Films, tv, muziek en boeken - Terugkoppeling topic

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

AllSeeyinEye schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 19:00:
Nee, het is of of, niet en en. In het GoT topic is alle speculatie ongewenst, omdat dan al snel weer de beschuldigingen komen dat iemand stiekem toch voorkennis heeft.
Hoezo? Dat was toch daarvoor ook zo? Bij discussieren hoort ook dat je nadenkt over waarom karakters dingen doen. Alleen mensen die eerst heel erg gaan zeggen "ik ken de boeken , maar ik zeg niets" en gaan dan speculeren, dat is weleens in het verkeerde keelgat geschoten. Dat is een paar keer gebeurd, altijd met redelijke aanleiding (bij jou volgens mij, al weet ik niet of jij nu degene was die beschuldigd werd en de boeken leest, of dat jij je er nu zo aan stoorde :P
Mx. Alba schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 19:20:
Nou ja, wat mij betreft mag speculatie in het GOT topic wel maar dan moet het puur en alleen gebaseerd zijn op zaken die vanuit de serie al bekend zijn.
Maak er dan niet zo;n vage 'ga bij voorkeur naar dat andere topic' regel van, want daar ga je juist weer veel gezeur over krijgen. Zet neer 'speculatie op basis van kennis van boeken mag niet, kom daarovor naar dit en dit topic'

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:18

Mx. Alba

hen/die/zij

Wat stel je dan concreet voor want ik weet zo niet hoe ik dat in een duidelijke topic warning kan gieren.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:57

SaN

Fijn dat je er nu in ieder geval over na wil denken.

Een extra topic om de serie met de boeken te vergelijken lijkt me een goede toevoeging. Al had de vergelijking met de serie misschien ook wel in het boeken topic gekund? Ik kom daar niet, dus ik weet niet hoe er daar over gedacht wordt. Je krijgt dan natuurlijk ook weer spoilers voor de boekenlezers die de serie nog niet gezien hebben. Dus dit is waarschijnlijk het beste.

Over de regel in de topicwarning voor de serie. We moeten wel oppassen dat je de boekenlezers niet uitsluit, want dat is natuurlijk helemaal de bedoeling niet.

Ik zou in de topicwarning vragen of degene die de boeken hebben gelezen zich willen onthouden van speculaties over het vervolg van de serie. Ik denk dat dat in combinatie met de oude regels afdoende moet zijn.

Dit is natuurlijk lastig te controleren, maar ik denk dat, voor de meeste mensen in het topic, het speculeren over het vervolg juist 1 van de leukste bezigheden is. Het zou jammer zijn als dat niet meer kan.

Dus een beetje vertrouwen in de community en letten op posts die vergelijkingen met het boek bevatten. Of speculaties met verwijzing naar de boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-06 18:47

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Heb de fit een beetje gevolgd vanaf de zijlijn, maar wilde even laten weten dat ik het top vind dat jullie er toch met z'n allen uitgekomen lijken te zijn!

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

De vergelijking met de serie kan niet echt in het ASOIAF topic. Dat topic is momenteel vrij rustig omdat er op boekengebied niet zo veel gebeurt momenteel, als de vergelijkingen daar gedaan worden dan zou dat direct gaan overheersen. En per slot van rekening gaat het om GOT dat afwijkt van ASOIAF en dus eigenlijk is het primair discussie over GOT, niet over ASOIAF.

Dat is trouwens ook de reden waarom ik het "fusion" topic in FTM heb geplaatst. Het zal volgens mij hoofdzakelijk over GOT gaan (en de verschillen tussen GOT en ASOIAF en hoe die verschillen verder uit gaan werken) en dus op z'n plek in FTM. Als toch blijkt dat het meer over de boeken gaat (wellicht wanneer GOT gaat voorlopen op ASOIAF) dan kan hij altijd nog naar AZ geschopt worden. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mx. Alba schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 19:50:
Wat stel je dan concreet voor want ik weet zo niet hoe ik dat in een duidelijke topic warning kan gieren.
Maak dat topic specifiek over het vergelijken van de boeken en de serie. Nu maak je het een 2e discussietopic waar je ook de boeken mag aanhalen. Effectief draai je hiermee het normale topic een beetje de nek om (zie de stormloop aan reacties na jouw dikke break).

Wat je in die topicwarning kan zetten is heel simpel, namelijk precies hetzelfde dat er een maand geleden stond (plaats geen info uit boeken), aangevuld met "Als je expliciet de boeken en de serie wil vergelijken of daarover wilt discussieren, doe dat dan in dit topic"

Dus dat nieuwe topic wat strakkere scope geven (alleen verschillen en overeenkomsten bediscussieren) en het huidige topic gewoon compleet laten, maar boeken off limits. (zoals het was dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Wat zou de reden zijn om het "fusion" topic te beperken tot alleen vergelijkingen tussen boek en serie? Juist door het "no holds barred, all spoilers allowed" trek je die weg uit de GOT- en ASOIAF-topics. Anders gaan mensen daar toch nog spoilers neerzetten omdat er geen betere plek voor is. Lijkt mij, tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Omdat je dan hetzelfde onderwerp op twee plekken op twee manieren gaat bespreken. En dat dan ook onder aanmoedigen van dat andere topic voor alles wat niet onder "wat een leuke aflevering" valt.

Je maakt nu gewoon een kopie topic aan dat aan jouw wensen voldoet en maakt vage regels in het bestaande topic over discussie, wat helemaal niet nodig is.

Eerlijk gezegd vind ik je implementatie van die oplossing ook niet zo netjes. Zeker er die topic waarschuwing en het weglokken / ontmoedigen van speculatie en discussie over wat er zou kunnen gebeuren.

Houd het topic gewoon zoals het was en maal dat nieuwe topic speciaal voor wat jij graag wil. Maar ga niet het bestaande topic met moeilijk te handhaven regels lastig maken. Want ga je nu nog meer knippen en modbreaken als mensen gewoon een beetje gaan fantaseren? Je Kondigt dat wel half aan in die waarschuwing.

Ik vind dag tweede topic een prima idee. Maar niet het bestaande topic met vage regels opzadelen en het daarmee ineens enorm te beperken...

En als je dan wel twee dezelfde topics wil, doe er dan een met *zonder boek spoilers* en de andere *met boek spoilers * in de titel en laat dat het enige onderscheid blijven. Speculatie en leuke discussie dus zeker niet ontmoedigen in het oorspronkelijke topic.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 02-06-2015 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

JvS schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:32:
[...]

Je mag hier toch gewoon speculeren, dat andere topic is voor als je specifiek info boeken wilt vergelijken (iets wat heel erg sterk jouw persoonlijke wens was). Ik vind het echt enorm flauw (en misbruik van je positie) dat je al die discussie hier weglokt en de regels zo vaag maakt, dat je mensen onzeker maakt over wat je hier mag plaatsen en wat niet.

Mensen willen gewoon zonder boekspoilers kunnen discussieren, wat ze ook deden. Ik heb je dat in het feedback topic ook al duidelijk proberen te maken, maar je reageert er niet op.

Maak het onderscheid gewoon duidelijk, dus een topic "Met boekspoilers* en dit topic * zonder boekspoilers* , dan heeft iedereen wat hij wil.
Sorry, maar was je nu echt weer in het topic zelf aan het discussiëren over de moderatie?

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je zegt. Wil je dat er in het Game of Thrones topic over verschillen tussen de serie en de boeken gediscussieerd moet kunnen worden? Dat was namelijk ook mijn idee maar dat stuitte onverwacht op zo veel weerstand dat ik heb besloten om daar een specifiek topic voor te maken. En als je dan toch een topic maakt waarin zowel ten opzichte van de serie gespoilerd mag worden vanuit de boeken, als ook vice versa (de serie loopt immers nu al deels voor op de boeken en zal dat bij het volgende seizoen zeker doen), dan ligt het voor de hand om daar dan maar gewoon alle spoilers toe te staan. Ook vanuit praktisch oogpunt omdat het anders niet te modereren is.

Juist als je twee GOT-topics gaat maken, een met en een zonder boekspoilers, krijg je twee topics over het zelfde onderwerp. Ik zie niet echt in wat er nou zo onduidelijk is. Er zijn nu drie topics:

[Boek] A Song of Ice and Fire
Alles over A Song of Ice and Fire. Geen spoilers toegestaan; alles wat in gepubliceerde boeken staat is gespreksonderwerp.

[Serie] Game of Thrones
Alles over Game of Thrones. Geen spoilers toegestaan; alles wat in uitgezonden afleveringen gebeurt is gespreksonderwerp.

[SPOILERS] Game of Thrones / A Song of Ice and Fire.
Discussie over alles wat de wereld van George R.R. Martin aangaat, dus zowel A Song of Ice and Fire als Game of Thrones als alle mogelijke externe bronnen, wilde theorieën, etc. Alles wat niet in de twee specifieke topics kan of mag is hier welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Uit de TS van Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]:
Mx. Alba schreef op maandag 29 juni 2015 @ 14:15:
Probeer geen spoilers vrij te geven! Ook niet als je denkt dat iets 'algemeen bekend' is. Bij sommige mensen kan dit niet het geval zijn, en de kans is groot dat je daarmee een stuk plezier in een film wegneemt
Probeer in je review dus enkel je mening neer te zetten, en niet uitbundig op het verhaal in te gaan. Mocht je vinden dat het toch belangrijk is om een gebeurtenis o.i.d. te vermelden doe dit dan tussen [spoiler] tags!
Houd dit echter wel binnen de perken, zodat het topic er niet als een CIA document uit komt te zien. Start desnoods een nieuw topic over de betreffende film :)
Een tot tweemaal door mij gerapporteerde post, afgehandeld zonder zichtbare actie:
Mx. Alba schreef op maandag 29 juni 2015 @ 22:13:
Wat ik vooral een knap staaltje werk vond, was
spoiler:
die arm van Charlize Theron aka Furiosa. Op geen enkel moment is ze erop te betrappen dat haar arm slechts weggefotoshopt is...
Het ziet er gewoon levensecht uit.

En inderdaad, het meeste van de actie komt, ondanks de compleet absurde setting van het geheel, zeer geloofwaardig over. Dat zei mijn vriendin dus ook. Bij films als Fast & Furious (1 t/m 7) is een heleboel van de actie compleet over the top. Bij Mad Max is de film zelf compleet over the top - maar de actie die je ziet behoort alleszins tot het rijk der mogelijkheden.
spoiler:
Vooral die zwiepende palen vond ik een geniale vinding. Die scene met dat geweer waarvoor ze nog maar 4 kogels hadden vond ik ook geniaal trouwens. Max schiet drie keer mis en je ziet Furiosa achter hem zichzelf echt opvreten en zich tegenhouden om het ding uit zijn handen te rukken. En uiteindelijk geeft Max het ding dan met duidelijke tegenzin aan Furiosa zodat zij met de laatste kogel raak kan schieten.
spoiler-tags zijn door mij toegevoegd

Is het stukje uit de TS een vrijblijvende richtlijn of klopt mijn idee van wat een spoiler is niet?

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Het enige daarin wat iets op een spoiler lijkt is dat Furiosa met de 4e kogel raak schiet maar zelfs dat ik dan een spoiler van niets. Alsof je zegt dat de bad guys altijd mis schieten. Dat is toch standaard bij een actiefilm? Maak je alsjeblieft niet zo druk, het is al warm zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Ik maak me niet druk, hoor. Ik wilde slechts vragen of de TS een vrijblijvende richtlijn is en of mijn definitie van spoilers overeenkomt met die van de crew. De eerste vraag blijft onbeantwoord, maar het is handig om te weten dat het antwoord op de tweede vraag onderhevig is aan de voorspelbaarheid van het genre waartoe een film behoort en ik dus voortaan iets voorzichtgier moet zijn met het lezen van sommige reviews en ik me de moeite van topic reports in dit soort gevallen kan besparen..

[ Voor 7% gewijzigd door 8088 op 02-07-2015 19:37 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Het probleem is dat het gewoon niet specifiek vast te stellen is wat een spoiler is en wat niet. Ik vind dat details die niets verraden over waar de verhaallijn van de film heen gaat geen spoilers zijn. Als je alles wat in de film gebeurt als spoiler ziet dan kan je überhaupt geen reviews meer plaatsen, toch?

Om mij een beter beeld te geven van wat jij spoilers vindt... Waarom vond je mijn opmerking over de arm van Furiosa een spoiler? Waarom vind je mijn opmerking over die zwiepende palen een spoiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Mx. Alba schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 19:53:
Het probleem is dat het gewoon niet specifiek vast te stellen is wat een spoiler is en wat niet. Ik vind dat details die niets verraden over waar de verhaallijn van de film heen gaat geen spoilers zijn.
Details vormen een onderdeel van de film. Dat ze niet van invloed hoeven te zijn op de uitkomst/climax van een verhaal of ueberhaupt geen onderdeel vormen van de 'grote' verhaallijn, betekent niet dat ze niet van toegevoegde waar zijn voor de beleving van de film. En de beleving van een film is meestal de reden om een film te kijken. Weten hoe een detail/scene zal verlopen doet de beleving (al dan niet voor een deel, soms is een film kijken voor een tweede keer ook een leuke beleving) mogelijk teniet.
Als je alles wat in de film gebeurt als spoiler ziet dan kan je überhaupt geen reviews meer plaatsen, toch?
Zaken als acteerprestaties, regie, camerawerk, beeld, sfeer, muziek, verhaalvertelling, spanning, je verwachtingen, vergelijkingen met andere films/verhalen en je eigen mening zijn prima in een review te gieten zonder te verklappen wat er in een film gebeurt. Maar voor degenen die toch graag bespreken wat er in een film gebeurt, lijken spoiler tags mij een prima tegemoetkoming aan mensen die wel graag over bovengenoemde zaken willen lezen zonder iets inhoudelijks over de film te weten te komen. Degenen die daar minder om malen kunnen dan alsnog de volledige review lezen.
Om mij een beter beeld te geven van wat jij spoilers vindt... Waarom vond je mijn opmerking over de arm van Furiosa een spoiler?
Ik heb de film nog niet gezien (ik wacht op de Blu-ray), maar als ik de film ga kijken en Charlize Theron met twee armen in het begin van de film zie (geen idee of dat het geval is), dan weet ik dat er ergens in de film een verklaring zal komen waardoor ze een arm kwijt is geraakt. Als een scene naar die onthulling neigt, dan is de beleving van die scene voor mij al enigszins teniet gedaan, omdat ik weet hoe de scene zal eindigen.
Waarom vind je mijn opmerking over die zwiepende palen een spoiler?
Omdat ik bij het aanvangen van die scene weet hoe de scene zal aflopen en ik er dus weinig aan zal beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mx. Alba schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 19:53:
Waarom vond je mijn opmerking over de arm van Furiosa een spoiler? Waarom vind je mijn opmerking over die zwiepende palen een spoiler?
Ik ben het eigenlijk wel met 8088 eens. Dergelijke opmerkingen zijn irrelevant voor het hebben van een mening over de film, maar kunnen wel effect hebben op het plezier van degenen die de film nog niet gezien hebben, en het topic gebruiken om filmtips te vinden.

Als de vraag nu andersom wordt gesteld: waarom moet het er zo nodig staan in je post? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Furiosa heeft al aan het begin van de film een geamputeerde arm, dat is gewoon onderdeel van haar personage. Ik kan met de beste wil van de wereld niet zien hoe dat een spoiler kan zijn. Als ze tijdens de film haar arm zou verliezen dan zou het inderdaad wat anders zijn. En "dat er iets met zwiepende palen in zit" spoilt ook niets.

Het staat in mijn post omdat het mijn mening over de film onderschrijft.

Bovendien heeft gedragspsychologisch onderzoek uitgewezen dat men alleen maar denkt dat spoilers het genot nadelig beïnvloeden. Dat komt voornamelijk omdat je zelf natuurlijk niet twee keer de zelfde scene voor het eerst kunt zien - een keer zonder en een keer met spoiler-voorkennis. Maar gedegen onderzoek wijst uit dat spoilers juist het genot verhogen. Maar toch blijft men denken dat het genot erdoor verlaagd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

spoiler:
Max schiet drie keer mis en je ziet Furiosa achter hem zichzelf echt opvreten en zich tegenhouden om het ding uit zijn handen te rukken. En uiteindelijk geeft Max het ding dan met duidelijke tegenzin aan Furiosa zodat zij met de laatste kogel raak kan schieten.

Lijkt me duidelijk een spoiler aangezien je gewoon het hele verloop van een spannende scène uit de doeken doet.

Al die onderzoeken zijn leuk, maar zolang het beleid is dat spoilers in spoilertags horen, lijkt het me wijs als we daar als crew het goede voorbeeld in geven en liever aan de veilige kant zitten dan zelf het grijze gebied op te zoeken :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Oké dan geef ik mezelf wat dat betreft het nadeel van de twijfel. De post is aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Volgens het bericht over het sluiten van NSTM moet ik hier zijn. Ik heb al jaren het volgende topic in mijn bookmarks:

Welke docu('s) heb je laatst gezien en wat vond je ervan?

Deze zit ook al sinds de vernieuwing van de fora in het archief, wat ik toch jammer vind. Er staan een paar mooie suggesties in en er is ook nooit een vervangend topic ontstaan. Nu kan dit betekenen dat niemand echt geinteresseerd is in docu's, maar ik zou er graag een suggestie aan toe willen voegen. Misschien dat het dan nog wat wordt met het topic, misschien zakt ie terug in de digitale vergetelheid. En een nieuwe openen lijkt me niet zinvol, juist de genoemde suggesties maken het topic interessant. Ook met een nieuw (gekoppeld) deel ben je een hoop content (de reviews) 'kwijt'.

Kan ie naar hier verplekt worden, al is 't een ouwe koe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Gezien het feit dat de laatste post in dat topic bijna 3 jaar oud is, lijkt mij toch dat eventueel een nieuw deel in FTM (met een link terug naar het oude deel in het NSTM-archief) de beste oplossing is. Het weer opengooien van een 3 jaar oud gearchiveerd topic lijkt me weinig zinvol eigenlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Mwah, tis niet dat de reviews of info verjaren. Ik ben bang dat een bijna leeg topic niet echt motiveert tot reageren. Maar ik zal es zien of ik eraan toe kom om iets met een nieuw deel te doen de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mx. Alba schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 08:29:
[...]

Sorry, maar was je nu echt weer in het topic zelf aan het discussiëren over de moderatie?

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je zegt. Wil je dat er in het Game of Thrones topic over verschillen tussen de serie en de boeken gediscussieerd moet kunnen worden? Dat was namelijk ook mijn idee maar dat stuitte onverwacht op zo veel weerstand dat ik heb besloten om daar een specifiek topic voor te maken.
Dit is een prima idee.
En als je dan toch een topic maakt waarin zowel ten opzichte van de serie gespoilerd mag worden vanuit de boeken, als ook vice versa (de serie loopt immers nu al deels voor op de boeken en zal dat bij het volgende seizoen zeker doen), dan ligt het voor de hand om daar dan maar gewoon alle spoilers toe te staan. Ook vanuit praktisch oogpunt omdat het anders niet te modereren is.
Dat is wat jij ervan maakt. Jouw conclusie en jouw zin die je doordrukt. Het enige waarom gevraagd wordt is om geen spoilers uit de boeken neer te zetten. Geruchten, nieuwtjes, speculaties willen mensen daar wel in hebben.

Het is dus heel simpel, een topic gewoon zoals het was (zonder boekspoilers) en eentje met jouw wens daarin om de boeken te kunnen vergelijken met de serie.
Mx. Alba schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 17:34:
Kennelijk is "GEEN SPOILERS" niet duidelijk genoeg. Ga met die spoilers naar dat andere topic. Deze gaat even op slot tot ik de tijd heb om de bulldozer erdoor te halen.
Dit komt omdat dit helemaal jouw feestje is om een volledig moeilijke regel, die helemaal geen wens van de communitie is door te drukken op dat topic. Het staat allemaal netjes tussen spoilertopics. En het topic sluiten is al helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Het topic tijdelijk sluiten is helaas wel nodig want ik heb op dit moment even de tijd niet om alle spoilers te verwijderen. Zodra ik daar tijd voor heb gaat het topic weer open. Mijn excuses daarvoor, maar moderators zijn ook maar vrijwilligers met naast GoT ook nog werk en een gezinsleven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Als ik de topicreports (172 inmiddels :X) er op nalees, dan heeft 90% of zo daarvan betrekking op klachten over spoilers op basis van de boeken. Blijkbaar ligt daar dus het grootste probleem.

Daarvoor hebben we sinds kort een apart topic en ondanks dat dat in het begin nog niet altijd goed ging, heb ik in elk geval de afgelopen maand geen TRs gezien met klachten over boekspoilers.

Alle speculatie en discussie uit [Serie] Game of Thrones weren lijkt me onbegonnen werk. En op basis van de TR historie is dat ook niet direct iets waar mensen over vallen (maar wellicht mis ik iets). Dus ik snap de suggestie van JvS wel om enkel specifiek die boekvergelijkingen te weren en ons verder niet al te druk te maken over het GoT topic.

De specifieke post waar nu een TR over was gemaakt staat inmiddels in spoilertags, en met een slotje verdwijnen spoilers niet (je voorkomt hoogstens dat deze specifieke discussie nog wat langer doorloopt, maar dat boeit in mijn ogen op dit moment niet heel veel meer).

Dus ik zou zeggen: bespreek hier even of het inderdaad niet een stuk handiger is om enkel vergelijking met de boeken specifiek te weren en het verder te laten bij de originele regels omtrent spoilers (geen info uit gelekte episodes).

In de tussentijd lijkt het me wat overdreven om dat topic op slot te laten staan, dus ik heb het weer heropend met het verzoek om hier mee te praten over de beste invulling van de regels.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Ondertussen had ik het topic na schoonmaak ook alweer open gegooid. :)

Wat ik juist had begrepen is dat men helemaal geen spoilers wil zien, dus ook niet met betrekking tot bijvoorbeeld welke castleden wel en niet gezien zijn op de sets voor het nieuwe seizoen. Dat soort informatie is ook duidelijk een spoiler.

De enige goed te handhaven grens is volgens mij om alles wat niet uit officieel uitgezonden afleveringen is te halen als spoiler te behandelen en dus te weren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:00
Het belangrijkste lijkt me vooral om één lijn te handhaven. In de modbreak van Albantar van 21 juli heeft een week lang gestaan dat spoilers in spoiler tags moesten. Dat was direct in tegenspraak met de topic warning, waarin stond dat spoilers helemaal uit den boze zijn. Inmiddels zijn zo te zien (maar verbeter me als mijn geheugen niet klopt) beide teksten gewijzigd. Interessant genoeg staat er nu in de modbreak dat spoilers niet zijn toegestaan, en staat in de topicwarning dat spoilers in spoiler tags moeten. Kortom, die teksten zijn nog steeds met elkaar in tegenspraak, alleen nu andersom. Dat maakt het heel lastig om te weten wat je nou wel en niet mag.

Wat mij betreft zijn boek-spoilers het meest ergerlijk (zeg ik als boekenlezer), maar wil ik liever ook geen casting-nieuws weten. Wat dat betreft schaar ik me achter de laatste opmerking van Albantar:
De enige goed te handhaven grens is volgens mij om alles wat niet uit officieel uitgezonden afleveringen is te halen als spoiler te behandelen en dus te weren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hoe was dat voorheen geregeld? Als ik de recente discussie hier begrijp, dan was het voorheen:

Wel:
- discussie op basis van reeds uitgezonden afleveringen
Niet:
- info op basis van de boeken (zie boeken topic)
In Spoilertags:
- info die niet gebaseerd is op reeds uitgezonden afleveringen (trailers, geruchten, casting-nieuws)

Dat lijkt me prima en ook in lijn met hoe dat bij andere serie topics gaat, volgens mij?

Het "zie boeken topic" kan nu worden uitgebreid met "of zie 'boeken vs. serie' topic".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Anakha schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 21:06:
Het belangrijkste lijkt me vooral om één lijn te handhaven. In de modbreak van Albantar van 21 juli heeft een week lang gestaan dat spoilers in spoiler tags moesten. Dat was direct in tegenspraak met de topic warning, waarin stond dat spoilers helemaal uit den boze zijn. Inmiddels zijn zo te zien (maar verbeter me als mijn geheugen niet klopt) beide teksten gewijzigd. Interessant genoeg staat er nu in de modbreak dat spoilers niet zijn toegestaan, en staat in de topicwarning dat spoilers in spoiler tags moeten. Kortom, die teksten zijn nog steeds met elkaar in tegenspraak, alleen nu andersom. Dat maakt het heel lastig om te weten wat je nou wel en niet mag.

Wat mij betreft zijn boek-spoilers het meest ergerlijk (zeg ik als boekenlezer), maar wil ik liever ook geen casting-nieuws weten. Wat dat betreft schaar ik me achter de laatste opmerking van Albantar:
[...]
het klopt dat die modbreak wellicht een "mixed message" was, waarvoor excuses. Ik had vorige week wegens een weekje vakantie geen tijd om schoon schip te maken, vandaar mijn oproep toen aan "hem die de schoen passe" om spoilers in ieder geval in spoiler tags te zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 21:10:
Hoe was dat voorheen geregeld? Als ik de recente discussie hier begrijp, dan was het voorheen:

Wel:
Niet:
In Spoilertags:
- info die niet gebaseerd is op reeds uitgezonden afleveringen (trailers, geruchten, casting-nieuws)

Dat lijkt me prima en ook in lijn met hoe dat bij andere serie topics gaat, volgens mij?

Het "zie boeken topic" kan nu worden uitgebreid met "of zie 'boeken vs. serie' topic".
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Ik ben zelf iemand die graag geruchten leest. Bijvoorbeeld geruchten over dat John Snow wel of niet gaat terugkeren, maar ik begrijp dat mensen dit niet willen lezen.
Ik wil echter geen boekspoilers lezen, dus in het spoilerforum zul je mij zeker niet tegen komen.

Ik ben het er dus helemaal mee eens. Boekspoilers zijn verboden, alles wat wordt gelukt, of geruchten of trailers in spoilertags. :)

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Orion84 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 21:10:

Wel:
Niet:
In Spoilertags:

Dat lijkt mij ook prima. Ik vindt het ook leuk om van alles over de serie te lezen, en lees geruchten over de TV serie dan ook gewoon. Echter vindt ik het niet leuk om vergelijkingen/spoilers uit het boek te lezen, immers loop ik met de boeken nog verder achter op de serie.

Door de geruchten gewoon in spoiler tags te zetten kan iedereen zelf weten wat hij wil lezen.

- WIl je alleen over de afleveringen weten, lees je alles uit het serie topic
- Wil je geruchten lezen, lees je ook de spoilers
- Wil je wat over het boek weten lees je het boeken topic
- Wil je discussie over de boeken/serie gecombineerd dan pak je het combi topic

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Alleen loop je het risico tegen hele pagina's met zwarte blokken aan te kijken. Men zal ook terughoudend moeten zijn met spoilers en het anders daar niet posten. Ook krijg je quotes etc waardoor het gewoon onleesbaar wordt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Exact. En juist voor spoilers is er dus dat andere topic.

Bovendien valt er nu vanuit de boeken vrijwel niets meer te spoileren. De meeste verhaallijnen wijken ondertussen dermate af van wat er in de boeken gebeurt dat er weinig zinnigs meer uit te halen valt. Sommige verhaallijnen lopen in de serie al flink voor op de boeken (in de boeken hebben Tyrion en Daenerys elkaar bijvoorbeeld nog niet ontmoet). Dus waarom zou je iets wat eigenlijk geen spoiler meer is (boekinformatie) wel verbannen onder het mom van dat het spoilers zouden zijn, terwijl je andere zaken die duidelijk wel spoilers zijn (wie is aanwezig op de set) juist wel toelaat?

Juist omdat er vanuit de boeken eigenlijk niets meer te spoilen is kunnen van die geruchten over Kit (aka Jon Snow) juist wel perfect terecht in dat spoilertopic, want mensen die alleen de serie kijken zullen daar verder toch niets vinden aan boekinformatie wat een spoiler zou kunnen zijn. Hooguit een verrijking omdat in de boeken veel meer achtergrondinformatie te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

gambieter schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 23:28:
Alleen loop je het risico tegen hele pagina's met zwarte blokken aan te kijken. Men zal ook terughoudend moeten zijn met spoilers en het anders daar niet posten. Ook krijg je quotes etc waardoor het gewoon onleesbaar wordt.
Dit was al vijf jaar het geval en in elk ander serie topic is dit ook zo. Die spanning heb je ook altijd in alle discussies.
Mx. Alba schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 00:08:
Exact. En juist voor spoilers is er dus dat andere topic.
Met alle respect, dat geldt toch voor alle series! Daar heb je toch ook geen "wel spoiler" en "geen spoiler" topic....... Het enige bijzondere hier zijn die boeken. Die roepen veel weerstand op. Haal dan ook alleen DIE uit het topic.

Nu maak je het topic dat het populairst is gewoon veel minder leuk en leg je een ongewenste regel op. Maak het serietopic gewoon zoals het al 5 jaar was en precies hetzelfde als elk ander topic over series.

Er is een speciaal gegeven: Die boeken. Jij wilt zelf heel graag die boeken vergelijken met de serie. Maak daar dan een speciaal topic voor, maar kastreer niet het oorspronkelijke topic door daar ineens elke vorm van discussie uit te halen.

Verdeel het dus zo:\
- Het oorspronkelijke topic zoals het was, spoilertags gebruiken, info uit boeken uit den boze, gewoon net als elk andere serie-topic
- een extra topic waarin je boeken mag vergelijken met de serie voor mensen die dat perse willen (dit zal een klein topic worden)
- Een topic over de boeken

[ Voor 56% gewijzigd door JvS op 29-07-2015 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

JvS schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 07:18:
[...]
Met alle respect, dat geldt toch voor alle series! Daar heb je toch ook geen "wel spoiler" en "geen spoiler" topic....... Het enige bijzondere hier zijn die boeken. Die roepen veel weerstand op. Haal dan ook alleen DIE uit het topic.
Ik ben het met je eens dat het goed is om zoveel mogelijk consistent te zijn met regels in alle serie topics, maar je zal toch ook toe moeten geven dat GoT wel een geval apart is. Door de enorme populariteit (het topic heeft meer dan 10x zoveel posts als het gemiddelde serie topic) en daarnaast het samenspel met de boeken is er rond deze serie veel meer discussie en speculatie.

En aangezien er op het moment geen nieuwe afleveringen uitkomen, is er ook weinig anders te bespreken dan speculatie over wat er komen gaat. Dus ik kan me wel voorstellen dat je dan tegen erg veel spoilertags aan zit te kijken (en het risico groot is dat de spoilertags vergeten worden, wat weer modwerk oplevert).

[SPOILERS] Game of Thrones / A Song of Ice and Fire. ook gebruiken voor speculatie puur over de serie is ook een lastig verhaal. [Serie] Game of Thrones is gewoon de logische plek waar mensen naartoe zullen gaan om te praten over de serie en het gaat denk veel te veel werk zijn om reacties geforceerd op de juiste plek te krijgen. Bovendien zit je dan nog met het probleem dat er mensen zijn die wel over de serie willen discussiëren, maar niet de vergelijkingen met de boeken willen zien.

Al met al zijn er nogal wat (deels conflicterende) wensen, dus ik vrees dat we het sowieso niet naar ieders zin gaan maken, maar wat me wel helder lijkt is dat de huidige situatie te onduidelijk is en ook teveel modwerk oplevert.

De vraag is wat de betere optie is:
- Speculatie in [Serie] Game of Thrones tussen spoilertags. [SPOILERS] Game of Thrones / A Song of Ice and Fire. enkel voor vergelijking met de boeken. Met het risico op veel spoilertags of juist vergeten spoilertags en modwerk om spoilertags toe te voegen.
- [SPOILERS] Game of Thrones / A Song of Ice and Fire. upgraden naar "Het GoT / ASOIAF discussie en speculatie topic". Waarmee [Serie] Game of Thrones nagenoeg spoilervrij zou worden, maar het wel een wat geforceerde splitsing is met ongetwijfeld het nodige werk om reacties op de juiste plek te laten landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:53

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Het is nu toch eigenlijk heel simpel:

- Alle series tot heden zijn uitgezonden
- Alle boeken tot heden zijn bekend.

Dus alles wat in een van beiden voor komt, is geen spoiler.

Het enige dat op dit moment gespoilerd zou kunnen worden zijn geruchten, afhankelijk van de bron. Als GRRM iets de wereld in zou slingeren, of iemand (anders) van het productieteam van de serie, dan is het geen gerucht.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

JvS, heb je dan ook een oplossing voor het volgende?

Telkens wanneer er gespeculeerd wordt, is er wel weer iemand die een topic report plaatst dat er een boekspoiler is geplaatst. Dan is aan mij de schone taak om te gaan uitvogelen of de speculatie in kwestie gebaseerd zou kunnen zijn op gegevens uit de boeken, en zo ja of die persoon het ook daadwerkelijk daar vandaan heeft (want zelfs een kapotte klok geeft 2x per dag de juiste tijd aan), en aan de hand daarvan beslissen wat ik ermee moet doen. In veel gevallen blijkt het helemaal geen boekspoiler te zijn maar pure speculatie en/of iets wat wellicht wel in de boeken duidelijker is maar ook wel uit de serie te halen is.

In de topic reports zie je dan inderdaad een zoveelste melding van een boekspoiler die is afgehandeld. Wat je niet ziet is dat veel van die meldingen dus onterecht zijn, geplaatst door mensen die zelf de boeken niet hebben gelezen en bij alles wat zij niet uit de serie kunnen halen meteen aannemen dat het dan wel uit de boeken moet komen.

Ik blijf het zeggen en ik zeg het nog een keer: de serie en de boeken zijn nu zo verschillend dat er over en weer eigenlijk geen spoilers meer mogelijk zijn. Daar waar de boeken voorlopen op de serie is het lang niet zeker dat de serie het zelfde pad zal volgen als de boeken en vice versa en dus is het allemaal speculatie in het wilde weg geworden. Ondanks dat blijft kennelijk bij het merendeel van de seriekijkers die aversie tegen alles wat met de boeken te maken heeft bestaan. Ik kan dat niet met elkaar rijmen en het is voor mij dus ook compleet onduidelijk hoe daar op een effectieve manier mee om te gaan is met betrekking tot de moderatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dank voor die verduidelijking Albantar, nu begrijp ik wat beter waar de schoen wringt :)

Het is dus niet alleen lastig om mensen die speculeren op basis van de boeken naar het juiste topic te dirigeren, het is ook nog eens lastig om te zien of speculatie op basis van de boeken is of op basis van info uit de serie zelf of op basis van eigen fantasie. Zowel voor de mods als voor de users.

Dat ga je dus alleen opgelost krijgen door te accepteren dat speculatie in [Serie] Game of Thrones soms ook op basis van de boeken kan zijn, lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Mx. Alba schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:57:
Ik blijf het zeggen en ik zeg het nog een keer: de serie en de boeken zijn nu zo verschillend dat er over en weer eigenlijk geen spoilers meer mogelijk zijn.
Juist wel, want niet iedereen is even ver met de boeken en de serie. Met de serie ben ik bij en dus zou ik het topic moeten kunnen lezen ( Als ik een aflevering nog niet gekeken heb blijf ik daar weg ). Maar met de boeken ben ik nog lang niet bij, en dus lees ik het boeken topic ook niet.

Ik snap dat het lastig is om het serie topic te modereren, want het is lastig te beoordelen of het uit de boeken komt of niet. Echter is dat probleem nu grotendeels over omdat de serie en de boeken op hetzelfde punt zitten ( Hooguit krijg je dat weer bij het verschijnen van het volgende boek, of andersom als het nieuwe seizoen verschijnt voor het volgende boek ).

Maar zolang er niet direct de link gemaakt wordt met het boek dan heb ik daar persoonlijk niet zo veel moeite mee.

Mij persoonlijk lijkt het het beste om het gewoon zoals in andere serie topics te doen. Crew/Casting spoilers gewoon in spoiler tags. Verder gewoon bespreken wat er in de reeds uitgezonden afleveringen gebeurd is.
Dat ga je dus alleen opgelost krijgen door te accepteren dat speculatie in [Serie] Game of Thrones soms ook op basis van de boeken kan zijn, lijkt me?
Dat ga je inderdaad niet helemaal voorkomen, maar de insteek moet denk ik vooral zijn om het op basis van de serie te doen. Het probleem is op dit moment trouwens ook minder erg aangezien de boeken niet meer (zo ver) voorlopen op de serie, en er steeds meer een andere weg ingeslagen wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door Woy op 29-07-2015 10:29 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

En dan krijg je dus nu in het "interseizoen" een topic dat helemaal zwart is, omdat alles wat er nu aan nieuws over de serie is ongeveer per definitie een spoiler is; en dat is ook ongewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

De oplossing ligt voor de hand:

Is het:
- uitgezonden
- in een gepubliceerd boek opgenomen
- van HBO bronnen
- van GRRM official websites of interviews

dan is het geen spoiler.

Is het zelf bedachte speculatie: dan is het geen spoiler.

Eigenlijk is het enige dat een spoiler is, iets waarover je voorkennis hebt. En dat heeft op dit moment simpelweg niemand.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
AllSeeyinEye schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:46:
De oplossing ligt voor de hand:

Is het:
- uitgezonden
- in een gepubliceerd boek opgenomen
- van HBO bronnen

dan is het geen spoiler.

Is het zelf bedachte speculatie: dan is het geen spoiler.

Eigenlijk is het enige dat een spoiler is, iets waarover je voorkennis hebt. En dat heeft op dit moment simpelweg niemand.
Daar ben ik het zeker niet mee eens!
Alles wat in de boeken staat en niet is uitgezonden, of achterwegen is gelaten is in mijn ogen een spoiler.
Ik ga zelf bijvoorbeeld de boeken nog lezen en wil me juist laten verrassen door nieuwe verhaallijnen die niet in de serie terug zijn gekomen. Ik wil dit soort dingen dus niet terugvinden in het serie topic!

Daarbij vindt ik:
- van HBO bronnen

Wel degelijk spoilers. Dit soort dingen mag ieder voor zichzelf bepalen of hij/zij dit wel of niet wil lezen.

[ Voor 10% gewijzigd door miicker op 29-07-2015 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Mx. Alba schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:29:
En dan krijg je dus nu in het "interseizoen" een topic dat helemaal zwart is, omdat alles wat er nu aan nieuws over de serie is ongeveer per definitie een spoiler is; en dat is ook ongewenst.
Zoals AllSeeyinEye inderdaad aangeeft is het logisch. Officiële bronnen/aankondigingen e.d. zijn geen spoilers. Dingen als Crew sightings wel. Niet anders dan bij de andere Serie topics.
miicker schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:15:
[...]

Daar ben ik het zeker niet mee eens!
Alles wat in de boeken staat en niet is uitgezonden, of achterwegen is gelaten is in mijn ogen een spoiler.
Ik ga zelf bijvoorbeeld de boeken nog lezen en wil me juist laten verrassen door nieuwe verhaallijnen die niet in de serie terug zijn gekomen. Ik wil dit soort dingen dus niet terugvinden in het serie topic!
Sowieso hoort boek info niet in het serie topic thuis, net zoals serie info niet in het boek topic thuis hoort. Het blijft natuurlijk wel een lastige lijn, aangezien niet te achterhalen is wat de oorsprong van een speculatie is ( Zolang er niet bij vermeld wordt dat het op het boek gebaseerd is)

[ Voor 44% gewijzigd door Woy op 29-07-2015 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Woy schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:16:
[...]

Zoals AllSeeyinEye inderdaad aangeeft is het logisch. Officiële bronnen/aankondigingen e.d. zijn geen spoilers. Dingen als Crew sightings wel. Niet anders dan bij de andere Serie topics.
Waarom is dat geen spoiler?
Ik vind het wel degelijk een spoiler. Stel HBO kondigt aan: John Snow komt terug, dan wil ik dat niet weten. Voor mij dus wel degelijk een spoiler. Daarbij heb ik nog nooit een trailer, of een making of gekeken, voordat het seizoen daadwerkelijk uitgezonden is, want voor mij zijn dat ook spoilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
miicker schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:18:
[...]

Waarom is dat geen spoiler?
Ik vind het wel degelijk een spoiler. Stel HBO kondigt aan: John Snow komt terug, dan wil ik dat niet weten. Voor mij dus wel degelijk een spoiler. Daarbij heb ik nog nooit een trailer, of een making of gekeken, voordat het seizoen daadwerkelijk uitgezonden is, want voor mij zijn dat ook spoilers.
Als je zo strikt bent dan heeft het voor jou geen nut om het topic uberhaupt te lezen tussen de seizoenen door, want dan is inderdaad alles spoiler wat nu gepost wordt. Dan blijft of het topic leeg of het wordt een complete zwarte pagina. Dat is niet de bedoeling IMHO.

Bij andere serie topics werken deze regels ook prima. De moeilijkheid bij GoT zit er vooral in dat er ook nog boeken zijn die ongeveer het zelfde verhaal vertellen.

Daarbij is het doorgaans zo dat het netwerk dat de serie uitzendt niet dergelijke spoilers de wereld in gooit, want ze willen ook het kijk plezier niet bederven.

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 29-07-2015 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Maar als informatie uit van die officiële bronnen (is GRRM wel een officiële bron waar GoT aangaat? Krijg je die discussie), dan blijft dat heel lastig modereren want dan wordt er iets gepost, drukt er iemand op Report (die uiteraard zelf niet op eventuele links doorklikt of zelf onderzoek gaat doen omdat hij geen spoilers wil zien), en dan mag de moderator op onderzoek gaan of het wel of niet uit een officiële bron komt. Allemaal vrij tijdrovend en omslachtig.

Wat je nu ook ziet in het topic is constant weer discussies of iets wel of niet een spoiler is, zoals dit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TbSTjDSfbLX5MCqcY2Eh36p5/full.png

Allemaal niet wenselijk...

En nu iemand die over de moderatie wil gaan discussiëren in het topic zelf. Ondertussen zijn de laatste pagina's van het topic voor het grootste gedeelte gevuld met spoilers, halve spoilers en off topic zaken...
Orion84 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:12:
Dank voor die verduidelijking Albantar, nu begrijp ik wat beter waar de schoen wringt :)

Het is dus niet alleen lastig om mensen die speculeren op basis van de boeken naar het juiste topic te dirigeren, het is ook nog eens lastig om te zien of speculatie op basis van de boeken is of op basis van info uit de serie zelf of op basis van eigen fantasie. Zowel voor de mods als voor de users.

Bij een filmserie als Harry Potter of Lord of the Rings spelen deze problemen veel minder. In beide gevallen wordt voor zo ver ik weet in de films redelijk strak de verhaallijn van de boeken aangehouden, waardoor mensen die de boeken hebben gelezen niet in de verleiding komen om aan de hand van gegevens uit de films en de boeken te gaan speculeren over wat er nu in de films gaat gebeuren - want wat er in de films gebeurt staat al zo goed als vast dus daar hoeven zij niet meer over te speculeren.

Bij ASOIAF / GOT is het probleem juist dat de verhaallijnen steeds verder uit elkaar gaan lopen. Daardoor wordt het voor boekenlezers juist zeer interessant om te gaan gissen naar hoe de serie verder gaat lopen, verschillen benoemen, proberen te bedenken hoe serie en boeken uiteindelijk weer bij elkaar zouden kunnen komen, etc.

[ Voor 56% gewijzigd door Mx. Alba op 29-07-2015 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Mx. Alba schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 12:17:
Maar als informatie uit van die officiële bronnen (is GRRM wel een officiële bron waar GoT aangaat? Krijg je die discussie), dan blijft dat heel lastig modereren want dan wordt er iets gepost, drukt er iemand op Report (die uiteraard zelf niet op eventuele links doorklikt of zelf onderzoek gaat doen omdat hij geen spoilers wil zien), en dan mag de moderator op onderzoek gaan of het wel of niet uit een officiële bron komt. Allemaal vrij tijdrovend en omslachtig.
Maar dat is bij andere serie topics toch niet veel anders? GRRM is nauw betrokken bij de productie van GoT dus ik zou hem wel als officiële bron aanmerken.
Wat je nu ook ziet in het topic is constant weer discussies of iets wel of niet een spoiler is, zoals dit:
Het voorbeeld wat je aanhaalt is gewoon ASE die vergeten was een stukje in spoilers te zetten, ook dat gebeurt in de andere serie topics wel eens. Verder komt de discussie IMHO vooral omdat de regels niet duidelijk zijn en elke keer weer veranderen.
En nu iemand die over de moderatie wil gaan discussiëren in het topic zelf. Ondertussen zijn de laatste pagina's van het topic voor het grootste gedeelte gevuld met spoilers, halve spoilers en off topic zaken...
En ook daar zie ik het verschil met de andere serie topics niet, ook daar komt de discussie wel weer eens naar voren. Ik heb het idee dat het juist komt omdat die regels niet overal het zelfde zijn.
Bij een filmserie als Harry Potter of Lord of the Rings spelen deze problemen veel minder. In beide gevallen wordt voor zo ver ik weet in de films redelijk strak de verhaallijn van de boeken aangehouden, waardoor mensen die de boeken hebben gelezen niet in de verleiding komen om aan de hand van gegevens uit de films en de boeken te gaan speculeren over wat er nu in de films gaat gebeuren - want wat er in de films gebeurt staat al zo goed als vast dus daar hoeven zij niet meer over te speculeren.
Er is een groot verschil met een film en een serie topic, een serie topic blijft veel langer lopen. Tevens waren de boeken van Lord of the Rings en Harry potter al langer klaar voordat het verfilmd werd ( Al valt dat voor HP ook wel mee ). Maar ook bij LOTR heb ik wel genoeg discussie gehoord over de verschillen met de boeken.
Bij ASOIAF / GOT is het probleem juist dat de verhaallijnen steeds verder uit elkaar gaan lopen. Daardoor wordt het voor boekenlezers juist zeer interessant om te gaan gissen naar hoe de serie verder gaat lopen, verschillen benoemen, proberen te bedenken hoe serie en boeken uiteindelijk weer bij elkaar zouden kunnen komen, etc.
Klopt daarom zie ik ook wel bestaansrecht voor 3 verschillende topics

1. voor het boek
2. voor de serie
3. voor de combinatie

[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 29-07-2015 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mx. Alba schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 12:17:

[afbeelding]

Allemaal niet wenselijk...
Dat komt door twee dingen:

- Dat hoort er een beetje bij, Dit is in elke discussie over een serie zo.
- Dit is nu wat sterker in het GoT topic, omdat in de topicwarning expliciet staat dat geen enkele spoiler mag. Daarmee lok je ook reports uit die niet over boekspoilers gaan.

Het was heel duidelijk. En nu met die nieuwe regel die jou heel logisch leek, is het minder duidelijk of zoals minder mensen het willen.

We discussieren alleen een beetje in rondjes. Ik heb ergens de angst dat je enorm hard vast gaat houden aan je standpunt. De centrale vraag is, wat is er naast die boeken zo anders aan GoT dat topic anders moet zijn dan andere serietopics?
Mx. Alba schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:57:
JvS, heb je dan ook een oplossing voor het volgende?

Telkens wanneer er gespeculeerd wordt, is er wel weer iemand die een topic report plaatst dat er een boekspoiler is geplaatst. Dan is aan mij de schone taak om te gaan uitvogelen of de speculatie in kwestie gebaseerd zou kunnen zijn op gegevens uit de boeken, en zo ja of die persoon het ook daadwerkelijk daar vandaan heeft
Je zou het gewoon enigszins op z'n beloop kunnen laten gaan. Sommige van die klachen zijn terecht, sommige niet. Zolang mensen elkaar de hersens niet inslaan of dat er illegale dingen gebeuren, hoef je niet op 0,1 seconde snel in te grijpen.

Soms zijn die meldingen terecht, soms onterecht. Dat houd je toch. Wat je nu doet is een verdeling forceren die jou blijkbaar vanwege modereren goed uit lijkt te komen.

Kijk op andere fora, daar modereren ze dit soort topics ook. Soms henb je een beetje gebitch, dat gaat vaak snel weer over. Probeer te accepteren dat dat erbij hoort en wordt wat losser in je stijl. Echt, dat kan echt...
Mx. Alba schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:29:
Ik zie niet waarom dat ongewenst is?

[ Voor 43% gewijzigd door JvS op 30-07-2015 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-06 17:11
Als alles in spoilers moet, kan je gewoon beter niet in het topic komen. Het is dan zoiets als op teletekst 818 kijken en dan klagen dat daar voetbaluitslagen op staan zonder spoilertags.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

JvS schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 07:26:
Soms zijn die meldingen terecht, soms onterecht. Dat houd je toch. Wat je nu doet is een verdeling forceren die jou blijkbaar vanwege modereren goed uit lijkt te komen.
Dat is toch gewoon een goede reden? Je kan nog zulke mooie regels bedenken maar als het daarna niet of nauwelijks te modereren valt, heb je er niets aan.
Kijk op andere fora, daar modereren ze dit soort topics ook. Soms henb je een beetje gebitch, dat gaat vaak snel weer over. Probeer te accepteren dat dat erbij hoort en wordt wat losser in je stijl. Echt, dat kan echt...
Ik kijk niet op andere fora... ;)

Losser in mijn stijl heb ik geprobeerd. Werd nog minder gewaardeerd omdat dat als willekeur wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

JvS schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 07:26:
[...]
Je zou het gewoon enigszins op z'n beloop kunnen laten gaan. Sommige van die klachen zijn terecht, sommige niet. Zolang mensen elkaar de hersens niet inslaan of dat er illegale dingen gebeuren, hoef je niet op 0,1 seconde snel in te grijpen.
Dat lijkt me in elk geval het proberen waard. Wat mij betreft gaat het faciliteren van interessante discussie hier nog altijd boven het 100% beschermen van mensen die absoluut geen spoilers willen zien. Daar heel strict op modereren door reacties te knippen etc. verpest de discussie.

Dan komen we dus op:

Wel:
- Discussie over de serie op basis van reeds uitgezonden afleveringen
Niet:
- Discussie over de boeken. Daarvoor is [Boek] A Song of Ice and Fire en voor vergelijkingen tussen de boeken en serie is er [SPOILERS] Game of Thrones / A Song of Ice and Fire..
Gebruik spoilertags voor zaken als:
- Geruchten, speculatie op basis van casting info, info op basis van trailers / previews

Waarbij dat laatste, zeker in de huidige periode wel de vervelende bijwerking heeft dat er erg veel spoilertags zouden moeten worden gebruikt, maar dat kunnen we natuurlijk ook gewoon eens aankijken.

Moderatie zou dan (afgezien van de standaard beleidsovertredingen) kunnen focussen op overduidelijke discussie over / vergelijkingen met de boeken, dat kan verplaatst worden naar het juiste topic. En het toevoegen van spoilertags waar ze vergeten zijn (waarbij ik er niet zo'n moeite mee zou hebben als dat enkel gebeurt op basis van reports).

Albantar, klinkt dat als iets dat uitvoerbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Orion84 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 09:36:
[...]

- Geruchten, speculatie op basis van casting info, info op basis van trailers / previews

Waarbij dat laatste, zeker in de huidige periode wel de vervelende bijwerking heeft dat er erg veel spoilertags zouden moeten worden gebruikt, maar dat kunnen we natuurlijk ook gewoon eens aankijken.
Voor mijn beeld: hoe zijn dat soort dingen dan spoilers? Want dat is volgens mij puur waar het topic om draait, behalve de occasional question over 'hoe dit of dat ook al weer zit'. 90% van de posts gaat over wat zou... Hoe zou.... Ik denk.... en het spreekt voor zich dat een significant deel van deze suggereerders zich deels baseert juist op die geruchten, casting info etc.

Als je daar spoilers van maakt, dan tover je vrijwel het hele topic om in een groot zwart vlak. Een spoiler heb je m.i. alleen als een uitzending wel in de States maar niet in NL gedraaid heeft, en zelfs dat is discutabel omdat Tweakers niet regiogebonden zijn.

Het weren van boeken uit het serie topic is m.i. overbodig nu de beide reeksen even ver zijn. Het maakt de discussie juist alleen maar leuker. Daarnaast liggen de boeken aan de serie ten grondslag en horen ze er dus juist bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Dat lijkt me in elk geval het proberen waard. Wat mij betreft gaat het faciliteren van interessante discussie hier nog altijd boven het 100% beschermen van mensen die absoluut geen spoilers willen zien. Daar heel strict op modereren door reacties te knippen etc. verpest de discussie.

Dan komen we dus op:

Wel:
Niet:
- Discussie over de boeken. Daarvoor is [Boek] A Song of Ice and Fire en voor vergelijkingen tussen de boeken en serie is er [SPOILERS] Game of Thrones / A Song of Ice and Fire..

Moderatie zou dan (afgezien van de standaard beleidsovertredingen) kunnen focussen op overduidelijke discussie over / vergelijkingen met de boeken, dat kan verplaatst worden naar het juiste topic. En het toevoegen van spoilertags waar ze vergeten zijn (waarbij ik er niet zo'n moeite mee zou hebben als dat enkel gebeurt op basis van reports).

Dat lijkt mij een prima manier om een tijdje te proberen.
AllSeeyinEye schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 09:59:
[...]
Het weren van boeken uit het serie topic is m.i. overbodig nu de beide reeksen even ver zijn. Het maakt de discussie juist alleen maar leuker. Daarnaast liggen de boeken aan de serie ten grondslag en horen ze er dus juist bij!
Beide reeksen zijn even ver, dus ik kan voorstellen dat discussieren daarover leuk is, maar ik ben bijvoorbeeld met de boeken nog niet bij, dus als er in het Serie topic over gepraat wordt zou dat spoilers voor het boek betekenen. Ik vermijd daarom ook het boeken topic. Die discussie kan ook prima in het spoiler topic die bedoeld is voor de mensen die al bij zijn met zowel het boek als de serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Dan komen we dus op:

Wel:
Niet:

Dit lijkt mij een prima voorstel.

Voor de duidelijkheid, hier mag je dus gewoon net als in ander serietopic in posten? Dus wel vragen "hoe zou het aflopen met" enzo? Want als je dat tussen spoilertags gaat eisen, dan ga je inderdaad een zwart topic krijgen. Eeen beetje filosoferen over hoe het met John zou aflopen en waarom je denkt dat melissandre terug komt, is gewoon discussie en zou niet tussen spoilers moeten?
AllSeeyinEye schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 09:59:
[...]

Voor mijn beeld: hoe zijn dat soort dingen dan spoilers? Want dat is volgens mij puur waar het topic om draait, behalve de occasional question over 'hoe dit of dat ook al weer zit'. 90% van de posts gaat over wat zou... Hoe zou.... Ik denk.... en het spreekt voor zich dat een significant deel van deze suggereerders zich deels baseert juist op die geruchten, casting info etc.
Alleen het meerendeel van de posts en speculatie is niet gebaseerd op casting info en weet ik wat. Dat is gewoon net zoals bij de koffiemachine, borrelpraat, gewoon disucssie net als in elk ander serie topic.

Alleen als het concrete info is: Trailers van komende afleveringen, informatie over welke acteur wel meedoet en welke niet is het echt een spoiler. Dat soort concrete info moet je tussen tags zetten.

Neem ik aan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Check, dat was inderdaad mijn insteek ja. Als je denkt dat dat nog duidelijker verwoord kan worden dan hoor ik het graag natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

In FTM loopt Top Gear & Fifth Gear Deel 9

Nu zit er een nieuwe serie aan te komen van Clarkson, Hammond en May die uitgezonden gaat worden door Amazon, waarover nu ook gediscussieerd wordt. Technisch gezien is dat daar off topic (want het is niet Top Gear of Fifth Gear) maar mijn idee is om die nieuwe Amazon serie door de welbekende oude Top Gear crew ook in dat topic te "integreren" ipv dat er een nieuw topic voor wordt geopend. Wat vinden jullie daarvan?

Als "side question"... Aangezien de storm rond Clarkson ondertussen grotendeels is gaan liggen lijkt het me ook een goed moment om het Clarkson topic op non-actief te zetten en verder nieuws rond Clarkson & Co in het Top Gear / Fifth Gear / "Amazon Gear" te plaatsen.

[ Voor 21% gewijzigd door Mx. Alba op 31-07-2015 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-02 11:52
Fifth Gear is ook al een 'spin-off' van Top Gear, dit ook. Lijkt me prima om deze topics te integreren, zeker als ze straks allebei uitgezonden worden: je kunt er zeker van zijn dat er veel vergelijkingen zullen gemaakt worden tussen beide programma's (Top Gear en 'Amazon Gear' dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:30
Eens op alle punten :)
Zeker in het begin gaan vergelijkingen er inderdaad toch gemaakt worden en dan zijn er straks drie verschillende topics die inhoudelijk eigenlijk over hetzelfde gaan. Gewoon op één hoop, zo storm liepen die topics toch niet dus het blijft dan overzichtelijk genoeg verwacht ik. De Clarkson-splitsing was nuttig omdat het toen een tijdje wel tot veel discussie leidden, maar dat is allemaal weer weggezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Melkunie schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:44:
[...]

Eens op alle punten :)
Zeker in het begin gaan vergelijkingen er inderdaad toch gemaakt worden en dan zijn er straks drie verschillende topics die inhoudelijk eigenlijk over hetzelfde gaan. Gewoon op één hoop, zo storm liepen die topics toch niet dus het blijft dan overzichtelijk genoeg verwacht ik. De Clarkson-splitsing was nuttig omdat het toen een tijdje wel tot veel discussie leidden, maar dat is allemaal weer weggezakt.
+1

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mx. Alba schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:04:
In FTM loopt Top Gear & Fifth Gear Deel 9

Nu zit er een nieuwe serie aan te komen van Clarkson, Hammond en May die uitgezonden gaat worden door Amazon, waarover nu ook gediscussieerd wordt. Technisch gezien is dat daar off topic (want het is niet Top Gear of Fifth Gear) maar mijn idee is om die nieuwe Amazon serie door de welbekende oude Top Gear crew ook in dat topic te "integreren" ipv dat er een nieuw topic voor wordt geopend. Wat vinden jullie daarvan?

Als "side question"... Aangezien de storm rond Clarkson ondertussen grotendeels is gaan liggen lijkt het me ook een goed moment om het Clarkson topic op non-actief te zetten en verder nieuws rond Clarkson & Co in het Top Gear / Fifth Gear / "Amazon Gear" te plaatsen.
Het ging al Top Gear UK, Top Gear US en Top Gear Australia en Fifth Gear, lijkt me geen probleem als er nog een bij komt. Ben benieuwd hoe het gaat heten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Mx. Alba schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:05:
"Officieel" is die nieuwe Amazon serie hier off topic maar voorlopig zal ik het gedogen. Ik nodig iedereen uit om in het Terugkoppelingstopic feedback te geven over wat we met deze nieuwe Amazon serie met de welbekende oude Top Gear crew moeten doen; mijn idee is om dit topic uit te breiden om ook die nieuwe serie te omarmen.

Mx. Alba in "Film, TV & Muziek - Terugkoppelingtopic"
Een goede zet want het kan natuurlijk een nieuwe maar toch vertrouwde Top Gear worden, naargelang hun contracten en eigen intenties. Zeker aangezien het nog minimaal 5 maanden duurt (vanaf 2016) en de show nog geen officiele naam heeft (zover ik weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Marzman schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:22:
[...]
Ben benieuwd hoe het gaat heten.
Voor het topic doe ik de suggestie: Het Clarkson-trio auto shows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 21-06 17:11
Kan je er niet beter:
Autoprogramma's - Deel xyz van maken?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:30
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:56:
[...]

Voor het topic doe ik de suggestie: Het Clarkson-trio auto shows
Maar waar moeten we het dan over het nieuwe Top Gear met Chris Evans hebben? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Melkunie schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 14:43:
[...]

Maar waar moeten we het dan over het nieuwe Top Gear met Chris Evans hebben? :+
In een nieuw Top Gear topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

"Top Gear, Fifth Gear en andere autoshows - deel x" als dat past? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Of gewoon lekker laten bij wat het is, tot de nieuwe titel bekend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Orion84 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 17:38:
Check, dat was inderdaad mijn insteek ja. Als je denkt dat dat nog duidelijker verwoord kan worden dan hoor ik het graag natuurlijk :)
Volgens mij is het wel helder, als je het zegt als:

Wel:
- Volledig open discussie over de serie op basis van reeds uitgezonden afleveringen, direct na de nacht waarin de aflevering in de verenigde Staten is uitgezonden. Hier hoeven geen spoilertags voor gebruikt te worden.

Niet:

Gebruik spoilertags alleen voor zaken als:
- informatie over nog niet uitgezonden afleveringen op basis van casting info, info op basis van trailers / previews

Hoe kunnen we tot een consensus komen? Albantar doe je nog mee met deze discussie?

[ Voor 42% gewijzigd door JvS op 03-08-2015 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Jahoor ik ben er nog.

Blijft natuurlijk nog het probleem dat nu zo tussen twee seizoens in eigenlijk de hele discussie "op zwart" gaat omdat het enige nieuws waarover echt te discussiëren valt in die spoilercategorie valt.

Trailers, previews en teasers zijn toch ook officieel uitgegeven? Zijn dat dan wel spoilers? Dat soort dingen zijn eigenlijk per definitie geen spoilers omdat ze, als ze goed gemaakt zijn, juist geen vragen beantwoorden maar de kijker juist met meer vragen laten zitten. Anti-spoilers dus eigenlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zoals gezegd, dat geldt voor elke serie. Dus ja, als er alleen maar trailers, previews etc geplaatst worden, dan is op dit moment het hele (totaal niet zo actieve) topic zwart. Maar dat is niet anders dan in andere topics (en is volgens mij hierboven ook al besproken).

Ik denk dat er ook ietsje meer "Laissez Faire" style gemod kan worden. Dat is in het verleden ook prima gegaan. Dus ga niet als een bloedhond elke post af met info die mogelijk ooit uit een trailer kwam, maar als iemand de trailer plaatst en daar direct commentaar op geeft, maak dat dan wel zwart. Begint iemand een stuk tekst met "in het boek ging het ... ", dan is ingrijpen wel terecht. Maar heb verder gewoon vertrouwen dat mensen een open en eerlijke discussie doen.

Ik denk dat als je iets minder als een bloedhond op alle TR's reageert, je ook minder TR's uitlokt. Hoe strenger je mod, hoe meer modbreaks je zet, hoe meer je TR's aanmoedigt (die jou volgens mij een verplicth gevoel geven iets te moeten doen).

Ik zei het in LA ook al, maar wellicht is het goed dat iemand anders zich wat meer op dat topic gaat richten. Jij bent zo enorm betrokken en hebt een mening die volgens mij niet strookt met de gemiddelde wens en wat de best werkbare situatie was en hebt de neiging om echt overal op te duiken (of het topic op slot te zetten als het voor jouw gevoel "uit de hand" loopt).

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 03-08-2015 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ben benieuwd of er nog een definitief antwoord komt. Ik hoop dat got gewoon zoals elk ander serie topic kan worden (min boekspoilers)

[ Voor 43% gewijzigd door JvS op 02-09-2015 22:42 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Op zich lijkt me de "JvS-oplossing" goed werkbaar. Dus als daar verder geen op- of aanmerkingen over zijn dan gaan we die implementeren. :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Top. Hoe lang ga je wachten op die op en aanmerkingen?

[ Voor 45% gewijzigd door JvS op 03-09-2015 18:27 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Volgens mij is hier ruimte genoeg geweest. Ik heb er verder in elk geval geen op of aanmerkingen meer op. Albantar, misschien goed om even snel met Ramzzz te checken en daarna kan het gewoon worden doorgevoerd lijkt me :)

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Orion84 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 19:19:
Volgens mij is hier ruimte genoeg geweest. Ik heb er verder in elk geval geen op of aanmerkingen meer op. Albantar, misschien goed om even snel met Ramzzz te checken en daarna kan het gewoon worden doorgevoerd lijkt me :)
Het lijkt mij prima. ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Check check checkerdiechecker! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

d:)b

JVS bedankt voor de reminder en sowieso dank aan eenieder die hier heeft meegedacht :)

[ Voor 91% gewijzigd door Orion84 op 04-09-2015 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

JvS schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:22:
Ik denk dat er ook ietsje meer "Laissez Faire" style gemod kan worden. Dat is in het verleden ook prima gegaan. Dus ga niet als een bloedhond elke post af met info die mogelijk ooit uit een trailer kwam, maar als iemand de trailer plaatst en daar direct commentaar op geeft, maak dat dan wel zwart. Begint iemand een stuk tekst met "in het boek ging het ... ", dan is ingrijpen wel terecht. Maar heb verder gewoon vertrouwen dat mensen een open en eerlijke discussie doen.

Ik denk dat als je iets minder als een bloedhond op alle TR's reageert, je ook minder TR's uitlokt. Hoe strenger je mod, hoe meer modbreaks je zet, hoe meer je TR's aanmoedigt (die jou volgens mij een verplicth gevoel geven iets te moeten doen).
Dat doe ik uit principe al niet. Een beetje scherp discussiëren kan best, en niet elke TR hoeft gehonoreerd te worden.

Er zijn genoeg TR's die bestaan louter omdat iemand op zijn pik getrapt is na een scherpe, maar correcte post. Of volledig onterechte TR's. ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:00

Player1S

Probably out in the dark

wat is het T.net standpunt over leden die elke week weer komen klagen over een serie?

Iedereen mag zn mening hebben maar voegt het iets toe aan de discussie als iemand telkens hetzelfde beklag komt doen?

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:34

SomerenV

It's something!

Game of Thrones begint inmiddels weer langzaam aan op gang te komen en er is nu één poster uitgebracht. Sommigen zien het als spoiler, anderen zien het als basis voor leuke discussies en speculaties.

Blijkbaar is een poster echter ook een spoiler en moet het tussen spoiler-tags. Met previews en trailers begrijp ik het omdat je daarin beelden ziet die direct uit een aflevering afkomstig zijn. Maar een poster als spoiler bestempelen? Kom op zeg, dan schiet je gewoon te ver door in je beleid.

Ik snap best dat er mensen zijn die helemaal niks mee willen krijgen tot een serie begint maar blijf dan gewoon weg uit het topic. Je kunt niet verwachten dat iedereen zich maar gaat gedragen naar een paar te strakke regels omdat je zelf overal krampachtig op reageert. Zo'n topic is juist nu perfect om in te speculeren, al is het maar op basis van een poster. Of moet iedereen wijken voor de mensen die nergens tegen kunnen en moet er een derde Game of Thrones-topic komen puur voor speculeren?
Mx. Alba schreef op woensdag 25 november 2015 @ 21:46:
[mbr]Lees de topic warning! Het is wellicht geen spoiler maar het hoort wel in spoiler tags.[/]
Als het geen spoiler is dan hoeft het niet in spoiler-tags. In de topic-warning staat ook niks over posters of speculatie.

Het beleid dat nu in het topic over de serie geldt is gewoon kinderachtig en mensen reageren te snel kinderachtig. Alles moet maar achter die zwarte balken want o wee als iemand mogelijk, héél misschien, iets mee krijgt wat puur gebaseerd is op speculaties. Dan gooi het topic maar gewoon dicht tot de serie begint want dit gaat zo toch niet werken.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Deze discussie gaan we niet opnieuw hebben. Het is inderdaad officieel uitgebracht dus het mag in het GoT topic. Maar omdat het wel materiaal is dat niet in reeds uitgezonden uitzendingen zit, moet het in spoiler tags. Hou je daar dan ook gewoon aan.

Je hebt nu trouwens ook het topic zitten vervuilen met commentaar op de moderatie - wat op GoT sowieso niet is toegestaan in het topic zelf, daar zijn immers de terugkoppelingstopics voor.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Maar komop, zoals ik in het topic ook al zei. Zo'n poster komt in bushokjes te hangen en weet ik waar. Zeer strikt genomen is het 'niet uitgezonden', maar je kan ook echt te ver doorschieten (en daarmee die overspannen sfeer faciliteren).

Nu zijn er pakweg 5 berichten geplaatst, waarvan er 3 zijn gemod 8)7.

[ Voor 33% gewijzigd door JvS op 26-11-2015 07:00 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik ben het helemaal met je eens maar de regels zoals ze zijn zijn de uitkomst van weken lang verhitte discussie die ik niet nu weer wil herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718514

<knip>

Zolang je geen verzoek geplaatst hebt tot beoordeling, en het niet is goedgekeurd, is dit gewoon spam.

[ Voor 81% gewijzigd door Ramzzz op 18-12-2015 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Wat ik niet snap is dat er nu enkele posts zijn weggehaald, volgens mij voldeed de post met alleen foto's duidelijk wel aan de topic warning.
Let op:
De spelregels:

[...]

Gebruik spoilertags alleen voor zaken als:
- informatie over nog niet uitgezonden afleveringen op basis van casting info, info op basis van trailers / previews
Le Enfant! schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 23:02:
Heleboel foto's en enkele grote spoilers:
[mbr]<knip>[/]
Ramzzz schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 13:53:
[modbreak]Ik denk dat het wel duidelijk is dat als deze spoilers niet in dit topic thuis horen?[/]
Kan iemand mij uitleggen waarom het wel "duidelijk" is dat foto's niet voldoen aan informatie over nog niet uitgezonden afleveringen?

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Over de inhoud kan ik niets zeggen, maar ruim 240 MB aan foto's die elk breder dan 4K pixels zijn lijkt me in geen enkel topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Frunz schreef op zondag 14 februari 2016 @ 15:39:
Kan iemand mij uitleggen waarom het wel "duidelijk" is dat foto's niet voldoen aan informatie over nog niet uitgezonden afleveringen?
Geef dan de link naar de originele bron, kunnen mensen zelf kiezen of ze willen gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Nu online
gambieter schreef op zondag 14 februari 2016 @ 15:54:
[...]

Geef dan de link naar de originele bron, kunnen mensen zelf kiezen of ze willen gaan kijken.
Spoiler tags doet toch zo ongeveer hetzelfde, je kan zelf kiezen of je er op klikt of niet. En dus ook of je het wil zien of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nee, dat is niet hetzelfde. Grote zwarte blokken maken een topic erg gebruikersonvriendelijk en te makkelijk er toch op te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Frunz schreef op zondag 14 februari 2016 @ 15:57:
[...]

Spoiler tags doet toch zo ongeveer hetzelfde, je kan zelf kiezen of je er op klikt of niet. En dus ook of je het wil zien of niet.
Een topic vergald met zoveel spoilertags is precies de reden om het allemaal weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Nu online
Ramzzz schreef op zondag 14 februari 2016 @ 16:03:
[...]

Een topic vergald met zoveel spoilertags is precies de reden om het allemaal weg te halen.
Is het dan niet beter om de laatste regel van de topic warning weg te halen, want het is duidelijk niet gewenst om ook maar iets te plaatsen wat gaat over afleveringen die nog niet geweest zijn. Het zou nog bijna makkelijker zijn om het topic dicht te gooien totdat de eerste aflevering weer is geweest, de kans dat er nu nog iemand over seizoen vijf wil praten is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Wat stel jij dan voor? Spoilers open en vloot bespreken? Ik ben voor maar de meeste lezers willen geen spoilers zien - geen optie dus. Hele pagina's vol zwarte blokken? Ook geen optie. In de praktijk is de enige werkbare oplossing dus dat men zich gewoon een beetje koest houdt mbt spoilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Nu online
Wat ik voorstel: of de topic warning aanpassen, dat er dus duidelijk geen spoilers meer mogen zijn (zodat je consistent kan modden), of de spoilers toelaten en niets weghalen. Nu worden willekeurig zwarte balken weggehaald.

Ik ben het met je eens dat het eigenlijk open en bloot zou moeten staan, als je het niet wil zien ben je dus duidelijk ook niet op zoek naar trailers e.d., wat precies de informatie is die nu (de off-season tijd) beschikbaar komt. Er zal denk ik door niemand nu nog gediscussieerd worden over het afgelopen seizoen, iedereen is in de opbouw naar volgend seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Crosspost met het GoT-topic:

Ik weet dat dit vloeken in de kerk is maar moet dat nou met die spoilers? Ik snap dat het een regel is, die opgesteld is omdat sommigen nergens tegen kunnen, maar er is verder toch geen relevantie informatie om over te praten. Gevolg is dat straks een aantal pagina's volledig zwart zijn.

Daarom het volgende voorstel: Vanaf 3 maanden vóór aanvang van een nieuw seizoen geen spoilers nodig voor de discussie van trailers. Als een nieuw seizoen begonnen is wel weer spoilers als het over trailers/promo's gaat. Zoals ik al zei is er momenteel geen andere relevante info om over te praten en uitzendingen beginnen pas in april. Wat mij betreft een prima compromis.

Lezers die zich hier niet in kunnen vinden moeten maar gewoon wegblijven. Nu is het topic gewoon niks aan, voor niemand niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Voor Game of Thrones is er nota bene een apart spoilertopic... Wat is dan nog de reden om überhaupt spoilers in het "hoofdtopic" te plaatsen? Eigenlijk horen spoilers daar helemaal niet thuis - met of zonder spoiler tags.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Beetje belachelijk om maar alle foto's die door HBO zelf gereleased zijn hier te verwijderen. Ik ben daar juist wel in geïnteresseerd! Aan mij de keus of ik op de spoiler tag klik toch?
Nu zullen mods wel denken, ja maar dat moet in het spoiler topic!! NEE, Dat moet juist niet in het spoiler topic, het spoiler topic gaat namelijk over spoilers voor zowel het boek als de serie, ik lees de boeken niet, en wil geen spoilers lezen over dingen die in het boek gebeurt zijn (omdat ik het boek misschien ooit nog wil lezen) maar ik wil wel foto's zien van opnames en dergelijke! Die foto's horen hier dus gewoon thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Mx. Alba schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:49:
Voor Game of Thrones is er nota bene een apart spoilertopic... Wat is dan nog de reden om überhaupt spoilers in het "hoofdtopic" te plaatsen? Eigenlijk horen spoilers daar helemaal niet thuis - met of zonder spoiler tags.
Omdat er een topic is voor boeken, voor de serie en voor vergelijkingen tussen beide. Het gaat nu om het topic van de serie. En iets uit een trailer is in mijn ogen niet perse een spoiler. Als mensen het niet willen zien, prima, maar blijf dan gewoon weg uit het topic dat over de serie gaat tot dat de serie begint. Op die manier krijg je geen gezeik en kunnen mensen die dat willen gewoon op een normale manier praten over wat de verwachtingen zijn, of dat nou is op basis van een poster, of trailers of een interview.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

miicker schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:56:
Beetje belachelijk om maar alle foto's die door HBO zelf gereleased zijn hier te verwijderen. Ik ben daar juist wel in geïnteresseerd! Aan mij de keus of ik op de spoiler tag klik toch?
Nu zullen mods wel denken, ja maar dat moet in het spoiler topic!! NEE, Dat moet juist niet in het spoiler topic, het spoiler topic gaat namelijk over spoilers voor zowel het boek als de serie, ik lees de boeken niet, en wil geen spoilers lezen over dingen die in het boek gebeurt zijn (omdat ik het boek misschien ooit nog wil lezen) maar ik wil wel foto's zien van opnames en dergelijke! Die foto's horen hier dus gewoon thuis.
Amen. Kinderachtig gedoe hier. Genoeg mensen die de huidige manier niet vinden werken. Misschien een idee om daar voor de verandering een keer naar te luisteren? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Dat topic is niet alleen voor vergelijkingen maar voor alles aangaande de wereld van GOT / ASOIAF, en dan vooral alles wat niet welkom is in de specifieke topics. De ideale plek voor discussie over teasers zonder dat mensen gaan zeuren over dat dat spoilers zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-06 19:50
Ben ik wel grotendeels mee eens. Het is voor serie kijkers irritant als er spoilers van de boeken staan. Zo keek ik laatst rond op /r/asoiaf en las een post over de series met de (spoilers all) tag. Was een normale post en een normale discussie, praat voornamelijk over de series, en dan zegt iemand: "maar [belangrijk persoon die in de series nog leeft] is overleden in het laatste boek". Deze spoilers zijn erg irritant, die opkomen in een topic die over zowel de boeken als de series gaan.
Daarom horen de series spoilers in de series forum besproken te worden, zodat je geen info van de boeken kan horen.

steam: failsnail, Letterbox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Mx. Alba schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 23:35:
Dat topic is niet alleen voor vergelijkingen maar voor alles aangaande de wereld van GOT / ASOIAF, en dan vooral alles wat niet welkom is in de specifieke topics. De ideale plek voor discussie over teasers zonder dat mensen gaan zeuren over dat dat spoilers zijn, toch?
Ik zie meer mensen zeuren over het feit dat spoilers niet besproken mogen worden dan dat er mensen zeuren over het feit dat er spoilers zijn. En ik wil niet discussiëren in een topic waar ook de boeken besproken mogen worden. Ik lees de boeken niet maar kijk de serie dus wil ik kunnen discussiëren in het topic dat puur over de serie gaat. Hoe moeilijk is het om dat te begrijpen?

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste