Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.280 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:16
lutkeveld schreef op maandag 27 juli 2015 @ 21:17:
Nope, appartement. Daar vallen alsnog wel leuke party's te bouwen, lekker de prutspeakertjes van de buren wegblazen :+
Ja die gezichten zijn altijd priceless. Net als vorig jaar op lowlands, van die pauper blokker radio's op batterijen of bluetooth speakertjes. Krampachtig proberen om tegen onze kist in te gaan en dan na 1 dag alle batterijen of accu's leeg hebben terwijl nog geen 1/10e verstookt hadden :D. Ben benieuwd hoe het dit jaar gaat met de 24v versterkers met meer vermogen.

Al is mijn kist natuurlijk niet mee te nemen her vliegtuig in. Hoe groot is jou micro eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
149x149x241mm. 5.4 liter en een paar kilogram. Hij is nog niet helemaal af. Moet eens aan de slag gaan, voor dat ik het weet moet mijn oude Micro mee omdat de nieuwe nog niet af is ;)

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Deejac schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 11:44:
[...]

Ja, als je hem gemod hebt met 4k7 ohm weerstandjes (meest gebruikelijke) dan zou je een lagere waarde moeten meten. Zo niet, soldeer opnieuw ;).
Het was inderdaad een weerstand. Zodanig slecht gesoldeerd dat met het aanraken van de multimeter de weerstand los sprong ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:30
Ik zie bij 2 Nederlandse webshops een Sure TK2050 4x100w versterker aangeboden worden. De een met en de ander zonder koelfan erop. Zou dit erg uitmaken? Zit er een verschil tussen de printplaten? Het lijkt als of de een een grote koellichaam heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:11
Dat komt omdat Sure zijn producten nog al eens update/aanpast. Hierdoor kan het zijn dat de foto wat verouderd is vermoed ik. Wij hebben in ieder geval altijd de meest recente modellen (hooguit +/- 1 maand oud). Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de koelfan in 90% van de situaties niet nodig is. Enkel in een afgesloten behuizing in een warm gebied zou je er op maximaal vermogen wellicht baat bij kunnen hebben.
Edit: de meest recente versie is inderdaad met fan :).

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 29-07-2015 09:06 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
wesleytjuh schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 08:59:
Dat komt omdat Sure zijn producten nog al eens update/aanpast. Hierdoor kan het zijn dat de foto wat verouderd is vermoed ik. Wij hebben in ieder geval altijd de meest recente modellen (hooguit +/- 1 maand oud). Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de koelfan in 90% van de situaties niet nodig is. Enkel in een afgesloten behuizing in een warm gebied zou je er op maximaal vermogen wellicht baat bij kunnen hebben.
Edit: de meest recente versie is inderdaad met fan :).
Ik heb bij die van mij de koelfan verwijderd omdat deze een irritant hoog groundloop achtig geluid gaf door de speakers. De versterker zit echter vlak bij een bassreflexpoort, dus er komt genoeg lucht langs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Er gaat geen lucht in en uit een poort hè. Misschien helpt het iets met koeling, maar het is niet alsof de poort er op blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
lutkeveld schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:04:
Er gaat geen lucht in en uit een poort hè. Misschien helpt het iets met koeling, maar het is niet alsof de poort er op blaast.
mwa, eigenlijk dus wel.
Het bewegen van de speaker zorgt voor een overdruk of onderdruk in de behuizing.En om de wet van de comminuceerende vaten te pakken, want in feite maakt het voor het voorbeeld weinig uit of het een substantie of lucht is, beweegt er wel degelijk lucht door de poort heen. Dit zal de versterker koelen, uiteraard minder effecient dan de ventilator en waarschijnlijk ook niet afdoende. Maar hee koelen doet tie!(dat geeft "pompen met die subwoofah" toch weer een nieuwe betekenis;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
lutkeveld schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:04:
Maar er beweegt wel lucht langs toch? Als je een papiertje voor een bassreflex poort houd wappert deze ook heen en weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Technisch gezien wel steeds dezelfde lucht de heen en weer pompt. Echt koelen zoals bij geforceerde luchtstroom van een ventilator zal het niet doen dus. Maar de lucht die heen en weer pompt staat wel in contact met de buitenlucht en zal via luchtstroming buiten de kist wel wat koelen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan je zoiets : http://www.allekabels.nl/...NbLo5bSg8cCFdHItAodjWwPSg

op een pam8403 of ta2024 solderen ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Op een TA2024 en PAM8403 sowieso niet, tenzij je het met draadjes naar de print doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:00
Wat raden jullie aan voor een losse subwoofer? Actief (goedkoop) filter ervoor (Sinus Live 50). Filter op de TA2024 (en wie kan me daarbij helpen?). Of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judokus
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 15:49
Ik ben van plan om Terrz zijn kist eens na te bouwen met een TPA3116.

Heeft iemand een adresje voor de caliber cx2 of een alternatief voor een actieve crossover? Ik kan hem echt niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Judokus schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 15:30:
Ik ben van plan om Terrz zijn kist eens na te bouwen met een TPA3116.

Heeft iemand een adresje voor de caliber cx2 of een alternatief voor een actieve crossover? Ik kan hem echt niet vinden...
Ik voel me vereerd, weer een 'Terrz-kist' erbij :D.

De CX2 is niet een vereiste, deze komt vaak langs omdat ik (en 1 of 2 anderen) deze gebruiken. Eigenlijk is elke actieve crossover te gebruiken zolang deze maar een input heeft en twee outputs (highpass en lowpass). Je moet marktplaats even in de gaten houden, je kunt het beste zoeken op 'crossover' onder 'auto diversen'. Er staan ook een hoop passieve crossovers tussen, maar die bieden geen tot weinig instel mogelijkheden voor gain & crossover frequenties.

Barrymossel heeft een CX2 liggen geloof ik, hij zou ook een kist als die van mij gaan maken maar heeft zijn plannen gewijzigd. Wellicht dat je die van hem kan overnemen :-).
Dark0z schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:01:
[...]

Het was inderdaad een weerstand. Zodanig slecht gesoldeerd dat met het aanraken van de multimeter de weerstand los sprong ;)
Heb je inmiddels ook foto's van jou kist? :)

[ Voor 14% gewijzigd door Terrz op 31-07-2015 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Terrz schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 15:56:
[...]

Barrymossel heeft een CX2 liggen geloof ik, hij zou ook een kist als die van mij gaan maken maar heeft zijn plannen gewijzigd. Wellicht dat je die van hem kan overnemen :-).

[...]
De mijne is reeds verkocht aan een andere Tweaker... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsmans
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-06-2022
Ik ben bijna klaar met het maken van een mobiel dock met speakers.
De versterker die erin zit is de PAM8403 (5V 3W). [url="http://http://www.diodes.com/datasheets/PAM8403.pdf"]Datasheet[/url]

Er treedt helaas veel ruis op en mn speakers poppen ook bij het aanzetten. De pop bij aanzetten kan ik wel mee leven, de ruis echter niet. Mijn signaal kabels zijn kort, zoveel ruis verwacht ik daar niet van. Ik heb het idee dat het aan de voeding ligt. Het is namelijk een voeding blok(in de stekker) en die schijnen vaak onzuivere output te hebben waardoor ze ruis veroorzaken. Zal een industriële 5V voeding het grootste deel van de ruis verwijderen (zoals bij de TA2024)?

Ik heb al 2 versterkers kapot gemaakt bij wat prutsen om het te verhelpen. Gelukkig kosten ze maar €1,60 :)

[ Voor 7% gewijzigd door rupsmans op 31-07-2015 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
De kans is inderdaad zeer groot dat het aan je voeding ligt. Daar zou ik dan ook eerst mee beginnen, grote kans dat je het dan oplost :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsmans
wesleytjuh schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 19:38:
De kans is inderdaad zeer groot dat het aan je voeding ligt. Daar zou ik dan ook eerst mee beginnen, grote kans dat je het dan oplost :).
Oké dan zal ik er een op eBay bestellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dan moet je wel een goede bestellen, op eBay staan aardig wat industriele voedingen die net zoals de adapterblokjes geen zuivere uitgang hebben ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsmans
wesleytjuh schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 19:41:
Dan moet je wel een goede bestellen, op eBay staan aardig wat industriele voedingen die net zoals de adapterblokjes geen zuivere uitgang hebben ;).
Is het mogelijk om te zien welke dat wel heeft? Of weet jij dat misschien? Zou deze bijvoorbeeld zuiver zijn?
http://ebay.com/itm/New-D...-/121524932692?nav=SEARCH

[ Voor 0% gewijzigd door rupsmans op 31-07-2015 20:13 . Reden: Defecte link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rupsmans schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 20:02:
[...]

Is het mogelijk om te zien welke dat wel heeft? Of weet jij dat misschien? Zou deze bijvoorbeeld zuiver zijn?
[url]http://http://m.ebay.com/itm/New-DC5V-3-8A-20W-Universal-Regulated-Switching-Power-Supply-Adapter-AC-100-265V-/121524932692?nav=SEARCH[/url]
de link werkt niet bij mij :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
moet je http weghalen ;) ( http staat er namelijk dubbel )
www.ebay.com/itm/121524932692

[ Voor 24% gewijzigd door maarten30 op 31-07-2015 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Erg moeilijk te zeggen, enige manier is om dat ergens via een forum waar mensen dit getest hebben te achterhalen of gewoon een voeding van een Europese fabrikant te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Ik heb een industriële voeding van banggood in mijn kist zitten. Deze werkt goed en geeft geen ruis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal, heb gezocht naar een 24V versterker voor in mijn vrachtwagen, en kwam dit topic tegen.

Ik heb een standaard autoradio met 2 speakers in de deuren en tweeters in de A stijl, hij heeft een line-out 2V, met 3 aansluitingen, zit een 12 polige stekker achterop ( VW-achtig ) ik heb dus 3 pennetjes, een ground line-out, line-out L & line-out R.

Is de TK2050 4x100W iets om op deze radio aan te sluiten ? Ik wil wat meer bas, en een subwoofer leek me dan de oplossing, en eventueel een set achterspeakers ?

Als iemand advies kan geven graag, heb er zelf niet veel verstand van, er zijn natuurlijk ook de gewone "grote" versterkers te koop op 24V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste lezer,

Aangezien ik zelf weinig kennis heb van elektra e.d. hoop ik hier een antwoord te krijgen. Ik wil graag een kratradio (Jupilerkratje) maken van mijn autospeakers van vroeger. De speakers die ik heb zijn van Ground Zero HF 693, 200W, 125W RMS. Nu heb ik ook nog een versterker van Pyle PA260 (2x 75W RMS), zou deze er ook geschikt voor kunnen zijn? Anders heb ik nog de TA2024 in gedachten en een loodgelaccu. Nu is mijn vraag of de speakers die ik heb te 'zwaar' zijn voor deze versterker en accu of dat dit gewoon mogelijk is? Alvast bedankt voor het lezen/antwoorden!

Gr. Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
barrymossel schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 22:20:
Wat raden jullie aan voor een losse subwoofer? Actief (goedkoop) filter ervoor (Sinus Live 50). Filter op de TA2024 (en wie kan me daarbij helpen?). Of iets anders?
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsmans
Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 19:32:
Beste lezer,

Aangezien ik zelf weinig kennis heb van elektra e.d. hoop ik hier een antwoord te krijgen. Ik wil graag een kratradio (Jupilerkratje) maken van mijn autospeakers van vroeger. De speakers die ik heb zijn van Ground Zero HF 693, 200W, 125W RMS. Nu heb ik ook nog een versterker van Pyle PA260 (2x 75W RMS), zou deze er ook geschikt voor kunnen zijn? Anders heb ik nog de TA2024 in gedachten en een loodgelaccu. Nu is mijn vraag of de speakers die ik heb te 'zwaar' zijn voor deze versterker en accu of dat dit gewoon mogelijk is? Alvast bedankt voor het lezen/antwoorden!

Gr. Dennis
Als je het portable wil hebben kun je beter de versterker wisselen met een klasse D (of T). De TA2024 is erg zuinig en haalt het meeste vermogen bij een 12V accu (op 4 ohm speakers).Deze kan heel waarschijnlijk met jouw speakers worden aangesloten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Enkele jaren geleden hebben we ons eerste kratradiootje in elkaar geknutseld en die heeft zijn werk altijd prima gedaan. Nu is het tijd om eens een kistje te bouwen met wat meer handigheidjes.

Dit is wat tot nu toe gevonden hebben:
  • CSB Loodgel accu 12V 7.2Ah
  • Loodgel acculader 12V
  • AccuSafe V3,5 Geassembleerd
  • TA2024 2x15W Audio Versterker (modded)
  • Voeding - 12V 3A - Switching Power Supply
  • Spanningsmeter met segmenten
  • lson bluetooth v3.0& EDR audio mp3 decoder module - zwart (12V)
  • Kicker DS6930
Aangezien dit ding vaak mee op pad moet (voetbalwedstrijdjes als kleedklamer en terrasklapper) willen we een wat meer handzamer formaatje dan het formaat van een krat. Nu zagen we Boominators, mini's, mega's, micro's en Halfinators staan op internet. Nu is echter de vraag of dezelfde werking met die magneten, ook zin heeft met ovale speakers, want deze speakers hebben we nog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rupsmans schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 11:00:
[...]

Als je het portable wil hebben kun je beter de versterker wisselen met een klasse D (of T). De TA2024 is erg zuinig en haalt het meeste vermogen bij een 12V accu (op 4 ohm speakers).Deze kan heel waarschijnlijk met jouw speakers worden aangesloten :)
Bedankt voor je antwoord! Dan wordt het toch de TA2024, kost toch weinig en is ook een stuk lichter dan de Pyle. Maar wat bedoel je precies met "heel waarschijnlijk"? Dat het misschien niet mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 18:10:
Hallo allemaal, heb gezocht naar een 24V versterker voor in mijn vrachtwagen, en kwam dit topic tegen.

Ik heb een standaard autoradio met 2 speakers in de deuren en tweeters in de A stijl, hij heeft een line-out 2V, met 3 aansluitingen, zit een 12 polige stekker achterop ( VW-achtig ) ik heb dus 3 pennetjes, een ground line-out, line-out L & line-out R.

Is de TK2050 4x100W iets om op deze radio aan te sluiten ? Ik wil wat meer bas, en een subwoofer leek me dan de oplossing, en eventueel een set achterspeakers ?

Als iemand advies kan geven graag, heb er zelf niet veel verstand van, er zijn natuurlijk ook de gewone "grote" versterkers te koop op 24V.
Dit gaat prima werken: Links+Rechts+ground en 24v trekken naar het versterkerbordje. Als je de dayton sd215-88 als subwoofer neemt kun je daar die 2x100W voeren in een mooie zelfgemaakte behuizing die je ergens kan weg werken in je cabine. Dan heb je nog 2x100 watt over voor een setje achterspeakers. Het is maar net hoe je het zelf wilt en hoeveel tijd en energie je er in wilt steken.
Een actief filter. Liefst een crossover met high pass en low pass.
Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 19:32:
Beste lezer,

Gr. Dennis
gaat prima samen werken. Je versterker is waarschijnlijk niet een zuinige dus deze trekt je accu wel sneller leeg dan een TA2024. Hij gaat wel een stuk harder dan een TA2024 aangezien ie 5x zoveel vermogen kan leveren. Het is maar net wat je wilt.
Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 11:40:
Hallo allemaal,

Aangezien dit ding vaak mee op pad moet (voetbalwedstrijdjes als kleedklamer en terrasklapper) willen we een wat meer handzamer formaatje dan het formaat van een krat. Nu zagen we Boominators, mini's, mega's, micro's en Halfinators staan op internet. Nu is echter de vraag of dezelfde werking met die magneten, ook zin heeft met ovale speakers, want deze speakers hebben we nog liggen.
Nee dit werkt niet hetzelfde, het boominator ontwerp is helemaal audio technisch uitgedacht en berekend. Twee hoedenplank autospeakers in een kist gepleurd met de magneten tegen elkaar gaat niet hetzelfde werken :+.

Ik denk dat jullie met een boominator mini erg tevreden gaan zijn. Gaat erg hard en is qua formaat minder hoog en diep dan een bierkrat. Wel is de mini breder dan een bierkrat.

[ Voor 22% gewijzigd door Terrz op 02-08-2015 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo

Ik heb een kratradio gebouwd
Deze dingen heb ik gebruikt

Versterker: Ta2024 modded
Speakers: Pioneer dual-cone 80watt
2 stuks en een Axton CAX719 200 watt 4ohm
Accu: Yuasa nph5-12 12volt, 5ah
En nog wat kleine dingetjes zoals potmeter lader en nog meer

Is de accu van 5 ah wel goed genoeg?
En hoelang kan ik daarmee muziek draaien?

Groeten Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je reactie. Ik was er al bang voor. We gaan ons dan maar eens verdiepen in de mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Terrz schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 18:22:
Nee dit werkt niet hetzelfde, het boominator ontwerp is helemaal audio technisch uitgedacht en berekend. Twee hoedenplank autospeakers in een kist gepleurd met de magneten tegen elkaar gaat niet hetzelfde werken :+.
Je hebt natuurlijk wel het diffractie voordeel (mbt baffle step) die een bipool opstelling biedt. Heeft natuurlijk niks te maken met het 'magneet tegen magneet', maar indirect zitten de speakers dan op verschillende baffles en heb je dat voordeel.

In ander nieuws: voortgang bij mijn Micro type build:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/15i2ssw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/mcyu0x.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2198mlt.jpg

Ondertussen is hij al af en ik ben heel blij met het geluid. Overmorgen is hij te horen in Lloret. Hopelijk geen problemen er mee op Schiphol. Het is een lithium-accu en <100Wh, dus ik zie geen rede waarom er een probleem zou zijn maar je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
lutkeveld schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 22:51:
[...]

Je hebt natuurlijk wel het diffractie voordeel (mbt baffle step) die een bipool opstelling biedt. Heeft natuurlijk niks te maken met het 'magneet tegen magneet', maar indirect zitten de speakers dan op verschillende baffles en heb je dat voordeel.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ondertussen is hij al af en ik ben heel blij met het geluid. Overmorgen is hij te horen in Lloret. Hopelijk geen problemen er mee op Schiphol. Het is een lithium-accu en <100Wh, dus ik zie geen rede waarom er een probleem zou zijn maar je weet maar nooit.
Zijn er ook foto's van dat hij af is? Voorkant enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Terrz

Bedankt voor je antwoord, hier kan ik wat mee :)

Ik ga morgen spullen bestellen en er aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Dank. We gaan het dan toch maar proberen met de speakers die we hebben. Ons oude kratje klonk ook behoorlijk goed en was nou ook niet bepaald state-of-the-art.
Die Mini is grappig, maar van nabouwen heb je toch wat minder eer dan echte zelfbouw (en is nog flink duurder ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Door één driver aan elke kant te plaatsen verminder je je '6db baffle step dip met 3db'toch? (zo'n soort verhaal was het meende ik). Ik moet je eerlijk bekennen dat ik op dat gebied nog niet zo thuis ben.

@ je boominator micro: Ziet er goed uit! Wat voor aansluitingen heb je er op als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Dammit. Lepai versterkertje in mijn koffertje is gestopt met signaal te geven naar een van de speakers :( missende speaker blijft consistent ook als ik de tulpjes van de ingang omwissel. Uitgang opgeblazen mss? Timing is ook ruk zo net voor Lowlands.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
@terrz baffle step loss word compleet ingevuld door een bipole opstelling. Alle bas die je 'verliest' naar de achterkant word ingevuld door de speaker aan de andere kant. Dus per kant luister je naar de mid/treble van de speaker waar je tegen aan kijkt en de bas van beide speakers. Je kan hetzelfde bereiken excl 360 graden geluid met twee speakers aan dezelfde kant en een BSC circuit, alleen heb je dan weer extra componenten nodig (en de extra complexiteit). De ideale speaker is een pointsource en is omnidirectioneel, bij een normale speaker is slechts een deel (redelijk) omnidirectioneel omdat de hoge(re) tonen gereflecteerd worden door de baffle.

Aansluitingen van mijn 'micro' zijn een 230V IEC ingang voor de interne lader, een 19mm SPDT LED schakelaar die schakelt tussen versterker en lader en een 3.5mm socket die intern is aangesloten op een BT bordje die auto switched tussen kabel en draadloos. Lekker simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Acolyte57 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:25:
Dammit. Lepai versterkertje in mijn koffertje is gestopt met signaal te geven naar een van de speakers :( missende speaker blijft consistent ook als ik de tulpjes van de ingang omwissel. Uitgang opgeblazen mss? Timing is ook ruk zo net voor Lowlands.
Balen man, Ik heb nog wel een modded TA2024 voor je liggen eventueel. We moeten op lowlands eigenlijk even een koffer/kist meeting houden. Nog meer mensen uit dit topic die heen gaan dit jaar?
lutkeveld schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:37:
@terrz baffle step loss word compleet ingevuld door een bipole opstelling. Alle bas die je 'verliest' naar de achterkant word ingevuld door de speaker aan de andere kant. Dus per kant luister je naar de mid/treble van de speaker waar je tegen aan kijkt en de bas van beide speakers. Je kan hetzelfde bereiken excl 360 graden geluid met twee speakers aan dezelfde kant en een BSC circuit, alleen heb je dan weer extra componenten nodig (en de extra complexiteit). De ideale speaker is een pointsource en is omnidirectioneel, bij een normale speaker is slechts een deel (redelijk) omnidirectioneel omdat de hoge(re) tonen gereflecteerd worden door de baffle.

Aansluitingen van mijn 'micro' zijn een 230V IEC ingang voor de interne lader, een 19mm SPDT LED schakelaar die schakelt tussen versterker en lader en een 3.5mm socket die intern is aangesloten op een BT bordje die auto switched tussen kabel en draadloos. Lekker simpel.
Bedankt voor je uitleg, weer een stukje wijzer geworden :).

Veel plezier op vakantie, vergeet niet even een filmpje te maken van de micro in actie 8)

[ Voor 19% gewijzigd door Terrz op 03-08-2015 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Afgelopen zondag mijn Lepai 838 een aangesloten met sub en luidsprekers. En eerlijk gezegd ben ik er nogal onder de indruk van. Prima geluid, geen gedoe met filters etc. Zal het verbruik nog wel eens meten de komende tijd. Ben vooral benieuwd of het verbruik met alleen luidsprekers, en het knopje superbass helemaal uit, acceptabel is.

Maar begrijp niet zo goed dat mensen zo negatief er over zijn. Zeer eenvoudig voor 2.1 kisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
barrymossel schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 08:40:
Afgelopen zondag mijn Lepai 838 een aangesloten met sub en luidsprekers. En eerlijk gezegd ben ik er nogal onder de indruk van. Prima geluid, geen gedoe met filters etc. Zal het verbruik nog wel eens meten de komende tijd. Ben vooral benieuwd of het verbruik met alleen luidsprekers, en het knopje superbass helemaal uit, acceptabel is.

Maar begrijp niet zo goed dat mensen zo negatief er over zijn. Zeer eenvoudig voor 2.1 kisten.
Tjah, werken zal het ook wel doen en het is natuurlijk een makkelijke manier om alles in 1x werkend te krijgen. Hij verbruikt volgens mij veel meer stroom dan een TA2024, daarom wordt deze ook niet gebruikt verder hier. Je hebt van ebay ook kant en klare 2.1 klasse D bordjes inclusief draaiknoppen. Deze zijn veel efficiënter en verbruiken dus minder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Nou ja, in eerste instantie was lutkeveld ook niet echt negatief, ook niet over het verbruik:
lutkeveld schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 16:23:
Net de Lepai LP-838 binnen gekregen. Aangezien alle negatieve reacties verwachte ik er weinig van, maar ik vind het nog helemaal niet zo'n verkeerde versterker.

Pluspunten:
-Bass, treble en volume control
-Mooie aluminium behuizing
-Handige aansluitingen (speaker terminals, dc socket, 3.5mm jack, rca)
-Aan/uit knop met indicatieledje
-Gaat hard genoeg, zeker harder dan de ta2024 non-mod
-Zelfs wanneer je hem op niveau 3/4 'verdomd hard' hebt verbruikt hij minder dan 1A

Minpunten
-onduidelijke knop met 'bass volume' waarschijnlijk bedoeld voor de drempel van het 'bass ledje'
-Flinke vervorming in de laatste 10% volume

Nou lijkt mij energieverbruik nog geeneens zo groot minpunt, aangezien hij tot 3/4 volume onder de 1A gebruikt met bass en treble vol open. Nu hangt er ook geen subwoofer aan, maar dat zou ook geen eerlijke vergelijking zijn met de ta2024 aangezien die de optie sub niet heeft.

1 ta2024 trekt soms al pieken van 2a, laat staan met een tweede erbij voor een sub. Dan vind ik het energieverbruik allezins redelijk voor deze 2.1 amp

Ik snap niet echt waar al die negatieve reacties vandaan komen
En wesleytjuh ook niet echt:
wesleytjuh schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 18:52:
[...]

Verder is dit toch gewoon ook een klasse-d versterker? Anders kun je nooit maar 2A nodig hebben voor 3 kanalen van 15W.
Dus nogmaals als het verbruik bij hoog volume met 3 kanalen onder de 1A blijft ben ik one happy chap. En evt. hang ik er nog een LiPo bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
barrymossel schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:06:
Nou ja, in eerste instantie was lutkeveld ook niet echt negatief, ook niet over het verbruik:

[...]

En wesleytjuh ook niet echt:

[...]

Dus nogmaals als het verbruik bij hoog volume met 3 kanalen onder de 1A blijft ben ik one happy chap. En evt. hang ik er nog een LiPo bij.
Dan is het gewoon een prima ding voor simpele kisten :). Ben wel benieuwd waar de crossover frequentie ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Terrz schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:17:
[...]

Dan is het gewoon een prima ding voor simpele kisten :). Ben wel benieuwd waar de crossover frequentie ligt.
En voor die 11 euro kun je je er ook geen buil aan vallen ;)

Kan ik dat eenvoudig testen denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
barrymossel schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:36:
[...]

En voor die 11 euro kun je je er ook geen buil aan vallen ;)

Kan ik dat eenvoudig testen denk je?
Enkel subwoofer aansluiten en met een tone-generator-app op je telefoon beginnen bij 50hz en telkens 10hz omhoog? Vermoed dat ie ergens rond de 150hz ligt trouwens, dat is bij veel crossovers zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Terrz schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:42:
[...]

Enkel subwoofer aansluiten en met een tone-generator-app op je telefoon beginnen bij 50hz en telkens 10hz omhoog? Vermoed dat ie ergens rond de 150hz ligt trouwens, dat is bij veel crossovers zo.
Hmmm, dat was best eenvoudig ja haha. Zal binnenkort eens kijken.

Lees trouwens wel dat het apparaat niet zo goed met lage voltages om kan gaan. En laat ik nou net een 3S LiPo in mijn kist hebben. Dan kan ik misschien beter een 4S LiPo erin plaatsen (12,8V tot 16,8V - in plaats van 9,6V tot 12,6V). Eerst maar eens testen hoe hij met de 3S LiPo om kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
barrymossel schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:52:
[...]

Hmmm, dat was best eenvoudig ja haha. Zal binnenkort eens kijken.

Lees trouwens wel dat het apparaat niet zo goed met lage voltages om kan gaan. En laat ik nou net een 3S LiPo in mijn kist hebben. Dan kan ik misschien beter een 4S LiPo erin plaatsen (12,8V tot 16,8V - in plaats van 9,6V tot 12,6V). Eerst maar eens testen hoe hij met de 3S LiPo om kan gaan.
Ben benieuwd wat er uit komt!
Specificaties zijn een beetje verwarrend: de adapter moet 12v 3A zijn, maar bij de andere specs staat 12-18V. Als ie inderdaad gewoon 18V kan hebben kun je er beter een 4S in doen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Terrz schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:54:
[...]

Ben benieuwd wat er uit komt!
Specificaties zijn een beetje verwarrend: de adapter moet 12v 3A zijn, maar bij de andere specs staat 12-18V. Als ie inderdaad gewoon 18V kan hebben kun je er beter een 4S in doen inderdaad.
Ik zie vrijwel overal 12V-18V staan, dus dat durf ik wel aan. Wat ik me dus n.a.v. dit afvraag is hoe het dan precies werkt met een lager voltage. Krijg je dan gewoon minder volume, of vraagt een versterker dan meer stroom, zodat je op hetzelfde wattage blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
barrymossel schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:57:
[...]

Ik zie vrijwel overal 12V-18V staan, dus dat durf ik wel aan. Wat ik me dus n.a.v. dit afvraag is hoe het dan precies werkt met een lager voltage. Krijg je dan gewoon minder volume, of vraagt een versterker dan meer stroom, zodat je op hetzelfde wattage blijft?
Met een hoger voltage kan de versterker meer vermogen genereren, dat is ook de reden waarom ik (en andere mensen uit dit topci) step-up converters gebruiken. op 12V kun je maximaal 15W vermogen genereren. De Lepai kan 2x20 en 1x40W genereren, dat haalt ie dus alleen op een hoger voltage (waarschijnlijk richting de 18V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Terrz schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:08:
[...]

Met een hoger voltage kan de versterker meer vermogen genereren, dat is ook de reden waarom ik (en andere mensen uit dit topci) step-up converters gebruiken. op 12V kun je maximaal 15W vermogen genereren. De Lepai kan 2x20 en 1x40W genereren, dat haalt ie dus alleen op een hoger voltage (waarschijnlijk richting de 18V).
Maar gaat een TA2024 op 11V (of nog lager met een LiPo) dan dus ook zachter dan op 13V? Of valt het bij 1-2V allemaal wel te verwaarlozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
barrymossel schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 14:10:
[...]

Maar gaat een TA2024 op 11V (of nog lager met een LiPo) dan dus ook zachter dan op 13V? Of valt het bij 1-2V allemaal wel te verwaarlozen?
1-2V valt nog wel te overzien, maar er zit wel verschil tussen 9 & 13V. Hoe hoorbaar dat allemaal is weet ik niet :P. Ik zou gewoon luisteren als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
Beste Mede-tweakers,

Niet lang geleden heb ik een 2e-handse Caliber CX-2 overgenomen.
Tijdens het testen kwam ik er helaas achter dat het linker kanaal van het high-pass filter een stuk doffer en zachter klinkt. (hoge tonen lijken gedempt)

In eerste instantie dacht ik dat een kanaal van de ta2024 slecht was, dit was het echter niet en kwam er later op uit dat het wel de plug moest zijn(output highpass). ik het linker en rechter kanaal omgedraaid (ook input) <-- dit was het ook niet

Dan moet het dus echt intern in de CX-2 zitten. Als ik aan de gain van de crossover draai merk ik dat hij niet netjes in volume toeneemt. Dus dacht ik meteen aan de potmeter, heb een aantal jaar geleden namelijk wel eens een (stereo)potmeter te heet gestookt waardoor ook een kanaal niet lekker werkte.

Dus ik dat ding openschroeven en bekijk de potmeter eens. Ik zie de 6 bekende aansluitingen van de potmeter + nog twee (??verstevigingssolderingen??) <-- zie foto.

Voordat ik de boel lossoldeer, ligt het wel aan de potmeter?
Ik heb al gezocht naar deze potmeters maar heb ze niet kunnen vinden.

Bedankt voor het lezen en hopelijk kun je me verder helpen.

Mvg,

Foto's:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2wmmjxg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/fdwmf6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/of0jtl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2w359gy.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door maarten30 op 06-08-2015 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had een Mp3 amp bordje met 1 speakeraansluiting (2 draden) Nu had ik er 2 speakers (4 draden) op aangesloten.
Hij heeft een paar minuten gespeeld en stopte er toen mee. Kan hij daardoor opgeblazen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 19:56:
Ik had een Mp3 amp bordje met 1 speakeraansluiting (2 draden) Nu had ik er 2 speakers (4 draden) op aangesloten.
Hij heeft een paar minuten gespeeld en stopte er toen mee. Kan hij daardoor opgeblazen zijn?
je hebt je speakers dan waarschijnlijk parallel aangesloten, wat is de impendantie van je speakers en welke amp heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maarten30 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 22:16:
[...]

je hebt je speakers dan waarschijnlijk parallel aangesloten, wat is de impendantie van je speakers en welke amp heb je gebruikt?
+ van beide speakers en - van beide speakers. Dus parralel ja.
Kun je ze dan ook in serie aansluiten?

Impedantie staat er helaas niet op. Kun je dat meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 08:49:
[...]

+ van beide speakers en - van beide speakers. Dus parralel ja.
Kun je ze dan ook in serie aansluiten?

Impedantie staat er helaas niet op. Kun je dat meten?
Zijn het autospeakers? Die zijn meestal 4ohm, dus als je er die paralel hebt aangesloten heb je je versterker belast met 2ohm. Dikke kans dat ie dat niet leuk heeft gevonden en kaduuk is (meeste ebay versterkers kunnen 4-8ohm aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terrz schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 08:55:
[...]

Zijn het autospeakers? Die zijn meestal 4ohm, dus als je er die paralel hebt aangesloten heb je je versterker belast met 2ohm. Dikke kans dat ie dat niet leuk heeft gevonden en kaduuk is (meeste ebay versterkers kunnen 4-8ohm aan).
Geen idee of het autospeakers zijn. Het zijn van die kleine vierkante boxjes.
Wellicht voor op de hoedenplank van een auto idd.
Dus wat is de oplossing dan? Maar 1 aansluiten of is er nog een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:07:
[...]

Je kunt de impedantie even meten met een multimeter. Als je de speakers in serie zet mag je de impedantie van de speakers bij elkaar optellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:07:
[...]

1 aansluiten en kijken of ie het nog doet, anders heb je 'm gesloopt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terrz schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 13:34:
[...]

1 aansluiten en kijken of ie het nog doet, anders heb je 'm gesloopt :+
Ja, hij is gesloopt :P
Maar ik heb al een nieuwe gekocht. Ik meet de speakers wel even door.
Alleen hoe kun je ze dan in serie schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 07:39
Afbeeldingslocatie: http://i713.photobucket.com/albums/ww133/Fmarvast/FourSpeakersSeries_zps35cd2e42.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-10 23:33
Helaas had na een paar winters diepontlading mijn huidige accu (en vreemd genoeg ook de voeding) het begeven. Dat gelijk maar als excuus gebruikt om mijn "oude" bierkratbox maar eens in een nieuw jasje te steken :)

Onderdelen (weinig bijzonders):
Sure Electronics 2x50W versterker. (Ta2020 wellicht?)
12Ah loodaccu.
2 17'' Boschmann speakers. (type heb ik geen flauw idee meer van....)
Accusafe, geintegreerde lader en een MP3/BT-module.

En uiteraard de foto's ;)
http://imgur.com/a/UI3Jw

Ik heb na lang dubben en hier en daar wat opgedane inspiratie om de kist niet zelf te bouwen, maar een leuk stukje 'geschiedenis' te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/ju94S/49cbcfc931.jpg
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/ju99E/305dda761b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/ju9au/f9dd339100.jpg

Vaderlief was van mening dat je zo'n kistje veel beter voor andere doeleinden kan gebruiken...
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/ju9oB/5e89ace823.jpg

Nog een stukje van het binnenwerk: (WiP/LNSFL)
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/ju9zp/0870f3e481.jpg
Aan de rechterkant was oorspronkelijk de voeding gepland, maar die bleek helaas niet goed meer te werken. Die is dus nu extern.
Verder heb ik erg mijn best gedaan om de kist zelf vooral niet te beschadigen, vandaar het 'frame'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Okee, ik heb mijn boomcase v1 opgegeven. Omdat het een zachte, leren koffer was had ik binnen een soort van open kast constructie van MDF gebouwd maar die was ten eerste te zwaar, en ten tweede nog steeds niet heel handig in elkaar gezet. Reparaties gingen steeds moeizaam omdat alles zo'n zooi was van binnen, dus toen laatst de versterker de geest leek te hebben gegeven was ik er klaar mee. Ik ging op zoek naar een andere koffer om alles in te transplanteren.

Helaas vond ik geen tof, hard vintage koffertje in de kringlopen hier - ik ben ws ondertussen niet meer de enige die ze daar vandaan haalt - maar ik zag bij de Blokker wel een hard, licht decoratiekoffertje liggen. Ben erg tevreden over het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3700/20219612559_9e7ec04a12_c.jpg

Okee, de print is eigenlijk echt te afzichtelijk, maar verder zit ie wel strak in elkaar. En ik had nog wel een idee om later flink de koffer met de hand te weatheren zodat ie er alsnog vintage uitziet, en dan kan ik die print er ook nog prima afslopen.

Bouwen ging eigenlijk probleemloos, maar duurde gewoon lang. Ik begon om 2 uur 's middags vandaag met opmeten, plaatsing bedenken, aftekenen en zagen. Daar was ik rond 5 uur klaar mee en toen kon m'n vorige boomcase leegehaald en de onderdelen overgezet:

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3762/20218293298_94de789cbe_c.jpg

BT bordje en bijbehorend de aardlus isolator overigens niet meer overgezet. De performance van dat bordje was abominabel. Misschien voor een volgend projectje, om dan ook te leren hoe je de BT antenne kunt verlengen.

Nog rustig alle bekabeling gecheckt, alle plus/min's nog een keer nagelopen, was vooral bang dat ik de USB laadplug te onoplettend had ingebouwd en vervolgens m'n telefoon zou opblazen bij het laden omdat ik toch plus/min had omgewisseld :)

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3704/19783611304_08b270406a_c.jpg

En toen was ie om 8 uur af! Kabels binnen zijn wat mij betreft nog steeds te rommelig maar het is al een hele hoop minder erg dan in het vorige koffertje. Vooral de kabels van de adapter en acculader moet ik nog inkorten, die heb ik lang gehouden voor-het-geval-dat, maar dat lijkt niet heel relevant meer.

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3764/20412432001_d4fe361876_c.jpg

Net op tijd af om even een paar weekenden nog te stresstesten hier in het park en dan mag ie mee naar Lowlands!

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 07:39
Bij dat soort koffers vraag ik me altijd of hoe stevig ze op de grond staan. Natuurlijk is die door de accu (als ik me niet vergis is dat zo'n 20Ah model) flink wat zwaarder aan de onderkant dan de bovenkant, maar toch blijf ik het idee hebben dat als er een beetje wind staat op een camping dat dat ding telkens omver blijft waaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Klein koffertje, dus ook maar de kleine 7,2Ah accu. Maar met de vorige ook nooit last gehad van wind. Eigenlijk kan ik me alleen bij storm voorstellen dat het misgaat, maar dan zitten we ook niet meer buiten biertjes te drinken en muziek te luisteren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubeuhh
  • Laatst online: 12:06
Ik ben van plan een boominator mini te bouwen. Nu heb ik mij al goed ingelezen maar heb wat ervaring nodig. Is het de moeite om de V2 te bouwen? Ik wou eerst de V1 bouwen maar die speakers zijn zowat onmogelijk om nog tegen een deftige prijs te krijgen. Ook, is de maxamp20 geschikt voor de boominator mini v2 aangezien ik las dat de ta-2024 niet geschikt was voor de speakers. Voor de rest zal ik een loodaccu gebruiken die ik nog heb liggen van 12V 17Ah en een voeding van 12V 5A voor voeding vanuit stopcontact.

[ Voor 15% gewijzigd door rubeuhh op 09-08-2015 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik vind het zelf nog steeds een leuk ding, hoewel er wat meer laag in zou kunnen zitten. Gebruik hem zelf erg veel in combinatie met een subwoofer en dat werkt erg goed.
De MaxAmp is al vele keren gebruikt in combi met de V2, en werkt zonder problemen.
Is 17Ah niet wat groot voor de Mini? Daarmee is het hele concept van "mini" eigenlijk een beetje overboord. Zelf gebruik ik hem met een 3.2Ah accu en daarbij is de accu zelfs al aan de zware kant.
Acolyte57 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 21:12:
Okee, ik heb mijn boomcase v1 opgegeven. Omdat het een zachte, leren koffer was had ik binnen een soort van open kast constructie van MDF gebouwd maar die was ten eerste te zwaar, en ten tweede nog steeds niet heel handig in elkaar gezet. Reparaties gingen steeds moeizaam omdat alles zo'n zooi was van binnen, dus toen laatst de versterker de geest leek te hebben gegeven was ik er klaar mee. Ik ging op zoek naar een andere koffer om alles in te transplanteren.

Helaas vond ik geen tof, hard vintage koffertje in de kringlopen hier - ik ben ws ondertussen niet meer de enige die ze daar vandaan haalt - maar ik zag bij de Blokker wel een hard, licht decoratiekoffertje liggen. Ben erg tevreden over het resultaat:

[afbeelding]

Okee, de print is eigenlijk echt te afzichtelijk, maar verder zit ie wel strak in elkaar. En ik had nog wel een idee om later flink de koffer met de hand te weatheren zodat ie er alsnog vintage uitziet, en dan kan ik die print er ook nog prima afslopen.

Bouwen ging eigenlijk probleemloos, maar duurde gewoon lang. Ik begon om 2 uur 's middags vandaag met opmeten, plaatsing bedenken, aftekenen en zagen. Daar was ik rond 5 uur klaar mee en toen kon m'n vorige boomcase leegehaald en de onderdelen overgezet:

[afbeelding]

BT bordje en bijbehorend de aardlus isolator overigens niet meer overgezet. De performance van dat bordje was abominabel. Misschien voor een volgend projectje, om dan ook te leren hoe je de BT antenne kunt verlengen.

Nog rustig alle bekabeling gecheckt, alle plus/min's nog een keer nagelopen, was vooral bang dat ik de USB laadplug te onoplettend had ingebouwd en vervolgens m'n telefoon zou opblazen bij het laden omdat ik toch plus/min had omgewisseld :)

[afbeelding]

En toen was ie om 8 uur af! Kabels binnen zijn wat mij betreft nog steeds te rommelig maar het is al een hele hoop minder erg dan in het vorige koffertje. Vooral de kabels van de adapter en acculader moet ik nog inkorten, die heb ik lang gehouden voor-het-geval-dat, maar dat lijkt niet heel relevant meer.

[afbeelding]

Net op tijd af om even een paar weekenden nog te stresstesten hier in het park en dan mag ie mee naar Lowlands!
Vette foto's!

[ Voor 73% gewijzigd door wesleytjuh op 09-08-2015 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubeuhh
  • Laatst online: 12:06
Ok, van die loodaccu heb je misschien wel gelijk. Ik heb ook nog een set 4s lipo accu's liggen van 6.6 Ah, maar dan moet ik wel een voltage limiter ertussen steken aangezien deze 16.8V zijn wanneer ze volledig zijn opgeladen. Hoelang denk je dat ik hier op zou kunnen spelen op ong half volume? Ik wil graag lang kunnen spelen daarmee dat ik dacht die loodaccu te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafiekazen
  • Laatst online: 09-04-2019
mafiekazen schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:07:
Goedemiddag,

Na al een hoop kistjes uit inspiratie van dit forum te hebben gebouwd leek het mij leuk mijn laatste kistje eens te laten showen.
Begin van dit schooljaar mee begonnen en nagenoeg klaar in de kast gezet.
Nu is het weer een stuk beter aan het worden en dan begint het weer te kriebelen!
Heb daarom deze week mijn kistje afgemaakt.

Hier het eindresultaat + wat bouwfoto's

In de kist zit:

- 3,2 ah 12V Loodgelaccu
- Accusafe V3,5
- Bluetooth 4.0 Module
- Ta2024 Versterker
- 12V 2A Voeding
- Acculader
- 2x 4" 3 weg 100w Speakers

Ik kan via school gebruik maken van het fablab in Rotterdam, Ik zag dat meerdere mensen op het forum hier ook al mee bezig zijn geweest.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Goedemiddag,

Al een tijdje veel plezier van m'n speakertje hierboven gekote.
Was alleen niet helemaal tevreden over de backplate, deze had een grote lompe switch en kon er niet aan aflezen wat m'n bluetooth aan het doen was en/of de accu geladen was.

Heb dus samen met een vriend op zijn homemade CNC freesmachine het volgende gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2i75jww.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/55ffyd.jpg

De switches bij on/off zijn de zelfde soort als die van de accusafe (Push is on)
De switch bij Power is gewoon een On/Off switch zodat ik de ta2024 en de bluetooth mogelijk kan schakelen tijdens het laden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Oeh, fraaie backplate! Jammer van die kras; uitgeschoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafiekazen
  • Laatst online: 09-04-2019
helaas wel, met het aandraaien van de potmeter, Had ik beter met een pijpsleutel kunnen doen..
Boven de bluetoothLED zit ook een kleine beschadiging. hier was de frees even verkeerd ingesteld en ramde de zijkant op volle kracht..

Ga dit nog wel even bijwerken met een mat zwart lakstiftje oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
ik dan ook maar mijn kistradio showen :P
de grijze is gebaseerd op het ontwerp van medetweaker Terrz.
met een Dayton SD215 en 2x CS752 i.c.m 2x 24v versterkertje
de zwarte is ontworpen door mijn neefje en bevat 2x CS762 met een TA2024
Over het geluid ben ik meer dan tevreden!
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/qoejbq.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/a9tpxg.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door maarten30 op 11-08-2015 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-10 21:02
Kijk dat is het beter hout- en schilderwerk! Mooi gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 07:17
Ik weet niet of het hier mag, maar niet geschoten altijd mis! Als het niet de bedoeling is zal ik het bericht weer verwijderen ;)

De afgelopen jaren ben ik bezig geweest met het bouwen van mijn eigen kistradio's en ik heb ook nu weer een ontwerp in 3D gemaakt welke half gebouwd op mijn kamer ligt. Echter heb ik al een hele tijd geen tijd meer vrij kunnen maken om dit ontwerp af te bouwen. Daarom wil ik iemand anders de kans geven mijn onderdelen de functie te geven die ze verdienen!

Mocht je geïnteresseerd zijn, mag je ook de halve reeds gebouwde behuizing en het overgebleven plaathout hebben.

Zie de advertentie onder de volgende marktplaats link:
http://link.marktplaats.nl/m955251859

Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
espro schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:47:
Ik weet niet of het hier mag, maar niet geschoten altijd mis! Als het niet de bedoeling is zal ik het bericht weer verwijderen ;)

De afgelopen jaren ben ik bezig geweest met het bouwen van mijn eigen kistradio's en ik heb ook nu weer een ontwerp in 3D gemaakt welke half gebouwd op mijn kamer ligt. Echter heb ik al een hele tijd geen tijd meer vrij kunnen maken om dit ontwerp af te bouwen. Daarom wil ik iemand anders de kans geven mijn onderdelen de functie te geven die ze verdienen!

Mocht je geïnteresseerd zijn, mag je ook de halve reeds gebouwde behuizing en het overgebleven plaathout hebben.

Zie de advertentie onder de volgende marktplaats link:
http://link.marktplaats.nl/m955251859
Gaaf ontwerp zeg!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
maarten30 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:32:
ik dan ook maar mijn kistradio showen :P
de grijze is gebaseerd op het ontwerp van medetweaker Terrz.
met een Dayton SD215 en 2x CS752 i.c.m 2x 24v versterkertje
de zwarte is ontworpen door mijn neefje en bevat 2x CS762 met een TA2024
Over het geluid ben ik meer dan tevreden!
[afbeelding]
[afbeelding]
Mooi gemaakt hoor, afwerking ziet er goed uit! Stiekem toch wel gaaf om te zien dan m'n kist ontwerp vaker gebruikt wordt! Mag ik vragen of je de crossover nog hebt kunnen fixen? En welke step-up converter en versterkers gebruik je? En ik zie maar 1 basreflex poort, hoe is je sub getuned?

[ Voor 5% gewijzigd door Terrz op 11-08-2015 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
Terrz schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:35:
[...]

Mooi gemaakt hoor, afwerking ziet er goed uit! Stiekem toch wel gaaf om te zien dan m'n kist ontwerp vaker gebruikt wordt! Mag ik vragen of je de crossover nog hebt kunnen fixen? En welke step-up converter en versterkers gebruik je? En ik zie maar 1 basreflex poort, hoe is je sub getuned?
Heyy,

Helaas heb ik de Crossover niet meer kunnen maken. sterker nog tijdens mijn poging tot reparatie heb ik de highpass helemaal gesloopt 8)7

deze step up converter heb ik gekozen i.c.m twee TDA7492 bordjes. een grote basspoort van 36cm lang waarmee een air velocity van ik dacht max 8 of 10 m/s gehaald wordt met een tuning van 34hz.

Als filtering heb ik simpel d.m.v een weerstand en condersator een lowpass van 100hz gemaakt en een highpass van 80hz

Gr.

[ Voor 6% gewijzigd door maarten30 op 11-08-2015 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 07:17
Bedankt! Ik heb mijn inspiratie opgedaan bij een bestaand ontwerp, probeerde eveneens het thema hexagon zoveel mogelijk terug te laten komen. Daarnaast een goede les om behendig te leren worden met Solidworks, dat we voor alle ontwerpen gebruiken op mijn studie. ;)

Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Hmmm, ik heb een aardeprobleempje in de nieuwe boomcase. In 2 gevallen:

1. Ik plug de boomcase in het stopcontact. Accusafe switcht over en de accu wordt geladen, versterker (Lepai 2020) draait op de adapter. Als ik nu alleen al het paneel van de versterker aanraak, of zelfs een metalen onderdeel dicht in de buurt van de versterker zoals het metalen slotje van het deksel, komt er heel veel ruis uit de speakers.

2. Als ik, draaiend vanaf de accu, een iPhone tegelijk wil opladen via de USB uitgang en via de minijack aansluiting ook muziek wil laten afspelen komt er ook veel storing in het signaal.

Hij is volgens standaard accusafe opstelling bekabeld.
Afbeeldingslocatie: http://www.accusafe.nl/wp-content/uploads/2012/04/compleetsysteem.png

Is er een manier waarop ik de hele boel kan aarden waarmee beide problemen weggaan? En wat zou ik uberhaupt moeten gebruiken op bv het versterker bord om op te aarden - of moest dat juist direct op het paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:38
Hey mensen,

Ik vind deze dingen echt supergaaf, kan me niet anders voorstellen dan dat dit toch echt 10x beter is dan een bleutooth speakertje, hoewel ik mij daar soms ook echt over verbaas.

Ik heb zelf helaas niet de kennis en kunde (lees timmer skills) om iets dergelijks te maken.

Is er ergens een onderdeel op het forum waar ze te koop worden aangeboden?

Vraag & Aanbod was een beetje teleurstellend :P

Alvast bedankt voor enige informatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-02-2022
Loei123 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:49:
Hey mensen,

Ik vind deze dingen echt supergaaf, kan me niet anders voorstellen dan dat dit toch echt 10x beter is dan een bleutooth speakertje, hoewel ik mij daar soms ook echt over verbaas.

Ik heb zelf helaas niet de kennis en kunde (lees timmer skills) om iets dergelijks te maken.

Je kunt op marktplaats kijken om een kant-en-klare kistradio of kratradio te kopen, daar wordt er zo nu en dan een aangeboden. Maar als je op de site Accusafe.nl onder de kopjes "How-to's" en "Kistradio FAQ", kom je er misschien achter dat het toch allemaal niet heel erg moeilijk is. En ik heb er ook nog wel een liggen, ik zal kijken of ik hem op marktplaats kan aanbieden of stuur anders een PM. Let daarnaast op welke versterker is gebruikt want zolang de versterker geen 200W levert komt er geen 200W uit de luidspreker.

Met vriendelijke groet,
Evert

[ Voor 5% gewijzigd door Evertman op 12-08-2015 22:02 ]

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-10 22:33
Loei123 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:49:
Hey mensen,

Of je maakt het jezelf nog gemakkelijker:
klik hier
;)

• lutkeveld
Evertman schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:58:
Let daarnaast op welke versterker is gebruikt want zolang de versterker geen 200W levert komt er geen 200W uit de luidspreker.
Er komt hoe dan ook geen 200W uit de speaker. De meeste speakers zijn ~1% efficient, dus van elke 100 elektrische watts die er in gaan komen er 99 thermisch (warmte) en 1 akoestisch (geluid) uit.

Leuk hè zulke nutteloze feiten :)

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:38
Ik dacht ook dat het wel te doen moest zijn, maar ik zie in de howto's ook een hoop foto's voorbij komen met solderen.

En dat heb ik letterlijk nog nooit gedaan :P

Vandaar dat ik het vroeg.
Maar sowieso geen slecht idee om eerste de pagina van Accusafe door te spitten d:)b

• Evertman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-02-2022
Loei123 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 07:17:
Ik dacht ook dat het wel te doen moest zijn, maar ik zie in de howto's ook een hoop foto's voorbij komen met solderen.

En dat heb ik letterlijk nog nooit gedaan :P

Vandaar dat ik het vroeg.
Maar sowieso geen slecht idee om eerste de pagina van Accusafe door te spitten d:)b
Je kunt ook solderingen laten doen. Er zijn veel voorgesoldeerde kabels etc. te koop op Accusafe.nl
En anders stuur je ze een mailtje en vraag je of ze een soldering voor je kunnen doen.

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:29
Acolyte57 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 18:04:
Is er een manier waarop ik de hele boel kan aarden waarmee beide problemen weggaan? En wat zou ik uberhaupt moeten gebruiken op bv het versterker bord om op te aarden - of moest dat juist direct op het paneel?
Nieuw in dit topic (interessant!) maar weet wel wat van aardfouten en sluitingen 8)

Meten is weten. Heb je een multimeter? Meet de aansluitingen eens Ohms door op sluitingen. Meet zowel tussen de polen als beide polen met aarde.

• rupsmans
Mijn krat is zo goed als af :)
Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/do87xc.jpg

Hij doet het prima maar ik heb last van brom en piep geluiden.
Hier een filmpje ter demonstratie. Er treden zelfs geluiden op als de leds wisselen van kleur. Ik vermoed dat dit een probleem met de aarding is. Ik heb een schema van (een gedeelte van) de bedrading en de hoe het er echt uitziet:

Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/2d91oo3.jpg

In deze afbeelding zijn die ronde dingen knoppen met leds (grijze poten zijn de knop en rood/zwart is de led)

Is dit een ground loop? Zou ik de bedrading anders moeten doen en is het handig om een ground loop isolator te gebruiken? Kan ik wat meten?

[ Voor 8% gewijzigd door rupsmans op 13-08-2015 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
rupsmans schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 22:09:
Mijn krat is zo goed als af :)
[afbeelding]

Hier een filmpje ter demonstratie. Er treden zelfs geluiden op als de leds wisselen van kleur. Ik vermoed dat dit een probleem met de aarding is. Ik heb een schema van (een gedeelte van) de bedrading en de hoe het er echt uitziet:

[afbeelding]

In deze afbeelding zijn die ronde dingen knoppen met leds (grijze poten zijn de knop en rood/zwart is de led)

Is dit een ground loop? Zou ik de bedrading anders moeten doen en is het handig om een ground loop isolator te gebruiken? Kan ik wat meten?
Dat klinkt inderdaad als een ground loop. Zelf heb ik de ground loop niet weten op te lossen (wat een drama), ook niet met een ground loop isolator (heb er twee liggen, PM bij interesse). Ergens in dit topic gelezen dat leds heel erg voor storing kunnen zorgen. Uit mijn ervaring valt dat wel mee (de ground loop kwam door de Raspberry Pi), maar je zou de leds eens volledig los kunnen koppelen (beetje trial-error). Ook kun je een star ground proberen (alle aardes op dezelfde plek laten uitkomen).

Verder staat een paar posts hierboven iemand die er echt verstand van heeft. Hij heeft het over e.e.a. doormeten, misschien kan hij dat meer uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsmans
Je hebt een DM over de ground loop isolators :)

Ik heb de ledstrips losgekoppeld, maar dat maakte geen verschil in de brom(de kleine geluidjes die je hoort bij het wisselen van kleur zijn wel weg). Slechts 1 ledje is wel nog aangesloten maar dat zal niet veel effect hebben (toch?). Over de star-ground, waar moet ik die plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
rupsmans schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:27:
Je hebt een DM over de ground loop isolators :)

Ik heb de ledstrips losgekoppeld, maar dat maakte geen verschil in de brom(de kleine geluidjes die je hoort bij het wisselen van kleur zijn wel weg). Slechts 1 ledje is wel nog aangesloten maar dat zal niet veel effect hebben (toch?). Over de star-ground, waar moet ik die plaatsen?
Star ground moet zo dicht mogelijk bij de voeding als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:29
rupsmans schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 22:09:

[afbeelding]

Ik begrijp het onderste schema niet. Wat zijn die grijze dingen? Waarom hebben sommige meerdere connectoren? Zitten de draden daarop samen gebonden?

Een ground loop zou kunnen. Om te kijken of je dat hebt, meet je de spanning tussen de polen van de verschillende onderdelen en de common ground. Als die spanning per onderdeel verschilt, dan heb je een ground loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsmans
De grijze dingen zijn de schakeling. De buitenste connectoren (rood en zwart) zijn voor een led. Beetje verwarrend, maar ik heb een knop met ingebouwde led en wilde het tekenen zoals het eruit ziet. Bij de bovenste ronde knop met led horen de twee middelste twee connectoren ook grijs te zijn en de knop voor te stellen.

Ik heb zojuist wat gemeten. De multimeter geeft een spanningsverschil van een 1,6mV aan tussen de accusafe-output en de versterker. Tussen de accusafe-output en de knop (meer afstand) is het spanningsverschil 2,9mV. Dit duidt dus op een ground loop?

Zojuist gelezen dat het beter is om de star-ground bij de mp3-decoder te plaatsen. Dat ga ik morgen even proberen : :P Ook even wat dikkere kabels gebruiken en de versterker unmodden zodat de brom niet extra wordt versterkt (en dan de decoder harder zetten, want de brom is niet gekoppeld aan het volume van de decoder).

Toch wel handig die topic search :X

[ Voor 24% gewijzigd door rupsmans op 14-08-2015 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:42
En weer een keer een revisie van de kratradio, net voor lowlands uit :). Nieuwe accu erin gezet, dit keer geen loodaccu meer, daar hebben we er al teveel van versleten door ze te diep te ontladen. Dit keer een LiFePO4 accu, 10AH, met ingebouwde electronica die te diep ontladen voorkomt :*) . Beter geschikt voor ons, want op Lowlands is het motto sowieso boem=ho.

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Bierkratradio/LiFePO4%20accu.jpg

Verder ook eens wat betere metingen gedaan voor het ontwerpen van een nieuw filter.

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Bierkratradio/Meten%20Overvecht.jpg

Twee filters ontworpen (mijn Hypex software voor misbruikt):
- een standaard versie met 2e orde high pass op de Visaton FR16 full range speakers
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Bierkratradio/LF%20flat%20filter.png

- een maximale output variant met de Visaton's (bijna) full range om de sub te ondersteunen oOo
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Bierkratradio/Max%20bass%20filter.png

Vervolgens deze vandaag weer buiten gemeten (fijn zomer 8) ). De amplitude response is al wat anders dan gesimuleerd:
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Bierkratradio/Sub_FR16%20max%20bass%20amplitude.png

Terwijl de fase echt heel mooi gelijk is van sub en FR16 door toevoeging van een allpass filter aan de FR16 (nodig ivm de 4e orde akoestische high pass van de sub agv de bandpass behuizing)
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Bierkratradio/Sub_FR16%20max%20bass%20phase.png

Helaas is de output te beperkt van de Visaton FR16s in het laag, en kunnen ze het niet bijbenen :+ (niet zo gek ook). De vervorming is dan ook enorm :o
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Bierkratradio/FR16%20max%20bass%20distortion%20-10dB.png

Met een high pass op de Visaton's blijft het een stuk gezelliger. En klinkt het laag ook cleaner.
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Bierkratradio/Sub_FR16%20LF%20flat%20amplitude.png

Sterker nog, echt heel mooi diep vet sublaag komt eruit (Hot Chip - Look at where we are Major Lazer remix :Y ). Er wordt vaak beweerd dat je geen diep sublaag uit een portable speaker voor buiten moet willen halen, maar deze kratradio bewijst dat dat echt wel kan. Tuurlijk gaat het wel harder als je een driver met minder diep bereik kiest (of hogere tuning). Maar dit klinkt beter 8)

Als laatste nog beschadigde connector vervangen, beschadigingen weg geplamuurd, afronding eraan gefreesd om hem iets stootsvaster te maken en hij is van een nieuwe laklaag voorzien. Hij staat weer te shinen 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Bierkratradio/Revisie_voorkant.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Bierkratradio/Revisie_achterkant.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Jag schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 13:29:
En weer een keer een revisie van de kratradio, net voor lowlands uit :). Nieuwe accu erin gezet, dit keer geen loodaccu meer, daar hebben we er al teveel van versleten door ze te diep te ontladen. Dit keer een LiFePO4 accu, 10AH, met ingebouwde electronica die te diep ontladen voorkomt :*) . Beter geschikt voor ons, want op Lowlands is het motto sowieso boem=ho.

[afbeelding]

Verder ook eens wat betere metingen gedaan voor het ontwerpen van een nieuw filter.

[afbeelding]

Twee filters ontworpen (mijn Hypex software voor misbruikt):
- een standaard versie met 2e orde high pass op de Visaton FR16 full range speakers
[afbeelding]

- een maximale output variant met de Visaton's (bijna) full range om de sub te ondersteunen oOo
[afbeelding]

Vervolgens deze vandaag weer buiten gemeten (fijn zomer 8) ). De amplitude response is al wat anders dan gesimuleerd:
[afbeelding]

Terwijl de fase echt heel mooi gelijk is van sub en FR16 door toevoeging van een allpass filter aan de FR16 (nodig ivm de 4e orde akoestische high pass van de sub agv de bandpass behuizing)
[afbeelding]

Helaas is de output te beperkt van de Visaton FR16s in het laag, en kunnen ze het niet bijbenen :+ (niet zo gek ook). De vervorming is dan ook enorm :o
[afbeelding]

Met een high pass op de Visaton's blijft het een stuk gezelliger. En klinkt het laag ook cleaner.
[afbeelding]

Sterker nog, echt heel mooi diep vet sublaag komt eruit (Hot Chip - Look at where we are Major Lazer remix :Y ). Er wordt vaak beweerd dat je geen diep sublaag uit een portable speaker voor buiten moet willen halen, maar deze kratradio bewijst dat dat echt wel kan. Tuurlijk gaat het wel harder als je een driver met minder diep bereik kiest (of hogere tuning). Maar dit klinkt beter 8)

Als laatste nog beschadigde connector vervangen, beschadigingen weg geplamuurd, afronding eraan gefreesd om hem iets stootsvaster te maken en hij is van een nieuwe laklaag voorzien. Hij staat weer te shinen 8)

[afbeelding]
[afbeelding]
aah mooi om te zien dat ie weer klaar is voor lowlands! Die van ons is er ook bijna weer klaar voor :9
Eigenlijk moeten we even een kist meeting houden daar, welke camping gaan jullie staan?

Ik zou mijn kist ook graag eens willen meten, maar heb er de apparatuur niet voor :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Raspberry Pi eruit geknikkerd. Werkt allemaal net niet en gebruik de munitiekistradio toch alleen met mijn telefoon (waar verdomme sinds gisteren de 3.5 jack van kapot is). Scherm was dus overbodig. Er geprobeerd uit te halen, krak. Helaas einde scherm.

Heb ter vervanging een plexiglas plaatje laten graveren welke verlicht wordt met leds en op de maat van de muziek van kleur verandert. Net binnen gekomen en even getest. Best gaaf effect (moet wel nog netjes bevestigd worden etc.):

[ Voor 1% gewijzigd door barrymossel op 15-08-2015 18:19 . Reden: video gefixt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Oeh wat heb je gebruikt voor de veranderende leds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Cheap ass music led controller van Aliexpress: http://nl.aliexpress.com/...-RGB-LED/32320626389.html

Werkt redelijk. Controller moet wel dicht bij de geluidsbron gehouden worden, maar ik verwerk hem morgen in de kist.
Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink