• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Nikon D600

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vEWJg0zb05ojBAO5w0ob1Xxj/full.png
Inhoudsopgave
Specificaties

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vXtmICpWitvpyMN95pSPXtnA/full.png

Amsterdam, Nederland, 13 september 2012 - Nikon heeft vandaag een nieuwe 24,3-megapixel FX-formaat digitale spiegelreflexcamera geïntroduceerd: de Nikon D600. De compacte Nikon D600, de kleinste en lichtste full-frame D-SLR die Nikon ooit heeft ontwikkeld, biedt geweldige nieuwe mogelijkheden voor enthousiaste fotografen.

Beknopte specificaties
  • 24,3 MP full frame sensor
  • 39 AF-punten (met een optie voor 11-AF punten), 9 cross-type AF-punten
  • ISO range: 100-6400 (met Lo-1 ISO 50 en Hi-2 ISO 25,600)
  • 5,5 frames per seconde
  • Viewfinder coverage: 100% voor FX , 97% voor Dx
  • Gewicht: 760g (850g met batterij en geheugenkaartjes)
  • 3.2" LCD scherm met 921K pixels en ambient sensor control
  • HDMI output
  • Video compressie: H264/MPEG-4
  • Full HD met 30p, 25p, 24p, HD met 60p, 50p, 30p, 25p
  • Ingebouwde AF-motor
  • Weather sealed body
  • AF-gezichtsherkenning
  • Exposure compensatie: ±5 EV
  • EN-EL15 rechargeable Li-ion batterij
Uitgebreide specificaties
  • Diepte en detail -De onlangs door Nikon ontwikkelde 24,3-megapixel, FX-formaat (full-frame) CMOS-sensor levert uitstekende details en een enorm toonbereik, zelfs als er weinig licht is.

Van echte groothoekfoto's tot prachtige telefoto's: de 14-bits A/D-conversie en de uitstekende signaal-ruisverhouding zorgen voor foto's van opmerkelijke kwaliteit met weinig ruis en met een breed dynamisch bereik, zelfs bij een hoge ISO-gevoeligheid.

Met een ISO-bereik van 100–6400, dat kan worden uitgebreid tot 25.600 (equivalent) en verlaagd tot 50 (equivalent), is de functionaliteit bij slechte lichtomstandigheden subliem. De intelligente ruisonderdrukkingssystemen van de camera verminderen ruis zonder concessies te doen aan de fijne details, waardoor optimale flexibiliteit onder alle belichtingsomstandigheden mogelijk is. De beelden zijn haarscherp, zelfs bij hogere ISO-waarden.
  • EXPEED 3 - De Nikon D600 is uitgerust met dezelfde geavanceerde EXPEED 3-beeldverwerkingsengine als de D4, het topmodel van Nikon. Complexe taken worden moeiteloos afgehandeld, zonder dat dit ten koste gaat van snelheid of kwaliteit. 16-bits beeldverwerking levert, zelfs bij JPEG-opnames, warmere kleuren en tonen op dan ooit tevoren, met soepele schakeringen vol details en toon over de volledige schaal tot en met zuiver wit.
  • Autofocussysteem - Dankzij het Multi-CAM4800 39-punts AF-systeem van Nikon, met eenzelfde AF-gevoeligheid als die van het topmodel de D4, legt de Nikon D600 onderwerpen in alle lichtomstandigheden zeer goed vast. Doordat de D600 geschikt is voor objectieven met een gecombineerd open diafragma tot f/8 en met een gevoeligheid tot een ondergrens van -1 LW (ISO 100, 20°C), zijn scherpe foto's zelfs in de allerlastigste lichtomstandigheden mogelijk. Door een keur aan AF-standen waaronder dynamisch veld-AF en 3D-tracking worden zelfs de kleinste onderwerpen perfect scherp in beeld gebracht, ongeacht hoe onvoorspelbaar ze zich kunnen bewegen.
  • Onderwerpherkenning - Het geavanceerde systeem voor onderwerpherkenning op de Nikon D600 is voorzien van de vermaarde RGB-meetsensor met 2.016 pixels van Nikon waarmee elk onderwerp zorgvuldig en nauwkeurig wordt geanalyseerd. Dit systeem kan menselijke gezichten via de optische zoeker verbluffend nauwkeurig detecteren en de kleuren en helderheid van het onderwerp met ongeëvenaarde precisie herkennen. Deze gedetailleerde scèneanalyse wordt ook gebruikt om nog nauwkeurigere resultaten te realiseren bij het gebruik van autofocus, automatische belichting en i-DDL flitsbelichting in allerlei composities en belichtingssituaties. Het volgen van 3D-onderwerpen is bijvoorbeeld enorm verbeterd bij het opnemen van kleinere onderwerpen. Door gebruik te maken van het veelvuldig geprezen Multi-CAM4800 AF-systeem van Nikon — met individueel te selecteren of te configureren 9-, 21- en 39-punts dekkingsinstellingen — zijn de autofocussensormodule en de algoritmen verder ontwikkeld. Daardoor is de gevoeligheid bij weinig licht aanzienlijk verbeterd en is deze nu compatibel met een gecombineerd diafragma tot f/8 met detectie vanaf een ondergrens van -1 LW (ISO 100, 20°C). AF-standen zoals AF-A, AF-S en AF-C zijn nu gemakkelijker te selecteren zonder dat u uw oog van de zoeker hoeft te halen.
  • 24.3-megapixel FX-format (full-frame) CMOS sensor with excellent signal-to-noise ratio and wide dynamic range. Delivers richly detailed images with smooth tonal gradations.
  • Highly sensitive autofocus with Multi-CAM4800 39-point AF system: delivers fast and precise coverage across the frame. Sensitive down to -1 EV and compatible up to f/8.
  • ISO 100–6400: extendable up to 25,600 (equivalent) and down to 50 (equivalent). Enables faster shutter speeds for finely detailed images with minimal noise.
  • Multi-area D-Movie records FX- and DX-format Full HD (1080p) movies in 30p, 25p and 24p. Max recording time approx. 29 minutes 59 seconds. Offers uncompressed HDMI output to external devices and high-fidelity audio control.
  • EXPEED 3 image processing engine with 14-bit A/D conversion and 16-bit image processing for superb tonal gradation.
  • HDR (High Dynamic Range): ideal for high-contrast scenes. Takes two shots within a single shutter release to create an image with an extremely wide dynamic range, low noise and rich color gradation.
  • Active D-Lighting: capture more detail in high-contrast lighting conditions. Nikon’s Active D-Lighting automatically retains the details in both dark and bright areas for stunning images with natural contrast.
  • Scene Recognition System: the camera’s image sensor and its 2,016-pixel RGB sensor provide precise data to the Scene Recognition System, which optimizes exposure, autofocus and white balance immediately before the shutter is released for sharply defined images.
  • Time-lapse shooting: use Interval Timer Shooting to trigger the shutter at preset intervals. Use Time Lapse Photography to save images as movie files and view slow action in fast playback, with playback rates from 24 to 36,000 times faster than normal.
  • Picture Controls customize the look of your stills and videos by fine-tuning parameters such as sharpness, saturation, and hue before capture.
  • Precision 8-cm (3.2-in.), 921k-dot, VGA LCD monitor with automatic monitor brightness control. Delivers bright, crisp image playback with a wide color reproduction capacity.
  • High-performance viewfinder with approx. 100% frame coverage and 0.7x magnification. Offers DX Crop Mode with viewfinder marking.
  • 5.5 fps continuous shooting: capture fast-moving action at five-and-a-half frames per second.
  • Quiet shooting mode: perfect for discreet photography, the sound of the camera’s mirror return mechanism is noticeably reduced.
  • Mirror balancer: minimizes the bounce of the mirror’s down movement, extending viewing time and allowing more time for AF operation—one reason the D600 achieves AF and focus tracking even during high-speed continuous shooting.
  • Compact, light and durable: built to withstand severe conditions, the camera boasts magnesium alloy top and rear covers and weighs only 760 g (without battery). Weather-sealed to the same degree as Nikon’s professional D800 SLR, it offers enhanced resistance to moisture and dust.
  • Dual-axis electronic virtual horizon: you can confirm the camera's position relative to the horizontal plane and its pitch (forward or rear rotation) using the LCD monitor, or the viewfinder.
  • Twin SD card slots: two SD memory card slots offer enhanced shooting flexibility. Use the second card when the first is full, or record stills on one and movies on another. SDXC and UHS-I compatible.
  • Wireless transfer: Nikon’s optional WU-1b Mobile Adapter lets you share images directly from the D600 to a smartphone or tablet, or to control the camera remotely via your smart device*.
« · ^

Nuttige linkjes
« · ^

Videos

Nikon D600 product video
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=z1-BD9S08UQ]
Nikon D600 D-Movie
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=6FTrz2p-vgs]
Nikon D600 hands-on door Engadget
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Tlj4QCEmAq8]
Nikon D600 first look door What Digital Camera
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=XKT4afbjxLw]
Nikon D600 hands-on review door DigitalCameraWorld
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Fec3Vd9Gipk]

« · ^

Afbeeldingen

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HEzRa48dGCRWjKl3VxW5xusD/medium.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/93vLEH4Kyz5ULHUNDCjr43xT/medium.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/y42WoLwZb0BBRHRJU4hHvYx8/medium.png
Bovenkant
Zijkant
Voorkant
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DiKMkHD85knEQeB1vamQ8fc5/medium.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/p2bBQLxBHTYTQvNiuQ5S9V9D/medium.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9LLzcGCUbUMuzRFFlDncZ8QS/medium.png
Zijkant
Voorkant
Voorkant
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/P2xyLivtYwNq136hPbHV5mmP/medium.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ReN66UWajP3QZCizmH5Ja4PF/medium.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ev4y47frdsn1uG45x8MoFgDf/medium.png
Achterkant
Onderkant
Bovenkant

« · ^

[ Voor 46% gewijzigd door Nordlys op 13-09-2012 09:24 ]

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Goed, die andere kwestie bespreken we wel via de DM.

De D600... zit de wereld te wachten op een full-frame D7000? Vast wel. Is de wereld bereid daar 2000 euros voor neer te leggen? Da's een beetje de vraag. Ben benieuwd wie doelgroep is.

Verder haal ik er zo 123 niet uit of je een microfoon kan aansluitne

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:10

Vis

Hij is er :D

Later meer reacties... ben net wakker :p

Benieuwd naar de eerste reviews iig!!!

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

• Wijnands

• Vis

Vis

Ja echte uitgebreide reviews eigenlijk...
De prijs mag ook wel snel dalen als ie daadwerkelijk rond de 2100 zit..

• henkie196
  • Niet online
JvdGeest schreef op donderdag 13 september 2012 @ 06:47:
De onlangs door Nikon ontwikkelde 24,3-megapixel, FX-formaat (full-frame) CMOS-sensor levert uitstekende details en een enorm toonbereik, zelfs als er weinig licht is.
Is die sensor echt door Nikon zelf ontwikkeld? Ik dacht dat ze tegenwoordig hun sensoren bij Sony inkochten.

• Wijnands
JvdGeest schreef op donderdag 13 september 2012 @ 06:47:
De onlangs door Nikon ontwikkelde 24,3-megapixel, FX-formaat (full-frame) CMOS-sensor levert uitstekende details en een enorm toonbereik, zelfs als er weinig licht is.
Is die sensor echt door Nikon zelf ontwikkeld? Ik dacht dat ze tegenwoordig hun sensoren bij Sony inkochten.

't is een copy/paste uit het persbericht, who knows?! Als ze zelf wat bedenken dan maakt sony ze meestal wel voor ze. Duurt een paar weken voordat we daar meer over weten
Vis schreef op donderdag 13 september 2012 @ 07:30:
Ja echte uitgebreide reviews eigenlijk...
De prijs mag ook wel snel dalen als ie daadwerkelijk rond de 2100 zit..
Nikon laat in deze fase maar een heel klein groepje journalisten met de camera spelen. Da's vaak net lang genoeg voor een preview. Echte reviews moeten we meestal toch wachten tot de eerste geleverd worden.

Prijs mag zeker dalen!

[ Voor 90% gewijzigd door Wijnands op 13-09-2012 07:41 ]

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 15:03
Wijnands schreef op donderdag 13 september 2012 @ 07:16:
De D600... zit de wereld te wachten op een full-frame D7000? Vast wel. Is de wereld bereid daar 2000 euros voor neer te leggen?
Wie een betaalbare FF zoekt is -denk ik- beter af met een 5DmkII...

• Nordlys
  • Niet online
De 5D2 heeft een AF-systeem die echt niet meer van deze tijd is. En neem dan gewoon een 2e-handse D700 ;)

• KappuhH
  • Niet online
Op de prijs na sluit hij aan op mijn wensen. Een iets hogere burstrate was ook wenselijk geweest, maar niet per definitie noodzakelijk...
JvdGeest schreef op donderdag 13 september 2012 @ 08:42:
De 5D2 heeft een AF-systeem die echt niet meer van deze tijd is. En neem dan gewoon een 2e-handse D700 ;)
Er is meer dan alleen AF. Sommige mensen gaan ook voor beeldkwaliteit. Voor landschappen en portretten is een 5D2 een heerlijke camera.
FLuKee schreef op donderdag 13 september 2012 @ 08:40:
Wie een betaalbare FF zoekt is -denk ik- beter af met een 5DmkII...
Omdat mensen niet doorgaans starten met een FF, kan het goed zijn dat het goedkoper is om bij hetzelfde merk te blijven. Daarnaast zijn veel fotografen merk-trouw en wisselen ze sowieso niet, ook al is een ander merk goedkoper/beter.

[ Voor 36% gewijzigd door Universal Creations op 13-09-2012 09:12 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Vis

Vis

Wat ik mis... heeft ie nou geen aansluiting voor sync flitskabel ? (kan op dit moment even niet het filmpje over de aansluitingen zien in de TS, zit op werk :p )

• FLuKee
Blijft dan nog de volgende bedenking: wat kan deze camera écht méér bieden dan een D7000? De beeldkwaliteit moet wat mij betreft fenomenaal zijn om die meerprijs te verantwoorden...
FLuKee schreef op donderdag 13 september 2012 @ 09:17:
Blijft dan nog de volgende bedenking: wat kan deze camera écht méér bieden dan een D7000? De beeldkwaliteit moet wat mij betreft fenomenaal zijn om die meerprijs te verantwoorden...
Al zou de beeldkwaliteit gelijk zijn, de voordelen van FF blijven gewoon en dat is voor sommige mensen de reden van overstappen. Als het alleen gaat om beeldkwaliteit, dan is er niet echt een reden om over te stappen en blijf je gewoon bij aps-c.

• FLuKee
Wat de voordelen van FF (nog) mogen wezen (betere zoeker? écht wijd kunnen gaan? minder DoF?), het is mij alvast geen 1000+ euro meerprijs waard :)

Anoniem: 167065

ik ben ook heel benieuwd of de beeldkwaliteit de d7000 benaderd.
Heb 1 keer de d800 in mijn hand gehad voor een half uur maar kreeg de kleuren toen niet direct zoals ik ze wou hebben , de yellowcasting zat er stevig in bij de d800 :(
ook eens een pro fotograaf gesproken die om dezelfde reden liever met de d7000 schiet omdat de fotos direct acceptabel zijn en niet echt meer hoeven te worden nabewerkt.

Hoop dat de kleuroutput hetzelfde gemaakt is als de d7000 zo ja dan stap ik meteen over :)
voor mij is dan de combinatie van FX met de 24 1.4 ideaal voor mijn fotografie.

en ja ik schiet nef en jpg maar in 99% van de gevallen zorg ik er al voor dat ik tevreden ben met de jpgs en gaat het praktisch direct online. totaal geen tijd om veel tijd aan nabewerking te besteden, moet gewoon meteen goed zijn :)

gelukkig wat opdrachtjes gehad dit jaar dus kom maar op met de D600 *O* *O* *O*

ook de HDR feature komt me heel mooi over dat je gewoon in cam al meteen een hdr foto kan maken :)

• Nordlys
  • Niet online
CameraNU heeft de camera voor € 2.149,00 staan.... tikkeltje te duur imo.
FLuKee schreef op donderdag 13 september 2012 @ 09:30:
Wat de voordelen van FF (nog) mogen wezen (betere zoeker? écht wijd kunnen gaan? minder DoF?), het is mij alvast geen 1000+ euro meerprijs waard :)
Mogelijkheid tot minder DoF en betere ruisprestaties (mits je kunt leven met de kleinere DoF), grotere DR, helderdere/grotere zoeker, wijder kunnen gaan met primes (met zooms maakt het niet uit).

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-05 16:19
Op zich een leuke upgrade van mijn D90. Zit al sinds de D700 op een geschikte opvolger te wachten. Jammer alleen dat hij nu (waarschijnlijk) zo duur is.

• Nordlys
  • Niet online
Voor ca. 400 euro meer kun je een D800 scoren. Nu zou je bepaalde redenen kunnen hebben om voor een D600 te gaan, maar dat prijsverschil is echt klein.

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-05 08:37
Toch wel jammer van die prijs, had gehoopt op een introductieprijs van onder de 2000. Niet dat ik hem zal kopen, maar breekt toch lekker de markt open. Helaas...

• Vis

Vis

JvdGeest schreef op donderdag 13 september 2012 @ 09:34:
CameraNU heeft de camera voor € 2.149,00 staan.... tikkeltje te duur imo.
Idd... flinke tegenvaller, echt dit ga ik er niet voor betalen.

Het is crisis NIKON!! :9

JvdGeest schreef op donderdag 13 september 2012 @ 09:41:
Voor ca. 400 euro meer kun je een D800 scoren. Nu zou je bepaalde redenen kunnen hebben om voor een D600 te gaan, maar dat prijsverschil is echt klein.
voor mijn doeleinden: 36 MP niet nodig, 24 is meer dan zat
hoop dat standaard beeldoutput wel direct goed is of goedgezet kan worden, zo ja is dat wel het zwaarstwegende argument voor de D600 boven de D800

en mijn 17-55 2.8 lens is na 400 feestjes door al het bier water en woestijnzand toch echt aan het eind van zijn latijn. heb geen zin meer om dan weer 1500 te investeren in een nieuwe 17-55 als ik nu ook de overstap kan maken naar FX.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voldoet aardig aan de verwachtingen / geruchten. Ook de koptelefoonuitgang dacht ik al gespot te hebben op eerdere gelekte plaatjes. Lock button in de mode dial is een erg welkome verbetering, verder is het qua knopjes vooral aansluiten bij wat we op andere Nikon bodies al gezien hebben. Zoom knopjes (en daarmee ISO en Qual) zijn net als bij de D800 verwisseld. Daarmee is de ISO knop de onderste geworden, wat hem wellicht iets beter vindbaar maakt op de tast. Maar het blijft onhandig om je ISO setting te wijzigen zo.

Ben het wel met een aantal anderen hier eens dat 2000+ wel aardig aan de prijs is. Introductieprijs ligt $600 hoger dan die van de D7000. Dat is een groter verschil dan ik had verwacht. Al is het opzich nog wel enigszins logisch als je ziet dat de introprijs van de D700 destijds precies tussen de introprijs van de D600 en de introprijs van de D800 invalt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:04
Half jaartje wachten en de prijs is wel gedaald richting 1.850 vermoed ik. Zo'n introprijs is toch altijd te hoog (de D800 is ook al ca. 300 Euro goedkoper geworden). Op dit moment vind ik de D600 prijstechnisch niet zo interessant want te dicht bij de D800.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Abbadon schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:12:
Half jaartje wachten en de prijs is wel gedaald richting 1.850 vermoed ik. Zo'n introprijs is toch altijd te hoog (de D800 is ook al ca. 300 Euro goedkoper geworden). Op dit moment vind ik de D600 prijstechnisch niet zo interessant want te dicht bij de D800.
Mja, ten opzichte van de D800 ontstaat er dan een duidelijker gat, maar dat is wel nog steeds het dubbele van wat een D7000 een half jaar na introductie kostte.

Maar wat dat betreft is de gelijkenis met de D7000 wellicht misleidend en moeten we de D600 echt meer zien als het kleine broertje van de D800 dan als het FX broertje van de D7000. Maar ik blijf het vreemd vinden dat het prijsverschil tussen een DX en FX body die verder erg veel gelijkenis tonen relatief zoveel groter is dan bij het vorige DX/FX duo (D300 en D700).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Wijnands
De 5d mk2 kwam ook uit met een prijs boven de 2k en had een jaar nodig om naar een aardig niveau te zakken.

Wat flitsen betreft, Sync terminal AS-15 sync terminal adapter (available separately)

Ben overigens wel benieuwd wat bij deze Nikon het internet zeur onderwerp gaat worden.

Wijnands schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:37:
Ben overigens wel benieuwd wat bij deze Nikon het internet zeur onderwerp gaat worden.
Afgezien van de 24-85 kitlens die ze aanbieden, denk ik dat er weinig te zeuren valt over de D600. De prijs moet nog gewoon zakken, maar dat is gebruikelijk.
Orion84 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:16:
[...]

Mja, ten opzichte van de D800 ontstaat er dan een duidelijker gat, maar dat is wel nog steeds het dubbele van wat een D7000 een half jaar na introductie kostte.
Je zegt het goed: half jaar na introductie, dus niet met introductie. Je moet introductieprijzen met elkaar vergelijken, anders meet je met 2 maten.
Maar wat dat betreft is de gelijkenis met de D7000 wellicht misleidend en moeten we de D600 echt meer zien als het kleine broertje van de D800 dan als het FX broertje van de D7000. Maar ik blijf het vreemd vinden dat het prijsverschil tussen een DX en FX body die verder erg veel gelijkenis tonen relatief zoveel groter is dan bij het vorige DX/FX duo (D300 en D700).
Een sensor die 2,25x groter is, is simpelweg duurder. Niet alleen vanwege het formaat, maar ook vanwege de lager yields, grotere spiegel en groter prisma.

[ Voor 57% gewijzigd door Universal Creations op 13-09-2012 10:50 ]

• FLuKee
Universal Creations schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:46:
[...]

Je zegt het goed: half jaar na introductie, dus niet met introductie. Je moet introductieprijzen met elkaar vergelijken, anders meet je met 2 maten.
Iemand die op dit moment een Nikon FX camera wil kopen gaat toch de huidige prijzen vergelijken... Het is maar hoe je perceptie is.

• Vis

Vis

Wijnands schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:37:

Wat flitsen betreft, Sync terminal AS-15 sync terminal adapter (available separately)
Hotshoe dus... tjonge jonge, dit hoort toch niet meer op een FX body?? :o

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

[message=38916023,noline]Universal Creations schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:46
[...]

Abbadon suggereerde een prijs voor de D600 na een half jaar. Die vergelijk ik met de prijs van de D7000 na een half jaar. Dat is toch niet zo gek? Maar inderdaad, introprijs van de D600 is niet het dubbele van de introprijs van de D7000.
[...]

Een sensor die 2,25x groter is, is simpelweg duurder. Niet alleen vanwege het formaat, maar ook vanwege de lager yields, grotere spiegel en groter prisma.
Uiteraard, maar ik had eerder een meerprijs van zo'n 30% verwacht (zoals bij de D700), niet een meerprijs van 50%. Maar dat is duidelijk een iets te optimistische verwachting geweest :)

Anoniem: 201524

[...]

Afgezien van de 24-85 kitlens die ze aanbieden, denk ik dat er weinig te zeuren valt over de D600. De prijs moet nog gewoon zakken, maar dat is gebruikelijk.
geen 10 pin connecor, geen flitsaansluiting, max 1/4000, max sync speed 1/200, geen af-on button, beperkte bracketing functionaliteit etc. Het is uiteraard een 'instap' FX camera maar voor een dergelijke prijs is er wel erg veel functionaliteit 'geschrapt'.
[...]

Omdat mensen niet doorgaans starten met een FF, kan het goed zijn dat het goedkoper is om bij hetzelfde merk te blijven. Daarnaast zijn veel fotografen merk-trouw en wisselen ze sowieso niet, ook al is een ander merk goedkoper/beter.
Het meeste glas op DX kun je toch niet gebruiken op een FX body dus voor de meeste mensen zal dat voordeel beperkt zijn. Hooguit dat je met de accesoires een hoop kunt besparen, maar dan ontbreekt de 10 pin connector weer waardoor je bijv je afstandsbediening al weer kunt 'weggooien', grip van een d300 is wel bruikbaar op de d700 maar niet op de d600, etc ;)

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 22:59

Milo.

klik

Ik vind het wel goed dat ze de D600 zo "verminkt" hebben, ook voor dat geld. Het zou stom zijn als ze een verbeterde D700 kopie hadden gemaakt in een kleinere behuizing.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Nikon heeft de FX lijn inderdaad gesplitst van de D700 die voor zowel pro als enthousiast interessant was in de D800 die extra naar pro neigt (ook qua prijsklasse) en de D600 die juist allerlei pro eigenschappen moet ontberen.

Dat is vooral een dilemma voor mensen die hun D700 op een betaalbare manier willen upgraden of D300(s) eigenaars die betaalbaar naar FX willen. Voor hen is de D800 prijstechnisch een stap te ver en bij de D600 missen ze een aantal pro features waar ze gewend aan zijn geraakt.

Voor eenieder die niet 'verwend' is door de pro features van de D300/D700 is de D600 natuurlijk gewoon een prachtige camera om naar FX over te stappen (of in te stappen vanaf analoog/compact).

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:12

CaDje

Framedrops for life

Orion84 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:32:
Nikon heeft de FX lijn inderdaad gesplitst van de D700 die voor zowel pro als enthousiast interessant was in de D800 die extra naar pro neigt (ook qua prijsklasse) en de D600 die juist allerlei pro eigenschappen moet ontberen.

Dat is vooral een dilemma voor mensen die hun D700 op een betaalbare manier willen upgraden of D300(s) eigenaars die betaalbaar naar FX willen. Voor hen is de D800 prijstechnisch een stap te ver en bij de D600 missen ze een aantal pro features waar ze gewend aan zijn geraakt.

Voor eenieder die niet 'verwend' is door de pro features van de D300/D700 is de D600 natuurlijk gewoon een prachtige camera om naar FX over te stappen (of in te stappen vanaf analoog/compact).
Ik ben dus zo iemand die een d300s heeft en graag wil overstappen naar FX. Ik vind de d300s echt een heerlijke camera, ben geen pro-fotograaf, en vind de d800 iets te duur en misschien een beetje overkill.

Misschien binnenkort maar eens bij de fotoboer de d600 even vasthouden, maar ik denk toch dat wat opties van de d300s ga missen.

Dus misschien toch nog ergens een d700 op de kop tikken of sparen en voor de d800 gaan.... moeilijk, moeilijk :P.

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-04 11:53

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Anoniem: 201524 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:18:
[...]

geen 10 pin connecor, geen flitsaansluiting, max 1/4000, max sync speed 1/200, geen af-on button, beperkte bracketing functionaliteit etc. Het is uiteraard een 'instap' FX camera maar voor een dergelijke prijs is er wel erg veel functionaliteit 'geschrapt'.
Dit ding is dan ook Nikons allereerste 135 formaat / FX consumenten DSLR. De vorige FX modellen zijn allemaal pro modellen. Dus verschil moet er wezen. :)

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-05 19:14

Major_ton

Shoot!

Op dit moment is doorsparen voor een D800 wel heel aantrekkelijk. Ik vermoed ook dat het binnen een half jaar vanaf nu wel zal veranderen en de D600 voor ruim onder de €2000,- te krijgen is. Is het nu al bevestigd dat de sluiter niet sneller is dan 1/4000? Ik heb het nog niet terug kunnen vinden (fout van mij waarschijnlijk). Dat zou ik echt zonde vinden. Vorige week met het mooie weer toch regelmatig gebruik gemaakt van 1/8000 sec die de D7000 wel kan. Bij mijn D3100 was het ook al af en toe vloeken 8)7

Wel prettig dat de D600 tov de D7000 net wat groter is (vooral het gedeelte waar je hem vastpakt). De ergonomie van de D7000 is oke, maar zeker voor zwaardere lensen niet perfect. Hier zal je met de D600 dus beter wegkomen.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Major_ton schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:48:
Op dit moment is doorsparen voor een D800 wel heel aantrekkelijk. Ik vermoed ook dat het binnen een half jaar vanaf nu wel zal veranderen en de D600 voor ruim onder de €2000,- te krijgen is. Is het nu al bevestigd dat de sluiter niet sneller is dan 1/4000? Ik heb het nog niet terug kunnen vinden (fout van mij waarschijnlijk). Dat zou ik echt zonde vinden. Vorige week met het mooie weer toch regelmatig gebruik gemaakt van 1/8000 sec die de D7000 wel kan. Bij mijn D3100 was het ook al af en toe vloeken 8)7

Wel prettig dat de D600 tov de D7000 net wat groter is (vooral het gedeelte waar je hem vastpakt). De ergonomie van de D7000 is oke, maar zeker voor zwaardere lensen niet perfect. Hier zal je met de D600 dus beter wegkomen.
Een ND filter is juist uitgevonden om te voorkomen dat je die hoge sluitertijden nodig hebt.....

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Shark.Bait schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:50:
[...]

Een ND filter is juist uitgevonden om te voorkomen dat je die hoge sluitertijden nodig hebt.....
Daar had ik met mijn D3100 wel eens behoefte aan, maar tot nu toe met mijn D7000 dus niet (behalve voor wanneer ik overdag echt een lange sluitertijd wil hebben. Het gaat ook maar om een marge, maar ergens vind ik het toch wel vreemd te noemen.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

wel heel fijn dat de U1 en U2 nu op deze cam zit. vond dat ook wel groot gemis op de D800 toen ik hem zag. wel vreemd dat U1 en U2 wel op de instapmodellen zit maar op een PRo versie ontbreekt ?
Ik vind het ook lekkerder om die marge te hebben. Net zoals ik met mijn 306 GTi de begrenzer heb laten verleggen bij het chippen, want ik zat bij veel bochten net in die begrenzer en dan kun je ook wel een versnelling omhoog, maar dat is ook niet lekker. Als je met je camera net onder de 1/4000ste komt, kun je ook een ND-filter plaatsen, maar om nu daar de hele tijd dat ding voor op je camera te schroeven...

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Anoniem: 167065 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 12:14:
wel heel fijn dat de U1 en U2 nu op deze cam zit. vond dat ook wel groot gemis op de D800 toen ik hem zag. wel vreemd dat U1 en U2 wel op de instapmodellen zit maar op een PRo versie ontbreekt ?
Blijft apart inderdaad dat je daarvoor bij de pro modellen het menu in moet, in plaats van dat het te selecteren is op dezelfde manier als de modes (of een andere snelle methode). Pro modellen hebben dan wel weer 4 geheugenbanken in plaats van 2 (effectief 3), maar toch.

Die geheugenbanken werken trouwens in de D800 wel anders dan de U1 en U2 modes van de D7000 en D600. Op de D800 worden wijzigingen automatisch opgeslagen in de actieve bank, terwijl je met U1 en U2 echt een partij settings terughaalt die je daar ooit handmatig hebt opgeslagen.

Orion84 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 12:36:
[...]

Blijft apart inderdaad dat je daarvoor bij de pro modellen het menu in moet, in plaats van dat het te selecteren is op dezelfde manier als de modes (of een andere snelle methode). Pro modellen hebben dan wel weer 4 geheugenbanken in plaats van 2 (effectief 3), maar toch.

Die geheugenbanken werken trouwens in de D800 wel anders dan de U1 en U2 modes van de D7000 en D600. Op de D800 worden wijzigingen automatisch opgeslagen in de actieve bank, terwijl je met U1 en U2 echt een partij settings terughaalt die je daar ooit handmatig hebt opgeslagen.
yeps als ze het zouden compenseren met extra func buttons zou het ook mooi zijn geweest als je daar een memorybank onder kan hangen, maar daar zit bij mij nu al 'flits uit' onder.
en als je de usersettings in je persoonlijke menu zet sla je ook snel weer een toestand op die voor die sitatue het beste is. zou ook niet willen dat de camera het automatisch doet.

• henkie196
  • Niet online
Wijnands schreef op donderdag 13 september 2012 @ 07:38:
't is een copy/paste uit het persbericht, who knows?! Als ze zelf wat bedenken dan maakt sony ze meestal wel voor ze. Duurt een paar weken voordat we daar meer over weten
Zat net in het Sony RX1 topic te kijken, en die heeft ook een 24.3 MP FF sensor.

Wellicht dat dit dan dezelfde sensoren zijn.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Anoniem: 167065 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 13:35:
[...]

yeps als ze het zouden compenseren met extra func buttons zou het ook mooi zijn geweest als je daar een memorybank onder kan hangen, maar daar zit bij mij nu al 'flits uit' onder.
en als je de usersettings in je persoonlijke menu zet sla je ook snel weer een toestand op die voor die sitatue het beste is. zou ook niet willen dat de camera het automatisch doet.
Bij de D7000/D600 heb je in feite 1 automatische geheugenbank en twee handmatige. De 'default' bank (alles behalve U1, U2) onthoudt automatisch de laatstgebruikte settings als je heen en weer switcht naar U1/U2. U1 en U2 daarentegen zijn echt een recall van wat je er handmatig in hebt gezet. Werkt imho erg prettig. Ik gebruik het zelf vooral om snel te switchen naar settings die geschikt zijn voor video (1/50e sluitertijd, auto-ISO) :)

En die 'flits-uit' gebruik ik inderdaad ook. Ook ideaal voor het gebruik van de focushulp op de flitser, zonder de flitser zelf te gebruiken. Mijn SB-600 ondersteunt namelijk zelf geen AF-assist only modus.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:28

djunicron

*click-swoosh-thud*

Nu ik er over nadenk is de prijs eigenlijk helemaal niet zo verkeerd voor dit model als introprijs. Ze zullen toch wel over een maand of wat naar de €2000 zakken en als deze cam zich een beetje bewijst is dat niet verkeerd.

Waarom het horen van deze prijs me alleen zo tegenstaat is het feit dat de geruchten over "$1800" of "€1650" gingen. En dat had gewoon een mooiere prijs geweest en zat niet echt in de "too good to be true" categorie. Nu dat dus €500 hoger uitvalt is dat toch wel even slikken. Maar het verschil met de D800 is toch wel erg klein.

Juist voor landschap en portrait met een kleine DoF zijn de extra pixels waarmee je kunt werken op de D800 gewoon erg prettig. (makkelijk retouchen, meer detailtjes in je landschappen etc)
Wat je terug krijgt op de D600 is wat draagbaarheid, hoewel dat ook wel weer meevalt (voor mij geen geldige plus) en een hogere burstrate (5.5 vs ~4). En dat lijkt mij voor de meesten ook niet echt een dikke pre.

Ik had ergens de gedachte dat de D600 me weer terug zou kunnen stelen van Canon, maar bij nader inzien, nee, waarschijnlijk toch niet. Toch maar even een keer één gaan uitproberen, maar uit zelfbescherming maar niet voordat de prijs omlaag is.

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Op dpreview draaien er een aantal mensen een beetje door (niet meer dan normaal daar) over het feit dat er geen micro-adjust op zou zitten, maar op de Nikon site staat:
Autofocus
Nikon Multi-CAM 4800 autofocus sensor module with TTL phase detection, fine-tuning, 39 focus points (including 9 cross-type sensors; the center 33 points are available at apertures slower than f/5.6 and faster than f/8, while the center 7 points are available at f/8), and AF-assist illuminator (range approx. 0.5 to 3 m/1 ft 8 in. to 9 ft 10 in.)
Fine-tuning zullen ze wel micro-adjust mee bedoelen toch ?

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-05 23:41
henkie196 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 13:39:
[...]

Zat net in het Sony RX1 topic te kijken, en die heeft ook een 24.3 MP FF sensor.

Wellicht dat dit dan dezelfde sensoren zijn.
Waarschijnlijk wel, maar Nikon maakt meestal wel zelf de uitleestechniek van de sensor.

Ik vind de D600 een interessante FF camera. Helaas niet met de prijsdoorbraak waar de geruchten eerst op doelden. De prijs zal over een tijdje ongetwijfeld onder de 2000 duiken, maar de D700, 5D2 en A900 hebben ook een tijd rond de 1700 gestaan dus echt betaalbaarder is FF nog niet geworden.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

jesper86 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:05:
Op dpreview draaien er een aantal mensen een beetje door (niet meer dan normaal daar) over het feit dat er geen micro-adjust op zou zitten, maar op de Nikon site staat:

[...]

Fine-tuning zullen ze wel micro-adjust mee bedoelen toch ?
Lijkt me wel. Zal niet anders zijn dan de D7000 lijkt me (zelfde AF unit toch?).

Orion84 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:49:
Lijkt me wel. Zal niet anders zijn dan de D7000 lijkt me (zelfde AF unit toch?).
Op dpreview zeggen ze bij "D600 versus D800: Specification highlights":
-No AF micro-adjust function (D800 allows micro-adjustment in +/-20-step increments)

Dat is dan dus een foutje, neem ik aan.

Ik zag trouwens wel een AF-schroef, wat wel een mooi pluspunt is voor de mensen met oude AF lenzen (al heb ik de gedachte dat ze dat eens moeten afschaffen...).

Universal Creations schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:09:
[...]

Op dpreview zeggen ze bij "D600 versus D800: Specification highlights":
-No AF micro-adjust function (D800 allows micro-adjustment in +/-20-step increments)

Dat is dan dus een foutje, neem ik aan.

Ik zag trouwens wel een AF-schroef, wat wel een mooi pluspunt is voor de mensen met oude AF lenzen (al heb ik de gedachte dat ze dat eens moeten afschaffen...).
yeps autofocus fine tune staat gewoon in de specs
http://www.nikonusa.com/N...ail-ProductTabs-TechSpecs

en ik ga echt niet wachten totdat de prijs 200 euro lager is. dat kan best wel een half jaar of langer duren.
meteen de 24 1.4 en een fishey erbij en kan er weer eventjes tegenaan :)

• Wijnands
Als jij nu nog met een S5 schiet kan ik me voorstellen dat je een upgrade wilt.

Voor mij persoonlijk is dit 'm niet. Prijs ligt te hoog en wat ik nu doe zou ik ook heel goed met een jong gebruikte D700 uit de voeten kunnen.

Wijnands schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:23:
Als jij nu nog met een S5 schiet kan ik me voorstellen dat je een upgrade wilt.

Voor mij persoonlijk is dit 'm niet. Prijs ligt te hoog en wat ik nu doe zou ik ook heel goed met een jong gebruikte D700 uit de voeten kunnen.
belangrijkste argument is ook nog dat het weathersealed is, vorig jaar heeft mijn d7000 het een paar keer begeven in de regen en het zwembad. ging het na een paar dagen wel weer doen uit zichzelf maar niet fijn als je met een opdracht bezig bent :N :N :N (en ja tuurlijk 2 bodies bij me maar is wel weer even overschakelen naar de S5)

• Vis

Vis

Anoniem: 167065 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:33:
[...]

belangrijkste argument is ook nog dat het weathersealed is, vorig jaar heeft mijn d7000 het een paar keer begeven in de regen en het zwembad. ging het na een paar dagen wel weer doen uit zichzelf maar niet fijn als je met een opdracht bezig bent :N :N :N (en ja tuurlijk 2 bodies bij me maar is wel weer even overschakelen naar de S5)
D7000 is toch ook deels weathersealed? Net zoals de D600 meen ik.
Wel knap dat de camera het begeeft, heb je zeker net zo lang doorgeschoten in de stromende regen met de gedachte van "oh al dat water kan toch geen kwaad op mn body en lenzen" ?

Vis schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:42:
[...]

D7000 is toch ook deels weathersealed? Net zoals de D600 meen ik.
Wel knap dat de camera het begeeft, heb je zeker net zo lang doorgeschoten in de stromende regen met de gedachte van "oh al dat water kan toch geen kwaad op mn body en lenzen" ?
Nop geeneens aangezien ik al wist dat hij er waarschijnlijk niet tegenkon, maar af en toe moet je ook wel een foto maken als het een opdracht is dan kan je niet zeggen 'ik laat de camera wel in mijn tas totdat het droog is'
tegen 6 uur begaf mijn display het die het na 3 dagen op de kachel pas weer ging doen.

terwijl luitjes met de FX versies wel gewoon lekker in de regen konden schieten en nergens last van hadden.

• Vis

Vis

Paraplu wel eens van gehoord? ;) Vooral als je een opdracht hebt, is dat een must in de voorbereiding, en het weer te checken :)

Maar goed, back on topic: de D600 heeft net als de D7000 "deels" weathersealing... dus niet zoveel als de pro body's

• Abbadon
Vis schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:51:

Maar goed, back on topic: de D600 heeft net als de D7000 "deels" weathersealing... dus niet zoveel als de pro body's
Niet correct, volgens de Nikon specs is het niet 'deels' (deels is natuurlijk niet sealed):
Weather-sealed to the same degree as Nikon’s professional D800 SLR, it offers enhanced resistance to moisture and dust.
Bron

Gewoon een fatsoenlijke weather-sealing dus.

• Vis

Vis

Aah... thanks voor de correctie dan.

• jesper86
  • Niet online
Indeed, indeed.
quote: dpreview
According to Nikon, the D600 boasts a 'very similar' degree of weather-sealing and shock-proofing as the D800, which although not in the same league as the D4, should ensure that it survives a reasonable degree of exposure to the elements.
Maar ja in hoeverre we dat nou moeten geloven? Aangezien ze ook shock-proofing in dezelfde zin noemen heb ik er mijn twijfels bij, en zouden ze volgens mij hetzelfde over de D7000 kunnen zeggen met zijn half-alloy body.

• PowerUp
Het is toch het rubber wat het weathersealed maakt, niet het magnesium neem ik aan.

• jesper86
  • Niet online
Dat is dan ook niet wat ik zeg.

Namelijk: We weten dat de D600 maar half magnesium alloy is net als de D7000, als dat dus hun definitie is van 'very similar to D800' (welke vrijwel volledig ingepakt is met alloy), dan kan je wel raden hoe 'very similar' de weather-sealing is aangezien ze beide in dezelfde zin noemen.

[ Voor 89% gewijzigd door jesper86 op 13-09-2012 16:27 ]

• PowerUp
Verkeerd gelezen, je had het over shock-proofing.

• jesper86
  • Niet online
Ik had het wel over de sealing, maar waarschijnlijk op een wat te passieve manier. ;) Zie edit ^

ben ook wel benieuwd naar deze optie :

Photographers can also shoot images in High Dynamic (HDR) mode for amazing highlights, and create awe-inspiring time lapses with ease.

zit die optie ook op de d800 of andere cameras in de markt ?

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-05 22:38
Een mooie camera, maar deze prijs is duidelijk te hoog voor wat ie te bieden heeft (gepimpte D7000). Met name als je de winkelprijs van de D800 ziet hoef je niet echt lang na te denken (als je het geld hebt). € 500 meer en je hebt een "echte"...

De prijs moet met andere woorden behoorlijk rap onder de 1800,= komen als ze grotere aantallen willen wegzetten (waaronder eentje bij mij) en de concurrentie het gras voor de voeten willen wegmaaien. Een "oude" D700 die je af en toe nog nieuw tegenkomt is dan veel aantrekkelijker als instap FF ondanks de helft van de megapixels. Voor dit bedrag hou ik het even op DX ondanks het vele FX glas dat ik heb.

Het zou veel beter zijn om niet zo'n absurd hoge instapprijs te hanteren als je toch weet dat de winbkelprijs na de eerste hype inzakt. Dat is immers niet goed voor je imago als spullen niet waardevast blijken te zijn in de pricewatch.

Hetzelfde verhaal zie je ook bij Sony, ook daar zetten ze eerst hoog in om de early adopters het geld uit de beurs te trekken en ze verkopen dan relatief weinig. Het is dan naar mijn mening bedrijfseconomisch handiger lager in te zetten en daarmee snel marktaandeel / volumes binnen te halen (al is het maar om veel extra objectieven te verkopen ter compensatie) en je initiële investeringen weer snel terug te verdienen. Daarnaast ontmoedig je de concurrentie. Maar misschien hebben ze wel productieproblemen en kunnen gewoon niet leveren...

Heb sowieso het gevoel dat Nikon aan het inlopen is op Canon, maar dat heeft meer met de goede prestaties van Nikon te maken of misschien wel het achterblijven van Canon op het vlak van innovatie. De tijd dat Canon "beter" was met de beeldsensoren is (CMOS tov CCD.. ) is immer al lang voorbij . Iemand actuele marktinformatie beschikbaar?

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

jesper86 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:10:
Dat is dan ook niet wat ik zeg.

Namelijk: We weten dat de D600 maar half magnesium alloy is net als de D7000, als dat dus hun definitie is van 'very similar to D800' (welke vrijwel volledig ingepakt is met alloy), dan kan je wel raden hoe 'very similar' de weather-sealing is aangezien ze beide in dezelfde zin noemen.
Ik zie in elk geval weinig verschil tussen de sealing plaatjes hier: http://d600.org/ en hier: http://imaging.nikon.com/.../d7000/features03.htm#f01

Heb zelf vrij goede ervaringen met de sealing van de D7000.

Misschien een domme gedachte, maar zou het niet zo zijn dat de productiekosten in de eerste maanden aardig kunnen afnemen, omdat de productie gestroomlijnd moet worden en de yields van de sensoren nog aardig omhoog gaan? Ik neem aan dat Nikon niet al maanden echt aan het produceren is, dus er zullen ongetwijfeld "kinderziekten" zijn. Hierdoor is de prijsdaling na een tijd ook wel aardig te verklaren, dus niet enkel omdat ze eerst veel winst willen maken.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Zou kunnen. Het is tenslotte ook een nieuwe sensor. De tijd zal het leren :)

• Abbadon
Universal Creations schreef op donderdag 13 september 2012 @ 20:55:
Misschien een domme gedachte, maar zou het niet zo zijn dat de productiekosten in de eerste maanden aardig kunnen afnemen, omdat de productie gestroomlijnd moet worden en de yields van de sensoren nog aardig omhoog gaan? Ik neem aan dat Nikon niet al maanden echt aan het produceren is, dus er zullen ongetwijfeld "kinderziekten" zijn. Hierdoor is de prijsdaling na een tijd ook wel aardig te verklaren, dus niet enkel omdat ze eerst veel winst willen maken.
Misschien, maar dat kostenverloop is imo van nul invloed op de initiële prijsstrategie, deze wordt puur door marketing en winstcijfers bepaald. Nikon doet voor zijn duurdere producten altijd aan skimming, d.w.z. een hoge prijs bij introductie. Dit levert in totaal meer winst op dan een penetratiestrategie met direct een lage prijs. Voor dit laatste heeft Nikon producten met een kortere levenscyclus in het lagere segment :)

In feite is het textbook-prijsstrategie wat Nikon met zijn productportfolio voert.

Verder heeft Nikon een beperkte productiecapaciteit en worden de eerste batches al snel helemaal verkocht (de illustere levertijden die we onderhand allemaal wel kennen wanneer Nikon een nieuwe camera in het hogere segment heeft gelanceerd), dan ben je natuurlijk als bedrijf gek wanneer je te laag gaat zitten met de prijs. Die prijs kan later wel omlaag als de markt daartoe dwingt (concurrerend product, volgende fase levenscyclus, veranderingen in eigen productportfolio ... ).

• henkie196
  • Niet online
Ach, Nikon en Canon doen dat allemaal. Een nieuwe 650D kostte bij introductie ook zowat net zoveel als een 60D, of een D3200 die bij introductie maar net onder de D5100 zat. Met als verschil dat de 60D en D5100 al wat oudere camera's zijn, terwijl dit voor de D800 niet het geval is.

Maar goed, onverwacht is het zeker niet. De vraag is eerder hoeveel de prijs gaat zakken in het komende jaar.

• jesper86
  • Niet online
henkie196 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 23:13:
of een D3200 die bij introductie maar net onder de D5100 zat.
De D3200 is nu nogsteeds duurder dan de D5100 hoor :+
Orion84 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 20:53:
[...]
Heb zelf vrij goede ervaringen met de sealing van de D7000.
Lijkt mij ook geen probleem daar nie van. :) Gewoon niet té gek maken in de modder en regen.

[ Voor 37% gewijzigd door jesper86 op 13-09-2012 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit nog even met het formaat van de D600. We hebben hier voor de aankondiging al een discussie over gehad dat ik mij bijna niet kon voorstellen dat ze een fullframe in een D7000 behuizing hebben gepropt.
Nu kijk ik even naar deze vergelijking tussen D600 en D7000: http://camerasize.com/compare/#7,378
En als ik dan de vergelijking tussen 5D2 en D600 maak: http://camerasize.com/compare/#192,378
Ik vind de D600 dichterbij de 5D2 zitten qua maten dan bij de D7000. Zelfs met de D800 is het verschil niet eens zo groot (de diepte is gelijk en de breedte bijna gelijk).
Het gewicht is wel beduidend minder (zal wel met meer kunststof te maken hebben), maar het totale formaat is echt wel groter dan een D7000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Ruim € 2000,- vragen voor een body met de ergonomie van een D7000 zou ook haast niet verkoopbaar zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Major_ton schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:31:
Ruim € 2000,- vragen voor een body met de ergonomie van een D7000 zou ook haast niet verkoopbaar zijn ;)
Zo beroerd is die niet, als je tenminste van de Nikon grip houdt, welke ik te "scherp" vind in mijn vingers. De Canons zijn wat ronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Lijkt me een mooi maatje. Hoogte van prisma was te verwachten (valt nog mee), en 9mm breder is eigenlijk precies wat de D7000 nodig had voor net dat beetje betere houvast. :)

De 5Dii is toch wel een stuk breder hoor, vergeleken met de D600, maar vergeleken met de D7K al helemaal. Dat is toch iets wat mensen die gefotografeerd worden ook sneller afschrikt ...

En inderdaad, het gewicht. Zo lang het maar degelijk aan voelt, doe mij maar een lichtgewichtje ipv een tank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Nice, check het dynamisch bereik tussen de fel belichte muur en donker winkeltje:
http://www.dpreview.com/g...ikon-d600-preview-samples

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Heb de mounts van de D600, D700 en D7000 eens over elkaar heengelegd en dan lijkt de D600 toch mooi tussen de D700 en D7000 in te vallen qua formaat. Qua verhoudingen is hij duidelijk afgeleid van de D7000.

D600 vs. D700
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xSdkNLkfQryx0ab6JrH1f11y/full.jpg

D600 vs. D7000
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eatZbtk5Y8RJdTpXxT72spAv/full.jpg

Maar uiteindelijk telt het pas als je 'm in je handen hebt kunnen uitproberen :) Ben wel benieuwd, juist omdat ik erg grote handen heb.

Twee andere plaatjes die ik over elkaar heen gelegd heb maken mij wat minder blij. Met fullframecameras vind ik al dat de AF-punten zo in het midden geconcentrerd zijn, met de D600 is dat alleen maar erger:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/729FpWJTVKeRnksWBLxx04MY/full.jpg

Dat er minder punten zijn vind ik helemaal niet erg, maar ze mogen toch wel iets verder uitelkaar liggen zodat ze hetzelfde gebied afdekken als die van Nikon's andere AF-systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Universal Creations schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:36:
[...]

Zo beroerd is die niet, als je tenminste van de Nikon grip houdt, welke ik te "scherp" vind in mijn vingers. De Canons zijn wat ronder.
Ik kan er ook prima mee leven (anders had ik hem niet gekocht), maar ik moet wel eerlijk toegeven dat Canon het in dezelfde klasse vaak beter voor elkaar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Abbadon schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 17:09:
[...]

Twee andere plaatjes die ik over elkaar heen gelegd heb maken mij wat minder blij. Met fullframecameras vind ik al dat de AF-punten zo in het midden geconcentrerd zijn, met de D600 is dat alleen maar erger:

[afbeelding]

Dat er minder punten zijn vind ik helemaal niet erg, maar ze mogen toch wel iets verder uitelkaar liggen zodat ze hetzelfde gebied afdekken als die van Nikon's andere AF-systeem?
Dan hadden ze het AF systeem van de D7000 niet kunnen hergebruiken. (of ze hadden jaren geleden toen dat systeem werd ontwikkeld de spreiding al moeten vergroten om rekening te houden met gebruik in een FX body).

Een veel grotere spreiding is (zeker in de hoogte) erg lastig doordat de sub-spiegel die achter de hoofdspiegel zit en de AF sensor van licht voorziet nu eenmaal niet groter kan worden dan de ruimte die achter de hoofdspiegel beschikbaar is.

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 14-09-2012 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hadden ze de AF-unit van de D700 niet gewoon kunnen hergebruiken? Kost weinig extra lijkt mij. Maar misschien dat dit dan weer net niet paste in de body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Orion84 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 17:16:
[...]
Dan hadden ze het AF systeem van de D7000 niet kunnen hergebruiken. (of ze hadden jaren geleden toen dat systeem werd ontwikkeld de spreiding al moeten vergroten om rekening te houden met gebruik in een FX body)
Dat snap ik, maar da's natuurlijk een drogreden:'Deze beperking is er omdat we een component met deze beperking in hebben gebouwd' :P

Dat de AF-punten verticaal niet verder verpreid kunnen worden bij het Multicam D3500 systeem begrijp ik; dan moeten alle spiegels en dus de hele mirrorbox groter worden. Maar dit vind ik weer het andere uiterste. Wel, ik ben denk ik te verwend. Vervelend, juist omdat op veel (voor mij) belangrijke punten de D600 meer dan de D700 biedt: de 100% zoeker, betere beeldkwaliteit en minder massa (mijn D700 lijkt wel van gietijzer nu ik hoofdzakelijk lichte objectiefjes gebruik). You can't have it all 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Deze laat eigenlijk nog het mooiste voordeel ook goed zien. Die enorme Spiegel > Prisma > Zoeker. :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eatZbtk5Y8RJdTpXxT72spAv/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Nvm

[ Voor 94% gewijzigd door Peter_Aragorn op 14-09-2012 21:26 ]

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Universal Creations schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 17:33:
Hadden ze de AF-unit van de D700 niet gewoon kunnen hergebruiken? Kost weinig extra lijkt mij. Maar misschien dat dit dan weer net niet paste in de body.
Dan is ie te "pro" denk ik, met 51 AF punten. Consumenten moeten voorlopig nog doen met 39 AF punten. Tis al heel wat dat hij f/8 AF eb EV -1 heeft meegekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 17:21

the mod man

iets van beeldmaker

Shark.Bait schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 22:52:
[...]

Dan is ie te "pro" denk ik, met 51 AF punten. Consumenten moeten voorlopig nog doen met 39 AF punten. Tis al heel wat dat hij f/8 AF eb EV -1 heeft meegekregen.
Wat ik mij nu heel erg af vraag. Is de AF unit nou dezelfde als die van de D7000 of een verbeterde versie of wel degelijk een andere?

Ik heb zelf met een D90 best wel eens last van misfocus of helemaal geen focus in donkere omstandigheden (optredens van bands).

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

the mod man schreef op zondag 16 september 2012 @ 01:07:
[...]

Wat ik mij nu heel erg af vraag. Is de AF unit nou dezelfde als die van de D7000 of een verbeterde versie of wel degelijk een andere?

Ik heb zelf met een D90 best wel eens last van misfocus of helemaal geen focus in donkere omstandigheden (optredens van bands).
Volgens DPReview is het dezelfde AF unit. D7000 is de multi-cam 4800DX, D600 is de multi-cam 4800. D7000 is ook tot -1 EV. Of ie ook bij F/8 nog werkt kan ik zo snel niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
De D7000 AF-unit gaat tot maximaal f/5.6 voor de 9 cross-type sensoren. Nikon heeft deze AF-unit een update gegeven voor gebruik in de D600 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:22

Metten

ik hou het graag simpel

Orion84 schreef op zondag 16 september 2012 @ 01:58:
[...]

Volgens DPReview is het dezelfde AF unit. D7000 is de multi-cam 4800DX, D600 is de multi-cam 4800. D7000 is ook tot -1 EV. Of ie ook bij F/8 nog werkt kan ik zo snel niet vinden.
De AF unit in de D800 en D4 heeft ook hetzelfde typenummer als die in de D700 en D3, maar die is ook wel degelijk vernieuwd met een F8 punt en -2EV gevoeligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
D600 hands on reviewfilmpje van the Camera Store TV http://youtu.be/IosQ4xCJBB0

Hij is bijzonder positief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Abbadon schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 12:35:

Hmm inderdaad. Wellicht toch wel een goed alternatief voor de D700... Kunnen filmen is ook wel erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Abbadon schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 12:35:

lol, ze hebben nog steeds dat diafragma "bugje" in live view niet opgelost 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Nog een Hands-on'tje met D7000 vergeleken op Photokina:
http://youtu.be/z4uv4ORNSbQ

En een Interview'tje met Nikon - pricing, availability and where it sits in the range
http://youtu.be/7uWhyyAKH60

[ Voor 41% gewijzigd door jesper86 op 18-09-2012 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:24
Heb er vamdaag ook een tijd mee gespeeld. Hij voelt wel goed qua mageriaal, maar is duidelijk anders dan de D700. Het is echt qua materiaal een D7000.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Nomad schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 23:09:
Heb er vamdaag ook een tijd mee gespeeld. Hij voelt wel goed qua mageriaal, maar is duidelijk anders dan de D700. Het is echt qua materiaal een D7000.
Maar in positieve zin anders dan de D700 qua feeling?

Ik vond de feeling van de d700 altijd heerlijk vanwege z'n build en materiaal.. Hoop dat dat met de d600 niet heel dramatisch (ik zeg plastic feeling) is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ook benieuwd naar. Gebruik mijn camera vooral voor bruiloft, feesten en portret namelijk. Bij de eerste twee mis ik de videofunctie wel. Gebruik ik nu soms een D3100 voor, maar toch...

Anoniem: 19894

Zijn jullie nu zo anal over die body/D7000 mix of mis ik iets? :F

Het ding is groter dan de D7000, heeft FF, wheater seal, heeft een grip te koop, doet filmen...
Peter_Aragorn schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 23:48:
... Bij de eerste twee mis ik de videofunctie wel. Gebruik ik nu soms een D3100 voor, maar toch...
En nog steeds geen real time diafragma aanpassen in live view :X

• Peter_Aragorn
Klopt. Neem aan dat daar een FW-update voor komt?

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste