Beste forumleden.
Nu het weer lente begint te worden, en er in de zomer weer heerlijk gevaren wordt wil ik een mooi project beginnen. Ik ben van plan een kleine kistradio te maken met een subwoofer en twee fullrange speakers.
Onlangs heb ik een zeer geslaagd project gemaakt. Van mijn oude Logitech S220 2.1 speakersetje heb ik een luidspreker gemaakt, die een héél stuk, maar ook echt een héél stuk deftiger klinkt. De bestaande subwoofer was waardeloos. Een 4 inch woofer in een behuizing van amper 3 liter, met een poortruis van hier tot Tokyo. Diepgang ontbrak volledig. De woofer had ik eens voor de grap in een geboorte behuizing van een oude 4 inch fullrange luidspreker gedaan, en het verbaasde mij enorm hoe diep de bas was vergeleken met de oude behuizing, en hoe hard deze combinatie klonk. Deze behuizing was ongeveer 6.5 liter, en hierbij ging de bas makkelijk tot de 40 Hz door. Ik had op dit moment echt een 'wow' effect, en zag ik in dat uit dit 2.1 setje veel meer te halen valt!
Aangezien ik een paar dagen later een weekend later naar Ameland ging, besloot ik om van dit 2.1 setje één grote luidspreker te maken. Ik maakte een ontwerp: De subwoofer in het midden, de twee satellietspeakers elk aan een zijkant en de baspoort onder de subwoofer, aan de voorkant. Aangezien de subwoofer in de 6.5 liter behuizing super goed klonk hield voor het compartiment van de subwoofer ook deze inhoud aan, en heb ik de baspoort uit diezelfde luidsprekerbehuizing gebruikt, zodat de afstemming hetzelfde bleef.
De satelietspeakers kwamen elk in een eigen compartiment naast de subwoofer, met elk een volume van ongeveer 0.5 liter (het zijn 2 inch breedbandspeakertjes). De volgende dag had ik al het hout met de hand gezaagd en het 'lege' kistje voor de helft in elkaar gezet. In heb dezelfde versterker en omvormer gebruikt van de originele 2.1 speakerset. Wat ook erg leuk is, is dat deze versterker op 12 volt werkt, dus heb ik er voor de grap 8AA batterijen op aangesloten om het setje te laten spelen, en dat werkte! Helaas liet deze versterker qua zuinigheid aardig wat te wensen over, want de spanning van de batterijen was na 4 uur te laag om het setje nog te laten spelen.
Dit project was erg geslaagd. Veel vrienden waren erg onder de indruk van het ontwerp, en al helemaal over het geluid. Voor een 4 inch subwoofer komt er toch een hoop laag uit, en ook echt diep sublaag! Project meer dan geslaagd!
Maargoed, voor de aankomende zomer wil ik van dit projectje een grotere broer maken! Draadloos met accu. Het gemaakte project heb ik buiten ook getest en wat blijkt: Het diepe sublaag dat binnenshuis zo prachtig klonk blijft buiten van hetzelfde niveau! In tegenstelling tot mijn verwachtingen dat de bas volledig in het niet zou vallen buiten, klinkt de bas buiten echt super en diep, terwijl er een aardig windje stond! Zelfs het echte sublaag klonk lekker vet!
Aangezien ik hier enorm enthousiast door ben geraakt ga ik een grotere broer, oftewel een 2.0 versie maken! De speaker wil ik ook in de boot gebruiken, dus hij moet tegen een spatje water kunnen!
Hier denk ik wat ik allemaal nodig ga hebben aan technische onderdelen:
-
- - Een goede betrouwbare 2.1 klasse D versterker. Ik heb momenteel de TPA3116 2.1 klasse D op het oog, en dit lijkt mij wel een goed bruikbare versterker. Is dit een goede versterker, ook de Ebay versie? Ik zie alleen dat deze versterker werkt op 18-24 volt, dus hoe los ik dit probleem zo goedkoop mogelijk op? (Twee 12 volt accu's in serie?)
- - Twee fullrange luidsprekers. Aangezien de luidspreker tegen een licht spatje water moet kunnen in de boot, leken mij de waterdichte breedbandspeakers van Visaton - Type FR8WP 4 Ohm - wel wat! Heeft hier iemand goede of slechte ervaringen mee? Ik hoor het graag! 3,3 inch leek mij een goede maat voor fullrange spelertjes. Ze zullen elk in een behuizing van zo'n 1,5 liter komen. Laag hoeven ze toch niet te geven, dat zal de subwoofer wel doen!
- - Een subwoofer. Momenteel bezit ik een zeer krachtige 5,25 inch subwoofer uit een set G51 van Logitech. Deze woofer heeft een grote magneet, kan veel watt aan vergeleken met andere 5,25 inch subwoofers van Logitech en kan een grote excursie maken. De inhoud voor het compartiment waar ik deze subwoofer in wil hebben, weet ik nog niet. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met berekeningen! Aangezien de vorige speaker buiten ook erg veel sublaag gaf, makkelijk tot de 40 Hz, wil ik dit in deze grotere versie ook hebben!
- - Accu('s). De TPA3116 2.1 klasse D versterker die ik op het oog heb werkt alleen met 18 tot 24 volt. Hoe krijg ik 24 volt? Je kunt toch twee 12 Volt accu's in serie schakelen om 24 Volt te creëren? Hoe zit het dan met de totale capaciteit van deze 2 accu's samen als ze samen 24 volt leveren?
- - Een Accusafe V3,5 om de accu's te beschermen tegen diepontlading.
- - Overige electronica en natuurlijk hout (12mm triplex) en verflagen
Ik kan over mijn aankomende project nog véél meer vertellen, maar ik denk dat dat tot nu toe nog overbodig is. Mijn laatste toetsweek is net achter de rug, dus heb ik nu heerlijk de tijd om met deze hobby bezig te zijn. Ik zou graag willen weten wat voor materialen jullie mij zouden aanraden. Is de TPA3116 2.1 versterker een goede keus of bestaat er een veel betere? Zijn de waterdichte Visaton FR8WP's goede speakertjes? En betreft de accu('s), hoe kan ik het probleem met het geëiste voltage van 18-24 volt halen?
Aangezien ik nog niet zolang op Tweakers zit kan ik helaas nog geen foto's toevoegen... Ik hoop dat jullie mij goed kunnen adviseren. Ik houd jullie op de hoogte!
Evan