Crusader schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:16:
Ik ervaar het niet als teringhard, maar wel als irritant snelle resonantie bij een relatief laag volumeniveau. Ik weet niet of je die Harman Kardon sets wel eens gehoord hebt in de V60, maar ik zou dat zeker niet als B-spul willen classificeren. Ik ervaar in elk geval een flink detail en flink dynamisch bereik. Maar dat terzijde.
Ik heb het gehoord in een V40, V60 en V70, bij de dealer, en het geluid is best goed, al is mijn gehoor de laatste 10 jaar minder geworden.
Ik zie het ook zeker niet als B-spul. Waar het mij om gaat; in totaal zul je iets van 1500 euro betalen voor die set. En daarvoor krijg je, wat, 10 speakers, 5 versterkers, een headunit, een cd-speler, ingebouwd, netjes weggewerkt, bekabeling etc.. en ook nog goed geluid.
Dan moet het uit de lengte of de breedte komen, voor dat geld kun je dowmweg niet een installatie verwachten die alles goed doet. Ga maar eens kijken in een autohifi zaak wat dat spul kost. De sub die iemand hier geplaatst had alleen al, koste 650 euro (en dat is voor 1 sub).
Het ging om het effect van de kleur op de auto en inruilwaarde.. en dat geel is nieuw leuk, maar na een week ben je het zat, en inruil krijg je er niets voor. Geef zelf toe; als je zo'n auto 2e hands ging kopen, en je kon kiezen tussen zo'n vergeelde (

) of bv. ferrari-rood, zilvergrijs of antraciet, welke zou je dan kopen? Precies

Maar verder, ik vraag me idd ook af wat de meesten hier verwachten van een fabrieksaf audioset in een auto. Als ik het volume in mijn S80 op half zet, dan heb ik oordoppen nodig, anders loop ik gehoorbeschadiging op. Voor een beetje compo set, sub, versterkers en HU ben je een hoop geld kwijt.
Het is natuurlijk ook een marketing dingetje. Een Harman Kardon of Bose stickertje verkoopt natuurlijk beter als gewoon een merkloos iets.
Dat is het ook precies. Het zijn marketingovereenkomsten. Nu kan het best zijn dat Harman Kardon daadwerkelijk de speakers in deze auto geleverd heeft, maar dan is het wel hun budgetlijn. Ik heb bv. een Dell Laptop waar 'JBL' opstaat, nu is dat op zichzelf al helemaal geen aanprijzing, maar dat terzijde, JBL heeft die laptop nooit gezien en ook de speakers niet geleverd. Dat is zuiver marketing, Dell betaald JBL royalties en in naam daarvoor mogen ze hun naam op het product zetten.
En voor een af-fabriek set, zijn alle Volvo sets doorgaans al erg goed te noemen.
Ik denk dat Volvo in die specifieke auto, gewoon de volumeschaal op de display had moeten aanpassen. Ze hebben nu zeg maar een kilometerteller in een auto gezet die tot 280km/h gaat, terwijl de auto een top van 180km/h heeft, en dan zijn klanten teleurgesteld.
Een echte audiofiel zal denk ik het af-fabriek spul vrij snel kraken. Veel te veel ongecontroleerde en ongedefinieerde bas, relatief weinig hoog en daarmee vrij schel.
Wat ik mij afvraag, wat is eigenlijk het type van de Volvo High Performance Audio in een S40/V50? Ik kan nergens een lijst vinden met die HU (head unit) nummers, kan wel losse nummers vinden als HU-803, HU-850, etc, maar niet wat er dan in een S40/V50 zit. En wat dat dan precies is, ik heb de auto 2e hands gekocht, een beschrijving van wat het systeem precies omvat heb ik dus ook niet.. er zit toch geen sub in een V50 met HPA? Wat ik heb is de High Performance audio inc USB, AUX en bluetooth, ook zo'n 'phone' knop. En bediening op het stuur. Als iemand weten welke componenten in die setup zitten, en waar ze in de auto te vinden zijn, zou ik erkentelijk zijn.
Ik denk overigens wel dat de klagers wat dat betreft gelijk hebben, een sub is waarschijnlijk de enige echte goede oplossing. Voor Bass heb je een stabiel platform nodig wat trillingen kan verwerken, en volume. Beiden vind je niet in een autodeur.
Zelfs al zou de deur zelf al niet kraken, leg 1 plastic dingetje in de opbergvakken in de deuren en het geratel gaat je hele auto door.
[
Voor 16% gewijzigd door
Verwijderd op 23-04-2015 17:30
]