Je wilt een inhoudelijk reactie? Kun je krijgen.
De discussies die hier gevoerd worden zijn prima an sich. Waar het voor mij doorslaat is het punt dat jij steeds mensen aan het generaliseren bent en een hoekje duwt (Xenonmensen).
Ik vind gewoon dat je niet met elkaar op de volgende manier omgaat:
Oh gefeliciteerd hoor kerel, je hebt een typo van 1.6 naar 1.8 ontdekt, wat een grote jongen, vooral hard onzin roepen, terwijl iedereen begreep waar het om ging.
Lezen is ook een vak, en logisch redeneren ook. Ik zeg niet dat er geen benzineauto's zijn die die km standen halen. Ik zeg dat de kans dat een diesel dat doet groter is.
Je hebt ook volledig gelijk, maar ik zou het anders brengen...
Compleet andere auto, dus het is al geen vergelijk. Ik heb een enorm verhaal neergezet waarin ik tevens aangeef dat er in het productieproces iets gewijzigd is. Jij scheert iedereen die beweert dat het kraakt over een kam, dat wij het te hard zetten en dat jij perfecte oren hebt. Het is een algemene klacht en ik heb ook aangegeven dat veel mensen zich er misschien gewoon bij neerleggen.
Met betrekking tot de lichtdiscussie, a) je kunt zelf niet inschatten of jij tegenliggers verblind of niet en b) een lamp hoeft niet recht in iemands ogen te schijnen om verblindend te zijn.
Je spreekt steeds voor anderen. Ik kan wel degelijk inschatten of ik tegenliggers of wat dan ook verblind. Jij weet niet dat ik bij de dealer heb gevraagd om de Xenon verlichting hoger te zetten, omdat deze fabrieksaf verkeerd stond. Ik heb daarna aan vrienden gevraagd (na een trip en dergelijke) of de verlichting verblindend was of te hoog stond. Heel subjectief onderwerp en geen auto is hetzelfde. Ik vind het fijner en een beter lichtbeeld geven. Jij beweert steevast dat het slecht is (want te veel licht dat helemaal niet nodig is en jij hebt perfecte ogen) en dat de "Xenonmensen" het allemaal maar niet snappen:
Als je ogen al zo slecht zijn dat Xenon de normale verkeerssituatie werkbaarder maakt voor je, moet je rijbewijs gewoon de shredder in.
Nu zijn NL-ers sowieso onwetend op dat vlak. Elke auto waar ik instap, zonder automatische hoogteregeling, zet ik direct het licht 1 of 2 tikjes naar beneden.
Ook hier weer, per definitie iedereen is zo volgens jou. Mijn vorige auto had ik met 1 of 2 tikjes naar beneden nog maar 20m voor mij licht. Wederom kun je dit dus niet voor iedereen bepalen. Aftermarket Xenon dat verblindend is en te hoog staat? Ja dat zie ik ook wel eens. Vooral erg blauw licht en in combinatie met een reflector ipv een projector. Hier sta je dus ook volledig in je recht met het punt dat Xenon verblindend kan zijn en ben ik het ook met je eens. Halogeen kan net zo goed verblindend zijn. Dat zie ik nog veel vaker moet ik zeggen. Vooral bij de Peugeot 206 lijkt dit wel een mankement te zijn, maar ik weet het niet zeker. In ieder geval is de rechterkoplamp opeens voorzien van twee brandende lampen. Grootlicht dat aanstaat?
Het is niet zozeer persoonlijke voorkeur, maar kan wel met aanleg te maken hebben, hoe je ogen reageren op licht. Ik kan vrij goed zien in het donker, maar ook overdag valt het mij op. 's nachts wordt het effect veel groter, zeker op een nat wegdek.
Dat jij goede ogen in het donker hebt is tevens geen maatstaf. Jij stoort je eraan en hebt er last van en hier zit precies de hele crux. Er bestaat geen universum waarin het kan zijn dat jij misschien overgevoelige ogen hebt ten opzichte van de rest. Nee, in jouw universum bestaat alleen maar de rest die slechte ogen heeft. Hoe bepaal je dat voor een ander?
Alhoewel ik dit systeem ook eng vind. Naar mijn mening is het een misvatting te denken dat licht niet hinderlijk/verblindend kan zijn, als het niet rechtstreeks in de ogen geschenen wordt.
Heeft niemand in dit hele topic niet gedaan...
Narcistische autist meldt zich. U had geroepen?
Je geeft het zelf al aan. Je moet en zal constant het laatste woord hebben, dat is voor mij ook de reden om er niet eens meer inhoudelijk op in te gaan (wat ik nu wel doe om een het voor eens en altijd duidelijk te maken). Je valt een aantal mensen behoorlijk aan en ik denk dat het wel genuanceerder kan. Zelf bij het "inbinden" moet je toch nog over de lichtdiscussie twee keer je gelijk halen.