Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.208 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:37

epic_gram

undercover moderator

Voor mijn auto ben ik op zoek naar twee nieuwe luidsprekers. Ik heb een budget van rond de 60 euro; heeft iemand tips? Het lastige aan bestellen bij conrad is dat ik het geluid niet kan beoordelen. Daarom vraag ik hier of iemand nog een goede aanrader heeft voor me. :)

Het formaat maakt niet uit, ik ga toch zagen in die auto dus dan maak ik het ook gelijk pas. Wellicht upgrade ik later ook met een extra subwoofer en de radio zelf. :)

edit: als iemand iets 2e hands heeft hier vind ik dat ook prima

[ Voor 7% gewijzigd door epic_gram op 30-08-2015 17:30 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno Peeraer
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-09-2015
barrymossel schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 08:12:
[...]

Goedemorgen cynische zak.

Waar de fuck heb je het over?

"1 gele draad"??

Als je je vraag wat duidelijker maakt krijg je misschien wel antwoord.
Ej manneke,

Beetje vriendelijk hé?!
Of moet ik ook eens beginnen met schelden?

Als je mijn reacties las die ik eerder heb gepost, weet je waarover ik het heb .. Lomperik ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 12:19
Goed.

Ik wil een draagbaar geluidsding maken welke ik kan gebruiken aan het water, in de tuin, op vakantie enz, niet mee naar festivals om loeihard te pompen maar om lekker muziek aan te kunnen hebben op de achtergrond en wat soms ook wat harder kan als ik daar zin in heb.

Eisen:

- 1 man portable
- Goed geluid
- lange adem, middag/avondje aan 't water moet hij wel kunnen halen.
- Bluetooth
- Jack aansluiting
- volume regelbaar
- aan/uit schakelaar
- indicatie led

Ideeen:

- Een draagbare "radio" maken ala retro boombox met een "chique" draagriem, vrij hoog breed en ondiep.

zoiets dan dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.80sfashion.org/wp-content/uploads/2014/04/boombox.jpg

- Een wat meer typische speaker maken zoals je ze vaker ziet

Dit vind ik een mooi voorbeeld, poort niet maar dat kan altijd anders...

Afbeeldingslocatie: http://www.damngeeky.com/wp-content/uploads/2013/08/Thodio-iBox-XC-boombox_5.jpg

Deze vind ik wel erg mooi maar is wat lomp en de vorm lijkt me onhandig om als portable te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.fototime.com/BA442CAC2FD88EE/orig.jpg

Het id om een bestaand 2 weg ontwerp te gebruiken lijkt mij erg handig ivm bekende filters en ervaringen van mensen die te vinden zijn... Full range is mbt het uiteindelijke formaat misschien wel makkelijker maar 2 weg vind ik gewoon leuk ofzo weet niet zo goed waarom.

Een coax autospeaker kan ook een optie zijn denk ik ? Of een composet wellicht ?

Materiaal keuze zou simpelweg mdf kunnen zijn maar multiplex of een mooi stuk hout maakt het geheel een stuk chiquer...

Ik wil de speaker zo clean mogelijk houden, volume, aan/uit en evt een ledje om aan te geven of hij aan staat.

Wat ik denk nodig te hebben:

- versterker
- accu
- bluetooth module
- lader
- accusafe
- speakers
- hout :P
- pot meter
- aan uit schakelaar
- led
- aansluit grut
- evt filter materiaal
- ...?

Een vraag ontbreekt nog, ik heb er meerdere...

- Wat vinden jullie van het id een bestaand 2 weg ontwerp te gebruiken ?
- Welke drivers zouden jullie doen ?
- Ivm ontbrekende ts gegevens van auto speakers is een goede kist er omheen bouwen lastig denk ik ?
- Mis ik nog iets op mijn lijst ?

Alvast bedankt voor jullie input!

[ Voor 13% gewijzigd door douwe.nl op 31-08-2015 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
douwe.nl schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 20:35:
Goed.
[..]

Een vraag ontbreekt nog, ik heb er meerdere...

- Wat vinden jullie van het id een bestaand 2 weg ontwerp te gebruiken ?
- Welke drivers zouden jullie doen ?
- Ivm ontbrekende ts gegevens van auto speakers is een goede kist er omheen bouwen lastig denk ik ?
- Mis ik nog iets op mijn lijst ?

Alvast bedankt voor jullie input!
De vraag denk ik ook hoe hoog je eisen aan de kwaliteit van het geluid zijn en wat je budget is. Je zult de speaker vooral buiten gebruiken zo te zien en voor mijn gevoel (maar ik ben verre van audiofiel) zijn full range audiospeakers in een gesloten kist van zo'n 10-12 liter wel voldoende. Niet echt nodig om met de ts gegevens aan de gang te gaan. Veel mensen in dit topic zijn erg tevreden over de drivers van JBL, maar ook Accusafe heeft enkele prima drivers te koop die zeer geschikt zijn voor kistradio's.
JBL heeft overigens ook kant-en-klare 2 weg sets, dus misschien is dat nog het overwegen waard.

Verder zeggen veel audiofielen dat MDF beter zou zijn voor speakers, aangezien het voor wat meer demping zorgt. Veel kistbouwers echter geven de voorkeur aan inderdaad multiplex, omdat het steviger is met minder gewicht. Als je het met fineer of verf (of wat anders) afwerkt ziet het er beiden erg goed uit.

Je wil de radio draagbaar houden met een lange adem. Hoewel met een 7,2Ah accu je twee-weg systeem afhankelijk van de gebruikte versterker zeker wel een dagje mee zal gaan, kun je ook een lichtere accu overwegen met meer Ah en minder kilo's, zoals een LiPo of LiFePo. Er zijn hier wel wat mensen aanwezig die daar wat meer verstand van hebben. Zelf zit er bij mij nu een LiPo in en ik moet zeggen dat het redelijk wat scheelt in gewicht (bij een redelijk zware kist scheelt iedere kilo - daarbij heb ik nu de zware lood-lader en voeding niet in mijn kist, maar gebruik een externe 12V adapter).

Zelf heb ik nu een systeem vergelijkbaar met je eerste foto; breed en niet te diep. Op de plek van de cassettespeler zit bij mij wat led versiering. Verder werken mijn twee JBL speakers meer dan voldoende, maar kan ik ook een subwoofer aansluiten, wat het geluid toch echt weer wat "vetter" maakt. Mooie hiervan is dat ik kan kiezen hoe draagbaar ik het houd. Misschien dus ook het overwegen waard (sub voor alleen in de tuin).

Maar zover ik zie mis je niet echt iets op je lijst. Zodra je een keuze voor vorm en drivers heb gemaakt kun je zo aan de slag. Maar ik weet zeker dat andere (meer ervaren) Tweakers nog wel tips voor je hebben. De vraag is wel of die hier nu actief zijn (het is nu wel een beetje het na-seizoen voor kistradio's ben ik bang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Mooie samenvatting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:13
Korte vraag:
Als ik de min van mijn lithium accu aansluit bij de min van mijn lithium accu lader, waarom maak ik dan ergens sluiting? Is dit een verboden iets? En waarom ben ik dan de eerste die hier regen aan loopt? (gezien de accusafe ook een gezamenlijke min heeft, en de Turnigy lader in vrijwel alle gevallen op dezelfde voeding zit als degene die je gebruikt voor de voeding van de versterker als je op stroom draait.

Zoals het er nu uit ziet, heb ik weer een extra relais nodig om de Polen van mijn accu (ook de min) los te koppelen....

Iemand een idee?

Ps: gaat nog steeds over het schema wat laatst geplaatst is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:28
Wat maakt er precies sluiting? Heb je een foto? Dit zou eigenlijk niet voor mogen komen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
wesleytjuh schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 17:48:
Wat maakt er precies sluiting? Heb je een foto? Dit zou eigenlijk niet voor mogen komen.
Ik ga zo een foto hierbij uploaded via de PC, maar voor nu:

Als ik de lader aansluit op de accu (4 draadjes, 3s accu) , en dan tussen de uitgaande min Pool van de accu en de min kan van de voeding van de Turnigy lader ga meten, heb ik een verschil van 0,027 tot 0,2 volt. Als ik die kortsluit trek ik 4 map weg uit mijn 12v voeding, tot deze uitvalt....

foto:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zq6LNvw.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door djrednas op 01-09-2015 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Wat is het verschil tussen:

Over discharge detection voltage : 2.7±0.080V

en

Over discharge release voltage: 3.0±0.1V

Kan het echt niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Hysterese. Dus hij schakelt de load af bij 2.7V en schakelt de load pas weer in bij 3V.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wesleytjuh schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 19:30:
Hysterese. Dus hij schakelt de load af bij 2.7V en schakelt de load pas weer in bij 3V.
Dus die zijn niet geschikt voor een 4S LiPo? Want wat ik lees is dat je niet onder 3.0V (hoor zelfs 3.3V) mag komen per cel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik zou zelf ~3V tot 3.2V als absoluut minimum aanhouden. Heeft geen nut en komt de levensduur niet ten goede. Die printjes waar je nu naar aan het zoeken bent zijn vooral bedoelt als "noodoplossing" voor wanneer de hoofdschakeling niet op tijd uit schakelt. Eigenlijk dus niet bedoeld om altijd de boel mee uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Was ik al bang voor.

En zoiets: http://www.ebay.com/itm/L...r-LCD-meter-/131535142086

Lijkt alsof deze de load ook afkoppelt bij minimum (zelf op te geven) voltage. Maakt het heel veel uit als ik iedere keer de batterij met balancer oplaadt en hem laat uitschakelen bij 12,8 (dus niet per cel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Uitschakelen kan prima gebruikmakend van de totale accuspanning. Als dat neer komt op ruim op zeg 0,2 tot 0,3V spelling per cel moet het accupack wel een gigantische onbalans hebben wilt de PCM er eerder uit knallen dan de "hoofd cut-off"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Mooi, thanks. Dan gaan we even laten verifiëren dat deze hem ook daadwerkelijk afkapt.

Dan de lader nog schakelen met een relais en het moet allemaal werken geloof ik.

[ Voor 3% gewijzigd door barrymossel op 01-09-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
djrednas schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 17:59:
[...]

Ik ga zo een foto hierbij uploaded via de PC, maar voor nu:

Als ik de lader aansluit op de accu (4 draadjes, 3s accu) , en dan tussen de uitgaande min Pool van de accu en de min kan van de voeding van de Turnigy lader ga meten, heb ik een verschil van 0,027 tot 0,2 volt. Als ik die kortsluit trek ik 4 map weg uit mijn 12v voeding, tot deze uitvalt....

foto:
[afbeelding]
Ik kan er niet tegen dat het niet werkt, en snap ook niet hoe het mogelijk is.
De zwarte draad van de balancer (waar ik verdorie 0 volt op meet tussen die draad en dikke uitgaande zwarte draad) is toch het zelfde als de dikke zwarte draad die uit de accu komt? of zit hier een of ander gaar protectie plaatje tussen wat er voor zorgt dat er een verschil in spanning in zit? iemand een idee?

(wanhopig op zoek naar antwoorden 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evan Sibbald
  • Laatst online: 10-07-2016
Beste Tweakers,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Evan en ik ben 16 jaar oud, en ik hou er heel erg van om met speakers om te gaan.

Nu ben ik van plan een kistradio te gaan bouwen. Ik ben geëinspireerd geraakt door een vriend van mij die er al eentje heeft gemaakt en waar verassend goed geluid uit kwam. Nu vind ik bij muziek vooral goed laag essentieel en daarom ben ik ook van plan een subwoofer bij mijn project in te gaan bouwen. Dit zal een 8 Inch subwoofer worden. Ik heb momenteel al twee 6x9 inch 3-weg speakers van Pioneer die ook in de kist komen. De subwoofer ga ik in een appart compartiment bouwen zodat deze de 6x9 speakers niet zal beschadigen door de druk. De hele kist zal ongeveer 70x30x30 cm worden (best groot dus) met in het midden het apparte subwoofer compartiment van pak weg 40x27x27.

Nu ga ik morgen aan de slag met de kist voorbereiden en binnenkort wil ik de electronica aanschaffen bij Accusafe.com . Wat ik mezelf nou heel erg afvraag is wat een goeie capaciteit loodgel acuu zal zijn om mijn set een uur of 10 te laten spelen. Ik vraag me ook af of ik een MaxAmp EN een BassAmp allebei nodig heb, of dat ik de 2 speakers en de subwoofer op alleen de Maxamp kan aansluiten. Ik ben ook van plan om er een accusafe V3.5 in te bouwen, maar dit hoeft er maar 1 te zijn toch en niet 2 voor beide versterkers als ik deze beide nodig zal hebben.

Ik hoop dat ik jullie een beetje heb ingelicht over mijn project, en dat jullie hopelijk mijn (dringende) vragen kunnen beantwoorden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 23:09
Op dit moment heb ik een TK2050 in mijn kist welke bijna af is. Hier heb ik een een klem op gesoldeerd op de door voor bedoelde plek om zo een stroomaansluiting te creeren. Dit is een normale aansluiting waar door middel van een schroefje een 2,5 mm2 draad in kan worden geklemd. Ik ben dus beperkt in mijn stroom door de maximale verbinding van 2,5 mm2. Nu zag ik een foto van een ander model Tk2050 waar drie aansluiting voor 2,5 mm2 opzaten. Dus zou je drie keer 2,5 mm2 als voeding kunnen maken. Dit levert natuurlijk meer stroom en dus vermogen. Weet iemand welk type/uitvoering dit is. Op het model wat ik heb(laatste model) kan maar een keer 2,5 mm2 aangesloten worden.

Tevens heb ik een keer op een site gelezen hoe je de 2050 kan modden naar minder vermogen. Iemand hier een beschrijving van? Dit gaat door jumpers te solderen op de daar voor bedoelde plaatsen. Maar welke positie geeft welk vermogen?

Al vast bedankt voor het mee denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Een TK2050 zal op vol volume pieken tot ~4-5A trekken, dat kan prima door een 2,5mm2 kabeltje heen. Zeker wanneer je de kabellengtes kort houd is er niks aan de hand en verlies je amper spanning over de kabel.

Welke TK2050 heb je? De gain instellingen willen bij de verschillende modellen nog wel eens veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Evan Sibbald schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 23:56:
Beste Tweakers,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Evan en ik ben 16 jaar oud, en ik hou er heel erg van om met speakers om te gaan.

Nu ben ik van plan een kistradio te gaan bouwen. Ik ben geëinspireerd geraakt door een vriend van mij die er al eentje heeft gemaakt en waar verassend goed geluid uit kwam. Nu vind ik bij muziek vooral goed laag essentieel en daarom ben ik ook van plan een subwoofer bij mijn project in te gaan bouwen. Dit zal een 8 Inch subwoofer worden. Ik heb momenteel al twee 6x9 inch 3-weg speakers van Pioneer die ook in de kist komen. De subwoofer ga ik in een appart compartiment bouwen zodat deze de 6x9 speakers niet zal beschadigen door de druk. De hele kist zal ongeveer 70x30x30 cm worden (best groot dus) met in het midden het apparte subwoofer compartiment van pak weg 40x27x27.

Nu ga ik morgen aan de slag met de kist voorbereiden en binnenkort wil ik de electronica aanschaffen bij Accusafe.com . Wat ik mezelf nou heel erg afvraag is wat een goeie capaciteit loodgel acuu zal zijn om mijn set een uur of 10 te laten spelen. Ik vraag me ook af of ik een MaxAmp EN een BassAmp allebei nodig heb, of dat ik de 2 speakers en de subwoofer op alleen de Maxamp kan aansluiten. Ik ben ook van plan om er een accusafe V3.5 in te bouwen, maar dit hoeft er maar 1 te zijn toch en niet 2 voor beide versterkers als ik deze beide nodig zal hebben.

Ik hoop dat ik jullie een beetje heb ingelicht over mijn project, en dat jullie hopelijk mijn (dringende) vragen kunnen beantwoorden ;)
Of je twee versterkers nodig hebt is afhankelijk van de weerstand van de speakers. Daar is wel het e.e.a. over te vinden. Maaaaarrr, ga er maar van uit dat je zowel de BassAmp als de MaxAmp nodig hebt. Je kunt ook een versterker(bordje) zoeken die 2.1 is (en dus zowel L+R en een bass uitgang heeft).

Weet je al welke subwoofer je gaat gebruiken? Voor het beste geluid kun je er het beste één kiezen waarvan de TS parameters bekend zijn (zoals de Dayton sub bij Accusafe). Daarmee kun je namelijk de inhoud van je sub-compartiment berekenen die het beste is voor je laag. Voor de Dayton is dit overigens ongeveer 25 liter (dit bereken je met WinISD - er zijn vast mensen hier aanwezig die je daarmee willen en kunnen helpen evt.).

Om 10 uur met een 2.1 setje te spelen op hoog volume heb je toch wel een redelijke accu nodig. Bij minder volume is de verbruikte stroom ook weer minder. Er vanuit gaande dat je met je 16 jaar lekker wilt knallen zou ik dus gaan voor een grote accu gaan. Met een stroomverbruik van 1-2 ampère heb je voor 10 uur dus een accu van 15 Ah nodig. Bij Accusafe kun je dus afhankelijk van je budget voor de 12 of 20 Ah gaan. Let wel op, hoe groter hoe zwaarder. De 20 Ah accu weegt 6,5 kilo. Dus dan kun je misschien (stuk duurder weer) LiPo of LiFePo (in serie) gebruiken. (In vergelijking wegen 2 10 Ah Lipo's in totaal ongeveer 2-2,5 kilo). Protectie is allemaal wel wat lastiger, maar misschien wil Wesley wel een LiPoSafe in z'n assortiment toevoegen ;) (Eén klant heeft ie in ieder geval...)

Eén Accusafe is genoeg inderdaad voor beide versterkers trouwens. Je hebt op de Accusafe een "out" met plus en min waar je al je stroomverbruikers op aansluit.

[ Voor 3% gewijzigd door barrymossel op 02-09-2015 08:47 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
offtopic:
LiPoSafe staat alweer een half jaar in de ijskast helaas, maar we zijn wel voorzichtig met iets vergelijkbaars bezig :). Maar eerst nog iets veel leukers, dit jaar nog, maar daar zeg ik nog lekker niks over :+

Verder helemaal eens met Barry zijn verhaal, klopt helemaal. Let wel op dat zo'n LiFePO4 accu van 15Ah serieus duur gaat zijn. Dan ga je richting de €200 wil je een beetje kwalitatief goede accu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Onze ervaring met twee ta2024s op een 7ah accu is dat je daar wel 10u meedoet. In praktijk heb je hem toch niet 10u op max volume staan. En net een beetje minder dan max betekent al een stuk minder verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Jag schreef op woensdag 02 september 2015 @ 15:24:
Onze ervaring met twee ta2024s op een 7ah accu is dat je daar wel 10u meedoet. In praktijk heb je hem toch niet 10u op max volume staan. En net een beetje minder dan max betekent al een stuk minder verbruik.
Denk ook wel dat je gelijk hebt, maar het kan zeker snel oplopen als je hem op max. hebt staan, toch?. En toen ik 16 was... :)

Zelf heb ik ook echt geen idee hoe lang dat apparaat van mij nu mee gaat bij normaal gebruik. Misschien binnenkort toch eens bijhouden of een ampère meter inbouwen.

Overigens die meter die ik hierboven ergens postte kapt niet vanzelf de load af. Dus ook niet bruikbaar. Ga maar eens kijken naar een custom BMS dan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Het valt inderdaad echt wel mee zolang je hem niet continu op 100% zet. Echter, toen ik 16 was en in Renesse op de camping zat...
Verder scheelt het ook enorm veel of je het geluid laat vervormen, elk standje dat je op zo'n moment harder gaat is vrijwel een halvering van je speelduur. Praktisch gezien zou ik inderdaad zeggen dan 7Ah met 2 versterkers (zeker wanneer laag en hoog gesplitst is) haalbaar is onder bovenstaande omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Budget is idd een hele goede welke ik totaal vergeten ben, ik denk dat het budget flexibel is en redelijk afhankelijk van hetgeen ik er mee kan bereiken, 150 euro mag 't zeker wel kosten om maar een bedrag te noemen.

qua materiaal wilde ik in ieder geval voor de wat luxere uitstraling gaan, mooie afwerking waarin het hout te zien is met evt een "leren" draagriem of iets dergelijks.

Dit vind ik wel leuk materiaal, ecoboard, geperst afval tarwe. kan donker gelakt en met een lekkere finisch wel mooi zijn denk ik, Thodoi heeft er ook een boombox mee gemaakt maar dan blank gelaten, beetje blote billen kistje vind ik dan... Duur is het in ieder geval niet...

Afbeeldingslocatie: http://www.eco-boards.eu/wp-content/flagallery/novofibre-ecoboards-deco/furniture-11-b.jpg

Thodio kist

Afbeeldingslocatie: http://cdn.shopify.com/s/files/1/0221/4370/products/best-eco-bluetooth-speakers-thodio-ecobox-wheat-bamboo-wireless-speakers-wifi-2015-wood-sustainable-ecological-organic-co2-review-1.jpg?v=1415349490

Dan over het geluid, ik irriteer me aan "slecht" geluid en vind het juist leuk om bestaande speaker's (diy kitjes oid) te verwerken in de boombox... Een setje tangband fullrange oid met een laag driver in een gepoorte kamer lijkt me ook wel baas eigenlijk :+ Dus 2.1.. en eigenlijk ook gewoon omdat het kan...

Waarschijnlijk word de kist een rechthoek met gelijke diepte/hoogte daar moeten makkelijk 2 gesloten full range bakjes en een klein gepoort sub "kistje" in passen met nog ruimte voor de electronica, helemaal als de lader/voeding er niet in hoeft met zo'n LiPo accu.

Qua versterking ben ik er helemaal nog niet uit..

De TA2024 lijkt me icm een bassamp voldoende voor het benodigde volume

- Waar ligt de low pass op de bass amp ? en hoe zorg ik dat de ta2024 dan niet fullrange aanstuurt ?
- Kan ik het volume nog wel regelen met 1 potmeter op de kist zelf of moet alles op het aangesloten device gaan ?

Een 2.1 bord van dx oid is redelijk onbekend allemaal

Sure heeft prima producten lees ik overal en ook een 2.0 en een sub bordje

Cheers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
In principe is de full range drivers ook full range laten in een gesloten behuizing en dan een bass reflex met een 2e orde low pass wel goed. Een gesloten behuizing geeft namelijk ook een 2e orde high pass. Als je dat een beetje uitmikt (kan je simuleren), dan sluit het precies aan. Als het niet klopt, dan telt het laag van sub en full range drivers niet goed op, verlies je laag output en gaat het minder goed klinken. Dus het is wel iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Noob here :P

Ofwel de fullrange mag niet te veel met het laag overlappen ?

Hoe simuleer ik een fullrange driver ? Ook in Winisd ?

• Vistuig
Ik heb zelf een Tk2050 model AA-AB33182V220. Hoe kan ik daar de gain aanpassen? En hoe groot zijn die stappen?

Model AA-AB009 is de gene die ik zag met totaal 8 aansluitingen. Die kan alleen max 26volt aan en er staat op 6-12 A.
En ik heb in mijn kist wel een lange kabel vanaf de accu. Dus wil er toch wel een beetje mee oppassen. Accu staat buiten de kist.

[ Voor 27% gewijzigd door Vistuig op 03-09-2015 00:22 ]

• wesleytjuh
Beide zijn helaas niet aanpasbaar in gain, dus dat zal je helaas op een andere manier moeten oplossen.

Een beetje 2,5mm2 kabel kan gemakkelijk 6 tot 12A dragen, het dubbele hiervan kan ook nog wel.

• maarten30
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
Ik ben weer bezig met een nieuwe ^^.
ditmaal een kleine, van ongeveer 28x12x14
dit is een opdracht voor een vriend die een kleine, lichte speaker wilt maar kneiterhard gaat.
hier een paar foto's van de voortgang:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/a5krxz.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/egxrnm.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/mr9te9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/19vxag.jpg

• barrymossel
Heb je dat stofding ook zelf gemaakt? Of had je die nog liggen?

• Zep11
  • Laatst online: 19-02-2023
Ik zit met het idee te spelen om een losse subwoofer te maken om de mogelijkheid te hebben deze bij mn kist te zetten om het laag aan te vullen. Ik ben van plan hier de welbekende dayton subwoofer voor te gebruiken, maar heb een paar vraagjes.
Deze woofer heeft toch twee spoelen van 8 ohm per stuk? Of is er ook een uitvoering van twee keer 4 ohm?
En als ik het er dan met eentje moet doen van 2x 8 ohm, is het dan slimmer om ze parallel op 1 kanaal aan te sluiten, of op beide kanalen 1 spoel? Lijkt mij dat parallel makkelijker is, dan hoef ik geen mono-converter te maken.
Ik had bedacht om in de kist twee jack-sockets te maken die ik parrallel schakel. Om alles dan aan te sluiten zag ik als volgt voor me: bron->sub kist en sub kist->normale kist. Dit werkt toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Edit: En hoe zit het met de filtering? Heb daar geen ervaring mee. Lijkt me niet schadelijk als de subwoofer alle tonen afspeelt toch? Maar denk dat het minder stroom kost als ik de hoge tonen wegfilter? En hoe zou ik dit moeten doen?

Alvast bedankt :)

[ Voor 12% gewijzigd door Zep11 op 03-09-2015 19:51 ]

• barrymossel
Van de welbekende Dayton Subwoofer is geen uitvoering van 2 x 4 ohm, al zullen er vast andere subwoofers zijn die wel 2 x 4 ohm zijn. Maar volgens mij is dat echt niet nodig; de Dayton geeft een erg lekkere bass weet ik uit ervaring.
Volgens mij gaat het er meer om waar je de sub op wilt aansluiten. Een losse TA2024 of Bassamp? Dan beide spoelen op een apart kanaal. Heb je één kanaal over (op een 2.1 versterker of wanneer je maar één driver voor mid/high gebruikt) dan kun je (waarschijnlijk) beide spoelen op één kanaal aansluiten.

Waarom zou je de bron op de subkist aansluiten en daar dan weer de "normale" kist? Als je het andersom doet kun je ook de normale kist apart gebruiken (wel zo handig). Maar sowieso moet dit lukken ja.

En filtering? Geen idee. Het is wel aan te raden. Ik heb zonder filtering twee TA2024's gebruikt en dat klinkt niet. Met een 2.1 versterker gaat het zeer prima.

• maarten30
barrymossel schreef op donderdag 03 september 2015 @ 18:42:
Heb je dat stofding ook zelf gemaakt? Of had je die nog liggen?
Stof heb ik er zelf omheen gespannen.

Heb ik van een oude (kapotte) speaker afgehaald.

• barrymossel
maarten30 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 20:49:
[...]

Stof heb ik er zelf omheen gespannen.

Heb ik van een oude (kapotte) speaker afgehaald.
Ziet er lekker retro uit. Heb zelf nog twee 3 way speaker liggen en die vind ik aarslelijk. Dus een beetje aan het bedenken wat ik daar mee kan doen. Dus dit is best een leuke optie, maar dan moet ik dat soort stof nog ergens zien te vinden.

• maarten30
kost iets van €10 op conrad

• Evertman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-02-2022
Van de stereo to mono converter in de topicstart heb ik ook schema's op internet gevonden met 1K Ohm weerstandjes ipv 10K Ohm. Ik vraag mij af hoe dat in elkaar zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djrednas
Potverdorie, het is gelukt. Een schakeling die er voor zorgt dat ik de accusafe met 1 knop kan bedienen, ik de lithium lader van de accu afkoppel indien die niet staat te laden, en ik de - van de accu los koppel als hij aan het laden is, zodat ik geen last heb van die vreemde kortsluiting die ik door de balancer heen had.

Al met al, een succes :)
Video: klikkk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
  • Laatst online: 19-02-2023
barrymossel schreef op donderdag 03 september 2015 @ 20:12:
Van de welbekende Dayton Subwoofer is geen uitvoering van 2 x 4 ohm, al zullen er vast andere subwoofers zijn die wel 2 x 4 ohm zijn. Maar volgens mij is dat echt niet nodig; de Dayton geeft een erg lekkere bass weet ik uit ervaring.
Volgens mij gaat het er meer om waar je de sub op wilt aansluiten. Een losse TA2024 of Bassamp? Dan beide spoelen op een apart kanaal. Heb je één kanaal over (op een 2.1 versterker of wanneer je maar één driver voor mid/high gebruikt) dan kun je (waarschijnlijk) beide spoelen op één kanaal aansluiten.

Waarom zou je de bron op de subkist aansluiten en daar dan weer de "normale" kist? Als je het andersom doet kun je ook de normale kist apart gebruiken (wel zo handig). Maar sowieso moet dit lukken ja.

En filtering? Geen idee. Het is wel aan te raden. Ik heb zonder filtering twee TA2024's gebruikt en dat klinkt niet. Met een 2.1 versterker gaat het zeer prima.
Ga een ta2024 gebruiken. Dat ik beide spoelen op één kanaal aan kán sluiten weet ik, maar ik vroeg me af wat beter was. Zou op evenveel vermogen uit moeten komen (1x 15W @ 4ohm of 2x 7,5W @2x 8ohm).
De normale kist kan ik op deze manier ook apart gebruiken ;) in plaats van van de bron naar de subkist rechtstreeks op de normale. De subkist is juist een aanvulling op mn andere kist; 2 10cm speakers in een munitiekist. Deze hebben erg weinig ademruimte, dus vandaar dat de bass wel wat boost kan gebruiken.
Kan je toelichten waarom dat niet klonk? Doordat de hoge tonen die de sub niet weer kan geven dan raar gaan klinken?

Edit: Hoe heet de wiki van boominator ook alweer? Kan hem niet meer vinden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
Ik zoek een 3,5mm socket die als je de kabel erin doet dat de bluetooth uitschakeld.

Deze moet dat doen toch?

http://m.ebay.com/itm/20P...-/331158037934?nav=SEARCH

Of deze
http://m.ebay.com/itm/3PC...-/321643687605?nav=SEARCH

[ Voor 100% gewijzigd door maarten30 op 05-09-2015 02:44 . Reden: Extra link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Zep11 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 16:26:
[...]

Ga een ta2024 gebruiken. Dat ik beide spoelen op één kanaal aan kán sluiten weet ik, maar ik vroeg me af wat beter was. Zou op evenveel vermogen uit moeten komen (1x 15W @ 4ohm of 2x 7,5W @2x 8ohm).
De normale kist kan ik op deze manier ook apart gebruiken ;) in plaats van van de bron naar de subkist rechtstreeks op de normale. De subkist is juist een aanvulling op mn andere kist; 2 10cm speakers in een munitiekist. Deze hebben erg weinig ademruimte, dus vandaar dat de bass wel wat boost kan gebruiken.
Kan je toelichten waarom dat niet klonk? Doordat de hoge tonen die de sub niet weer kan geven dan raar gaan klinken?

Edit: Hoe heet de wiki van boominator ook alweer? Kan hem niet meer vinden :X
Weinig bass. Kaal geluid. Lastig te omschrijven. Gewoon zelf eens proberen. En vergelijken. Hoor je het vanzelf wel.
maarten30 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 02:22:
Ik zoek een 3,5mm socket die als je de kabel erin doet dat de bluetooth uitschakeld.

Deze moet dat doen toch?

http://m.ebay.com/itm/20P...-/331158037934?nav=SEARCH
Die gebruik ik ervoor...

[ Voor 56% gewijzigd door barrymossel op 06-09-2015 19:52 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Iemand een tip voor PCB connectors die achterop dit bordje zou kunnen bevestigen om de speakers te bevestigen?

Deze connectors zullen wel werken, maar uit ervaring vind ik dit niet fijnste, omdat de kabels (zeker dikkere) er niet goed in blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
barrymossel schreef op maandag 07 september 2015 @ 19:39:
Iemand een tip voor PCB connectors die achterop dit bordje zou kunnen bevestigen om de speakers te bevestigen?

Deze connectors zullen wel werken, maar uit ervaring vind ik dit niet fijnste, omdat de kabels (zeker dikkere) er niet goed in blijven zitten.
Waarom niet gewoon vast solderen? het is toch permanent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
maarten30 schreef op maandag 07 september 2015 @ 20:02:
[...]

Waarom niet gewoon vast solderen? het is toch permanent?
Haha, je hebt mijn posts nooit gelezen in dit topic? Bij mij is niks permanent. Weet niet eens waarvoor ik dit bordje heb besteld (tsja, om te kijken of het leuk spul is).

Dus vind het fijn om de kabels gewoon vast te schroeven, zodat ik ze nog eens kan wisselen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh

Kroonstenen, zoals uit je link. Maar dan goede ;). Vrijwel alle ebay meuk gebruikt een spring load verbinding, die komen inderdaad vrij gemakkelijk los. Als je het rising clamp mechanisme gebruikt hoef je juist weer nergens bang voor te zijn, die werken prima :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wesleytjuh schreef op maandag 07 september 2015 @ 20:10:
[...]

Kroonstenen, zoals uit je link. Maar dan goede ;). Vrijwel alle ebay meuk gebruikt een spring load verbinding, die komen inderdaad vrij gemakkelijk los. Als je het rising clamp mechanisme gebruikt hoef je juist weer nergens bang voor te zijn, die werken prima :).
Haha, precies dat bedoel ik, maar die zie ik dus ook niet 1-2-3 op eBay. Enig idee waar ik die anders zou kunnen bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Oef, ik haal dat soort spul zelf natuurlijk altijd gewoon bij Farnell weg. Ik neem aan dat het ergens in China ook wel te halen is? Evt kan ik het voor je meebestellen bij Farnell, dat is ook geen probleem.
Zelf heb ik ook heel wat zwarte op voorraad, maar die kunnen max 1,5mm2 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Heb er wel gevonden (http://www.ebay.com/itm/1...48302?hash=item4d30596b2e), maar volgens mij zijn ze redelijk breed. Misschien beter eerst het bordje afwachten voor het formaat.

Laat het je weten, ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dat is inderdaad te breed, je zoekt 5.08 of 5.00mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
Ik heb laatst een goedkope subwoofer gekocht, Ik heb de parameters gevonden van een gelijke subwoofer. De pioneer ts-w303f,

Qms = -0,698
Qes = 0,323
Qts = 0,60
FS = 35 Hz
Vas = 94
RMS = 160w
Peak = 500w
Db/1w/1m = 93 Db
Resistance = 4ohm

Ik wil de subwoofer gaan gebruiken voor in mn kamer, gewoon als extra lage toon. Weet iemand hoe ik dit nou kan berekenen, en hoe groot de kist moet worden? En weet iemand nog een leuke goedkope subwoofer amp, van ebay?

Mvg Bradley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Maar is degene die jij hebt, de Pioneer TS-W303F? Of een ander model? Want parameters gebruiken van een subwoofer die lijkt op degene die je hebt gaat helaas weinig uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
wesleytjuh schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 22:09:
Maar is degene die jij hebt, de Pioneer TS-W303F? Of een ander model? Want parameters gebruiken van een subwoofer die lijkt op degene die je hebt gaat helaas weinig uithalen.
:o, Ik heb een andere ja, V Power TS-W303F ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
barrymossel schreef op maandag 07 september 2015 @ 21:09:
Heb er wel gevonden (http://www.ebay.com/itm/1...48302?hash=item4d30596b2e), maar volgens mij zijn ze redelijk breed. Misschien beter eerst het bordje afwachten voor het formaat.

Laat het je weten, ok?
Ik wou toch nog even reageren...
En wat dat dacht je van deze: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=451134
Steek 5,08 mm
2 polig
Stroom ≤ 10 A
Spanning ≥ 300 V
pitch: 5mm
voor kabels: 12 AWG
Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/cache/images/128/product.images.tenm02-9.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door PE4000 op 08-09-2015 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
PE4000 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 23:08:
[...]

Ik wou toch nog even reageren...
En wat dat dacht je van deze: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=451134
Steek 5,08 mm
2 polig
Stroom ≤ 10 A
Spanning ≥ 300 V
pitch: 5mm
voor kabels: 12 AWG
[afbeelding]
Thanks, maar hier steek je een connector in. En laten die connectors nou doorgaans dezelfde verbinding voor de kabels hebben die ik juist liever niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdegoede
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 13:38

Deze passen bij mij prima op dezelfde versterker : http://www.ebay.nl/itm/121020986057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dus het is dan 5mm. Nu nog even op zoek naar de rising clamp versie daarvan. Dit vind ik persoon een stuk fijner. Alleen in China kan er niks van vinden in die maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Rising clamp is eigenlijk de enige kroonsteen die je wilt gebruiken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wesleytjuh schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:18:
Rising clamp is eigenlijk de enige kroonsteen die je wilt gebruiken :p
Zoals op de Accusafe? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dat is dezelfde inderdaad :). Wel maar tot 1,5mm2 hè.

[ Voor 30% gewijzigd door wesleytjuh op 09-09-2015 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Heb je een berichtje gestuurd!

Even ander vraagje: heb een 12-24V bordje besteld, maar gebruik een 4S LiPo. Lijkt me sowieso leuk om er een step up converter tussen te zetten, maar dan wel met een schakelaar (dus of 14V, of 24V).

Moet ik dan een dpdt gebruiken (dus plus en min schakelen) of een spdt (alleen de plus schakelen)?

• BiggyBossB
Iemand enige ervaring met de TDA7492 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evan Sibbald
Ik ben toch wat van plannen gewijzigd. De kist is nu 67 x 25 x 28 cm en een totale inhoud van 46,9 liter. Ik was van plan om er twee 6x9" Caliber luidsprekers en een subwoofer in te laten spelen. De 6x9 luidsprekers klinken niet mooi in een kistje van maar 5 liter dus ga ik kijken voor vervangende speakers, waarschijnlijk de boominator microset van AccuSafe. Wel komt er een subwoofer in, de Dayton DS215A-88 van Accusafe. Deze gaat op een Bassamp draaien en de andere speakers (waarschijnlijk boominator speakers) op een normale Maxamp. Nu vraag ik me ook af hoeveel ampère de voeding moet zijn, aangezien een hoge stroomsterkte toch veel energie verbruikt? Ik ben van plan de 12 ah accu te gaan gebruiken van Accusafe en ook een Accusafe V3.5. Als ik voor de boominator speakers 2x5 liter van de totale inhoud afhaal hou ik totaal ongeveer 35 liter over voor de subwoofer, welke in een apart compartiment komt. Iemand had voor mij berekend via WINisd dat de baspoort dan een oppervlakte van 25cm2 moet hebben en een lengte van 18.1 cm. Klopt dit?

Verder komt er nog een mooi paneeltje in van Accusafe met de volumeknoppen. Maar ik vraag me 1 ding heel erg af: hoe stuur ik muziek naar BEIDE versterkers via een aux socket? Bij 1 versterker kan accusafe gewoon een jack socket monteren maar hoe moet dit bij 2?

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
Evan Sibbald schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 00:57:
Ik ben toch wat van plannen gewijzigd. De kist is nu 67 x 25 x 28 cm en een totale inhoud van 46,9 liter. Ik was van plan om er twee 6x9" Caliber luidsprekers en een subwoofer in te laten spelen. De 6x9 luidsprekers klinken niet mooi in een kistje van maar 5 liter dus ga ik kijken voor vervangende speakers, waarschijnlijk de boominator microset van AccuSafe. Wel komt er een subwoofer in, de Dayton DS215A-88 van Accusafe. Deze gaat op een Bassamp draaien en de andere speakers (waarschijnlijk boominator speakers) op een normale Maxamp. Nu vraag ik me ook af hoeveel ampère de voeding moet zijn, aangezien een hoge stroomsterkte toch veel energie verbruikt? Ik ben van plan de 12 ah accu te gaan gebruiken van Accusafe en ook een Accusafe V3.5. Als ik voor de boominator speakers 2x5 liter van de totale inhoud afhaal hou ik totaal ongeveer 35 liter over voor de subwoofer, welke in een apart compartiment komt. Iemand had voor mij berekend via WINisd dat de baspoort dan een oppervlakte van 25cm2 moet hebben en een lengte van 18.1 cm. Klopt dit?

Verder komt er nog een mooi paneeltje in van Accusafe met de volumeknoppen. Maar ik vraag me 1 ding heel erg af: hoe stuur ik muziek naar BEIDE versterkers via een aux socket? Bij 1 versterker kan accusafe gewoon een jack socket monteren maar hoe moet dit bij 2?
wat betreft signaal:gewoon parallel naar de 2 versterkers toe.

'Nu vraag ik me ook af hoeveel ampère de voeding moet zijn, aangezien een hoge stroomsterkte toch veel energie verbruikt?"

Oke, je haalt hier technisch gezien wat dingen door elkaar. een voeding heeft een vermogen opgegeven in wattage. Hierbij hoort een spanning die je kiest voor wat je componenten nodig hebben, in dit geval 12v. nou heeft je versterker een vermogen van x en je andere versterker een vermogen van y, optellen en delen door 12 levert je hoogst waarschijnlijk een voeding van 5 amp aan, eventueel met nog een condensator voor de wisselende belasting door de bass. overigens zal de 12Ah mer dan genoeg stroom kunnen leveren om dit te kunnen aansturen. Of je hiermee je beoogde speeltijd haalt hangt af va je pakket van eisen.

ps. als je 2 versterkers gaat aansluiten is het misschien handig om een (dubbele) voorversterker te nemen, je kunt zorgen dat je aux signaal evenredig afgestemd word zodat je sub hard/zacht genoeg speelt i.v.m. je normale luidsprekers. Ik durf er wel een bakje bier op te zetten dat het rendement niet het zelfde zal zijn :9

ps2:Heb je ook al nagedacht hoe je je speakers/sub gaat filteren?

• Evan Sibbald
Ja bij de boominator set zit al een filterset maar deze moet je volgemsmij ook zelf assembleren en laat ik daar nou net niet goed in zijn... De boominator speakersset bevat 2 Monacor sp60/4 midwoofers en 2 Dayton ND16F tweeters en dus de filters en dit setje wil ik dan aansluiten op een Maxamp. De subwoofer ie een Dayton 8 inch sub met dubbele spoel en ga ik aalsluiten op een bassamp. Nu vekopen ze bij Accusafe alleen maar voedingen van 3A, 4,2A en 8.5A bij 12 volt... Moet ik dan de 4.2 of de 8.5 ampère versie nemen?

Ik ga trouwens op elke versterker een potmeter aansluiten om voor elke versterker apart het volume te regelen, alleen ben ik er nog steeds niet uit hoe ik van 2 JST-PH vanuit de 2 versterkers uiteindelijk op 1 jack socket ga krijgen. Op accusafe staat dit wel in een How To maar ik vraag me af hoe ik de draden met elkaar verbind en hoe ik er weerstandjes tussen plaats

• barrymossel
Evan Sibbald schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 01:50:
Ja bij de boominator set zit al een filterset maar deze moet je volgems mij ook zelf assembleren en laat ik daar nou net niet goed in zijn... De boominator speakersset bevat 2 Monacor sp60/4 midwoofers en 2 Dayton ND16F tweeters en dus de filters en dit setje wil ik dan aansluiten op een Maxamp. De subwoofer ie een Dayton 8 inch sub met dubbele spoel en ga ik aalsluiten op een bassamp. Nu vekopen ze bij Accusafe alleen maar voedingen van 3A, 4,2A en 8.5A bij 12 volt... Moet ik dan de 4.2 of de 8.5 ampère versie nemen?

Ik ga trouwens op elke versterker een potmeter aansluiten om voor elke versterker apart het volume te regelen, alleen ben ik er nog steeds niet uit hoe ik van 2 JST-PH vanuit de 2 versterkers uiteindelijk op 1 jack socket ga krijgen. Op accusafe staat dit wel in een How To maar ik vraag me af hoe ik de draden met elkaar verbind en hoe ik er weerstandjes tussen plaats
Als je echt graag wilt knutselen en een kistradio wilt bouwen zou ik toch wel een soldeerbout aanschaffen (als je die al niet hebt). Kost geen drol en het is nog leuk om te leren (oefening baart kunst en er staan genoeg tutorials op Youtube). Op die manier kun je dus kabels verbinden :) Eerlijk gezegd lijkt het me zelfs vrij essentieel om te solderen. Uiteraard kan het zonder, maar dan zul je toch voorgesoldeerde kabels (e.d.) moeten aanschaffen.

• Evan Sibbald
Dan zal ik dat doen! 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evan Sibbald
Ik heb overigens ook nog een setje 2 weg speakertjes van Pioneer, de TS-G1048. Ze zijn 10 cm doorsnede met een kleine tweeter in het midden. Bij hoeveel liter gesloten kistinhoud kunnen deze speakers misschien al goed klinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Misschien een hele domme vraag, maar toch even stellen:

Na de LiPo zit een 5A zekering. Daar achter een (te schakelen) step up converter naar 24V. Ik neem aan dat in het gedeelte waar 14V gebruikt wordt de stroom ook (vrijwel) twee keer zo hoog zal worden als de step up converter gebruikt wordt.

Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep, gevalletje Vout/Vin*Iout. Voor de volledigheid het geheel ook nog even delen door je rendement. Dat zal zo rond de 80% liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik heb 20A besteld. Moet genoeg zijn voor vol vermogen op 24V en leds aan.

Vanavond hoop ik mijn SpeakON connectors binnen en 4 aderige kabel. Ben benieuwd of het gaat lukken met zowel stroom als signaal in de kabel. En anders zijn er schijnbaar ook kabels als deze gecombineerde signaal- en stroomkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ik zou dat nooit doen, dat soort combis in stekkers die eigenlijk ergens anders voor zijn. Dan beter gewoon powercon en xlr of RCA voor signaal. Is allemaal in d size te krijgen van neutrik met kant en klare inbouw schotels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Maar SpeakON is toch voor beide (stroom én signaal) te gebruiken? Van Wikipedia:
Omdat deze connector hoge stromen en spanningen kan transporteren zijn er alleen maar vrouwelijke kabel connectoren.
En die kabel van Procab is ook speciaal voor zowel stroom als signaal. Dus dan zie ik het probleem niet echt. Of zie ik iets over het hoofd?

En ja de connector is eigenlijk niet voor deze combi bedoeld, maar ik heb nog nooit een SpeakON kabel in mijn omgeving gezien, dus de kans dat iemand de verkeerde kabel (met de verkeerde bedoeling) erin steekt is nihil (tot niet aanwezig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Speakon is alleen voor speakers. Powercon is voor spanning (230vmax 20A), en voor signaal heb je natuurlijk xlr, RCA of Jack. Je hebt zelfs connectoren voor USB en ethernet! Allemaal dsize, super handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistuig
Inmiddels lekker bezig, ik moet wel de bekabeling nog afwerken en de stroomvoorziening permanent aan leggen, maar vanmiddag al een mooi geluid gehoord. Alleen de ventilator van de versterker stoort bij een laag volume. Moet ik er nu een ontstoringsfilter er in zetten? Zo ziet de kist er nu uit.

https://goo.gl/photos/U2qrc8tLwWBeAb4R9

https://goo.gl/photos/UdfhtuLCXDQLwEbe9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmm dubbelpost door e.o.a. error...

[ Voor 95% gewijzigd door barrymossel op 15-09-2015 20:24 . Reden: Dubbelpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Jag schreef op maandag 14 september 2015 @ 16:28:
Speakon is alleen voor speakers. Powercon is voor spanning (230vmax 20A), en voor signaal heb je natuurlijk xlr, RCA of Jack. Je hebt zelfs connectoren voor USB en ethernet! Allemaal dsize, super handig.
Ik bedoelde trouwens Speakerkabel gecombineerd met stroom. Dus de helft klopt in ieder geval. Stroom is 12V DC max 8A. Dat kan natuurlijk met twee kabels, maar het is mooier als ik mijn subwoofer met extra accu ingebouwd aan kan sluiten op de kistradio met maar één enkele kabel.

Ik zie dan alleen een SpeakON of XLR als oplossing. Zolang de kabels elkaar niet storen (vandaar dat ik dacht aan die Procab PAC50) lijkt me er geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Gaat het echt om een lijn signaal (en 12volt spanning/stroom)? Zoiets een optie?

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/DIYaudio/Kabel.jpg

Evt ook redelijk goedkoop pre fab te krijgen. Je hebt overigens wel kans dat het een beetje brom geeft als je dat zo in 1 kabel samen doet. Het zal waarschijnlijk wel meevallen omdat je - en + naast elkaar hebt lopen (die hebben tegengesteld veld). Maar wel iets om een keer te proberen als dat kan.

• barrymossel
Jag schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 21:44:
Gaat het echt om een lijn signaal (en 12volt spanning/stroom)? Zoiets een optie?

[afbeelding]

Evt ook redelijk goedkoop pre fab te krijgen. Je hebt overigens wel kans dat het een beetje brom geeft als je dat zo in 1 kabel samen doet. Het zal waarschijnlijk wel meevallen omdat je - en + naast elkaar hebt lopen (die hebben tegengesteld veld). Maar wel iets om een keer te proberen als dat kan.
Het is de kabel van de extra accu in de losse subwoofer (dus 12V) en de speakerkabel van de versterker naar de losse sub. Normaliter zal de accu geen stroom leveren (meer vermorgen via de LiPo die in de oorspronkelijke kist zit of via de voeding (en step-up). De extra accu is alleen omdat ik hem over had en omdat het wel handig kan zijn straks op vakantie.

Maar wat jij gedaan hebt is dus gewoon twee losse kabels aan elkaar gesleeved, toch? Wat is het voordeel hiervan t.o.v. mijn oplossing, naast dan dat ik de SpeakON wil gebruiken voor iets waar het niet oorspronkelijk voor bedoeld is? Zorgt mijn oplossing voor meer storing, of gaat het hetzelfde werken als die kabel van jou? Of is het gevaarlijk wat ik wil?

• Jag
barrymossel schreef op woensdag 16 september 2015 @ 07:46:
[...]

Het is de kabel van de extra accu in de losse subwoofer (dus 12V) en de speakerkabel van de versterker naar de losse sub. Normaliter zal de accu geen stroom leveren (meer vermorgen via de LiPo die in de oorspronkelijke kist zit of via de voeding (en step-up). De extra accu is alleen omdat ik hem over had en omdat het wel handig kan zijn straks op vakantie.

Maar wat jij gedaan hebt is dus gewoon twee losse kabels aan elkaar gesleeved, toch? Wat is het voordeel hiervan t.o.v. mijn oplossing, naast dan dat ik de SpeakON wil gebruiken voor iets waar het niet oorspronkelijk voor bedoeld is? Zorgt mijn oplossing voor meer storing, of gaat het hetzelfde werken als die kabel van jou? Of is het gevaarlijk wat ik wil?
Als het om een speaker signaal gaat + 12v dan kan je dat wel in een speakon doen. Brom zal dat niet geven. Wel moet je geen foutje maken met pinnetjes omwisselen, want mogelijk overleeft je sub geen 12volt dc. Wel lekker praktische oplossing zo.

Voor speakon kan je heel cheap voorgeboorde inbouwschotels krijgen, aanrader. Hier bijvoorbeeld. En ik denk dat accu safe ze ook wel heeft. De neutrik chassis delen kan je vast popnagelen of anders met boutje/moertje.

• barrymossel
Ah mooi! Nu nog even fijne sleeve vinden waar twee speaker/dc-kabels doorheen kunnen (als ik ze allemaal apart doe met paracord wordt de kabel erg stijf geloof ik). Helaas de kabel die ik besteld had is 4 parig en niet 4 aderig (dombo) en erg kleine aders. Kan zo niet 1-2-3 een mooie oplossing vinden.

edit:
Om in het leger thema te blijven:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.techflex.com/assets/images/products/ptm/ptm-camo.jpg

En die inbouwschotels zijn prima ja, alleen zijn die vaak met twee gaten. En als er maar 1 gat in zit, dan is er geen ruimte voor schakelaars etc. En twee schotels vind ik wat overbodig.

Voor de kist zelf heb ik nu een grote zwarte schotel besteld waar alle knoppen van de versterker doorheen kunnen en drie extra schakelaars hoop ik. Op de subkist komen in een schotel de knopjes/led van de accusafe en daarbij een schakelaartje.

De SpeakON aansluitingen boor ik gewoon in een hoek in het hout. Ziet er volgens mij ook prima uit.

Dat popnagelen is nieuw voor mij (zag het afgelopen weekend pas bewust voor het eerst). Erg mooie oplossing. Zat er aan te denken om met geribbelde zwarte popnagels de schotels en de SpeakON vast te zetten in het hout. Maar welke afmetingen moet ik dan nemen voor die popnagels?

[ Voor 62% gewijzigd door barrymossel op 16-09-2015 15:40 . Reden: toevoeging ]

• PE4000
Kistradio nu op BBC1

Edit: helaas al afgelopen, was wel gaaf te zien.

Prog. Money for Nothing

[ Voor 69% gewijzigd door PE4000 op 16-09-2015 17:36 ]

• Jag
barrymossel schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:37:
Ah mooi! Nu nog even fijne sleeve vinden waar twee speaker/dc-kabels doorheen kunnen (als ik ze allemaal apart doe met paracord wordt de kabel erg stijf geloof ik). Helaas de kabel die ik besteld had is 4 parig en niet 4 aderig (dombo) en erg kleine aders. Kan zo niet 1-2-3 een mooie oplossing vinden.

edit:
Om in het leger thema te blijven:

[afbeelding]

En die inbouwschotels zijn prima ja, alleen zijn die vaak met twee gaten. En als er maar 1 gat in zit, dan is er geen ruimte voor schakelaars etc. En twee schotels vind ik wat overbodig.

Voor de kist zelf heb ik nu een grote zwarte schotel besteld waar alle knoppen van de versterker doorheen kunnen en drie extra schakelaars hoop ik. Op de subkist komen in een schotel de knopjes/led van de accusafe en daarbij een schakelaartje.

De SpeakON aansluitingen boor ik gewoon in een hoek in het hout. Ziet er volgens mij ook prima uit.

Dat popnagelen is nieuw voor mij (zag het afgelopen weekend pas bewust voor het eerst). Erg mooie oplossing. Zat er aan te denken om met geribbelde zwarte popnagels de schotels en de SpeakON vast te zetten in het hout. Maar welke afmetingen moet ik dan nemen voor die popnagels?
4aderige speaker kabel: link
En ze hebben daar ook wel een aantal schotels: link.
Kabel sleeve: link. Maar een 4aderige kabel is steviger en bijna net zo duur.

Popnagelen is wel mooi idd. Een neutrik in het hout zetten is niet zo mooi. Het mooiste is van binnen uit gemonteerd in de schotel. Zoiets wordt het dan

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Bierkratradio/Paneel.jpg

• barrymossel
Die kabel is wel handig, maar eerst een zien hoe die camo sleeve eruit gaat zien.

En hoe graag ik ook alles in een schotel zou willen doen, dat past helaas gewoonweg niet (drie draaiknoppen en een kleine schakelaar van de versterker, drie grote schakelaars en de SpeakON). En ik ga er ook niet twee schotels in zetten.

En de schotels waar maar één Neutrik in kan zijn niet heel praktisch ingedeeld. Zeker niet voor mijn toepassing.

Afbeeldingslocatie: http://www.penn-elcom.com/Part-IMG/MED/Hardware/Dishes/D021-00.jpg

• Rdegoede
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 13:38
barrymossel schreef op woensdag 16 september 2015 @ 18:22:
Die kabel is wel handig, maar eerst een zien hoe die camo sleeve eruit gaat zien.

En hoe graag ik ook alles in een schotel zou willen doen, dat past helaas gewoonweg niet (drie draaiknoppen en een kleine schakelaar van de versterker, drie grote schakelaars en de SpeakON). En ik ga er ook niet twee schotels in zetten.

En de schotels waar maar één Neutrik in kan zijn niet heel praktisch ingedeeld. Zeker niet voor mijn toepassing.

[afbeelding]
http://www.bax-shop.nl/flightcase-materialen/schotels-labels

keuze genoeg toch ? of zit je aan max afmetingen vast ?

• barrymossel
Haha, ja Bax Shop ken ik. En Jag stuurde die link ook al. Zo groot is ten eerste hun aanbod niet en ten tweede voldoet niks aan mijn eisen en het formaat dat daarmee gemoeid is (drie draaiknoppen, kleine schakelaar, drie grote schakelaars, grote schakelaar met missile kapje, DC in, 3.5mm jack en dan ook nog eens een SpeakON). Past dus noooooit in één schotel. En meerdere schotels wil ik niet.

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Zou het terug te kijken zijn? BBC lijkt de boel buiten UK te blokkeren.
Aluminium plaatje, een boor, vijl en een figuurzaag. Meer heb je niet nodig :)

druk en typefouten voorbehouden

• barrymossel
Haha, ik ga gewoon proppen bij de grootse schotel die ik van Penn Elcom kon vinden (http://www.zelfbouwcase.n...arte-schotel-18-13cm.html). En de Neutrik toch los. Kan evt. altijd nog in een losse kleine schotel.

En mijn tweede bluetooth bordje geeft weer ruis/zoem/kraak, dus heb ik ook meteen een schakelaar minder nodig.
Ligt dat overigens aan mijn kist (groundloop gezeik ofzo) of heb ik gewoon twee klote bordje ontvangen?

• Jag
wat is er mis met een 2e schotel dan? Die dingen kosten geen drol.

• PE4000
lutkeveld schreef op woensdag 16 september 2015 @ 18:59:
[...]

Zou het terug te kijken zijn? BBC lijkt de boel buiten UK te blokkeren.
Nee, helaas blokken ze alles en jammer genoeg was dat item al aan de gang.
Maar volgens mij komt er nog een vervolgdeel, wanneer weet ik zo niet.

• barrymossel
Jag schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:32:
wat is er mis met een 2e schotel dan? Die dingen kosten geen drol.
Vind ik niet mooi in mijn kist. Komt nu dus sowieso een lange in (want anders kunnen de knoppen van de versterker er niet doorheen) en er dan nog een schotel bij vind ik teveel van het goede.

• Fragbeestje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 14:47
Ik ben ondertussen al wat gevorderd met m'n kistradio. Zit nog wat in de knoop met mezelf over de achterkant van de radio en hoe ik alles netjes ga dichtmaken maar daar kom ik wel uit.

Ik heb nog wel een vraagje waar jullie mij waarschijnlijk wel antwoord op kunnen geven.

Op de meeste kistradio's zie ik dat de wisselstroomstekker niet mee verwerkt wordt in het paneel (schotel) met de knopjes van de accusafe en de aan/uit knop maar dat deze meestal aan de linkse of rechtse kant van dit paneel wordt geplaatst (meestal zelfs helemaal aan een zijkant van het achterste paneel).

Geeft het problemen als die stekker toch centraal geplaatst wordt in de buurt van de rode / zwarte knop van de accusafe ivm elektromagnetisch veld of iets dergelijks?

Ik vind het wel heel wat netter moest die stekker ook centraal geplaatst worden in die schotel en er komt geen input/output aan de achterkant bij mijn kistradio. Dus volgens mij is het geen probleem maar ik ben helemaal geen expert :+

Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby

• barrymossel
Volgens mij ook geen probleem hoor...

• barrymossel
Zojuist, met dank aan Wesley, de TPA3116D2 2.1 aangesloten. Prima geluid (al hoor ik maar de helft omdat ik ontzettend verkouden ben en mijn oren verstopt zitten), maar ben niet erg onder de indruk van het volume. Begrijp me niet verkeerd, het gaat hard. En hard zat. Maar volgens mij ging de Lepai 838 harder.
Heb de TPA3116D2 op zowel 14,4V en 24V met step up converter getest en het lijkt allebei even hard te gaan.

Iemand anders ervaring met deze versterker?

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Lage gain waarschijnlijk

druk en typefouten voorbehouden

• barrymossel
Zowel telefoon als laptop vol open...

• PE4000
Heb nog een paar screencaps voor jullie van de BBC uitzending van gisteren...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ukCCDHrl.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7kvo3Xvl.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tHHOoWSl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ben wat oude topics aan het doorlezen (ziek thuis - verveel me) en zie dat sommige laders de accu (ondanks de accusafe) toch langzaam leeg kunnen trekken. Is dit bij de standaardlader van Accusafe ook het geval (de goedkoopste)?

Gisteren stond ie namelijk nog 'maar' op 12V terwijl ik hem volgens mij vol had weggezet en de lader hangt er wel aan, maar verder dus niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickk
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-06 14:33
barrymossel schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 08:59:
Ben wat oude topics aan het doorlezen (ziek thuis - verveel me) en zie dat sommige laders de accu (ondanks de accusafe) toch langzaam leeg kunnen trekken. Is dit bij de standaardlader van Accusafe ook het geval (de goedkoopste)?

Gisteren stond ie namelijk nog 'maar' op 12V terwijl ik hem volgens mij vol had weggezet en de lader hangt er wel aan, maar verder dus niets.
De acculader trekt altijd wel iets, mede omdat er beveiligingen inzitten tegen kortsluiting.
Ik heb daarom een schakelaar tussen de plus van de acculader gemaakt waardoor hij daardoor niet kan ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmm, dat vind ik wel jammer. Je zou verwachten dat de Accusafe die bij geen spanning ook los zou koppelen. Maar prima, zetten we daar ook nog maar weer een schakelaar tussen. Zie dadelijk door alle schakelaars het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
barrymossel schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 08:59:

Je zit natuurlijk ook met zelfontlading en de restspanning bij een accu. Een volle loodgel accu zakt al snel naar 12.6-12.7V na even gestaan te hebben. Verder heb je dan dus de zelfontlading die niet verwaarloosbaar is over een aantal maanden tijd + dus de acculader die een lekstroom heeft. Dit is zo'n 5mA en dus best behoorlijk helaas. Bij een volle 7,2Ah accu moet je denken aan zo'n 2 maanden voordat je wel weer een lading nodig hebt als de acculader permanent verbonden is.

Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink