Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.283 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:29
rupsmans schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:59:
Ik heb zojuist wat gemeten. De multimeter geeft een spanningsverschil van een 1,6mV aan tussen de accusafe-output en de versterker. Tussen de accusafe-output en de knop (meer afstand) is het spanningsverschil 2,9mV. Dit duidt dus op een ground loop?
Dat kan inderdaad voldoende zijn.
Zojuist gelezen dat het beter is om de star-ground bij de mp3-decoder te plaatsen. Dat ga ik morgen even proberen : :P Ook even wat dikkere kabels gebruiken en de versterker unmodden zodat de brom niet extra wordt versterkt (en dan de decoder harder zetten, want de brom is niet gekoppeld aan het volume van de decoder).
Wat ik sowieso wel kan aanraden is een sternetwerk van de aarde te maken. Oftewel: alle aardingen gaan naar één centrale "aardrail", die aangesloten is op de accusafe. Nu is het meeste, maar niet alles, samengebonden op die knop.

Naast dikkere kabels kun je ook proberen de kabels dezelfde lengte te maken. Maar misschien gaat dat niet uitmaken, want ik denk dat de LEDs wel wat rotzooi op de ground gooien. Heb je het probleem ook zonder de LEDs? Dan weet je in ieder geval waar het probleem zit.

Zodra je weet wat de bron en de ontvanger van de storing is, dan weet je ook waar je de ground isolator moet plaatsen. Dat is normaliter zo dicht mogelijk aan het ontvangende einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:55
Wie kan mij momenteel de beste (China) bluetooth module aanraden? Max. 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:26
http://www.ebay.com/itm/171735628530 Die heb ik en hij werkt top! Even een simpel headerkabeltje aan de ANT solderen en 't ding heeft meters bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ga ik die maar eens proberen.

Voor de liefhebber die met meer dan 12V kan werken: https://www.hobbyking.com...wItem.asp?idProduct=65272

Lijkt me een mooie prijs voor 10.000mAh (27 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Oeh. Daar kan een 2020 mee omgaan toch? Moeite van vast bestellen mss wel waard...

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Volgens mij is de TA2020 12V-15V en van een 4S LiPo is max voltage 16,8V (4,2V per cel). Lijkt me dus teveel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Zulke voltages zijn prima voor een TPA3118/6, al zou ik dan liever voor een 5S gaan voor net dat beetje extra.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
En natuurlijk prima geschikt voor de Lepai 838 :D met 12V-18V. Ben er nog steeds erg tevreden over.

Had alleen mijn 3S LiPo leeg laten lopen (en las dat de Lepai niet goed met erg lage voltages om kan gaan), dus toen maar voor een 4S gekeken. Vrijdag weer een knutseldagje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaffie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05-2024
Hallo kan iemand mij vertellen of deze set-up iets van kwaliteit zal gaan afspelen?
Ik heb een modded TA2024 aangeschaft.
Hiermee wil ik graag een handzame speaker gaan bouwen of er wel of geen accu in komt weet ik nog niet.
deze speakers wil ik in elk geval gebruiken.
https://www.caraudioshop....cm-composet/hertz-dsk-130
Daarbij had ik als maximale kist afmeting gerekend op:
Lengte 60 cm
Hoogte 20 cm
Diepte 20 cm.
Heeft het zin om deze speaker te gaan maken? Wil graag zo klein als mogelijk houden.
Mocht het kleiner kunnen mag dat ook gezegd worden:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
zwaffie schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 19:54:
Hallo kan iemand mij vertellen of deze set-up iets van kwaliteit zal gaan afspelen?
Ik heb een modded TA2024 aangeschaft.
Hiermee wil ik graag een handzame speaker gaan bouwen of er wel of geen accu in komt weet ik nog niet.
deze speakers wil ik in elk geval gebruiken.
https://www.caraudioshop....cm-composet/hertz-dsk-130
Daarbij had ik als maximale kist afmeting gerekend op:
Lengte 60 cm
Hoogte 20 cm
Diepte 20 cm.
Heeft het zin om deze speaker te gaan maken? Wil graag zo klein als mogelijk houden.
Mocht het kleiner kunnen mag dat ook gezegd worden:)
Kleiner kan denk ik wel hoor: Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] (ff scrollen naar beneden)...

[ Voor 1% gewijzigd door barrymossel op 19-08-2015 20:13 . Reden: toevoeging ]

• Arno Peeraer
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-09-2015
Beste,

Ben nieuw op dit forum maar niet in de wereld van kistradio's.
Heb namelijk enkele vragen i.v.m. het opnieuw bekabelen van mijn radio.

Heb eens nagedacht en ga het zo doen:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/fkbc01.jpg

De acculader is een lader voor op 230V maar ik ben van plan om een stopcontact in te bouwen en de lader er altijd in te laten steken.

De accu van 12V gaat 12Ah of 18Ah bedragen.

Gaat dit schema zo werken?
Zoniet, geef opmerkingen waar nodig.

mvg,
Arno

[ Voor 4% gewijzigd door Arno Peeraer op 20-08-2015 00:09 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

Ik zie een paar lui met kliko's en die hebben er luidsprekers in gebouwd.. Wie o wie zijn jullie? :p

Edit: op lowlands voor de ingang

[ Voor 15% gewijzigd door Fordox op 20-08-2015 12:05 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Trexpaxs
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 20:19
rupsmans schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 22:09:
Mijn krat is zo goed als af :)
[afbeelding]

Hij doet het prima maar ik heb last van brom en piep geluiden.
Hier een filmpje ter demonstratie. Er treden zelfs geluiden op als de leds wisselen van kleur. Ik vermoed dat dit een probleem met de aarding is. Ik heb een schema van (een gedeelte van) de bedrading en de hoe het er echt uitziet:

[afbeelding]

In deze afbeelding zijn die ronde dingen knoppen met leds (grijze poten zijn de knop en rood/zwart is de led)

Is dit een ground loop? Zou ik de bedrading anders moeten doen en is het handig om een ground loop isolator te gebruiken? Kan ik wat meten?
ik heb dit ook met mijn mega kist, maar veel minder luid.
haal anders alles eraf en doe alleen de basics (accu > versterker >speakers) en kijk of het dan nog is.

ik ga trouwens een leuk kistje bouwen met een build vlog (engels) kan ik die hier posten als die af is? lijkt me wel geinig.

[ Voor 5% gewijzigd door Trexpaxs op 20-08-2015 19:01 ]

Verwijderd

Een paar dagen terug kwam ik via deze video:
(YouTube: Summer Project - Make an INSANELY LOUD Bluetooth Amplifier!)
De volgende versterker tegen:
http://www.ebay.com/itm/111692298369?rmvSB=true

Zag hem in het topic zo snel niet voorbij komen.
2x 50Watt met ingebouwde bluetooth reciever en playback controls.
Nu wil ik de magistrale 2024 niet onderdoen, maar deze TDA7492P lijkt me toch zeker interessant voor in een kratje.
of vergis ik me?

• rupsmans
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-06-2022
roderickvd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 13:42:
[...]

Dat kan inderdaad voldoende zijn.

[...]

Wat ik sowieso wel kan aanraden is een sternetwerk van de aarde te maken. Oftewel: alle aardingen gaan naar één centrale "aardrail", die aangesloten is op de accusafe. Nu is het meeste, maar niet alles, samengebonden op die knop.

Naast dikkere kabels kun je ook proberen de kabels dezelfde lengte te maken. Maar misschien gaat dat niet uitmaken, want ik denk dat de LEDs wel wat rotzooi op de ground gooien. Heb je het probleem ook zonder de LEDs? Dan weet je in ieder geval waar het probleem zit.

Zodra je weet wat de bron en de ontvanger van de storing is, dan weet je ook waar je de ground isolator moet plaatsen. Dat is normaliter zo dicht mogelijk aan het ontvangende einde.
Bedankt voor je advies! Ik heb een sternetwerk gemaakt en de ruis is zo goed als weg :) Nu nog de kabels even lang maken zoals je zegt (de LED's gaven niet veel extra storing, bij loskoppelen was het hetzelfde). Ik zit nog te twijfelen of een ground loop isolator verstandig is aangezien de ruis bijna weg is en omdat goedkope varianten geluid kunnen aantasten.
Trexpaxs schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 18:55:
[...]

ik heb dit ook met mijn mega kist, maar veel minder luid.
haal anders alles eraf en doe alleen de basics (accu > versterker >speakers) en kijk of het dan nog is.

ik ga trouwens een leuk kistje bouwen met een build vlog (engels) kan ik die hier posten als die af is? lijkt me wel geinig.
Zonder mp3-decoder en met een rechtstreeks aux kabeltje is inderdaad het probleem er niet, maar ik wilde gebruik maken van een mp3-decoder vandaar de vraag hoe ik het ground loop probleem moest oplossen ;) En dat is gelukt.(bedankt Barrymossel en roderickvd!)
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:09:
Een paar dagen terug kwam ik via deze video:
(YouTube: Summer Project - Make an INSANELY LOUD Bluetooth Amplifier!)
De volgende versterker tegen:
http://www.ebay.com/itm/111692298369?rmvSB=true

Zag hem in het topic zo snel niet voorbij komen.
2x 50Watt met ingebouwde bluetooth reciever en playback controls.
Nu wil ik de magistrale 2024 niet onderdoen, maar deze TDA7492P lijkt me toch zeker interessant voor in een kratje.
of vergis ik me?
Die 2x50Watt zal je denk ik niet halen met een 12V batterij. In de datasheet staat (op 8 ohm speakers):
Vcc = 12 V, THD = 10% - 9.5W
Vcc = 12 V, THD = 1% - 7.2W

• barrymossel
rupsmans schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:26:
[...]

Bedankt voor je advies! Ik heb een sternetwerk gemaakt en de ruis is zo goed als weg :) Nu nog de kabels even lang maken zoals je zegt (de LED's gaven niet veel extra storing, bij loskoppelen was het hetzelfde). Ik zit nog te twijfelen of een ground loop isolator verstandig is aangezien de ruis bijna weg is en omdat goedkope varianten geluid kunnen aantasten.

[...]
Ik zou het gewoon proberen ;) ;) ;) :)

Verwijderd

[...]

Die 2x50Watt zal je denk ik niet halen met een 12V batterij. In de datasheet staat (op 8 ohm speakers):
Vcc = 12 V, THD = 10% - 9.5W
Vcc = 12 V, THD = 1% - 7.2W
Hmm ja.. iets te snel gepost in mijn enthausiasme 8)7
Maar moet wel zeggen dat die kerel in die video er aardig geluid uit krijgt..
zijnde op 15 Volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Nice, goed om te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-02-2022
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:43:
[...]

Hmm ja.. iets te snel gepost in mijn enthausiasme 8)7
Maar moet wel zeggen dat die kerel in die video er aardig geluid uit krijgt..
zijnde op 15 Volt
Ik heb gekeken, en als je de beschrijving van de video leest, zie dat hij ook op 24V kan spelen. Dan haal je het wel. Maar op 12V is het net zo hard als met een ta2024 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
Weet iemand of het mogelijk is om de naam van bijvoorbeeld een cheap Chinese bluetoothversies receiver de bluetoothversies naam te veranderen ?
De naam is nu h163 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
EEPROM er af halen, connecten met een Arduino, paar lines in de code veranderen en dan terugplaatsen.

Paar dagen werk als je geen achtergrondkennis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trexpaxs
ik heb iets heel cools gevonden!
http://diamondboxx.com/
YouTube: No Sound System? No Problem! Diamondboxx 5 1/4" Bass Mirror Shake - Quality Class A/B Sound

de bass lijkt echt top notch in deze, ben wel super benieuwd of ik iets gelijkwaardigs kan maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsmans
Bij sommige is het ook mogelijk om de naam met een smartphone te veranderen. Dat is me gelukt met:
http://www.ebay.com/itm/USB-Bluetooth-Music-Receiver-Adapter-3-5mm-Stereo-Audio-for-iPhone4-4S-5-Mp3-/171211182710?hash=item27dcfb5276

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:13
lutkeveld schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:16:
EEPROM er af halen, connecten met een Arduino, paar lines in de code veranderen en dan terugplaatsen.

Paar dagen werk als je geen achtergrondkennis hebt.
Hoeft niet persee, met veel modules kun je gewoon via RX/TX met standaard commandos dit soort dingen wijzigen.
Trexpaxs schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:25:
ik heb iets heel cools gevonden!
http://diamondboxx.com/
YouTube: No Sound System? No Problem! Diamondboxx 5 1/4" Bass Mirror Shake - Quality Class A/B Sound

de bass lijkt echt top notch in deze, ben wel super benieuwd of ik iets gelijkwaardigs kan maken...
Lijkt erop dat er ND140 woofertjes gebruikt worden. Heb ik er ook een aantal van liggen, zijn inderdaad erg leuk en gaan goed laag in de juiste behuizing. Rendement is wat minder, maar je kunt natuurlijk niet alles hebben ;). Verder een mooie aluminium cone en een neodymium magneet waardoor het juist voor portable toepassen goed geschikt is.

[ Voor 50% gewijzigd door wesleytjuh op 21-08-2015 13:36 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trexpaxs
wesleytjuh schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:34:
[...]

[...]

Lijkt erop dat er ND140 woofertjes gebruikt worden. Heb ik er ook een aantal van liggen, zijn inderdaad erg leuk en gaan goed laag in de juiste behuizing. Rendement is wat minder, maar je kunt natuurlijk niet alles hebben ;). Verder een mooie aluminium cone en een neodymium magneet waardoor het juist voor portable toepassen goed geschikt is.
hmm 40 eu per stuk valt op zich wel mee, ik ga kijken.

trouwens wesley, gaan jullie ooit nog een super simpele accubewaking aanbieden? zo simpel als mogelijk, zodat ik niet, als ik iets maak voor iemand hij of zij 3 knopjes heeft die een instructie nodig heeft voor hen?

zou tof zijn want ik kan ze alleen maar vinden voor 20A > en dat heeft een klein speakerkistje helemaal niet nodig, gewoon 11.8V < = uit.
zal wel weer niet zo makkelijk zijn als dat ik denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
Zou je me uit kunnen leggen hoe je dit gedaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsmans
Ik kan het niet helemaal herrineren maar bij het verbinden kun je de naam van je module ingedrukt houden en dan naar opties/naam wijzigen o.i.d., misschien staat het ergens anders. (Heb android 4.4.4 gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
rupsmans schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 14:06:
Ik kan het niet helemaal herrineren maar bij het verbinden kun je de naam van je module ingedrukt houden en dan naar opties/naam wijzigen o.i.d., misschien staat het ergens anders. (Heb android 4.4.4 gebruikt)
Verander je het dan niet alleen in je telefoon? Dan zien andere mensen hem gewoon nog met de oude naam lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
barrymossel schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 14:10:
[...]

Verander je het dan niet alleen in je telefoon? Dan zien andere mensen hem gewoon nog met de oude naam lijkt me...
Precies,

Ik zou het tof vinden als de naam van de bluetoothontvanger permanent aangepast kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik denk toch echt dat je dan voor de oplossing van lutkeveld moet gaan. Of een nieuwe bestellen en vragen of ze dat in China voor je kunnen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsmans
Ja daar dacht ik inderdaad ook al aan :/ Maar je hebt het dan in ieder geval gewijzigd op het apparaat dat je het meest gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Sommige leveranciers doen dat wel voor je, echter zullen ze vaak een minimum hanteren (bv minimaal 10st) en/of een kleine bijdrage per module vragen (€1).
Trexpaxs schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:51:
[...]

hmm 40 eu per stuk valt op zich wel mee, ik ga kijken.

trouwens wesley, gaan jullie ooit nog een super simpele accubewaking aanbieden? zo simpel als mogelijk, zodat ik niet, als ik iets maak voor iemand hij of zij 3 knopjes heeft die een instructie nodig heeft voor hen?

zou tof zijn want ik kan ze alleen maar vinden voor 20A > en dat heeft een klein speakerkistje helemaal niet nodig, gewoon 11.8V < = uit.
zal wel weer niet zo makkelijk zijn als dat ik denk.
Ligt alweer ruim 1 jaar op de plank denk ik, echter zoveel andere projecten dat zoiets simpel als een nieuwe AccuSafe er gewoon niet van komt, helaas :(.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/1798703_798065023584486_7781283795853033217_n.jpg?oh=db1d4dfcb786c6d8fe0622ce3cff1adb&oe=56807C78

[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 21-08-2015 14:20 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Bij mijn LiPo accu heb ik een accubewaking besteld met lampjes en een zoemer. Maar dat is natuurlijk bij lange na geen AccuSafe. Bestaan er "AccuSafe's" voor LiPo's die de spanning in alle cellen meten? Of zou ik die zoemer kunnen modden, zodat de accu uit wordt geschakeld en een lampje dat uit gaat of iets dergelijks? Heb namelijk al een LiPo verneukt door diepontlading (zonder gebruikt te hebben!). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Die Diamondboxx is een erg vet product, volg het al een tijdje. Ontworpen door een gast voor wie ik erg respect heb; Tony D'Amore. De mastermind achter de SMD tools en veel andere kwalitatief goede en indrukwekkende producten. De Diamondboxx is de crème de la crème van draagbare audio, wat dan ook wel te zien valt in het prijskaartje (1000$). Het is ook veel beter om te concurreren op kwaliteit dan op prijs, want dat ga je toch niet redden tegen de grote kerels; JBL, Bose, etc.. Op zich kan je het wel namaken voor veel minder, maar gaat veel tijd in zitten.

http://diamondboxx.com/pages/technical-specifications
https://instagram.com/diamondboxxco/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
barrymossel schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 14:33:
Bij mijn LiPo accu heb ik een accubewaking besteld met lampjes en een zoemer. Maar dat is natuurlijk bij lange na geen AccuSafe. Bestaan er "AccuSafe's" voor LiPo's die de spanning in alle cellen meten? Of zou ik die zoemer kunnen modden, zodat de accu uit wordt geschakeld en een lampje dat uit gaat of iets dergelijks? Heb namelijk al een LiPo verneukt door diepontlading (zonder gebruikt te hebben!). :)
Zoiets? http://www.amb.org/audio/chi1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Had zelf deze toevallig gevonden: http://www.instructables....Circuit-low-voltage-cut-/

Perfecte oplossing!

---edit---
En best wel uitgebreid. Iemand die enorm de behoefte voelt zoiets in elkaar te zetten? :)

[ Voor 27% gewijzigd door barrymossel op 21-08-2015 15:12 . Reden: toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ik zat te denken aan een protectiecircuit obv een ATTiny. Die dingen kunnen tot 5V (=1024) aan op de inputs, Mosfetje op de output die output uitschakelt als een cel onder de 3V (614) komt. uC kost een euro, mosfet/connectors/print/LDO een euro of drie. Belachelijk klein, goedkoop en effectief. Je kan direct een bicolor led op de resterende outputs hangen voor een statusindicator. Kost je alleen een paar extra regels code en een extra connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
lutkeveld schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:14:
Ik zat te denken aan een protectiecircuit obv een ATTiny. Die dingen kunnen tot 5V (=1024) aan op de inputs, Mosfetje op de output die output uitschakelt als een cel onder de 3V (614) komt. uC kost een euro, mosfet/connectors/print/LDO een euro of drie. Belachelijk klein, goedkoop en effectief. Je kan direct een bicolor led op de resterende outputs hangen voor een statusindicator. Kost je alleen een paar extra regels code en een extra connector.
Haha, you lost me at... eigenlijk alles. Tijd over toevallig? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Van de 10 bits heb je eigenlijk maar 8 bits echt bruikbaar, daarmee zit je op 256 ipv 1024. Wel is het zo dat een lithium cel mooi binnen het bereik van 5 volt valt, geen extra spanningsdelers nodig dus waardoor je resolutie verliest. Niet helemaal waar, dat geldt enkel voor de 1e cel. De 2e cel in serie komt wel boven de 5V en heeft dus een spanningsdeler nodig, hetzelfde geldt voor de 3e en eventueel 4e cel. De resolutie wordt dan wel steeds slechter, eigenlijk zou je of differentieel willen meten, of een betere ADC willen gebruiken. Je kunt natuurlijk ook in software goed filteren en andere software trucjes uithalen, om wel de volledige 10 bits te kunnen gebruiken. Je zou dan een resolutie van een millivolt of 20 over houden, dat is best aardig, en goed genoeg voor deze toepassing. Of gewoon een lithium management IC gebruiken natuurlijk, net zo makkelijk.

Wat zou gewenst zijn dan? Een simpele protectieprint waar je een lithium accu op aansluit welke een signaaltje geeft als 1 van de cellen <3V zakt?

[ Voor 34% gewijzigd door wesleytjuh op 21-08-2015 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Nee geen signaal, maar juist dat de accu ontkoppelt wordt als een cel onder de 3V komt en welke in het geheel geschakeld kan worden (dus ook de balancer kabel). En bij voorkeur nog dat je de lader kunt aansluiten zonder het circuit te ontkoppelen. Eigenlijk dus wat deze vent doet http://www.instructables....Circuit-low-voltage-cut-/

[ Voor 13% gewijzigd door barrymossel op 21-08-2015 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ja die hebben ze ook voor 4S, alleen snap ik totaal niet wat ik daar mee zou moeten doen (neem aan kabels solderen, maar zie het zo 1-2-3 niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dat soort printjes kijken per cel naar het volgende:
- Overvoltage
- Undervoltage

Verder kijken ze naar overcurrent condities. Bij een foutconditie wordt de output afgekoppeld en kunnen de cellen dus niet verder opladen/ontladen.

Kabels van elke cel soldeer je er inderdaad naartoe :).

[ Voor 26% gewijzigd door wesleytjuh op 21-08-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
barrymossel schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:24:
Haha, you lost me at... eigenlijk alles. Tijd over toevallig? ;)
Nu nog wel, volgende week start mijn nieuwe studie :) Ik krijg dan wel gericht les over electronica en zit bij een hackerspace, dus mijn productiviteit zal flink omhoog schieten. Er bestaat dus wel een kans dat ik wat printjes kan ontwikkelen op hobby basis die aansluiten bij de wensen hier.

Het ATTiny idee was slechts hard op denken van mijn kant, en zoals Wesley al uitlegt is het niet zo simpel. Er zijn zat bordjes beschikbaar, ik heb er zelf eentje van ebay geplukt die undervoltage, overvoltage, overcurrent (short-circuit) en balancing afhandelt. Wat je eigenlijk wil hebben voor een kistradio is een printje waar je een lipo in kan pluggen en de belasting aan kan hangen, zo simpel heb ik ze echter nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Inderdaad. Balancer kabel erin, ingang voor lader en plek waar ik de + kan schakelen van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno Peeraer
bedankt om te antwoorden allen .. ben heel goed verder geholpen .. (niet dus) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
In plaats van een ietswat zure reactie te geven kun je natuurlijk ook je vraag nogmaals aanhalen ;). Niet iedereen bekijkt alle reacties elke dag en je moet ook maar net iemand treffen die jou een antwoord kan geven natuurlijk.

Wat betreft je schema:
Let op dat 12V wisselspanning niet gelijk is aan 12V gelijkspanning na gelijkrichten. Als je een 12V AC transformator gebruikt en gelijkricht kom je uit op 15.52V, dat is veel te veel voor een TA2024. Een autoradio zal er wellicht iets beter mee om kunnen gaan, maar indien mogelijk kun je beter een transformater met een lagere uitgangspanning nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:58
Arno Peeraer schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 00:07:
Beste,

Ben nieuw op dit forum maar niet in de wereld van kistradio's.
Heb namelijk enkele vragen i.v.m. het opnieuw bekabelen van mijn radio.

Heb eens nagedacht en ga het zo doen:
[afbeelding]

De acculader is een lader voor op 230V maar ik ben van plan om een stopcontact in te bouwen en de lader er altijd in te laten steken.

De accu van 12V gaat 12Ah of 18Ah bedragen.

Gaat dit schema zo werken?
Zoniet, geef opmerkingen waar nodig.

mvg,
Arno
Ja en nee,

Ja, het gaat wel werken, maar het kan efficiënter....
Je mist in elk geval een elko na je gelijkrichter, hierdoor krijg je een omgeklapte sinus in je gelijkstroom, wat natuurlijk wel door de versterker opgevangen zal worden, maar liever niet.\

(En natuurlijk wat wesley net gepost heeft, want je spanning na je gelijkrichter is 1,4 x je secundaire spanning oid.)

Daarnaast weet ik niet of je een schakelaar met 2 of met 3 standen pakt, maar in geval van 2 standen, dan zou ik nog een schakelaar tussen je accu en je lader bevestigen, omdat de lader altijd een bepaalde stroom van je accu pakt indien je geen 230 aangesloten hebt.

Verder denk ik dat het wel prima zal gaan werken, maar misschien is een accusafe ook wel interessant, dan schakelt het geheel ook nog eens uit als je accu leeg is.

PS: we reageren echt wel, maar soms kost het 2 keer posten van je vraag ;)

[ Voor 3% gewijzigd door djrednas op 22-08-2015 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno Peeraer
wesleytjuh schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 17:56:
Wat betreft je schema:
Let op dat 12V wisselspanning niet gelijk is aan 12V gelijkspanning na gelijkrichten. Als je een 12V AC transformator gebruikt en gelijkricht kom je uit op 15.52V, dat is veel te veel voor een TA2024. Een autoradio zal er wellicht iets beter mee om kunnen gaan, maar indien mogelijk kun je beter een transformater met een lagere uitgangspanning nemen.
Heb thuis geen TA2024 liggen en weet niet waar ik deze haal.
Heb thuis wel een computervoeding liggen maar krijg mijn autoradio niet aan de praat ..
Als ik de gele en de zwarte van de voeding verbind met de gele en de zwarte van de radio, valt mijn voeding uit, 5 minuten later kan ik dit opnieuw doen met het uitvallen tot gevolg ..
djrednas schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 21:23:
[...]
Ja en nee,

Ja, het gaat wel werken, maar het kan efficiënter....
Je mist in elk geval een elko na je gelijkrichter, hierdoor krijg je een omgeklapte sinus in je gelijkstroom, wat natuurlijk wel door de versterker opgevangen zal worden, maar liever niet.\

Daarnaast weet ik niet of je een schakelaar met 2 of met 3 standen pakt, maar in geval van 2 standen, dan zou ik nog een schakelaar tussen je accu en je lader bevestigen, omdat de lader altijd een bepaalde stroom van je accu pakt indien je geen 230 aangesloten hebt.

Verder denk ik dat het wel prima zal gaan werken, maar misschien is een accusafe ook wel interessant, dan schakelt het geheel ook nog eens uit als je accu leeg is.
Als ik een schakelaar met 3 standen neem, is er toch ook nergens iets verbonden?
Een accusafe; help, wat is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Arno Peeraer schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 23:34:
[...]

Heb thuis geen TA2024 liggen en weet niet waar ik deze haal.
Heb thuis wel een computervoeding liggen maar krijg mijn autoradio niet aan de praat ..
Als ik de gele en de zwarte van de voeding verbind met de gele en de zwarte van de radio, valt mijn voeding uit, 5 minuten later kan ik dit opnieuw doen met het uitvallen tot gevolg ..
Dat zal denk ik komen omdat de radio 12 volt verwacht op de gele draad en geen 5 volt zoals je voeding waarschijnlijk geeft. Heb je de spanning doorgemeten die van de voeding komt?

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno Peeraer
Krentenbol schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 23:40:
[...]

Dat zal denk ik komen omdat de radio 12 volt verwacht op de gele draad en geen 5 volt zoals je voeding waarschijnlijk geeft. Heb je de spanning doorgemeten die van de voeding komt?
Jep, ik heb het gecontroleerd :)
er staat op 12V 12A en er zit een zekering van 10A in mijn radio .. dit gaat toch niet lang volhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Arno Peeraer schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 23:42:
[...]

Jep, ik heb het gecontroleerd :)
er staat op 12V 12A en er zit een zekering van 10A in mijn radio .. dit gaat toch niet lang volhouden?
Die 12A zal niet altijd waarschijnlijk nooit geleverd worden. Of denk je dat een computer continu op maximaal vermogen van de voeding draait? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno Peeraer
Krentenbol schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 23:44:
[...]

Die 12A zal niet altijd waarschijnlijk nooit geleverd worden. Of denk je dat een computer continu op maximaal vermogen van de voeding draait? ;)
Ik vind het dan wel vreemd dat mijn radio niet aangaat als ik de spanning aansluit ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Arno Peeraer schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 23:45:
[...]

Ik vind het dan wel vreemd dat mijn radio niet aangaat als ik de spanning aansluit ..
Dat klopt. Ik ging er even aan voorbij dat dat het probleem was waarmee we begonnen :+ Dit klinkt als kortsluiting. Probeer de gele en de rode draad van de radio op dezelfde draad van de voeding aan te sluiten. Misschien dat je twee kanalen power rails van de voeding met elkaar verbindt, wat hij niet zo leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno Peeraer
Krentenbol schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 23:49:
[...]

Dat klopt. Ik ging er even aan voorbij dat dat het probleem was waarmee we begonnen :+ Dit klinkt als kortsluiting. Probeer de gele en de rode draad van de radio op dezelfde draad van de voeding aan te sluiten. Misschien dat je twee kanalen power rails van de voeding met elkaar verbindt, wat hij niet zo leuk vindt.
Even proberen, laat je zo iets weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Of misschien verwacht de voeding ook een load op zijn 5V lijn. Vroeger was dat wel zo, zonder load op zowel de 5V en 12V lijn schakelt ie zichzelf uit.
Neem aan dat je groen met zwart hebt verbonden?
Kortsluiting klinkt ook erg aannemelijk, gezien dat je even moet wachten voor hij het weer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno Peeraer
Krentenbol schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 23:49:
[...]

Got it, hij gaat aan. Heb hem wegens het late uur wel niet volledig opengedraaid qua volume.

Kan ik op de +5V (15A) ook usb-aansluiting maken om gsm op te laden? of is de 15A te zwaar? (dit zal dan enkel werken met 220V via de voeding en niet met batterij van 12V?)
Kan ik dan beter een aansluiting voor in sigarettenaansteker (om gsm op te laden) bij op de 12V(12A) van de radio zetten? werkt dit dan ook op een batterij van 12Ah of 18Ah?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
Arno Peeraer schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 00:03:
[...]

Got it, hij gaat aan. Heb hem wegens het late uur wel niet volledig opengedraaid qua volume.

Kan ik op de +5V (15A) ook usb-aansluiting maken om gsm op te laden? of is de 15A te zwaar? (dit zal dan enkel werken met 220V via de voeding en niet met batterij van 12V?)
Kan ik dan beter een aansluiting voor in sigarettenaansteker (om gsm op te laden) bij op de 12V(12A) van de radio zetten? werkt dit dan ook op een batterij van 12Ah of 18Ah?
Volgens mij heeft dat te maken met de USB-aansluiting zelf. De accu van 18Ah levert alleen 18Ah als er zoveel gevraagd wordt. Zo'n USB-aansluiting vraagt meestal 1Ah of 2,1Ah (ligt eraan) en maakt het dus helemaal niks uit wat de spanningsbron is.(Op de spanning na natuurlijk) Please correct me if I'm wrong.

[ Voor 4% gewijzigd door Evertman op 23-08-2015 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
Trouwens, ik was vandaag bezig met mijn Mini-boominator, en kwam tot de trietse ontdekking dat als je een Turnigy lader een half jaar aan de accu laat hangen, er 1 cel compleet leeg getrokken wordt.... helaas voor mij is de lithium accu dus dood, en het is nu tijd voor een nieuwe.

Waar ik wel tegen aan liep was een oplossing hiervoor, en het feit dat ik een accusafe wil schakelen met 1 schakelaar. hiervoor het volgende schema gemaakt, en als ik het goed heb zou het zo moeten werken..... (iemand die dit wil checken?)

jaja, gemaakt in paint, i know....

Afbeeldingslocatie: https://photos-4.dropbox.com/t/2/AACQuAHHGqNv08MCOe6Xr1SPUD0se_ecDZfG04crySCmIQ/12/30634945/jpeg/32x32/1/_/1/2/Oplossing%20accusafe.jpg/EMHfkxcYzMcHIAcoBw/cY3k-B6ZMFdKvY5WmO8QFdT2sm1-lP7iN44JvdWmrYs?size=1600x1200&size_mode=2

Legenda:
PT570012 is een 4 polige schakelaar om de balancer te ontkopelen
S1 is een dubbele schakelaar
dat ding naast S1 is een relais, waarvan die vreemde kronkel de spoel
Aan en Uit gaan naar de aan en uit van de accusafe.
Rest spreekt voor zichzelf....

Edit: staat nu openbaar.... oeps

[ Voor 4% gewijzigd door djrednas op 23-08-2015 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
djrednas schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 00:24:
Trouwens, ik was vandaag bezig met mijn Mini-boominator, en kwam tot de trietse ontdekking dat als je een Turnigy lader een half jaar aan de accu laat hangen, er 1 cel compleet leeg getrokken wordt.... helaas voor mij is de lithium accu dus dood, en het is nu tijd voor een nieuwe.

Waar ik wel tegen aan liep was een oplossing hiervoor, en het feit dat ik een accusafe wil schakelen met 1 schakelaar. hiervoor het volgende schema gemaakt, en als ik het goed heb zou het zo moeten werken..... (iemand die dit wil checken?)

jaja, gemaakt in paint, i know....

[afbeelding]

Legenda:
PT570012 is een 4 polige schakelaar om de balancer te ontkopelen
S1 is een dubbele schakelaar
dat ding naast S1 is een relais, waarvan die vreemde kronkel de spoel
Rest spreekt voor zichzelf....
Je afbeelding werkt niet. Denk dat je hem even op public moet zetten.

[ Voor 1% gewijzigd door barrymossel op 23-08-2015 09:40 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Zojuist terwijl de Lepai 838 aan het spelen was volgens mij kortsluiting gemaakt op de kabels naar de subwoofer. De subwoofer speelt nu niet meer. De sub zelf werkt nog wel, maar geen geluid als ik hem dus op de Lepai aansluit. Blauwe lampje voor de bass doet ook niks meer. Kan het zijn dat ik de sub-out heb gemold? En is dat (eenvoudig) op te lossen? Of gewoon maar een nieuwe bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
Weet iemand het verschil tussen de Dayton nd105-4 en de nd140-4?
Enige verschil dat ik kan vinden is dat de nd140 een wat hogere RMS heeft.
Ze zijn beide 4".

Maar wat is nu precies het verschil als je ze in een kast bouwen

Owh haha, de 140 is 5-1/4"

Lekker slecht gelezen van me, my bad -,-

[ Voor 15% gewijzigd door maarten30 op 24-08-2015 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragbeestje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:24
Ik ga ook maar eens beginnen aan een kistradio want de meeste bluetooth speakertjes die je kan kopen zinnen me niet echt.

Multiplex van 16,9 mm dik heb ik nog liggen voor de behuizing.

De onderdelen die ik voorlopig voorzien heb zijn:
maxamp 2.0
accusafe 3.5
7.2 Ah Accu
voeding 230V naar 12V 8.5A (beetje overkill maar moest ik er ooit nog een sub bij willen aanhangen...)
cheap-ass mp3 decoder met bluetooth, usb en aux ingang. (Linkje)

Soundstream speakers : SoundStream SF-652-T

Nu had ik echter nog wat twijfels ivm deze 2-weg speakers.
Ik kom veel sites en formules tegen om de ideale grootte van de speakerbehuizing te bepalen maar ik denk dat ik niet genoeg gegevens heb om dit te kunnen uitvoeren.

De webpagina van de SF-652-T speakers op soundstream bevat nou niet veel data eigenlijk. Of maakt het voor een 2-weg speaker niet veel uit en is dit eerder voor een sub?
Ik zal ook wel even een mailtje proberen te sturen naar hen om te kijken of ze wat meer data kunnen voorleggen.

Nu nog op zoek naar een potmeter met aan/uit functionaliteit geïntegreerd want dat lijkt me ook wel heel vet, alleen is het me nog niet heel duidelijk of je dan nog steeds op het zwarte of rode knopje van de accusafe moet duwen nadat je'm hebt aangezet.

Potmeter met aan / uit functionaliteit is te zien in onderstaand filmpje :

[ Voor 10% gewijzigd door Fragbeestje op 24-08-2015 14:19 ]

Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Zou het een probleem zijn om deze 4p Speakon te gebruiken voor 12V DC (op 2p) én aansluiten van de sub (op 2p)? Volgens de beschrijving kan hij 230V/40A aan, dus daar zal geen probleem in zitten. Gaat me meer om de combinatie DC en audio in één kabel/connector, of dat dus geen probleem is.
lutkeveld schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:54:
[...]

Nu nog wel, volgende week start mijn nieuwe studie :) Ik krijg dan wel gericht les over electronica en zit bij een hackerspace, dus mijn productiviteit zal flink omhoog schieten. Er bestaat dus wel een kans dat ik wat printjes kan ontwikkelen op hobby basis die aansluiten bij de wensen hier.

Het ATTiny idee was slechts hard op denken van mijn kant, en zoals Wesley al uitlegt is het niet zo simpel. Er zijn zat bordjes beschikbaar, ik heb er zelf eentje van ebay geplukt die undervoltage, overvoltage, overcurrent (short-circuit) en balancing afhandelt. Wat je eigenlijk wil hebben voor een kistradio is een printje waar je een lipo in kan pluggen en de belasting aan kan hangen, zo simpel heb ik ze echter nog niet gezien.
Ik kan dus in principe dit bordje gebruiken en daar een kabel met JST-XH connector op solderen (kan natuurlijk ook direct maar dit heeft mijn voorkeur)? Alleen dan zit ik nog even met de P+/P-. Daar moeten zowel de load als de charge op worden gesoldeerd? Moet ik daar dan een schakelaar tussen zetten? Snap niet precies hoe ik dat in een schema zou moeten zien...?

Oh ja en zou de kabel aan de JST-XH kabel genoeg zijn voor +/- 5A stroom?

Oh ja en is de load volledig uitschakelen genoeg om toch diep ontladen te voorkomen? M.a.w. kan het bordje de LiPo niet langzaam leegtrekken?

[ Voor 71% gewijzigd door barrymossel op 24-08-2015 17:00 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
na jaren trouwe dienst. steker nog net een neiuwe accu voor gekocht dit seizoen is mn kratje nu officieel overleden. Hij gata neit meer aan, de zekering is heel en zelf op een 12v voeding geeft tie geen kick...gelukkig geeft mn mulitmeter 0.48 volt max aan. Dat is altijd een fijn begin met troubleshooten zon spanningswaarde...Morgen maar even een andere regelen.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/286sv8i.jpg

r.i.p
zo wordt het wle heel erg veleidelijk om een halvinator te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
Potentiometer met switch http://m.ebay.com/itm/141364418833

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
barrymossel schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:21:
Zou het een probleem zijn om deze 4p Speakon te gebruiken voor 12V DC (op 2p) én aansluiten van de sub (op 2p)? Volgens de beschrijving kan hij 230V/40A aan, dus daar zal geen probleem in zitten. Gaat me meer om de combinatie DC en audio in één kabel/connector, of dat dus geen probleem is.

[...]

Ik kan dus in principe dit bordje gebruiken en daar een kabel met JST-XH connector op solderen (kan natuurlijk ook direct maar dit heeft mijn voorkeur)? Alleen dan zit ik nog even met de P+/P-. Daar moeten zowel de load als de charge op worden gesoldeerd? Moet ik daar dan een schakelaar tussen zetten? Snap niet precies hoe ik dat in een schema zou moeten zien...?

Oh ja en zou de kabel aan de JST-XH kabel genoeg zijn voor +/- 5A stroom?

Oh ja en is de load volledig uitschakelen genoeg om toch diep ontladen te voorkomen? M.a.w. kan het bordje de LiPo niet langzaam leegtrekken?
Zou dit schema kunnen werken (load onderaan - vergeten erbij te zetten)? Vraag me wel af of het slim is om met de accu het relais te schakelen (die trekt ook 0,3A las ik ergens?). Of is er nog een andere makkelijke manier?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lu0mHTy.png

Blijven ook de volgende vragen bestaan:
  • Zou de kabel aan de JST-XH kabel genoeg zijn voor +/- 5A stroom?
  • Trekt het protectiebordje stroom wanneer er geen load is? Kan het bordje de LiPo dus leegtrekken?
  • Heb ik met zo'n protectiebordje dus ook geen balanced lader nodig?
  • Kan ik een 4p SpeakON gebruiken voor audio (speaker) en stroom tegelijk (beide 2 polen van 4p)?

[ Voor 1% gewijzigd door barrymossel op 25-08-2015 08:28 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
barrymossel schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 08:21:
[...]

Zou dit schema kunnen werken (load onderaan - vergeten erbij te zetten)? Vraag me wel af of het slim is om met de accu het relais te schakelen (die trekt ook 0,3A las ik ergens?). Of is er nog een andere makkelijke manier?

[afbeelding]

Blijven ook de volgende vragen bestaan:
  • Zou de kabel aan de JST-XH kabel genoeg zijn voor +/- 5A stroom?
  • Trekt het protectiebordje stroom wanneer er geen load is? Kan het bordje de LiPo dus leegtrekken?
  • Heb ik met zo'n protectiebordje dus ook geen balanced lader nodig?
  • Kan ik een 4p SpeakON gebruiken voor audio (speaker) en stroom tegelijk (beide 2 polen van 4p)?
Werkt in grote lijnen :). Echter, waar is de voeding voor bedoeld?
  • XH is goed voor 2A max, 5A is echt teveel
  • Protectiebordje trekt dusdanig weinig stroom dat het geen invloed heeft op je LiPo
  • Protectiebordjes hebben over het algemeen geen balancer aan boord, dat hebben enkel de wat geavanceerdere bordjes. Dit zou je even moeten checken. Als je bordje een balancer aan boord heeft heb je inderdaad enkel een simpele charger nodig, geen balanced charger
  • 4P speakon kan, wellicht krijg je wel wat overspraak over je voeding, dat is een kwestie van testen. Zou wel een versterker met volledig LC (spoelen op output) filter nemen, dat is een stuk beter als je met lange kabels gaat werken en componenten gevoelig voor storing rondom hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wesleytjuh schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:42:
[...]

Werkt in grote lijnen :). Echter, waar is de voeding voor bedoeld?
  • XH is goed voor 2A max, 5A is echt teveel
  • Protectiebordje trekt dusdanig weinig stroom dat het geen invloed heeft op je LiPo
  • Protectiebordjes hebben over het algemeen geen balancer aan boord, dat hebben enkel de wat geavanceerdere bordjes. Dit zou je even moeten checken. Als je bordje een balancer aan boord heeft heb je inderdaad enkel een simpele charger nodig, geen balanced charger
  • 4P speakon kan, wellicht krijg je wel wat overspraak over je voeding, dat is een kwestie van testen. Zou wel een versterker met volledig LC (spoelen op output) filter nemen, dat is een stuk beter als je met lange kabels gaat werken en componenten gevoelig voor storing rondom hebt
De voeding is voor zowel laden als voeding. Dit kan las ik ergens gewoon tegelijk (laden en voeden via dezelfde voeding) zolang de stroom maar hoog genoeg is (en die is 8A). Maar dan moet ik dus wel een bordje met balancer vinden (helaas staat er erg weinig info bij de bordjes op eBay). Er staat wel dat je de lader op dezelfde plek als de load moet aansluiten. Kan ik er dan van uitgaan dat hij ook gebalanceerd gaat laden (anders zijn er immers meerdere kabels nodig om de lader aan te sluiten)?

De LiPo heeft twee plussen en minnen, kan ik die dan gewoon allevier op het bordje aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Heeft je protectiebordje in geïntegreerde lader? Een protectiebordje met protectie, balancer, en charger is best lastig al te vinden, en vaak niet eens zo goedkoop. Mocht je zo'n bordje hebben moet je ook rekening houden met de spanning van de voeding, het accupack en de versterker.
Bv:
Accupack 3S moet je laden met 12.6V, je protectiebordje met charger heeft dan vaak al tenminste 14V nodig als input. Je voeding moet dan dus tenminste 14V zijn, maar dat is weer aan de hoge kant voor je versterker. Indien je protectiebordje inderdaad een charger heeft en je voeding een spanning hoog genoeg heeft voor je charger, en laag genoeg voor je versterker kan je die inderdaad gewoon zo aansluiten. Zolang de stroom maar hoog genoeg is, zoals jezelf aangeeft.

Wat voor lipo is het? Zijn de 2 plussen en minnen gewoon exact dezelfde aansluitingen?

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 25-08-2015 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wesleytjuh schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:01:
Heeft je protectiebordje in geïntegreerde lader? Een protectiebordje met protectie, balancer, en charger is best lastig al te vinden, en vaak niet eens zo goedkoop. Mocht je zo'n bordje hebben moet je ook rekening houden met de spanning van de voeding, het accupack en de versterker.
Bv:
Accupack 3S moet je laden met 12.6V, je protectiebordje met charger heeft dan vaak al tenminste 14V nodig als input. Je voeding moet dan dus tenminste 14V zijn, maar dat is weer aan de hoge kant voor je versterker. Indien je protectiebordje inderdaad een charger heeft en je voeding een spanning hoog genoeg heeft voor je charger, en laag genoeg voor je versterker kan je die inderdaad gewoon zo aansluiten. Zolang de stroom maar hoog genoeg is, zoals jezelf aangeeft.

Wat voor lipo is het? Zijn de 2 plussen en minnen gewoon exact dezelfde aansluitingen?
Gaat om deze LiPo. En de lader is 12V dus sowieso bij lange na niet genoeg om te laden dus (de balanced lader die ik heb werkt wel gewoon op 12V). Dit zou het bordje zijn.

Zou je me misschien op weg kunnen helpen hoe ik e.e.a. moet schakelen als ik het volgende wil:
  • Protectie tegen diepladen (zodat e.e.a. uitschakelt en niet met een zoemer - zoals ik nu heb) voor de LiPo.
  • Wanneer ik de voeding aansluit, moet de kist op de voeding gaan spelen (nu opgelost door een relais te gebruiken).
  • Externe accu moet kunnen worden aangesloten, maar mag niet de LiPo opladen.
  • Externe accu en voeding kunnen evt. via zelfde ingang worden aangesloten.
Wat ik nu heb is dat de LiPo en externe voeding/accu (beide via zelfde ingang) schakelen met een relais. Opladen kan via balanced loader die door dezelfde externe voeding wordt gevoed.

Een variant op:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oMsUs6m.png

Enige wat hier dus mist is de protectie die de hele LiPo uitschakelt en het feit dat ik de lader moet ontkoppelen (anders loopt de LiPo leeg ben ik bang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:08

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jag schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 13:29:
En weer een keer een revisie van de kratradio, net voor lowlands uit :). Nieuwe accu erin gezet, dit keer geen loodaccu meer, daar hebben we er al teveel van versleten door ze te diep te ontladen. Dit keer een LiFePO4 accu, 10AH, met ingebouwde electronica die te diep ontladen voorkomt :*) . Beter geschikt voor ons, want op Lowlands is het motto sowieso boem=ho.

[afbeelding]
En alvast het rapport dat deze accu inderdaad beduidend beter is. We hebben zowaar heel lowlands uitgezongen op 1 accu. De accu weegt sowieso al 1,2Kg minder en we hoeven geen extra accu mee te slepen.

Het geheel begon op 13,5V (13,8 direct na laden zelfs schijnt, maar die heb ik nooit gezien) en bleef eigenlijk heel lowlands op 13,25V hangen. Ik denk dat we er ruim 8u mee gespeeld hebben en dat ie het nog wel flink wat uren kan volhouden, met onze setup een goeie prestatie!

Dit is wat mij betreft een prima investering geweest.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
barrymossel schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 12:47:
[...]

Gaat om deze LiPo. En de lader is 12V dus sowieso bij lange na niet genoeg om te laden dus (de balanced lader die ik heb werkt wel gewoon op 12V). Dit zou het bordje zijn.

Zou je me misschien op weg kunnen helpen hoe ik e.e.a. moet schakelen als ik het volgende wil:
  • Protectie tegen diepladen (zodat e.e.a. uitschakelt en niet met een zoemer - zoals ik nu heb) voor de LiPo.
  • Wanneer ik de voeding aansluit, moet de kist op de voeding gaan spelen (nu opgelost door een relais te gebruiken).
  • Externe accu moet kunnen worden aangesloten, maar mag niet de LiPo opladen.
  • Externe accu en voeding kunnen evt. via zelfde ingang worden aangesloten.
Wat ik nu heb is dat de LiPo en externe voeding/accu (beide via zelfde ingang) schakelen met een relais. Opladen kan via balanced loader die door dezelfde externe voeding wordt gevoed.

Een variant op:

[afbeelding]

Enige wat hier dus mist is de protectie die de hele LiPo uitschakelt en het feit dat ik de lader moet ontkoppelen (anders loopt de LiPo leeg ben ik bang).
Als je de lipo van de balancer wilt onkoppelen, scroll iets omhoog en kijk in mijn schema, hier staat een 4 polig relais, als je die door je voeding laat schakelen, koppel je zo je balancer af aan natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
djrednas schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:24:
[...]

Als je de lipo van de balancer wilt onkoppelen, scroll iets omhoog en kijk in mijn schema, hier staat een 4 polig relais, als je die door je voeding laat schakelen, koppel je zo je balancer af aan natuurlijk ;)
barrymossel schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 09:30:
[...]

Je afbeelding werkt niet. Denk dat je hem even op public moet zetten.
:)

Maar als ik hem door de voeding laat schakelen is hij alleen ontkoppeld op het moment dat de voeding is aangesloten. Als de kist uit staat en de voeding ontkoppeld is, zal de LiPo langzaamaan toch leeglopen door de elektronica van de balancer (schermpje erop etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-09 15:20
Beste medetweakers,

Een aantal jaar geleden heb ik mijn eerste kratradio gebouwd met een Cougar C100.2 versterker en twee Sony Xplod XS-F1336SE speakers. Ik wil beginnen aan een tweede versie door in ieder geval de oude Cougar C100.2 versterker te vervangen door een Maxamp20 in combinatie met de 12V bluetooth 4.0 module.

Daarnaast wil ik de twee Xplod speakers uitbreiden met twee tweeters om het geluid beter te verspreiden, en daar heb ik drie vragen over. Ik heb deze tweeters op het oog.

De specificaties van de speakers zijn als volgt:
  • Sony Xplod XS-F1336SE - 160 Watt max, 40 Watt RMS, 4 Ohm
  • Sinustec Auto-tweeter - 140 Watt, 100 Watt RMS, 4 Ohm
Vraag 1 - Serie of parallel?
Omdat zowel de Sony Xplod als de Sinustec tweeter 4 Ohm zijn is het niet mogelijk om deze parallel aan te sluiten want 1/4+1/4=1/2, dus 2Ohm. Dit gaat de MaxAmp niet leuk vinden aangezien het een 4 Ohm versterker is. Daarom wil ik de speakers op de onderstaande manier in serie aansluiten. Klopt dit?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XTpAtJW.png

Vraag 2 - Maximaal volume
Als ik de speakers in serie aansluit neemt het maximale volume af. Zal het max volume drastisch afnemen of zal het meevallen omdat het alleen maar tweeters zijn?

Vraag 3 - Scheidingsfilter/frequentiefilter
Vaak wordt er een scheidingsfilter toegepast om tweeters alleen van de hoge tonen te voorzien. Op het tweede plaatje op de Conrad website is te zien dat er iets verwerkt is in de kabel, maar geen idee of dat een scheidingsfilter of frequentiefilter is. Zijn de tweeters gewoon aan te sluiten of heb ik nog iets extra nodig?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iJevi8f.png

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:59
Als je het in serie zet, krijg je condensator ook in serie voor je woofer, dus dat wil je niet. Of je moet de tweeters op het ene kanaal zetten en de woofers op het andere kanaal.

Maar wat is het probleem precies momenteel?
JvS schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:59:
[...]
En alvast het rapport dat deze accu inderdaad beduidend beter is. We hebben zowaar heel lowlands uitgezongen op 1 accu. De accu weegt sowieso al 1,2Kg minder en we hoeven geen extra accu mee te slepen.

Het geheel begon op 13,5V (13,8 direct na laden zelfs schijnt, maar die heb ik nooit gezien) en bleef eigenlijk heel lowlands op 13,25V hangen. Ik denk dat we er ruim 8u mee gespeeld hebben en dat ie het nog wel flink wat uren kan volhouden, met onze setup een goeie prestatie!

Dit is wat mij betreft een prima investering geweest.
Naar 14v laadt ie hem op. Dat is dan ook het minimum ongeveer wat ik gelezen heb (3.5V per cell). Bij minder spanning loopt de capaciteit snel terug. Ik gebruik nu overigens dus gewoon onze oude loodaccu lader. Kan niet zoveel vinden over wat nou de exacte eisen zijn om deze LiFePO4 accu op te laden, maar het lijkt iig gewoon goed te werken :+

Maar lowlands is makkelijk overleefd, blijf stabiel op 13.27volt. Maar we hebben wel eens een lowlands de kratradio wat langer laten beuken :). Maar ben ook zeer tevreden met hoe die klinkt, echt heel mooi vet sublaag komt eruit d:)b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno Peeraer
Even een vraag i.v.m. een computervoeding + autoradio..
Gaat de radio het volhouden op 1 gele draad? of is het beter dat ik een 5 tal draden samenbind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
  • Laatst online: 19-02-2023
Naar 14v laadt ie hem op. Dat is dan ook het minimum ongeveer wat ik gelezen heb (3.5V per cell). Bij minder spanning loopt de capaciteit snel terug. Ik gebruik nu overigens dus gewoon onze oude loodaccu lader. Kan niet zoveel vinden over wat nou de exacte eisen zijn om deze LiFePO4 accu op te laden, maar het lijkt iig gewoon goed te werken :+

Maar lowlands is makkelijk overleefd, blijf stabiel op 13.27volt. Maar we hebben wel eens een lowlands de kratradio wat langer laten beuken :). Maar ben ook zeer tevreden met hoe die klinkt, echt heel mooi vet sublaag komt eruit d:)b.
Wat voor accu is dat precies? Heb je een linkje? Klinkt wel interessant namelijk :9~
Zelf nooit aan de lipo's begonnen omdat ik het laden/ontladen/balancen teveel moeite vind om uit te zoeken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Is wel enigzins prijzig hoor, zie hier. Zo te verwisselen met je loodaccu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djrednas
barrymossel schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 08:10:
[...]

[...]

:)

Maar als ik hem door de voeding laat schakelen is hij alleen ontkoppeld op het moment dat de voeding is aangesloten. Als de kist uit staat en de voeding ontkoppeld is, zal de LiPo langzaamaan toch leeglopen door de elektronica van de balancer (schermpje erop etc.).
Verdorie, ik dacht dat hij het deed, amar alleen bij mij blijkbaar :(

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Z54SYTM.jpg

poging 2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 07:39
Jag schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 21:58:
offtopic:
Wat voor een apparatuur/software gebruik je voor dat soort metingen?

Verder wel tof gemaakt, zo'n accu houdt Lowlands wel wakker ;)

• barrymossel
djrednas schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 22:59:
[...]

Verdorie, ik dacht dat hij het deed, amar alleen bij mij blijkbaar :(

[afbeelding]

poging 2 :)
Ah, volgens mij zie ik hem. Je schakelt de lader aan op het moment dat de voeding is aangesloten. Geen voeding is geen lader :)

Moet ik alleen nog oplossing vinden voor de externe accu, want die mag niet de LiPo gaan laden. Relais vóór het andere autorelais lijkt me. Ga zo eens tekenen.

• Jag
Royenroy schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 23:09:
[...]

offtopic:
Wat voor een apparatuur/software gebruik je voor dat soort metingen?

Verder wel tof gemaakt, zo'n accu houdt Lowlands wel wakker ;)
Software: Arta
Hardware: meetset voor Arta

• barrymossel
Weet iemand een alternatief voor een autorelais, welke zo min mogelijk stroom verbruikt. Volgens de specs is dat bij een autorelais namelijk nog ongeveer 150mA en dat is eigenlijk wel een beetje zonde. (Naast handmatig schakelen dus.)

• wesleytjuh
Welke stroom moet je schakelen?

• barrymossel
Ik moet schakelen tussen een externe accu (12V) en LiPo (14V) [b]of[/b] de voeding. Bij de voeding vind ik het niet erg als er wat verbruikt wordt, maar bij zowel de LiPo als de accu wel. Dus dan het liefst zo min mogelijk stroom.

• wesleytjuh
Ik had het meer over de het verbruik van je systeem :P. Met andere woorden, hoeveel stroom moet het relay aan kunnen? Er zijn namelijk low power relays die erg weinig spoelstroom(hoge weerstand) nodig hebben, echter zijn die wel wat beperkter in de stroom die ze aan kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 27-08-2015 10:32 ]

• JohanWP
Jag schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 17:47:
Als je het in serie zet, krijg je condensator ook in serie voor je woofer, dus dat wil je niet. Of je moet de tweeters op het ene kanaal zetten en de woofers op het andere kanaal.

Maar wat is het probleem precies momenteel?
...
Beste Jag, het probleem is dat de kratradio meestal op een plek staat waardoor het geluid van de speakers niet goed de ruimte in kan, en dan vooral de hogere tonen. Daarom wil ik twee extra tweeters aansluiten die ik vervolgens op een andere plek monteer.

Wat betreft het aansluiten, zoals jij zegt gaat de condensator die verwerkt is in de speakerkabel problemen geven. De twee tweeters op één kanaal is dus een mogelijkheid, maar kan ik de condensators van de tweeter ook verwijderen of vervangen voor iets anders?

Ik ben namelijk bang dat als ik de twee xPlod speakers in serie op één kanaal zet dat de installatie dan niet zo hard kan.. of zal dat wel meevallen?

Zou je jouw reactie kunnen posten in dit topic? Omdat ik een aantal vragen had heb ik besloten een apart topic te maken. Alvast bedankt! d:)b

• barrymossel
wesleytjuh schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:32:
Ik had het meer over de het verbruik van je systeem :P. Met andere woorden, hoeveel stroom moet het relay aan kunnen? Er zijn namelijk low power relays die erg weinig spoelstroom(hoge weerstand) nodig hebben, echter zijn die wel wat beperkter in de stroom die ze aan kunnen.
Haha, dat was me even niet helemaaaaal duidelijk ;)

3-4A denk ik.

2.1 versterker die max. 2A doet en twee kleine RGB ledstrips van 15 cm ongeveer (ik gok nog geen 0.5A). En in de toekomst nog een bluetooth bordje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
Je zou aan zoiets kunnen denken:
http://nl.farnell.com/te-...v&categoryId=700000006260
Gebruikt slechts 150mW maar kan wel maar 3A max schakelen. Is wel op het randje eigenlijk.

• barrymossel
wesleytjuh schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 11:15:
Je zou aan zoiets kunnen denken:
http://nl.farnell.com/te-...v&categoryId=700000006260
Gebruikt slechts 150mW maar kan wel maar 3A max schakelen. Is wel op het randje eigenlijk.
En zoiets? https://www.conrad.nl/nl/...c-s-z-1-stuks-629491.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
Is ook prima, is wel maar een enkel contact ipv een dubbel contact, maar je hebt er wellicht maar 1 nodig?

• barrymossel
wesleytjuh schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:33:
Is ook prima, is wel maar een enkel contact ipv een dubbel contact, maar je hebt er wellicht maar 1 nodig?
Bedoel je daarmee één polig (dus één pool schakelen tussen twee bronnen)?

Ik hoef alleen de + van de ene bron naar de andere te schakelen.

• BrcBas
  • Laatst online: 13-10 22:30
Na een lange tijd niet gebouwd te hebben, ga ik mijn kist weer eens verbouwen met de spullen die ik nog heb liggen (veelal niet gebruikt).

Heb nu nog een Tk2050 liggen van Sure met 24v voeding en wat volt-boosters.
Ook heb ik twee van die blauwe 9800mah accu's liggen. Nu wil ik deze parralel zetten en schakelen middels de accusafe. Kan ik nu ook twee opladers parralel op de accusafe zetten zonder gevaar voor de accu's (ontploffing e.d.)? Vraag het voor de zekerheid maar.

Dan gaat de kist op de accu gewoon op 12v spelen en met voeding op 30V.

Verwijderd

i.v.m het overhebben van bepaalde producten wou ik ze aanbieden.
ik hoef er natuurlijk niet de hoofdprijs voor maar een prijs in de richting zou wel prettig zijn.
verzending zal snel gebeuren max 3 dagen
PM als je interesse hebt
-Mp3 Module
-Aluminium Volume Knop
-JST Male+Female
-Groundloop Isolator
-Voltmeter
-JST-XH 3S Lipo connectors
- L7805 Voltage regulator
-Connectors
-3-Slot 18650 Battery holder
-Aan/Uit schakelaar dubbelpolig
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2enpxtw.jpg

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2015 15:49 ]

• Arno Peeraer
Eerst even een zin toevoegen aan mijn vraag want anders is het een dubbelpost ..

Gaat de radio het volhouden op 1 gele draad? of is het beter dat ik een 5 tal draden samenbind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Arno Peeraer schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 21:29:
Eerst even een zin toevoegen aan mijn vraag want anders is het een dubbelpost ..

Goedemorgen cynische zak.

Waar de fuck heb je het over?

"1 gele draad"??

Als je je vraag wat duidelijker maakt krijg je misschien wel antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWP
Arno Peeraer schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 21:29:

Het is beter om alle gele draden (12V draden) te combineren. Zie bijvoorbeeld onderstaande video:
http://www.instructables.com/id/Car-Amplifier-and-Subwoofer-Powered-By-a-Computer-/
barrymossel schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 08:12:
[...]

Goedemorgen cynische zak.

Waar de fuck heb je het over?

"1 gele draad"??

Als je je vraag wat duidelijker maakt krijg je misschien wel antwoord.
Laat je niet zo opnaaien. Schelden is nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
Van de stereo to mono converter in de topicstart heb ik ook schema's op internet gevonden met 1K Ohm weerstandjes ipv 10K Ohm. Hoe zit dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
  • Laatst online: 19-02-2023
Jag schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 21:58:
Ohja, die is nog iets prijziger dan ik had verwacht. Toch wel een erg mooie oplossing, zeker als ik jullie verhaal hoor.
Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink