[Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 55 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste
Acties:
  • 125.050 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-05 14:44
Good old times, heb nog een PowerVR PCX (vergelijkbaar met voodoo1) en Kyro 2 gehad.
Ik mis die tijd wel dat je nog concurrentie had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

S3 Trio Verge 4mb VRAM plus VooDoo2 kaart. _/-\o_

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

nieuws: Samsung wil verkoop Nvidia-chips laten verbieden

OK, een patenten gebaseerde counter-sue had ik wel verwacht. Maar Samsung gaat ervoor om nVidia falliet te krijgen. Thats it, zulk anti-concurrentie gedrag kan ik niet waarderen. Ik zal geen Samsung producten meer kopen totdat ze hiermee nokken. Bullsh*t :(

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Als je spul niet koopt omdat bedrijf X een lopende rechtzaak heeft tegen bedrijf Y, dan mag je een beste lijst bijhouden als je aan het winkelen bent. Het staat zelfs in het bericht dat Nvidia eerder al een rechtzaak aangespannen heeft tegen Samsung, dus je bent openlijk partijdig als je enkel geen Samsung producten meer koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
XanderDrake schreef op zondag 23 november 2014 @ 11:07:

OK, een patenten gebaseerde counter-sue had ik wel verwacht. Maar Samsung gaat ervoor om nVidia falliet te krijgen. Thats it, zulk anti-concurrentie gedrag kan ik niet waarderen. Ik zal geen Samsung producten meer kopen totdat ze hiermee nokken. Bullsh*t :(
Ja, want nvidia die samsung aanklacht voor dezelfde onzin, dat is wel ok! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:51
Ja, dit is puur een reactie op nvidia's rechtszaak. Ze brengen gewoon alles wat ze kunnen in stelling om de uiteindelijke schikking voordeliger te maken.

Zal uiteindelijk wel een hoop crosslicensing worden, of een hoop geld, zoals een paar jaar terug met intel.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 471038

Ik ben benieuwd wat voor GPU-gerelateerde patenten Samsung dan op tafel kan leggen. nVidia heeft er heel veel (vooral ook door de overname van 3DFX, waar behoorlijk fundamentele patenten bij zitten qua GPU-ontwerp, zoals technieken voor rasterizing en texturing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
XanderDrake schreef op zondag 23 november 2014 @ 11:07:

En terecht. Kijk naar wat voor een bedrijf nVidia is. Die drukken AMD ook met allemaal rare toestanden de markt uit. Of i.i.g. dat proberen ze. Enfin, nVidia is nog wel de laatste die zou moeten zeiken over valse concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
madmaxnl schreef op zondag 23 november 2014 @ 15:19:
En terecht. Kijk naar wat voor een bedrijf nVidia is. Die drukken AMD ook met allemaal rare toestanden de markt uit. Of i.i.g. dat proberen ze. Enfin, nVidia is nog wel de laatste die zou moeten zeiken over valse concurrentie.
Met welke rare toestanden proberen ze amd momenteel uit de markt te drukken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 471038

haarbal schreef op zondag 23 november 2014 @ 16:35:
[...]

Met welke rare toestanden proberen ze amd momenteel uit de markt te drukken dan?
Inb4 GameWorks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
madmaxnl schreef op zondag 23 november 2014 @ 15:19:
[...]

Zoiets heet ook wel concurrentie.
Ieder bedrijf zal proberen zijn concurrent uit de markt te drukken, iets wat positief is voor innovatie en houd de prijzen binnen de perken.
Als ieder bedrijf een monopolie op iets heeft, dan hoeft er ook nooit geinnoveerd te worden.

[ Voor 22% gewijzigd door unfor op 23-11-2014 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

GameWorks != Totale blokkade van levering alle producten van een concurrent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Zijn er al producten geblokkeerd dan ? Ik dacht dat er enkel het verzoek gevraagd hiervoor. Wat zelden ingaat. Ik herinner me de laatste keer dat zoiets uitgeroepen werd, de betreffende producten al niet meer verkocht werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Ik zie het niet snel gebeuren nee, zoals Scalibq al zei, de patenten van 3DFX die nVidia overnam begin van de eeuw zullen veelal ouder zijn dan alles wat Samsung kan opborrelen.

Maar het is wel zo: Samsung kan ook gaan voor het afdwingen van licentie overeenkomsten en dat soort. Ze gaan toch voor een ander doel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
pricewatch: Gigabyte GV-N78TGHZ-3GD

Waarom zijn die 780s zo duur? Volgens mij heb je voor minder geld een 980.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 22:11:
pricewatch: Gigabyte GV-N78TGHZ-3GD

Waarom zijn die 780s zo duur? Volgens mij heb je voor minder geld een 980.
Heeft dat werkelijk uitleg nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Eh, ja, is een echte vraag. Of mis ik iets triviaals?

[ Voor 32% gewijzigd door Olaf van der Spek op 06-12-2014 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Olaf van der Spek schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 14:07:
Eh, ja, is een echte vraag. Of mis ik iets triviaals?
Dit is altijd het geval, met name met top kaarten. De GTX780 TI is een topkaart en hij was misschien een tijdje in prijs verlaagd, dit houdt alleen niet aan omdat de GTX780 TI hoogstwaarschijnlijk EOL is nu de GTX9xx serie er is.
Er dus een schaarste en daar maken de winkels goed gebruik van door meer geld te vragen.

De reden dat dit vaak met topkaarten het meest merkbaar is omdat er van dat type kaart zo weinig worden gemaakt ten opzichte van de low en mid-end kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De leverancier heeft er nog maar enkelen liggen en heeft waarschijnlijk geen zin om verlies op die laatste paar te maken. Ze gaan ervan uit dat ze die laatste paar nog wel voor de hoofdprijs kunnen slijten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Laatst online: 29-05 17:07

Steef

GoT's Most Eaten

Ik heb eens zitten pielen met DSR, dat is toch nog best een significant verschil. Let vooral op de plafondtegels in de verte die schijnbaar niet worden aangepakt door MSAA maar wel verbetering vertonen bij de 2160p DSR.

* Klik voor .gifv

Meer info:
http://www.geforce.com/hardware/technology/dsr/technology

Leuk voor oude games :)

*edit*

Archief met de ongecomprimeerde .PNG screenshots:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1167941/Portal_2_DSR.rar

[ Voor 22% gewijzigd door Steef op 07-12-2014 00:11 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

ThaRabbit schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 23:11:
Ik heb eens zitten pielen met DSR, dat is toch nog best een significant verschil. Let vooral op de plafondtegels in de verte die schijnbaar niet worden aangepakt door MSAA maar wel verbetering vertonen bij de 2160p DSR.

* Klik voor .gifv

Meer info:
http://www.geforce.com/hardware/technology/dsr/technology

Leuk voor oude games :)

*edit*

Archief met de ongecomprimeerde .PNG screenshots:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1167941/Portal_2_DSR.rar
Wow ja, dit is geen loze marketing kreet, nee!
Maar waarom specifiek oude games? Hebben moderne games er minder baad bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

XanderDrake schreef op zondag 07 december 2014 @ 09:44:
[...]

Wow ja, dit is geen loze marketing kreet, nee!
Maar waarom specifiek oude games? Hebben moderne games er minder baad bij?
Het voornaamste argument is performance. Als jij een moderne game middels DSR op 2160p kunt draaien: go for it. Allicht beter dan de post-processing AA technieken die de neiging hebben de textures te vervagen. (FXAA / TXAA). Bij oudere games heb je wat meer speelruimte.

Moderne games als Far Cry 4 en Shadow of Mordor vragen al 2 resp. 3 Gb VRAM bij 1080p, er is op mijn systeem geen VRAM ruimte om de resolutie nog meer omhoog te gooien.

Al schijnt dat Shadow of Mordor op 10320x1440 tegen de 4Gb VRAM vereist. Not bad.
Bron daarvoor: https://www.youtube.com/w...SBlHAE6Xw-yeJA0Tunw#t=433

Overigens is Portal 2 heel simpel, het verschil zou dramatischer zijn bij een open world game met veel objects. Ik zal eens een poging doen op een recentere game :)

[ Voor 8% gewijzigd door Steef op 07-12-2014 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

ThaRabbit schreef op zondag 07 december 2014 @ 13:52:
[...]
Overigens is Portal 2 heel simpel, het verschil zou dramatischer zijn bij een open world game met veel objects. Ik zal eens een poging doen op een recentere game :)
Waarom?

Crysis, Farcry 2, GTA 3 of 4 zou prima kunnen als openworld game, zeker met een recente highend videokaart (HD7970/GTX680 of beter). Je FOV verandert niet dus je hebt niet ineens meer dingen op je scherm. Je resolutie verhogen heeft geen impact op je cpu, je zal niet ineens meer drawcalls moet maken (zover ik weet). Het enige wat er gebeurt is dat je de dingen die je voorheen zag met 2x de precieze tekent (indien je DSR op 2x native resolutie hebt).
Daarom zie je bij cpu benchmarks altijd dat games op een zo'n laag mogelijk resolutie worden gespeelt zodat er geen gpu limitatie is maar juist wel een cpu limitatie.

Een recentere game zal inderdaad meer problemen geven, de punten die je daarvoor aanstippelt klopen :P. Geheugen bandbreedte zal ook meespelen, ik denk dat kaarten zoals de GTX680/770 (4gb edities) meer moeite met DSR hebben dan bijv. een GTX780 omdat hun geheugenbandbreedte beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Ik denk dat ik het wat brak heb verwoord. Ik bedoelde dat het visuele effect veel dramatischer is in een game met meer complexe geometrie. Portal 2 is vrij simpel met weinig complexe objecten die aliassing vertonen.

* Steef zoekt een recentere game om het nogmaals te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

ThaRabbit schreef op zondag 07 december 2014 @ 17:54:
[...]

Ik denk dat ik het wat brak heb verwoord. Ik bedoelde dat het visuele effect veel dramatischer is in een game met meer complexe geometrie. Portal 2 is vrij simpel met weinig complexe objecten die aliassing vertonen.

* Sp3ci3s8472 zoekt een recentere game om het nogmaals te doen
Ah op die manier :P.

Op zich is de scene die je hebt gekozen juist een goede door het streepjes patroon van de texture. Het is daardoor wel degelijk goed te zien. Het ziet er "voller" uit.
Wat met trouwens opvalt is dat de screenshots ook op werkelijke grote zijn, ik had eigenlijk verwacht dat deze automatisch werden teruggeschaald naar native. Het voordeel van niet terugschalen lijkt me dat mensen die "foto's" maken ingame de originele file hebben en er zelf op kunnen losgaan met photoshop, met name omdat je de gamewereld op een gigantische resolutie (meer dan 2x native) kan fotograferen. Voordat je je het afvraagt, er zijn serieus mensen die op "profesioneel" niveau screenshots maken van games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Sp3ci3s8472 schreef op zondag 07 december 2014 @ 20:24:
[...]

Ah op die manier :P.

Op zich is de scene die je hebt gekozen juist een goede door het streepjes patroon van de texture. Het is daardoor wel degelijk goed te zien. Het ziet er "voller" uit.
Wat met trouwens opvalt is dat de screenshots ook op werkelijke grote zijn, ik had eigenlijk verwacht dat deze automatisch werden teruggeschaald naar native. Het voordeel van niet terugschalen lijkt me dat mensen die "foto's" maken ingame de originele file hebben en er zelf op kunnen losgaan met photoshop, met name omdat je de gamewereld op een gigantische resolutie (meer dan 2x native) kan fotograferen. Voordat je je het afvraagt, er zijn serieus mensen die op "profesioneel" niveau screenshots maken van games.
Gekken heb je overal :9

De screenshot wordt inderdaad gemaakt voor het (de?) gerenderde frame door het resize filter van NVIDIA gaat, ik heb geen manier kunnen vinden om een screenshot te produceren na de resize. Photosoep resize werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
zou je het kunnen uitproberen in arma of red orchestra 2? Vooral de laatste is berucht qua drawcalls vanwege de hoge aantal objecten voor een PC game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
ThaRabbit schreef op zondag 07 december 2014 @ 20:54:
[...]

Gekken heb je overal :9

De screenshot wordt inderdaad gemaakt voor het (de?) gerenderde frame door het resize filter van NVIDIA gaat, ik heb geen manier kunnen vinden om een screenshot te produceren na de resize. Photosoep resize werkt ook.
Misschien kan je met shadowplay de juiste screenshots maken. Photoshop resize heeft waarschijnlijk wel een beter filter dan de realtime nvidia downscaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Ik speel nu Far Cry 4@Ultra op mijn GTX 670 (met kleine overclock) en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over nVidia's TXAA. Ziet er erg smooth uit, ronder en zelfs zachter/realistischer dan bijv MSAA op hetzelfde niveau. En lang niet zo zwaar!

In ander nieuws: GTX 960 komt mogelijk in Januari uit, hoeveelheid shaders enz. zijn nog niet bekend.
http://www.fudzilla.com/h...x-960-rumored-for-january

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

XanderDrake schreef op woensdag 10 december 2014 @ 09:11:
Ik speel nu Far Cry 4@Ultra op mijn GTX 670 (met kleine overclock) en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over nVidia's TXAA. Ziet er erg smooth uit, ronder en zelfs zachter/realistischer dan bijv MSAA op hetzelfde niveau. En lang niet zo zwaar!

In ander nieuws: GTX 960 komt mogelijk in Januari uit, hoeveelheid shaders enz. zijn nog niet bekend.
http://www.fudzilla.com/h...x-960-rumored-for-january
Vind SMAA er zelf mooier uitzien, ik zie dat Far Cry 4 dat ook ondersteunt. Heeft ook minder performance impact dan TXAA :p. Kan natuurlijk een persoonlijke keus zijn welke AA variant je mooi vind, ik vind dat TXAA de textures iets te veel blurred.
Dit is een interessant artikel over beide AA varianten, focus ligt op de performance.

Op welke resolutie speel je Far Cry 4 dan en hoeveel fps krijg je. Als ik naar deze review kijk dan zie ik dat een GTX680 rond de 50fps haalt, vergelijkbaar met een HD7870 een klasse lager. Hebben ze dat onderhand al gefixed met een driver update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Ik zal eens SMAA checken. Ik heb niet het gevoel dat TXAA zo zwaar is.

Ik krijg denk ik ongeveer dezelfde resultaten. 50FPS is op zich prima. Ik wacht nog wel op nieuwe drivers, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:42:
Vind SMAA er zelf mooier uitzien, ik zie dat Far Cry 4 dat ook ondersteunt. Heeft ook minder performance impact dan TXAA :p. Kan natuurlijk een persoonlijke keus zijn welke AA variant je mooi vind, ik vind dat TXAA de textures iets te veel blurred.
Dit is een interessant artikel over beide AA varianten, focus ligt op de performance.

Op welke resolutie speel je Far Cry 4 dan en hoeveel fps krijg je. Als ik naar deze review kijk dan zie ik dat een GTX680 rond de 50fps haalt, vergelijkbaar met een HD7870 een klasse lager. Hebben ze dat onderhand al gefixed met een driver update?
Ik heb dus ook een paar uur met SMAA gespeeld. Conclusie: het beeld van TXAA2 is een stuk 'zachter', ronder en soepeler. Maar inderdaad, zachter betekend ook waziger. Ik kan me de afweging tegen TXAA dan ook goed voorstellen.

Maar SMAA is ook lang niet perfect, zo te zien is er maar één niveau, geen zwaardere variant. Aliasing artifacts vallen toch meer op, en dan voornamelijk als het contrast groot is: mooi voorbeeld is een zwarte hoogspanningskabel tegenover de blauwe lucht/skybox, dan spat de aliasing als-van-ouds zowat van je beeldscherm. Keuzes keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Nieuwe Drivers: http://www.fudzilla.com/h...eforce-34709-beta-drivers
347.09, vooral voor nieuwe games maar ook bijv. FarCry4. Ik ga es kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Ben ik hier de enige die iets wilt posten ofzo :P

Nou mijn GTX 670 deed het een stuk slechter met de 347.09 drivers in Far Cry 4. Weer terug naar 344.75 gezet en merkte direct het verschil. Wierd. Misschien had het te maken met dat ik Coop zat te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604128

XanderDrake schreef op maandag 22 december 2014 @ 21:49:
Ben ik hier de enige die iets wilt posten ofzo :P

Nou mijn GTX 670 deed het een stuk slechter met de 347.09 drivers in Far Cry 4. Weer terug naar 344.75 gezet en merkte direct het verschil. Wierd. Misschien had het te maken met dat ik Coop zat te spelen?
Niet alle updates zijn ook echt beter, bugs blijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Nieuwe nVidia SoC geintroduceerd, eerder bekend onder codenaam Erista: de Tegra X1

Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/media/k2/items/cache/5b407a3bf4a55bcfe3a8935c0dbca746_L.jpg

Octocore dus, een behoorlijk verschil vergeleken met de dualcore 64bit K1.
Dit is een van de eerste Cortex A57 chipsets, typisch dat nVidia weer voorop loopt daarmee. Qualcomm heeft de Snapdragon 810, maar over de laatste horen we vooral negatieve geruchten.

Het is onduidelijk hoe snel die chipset draait, maar er zit wel een Maxwell-based GPU met 256 shaders aan gekoppeld. De GPU rekenkracht is ongeveer twee keer dat van de K1 en Apple's A8X chipset in de iPad Air 2.

Gaat lekker zo :) Dit soort chipsets zouden we in dunne laptops met ChomeOS of Linux en blade-servers moeten stoppen, ik vind ze te snel voor tablets en smartphones. Gezien Maxwell erg lekker gaat in GPGPU termen kan dit een heerlijk rekenmachientje worden!

[ Voor 5% gewijzigd door XanderDrake op 05-01-2015 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Niet een octocore maar eerder twee quadcores, een snelle en een zuinige.
Te snel zijn ze trouwens ook nooit volgens mij, moet nog altijd sneller, te onzuinig voor in een mobiel of tablet eerder.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

-The_Mask- schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:59:
Niet een octocore maar eerder twee quadcores, een snelle en een zuinige.
Semantiek ;) volgens mij is deze opstelling namelijk altijd BIG.little.
Te snel zijn ze trouwens ook nooit volgens mij, moet nog altijd sneller, te onzuinig voor in een mobiel of tablet eerder.
Tja, ik weet niet hoe je direct hier alle potentie uit haalt. Misschien een SteamOS ARM port met Source-based games? On-the-fly multistream 4K transcoding ?

Te onzuinig dus niet. Uit dat artikel van TechCrunch:
But perhaps its most impressive performance improvements over comparable chipsets revolve around energy efficiency: The X1 offers about twice the performance as you increase power draw vs. the K1 architecture, and about 1.7x the performance of the A8X on average for the same power consumption.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik dacht mij toch te kunnen herinneren dat er een fabrikant is die ze ook allemaal tegelijkertijd kon aanspreken.

Maximale verbruik lijkt 10W te zijn, voor gebruik in een tablet of mobiel moet je zoveel knijpen dat er maar weinig snelheid over blijft, dat lijkt mij nogal zonde.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Waar is die 10W op gebaseerd vraag ik me af? Lijkt me suf als dat zou zijn in het geval van alle cores volledig belast. Want dan zal het verbruik in de praktijk altijd lager uitvallen.

Ben bang dat dit maximale verbruik dus enkele en alleen met de vier A57 cores volledig belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

-The_Mask- schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:21:
Maximale verbruik lijkt 10W te zijn, voor gebruik in een tablet of mobiel moet je zoveel knijpen dat er maar weinig snelheid over blijft, dat lijkt mij nogal zonde.
Ik vermeldde toch dat het verbruik equivalent is vergeleken met een iPad Air 2. Ik geloof er geen snars van dat die dunne behuizing 10w aan verbruik kan dissiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
madmaxnl schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:29:
Waar is die 10W op gebaseerd vraag ik me af? Lijkt me suf als dat zou zijn in het geval van alle cores volledig belast. Want dan zal het verbruik in de praktijk altijd lager uitvallen.
Je vergeet even het grafisch gedeelte?
Ben bang dat dit maximale verbruik dus enkele en alleen met de vier A57 cores volledig belast.
Waarom ben je bang dat de 10W zonder A53 core's is? Je wil weten wat het verbruik is met die core's erbij, terwijl dit niet mogelijk is? Wil je dan ook weten wat het verbruik op een dubbel zo hoge kloksnelheid met een dikke spanningsverhoging en een koelblok van een kilo? Ook lekker interessant om te weten.

Natuurlijk zal het verbruik zonder de A53 core's zijn, aangezien die niet tegelijkertijd belast kunnen worden.
XanderDrake schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:41:
[...]

Ik vermeldde toch dat het verbruik equivalent is vergeleken met een iPad Air 2. Ik geloof er geen snars van dat die dunne behuizing 10w aan verbruik kan dissiperen.
Ik lees dat die een stuk betere performance/watt heeft als de SOC van de iPad Air 2, 1,7 keer zo goed, maar ik zie niet staan dat het verbruik vergelijkbaar zou zijn.

Maar ja een beste tablet moet wel kunnen, maar je zal wel moeten knijpen en je hebt ook een redelijk koelvermogen nodig. Smartphone lijkt mij totaal onrealistisch.

[ Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 05-01-2015 13:48 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Inderdaad, ik denk dat nVidia sinds de flop van Tegra 4i de smartphone boot heeft laten varen.
Opzich jammer, er zijn weinig opties behalve Qualcomm, waardoor smartphones steeds meer op elkaar lijken. Kan je net zo goed een OnePlus One kopen ipv een Samsung S5 niewaar?

Maar de X1 chipset gooit wel veel deuren open. Ik lees dat de quadcore K1 in linux prima kont-schopt in vergelijking met ULV AMD APU's. De drivers voor de Kepler GPU zijn zelfs zo volwassen dat je in Linux gewoon opensource shooters op kan spelen :) . En dat op 6 watt!!!

De X1 is weer een volle stap sneller dan de K1, CPU danwel GPU. Wat mij betreft kan deze chipset in een low-end cheapo SteamOS game PC gestopt worden! OK, de meeste spellen draaien dan maar 720p maar dat kost je ook maar €100-150 voor een complete PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
madmaxnl schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:29:

Zou de 10W niet "gewoon" een waarde zijn die de powermanagement aan de chip oplegt? De maxwell gpu's blijven pushen met voltage en clocks tot het TDP bereikt wordt. Met cpu's kan dat ook.

Misschien kan een enkele core al een groot deel van de 10W opeten, maar kan hij ook multithreaded op lagere clocks/voltage werken, waardoor je goed presteert in single- en multithreaded, met als nadeel een grote dure chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
XanderDrake schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:05:dat de quadcore K1 in linux prima kont-schopt in vergelijking met ULV AMD APU's.
Het zou pas vreemd zijn als een SOC gebaseerd op de ARM architectuur het stukken minder zou doen dan één op de tradionele x86 architectuur. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

-The_Mask- schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:15:
[...]

Het zou pas vreemd zijn als een SOC gebaseerd op de ARM architectuur het stukken minder zou doen dan één op de tradionele x86 architectuur. ;)
Nochtans worden die twee platformen amper direct met elkaar vergeleken. Je zou de nieuwe 3Dmark kunnen noemen, maar omdat de GPU verschillen tussen x86 en ARM vaak zo groot zijn is het toch appels en peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
-The_Mask- schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:46:
[...]

Je vergeet even het grafisch gedeelte?

[...]

Waarom ben je bang dat de 10W zonder A53 core's is? Je wil weten wat het verbruik is met die core's erbij, terwijl dit niet mogelijk is? Wil je dan ook weten wat het verbruik op een dubbel zo hoge kloksnelheid met een dikke spanningsverhoging en een koelblok van een kilo? Ook lekker interessant om te weten.

Natuurlijk zal het verbruik zonder de A53 core's zijn, aangezien die niet tegelijkertijd belast kunnen worden.
Nee ik was het grafische gedeelte niet vergeten. Ik heb het alleen niet benoemd. Mijn punt was dat die 10watt best wel veel is als je inderdaad ervan uitgaat dat niet alle core tegelijkertijd belast kunnen worden. Logisch ook want in de praktijk zal dat ook niet kunnen.

Kijkende naar Intel Broadwell, dan vind ik die 10watt absurd hoog eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-05 23:01
madmaxnl schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:13:
[...]
Dat hangt natuurlijk grotendeels af van de grafische prestaties. (plus dat Broadwell natuurlijk 14nm is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:21
XanderDrake schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:10:
Semantiek ;) volgens mij is deze opstelling namelijk altijd BIG.little.
In SoCs meestal wel ja (zie ook mijn reactie op The_Mask hieronder) ;)

Wat Nvidia hier doet steekt toch net iets anders in elkaar dan de meeste implementaties. Het is natuurlijk nog steeds 4+4 en niet 8 gelijkwaardige cores, maar het is wel anders dan de meeste 4+4 opstellingen. En AMD doet het dan wéér anders met hun dubbele Jaguar.

Overigens snap ik je opmerking in je eerste post niet helemaal; typisch dat Nvidia wéér voorop loopt met A57? Tot K1 hebben ze behoorlijk achter de feiten aangelopen hoor ;)
-The_Mask- schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:21:
Ik dacht mij toch te kunnen herinneren dat er een fabrikant is die ze ook allemaal tegelijkertijd kon aanspreken.
MediaTek's MT6592 is de enige echte octa-core SoC (voor zover ik me kan herinneren). De rest zijn allemaal 4+4 opstellingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
spNk schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:28:
[...]

Dat hangt natuurlijk grotendeels af van de grafische prestaties. (plus dat Broadwell natuurlijk 14nm is)
14nm is een middel, geen doel ;) Al duwen ze de chips daar waar het licht niet schijnt, als ze er beter door worden prima toch ;) Intel heeft bijna altijd een productie procedé voorsprong gehad.

Ik ben benieuwd hoe dynamisch deze Tegra X1 is. Broadwell is wat dat betreft bijzonder dynamisch. De klokfrequenties kunnen alle kanten uitgaan afhankelijk van de situatie (belasting en temperatuur).

De genoemde 10 watt lijkt mij derhalve dan ook geen volledige belasting van de 4 A57 cores en het GPU gedeelte.

[ Voor 8% gewijzigd door madmaxnl op 05-01-2015 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

madmaxnl schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:13:
Kijkend naar Broadwell kan je ook zeggen dat boven de 1.6 ghz draaien voor meer dan een seconde amper mogelijk is. Laat staan GPU én CPU tegelijk gebruiken!:
Finally, combined CPU and GPU stress wreaks predictable havoc on the machine, with CPU clock rates of around 500-600 MHz and the GPU reaching only around 300 MHz. Yet again, temperatures seem to be unrelated to this performance limitation, resting at around 66 °C. We can finally classify this as throttling, since the CPU consistently remains below its base clock rate of 1100 MHz in this scenario.
Ik vind de TDP limieten op die CPU echt ridicuul. Voor een ARM cpu is 10w inderdaad veel, maar vergeet niet wat voor GPU in de X1 zit.
Werelds schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:30:
Overigens snap ik je opmerking in je eerste post niet helemaal; typisch dat Nvidia wéér voorop loopt met A57? Tot K1 hebben ze behoorlijk achter de feiten aangelopen hoor ;)
Kijk, ik heb geen in in die hele discussie weer over Tegra chipsets, ik erken dat sommige implementaties niet optimaal waren en het verkoop bij de meeste chipsets was ook vaak niet goed.
Maar laten we wel wezen, nVidia had: eerste verkochte Cortex A9 chipset, eerste verkochte ARM quad-core, dat soort dingen. Ze waren vaak aanjagers, zeker in het begin (2009-2010) van ARM performance toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
XanderDrake schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:46:
[...]

Kijkend naar Broadwell kan je ook zeggen dat boven de 1.6 ghz draaien voor meer dan een seconde amper mogelijk is. Laat staan GPU én CPU tegelijk gebruiken!:

[...]

Ik vind de TDP limieten op die CPU echt ridicuul. Voor een ARM cpu is 10w inderdaad veel, maar vergeet niet wat voor GPU in de X1 zit.
Precies hiervan ben ik op de hoogte, maar is niet perse slecht. Er zijn namelijk situaties waarin dynamische kloksnelheden ervoor zorgen dat je in die specifieke situatie sneller bent, maar andersom niet.

Bijvoorbeeld een game die totaal niet leunt op de CPU, maar de GPU wel volledig op zijn staart trapt. Probleem dat hierbij voornamelijk komt kijken is dat je geen flauw idee hebt waaraan je nu toe bent qua performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

madmaxnl schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:51:
Bijvoorbeeld een game die totaal niet leunt op de CPU, maar de GPU wel volledig op zijn staart trapt. Probleem dat hierbij voornamelijk komt kijken is dat je geen flauw idee hebt waaraan je nu toe bent qua performance.
Bij veel normale games op normale settings verdelen devs de load volgens mij zodat zowel GPU als CPU. Beide zijn namelijk op handen, en elke resource willen ze efficiënt gebruiken. Ik denk niet dat er veel games (minus mobile games) zijn die zich bezighouden met TDP load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:21
XanderDrake schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:46:

Kijk, ik heb geen in in die hele discussie weer over Tegra chipsets, ik erken dat sommige implementaties niet optimaal waren en het verkoop bij de meeste chipsets was ook vaak niet goed.
Maar laten we wel wezen, nVidia had: eerste verkochte Cortex A9 chipset, eerste verkochte ARM quad-core, dat soort dingen. Ze waren vaak aanjagers, zeker in het begin (2009-2010) van ARM performance toestellen.
Ik had het helemaal niet over verkoopcijfers of performance, alleen over je opmerking dat Nvidia voorop gelopen zou hebben.

Eerste Cortex-A9? TI's OMAP4 en Samsung's Exynos 4 zijn ook allebei begin 2010 aangekondigd en alle 3 kwamen ze in 2011 pas echt op de markt (zelfde geldt voor A15). Nvidia moest ook wel naar A9, aangezien de rest al op A8 zat en Tegra 1 nog met ARM11 rommelde. Qualcomm's Scorpion was toen al lang op de markt en laat de A9 nu akelig veel op dat ding lijken. Nee, het was Qualcomm's Scorpion die toen de toon aangaf qua CPU in SoCs.

En qua GPU was dat IT. En die krijgen nu wel vooral van Nvidia echt concurrentie. Qualcomm doet het niet slecht, maar Nvidia zijn degenen die IT het hardst vooruit drijven dankzij K1. De GPU in Tegra 2-4 was niet bijster indrukwekkend. Presteerde wel gewoon op niveau, maar was niet bijster efficiënt en dat kwam vooral doordat het eigenlijk een verouderd ontwerp was. Zowel PowerVR als Adreno zaten al veel langer een stuk dichter bij "grote" GPU's qua ontwerp.

Wel zijn zij de core-race gestart (of dat een goede zaak is laat ik even in het midden :P). En hun audio processors hebben altijd tot de top behoord dankzij hun overname van PortalPlayer (die leverden eerst de chips voor iPods ;)). Op het gebied van radio's zijn het nog steeds Qualcomm en Broadcom die de dienst uitmaken, daar heeft Icera niets in veranderd.

X1 daarentegen lijkt IT nu toch echt te gaan dwingen tot een grote sprong. Ik ben benieuwd als het ding eindelijk eens op de markt komt, want dat gaat nog wel een jaartje duren. Het aantal K1 apparaten kun je ook nog steeds op 1 hand tellen..Nexus 9, Shield, MiPad en een Chromebook schieten me te binnen - verder kom ik even niet. Tegen die tijd heeft Apple weer een nieuwe chip in de markt gezet en ik zou er niet van staan te kijken als daar een PowerVR 7 in zit - waar we nog vrijwel niets van weten, behalve dat IT hem aangekondigd heeft. Het is op mobiel gebied wel spannender dan op desktop gebied momenteel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:55
Het maakt mij geen kont uit hoe het gaat presteren (kijkend naar 970/980). Maar een 128 bit membus kan mijn inziens echt niet in dit segment van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Zeara schreef op maandag 05 januari 2015 @ 21:34:
Het maakt mij geen kont uit hoe het gaat presteren (kijkend naar 970/980). Maar een 128 bit membus kan mijn inziens echt niet in dit segment van de markt.
Grote kans dat hij als mid-range kaart zijnde prima zal gaan presteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
De prestaties en de prijs zullen bepalen of 128 bit kan of niet.

Maar het voelt karig ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Laatst online: 10:55
Ik denk ook niet dat ie slecht gaat presteren, en het hangt ook zeker van de prijs af. Maar het voelt gewoon inderdaad nogal karig aan. Ook de 2 GB, maar daar kan ik nog mee leven.

Het is ook puur een gevoelskwestie ;) Beetje tussen weg zou voor mij nog zijn met 192 + 3 GB (als dat uberhaupt mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
memory bus snelheid zegt echt helemaal niets.
Je ziet zo vaak voorbij komen dat de memory bus niet genoeg zou zijn bij kaart X, maar toch is de performance vaak prima.
Nvidia heeft al vaker bewezen geen giga dikke memory bus nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Zowel AMD als NV hebben nieuwe compressie algoritmes voor textures in het geheugen ontwikkeld. Die zorgen ervoor dat er minder bandbreedte nodig is. Dus je kan van te voren niet zeggen of die 128bit te weinig zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Hmm, de Tegra X1 is trouwens een 20nm chip. Heb ik iets gemist? Ik dacht dat die node een probleem was.

Verder alle benchmarks van de X1 dev-board die je mogelijk zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Er bestaat alleen een 20nm SOC process bij TSMC voor grote en meer verbruikende chips is FinFET nodig (zelfde probleem heeft GloFo ook overigens) De Apple A8 chip die je vindt in de iPhone 6 en 6 Plus is ook een 20nm chip van TSMC.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

XanderDrake schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 07:46:
Zowel AMD als NV hebben nieuwe compressie algoritmes voor textures in het geheugen ontwikkeld. Die zorgen ervoor dat er minder bandbreedte nodig is. Dus je kan van te voren niet zeggen of die 128bit te weinig zullen zijn.
Dat klopt ze besparen daarmee zo'n ~25%.
http://images.anandtech.com/doci/8526/BandwidthSavings.png

Dat lijkt mij alleen niet genoeg om een kaart op het niveau van een GTX960 te voorzien van data. Hierbij ga ik er van uit dat de performance verhouding tussen een 60 en 70/80 serie vergelijkbaar zijn met de huidige.
De kaart zal wellicht 1080p goed af kunnen spelen zolang je de anti-aliasing maar uit laat.

Wat ik hiermee probeer te zeggen, waar het vroeger interessant was om 2 midend kaarten te pakken en die in SLI te zetten lijkt mij dat nu geen goede optie doordat je door je bandbreedte limitatie toch geen hogere resoluties/AA kan gebruiken.

Indien ze GDDR5 gebruiken dan zal de geheugen snelheid tussen de 6ghz en 7ghz liggen. Dus dan is het dus tussen de 96GB/sec en 112GB/sec. Doen we dat voor het gemak even keer 1.3 omdat ze delta color compression gebruiken en dan kom je uit op 125GB/sec en 146GB/sec. Dat vind ik niet bepaald veel ten op zichte van de 192GB/sec die de GTX760 heeft, terwijl de kaart toch sneller zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

http://www.fudzilla.com/n...1-20nm-gpus-not-happening
From what we know AMD and Nvidia won’t be releasing 20nm GPUs ever, as the yields are so bad that it would not make any sense to manufacture them. It is not economically viable to replace 28nm production with 20nm.
Het is toch altijd wat met TSMC's node-shrinks. nVidia heeft wel een geniale keuze gemaakt door de GTX 900 serie nog uit te brengen op 28nm. De AMD R9 290 serie ziet er ondertussen vrij oud uit met zijn eind 2013 release date.

Maar wat nu? Het lijkt me dat Q1 2015 niet echt een moment is voor 16nm/14nm high-end GPU's. Kunnen we in de zomer iets nieuws verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:25
Ik lees hier en daar issue met GX970 over Vram dat tegen 3.6GB loopt (terwijl maximum 4GB is).
Als het toch erover gaat dan merken mensen dat performance ook minder goed word, schokkerig,...
Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
royalt123 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 16:04:
Ik lees hier en daar issue met GX970 over Vram dat tegen 3.6GB loopt (terwijl maximum 4GB is).
Als het toch erover gaat dan merken mensen dat performance ook minder goed word, schokkerig,...
Wat zijn jullie ervaringen?
Loopt smooth hier en heb er zeker 10+ games mee gespeeld - ook de online simracer Assetto Corsa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:25
Het loopt zeker wel smooth met die gtx970 >:) maar vroeg me af of jullie ook is opgevallen dat vram altijd tot 3.6 gaat ongeveer in plaats 4GB
calsonic schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 16:12:
[...]

Loopt smooth hier en heb er zeker 10+ games mee gespeeld - ook de online simracer Assetto Corsa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-05 11:09
De nVidia 16nm GPUs komen pas begin 2016...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Domokoen schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 16:33:
De nVidia 16nm GPUs komen pas begin 2016...
Source? Dit lijkt me heel sterk namelijk, ik las ergens anders dat nVidia rond de start de ontwikkeling van de GM204 begon met de voorbereiding voor de overstap naar 16nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-05 11:09
16nm is gewoon pas begin 2016 klaar, zie bijvoorbeeld: http://fudzilla.com/news/...20nm-node-broken-for-gpus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Ik lees ook dit: TSMC plans to start volume production of chips using 16nm FinFET process technology in late Q2 or early Q3, 2015.

http://www.kitguru.net/co...16nm-finfet-are-on-track/

Ze zeggen dan Samsung al zo goed als klaar is met 14nm Finfet bij GloFo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-05 14:11

Gmount

Ecorunner lid

royalt123 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 16:20:
Het loopt zeker wel smooth met die gtx970 >:) maar vroeg me af of jullie ook is opgevallen dat vram altijd tot 3.6 gaat ongeveer in plaats 4GB

[...]
je bent niet de enige oops dat wist je dus al, moet beter leren lezen
moet het bij mezelf nog testen

[ Voor 6% gewijzigd door Gmount op 13-01-2015 17:29 ]

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Gmount schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 17:27:
[...]

je bent niet de enige oops dat wist je dus al, moet beter leren lezen
moet het bij mezelf nog testen
Er zijn inderdaad meer mensen met het probleem het volgende is wel een interessant topic daarover:
http://forums.guru3d.com/...4204f4e45&t=396064&page=5
Veel van de posters in dat topic hebben maar 8GB geheugen, ze vinden het raar dat ze een CTD hebben als ze geen swapfile hebben }:O.

Niet super gerelateerd maar toch interessant:
http://techreport.com/blog/27143/here-another-reason-the-geforce-gtx-970-is-slower-than-the-gtx-980
Heeft te maken met het feit dat de GTX970 minder SMs (Streaming Multiprocessors) heeft.
Als die scores kloppen dan ben ik nog niet echt onder de indruk. Met een 200mhz OC komt hij in Firestrike maar net voorbij de GTX770 en R9 280x. Denk dat dit op hogere resoluties niet beter zal worden...

[ Voor 16% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 14-01-2015 13:47 . Reden: benchmark ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
NVIDIA GeForce GTX 960 confirmed specifications and launch date
http://videocardz.com/543...fications-and-launch-date

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 09:47
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 13:34:

Als die scores kloppen dan ben ik nog niet echt onder de indruk. Met een 200mhz OC komt hij in Firestrike maar net voorbij de GTX770 en R9 280x. Denk dat dit op hogere resoluties niet beter zal worden...
Dat zal toch geheel aan de prijs liggen, rond de 180-200 euro (en daar lijkt het op met een prijs van 200 dollar) kan het een aardig alternatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het is een halve GTX 980 dus als je de helft van de performance van een GTX 980 neemt heb je precies een GTX 960, uitgaande van dezelfde kloksnelheid en geen CPU bottleneck.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

mitsumark schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 13:25:
[...]

Dat zal toch geheel aan de prijs liggen, rond de 180-200 euro (en daar lijkt het op met een prijs van 200 dollar) kan het een aardig alternatief zijn.
De chip is, mede door zijn kleine geheugenbus, weinig shaders en de hoge maturiteit van 28nm, waarschijnlijk goedkoop te produceren. €180 een maand na release lijkt me mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
180 euro moet idd gewoon kunnen, duurder kan eigenlijk ook niet, dan is die gewoon te duur.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Nvidia claimt zelf een gemiddelde van 2X GTX660 performance.

Als ik dat zo vergelijk met Anandtech's bench, dan kom ik op meer dan speelbare getallen uit op alle 1080p benchmarks.

http://www.techpowerup.co...-960-specs-confirmed.html

Watch_Dogs
Tomb Raider
BF4: 37FPS voor een GTX660, dus 74FPS voor de GTX960, 78.3FPS voor de GTX 970.
Thief 32FPS voor een GTX660, dus 64 voor de GTX960, 73FPS voor de GTX 970
Civilization
AC: Unity
Hitman Absolution: 36FPS voor de GTX660, dus 72FPS voor de GTX960

Overall dus zeer nette scores, zolang Nvidia niet keihard liegt op interne slides.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Jeroenneman schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 14:08:

Overall dus zeer nette scores, zolang Nvidia niet keihard liegt op interne slides.
Mja, dat moet ik nog zien gebeuren. Maar deze klinkt wel leuk:
NVIDIA claims that the card will be an "overclocker's dream" in its segment
Waarschijnlijk heeft zon kleine chip een behoorlijke clock overhead. :Y Overclocken die handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

XanderDrake schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 14:19:
[...]

Mja, dat moet ik nog zien gebeuren. Maar deze klinkt wel leuk:

[...]

Waarschijnlijk heeft zon kleine chip een behoorlijke clock overhead. :Y Overclocken die handel.
Ja, zelf denk ik ook een beetje wishful thinking, aangezien 2x GTX660 performance hem te dicht bij de GTX970 zou brengen. Echter moet fatsoenlijk gamen op 1080p zeker lukken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Jeroenneman schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 14:08:

Als ik dat zo vergelijk met Anandtech's bench, dan kom ik op meer dan speelbare getallen uit op alle 1080p benchmarks.

http://www.techpowerup.co...-960-specs-confirmed.html

Watch_Dogs
Tomb Raider
BF4: 37FPS voor een GTX660, dus 74FPS voor de GTX960, 78.3FPS voor de GTX 970.
Thief 32FPS voor een GTX660, dus 64 voor de GTX960, 73FPS voor de GTX 970
Civilization
AC: Unity
Hitman Absolution: 36FPS voor de GTX660, dus 72FPS voor de GTX960

Hoe kom je aan die getallen, want hij is niet 2x zo snel als een GTX660. Hij heeft wel 2x de performance/watt, maar dit zijn 2 verschillende dingen. Vind dat Nvidia erg luxe rekent met hun delta color compression, op hun eerdere slides gaf delta color compression "maar" een reductie van 17 tot 29%, om dat te zeggen dat het altijd 33% sneller is :+ (want het is erg situatie afhankelijk).

Als zoals jij zegt dat de slides van Nvidia kloppen dan is hij ongeveer 1.65x (+/- 37 * 1.62 = 60 fps van de slide gehaald) zo snel als de GTX660.

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/8526/BandwidthSavings.png
Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/15-01-15/98a.jpg

offtopic:
Zat ik best goed met mijn berekening van de bandwidth :9.

[ Voor 6% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 15-01-2015 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 15:18:
[...]

Hoe kom je aan die getallen, want hij is niet 2x zo snel als een GTX660. Hij heeft wel 2x de performance/watt, maar dit zijn 2 verschillende dingen. Vind dat Nvidia erg luxe rekent met hun delta color compression, op hun eerdere slides gaf delta color compression "maar" een reductie van 17 tot 29%, om dat te zeggen dat het altijd 33% sneller is :+ (want het is erg situatie afhankelijk).

Als zoals jij zegt dat de slides van Nvidia kloppen dan is hij ongeveer 1.65x zo snel als de GTX660.

[afbeelding]
[afbeelding]

offtopic:
Zat ik best goed met mijn berekening van de bandwidth :9.
Ahja, idd 2x performance per watt, maar de GTX960 is idd ook 20W zuiniger volgens Nvidia, dus dan zit je idd wat lager qua pure performance winst |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 22:42
Ze vergelijken dat ding toch alleen maar met een 660 omdat hij uiteindelijk niet heel erg veel sneller zal zijn dan een 760?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

paragon schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 16:01:
Ze vergelijken dat ding toch alleen maar met een 660 omdat hij uiteindelijk niet heel erg veel sneller zal zijn dan een 760?
het bekt natuurlijk lekkerder om te zeggen (2x Performance/Watt) dan om te moeten zeggen (1,20X Performance x Watt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
paragon schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 16:01:
Klopt, GTX 760/HD7950 performance zal de GTX 960 hebben, dat is namelijk ongeveer de helft van een GTX 980.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
Weinig interessant dus. Volgens mij is een veel games met de nieuwste drivers een 270X zelfs sneller dan een GTX760...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

-The_Mask- schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 18:07:
[...]

Klopt, GTX 760/HD7950 performance zal de GTX 960 hebben, dat is namelijk ongeveer de helft van een GTX 980.
Dat lijkt me stug. Waarschijnlijk ligt de performance net iets boven de gtx 770.
Het zou raar zijn om een opvolger te introduceren die even snel is als zijn voorganger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Jeroenneman schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 21:29:
[...]

Dat lijkt me stug. Waarschijnlijk ligt de performance net iets boven de gtx 770.
Het zou raar zijn om een opvolger te introduceren die even snel is als zijn voorganger.
Stug? Hoe wil je dan meer performance krijgen terwijl je al weet wat die gaat doen, specificaties zijn immers bekend.

Enige manier om meer performance te krijgen is een ruim TDP in het BIOS te zetten, zodat een hogere boostclock mogelijk is. Maar dan moet die wel richting de 1500MHz dan heb je wel een snellere kaart.

[ Voor 19% gewijzigd door -The_Mask- op 15-01-2015 21:46 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 09:47
Jeroenneman schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 21:29:
[...]

De gtx770 zit op 66% van een 980, dan heb je dus eigenlijk al een 25% hogere kloksnelheid nodig.
http://tpucdn.com/reviews...0/images/perfrel_1920.gif
De waarheid zal wel ergens tussen 760 en 770 liggen, rond 670 niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

-The_Mask- schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 21:35:
[...]

Stug? Hoe wil je dan meer performance krijgen terwijl je al weet wat die gaat doen, specificaties zijn immers bekend.

Enige manier om meer performance te krijgen is een ruim TDP in het BIOS te zetten, zodat een hogere boostclock mogelijk is. Maar dan moet die wel richting de 1500MHz dan heb je wel een snellere kaart.
Puur en alleen op specificaties oordelen trekken werkt toch nooit? Anders waren benchmarks niet nodig en konden we gewoon een simpel wiskundig model invullen om zo tot de perfecte GPU ranking te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
Denk dat je bij een halvering van alles met exact dezelfde architectuur erg dichtbij komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Big Maxwell is here :)
http://videocardz.com/54358/nvidia-maxwell-gm200-pictured

[ Voor 3% gewijzigd door calsonic op 16-01-2015 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737freak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-05 13:56
Is er nog niets bekend over een GTX960 Ti, gebaseerd op een GM204 chip voor rond de €275,-?

1536 CUDA cores
192bit bus
3GB VRAM

Het gat tussen de 960 & 970 zou dan mooi gedicht zijn:
- GTX 960: €200,-
- GTX 960 Ti: €275,-
- GTX 970: €350,-

Ik zit hier zelf nog met een GTX465 (1GB), wat een stroom vretende verkapte GTX470 is (GF100 chip), en ik zoek eigenlijk een relatief goedkope opvolger met 4GB VRAM (specifiek doel) van het groene kamp: een GTX 960 Ti of GTX 965 zou perfect zijn...

EDIT:
Hoe zit het met hardware encoding/decoding van H.265/HEVC en VP9?

[ Voor 9% gewijzigd door 737freak op 16-01-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-10-2024
Na meer dan 2 jaar toch eens de tijd genomen om een nieuw Topic start te maken. We zijn nu ongeveer 2 generaties verder.
Kepler, Maxwell, met Pascal "binnenkort" komende (wellicht wanneer men eindelijk kan produceren op een kleiner node proces . *ooit*)

Anyway de motivatie om nog eens aan de TS te werken kwam dankzij de hulp die ik gekregen heb in het voedingen topic (nogmaals dank The Mask).

Komende week zal ik de kleinere pics van elke video card + de nieuws/geruchten/drivers.. secties wat updaten. Zoals altijd mede auteurs of andere bijdrages, hoe klein ook zijn altijd welkom :)
(Opmerkingen zijn ook altijd welkom, zolang we maar geen 20 pagina's vullen met opmerkingen over de TS ipv nieuws van nvidia ;)

Het lang uitgestelde vervolg:
[Algemeen] nVidia Nieuwdiscussie Topic - Deel 56
Changelog:
Doorgevoerd in oude topic Start:

• Eindelijk (na 2! jaar) technische gegevens toegevoegd van de Geforce kaarten van de 600-700-900 reeksen.

-Alle recente nieuwsberichten en geruchten gewist, wegens véél te oud
+Dit deeltje bijgevoegd in de oplijsting van dit topic ;)

Suggesties&correcties zijn en blijven altijd welkom!!

TODO:
• Update van de mobielde GeForce kaarten:
-Completeren Fermi kaarten (deze zijn zelf nog in de 800M serie aanwezig
-Creatie Kepler en Maxwell mobiele kaarten overzicht
• Drivers updaten .. serieus updaten :s
• Geruchten toevoegen
• Creatie en toevoegen kleine images van de nieuw toegevoegde kaarten
• Nieuwsoverzicht aanmaken

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Lekker verder in [Algemeen] nVidia Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56. Deze gaat op slot.
Pagina: 1 ... 29 30 Laatste

Dit topic is gesloten.