Indien men wat het nVidia nieuws gevolgd zou hebben; weet je dat nVidia al een paar keer laten blijken heeft dat vanaf nu z'n ARM/soc platform als leading platform zal dienen en dus daar de gpu + ARM technologie wordt ontwikkeld en deze dan naar hun discrete gpu's zal komen.
Simpelweg nVidia plant aan upscaling te doen voor hun mobiele gpu's voor laptops en nog meer aan upscaling voor hun discrete kaarten. Eén gemeenschappelijke architectuur voor alles waarbij hun soc platform als basis dient.
Hun dedicated gpu's zullen zoals nu voorzien Tegra platform chips worden eventueel gestript van hun cpu kern. Eventueel want als de arm chip(s) geen nadelen of zelfs voordelen biedt zullen deze logischerwijze dus ook op hun dedicated gpu's te voorschijn komen.
Wat dit wil zeggen voor de gpu's in de toekomst .. feit is dat intel afkomt met igp's die ongeveer in staat zijn de ruwe performance van een 660GTX te leveren. (zitten al op een 22nm fabricage proces )
Maw de markt voor dedicated gpu's wordt steeds kleiner en kleiner, dus de verantwoorde investeringsruimte ook..
Het voordeel is hopelijk dan wel dat de nieuwe discrete kaarten zuiniger of tenminste efficiënter zullen worden. Daar men nu start vanaf een gpu architectuur voor een mobile platform waar energie verbruik allesbepalend is.
Ook bij hun dedicated GPGPU kaarten is het eigenlijk maar de logische stap dat daar een ARM chip wordt geïntegreerd. En niet zomaar een ARM chip, maar degelijk een eigen ARM implementatie. Deze kan nVidia later dan meer en meer optimaliseren voor het gpgpu gedeelte bijvoorbeeld. Of AMD achterna gaan en in hun soc het cpu en gpu gedeelte zoveel mogelijk gemeenschappelijk te maken.
Daar grootste inkomsten worden voorzien op hun tegra platform en bij enterprises en men de andere markten ziet inkrimpen is het maar logisch dat deze op een tweede rang komen en de architectuur maar "moeten" overnemen.
Niemand wil een tweede AMD scenario hoop ik waar de fabrikant maar moet achterhollen of wel performant wordt in een niche en uiteindelijk enkel nog verlies kan lijden... Alles in het teken van de winst waardoor gamers wel eens op de tweede plaats zouden kunnen komen
Waarom ik bv gestopt ben met nVidia nieuws te posten of zelfs de OP te updaten is gewoon omdat ik heel dit suptopic gewoon te AMD minded vind. Er is wel degelijk veel interessant nieuws gepasseerd van nVidia de laatste maanden maar zoals je al in voorgaande posten kan lezen vindt men dit totaal "geen nieuws".
Voor de geïnteresseerden is het dus beter om gewoon andere fora of nieuwssites te volgen. Sowieso geen slechte aanrader zelf voor het AMD en intel nieuws. Er staan veel veranderingen ons te wachten op hardware vlak. En je enkel te concentreren op high end grafische kaarten zal wellicht niet meer zo interessant wezen in de toekomst. Sowieso zou een volgende nVidia nieuws topic niet langer meer thuis horen onder videokaarten.. Over een paar jaar mag je het cpu, moederborden en video kaarten onderdeel van GoT gewoon mooi samenmergen. Intel heeft de cpu en igp al samen op 1 chip (shared L4 cache geheugen). AMD richt zich nog enkel op hun APU's (en eventuele arm chips) en nVidia smijt zich volledig op hun Tegra platform chips.. Bij geen enkele grote speler zie ik dus nog de merendeel van hun cpu's zonder één of andere vorm van gpu geproduceerd worden.
Wie zich dus nog steeds halstarrig vast blijft klampen aan een harde grens tussen video en cpu zal er vroeg of laat toch aan zijn.
Al de interessante technologie wordt nu vooral in het Tegra platform geïntroduceerd. Wie weet kunnen we dit topic nog gebruiken als benchmark topic XD
Ik blijf hopen dat het in de toekomst mogelijk zal blijven bv een nVidia kaart met een amd cpu te combineren(of omgekeerd maar dan met een intel cpu). En uberhaupt nog losse gpu's te kunnen kopen en in je systeem te prikken, maar indien elke fabrikant komt met 1 soc die alles kan wordt die kans er steeds minder en minder op. Of dat echt een nadeel is. Ipv je video kaart te updaten maar direct de hele soc. Indien het maar evenveel kost eigenlijk niet. Heb je direct niet meer het "probleem" dat je gpu wordt gebottleneckt door een "te trage" cpu of omgekeerd.
Persoonlijk moet ik bekennen dat ik al jaren geen audiokaart of netwerkkaart meer aangekocht heb ook was deze vroeger kaarten die daadwerkelijk waarde toevoegde aan je gaming ervaring. Misschien gebeurd hetzelfde met videokaarten.. time will tell..
Het enige dat ik blijf hopen is dat er keuzemogelijkheden blijven bestaan. Maar ik moet toegeven de laatste laptops van m'n werk met intel igp's zijn echt niet meer de rampen om op te gamen zoals ze vroeger waren. En deze igp's zijn in vergelijking met Iris pro kinderspel. Maw veel kans dat je in de toekomst bijna geen dedicated gpu's in laptops meer nodig zult hebben.