Volgens mij is het echt alleen tijdens de muziek (geen halve seconde ervoor of erna). Vanavond testen met twee verschillende voedingen?
Wat ik al zei, ik heb een andere lader en ik heb even naar de specs gekeken, en ik kan zelf instellen hoeveel ampere. Van 0 tot 0,6 ampere en van 0 to 16 volt.wesleytjuh schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 14:08:
[...]
Wat voor accu ga je gebruiken in je kistradio dan? Dit soort acculaders laden een gel accu namelijk gewoon kapot als je ze de hele dag en nacht verbonden laat. De spanning is te hoog, maar ook de stroom is veel te hoog van dit model. Een standaard loodaccu van 7Ah kun je laden tot 2,1A volgens de specs van de fabrikant, echter is 2,1A al aan de hoge kant en niet geadviseerd gezien een kistradio vaak in een warme ruimte staat (strand met zon erop). 0,6A tot 1,4A wordt vaak geadviseerd. Met 5A zit je hier natuurlijk behoorlijk over heen.
De accu in mijn kistradio is 7Ah 12V
Is dus eigenlijk gewoon een voeding
. 13,8V en ~0,7 tot 1,4A zou ik dan mee aan de slag gaan.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Bij mijn sure bluetooth module hoor ik ook een lichte piep/ruis als ik deze aan heb zonder dat er muziek speelt. Zodra ik muziek speelt is dit weg.barrymossel schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:30:
[...]
Volgens mij zou je die al moeten horen wanneer deze is aangesloten, toch? Niet pas als er wordt afgespeeld?
Ja, bij mij is het dus precies andersom. Ruis/kraak bij afspelen, wanneer op pauze helemaal niks. Zelfs bij het connecten (dan speelt hij een riedeltje) is er ruis.Terrz schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:48:
[...]
Bij mijn sure bluetooth module hoor ik ook een lichte piep/ruis als ik deze aan heb zonder dat er muziek speelt. Zodra ik muziek speelt is dit weg.
Hhmm dat is gek, klinkt dan alsof het in de aarding van het ingangssignaal zit.barrymossel schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:58:
[...]
Ja, bij mij is het dus precies andersom. Ruis/kraak bij afspelen, wanneer op pauze helemaal niks. Zelfs bij het connecten (dan speelt hij een riedeltje) is er ruis.
Hallo bouwers,
Al een tijd geleden heb ik wat componenten in huis gehaald voor het maken van mijn eigen kistradio. Ik heb hier eigenlijk nooit gang achter gezet omdat ik niet precies wist in wat voor behuizing in het wou stoppen. Nu heb ik een aantal dagen geleden een toffe oude koffer op de kop getikt en heb besloten hier mijn behuizing van te maken, een 'boomcase' dus.
Mijn doel is om een mooie boomcase te bouwen met een mooie audioweergave. Ik heb zelf een losse subwoofer in gedachten, samen met andere speakers.
Ik heb nu de volgende componenten heb ik al klaar liggen:
-2x TA2024 versterkers met een rijtje weerstanden voor de mod.
-Aan/Uit knop
-B100K 100K stereo potmeter en volledig aluminium knop voor volumeregeling.
-Een aantal 3.5mm stereo jack sockets.
-Een aantal 2.1mm DC power sockets.
-APT-X Bluetooth 4.0 bordje van Sure Electronics.
-Koffer
Ik heb ook eens bij DX een 9800mAh li-ion accu besteld maar deze is destijds door de duane tegen gehouden dus zoek hier nog een alternatief voor.
Nu heb ik de volgende vraag, die hier al heel vaak gesteld is, wat voor audio-setup heb ik nodig? Wat voor subwoofer, wat voor speakers, welke filters enzovoort. Kan iemand mij hiermee op weg helpen? Ik heb zelf nog gedacht om gewoon een logitech 2.1 setje (bijvoorbeeld Logitech Z-2300) op marktplaats te scoren en dit er in te bouwen, is dit een goede optie? Ook heb ik advies nodig over een accu, destijds dus besloten om een mooie 'blauwe china over 9000 mAh super awsome never dead battery' te bestellen maar zijn er betere kosteneffectieve opties?
Met betrekking tot het speaker vraagstuk, de koffer heeft een inhoud van 34 liter maar ik ben van plan de binnenzijde van de koffer te verstevigen met MDF dus het zal wel rond de 31 liter uitkomen.
Alvast bedankt.
Groeten,
Robert
Al een tijd geleden heb ik wat componenten in huis gehaald voor het maken van mijn eigen kistradio. Ik heb hier eigenlijk nooit gang achter gezet omdat ik niet precies wist in wat voor behuizing in het wou stoppen. Nu heb ik een aantal dagen geleden een toffe oude koffer op de kop getikt en heb besloten hier mijn behuizing van te maken, een 'boomcase' dus.
Mijn doel is om een mooie boomcase te bouwen met een mooie audioweergave. Ik heb zelf een losse subwoofer in gedachten, samen met andere speakers.
Ik heb nu de volgende componenten heb ik al klaar liggen:
-2x TA2024 versterkers met een rijtje weerstanden voor de mod.
-Aan/Uit knop
-B100K 100K stereo potmeter en volledig aluminium knop voor volumeregeling.
-Een aantal 3.5mm stereo jack sockets.
-Een aantal 2.1mm DC power sockets.
-APT-X Bluetooth 4.0 bordje van Sure Electronics.
-Koffer
Ik heb ook eens bij DX een 9800mAh li-ion accu besteld maar deze is destijds door de duane tegen gehouden dus zoek hier nog een alternatief voor.
Nu heb ik de volgende vraag, die hier al heel vaak gesteld is, wat voor audio-setup heb ik nodig? Wat voor subwoofer, wat voor speakers, welke filters enzovoort. Kan iemand mij hiermee op weg helpen? Ik heb zelf nog gedacht om gewoon een logitech 2.1 setje (bijvoorbeeld Logitech Z-2300) op marktplaats te scoren en dit er in te bouwen, is dit een goede optie? Ook heb ik advies nodig over een accu, destijds dus besloten om een mooie 'blauwe china over 9000 mAh super awsome never dead battery' te bestellen maar zijn er betere kosteneffectieve opties?
Met betrekking tot het speaker vraagstuk, de koffer heeft een inhoud van 34 liter maar ik ben van plan de binnenzijde van de koffer te verstevigen met MDF dus het zal wel rond de 31 liter uitkomen.
Alvast bedankt.
Groeten,
Robert
Zou je wel zo'n li-ion batterij uit china bestellen? Het schijnt dat sommige batterijen niet de capaciteit hebben die aangegeven is. Een goedkope optie is om bij een beveiligingsbedrijf langs te gaan en vragen of ze een lood-accu over hebben. Zo heb ik 2 weken geleden ook drie 7Ah accu's gratis mogen afhalen
Vandaag besloten om de grote kist even te laten voor wat het is, aangezien ik mijn munitiekist redelijk werkend heb. De RPi2 draait via een Xiaomi powerbank en de rest wil ik op accu laten draaien. Dus net even kabeltjes wat beter op lengte maken en e.e.a. in de kist gebouwd. Poef, TA2024 opgeblazen (jaja, plus en min omgedraaid - lekker lomp weer). Maar weer een nieuwe bestellen dus.
En dan meteen een extra bestellen om te gaan gebruiken met de subwoofer die ik denk ik in een losse kist ga plaatsen.
Zou het mogelijk zijn om in de subwoofer box een accu te plaatsen die gebruik maakt van de lading/accusafe/voeding in de munitiekist? Dus dat wanneer de sub is aangesloten de accu's parallel staan? En moet ik dan nog ergens specifiek aan denken?
En dan meteen een extra bestellen om te gaan gebruiken met de subwoofer die ik denk ik in een losse kist ga plaatsen.
Zou het mogelijk zijn om in de subwoofer box een accu te plaatsen die gebruik maakt van de lading/accusafe/voeding in de munitiekist? Dus dat wanneer de sub is aangesloten de accu's parallel staan? En moet ik dan nog ergens specifiek aan denken?
Een 2.1 bouwen is inderdaad de way to go voor een goede/mooie geluidsweergave.
Lage tonen:
Dayton SD215 subwoofer In een compartiment van ongeveer 22 liter, twee keer 5cm afvoerpijp van 12cm lang als basreflexpoort. Ervanuitgaande dat je de TA2024 blijft gebruiken om de sub aan te sturen, als je voor meer vermogen gaat zou ik voor 7cm afvoerpijp van 26cm lang gaan.
Midden en hoge tonen
Een setje 13 cm autospeakers in een compartiment van ongeveer 10 liter.
Verder heb je dan nog een auto crossover nodig (werkt op 12v) om de hoge en lage tonen te scheiden. Op die manier krijgt de subwoofer geen mid-en hoge tonen voor z'n kiezen en hoeven de andere speakers geen lage tonen te produceren wat ook weer stroom scheelt. De caliber CX2 is hier twee of drie keer gebruikt voor zo'n setup (ik heb deze zelf ook).
Als accu kun je een 7ah loodgel accu gebruiken, deze kosten 20-25 euro. Ook is het handig om een voltmeter te installeren om je accu in de gaten te houden, verder ontladen dan 11.5 volt is slecht voor je accu. Daarnaast moet je nog een acculader inbouwen of een aansluiting voor de acculader op je kist maken.
Ik adviseer je ook om een aparte aan/uit knop voor de bluetooth module te maken, bij mij ruist deze een klein beetje als ie aan staat zonder dat er muziek gespeeld wordt via de module. Dit is lichtelijk storend als je muziek via de aux aansluiting wil spelen. Ook voorkomt dit dat je kist 'gekaapt' wordt door een grapjas die via bluetooth verbinding maakt terwijl jij muziek via de aux aan het draaien bent. Het uitgangssignaal van de bluetooth module is ook veel hoger dan van je aux signaal, dus het volume van verschil is ook immens.
Dan moet je een soort stekkeraansluiting op beide kistjes maken waartussen je een kabel kan pluggen. De polen van accu nr.1 (die al aan de accusafe zit) moet je verlengen naar de buitenkant van je kist, zo kan je accu nr.2 er parallel aan aansluiten. Tevens moet je je audio signaal nog overbrengen naar kist nr.2. Of ga je het buiten de kistjes om oplossen met een splitter?barrymossel schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 17:27:
[ Voor 41% gewijzigd door Terrz op 12-07-2015 11:15 ]
En op die manier kun je de 2e accu ook opladen?
Audio zal via de Munitiekistradio komen, maar bij voorkeur combineer ik een stekker voor audio én DC. Is dat mogelijk? Waar moet ik dan aan denken?
Audio zal via de Munitiekistradio komen, maar bij voorkeur combineer ik een stekker voor audio én DC. Is dat mogelijk? Waar moet ik dan aan denken?
Je hebt dan een stekker met 5 pinnen nodig: + en - van de accu. Links, rechts en ground van je signaal.barrymossel schreef op zondag 12 juli 2015 @ 15:31:
En op die manier kun je de 2e accu ook opladen?
je hebt wel 5 pins XLR connectors, wellicht dat je die kan gebruiken.
Heb ik als ik dit werkend wil krijgen niet sowieso 7 pinnen nodig?
---edit---
Zoiets dus: http://www.ebay.com/itm/1...mm-7-pin-gx-/291511726516
Of gaat dit storing opleveren?
- Accu +/- om in parallel te schakelen
- DC +/- stroom vanaf Accusafe
- Audio L/R/ground
---edit---
[ Voor 18% gewijzigd door barrymossel op 13-07-2015 08:03 . Reden: toevoeging ]
Je hebt gelijk, je hebt dan 7 pinnen nodig. Die stekker ziet er wel goed uit, alleen weet ik niet hoeveel ampere die kan hebben.barrymossel schreef op maandag 13 juli 2015 @ 07:50:
Heb ik als ik dit werkend wil krijgen niet sowieso 7 pinnen nodig?Dan zou ik dus 1 stekker moeten aansluiten van sub naar radiokist en de accu kunnen laden/gebruiken, maar ook het geheel met normale voeding voeden (de versterker in de subkist moet immers ook gevoed worden).
- Accu +/- om in parallel te schakelen
- DC +/- stroom vanaf Accusafe
- Audio L/R/ground
---edit---
Ik heb zelf een 3 pins XLR stekker waarvan ik 2 pinnen gebruik om een externe lompe accu aan te sluiten. Nu weet ik niet hoeveel ampere die kan trekken, ik zit te twijfelen om er iets sterkers in te zetten. Ik schat dat de kist pieken van rond de 7A kan geven.
Deze is volgens mij 5A (bij 250V, geen idee of dat nog wat uitmaakt). Maar 5A is voor naar de subkist voldoende lijkt me. Waar ik meer mee zit is dat de chassis mount pinnetjes heeft (is dat bij dit soort stekkers nou male of female?) en daar dus spanning op staat. Lijkt me minder veilig. Kan alleen (op eBay) geen stekkers/mounts vinden waarbij het omgedraaid is (pinnetjes in de stekker).
Zal inderdaad moeilijker te vinden zijn. De kabel is vaak spanningvoerend en dus female, terwijl de chassisstekker niet onder spanning staat normaal gesproken.
Female = gat, male = pin dat is eigenlijk altijd hetzelfde ongeacht het type stekker
Female = gat, male = pin dat is eigenlijk altijd hetzelfde ongeacht het type stekker
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Ze zijn er wel in NL, maar dan ook direct een heel stuk duurder. Toch maar eens beter zoeken zodadelijk.wesleytjuh schreef op maandag 13 juli 2015 @ 09:09:
Zal inderdaad moeilijker te vinden zijn. De kabel is vaak spanningvoerend en dus female, terwijl de chassisstekker niet onder spanning staat normaal gesproken.
Haha, ja die snap ik. Maar de chassis mount met pinnen (dus male), daar gaat de stekker in, dus is ook een gat (dus female). Daarom nogal verwarrend. Op eBay weten ze het ook nietwesleytjuh schreef op maandag 13 juli 2015 @ 09:09:
Alleen moet je het amperage dan nog even omrekenen naar 24V (of draai je op 12V?)barrymossel schreef op maandag 13 juli 2015 @ 09:07:
Deze is volgens mij 5A (bij 250V, geen idee of dat nog wat uitmaakt). Maar 5A is voor naar de subkist voldoende lijkt me. Waar ik meer mee zit is dat de chassis mount pinnetjes heeft (is dat bij dit soort stekkers nou male of female?) en daar dus spanning op staat. Lijkt me minder veilig. Kan alleen (op eBay) geen stekkers/mounts vinden waarbij het omgedraaid is (pinnetjes in de stekker).
Op 250V
P= U x I
P = 250 x 5
P = 1250W op 250V
Op 24V
I = P / U
I = 1250W / 24V
I = 52A
Bereken ik dat zo goed?
Zo werkt dat niet. Het is vooral de stroomsterkte die de schakelaar belast. Meestal is het wel iets hoger bij lagere voltages, maar niet zo enorm veel.
druk en typefouten voorbehouden
Nope, die 2 staan compleet los van elkaar.
De maximale spanning slaat op de isolatie in de schakelaar. Dus 250V betekend dat er voldoende isolatie(afstand) is om bij 250V geen vonken over te laten springen van contact naar contact. Verder is de behuizing voldoende veilig(isolerend) voor deze spaningen.
Stroom slaat op de contact weerstand en gebruikte contactdikte/breedte. Deze is in dit geval voldoende voor 5A, ongeacht de spanning die erop staat.
De maximale spanning slaat op de isolatie in de schakelaar. Dus 250V betekend dat er voldoende isolatie(afstand) is om bij 250V geen vonken over te laten springen van contact naar contact. Verder is de behuizing voldoende veilig(isolerend) voor deze spaningen.
Stroom slaat op de contact weerstand en gebruikte contactdikte/breedte. Deze is in dit geval voldoende voor 5A, ongeacht de spanning die erop staat.
5A is voor mijn doeleinden genoeg (neem aan dat het per pin is). Heb relatief goedkope in NL gevonden, alleen staat daar geen ampèrage bij, dus heb ze even per mail gevraagd Ziet er wel uit als dunne pinnetjes:
http://www.elektronicawer...hassisdeel_female/details
http://www.elektronicawer...7p_kabeldeel_male/details
http://www.elektronicawer...hassisdeel_female/details
http://www.elektronicawer...7p_kabeldeel_male/details
Dat soort spul kan meestal ~2A per pin aan, wordt dus wellicht meerdere pinnen combineren.
http://www.neutrik.com/en...cular-connectors/minicon/
Ik heb zelf die in mijn Boominator zitten, dat werkt erg goed. 3A per contact overigens.
http://www.neutrik.com/en...circular-connectors/osc8f
Die kunnen 7,5A per contact hebben
.
http://www.neutrik.com/en...cular-connectors/minicon/
Ik heb zelf die in mijn Boominator zitten, dat werkt erg goed. 3A per contact overigens.
http://www.neutrik.com/en...circular-connectors/osc8f
Die kunnen 7,5A per contact hebben
[ Voor 65% gewijzigd door wesleytjuh op 13-07-2015 12:45 ]
Maar je wil dus twee verschillende accu's parallel aansluiten? Dat kan je beter niet doen. Als ze verschillen van voltage willen ze elkaar gaan opladen, dat gaan de accu's en connectors niet leuk vinden.
XLR is een standaardconnectie, max pinstroom is dus gewoon te googlen.
^ Goed punt, zover had ik het nog niet terug gelezen
. Het kan wel, maar dan zal wel een weerstand of iets dergelijks nodig hebben om de stroom te limiteren, anders rook je inderdaad zonder problemen zo'n connector op. Maar eigenlijk is het nooit erg handig om accu's met verschillende ladingen zomaar parallel te zetten, daar slijten ze enkel maar erg hard van.
Ik gebruik een 3-pins (waarvan 1 pin ongebruikt) XLR connector om m'n kist om een externe 12V accu te verbinden. Is deze toereikend voor een pieken van 7-8A? Ik gebruik momenteel een SpeakOn om mijn accu op te laden.
De kabel tussen de kist en accu is gemaakt van een meter huis-tuin-en-keuken verlengsnoer.
In theorie kan de gehele setup 2x40W op 8ohm en 2x50W op 4 ohm trekken. In de praktijk is dit niet het geval, ik heb de bordjes afzonderlijk gemeten:
- STA508 bordje voor de full-range speakers gaf pieken van 30-40W op allerluidste volume (had er oorkleppen bij op). 100W zal deze nooit halen omdat deze speakers de lage tonen niet hoeven weer te geven. Tevens zijn ze per stuk maar belastbaar tot 35W rms.
- Sure bordje gaf pieken van 40-60W. Deze hangt aan de dayton en geeft alleen lage tonen weer.
Te samen kom je dus op pieken van 100W voor enkele milliseconden, 100/12 = ongeveer 8 ampere. Het gekke was dat ik met beide bordjes aangesloten niet hoger kwam dan 60-70W.
Bovenstaande is wel allemaal gebasseerd op korte metingen met Techno & house als testmuziek.
Verdere metingen volgen nog, mijn wattmeter kan ook vertstookte ampereuur (ah) en wattuur (wh) meten, dus binnenkort wil ik 'm een kwartiertje laten spelen op het allerluidst en dat verbruik maal vier doen zo dat ik weet hoeveel ampere per uur ik verstook op standje disco. Alleen moet ik dan even ergens heen rijden waar ik niemand tot last ben. In mijn garage beginnen de ramen al te trillen bij luide volume's en is het buiten ook wel goed hoorbaar
.
Misschien is handiger om deze om te wisselen, dus speakon voor de 12V externe accu en XLR om de interne accu op te laden. Het zou een beetje jammer zijn als na lange belasting op hoog volume de boel wegsmelt of kortsluiting maakt door hitte.
De kabel tussen de kist en accu is gemaakt van een meter huis-tuin-en-keuken verlengsnoer.
In theorie kan de gehele setup 2x40W op 8ohm en 2x50W op 4 ohm trekken. In de praktijk is dit niet het geval, ik heb de bordjes afzonderlijk gemeten:
- STA508 bordje voor de full-range speakers gaf pieken van 30-40W op allerluidste volume (had er oorkleppen bij op). 100W zal deze nooit halen omdat deze speakers de lage tonen niet hoeven weer te geven. Tevens zijn ze per stuk maar belastbaar tot 35W rms.
- Sure bordje gaf pieken van 40-60W. Deze hangt aan de dayton en geeft alleen lage tonen weer.
Te samen kom je dus op pieken van 100W voor enkele milliseconden, 100/12 = ongeveer 8 ampere. Het gekke was dat ik met beide bordjes aangesloten niet hoger kwam dan 60-70W.
Bovenstaande is wel allemaal gebasseerd op korte metingen met Techno & house als testmuziek.
Verdere metingen volgen nog, mijn wattmeter kan ook vertstookte ampereuur (ah) en wattuur (wh) meten, dus binnenkort wil ik 'm een kwartiertje laten spelen op het allerluidst en dat verbruik maal vier doen zo dat ik weet hoeveel ampere per uur ik verstook op standje disco. Alleen moet ik dan even ergens heen rijden waar ik niemand tot last ben. In mijn garage beginnen de ramen al te trillen bij luide volume's en is het buiten ook wel goed hoorbaar
Misschien is handiger om deze om te wisselen, dus speakon voor de 12V externe accu en XLR om de interne accu op te laden. Het zou een beetje jammer zijn als na lange belasting op hoog volume de boel wegsmelt of kortsluiting maakt door hitte.
[ Voor 45% gewijzigd door Terrz op 13-07-2015 14:41 ]
Damn, helemaal niet aan gedacht nee. In principe wel dezelfde accu's, maar inderdaad (meestal) verschillende voltages.lutkeveld schreef op maandag 13 juli 2015 @ 12:43:
Maar je wil dus twee verschillende accu's parallel aansluiten? Dat kan je beter niet doen. Als ze verschillen van voltage willen ze elkaar gaan opladen, dat gaan de accu's en connectors niet leuk vinden.
Dan is het misschien een optie om de tweede accu als backup accu te gebruiken, dus wanneer accu A leeg is, spdt omzetten en verder op accu B. Laden kan dan ook op stand A cq. B. Dan zou er nog wel een 7 polige connector gebruikt moeten/kunnen worden, voor voeding van de versterker van de sub én audio én de accu, indien geschakeld.
Zoiets dus (waarbij de blauwe lijn geschakeld kan worden):

Zeg ik nu iets doms? Of heeft iemand een mooiere oplossing? Gaat mij namelijk om het feit dat de ruimte in de munitiekist dusdanig klein is dat een grotere accu een no-go is. Daarbij wil ik niet altijd de sub gebruiken/meenemen, maar is die kist wel een ideale ruimte voor extra accu vermogen (zeker wanneer er ook extra stroom wordt verbruikt door de betreffende sub-versterker).
[ Voor 0% gewijzigd door barrymossel op 13-07-2015 13:57 . Reden: typo ]
Heb je er al over nagedacht hoe je de munitiekist aan de subkist verbind? Wil je dat er constant een draad naar buiten loopt, wil je dat er een poort naar buiten gaat waar eventueel een kabel in kan, wil je dat er een draad uit getrokken kan worden?
Ik heb er zelf ook al naar zitten kijken, ook om er een wat chiquere oplossing te vinden - tot op heden zonder resultaat. Die SPDT-schakelaar voor twee accu's is zeker wel een goed idee,
Ik heb er zelf ook al naar zitten kijken, ook om er een wat chiquere oplossing te vinden - tot op heden zonder resultaat. Die SPDT-schakelaar voor twee accu's is zeker wel een goed idee,
Hierboven hadden we het al over de verbinding. In principe zou ik een 7 polige aansluiting willen op beide kisten waar een draad tussen gehangen kan worden. 2 polen voor de accu, 2 polen voor de voeding van de versterker en 3 polen voor audio.Royenroy schreef op maandag 13 juli 2015 @ 18:34:
Heb je er al over nagedacht hoe je de munitiekist aan de subkist verbind? Wil je dat er constant een draad naar buiten loopt, wil je dat er een poort naar buiten gaat waar eventueel een kabel in kan, wil je dat er een draad uit getrokken kan worden?
Lijkt mij de beste oplossing. Jij nog andere ideeën?
Vraagje:
Ik ga aankomend weekend op kamp, en wil dolgraag mijn boominator mini meenemen. 1 probleem... Ik ben aan het wachten op de nieuwe accusafe, alleen deze is er nog niet. Wel heb ik nog een oude 24v accusafe liggen. Nu is dit een heel ander voltage dan waar de boominator mini op draait. Is het mogelijk om met een 12 volt relais en wat andere weerstanden deze om te bouwen? En zo ja, welke waardes van de weerstanden op welke plek? Ik gebruik een s3 lithium accu in de mini
Het is allemaal maar tijdelijk tot de nieuwe accusafe uit is natuurlijk
de mini zal ik even dichtmaken met een dun randje siliconenkit en wat elastiekjes
(geluidtechnisch een ramp eigenlijk)
Hoor het graag!
Ik ga aankomend weekend op kamp, en wil dolgraag mijn boominator mini meenemen. 1 probleem... Ik ben aan het wachten op de nieuwe accusafe, alleen deze is er nog niet. Wel heb ik nog een oude 24v accusafe liggen. Nu is dit een heel ander voltage dan waar de boominator mini op draait. Is het mogelijk om met een 12 volt relais en wat andere weerstanden deze om te bouwen? En zo ja, welke waardes van de weerstanden op welke plek? Ik gebruik een s3 lithium accu in de mini
Het is allemaal maar tijdelijk tot de nieuwe accusafe uit is natuurlijk
Hoor het graag!
Verwijderd
Misschien is het makkelijker om deze : http://store.accusafe.nl/...4v-24vdc-naar-2-5v-18v-dcdjrednas schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:08:
Vraagje:
Ik ga aankomend weekend op kamp, en wil dolgraag mijn boominator mini meenemen. 1 probleem... Ik ben aan het wachten op de nieuwe accusafe, alleen deze is er nog niet. Wel heb ik nog een oude 24v accusafe liggen. Nu is dit een heel ander voltage dan waar de boominator mini op draait. Is het mogelijk om met een 12 volt relais en wat andere weerstanden deze om te bouwen? En zo ja, welke waardes van de weerstanden op welke plek? Ik gebruik een s3 lithium accu in de mini![]()
Het is allemaal maar tijdelijk tot de nieuwe accusafe uit is natuurlijkde mini zal ik even dichtmaken met een dun randje siliconenkit en wat elastiekjes
(geluidtechnisch een ramp eigenlijk)
Hoor het graag!
er tussen te zetten ?
Al mijn voltages zijn wel 12v (zo ongeveer dan), maar mijn accusafe die ik heb liggen is gemaakt voor 24 volt.
Verwijderd
sorry verkeerd gelezendjrednas schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 04:43:
Al mijn voltages zijn wel 12v (zo ongeveer dan), maar mijn accusafe die ik heb liggen is gemaakt voor 24 volt.

Ik heb nog een vraagje over de step-up converter die ik gebruik. In de titel staat 10-60V (dus werkt vanaf 10 volt), maar in de beschrijving staat dat deze minimaal 12V moet hebben. Ook in deze review wordt besproken dat deze vanaf 11.8V pas ingeschakeld. En deze leverancierheeft het weer over 10v input voltage.
Iemand enig idee? Of moet ik gewoon een accu leegtrekken en zelf testen, dat kost weer tijd en moeite
Iemand enig idee? Of moet ik gewoon een accu leegtrekken en zelf testen, dat kost weer tijd en moeite
Verwijderd
Beste allemaal,
Samen met een vriend willen we graag in een grolsch kratje speakers bouwen.
Ik heb de topicstart doorgelezen en heb al heel wat onderzoek gedaan.
Ik ben eruit dat ik als versterker de TA2024 moet hebben, en als accu een loodgel accu.
Maar de grote vraag voor mij is nu nog welke speakers ik daarbij moet kopen?
Het ene bericht lees ik dat het merk niet uitmaakt, het andere bericht juist weer wel..
Dus welke speakers moet ik erin bouwen? Ik ga hem vooral buiten gebruiken en heb voor de speakers ongeveer 50 euro budget (mag altijd minder als dat niet veel verschil uitmaakt)
Bij voorbaat dank,
Dieuwert
Ik ben eruit dat ik als versterker de TA2024 moet hebben, en als accu een loodgel accu.
Het ene bericht lees ik dat het merk niet uitmaakt, het andere bericht juist weer wel..
Dus welke speakers moet ik erin bouwen? Ik ga hem vooral buiten gebruiken en heb voor de speakers ongeveer 50 euro budget (mag altijd minder als dat niet veel verschil uitmaakt)
Bij voorbaat dank,
Dieuwert
Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 16:48:
Beste allemaal,
Bij voorbaat dank,
Dieuwert
Zelf heb ik JBL 13 cm speakers gebruikt die prima hun werk doen. Sowieso zijn er hier meer die JBL gebruiken en tevreden zijn. Pioneer schijnt ook beste luidsprekers te hebben. En bij Accusafe hebben ze redelijke budget speakers.
Ik denk niet dat je een "beter" antwoord gaat krijgen.
Verwijderd
Ah oke, bedankt!!barrymossel schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 17:03:
[...]
Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]
Zelf heb ik JBL 13 cm speakers gebruikt die prima hun werk doen. Sowieso zijn er hier meer die JBL gebruiken en tevreden zijn. Pioneer schijnt ook beste luidsprekers te hebben. En bij Accusafe hebben ze redelijke budget speakers.
Ik denk niet dat je een "beter" antwoord gaat krijgen.
Nu heb ik 2 speakers op het oog:
https://www.conrad.nl/nl/...240-w-1-paar-1300882.html
https://www.conrad.nl/nl/...50-w-1-stuks-1300899.html
Welke is het meest geschikt?Terrz in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"
Beide speakers lijken wel aardig, maar het kan beter voor dat geld. Het ligt eraan hoe groot je je kist wilt maken, maar 17cm speakers in een kistje van 25-30 liter geeft iets betere basweergave. Speakers van 13cm kunnen wel in een kistje van 10-15 liter.Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 17:14:
[...]
Ah oke, bedankt!!
Nu heb ik 2 speakers op het oog:
https://www.conrad.nl/nl/...240-w-1-paar-1300882.html
https://www.conrad.nl/nl/...50-w-1-stuks-1300899.html
Welke is het meest geschikt?Terrz in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"
Verder zou ik zoeken naar speakers met een gevoeligheid hoger dan 90db. Dat betekend dat ze met 1 watt vermogen 90 decibel aan lawaai kan produceren. Die pioneers hebben een gevoeligheid van 87db, dat scheelt toch weer 3db. Dus hoe hoger de gevoeligheid, hoe meer lawaai je uit je kistje kan krijgen i.c.m. met een ta2024.
Pioneer, jbl en andere merken hebben allemaal speakers die een gevoeligheid hoger dan 90db hebben voor die prijs. Gewoon even een wat modellen op diverse sites bekijken. Conrad is in de regel wel wat duurder dan andere websites.
Ik wil graag mijn kratradio van een andere hoofdunit voorzien maar nu ben ik opzoek naar iets en ik kan het niet vinden
Waar moet de unit aan voldoen?
Must:
SD of Usb
Aux in
12volt
Mogelijkheid om in mappen te scrollen (dus niet random in de root map)
Liefst ook:
Bluetooth
weet iemand of deze units bestaan? Heb op DX.com gezocht maar kan het niet vinden, en ik weiger een auto radio te gaan gebruiken
Must:
SD of Usb
Aux in
12volt
Liefst ook:
Bluetooth
weet iemand of deze units bestaan? Heb op DX.com gezocht maar kan het niet vinden, en ik weiger een auto radio te gaan gebruiken
11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942
Raspberry Pi met een touchscreen? Die is alleen niet standaard 12V, dus dan moet er nog een step down converter tussen. Ook is het standaard geluid van een Raspberry Pi verre van geweldig.
Overigens, stel, ik zou een andere speaker dan die van mijn kratradio willen gebruiken, dan zou hetvolgende toch werken? En is er ook een mogelijk, zonder permanent het signaal te splitten, om de kratradio-speakers eventueel door te laten spelen terwijl die ook aangesloten is op een andere speaker? Want dat is met deze setup niet mogelijk (toch?)
Overigens, stel, ik zou een andere speaker dan die van mijn kratradio willen gebruiken, dan zou hetvolgende toch werken? En is er ook een mogelijk, zonder permanent het signaal te splitten, om de kratradio-speakers eventueel door te laten spelen terwijl die ook aangesloten is op een andere speaker? Want dat is met deze setup niet mogelijk (toch?)

[ Voor 89% gewijzigd door Royenroy op 14-07-2015 21:56 ]
Hallo iedereen, ik heb nu twee 8" woofers met 2 piezo tweeters uit zon autobox. Maar als ik hem harder zet gaan de woofers klapperen. Dit is hetzelfde in de oude behuizing. Is dit gewoon eigen aan subwoofers of kan ik daar iets aan doen? Behalve dan de bass zachter zetten. Het klinkt zegmaar zoals mensen die stoer doen met hun subwoofers op YouTube. Je kan de muziek wel prima horen maar mooi is het niet.
Wat voor een versterker heb je? Ik zou zeggen dat je versterker aan het clippen is, en dat dat het geluid veroorzaakt.
Jup, dat klinkt alsof je versterker niet zo hard wilt versterken als dat je zelf wilt.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Ta2024, gemod, is het trouwens erg als die clipt of maakt het niet zoveel uit?
[ Voor 71% gewijzigd door ottermannetje op 15-07-2015 15:40 ]
Die setup zal vast wel werken. Ik denk dat het ook mogelijk is om een dpdt switch te gebruiken door bij elk kanaal alleen de plus te wisselen en de min draden gewoon te verbinden. Als je je kratradio speakers door laat spelen gebruik je 4 speakers. Dan kun je 2 speakers per kanaal aansluiten, maar het lijkt me beter om nog een versterker te nemen en het signaal toch te splitten (met een knop?)
[...]
Royenroy schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 19:59:
Raspberry Pi met een touchscreen? Die is alleen niet standaard 12V, dus dan moet er nog een step down converter tussen. Ook is het standaard geluid van een Raspberry Pi verre van geweldig.
[afbeelding]
Ik ga het toch weer anders doen. Accu + lader + voeding + powerbank in de munitiekist is toch net te vol en dat merk je ook in het geluid. Op zich niet erg wanneer ik een subwoofer gebruik, maar die zal zeker niet altijd aangesloten worden.
Daarom kan het accugebeuren ingebouwd worden in de subwooferkist. Ruimte genoeg en daar zullen dan ook wat ledjes etc. in/op komen. Dus gewoon voor de leuk. Momenteel heb ik de ruimte voor de kist als volgt, waarbij ik zoveel mogelijk rekening heb gehouden met bruto/netto inhoud (met wat kleine aannames).
Als ik dit aanhoud en met WinISD aan de slag ga (heb gebruik gemaakt van Terrz' Dayton bestand), dan is de boel getuned op 50Hz. Zou iemand dat laatste nog eens kunnen checken, want ik heb van WinISD echt de ballen verstand en kreeg ineens ook een erg vreemde grafiek?
Deze subkist wil ik dan met een eenvoudige 3.5 jack aansluiten, maar misschien is een steviger verbinding slimmer (zodat niemand deze eruit loopt). Wat zou dan een goede optie zijn? Zo'n XLR met drie polen?
De munitiekist zelf wil ik dan voorzien van stroom via een powerbank voor de RPi een LiPo/Li-Ion pack voor de TA2024 en het scherm. Dat scherm lijkt volgens de multimeter ongeveer 0,3A te verbruiken met een redelijk zwart scherm (redelijk zwarte skin).
Nu weet ik dat een blauwe Li-ion uit China wordt afgeraden door een aantal mensen (maar niet door heel veel mensen die er zelf ervaring mee hebben geloof ik - heb het hele topic meerdere keren doorgespit). Aan de andere kant zijn er ook genoeg die deze packs wel naar tevredenheid gebruiken.
Andere mensen raden weer een LiPo van Hobby King aan, maar daar kleven ook weer nadelen aan (geen eigen laadprotectie, aparte lader, etc.). Ook zie ik daar door de bomen het bos niet meer.
Mijn eisen zijn goedkoop, simpel en zo klein mogelijk. Dat die wel eens kapot gaan of zijn bij aankomst boeit me niet. Dat ze in de fik kunnen vliegen neem ik ook voor lief. Zijn er nog andere redenen om niet voor de blauwe packs te gaan?
Daarom kan het accugebeuren ingebouwd worden in de subwooferkist. Ruimte genoeg en daar zullen dan ook wat ledjes etc. in/op komen. Dus gewoon voor de leuk. Momenteel heb ik de ruimte voor de kist als volgt, waarbij ik zoveel mogelijk rekening heb gehouden met bruto/netto inhoud (met wat kleine aannames).
Diepte | Breedte | Hoogte | Aantal | Inhoud | |
Subkist | 31 | 31 | 31 | 29,79 | |
Accu | 15 | 10 | 9 | -1,35 | |
Acculader | 5 | 5 | 7 | -0,18 | |
Handgrepen | 6,3 | 11,5 | 17,5 | 2 | -1,69 |
Dayton SD215A-88 | 18 | 9,5 | 0,5 | -1,21 | |
Baspijpjes | 7 | 33 | 2 | -2,54 | |
Netto | 22,83 |
Als ik dit aanhoud en met WinISD aan de slag ga (heb gebruik gemaakt van Terrz' Dayton bestand), dan is de boel getuned op 50Hz. Zou iemand dat laatste nog eens kunnen checken, want ik heb van WinISD echt de ballen verstand en kreeg ineens ook een erg vreemde grafiek?
Deze subkist wil ik dan met een eenvoudige 3.5 jack aansluiten, maar misschien is een steviger verbinding slimmer (zodat niemand deze eruit loopt). Wat zou dan een goede optie zijn? Zo'n XLR met drie polen?
De munitiekist zelf wil ik dan voorzien van stroom via een powerbank voor de RPi een LiPo/Li-Ion pack voor de TA2024 en het scherm. Dat scherm lijkt volgens de multimeter ongeveer 0,3A te verbruiken met een redelijk zwart scherm (redelijk zwarte skin).
Nu weet ik dat een blauwe Li-ion uit China wordt afgeraden door een aantal mensen (maar niet door heel veel mensen die er zelf ervaring mee hebben geloof ik - heb het hele topic meerdere keren doorgespit). Aan de andere kant zijn er ook genoeg die deze packs wel naar tevredenheid gebruiken.
Andere mensen raden weer een LiPo van Hobby King aan, maar daar kleven ook weer nadelen aan (geen eigen laadprotectie, aparte lader, etc.). Ook zie ik daar door de bomen het bos niet meer.
Mijn eisen zijn goedkoop, simpel en zo klein mogelijk. Dat die wel eens kapot gaan of zijn bij aankomst boeit me niet. Dat ze in de fik kunnen vliegen neem ik ook voor lief. Zijn er nog andere redenen om niet voor de blauwe packs te gaan?
- Ze kunnen erg weinig stroom leveren en gaan snel in protectie daardoor. Daarna moeten ze aan een lader gekoppeld worden om weer "actief" te maken
- Capaciteit is 1/3 van werkelijkheid.
- Lader is geen lader maar eigenlijk een hele zwakke voeding en duurt een eeuwigheid om mee te laden
- Ze vliegen in de fik met een beetje pech
- Gaan niet lang mee, weinig cycli
[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 15-07-2015 16:22 ]
Haha, ok ok. Wat zou ik dan moeten bestellen bij zo'n Hobbyking om voor weinig geld (en met weinig moeite) een relatief kleine accu in mijn kist te bouwen? Vooral zie ik op tegen die protectie.wesleytjuh schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 16:22:Dat was het negatieve wel. Positieve is dat ze cheap zijn, en indien je een goede hebt alles compleet is en soort van werkt, als je niet te zware eisen stelt.
- Ze kunnen erg weinig stroom leveren en gaan snel in protectie daardoor. Daarna moeten ze aan een lader gekoppeld worden om weer "actief" te maken
- Capaciteit is 1/3 van werkelijkheid.
- Lader is geen lader maar eigenlijk een hele zwakke voeding en duurt een eeuwigheid om mee te laden
- Ze vliegen in de fik met een beetje pech
- Gaan niet lang mee, weinig cycli
3S, met 5500mAh? Wat voor lader? En wat voor protectie?
[ Voor 3% gewijzigd door barrymossel op 15-07-2015 17:16 ]
Met deze setup zou het dus zijn dat het signaal gesplit wordt als de externe speakers aangesloten zijn en de DPDT omgeschakelt is. Als dit niet het geval is, dan is die niet 'gesplit'. Ook blijven de originele speakers dual channel, en zijn de externe speakers ook dual channel. Dat zou er dan zo uit zien, toch?rupsmans schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:45:
[...]
Die setup zal vast wel werken. Ik denk dat het ook mogelijk is om een dpdt switch te gebruiken door bij elk kanaal alleen de plus te wisselen en de min draden gewoon te verbinden. Als je je kratradio speakers door laat spelen gebruik je 4 speakers. Dan kun je 2 speakers per kanaal aansluiten, maar het lijkt me beter om nog een versterker te nemen en het signaal toch te splitten (met een knop?)

Ik bedoelde eigenlijk met "signaal" de input van de versterkerRoyenroy schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 20:21:
[...]
Met deze setup zou het dus zijn dat het signaal gesplit wordt als de externe speakers aangesloten zijn en de DPDT omgeschakelt is. Als dit niet het geval is, dan is die niet 'gesplit'. Ook blijven de originele speakers dual channel, en zijn de externe speakers ook dual channel. Dat zou er dan zo uit zien, toch?
[afbeelding]
Ik dacht dat je wilde schakelen tussen de speakers van je krat en andere speakers?
Iets zoals:

Of is het de bedoeling om 3 standen te hebben (met 1 versterker)?
1. alleen kratradio
2. alleen andere speakers
3 allebei (met 2 speakers parallell per kanaal)
Dat kan denk ik wel met twee dpst schakelaars
Nu zaten de speakers in mijn kistje, en heb ze op een lege accu aangesloten om even te testen. Alleen gingen ze veel al heel snel echt kraken niet zoals ik in mijn vorige post beschreef maar echt alsof je de jackplug met je vingers vastpakt. Ligt dit aan de lege accu dat die bij de bass niet genoeg stroom kan leveren?
Bij de setup die je nu tekent heb je toch twee standen?rupsmans schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 22:11:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk met "signaal" de input van de versterker. Bij dat schema zet je 2 speakers parallel per kanaal waardoor de totale weerstand wordt gehalveerd. Hier is een handige guide om te kijken of dit goed werkt bij je combinatie van speakers en versterker: http://geoffthegreygeek.com/connecting-multiple-speakers-to-amplifier/
Ik dacht dat je wilde schakelen tussen de speakers van je krat en andere speakers?
Iets zoals:
[afbeelding]
Of is het de bedoeling om 3 standen te hebben (met 1 versterker)?
1. alleen kratradio
2. alleen andere speakers
3 allebei (met 2 speakers parallell per kanaal)
Dat kan denk ik wel met twee dpst schakelaars
1. Alleen kratradio
2. Alleen externe speakers
Ik zoek eigenlijk een setup waarbij je:
1. Alleen kratradio
2. Zowel kratradio en speakers
Maar bij de 'alleen kratradio' optie wil ik eigenlijk geen dingen opgeven, zoals dual channel -> enkel channel of een lager maximaal volume. Ik weet niet óf het mogelijk is, maar als het mogelijk is zou het wel tof zijn voor een updateje.
Ook weer een faal, ik kwam er achter dat mijn speakers uit fase stonden. Eerste 3 dagen naar afschuwelijke muziek geluistert terwijl ik het mezelf goed probeerde te praten.

Kun je dan niet beter een extra versterker gebruiken voor je tweede set speakers? Dus extra kistje met versterker en evt. stroombron. Audio signaal dan van het eerste kistje splitten, of vanaf je audiobron.Royenroy schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 23:11:
[...]
Bij de setup die je nu tekent heb je toch twee standen?
1. Alleen kratradio
2. Alleen externe speakers
Ik zoek eigenlijk een setup waarbij je:
1. Alleen kratradio
2. Zowel kratradio en speakers
Maar bij de 'alleen kratradio' optie wil ik eigenlijk geen dingen opgeven, zoals dual channel -> enkel channel of een lager maximaal volume. Ik weet niet óf het mogelijk is, maar als het mogelijk is zou het wel tof zijn voor een updateje.
Ook weer een faal, ik kwam er achter dat mijn speakers uit fase stonden. Eerste 3 dagen naar afschuwelijke muziek geluistert terwijl ik het mezelf goed probeerde te praten.Nu staat die in fase, helemaal klaar voor de vakantie.
In mijn kistje heb ik een gat van circa 1 cm doorsnede voor bekabeling. Waarmee kan ik dit het beste afdichten? Zou siliconenkit genoeg zijn of te flexibel i.v.m. het druk geproduceerd door de subwoofer?
Je kan ook klei gebruiken, geen idee of siliconenkit zou werken.Dark0z schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 10:08:
In mijn kistje heb ik een gat van circa 1 cm doorsnede voor bekabeling. Waarmee kan ik dit het beste afdichten? Zou siliconenkit genoeg zijn of te flexibel i.v.m. het druk geproduceerd door de subwoofer?
Siliconenkit is prima. De flexibiliteit maakt niet uit bij zo'n klein stuk.
Als iemand een bestelling bij Conrad gaat plaatsen, wil je dan mij even een PM sturen? Heb wat klein grut nodig en heb geen behoefte om 7 euro verzendkosten te betalen.
Als iemand een bestelling bij Conrad gaat plaatsen, wil je dan mij even een PM sturen? Heb wat klein grut nodig en heb geen behoefte om 7 euro verzendkosten te betalen.
*bump iemand nog een beter idee dan alleen een raspi?boombes schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 19:55:
Ik wil graag mijn kratradio van een andere hoofdunit voorzien maar nu ben ik opzoek naar iets en ik kan het niet vinden
Must:
SD of Usb
Aux in
12volt
Liefst ook:
Bluetooth
ik zit zelf te denken om maar gewoon een crappy chinaphone ervoor te gebruiken en in te frezen in de behuizing maar deze heeft natuurlijk ook weer stroom nodig, dus liefst iets dat minder stroom verbuikt.
11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942
Goede avond,
Ik ben bezig een kist te bouwen en kwam met een paar vragen te zitten. Ik heb hier veel gelezen en ben een groot fan van de D en T class versterkers.
Ten eerste ik ben een kist aan het bouwen voor in mijn auto. Hierin zit helemaal geen radio(het is een oude leger jeep), er zitten twee 45ah 12v gel accu's in. Deze geven in serie dus 24volt. Achterin waar de kist moeten komen te staan zit een aansluiting met dikke kabels rechtstreeks vanaf de accu. Deze was vroeger bedoelt voor de zender. Hierop wil ik de kist aansluiten. Ik heb een 24v radio via mp aangeschaft, deze geeft alleen maar 2x20watt. Dus er moet 1 of 2 versterkers bij komen. De radio heeft volgens het volgende schema wat op de radio zit

2 extra versterker aansluitingen. 1 aansluiting voor een subwoofer en 1 voor een versterker voor overige speakers. Nu staat dit niet duidelijk in de handleiding die ik vond. Daar hebben ze het over een extra uitgang voor een versterker en ergens anders stond een uitgang voor subwoofer. Nu is mijn vraag hoe kan ik deze uitgangen testen? Ik wil weten of ze werken en het liefst ook het frequentie gebied. Ik heb hier alleen geen versterker liggen. Ik ben eerst aan het uitzoeken wat ik wil maken. Hebben jullie een andere oplossing?
Vraag 2: Ik lees van alles over de TK2050 waar een filter voor subwoofer inzit. Welke is dat? De 4X100watt of de 2x100watt?
Ik las ook dat de capaciteit van een condensator op de print te klein was, hebben jullie deze ook aangepast?
groet
Floris
Ik ben bezig een kist te bouwen en kwam met een paar vragen te zitten. Ik heb hier veel gelezen en ben een groot fan van de D en T class versterkers.
Ten eerste ik ben een kist aan het bouwen voor in mijn auto. Hierin zit helemaal geen radio(het is een oude leger jeep), er zitten twee 45ah 12v gel accu's in. Deze geven in serie dus 24volt. Achterin waar de kist moeten komen te staan zit een aansluiting met dikke kabels rechtstreeks vanaf de accu. Deze was vroeger bedoelt voor de zender. Hierop wil ik de kist aansluiten. Ik heb een 24v radio via mp aangeschaft, deze geeft alleen maar 2x20watt. Dus er moet 1 of 2 versterkers bij komen. De radio heeft volgens het volgende schema wat op de radio zit

2 extra versterker aansluitingen. 1 aansluiting voor een subwoofer en 1 voor een versterker voor overige speakers. Nu staat dit niet duidelijk in de handleiding die ik vond. Daar hebben ze het over een extra uitgang voor een versterker en ergens anders stond een uitgang voor subwoofer. Nu is mijn vraag hoe kan ik deze uitgangen testen? Ik wil weten of ze werken en het liefst ook het frequentie gebied. Ik heb hier alleen geen versterker liggen. Ik ben eerst aan het uitzoeken wat ik wil maken. Hebben jullie een andere oplossing?
Vraag 2: Ik lees van alles over de TK2050 waar een filter voor subwoofer inzit. Welke is dat? De 4X100watt of de 2x100watt?
Ik las ook dat de capaciteit van een condensator op de print te klein was, hebben jullie deze ook aangepast?
groet
Floris
[ Voor 19% gewijzigd door Vistuig op 16-07-2015 23:15 ]
Dank voor je heldere uitleg en de suggesties, ik zag eigenlijk door de bomen eigenlijk het bos niet meer. ITerrz schreef op zondag 12 juli 2015 @ 11:11:
[...]
Een 2.1 bouwen is inderdaad de way to go voor een goede/mooie geluidsweergave.
Lage tonen:
Dayton SD215 subwoofer .... verhaal.
Midden en hoge tonen
Een setje 13 cm autospeakers in een compartiment van ongeveer 10 liter. ....verhaal.
....Crossover: Caliber CX2.
....Accu: Als accu kun je een 7ah loodgel accu gebruiken, deze kosten 20-25 euro. + Voltmeter
....Bluetooth: aparte aan uit knop.
Ik heb even gekeken naar de Dayton SD215a-88 en denk inderdaad dat dit hem wordt. Ik hoop dat ik hiermee, i.c.m. de TA2024 en een mdf compartiment, mooie lage tonen er uit kan slepen. Ik ben zelf wel aardig thuis in de auto's en bijhorende auto, ik zal opzoek naar een leuk 13cm 2-weg setje. De crossover van Caliber ga ik ook maar halen.
Voor het uitschakelen van bluetooth wanneer ik op Aux zou spelen heb ik zo'n 5 polige 3,5 jack connector, via waar ik de bluetooth module wil inschakelen als er een kabel is aangesloten.
Voor de accu, was oorspronkelijk mijn keuze gevallen op zo'n flinke blauwe china unit vanwege het lichte gewicht. Sinds ik de koffer van binnen al bekleed met mdf, er een subje en twee speakers in gooi. Is het gewicht wel iets om in de gaten te houden. Is er een mooi alternatief, eventueel een RC accu van hobbyking of iets dergelijks, iemand suggesties?
Evt. heb ik een 2e hands caliber crossover te koop. Ga hem zelf toch niet gebruiken, omdat ik voor een andere setup ga. PM maar.RobertR schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 11:44:
[...]
Dank voor je heldere uitleg en de suggesties, ik zag eigenlijk door de bomen eigenlijk het bos niet meer. I
Ik heb even gekeken naar de Dayton SD215a-88 en denk inderdaad dat dit hem wordt. Ik hoop dat ik hiermee, i.c.m. de TA2024 en een mdf compartiment, mooie lage tonen er uit kan slepen. Ik ben zelf wel aardig thuis in de auto's en bijhorende auto, ik zal opzoek naar een leuk 13cm 2-weg setje. De crossover van Caliber ga ik ook maar halen.
Voor het uitschakelen van bluetooth wanneer ik op Aux zou spelen heb ik zo'n 5 polige 3,5 jack connector, via waar ik de bluetooth module wil inschakelen als er een kabel is aangesloten.
Voor de accu, was oorspronkelijk mijn keuze gevallen op zo'n flinke blauwe china unit vanwege het lichte gewicht. Sinds ik de koffer van binnen al bekleed met mdf, er een subje en twee speakers in gooi. Is het gewicht wel iets om in de gaten te houden. Is er een mooi alternatief, eventueel een RC accu van hobbyking of iets dergelijks, iemand suggesties?
Ik heb een Telwin T-charge 12 druppellader die ik al een tijdje gebruik om mijn kist op te laden. Nu zie ik bij laadstroom 4A staan, dat is toch veel te veel voor een loodgel accu van 7ah? Het is wel een slimme lader, dus schroeft deze zijn laadstroom naar beneden als deze een kleine accu op laad?
edit:
De step-up converter speelt gelukkig keurig door bij 11.5 volt
.

Met baspieken schoot ie zelfs naar 11.2 of 11.3. Je mag loodgel accu's tot 11.5V ontladen, maar is dit het voltage onder belasting of onbelast?
edit:
De step-up converter speelt gelukkig keurig door bij 11.5 volt
Met baspieken schoot ie zelfs naar 11.2 of 11.3. Je mag loodgel accu's tot 11.5V ontladen, maar is dit het voltage onder belasting of onbelast?
[ Voor 28% gewijzigd door Terrz op 17-07-2015 14:26 ]
Onbelast. In principe is er erg weinig meer te halen onder de 11.5V, het overgrote deel van de capaciteit zit tussen de 12.00V en 12.60V. 11.5V is al expres al wat lager gekozen om juist bij die pieken tijdig te stoppen.
Verwijderd
Hallo,
Wij hebben vorige zomer een kistradio gebouwd, na 3 dagen waren we klaar en deed ie het!
Er zit een autoaccu in, een autoradio, een versterker, een subwoofer en 2 speakers.
Het moest natuurlijk beter, mooier en netter dit jaar.
Wij gingen dus de bedrading 'even' knap wegwerken door alles in een kroonstrip te verbinden. Tevens hebben wij er een aan/uit knopje opgezet.
En nu wilt hij het niet meer doen...
Het aan/uit knopje hebben we er alweer tussen uit gehaald, aangezien wij dachten dat dat het probleem was.
Dat heeft jammer genoeg niet geholpen.
Zodra ik de plus draden aan elkaar verbind gaat de versterker aan, de autoradio blijft uit.
Zodra ik de min draden aan elkaar verbind (terwijl de plus ook verbonden zijn) gaat de versterker weer uit, de autoradio blijft ook uit.
Er lopen 2 draden vanuit de plus van de accu, en er loopt 1 draad vanuit de min.
Waarom er 2 draden uit de plus lopen weet ik niet, mijn vriend wilde daar gister geen antwoord op geven.
De remote zit gewoon aangesloten, daar kan het niet aan liggen.
Verder heb ik geen verstand van bedrading en aansluitingen, als er informatie mist alvast excuus, ik hoor het graag en zal proberen het aan te vullen.
Als er foto's moeten komen hoor ik dat ook graag.
Wie kan mij helpen?
Wij hebben vorige zomer een kistradio gebouwd, na 3 dagen waren we klaar en deed ie het!
Er zit een autoaccu in, een autoradio, een versterker, een subwoofer en 2 speakers.
Het moest natuurlijk beter, mooier en netter dit jaar.
Wij gingen dus de bedrading 'even' knap wegwerken door alles in een kroonstrip te verbinden. Tevens hebben wij er een aan/uit knopje opgezet.
En nu wilt hij het niet meer doen...
Het aan/uit knopje hebben we er alweer tussen uit gehaald, aangezien wij dachten dat dat het probleem was.
Dat heeft jammer genoeg niet geholpen.
Zodra ik de plus draden aan elkaar verbind gaat de versterker aan, de autoradio blijft uit.
Zodra ik de min draden aan elkaar verbind (terwijl de plus ook verbonden zijn) gaat de versterker weer uit, de autoradio blijft ook uit.
Er lopen 2 draden vanuit de plus van de accu, en er loopt 1 draad vanuit de min.
Waarom er 2 draden uit de plus lopen weet ik niet, mijn vriend wilde daar gister geen antwoord op geven.
De remote zit gewoon aangesloten, daar kan het niet aan liggen.
Verder heb ik geen verstand van bedrading en aansluitingen, als er informatie mist alvast excuus, ik hoor het graag en zal proberen het aan te vullen.
Als er foto's moeten komen hoor ik dat ook graag.
Wie kan mij helpen?
Heb je toevallig een foto? Zit alles wel lekker in het kroonsteentje? En volg de onbekende 2de + draad eens en kijk waar die op uitkomt.
Even voor mezelf een vraag: Hoe komt het dat er weinig gesproken wordt over de MAXAMP 20-versterkers vergeleken met de TA2020 of TA2024 versterkers.
Ben zelf namelijk van plan om ook maar eens een kist radio te maken.
Even voor mezelf een vraag: Hoe komt het dat er weinig gesproken wordt over de MAXAMP 20-versterkers vergeleken met de TA2020 of TA2024 versterkers.
Ben zelf namelijk van plan om ook maar eens een kist radio te maken.
[ Voor 79% gewijzigd door Tunestwo op 17-07-2015 16:24 ]
Verwijderd
Alles zit goed in het kroonsteentje.
Het 2e draad (geel) komt uit op het andere gele draad.
Op de foto is de volgorde zo:
Rood - rood is plus
Blauw - geel is remote
Geel - Geel is plus.
Zwart is min, daar hoort de andere min nog op. Zodra ik die er op doe gaat de versterker uit en de autoradio aan.

Ik hoop dat je hier wat aan heb.
Rood - rood is plus
Blauw - geel is remote
Geel - Geel is plus.
Zwart is min, daar hoort de andere min nog op. Zodra ik die er op doe gaat de versterker uit en de autoradio aan.

Je kan eens proberen om de min aansluiten, en dan je remote te overbruggen. (gewoon een kabeltje van de + van de versterker naar de remote leggen.) Kijken wat de versterker dan doet.Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 16:43:
Alles zit goed in het kroonsteentje.
Rood - rood is plus
Blauw - geel is remote
Geel - Geel is plus.
Als je een kratradio wilt opladen, moet de accusafe dan ook aan staan? Op de website staat:
On:
- charger ( if present ) is disconnected
- supply ( if present ) is disconnected
Off:
- The load is connected to the power supply ( if available )
- The battery is connected to the charger ( if any)
Zou dat betekenen dat hij alleen oplaad als die op 'off' staat, of kan die ook opladen als die 'on' staat?
On:
Off:
Zou dat betekenen dat hij alleen oplaad als die op 'off' staat, of kan die ook opladen als die 'on' staat?
Zo, ik heb een tijdje geleden de knoop ook doorgehakt en heb ook een kistradio gemaakt. Hij werkt prima, maar ik was wel benieuwd of iemand nog tips had om hem nog iets beter te laten klinken, met nadruk op wat meer bass. Ik heb al dingen gehoord van een bassgat maken, maar hoe doe ik dat, en hoe weet ik wat voor gat ik moet boren?
Foto van mijn kist:

Inhoud:

Als iemand nog ideeën heeft of tips, ik zou ze graag willen horen!
Foto van mijn kist:

Inhoud:

Deze stand wordt bereikt wanneer de rode drukknop wordt ingedrukt, de accuspanning lager dan 11.5V is of wanneer er een voeding wordt aangesloten http://store.accusafe.nl/...cusafe-v3-5-geassembleerd Als je deze accusave hebt.Royenroy schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 17:03:
Als je een kratradio wilt opladen, moet de accusafe dan ook aan staan? Op de website staat:
On:
Off:
Als eerste is het verstandig om te controleren of je speakers wel 'in fase' met elkaar zijn aangesloten. Dit is zo als de draadjes van beide speakers van de plus van de versterker ook naar de plus van de speakers gaan. Als je denkt dat je bas mist draai de draden dan eens bij 1 speaker om, er kan niets door kapot gaan. Heb je nu ineens meer bas? Dan stonden je speakers uit fase.tommie2244 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 17:04:
Zo, ik heb een tijdje geleden de knoop ook doorgehakt en heb ook een kistradio gemaakt. Hij werkt prima, maar ik was wel benieuwd of iemand nog tips had om hem nog iets beter te laten klinken, met nadruk op wat meer bass. Ik heb al dingen gehoord van een bassgat maken, maar hoe doe ik dat, en hoe weet ik wat voor gat ik moet boren?
Ook helpt het veel om je krat of kist goed luchtdicht te maken. Zo kan je krat functioneren als klankkast, wat de bas ten goede komt. Daarnaast kun je de binnenkant van het krat nog isoleren met akoestisch noppenschuim
Het is echter erg lastig om het juiste formaat poortje te bepalen. Volume van de kist, lengte en diameter van het buisje zijn namelijk bepalend voor hoe hij presteert. Het makkelijkste is natuurlijk gewoon experimenteren, maar de ervaring leert dat een niet berekende poort weinig tot niets toe voegt.
(Alles vanuit het begin topic gehaald.)
Persoonlijk zou ik beginnen met alles te isoleren aangezien je best veel loze ruimte hebt. Verder ziet hij er tof uit misschien nog wat stickers of een mooi printje?
Als je de Thiele/Small van je drivers kunt vinden dan kun je die invoeren bij WinISD en daarmee berekenen wat bij jouw volume en jouw drivers een geschikte basspoort zou zijn.
Als de bass echt erg slecht is zou je kunnen kijken of je speakers in fase staan, dus dat de + en de - niet per ongeluk omgedraaid hebt; de versterker-aansluitingen zijn namelijk +--+ (voor mij een beetje contra intuitief, ik had het ook fout gedaan
).
Als laatste zou je kunnen kijken naar het beplakken van de randen met akoestisch foam, dat zou ook de lage tonen beter naar voren moeten brengen doordat het volume van de kist groter zou lijken.
Als de bass echt erg slecht is zou je kunnen kijken of je speakers in fase staan, dus dat de + en de - niet per ongeluk omgedraaid hebt; de versterker-aansluitingen zijn namelijk +--+ (voor mij een beetje contra intuitief, ik had het ook fout gedaan

Als laatste zou je kunnen kijken naar het beplakken van de randen met akoestisch foam, dat zou ook de lage tonen beter naar voren moeten brengen doordat het volume van de kist groter zou lijken.
Bas poorten en auto speakers gaan bijna nooit samen
Verwijderd
De versterker blijft aan nadat ik hem heb omgelegd, en de min heb aangesloten. Maar de radio doet het nog steeds niet.
De gele plus moet op het gele snoertje van de radio, anders krijgt die geen stroom denk ik. Wat wel raar is, aangezien de rode plus ook op de radio is aangesloten
De gele plus moet op het gele snoertje van de radio, anders krijgt die geen stroom denk ik. Wat wel raar is, aangezien de rode plus ook op de radio is aangesloten
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 17:44:
De versterker blijft aan nadat ik hem heb omgelegd, en de min heb aangesloten. Maar de radio doet het nog steeds niet.

Erg bedankt voor de tips heren!
Ik heb de polen van de speakers even omgewisseld, maar hier werd het alleen maar slechter van, dus dat was het zeer zeker niet. Ik denk dat ik gewoon teveel verwacht heb van de bass, al is het vrij logisch dat het niet de sterkste zou zijn, ivm de autospeakers. Volgende stap gaat het bekleden van de kist met noppenschuim worden, voor dat geld ben ik wel benieuwd of er een hoorbaar verschil in komt.
Ik heb de polen van de speakers even omgewisseld, maar hier werd het alleen maar slechter van, dus dat was het zeer zeker niet. Ik denk dat ik gewoon teveel verwacht heb van de bass, al is het vrij logisch dat het niet de sterkste zou zijn, ivm de autospeakers. Volgende stap gaat het bekleden van de kist met noppenschuim worden, voor dat geld ben ik wel benieuwd of er een hoorbaar verschil in komt.
Zoek even de frequentie op van de speakers. Als ze niet onder de 200hz komen ga je nooit bass krijgen.tommie2244 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 18:49:
Echt 'dikke bas' ga je nooit krijgen uit autodeurspeakers in een houten kistje. Daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt.tommie2244 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 18:49:
Je kunt ook je huidige speakers vervangen door een setje visatons of andere (goedkope) speakers waar de parameters wel van bekend zijn en in combinatie met je huidige kistinhoud (in liters) berekenen hoe groot en lang je basreflexpoorten zouden moeten zijn. Ik denk dat je dan meer resultaat boekt op lage frequentiegebied
Kan je dan niet beter een dayton low / midd bass speaker kopen? Zoals een dayton ND105-8 en dat samen met een extra bassamp?Terrz schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 20:15:
[...]
Echt 'dikke bas' ga je nooit krijgen uit autodeurspeakers in een houten kistje. Daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt.
Je kunt ook je huidige speakers vervangen door een setje visatons of andere (goedkope) speakers waar de parameters wel van bekend zijn en in combinatie met je huidige kistinhoud (in liters) berekenen hoe groot en lang je basreflexpoorten zouden moeten zijn. Ik denk dat je dan meer resultaat boekt op lage frequentiegebied.
Ik ga bij Hobbyking dus een LiPo pack bestellen.
Wil het als volgt aansluiten, waarbij een SPDT schakelaar schakelt tussen lader en voeding. Dit gaat waarschijnlijk niet helemaal goed (wanneer voeding aangesloten is, ontlaadt de accu ook). Hoe kan ik dit het beste oplossen? Een DPDT gebruiken op de plek waar SPDT 2 zit en dan de 12V naar de lader tegelijk schakelen met de 12V van de accu naar de stroomverbruikers?
Wil het als volgt aansluiten, waarbij een SPDT schakelaar schakelt tussen lader en voeding. Dit gaat waarschijnlijk niet helemaal goed (wanneer voeding aangesloten is, ontlaadt de accu ook). Hoe kan ik dit het beste oplossen? Een DPDT gebruiken op de plek waar SPDT 2 zit en dan de 12V naar de lader tegelijk schakelen met de 12V van de accu naar de stroomverbruikers?

Verwijderd
Hi Guys,
ff een korte vraag, heb een boombox gebouwd inclusief de dayton sub, wordt nu aangestuurd door een modded ta2024, aangepast voor low filter.
Nu heb ik wat onderdeeltjes gesteld om wat meer uit de sub te halen, een step-up converter en een nieuwe amp.
Zit alleen nu wat met de filtering. Kan op marktplaats niks leuks vinden voor een schappelijke prijs
Zou deze filter geschikt zijn?
https://www.conrad.nl/nl/...eidingsfilter-379725.html
ff een korte vraag, heb een boombox gebouwd inclusief de dayton sub, wordt nu aangestuurd door een modded ta2024, aangepast voor low filter.
Nu heb ik wat onderdeeltjes gesteld om wat meer uit de sub te halen, een step-up converter en een nieuwe amp.
Zit alleen nu wat met de filtering. Kan op marktplaats niks leuks vinden voor een schappelijke prijs
Ik merk dat één kanaal van de TA2024 minder goed werkt in de zin dat het volume zeer laag ligt (+-50% lager). Nu heb ik de mod uitgevoerd, maar geen idee of het daar aan kan liggen. Is zoiets te herstellen door solderen of kan ik beter een nieuw versterkertje kopen?
Volgens mij zijn er wat mensen op vakantie.
@ DarkOz: Je kunt vrij makkelijk controleren of de mod is gelukt mbv een multimeter. Over beide weerstanden/kanalen zou je dezelfde weerstand moeten meten. (lager dan de weerstand die je erop hebt gezet). Als deze dezelfde weerstand geven zou het niet aan de mod moeten liggen.
Ik ben zelf bezig gegaan met kistradio #3. De versterker is momenteel een 2.1 TPA 3116 . De drivers: één Dayton DCS205-4 als sub en twee stuks Vifa TC9, ook bekend als Peerless FR35/8 . De woofer-behuizing wordt een gesloten kast (11-13L), getuned met een condensator (680uf) in serie, zie hier voor meer info. De simulaties zijn veelbelovend in AJhorn, dus ik dacht ik ga een paar testkistjes maken om te kijken of deze simulaties daadwerkelijk goed klinken.
Om eerlijk te zijn, de full range drivers zijn echt bizar goed! (Ze worden ook gebruikt in de Cyburg Needles.) Voor de veiligheid heb ik op deze drivers een eerste orde high pass filter gezet (220uf = 90Hz).
Ook de sub klinkt ook echt goed voor de grote. Echter gooit de versterker roet in het eten en ik hoor stemmen (wel gedempt, maar toch...
) door het sub kanaal. Heeft iemand anders deze versterker ook en hetzelfde "issue"? En is dit een beter alternatief, er staan namelijk duidelijk bij dat de bass cutoff instelbaar is? (heatsinks zijn wel behoorlijk klein)

De simulatie
De daadwerkelijk test
Ik ben zelf bezig gegaan met kistradio #3. De versterker is momenteel een 2.1 TPA 3116 . De drivers: één Dayton DCS205-4 als sub en twee stuks Vifa TC9, ook bekend als Peerless FR35/8 . De woofer-behuizing wordt een gesloten kast (11-13L), getuned met een condensator (680uf) in serie, zie hier voor meer info. De simulaties zijn veelbelovend in AJhorn, dus ik dacht ik ga een paar testkistjes maken om te kijken of deze simulaties daadwerkelijk goed klinken.
Om eerlijk te zijn, de full range drivers zijn echt bizar goed! (Ze worden ook gebruikt in de Cyburg Needles.) Voor de veiligheid heb ik op deze drivers een eerste orde high pass filter gezet (220uf = 90Hz).
Ook de sub klinkt ook echt goed voor de grote. Echter gooit de versterker roet in het eten en ik hoor stemmen (wel gedempt, maar toch...

De simulatie

De daadwerkelijk test
Gewoon aan de pootjes van de weerstand meten?Deejac schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 01:14:
@ DarkOz: Je kunt vrij makkelijk controleren of de mod is gelukt mbv een multimeter. Over beide weerstanden/kanalen zou je dezelfde weerstand moeten meten. (lager dan de weerstand die je erop hebt gezet). Als deze dezelfde weerstand geven zou het niet aan de mod moeten liggen.
Dat ziet er goed uit allemaal, goed bezig! Hoeveel liter krijgen je full-range speakers? En hoe gaat je uiteindelijke ontwerp er uit zien? gedempte stemmen blijf je altijd wel wat houden denk ik, bij het crossoverpunt gaat het frequentieverloop geleidelijk aan naar beneden. Het is niet zo dat alle frequenties daarboven ineens niet meer worden weer gegeven.Deejac schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 01:14:
Ik ben zelf bezig gegaan met kistradio #3. De versterker is momenteel een 2.1
Je kan kiezen voor een actieve crossover, die zijn tweedehands voor 2 tientjes te vinden. Dan kun je ook de lage tonen voor de fullrange speakers weg filteren en sla je twee vliegen in één klap. Zoek maar eens naar een caliber CX2 bijvoorbeeld.Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 19:19:
Heb je al eens aan relais gedacht? Ik en een aantal andere bouwers hier maken gebruik van auto relais om automatisch te schakelen tussen stroombronnen zodra iets aangesloten wordt.barrymossel schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 16:47:
Hoe kan ik dit het beste oplossen? Een DPDT gebruiken op de plek waar SPDT 2 zit en dan de 12V naar de lader tegelijk schakelen met de 12V van de accu naar de stroomverbruikers?
Ik zit even naar je schema te kijken maar volgens mij kan je die beter over nieuw uittekenen en dan met + en - draden er ook in met de juiste kleuren. Zo klopt er in ieder geval niks van. Er loopt een + naar je lader en van van je lader naar je accu, maar waar is de - dan? En er loopt spanning van je rasberry gaat naar de TA2024 en naar de sub? En je acculader werkt op 12V?
Edit: ik heb een vlug schema gemaakt voor je, maar door je vele wijzigingen in plannen en wensen in andere posts zie ik nu al dat deze niet meer klopt en ben ik dus gestopt. Je moet eerst voor jezelf maar even duidelijk uittekenen wat je wilt, want ik zie uit eerdere posts dat je ook een accusafe hebt? En wil je je acculader intern of extern los plaatsen?
Bij het huidige schema ben ik er in ieder geval vanuit gegaan dat je een 12V lader hebt die je in je kist hebt verwerkt, zo heb je het in ieder geval in je laatste tekening staan. Nu moet je hier zelf maar even op verder broeden.

[ Voor 93% gewijzigd door Terrz op 25-07-2015 13:19 ]
Ja, als je hem gemod hebt met 4k7 ohm weerstandjes (meest gebruikelijke) dan zou je een lagere waarde moeten meten. Zo niet, soldeer opnieuw
Haha, ben wel regelmatig van ideeën veranderd, maar momenteel is het:Terrz schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 11:44:
[...]
Edit: ik heb een vlug schema gemaakt voor je, maar door je vele wijzigingen in plannen en wensen in andere posts zie ik nu al dat deze niet meer klopt en ben ik dus gestopt. Je moet eerst voor jezelf maar even duidelijk uittekenen wat je wilt, want ik zie uit eerdere posts dat je ook een accusafe hebt? En wil je je acculader intern of extern los plaatsen?
Bij het huidige schema ben ik er in ieder geval vanuit gegaan dat je een 12V lader hebt die je in je kist hebt verwerkt, zo heb je het in ieder geval in je laatste tekening staan. Nu moet je hier zelf maar even op verder broeden.
[afbeelding]
Munitiekist met RPi en twee JBL speakers. De RPi heeft een 5V powerbank als stroombron en de TA2024 en het scherm een LiPo. Op de munitiekist kan een losse subwoofer (Dayton) met TA2024 worden aangesloten, welke de accu met accusafe als stroombron krijgt.
Ik snap dat de tekening wat onduidelijk is, ghehe. De zwarte lijnen zijn + én -. De rood/zwarte is audio (L/R). Heb hem even opnieuw getekend
Zowel de powerbank als de LiPo lader moeten geladen worden wanneer 12V wordt aangesloten (de powerbank wordt geladen met 5V, vandaar de step-down). Dan moet er dus ook geschakeld worden tussen accu/voeding. En aan een relais had ik niet gedacht (wist niet eens meer wat een relais precies was).
Dus jouw schema zou dan grotendeels kloppen. Relais schakelt stroom naar scherm en TA2024, wanneer 12V voeding wordt aangesloten. Die voeding laadt ook direct de LiPo en de powerbank op. Die laders kunnen vóór het relais worden aangesloten met 1 of 2 schakelaars, voor wanneer ik niet wil laden en wel via voeding wil spelen.
Dat zou dan zoiets worden:

Toch nog steeds 5 schakelaar, maar dat zal sowieso moeten. Moet nog wel even uitvogelen hoe ik een schakelaar op de usb kabel naar de RPi zet...
Hoe heten van die kabels die ze bij oortjes wel eens gebruiken waar in het midden een knop (of controller) zit om bijvoorbeeld liedjes te pauzeren of te skippen? Zoiets dus, maar dan in plaats van oortjes een jackplug aan beide uiteinden van de kabel.
https://goo.gl/li6DdMRoyenroy schreef op zondag 26 juli 2015 @ 15:36:
Hoe heten van die kabels die ze bij oortjes wel eens gebruiken waar in het midden een knop (of controller) zit om bijvoorbeeld liedjes te pauzeren of te skippen? Zoiets dus, maar dan in plaats van oortjes een jackplug aan beide uiteinden van de kabel.
Audio kabel met twee keer 3.5m jack?
Maar het gaat hem eigenlijk om het knopje in het midden om hem ook te kunnen pauzeren en een nummer te skippen.
Ik denk dat je dan aan vervangingskabels moet denken, zoals http://www.mediamarkt.be/...7,1203877.html?langId=-17
Maar lijkt me dat je ook gewoon goedkope oortjes met bediening kunt kopen. Dan oortjes eraf knippen en daar een 3.5 mm plug aan solderen.
Maar lijkt me dat je ook gewoon goedkope oortjes met bediening kunt kopen. Dan oortjes eraf knippen en daar een 3.5 mm plug aan solderen.
Aux kabels met controlls?Royenroy schreef op zondag 26 juli 2015 @ 16:19:
Maar het gaat hem eigenlijk om het knopje in het midden om hem ook te kunnen pauzeren en een nummer te skippen.
http://m.ebay.com/itm/3-5mm-4-Pole-Bare-Earphone-Wire-Lead-Cable-w-Microphone-Volume-Control-Switch-/191549064909?nav=SEARCH
http://m.ebay.com/itm/Replacement-3-5mm-Audio-AUX-Cable-Lead-for-Monster-Beats-Studio-Solo-HD-Pro-/151628729020?nav=SEARCH
http://m.ebay.com/itm/3-5mm-Male-to-2-Female-Stereo-Audio-Y-Splitter-Adapter-Cable-Volume-Control-BD-/291134653016?nav=SEARCH
Die tweede was precies wat ik zocht, thanks!
Hoi iedereen, ik heb mijn Bluetooth module aangesloten alleen als die op dezelfde accu speelt als de versterker hoor ik allemaal gekke geluiden , niet echt een 50hz brom maar veel hoger en andere geluiden er tussendoor. Als ik hem op een aparte powerbank zet gaat het zonder problemen. Is dit een groundloop? En is er een manier dat ik dit voor woensdag kan fixen want dan ga ik op vakanie
Klinkt als processing noise:ottermannetje schreef op maandag 27 juli 2015 @ 15:26:
Hoi iedereen, ik heb mijn Bluetooth module aangesloten alleen als die op dezelfde accu speelt als de versterker hoor ik allemaal gekke geluiden , niet echt een 50hz brom maar veel hoger en andere geluiden er tussendoor. Als ik hem op een aparte powerbank zet gaat het zonder problemen. Is dit een groundloop? En is er een manier dat ik dit voor woensdag kan fixen want dan ga ik op vakanie
EastWarez in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"
en
EastWarez in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"
eigenlijk misschien een te rare vraag maar, is er iemand al op vlieg vakantie geweest met zijn/haar krat radio en hoe reageert een vliegtuigmaatschappij hierop?
gr niels
gr niels
http://www.klm.com/travel...ce/restricted_baggage.htm
<100Wh met 'droge' cellen in de handbagage zou moeten kunnen. Ik ga 4 augustus naar Lloret en de Micro gaat mee, we zullen zien
<100Wh met 'droge' cellen in de handbagage zou moeten kunnen. Ik ga 4 augustus naar Lloret en de Micro gaat mee, we zullen zien
Zit je op zo'n jugendcamping? Kun je daar mooi dikke after-party's bouwenlutkeveld schreef op maandag 27 juli 2015 @ 19:47:
http://www.klm.com/travel...ce/restricted_baggage.htm
Nope, appartement. Daar vallen alsnog wel leuke party's te bouwen, lekker de prutspeakertjes van de buren wegblazen
Ik heb zo'n TA2024 op eBay gekocht voor ongeveer $6. Wat zijn de kenmerken van een "namaak" TA2024? Ik vraag me af of het geluid anders iswesleytjuh schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:51:
[...]
Er zijn "namaak" TA2024's in de omloop, die lijken exact op de TA2024 van HelderHiFi op een paar kleine maar belangrijke dingen na. Die zijn inderdaad goedkoper. Verder komt er natuurlijk nog bij dat eBay gewoon een stuk goedkoper is, er is een verschil tussen eBay/marktplaats en een in Nederland gevestigd bedrijf.
1.5mm2 is meeeeeeeeer dan voldoende.
Oef dat is lang gelden
.
Er iets een batch geweest die duidelijk namaak condensators erop had zitten + een zeer slordig printdesign had. Maar dit is inmiddels eigenlijk allemaal niet echt meer relevant aangezien de originele amps als een tijdje niet meer gemaakt worden.
Alle TA2024's die je nu vind zullen nu ongeveer hetzelfde presteren. De kwaliteit is wel erg wisselend tussen de verschillende batches.
Er iets een batch geweest die duidelijk namaak condensators erop had zitten + een zeer slordig printdesign had. Maar dit is inmiddels eigenlijk allemaal niet echt meer relevant aangezien de originele amps als een tijdje niet meer gemaakt worden.
Alle TA2024's die je nu vind zullen nu ongeveer hetzelfde presteren. De kwaliteit is wel erg wisselend tussen de verschillende batches.
Dit topic is gesloten.
Let op:
- LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.
- Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink