Kratradio upgrade - Tweeters toevoegen

Pagina: 1
Acties:

• JohanWP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-09 15:20
Beste medetweakers,

Ik had deze vragen ook al gepost in het Het Krat- en Kistradio Topic maar om mijn vragen wat meer aandacht te geven heb ik besloten om er een apart topic van te maken.

Een aantal jaar geleden heb ik mijn eerste kratradio gebouwd met een Cougar C100.2 versterker en twee Sony Xplod XS-F1336SE speakers. Ik wil beginnen aan een tweede versie door in ieder geval de oude Cougar C100.2 versterker te vervangen door een Maxamp20 in combinatie met de 12V bluetooth 4.0 module.

Daarnaast wil ik de twee Xplod speakers uitbreiden met twee tweeters om het geluid beter te verspreiden, en daar heb ik drie vragen over. Ik heb deze tweeters op het oog.

De specificaties van de speakers zijn als volgt:
  • Sony Xplod XS-F1336SE - 160 Watt max, 40 Watt RMS, 4 Ohm
  • Sinustec Auto-tweeter - 140 Watt, 100 Watt RMS, 4 Ohm
Vraag 1 - Serie of parallel?
Omdat zowel de Sony Xplod als de Sinustec tweeter 4 Ohm zijn is het niet mogelijk om deze parallel aan te sluiten want 1/4+1/4=1/2, dus 2Ohm. Dit gaat de MaxAmp niet leuk vinden aangezien het een 4 Ohm versterker is. Daarom wil ik de speakers op de onderstaande manier in serie aansluiten. Klopt dit?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XTpAtJW.png

Vraag 2 - Maximaal volume
Als ik de speakers in serie aansluit neemt het maximale volume af. Zal het max volume drastisch afnemen of zal het meevallen omdat het alleen maar tweeters zijn?

Vraag 3 - Scheidingsfilter/frequentiefilter
Vaak wordt er een scheidingsfilter toegepast om tweeters alleen van de hoge tonen te voorzien. Op het tweede plaatje op de Conrad website is te zien dat er iets verwerkt is in de kabel, maar geen idee of dat een scheidingsfilter of frequentiefilter is. Zijn de tweeters gewoon aan te sluiten of heb ik nog iets extra nodig?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iJevi8f.png

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21

Jag

Staat er dan fysiek iets voor de tweeters anders? Mis je hoog? Klinkt het te indirect? Klinkt het wel goed als je met je hoofd er recht voor hangt? Heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWP
Jag schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 18:35:
Staat er dan fysiek iets voor de tweeters anders? Mis je hoog? Klinkt het te indirect? Klinkt het wel goed als je met je hoofd er recht voor hangt? Heb je een foto?
Ik snap je vraag. De reden is dat ik mijn kratradio zo heb gemaakt dat hij ook mee kan in de buddyseat van mijn scooter. Ik rij soms met muziek aan, bijvoorbeeld met een lange rit naar het strand maar als mijn buddyseat dicht is, is het geluid ontzettend dof. Daarom wil ik het volgende doen met extra tweeters:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BBudzjO.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWP
Ik heb ondertussen zelf ook verder gezocht en ik heb wat meer informatie kunnen vinden. Ik zit dit in een reactie zodat anderen er misschien ook nog aan hebben.

Het idee om de speakers in serie aan te sluiten om te voorkomen dat ik op 2 Ohm uitkom is op zich prima, maar op die manier zullen de tweeters ook met lage tonen te maken krijgen. Daarom moet ik gebruik maken van een condensator. Ik had deze informatieve video gevonden waarop te zien is dat zo'n condensator je speaker beschermt tegen de lage tonen.

Helaas kwam ik er ook achter dat het niet mogelijk is om de tweeter met een condensator aan te sluiten in serie zonder de andere speaker te beïnvloeden. Dat wordt op dit forum besproken.

Mijn idee is om het nu als volgt aan te sluiten:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VBKHdsd.png

De vraag is alleen of ik het erg ga merken want de kanalen zijn op die manier wel gesplitst, dus ook de audio.

Vraag 2 - Maximaal volume
Je speakers met 8 Ohm aansluiten aan een 4 Ohm versterker moet weinig verschil in volume betekenen als ik dit forum mag geloven. Ik ben erg benieuwd wat de praktijk zal uitwijzen.

Vraag 3 - Scheidingsfilter/frequentiefilter
Zoals ik ook al hierboven heb behandeld is het gebruik van een condensator aan te raden anders krijgt je tweeter ook met lage tonen te maken. Het is mij niet geheel duidelijk of ik per tweeter een condensator moet gebruiken of dat één condensator voor twee tweeters voldoende is (zoals hierboven in de tekening te zien is). Kan iemand mij daar antwoord op geven?

Nogmaals bedankt medetweakers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-10 10:01
De handleiding van de tweeter vermeldt een 'hochtonkondensator' oftewel een 'hoge tonen condensator'. Daar heb je je scheidingsfilter :) Ik had ooit een JBL composet, waarbij de tweeters gewoon parallel op de speaker werden aangesloten, in de bedrading zat ook een condensator als filter.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

JohanWP schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:31:
Het idee om de speakers in serie aan te sluiten om te voorkomen dat ik op 2 Ohm uitkom is op zich prima, maar op die manier zullen de tweeters ook met lage tonen te maken krijgen. Daarom moet ik gebruik maken van een condensator. Ik had deze informatieve video gevonden waarop te zien is dat zo'n condensator je speaker beschermt tegen de lage tonen.

Helaas kwam ik er ook achter dat het niet mogelijk is om de tweeter met een condensator aan te sluiten in serie zonder de andere speaker te beïnvloeden. Dat wordt op dit forum besproken.
Je stelt je de situatie nog iets te simpel voor. Je moet bedenken dat een impedantie geen vast gegeven is, maar dat die varieert met de frequentie. Een condensator heeft een hele hoge impedantie voor lage tonen die afneemt met het hoger worden van de frequentie, daarom werkt ie ook als wisselfilter (high pass oftwel hoogdoorlaat filter). Als jij dus een tweeter met condensator aan je sony speakers toevoegt, wordt het dus niet over het hele bereik 2 ohm, maar alleen in het hoog.

Verder, kan je er ook voor kiezen om de tweeters uit je sony speakers uit te schakelen en in plaats daarvan die andere tweeters gebruiken die je op een andere plek monteert. Of nog beter: je monteert een volledige set speakers in je scooter, en je maakt speaker aansluitingen die je aan je kratradio kan hangen met een switch dat je tussen de interne of externe speakers kan schakelen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Jag op 30-08-2015 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWP
Peenutzz schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:55:
De handleiding van de tweeter vermeldt een 'hochtonkondensator' oftewel een 'hoge tonen condensator'. Daar heb je je scheidingsfilter :) Ik had ooit een JBL composet, waarbij de tweeters gewoon parallel op de speaker werden aangesloten, in de bedrading zat ook een condensator als filter.
Dat had ik nog niet eens gezien, bedankt!

Als ik de Sony speaker bekijk heeft deze hetzelfde bij de tweeter, daar zit ook een scheidingsfilter in verwerkt. Helaas kan ik dus niet de Sony speakers en tweeters parallel aansluiten omdat ik dan op een te lage impedantie terecht kom, namelijk 2 Ohm. In serie is ook geen mogelijkheid want het scheidingsfilter zal niet alleen de tweeter beinvloeden, maar ook de Sony speaker. Ik denk dat mijn enige mogelijkheid onderstaande opstelling is, alleen ben ik er nog niet uit of het scheidingsfilter zo goed is aangesloten.. ik heb er namelijk twee gekregen, één voor elke tweeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWP
Jag schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 12:39:
[...]

Je stelt je de situatie nog iets te simpel voor. Je moet bedenken dat een impedantie geen vast gegeven is, maar dat die varieert met de frequentie. Een condensator heeft een hele hoge impedantie voor lage tonen die afneemt met het hoger worden van de frequentie, daarom werkt ie ook als wisselfilter (high pass oftwel hoogdoorlaat filter). Als jij dus een tweeter met condensator aan je sony speakers toevoegt, wordt het dus niet over het hele bereik 2 ohm, maar alleen in het hoog.

Verder, kan je er ook voor kiezen om de tweeters uit je sony speakers uit te schakelen en in plaats daarvan die andere tweeters gebruiken die je op een andere plek monteert. Of nog beter: je monteert een volledige set speakers in je scooter, en je maakt speaker aansluitingen die je aan je kratradio kan hangen met een switch dat je tussen de interne of externe speakers kan schakelen :)
Nog meer redenen om de speakers en tweeters niet parallel aan te sluiten :)

Bedankt voor het voorstel maar ik ga liever niet knoeien met de speakers. Wat ik mij wel afvroeg is of onderstaande schema goed is. Wat mij niet duidelijk is of het scheidingsfilter zo goed is en of ik er nou één of twee moet gebruiken.

Hopelijk kan je mij hiermee verder helpen. Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

JohanWP schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 09:18:
[...]

Nog meer redenen om de speakers en tweeters niet parallel aan te sluiten :)
??
Wat mij niet duidelijk is of het scheidingsfilter zo goed is en of ik er nou één of twee moet gebruiken.
Een halve :P. Als je ze in serie zet, verdubbelt de imepdantie. Als je hetzelfde kantelpunt (frequentie) wilt houden, heb je een halve waarde nodig. Maar goed, het is niet alsof het nauw komt. Je hebt full range speakers onder een buddy seat zitten en daar voeg je random tweeters bij, dus ik zou gewoon 1 condensator gebruiken dan.

Overigens is het wel een beetje jammer, want dat betekent dat als je je kratradio ergens anders gebruikt, dat je dan mono luisters (is te overleven) en op halve power (scheelt 3 dB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWP
Hoe ik de speakers en tweeters ook aansluit, zolang ik ze parallel aansluit kom ik op een impedantie uit van 2 ohm. Dat gaf jij ook aan, al zal het alleen in het hoog zijn. Aangezien mijn versterker dat niet aankan, is parallel aansluiten gewoon geen optie. Dat bedoelde ik.
Jag schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 18:16:
[...]
Een halve :P. Als je ze in serie zet, verdubbelt de imepdantie. Als je hetzelfde kantelpunt (frequentie) wilt houden, heb je een halve waarde nodig. Maar goed, het is niet alsof het nauw komt. Je hebt full range speakers onder een buddy seat zitten en daar voeg je random tweeters bij, dus ik zou gewoon 1 condensator gebruiken dan.

Overigens is het wel een beetje jammer, want dat betekent dat als je je kratradio ergens anders gebruikt, dat je dan mono luisters (is te overleven) en op halve power (scheelt 3 dB).
Interessant onderwerp! Ik heb de bescherming weggeknipt die om de condensator heen zat om te kijken wat er op de condensator staat en er staat 4.7uF 100V. Ik heb een site gevonden waarop de crossover frequentie staat vermeld per condensator.

Als ik het goed begrijp zal de crossover frequentie van 8457 Hz verlagen naar 4229 Hz als ik de tweeters op hetzelfde kanaal zet. Ik ga er vanuit dat de iets lagere frequentie geen kwaad kan.

Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

JohanWP schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 21:42:
[...]

Hoe ik de speakers en tweeters ook aansluit, zolang ik ze parallel aansluit kom ik op een impedantie uit van 2 ohm. Dat gaf jij ook aan, al zal het alleen in het hoog zijn. Aangezien mijn versterker dat niet aankan, is parallel aansluiten gewoon geen optie. Dat bedoelde ik.
Ja voor zover je dat nu niet ook al hebt hoor. Het is een 3weg die je nu gebruikt. Daar zal ongetwijfeld geen los crossover filter bij zitten, wellicht alleen een condensator voor mid en voor tweeter. Ik zou daar de impedantie curve ook wel eens van zien.
Interessant onderwerp! Ik heb de bescherming weggeknipt die om de condensator heen zat om te kijken wat er op de condensator staat en er staat 4.7uF 100V. Ik heb een site gevonden waarop de crossover frequentie staat vermeld per condensator.

Als ik het goed begrijp zal de crossover frequentie van 8457 Hz verlagen naar 4229 Hz als ik de tweeters op hetzelfde kanaal zet. Ik ga er vanuit dat de iets lagere frequentie geen kwaad kan.

Bedankt voor alle hulp!
4,2KHz is op zich een behoorlijk hoge frequentie voor een xover filter. Het is echter maar een 1e orde filter, sja, het is allemaal geen super serieuze hifi. Als je het mooi wilt doen, monteer je gewoon een extra set speakers die je aansluit op je kratradio met een switch om te kunnen kiezen tussen interne en externe speakers. Dat is natuurlijk veel beter dan de helft onder je buddy seat en daar random tweeters bij aan zetten. Maar als je gewoon wil knutselen dan kan je het gewoon proberen zoals je voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWP
Jag schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:28:
[...]

Ja voor zover je dat nu niet ook al hebt hoor. Het is een 3weg die je nu gebruikt. Daar zal ongetwijfeld geen los crossover filter bij zitten, wellicht alleen een condensator voor mid en voor tweeter. Ik zou daar de impedantie curve ook wel eens van zien.

[...]

4,2KHz is op zich een behoorlijk hoge frequentie voor een xover filter. Het is echter maar een 1e orde filter, sja, het is allemaal geen super serieuze hifi. Als je het mooi wilt doen, monteer je gewoon een extra set speakers die je aansluit op je kratradio met een switch om te kunnen kiezen tussen interne en externe speakers. Dat is natuurlijk veel beter dan de helft onder je buddy seat en daar random tweeters bij aan zetten. Maar als je gewoon wil knutselen dan kan je het gewoon proberen zoals je voorstelt.
Ik heb er nog een nachtje over geslapen en ik denk dat ik gewoon twee MaxAmps ga kopen. Dan kan ik op de ene mijn twee Sony speakers parallel aansluiten en op de andere mijn twee tweeters parallel aansluiten. Zo kan ik het maximale uit mijn Sony speakers halen. Bijkomend voordeel is dat ik ook het volume van de tweeters apart kan regelen. Als ik mijn tweeters wat harder wil en mijn Sony speakers wat zachter, dan kan dat gewoon. Ik monteer een schakelaar op de tweede MaxAmp zodat ik die kan aanzetten zodra de tweeters zijn aangesloten.

Mogelijk gaat mijn batterij wel wat eerder leeg doordat ik twee versterkers heb, maar verder zie ik geen problemen.

Ik moet natuurlijk wel het stereo signaal naar twee bronnen kunnen sturen, maar volgens mij moet dat makkelijk kunnen met deze jack plug splitter:

https://www.conrad.nl/nl/manhattan-jackplug-audio-y-adapter-1x-jackplug-male-35-mm-2x-jackplug-female-35-mm-zwart-1007674.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja dat kan. Signaal kan je gewoon doorlussen, geen probleem. Idle verbruik verdubbelt idd, dus accu tijd wel lager idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWP
Oke Jag. Bedankt voor alle informatie en je advies!
Pagina: 1