Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.190 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
BlackWhizz schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 21:53:
De bluetooth werkt! Alleen jammer dat er gejank door de speakers komt als er gebruik gemaakt wordt van bluetooth. Iemand ervaring met DX mp3 decoders die op de achtergrond gejank doorlaten?
telefoon op vol volume en de ta2024 d.m.v een potmeter op laag volume.
dan heb je (in mijn geval) geen tot weinig last van processing noise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
maarten30 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 23:05:
[...]

telefoon op vol volume en de ta2024 d.m.v een potmeter op laag volume.
dan heb je (in mijn geval) geen tot weinig last van processing noise
Dus je hebt je pot in de signal lijn zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
BlackWhizz schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 23:15:
[...]

Dus je hebt je pot in de signal lijn zitten?
jep, zoals in deze afbeelding te zien is.
http://www.accusafe.nl/wp...tereo_potmeter_ta2024.png
(bron accusafe.nl)

je sluit vervolgens je bluetooth module parallel aan over de 3,5mm jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
Bij deze wil ik mijn speaker ook even 'showen'
hij is al een paar maanden in gebruik en de geluidsweergave en volume blijft me verbazen.
de speaker is voornamelijk gemaakt om makkelijk mee te nemen. bijvoorbeeld in een eastpack.
de maten zijn dan ook klein. (30x12x15 cm)

binnenin zit een 3,6Ah Lipo accu (3s) , bluetooth en voor de speakers zitten er JBL CS752 in.

zodra je een 3,5mm jack in de socket steekt schakelt de bluetooth uit. zodat deze niet gekaapt kan worden wanneer je bedraad luistert.

de speaker kan aangezet en opgeladen worden via de onderkant.

hier een paar foto's:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/jhalix.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2uz2s87.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/15s506o.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door maarten30 op 17-03-2016 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:32
Dat ziet er goed uit!

Welke componenten heb je nog meer gebruikt? Speakers / amp / bt enz? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:07
Graag idd meer foto's ook van de binnen kant en specs :). Dit ziet er uit als iets dat mijn huidige "hardrock" jan bierkrat kan gaan vervangen.

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Haha precies, ik wil ook wat inspiratie zien enz voor ik begin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 19:48
BlackWhizz schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 21:53:
De bluetooth werkt! Alleen jammer dat er gejank door de speakers komt als er gebruik gemaakt wordt van bluetooth. Iemand ervaring met DX mp3 decoders die op de achtergrond gejank doorlaten?
Bij meerdere goedkope bordjes en mp3 spelers uit China gehad:Zowel met een TA2024 als andere versterkerbordjes.

Uiteindelijk deze MP3 speler besteld en daar zo goed als geen ruis/whine bij bluetooth (echt verwaarloosbaar). Dit was voor een oude radio die ik voor mijn vader heb "gemoderniseerd".

Zelf maak ik gebruik van een Chromecast Audio, aangezien ik toch alleen Spotify luister (en ik mijn telefoon niet leeg wil trekken in een halve dag). Voor wanneer ik niet in de buurt van wifi ben gebruik ik een 4G accesspoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
barrymossel schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:17:
[...]

Bij meerdere goedkope bordjes en mp3 spelers uit China gehad:Zowel met een TA2024 als andere versterkerbordjes.

Uiteindelijk deze MP3 speler besteld en daar zo goed als geen ruis/whine bij bluetooth (echt verwaarloosbaar). Dit was voor een oude radio die ik voor mijn vader heb "gemoderniseerd".

Zelf maak ik gebruik van een Chromecast Audio, aangezien ik toch alleen Spotify luister (en ik mijn telefoon niet leeg wil trekken in een halve dag). Voor wanneer ik niet in de buurt van wifi ben gebruik ik een 4G accesspoint.
Bedankt!

Die eerste 4 raad je niet aan? Moet ik het zo begrijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
douwe.nl schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:40:
Dat ziet er goed uit!

Welke componenten heb je nog meer gebruikt? Speakers / amp / bt enz? :)
boombes schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:58:
Graag idd meer foto's ook van de binnen kant en specs :). Dit ziet er uit als iets dat mijn huidige "hardrock" jan bierkrat kan gaan vervangen.
Helaas heb ik geen foto's van de bouw.
wel kan ik je de specs vertellen.

TA2024, BT module, JBL CS752, 6polige Din connector, een Turnigy 3,6A 3s Lipo (hobbyking, wordt geladen door een IMAX B6)
Voltmetertje (wordt in mijn volgende project/update vervangen door(zie onderstaande foto) een LCD (geprogammeerd met een Arduino). ook wil ik een (zelfgemaakte) accusafe erin gaan maken. (wellicht ook met een Arduino)

verder is de binnenkant bekleed met (dun) isolatiemateriaal.
EDIT: ook wil ik af van de 'aan/uit' knop. en wil ik een schakelende potmeter gaan gebruiken.
de speaker moet niet alleen klein zijn maar mijn doel is ook super makkelijk in gebruik moeten zijn. met zo min mogelijk knopjes/schakelaars

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/11rannb.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door maarten30 op 17-03-2016 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
BlackWhizz schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:31:
[...]

Bedankt!

Die eerste 4 raad je niet aan? Moet ik het zo begrijpen?
Klopt, de eerste vier waar goedkoop - duurkoop.

Die laatste radio werkte echt zeer prima, maar inderdaad wel ietsje duurder. Vond ik die paar euro zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
maarten30 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:42:
[...]

Helaas heb ik geen foto's van de bouw.
wel kan ik je de specs vertellen.

TA2024, BT module, JBL CS752, 6polige Din connector, een Turnigy 3,6A 3s Lipo (hobbyking, wordt geladen door een IMAX B6)
Voltmetertje (wordt in mijn volgende project/update vervangen door(zie onderstaande foto) een LCD (geprogammeerd met een Arduino). ook wil ik een (zelfgemaakte) accusafe erin gaan maken. (wellicht ook met een Arduino)

verder is de binnenkant bekleed met (dun) isolatiemateriaal.

[afbeelding]
Erg gaaf!

Is de LiPo lader ingebouwd? Of sluit je de lader aan de buitenkant van de kist aan? En hoe doe je het stukje ontlaadprotectie nu? En heb je al nagedacht over de "LiPo AccuSafe"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
barrymossel schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:56:
[...]

Erg gaaf!

Is de LiPo lader ingebouwd? Of sluit je de lader aan de buitenkant van de kist aan? En hoe doe je het stukje ontlaadprotectie nu? En heb je al nagedacht over de "LiPo AccuSafe"?
ontlaadprotectie is nu niet aanwezig. alleen d.m.v de voltmeter hou ik de accu in de gaten.
ik zal eens research doen over de lipo accusafe.(ken ik namelijk niet? waar te koop?)

[ Voor 3% gewijzigd door maarten30 op 17-03-2016 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
maarten30 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:00:
[...]

ontlaadprotectie is nu niet aanwezig. alleen d.m.v de voltmeter hou ik de accu in de gaten.
ik zal eens research doen over de lipo accusafe.(ken ik namelijk niet? waar te koop?)
Ah nee, die bestaat niet, maar je zei dat je die wilde gaan maken. En ik vroeg me af of je daar al verder over na had gedacht. Ik moet er eigenlijk ook nog een maken die op de juiste voltages uitschakelt.

Dit is er eentje die zou moeten werken: http://www.instructables....Circuit-low-voltage-cut-/

Ben er alleen (nog steeds) niet aan toegekomen op dit te bouwen. Moet sowieso die 6-pole-latching changeover switch nog bestellen. Maar waar...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
barrymossel schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:04:
[...]

Ah nee, die bestaat niet, maar je zei dat je die wilde gaan maken. En ik vroeg me af of je daar al verder over na had gedacht. Ik moet er eigenlijk ook nog een maken die op de juiste voltages uitschakelt.

Dit is er eentje die zou moeten werken: http://www.instructables....Circuit-low-voltage-cut-/

Ben er alleen (nog steeds) niet aan toegekomen op dit te bouwen. Moet sowieso die 6-pole-latching changeover switch nog bestellen. Maar waar...?
ah die ja, die ken ik. maar ik wil iets hebben dat automatisch werkt. eentje die je dus niet aan/uit hoeft te schakelen. in mijn opzicht zou een arduino nano (+- 2euro + een paar euro aan componenten) moeten voldoen.
maar moet hier nog 'onderzoek naar doen.

EDIT: snel even op internet gezocht.
d.m.v een mosfet en relais zou het moeten werken.
YouTube: Arduino low battery cut off.

[ Voor 23% gewijzigd door maarten30 op 17-03-2016 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
heb het al voor elkaar.
een arduino die bij een beplaade voltage uitschakelt.
bij mijn voorbeeld heb ik 3V gepakt maar dit is naar wens aan te passen.
een lipo-accusafe zou voor 5-6euro wel gemaakt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Ik ben in ieder geval een en al oor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
maarten30 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:06:
[...]

ah die ja, die ken ik. maar ik wil iets hebben dat automatisch werkt. eentje die je dus niet aan/uit hoeft te schakelen. in mijn opzicht zou een arduino nano (+- 2euro + een paar euro aan componenten) moeten voldoen.
maar moet hier nog 'onderzoek naar doen.

EDIT: snel even op internet gezocht.
d.m.v een mosfet en relais zou het moeten werken.
YouTube: Arduino low battery cut off.
Klopt, dat zou ook moeten werken. Ik vind die andere oplossing toch net een stukje netter. Die kijkt naar alle cellen en schakelt wanneer één van de cellen onder een bepaald voltage komt. Dus ook automatisch. En ook voor een "paar" euro. Alleen die 6p switch moet je even voor zoeken, maar volgens mij ook niet duurder dan 5-6 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
barrymossel schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 17:46:
[...]

Klopt, dat zou ook moeten werken. Ik vind die andere oplossing toch net een stukje netter. Die kijkt naar alle cellen en schakelt wanneer één van de cellen onder een bepaald voltage komt. Dus ook automatisch. En ook voor een "paar" euro. Alleen die 6p switch moet je even voor zoeken, maar volgens mij ook niet duurder dan 5-6 euro.
dat klopt, ik gebruik alleen een drukschakelaartje en deze zal er niet in 6p zijn.
enige 6p schakelaars zijn er naar mijn weten alleen als 'wip/kantel'

de oplossing van jou is beter. als je een nette 6p schakelaar gevonden hebt hoor ik het graag!

[ Voor 7% gewijzigd door maarten30 op 17-03-2016 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
maarten30 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 18:33:
[...]

dat klopt, ik gebruik alleen een drukschakelaartje en deze zal er niet in 6p zijn.
enige 6p schakelaars zijn er naar mijn weten alleen als 'wip/kantel'

de oplossing van jou is beter. als je een nette 6p schakelaar gevonden hebt hoor ik het graag!
http://www.ebay.com/itm/S...2fcb82:g:gPQAAOSwjVVV3xPp zat ik aan te denken. Als we er twee bestellen hebben we maar 1 x verzendkosten. Misschien dat iemand anders nog interesse heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:39
Lipo zal inderdaad net wat lastiger zijn dan naar de totaal spanning kijken. De application hardware zal iets van een low voltage cutoff op basis van de totale batterijspanning moeten hebben inderdaad. Maar de daadwerkelijke protectie bij li-ion zal echt op cel niveau moeten gebeuren. Op de totale batterijspanning uitschakelen geeft absoluut geen garantie dat één van de cellen niet ver onder zijn minimale spanning zit. Met in het ergste geval als gevolg een cel die met de eerst volgende keer opladen kan exploderen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wesleytjuh schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:11:
Lipo zal inderdaad net wat lastiger zijn dan naar de totaal spanning kijken. De application hardware zal iets van een low voltage cutoff op basis van de totale batterijspanning moeten hebben inderdaad. Maar de daadwerkelijke protectie bij li-ion zal echt op cel niveau moeten gebeuren. Op de totale batterijspanning uitschakelen geeft absoluut geen garantie dat één van de cellen niet ver onder zijn minimale spanning zit. Met in het ergste geval als gevolg een cel die met de eerst volgende keer opladen kan exploderen.
Ja, dus eigenlijk moet jij gewoon aan de slag en een LiPo bordje ontwikkelen ;)

De LiPo's kosten tegenwoordig ook niks meer. Heb net weer een 4S 16Ah gekocht voor 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
Met een arduino moet controle per cel ook wel lukken.

Zal vanmiddag eens even aan het programmeren gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
maarten30 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:05:
Met een arduino moet controle per cel ook wel lukken.

Zal vanmiddag eens even aan het programmeren gaan :P
Uiteraard kan dat. Niet eens zo moeilijk trouwens aangezien de voltages tussen de 0 en 5 volt per cel blijft... Laat maar weten waar je op uit komt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Niet helemaal waar natuurlijk :P. Cel nummer 2 bijvoorbeeld, zit rond de 4 tot 8 volt. Cel 3 rond de 8 tot 12V, etc etc. Dat zal je microprocessor niet leuk vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door wesleytjuh op 18-03-2016 11:16 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
wesleytjuh schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:15:
Niet helemaal waar natuurlijk :P. Cel nummer 2 bijvoorbeeld, zit rond de 4 tot 8 volt. Cel 3 rond de 8 tot 12V, etc etc. Dat zal je microprocessor niet leuk vinden.
Met een voltage divider zou dat moeten lukken denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wesleytjuh schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:15:
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik ging uit van de spanning tussen bijvoorbeeld draad 2 en 3.

Maar aangezien jij het wél goed weet... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
maarten30 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:21:
[...]

Met een voltage divider zou dat moeten lukken denk ik
Of een differentiële opamp met een hogere common mode voltage. Of een IC wat dat voor je oplost.
barrymossel schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:46:
[...]

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik ging uit van de spanning tussen bijvoorbeeld draad 2 en 3.

Maar aangezien jij het wél goed weet... ;)
Ik kom al om in het werk :'( . Zowel voor de baas, als voor de hobby, als prive 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
barrymossel schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:04:
[...]

het is ongebruikelijk, maar je kunt toch ook gewoon de 'nul' schakelen in dat circuit? in plaats van de 3 plussen? het circuit is dan ook onderbroken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
de LiPo-safe is werkend op de arduino.
heeft een nauwkeurigheid van 0.1v
niet enorm nauwkeurig maarja, relais gaat in wanneer een cel onder de 3,5v komt.
binnenkort een keer onder load testen en kijken of het allemaal naar wens werkt :9

[ Voor 65% gewijzigd door maarten30 op 18-03-2016 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Heb je geen last van ground loops als je je bluetooth module gebruikt (op spanning houdt met dezelfde accu als je speelt?)

Want dan is dat ook nog een mogelijkheid.

Heb bij mijn module het volgende geprobeerd bij gebrek aan fatsoenlijke pot meters
- GND op de signaalkabel doorgeknipt -> signaal wordt luider
- Signaalkabel korter gemaakt -> minder gejank maar nog steeds te duidelijk aanwezig

Is het evt ook mogelijk om normale weerstanden in de kabel te sorteren? Daar heb ik er nog zat van liggen.

[ Voor 51% gewijzigd door BlackWhizz op 18-03-2016 21:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
En dan hier het eindresultaat!

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/64y20PM.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/4D9nX6l.jpg

Wil er alleen nog een plattere aluminium look knop op zetten in plaats van deze zwarte lompe knop ;)

[ Voor 37% gewijzigd door djrednas op 18-03-2016 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Gaaf!

Waar heb je die draagriem vandaan? Ik wil ook zoiets van leer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djrednas
  • Nu online
douwe.nl schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 22:06:
Gaaf!

Waar heb je die draagriem vandaan? Ik wil ook zoiets van leer...
Van de Bax-shop, gitaarband en snelsluiting (straplock)
Mooie daarvan is dat hij niet zomaar los schiet. band is natuurlijk ook in 100% leer te krijgen, is ook maar net wat je er voor betalen wilt :)

band
straplock

EDIT:
Tsja, en dan nu verder. na 3 dagen intensief gebruik ben ik echt extreem blij met het resultaat, zowel met hoe hij er uit ziet, als de draagbaarheid en het geluid wat er uit komt. Maar ja, nu heb ik geen projectje meer....
Dus we pakken door! Ik zit zelf te denken aan een actieve subwoofer voor onder de mini. De mini is op dit moment 524mm breed, en ik wil eigenlijk een sub die exact even breed is. (en van hetzelfde materiaal, etc etc)
Zelf zat ik te denken aan een cubo12 (of eventueel 15...) maar dan actief en met een mini-dsp erin.
Wel zal ik het formaat dan een klein beetje tweaken naar dezelfde breedte als de mini, zodat het er netjes uit ziet als je ze op elkaar zet.

Waarom de Mini-dsp? Het plan is dat ik mijn mobiel dan wil kunnen aansluiten op de sub, en dan het laag laten afhandelen door de sub, en het midden/hoog door de mini-boominator (doorkoppeling). Op die manier blijft de mini los te gebruiken, en hoef ik niet altijd beide mee te slepen.

Te berekenen:
Accu die even lang mee kan gaan als de mini (mini bevat 5000mah lipo met maxamp)
Alle maten als ik de breedte aanpas (en welke invloed dit op het geluid heeft)
Waar laat ik de electronica, en welke invloed heeft dit op het geluid?
Versterker
Speaker (welk merk etc)

Hoor natuurlijk graag tip en tops ;)

[ Voor 52% gewijzigd door djrednas op 19-03-2016 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is mogelijk om een goedkopere accusafe zelf te produceren?
En / of te bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djrednas
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 17:09:
En / of te bestellen?
Goedkoper is al om hem te bestellen als losse onderdelen, en zelf in elkaar te zetten :)
Ik blijf er erg tevreden over! je kan natuurlijk ook een arduino micro pakken en een relais hier aan maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
En / of te bestellen?
Afbeeldingslocatie: http://i18.photobucket.com/albums/b137/Erikm88/kratsafe.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/kratsafeschema.png

Daar kun je wellicht iets mee... :) Is de Kratsafe. Meer info o.a. hier: wesleytjuh in "Het Krat- en Kistradio Topic [deel 7]" en anders even op Tweakers zoeken naar 'kratsafe'.

[ Voor 17% gewijzigd door barrymossel op 19-03-2016 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
djrednas schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 23:10:
Zelf zat ik te denken aan een cubo12 (of eventueel 15...)
Haha, een cubo rent rondjes om een MINI. Kan wel, maar is echt een behoorlijke overkill. Een kleinere (en ook lichter/goedkoper) sub kan prima.

Een MiniDSP is ook niet nodig. Een actieve tweede orde laag (sub) en hoog (MINI) doorlaatfilter mbv een paar op-amps en handje vol componenten werkt prima. Goedkoper, kleiner en zuiniger.
En / of te bestellen?
In principe is de Accusafe erg ouderwets. Je kan een heel compacte en zuinige digitale 'Accusafe maken' met:
-een ATTiny (of andere low power microcontroller)
-twee weerstanden voor een spanningsdeler
-een goedkope spannings regulator met een lage Iq
-Een (of meerdere, afhankelijk van je toepassing) mosfet met lage Rds(ON) om de load te schakelen

Dat heel wat kleiner, zuiniger en flexibeler dan een comperator met een relais (de Accusafe). Moet je alleen wel kunnen programmeren.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
barrymossel schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 19:47:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Daar kun je wellicht iets mee... :) Is de Kratsafe. Meer info o.a. hier: wesleytjuh in "Het Krat- en Kistradio Topic [deel 7]" en anders even op Tweakers zoeken naar 'kratsafe'.
Zo dat is een oud schema :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Haha, het is tenminste iets ;) En als het goed is werkt het ook nog.

Zelf ben ik maar weer eens aan het kijken naar een microcontroller oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks!, ik breek mijn hoofd nog. nu moet ik er echt die induiken, nu eerst maar een breadboard aanschaffen en eens echt leren wat t nou inhoud allemaal :P
barrymossel schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 19:47:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is de beste site voor deze onderdeeltjes?
Thanks Spek
djrednas schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 17:18:
[...]

Goedkoper is al om hem te bestellen als losse onderdelen, en zelf in elkaar te zetten :)
Ik blijf er erg tevreden over! je kan natuurlijk ook een arduino micro pakken en een relais hier aan maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 02:12:
wat is de beste site voor deze onderdeeltjes?
Thanks Spek
[...]
Ik denk dat hij dit bedoelt: http://store.accusafe.nl/...ewaking/accusafe-v3-5-kit

En anders kun je veel krijgen op eBay of bij Conrad of Farnell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
heb de liposafe nu volledig werkend, alleen zou het wel tof zijn als ook de arduino uitschakelt als een van de cellen onder de 3,3v komt :/

arduino uno gebruikt 55mA wanneer hij in gebruik is.
zal het ook eens gaan meten met een arduino mini

[ Voor 27% gewijzigd door maarten30 op 20-03-2016 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
maarten30 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 16:11:
heb de liposafe nu volledig werkend, alleen zou het wel tof zijn als ook de arduino uitschakelt als een van de cellen onder de 3,3v komt :/
Haha komt me bekend voor. Denk je iets voor elkaar te hebben. Bijna!

Ben nu bezig met een mooie kabel om parralel te schaken met een inline zekeringhouder. ook een DC DC isolator besteld voor de MP3 module. Was in totaal goedkoper dan een nieuwe module aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Hoeveel pins heb je nodig? Een ATTiny met WDT en wat andere trucs kan je makkelijk in de <1mA range brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
lutkeveld schreef op zondag 20 maart 2016 @ 18:37:
Hoeveel pins heb je nodig? Een ATTiny met WDT en wat andere trucs kan je makkelijk in de <1mA range brengen.
3 analoge inputs en 1 digitale output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
maarten30 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 16:11:

arduino uno gebruikt 55mA wanneer hij in gebruik is.
zal het ook eens gaan meten met een arduino mini
Hoe heb je het nu gedaan? Heb je een ino? Ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Gebruik dan een ATTiny85. Die kan je echt belachelijk low power maken, hoe je dat doet is zat over te vinden online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
barrymossel schreef op zondag 20 maart 2016 @ 19:41:
[...]

Hoe heb je het nu gedaan? Heb je een ino? Ben wel benieuwd.
Ik heb het zo gemaakt dat de arduino cell 1 t/m 3 leest. als deze onder de ingestelde waarde komen.(bijv. 3,3V 6,6V en 9,9V) schakelt hij het relais in/uit. dit zou ook met een mosfet gedaan kunnen worden maar omdat de nul van de accu ervoor zorgt dat de arduino nog power heeft heb ik een relais gebruikt. zodra de arduino aangaat gaat het relais in en gaat gaan twee NO contacts in waardoor de waardes van de cellen worden gelezen(de nul van de accu schakelt in) en de versterker inschakelt.
lutkeveld schreef op zondag 20 maart 2016 @ 19:44:
Gebruik dan een ATTiny85. Die kan je echt belachelijk low power maken, hoe je dat doet is zat over te vinden online.
ik zal eens online gaan lezen, thanks!

[ Voor 52% gewijzigd door maarten30 op 20-03-2016 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, ik wil mijn eerste kratradio maken met de ta2024 amplifier en ik heb daarbij een li-ion batterij gekocht: http://www.ebay.com/itm/2...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Ik vraag me nu af of ik de batterij tegelijkertijd mag gebruiken EN opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
lutkeveld schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 19:55:
Een MiniDSP is ook niet nodig. Een actieve tweede orde laag (sub) en hoog (MINI) doorlaatfilter mbv een paar op-amps en handje vol componenten werkt prima. Goedkoper, kleiner en zuiniger.
En toch is het ook weer niet zo eenvoudig om goed te filteren. Ik ben het eens dat het niet per met een dsp hoeft (wel makkelijk om het daarmee goed te doen). Maar gewoon blind een tekstboek filter erop zetten hoeft niet tot het gewenste resultaat te lijden. De woofers van de mini boominator hebben akoestisch een 4e orde laag afval rond de afstem frequentie van de BR. En als je er een sub onder zet, heeft die ook een 4e orde laag afval bij zijn BR. Het lijkt me niet perfect optellen als je daar een 2e orde x-over aan toevoegd bij zeg 100Hz.

Mijn "blinde" optie zonder meten, zou zijn
top: 4e orde high pass op de F6 van de sub
sub: 4e orde low pass op de F6 van de woofers

Dan krijg je perfecte match qua fase lijkt me met als nadeel dat je de woofers van de mini iets onder hun BR frequentie gaat belasten. Zou je evt nog kunnen simuleren of dat goed gaat.
Wat jij :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 20:01:
Hallo, ik wil mijn eerste kratradio maken met de ta2024 amplifier en ik heb daarbij een li-ion batterij gekocht: http://www.ebay.com/itm/2...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Ik vraag me nu af of ik de batterij tegelijkertijd mag gebruiken EN opladen?
Ik geloof dat als je geen explosie risico wil lopen, dat je die accu's van ebay helemaal niet moet gebruiken ;)
Jag schreef op zondag 20 maart 2016 @ 20:22:
[...]

En toch is het ook weer niet zo eenvoudig om goed te filteren. Ik ben het eens dat het niet per met een dsp hoeft (wel makkelijk om het daarmee goed te doen). Maar gewoon blind een tekstboek filter erop zetten hoeft niet tot het gewenste resultaat te lijden. De woofers van de mini boominator hebben akoestisch een 4e orde laag afval rond de afstem frequentie van de BR. En als je er een sub onder zet, heeft die ook een 4e orde laag afval bij zijn BR. Het lijkt me niet perfect optellen als je daar een 2e orde x-over aan toevoegd bij zeg 100Hz.

Mijn "blinde" optie zonder meten, zou zijn
top: 4e orde high pass op de F6 van de sub
sub: 4e orde low pass op de F6 van de woofers

Dan krijg je perfecte match qua fase lijkt me met als nadeel dat je de woofers van de mini iets onder hun BR frequentie gaat belasten. Zou je evt nog kunnen simuleren of dat goed gaat.
Wat jij :) ?
Pfoe, wat ik? Ik zou mijzelf hier eerst maar eens enorm in moeten gaan verdiepen, genoeg materie op het internet, en nog een hoop te leren. Ik weet qua filters echt alleen nog de "basis".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
In theorie zullen ze niet perfect optellen, maar ik zie niet hoe de DSP daar bij gaat helpen tenzij je gaat meten/simuleren. Sowieso zal de positie van de MINI op de sub niet vast zijn, waardoor er niet 1 perfecte oplossing is. Ik zou de twee ergens tussen 100-120hz scheiden met een tweede orde filter. De gain kan je dan gebruiken als 'bass' knop.

De afval is trouwens derde orde (2e akoestisch, 1e elektrisch). Het is een gesloten Q=1 behuizing met een seriecondensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Een vraagje van mijn kant:
Huidige krat radio:
Bierkrat 6*9" wegwerpspeakers (MTX)
TA2020
Speler via dx.com met usb / bluetooth (standaard geval)

Nieuw situatie:
Ik heb thuis een US-blaster 5050 staan (http://hudba.bazos.cz/inz...SB-5050-400W-TOP-STAV.php)

Nu wil ik deze behuizing gaan gebruiken om 2x 6*9" Focal speakers, polyglass (ook thuis in de weg liggen) in te hangen, en dan aan te gaan sturen.
Vraag 1: Hoe zwaar moet de versterker zijn om de subwoofer aan te sturen om bij een TA2020 te passen?

Vraag 2: Zijn een van deze 2 geschikt?
Deze subwoofer is waarschijnlijk te zwaar om aan te sturen met een "klein" versterkertje zoals de bassamp 20. (http://store.accusafe.nl/...mp20-met-jst-ph-connector)

Of als ik toch een amp moet kopen meteen een 4 kanaals D-klasse versterker kopen zoals: http://store.accusafe.nl/...050-4x100w-rms-versterker en de kans lopen dat de speakers opgeblazen worden ?

Vraag 3: Kan ik in deze kist zonder al te veel bas te verliezen gewoon alles inbouwen aansluiten en gaan of zie ik iets over het hoofd ?

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:32:
[...]

In theorie zullen ze niet perfect optellen, maar ik zie niet hoe de DSP daar bij gaat helpen tenzij je gaat meten/simuleren. Sowieso zal de positie van de MINI op de sub niet vast zijn, waardoor er niet 1 perfecte oplossing is. Ik zou de twee ergens tussen 100-120hz scheiden met een tweede orde filter. De gain kan je dan gebruiken als 'bass' knop.

De afval is trouwens derde orde (2e akoestisch, 1e elektrisch). Het is een gesloten Q=1 behuizing met een seriecondensator.
Waar een MiniDSP natuurlijk gigantisch in helpt is het snel kunnen wijzigen van je filters. Je hoeft niet weer al die (dure) componenten te kopen, assembleren etc. Verder zijn redelijk complexe filters juist weer relatief simpel in een digitaal filter om te zetten. Het heeft zijn voor en nadelen, maar als je niet zeker weet hoe je uiteindelijke filter gaat worden kan een MiniDSP zeker een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
lutkeveld schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:32:
[...]

Maar dan zal het niet alleen in theorie niet goed optellen, zoiets vertaalt zich prima naar de praktijk heb ik laatst ook ondervonden. Zonde toch om een sub ervoor te bouwen, en vervolgens meerdere dBs output te verliezen en een suboptimale respons te krijgen ( :+ )? Verder, exacte positie komt niet super nauwkeurig, golflengte 100Hz is 3,4m, dus 10-20cm maakt dan niet zoveel uit.

Maar voor een 3e orde akoestische afval, zou ik daar electrisch een 1e orde aan toevoegen voor een 4e orde afval (of condensator weg en 2e orde electrisch toevoegen). Plus nog een LR4 op de F6 van de sub.
En de sub dan alleen een LR4 low pass. oOo

Maar dit is ook nog zonder metingen nog wel redelijk te simuleren. Ik wil wel eens een gooi doen als er interesse voor is :). Kijken of er veel verschil is tussen de "simpele" oplossing met 2e orde filteren op 110Hz en de complexere optie.

[ Voor 5% gewijzigd door Jag op 21-03-2016 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djrednas schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:15:
[...]

Ik geloof dat als je geen explosie risico wil lopen, dat je die accu's van ebay helemaal niet moet gebruiken ;)

[...]

Pfoe, wat ik? Ik zou mijzelf hier eerst maar eens enorm in moeten gaan verdiepen, genoeg materie op het internet, en nog een hoop te leren. Ik weet qua filters echt alleen nog de "basis".
Bedankt dat je reageerde maar ik heb de batterij al gekocht en heb em nu hier thuis liggen. Raad jij aan om hem dan gewoon apart op te laden of is het nog mogelijk om hem op te laden terwijl hij aan het spelen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkwolfjunior
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-11-2022
hallo allemaal.
ik heb tot nu toe eigenlijk altijd met 12v 7ah loodgel accutjes gewerkt, ik zou alleen denk ik toch willen overstappen naar lithion batterijen zoals deze:
http://www.ebay.com/itm/2...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
deze hebben een groot genoeg vermogen alleen is de vraag hoe kan ik deze het beste schakelen en heb ik niet speciale oplaad apparatuur nodig?? ik heb op ebay wel oplaad chips van 500mah gezien maar hier ben je natuurlijk eindeloos mee bezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Nu online
kkwolfjunior schreef op maandag 21 maart 2016 @ 22:30:
hallo allemaal.
ik heb tot nu toe eigenlijk altijd met 12v 7ah loodgel accutjes gewerkt, ik zou alleen denk ik toch willen overstappen naar lithion batterijen zoals deze:
deze hebben een groot genoeg vermogen alleen is de vraag hoe kan ik deze het beste schakelen en heb ik niet speciale oplaad apparatuur nodig?? ik heb op ebay wel oplaad chips van 500mah gezien maar hier ben je natuurlijk eindeloos mee bezig...
Ik kan je alleen sterk aanraden om niets direct te geloven wat op E-Bay staat, en het altijd eerst na te trekken op google. (filter hier ook de onzin uit natuurlijk). Net als de (zeer onbetrouwbare en gevaarlijke) blauwe battery-packs op ebay, vallen ook deze helaas hier onder. Lees bijvoorbeeld dit forum eens door.
De beloofde 9800mah is dus in werkelijkheid maar +- 700mah, en een grote kans dat de lader ze niet meer oppakt doordat ze zo enorm slecht zijn.
Als je echt over wilt stappen moet je eigenlijk naar packs van Hobbyking gaan kijken, of echte losse cellen gaan kopen.

Ik was ooit ook geïnteresseerd in de blauwe packs van E-Bay, maar dit is mij al snel uit mijn hoofd gepraat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
kkwolfjunior schreef op maandag 21 maart 2016 @ 22:30:
hallo allemaal.
Ik heb thuis een 4 cel 10Ah LiPo pak liggen. Daar passen deze vier batterijtjes 5 keer in. Zowel qua omvang als qua prijs.

Wil je veel Ah voor een beperkte prijs (dus niet voor een onmogelijke prijs), kijk dan eens bij HobbyKing inderdaad. Momenteel is een 16000mAh 4S in de aanbieding voor 45 euro. Heb er zelf twee gekocht voor mijn kist.

Heb je nog een aparte lader bij nodig. Kun je zo gek maken als je wilt, zelf heb ik een goedkope. En ja, laden duurt dan lang, maar een accu met teveel stroom laden is vaak niet echt goed, al zal het bij deze LiPo's wel kunnen (dan moet je wel een duurdere lader kopen).

Verder heb je dan nog een vorm van protectie nodig, zodat de LiPo niet te ver ontlaadt. De kant en klare oplossingen op eBay laten hem voor onze toepassing toch te ver ontladen, dus zul je zelf iets moeten bouwen (zoals maarten30 net heeft gedaan met een Arduino), of gebruik maken van een pieper die (best wel) hard gaat piepen wanneer één van de cellen onder (volgens mij) 3,6V komt (maar dat is geloof ik ook in te stellen).

Ik ben zeer tevreden met deze oplossing. Veel prik voor relatief weinig geld. Ga komend weekend eens kijken of ik een verbinding ga maken tussen mijn kistradio en een 12V koelbox. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkwolfjunior
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-11-2022
barrymossel schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 07:51:
[...]

Ik heb thuis een 4 cel 10Ah LiPo pak liggen. Daar passen deze vier batterijtjes 5 keer in. Zowel qua omvang als qua prijs.

Wil je veel Ah voor een beperkte prijs (dus niet voor een onmogelijke prijs), kijk dan eens bij HobbyKing inderdaad. Momenteel is een 16000mAh 4S in de aanbieding voor 45 euro. Heb er zelf twee gekocht voor mijn kist.

Heb je nog een aparte lader bij nodig. Kun je zo gek maken als je wilt, zelf heb ik een goedkope. En ja, laden duurt dan lang, maar een accu met teveel stroom laden is vaak niet echt goed, al zal het bij deze LiPo's wel kunnen (dan moet je wel een duurdere lader kopen).

Verder heb je dan nog een vorm van protectie nodig, zodat de LiPo niet te ver ontlaadt. De kant en klare oplossingen op eBay laten hem voor onze toepassing toch te ver ontladen, dus zul je zelf iets moeten bouwen (zoals maarten30 net heeft gedaan met een Arduino), of gebruik maken van een pieper die (best wel) hard gaat piepen wanneer één van de cellen onder (volgens mij) 3,6V komt (maar dat is geloof ik ook in te stellen).

Ik ben zeer tevreden met deze oplossing. Veel prik voor relatief weinig geld. Ga komend weekend eens kijken of ik een verbinding ga maken tussen mijn kistradio en een 12V koelbox. :)
de bedoeling is om het zo goedkoop mogelijk te verkrijgen :P
maar het linkje dat ik deelde was wel wat goedkoper want je hebt 6 van deze batterijen nodig wat ongeveer 11 dollar kost om een vergelijkbaar vermogen te krijgen van de door jou gedeelde accu.

zijn er verder niet op ebay dergelijke chips te verkijgen die te ver ontladen verkomen?
of eventueel een powerbank hoes van ebay zoals deze:http://www.ebay.com/itm/131682355852?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=431068871844&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
ombouwen.

is het verder mogelijk als je bijvoorbeeld 6 van deze batterijen in serrie schakelt om 24v te behalen (of anders 3 voor 12v) om meerdere van deze: http://www.ebay.com/itm/5...421ef6:g:SOsAAOSwd0BVuMfb opladers te gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
kkwolfjunior schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:56:
[...]

maar het linkje dat ik deelde was wel wat goedkoper want je hebt 6 van deze batterijen nodig wat ongeveer 11 dollar kost om een vergelijkbaar vermogen te krijgen van de door jou gedeelde accu.

zijn er verder niet op ebay dergelijke chips te verkijgen die te ver ontladen verkomen?
of eventueel een powerbank hoes van ebay zoals deze:http://www.ebay.com/itm/131682355852?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=431068871844&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
ombouwen.

is het verder mogelijk als je bijvoorbeeld 6 van deze batterijen in serrie schakelt om 24v te behalen (of anders 3 voor 12v) om meerdere van deze: http://www.ebay.com/itm/5...421ef6:g:SOsAAOSwd0BVuMfb opladers te gebruiken?
Ok, succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
kkwolfjunior schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:56:
[...]

ombouwen.

dat kan. maar de kans dat je huis in de fik staat met die chinese (troep) batterijen is een stuk groter.
de batterijen en batterijpacks die ebay(china) aanbied zijn gewoon van enorm lage kwaliteit. daarnaast ga je de aangegeven 10Ah nooit halen.

haal zoals Barrymossel als zei gewoon een LiPo pack bij Hobbyking met een geschikte (balance) lader erbij . uiteindelijk ben je dan goedkoper uit dan die prut uit China. wil je toch in zee gaan met losse batterijcellen?
koop dan fatsoenlijke kwaliteit in bijvoorbeeld een nederlandse webwinkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister(ious)
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Update van mijn Boominator

Foto's kunnen hier bewonderd worden ZIE MIJN ALBUM

Laatste weken heb ik alle onderdelen besteld, de laatste dingetjes moeten nog binnenkomen.
Na een aantal keren melen met Canopy Sound te hebben gemailt hebben ze het ook mogelijk gemaakt om vanuit Nederland in de webshop te bestellen, zodra dat gefixt was gelijk maar eens de C-Amp besteld.

Wat een geweldig apparaatje is die C-AMP zeg, echt een hele verbetering in vergelijking met alle losse componenten (solar regulator, oplader, voeding etc) icm versterker. Ook de ingebouwde keuze switch voor een lood of LiFePo accu is gewoon super.

Vandaag dus ook maar even gelijk alle aanwezige componenten getest. Wesley bedankt voor de speakers (HP10W + PHT407). Alles werkte naar alle tevredenheid dus het enthousiasme neemt lichtelijk toe :)

Het hout heb ik laatst op maat gezaagd maar het wachten is nog op het frezen (bovenfrees is momenteel uitgeleend).

Ik heb ervoor gekozen mijn filters op een bordje te monteren, vind ik zelf overzichtelijker, en ik was van plan alle speakerkabels afzonderlijk naar het middencompartiment te overbruggen zodat ik evt ooit makkelijk een upgrade kan uitvoeren van eventuele elektronica (miniDSP filter) zonder de hele Boominator los te halen om de oude filters te verwijderen, daarom wil ik de filters ook in het middencompartiment hebben.

Ik ben vergeten foto's te maken van mijn testopstelling laat staan dat ik een filmpje gemaakt heb maar dat komt een andere keer wel weer.

tips trucs en reacties zijn welkom :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik kom er niet uit... Grrr.

In mijn subwoofer zit een led strip die moet fungeren als VU meter. In principe werkt dit ook, alleen is het signaal te sterk en blaast zo nu en dan een poortje van de Arduino op.

Momenteel heb ik het signaal dat naar de subwoofer gaat aangesloten op een analoge poort van de Arduino.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gkJnH8y.png

Ik heb het volgende schema gebruikt (rechts):

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/Matikas/VU_meter/master/Hardware/Audio-Input-to-Arduino-Schematic.jpg

Wanneer ik de 10K weerstand gebruik doet de VU meter niks. Als ik deze weghaal werkt alles, maar gaat er zo nu en dan een analoog poortje stuk ;)

Ik neem aan dat de weerstand dus vervangen moet worden door een lagere, maar ik weet niet goed hoe ik dit kan berekenen. Momenteel gebruik ik een TPA3116 2.1 versterker met een 4S LiPo (dus max. 16,8V).

Kan iemand me verder helpen? Graag met uitleg, zodat ik ervan kan leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
barrymossel schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 09:23:

In mijn subwoofer zit een led strip die moet fungeren als VU meter. In principe werkt dit ook, alleen is het signaal te sterk en blaast zo nu en dan een poortje van de Arduino op.

Momenteel heb ik het signaal dat naar de subwoofer gaat aangesloten op een analoge poort van de Arduino.

[afbeelding]

[afbeelding]

Wanneer ik de 10K weerstand gebruik doet de VU meter niks. Als ik deze weghaal werkt alles, maar gaat er zo nu en dan een analoog poortje stuk ;)

Ik neem aan dat de weerstand dus vervangen moet worden door een lagere, maar ik weet niet goed hoe ik dit kan berekenen. Momenteel gebruik ik een TPA3116 2.1 versterker met een 4S LiPo (dus max. 16,8V).

De analoge inputs van een arduino kunnen max 5V aan. Wat je zou kunnen doen is even meten wat je maximale(piek)voltage is.
Als deze te hoog is zou je een voltage divider kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
maarten30 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 09:48:
[...]

De analoge inputs van een arduino kunnen max 5V aan. Wat je zou kunnen doen is even meten wat je maximale(piek)voltage is.
Als deze te hoog is zou je een voltage divider kunnen gebruiken.
Maar als ik dan het volume laag zet is het voltage ook weer lager toch? En door die voltage divider wordt het nóg lager. (Maar dat zou ik evt. via de software kunnen compenseren...)

Alleen las ik net dat het voltage meten met een basic voltmeter (die ik uiteraard heb) niet te doen is, omdat dit veel te snel varieert. Dus kan het ik piek voltage niet gewoon berekenen?

[ Voor 9% gewijzigd door barrymossel op 23-03-2016 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evan Sibbald
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-07-2016
Beste forumleden.

Nu het weer lente begint te worden, en er in de zomer weer heerlijk gevaren wordt wil ik een mooi project beginnen. Ik ben van plan een kleine kistradio te maken met een subwoofer en twee fullrange speakers.

Onlangs heb ik een zeer geslaagd project gemaakt. Van mijn oude Logitech S220 2.1 speakersetje heb ik een luidspreker gemaakt, die een héél stuk, maar ook echt een héél stuk deftiger klinkt. De bestaande subwoofer was waardeloos. Een 4 inch woofer in een behuizing van amper 3 liter, met een poortruis van hier tot Tokyo. Diepgang ontbrak volledig. De woofer had ik eens voor de grap in een geboorte behuizing van een oude 4 inch fullrange luidspreker gedaan, en het verbaasde mij enorm hoe diep de bas was vergeleken met de oude behuizing, en hoe hard deze combinatie klonk. Deze behuizing was ongeveer 6.5 liter, en hierbij ging de bas makkelijk tot de 40 Hz door. Ik had op dit moment echt een 'wow' effect, en zag ik in dat uit dit 2.1 setje veel meer te halen valt!

Aangezien ik een paar dagen later een weekend later naar Ameland ging, besloot ik om van dit 2.1 setje één grote luidspreker te maken. Ik maakte een ontwerp: De subwoofer in het midden, de twee satellietspeakers elk aan een zijkant en de baspoort onder de subwoofer, aan de voorkant. Aangezien de subwoofer in de 6.5 liter behuizing super goed klonk hield voor het compartiment van de subwoofer ook deze inhoud aan, en heb ik de baspoort uit diezelfde luidsprekerbehuizing gebruikt, zodat de afstemming hetzelfde bleef.
De satelietspeakers kwamen elk in een eigen compartiment naast de subwoofer, met elk een volume van ongeveer 0.5 liter (het zijn 2 inch breedbandspeakertjes). De volgende dag had ik al het hout met de hand gezaagd en het 'lege' kistje voor de helft in elkaar gezet. In heb dezelfde versterker en omvormer gebruikt van de originele 2.1 speakerset. Wat ook erg leuk is, is dat deze versterker op 12 volt werkt, dus heb ik er voor de grap 8AA batterijen op aangesloten om het setje te laten spelen, en dat werkte! Helaas liet deze versterker qua zuinigheid aardig wat te wensen over, want de spanning van de batterijen was na 4 uur te laag om het setje nog te laten spelen.

Dit project was erg geslaagd. Veel vrienden waren erg onder de indruk van het ontwerp, en al helemaal over het geluid. Voor een 4 inch subwoofer komt er toch een hoop laag uit, en ook echt diep sublaag! Project meer dan geslaagd!

Maargoed, voor de aankomende zomer wil ik van dit projectje een grotere broer maken! Draadloos met accu. Het gemaakte project heb ik buiten ook getest en wat blijkt: Het diepe sublaag dat binnenshuis zo prachtig klonk blijft buiten van hetzelfde niveau! In tegenstelling tot mijn verwachtingen dat de bas volledig in het niet zou vallen buiten, klinkt de bas buiten echt super en diep, terwijl er een aardig windje stond! Zelfs het echte sublaag klonk lekker vet!

Aangezien ik hier enorm enthousiast door ben geraakt ga ik een grotere broer, oftewel een 2.0 versie maken! De speaker wil ik ook in de boot gebruiken, dus hij moet tegen een spatje water kunnen!

Hier denk ik wat ik allemaal nodig ga hebben aan technische onderdelen:

-
  1. - Een goede betrouwbare 2.1 klasse D versterker. Ik heb momenteel de TPA3116 2.1 klasse D op het oog, en dit lijkt mij wel een goed bruikbare versterker. Is dit een goede versterker, ook de Ebay versie? Ik zie alleen dat deze versterker werkt op 18-24 volt, dus hoe los ik dit probleem zo goedkoop mogelijk op? (Twee 12 volt accu's in serie?)
  2. - Twee fullrange luidsprekers. Aangezien de luidspreker tegen een licht spatje water moet kunnen in de boot, leken mij de waterdichte breedbandspeakers van Visaton - Type FR8WP 4 Ohm - wel wat! Heeft hier iemand goede of slechte ervaringen mee? Ik hoor het graag! 3,3 inch leek mij een goede maat voor fullrange spelertjes. Ze zullen elk in een behuizing van zo'n 1,5 liter komen. Laag hoeven ze toch niet te geven, dat zal de subwoofer wel doen!
  3. - Een subwoofer. Momenteel bezit ik een zeer krachtige 5,25 inch subwoofer uit een set G51 van Logitech. Deze woofer heeft een grote magneet, kan veel watt aan vergeleken met andere 5,25 inch subwoofers van Logitech en kan een grote excursie maken. De inhoud voor het compartiment waar ik deze subwoofer in wil hebben, weet ik nog niet. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met berekeningen! Aangezien de vorige speaker buiten ook erg veel sublaag gaf, makkelijk tot de 40 Hz, wil ik dit in deze grotere versie ook hebben!
  4. - Accu('s). De TPA3116 2.1 klasse D versterker die ik op het oog heb werkt alleen met 18 tot 24 volt. Hoe krijg ik 24 volt? Je kunt toch twee 12 Volt accu's in serie schakelen om 24 Volt te creëren? Hoe zit het dan met de totale capaciteit van deze 2 accu's samen als ze samen 24 volt leveren?
  5. - Een Accusafe V3,5 om de accu's te beschermen tegen diepontlading.
  6. - Overige electronica en natuurlijk hout (12mm triplex) en verflagen
Ik kan over mijn aankomende project nog véél meer vertellen, maar ik denk dat dat tot nu toe nog overbodig is. Mijn laatste toetsweek is net achter de rug, dus heb ik nu heerlijk de tijd om met deze hobby bezig te zijn. Ik zou graag willen weten wat voor materialen jullie mij zouden aanraden. Is de TPA3116 2.1 versterker een goede keus of bestaat er een veel betere? Zijn de waterdichte Visaton FR8WP's goede speakertjes? En betreft de accu('s), hoe kan ik het probleem met het geëiste voltage van 18-24 volt halen?

Aangezien ik nog niet zolang op Tweakers zit kan ik helaas nog geen foto's toevoegen... Ik hoop dat jullie mij goed kunnen adviseren. Ik houd jullie op de hoogte!

Evan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Zo wat gebruikt die TA2024 weinig stroom. Heb zonet even getest. Accuspanning was 12,8 v (2 volgeladen 12 7ah accu's in parralel).

Idle incl mp3 module 0,17a
Zware bass incl mp3 module 1a

Dan zou een dagje spelen wel goed moeten komen. De MCA-200 vroeg soms wel 3x zoveel vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dan was je MP3 module nog de groot verbruiker, de TA2024 zit net iets over de 0,06A ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Evan Sibbald schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:22:
Beste forumleden.

Nu het weer lente begint te worden, en er in de zomer weer heerlijk gevaren wordt wil ik een mooi project beginnen. Ik ben van plan een kleine kistradio te maken met een subwoofer en twee fullrange speakers.

Onlangs heb ik een zeer geslaagd project gemaakt. Van mijn oude Logitech S220 2.1 speakersetje heb ik een luidspreker gemaakt, die een héél stuk, maar ook echt een héél stuk deftiger klinkt. De bestaande subwoofer was waardeloos. Een 4 inch woofer in een behuizing van amper 3 liter, met een poortruis van hier tot Tokyo. Diepgang ontbrak volledig. De woofer had ik eens voor de grap in een geboorte behuizing van een oude 4 inch fullrange luidspreker gedaan, en het verbaasde mij enorm hoe diep de bas was vergeleken met de oude behuizing, en hoe hard deze combinatie klonk. Deze behuizing was ongeveer 6.5 liter, en hierbij ging de bas makkelijk tot de 40 Hz door. Ik had op dit moment echt een 'wow' effect, en zag ik in dat uit dit 2.1 setje veel meer te halen valt!

Aangezien ik een paar dagen later een weekend later naar Ameland ging, besloot ik om van dit 2.1 setje één grote luidspreker te maken. Ik maakte een ontwerp: De subwoofer in het midden, de twee satellietspeakers elk aan een zijkant en de baspoort onder de subwoofer, aan de voorkant. Aangezien de subwoofer in de 6.5 liter behuizing super goed klonk hield voor het compartiment van de subwoofer ook deze inhoud aan, en heb ik de baspoort uit diezelfde luidsprekerbehuizing gebruikt, zodat de afstemming hetzelfde bleef.
De satelietspeakers kwamen elk in een eigen compartiment naast de subwoofer, met elk een volume van ongeveer 0.5 liter (het zijn 2 inch breedbandspeakertjes). De volgende dag had ik al het hout met de hand gezaagd en het 'lege' kistje voor de helft in elkaar gezet. In heb dezelfde versterker en omvormer gebruikt van de originele 2.1 speakerset. Wat ook erg leuk is, is dat deze versterker op 12 volt werkt, dus heb ik er voor de grap 8AA batterijen op aangesloten om het setje te laten spelen, en dat werkte! Helaas liet deze versterker qua zuinigheid aardig wat te wensen over, want de spanning van de batterijen was na 4 uur te laag om het setje nog te laten spelen.

Dit project was erg geslaagd. Veel vrienden waren erg onder de indruk van het ontwerp, en al helemaal over het geluid. Voor een 4 inch subwoofer komt er toch een hoop laag uit, en ook echt diep sublaag! Project meer dan geslaagd!

Maargoed, voor de aankomende zomer wil ik van dit projectje een grotere broer maken! Draadloos met accu. Het gemaakte project heb ik buiten ook getest en wat blijkt: Het diepe sublaag dat binnenshuis zo prachtig klonk blijft buiten van hetzelfde niveau! In tegenstelling tot mijn verwachtingen dat de bas volledig in het niet zou vallen buiten, klinkt de bas buiten echt super en diep, terwijl er een aardig windje stond! Zelfs het echte sublaag klonk lekker vet!

Aangezien ik hier enorm enthousiast door ben geraakt ga ik een grotere broer, oftewel een 2.0 versie maken! De speaker wil ik ook in de boot gebruiken, dus hij moet tegen een spatje water kunnen!

Hier denk ik wat ik allemaal nodig ga hebben aan technische onderdelen:

-
  1. - Een goede betrouwbare 2.1 klasse D versterker. Ik heb momenteel de TPA3116 2.1 klasse D op het oog, en dit lijkt mij wel een goed bruikbare versterker. Is dit een goede versterker, ook de Ebay versie? Ik zie alleen dat deze versterker werkt op 18-24 volt, dus hoe los ik dit probleem zo goedkoop mogelijk op? (Twee 12 volt accu's in serie?)
  2. - Twee fullrange luidsprekers. Aangezien de luidspreker tegen een licht spatje water moet kunnen in de boot, leken mij de waterdichte breedbandspeakers van Visaton - Type FR8WP 4 Ohm - wel wat! Heeft hier iemand goede of slechte ervaringen mee? Ik hoor het graag! 3,3 inch leek mij een goede maat voor fullrange spelertjes. Ze zullen elk in een behuizing van zo'n 1,5 liter komen. Laag hoeven ze toch niet te geven, dat zal de subwoofer wel doen!
  3. - Een subwoofer. Momenteel bezit ik een zeer krachtige 5,25 inch subwoofer uit een set G51 van Logitech. Deze woofer heeft een grote magneet, kan veel watt aan vergeleken met andere 5,25 inch subwoofers van Logitech en kan een grote excursie maken. De inhoud voor het compartiment waar ik deze subwoofer in wil hebben, weet ik nog niet. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met berekeningen! Aangezien de vorige speaker buiten ook erg veel sublaag gaf, makkelijk tot de 40 Hz, wil ik dit in deze grotere versie ook hebben!
  4. - Accu('s). De TPA3116 2.1 klasse D versterker die ik op het oog heb werkt alleen met 18 tot 24 volt. Hoe krijg ik 24 volt? Je kunt toch twee 12 Volt accu's in serie schakelen om 24 Volt te creëren? Hoe zit het dan met de totale capaciteit van deze 2 accu's samen als ze samen 24 volt leveren?
  5. - Een Accusafe V3,5 om de accu's te beschermen tegen diepontlading.
  6. - Overige electronica en natuurlijk hout (12mm triplex) en verflagen
Ik kan over mijn aankomende project nog véél meer vertellen, maar ik denk dat dat tot nu toe nog overbodig is. Mijn laatste toetsweek is net achter de rug, dus heb ik nu heerlijk de tijd om met deze hobby bezig te zijn. Ik zou graag willen weten wat voor materialen jullie mij zouden aanraden. Is de TPA3116 2.1 versterker een goede keus of bestaat er een veel betere? Zijn de waterdichte Visaton FR8WP's goede speakertjes? En betreft de accu('s), hoe kan ik het probleem met het geëiste voltage van 18-24 volt halen?

Aangezien ik nog niet zolang op Tweakers zit kan ik helaas nog geen foto's toevoegen... Ik hoop dat jullie mij goed kunnen adviseren. Ik houd jullie op de hoogte!

Evan :)
Foto's kun je uploaden op bijv. imgur.com en dan de directe links via het knopje "afbeelding toevoegen" (hier op GoT dus) plaatsen.

Ik gebruik een TPA3116 2.1 versterker van eBay. Werkt erg prima en is zeker aan te raden. Lijkt me sterk overigens dat je minimaal 18V nodig hebt. Hij werkt namelijk prima (meer dan prima) op 12V+ (ik heb hem nu op een 4S LiPo). En dusdanig hard dat ik hem binnen sowieso niet vol open durf te zetten. Ik had een step up converter (waarmee je het voltage omhoog kunt brengen), maar die heb ik er weer uit gehaald. Ik vond het niet veel harder gaan en dus onnodig in m'n kist. Daarnaast heb je altijd rendementsverlies bij het gebruik van een dergelijke converter.
Je kunt inderdaad ook twee accu's in serie gebruiken. De capaciteit op 24V is dan gelijk aan de capaciteit van één van de accu's op 12V (https://www.accudienst.nl...ie-of-serie-parallel.html).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Toch eens een voorzichtig schopje na een aantal dagen zonder antwoord:
boombes schreef op maandag 21 maart 2016 @ 16:07:
Een vraagje van mijn kant:
Huidige krat radio:
Bierkrat 6*9" wegwerpspeakers (MTX)
TA2020
Speler via dx.com met usb / bluetooth (standaard geval)

Nieuw situatie:
Ik heb thuis een US-blaster 5050 staan (http://hudba.bazos.cz/inz...SB-5050-400W-TOP-STAV.php)

Nu wil ik deze behuizing gaan gebruiken om 2x 6*9" Focal speakers, polyglass (ook thuis in de weg liggen) in te hangen, en dan aan te gaan sturen.
Vraag 1: Hoe zwaar moet de versterker zijn om de subwoofer aan te sturen om bij een TA2020 te passen?

Vraag 2: Zijn een van deze 2 geschikt?
Deze subwoofer is waarschijnlijk te zwaar om aan te sturen met een "klein" versterkertje zoals de bassamp 20. (http://store.accusafe.nl/...mp20-met-jst-ph-connector)

Of als ik toch een amp moet kopen meteen een 4 kanaals D-klasse versterker kopen zoals: http://store.accusafe.nl/...050-4x100w-rms-versterker en de kans lopen dat de speakers opgeblazen worden ?

Vraag 3: Kan ik in deze kist zonder al te veel bas te verliezen gewoon alles inbouwen aansluiten en gaan of zie ik iets over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister(ious)
  • Niet online
Hallo luitjes,

Ik ben opzoek naar CIS/CIGS (Copper Indium Gallium Selenide) zonne paneeltjes vanwege grote efficiëntie op klein oppervlake. Maar aangezien deze praktisch onvindbaar zijn voor een betaalbare prijs kan ik beter gaan verder zoeken. Zijn er mensen die al ervaring hebben met deze soort van zonnepaneeltjes?

Kan ik het beste mono/polycrystaline panelen gebruiken of Amorfe panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evan Sibbald
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-07-2016
barrymossel schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 07:38:
[...]

Foto's kun je uploaden op bijv. imgur.com en dan de directe links via het knopje "afbeelding toevoegen" (hier op GoT dus) plaatsen.

Ik gebruik een TPA3116 2.1 versterker van eBay. Werkt erg prima en is zeker aan te raden. Lijkt me sterk overigens dat je minimaal 18V nodig hebt. Hij werkt namelijk prima (meer dan prima) op 12V+ (ik heb hem nu op een 4S LiPo). En dusdanig hard dat ik hem binnen sowieso niet vol open durf te zetten. Ik had een step up converter (waarmee je het voltage omhoog kunt brengen), maar die heb ik er weer uit gehaald. Ik vond het niet veel harder gaan en dus onnodig in m'n kist. Daarnaast heb je altijd rendementsverlies bij het gebruik van een dergelijke converter.
Je kunt inderdaad ook twee accu's in serie gebruiken. De capaciteit op 24V is dan gelijk aan de capaciteit van één van de accu's op 12V (https://www.accudienst.nl...ie-of-serie-parallel.html).
Aah! Ik zal kijken of ik de volgende meer foto's kan uploaden! Het is mooi om te weten dat de versterker ook gewoon op 12 volt werkt, want dit is veel handiger qua aanschaffing van alle onderdelen. Dat weet ik dat ik de versterker gewoon op één 12 volt accu kan laten spelen, en kan ik er ook mooi een accusafe mee gebruiken! Step-up/down converters ben ik niet zo'n fan van door het inderdaad dalende rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
mister(ious) schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 14:03:
Hallo luitjes,

Ik ben opzoek naar CIS/CIGS (Copper Indium Gallium Selenide) zonne paneeltjes vanwege grote efficiëntie op klein oppervlake. Maar aangezien deze praktisch onvindbaar zijn voor een betaalbare prijs kan ik beter gaan verder zoeken. Zijn er mensen die al ervaring hebben met deze soort van zonnepaneeltjes?

Kan ik het beste mono/polycrystaline panelen gebruiken of Amorfe panelen?
CIGS heeft niet zozeer een beter rendement dan monokristallijn(integendeel zelfs), maar presteerd juist beter in "slechtere" omstandigheden, dus bij bewolking, een niet optimale hoek etc. eigenlijk zeer goed geschikt voor kistradio's(in Nederland). Helaas slecht te vinden, maar kwa prijs zouden ze niet erg veel hoger mogen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
Nou, de bluetooth module is geïntegreerd in de kratradio. Sinds die er in zit is er wel iets aparts bij het opstarten. Ik zet eerste de stroom van de accu naar de accusafe aan, en daarna druk ik op de zwarte knop. Dan schakelt die gelijk weer uit. Ik moet hem sinds de installatie van de bluetooth module een paar seconden ingedrukt houden, wat gepaard gaat met een zoemend geluid (dat niet over de speakers gaat) van de accusafe, waarna die opstart en stroom geeft aan de versterker/bluetooth module. Hij doet het verder perfect. Als ik de krat aan de lader leg en hem dan opstart, dan start die gelijk op zonder hem ingedrukt te hoeven houden/zonder het geluid. Is dit een bekend euvel, of is er iets aparts aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Nu online
Royenroy schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 15:01:
Nou, de bluetooth module is geïntegreerd in de kratradio. Sinds die er in zit is er wel iets aparts bij het opstarten. Ik zet eerste de stroom van de accu naar de accusafe aan, en daarna druk ik op de zwarte knop. Dan schakelt die gelijk weer uit. Ik moet hem sinds de installatie van de bluetooth module een paar seconden ingedrukt houden, wat gepaard gaat met een zoemend geluid (dat niet over de speakers gaat) van de accusafe, waarna die opstart en stroom geeft aan de versterker/bluetooth module. Hij doet het verder perfect. Als ik de krat aan de lader leg en hem dan opstart, dan start die gelijk op zonder hem ingedrukt te hoeven houden/zonder het geluid. Is dit een bekend euvel, of is er iets aparts aan de hand?
Dat geluid is het snel schakelen van het relais van de accusafe. Het zou kunnen zijn dat de bluetooth chip een hoop condensators bevat die de spanning van de accu tot zo ver laat zakken, dat de accusafe meteen weer probeert uit te schakelen (dat ratelende geluid). Wat voor accu heb je er in zitten? een blauwe lipo van ebay misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royenroy
djrednas schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:59:
[...]

Dat geluid is het snel schakelen van het relais van de accusafe. Het zou kunnen zijn dat de bluetooth chip een hoop condensators bevat die de spanning van de accu tot zo ver laat zakken, dat de accusafe meteen weer probeert uit te schakelen (dat ratelende geluid). Wat voor accu heb je er in zitten? een blauwe lipo van ebay misschien?
Loodgel accu van nog geen jaar oud. Een keer helemaal vol laden heeft het probleem opgelost.

Nog wat (al vaker beloofde) foto's van het kratje: http://imgur.com/a/RCR8v

Over de deksel: Hij zit vastgeschroeft met van die 'Ikeaschroeven', om er nog makkelijk bij te kunnen. Het deksel fungeert als telefoonhouder, omdat er nooit een bluetoothontvanger in zat, en dit een goede oplossing was om een telefoon in het krat te bewaren, maar toch geen 'open' krat te hebben. Het kabeltje gaat via een klein gat van de krat naar de opening, die weer gedicht is door magneten in de deksel en het plankje in de deksel. Knoppen en oplader zitten in de handvaten, ver genoeg weg om niet in de weg te zitten bij het dragen.

Als de bluetooth-ontvanger goed blijkt te werken komt er nog een nieuwe deksel op die wat permanenter blijft zitten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:37

thijsco19

KTM 990 SMT

Erg mooi gemaakt!
Ook erg slim gemaakt dat smartphone vakje.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Niemand die dit duidelijker uit wil leggen?
barrymossel schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 09:23:

[afbeelding]

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Applepiez
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-08 20:00
Eindelijk heb ik tijd om mijn kistradio te maken. Ik heb al dingen zoals de accusafe en de accu.
Ik had een paar twijfels over de rest van de onderdelen. Zoals bijvoorbeeld de voeding. Ik zat te denken aan een simpele 3A voeding. Dat zou moeten werken.
Het volgende punt is de versterker. De meest effieciente versterker leek mij de maxamp. Maar is het het enorme prijsverschil tussen een chinese ta2024 wel waard? En als ik de maxamp koop, zitten er dan 1 of 2 jst ph connectoren bij?
Het volgende punt is de speakers. Welke speakers klinken goed? Ik twijfel tussen 3 wegs en 2 wegs speakers. 3 wegs speakers werken gewoon bij een maxamp toch?
Na zoeken in de vorige topics kon ik ook niks vinden over het aansluiten van fm radio op een maxamp. Een tuner met een uitschuifbare antenne heb ik al in mijn ontwerp meegenomen maar een goede tuner kan ik niet vinden en het aansluiten ervan is ook een mysterie voor mij.
De laatste vraag is iets waar ik ook niets over kon vinden. Hoe kan je knoppen maken waarmee je zonder de geluidsbron play/pause en forward/backward kan doen. Heeft iemand dit al een keer geprobeerd?
-Applepiez

[ Voor 26% gewijzigd door Applepiez op 27-03-2016 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Applepiez schreef op zondag 27 maart 2016 @ 13:19:
Eindelijk heb ik tijd om mijn kistradio te maken. Ik heb al dingen zoals de accusafe en de accu.
Ik had een paar twijfels over de rest van de onderdelen. Zoals bijvoorbeeld de voeding. Ik zat te denken aan een simpele 3A voeding. Dat zou moeten werken.
Het volgende punt is de versterker. De meest effieciente versterker leek mij de maxamp. Maar is het het enorme prijsverschil tussen een chinese ta2024 wel waard? En als ik de maxamp koop, zitten er dan 1 of 2 jst ph connectoren bij?
Het volgende punt is de speakers. Welke speakers klinken goed? Ik twijfel tussen 3 wegs en 2 wegs speakers. 3 wegs speakers werken gewoon bij een maxamp toch?
Na zoeken in de vorige topics kon ik ook niks vinden over het aansluiten van fm radio op een maxamp. Een tuner met een uitschuifbare antenne heb ik al in mijn ontwerp meegenomen maar een goede tuner kan ik niet vinden en het aansluiten ervan is ook een mysterie voor mij.
De laatste vraag is iets waar ik ook niets over kon vinden. Hoe kan je knoppen maken waarmee je zonder de geluidsbron play/pause en forward/backward kan doen. Heeft iemand dit al een keer geprobeerd?
-Applepiez
Of de Maxamp het extra geld waard is zul je zelf moeten beoordelen. Maar sowieso komt er uit een TA2024 prima geluid. Dus als je op budget zit, zal ik die gewoon kopen. 3 weg speakers werken met beide versterkers, afhankelijk van de impedantie.
Hoe je een radio aansluit ligt aan je radio, maar in principe moet je gewoon de audio out van de radio aansluiten op de audio in van de versterker (precies zoals je welke geluidsbron dan ook aansluit).

Knoppen maken is denk ik wel een uitdaging. En helemaal afhankelijk van je geluidsbron. Dus ik denk niet dat iemand je kan helpen, zonder dat je aangeeft welke geluidsbron je precies gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
wesleytjuh schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:42:
Dan was je MP3 module nog de groot verbruiker, de TA2024 zit net iets over de 0,06A ;).
Haha okay. Zit een dikke ground loop in dus waarschijnlijk heb ik nog wat verkeerd gemeten. Binnenkort komt er een geisoleerde DC DC converter zodat dat opgelost is. Zonder signaal kabel en met gekoppelde telefoon die speelt gebruikt die module 0,03 a. Met USB stick heb ik nog niet geprobeerd.

Even om te controleren, die DC DC converter heeft een max stroom van 84mA op 12 volt. Met die 0,03 A heb ik toch 30mA dus dan is die converter toch veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Applepiez
barrymossel schreef op zondag 27 maart 2016 @ 14:16:
[...]

Of de Maxamp het extra geld waard is zul je zelf moeten beoordelen. Maar sowieso komt er uit een TA2024 prima geluid. Dus als je op budget zit, zal ik die gewoon kopen. 3 weg speakers werken met beide versterkers, afhankelijk van de impedantie.
Hoe je een radio aansluit ligt aan je radio, maar in principe moet je gewoon de audio out van de radio aansluiten op de audio in van de versterker (precies zoals je welke geluidsbron dan ook aansluit).

Knoppen maken is denk ik wel een uitdaging. En helemaal afhankelijk van je geluidsbron. Dus ik denk niet dat iemand je kan helpen, zonder dat je aangeeft welke geluidsbron je precies gaat gebruiken.
Radio is optioneel en kan ik later wel toevoegen. De knoppen zijn van toepassing op de 3.5mm / bluetooth schakeling die ik ga gebruiken. ( http://store.accusafe.nl/...jack-socket-paneelmontage )
Welke speakers zijn dan goede voor de prijs? Ik wil maximaal 70 euro voor 2 speakers besteden? Het liefst 3 Wegs maar ik kon niks voor 70 euro vinden. 2 Wegs is ook prima. Dan leek mij http://store.accusafe.nl/...prekers/pioneer-ts-g1022i wel een goeie optie mits het de prijs voor 2 stuks is.

[ Voor 14% gewijzigd door Applepiez op 28-03-2016 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
Applepiez schreef op zondag 27 maart 2016 @ 13:19:
Hoe kan je knoppen maken waarmee je zonder de geluidsbron play/pause en forward/backward kan doen. Heeft iemand dit al een keer geprobeerd?
Hier ben ik ook erg benieuwd naar! (voor de bluetooth verbinding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
maarten30 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 18:28:
[...]

Hier ben ik ook erg benieuwd naar! (voor de bluetooth verbinding)
Heb je het dan over een mp3/bluetooth bordje waar knopje op zitten, maar die je niet wilt gebruiken, omdat je het bordje niet zichtbaar wilt hebben? Want dan lijkt het me gewoon een kwestie van de knopjes lossolderen en andere knopjes via een draadje weer vastsolderen.
Applepiez schreef op zondag 27 maart 2016 @ 17:12:
[...]

Radio is optioneel en kan ik later wel toevoegen. De knoppen zijn van toepassing op de 3.5mm / bluetooth schakeling die ik ga gebruiken. ( http://store.accusafe.nl/...jack-socket-paneelmontage )
Welke speakers zijn dan goede voor de prijs? Ik wil maximaal 70 euro voor 2 speakers besteden? Het liefst 3 Wegs maar ik kon niks voor 70 euro vinden. 2 Wegs is ook prima. Dan leek mij http://store.accusafe.nl/...prekers/pioneer-ts-g1022i wel een goeie optie mits het de prijs voor 2 stuks is.
http://store.accusafe.nl/...sprekers/6x9-luidsprekers
of
https://goo.gl/80eEQq

[ Voor 50% gewijzigd door barrymossel op 28-03-2016 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister(ious)
  • Niet online
barrymossel schreef op maandag 28 maart 2016 @ 09:21:
[...]

Heb je het dan over een mp3/bluetooth bordje waar knopje op zitten, maar die je niet wilt gebruiken, omdat je het bordje niet zichtbaar wilt hebben? Want dan lijkt het me gewoon een kwestie van de knopjes lossolderen en andere knopjes via een draadje weer vastsolderen.
Als ik hem goed begrijp bedoeld hij het volgende. Je hebt oordopjes/koptelefoons waarbij je dmv knopje(s) forward,reverse, play and pause kunt doen. dat zit gewoon in de jack plug kabel

ik heb zelf een philips headset daarbij is het:
knopje 1x indrukken = pause/play
knopje 2x indrukken = nummer voorwaarts
knopje 3x indrukken = nummer achterwaarts

die jack plugs hebben 4 "ringen" en de telefoon denkt dan ook dat hij een microfoon heeft geloof ik.

zoiets:
3.5mm jack plug audio verlengkabel

en hier heb ik eenDIY LOGG gevonden over hoe je dat kunt doen

[ Voor 31% gewijzigd door mister(ious) op 28-03-2016 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
barrymossel schreef op maandag 28 maart 2016 @ 09:21:
[...]

Precies dit.
Verder niet aan gedacht om de knopjes los te solderen. Misschien dan toch opzoek naar een bordje met knoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
maarten30 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 10:51:
[...]

Precies dit.
Verder niet aan gedacht om de knopjes los te solderen. Misschien dan toch opzoek naar een bordje met knoppen
Je zoiets als dit nog kunnen overwegen: http://www.ebay.com/itm/U...w-Bluetooth-/301900622648

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister(ious)
  • Niet online
Nog ff kleine toevoeging aan m'n vorige update

bij deze de video van de testopstelling volume staat hier op 20/30% schat ik

ik heb nog niets afgewerkt met krimpkousjes etc omdat ik deze nog niet binnen heb

em voor de rest nog eigenlijk nog weinig nieuws te melden aangezien het benodigde gereedschap nog niet aanwezig is kon ik nog niet verder dus..

mochten jullie nog tips hebben hoor ik het graag

[ Voor 3% gewijzigd door mister(ious) op 28-03-2016 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Applepiez
Moet het vermogen van de versterker overeenkomen met het vermogen RMS van de speakers?
De speakers die ik op het oog heb zijn namelijk 30 watt RMS per stuk en de Maxamp versterker kan maar 22.5 watt RMS leveren bij een spanning van 14 volt wat ik niet eens ga halen als ik het goed begrijp. Is dit een groot probleem en gaat het ten koste van de geluidskwaliteit of het volume?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
mister(ious) schreef op maandag 28 maart 2016 @ 12:27:
Nog ff kleine toevoeging aan m'n vorige update

bij deze de video van de testopstelling volume staat hier op 20/30% schat ik

ik heb nog niets afgewerkt met krimpkousjes etc omdat ik deze nog niet binnen heb

em voor de rest nog eigenlijk nog weinig nieuws te melden aangezien het benodigde gereedschap nog niet aanwezig is kon ik nog niet verder dus..

mochten jullie nog tips hebben hoor ik het graag
Zijn dat PA speakers?

Blijft balen inderdaad; wil je graag verder kan t niet. Ik had bij mijn laatste DX bestelling nu heb ik alles :+ . Nog een keer weer besteld, Grounding block besteld tezamen met wat hele hoge standoffs om de TA2024 op de achterwand van de kist te monteren en nog een paar van die soldeerbare spade stekkers. Dat is nu onderweg naar Nederland.

Nu heb ik echt alles O-)

Kistje en 2 accu's met speakers wordt al best zwaar. Pa had nog wat 18mm betonplex van oude kalverhokken liggen voor de kist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Laatst online: 01-04 05:49
barrymossel schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 07:38:
[...]

Ik heb echt gemixte ervaringen met die TPA3116 (2.1) bordjes (vooral de 'slechte' pot knoppen veroorzaken bakken ruis). Of je moet simpelweg geluk hebben... Maar verwacht er echt niet te veel van. Als je op 12V wilt werken zou ik aanraden om gewoon bij een 2020/2024 of een MAXAMP oid te blijven; voldoende vermogen en geen 'slechte' volume knop aanwezig. Ook de TA2024 met volume knop van Muse i15w (kan hem niet meer online vinden) is erg goed kan ik zeggen uit eigen ervaring.

Ik heb zelf ervaring met een zwart TPA3116D2 2.1 bordje . Conclusie: Ik ben niet overtuigd, de 'filtering' (als je het zo zou willen noemen) is beroerd en niet scherp genoeg, zodat je 'sub' kanaal nog stemmen versterkt (~300-400 Hz 1e orde, LPF o.i.d.). De knoppen doen 'dingen' maar veroorzaken voornamelijk veel ruis op het moment dat ze niet op 100% open staan. Ook gaat de versterker intern gekke dingen doen op het moment dat er geen ingangssignaal is, bijvoorbeeld als een nummer op pauze staat. Ik begrijp dat Barrymossel een andere variant heeft, maar ik betwijfel of deze veel beter is.

Ook heb ik drie (maandagochtend modellen eruit te halen) van deze stereo TPA3116 versterkers gekocht. Alle drie hetzelfde probleem, bakken ruis op de potmeter en veel noise bij geen ingangssignaal. Sterker nog, bij één van de drie plofte een Cap na ongeveer 5 min spelen en stond mijn linker speaker behoorlijk gek te doen.

Ik heb nu een andere versterker besteld met geïntegreerde bluetooth module. Ook op basis van de TPA3116, zie hier . Hierover later meer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Ik ben trouwens zeer tevreden over de Bluetoothverbinding van dat Sure bordje - afstand is prima (nog geen test gedaan in een open veld, dus een exact resultaat heb ik nog niet) maar binnenshuis heb ik nog geen problemen gehad met de verbinding. Alleen als ik het toestelvolume boven de 4/5 zet krijg ik ruis. Oplossing: Kratje gewoon wat harder zetten; nergens last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Wie heeft hier meer verstand van electronica dan ik?

Is het verstandig om een diode in de laadkabel te doen zodat die niet verkeerd aangesloten kan worden? Dan heb ik een spanningsverlies; maar mijn lader laadt volgens de multimeter op 15 volt. Die spanning is toch sowieso ongezond voor een accu?

En is het mogelijk om een indicatorled te maken dat de lader is aangesloten, als er een diode in het circuit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Deejac schreef op maandag 28 maart 2016 @ 22:25:
[...]

Ik heb echt gemixte ervaringen met die TPA3116 (2.1) bordjes (vooral de 'slechte' pot knoppen veroorzaken bakken ruis). Of je moet simpelweg geluk hebben... Maar verwacht er echt niet te veel van. Als je op 12V wilt werken zou ik aanraden om gewoon bij een 2020/2024 of een MAXAMP oid te blijven; voldoende vermogen en geen 'slechte' volume knop aanwezig. Ook de TA2024 met volume knop van Muse i15w (kan hem niet meer online vinden) is erg goed kan ik zeggen uit eigen ervaring.

Ik heb zelf ervaring met een zwart TPA3116D2 2.1 bordje . Conclusie: Ik ben niet overtuigd, de 'filtering' (als je het zo zou willen noemen) is beroerd en niet scherp genoeg, zodat je 'sub' kanaal nog stemmen versterkt (~300-400 Hz 1e orde, LPF o.i.d.). De knoppen doen 'dingen' maar veroorzaken voornamelijk veel ruis op het moment dat ze niet op 100% open staan. Ook gaat de versterker intern gekke dingen doen op het moment dat er geen ingangssignaal is, bijvoorbeeld als een nummer op pauze staat. Ik begrijp dat Barrymossel een andere variant heeft, maar ik betwijfel of deze veel beter is.

Ook heb ik drie (maandagochtend modellen eruit te halen) van deze stereo TPA3116 versterkers gekocht. Alle drie hetzelfde probleem, bakken ruis op de potmeter en veel noise bij geen ingangssignaal. Sterker nog, bij één van de drie plofte een Cap na ongeveer 5 min spelen en stond mijn linker speaker behoorlijk gek te doen.

Ik heb nu een andere versterker besteld met geïntegreerde bluetooth module. Ook op basis van de TPA3116, zie hier . Hierover later meer 8)
Of jij hebt pech, of ik heb geluk ;)

De TPA3116 chip wordt over het algemeen erg goed bevonden. Hoe die Chinezen e.e.a. in elkaar zitten is een tweede. De kwaliteit is vaak om te huilen, maar volgens dit topic zijn er ook genoeg problemen met de Chinese TA2024's. Zelf heb ik 0,0 ruis (geluk?) en gebruik ik dit bordje nu ongeveer een half jaar (+) volledig naar wens. Stemmen via de sub heb ik nog niet meegemaakt (maar zo audiofiel ben ik niet, dus kan ook zijn dat ik het gewoonweg niet hoor). Getest waar er gefilterd wordt heb ik niet. Wellicht dat ik dat in de zomer een keer doe (moet ik namelijk eerst de Audio in opnieuw aansluiten - werkt nu alleen op de Chromecast).

Enige ruis die ik heb is als ik mijn goedkope (12V) voeding aansluit, maar dat wijt ik aan de voeding zelf. En die ruis is ook minimaal en alleen wanneer er geen input is.

Er zijn ook genoeg mensen die de Chinese bordjes wat upgraden, of zelf een bordje in elkaar zetten. Voor de liefhebber heb ik nog wel twee TPA3116 chips liggen. En voor de echte liefhebber die meer over deze versterker wilt weten en 900+ pagina's wil doorlezen: http://www.diyaudio.com/f...237086-tpa3116d2-amp.html 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 23:44
barrymossel schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 08:21:
[...]

De TPA3116 chip wordt over het algemeen erg goed bevonden. Hoe die Chinezen e.e.a. in elkaar zitten is een tweede. De kwaliteit is vaak om te huilen, maar volgens dit topic zijn er ook genoeg problemen met de Chinese TA2024's.
Met de TPA3116 chip is inderdaad niets mis, net als met de TA2024 trouwens.
Hoe goed de prints in elkaar zitten weet je helaas nooit, maar voor 15 dollar kan je een gokje wagen dacht ik zo :)

Ik ben trouwens nieuw in dit topic, lees zo nu en dan al wel een tijdje mee.
Hier geen kratradio (daarom nog niets gepost), wel een TA2020-based versterkertje in m'n keuken, gaat binnenkort vervangen worden door een TPA3116 met bluetooth die in m'n subwoofer komt (Mission MS8, krijgertje met defecte versterker).
Heb dus wel wat vrijere keus in voeding, werk gewoon met een 24V 9A switching PSU (dat was een gelukje op eBay - heb ze niet meer voorbij zien komen...). De TA2020 verhuist dan naar boven, versterker voor m'n studiomonitoren is namelijk ook defect.

Verder staat in m'n woonkamer een S.M.S.L SA-60 (gebaseerd op de TDA7492) aan een setje Tannoy 611. Klinkt echt verrassend goed, en ook met dat apparaatje is geen ruis te bespeuren, ook niet bij vol volume zonder signaal. De TA2022 vond ik dan weer wat "wollig".

Overigens heb ik qua kwaliteit altijd wel goede ervaringen gehad met S.M.S.L. en Topping.

De TDA7498 vind ik zelf overigens wat "rauw" klinken; ook al heeft ie wel enorm veel vermogen, het is niet mijn favoriet.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister(ious)
  • Niet online
BlackWhizz schreef op maandag 28 maart 2016 @ 21:44:
[...]

Zijn dat PA speakers?

Blijft balen inderdaad; wil je graag verder kan t niet. Ik had bij mijn laatste DX bestelling nu heb ik alles :+ . Nog een keer weer besteld, Grounding block besteld tezamen met wat hele hoge standoffs om de TA2024 op de achterwand van de kist te monteren en nog een paar van die soldeerbare spade stekkers. Dat is nu onderweg naar Nederland.

Nu heb ik echt alles O-)

Kistje en 2 accu's met speakers wordt al best zwaar. Pa had nog wat 18mm betonplex van oude kalverhokken liggen voor de kist.
Correct het zijn de P-Audio Boominator speakers incl de P-Audio tweeters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Laatst online: 01-04 05:49
barrymossel schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 08:21:
[...]

De TPA3116 chip wordt over het algemeen erg goed bevonden. Hoe die Chinezen e.e.a. in elkaar zitten is een tweede. De kwaliteit is vaak om te huilen, maar volgens dit topic zijn er ook genoeg problemen met de Chinese TA2024's. Zelf heb ik 0,0 ruis (geluk?) en gebruik ik dit bordje nu ongeveer een half jaar (+) volledig naar wens. Stemmen via de sub heb ik nog niet meegemaakt (maar zo audiofiel ben ik niet, dus kan ook zijn dat ik het gewoonweg niet hoor). Getest waar er gefilterd wordt heb ik niet. Wellicht dat ik dat in de zomer een keer doe (moet ik namelijk eerst de Audio in opnieuw aansluiten - werkt nu alleen op de Chromecast).

Enige ruis die ik heb is als ik mijn goedkope (12V) voeding aansluit, maar dat wijt ik aan de voeding zelf. En die ruis is ook minimaal en alleen wanneer er geen input is.

Er zijn ook genoeg mensen die de Chinese bordjes wat upgraden, of zelf een bordje in elkaar zetten. Voor de liefhebber heb ik nog wel twee TPA3116 chips liggen. En voor de echte liefhebber die meer over deze versterker wilt weten en 900+ pagina's wil doorlezen: http://www.diyaudio.com/f...237086-tpa3116d2-amp.html 8)
Er is in basis inderdaad weinig mis met de TPA3116 chip zelf. Sterker nog, ik heb van de twee overgebleven stereo bordjes de Potmeter verwijderd (rework station op het werk) en alle ruis is weg. Een heb ik aangesloten op B&W 683 S2 speakers (normaal op een DENON PMA-720 versterker) en je hoort bij sommige type muziek weinig verschil. Vooral in het midden gebied klinkt die TPA3116 gewoon echt strak, bij echt laag komt hoor je beduidend verschil. Natuurlijk een smaak kwesite wat je beter vindt. Echter, zijn ook op dat diyaudio forum vele berichten over ruis in de diverse 2.1 bordjes. Gewoon een stukje geluk denk ik (het blijft China) :P. En natuurlijk ook afhankelijk van de kwaliteit die je zoekt.

Qua voedingen heb ik al diverse dingen geprobeerd, van accu's tot labvoedingen, daar lag het niet aan.
Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink