Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47
Hogere burstrate en kleinere buffer? Goed bezig daar ... ik vond het maar bizar nieuws toen ik het las, meer zo van tja we hebben geen zin om de D600 te fixen dus we gooien er maar wat snoep bij en we noemen het de D610 en verkopen deze voor een paar honderd euro meer (zo klinkt het).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Het is natuurlijk wel doodzonde voor de huidige D600 bezitters die de verkoopwaarde van hun toestel in een klap met enkele honderden euro's zien dalen.
Of zie ik dat verkeerd?
Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:07

bobcom

Dedicated dabbler

paulmedusa schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 13:51:
Het is natuurlijk wel doodzonde voor de huidige D600 bezitters die de verkoopwaarde van hun toestel in een klap met enkele honderden euro's zien dalen.
Of zie ik dat verkeerd?
Paul
Denk het wel - al was het maar omdat fotografen een toestel doorgaans niet als belegging kopen.

De specs van de D610 zijn imo niet zodanig dat iemand daarvoor van een D600 naar een D610 overstapt. En wie van DX naar FX wil, kan kiezen tussen een D600 en een D610 - waarbij het verschil vooral in imago zit (D600 slechte naam vanwege sensormodder), en voor dat verschil in imago mag je van Nikon desgewenst dokken..

Het sensormodderprobleem lijkt mij trouwens (met de nadruk op lijkt en mij) vooral een kwestie van manier van gebruiken: veel bursten zal misschien wel eerder modder veroorzaken, Ik heb er iig nog geen last van gehad, maar ik gebruik mijn D600 dan ook alsof het nog steeds mijn oude (gejatte) F801s is. Fotootje voor fotootje, soms een paar achter elkaar...

Voor het echte diehard fanatieke schietwerk moet je denk ik sowieso naar een D(x).

En tenslotte: op het moment dat je met je nieuwgekochte camera de winkel verlaat (of hem hebt uitgepakt als de koerier is langsgeweest) ben je automatisch 100 - 150 euro lichter. Precies zoals met een auto: het stukje tussen showroom en openbare weg is het duurste traject dat je auto ooit zal afleggen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik snap wat je bedoeld, gelukkig ben ik dik tevreden met mijn canon 60D.
Groeten Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Mijn D600 is weer terug naar Nikon, bij een kleine 4K al de Flitser PCB en sluiter vervangen, nu nog geen 2,5k clicks verder blijft de sluiter plakken en opent soms half. Uiteraard nog binnen garantie maar echt blij ben ik er niet mee. De komende 3-4 weken zit ik weer met een D50 of D7000 als camera opgescheept, toch net iets anders dan een fullframe D600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55
Kon je niet vragen om een D610, dat is toch wat ze van je D600 maken nu feitelijk :+

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Nomad schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:19:
Kon je niet vragen om een D610, dat is toch wat ze van je D600 maken nu feitelijk :+
Dat weet ik niet zeker hoor, misschien zitten er toch meer verschillen in dan we denken... Bevestigingspunten, aansturing, etc..

Hoe dan ook hoop ik dat het "gedoe" over is. Als het nog blijft dan vervang ik die D600 wel door een ander model met een fullframe sensor en twee geheugensloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yeps moet zeggen dat als ik opeens terug moet schakelen naar mijn d7000 dat toch wel weer even schrikken is. vanmiddag nog mijn fuji s5 uit de mottenballen gehaald en opgeladen. pff alsof er 100 jaar voorbij zijn in de evolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 12:27
Pat-Juh schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:34:
[...]

Hoe dan ook hoop ik dat het "gedoe" over is. Als het nog blijft dan vervang ik die D600 wel door een ander model met een fullframe sensor en twee geheugensloten...
Hoor ik daar een D800 aan komen?

Super irritant dat je zoveel gezeur hebt met je camera, ik zou daar wel een beetje moedeloos van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Of een D3/D3s. Gezien de enorme files en nog kleinere frame buffer van de d800. Ik loop al geregeld (bijna) tegen een volle buffer aan bij de d600. En 12-16mp is genoeg voor mij. Ff afwachten wat ze zeggen bij Nikon.

Verder is de 600 wel een fijne camera. Mooi groot sensor bereik en geen verkeerde ergonomie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Pat-Juh schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 22:30:
........
Verder is de 600 wel een fijne camera. Mooi groot sensor bereik en geen verkeerde ergonomie.
Helemaal mee eens. Misschien weer eens tijd voor wat posiposts over de D600 - zoals dat het nog steeds een heleboel FF camera voor een scherpe prijs is? Ik ben er iig nog steeds stinkend blij mee :)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boushh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-12-2024

Boushh

of TFA

bobcom schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 23:26:
[...]Helemaal mee eens. Misschien weer eens tijd voor wat posiposts over de D600 - zoals dat het nog steeds een heleboel FF camera voor een scherpe prijs is? Ik ben er iig nog steeds stinkend blij mee :)
Ik ook, daarom doe ik er maar weer eens wat plaatjes bij :)

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3758/10251641736_86d3a18126_z.jpg
Witkopgier by Boushh_TFA, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7313/10173388115_973dd12d64_z.jpg
SAAB JAS 39 Gripen by Boushh_TFA, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7407/10100954204_661548e674_z.jpg
Volvo V50 Politie wagen by Boushh_TFA, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7411/9871284965_5431c384cb_z.jpg
Steyr WD 815.73 by Boushh_TFA, on Flickr (ISO 3200, onbedoeld instellings foutje)

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7401/9871387043_0e9e316664_z.jpg
Stringcaster by Boushh_TFA, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 06-09 19:43
Hier is de 'aansteller' uit juni weer ;) Mijn D600 gaat weer naar Nikon voor de tweede sluitervervanging. Er zou nu een sluiter zijn met een nieuw nummer dat echt geen problemen meer heeft werd mij gegarandeerd. Nou dan nog maar een keer opsturen. Gelukkig met prioriteit, en ik werd persoonlijk gebeld. Dus dat is weer sympathiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Artz schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 12:04:
Hier is de 'aansteller' uit juni weer ;) Mijn D600 gaat weer naar Nikon voor de tweede sluitervervanging. Er zou nu een sluiter zijn met een nieuw nummer dat echt geen problemen meer heeft werd mij gegarandeerd. Nou dan nog maar een keer opsturen. Gelukkig met prioriteit, en ik werd persoonlijk gebeld. Dus dat is weer sympathiek.
Zo'n sluiter zit er bij mij waarschijnlijk ook in. De tint van de sluiterbladen leek in elk geval anders dan voorheen. Helaas kon mijn D600 wel gelijk terug want er was tijdens de reparatie een stuk van de grip aan de achterzijde los geraakt, voorheen was dit nog in orde, ik heb geen zin om een fortuin naar de vloer te laten gaan door losse grip...

De fotozaak stuurt mijn camera vandaag op en belt morgen nog na omdat ze dit ook geen stijl vinden, op hun formuliertje staat ook nog dat het met spoed moet ivm 3e reparatie.

Klinkt rot en op een rotte dag als vandaag kan ik het slecht gebruiken (overige omstandigheden)... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou die van mij is tijdje geleden al weer teruggekomen. 995,- reparatiekosten voor de body en de 24-70 lens. sluiterunit hebben ze zowaar nog als 'garantie' gekenmerkt.

maar ikke weer blij zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Dan heb je nog geluk gehad met de sluiter :)! Dat zou de prijs nog een eurootje of drie-vierhonderd omhoog hebben geschroefd. Gelukkig is het weer in orde en kan je weer schieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Die van mij is weer terug. Binnen een week hebben ze het loszittende stuk grip vervangen, vrijdag kregen ze de camera binnen volgens de papieren en vandaag heb ik deze weer in mijn bezit. Tevens hun wel gemeende excuses dat dit uiteraard nooit had mogen gebeuren... Afijn ik kan weer aan de slag :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Volgens wat tests door Roger bij lensrentals lijkt het er op dat het stof probleem inderdaad opgelost zou zijn bij de D610.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:39

paQ

iemand enig idee of de D600 via een kabel kan tetheren met Lightroom 4.1?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

niet allemaal tegelijk he.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

nee :P

Dat was de eerste hit op google voor "nikon d600 tether lightroom 4.1 O-)

[ Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 04-01-2014 20:18 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

damnit... wel in 5.0 zie ik....

hmmmmssss

edit: ja ik weet ook niet meer hoe ik heb zitten zoeken. Ik las er vanalles over, maar op de een of andere manier niet het antwoord op mijn vraag....

[ Voor 62% gewijzigd door paQ op 04-01-2014 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Met Lightroom lukt 't wel, maar je komt een stuk verder als je DigicamControl (free) of ControlMyNikon (betaald, maar (nog) veelzijdiger) downloadt. De tethered support in Lightroom is ...eh .. nogal basic, zogezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Die zijn ook wel nice ja, maar ik denk dat ik dan toch liever upgrade naar LR5.
Het gaat me er nou juist om dat ik zonder extra handelingen mijn net gemaakte foto in mijn import terug zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Nu ik steeds vaker productfoto's maak tegen een witte achtergrond beginnen mij de vetvlekken toch ook wel te ergeren. (bij podiumfotografie is het niet te zien)

Dus mijn body moet er ook aan geloven. Ik dacht, ik vraag even na bij Nikon wat ze er nou precies aan doen, want schoonmaken kan ik zelf ook wel.

stukjes uit de chat:
Nikon:
Wanneer er zich een probleem voordoet met een camera dan zal dit eerst moeten worden nagekeken, het is mogelijk dat dit ergens anders door veroorzaakt wordt en dit zal per geval bekeken moeten worden omdat er geen structureel probleem bekend is met de D600.
paQ:
pardon?
de fora staan er vol mee dat er olievlekken op de spiegel (ja sorry sensor natuurlijk) spatten bij deze body
Nikon:
Ik kan helaas niet ingaan op de berichtgeving op diverse websites die niet van Nikon zelf afkomstig zijn.
paQ:
Dat Nikon er niets over zegt op hun site, betekent niet dt het probleem niet (structureel) aanwezig is natuurlijk
Maar de webchat houdt voet bij stuk, en schiet er dus geen reet mee op.

Ik bel Nikon zelf (in Beverwijk)

Ik krijg binnen 10 sec een dame aan de lijn. Ik had de woorden D600 en vlekken nog niet uitgesproken of ze vulde me al bevestigend aan.
Ik vraag: wat wordt daar door jullie precies aan gedaan?
zij: dat wordt er een modificatie uitgevoerd in de vorm van het vervangen voor een ander sluitermechanisme

Waarom is dat nou zo moeilijk voor die knakker bij de webchat om te zeggen, in plaats van een beetje ontwijkend en ontkennend om het probleem te draaien? :(

helaas gaf ze aan dat ik hem dan wel een week kwijt ben... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 23:09:
iemand enig idee of de D600 via een kabel kan tetheren met Lightroom 4.1?
Het kan via een omweg:
Je kunt bij Lightroom onder Files-> Auto Import instellen dat hij alle files die in een bepaalde folder opgeslagen worden meteen importeert.
Dan kun je elk willekeurig tether programma gebruiken om de files vanaf je camera op te slaan in die folder. Ze worden dan automatisch geïmporteerd in Lightroom en je krijgt ze daar meteen te zien.

Ik ben er zo mee begonnen omdat mijn camera net nadat hij uitkwam niet werd ondersteund. Ik doe het nog steeds zo omdat tethering in LR, zoals gezegd, nogal basic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-09 00:49
[b]paQ schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 11:39:
helaas gaf ze aan dat ik hem dan wel een week kwijt ben... -O-
Een week valt toch wel mee? Tenzij je de camera professioneel nodig hebt in die week uiteraard. (Maar in die gevallen zijn er altijd passende oplossingen te vinden.)

Zal morgen maar eens een mail naar mijn retailer (mediamarkt) de deur uit doen opdat mijn D600 eindelijk eens gerepareerd kan gaan worden, Die ligt nu al bijna een jaar zo goed als ongebruikt in de kast en het wordt wel eens tijd dat daar verandering in komt. Dat weekje kan er dus nog wel bij. (Al houd ik rekening met twee weken extra aan verzendtijd omdat de mediamarkt mij geen toestemming wil geven om de camera zelf in Beverwijk af te geven.)

Hoop wel dat het dan ook in één keer gelijk opgelost is, Want ik lees helaas wel eens wat anders. (Sluitervervangingen die het probleem niet oplossen.)

[ Voor 21% gewijzigd door Sato op 09-01-2014 00:49 ]

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

De mijne komt ook van Mediamarkt, maar de dame van Nikon zei dat je hem zelf ook kan afgeven of kosteloos kunt insturen. Gaat wel sneller.

Een lens via Saturn ben ik ook al eens 15 dagen kwijt geweest door alle extra logistiek van het heen en weer gestuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boushh

Boushh

of TFA

Sato schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 23:59:
[...]omdat de mediamarkt mij geen toestemming wil geven om de camera zelf in Beverwijk af te geven
Dat slaat werkelijk nergens op. Mijn D600 heb ik ook bij de Mediamarkt gekocht, daarna netjes geregistreerd bij Nikon en toen ik hem enige tijd geleden liet vallen gewoon bij Nikon zelf aangemeld (kan via www.nikonservicepoint.nl). Heb hem daarna zelf langsgebracht, en na 1 week kon ik hem weer ophalen (had eerder gekunt als ik hun website beter in de gaten had gehouden).

Dus storing gewoon aanmelden op www.nikonservicepoint.nl en langsbrengen of opsturen.

De camera is nog altijd van jou, NIET van de Mediamarkt !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je de garantieafhandeling via de winkel wil laten lopen (waarbij MM dus verantwoordelijk is voor het oplossen van het mankement), dan vind ik het niet heel gek dat ze het hele traject ook zelf in handen willen hebben.

Los daarvan kan je natuurlijk prima zelf naar Nikon stappen en aanspraak maken op je fabrieksgarantie, maar dat zijn wel twee verschillende dingen.

Risico daarbij is dat MM in de toekomst moeilijk gaat doen om hun wettelijke garantieverplichtingen na te komen als je eerdere reparaties buiten hen om hebt laten uitvoeren. Dat is geen probleem zo lang je nog fabrieksgarantie hebt. Als die korter is dan je wettelijke garantie, dan zou je in de toekomst in de situatie kunnen komen dat Nikon je niet (gratis) wil helpen omdat de fabrieksgarantie verlopen is en MM je niet meer wil helpen omdat eerdere reparaties buiten hen om zijn gebeurd.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boushh

Boushh

of TFA

Als je inderdaad een service contract met de camera hebt afgesloten bij de Mediamarkt, dan zou dat mogelijk kunnen gebeuren.

Maar als je de camera gewoon bij Nikon registreerd krijg je van hun 2 jaar garantie.

[ Voor 11% gewijzigd door Boushh op 09-01-2014 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-09 00:49
Waar het om gaat is dat voor zover ik weet het consumenten garantierecht stelt dat de verkoper aansprakelijk is voor de afhandeling van de garantieclaim, en als dan na drie pogingen dat niet geslaagd is je recht hebt op je aankoopbedrag retour.

Als ik de camera zelf inlever bij Nikon dan zal deze inderdaad gewoon gerepareerd worden maar mocht dan na drie pogingen het probleem niet opgelost zijn dan sta ik niet in mijn recht om mijn geld terug te claimen (Ik heb mij dan immers niet aan de voorwaarden die daarvoor gelden gehouden) en ben dan geheel aangewezen op de goodwill/coulance van zowel Nikon als de retailer (Mediamarkt.)
En zo'n situatie voorkom ik liever.

Ga in elk geval Nikon Nederland eens mailen om een en ander na te vragen en als die met een voorstel komen waar ik tevreden mee ben dan breng ik de camera zelf weg, Zo niet dan zal ik de lange weg van de retailer (mediamarkt) inslaan waarbij ik van te voren al weet dat er veel bellen/mailen om erachteraan te zitten komt kijken.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Nikon zal niet meer zeggen dan:
U kunt hem zelf inleveren, u kunt het ook via uw verkoopunt doen. In dat geval zal de afhandeling waarschijnlijk enkele dagen langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Goed nieuws voor alle Nikon D600 gebruikers, in Amerika, China, Japan en Canada gaat Nikon gratis de sensor schoon maken en het sluitermechanisme vervangen. Nu alleen nog maar hopen dat ze dit ook voor Europese toestellen gaan doen, maar dit geeft in ieder geval hoop.

Bron: Nikon Rumors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Noxa schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 19:57:
Goed nieuws voor alle Nikon D600 gebruikers, in Amerika, China, Japan en Canada gaat Nikon gratis de sensor schoon maken en het sluitermechanisme vervangen. Nu alleen nog maar hopen dat ze dit ook voor Europese toestellen gaan doen, maar dit geeft in ieder geval hoop.

Bron: Nikon Rumors
Doen ze al lang, althans in Nederland en met mijn D600. Die is terug geweest voor: 1x Flitser PCB + Sensor clean waarbij de sluiter is vervangen, hierna kreeg ik problemen met de nieuwe sluiter (niet correct geplaatst of een slecht exemplaar, kan en wil ik niet zeggen Nikon is wel netjes geweest), bij terugkomst bleek de grip aan de achterzijde opeens los te zitten 8)7 . Deze is toen terug gestuurd en heb ik een D610 gekregen voor het ongemak (na veel aandringen van mijn fotozaak, wat voor mij persoonlijk niet hoefde).

Dus heb ik nu een D610. Ik heb al gehoord dat er wel meer mensen zijn die een D610 hebben gekregen toen de problemen bij hun D600 terug kwamen (ondanks een nieuwe sluiter). Hoe het nu is geregeld weet ik niet, wellicht plaatsen zij D610 sluiters in D600's en is het probleem ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Het lijkt erop dat Nikon besloten heeft om alle D600's waarvan de eigenaar stofklachten heeft, en ongeacht of de garantietermijn is verstreken of niet, gratis te servicen. Wie na een sensorreiniging (via cam of blowertje) last blijft houden van zwarte moppen kan de camera gratis opsturen naar het dichtstsbijzijnde servicepunt, alwaar sensor gereinigd en sluiter gecheckt en zonodig vervangen wordt (zie artikel Nikon support & downloads)

Heb na 3000+ clicks wel flink wat modder op de sensor - vooral rechts (links in beeld) wat geen goed teken is. Maar gecheckt bij f32, dus dan zie je alles. Ik laat hem binnenkort weer eens reinigen (durf het nog steeds niet zelf). Overweeg wel om als het probleem blijft bestaan van het aanbod gebruik te maken - het zou wel eens kunnen dat de actie van Nikon erop wijst dat het eerder een slijtage- dan een fabricageprobleem is dat bepaalde sluiters vertonen. Hoe dan ook, het lijkt erop dat D600-bezitters een soort "levenslange garantie op de sluiter" hebben - wat ik niet gek vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Levenslang is ook wat overdreven, ik denk dat als je sluiter zo'n 150.000 keer heen en weer geweest is dat je dan toch geen nieuwe krijgt op basis van je stofjes, je mag dan gewoon een nieuwe sluiter betalen (vrij logisch in mijn ogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
De shuttercount van een D600 die ik kan kopen staat op 45.000. Is dat een reden om een 'fors' minder te betalen of is dit eigenlijk niet erg? De levensduur zou 150.000 clicks zijn. Het komt erop neer dat ik er € 675 á 700,- voor zou betalen zo ongeveer. (het is ook met 'nieuwe' kitlens van 24-85, tas en wifi adapter > voor android / iOS)... de body is als nieuw en de doos / papieren / etc zitten erbij.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Vrij nette prijs denk ik. Ben niet 1,2,3 thuis in de tweedehands markt maar een 24-85vr is al wat waard. D600's gaan voor iets meer dan 800-900 met minder sluiterbewegingen.

Zolang je zelf geen 10-20k foto's maakt per jaar zal je er wel wat jaartjes plezier van kunnen hebben denk ik. Is een kwestie van geluk/ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Ah bedankt, 800 - 900 zelfs. Dat is niet verkeerd dan. De camera is nu wel een half jaar over de 2 jaar garantietermijn heen, maar ik las hierboven dat de D600 recht heeft op een gratis servicebeurt bij problemen met de sensor / sluiter. Misschien is het dan iets om de camera op te sturen voor zo'n servicebeurt. Met m'n D5100 maakte ik overigens wel dat aantal foto's. Volgens mij 12.000 in een jaar (zolang had ik de D5100)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op ebay kun je tegenwoordig ook zonder account zoeken op verkochte advertenties;

http://www.ebay.nl/sch/i....n+D600&rt=nc&LH_PrefLoc=3

Onder de 600 zit er sowieso niks bij. Best wat rond 800-900 inderdaad.

En eentje met shuttercount van 120K en verkoopprijs van 700 B)

Maar je kunt altijd nog de sluiter laten vervangen, dat is volgens mij ook niet echt de hoofdprijs. Veelal gaat de sluiter ook een veelvoud van de opgegeven hoeveelheid mee.
Maar tegen de tijd dat je aan die opgegeven hoeveelheid zit is de camera meestal toch geen nieuwe sluiter waard, tenzij je dus echt veel schiet. In dat geval zou ik aan preventief 2e hands verkopen doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2015 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Oke, dan ga ik denk ik maar akkoord. Qua prijs is er dus niets mis mee. Het lijkt me in ieder geval een geweldige camera. :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:30
Ik kan misschien via een bekende van mij aan een tweedehands D600 komen. Dit lijkt me een mooi FF alternatief voor mijn D7000 (is volgens mij bijna dezelfde camera, maar dan FX i.p.v. DX als ik de verhalen en specificaties zo bekijk).

Nu lees ik echter ook veel verhalen over problemen met olie/stof op de sensor en ook in dit topic lees ik veel over problemen met de sluiter. Dat baart mij wel wat zorgen.
Hebben alle D600's dit probleem? En hoe kan ik controleren of dit exemplaar er last van heeft? Gewoon foto van een witte muur en dan kijken of ik vlekken zie?

[ Voor 5% gewijzigd door PdeBie op 07-10-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Er zijn inderdaad problemen met het sluiter mechanisme van sommige D600 modellen (geweest). Het probleem was dat de olie uit het sluitermechanisme op de sensor spettert waardoor je na pak hem beet 3000 sluiter bewegingen vlekjes op je sensor kreeg.

Nikon heeft een upgrade programma voor die D600 modellen waarbij je sensor schoon gemaakt wordt en je een nieuw sluitermechanisme (of zelfs nieuwe camera) krijgt. https://nikoneurope-nl.cu...answers/detail/a_id/60014

Je kunt het zien door een foto van een egaal wit/licht oppervlak te maken en die in een foto bewerkingsprogramma flink op te blazen, even stoeien met contract etc. Ik heb dat destijds gedaan met de D600 die ik kocht en in eerste instantie van een aankoop afgezien. De verkoper heeft daarna de sensor laten schoonmaken (test foto liet geen vlekken meer zien) en ik heb hem daarna alsnog gekocht.

Ik zou je willen aanraden in ieder geval te vragen naar de onderhoudshistorie en even zelf even zo'n test foto te maken. Dat gezegd hebbende, misschien moet ik er zelf ook eens een keer naar kijken hoe het nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ik weet niet of hij de onderhoudshistorie weet (is van zijn overleden vader namelijk), maar wellicht dat er bonnen of garantiepapieren bij zitten. Vanavond even goed kijken.

Bedankt voor je tip. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 09:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ha Patrick. Inderdaad zijn er modellen met deze probleempjes. Ik ken mensen met en mensen zonder.
Wat een stok achter de deur kan zijn is dat Nikon inderdaad een service programma hiervoor heeft, en je een nieuwe sluiter of zelfs nieuwe camera krijgt. Laat dat je dus niet weerhouden, het is een topcamera!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Sjoerdfoto schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 12:22:
Ha Patrick. Inderdaad zijn er modellen met deze probleempjes. Ik ken mensen met en mensen zonder.
Wat een stok achter de deur kan zijn is dat Nikon inderdaad een service programma hiervoor heeft, en je een nieuwe sluiter of zelfs nieuwe camera krijgt. Laat dat je dus niet weerhouden, het is een topcamera!
Vanavond ga ik hem bekijken. Ben heel benieuwd.
Neem mijn D7000 ook meteen even mee. Kijken of ze echt zo identiek zijn als ze bij DigitalRev zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 09:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik ben van D7000 naar D610 gegaan. Ik vond inderdaad heel veel identiek, zoals de plaatsing van knoppen en het menu. Toch is de D6xx uitgebreider, paar extra knopjes en functies en uiteraard Full-frame! Qua lenzen moet je geen problemen krijgen!

Als ik zo vrij mag zijn: welke prijs wordt gevraagd?

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Vraagprijs is € 995. Beetje op MP gekeken en dat is zo'n beetje wel het gemiddelde. Denk dat hijzelf het daar ook vandaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb die van mij in maart rond 880 verkocht, maar die zag er dan ook aardig gebruikt uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Nordlys schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 18:09:
maar die zag er dan ook aardig gebruikt uit ;)
Zo hoort het, om te gebruiken die dingen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Nordlys schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 18:09:
Ik heb die van mij in maart rond 880 verkocht, maar die zag er dan ook aardig gebruikt uit ;)
Deze camera is (volgens mijn kennis) nog in nieuwstaat. Ooit gekocht om foto's van de kleinkinderen mee te maken en heeft daarna vooral in de cameratas gezeten.

Helaas gisteren overigens niet gelukt om hem te bekijken. Maandagavond nieuwe poging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Gisteren wezen kijken bij de camera. Body was (op 1 missend rubbertje aan de onderkant na) helemaal perfect.

Even paar foto's mee gemaakt en wat stof/olie testshots op een witte muur. Resultaten nog niet kunnen bekijken, ga ik vanavond doen.

Er was nog 1 andere gegadigde voor mij die misschien de hele set van hem wilde overnemen (body + Meike grip + Nikon 28-70 2.8D lens). Ik heb echter alleen interesse in de body, omdat het anders een te duur grapje wordt.

Dus nu even duimen dat die andere persoon er vanaf ziet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43
Hier http://www.hansbraakhuis.nl/Het-einde-van-de-D600.pdf wordt uitgelegd hoe je het beste een stof controle-opname kan maken.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Xfile schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 13:07:
Hier http://www.hansbraakhuis.nl/Het-einde-van-de-D600.pdf wordt uitgelegd hoe je het beste een stof controle-opname kan maken.
Top! Dank je wel. Zal hem eens doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 18:49
Volgens http://www.myshuttercount.com/ zit ik met mijn trouwe D600 aan 126.000 foto's. Volgens de grafieken begint vanaf 140.000 de kans op doodgaan van de sluiter significant toe te nemen. Nikon gaf mee dat 150.000 sluiterbewegingen het officiële gegarandeerde aantal is.

De sluiter van je werkpaard die kapotgaat tijdens een opdracht is natuurlijk het laatste wat je wilt meemaken.

Aangezien ik de D600 professioneel als hoofdcamera gebruik (D700 als backup & 2de camera), ben ik benieuwd naar de kosten en termijn van een vervanging van een sluiter bij de officiële hersteldienst van Nikon. Heeft daar iemand ervaring mee? Hoeveel bedroeg de factuur en hoelang was je de camera kwijt? Ik gok op 350 euro en 4 weken zonder D600?

Sowieso kijk ik de komende weken naar een D750 zodat de D600 de plaats van de backup/2de camera inneemt - en ik zeker niet zonder een recente camera zit indien de sluiter van de D600 beslist op pensioen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:15

the mod man

iets van beeldmaker

Kijk eens of je NPS lid kan worden. Mijn D600 die wel iets meer reparatie nodig had was binnen 9 dagen klaar, tijdens die periode kreeg ik een D750 als bruikleentoestel. Het was wel een reparatie/garantie geval*

Mij D600 lag ineens op de straatstenen incl 14-24.

Bedenk me net dat ik ook een nieuwe sluiterkreeg wegens het olie/stof probleem. (gratis) Was ook niet meer dan 14 dagen weg. (Minder gok ik zelfs)

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55
Mijn CPS account zorgt ervoor dat de reparatie maximaal 2 dagen duurt, valt me tegen van Nikon dat ze alsnog (bijna) 2 weken bezig waren ook al ben je NPS lid bent?

Het bedrag wat je noemt is wel aardig correct denk ik. Zal wel zoiets zijn ja.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ooit de sluiter van mijn 5D2 laten vervangen bij Rofa Repair (ik heb geen CPS) en dat kostte €250 en was in 2 dagen gebeurd (tussen binnenkomst en reparatie).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste