Het grootste nadeel is dat de 'uitstooftilters' op auto's eigendom zijn van, en onderhouden moeten worden door, particulieren. Daar wordt mee gemarchandeert. Stel morgen wordt er iets nieuws uitgevonden wat uitlaatgas ernstig filtert, dan kan men het niet direct invoeren. Zal het eerst op nieuwe auto's komen, en voor het mainstream is (zoals bv. de katalysator destijds) ben je 5-10 jaar verder. En dan heb je nog mensen die het zuiver om motorvermogen gaat, en die schroeven die dingen er gewoon net zo hard weer onder weg. Bij een centrale heb je 1 uitstootpunt. Nieuwe techniek kan direct toegepast worden, is direct effectief, en het onderhoud is in handen van een partij die dat kan betalen en die niet de filter-maatregelen eraf zal schroeven.
Dan zwijg ik nog over dingen als lekkende brandstof bij tanken, bij ongelukken, de kosten van het transport van al het brandstof over de hele planeet, enzovoort. De mensen die beginnen over dat accu's energie kosten om te maken, laten dat altijd weg in hun vergelijking.
Terug naar Volvo, heeft iemand een idee of dat irritante automatische gedim van de achteruitkijkspiegel ook uit te zetten is? Zou het voldoende zijn de voeding naar de spiegel te onderbreken, of springt ie dan op zwart?
(Volvo V50)
Ik begin de auto nu een beetje te kennen en er zijn plussen en minnen. Plus is dat het gewoon een hele mooie auto is (=subjectief), er zitten goede stoelen in, hij is ruim zat voor ons gebruik, en rijdt prima. Zuinig is hij wel; over de eerste 400km (inc proefrit) iets beter dan 1:20, dat had ik niet verwacht. Start/Stop systeem werkt prima, ik dacht zelf dat dat het eerste was wat ik uit zou zetten, maar dat is niet zo.
Nadelen die ik tot nu toe gevonden heb zijn die dimbare binnenspiegel, iets wat ik nog nooit fijn gevonden heb, effectief komt het er op neer dat je 's nachts structureel 50% van je zicht naar achteren toe inlevert.
Ander nadeel vind ik de versnellingsbak; hij schakelt op zichzelf prima, maar doordat bv. de achteruit naast de 1 zit, heb je dat hij bij inschakelen van de 1 soms tegen het 'nokje' blijft hangen. Ouderwets de 1 inschakelen (pook naar links trekken, naar voren bewegen) werkt niet, je moet iets bewuster 'sturen'. Dit is eigenlijk bij alle versnellingen zo. De pook met 1 vinger bijna automatisch door alle versnellingen heen laten glijden, kan domweg niet.
Bergruimte rondom de bestuurder had inderdaad iets beter gemogen. Ze hadden van die uitschuifbare bekerhouders in het dash moeten doen, dan was de middenconsole vrij geweest.
1 ding wat ik in het geheel niet snap, zijn de sleutels. Waarom van die lelijke gedrochten gemaakt met een stuk plastic wat eruit steekt, ik zie het voordeel er totaal niet van. Men had gewoon een normale sleutel met metaal kunnen nemen. Nu hebben ze het metalen sleuteltje geintregreerd in de plastic houder, alleen zetten ze vervolgens aan die plastic houder weer een plastic 'sleutel', waarmee het voordeel weg is. Een voor mij volslagen onbegrijpelijk stuk engineering.
Kijk.. stuk plastic eraf slijpen, gewone sleutel op die plek:
Het bagagenet en de 'laadruimte-afdekhoes' zijn inderdaad een beetje flimsy en onhandig, maar het functioneert wel. Als je dat 100 keer per dag moet bedienen, zou het kwalitatief uitermate teleurstellend zijn, maar hoe vaak loop je nu met die dingen te prutsen? Valt mee dus.
De 'opschakelindicator' hadden ze achterwege moeten laten, is gewoon analoog aan een lampje wat bij 1800 toeren gaat branden. Als je volgens dat systeem gaat rijden, wordt je nog ingehaald door brommobielen, en ben je continu bezig met schakelen. Vanaf de 80 zou je in de 6 rijden, dat betekend dat je onder de 80 per 10km/h verschil zou moeten schakelen ongeveer. Zuinig rijden is leuk, maar je kunt ook overdrijven
Audio van het premium systeem is voor auto begrippen erg goed, maar heeft imo met hifi (high fidelity) niets te maken. Een typisch consumentensysteem met een veel te aanwezige bas, die totaal niet gedefinieerd is.. zou je een basdrum als metronoom gebruiken, krijg je niet 'plop, plop, plop' maar 'BBbbrrghhhBbbrrghhBbhrgggBbhrgg' enz. Beetje schel in het midden en het lijkt alsof het rond de 18k stopt. Maar voor in een auto en een af-fabriek gemonteerd systeem, is het meer dan goed genoeg.
De vermeende stugheid in de vering die je bij veel reviews terugleest, ik denk dat ik wel begrijp wat ze bedoelen, maar het past juist wel in mijn smaak. Ondanks dat de DrivE verlaagd is, ben ik nog geen drempels tegengekomen waar ik problemen mee had, ook drempels waar de smart forfour nog wel eens de bodemplaat wil toucheren, komt deze volvo probleemloos over.
Het zicht naar achteren is wel beperkt; het is maar een klein achterruitje.
Wat ik enorm goed vind aan de auto, is de bediening ervan. Met uitzondering van de navigatie, is alles superlogisch en eenvoudig te begrijpen. Ik heb mijn vrouw niet hoeven uitleggen hoe de radio, verwarming of verlichting werkt. Daar kunnen bv. Mercedes, BMW en Audi wat van leren. Dat systeem met die 4 grote draaiknoppen werkt echt perfect.
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 17-04-2015 00:11
]