Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.276 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-10-2022
lutkeveld schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 19:11:
Is het nou nodig om die hele post te quoten :+

Hij gebruikt warnex, krasbestendige verf die vaak bij professionele speakers worden gebruikt. Te verkrijgen bij oa licht-geluid.nl
En die verf heet bedliner als ik het goed heb.
In elk geval dat is de engelse naam.
Bedliner is een waterdichte coat.

Fleckstone(engelse naam) is de verf variant daarvan. Deze is dus niet waterdicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissileHugger
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-07 14:09

MissileHugger

I wonder...

Afbeeldingslocatie: http://missilehugger.com/wp-content/uploads/2013/07/iceblue.png

Maar weer eens een update van mijn kant.

Ik heb inmiddels een bovenplaat van 16mm MDF op maat gezaagd. Hierin heb ik alvast twee speaker gaten gezaagd.

Het geheel heb ik in de ICE bucket gelijmd met hot glue en heb vervolgens de kieren dicht geplamuurd.

Hier en daar moet ik de plamuur nog bijwerken, maar het resultaat is al aardig zichtbaar. Als het plamuren af is, alleen de bovenkant nog spuiten en klaar.

De bijbehorende foto's:
Afbeeldingslocatie: http://missilehugger.com/wp-content/uploads/2013/07/krat2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://missilehugger.com/wp-content/uploads/2013/07/krat3.jpg

De achterkant met de enige I/O, nl. de voeding.
Afbeeldingslocatie: http://missilehugger.com/wp-content/uploads/2013/07/krat1.jpg

Edit: De binnenkant was ik alweer vergeten. Deze heb ik bekleed met dempmateriaal (geen idee wat de naam is). De bas klinkt hierdoor erg prettig.

[ Voor 8% gewijzigd door MissileHugger op 17-07-2013 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
freakk schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 21:50:
[...]

Fleckstone(engelse naam) is de verf variant daarvan. Deze is dus niet waterdicht
warnex is een merk naam, dus weet je het heel zeker? warnex staat bekent om zn kras bestendigheid, zo staan er op youtube filmpjes van mensen die met een ijzervijl over de verf gaan en het gewoon mooi blijft!
echter is het wel heeel erg duur en kan je je afvragen of het niet gewoon beter is om met de overgebleven verf een keer over je beschadigingen te gaan, die keuze heb ik gemaakt en action verf is dusdanig goedkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

zal dit ook werken voor het schakelen tussen netspanning, naar externe accu, naar interne accu? Of heb je dan een schakelaar nodig van hogere voltage? http://www.conrad.nl/ce/nl/product/705730/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Dark0z schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 23:39:
zal dit ook werken voor het schakelen tussen netspanning, naar externe accu, naar interne accu? Of heb je dan een schakelaar nodig van hogere voltage? http://www.conrad.nl/ce/nl/product/705730/
Daar heb ik ook een lange tijd mee zitten te kloten. Uiteindelijk heb ik de schakelaar gewoon na de voeding gezet. Zo hoeft hij alleen maar 12v te schakelen.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:11
Dark0z schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 23:39:
Deze is waarschijnlijk te licht en kan het vermogen denk ik niet aan. Ik zat zelf ook met een soortgelijk probleem omdat ik wou schakelen tussen drie bronnen: 1 interne accu, 2 externe accu (van buiten aan te sluiten op festivals) en 3 de netspanning.

Ik heb het opgelost door 2 relais te plaatsen, en dit werkt zeer goed. Hier een linkje naar mijn topic.

En hier een een schema en een foto van mijn test opstelling:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/8efeaabcad50173ae9afbde3e1b29f4c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/29wnya1.jpg

edit: hij staat standaard dus op de interne accu, en schakelt automatisch over naar de netspanning of externe accu als ik deze aansluit.

edit2: even niet op de rootzooi letten:P. en ik heb het getest met twee loeizware grote accu's omdat ik mijn kleine 7,2ah accu nog niet besteld heb 8) .

[ Voor 12% gewijzigd door Terrz op 18-07-2013 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:35
Schakelaar kan maar 130mA aan, dat is echt wel wat te weinig.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
nelsch schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 22:44:
[...]

warnex is een merk naam, dus weet je het heel zeker? warnex staat bekent om zn kras bestendigheid, zo staan er op youtube filmpjes van mensen die met een ijzervijl over de verf gaan en het gewoon mooi blijft!
echter is het wel heeel erg duur en kan je je afvragen of het niet gewoon beter is om met de overgebleven verf een keer over je beschadigingen te gaan, die keuze heb ik gemaakt en action verf is dusdanig goedkoop!
Ja oke maar dat is dan het merk dat de type verf verkoopt.
Wat ik zei is meer de soort verf want ga er maar vanuit dat warnex niet het enige merk is dat het verkoopt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
wesleytjuh schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 00:11:
Schakelaar kan maar 130mA aan, dat is echt wel wat te weinig.
op 150 volt, maar dan alsnog is het niet adequaat, Haal gewoon twee dpdt's zou ik zeggen. Of een on/on/on met een extra master switch

[ Voor 8% gewijzigd door lutkeveld op 18-07-2013 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 20:46
Terrz schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 00:11:
[...]
Deze is waarschijnlijk te licht en kan het vermogen denk ik niet aan. Ik zat zelf ook met een soortgelijk probleem omdat ik wou schakelen tussen drie bronnen: 1 interne accu, 2 externe accu (van buiten aan te sluiten op festivals) en 3 de netspanning.

Ik heb het opgelost door 2 relais te plaatsen, en dit werkt zeer goed. Hier een linkje naar mijn topic.
En hier een een schema en een foto van mijn test opstelling:
[afbeelding]

edit: hij staat standaard dus op de interne accu, en schakelt automatisch over naar de netspanning of externe accu als ik deze aansluit.
Kijk weer een idee dat in mijn kist moet.... Pfffff wat een aansluitingen komen er in me kist :9

Echter heb ik een accusafe (in het plaatje staat save :X ). Daar zit dus een accu lader bij. Nu wil ik eigenlijk niet dat de interne acculader de aangesloten externe accu/12v ingang aansluiting gaat laden. Misschien sluit ik er namelijk wel li-ion op aan of een externe 12v adapter en daar is de oplader dan natuurlijk niet blij mee als ik dan per ongeluk de 230v stekker erin doe. du een DTDP schakelaar ertussen waar bij de oplader uit is als de externe accu aan staat en andersom. Middenstand is beide uit omdat de acculader ook de accu leeg kan trekken, als deze aan staat. Zie mijn schemaatje:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2i73kf8.jpg

is er nog een verschil tussen deze relais?
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=9355
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=10199

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
Hoelang zal de Basetech AP-4012 Megaan op een 12v 28Ah, accu?

want ik ga die halen waarschijnlijk omdat ik een subwoofer heb en 2 midrange speakers, en geen autoradio kan fixe haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 23:31
Welke kratradio moet in de komende serie van Gathering of the Tweakers?

Vrienden,

We zijn druk bezig met alweer de derde serie van GotT. Daarbij mag een kratradio niet ontbreken. Dus de vraag aan jullie: welke radio & maker wil in een van de komende afleveringen? Wie moeten we vragen? Roept u maar! :)

Geeft je tip door via DM aan mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
zeef schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:24:
Welke kratradio moet in de komende serie van Gathering of the Tweakers?

Vrienden,

We zijn druk bezig met alweer de derde serie van GotT. Daarbij mag een kratradio niet ontbreken. Dus de vraag aan jullie: welke radio & maker wil in een van de komende afleveringen? Wie moeten we vragen? Roept u maar! :)

Geeft je tip door via DM aan mij. :)
Sorry dat ik het niet in DM doe, maar ik denk dat ik wel voor tweakers spreek als ik zeg dat het wel zo netjes is Wesleytjuh deze eer toe te dienen, als hij dat wil natuurlijk... De afgelopen 2 a 3 jaar is hij wel DE man van dit topic. Al zijn er natuurlijk meerdere zoals ik die inmiddels een aantal kistjes hebben gebouwd die wel iets verder gaan dan de dingetjes uit de OP. Maar Wesleytjuh is er zelf een bedrijfje mee gestart _/-\o_ ! En zijn uitvoering van de accu safe (harper krat safe, hks) is ook voortgekomen uit dit topic en zit nu in menig kratje/kistje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 23:01

Bas90

Addicted2bass

En zo ist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 23:31
boppos schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:42:
[...]

Sorry dat ik het niet in DM doe, maar ik denk dat ik wel voor tweakers spreek als ik zeg dat het wel zo netjes is Wesleytjuh deze eer toe te dienen, als hij dat wil natuurlijk... De afgelopen 2 a 3 jaar is hij wel DE man van dit topic. Al zijn er natuurlijk meerdere zoals ik die inmiddels een aantal kistjes hebben gebouwd die wel iets verder gaan dan de dingetjes uit de OP. Maar Wesleytjuh is er zelf een bedrijfje mee gestart _/-\o_ ! En zijn uitvoering van de accu safe (harper krat safe, hks) is ook voortgekomen uit dit topic en zit nu in menig kratje/kistje.
Ik wil juist dingen die verder gaan dan de 'normale' kratradio. Natuurlijk hebben we Wesleytjuh op 't oog maar we kijken altijd verder naar de ultieme kratradio.

Wellicht kunnen we los van de GotT eens een Gathering of the Kratradio's houden, waar we kijken wie de mooiste/meeste herrie/etc. etc. heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen g
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:18
freakk schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 21:50:
[...]

Bedliner is toch iets anders dan warnex, warnex wordt heel veel voor speakers gebruikt en is vanwege het milieu op waterbasis. Er wordt soms ook trimite gebruikt, dit is harder en op kunsthars basis.
Met een ijzervijl eroverheen gaan zoals hierboven gezegd wordt kan ik je toch echt afraden :9
Zo hard en krasvast is het echt niet!

[ Voor 4% gewijzigd door Koen g op 18-07-2013 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 00:35:
[...]

op 150 volt, maar dan alsnog is het niet adequaat, Haal gewoon twee dpdt's zou ik zeggen. Of een on/on/on met een extra master switch
Stroom is niet gekoppeld aan de spanning, sterker nog, een schakelaar kan vaak juist meer stroom aan op 230V omdat dit wisselspanning is dan 12/24V gelijkspanning. Maar als eens schakelaar bijvoorbeeld 1A op 12V aan kan, kan hij dit ook prima an op 230V en visa versa.

@Zeef,

Cool! Nog niet eens bij stilgestaan dat dat ook wel een leuk item is voor GotT! Zelf heb ik ook zeker wel interesse(mogelijkheid is er wel nu ik ook een eigen pandje heb), en ik heb nog wel een aantal leuke projectjes lopen(eigen versterker, RPi in kistradio), maar ik zal ook zeker eens nadenken over de kistradio's die ik in de afgelopen 3 jaar ben tegen gekomen in dit topic/via de mail.
Zo'n meeting is misschien ook niet eens zo'n onaardig idee! Kan zeker wel wat mee gedaan worden denk ik :).

[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 18-07-2013 14:23 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
Iemand enig idee? over de Basetech AP-4012?

En weet iemand waar je eventueel een handvat kunt kopen dat je oomhoog kunt schuiven? net als bij een trolley ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 23:01

Bas90

Addicted2bass

MissileHugger schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 22:06:
[afbeelding]

Maar weer eens een update van mijn kant.

Ik heb inmiddels een bovenplaat van 16mm MDF op maat gezaagd. Hierin heb ik alvast twee speaker gaten gezaagd.

Het geheel heb ik in de ICE bucket gelijmd met hot glue en heb vervolgens de kieren dicht geplamuurd.

Hier en daar moet ik de plamuur nog bijwerken, maar het resultaat is al aardig zichtbaar. Als het plamuren af is, alleen de bovenkant nog spuiten en klaar.

De bijbehorende foto's:
[afbeelding]

[afbeelding]

De achterkant met de enige I/O, nl. de voeding.
[afbeelding]

Edit: De binnenkant was ik alweer vergeten. Deze heb ik bekleed met dempmateriaal (geen idee wat de naam is). De bas klinkt hierdoor erg prettig.
Wat voor versterker met bijbehorende voeding heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
zeef schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:51:
[...]
Ik wil juist dingen die verder gaan dan de 'normale' kratradio. Natuurlijk hebben we Wesleytjuh op 't oog maar we kijken altijd verder naar de ultieme kratradio.

Wellicht kunnen we los van de GotT eens een Gathering of the Kratradio's houden, waar we kijken wie de mooiste/meeste herrie/etc. etc. heeft.
Verder dan de normale krat radio is moeilijk... de ene heeft een heel klein kastje gebouwd met 3xAA als voeding de ander heeft een mega kist met alle toeters en bellen op wieltjes met 200Ah aan accu's.
Door een Gathering of the Kratradio's heb je wel direct de grootste, kleinste, mooiste en extreemste bij elkaar hoop ik. Lijkt me heel cool om dit na de zomer (ergens in september) eens te doen, meeste zijn dan lekker gestest/gebruikt op vakanties. Ook zijn de meeste zijn weer terug van vakantie dan.
BiggyBossB schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 14:39:
Het gaat om dat ding op een 28Ah accu toch?
Ik heb hem niet gemeten maar waarschijnlijk gebruikt het 5A à 6A op vol vollume. Wat dus neer komt op 5 a 6 uur op een 28Ah! Als je hem zachter zet op "normaal" vollume ga je waarschijnlijk tussen de 1A en 0,5A verstoken. Wat dus weer neerkomt op ca. 1,5dag (36u). Ook is de muziek soort nog iets afhankelijk op de stroom die er gaat lopen.
Enige manier om er achter te komen hoelang je doet met je versterker is meten hoeveel stroom er loopt (A). ook heeft een 28A accu meestal net iets minder cappaciteid want 28A is onder ideale omstanigheden en van absoluut vol (14,4v of 13,8v) tot helemaal leeg (11v ofzo). Ga dus uit van 25Ah.
wesleytjuh schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 14:07:
[...]
Cool! Nog niet eens bij stilgestaan dat dat ook wel een leuk item is voor GotT! Zelf heb ik ook zeker wel interesse(mogelijkheid is er wel nu ik ook een eigen pandje heb), en ik heb nog wel een aantal leuke projectjes lopen (eigen versterker, RPi in kistradio), maar ik zal ook zeker eens nadenken over de kistradio's die ik in de afgelopen 3 jaar ben tegen gekomen in dit topic/via de mail.
Zo'n meeting is misschien ook niet eens zo'n onaardig idee! Kan zeker wel wat mee gedaan worden denk ik :).
Wesleytjuh op Gathering of the Tweakers _/-\o_ Zou het erg tof vinden aangezien hij altijd antwoord geeft ookal zijn het verschrikkelijke NOOB vragen die al 1000 keer gesteld zijn. Ook ben ik erg benieuwd naar de lopende projectjes voor kistjes en radiotjes en zijn winkeltje!

Iemand nog enig idee of dit boppos in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]" wat ik vandaag hier plaatste gaat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-10 08:33
Ik ben afgelopen week ook weer even bezig geweest met m'n kistje en heb noppenschuim aan de binnenkant aangebracht in de hoop er wat meer bass eruit te pompen (wat gelukt is :)). Nu zag ik dat m'n foto's uit de startpost (staat onder Kistradio's deel 18) niet meer werken, kan iemand te topic start even bijwerken en linken naar deze post?

Foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i1363.photobucket.com/albums/r720/vbremer/Kistradio/WP_20130718_007_zpsb738ebe3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1363.photobucket.com/albums/r720/vbremer/Kistradio/WP_20130718_009_zps1d81bcea.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1363.photobucket.com/albums/r720/vbremer/Kistradio/WP_20130718_006_zpse74554de.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1363.photobucket.com/albums/r720/vbremer/Kistradio/WP_20130718_010_zps9a915351.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1363.photobucket.com/albums/r720/vbremer/Kistradio/WP_20130718_019_zpsce69b5c1.jpg

Specs:
- Afmetingen: 35 x 24 x 22 cm (b x d x h)
- TA-2024 modded versterker
- Conrad 7Ah accu
- Blaupunkt gtx 542 13 cm speakers
- Voltmetert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neos.. schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 21:19:
2 van deze op een ta2024 met een filter ertussen gaat prima toch?

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/329452/
vast wel, maar tis wel goedkoop spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissileHugger
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-07 14:09

MissileHugger

I wonder...

Bas90 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 15:03:
[...]

Wat voor versterker met bijbehorende voeding heb je gebruikt?
Er zit gewoon een 12v 2a adapter achter op een TA2024.

Zie de volgende post voor meer info:
MissileHugger in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Een meeting zou ik wel heel vet vinden. Zou wel handig zijn als het op een redelijk centraal gelegen plek zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 19:55:
Een meeting zou ik wel heel vet vinden. Zou wel handig zijn als het op een redelijk centraal gelegen plek zou kunnen.
ik ben van de partij :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Met z'n alleen een grote uber kist bouwen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BiggyBossB schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 14:39:

En weet iemand waar je eventueel een handvat kunt kopen dat je oomhoog kunt schuiven? net als bij een trolley ofzo?
Heb die versterker samen met een 7Ah accu in mijn koffertje zitten, en daarop aangesloten 2 sateliet speakers van ieder 6 watt en een sub van 18 watt. Hij gaat bij mij in ieder geval een heel dagje festival/park etc. mee. (ongeveer 8 uur continuu muziek). Versterker wordt trouwens wel erg warm, koeling kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:11
boppos schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 12:56:
[...]

Kijk weer een idee dat in mijn kist moet.... Pfffff wat een aansluitingen komen er in me kist :9

Echter heb ik een accusafe (in het plaatje staat save :X ). Daar zit dus een accu lader bij. Nu wil ik eigenlijk niet dat de interne acculader de aangesloten externe accu/12v ingang aansluiting gaat laden. Misschien sluit ik er namelijk wel li-ion op aan of een externe 12v adapter en daar is de oplader dan natuurlijk niet blij mee als ik dan per ongeluk de 230v stekker erin doe. du een DTDP schakelaar ertussen waar bij de oplader uit is als de externe accu aan staat en andersom. Middenstand is beide uit omdat de acculader ook de accu leeg kan trekken, als deze aan staat. Zie mijn schemaatje:
[afbeelding]

is er nog een verschil tussen deze relais?
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=9355
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=10199
Ik ben niet zo bekend met de accusafe, maar volgens mij moet dit gewoon werken! Ik gebruik twee van deze relais: http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=10199. Werkt gewoon super, ook heeft deze lekkere grote pinnen wat makkelijker is als je gaat aansluiten/solderen. Anders wordt het wel erg priegelig :P.

Ik heb er geen interne acculader in, heb een mooie lader die ik ook voor andere accu's gebruik. Deze ga ik dus niet inbouwen. Ik klik mijn kistje dus wel even open als ik mijn interne accu wil laden 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4d0w
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-12-2023
Ik heb net deze mp3 module ingebouwd in mijn radiokist en het werkt een stuk beter dan ik had verwacht. Met bluetooth heb ik ruim 10m bereik en zelfs de radio werkt zonder storing/ruis met 75cm speakerkabel als antenne.
Ook even een foto:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/46871148/IMG_20130719_122825.jpg

Weet iemand met deze of een vergelijkbare module toevallig hoe je de voorkeuzezenders van de radio kan veranderen als dit mogelijk is?
Ik heb al heel wat combinaties geprobeerd op de afstandsbediening maar het wil nog niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-10 17:53
Hah ! Precies die heb ik vanmiddag binnen gehad. Wel jammer dat er geen kabeltjes bij zitten, dus even kijken hoe ik dat ga oplossen en aansluiten. Eens kijken of ik nog een oude 3-pins cpu cooler kabel heb ofzo :-)

Nu het zomer is - en de kratradio af en toe flink in gebruik is- zijn de nadelen van mijn constructie wel te merken :P Omdat alles met een decoupeerzaag gedaan was was het niet 100% recht (ook gezien mijn ontwerp) en heb ik tussen de kieren kneedbaar hout gestopt. Dat is natuurlijk opgedroogd en bij nummers met veel bas dan zie je letterlijk het spul los komen trillen.

(Oude foto zodat jullie weten waar ikt over heb).
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2w70hz4.jpg

De volgende keer ga ik wel aan de gang met een zaagtafel :P Maar voor nu is dit prima, dus nu even die module inbouwen en eens kijken hoe goed dat werkt. Met afstandsbediening is wel lachen overigens.

Edit; Grr die cpu 3-pins kabels passen ni :( . Hoe heb jij dat gedaan, gewoon gesoldeerd ofzo ?

[ Voor 5% gewijzigd door BastiaanCM op 19-07-2013 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-10 21:25
Ik heb ook zon MP3 speletje liggen. Maar kan ook nergens kabeltjes ervoor vinden. Iemand enig idee waar die te bestellen zijn?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4d0w
Ze zijn op ebay te bestellen maar ik heb zelf gewoon de plastic randjes van de connector er af gehaald en daarna kabeltjes aan de pinnetjes gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:17

thijsco19

KTM 990 SMT

Je kan simpelweg de kabel direct aan het boordje solderen, is wel zo stevig.

@Bastiaan, Mooi ontwerp, je kan de naden ook gemakkelijk opvullen met kit of lijm (overschilderbaar).

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
Ja ok. Dat eraf halen gaat inderdaad wel, dan kan ik wel gewoon zo'n pc connector erop drukken.

Wat alleen niet gaat is boren zonder boortjes.. Ben al 2 uur aan het zoeken, enige wat ik vond wat beton boortjes... Tjonge jongen..

edit: thanks aan de buurman ! voor het lenen van zn boortjes ;-) Is het eindelijk gelukt.

geknipt: hier stond een heel verhaal over bluetooth module en dat het niet lekker werkte door flinke ruis en piepjes. Dat bleek niet te liggen aan bluetooth.

Heeft iemand misschien ideeen over de oorzaak ? Hier is een sample :
https://www.dropbox.com/s/g0vxcra1w9i1k04/Bluetooth_RUIS.m4a
Deze komt dus niet alleen voor bij bluetooth maar eigenlijk altijd.

Misschien ligt het aan mijn cable management ? Die is niet al te best:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2r2lp5h.jpg

Of misschien een te dunne GROUND cable ? Anders zou ik het zelf niet weten..

[ Voor 191% gewijzigd door BastiaanCM op 19-07-2013 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
wesleytjuh schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 23:31:
[...]

Dat is volkomen normaal, zodra je de plug erin steekt wordt er contact gemaakt tussen de ground en de verschillende kanalen, als je dan de plug er wat scheef in steekt kan dit flink kraken. De oplossing hiervoor is eerst de audio kabel erin, dan de versterker pas aan.

[...]
Ja, dat doe ik nu ook, maar als ik dan mijn mp3 speler oppak of beweeg, begint die toch weer flink te kraken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na bijna alle delen en reacties met vol enthousiasme te hebben gelezen :) ben ik ook maar begonnen, ik heb al een bierkrat uitgehold, speakers erin en een bodem. de accu heb ik nog, de TA2024 heb ik ook aleen heb ik daar helemaal geen kabeltjes of iets in die richting bij :'( dus weet iemand waar ik die kan krijgen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4d0w
BastiaanCM schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 15:49:
geknipt: hier stond een heel verhaal over bluetooth module en dat het niet lekker werkte door flinke ruis en piepjes. Dat bleek niet te liggen aan bluetooth.

Heeft iemand misschien ideeen over de oorzaak ? Hier is een sample :
https://www.dropbox.com/s/g0vxcra1w9i1k04/Bluetooth_RUIS.m4a
Deze komt dus niet alleen voor bij bluetooth maar eigenlijk altijd.

Misschien ligt het aan mijn cable management ? Die is niet al te best:
[afbeelding]

Of misschien een te dunne GROUND cable ? Anders zou ik het zelf niet weten..
Hoor je verschil als je de output connector een beetje heen en weer beweegt?
Het zou kunnen dat die dan niet goed contact maakt, toen ik 2.54mm pitch dupont kabels gebruikte had ik ook veel storing maar dat was opgelost toen ik ze gesoldeerd had.
De storing klonk bij mij wel iets anders dus het zou kunnen dat het toch ergens anders aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

K1pc0rn schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 19:44:
[...]

Ja, dat doe ik nu ook, maar als ik dan mijn mp3 speler oppak of beweeg, begint die toch weer flink te kraken :-(
misschien je jack plugje kapot of je jack socket in je mp3?

edit: kabelbreuk zou ook nog kunnen...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2013 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
Sh4d0w schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 20:48:
[...]

Hoor je verschil als je de output connector een beetje heen en weer beweegt?
Het zou kunnen dat die dan niet goed contact maakt, toen ik 2.54mm pitch dupont kabels gebruikte had ik ook veel storing maar dat was opgelost toen ik ze gesoldeerd had.
De storing klonk bij mij wel iets anders dus het zou kunnen dat het toch ergens anders aan ligt.
Thanks. Overal even aan gefriemeld en het lijkt te komen door de luidspreker kabels. Zit ook echt een dikke klodder soldeer op niet normaal 8)7

Ondertussen trouwens ook even kortsluiting gehad, handig als je je versterker op z'n kop monteert. En dan ook nog eens slecht toegankelijk :+.. Goed, nu even de soldeer aan en kijken of ik de speaker kabels kan fixen.. Versterker doet het in ieder geval nog wel 8)7 Snelle reflexen hiero ^.^

Misschien bestel ik wel een nieuwe versterker, die zal sowieso minder ruis geven omdat die niet gemod is. Maar dan twijfel ik wel welke ik moet bestellen, er zijn namelijk een aantal TA2024 modellen op de markt. De meest gebruikte in dit topic lijkt deze te zijn : http://www.ebay.com/itm/M...eamps&hash=item48566e807a. Dat groene bordje met twee grote rode ronde 'dingen' erop.
Diegene die ik nu heb echter is deze:
http://www.ebay.com/itm/2...eamps&hash=item19d4123c1b
Zou daar nog veel verschil in zitten ?

[ Voor 33% gewijzigd door BastiaanCM op 20-07-2013 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Opzich valt de ruis in een goed systeem wel mee met een modded versterker, het is enkel hinderlijk in een stille omgeving als je de voeding hebt aanstaan maar geen geluidsbron hebt aangesloten. Verder heb je er eigenlijk geen last van. Hoe aanwezig is bij jou de ruis?

Wellicht zijn er nog andere verbeter punten in het systeem, een andere versterker zal waarschijnlijk net zoveel baat hierbij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
Hard en duidelijk aanwezig. Sample van 205 KB: https://www.dropbox.com/s/btlyhlra2jegfp9/ruiss.m4a (Klinkt in de sample nog best zacht btw).

De eerste ~10 seconden is de ruis gewoon, als de kabel is aangesloten maar zonder muziek. (RCA - tulp kabel). Vanaf ~20 seconden is de ruis bijna weg: dat is als ik de kabel eruit haal. Maar aan de kabel zelf lijkt het niet te liggen, een andere kabel geeft precies hetzelfde resultaat.

De source is trouwens op dit moment een iPhone 5, maar ruis is dus identiek bij het gebruik van de MP3 module.

[ Voor 4% gewijzigd door BastiaanCM op 21-07-2013 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste kistradioërs,

Zojuist heb ik een kistradio gebouwd uit volledig nieuwe onderdelen, maar de speakers kraken op nog geen 2/3e van het volume, in de lage tonen. Wat kan het probleem zijn en hoe kan ik het beste nagaan wat het probleem is?

Mijn verhaal is als volgt:
Het betreft een Sinuslive SL-F165 tweewegsysteem.van 100W RMS. Dit zijn lage inbouwspeakers met neodium magneet. Verder zijn de tweeters extern met scheidingsfilter. De kist is luchtdicht en bevat een modded TA2024 die ingeschakeld wordt op de ingebouwde Lion batterij of voeding die via een netvoedingconnector geladen/gevoed wordt. Nu hebben de speakers een half jaar in de schuur gelegen en ben ik niet de enige die erin werkt. Dus helaas kan ik niet uitsluiten dat er vuil/metaaldeeltjes aangetrokken zijn door de magneet. De bekabeling zit goed volgens mij. Wel is alles gesoldeerd (behalve daar waar schroefconnectors zitten) omdat ik geen schuifconnectors in alle maten en soorten heb.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 juli 2013 @ 11:30:
Beste kistradioërs,

Zojuist heb ik een kistradio gebouwd uit volledig nieuwe onderdelen, maar de speakers kraken op nog geen 2/3e van het volume, in de lage tonen. Wat kan het probleem zijn en hoe kan ik het beste nagaan wat het probleem is?

Mijn verhaal is als volgt:
Het betreft een Sinuslive SL-F165 tweewegsysteem.van 100W RMS. Dit zijn lage inbouwspeakers met neodium magneet. Verder zijn de tweeters extern met scheidingsfilter. De kist is luchtdicht en bevat een modded TA2024 die ingeschakeld wordt op de ingebouwde Lion batterij of voeding die via een netvoedingconnector geladen/gevoed wordt. Nu hebben de speakers een half jaar in de schuur gelegen en ben ik niet de enige die erin werkt. Dus helaas kan ik niet uitsluiten dat er vuil/metaaldeeltjes aangetrokken zijn door de magneet. De bekabeling zit goed volgens mij. Wel is alles gesoldeerd (behalve daar waar schroefconnectors zitten) omdat ik geen schuifconnectors in alle maten en soorten heb.

Alvast bedankt!
bass overpowerd ingangs signaal? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Verwijderd schreef op zondag 21 juli 2013 @ 11:30:
Beste kistradioërs,

verhaaltje over ruis

Alvast bedankt!
Kan het zijn dat hij door zijn lage profiel als snel aan zijn max uitslag komt?

@hieronder
Net gefixt voordat je de reactie plaatste :P

@hierboven
Dat zou ook kunnen. Daar had ik ook last van bij een cheap radiootje die ik gemaakt had waar een vriend een HTC Sensation XE met beats audio aan wil hangen. Zonder klinkt het bagger, maar met ook vanwege het overschrijden van de grenzen van de speakers

[ Voor 103% gewijzigd door lutkeveld op 21-07-2013 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Graag niet onnodig quoten van topics. Als je op een bovenstaande reactie reageert kan je het gewoon doen zonder te quoten. Desnoods doe je bijv. '@Henkies1'.

EDIT// lutkeveld snapt het ;).

[ Voor 9% gewijzigd door thijsco19 op 21-07-2013 11:39 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De speakergrenzen worden niet overschreden, zo hard is 't volume niet waarbij 't begint te kraken.
@MarvinWijnand: met basoverpowerd ingangssignaal bedoel je gewoon het uitgangssignaal van mijn Iphone/mp3? Dat is ook normaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
tenzij je een equalizer op je iphone 5 hebt zal je geluid wss niet basspowered zijn. En ik bedoelde de mechanische grenzen van een speaker, niet de electrische. Dat is niet bepaald afhankelijk van het volume. Er zijn zat speakers die de opdruk ''80 watt" krijgen. De magneet zal dat misschien wel aankunnen, maar de conus zal helemaal naar voren worden gedrukt met als mogelijk gevolg dat je spreekspoel plat kan worden geslagen.

[ Voor 3% gewijzigd door lutkeveld op 21-07-2013 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
BastiaanCM schreef op zondag 21 juli 2013 @ 11:10:
Hard en duidelijk aanwezig. Sample van 205 KB: https://www.dropbox.com/s/btlyhlra2jegfp9/ruiss.m4a (Klinkt in de sample nog best zacht btw).

De eerste ~10 seconden is de ruis gewoon, als de kabel is aangesloten maar zonder muziek. (RCA - tulp kabel). Vanaf ~20 seconden is de ruis bijna weg: dat is als ik de kabel eruit haal. Maar aan de kabel zelf lijkt het niet te liggen, een andere kabel geeft precies hetzelfde resultaat.

De source is trouwens op dit moment een iPhone 5, maar ruis is dus identiek bij het gebruik van de MP3 module.
Heb je een foto van je systeem?

De ruis is het hardste wanneer de signaalkabel dus op zowel de iPhone als versterker is aangesloten, niet wanneer de signaalkabel enkel op de versterker is aangesloten maar niet op de iPhone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
voor iedereen die het interessant vind,
ik ben mijn build log die ik een tijd geleden gestart heb maar weer eens aan het update,
het is een beetje een uit te kluiten gewassen kistradio hahah

freakk in "Geluidssysteem Build - Rockford Fosgate/Pioneer/Hifonics"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:24
Nog ff een kort filmpje van m'n oude boombox.
Stond een lange tijd op m'n werk, toch maar eens naar huis genomen & woofers van de bose acoustimass 7 in de zijkant gepropt.

... geeft echt een super vol laag geluid met echt een krankzinnig volume! (video met half volume)
Gebruik hem op de boot, maar het geeft echt even veel en vol geluid als een goede boot tijdens Qday! ... Ben zelf erg verbaasd.

(volume gaat tot max op de versterker zonder enige vervorming).

[ Voor 6% gewijzigd door Whiskey48 op 21-07-2013 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
afgelopen keer viel me op dat er minder laag uit mn kratje kwam dan ik me kon herinneren, wat bleek bij de jaarlijkse check, de condensatoren waren los geschoten!

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2pzlhfa.jpg

gelijk amar even noppenschuim geplaatst en tadaa wereld van verschil! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sybeandringa
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-05-2023
Ik heb een kratradio met twee 8 watt speakers aangesloten op een ta2024. Nu wil ik er ook een subwoofer bij. Als ik dan deze manier toepas: http://www.accusafe.nl/faq/#hoepasikeensubwoofertoe , kan ik dan bijvoorbeeld een goedkoop subwoofertje als de visaton subwoofer w-serie w130 kopen (http://www.conrad.nl/ce/n...woofer-W-serie-W-130-S-4-) en zo ja, moet ik dan een 8 ohm of 4 ohm kopen?

Bedankt,
Sybe Andringa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ja, het beste neem je dan een 4 ohm subwoofer. Het enigste wat eigenlijk nog ontbreekt op dat schema is een filter zodat er enkel lage tonen naar je subwoofer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
sybeandringa schreef op zondag 21 juli 2013 @ 18:47:
Ik heb een kratradio met twee 8 watt speakers aangesloten op een ta2024. Nu wil ik er ook een subwoofer bij. Als ik dan deze manier toepas: http://www.accusafe.nl/faq/#hoepasikeensubwoofertoe , kan ik dan bijvoorbeeld een goedkoop subwoofertje als de visaton subwoofer w-serie w130 kopen (http://www.conrad.nl/ce/n...woofer-W-serie-W-130-S-4-) en zo ja, moet ik dan een 8 ohm of 4 ohm kopen?

Bedankt,
Sybe Andringa
inderdaad de 4ohm versie. maar de w130 doet het best netjes in 10 liter met een poortje getuned op 50hz! dus bijvoorbeeld een diameter van 5cm en een lengte van 19,84cm :D

afhankelijk van je anders speakers zou ik een highpass op 20hz er voor zetten en een lowpass tussen de 200 en 300hz ish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-10 21:25
Ik wilde vanmiddag mijn MP3 module inbouwen. Nou, zo gezegd zo gedaan, alle draadjes aangesloten en eerst maar is proberen. Hij ging aan gelukkig maar er komt geen muziek uit. De Radio doet het niet, De USB niet en de bluetooth doet niks. Ik de draadjes controleren die van de TA2024 naar de module gaan maar die zitten eigenlijk allemaal goed. Iemand enig idee wat ik verkeerd heb gedaan?

EDIT: ik heb wel dun speakerdraad gebruikt om te solderen. Kan dit kwaad? lijkt me niet toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Pindakaas op 21-07-2013 20:42 ]

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sybeandringa
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-05-2023
nelsch schreef op zondag 21 juli 2013 @ 20:10:
[...]

inderdaad de 4ohm versie. maar de w130 doet het best netjes in 10 liter met een poortje getuned op 50hz! dus bijvoorbeeld een diameter van 5cm en een lengte van 19,84cm :D

afhankelijk van je anders speakers zou ik een highpass op 20hz er voor zetten en een lowpass tussen de 200 en 300hz ish
Bedankt voor de reacties! Kan iemand mij misschien een uitleg (of een link naar een website met een uitleg) geven over hoe je filters moet toepassen in een kistradio met ta2024 versterker? Want dat deel begrijp ik niet helemaal :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
deze 2 lijken me al bijzonder handig:
theorie

tabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Weet iemand of/hoe je de pam8403 3w 5v versterker kan modden?

En ik wil schakelen tussen bluetooth en 3.5mm jack. Kan dat door het rechter en linker kanaal aan een dpdt aan te sluiten en de ground gezamelijk doortrekken naar de ta2024? Zo dus:
http://farm4.staticflickr...39310662_19d20023e2_n.jpg

Antwoord net gevonden in deel 12 :o

[ Voor 88% gewijzigd door lutkeveld op 22-07-2013 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
lutkeveld schreef op zondag 21 juli 2013 @ 22:49:
Weet iemand of/hoe je de pam8403 3w 5v versterker kan modden?
Heb even voor je gekeken en in de datasheet van de pam staat dat er 2 weerstanden bij de ingangen zitten maar niet wat de waarde is. Waar je dan naar kan kijken is het printbaantje waar de aansluiting links en rechts heen gaan. zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_146300_1.jpg

Hier gaan de Lin en Rin naar SMD weerstanden met 103 erop. Kijk dan in deze lijst en je ziet dat ze 10K ohm zijn. Die 10K is bij TA2020 zelfs 20K. Die 10K wil je verlagen naar 3, 4 of 5K waardoor je ingangsweerstand dus minder is. Door er een weerstand "overheen" te solderen is dit te doen. Om te berekenen welke je nodig hebt kan je hier kijken wat de uiteindelijke weerstand wordt. voor weerstand 1 vul je dus 10000 in en weerstand 2 is bijvoorbeeld ook 10K dan hou je 5K over. Ik heb gister zo een TA2020 verlaagt van 20K naar 4K was voor mij ook even zoeken want het was een exotisch chinees bordje met een TA2020.

Ik heb een nieuwe acculader nodig. Gister avond even goed aan het meten geweest, maar kwam tot de ontdekking dat hij nu dus boven de 13,8v gaat laden :? Me multimeter gaf gister 13,9v aan... toen dus maar de lader uitgezet. Op de lader staat: charger 13,8V 1,2A.

Maar goed ik ben dus opzoek naar een redelijke lader voor mijn 20A gel accu. Iemand een idee welke ik het beste kan kopen?

[ Voor 65% gewijzigd door boppos op 22-07-2013 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dankje voor de uitleg,

Ik gebruik voor mijn accu's deze lader. Doet z'n werk en kost geen drol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
lutkeveld schreef op maandag 22 juli 2013 @ 14:33:
Dankje voor de uitleg,

Ik gebruik voor mijn accu's deze lader. Doet z'n werk en kost geen drol
hahahaha _O- dat is precies de gene die er nu in zit _/-\o_ was dus een goede keuze toen alleen nu doet hij het niet meer. :'(

Heb dus maar de zelfde weer besteld hoop dat ik hem over 3 weken heb want dan heb ik hem nodig. Heb ook deze nog besteld:
http://www.ebay.nl/itm/Se...rgers&hash=item1c31870138

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
boppos schreef op maandag 22 juli 2013 @ 14:43:
[...]

hahahaha _O- dat is precies de gene die er nu in zit _/-\o_ was dus een goede keuze toen alleen nu doet hij het niet meer. :'(

Heb dus maar de zelfde weer besteld hoop dat ik hem over 3 weken heb want dan heb ik hem nodig. Heb ook deze nog besteld:
Haha, nou bij mij heeft hij al een jaar lang keurig mijn accu's opgeladen. En bij mij maakt het niet echt uit of hij dat helemaal correct doet of niet, ik kan ze toch gratis ophalen bij een beveiligingsbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
wesleytjuh schreef op zondag 21 juli 2013 @ 12:04:
[...]

Heb je een foto van je systeem?

De ruis is het hardste wanneer de signaalkabel dus op zowel de iPhone als versterker is aangesloten, niet wanneer de signaalkabel enkel op de versterker is aangesloten maar niet op de iPhone?
Gisteren naar het strand geweest en dan is het toch wel te doen. Maar de ruis komt voor als er zegmaar een kabel aangesloten word op de versterker. En dan is het helemaal hard als je een device in plugt zonder muziek.

Nou is dat denk ik bij android apparaten nog erger ? Bij de iPhone heb ik sowieso veel minder last van plopjes bij het inpluggen van de kabel.

Maar goed het is dus toch wel te doen buiten, binnen klinkt het allemaal alleen wat hard. Ik heb er op zich wel vrede mee zo :)
boppos schreef op maandag 22 juli 2013 @ 14:43:
[...]

Moedig ! Ik bestel veel uit Hong Kong. Heel veel 8)7 maar stroom adapters die haal ik toch maar uit Nederland. Stekkers uit HK vertrouw ik toch niet helemaal. En dat lijkt me toch wel terecht als je ziet hoe die dingen soms gebouwd zijn. (Ff geen bron bij de hand)

[ Voor 31% gewijzigd door BastiaanCM op 22-07-2013 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Als je er evenveel voor zou betalen als je in nederland zou doen zal je wss geen bagger krijgen. Voor 5 euro kan je evenveel kwaliteit verwachten als je in nederland voor die prijs zou krijgen: niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
BastiaanCM schreef op maandag 22 juli 2013 @ 15:54:
[...]
Moedig ! Ik bestel veel uit Hong Kong. Heel veel 8)7 maar stroom adapters die haal ik toch maar uit Nederland. Stekkers uit HK vertrouw ik toch niet helemaal. En dat lijkt me toch wel terecht als je ziet hoe die dingen soms gebouwd zijn. (Ff geen bron bij de hand)
Ik weet het maar heb al zo verschrikkelijk veel uit china gehaald dat het huis uit elkaar valt als je alles weg zou denken... er komen 3 pakjes per week gemiddeld van kleding tot elektronica.

Van de ca. 50 a 75 opladers/omvormers/adapters/ect is er pas 1 geweest die bij het eerste gebruik sneuvelde (de brand zekering die erin zat brandde door). Toch heb ik voor mijn li-ion accu's een betere oplader gekocht aangezien dat nog al spannend kan zijn 8) . Een website die relatief goede Chinese elektronica levert is Fasttech.com dus als je nog wat zoekt....

[ Voor 3% gewijzigd door boppos op 22-07-2013 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
De pam8403 gemod:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7383/9342451239_6cc2922da5.jpg

Met een beetje stemverheffing kan je elkaar nog goed verstaan. Over een weekje samen in een mdf kubus gooien met een usb battery pack voor mee op vakantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-07-2024
Hallo mede Tweakers/bouwers,

Ik kreeg de behoefte aan een leuke radio die ik overal kan gebruiken, buitenshuis, op feestjes, in het park, op het strand, noem maar op. Ik vind die kleine portable bluetooth speakertjes maar niks en ging daarom opzoek iets groters. Toen kwam ik uit bij een aantel boomboxen van TDK, misschien zijn sommigen van jullie er mee bekend, denk aan de Wireless Boombox.

Het enigste probleem met dit product is dat ze nogal prijzig zijn, dit deed mij denken: Ik maak er zelf één. Na wat research naar benodigdheden zoals als speakers, versterkers, accu's en de behuizing kwam ik erachter dat het makkelijker gezegd is als gedaan. Daardoor zijn er bij mij wat vragen naar boven gekomen.

In heb mij laten inspireren door de bovengenoemde boombox van TDK en het werk van het duitse bedrijf Soundpauli. Zoals ik het nu in mijn hoofd heb wil ik de soortgelijke componenten als in de TDK boombox stoppen in een vintage jasje zoals de mannen van Soundpauli dat doen. Dit betekent:
-Twee tweeters met woofers (13-16cm)
-Een kleine subwoofer (tot 13-15cm) om enigszins bass te creëren.
-Lithium-ion accu
-Houten behuizing met luxe uitstraling (geen MDF).
-Versterker
-Budget Max. €175 maar goedkoper is natuurlijk altijd beter.

Ik heb nu al aardig wat uren gestoken in research en het opdoen van ideeën en ik zie door de bomen het bos niet meer, daarom deze post. Ik heb de volgende vragen:
  • Speakers: Welke woofers en tweeters kan ik het beste pakken, in welke richting moet ik denken? Of ben ik beter af met fullrange 3-weg speakers die je vaak in auto's ziet, in het geval van mijn auto gebruik ik een composet van Rockford Fosgate en voldoet mij erg goed.
  • Subwoofer: Het zelfde als voor de speakers, wat is een degelijk compact en goedkoop subwoofertje?
  • Versterker: Hierbij heb ik wat onduidelijkheid met betreft tot de subwoofer, ik heb in de beginpost gelezen over het gebruik van twee versterkers (bv de TA2024). Maar kan ik niet veel gemakkelijker zoiets pakken: klik
Groeten,

Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
RobertCivic schreef op maandag 22 juli 2013 @ 19:53:
Hallo mede Tweakers/bouwers,

Ik kreeg de behoefte aan een leuke radio die ik overal kan gebruiken, buitenshuis, op feestjes, in het park, op het strand, noem maar op. Ik vind die kleine portable bluetooth speakertjes maar niks en ging daarom opzoek iets groters. Toen kwam ik uit bij een aantel boomboxen van TDK, misschien zijn sommigen van jullie er mee bekend, denk aan de Wireless Boombox.
Ik weet niet naar wat voor een feestjes je gaat, maar voor de meeste zal een tdk achtige boombox niet toereikend zijn
-Twee tweeters met woofers (13-16cm)
-Een kleine subwoofer (tot 13-15cm) om enigszins bass te creëren.
Waarom de woofers groter dan sub? Qua uitstraling zal een trapsgewijze speaker array mooier staan imo. Dus 16-10-2,5 (sub, mid, tweeter)
-Lithium-ion accu
Gewoon zo'n blauwe pack van ebay zal wel volstaan, eventueel met een condensator er tussen.
-Houten behuizing met luxe uitstraling (geen MDF).
Zebranohout O+ Wat je ook neemt, (laat het in) verstek zagen. Dat ziet er zo veel luxer uit.
-Versterker
Dan heb je kortweg twee opties (ta2024 en ta2020)
Speakers: Welke woofers en tweeters kan ik het beste pakken, in welke richting moet ik denken? Of ben ik beter af met fullrange 3-weg speakers die je vaak in auto's ziet, in het geval van mijn auto gebruik ik een composet van Rockford Fosgate en voldoet mij erg goed.
Als ik jou was zou ik een stel mooie 2/3-weg boekenplank speakers halen. Dan heb je de speakers met een op maat gemaakt filter.
Versterker: Hierbij heb ik wat onduidelijkheid met betreft tot de subwoofer, ik heb in de beginpost gelezen over het gebruik van twee versterkers (bv de TA2024). Maar kan ik niet veel gemakkelijker zoiets pakken: klik
Die tda2030a had ik ook besteld en kwam voor een verrassing te staan: hij werkt op AC stroom. Gaat dus niet werken met je accu (DC). Als ik jou was zou ik de ta2020 nemen icm mijn bovenstaande voorstel. Dan heb je maar 1 versterker nodig, wat wel handig is als je van een li-ion stroom trekt. Ten eerste hebben die niet zo'n hoge capaciteit en ten tweede zou er anders een flinke elco tussen mogen omdat hij standaard niet genoeg ampere kan leveren. Ook heb je geen gekloot met filters, die heeft de fabrikant immers al voor je berekend. De ta2020 lijkt mij verstandig om genoeg prik te leveren, de meeste boekenplankspeakers hebben niet een al te hoog rendement.
Groeten,

Robert
Ik hoop dat dit je helpt,

Groet Jesse ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

@ Robert

Qua speakers zou ik overwegen hoeveel moeite je erin wilt gaan steken :)

Als je met losse HiFi componenten gaat spelen moet je goed afgestemde behuizingen creëren. Daarnaast moet je met filters aan de slag om een speaker knap te laten klinken. Je kan op zoek gaan op hifi fora's naar zelfbouwprojecten die in de buurt van jou smaak komen (wel leuke fora dit). Bijvoorbeeld deze build. Dan heb je al gauw de juiste behuizing/filter/componenten wat je zo na kunt gaan bouwen, even contacten en je bent wellicht zo klaar.

Beetje goedkoop setje (2x speakers fullrange/1x sub/2x filter/wol) begint vanaf +- €100 en dan moet je denken aan Visaton speakers (Monacor/tangband en Fountek schijnt ook goed te zijn heb ik begrepen). Is veel over te vinden.

Autospeakers 3weg hebben al redelijk laag en is zeer makkelijk in een behuizing te plaatsen. Je hoeft niet zeer rekening te houden met volumes en je kan voor €60 al een knappe set speakers komen. Is kant en klaar en komt verder geen filterwerk aan te pas.

Wat je ook kan doen is een goede pc-speaker systeem kopen (2de hands maybe?) en die wegwerken in een kist. Komt ook al redelijk geluid uit.

Nog een goeie tip: in de buitenlucht zal muziek nooit luid zijn :)

Ikzelf ben aan de slag gegaan op basis van iemand anders zijn berekeningen. Heb een shop benaderd en die gaf mij tips voor een draagbaar geheel met berekeningen en componenten. Hierbij ga ik 2x Visaton FR10 gebruiken en een 20cm sub. In zelf heb €100 uitgegeven aan filter componenten, 2 speakers, wol en subwoofer. Dan is het nog de gok of het goed gaat klinken. Verder schat ik +- 100euro aan accu, 2 versterkers, houtwerk, electronica, acculader, voeding, rommel en nog andere kleine dingen. Moet nog een kast uittekenen, maar ik schat dat het 50breed x 30hoog x 25diep wordt

[ Voor 26% gewijzigd door AOC op 22-07-2013 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Net dit gevonden. Li-po ipv li-ion. Zal het nog verschil maken of zou deze ook gewoon maar 1/3 v/d opgegeven capaciteit hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Je kan je beter afvragen of dit wel LiPo's zijn? En of de Li-Ion wel Li-ion's zijn.
Is allemaal niet betrouwbaar dus zou het ook niet nemen ;).

Was even in de war, zijn inderdaad wel LiPo's.

[ Voor 16% gewijzigd door thijsco19 op 23-07-2013 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Een google op 'dc-168 battery' levert webshops op die hem adverteren als li-ion. Toch maar niet doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dat zijn li-poly cellen. Li-ion vind je eigenlijk enkel maar in cilindrische cellen(net als AA batterijen) waar je lipoly cellen vooral vindt als platte "in folie gewikkelde" cellen. Is gewoon li-poly dus. Maakt elkaar overigens ook niet zo heel veel uit. Li-poly is over het algemeen wat sneller te laden en ontladen, maar dat ligt ook helemaal aan de kwaliteit van de cel. Verder zou je kunnen zeggen dat li-poly iets gevaarlijker kan zijn in de verkeerde handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mensen,

ik ben ook van plan om een kistradio te maken en toevallig kwam ik dit filmpje tegen op youtube YouTube: How to make a portable speaker system-
Ik wil namelijk het liefst iets van een subwoofer in mijn kist en daarom vond ik dit wel een goed oplossing alleen zou ik dan de speakers vervangen voor betere speakers en inplaats van batterijen een Li-ion 6800 mAh battery pack.

zou dit werken en hoelang kan je er dan ongeveer mee kunnen doen (aantal uren)?

of zou het handiger zijn als ik gewoon een TA2024 modded neem met de Li-ion 6800mAh accu en goede speakers?

Alvast bedankt,
Gino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
PC-speakers hebben geen goede reden om zuinig te zijn en zijn het daarom ook vaak niet. Het lijkt mij dat je voor een makkelijke oplossing wil gaan, dat zou een lepai lp-838 icm een li-ion zijn. Geen gesoldeer, je moet alleen zelf een behuizing maken

Edit;
Heb trouwens een probleempje met de lp-838, mijn mobiel flipt hem als ik hem aansluit. Zowel via 3.5mm als rca. Iemand een verklaring/oplossing?

[ Voor 23% gewijzigd door lutkeveld op 23-07-2013 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertR
Bedankt voor de reacties, nu ben ik enigszins in de goede richting!
lutkeveld:
Ik weet niet naar wat voor een feestjes je gaat, maar voor de meeste zal een tdk achtige boombox niet toereikend zijn
Misschien heb ik het iets verkeerd verwoord, ik bedoel bijvoorbeeld even met een groepje mensen in de tuin of iets dergelijks met een leuk muziekje op de achtergrond.
lutkeveld:
Waarom de woofers groter dan sub? Qua uitstraling zal een trapsgewijze speaker array mooier staan imo. Dus 16-10-2,5 (sub, mid, tweeter)
Als ik jou was zou ik een stel mooie 2/3-weg boekenplank speakers halen. Dan heb je de speakers met een op maat gemaakt filter.
Ik had het zo bedacht omdat ik het geheel niet al te groot wil hebben zowel, om de breedte te beperken wou ik daarom (net als bij de TDK boombox) de subwoofer achterin, de andere kant op plaatsen. Een kleine subwoofer leek mij beter omdat ik dan een minder grote klankkast hoef te maken. Maar ik sta natuurlijk open voor suggesties en tips, denk je dat twee 10cm mid woofers genoeg zijn?
lutkeveld:
Zebranohout O+ Wat je ook neemt, (laat het in) verstek zagen. Dat ziet er zo veel luxer uit.
Zebranohout heb ik ook gezien, heb even in mijn omgeving rondgekeken en het is lastig te krijgen. Ik heb een aantal alternatieve op het oog en zal dit nog even afwegen.
lutkeveld:
Die tda2030a had ik ook besteld en kwam voor een verrassing te staan: hij werkt op AC stroom. Gaat dus niet werken met je accu (DC). Als ik jou was zou ik de ta2020 nemen icm mijn bovenstaande voorstel. Dan heb je maar 1 versterker nodig, wat wel handig is als je van een li-ion stroom trekt. Ten eerste hebben die niet zo'n hoge capaciteit en ten tweede zou er anders een flinke elco tussen mogen omdat hij standaard niet genoeg ampere kan leveren. Ook heb je geen gekloot met filters, die heeft de fabrikant immers al voor je berekend. De ta2020 lijkt mij verstandig om genoeg prik te leveren, de meeste boekenplankspeakers hebben niet een al te hoog rendement.
Daar heb je een goed punt, ik had dat over het hoofd gelezen. TA2020 it is! Maar hoe sluit ik daar een setje boekenplank speakers op aan (2x woofer + 2x tweeter) en een subwoofer op aan als hij maar twee uitgangen heeft?
Dark0z:
Qua speakers zou ik overwegen hoeveel moeite je erin wilt gaan steken :)Als je met losse HiFi componenten gaat spelen moet je goed afgestemde behuizingen creëren. Daarnaast moet je met filters aan de slag om een speaker knap te laten klinken.
Ja, daarom neem ik het advies van Jesse hierboven aan en ga opzoek naar een setje boekenplankspeakers.
Dark0z:
Je kan op zoek gaan op hifi fora's naar zelfbouwprojecten die in de buurt van jou smaak komen (wel leuke fora dit). Bijvoorbeeld deze build. Dan heb je al gauw de juiste behuizing/filter/componenten wat je zo na kunt gaan bouwen, even contacten en je bent wellicht zo klaar.
De build die je daar aanwijst is inderdaad goed naar mijn smaak, eenvoud maakt het mooi. Ik even contacten maar er ging iets mis met het maken van een account op de site. Ik vroeg mij af, hij heeft een 6 inch passive radiator achterin de behuizing geplaatst, is dit een subwoofer of hoe werkt dit? Zo ja, dan is dit precies wat ik wil maken.

Bedankt allemaal!

Nu zie ik het zo voor me:
  • Speakers:
    -Voorzijde: Twee boekenplankspeakers (woofer/tweeter) ontleden
    -Achterzijde: Kleine subwoofer
    Iemand ideeen over welke speakers en subwoofer geschikt zijn, misschien iets op internet te koop gezien?
  • Versteker:
    1x TA2020, het is mij nog steeds onduidelijk hoe ik hier twee boekenplankspeakers en een subwoofer op aansluit? Daarbij vraag ik mij af of ik met dit type versterker naast het volume ook de Bass en Treble met een draaiknop (potmeter) kan aanpassen?
  • Behuizing:
    Houtsoort nog onbekend, maar dit komt wel goed. Ander alternatief is een oude radio of speaker pakken en deze leegmaken, verstevigen en zelf de binnenkant bouwen.
  • Accu: Ebay li-ion accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
beter haal je goede speakers ipv normale speakers met subwoofer. Met subwoofer zal je de behuizing moeten splitten om interferentie te voorkomen. Imo is het ook 'cleaner' om de achterkant leeg te laten. De standaard ta2020 heeft alleen volume control, de Lepai LP-2020A+ is ongeveer dubbel zo duur (maar alsnog redelijk goedkoop) maar heeft wel bass en treble control. Aansluiten gaat via een filter, die stuurt je juiste signalen naar je woofers en de juiste signalen naar de tweeters. Een filter met woofer en tweeter kan dus aan 1 kanaal. Als je de ta2020 vol wilt benutten zul je wel een condensator tussen je li-ion pack en de versterker moeten zetten om stroompieken op te vangen. Meer info over condensatoren staat in de startpost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik zou ook de sub weglaten. Een kleine subwoofer voegt niks toe en maakt de elektonica een stuk ingewikkelder.

Boekenplankspeakers gebruiken is een slim idee! Daar zit ook gelijk een filter in. De inhoud van de kast moet hetzelfde zijn als de totale inhoud van de boekenplankspeakers samen. De (basreflex) poorten kan je overzetten.
RobertCivic schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 16:12:
Ik vroeg mij af, hij heeft een 6 inch passive radiator achterin de behuizing geplaatst, is dit een subwoofer of hoe werkt dit? Zo ja, dan is dit precies wat ik wil maken.
Een passieve radiator doet hetzelfde als een basreflex poort: hij zorgt ervoor dat je meer/diepere bas krijgt. Hij neemt minder ruimte in dan een poort, maar is duurder.

[ Voor 55% gewijzigd door TBTL op 23-07-2013 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaked
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:03

Freaked

..

Na lang lurken in dit topic heb ik ook mijn kistradio gebouwd met de volgende onderdelen:En dan nog allemaal klein dingetjes zoals schakelaars, ledjes, push-knop, jackplug, zekeringhouders, dempingswol etc.

Dit is de eerste keer dat ik iets ging bouwen met hout, dus ik heb ook maar gelijk een bovenfrees aangeschaft waarmee ik netjes de gaten voor de boxen kon uitfrezen en mooie kanten kon maken.. Ik heb overigens 28mm dik grenenhout gehaald bij de praxis (235cm * 30cm)..

Beetje passen en meten:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2lc0d9x.jpg

Die avond was er een dijkfeestje, dus alleen ervoor gezorgd dat hij kon afspelen vanaf de accu en dat ging goed!
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/i6fe49.jpg

Die week daarna was er weer een feestje.. Dus snel nog even opschuren en vernis erop. (voor het lakken)
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/11javqs.jpg

Net na het lakken
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/k4w8le.jpg

Demping erin
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/rhoaqo.jpg

Alles een beetje frommelen
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/1zo7qki.jpg

Achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/1z3qdua.jpg

Voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2nk2kgx.jpg

En gelijk weer mee naar het volgende feestje (begin v/d avond)
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/143hkcg.jpg

Let niet op het zwarte vlekje op iedere foto.. *grmbl* iPhone..

Ik had alleen stiekem wel verwacht dat het mooier zou klinken.. vooral de lage tonen.. Ik ben nog bezig geweest in WinISD, alleen was ik daar snel klaar mee omdat ik de benodigde specificaties van mijn driver niet kon vinden..

..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ziet er strak uit! :)

Ook zonder specificaties kan je een poort toevoegen, afstemmen op 50Hz is een veilige keuze. Kies de diameter niet te klein, dat gaat ruisen. Nu je een bovenfrees hebt kan je het uiteinde van de poort ook mooi afronden, dat scheelt ook weer in poortruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ziet er strak uit dat grenen! Wel zwaar lijkt mij of valt dat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:29
Ziet er strak uit dat hout!

Zou alleen wel grilles over de speakers plaatsen. 1x een scherpe tak ofzo erin terwijl je er mee loopt, en je luidsprekers zijn naar de mallemoeren.

En ik zou zelf de knoppen/hardware aan de achterkant verzonken hebben. Als hij nu op de achterkant valt dan raakt dat beschadigd. Of als je hem in de kofferbak zet, en er schuift iets zwaars tegen aan ;)

En met betrekking tot de lage tonen, misschien dat het aan je bron ligt? Even proberen met wat anders, en dan misschien je versterker modden (ingangsweerstand) zodat hij er misschien meer bass uitpompt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een kratbox gemaakt. goed gelukt vind ik zelf.
Alleen er zit een lichte ruis in. Komt dit gewoon door de 'storing' van de voeding en accu? Of toch iets verkeerd aangesloten?

Set up:
Accusafe v3.5
TA2024
Pioneer 2-weg luidspreker 210W
Verder nog wat standaard grij van accusafe.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 20:39:
ik heb een kratbox gemaakt. goed gelukt vind ik zelf.
Alleen er zit een lichte ruis in. Komt dit gewoon door de 'storing' van de voeding en accu? Of toch iets verkeerd aangesloten?

Set up:
Accusafe v3.5
TA2024
Pioneer 2-weg luidspreker 210W
Verder nog wat standaard grij van accusafe.nl
Te lange/dunne kabels getrokken naar de input v/d ta2024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Je signaal kabels kunnen inderdaad te lang zijn en langs wat kabels lopen die storing kunnen veroorzaken (voedingskabels). Te dun kunnen de signaalkabels eigenlijk niet zijn, loopt amper stroom doorheen. Ook dient je jackplug kabels als antenne wanneer deze wel is aangesloten op de 3.5mm socket,maar niet op een geluidsbron, dit is vaak de grootste veroorzaker, gewoon eruit halen dus wanneer je hem niet gebruikt. Verder, heb je de standaard 12V 2A voeding? Deze genereert inderdaad een lichte ruis wanneer de voeding in gebruik is, zou niet meer dan een lichte ruis mogen zijn die hoorbaar is wanneer er verder niks aan staat(tv/radio).

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 23-07-2013 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertR
lutkeveld schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 16:35:
Beter haal je goede speakers ipv normale speakers met subwoofer. Met subwoofer zal je de behuizing moeten splitten om interferentie te voorkomen. Imo is het ook 'cleaner' om de achterkant leeg te laten. De standaard ta2020 heeft alleen volume control, de Lepai LP-2020A+ is ongeveer dubbel zo duur (maar alsnog redelijk goedkoop) maar heeft wel bass en treble control.
Als je de ta2020 vol wilt benutten zul je wel een condensator tussen je li-ion pack en de versterker moeten zetten om stroompieken op te vangen. Meer info over condensatoren staat in de startpost
Bedankt voor je feedback! De subwoofer weglaten zal inderdaad de behuizing makkelijker maken, maar ik ben niet vies van wat extra werk. Mijn idee voor het toevoegen van een kleine subwoofer is om toch nog wat bass/lage tonen te kunnen weergeven. In mijn beleving is dit vrij miniem zonder een subwoofer, ook al is het een kleintje. Ik ben niet opzoek naar een resultaat dat alleen maar dreunt en waar de lage tonen overheersen, in tegendeel, ik ben opzoek naar een resultaat dat een mooi vol geluid (van laag tot hoog) kan geven. Als ik dit met slechts een setje boekenplankspeakers of iets anders kan bereiken is dat natuurlijk geweldig, wat is bijvoorbeeld een goed setje wat voldoet aan het beoogde resultaat zoals hierboven beschreven?
TBTL schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 16:53:
Ik zou ook de sub weglaten. Een kleine subwoofer voegt niks toe en maakt de elektonica een stuk ingewikkelder.

Boekenplankspeakers gebruiken is een slim idee! Daar zit ook gelijk een filter in. De inhoud van de kast moet hetzelfde zijn als de totale inhoud van de boekenplankspeakers samen. De (basreflex) poorten kan je overzetten.

Een passieve radiator doet hetzelfde als een basreflex poort: hij zorgt ervoor dat je meer/diepere bas krijgt. Hij neemt minder ruimte in dan een poort, maar is duurder.
Bedankt voor je reactie! Zoals ik hierboven ook al zeg wil ik gewoon een mooi vol geluid van laag tot hoog, als ik dit kan bereiken zonder subwoofer is dat natuurlijk ideaal, ik had alleen in mijn hoofd dat ik een (kleine 13-16cm) subwoofer nodig zou hebben hiervoor.

Wat betreft de boekenplankspeakers, ideeën, ook hier is zoveel voor te krijgen, waar kan ik het beste op letten?

Ah ok, dus geen subwoofer maar gewoon een andere methode om de speakers (in mijn geval boekenplankspeakers) optimaal te benutten. Zou ik zoiets ook kunnen gebruiken of ben ik beter af met een basreflex poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
RobertCivic schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 21:44:
Wat betreft de boekenplankspeakers, ideeën, ook hier is zoveel voor te krijgen, waar kan ik het beste op letten?
Dat ze goed klinken :P Speakers koop je, net als kleren, nooit zonder ze eerst uitgeprobeerd te hebben. Verder wil je minimaal een 5" woofer, anders krijg je geen bas.
RobertCivic schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 21:44:
Ah ok, dus geen subwoofer maar gewoon een andere methode om de speakers (in mijn geval boekenplankspeakers) optimaal te benutten. Zou ik zoiets ook kunnen gebruiken of ben ik beter af met een basreflex poort?
Bedoel je een passieve radiator? Die werkt net ietsje minder goed dan een goed gedimensioneerde poort, hij heeft iets meer verliezen. Hij wordt eigenlijk alleen gebruikt wanneer een geschikte poort simpelweg te groot wordt om in de kast te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Op markplaats staan ook altijd wel leuke hifi speakers voor weinig (Mourdant Short, MB Quart, KEF, Focal, Klipsch om er maar een aantal te noemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mensen,

Als ik een Lepai 838 versterker (12v2a) neem met een li-ion 6800mah accu en ongeveer 40 watt speakers hoelang zou ik hiermee kunnen doen?
Speciale berekening voor?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Op normaal volume met alle speakers aangesloten een uur of 5. Ware capaciteit (3000mah) delen door het normale gebruik 600-700mah = 5 uur.

[ Voor 53% gewijzigd door lutkeveld op 24-07-2013 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
lutkeveld schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 08:44:
[...]
Op normaal volume met alle speakers aangesloten een uur of 5. Ware capaciteit (3000mah) delen door het normale gebruik 600-700mah = 5 uur.
Ik weet niet hoe goed die lepai is maar ik heb er ook ooit 1 gehad en die blauwe li-ions werken niet goed op hoog volume. De li-ions schieten dan in de beveiliging. Bij mijn TA2020 mk2 bordje gebeurd dit ook en zelfs bij mijn TA2024 maar dan moeten de accu's onder de 70% vol zijn. Die blauwe li-ions zijn gemaakt voor 300-700mA aan stroom. Een TA2024 trekt wel iets meer op volledig volume. Bij 1,5A gaan die blauwe dingen allemaal moeilijk doen. Daarnaast is een "6800" in werkelijkheid 2000mAh bij die dingen kan je uitgaan van het gewicht in gram x ca. 8 is het aantal mAh.... weet ik uit ervaring na 5 blauwe versleten te hebben.
Bij de zwarte is het ook maar de vraag welke ze naar je toe sturen. Ik heb een 9800mAh welke in werkelijkheid ca. 5000mAh is hier ben ik wel tevreden over aangezien deze pas bij 2,5A a 3A in de beveiliging schiet. Had ook een andere zwarte 6800mAh van buyincoins maar die was echt nog slechter dan de blauwe 6800mAh. dus daar heb ik een partial refund van gehad.

Ik heb ook hele grote condensatoren gehad waarbij ze allemaal (behalve die grote zwarte) in de beveiliging schieten als ik ze aansluit. Zo'n grote condensator vraagt direct een grote stroom (dus veel A).

[ Voor 7% gewijzigd door boppos op 24-07-2013 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-10 20:09

John Doos

ClaudZaque

Goedemiddag mede tweakers,

Na een jaar trouwe dienst op 30jaar oude speakers hebben de 2 het begeven.
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/359mvk1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/afemxd.jpg
Ben nu dus opzoek naar 2/3weg speakers die de gaten letterlijk en figuurlijk opvullen.

Het liefst een speaker van 1 geheel, en natuurlijk het liefst niet al te duur.
Weet een van jullie iets wat goed op een ta2024 gaat (unmodded nu) en een 12v 7.2aH niet te snel leegtrekt?

Alvast bedankt!

Het gat wat moet worden opgevuld is: 32x20cm
PS1: inbouw ruimte is ongeveer hoogte 36cm BIJ breedte 24cm (diep ong. 14cm)
PS2: De voorkeur geniet, een met mesh afgeschermde speaker.
PS3: deadline is 10augustus, want dan gaat de vriendengroep naar een huisje in Tsjechie!

[ Voor 58% gewijzigd door John Doos op 24-07-2013 20:05 . Reden: details :3 ]

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

John Doos schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 15:49:
Goedemiddag mede tweakers,

Na een jaar trouwe dienst op 30jaar oude speakers hebben de 2 het begeven.
[afbeelding]

[afbeelding]
Ben nu dus opzoek naar 2/3weg speakers die de gaten letterlijk en figuurlijk opvullen.http://gathering.tweakers.net/forum/update_message/40606205/119

Het liefst een speaker van 1 geheel, en natuurlijk het liefst niet al te duur.
Weet een van jullie iets wat goed op een ta2024 gaat (unmodded nu) en een 12v 7.2aH niet te snel leegtrekt?

Alvast bedankt!

Het gat wat moet worden opgevuld is: 32x20cm
PS1: inbouw ruimte is ongeveer hoogte 36cm BIJ breedte 24cm (diep ong. 14cm)
PS2: De voorkeur geniet, een met mesh afgeschermde speaker.
PS3: deadline is 10augustus, want dan gaat de vriendengroep naar een huisje in Tsjechie!
je kunt toch prima de kapotte speakers vervangen door de zelfde diameter speakers en die weer in het 'frame' waar de kapotte speaker in zit schroeven?, of ben ik nou gek :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
niet weer onnnodig gaan quoten :X

Klopt ook, maar lijkt mij dat zijn vraag is welke speakers aan zijn eisen voldoen (wat je trouwens ook best zelf kunt opzoeken als je een beetje moeite doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-10 20:09

John Doos

ClaudZaque

Hallo,

Ik zou nogmaals de vraag herhalen: "Ben nu dus opzoek naar 2/3weg speakers die de gaten letterlijk en figuurlijk opvullen"
+ "Het gat wat moet worden opgevuld is: 32x20cm"
+ "Het liefst een speaker van 1 geheel"

Zoek dus niet 3 losse inbouw speakers, en dan zelf alles door te moeten filteren e.d.

Heb besloten op MP exact dezelfde terug te kopen, en hopelijk loop ik daar geen oplichter tegen het lijf.

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertR
lutkeveld schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 21:54:
Op Marktplaats staan ook altijd wel leuke hifi speakers voor weinig (Mourdant Short, MB Quart, KEF, Focal, Klipsch om er maar een aantal te noemen)
Ik ben intensief opzoek gegaan naar een leuk paar boekenplankspeakers maar ik kan op bv. Marktplaats in omgeving Friesland, Groningen, Drenthe weinig vinden. Het is heel veel oud spul of grotere kisten. Ook heb ik in vele reviews gelezen dat sommige kleine boekenplankspeakers de lage tonen soms best wel leuk kunnen weergeven, dit heeft mij definitief overgehaald om geen subwoofer meer erin te zetten.

Helaas laat dit mij nog wel met een probleempje, ik sta te popelen aan de slag te gaan maar ik heb geen goede speakers. Misschien dat iemand mij een voorbeeldje van een leuk setje zou kunnen laten zien (dat aan mijn wensen kan voldoet) zodat ik weet in welke richting ik het moet zoeken.

Twee alternatieven:
  1. Componenten die in een paar boekenplankspeaker te vinden zijn los kopen, dan moet ik alleen wel zelf het volume van de behuizing berekenen maar dit is wellicht een leuke uitdaging en leermoment. Ik zoek dus 2x woofer, 2xtweeter, 2x filter, maar waar moet ik dan aan denken?
  2. Ik heb nog dit setje speakers uit mijn auto liggen: Rockford Fosgate P165-S 6.5" Ik gebruik ze liever niet voor dit project maar zou zoiets geschikt zijn, ik meende ergens gelezen te hebben dat auto speakers niet super geschikt zijn voor kistradio's/boomboxes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn juist wel geschikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Idd, hifi speakers zijn juist minder geschikt omdat die beter presteren in een bepaalde behuizing itt autospeakers die algemeen goed presteren in diverse behuizingen. Maar als je die goede behuizing te pakken hebt zal het in bijna alle gevallen beter klinken dan een gelijk geprijsde autospeakerset. In principe zou een composet voor jou ook wel volstaan, ik heb een tijdje geleden een kist gebouwd met de Magnat Edition 216's en ze klonken zeer goed voor 32 euro. Voor die prijs krijg je: 2x woofer met roosters, 2x tweeter, ingebouwd filter, montagemateriaal.

[ Voor 66% gewijzigd door lutkeveld op 24-07-2013 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertR
Hmm, misschien moet ik dan toch maar dat setje gebruiken. Ze worden nu toch niet gebruikt. Wou ze bewaren voor mijn volgende auto, maar dat zien we dan wel weer :P. Weet ik in ieder geval dat ik kwaliteit spul heb, dan zal ik hier nu de perfecte behuizing voor moeten ontwerpen, ik zal aan de slag met WinISD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Sinds wanneer zijn er parameters beschikbaar voor RF speakers?

Even een niet gerelateerd vraagje:
Iemand ervaring met panties als speakerstof? :+

Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink