Astennu schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 19:26:
De GTX580 was nog regelmatig sneller dan de GTX680 als het ging om Compute. Tahiti is net als de GTX580 en de Titan gemaakt voor GPGPU. Titan moet het gezien de specs kunnen winnen. Maar dit is pas AMD's eerste poging.
Dat is het hem nu dus juist. De specs kun je niet zomaar met Fermi vergelijken. En wil je het dan toch zo gaan bekijken en de vooruitgang van GF114 naar GK104 als basis nemen, dan wordt het een hele vreemde zaak.
Speculatie tijd, niet voor zwakke hartjes - veel cijfertjes en vergelijkingen en ik heb me vast wel ergens vergist. Astennu leest dit wel, de rest hoeft het niet te doen, er is een TL;DR
TL;DR: Kepler is en blijft een raar ding.
Dus, om even de 680 tegenover de 560 Ti te zetten (niet de 448-SP-GF110 uiteraard, maar gewoon de volle GF114): floating point performance is simpelweg d-r-a-m-a-t-i-s-c-h slecht. Ga je op FP64 zitten dan komt die 1/24 van GK104 ook echt om de hoek kijken en ligt hij gewoon vaak op de helft (of in de buurt daarvan) van GF114 (die op 1/12 zit). Daardoor gaan dingen als PrimeGrid dus finaal mis. Nu zit GK110 daar op 1/3 tegenover GF110's 1/8, dus als we die lijn doortrekken zit FP64 performance (en dus dingen als PrimeGrid) ongeveer 2,4 - 2,6 keer boven de 580. Anand test dan ook een AES algoritme via OpenCL, waar Nvidia sowieso al sterker uit de bus komt, daar ligt GK104 net iets achter GF110, dus ook dat is voor GK110 geen enkel probleem. Hier zal hij net geen 2 keer zo snel zijn als Tahiti.
Voor zover de Nvidia <> Nvidia vergelijkingen, nu komt het echte werk. De DX11 compute tests die Anand uitvoert zijn sterk shader afhankelijk en daar doet GK104 het uitzonderlijk goed. Tegenover GF114 maar liefst 2,5 keer beter, dus trek je die lijn door, kom je uiteindelijk op iets uit dat twee keer zo snel is als de 7970.
And now, the bad. Civ V, nog steeds heel populair als compute test op allerlei sites. Daar gaat GK104 zo'n 25% vooruit op GF114. Trek je die lijn door, dan kom je uit op pakweg 6-9% bovenop Tahiti. Gaat maar net dus. Ga je naar SmallLux kijken, waarschijnlijk een van de weinige compute tests die wij zelf wel eens hebben gedraaid (ik in elk geval wel), daar zit GK104 maar net zo'n 12-15% boven GF114. Trek je die lijn dan weer door...heb je nog steeds maar net de helft van Tahiti
En om dit dan weer terug te trekken naar GF110 <> GF114 en GK104 <> GK110 (niet geheel eerlijk natuurlijk, aangezien alles behalve GK104 hier in principe tweede generatie is), krijg je zoiets:
- GF110 t.o.v. GF114: 53.85% meer transistors, 56.6% groter, 33% meer SPs, 7% lagere clock.
- GK110 t.o.v. GK104: 100% meer transistors (netjes!), 77% groter (minder

), 75% meer SPs, 17% lagere clock.
- GK104 heeft ~2 keer zoveel transistors per mm^2 als GF114, GK110 zit op ~2,35 keer GF110
- Allebei ongeveer de helft meer bandbreedte dan hun kleinere broertje, thanks to memory
Als we dan naar wat andere statistieken kijken (fillrates, bandbreedte en FMA GFLOPS):
- GF110 > GF114: +88% GP/s, -7% GT/s, +25% GFLOPS -
Lagere GT/s komt doordat GF110 en GF114 allebei 64 TMUs hebben, maar GF110 lager geklokt is)
- GK110 > GK104: +25% GP/s, +45% GT/s, +45% GFLOPS
Op de meeste dingen toch een grotere vooruitgang dan GF110 was, moet goedkomen, toch? Niet dus, kijk maar naar GK104 > GF110 (!):
- 18% meer transistors
- 30% meer GP/s
- 160% meer GT/s
- Gelijke bandbreedte
- 95% meer FMA GFLOPS
- 30% hogere core clock
- 50% hogere mem clock
Het ding zit gewoon overal boven GF110 en toch wordt hij compleet weggeblazen. Nu komt dat voor een groot deel door die belachelijke FP64 cap, maar juist door dit alles durf ik eigenlijk niet meer zomaar te beweren dat hij de 7970 sowieso langs gaat qua compute performance. Ik denk dat het er in sommige tests om zal spannen -vooral ook met AMD's nieuwe drivers-, dat hij alsnog verliest in sommige (SmallLux) en dat hij in sommige dingen alles weg zal blazen. Maar of je het dan de compute koning kunt noemen? Ik denk dat hij zich net als GK104 grillig zal gedragen - minder dan die chip vanwege de andere indeling, maar nog steeds niet zo constant goed als Fermi. Zoals ik al zei, Kepler is een heel raar beest. Mocht AMD dan ook met een grotere Tahiti komen ben ik het dan ook met je eens dat die zonder problemen tegen Titan op kan boksen