uit/aan/aan/aan draaischakelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:54
Voor een projectje ben ik op zoek naar een draaischakelaar met de volgende functies: uit/aan/aan/aan.
Deze wil ik tussen een versterkertje en 3 verschillende 12 Volt stroombronnen zetten, zodat er gemakkelijk van stroombron gewisseld kan worden.

Ik weet niet goed waar ik op moet zoeken en kom dan ook snel uit bij inbouwschakelaars voor verlichting in huis (veel te duur a 40-50 euro). Deze schakelaars zijn ook nog eens veel te groot.

Op ebay zijn diverse kleinere schakelaars te vinden (bijvoorbeeld deze, maar hier zitten zoveel pinnen op dat ik begin te twijfelen of dit wel het gene is wat ik zoek.

Wie kan mij een stukje in de goede richting helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zoiets is inderdaad wat je nodig hebt. Er zitten veel pinnen op omdat hij 3 polen heeft: oftewel zijn 3 schakelaars naast elkaar die altijd in dezelfde stand staan. Jij hebt er maar één nodig, maar dat maakt verder weinig uit.

De meeste zullen echter niet bedoeld zijn voor hoge stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:54
vier standen draaischakelaar is een goede zoekterm.
evt aangevuld met schakelstroom en spanning.

even goed kijken wat je schakelstroom is, want de meeste zullen niet boven de 250 mA uitkomen.

mss is dit iets?

http://www.marktplaats.nl...4-standen-schakelaar.html

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
En zoiets als deze dan: http://www.allekabels.nl/...826/draai-schakelaar.html

Deze kan maximaal 120ma aan op 250V, betekent dit de schakelaar 2,5A kan hebben op 12V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:37
Je zou eens op websites voor boten kunnen kijken. Daar wordt vaak gebruik gemaakt van zulk soort schakelaar's om te switchen tussen de diverse accu's

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:40
Terrz schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 08:48:
Deze kan maximaal 120ma aan op 250V, betekent dit de schakelaar 2,5A kan hebben op 12V?
Nee, dat betekend dat hij maximaal 120ma mag hebben, ongeacht de spanning. Overigens is het voor dc zelfs nog iets minder. Die 250V staat voor de isolatie. Er mag maximaal 250V geschakelt worden omdat ander de isolatie niet goed genoeg is.

Je kan wel zo'n schakelaar gebruiken icm met relais bv. Dat de schakelaar een relais laat schakelen en zo een bron kiest.

[ Voor 12% gewijzigd door heggico op 25-06-2013 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
heggico schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 09:38:
[...]

Nee, dat betekend dat hij maximaal 120ma mag hebben, ongeacht de spanning. Overigens is het voor dc zelfs nog iets minder. Die 250V staat voor de isolatie. Er mag maximaal 250V geschakelt worden omdat ander de isolatie niet goed genoeg is.

Je kan wel zo'n schakelaar gebruiken icm met relais bv. Dat de schakelaar een relais laat schakelen en zo een bron kiest.
Is dit dan meer geschikt voor mijn doeleinden? http://www.conrad.nl/ce/n...YW1S-3-3-standen-45-Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:20

SA007

Moderator Tweaking
Die kan 8A hebben DC, maar is 3 standen, je moest er toch 4 hebben?

Wat zijn je stroombronnen trouwens, misschien is een simpele aan/uit knop en wat simpele electronica om automatisch te schakelen makkelijker/goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
De stroombronnen zijn:

Interne accu (7,2ah 12v)
Externe accu (x aantal ah, 12v)
Omvormer (230v -> 12v)

En de "uit", dus niets aangesloten op stand 0 of 1.

Het betreft dus een kistradio met een aansluiting voor 2 accuklemmen, netstroom en een interne accu. In het kistradio-topic konden ze me hier ook niet verder mee helpen helaas. Op zich zelf vraag ik toch niet iets heel vreemds of wel? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 14:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Dat lijkt er inderdaad op :) ! Wat houdt aantal "schakelzones" in?

edit: enkel belgie :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Terrz op 25-06-2013 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-10 16:19
Is het geen optie om met die foto's of beschrijving naar de lokale elektrowinkel te gaan en vragen of zo zoiets kunnen bestellen? En dan bedoel ik de lokale winkel waar je naar toe gaat om te vragen of de 10 jaar oude wasmachine nog goedkoop hersteld kan worden, dus niet de Media Markt of iets dergelijks.

Of moet het zo nodig via het internet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Giesber schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 14:45:
Is het geen optie om met die foto's of beschrijving naar de lokale elektrowinkel te gaan en vragen of zo zoiets kunnen bestellen? En dan bedoel ik de lokale winkel waar je naar toe gaat om te vragen of de 10 jaar oude wasmachine nog goedkoop hersteld kan worden, dus niet de Media Markt of iets dergelijks.

Of moet het zo nodig via het internet? :P
Ik denk dat ik dat maar eens ga doen 8)

Mocht iemand in de tussentijd nog goede suggesties hebben hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Terrz schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 14:08:
[...]

Dat lijkt er inderdaad op :) ! Wat houdt aantal "schakelzones" in?
Alleen maar een beetje kromme vertaling uit het Duitse woord Stufen. Dus gewoon het aantal standen. Ingeval van 0-1-2-3 is dat vier standen, ofwel in het Duits 4 stufen

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 25-06-2013 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Gisteren bij twee eenmans electronicazaakjes geweest, wat ik wil is toch wel lastig omdat het om ongeveer 3 Ampere gaat. De draaischakelaars die ze hadden zijn voor radio's etc en gaan maar tot 500ma: te weinig dus.

Ik moet dus een industriele schakelaar hebben, en dat zijn (in verhouding) grote en prijzige dingen. Ik denk dat ik het dus oplos met een aan/uit/aan schakelaar voor de acuu's en een aan/uit voor de voeding. Op die manier worden het dus twee knopjes, niet zo mooi maar wel veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:37
Nogmaals:

Kijk eens rond bij diverse watersport winkels, daar heb je echt de keuze uit 1000 van dat soort schakelaars

bijvoorbeeld:
http://www.kokwatersport....230a-continu/p32017-FAK0/

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04:19

FCC

Terrz schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 08:09:
Gisteren bij twee eenmans electronicazaakjes geweest, wat ik wil is toch wel lastig omdat het om ongeveer 3 Ampere gaat. De draaischakelaars die ze hadden zijn voor radio's etc en gaan maar tot 500ma: te weinig dus.

Ik moet dus een industriele schakelaar hebben, en dat zijn (in verhouding) grote en prijzige dingen. Ik denk dat ik het dus oplos met een aan/uit/aan schakelaar voor de acuu's en een aan/uit voor de voeding. Op die manier worden het dus twee knopjes, niet zo mooi maar wel veel goedkoper.
Je kan ook, zoals eerder al werd gezegd, relais gebruiken. Dan gebruik je een 'standaard' draaischakelaar om de relais aan te sturen en deze schakelen vervolgens de grote stromen.

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
FCC-gast schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 11:29:
[...]

Je kan ook, zoals eerder al werd gezegd, relais gebruiken. Dan gebruik je een 'standaard' draaischakelaar om de relais aan te sturen en deze schakelen vervolgens de grote stromen.
Dit heb ik nog nooit gedaan, en weet daar dus ook (zo goed als niets) vanaf. Is er een kant en klaar relais wat ik voor deze doeleinden zou kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-10 17:43

StapelPanda

PB0MV

Kijk even bij Mouser, of bij Farnell. Deze hebben beide een filter systeem. Als je het aantal polen en de minimale stroom aangeeft kom je al snel op een groot scala aan schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Als je met relais gaat werken is de hele knop overbodig.

Als je het zo aansluit kiest hij vanzelf de goede aansluiting:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
              (1)
1--------------o
                \o--\ (2)
2----+---------o     \-o     (aan/uit)
     |                  \o-------o/o------Radio +
3----)-----+-----------o
     |     |
    [1]   [2]
     |     |
     |     |
- ---+-----+------------------------------Radio -

1 = + van interne accu
2 = + van externe accu
3 = + van netaansluiting
De - van alle 3 zit op elkaar aangesloten.

2 Relais van een SPDT of DPDT type met 12VDC spoelspanning
Bij de [x] contacten zit de spoel aangesloten.
De volgende betekenis aan de contacten:
o       NC (Normally Closed)
 \o     C  (Common)
o       NO (Normally open)

Een relais wat prima werkt is bijv deze.
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=9355
Maar misschien is deze geschikter, daar kunnen wat makkelijker draden aan:
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=10199

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
SA007 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 12:18:
Als je met relais gaat werken is de hele knop overbodig.

Als je het zo aansluit kiest hij vanzelf de goede aansluiting:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
              (1)
1--------------o
                \o--\ (2)
2----+---------o     \-o     (aan/uit)
     |                  \o-------o/o------Radio +
3----)-----+-----------o
     |     |
    [1]   [2]
     |     |
     |     |
- ---+-----+------------------------------Radio -

1 = + van interne accu
2 = + van externe accu
3 = + van netaansluiting
De - van alle 3 zit op elkaar aangesloten.

2 Relais van een SPDT of DPDT type met 12VDC spoelspanning
Bij de [x] contacten zit de spoel aangesloten.
De volgende betekenis aan de contacten:
o       NC (Normally Closed)
 \o     C  (Common)
o       NO (Normally open)

Een relais wat prima werkt is bijv deze.
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=9355
Maar misschien is deze geschikter, daar kunnen wat makkelijker draden aan:
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=10199
Super bedankt! Ik denk dat ik dat maar doe. Neemt een relais zelf ook stroom? Of is een enkele I/O schakelaar na het relais voldoende om het spul uit te zetten zonder dat de accu's langzaam leegtrekken.

En hoe sluit ik de + draden precies aan op dat relais?

Afbeeldingslocatie: http://dickbest.nl/images/uploads/Relais-FRC2.jpg

De pinnen zien er zo uit:

code:
1
2
3
     _
  |  _  |
     |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
De relais trekken wel stroom, maar alleen van de externe accu/voeding.
De interne accu wordt niet belast.
Ook is die belasting erg weinig, maar 1.8W, duurt wel een paar weken voor daar een beetje accu op leeg is.

code:
1
2
3
4
5
      | 30

85 |  -87a |86

-87

85 sluit je aan op de gemeenschappelijke - (onderkant van de spoel op mijn vorige plaatje)
85 sluit je aan op de + (bovenkant)

30 is het C contact
87 is het NO contact
87a is het NC contact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
SA007 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 13:20:
De relais trekken wel stroom, maar alleen van de externe accu/voeding.
De interne accu wordt niet belast.
Ook is die belasting erg weinig, maar 1.8W, duurt wel een paar weken voor daar een beetje accu op leeg is.

code:
1
2
3
4
5
      | 30

85 |  -87a |86

-87

85 sluit je aan op de gemeenschappelijke - (onderkant van de spoel op mijn vorige plaatje)
85 86 (bedoel je denk ik?) sluit je aan op de + (bovenkant)

30 is het C contact
87 is het NO contact
87a is het NC contact
Het begint me te dagen, harstikke bedankt! Maar kiest de relais dan niet altijd voor de interne accu aangezien hij daar constant stroom van krijgt? Of schakelt hij automatisch over als ik de netvoeding aansluit?

Of is (1) ook een aan/uit/aan schakelaar om tussen de accu's te schakelen?

Sorry voor de "groentje"-vragen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Die (1) en (2) staan voor de spoelen van de relais, als je daar een spanning op aansluit schakelt hij van een connectie tussen de NC en Common om naar de NO en de common

Dus als je 12V aansluit op bv pin 2 staat er een spanning op de spoel van relais 1 waardoor deze schakelt. hierdoor koppelt hij de interne accu dus los en schakelt over naar pin 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Ik snap m denk ik: er zitten twee relais in het schema van SA007. Relais 1 om te schakelen tussen interne of externe accu, en een daarop relais 2 die schakeld tussen accustroom (van relais 1) en omvormer.

Na relais 2 zit een normale uit/aan schakelaar.

Begrijp ik het zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Jup, maar het schema heeft wel 1 nadeel. Namelijk als je een externe accu eraan hebt hangen blijft de spoel van het relais een kleine stroom gebruiken. Dat is niet veel, en kan geen kwaad als je er maar aan denkt. Zolang hij niet een aantal weken aan een externe accu hangt kan dat geen kwaad. En dat is alleen bij de externe accu een aandachtspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
heggico schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 15:05:
Jup, maar het schema heeft wel 1 nadeel. Namelijk als je een externe accu eraan hebt hangen blijft de spoel van het relais een kleine stroom gebruiken. Dat is niet veel, en kan geen kwaad als je er maar aan denkt. Zolang hij niet een aantal weken aan een externe accu hangt kan dat geen kwaad. En dat is alleen bij de externe accu een aandachtspunt.
Dat geeft niks, de externe accu zal eigenlijk alleen gebruikt worden op festivals. Deze wordt ook aangesloten met accu-klemmen die makkelijk los gehaald kunnen worden als het spul niet in gebruik is.

Edit: Zojuist twee relais besteld :).

[ Voor 3% gewijzigd door Terrz op 26-06-2013 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Ik heb even een schema gemaakt (althans, het moet er voor door gaan), dit is dus de oplossing zoals ik het begrepen heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/8efeaabcad50173ae9afbde3e1b29f4c.jpg

edit: kleine legenda:

Bruine krul - spoel in relais
getallen - pin aansluitingen op relais

[ Voor 18% gewijzigd door Terrz op 26-06-2013 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Ja kan wel kloppen (ik heb het relais zelf niet bekeken, dus de cijfers weet ik niet of ze kloppen)
Ik zou wel de I/O knop na het 2de relais zetten, dan kun je de versterker ook uitzetten als hij op de externe accu of 12V voeding zit aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
heggico schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 09:25:
Ja kan wel kloppen (ik heb het relais zelf niet bekeken, dus de cijfers weet ik niet of ze kloppen)
Ik zou wel de I/O knop na het 2de relais zetten, dan kun je de versterker ook uitzetten als hij op de externe accu of 12V voeding zit aangesloten.
Ja dat is ook wel handig, maar trekken de relais de accu dan niet langzaam leeg? Of geld dat alleen als de betreffende accu op de spoel van een relais is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Eigenlijk is dat een vraag naar een antwoord dat je ook zelf kan bedenken. Behoudens langzame zelfontlading, loopt een accu alleen maar leeg als hij stroom levert. Bedenk wel dat de stroom die een relaisspoel van 12 V vraagt niet verwaarloosbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 10:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Of je zet de schakelaar in de gnd lijn. Schakel je de radio en de relais uit ongeacht welke bron.

En heb je nog een specifieke reden waarom je ook een schakelaar in de 230 lijn hebt? Of verwacht je dat hij lange tijd uit in het stopcontact blijft zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 20:04
Lijkt mij wel..
Met de normale aan/uit schakelaar zet je dan natuurlijk de spanning af en zorg je ervoor dat je interne accu niet leeg trekt als er geen externe bronnen zijn aangesloten en je de radio niet gebruikt.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Septillion schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:18:
Of je zet de schakelaar in de gnd lijn. Schakel je de radio en de relais uit ongeacht welke bron.

En heb je nog een specifieke reden waarom je ook een schakelaar in de 230 lijn hebt? Of verwacht je dat hij lange tijd uit in het stopcontact blijft zitten?
Sandertje03 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 16:26:
Lijkt mij wel..
Met de normale aan/uit schakelaar zet je dan natuurlijk de spanning af en zorg je ervoor dat je interne accu niet leeg trekt als er geen externe bronnen zijn aangesloten en je de radio niet gebruikt.
Dan lijkt het idee van septillion mij erg handig, een knop om alles uit te zetten, bedankt!

De 230V hoeft eigenlijk ook geen knop tussen, stekker uit het stopcontact is dan eigenlijk ook voldoende :).

Bedankt voor alle input jongens!

Kan iemand mijn relais-pin aansluitingen nog even controleren trouwens?
Pagina: 1