiliging en BT 4.0 vind ik een erg handige combi. tevens switcht hij zelf van voeding als er 230 aangesloten word en schakelt hij uit als het voltage te laag word.

Kan ik hiervoor een lipo 3S accu gebruiken uit de modelbouw ? Het maximale laadvermogen van het bord is 12.6v, als netvoeding een adapter of netsnoer met intern in de speaker een omvormer naar 24v.

ik twijfel nog over het gebruik van een volume knop, of dat ik de bron gebruik voor het volume...

Ik wil het geheel maken van 18mm meubel paneel (voor de looks) en de wandjes binnen maken van 9mm multiplex.

Wat zie ik over het hoofd of kan ik 't apparaat in elkaar gaan knallen ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Nu online
Houd er wel rekening mee dat Chinezen over het algemeen erg slecht zijn in antenne design. De Sure Bluetooth versterkers hebben bijvoorbeeld maar een range van 2-3 meter. Terwijl bijvoorbeeld de module die wij in de soundboks gebruikt hebben zelfs indoor door muren heen 20-25 meter haalt en outdoors zelfs 70+ meter.

Ik hoop ook dat ze het groundloop/static noise probleem hebben opgelost in deze Sure module. Dit is iets waar je erg snel last van hebt bij Bluetooth door de frequentie waarop het geheel werkt. Er is overigens geen reden om BT4.0 over BT3.0 of zelfs BT2.1 te kiezen overigens, zolang er maar gebruik gemaakt wordt van de juiste codecs. Er is nagenoeg niks veranderd op audio gebied in de laatste BT revisies.

Je kunt inderdaad een modelbouw 3S gebruiken, maar zorgt wel voor enige vorm van protectie, dus gebalanceerd opladen, en een lipo alarm erop die alle cellen in de gaten houdt (is gewoon verkrijgbaar bij modelbouw winkels).

[ Voor 22% gewijzigd door wesleytjuh op 03-03-2016 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Dan heb ik het bluetooth verhaal verkeerd begrepen denk ik, thx.

Als ik een accupack maak van losse cellen heb ik dan nog die balanceerder / alarm nodig ? Ik zal ook een mail naar Sure sturen en vragen of dat er op zit... Er zit namelijk een beveiliging op het bord welke uitschakelt wanneer de spanning te laag word...

Ik vind het ook wel een leuke gimmick dat de BT naam gewijzigd kan worden eigenlijk :P

Er vanuit gaande dat jullie bord niet vrij verkrijgbaar is/niet in mijn prijsklasse valt... Weet je een alternatief welke met lithium accu werkt ?

Gezien de ruimte die ik heb gaat een loodaccu gewoonweg niet passen vrees ik. Zo wel is de keuze een stuk makkelijker...

[ Voor 15% gewijzigd door douwe.nl op 03-03-2016 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edje_king
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25
Hallo allemaal!

Ik volg dit forum geregeld en bouw vanaf jongs af aan al portable speakers, dit begon simpel en is uitgegroeid tot een echte hobby met steeds betere kratradio's. Hieronder mijn laatste project, wou deze creatie graag met jullie delen...

Onderdelen:
- TA2020 12-15V versterker
- Tangent speakers
- Loodgel accu 12V 7.2Ah
- Marmitek Boomboom 75 Bluetooth Muziekontvanger
- Usb lader voor mobiel etc.
- Scheidingsfilters
- Speaker front cover

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0ve6gqjlutg.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hxnprmfdgaq.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/epxt6d22nja.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ujtpnlfmwf8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/94f3w2pw44n.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ul1p8rxtmmr.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pw0172cq8r0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0zmqvkiuuk2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/l5spnpovf4w.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
edje_king schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 17:27:
Hallo allemaal!

Ik volg dit forum geregeld en bouw vanaf jongs af aan al portable speakers, dit begon simpel en is uitgegroeid tot een echte hobby met steeds betere kratradio's. Hieronder mijn laatste project, wou deze creatie graag met jullie delen...

Onderdelen:
- TA2020 12-15V versterker
- Tangent speakers
- Loodgel accu 12V 7.2Ah
- Marmitek Boomboom 75 Bluetooth Muziekontvanger
- Usb lader voor mobiel etc.
- Scheidingsfilters
- Speaker front cover

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wow Ed, wow! Echt te gaaf. Wow.

Hoe ben je zo bij deze hobby gekomen? En heb je nog meer foto's van andere creaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edje_king
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25
Eerdere versies heb ik allemaal weer gesloopt voor een nieuw project, zonde eigenlijk... Hoe ik bij deze hobby ben gekomen, goeie vraag... Vroeger sloopte ik altijd alles open om te zien wat voor techniek er in zat, zo dus ook met audio speakers. Mijn eerste portable speaker had ik gemaakt met batterijen die ik allemaal aan elkaar vast had geknoopt, experimenteren en nog eens experimenteren. Mijn eerdere kistradio's zaten vol met neon etc. hoe meer hoe beter, na verloop van tijd ligt de nadruk steeds meer op eenvoud en worden de speakers steeds stijlvoller.

Bedankt voor je reactie btw, leuk om te lezen, heb er veel tijd aan besteed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Ziet er strak uit hoor!

Hoe ben je tot deze speaker combi gekomen ? Van een bestaand 2 weg ontwerp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
ik dacht eerst he die heeft in het verkeerde forum gepost ... namelijk het grote zelfbouw speaker topic :+
Het ziet er zo goed uit dat ik eigenlijk niet had verwacht dat dit een kistradio is :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Nu nog twee een set wielen eronder en je hebt een balance board :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:28

JTfoto

Work hard

Hallo allemaal!

Ik wilde voor komende zomer weer eens gaan experimenteren met het bouwen van een mooie bluetooth speaker. Het idee is om een relatief kleine (bluetooth) speaker te maken (formaat rond de 20x20x30cm o.i.d.) en zoveel mogelijk bereik van het geluidsspectrum weer te geven (dus ook het nodige in het laag/sublaag). De uitdaging hierin zit 'm natuurlijk in het kiezen van de juiste componenten en bij het maken van de juiste behuizing, zodat de speakers en de behuizing goed op elkaar afgestemd zijn.

Nu had ik het idee om te gaan voor een 2 weg systeem met basreflex (of eventueel met passieve radiatoren). Als versterker zat ik te denken om iets als een TA2024 te gaan gebruiken (of eventueel een model die nog wat meer vermogen heeft wanneer dit nodig is voor de uitgekozen speakers).

Daarnaast zou ik ook graag een relatief compacte accu gebruiken die niet al teveel weegt, zodat het gewicht van de totale speaker beperkt blijft. Zou zo'n battery pack voor telefoons (van rond de 10000mAh) daar bijvoorbeeld aan kunnen voldoen, of moet ik dan echt gaan zoeken naar een goede lithium-ion accu?

Nu vroeg ik mij af of jullie mij misschien wilden helpen met het uitkiezen van geschikte speakers en bij het nadenken over een goede behuizing. Ik was zelf aan het kijken op de site van tangband, en hun lijken wel een aantal speakers te hebben die zouden kunnen voldoen aan mijn wensen. Hieronder staan een aantal opties, graag hoor ik of een van jullie wellicht al ervaring heeft met deze speakers of adviezen heeft welke van de speakers het beste is om te kiezen:

Tweeter/midrange:
http://www.tb-speaker.com/products/w2-780sd
http://www.tb-speaker.com/products/w2-748sg
http://www.tb-speaker.com/products/w1-1070sh

Woofer:
http://www.tb-speaker.com/products/w5-610sf
http://www.tb-speaker.com/products/w4-2089
http://www.tb-speaker.com/products/w4-792sj
http://www.tb-speaker.com/products/w5-1138smf
Verder lijken dit mij nog een interessante opties, vanwege de passieve radiatoren en bij sommige modellen (zoals de PR-10A) een goed sub-bereik (tot 40Hz laag): http://www.tb-speaker.com/en/news/detail/46

Ik besef me dat enkele van deze speakers in elkaar overlopen wat betreft het frequentie bereik. Wellicht dat dat met het bouwen van filters o.i.d. in balans te brengen (heb hier totaal geen ervaring mee, vandaar de vraag)

Graag hoor ik van jullie hoe jullie erover denken en wat eventuele mogelijkheden zijn(Geld is niet een heel groot probleem, het mag best rond de 100-150 euro zitten)! Mochten jullie nog vragen hebben hoor ik het ook graag, dan ga ik proberen die te beantwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Een Dayton ND105 in een gepoorte behuizing met een kleine dome tweeter er bij? Komt tot 50Hz in 6 liter en draait prima op een TA2024 of TPA3116. Actief filtertje voor de versterker; woofer op het ene kanaal, tweeter op de ander. Lithium pack als voeding en je hebt een klein bass monster die 10+ uur kan draaien en ook nog redelijk lichtgewicht is.

Wel een grotere uitdaging en duurder dan een stel autospeakers met een autoversterker, maar daar is het resultaat dan ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
Iemand enige ervaring met een BBE Sound Processor bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
lutkeveld schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 12:52:
... woofer op het ene kanaal, tweeter op de ander...
Geeft dat je muziek wel goed weer? Voor mijn vader heb ik een oude radio gemoderniseerd en aangezien daar maar 1 speaker in zat heb ik die op maar 1 kanaal aangesloten van een TA2024. Dat klinkt op zich prima, maar bij sommige muziek (Bob Dylan - Hurricane) mis je best wel wat van het geluid (viool).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Wel een stereo naar mono circuitje gebruikt op de input? Anders zit daar je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Nee, bedacht ik me pas later toen alles al in elkaar zat. Weet ook dat dat het probleem is/was. Maar doe je dat dus ook bij de radio die je zojuist omschreef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Laatst online: 01-04 05:49
edje_king schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 17:27:
Hallo allemaal!

Ik volg dit forum geregeld en bouw vanaf jongs af aan al portable speakers, dit begon simpel en is ...
Zeer gaaf gedaan, echt petje af voor de houtbewerking die hiervoor nodig is. Vooral icm glanzende lak. Helaas valt nu wel op hoe 'lelijk' zo'n schakelpaneel is :P. Klinkt het ook nog goed?

@douwe.nl: Volgens mij verkoopt Sure zelf ook Lipo charging printjes als extension boards. Over de kwaliteit hiervan durf ik echter niets te zeggen. Zoals ik het lees, schakelt de versterker alleen de boel alleen uit als het geheel onder een bepaald voltage komt, opladen is een ander verhaal (van lithium batterijen iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Deejac schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 17:46:
[...]

@douwe.nl: Volgens mij verkoopt Sure zelf ook Lipo charging printjes als extension boards. Over de kwaliteit hiervan durf ik echter niets te zeggen. Zoals ik het lees, schakelt de versterker alleen de boel alleen uit als het geheel onder een bepaald voltage komt, opladen is een ander verhaal (van lithium batterijen iig).
Ik had nog over dit stukje hen gelezen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/k4dxZUklRm8WxoiL1uksxc6W/full.png

3500Mah accu krijg je dan, wat valt er te zeggen over de accuduur bij het gebruik van 8Ohm speakers met dit sure bordje ?

Beetje aan het zoeken geweest, klopt dit ?

Als ik per kanaal 1 watt gebruik + het standby verbruik van 0.64Wh kom ik op een verbruik van 2.64Wh

Q = E x 1000/V

E = 2.64

V = 12.6

Q = 209mAH

3500mAH / 209mAH = 16.74 uur.

Ik heb Winisd nu even niet bij de hand om de SPL bij 1 watt te bekijken dus heb geen id hoe ik dit moet inschatten, het lijkt me erg optimistisch

Ze geven 15w aan 8Ohm op bij 19v of bij 12.6v op accu

Ruim voldoende en gezien er in BT 2.1 en BT4.0 geen verschil in audio kwaliteit zit tenzij de gebruikte codecs anders zijn, wat ik niet terug zie in de spec's lijkt me dit een haalbaar iets.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fZzA1truOnA9NaJaiMzmQ9Cw/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CvNjXlSuOVYxvT9HGWdEsuPL/full.png

[ Voor 15% gewijzigd door douwe.nl op 04-03-2016 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:01

thijsco19

KTM 990 SMT

Daarnet me Bluetooth speaker afgemaakt.
Bestaande uit:Afbeeldingslocatie: http://i1280.photobucket.com/albums/a500/thijsco19/Mobile%20Uploads/th_DSC_1728_zpsuymfdggx.jpg
(klikbaar)
Een gaatjes patroon geboord voor de speakers.

Afbeeldingslocatie: http://i1280.photobucket.com/albums/a500/thijsco19/Mobile%20Uploads/th_DSC_1729_zps7t4nshhy.jpg
(klikbaar)
De onderdelen, minus de speakers.

Afbeeldingslocatie: http://i1280.photobucket.com/albums/a500/thijsco19/Mobile%20Uploads/th_DSC_1730_zpswurvim6i.jpg
(klikbaar)
Alles aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://i1280.photobucket.com/albums/a500/thijsco19/Mobile%20Uploads/th_DSC_1732_zps1qjboatu.jpg
(klikbaar)
En een totaal plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://i1280.photobucket.com/albums/a500/thijsco19/Mobile%20Uploads/th_MOV_1734_zpsxehi598b.mp4
(bovenstaande is een filmpje, klikbaar)
En een test filmpje, in het begin zit een kleine hapering maar dat is omdat ik met dezelfde telefoon het filmpje opnam.

Gaat nog best wel hard! :D

Gelijk nog een vraagje; op lage volumes is er een ruis hoorbaar, is dat doordat ik zowel de bluetooth audio ontvanger en versterk op 1 step up converter heb aangesloten? Hoe is die ruis op te lossen?
Is er een betere bluetooth ontvanger beschikbaar voor een 5V voeding?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
We zijn weer wat verder met de subwoofer. Handvatten erin:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Wog474h.jpg

Baspijp erin. Wat een verschil. Je hoort goed dat ie harder en lager gaat. En totaal geen last van poortruis. Althans ik heb hem nog niet vol open durven zetten. De buren stuurden nu al een appje om te vragen wat er aan de hand was :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HDh1K1r.jpg

En WS2812b ledstrip erin die als VU meter voor de sub fungeert.

Nu nog wat netter afwerken, schuren, schilderen (heb een of andere militair groene verf gekocht). Twijfel of ik nog een laag Warnex eronder doe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Dr komen top projecten langs waar ik stiekem wel een beetje jaloers op ben ;)

Voor deze zomer wil ik graag zelf een kist bouwen. Ik heb een TA2024, MP3 decoder board, XLR plug voor de lader en een lader. Accu ga ik volgende week ophalen. Voltmeter heb ik nog liggen van een oude krat tezamen met speakers. Het laden met een lader die voor vrachtwagen accu's bedoeld was is blijkbaar toch niet handig.

Ik heb een ander MP3 decoder board als in de TS vermeld is. Hier zitten drie stekkers op. 1 voor stroom (GND en B+), 1 voor een audio signaal (L, GND en R) en een connector waar chineze tekens onder staan. Wordt deze ergens voor gebruikt?

En zou 12mm multiplex stevig genoeg zijn; eventueel met een voorplaat die wel dikker is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
BlackWhizz schreef op zondag 06 maart 2016 @ 22:03:
Dr komen top projecten langs waar ik stiekem wel een beetje jaloers op ben ;)

Voor deze zomer wil ik graag zelf een kist bouwen. Ik heb een TA2024, MP3 decoder board, XLR plug voor de lader en een lader. Accu ga ik volgende week ophalen. Voltmeter heb ik nog liggen van een oude krat tezamen met speakers. Het laden met een lader die voor vrachtwagen accu's bedoeld was is blijkbaar toch niet handig.

Ik heb een ander MP3 decoder board als in de TS vermeld is. Hier zitten drie stekkers op. 1 voor stroom (GND en B+), 1 voor een audio signaal (L, GND en R) en een connector waar chineze tekens onder staan. Wordt deze ergens voor gebruikt?

En zou 12mm multiplex stevig genoeg zijn; eventueel met een voorplaat die wel dikker is?
Hoe ziet het derde stekkertje eruit? Zelfde als audio out? Dan kan het nog wel eens audio in zijn. Anders weet ik het ook niet.

12mm is zeker wel voldoende. Mijn testkist was 8mm multiplex. Had hem grotendeels alleen verlijmd en daar kon je op staan (formaten ongeveer 250x300x350 - uit m'n hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey allen,

zomaar uit het niets ben ik besmet geraakt met de kratspeaker virus.
Kan niet stoppen met hier aan te denken. Het begon omdat ik 2 speakers uit een auto over had, en toen bedacht ik me wat kan ik hier mee doen?

Toen vond ik op zolder nog een oude 5.1 set die ik een broodtrommel gemonteerd had. Ja en toen was het klaar. Nu wil ik echt iets moois bouwen, ben de hele week al aan het denken en zoeken en opeens vond ik dit allemaal op tweakers. Zo vet dat er zoveel informatie en inspiratie is.

Nu ga ik dus zelf ook wat bouwen: En ik zou graag een tips willen hebben over de te gebruiken materialen.

Want ik heb namelijk een vraag over de voeding?
Kan ik bijvoorbeeld een voeding gebruiken die ik bij ledlampjes had, die brengt ook gewoon 220 volt naar 12V. Daarnaast is een accusafe ding voor op je accu toch niet noodzakelijk als ik er een volt meter tussen zet? Dan kan ik toch gewoon zien hoeveel er nog in me accu zit?

Ik wil een Gelaccu bij accusafe kopen voor 20,-
de TA2024 versterker
Bluetooth 3.0 Stereo MP3
een eigen voeding?
en heeft er iemand nog een tip voor een goedkope acculader?
ik heb speakers van andere oude monitor boxen van sony ik geloof 50 watt met tweeters.
Denken jullie dat dit wel gewoon knap stoer geluid kan maken?

Voor de rest dus gewoon een kwestie van aansluiten volgens alle tips die hier al besproken zijn.
Ik ga dit gewoon als een test zien en er echt maar 60 euro in investeren. en als ik het dan nog steeds zo leuk van als dat het me nu wakker houdt met ideeën ja dan ga ik zeker nog meer en luider plus kwaliteit proberen te maken.

Er volgt meer van mij! ik hoop op wat tips, Groetjes Spek-Takel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 13:38:
Hey allen,

zomaar uit het niets ben ik besmet geraakt met de kratspeaker virus.
Kan niet stoppen met hier aan te denken. Het begon omdat ik 2 speakers uit een auto over had, en toen bedacht ik me wat kan ik hier mee doen?

Toen vond ik op zolder nog een oude 5.1 set die ik een broodtrommel gemonteerd had. Ja en toen was het klaar. Nu wil ik echt iets moois bouwen, ben de hele week al aan het denken en zoeken en opeens vond ik dit allemaal op tweakers. Zo vet dat er zoveel informatie en inspiratie is.

Nu ga ik dus zelf ook wat bouwen: En ik zou graag een tips willen hebben over de te gebruiken materialen.

Want ik heb namelijk een vraag over de voeding?
Kan ik bijvoorbeeld een voeding gebruiken die ik bij ledlampjes had, die brengt ook gewoon 220 volt naar 12V. Daarnaast is een accusafe ding voor op je accu toch niet noodzakelijk als ik er een volt meter tussen zet? Dan kan ik toch gewoon zien hoeveel er nog in m'n accu zit?

Ik wil een Gelaccu bij accusafe kopen voor 20,-
de TA2024 versterker
Bluetooth 3.0 Stereo MP3
een eigen voeding?
en heeft er iemand nog een tip voor een goedkope acculader?
ik heb speakers van andere oude monitor boxen van sony ik geloof 50 watt met tweeters.
Denken jullie dat dit wel gewoon knap stoer geluid kan maken?

Voor de rest dus gewoon een kwestie van aansluiten volgens alle tips die hier al besproken zijn.
Ik ga dit gewoon als een test zien en er echt maar 60 euro in investeren. en als ik het dan nog steeds zo leuk van als dat het me nu wakker houdt met ideeën ja dan ga ik zeker nog meer en luider plus kwaliteit proberen te maken.

Er volgt meer van mij! ik hoop op wat tips, Groetjes Spek-Takel
Afhankelijk van de boxen kun je zeker goed geluid hieruit krijgen. De meeste mensen hier zijn volgens mij met een TA2024 en bluetooth/mp3 bordje begonnen. Jij weet waarschijnlijk zelf beter hoe die "monitor-boxen" klinken (ik neem aan dat je van die losse boxen naast je monitor bedoelt en niet kleine luidsprekertjes uit een monitor). Heb je al een idee van waar je de speakers in wilt bouwen?

Met een volt meter kun je uiteraard ook het voltage bijhouden. Maar blijf dus wel goed opletten. Ik heb al twee (Lipo) accu's te ver leeg laten lopen... ;) En dan is het al gauw goedkoper om een voor van een AccuSafe te kopen of te maken.

En iedere 12V voeding kun je gebruiken voor een kratradio, maar er schijnt best nog wat verschil in kwaliteit te zitten. Lage kwaliteit voedingen kunnen voor wat ruis zorgen. Maar als je hem toch hebt liggen kun je sowieso zonder risico testen.

Enne, hoe heb je in hemelsnaam een 5.1 set in een broodtrommel gebouwd? Gigantische broodtrommel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@barrymossel

Bedankt voor je reactie, ik heb nu zojuist de aankomen gedaan.
echter ben ik toch wel een Nerd, want ben nu dus bij elkaar 100 euro kwijt aan materialen.
Puur omdat ik denk dat ik het maar beter in één keer goed kan dan inplaats van 3 keer een nieuwe accu te kopen etc:P .

Daarom heb ik zo'n accupakket plus accusafe gekocht bij accusafe. Terwijl ik dat eigenlijk zonde of niet nodig vond haha maja die wesleytjee weet vast wel waar die mee bezig is.

En misschien ga ik er dan nog wel meer moeite in steken. Echter nu twijfel ik ook of ik niet gewoon keidikke boxen moet kopen op bol.com aangezien ik daar een waardebon heb.

Of ik wacht gewoon en test eerst de boksen die ik uit oudere monitor boksen haal, waarschijnlijk zal dat wel werken. En als ik er niet tevreden over ben dan kan ik toch gewoon altijd nog de halen: Alpine SXE-1750S - Component speaker set 16,5cm -grijs. Die zien er super strak uit ook nog. en die er bijvoorbeeld later in te plaatsen.

Ik wil een box maken van hout. Maar toch wil ik hem portable houden dus t zal waarschijnlijk een kleine bak zijn.. Ik ga er zaterdag aan beginnen! t zal wel doorwerken worden ghahahaha maar ik heb er zin in.

Ja ik twijfel nu wel of ik niet gwn gelijk de beste speakers moet kopen. miss is dat een latere zorg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@barrymossel

hier heb ik een filmpje van dat plastic geval hahaha,, Ik was er nogal trots op tot ik het ware bestaan van de kratspeakers ontdekte.. Maar dit was hem geworden, wel gewoon op netstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Ik heb via DX een acculadertje besteld. Maar horen die 7ah accu's te laden met 15 volt? DX beweert dat de lader dan op een gegeven moment overschakelt op onderhouds modus maar ik vind het een vrij hoge spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:31:
@barrymossel

Bedankt voor je reactie, ik heb nu zojuist de aankomen gedaan.
echter ben ik toch wel een Nerd, want ben nu dus bij elkaar 100 euro kwijt aan materialen.
Puur omdat ik denk dat ik het maar beter in één keer goed kan dan inplaats van 3 keer een nieuwe accu te kopen etc:P .

Daarom heb ik zo'n accupakket plus accusafe gekocht bij accusafe. Terwijl ik dat eigenlijk zonde of niet nodig vond haha maja die wesleytjee weet vast wel waar die mee bezig is.

En misschien ga ik er dan nog wel meer moeite in steken. Echter nu twijfel ik ook of ik niet gewoon keidikke boxen moet kopen op bol.com aangezien ik daar een waardebon heb.

Of ik wacht gewoon en test eerst de boksen die ik uit oudere monitor boksen haal, waarschijnlijk zal dat wel werken. En als ik er niet tevreden over ben dan kan ik toch gewoon altijd nog de halen: Alpine SXE-1750S - Component speaker set 16,5cm -grijs. Die zien er super strak uit ook nog. en die er bijvoorbeeld later in te plaatsen.

Ik wil een box maken van hout. Maar toch wil ik hem portable houden dus t zal waarschijnlijk een kleine bak zijn.. Ik ga er zaterdag aan beginnen! t zal wel doorwerken worden ghahahaha maar ik heb er zin in.

Ja ik twijfel nu wel of ik niet gwn gelijk de beste speakers moet kopen. miss is dat een latere zorg toch?
Haha, geloof me: 100 euro is niks als je uiteindelijk het virus te pakken krijgt. Ik ben uiteindelijk wel een meervoud kwijt ;)

Maar ik zou als je die monitor speakers hebt die gewoon eerst eens testen. Desnoods in een testkist (paar plankjes tegen elkaar met de inhoud die je uiteindelijk wilt gebruiken). Als het dan niks is, kun je in je uiteindelijke, nette kist andere speakers bouwen waarvan je op basis van reviews of ervaringen van anderen zeker weet dat het goed geluid geeft. Ook leuk is het om een subwoofer erin te bouwen. Staan redelijk wat voorbeelden met een relatief goedkope Dayton sub die ook bij AccuSafe te koop is. Zelf haal ik daar ook heel goede resultaten mee.
Ik zou dus eerst testen en daarna kijken of je wil upgraden of uitbouwen. (Zelf ben ik nu bijna een jaar bezig met mijn kist...)
Leuk gedaan trouwens in die plastic kist. Kun je die speakers niet gebruiken in een houten kist? Je zou er in ieder geval mee kunnen testen...
BlackWhizz schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 23:02:
Ik heb via DX een acculadertje besteld. Maar horen die 7ah accu's te laden met 15 volt? DX beweert dat de lader dan op een gegeven moment overschakelt op onderhouds modus maar ik vind het een vrij hoge spanning?
Volgens mij moet je met een hoger voltage laden dan de accu zelf is, maar hier hebben ze het over een lager voltage dan 15V. Dus het lijkt me ook aan de hoge kant, maar dat weten de experts hier beter...

---edit---
Hmm, ik zou me er niet aan wagen:
Accu laden
Controleer alvorens je een accu gaat opladen altijd de polen op oxidatie en, als het een loodzuuraccu betreft, ook het vloeistofniveau. Maak zo nodig schoon en vul bij. Bij het opladen van een accu zijn er enkele dingen waar je op moet letten. Tijdens het rijden levert de dynamo een laad-spanning die ligt tussen de 13,8 en de 14,4 volt. Hoger is gevaarlijk, want bij meer dan 14,4 volt wordt de zogenaamde gasspanning bereikt.

Waterstofgas
Dan komt er waterstofgas vrij. Bij een traditionele loodzuuraccu ontsnapt dit, een AGM of gel-accu zal op den duur gaan koken en kan zelfs ontploffen. Een andere reden voor de beperking van dit voltage is, dat een hogere spanning schade aan het elektrisch systeem van het voertuig, bijvoorbeeld het motormanagement, kan veroorzaken. Om een losse accu goed door te laden, kan een hoger voltage, tot zo'n 16 volt worden toegepast.
Bron: http://www.tuning-gids.nl/acculader_voor_auto.htm

[ Voor 14% gewijzigd door barrymossel op 09-03-2016 09:57 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@barrymossel

Ja je hebt gelijk.
Ik heb wel een oude subwoofer staan, maar kan ik die dan ook gemakkelijk aan mijn TA2420 solderen?
want er zijn daar uiteindelijk maar 4 punten toch voor lage tonen en hoge tonen. Kan ik dan gewoon de 2 speakers op de hoge tonen zetten en de woofer bijvoorbeeld op de lage tonen?

Maar deze forum is ook te leuk:P Te leuk dat je reageert! Groetjes Spek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dat is afhankelijk van de weerstand van je speakers. Waarschijnlijk zul je dan 2 x TA2024 moeten gebruiken (of een 2.1 versterker).

Even uit mijn hoofd (je zou even wat moeten Googlen om het zeker te weken):
Een versterker levert een bepaald vermogen bij een bepaalde weerstand (impedantie) van de gebruikte speakers (bij de TA2024 2x15 Watt bij 4 ohm speakers). Wanneer je speakers gebruikt met een lagere weerstand (bijv. 8 ohm) dan krijg je ook minder vermogen.
Echter bij een te lage weerstand van de gebruikte speakers kun je teveel vermogen vragen aan de versterker en kan ie oververhit raken (en zichzelf uitschakelen).
Wanneer je twee 4 ohm speakers aansluit op een kanaal dan heb je een vervangingsweerstand van 2 ohm, wat dus te laag is. Heb je 8 ohm speakers dan kan het wel, je hebt dan een vervangingsweerstand van 4 ohm.

Dus het is afhankelijk van de weerstand van je speakers en je subwoofer. Waarschijnlijk zul je denk ik twee TA2024's moeten gebruiken. Impedantie kun je vaak wel op de speaker zelf vinden, of je moet even Googlen.

Daarnaast zul je je geluid ook moeten filteren voor de subwoofer. Dat kan een uitdaging zijn als je twee TA2024's (of 1) gebruikt. Zelf gebruik ik een 2.1 versterker die zelf al filtert...

---edit---

Lees de openingspost trouwens ook even. Ik kom er net achter dat dat daar ook behandeld wordt:
De luidsprekers
Goede luidsprekers zijn van groot belang voor een mooie weergave van het geluid. Voor kratradio's loont het niet het duurste van het duurste te nemen maar er zijn wel een paar dingen waar je op moet letten.

Het beste is te gaan voor speakers met een hoog rendement uitgedrukt in dB/1W/1m, bijvoorbeeld 91dB is een mooi waarde. De hiervoor genoemde versterkers werken allemaal het best met 4Ohm's speakers, 8Ohm kan, maar dan heb je minder volume. Bij een belasting van 2Ohm raakt de versterker oververhit en zal zichzelf uitschakelen.

Verder is het van belang te letten op de diameter. Uit een luidspreker met een diameter van 10cm gaat geen overweldigende bas komen. Beter kun je dan kiezen voor 13 of 17cm speakers. De Marquant en Boschmann speakers zijn leuk omdat ze goedkoop zijn en fatsoenlijk volume teweeg brengen. In een kratje wat buiten gebruikt wordt zoek je niet naar een audiofile oplossing. Wil je kwalitatief betere speakers dan zijn merken als Pioneer en Sony echte aanraders. Je kan natuurlijk ook eerst goedkope speakers inbouwen en een zomertje later upgraden. De maten zijn redelijk gestandaardiseerd dus ombouwen is dan geen probleem.
en
Hoe sluit ik meer dan 2 speakers aan op een 2 kanaals versterker?
Dat ligt eraan. Als je 2 8Ohms speakers hebt kun je ze parallel aansluiten op een 4 Ohms versterker (de meeste autoradio’s en versterkers zijn dit). Je krijgt dan een vervangingsweerstand van 1/R=1/8+1/8=1/4, dus 4Ohm, wat overeenkomt met de versterker. Zet je twee 4Ohms speakers parallel dan krijg je 1/4+1/4=1/2, dus 2Ohm, en dat vindt je versterker niet leuk (lees: deze kan oververhit raken).
Heb je nou 4Ohms speakers en een 4Ohms versterker kun je overwegen de speakers in serie aan te sluiten. De rekensom wordt dan 4+4=8Ohm. Dit zou kunnen, alleen je geluid zal enigszins zachter klinken.
en
Ik wil gebruik maken van een subwoofer. Hoe doe ik dit?
Het belangrijkste bij het gebruik van en subwoofer is dat je nadenkt over hoe je de lage tonen voor de subwoofer gaat filteren (actief dmv een knopje dat op sommige versterkers zit of passief met scheidingsfilters). Een leuk versterkertje met een actief low-pass filter is te koop bij Conrad. Dit is een voorbeeld van een passief scheidingsfilter. Nieuw op Ebay te vinden is de TK2050 Class-D versterker. Deze heeft 2x50watt voor speakers en 1x100w met low-pass filter voor een subwoofer. Verder heeft hij een volume- en toonregeling. Een kant-en-klare versterker dus voor helemaal niet veel geld!

Verder is het handig om te weten hoe je de subwoofer gaat combineren met de andere luidsprekers en of je hem op dezelfde of een aparte versterker aansluit. Als de impedantie van de subwoofer past bij de versterker dan kun je hem op een ongebruikt kanaal aansluiten.
Wat je ook kunt doen als je 2 speakers en een subwoofer wilt aansluiten, is kiezen voor een dubbelspoelswoofer. Je hebt dan 2 versterkers nodig, een voor de speakers, en de andere voor de dubbelspoelswoofer. Zie deze post voor een aantal links naar dit soort woofers bij Conrad. Let wel, je ingangssignaal moet voor de wooferversterker op beide kanalen gelijk zijn. Dus óf het linkeringangssignaal splitten naar beide ingangen op de versterker óf het rechteringangssignaal. Nog mooier is om de twee signalen te combineren.

[ Voor 64% gewijzigd door barrymossel op 09-03-2016 12:39 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Het is iig aan te raden om de speakers die je wil gebruikt zoveel mogelijk intakt/hetzelfde te laten. Dus dezelfde inhoud (met ook overzetten van de bass reflex poort indien aanwezig), en ook hetzelfde scheidingsfilter, en ook dezelfde orientatie van woofer en tweeter. Je sluit dan de speaker uitgangen van de TA2024 aan op de passieve wisselfilters.

Als je het nog wat ingewikkelder wilt maken, dan koop je een Dayton 6,5inch woofer bij accusafe icm de bassamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Jag schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 13:13:
Als je het nog wat ingewikkelder wilt maken, dan koop je een Dayton 6,5inch woofer bij accusafe icm de bassamp.
Ingewikkelder misschien een beetje, maar wel een stuk leuker en leerzamer!

En met een BassAmp, of andere gefilterde versterker is het ook niet echt ingewikkeld (de T/S parameters en het bijbehorende volume van de kist zijn in dit topic al talloze keren voorbijgekomen immer)... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ja met sublaag is het leven een stuk aangenamer, zeker. Het is maar hoeveel moeite en budget je erin wil steken alleen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Jaq @ barrymossel bednakt voor de tips. ik wacht toch nog even met een woofer. eerst kijken wat het gaat worden.

Toch een beetje gaar: Ik heb deze module besteld bij tinytronics: Audio Module Inbouw - Bluetooth 3.0 USB FM mSD AUX voor maar 12 euro. maar evengoed, ik lees overal dat dit ruis veroorzaakt. ik heb met tinytronics gebeld en die zeggen ja houdt de draadjes kort.

Eeuhm, hij gaf ook aan dat er speciale printplaatjes gaan komen die deze ruis weghalen, die krijg je dan goedkoper erbij. Hebben jullie alvast misschien tips om de ruis te voorkomen?

- niet inbouwen:PP
- ik ga geen 2 voedingen hiervoor aanlsuiten. }:O }:O

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2016 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Als eerste: gewoon proberen. Het is niet zo moeilijk zo'n ding aan te sluiten. Als het dan niet naar wens werkt kun je hem in NL gewoon nog terugsturen. Zelf heb ik met ieder bluetooth bordje nog problemen gehad, behalve toen ik een wat duurdere (15-18 euro uit m'n hoofd) radio/bluetooth/mp3 bordje bestelde. Die werkte redelijk goed. En dat was op een goedkope China voeding overigens.

Welk bordje heb je in je plastic kist zitten? Kun je die niet gewoon gebruiken?

En verder blijft het een kwestie van testen. Het kan een ground loop zijn, maar ook een slechte voeding (of een slecht bordje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
Wat is slimmer om te doen?

2 12V accu's in serie zetten voor 24v ?

of een Step up converter gebruiken? en wat zo zo de voordelen en nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
BiggyBossB schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 18:45:
Wat is slimmer om te doen?

2 12V accu's in serie zetten voor 24v ?

of een Step up converter gebruiken? en wat zo zo de voordelen en nadelen?
Bij serie of paralel schakelen moet je opletten dat beide accu's nieuw zijn of dezelfde leeftijd en cycli hebben. 24 volt apparatuur is over het algemeen hoger in prijs als 12 volt spul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Afgelopen dagen weer wat aan de subwoofer gewerkt en hij is zo goed als af. Nog wat kleine dingetjes qua elektronica binnenin om de leds (goed) werkend te krijgen - ongeveer zoals ik hier postte: barrymossel in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"

Resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/v2Ry7ec.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dhDvsQJ.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aDShbUF.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8W9VEJu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6cC3Tks.jpg

En wat bewegend beeld. De bass hoor je bijna niet en videokwaliteit is ook niet zo goed, maar het geeft een beeld:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Erg goed gelukt! Past qua stijl perfect bij de munitiekist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Donders mooie kist! Wat voor hoekjes zijn dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Laatst online: 01-09 20:24
Het begint weer te kriebelen om weer een nieuw projectje te starten. M'n LVBS is nog niet eens af, maar ik wil alweer een portable projectje gaan beginnen. Dit keer iets wat in een standaard tas past, of makkelijk op de fiets mee te nemen is. Dat mis ik een beetje bij m'n kratradio, het is nogal een lomp ding om te vervoeren. Iemand die misschien suggesties heeft voor een bestaand ontwerp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Het ziet er goed uit! De sub-woofer zier er uit als een gekocht exemplaar, mooi hoor.

Trouwens in de 70'er jaren gebruikte ik op de camping ook zo'n soort munitiekist, dan wel voor een 6 volt en 12 volt accu.
barrymossel schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 12:35:
Een versterker levert een bepaald vermogen bij een bepaalde weerstand (impedantie) van de gebruikte speakers (bij de TA2024 2x15 Watt bij 4 ohm speakers). Wanneer je speakers gebruikt met een lagere weerstand (bijv. 8 ohm) dan krijg je ook minder vermogen.
Opmerking: Wanneer je speakers gebruikt met een hogere weerstand (bijv. 8 ohm) dan krijg je ook minder vermogen. Uitgaande van deze notitie: bij de TA2024 2x15 Watt bij 4 ohm speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
Misschien een gekke vraag maar,

Ik vond deze mid range speaker, maar vind ook vele informatie over dat deze ook wordt gebruikt als een low range speaker. Iemand enige ervaring hiermee?

[ Voor 0% gewijzigd door BiggyBossB op 13-03-2016 22:54 . Reden: Spellingsfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Royenroy schreef op zondag 13 maart 2016 @ 19:41:
Het begint weer te kriebelen om weer een nieuw projectje te starten. M'n LVBS is nog niet eens af, maar ik wil alweer een portable projectje gaan beginnen. Dit keer iets wat in een standaard tas past, of makkelijk op de fiets mee te nemen is. Dat mis ik een beetje bij m'n kratradio, het is nogal een lomp ding om te vervoeren. Iemand die misschien suggesties heeft voor een bestaand ontwerp?
Momenteel eigenlijk niet. Hooguit een Boominator MINI, maar ik denk dat je zelf aan het ontwerpen zult moeten gaan.
PE4000 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 20:25:
Opmerking: Wanneer je speakers gebruikt met een hogere weerstand (bijv. 8 ohm) dan krijg je ook minder vermogen. Uitgaande van deze notitie: bij de TA2024 2x15 Watt bij 4 ohm speakers.
Eigenlijk gewoon een spanningsbron die zich aan de wet van Ohm houdt.
BiggyBossB schreef op zondag 13 maart 2016 @ 22:53:
Misschien een gekke vraag maar,

Ik vond deze mid range speaker, maar vind ook vele informatie over dat deze ook wordt gebruikt als een low range speaker. Iemand enige ervaring hiermee?
Ja, maar het gebruik er van is behoorlijk wat moeilijker dan een doorsnee autospeaker. Je zult je dus wel iets meer in de stof moeten verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@barrymossel

Hey nou ik heb het in 1 weekeind afgekregen hoor! Echt super gaaf om te doen, ik heb er even snel met mijn telefoon wat samengesteld.! maakt echt lekker geluid, bluetooth module toch maar niet aangesloten wegens piepend geluid. Bekleed met sky, ik heb er pootjes onder onder en een schouderband.

barrymossel schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:53:
[...]

Haha, geloof me: 100 euro is niks als je uiteindelijk het virus te pakken krijgt. Ik ben uiteindelijk wel een meervoud kwijt ;)

Maar ik zou als je die monitor speakers hebt die gewoon eerst eens testen. Desnoods in een testkist (paar plankjes tegen elkaar met de inhoud die je uiteindelijk wilt gebruiken). Als het dan niks is, kun je in je uiteindelijke, nette kist andere speakers bouwen waarvan je op basis van reviews of ervaringen van anderen zeker weet dat het goed geluid geeft. Ook leuk is het om een subwoofer erin te bouwen. Staan redelijk wat voorbeelden met een relatief goedkope Dayton sub die ook bij AccuSafe te koop is. Zelf haal ik daar ook heel goede resultaten mee.
Ik zou dus eerst testen en daarna kijken of je wil upgraden of uitbouwen. (Zelf ben ik nu bijna een jaar bezig met mijn kist...)
Leuk gedaan trouwens in die plastic kist. Kun je die speakers niet gebruiken in een houten kist? Je zou er in ieder geval mee kunnen testen...

[...]

Volgens mij moet je met een hoger voltage laden dan de accu zelf is, maar hier hebben ze het over een lager voltage dan 15V. Dus het lijkt me ook aan de hoge kant, maar dat weten de experts hier beter...

---edit---
Hmm, ik zou me er niet aan wagen:

[...]

Bron: http://www.tuning-gids.nl/acculader_voor_auto.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
PE4000 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 20:25:
Het ziet er goed uit! De sub-woofer zier er uit als een gekocht exemplaar, mooi hoor.

Trouwens in de 70'er jaren gebruikte ik op de camping ook zo'n soort munitiekist, dan wel voor een 6 volt en 12 volt accu.

[...]

Enne, oeps, gelukkig klopte de 4/8 ohm wel, dus ik hoop dat het sowieso "duidelijk" was.
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2016 @ 00:08:
@barrymossel

Hey nou ik heb het in 1 weekeind afgekregen hoor! Echt super gaaf om te doen, ik heb er even snel met mijn telefoon wat samengesteld.! maakt echt lekker geluid, bluetooth module toch maar niet aangesloten wegens piepend geluid. Bekleed met sky, ik heb er pootjes onder onder en een schouderband.

[video]

[...]
Zo hé, daar kun je trots op zijn. En dat in een weekendje. De meesten hier zijn weken zo niet maanden bezig haha.
Ziet er erg goed uit. Is het geluid ook lekker (genoeg)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja geluid is goed, ik weet niet eens wat die ohms inhouden! ik had nu dus speakers met 6 OHM erin gedaan die ik van iemand gekregen had. hele oude sony's maar ze doen t perfect hahaha

Ik heb hier echt heel veel van geleerd en wil nu zeker meer gaan maken, ik zit te denken aan een koffer.
ik heb namelijk een oude bestek koffer haha. Helemaal gek! jou munitiekist is ook super super vet heel mooi afgewerkt!. daar moet ik nog naar toe werken. ik heb de mijne helemaal met sky bekleed. Echter met die accu weegt wel 8 kilo haha maja. Ja ik had vrijdag nacht de elektriciteit getest ff aangesloten en kloten dat koste mij 3 uurtjes, en toen zaterdag gwn van 11 tot 12 non stop bezig, ik vergat zelfs te eten hahaa!
Ik heb er echt een nieuwe hobby bij!

Nog 1 foto:
barrymossel schreef op maandag 14 maart 2016 @ 08:27:
[...]

Enne, oeps, gelukkig klopte de 4/8 ohm wel, dus ik hoop dat het sowieso "duidelijk" was.

[...]

Zo hé, daar kun je trots op zijn. En dat in een weekendje. De meesten hier zijn weken zo niet maanden bezig haha.
Ziet er erg goed uit. Is het geluid ook lekker (genoeg)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Kan me er weer over verbazen hoeveel kabaal 15w over 2 6x9's kan maken. Heb nu een kist die binnenmaats 30x30x40 is. Wat een heerlijk geluidje. Zal m maar niet volgas trekken nu :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
BlackWhizz schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:01:
Kan me er weer over verbazen hoeveel kabaal 15w over 2 6x9's kan maken. Heb nu een kist die binnenmaats 30x30x40 is. Wat een heerlijk geluidje. Zal m maar niet volgas trekken nu :$
Haha, ik heb precies hetzelfde met een TPA3116 2.1 versterkertje. Binnen kan hij nog niet half open en de buren appen al...

Binnenkort maar eens op het balkon van mijn zwager vol open zetten... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:32
Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat van mezelf heb laten horen met betrekking tot de Mini-Boominator.
Gelukkig zat er afgelopen week in eens wat tempo in, en is hij inmiddels dicht gelijmd. Het is nu wachten tot de lijm droog is, en de draagband binnen komt, maar als sneak-peak voor het eindresultaat hier alvast de build-log tot nu toe!
klik!

Vragen en opmerkingen zij welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trexpaxs
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 20:19
heb voor de leuk een nieuwe koffer gemaakt, iemand op of aanmerkingen? kosten zonder oplader zijn 38 euro dus dat is wel nice! :*)

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/GwHXOM0.jpg
met zn grote broer haha
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/HAiCZIi.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/JMWVRPq.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kwE19Xd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GxZ5a0c.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Trexpaxs op 15-03-2016 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice ik ga ook een koffer speaker maken. Wil t liefst nu wel goedkoop. Zal ik met normale lood accu doen? Ipv gel accu kan dat kwaad als je er niet te veel mee rond banjerd.Trexpaxs schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 11:13:

heb voor de leuk een nieuwe koffer gemaakt, iemand op of aanmerkingen? kosten zonder oplader zijn 38 euro dus dat is wel nice! :*)

[afbeelding]
met zn grote broer haha
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 15:43:
Nice ik ga ook een koffer speaker maken. Wil t liefst nu wel goedkoop. Zal ik met normale lood accu doen? Ipv gel accu kan dat kwaad als je er niet te veel mee rond banjert.
[...]
Wikipedia: Loodaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Komt er eigenlijk überhaupt een beetje geluid uit zo'n kofferradio? Het volume van de koffer is dan wel 2x zo groot (~75x40x20cm geeft een volume van 6 liter tov de 3 liter van een standaard kratradio), maar dan heb je nog geen binnenwerk van hout.

@Trexpaxs heeft de koffer buiten een paneeltje voor assemblage van de speakers gewoon intact gehouden voor zover ik op de foto kan zien, maar heeft het materiaal van de koffer geen (substantieel, ik begrijp dat het geen HiFi materiaal is dat we hier maken) effect op het geluid wat er uit de koffer komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
djrednas schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 09:12:
Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat van mezelf heb laten horen met betrekking tot de Mini-Boominator.
Gelukkig zat er afgelopen week in eens wat tempo in, en is hij inmiddels dicht gelijmd. Het is nu wachten tot de lijm droog is, en de draagband binnen komt, maar als sneak-peak voor het eindresultaat hier alvast de build-log tot nu toe!
klik!

Vragen en opmerkingen zij welkom :)
Strak werk! Ik zou het geduld er niet voor hebben :+

Heeft iemand een suggestie hoe je plexi aan 4 buitenranden op kunt laten lichten? Kun je aan de binnenkant een paar ledjes maken en gaat het dan goed of moet je per se aan de buitenkant verlichten? Ik had een idee om het controle paneel hip te verlichten. Wit = speakert aan; Rood = usb lader aan; Groen = acculader aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trexpaxs
Nice ik ga ook een koffer speaker maken. Wil t liefst nu wel goedkoop. Zal ik met normale lood accu doen? Ipv gel accu kan dat kwaad als je er niet te veel mee rond banjerd.

ehm, nee denk het niet, heb deze accu erin zitten https://www.batterijenhui...vl-12uVuPGg0ToaAnbe8P8HAQ
zolang je er niet op gaat schieten met een pijl en boog zit het wel goed. haha
[b][message=46186459,noline]

@Trexpaxs heeft de koffer buiten een paneeltje voor assemblage van de speakers gewoon intact gehouden voor zover ik op de foto kan zien, maar heeft het materiaal van de koffer geen (substantieel, ik begrijp dat het geen HiFi materiaal is dat we hier maken) effect op het geluid wat er uit de koffer komt?
ja er komt best goed geluid uit! alleen ga ik wel nog snippers hout toevoegen met houtlijm en dat zal de bass die je hoort verbeteren, voor de rest klinkt ie prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat we het moeten testen. Gwen tussen paneeltje inbouwen en zorgen dat je speaker nog wat lucht heeft. En ja zo knal hard als die van Barry word T niet. Als te maar knap huiskamer geluid is toch.

En ja ik ga nu gen een loodaccu doen ipv gel, scheelt veel geld. Ook zou ik zelf wel een accu beveiliging willen maken, kijken of T goedkoper kan dan die van accusafe ja en zelf een versterker solderen maar weet miet of dat echt de moeite is bij Tiny tronics kost die 10 euro maar

.
Royenroy schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 19:04:
Komt er eigenlijk überhaupt een beetje geluid uit zo'n kofferradio? Het volume van de koffer is dan wel 2x zo groot (~75x40x20cm geeft een volume van 6 liter tov de 3 liter van een standaard kratradio), maar dan heb je nog geen binnenwerk van hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trexpaxs
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:21:
Ik denk dat we het moeten testen. Gwen tussen paneeltje inbouwen en zorgen dat je speaker nog wat lucht heeft. En ja zo knal hard als die van Barry word T niet. Als te maar knap huiskamer geluid is toch.

En ja ik ga nu gen een loodaccu doen ipv gel, scheelt veel geld. Ook zou ik zelf wel een accu beveiliging willen maken, kijken of T goedkoper kan dan die van accusafe ja en zelf een versterker solderen maar weet miet of dat echt de moeite is bij Tiny tronics kost die 10 euro maar

.
[...]
TA2024 bestellen uit china 4,50 per versterker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trexpaxs schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:23:
[...]

Welke site "? Dan bestel ik er alvast 4 voor projecten haha

TA2024 bestellen uit china 4,50 per versterker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trexpaxs
http://www.aliexpress.com...52-4894-862c-64fc5259492c

wel 100% testen voor je je betaling vrijgeeft met aliexpress, ze zijn best goed in het vernielen van simpele dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-11-2020
Hallo,

Ik heb veel gelezen en opgezocht, maar ik denk dat ik een unieke combinatie wil gaan maken.
Ik heb hier thuis een Alecto MPA-10 staan met een kapote accu(kleine draagbare accu speaker), een sound lab CPA100N(auto versterker 2x75watt) en ik kan gratis aan 12v loodaccu's komen.

Ik wilde het audio gedeelte van de Alecto MPA-10 koppelen aan de versterker, is dat uberhaupt mogelijk? In dat audio gedeelte zit ook een 12v oplaad circuit met druppel lader.

En welke speakers adviseren jullie mij?
Ik zat zelf tussen deze vergelijking te twijfelen, een paar JVC CS-V528 of Kenwood KFC-E1365.
http://www.autoradiostore.nl/vergelijken/300816/566942

ik lees ook overal over kleine versterker modules. Wat is daar het voordeel van in vergelijking met de auto versterker die ik al heb?

Alvast super bedankt voor de perso(o)n(en) die mij hiermee kan helpen.

mvg Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

j het is uiteindelijk wel 5 euro verzendkosten.
Echter zie ik deze site en hier staat dat het 10 cent per lot is, heel vreemd?
http://www.alibaba.com/pr...2700.7724857.29.39.s4jr7Y
Trexpaxs schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:44:
[...]

http://www.aliexpress.com...52-4894-862c-64fc5259492c

wel 100% testen voor je je betaling vrijgeeft met aliexpress, ze zijn best goed in het vernielen van simpele dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Nu online
Die prijs kun je het beste negeren, de echte prijs kun je pas achterhalen nadat in je in gesprek met een verkoper gaat. Houdt wel rekening relatief lange verzendtijden en afhankelijk van je totale orderbedrag import kosten. Er zijn zat andere sites die beter geschikt zijn (ook uit China) voor een simpele TA2024 dan Alibaba.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja wesleytjuh, daar heb je gelijk in. Het is en blijft onbetrouwbaar qua verzendschade en het duurt reetelang.
maar het is toch leuk om het te proberen via aliexpress, kan gelijk een hoop andere troep erbij bestellen zoals ledlampjes, tip31c, potmeters. scheel veel geld vergeleken met de lokale electronica zaken die al gauw 3 euro per potmeter vragen. Daarnaast ben ik heel erg blij met jou accusafe product die ik ook op de accu heb gezet die ik bij jou besteld had. Eigenlijk wil ik heel graag weten hoe je deze bedacht hebt! en kijken of ik misschien ook zoiets zou kunnen solderen. Het geeft toch wel een kick als je echt alles vanaf scratch kunt bouwen, Mucho respect daarvoor. Ik vraag me ook af of die accusafe er voor zorgt dat je accu uitgaat als ie vol geladen is of leeg geladen.

groet Spek :)
wesleytjuh schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:01:
Die prijs kun je het beste negeren, de echte prijs kun je pas achterhalen nadat in je in gesprek met een verkoper gaat. Houdt wel rekening relatief lange verzendtijden en afhankelijk van je totale orderbedrag import kosten. Er zijn zat andere sites die beter geschikt zijn (ook uit China) voor een simpele TA2024 dan Alibaba.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
In het weekend m'n kratradio maar eens klaar maken voor de volgende zomer. Een paar stukjes opnieuw verven, bluetooth toevoegen en wat afwerken met heatshrink. Dan is die af (voor nu) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister(ious)
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:12:
Ja wesleytjuh, daar heb je gelijk in. Het is en blijft onbetrouwbaar qua verzendschade en het duurt reetelang.
maar het is toch leuk om het te proberen via aliexpress, kan gelijk een hoop andere troep erbij bestellen zoals ledlampjes, tip31c, potmeters. scheel veel geld vergeleken met de lokale electronica zaken die al gauw 3 euro per potmeter vragen. Daarnaast ben ik heel erg blij met jou accusafe product die ik ook op de accu heb gezet die ik bij jou besteld had. Eigenlijk wil ik heel graag weten hoe je deze bedacht hebt! en kijken of ik misschien ook zoiets zou kunnen solderen. Het geeft toch wel een kick als je echt alles vanaf scratch kunt bouwen, Mucho respect daarvoor. Ik vraag me ook af of die accusafe er voor zorgt dat je accu uitgaat als ie vol geladen is of leeg geladen.

groet Spek :)

[...]
Persoonlijk vind ik daarvoor eBay een fijnere website, bovendien kun je daar betalen met paypal waarmee het afrekenen een stuk eenvoudiger en veiliger is. Ook de zoekfunctie van eBay is een stuk fijner, de prijzen zijn er veel duidelijker, voor het zoeken is nog wel een tip dat het aanbod van eBay nog welleens wil verschillen op dezelfde zoekterm bij het gebruik van een ander domein, bijv. op .NL krijg je andere resultaten als op .COM of .DE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
mister(ious) schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:34:
[...]
Persoonlijk vind ik daarvoor eBay een fijnere website, bovendien kun je daar betalen met paypal waarmee het afrekenen een stuk eenvoudiger en veiliger is. Ook de zoekfunctie van eBay is een stuk fijner, de prijzen zijn er veel duidelijker, voor het zoeken is nog wel een tip dat het aanbod van eBay nog welleens wil verschillen op dezelfde zoekterm bij het gebruik van een ander domein, bijv. op .NL krijg je andere resultaten als op .COM of .DE
Ik gebruik ze allebei en kijk waar ik de laagste prijs krijg. Bij Ali gaat het mijn inziens weer beter met disputes, en trackingcodes. Maar uiteindelijk nooit problemen echte gehad. En wanneer er wel iets misgaat, dan geld terug of nieuw product.
BlackWhizz schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:11:
[...]

Heeft iemand een suggestie hoe je plexi aan 4 buitenranden op kunt laten lichten? Kun je aan de binnenkant een paar ledjes maken en gaat het dan goed of moet je per se aan de buitenkant verlichten? Ik had een idee om het controle paneel hip te verlichten. Wit = speakert aan; Rood = usb lader aan; Groen = acculader aan
Je kan altijd een of meerdere gaatjes boren in het plexiglas en daarin ledjes steken (en evt. de leds aan de bovenkant afplakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
De bluetooth werkt! Alleen jammer dat er gejank door de speakers komt als er gebruik gemaakt wordt van bluetooth. Iemand ervaring met DX mp3 decoders die op de achtergrond gejank doorlaten?
Pagina: 1 ... 95 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink