Gezien het feit dat er sprake is van 3 kleine problemen die door vele tot een groot problem verheven worden is het niet zo gek dat er op veel fora vanalles geroepen wordt en het einde nu onderhand wel zoek lijkt.
Dus even voor de duidelijk de drie kleine problemen.
1. Stof op de sensor na verloop van tijd bij normaal gebruik.
Dit is normaal en komt bij alle camera's voor, Geen reden tot paniek dus.
Oplossing? schoonmaken met een blaasbalg.
2. Olie/smeermiddel uit de camera dat op de sensor geland is.
Ook dit komt bij elk camera type af en toe voor en schijn heel normaal te zijn.
Nikon maakt dat netjes schoon en me een beetje geluk ben je er in een keer vanaf.
3. En nu komt het enige echte probleem: Stof en/of Puin dat uit de camera zelf komt, Vermoed wordt dat de oorzaak hiervan te zoeken is in het isolatiematriaal (Wat al los zat in het isolatiemateriaal en er door de snelle beweging van de spiegel uitwaait of door de beweging van de spiegel losgeschaafd wordt.) of in lak/verf schilvers (Die afslijten van een of meerdere onderdelen in het spiegelhuis omdat de coating te dik aangebracht is of de toleranties in het ontwerp inadequaat zijn.) wat zich vervolgens aangetrokken voelt tot de sensor (statische elecriciteit?) en zo de sensor vervuild.
En dit is een probleem wat door Nikon nog niet effectief bestreden kan worden (Door reparatie) omdat men (Bij Nikon) nog niet weet wat de exacte oorzaak is.
Voorlopig bieden ze dus gratis sensor cleanings aan en zijn ze inmiddels ook overgegaan tot het vervangen van het sluitermeganisme.
Of dat laatste het probleem wel of niet oplost is nog onduidelijk omdat probleem 1 en 2 hier ook nog kunnen meespelen en er eventueel restafval van probleem 3 zich nog aan het isolatiemateriaal kan vastklampen en vervolgns dus weer op de sensor komt.
Na het vervangen van de sluiter moet je dus weer minimaal 1000/2000 shots maken en dan de sensor reinigen vooraleer je objectief kunt gaan kijken/testen of het probleem (nummer 3) wel of niet definitief opgelost is.
Al met al kun je de conclusie trekken dat door alle forum aandacht die dit probleem gekregen heeft veel mensen waarbij feitelijk niets aan de hand is probleem 1 en/of 2 als probleem 3 gaan zien. Net zo goed als dit ook het geval was bij het D800 left focus probleem, Daar dachten mensen met een normaal back/front focus probleem ook gelijk dat zij het leftfocus probleem hadden terwijl dit niet het geval was.
En dan nog even mijn eigen situatie: Hoop stof/vuil en mogelijk ook wat olie/smeermiddel vlekjes op de sensor.
Vermoedelijk last van vuil/puin vanuit de camera (Geen lenswissels gedaan in de periode waarin ik de ontwikkeling van het probleem in de gaten hield) maar of dit wel of niet weg te blazen is met een blaasbalg is nog onduidelijk omdat ik tot nu toe enkel de beschikking had over een blaasbalgje dat niet krachtig genoeg is en niet dichtbij de sensor kan komen.
Morgen zou de bestelde Giottos Rocket Air 1900 binnenkomen en dan ben ik wel benieuwd wat er nog achterblijft op de sensor, Aan de hand daarvan hoop ik dan eindelijk te kunnen concluderen wat het probleem in mijn geval is.
Desondanks maakt de camera prachtige foto's (al moet er af en toe wat spotremoval toegepast worden) en heb ik geen spijt van mijn aankoop.
Op den duur zal Nikon vast een methode ontwikkelen om het probleem definitief op te lossen en zullen de nieuwe leveringen aan winkels geheel probleem vrij zijn.
Al geld nu al dat niet alle D600's last van dit probleem hebben en de mate waarin je last van het probleem hebt ook kan verschillen.
En dan is er nog de vraag in welke mate je er in de foto's ook daadwerkelijk last van hebt. In de D600 zit overigens ook nog een Image dust-off reverence photo functie die samen met Capture/View NX 2 alle vlekjes automatische uit je foto verwijderd.
Het is dus jammer dat de D600 dit probleem heeft maar het hoeft je resultaten niet in de weg te staan en Nikon zal de problemen uiteindelijk wel oplossen, Doen ze dit immers niet dan verliezen ze het vertrouwen van vele klanten die met de D600 de overstap van DX naar FX hebben gemaakt. En dat lijkt mij niet de bedoeling.
Door het gebrek aan openheid over dit probleem heeft Nikon zichzelf nu al in de vingers gesneden doordat veel mensen die de D600 hebben teruggebracht vanwege dit probleem (Terecht of onterecht, Zie 1, 2 en 3) en/of de camera niet hebben gekocht vanwegen dit probleem straks als de D7100 vrij blijkt van dit soort kinderziektes voor de D7100 zullen kiezen en niet de door Nikon beoogde overstap naar FX zullen maken met de daarbij verwachte investering in nieuwe Nikon objectieven. (En dat laatste ga ik zolang ik problemen heb met mijn D600 ook nog niet doen.)
Disclaimer: Het spijt mij als er af en toe ergens een letter mist, Dit toetsenbord reageerd niet altijd even goed.
[
Voor 5% gewijzigd door
Sato op 19-03-2013 18:17
]