Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Mij in ieder geval wel. Ik kom van een D300s (een monster AF unit zit daar in, zelfde als in de D700/D3 praktisch) en die had nergens moeite mee. De AF-unit van de D600 heeft iets moeite met snelle onderwerpen te volgen (3d tracking) heb ik het idee), denk aan vogels in vlucht en dergelijke.

De beeldkwaliteit die de sensor (in combinatie met het juiste glaswerk) kan leveren is fenomenaal. Ik zou niet meer terug willen hiervoor... de DR, ISO/ruis prestaties, kleurweergave zijn gewoon heerlijk om mee te werken.

Het enige waar ik voor terug zou willen naar een (semi-)Pro body zijn de controls. Ik mis een maar dedicated knoppen op de mode dial (ISO/WB/Quality/BKT), die zitten nu wat mij betreft op onhandige(re) locaties. Mocht er een D4 sensor in D700/800 body komen sta ik in de rij, mits de prijs goed is. De d800 is qua pixels overkill voor de meeste onder ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Ja ik had liever een D700x gezien ofzo. Met 16mp en videomogelijkheden. Vandaar dat ik twijfel of een stap van de D700 naar de D600 een goede keus is.

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Ik werk met snelle primes. AF-A is niet zo slim soms, daarom moet je selecteren. Sommige lensen slikken die 3D functie niet. ik gebruik voor mijn 300 F4 bijv. AF-C met spot, vogels in de lucht gaat verschrikkelijk snel. Niks te klagen. Ik weet dat D4, D800 betere AF heeft, maar ik wil niet 36 mp en ook niet 6000 uitgeven voor een body. Dit is het beste compromis.

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Update stof probleem: hoorde onofficieel van nikon rep. dat de D600 wat stofgevoeliger zijn, een speciale anti-statische schoonmaak zou dit euvel kunnen verhelpen. [Dit valt binnen de garantie]

[ Voor 9% gewijzigd door Cyberamp op 22-01-2013 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodr25
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-08 08:53
CyberAmp schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:01:
Update stof probleem: hoorde onofficieel van nikon rep. dat de D600 wat stofgevoeliger zijn, een speciale anti-statische schoonmaak zou dit euvel kunnen verhelpen. [Dit valt binnen de garantie]
Enig idee of Nikon dit aan de spreekwoordelijke grote klok gaat hangen? Of moet je mazzel hebben en net de juiste Nikon-servicemedewerker treffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48
CyberAmp schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:57:
[...]

Ik werk met snelle primes. AF-A is niet zo slim soms, daarom moet je selecteren. Sommige lensen slikken die 3D functie niet. ik gebruik voor mijn 300 F4 bijv. AF-C met spot, vogels in de lucht gaat verschrikkelijk snel. Niks te klagen. Ik weet dat D4, D800 betere AF heeft, maar ik wil niet 36 mp en ook niet 6000 uitgeven voor een body. Dit is het beste compromis.
Zelf wil ik de overstap maken van een D300 naar D600, maar twijfel nog. Met de huidige D300 ben ik over het algemeen blij met de AF functie en ook de snelheid om te switchen tussen de instellingen (C en S) en Spot of Multi.
Welke primes heb jij ?
Pat-Juh schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:45:
[...]

Mij in ieder geval wel. Ik kom van een D300s (een monster AF unit zit daar in, zelfde als in de D700/D3 praktisch) en die had nergens moeite mee. De AF-unit van de D600 heeft iets moeite met snelle onderwerpen te volgen (3d tracking) heb ik het idee), denk aan vogels in vlucht en dergelijke.
...
Het enige waar ik voor terug zou willen naar een (semi-)Pro body zijn de controls. Ik mis een maar dedicated knoppen op de mode dial (ISO/WB/Quality/BKT), die zitten nu wat mij betreft op onhandige(re) locaties. Mocht er een D4 sensor in D700/800 body komen sta ik in de rij, mits de prijs goed is. De d800 is qua pixels overkill voor de meeste onder ons.
Ik gebruik zelf de mode dial (ISO/WB/Quality/BKT) niet zo veel, maar wel de switch met C en S qua AF (voorkant D300) en aan de achterkant de verschillede opties met Spot en Multi.

Je geeft aan de AF van de D600 iets moeite heeft met snelle voorwerpen... Waar moet ik dan aan denken? Niet scherp stellen, nog langzamer, of .....

Eigenlijk wil ik geen D800 kopen, omdat het overkill is. De D600 heeft net 1 a 2 twijfels... (olie/stof op lens en net niet semi-pro body.)

Het zijn luxe issues.... maar toch.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

De focus was niet even snel. Ipv van bv 8-10 scherp uit burst van 10 wellicht 6-8. Iets langzamer gewoon. Focust wel goed/beter in het donker. Denk aan de fatamorgana in de efteling als voorbeeld. De d300 had hier meer moeite mee gehad denk ik.

De controls wennen gelukkig wel. De body is ook vrij stevig, beter dan een gemiddelde consumenten dslr uiteraard. Geen tank als de d300/700/800 en de dX serie.

Ik zal morgen even een pic posten van me huidige setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boushh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-12-2024

Boushh

of TFA

Hier nog een nieuwe D600 eigenaar. Ik heb die van mij woensdag opgepikt tijdens de BTW dagen van de Mediamarkt.

De D600 is mijn eerste FX camera (had tot nu toe een D90 en een D7000). Omdat ik hem nog maar zo kort heb, valt er natuurlijk nog niet zoveel over te zeggen op het moment. Vrijdag was het pas mooi weer, en toen heb ik hem 's morgen meegenomen naar mijn werk. Onderweg ben ik even kort gestopt om onderstaande plaatjes te schieten:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8192/8417437254_04be5f1daa_c.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8331/8421302784_f87439e6eb_c.jpg
Ik ben geen landschap fotograaf, maar was zeer te vreden over de resultaten. Als het weer wat beter wordt, dan kunnen we kijken wat hij doet langs de banen op Schiphol, en, later in het jaar, diverse Air Shows en races.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Leuke plaatjes, maar de hamvraag is natuurlijk: Heb je daar een D600 voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Nodig, nee. Maar of het verschil maakt, ongetwijfeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boushh

Boushh

of TFA

EgMaf schreef op zondag 27 januari 2013 @ 20:51:
Leuke plaatjes, maar de hamvraag is natuurlijk: Heb je daar een D600 voor nodig?
Goede vraag. Maar ik heb geen idee. Zoals ik al zei: Ik ben geen landschapfotograaf. Dus ik kan niet bepalen of ik dezelfde foto wel of niet ook had kunnen maken met mijn D90 of mijn D7000.

Later dit jaar, als ik wat evenementen achter de rug heb, hoop ik te kunnen bepalen of de D600 (en dan met name FX) een goed keuze was of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Boushh schreef op zondag 27 januari 2013 @ 20:48:
De D600 is mijn eerste FX camera (had tot nu toe een D90 en een D7000).

Ik ben geen landschap fotograaf, maar was zeer te vreden over de resultaten. Als het weer wat beter wordt, dan kunnen we kijken wat hij doet langs de banen op Schiphol, en, later in het jaar, diverse Air Shows en races.
Ik vind een D600 een vreemde keuze voor jouw onderwerpen.

Een D7000 is wbt sensor prestaties bijna letterlijk een gecropte D800, dus als je onderwerpen gaat fotograferen die veel tele nodig hebben ga je er in prestaties echt helemaal niets op vooruit.

Sterker nog, je hebt minder pixels als een D800 dus je gaat erin detail op achteruit.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boushh

Boushh

of TFA

yzf1kr schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:24:
[...]Ik vind een D600 een vreemde keuze voor jouw onderwerpen.

Een D7000 is wbt sensor prestaties bijna letterlijk een gecropte D800, dus als je onderwerpen gaat fotograferen die veel tele nodig hebben ga je er in prestaties echt helemaal niets op vooruit.

Sterker nog, je hebt minder pixels als een D800 dus je gaat erin detail op achteruit.
Weet je, ik hou me wel stil. Blijkbaar worden wat foto's en zo niet gewaardeerd hier. Alleen maar mensen die je niks gunnen en alles beter weten :(

Doeg !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik snap ook niet waarom mensen aan de hand van twee foto's denken een oordeel te kunnen geven of een camera wel of niet geschikt is voor iemand. Laat hem toch blij zijn met zo'n prachtige camera :) Wie weet schiet hij veel portretfoto's of zijn er andere redenen te verzinnen waarom een D600 een voordeel kan zijn ten opzichte van iets anders.

Feli met je aanschaf Boushh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ik was toch positief :), ik zie toch wel het fullframe gehalte aan het ruimtelijke en de clarity, en de reacties die je ziet is niets minder dan jaloezie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

yzf1kr schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:24:
[...]

Ik vind een D600 een vreemde keuze voor jouw onderwerpen.

Qua pixels vergeleken misschien wel ja (d800 op crop mode) maar qua ISO/DR/Color depth is de D800 en de D600 superieur aan een D7000. Het ligt er ook maar net aan wat hij wilt vast leggen en wanneer. een D600 durf ik zo op ISO6400 te draaien zonder probleem als het moet, een D7000 dus echt niet.

Daarnaast weet je wat voor glaswerk meneer heeft? Wie weet heeft hij een 300mm f2.8 waar als hij met een 2x TC erbij een 600mm lens heeft. Lijkt mij afdoende voor airshows en vliegtuig shots. En met races (auto neem ik even aan) kan het extra ISO bereik ook handig zijn in de schemer of met slecht licht.

Blij zijn voor een ander is ook niet echt meer mogelijk lijkt mij als ik je post zo lees -O- .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:54
Ben zelf ook heel tevreden met de D600, Nodig heb ik hem niet.
Maar vergeleken met een D5100 is het echt een wereld van verschil en een veel fijnere camera...

Helaas heeft de mijne na nog geen 50 foto's al een paar vlekjes op de sensor zitten (Links bovenin) die te zien zijn bij f/16, 1/60, Flash en de lens out of focus gedraaid.
Vooralsnog is het niet iets wat ik in de normale foto's(f/8 en 1/200 met flits) terug zie, Maar echt blij ben ik er niet mee.
Weet ook nog niet wat ik ermee ga doen, Nikon heeft zover ik weet geen andere oplossing dan schoonmaken en ik wil daar best wel in geloven maar ik lees ook op internet over afslijtende coating in het spiegel-huis en dat Nikon dat niet repareerd.
Terugsturen en geld terug vragen is het laatste wat ik wil maar wellicht wel de beste keuze?

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Sato schreef op maandag 28 januari 2013 @ 18:33:
Terugsturen en geld terug vragen is het laatste wat ik wil maar wellicht wel de beste keuze?
Nee joh ben je gek. Volgens mij kwam een test met de conclusie dat er na 3000 foto's niks meer te slijten viel en dus geen nieuwe vlekken meer bij kwamen.

Edit: http://www.lensrentals.co...sue-gets-better-over-time
via http://nikonrumors.com/20...ar-after-3000-shots.aspx/

Schoonmaken zou de garantie voor je moeten regelen, als zelfs 10min met een rocket blower niet helpt.

[ Voor 31% gewijzigd door jesper86 op 28-01-2013 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ik zou de camera gewoon houden. Het zijn zulke uitzonderlijke situaties dat je dat vrijwel nooit terugziet. Na 5.000 - 10.000 foto's kun je een keer een gratis check & clean uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Boushh schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:00:
[...]

Weet je, ik hou me wel stil. Blijkbaar worden wat foto's en zo niet gewaardeerd hier. Alleen maar mensen die je niks gunnen en alles beter weten :(
Ik zeg alleen dat ik het een vreemde keuze vind, omdat je het over airshows en races hebt.
Pat-Juh schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:32:
[...]
Qua pixels vergeleken misschien wel ja (d800 op crop mode) maar qua ISO/DR/Color depth is de D800 en de D600 superieur aan een D7000.
Nee, juist niet.
De D800 is bijna 100% gelijk aan een D7000, ook wbt ISO/DR en Color depth.

Plaatje bij het verhaal:
Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/my.tnet/storage/?action=download_file&file_id=16730

De D600 doet het iets beter, maar daarvoor verlies je pixels op het onderwerp.

ISO zelfde verhaal:
Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/my.tnet/storage/?action=download_file&file_id=16731

Hierbij ga ik er van uit dat er geen 400mm lens gekocht wordt om de 200mm te vervangen, maar dat het "verlies" van de cropfactor gecompenseerd wordt door achteraf te croppen.

[ Voor 25% gewijzigd door yzf1kr op 29-01-2013 11:58 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8249/8452234427_57d83e310a_z.jpg
D600 Sensor after 450+ shots by Sato NL, on Flickr

Met een blaasbalg krijg ik het niet weg, En het lijkt zo op de foto om een vloeistof te gaan.
Op deze foto is lang niet alles te zien, Maar het plekje wat zeer duidelijk te zien is (Links in de groene vlek linksonder) is op f/8 al zeer duidelijk terug te zien in normale foto's.

Vraag is nu: Terugsturen naar de winkel of zelf naar Nikon brengen? Camera is vandaag precies twee weken in mijn bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Kun je eens een foto laten zien op f/8? Ben wel benieuwd eigenlijk.

Is er binnenkort niet een gratis check & clean van Nikon in de buurt? Anders even met de winkel of Nikon overleggen (zij hebben een goed supportteam naar mijn eravaring). Zou wel zonde zijn als je hem een paar weken kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
Nordlys schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 14:12:
Kun je eens een foto laten zien op f/8? Ben wel benieuwd eigenlijk.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8391/8452396585_b1ff62f94a_z.jpg
f/8 by Sato NL, on Flickr

Gelijk een serie geschoten: f/5.6, f/8, f/10, f/13 en f/16 (1/200 met flits), Daarvoor even op bovenstaande foto klikken anders wordt de post te lang. (Het boek dat als achtergrond gebruikt is, Is vrij van vlekken.)

Goed nu forceer ik het wel door een witte achtergrond te gebruiken, Maar dat zou in principe niet mogen uitmaken veel product fotografie wordt immers ook met een witte achtergrond gedaan.
Nu zijn deze vlekjes wel weg te poetsen in Lightroom 4, Maar het feit dat het er meer zijn geworden bij mijn test gisteravond zit mij dwars. Je weet immers niet wat er nog bij komen gaat.

Edit:

Staan nu nog drie foto's bij, Één van voor de serie van 250 foto's, één van daarna, En één van na het uitblazen met blaasbalg.
Nordlys schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 14:12:
Is er binnenkort niet een gratis check & clean van Nikon in de buurt? Anders even met de winkel of Nikon overleggen (zij hebben een goed supportteam naar mijn eravaring). Zou wel zonde zijn als je hem een paar weken kwijt bent.
Geen idee of er binnenkort in de buurt een gratis check & clean is.
Wel is Beverwijk niet al te ver van hier dus zou hem eventueel persoonlijk langs kunnen brengen, Maar ik weet niet of zij daar wel een sensorcleaning doen terwijl je wacht. (Twee keer heen en weer rijden is niet mogelijk, ben afhankelijk van anderen voor vervoer.)

[ Voor 18% gewijzigd door Sato op 07-02-2013 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
.

[ Voor 111% gewijzigd door Wouter op 29-08-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Primes of een zoom is natuurlijk wel een wereld van verschil. Met primes ben je gewoon minder flexibel, zeker als je snel op situaties wilt reageren. Voor wat je er mee wilt doen lijkt dat alleen misschien bij straatfotografie een probleem (maar lijkt me niet onoverkomelijk).

Ik zou vooral niet op de beeldkwaliteit van de primes of zoom letten, dat is bij beide gewoon prima. Denk in plaats daarvan eens na over het huidige gebruik van je twee lenzen, en wat je nu het meest fijn vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Wouter schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 19:17:
Ik ben al weken aan het tobben over het kopen van een nieuwe DSLR en neig momenteel erg naar de D600.
Ik kan erg moeilijk een beslissing maken, dus ik hoop met deze post wat advies te kunnen krijgen o.b.v. mijn wensen en ideëen.

Ik heb momenteel een Canon 30D met 17-55 F/2.8 en 35mm F/1.4.

Mijn primaire eisen aan een camera zijn hoge beeldkwaliteit (dynamisch bereik, ruis, kleurweergave), goede hoge ISO performance en goede/accurate autofocus. Maar daarnaast wil ik ook wel wat gaan experimenteren met video; dus ik wil ook dat die van uitstekende kwaliteit is.
De AF op de 6D schijnt ook accuraat te zijn, het zij dat je wel heel wat minder punten hebt.
Mijn initiele budget is 2200 euro.
Daarna komt er waarschijnlijk wat bij door het verkopen van m'n Canon gear (naar verwachting ~1000 euro).
17-55: €400,00
35 1.4L: €750-900
30D: €150-250,00
Voor deze 3200 euro probeer ik een keuze te maken tussen de volgende opties:

- D600 body + 28mm F/1.8 + 50mm F/1.8 + 85mm F/1.8 (2765 euro)
- D600 body + Nikon 24-70mm F/2.8 (3027 euro)
- D600 body + Tamron 24-70mm F/2.8 met stabilisatie (2700 euro)
Je hebt dus iets meer te besteden. ;)
Ik wil er vooral (stads) landschappen, portretten en straatfotografie mee gaan doen.
In wilde dieren, beroemdheden en insecten ben ik minder geinteresseerd, dus tele of macro hoeft voor mij niet.

Dus eigenlijk de vraag... de drie primes of de zoom. Volgens de analyses op photozone.de doen de primes het op de betreffende brandpuntsafstanden qua scherpte, CA en kwaliteit van de bokeh allemaal net ietsje beter dan de zoom (mag je ook wel verwachten), dus qua beeldkwaliteit zou je kunnen concluderen om voor de primes te gaan.

Aan de andere kant zijn de zooms natuurlijk wel erg gemakkelijk; dan heb ik maar 1 lens nodig. De Tamron doet het in de reviews op photozone eigenlijk net zo goed als Nikon's eigen 24-70mm, maar heeft ook nog eens stabilisatie, wat zo'n 3 stops scheelt in de praktijk.

Wat zijn jullie ideëen?
Aangezien je Portretten er mee wilt doen: sowieso de 85mm 1.8G. Daarnaast voor "straat" wil je geen 24-70 op je camera draaien denk ik (zeker niet als je de zonnekap er op zet ;)).

Ik schiet ongeveer het zelfde als wat jij wilt gaan schieten met je lenzen (minus het straat gedeelte) en ik heb de 28-50-85 (wel de 85mm 1.4 Sigma) combinatie ook. Mij bevalt het, hoewel ik misschien de 28 op termijn toch voor een 35 1.4 wil gaan verruilen. Deze twee 24-70 2.8s die je noemt zijn monsters van een lenzen, zowel de prestaties als qua afmetingen. Ik zou er niet 1,2,3 mee straat fotografie willen doen.

Aangezien je meer te besteden hebt dan je dacht is misschien een Canon 5d MkIII geen optie als je nog even doorspaart (de 35L behouden en een mooie 85mm erbij halen)? Of is het dat je de camera nu wilt vervangen. In dat geval zou ik voor je eerste optie gaan en er lekker nog wat accessoires bij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Pat-Juh schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 23:10:
[...]

De AF op de 6D schijnt ook accuraat te zijn, het zij dat je wel heel wat minder punten hebt.

[...]

[...]

Je hebt dus iets meer te besteden. ;)

[...]

Aangezien je Portretten er mee wilt doen: sowieso de 85mm 1.8G. Daarnaast voor "straat" wil je geen 24-70 op je camera draaien denk ik (zeker niet als je de zonnekap er op zet ;)).

Ik schiet ongeveer het zelfde als wat jij wilt gaan schieten met je lenzen (minus het straat gedeelte) en ik heb de 28-50-85 (wel de 85mm 1.4 Sigma) combinatie ook. Mij bevalt het, hoewel ik misschien de 28 op termijn toch voor een 35 1.4 wil gaan verruilen. Deze twee 24-70 2.8s die je noemt zijn monsters van een lenzen, zowel de prestaties als qua afmetingen. Ik zou er niet 1,2,3 mee straat fotografie willen doen.

Aangezien je meer te besteden hebt dan je dacht is misschien een Canon 5d MkIII geen optie als je nog even doorspaart (de 35L behouden en een mooie 85mm erbij halen)? Of is het dat je de camera nu wilt vervangen. In dat geval zou ik voor je eerste optie gaan en er lekker nog wat accessoires bij halen.
Oh excuses, heb een 30mm F/1.4 van Sigma, die is wat goedkoper dan de 35mm :P
Heb ook nog een speedlight 550 die ik moet zien te ruilen voor een Nikon equivalent.
Maar inderdaad, ik wil nu de overstap maken.

Ik lees zoveel goede verhalen over deze 1.8 lenzen, dat ik denk dat ik het maar gewoon doe.
Kan altijd later nog een zoom halen voor het flexibele werk.

De 5D MkIII is m'n voorkeurscamera als m'n budget groter zou zijn. En als ik inderdaad al een 35mm L had, zou ik overwegen bij Canon te blijven, maar geen van m'n lenzen zijn FF, dus moet sowieso alles vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Pat-Juh schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 23:10:
[...]

17-55 voor €400 is echt een schijtprijs, daar kan je makkelijk nog €600 voor vangen.

En hij heeft een Sigma 30mm f/1.4, geen Canon 35mm, dus die is helaas niet zoveel waard :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokus
  • Laatst online: 13-09 09:24
Zit iemand hier nog te twijfelen over een batterygrip?
Ik heb nu de Meike MK-D600, oftewel gewoon een 3rd party versie van de MB-D14.

Nu heb ik geen originele MB-D14, maar wel een MB-D10 voor een D300, dus daar zal ik hem eens mee vergelijken.

Door het rubber voelt ook de Meike erg goed. Geen gladde grip, je hebt niet het gevoel alsof hij uit je handen gaat glijden. Deze grip is wel wat lichter, waardoor het iets minder robuust aanvoelt dan die van Nikon. Toch heb ik niet het gevoel dat het snel kapot gaat. De camera houdt lekker vast in portret-mode.

Ook zonder accu in de grip werkt deze perfect. De multiselector bevat op de hoeken punten, zodat je duim er niet snel van afglijdt. Dit vind ik wel een verbetering ten opzichte van die Nikon-grip die ik heb, daar is die knop vrij glad.
Daar staat tegenover dat de instelschijven bij de Meike van hardplastic zijn (ok, wel geribbeld), waardoor ze gladder zijn. Bij Nikon zijn die van rubber, voor net wat meer grip als je er aan draait.
De grip bevat ook een AE-L/AF-L knop, die z'n werk ook gewoon doet. Ik geloof dat je deze ook naar eigen smaak kunt instellen, los van de normale AE-L/AF-L knop.

Er worden 2 trays meegeleverd. 1 voor een EN-EL15 accu, en 1 voor AA-batterijen (6 stuks moeten er in). Met alleen een accu in de grip, dus niet in de body, werkt het geheel ook nog perfect. Ik heb de AA-batterijen niet geprobeerd.

Vooraf was ik wat huiverig voor een 3rd party grip, want ik heb wel al wat minder goeie dingen er over gelezen (knoppen die precies de andere kant op moeten draaien enzo). Maar al met al valt deze van Meike me reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De multiselector bevat op de hoeken punten, zodat je duim er niet snel van afglijdt. Dit vind ik wel een verbetering ten opzichte van die Nikon-grip die ik heb, daar is die knop vrij glad.
Dat heeft de Nikon eigen grip voor de D600 ook. Dat hebben ze al sinds de MB-D11 (D7000) verbeterd t.o.v. de MB-D10 :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokus
Orion84 schreef op zondag 10 februari 2013 @ 17:31:
[...]
Dat heeft de Nikon eigen grip voor de D600 ook. Dat hebben ze al sinds de MB-D11 (D7000) verbeterd t.o.v. de MB-D10 :)
aaaah ok. Zijn de draaiwieltjes nog wel van rubber bij Nikon? Want dat is eigenlijk het enige minpuntje aan deze van Meike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Van de MB-D14 durf ik dat niet te zeggen, maar bij mijn MB-D11 zijn de draaiwieltjes op de grip ook plastic, terwijl de wieltjes op de D7000 body inderdaad meer rubberachtig aanvoelen. Dus kan best zijn dat de Meike grip ook wat dat betreft niet onderdoet voor de Nikon MB-D14, tenzij die dus anders is dan de MB-D11.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
@Pat-Juh:

D600 body + 28mm F/1.8 + 50mm F/1.8 + 85mm F/1.8

zonder enig moment van twijfelen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Hahn schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 23:22:
[...]
17-55 voor €400 is echt een schijtprijs, daar kan je makkelijk nog €600 voor vangen.

En hij heeft een Sigma 30mm f/1.4, geen Canon 35mm, dus die is helaas niet zoveel waard :P
Ik ben niet zo thuis in de Canon scene maar zag er voor er voorbij komen in de 400-500 zone.

Ok dat het een 30 1.4 was wist ik niet aangezien er 35 1.4 staat in zn post ;).
Nordlys schreef op zondag 10 februari 2013 @ 18:49:
@Pat-Juh:

yup ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Nordlys schreef op zondag 10 februari 2013 @ 18:49:
@Pat-Juh:

Bedoel je niet @Wouter :??

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Jep :)

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 17:15

the mod man

iets van beeldmaker

1 punt waar ik mij aan blijf ergeren bij de d600 is dat je op het top LCD niet kan zien welk af punt je hebt geselecteerd. Op de D90 kon je dat wel zien.

Als je sneaky foto's wil maken van mensen kon je op de d90 al mooi je AF punt selecteren en dan hoefde je eigenlijk alleen nog de camera richting je oog te brengen en focussen. Nu moet ik eerst door de zoeker kijken welk AF punt ik heb, vooral in het donker is dat niet echt handig/snel, laat staan onopvallend.

I can't wait to shoot!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Met de aanstaande Saturnactie wordt het wel aantrekkelijk. Heb nu een D300 (met batterypack) en doe redelijk wat bruiloftsfotografie (en zo nu en dan eens een concertje, vind toch de hoge ISO niet echt denderend, boven de 1600 ga ik sowieso niet).
De lenzen die ik heb stammen nog grotendeels uit de tijd dat ik met een F80 schoot, dus dat scheelt. De enige DX-lens is de Tamron 18-200-lens voor als ik weinig mee wil nemen.
Enige minpunt is inderdaad dat de aparte knoppen voor WB, ISO en Qual missen, maar daar wennen we dan ook wel weer aan. Meestal staat de WB op auto en kijken we in Lightroom of het goed is. ;-)

aka pluim003

• Sato
DikkieDick schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:41:
Enige minpunt is inderdaad dat de aparte knoppen voor WB, ISO en Qual missen, maar daar wennen we dan ook wel weer aan. Meestal staat de WB op auto en kijken we in Lightroom of het goed is. ;-)
Die zitten toch gewoon achterop de camera links van het scherm?
Toegegeven als je de D300 gewend bent zal dat niet de meest logische plek zijn maar het is wel werkbaar als je eraan gewend bent.

• Wouter
  • Niet online
Welke saturnactie?

• DikkieDick
Sato schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 17:10:
[...]
Die zitten toch gewoon achterop de camera links van het scherm?
Toegegeven als je de D300 gewend bent zal dat niet de meest logische plek zijn maar het is wel werkbaar als je eraan gewend bent.
Yep, heb hem net even in de hand gehad bij de concullegawinkel van Saturn (was toch op mijn route naar huis). En is ook weer zoals ik het had bij de D70, die er overigens ook nog steeds is als backup/reserve voor de D300.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Holy S***, dat ik dat nog mag meemaken: Nikon issues official statement on the D600 dust/oil issue. Schoonmaken deden ze sowieso al onder de garantie zover ik weer, maar toegeven dat er een probleem is gebeurd niet zomaar met Nikon. :+

[ Voor 24% gewijzigd door jesper86 op 22-02-2013 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokus
dat ze toegeven is ook maar heel klein hoor. niets over die oil issue. alleen dat er stof op de sensor kan komen en dat dit heel misschien door de werking van de camera veroorzaakt wordt. Maar ja, tegelijk zetten ze er bij dat dit ook door externe stof kan komen. Ze dekken zich lekker in.

en de oplossing? schoonmaken zoals in het boekje staat. En mocht dat niet werken dan naar een servicepoint. Nou... dat lijkt me ook niet echt een oplossing die blijkt van een extra geste richting de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die aankomende Saturn actie klinkt erg interessant! Is die actie al eerder geweest en weet iemand of ze net voorafgaand aan de actie de prijzen omhoog doen zodat de actie eigenlijk minder interessant wordt dan het nu lijkt? Ik heb namelijk wel eens gehoord dat b.v. de Mediamakrt bij de actie "BTW, weg er mee" vooraf de prijzen dan verhoogd... Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Gewoon goed met je neus in de pricewatch voor je wat gaat kopen. Staat ook zo'n mooi prijsverloop grafiekje bij ieder product heh. :) Ene product zal relatief meer korting hebben dan de andere (met laagste prijzen shops vergeleken), en in geval van de D600 is dat met de Mediamarkt acties steeds erg voordelig geweest zoals te zien aan die twee kuilen.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=318008

[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 23-02-2013 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De D600 vertoont imo wel een mooie prijsdaling grafiek. Paar maandjes wachten en je bespaart al 500 euro.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paar maandjes, is al een half jaar hoor. en ben maar wat blij dat ik hem meteen het eerste uur dat die in de winkel lag heb aangeschaft. mijn d7000 zou bv nooit de opdracht met nieuwjaar hebben overleefd in de stromende regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Na nog geen 3 maanden tijdens de BTW terug actie.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door de actieweek bij Saturn is de Nikon D600 nu €1354. Dat is toch een erg nette prijs! :)
En in lijn met de prijs van gisteren voordat de kortingsactie geldig was. Er is dus geen prijsverhoging geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Had vanochtend gebeld naar de vestiging in Groningen. Daar was ie niet op voorraad, behalve het demo-exemplaar. Bestellen kan wel maar duurt 10 tot 15 werkdagen. Ik zeg dan is de actie voorbij. Moe(s)t ik overleggen met de verkoper. Ze konden me niet doorverbinden want het was erg druk in de winkel. Ik wil vanmiddag alsnog langs gaan. maar zie inmiddels in de webshop dat de D600 als losse body er niet meer staat. Ik vrees het ergste.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Kan meestal wel gewoon bestellen voor de actieprijs, als je aanbetaald krijg je een bon waarop de (actie)prijs staat.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Hahn schreef op maandag 25 februari 2013 @ 13:03:
Kan meestal wel gewoon bestellen voor de actieprijs, als je aanbetaald krijg je een bon waarop de (actie)prijs staat.
Ok, ben benieuwd. Ga aan het eind van de middag langs. Op de site staat ie nog wel met 24-85-lens, maar die hoef ik niet.

Update: behulpzame verkoper en mocht hem inderdaad voor de actieprijs na aanbetalen. Eind van de week of begin volgende week weer binnen.

[ Voor 16% gewijzigd door DikkieDick op 25-02-2013 17:43 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Jammer dat ze de 1.8 primes niet verkopen bij Saturn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DikkieDick schreef op maandag 25 februari 2013 @ 13:03:
Had vanochtend gebeld naar de vestiging in Groningen. Daar was ie niet op voorraad, behalve het demo-exemplaar. Bestellen kan wel maar duurt 10 tot 15 werkdagen. Ik zeg dan is de actie voorbij. Moe(s)t ik overleggen met de verkoper. Ze konden me niet doorverbinden want het was erg druk in de winkel. Ik wil vanmiddag alsnog langs gaan. maar zie inmiddels in de webshop dat de D600 als losse body er niet meer staat. Ik vrees het ergste.
Blij dat ik 'm gisteren al had besteld, bij de vestiging van Rotterdam hadden ze 'm niet :-( en Spijkenisse was dicht, dus heb ik 'm maar online besteld. Hoop dat het je nog lukt om 'm voor de actieprijs te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
Wouter schreef op maandag 25 februari 2013 @ 18:43:
Jammer dat ze de 1.8 primes niet verkopen bij Saturn :(
In de webshop? Of ook in de winkels zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Sato schreef op maandag 25 februari 2013 @ 20:07:
[...]

In de webshop? Of ook in de winkels zelf?
Webshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, op de webshop kun je geen D600 meer vinden...
Als ze echt nu al op zijn vraag ik me toch af hoe groot hun voorraad was... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2013 @ 19:40:
[...]

Blij dat ik 'm gisteren al had besteld, bij de vestiging van Rotterdam hadden ze 'm niet :-( en Spijkenisse was dicht, dus heb ik 'm maar online besteld. Hoop dat het je nog lukt om 'm voor de actieprijs te krijgen.
Ik heb hem voor de actieprijs. Bedrag al aanbetaald. Ben ik niet zo happig op, maar goed.... met creditcard, dus dat scheelt. ;-)

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe veel moest je aanbetalen als ik vragen mag DikkieDick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2013 @ 21:03:
Hoe veel moest je aanbetalen als ik vragen mag DikkieDick?
't Hele bedrag, maar goed is via CC dus mocht er iets mis gaan... ;-)
Gelijk via Ebay maar een grip besteld (voor een eurootje of 40, zo'n niet originele heb ik ook bij mijn D300 en bevalt prima).

[ Voor 20% gewijzigd door DikkieDick op 25-02-2013 21:05 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, tx. Dat is wel een erg forse aanbetaling trouwens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 23:12
De betalingstransactie moet plaatsvinden in de actieperiode om in aanmerking te komen voor de korting, vandaar.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Zo voordat ik op vakantie ga binnenkort maar eens m'n kit gecontroleerd. Even m'n sensor schoon geblazen om daarna snel 700 foto's te schieten. En met een focus kaartje de AF van mijn lenzen getest. Conclusie is dat mijn D600 geen last heeft van het olie-probleem en dat alle 3 mijn 1.8 primes prima focussen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Dipsausje schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 17:12:
Zo voordat ik op vakantie ga binnenkort maar eens m'n kit gecontroleerd. Even m'n sensor schoon geblazen om daarna snel 700 foto's te schieten. En met een focus kaartje de AF van mijn lenzen getest. Conclusie is dat mijn D600 geen last heeft van het olie-probleem en dat alle 3 mijn 1.8 primes prima focussen. :D
je hebt geen loterij gewonnen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Nee geen loterij gewonnen. Met een aantal verhalen over de D600 en de 28mm op internet wilde ik alleen even alles getest hebben voordat al m'n foto's straks onder de vlekken zitten of out-of-focus zijn. En ik was blij met het resultaat, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokus
met welke settings heb je die foto's genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou er nog een nieuwe productie-batch komen van de D600 waar het hele oil/dust-probleem bij voorbaat is opgelost (andere componenten evt) ca. drie kwart-jaar na release?? Of zouden jullie m uberhaupt niet laten liggen ondanks dit probleem? Hoe ervaren jullie het praktisch gezien?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2013 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Ik laat hem liggen door dit probleem...

Ik vertrouw die camera echt niet meer en de houding van Nikon bevalt me niet.
Erg arrogant om alle problemen volledig te ontkennen en je klanten te laten zitten.

Eigenlijk zou men gewoon massaal een rechtszaak moeten aanspannen; het gaat om een bewezen productiefout en de fabrikant weigert openheid van zaken te geven.

[ Voor 28% gewijzigd door Wouter op 19-03-2013 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Het valt allemaal reuze mee joh :P Kans dat je ook maar iets van het probleem in je foto's terugziet is erg klein, en anders ga je langs een gratis check & clean.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
Gezien het feit dat er sprake is van 3 kleine problemen die door vele tot een groot problem verheven worden is het niet zo gek dat er op veel fora vanalles geroepen wordt en het einde nu onderhand wel zoek lijkt.

Dus even voor de duidelijk de drie kleine problemen.
1. Stof op de sensor na verloop van tijd bij normaal gebruik.
Dit is normaal en komt bij alle camera's voor, Geen reden tot paniek dus.
Oplossing? schoonmaken met een blaasbalg.

2. Olie/smeermiddel uit de camera dat op de sensor geland is.
Ook dit komt bij elk camera type af en toe voor en schijn heel normaal te zijn.
Nikon maakt dat netjes schoon en me een beetje geluk ben je er in een keer vanaf.

3. En nu komt het enige echte probleem: Stof en/of Puin dat uit de camera zelf komt, Vermoed wordt dat de oorzaak hiervan te zoeken is in het isolatiematriaal (Wat al los zat in het isolatiemateriaal en er door de snelle beweging van de spiegel uitwaait of door de beweging van de spiegel losgeschaafd wordt.) of in lak/verf schilvers (Die afslijten van een of meerdere onderdelen in het spiegelhuis omdat de coating te dik aangebracht is of de toleranties in het ontwerp inadequaat zijn.) wat zich vervolgens aangetrokken voelt tot de sensor (statische elecriciteit?) en zo de sensor vervuild.
En dit is een probleem wat door Nikon nog niet effectief bestreden kan worden (Door reparatie) omdat men (Bij Nikon) nog niet weet wat de exacte oorzaak is.

Voorlopig bieden ze dus gratis sensor cleanings aan en zijn ze inmiddels ook overgegaan tot het vervangen van het sluitermeganisme.
Of dat laatste het probleem wel of niet oplost is nog onduidelijk omdat probleem 1 en 2 hier ook nog kunnen meespelen en er eventueel restafval van probleem 3 zich nog aan het isolatiemateriaal kan vastklampen en vervolgns dus weer op de sensor komt.
Na het vervangen van de sluiter moet je dus weer minimaal 1000/2000 shots maken en dan de sensor reinigen vooraleer je objectief kunt gaan kijken/testen of het probleem (nummer 3) wel of niet definitief opgelost is.

Al met al kun je de conclusie trekken dat door alle forum aandacht die dit probleem gekregen heeft veel mensen waarbij feitelijk niets aan de hand is probleem 1 en/of 2 als probleem 3 gaan zien. Net zo goed als dit ook het geval was bij het D800 left focus probleem, Daar dachten mensen met een normaal back/front focus probleem ook gelijk dat zij het leftfocus probleem hadden terwijl dit niet het geval was.

En dan nog even mijn eigen situatie: Hoop stof/vuil en mogelijk ook wat olie/smeermiddel vlekjes op de sensor.
Vermoedelijk last van vuil/puin vanuit de camera (Geen lenswissels gedaan in de periode waarin ik de ontwikkeling van het probleem in de gaten hield) maar of dit wel of niet weg te blazen is met een blaasbalg is nog onduidelijk omdat ik tot nu toe enkel de beschikking had over een blaasbalgje dat niet krachtig genoeg is en niet dichtbij de sensor kan komen.
Morgen zou de bestelde Giottos Rocket Air 1900 binnenkomen en dan ben ik wel benieuwd wat er nog achterblijft op de sensor, Aan de hand daarvan hoop ik dan eindelijk te kunnen concluderen wat het probleem in mijn geval is.

Desondanks maakt de camera prachtige foto's (al moet er af en toe wat spotremoval toegepast worden) en heb ik geen spijt van mijn aankoop.
Op den duur zal Nikon vast een methode ontwikkelen om het probleem definitief op te lossen en zullen de nieuwe leveringen aan winkels geheel probleem vrij zijn.
Al geld nu al dat niet alle D600's last van dit probleem hebben en de mate waarin je last van het probleem hebt ook kan verschillen.
En dan is er nog de vraag in welke mate je er in de foto's ook daadwerkelijk last van hebt. In de D600 zit overigens ook nog een Image dust-off reverence photo functie die samen met Capture/View NX 2 alle vlekjes automatische uit je foto verwijderd.

Het is dus jammer dat de D600 dit probleem heeft maar het hoeft je resultaten niet in de weg te staan en Nikon zal de problemen uiteindelijk wel oplossen, Doen ze dit immers niet dan verliezen ze het vertrouwen van vele klanten die met de D600 de overstap van DX naar FX hebben gemaakt. En dat lijkt mij niet de bedoeling.
Door het gebrek aan openheid over dit probleem heeft Nikon zichzelf nu al in de vingers gesneden doordat veel mensen die de D600 hebben teruggebracht vanwege dit probleem (Terecht of onterecht, Zie 1, 2 en 3) en/of de camera niet hebben gekocht vanwegen dit probleem straks als de D7100 vrij blijkt van dit soort kinderziektes voor de D7100 zullen kiezen en niet de door Nikon beoogde overstap naar FX zullen maken met de daarbij verwachte investering in nieuwe Nikon objectieven. (En dat laatste ga ik zolang ik problemen heb met mijn D600 ook nog niet doen.)

Disclaimer: Het spijt mij als er af en toe ergens een letter mist, Dit toetsenbord reageerd niet altijd even goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Sato op 19-03-2013 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da's duidelijk. Mijn gevoel zegt ook dat het allemaal niet zo erg is als dat het lijkt omdat iedereen er meteen bovenop springt en het blijft gewoon wel een hele aantrekkelijke body. Alleen even wachten tot Mediamarkt of Saturn weer een actie hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Persoonlijk heb ik vrijwel geen last van het probleem. Ik heb de afgelopen weken een paar lange-sluitertijd opnames gemaakt met f11-16. Ik zag een stuk of 5 stof plekjes links boven en een enkele in de rest van het beeld. Ik heb misschien geluk met mijn D600, misschien zijn er mensen die het probleem veel erger ervaren. Het valt behoorlijk mee in mijn geval.

Binnenkort er maar eens een keer de sensor schoonmaken voor het komende zomer seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Heb inmiddels zo'n 6000 foto's gemaakt en als ik de studio opnamen bekijk, gemaakt met f9.5 zie ik 2 vlekjes zitten, heel normaal dus. Ik wissel altijd erg veel lenzen.

moest even wennen na mijn D3, maar vind het een topcamera!

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Arrien schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 12:47:
Heb inmiddels zo'n 6000 foto's gemaakt en als ik de studio opnamen bekijk, gemaakt met f9.5 zie ik 2 vlekjes zitten, heel normaal dus. Ik wissel altijd erg veel lenzen.
Ik noem dat niet normaal eigenlijk... op f/22 of daar voorbij misschien wel, maar alles daar onder hoort vlekvrij te zijn :)

Om maar wat te noemen : Mijn eigen toestel heeft heel wat regen en stof gezien en ook lenswissels in stoffige omgevingen, maar desondanks heb ik alleen wat stipjes die nog maar net zichtbaar zijn @ f/36 en dan richting de wolken gericht !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 15-09 10:47
nero355 schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 15:52:
[...]

Ik noem dat niet normaal eigenlijk... op f/22 of daar voorbij misschien wel, maar alles daar onder hoort vlekvrij te zijn :)

Om maar wat te noemen : Mijn eigen toestel heeft heel wat regen en stof gezien en ook lenswissels in stoffige omgevingen, maar desondanks heb ik alleen wat stipjes die nog maar net zichtbaar zijn @ f/36 en dan richting de wolken gericht !!
Als dat niet normaal zou zijn dan zouden stofjes voor 99% van de mensen helemaal geen probleem zijn en niemand ooit zijn sensor laten reinigen 8)7

Stof kan in veel situaties ook gewoon met grotere diafragma's zichtbaar zijn hoor ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrien
  • Niet online
Ja, bij al mijn camera's laat ik wel eens een cleaning uitvoeren, en altijd na 1 of 2 shoots zijn er wel weer een stofjes zichtbaar, ook op f8 goed te zien tegen een egale studioachtergrond.
Dat hoort er nu eenmaal gewoon bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Op f/8 en dan zoo snel ?? Ik zou dan eens gaan kijken of ik nog garantie heb op het toestel, want dat gaat echt nergens meer over...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrien
  • Niet online
Nou, dat was bij de D70, D80, D3 en D600, Ik heb nog nooit iemand gehoord die geen stof had in een digitale spiegelreflexcamera. Er is niet voor niets zo'n grote markt voor sensorreinigingsproducten, blowers, enz.

Jij hebt veel geluk als je sensor nog altijd schoon is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

ik zit heul erg te twijfelen of ik mijn 7000 in moet ruilen voor een 600.
heb net een nikkor 70-200 VRII en 24-70 gekocht... foto's zijn bijna altijd in duistere omstandigheden, dus hoge ISO.
de 7000 heeft mooie redelijk ruisvrije hoge ISO, maar de D600 schijnt daar weer op te poepen.
en full frame.... verder zie ik voor mij niet zo snel plussen....

M.a.w.
hoge ISO en het volle uit de toplenzen halen, is dat reden genoeg? :P
bij digitalrev komen ze er ook niet echt uit

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kom van de d7000 en heb de d600 aangeschaft mede omdat mijn 17-55 2.8 nikkor het had begeven.
werk nu met de d600 24-70 en het is echt fantastisch :) de d7000 was al goed maar deze is in de iso echt nog een stop beter.

de plus is nog wel dat je veel groter bereik hebt met een full frame camera in combinatie met lenzen , mijn 10 mm fisheye kan ik ook gewoon gebruiken erop en dan schiet ik in dx modus. laatsts zat ik met de 24-70 dat het bereik net te klein was om een vogel te fotograferen, nou dan schakel ik ook over naar dx en heb dan net meer dan 100 mm opeens. (tuurlijk pixelpipers zullen zeggen dat je ook later nog wel kan croppen op de pc maar als alle ruimte eromheen loos is dan doe ik het liever direct)

tuurlijk zijn de fotos in dx modes kleiner maar anders had je die ruimte eromheen toch weggesneden.

hier nog voorbeeldje van gisteravond met de d600 op iso6400 met de 24-70 en 1/8 seconde http://thehospages.com/pi...-23-shoeless/image084.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

kee

Nou het zijn wel min of meer soortgelijke omstandigheden :)
Tevreden over die crop stand ook? tóch effe wat verder komen met dan ook dezelfde resolutie en schermvulling als de 7000, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paQ schreef op maandag 25 maart 2013 @ 09:01:
kee

Nou het zijn wel min of meer soortgelijke omstandigheden :)
Tevreden over die crop stand ook? tóch effe wat verder komen met dan ook dezelfde resolutie en schermvulling als de 7000, toch?
nop niet dezelfde resolutie. de d600 in dx modus is 10 Mp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Ik heb mijn D600 net en wilde de filmoptie eens proberen, maar krijg zo'n pictogram Rec met een streep erdoor en volgens de handleiding kan ik geen films opnemen. Waarom wordt niet duidelijk. Heb 2 32GB class10-kaartjes aangeschaft. En een Nikon 24-85:2.8-4-lens er opgeschroefd. LV op film etc. Wat zie ik over het hoofd? Met Google vind ik niks.

Gevonden: had de bovenste knop met Q, Mup etc op de afstandsbedieningdinges staan (dacht dat dat het filmicoon was ;-) ).

[ Voor 16% gewijzigd door DikkieDick op 26-03-2013 18:13 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:00
Wilde vandaag met de D600 en sb700 in de A stand fotograferen met flitser in high sync. Dus fotograferen met de flits puur ter invulflits. Bij canon heb ik high speed sync zo aan en werkt het perfect. Bij Nikon helaas niet, bleef steken op 1/200e. Je gaat me toch niet vertellen dat een D600 en sb700 geen HSS heeft? Ik kon er tijdens een workshop die ik gaf zo snel niet uitkomen helaas. Waar stel ik het in?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 23:52:
Wilde vandaag met de D600 en sb700 in de A stand fotograferen met flitser in high sync. Dus fotograferen met de flits puur ter invulflits. Bij canon heb ik high speed sync zo aan en werkt het perfect. Bij Nikon helaas niet, bleef steken op 1/200e. Je gaat me toch niet vertellen dat een D600 en sb700 geen HSS heeft? Ik kon er tijdens een workshop die ik gaf zo snel niet uitkomen helaas. Waar stel ik het in?
bij mijn D700 en SB-900 moest ik op de flits de modus veranderen naar TTL-BL; schakel eens door de modussen van de SB-700?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Hij stond op ttl-bl tijdens proberen, dat hielp niet helaas :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Is het de 1/200 of 1/250 Auto FP instelling die je zoekt?

Die instelling vindt je onder de Flash Sync Speed menu terug (plaatje hieronder is van een ander Nikon model):

Afbeeldingslocatie: http://www.dailyphotographytips.net/wp-content/uploads/2011/03/Auto-FP-High-Speed-Sync-menu.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ergens in het menu met die letters (a,b,c,..). Gewoon aanzetten en dan kan je elke sluitertijd nemen die je wilt. Of heb je het op een andere instelling?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is wat Nordlys zegt:
Speeds as fast as 1/4,000s are available with optional SB-910, SB-900, SB-800, SB-700, and SB-600 flash units when 1/250 s (Auto FP) or 1/200 s (Auto FP) is selected for Custom Setting e1 (Flash sync speed). When 1/250 s (Auto FP) is selected, shutter speeds as fast as 1/250s are available with the built-in flash.
Aldus de handleiding van de D600

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Ja in dat menu zat ik ook, de flash sync van de D600 loopt tot 1/250e (auto FP). Die stel ik in en hoop dat hij dan HSS pakt, maar helaas was dat niet zo.

Instellingen die ik had zijn dus die fash sync speed, flitser op TTL-BL (en gewoon TTL ook geprobeerd) en dan de camera in A stand.
Flitser erop gemonteerd maar nog uit krijg ik : F/4 iso400 en 1/1250e sec voor correcte belichting. Flitser aangezet en hij springt naar F/4 iso400 en 1/250e. En krijg ik dus een 2 stops overbelichte plaat en dan nog de flits erbij.

Dus hij heeft geen HSS gepakt, hoewel ik dus wel die flash sync speed op de bovenste in het menu had staan (`1/250e s (auto FP). Op de flitser in het menu kon ik ook nergens HSS vinden (bij canon wel via flitser in te stellen).
Kortom, nog niet gelukt. En als ik UC zijn stukje leest moet het wel kunnen met de Sb-700, alleen niet met de interne flitser (die ook niet geprobeerd).

Hoe dan ook, over 2 weken heb ik de D600 + sb-700 weer in de hand en ga ik het weer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
In Nikon-land noemen ze het FP (Focal Plane) ipv HSS, en op je flitser moet je naast het TTL icoontje bovenin dan ook een FP icoontje zien :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9EqmMC55E8ja3XhFMqZg5cND/full.png

[ Voor 24% gewijzigd door Nordlys op 27-03-2013 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
dat icoontje heb ik nog niet 1x tevoorschijn getoverd helaas.
Ik ga wel even naar de lokale camerawinkel en net zo lang prutsen totdat ik het heb, want de vrouw waar de D600 van is, volgt bij mij een priveworkshop en heb net de voordelen verteld van HSS :P....en met 5000 euro aan cameraspullen wil je haar niet vertellen dat die van haar het niet kan :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

iemand enig idee hoe je de INFO knop aan de AAN/LICHT knop koppelt?
(van de hoofdschakelaar dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
paQ schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 15:07:
iemand enig idee hoe je de INFO knop aan de AAN/LICHT knop koppelt?
(van de hoofdschakelaar dus)
denk niet dat dat kan eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

:'( dat vind ik wel kloten eigenlijk...
bij de d7000 is dat toch wel iets wat ik HEEL graag en vaak gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat was Custom Function F1 op de D7000, maar die lijkt op de D600 inderdaad verdwenen (afgaande op de menu's zoals die besproken worden in de DPreview review van de D600).

* Orion84 gebruikt dat inderdaad ook op de D7000.

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 28-03-2013 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

crap :| hij is idd weg in de 600.
Nikon chat zegt ook dat het niet kan.... but WHY! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
ik weet het ook niet, misschien hebben ze gekeken naar Canon, die heeft er ook een handje van om " gratis " features vooral niet te stoppen op body's die niet 100% pro zijn.

Canon 5d2 kan slechts 3 shots bracketing, of bijvoorbeeld alleen 2 of 10 secs sluitervertraging. Geen auto iso die logisch is etc.

De instelbaarheid van camera's blijft vaak bewust beperkt zodat je meerwaarde ziet in de D800 of D4 bijvoorbeeld. Ik krijg er ook een punthoofd van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsssk, beetje lopen dubbelposten hiero, doe die post eens gauw richting dev/null/ ;)
What else is new wat betreft minder features in lagere series. Bij auto's is het bijvoorbeeld wel mogelijk om opties uit hogere serie/uitvoering te krijgen, maar door de prijs die ze daarvoor vragen, heb je al gauw zoiets van: laat ook maar.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste