Het grote Volvo topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 92 Laatste
Acties:
  • 470.425 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De enige goede CVT zit onder een DAF. En dat heeft met Volvo te maken, omdat die het van DAF overnam om in de 343 te zetten. Zowel de DAF als de 343 zijn dan ook de enige echte truttenschudders met jarretelaandrijving.

WD40 is geen smeermiddel maar een vochtverdrijver (Water Displacement, experiment 40). Op zich is siliconenvet het juiste middel voor raamgeleiding.

De hele vernsnellingsdiscussie zal snel overbodig worden zodra direct drive outrunner auto's op de markt komen. Die hebben het volle koppel direct beschikbaar en kunnen insane toeren draaien, geen gearbox meer nodig. Dat is pas een echte oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:31

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 16:06:
Dit staat op de Toyota site:
"De Toyota Prius past zich aan uw individuele rijstijl aan. Binnenin vindt u innovatieve technologie op hoog niveau, zoals een e-CVT (elektronisch geregelde Continu Variabel Transmissie), die zorgt voor een krachtig en soepel rijgedrag."

Volgens een hele reeks bronnen is het een vorm van CVT. Lijkt me een kwestie van definitie.
Klopt, ze noemen het een e-CVT maar het heeft eigenlijk niets met een CVT te maken behalve dat het er qua gedrag een beetje op lijkt. Net als met e-sigaret vs sigaret eigenlijk. :D

Ik vond het systeem eigenlijk altijd geniaal gevonden. Bijna alle automaten en alle andere hybrides denken nog vanuit wat we gewend zijn, met motoren, versnellingsbakken, koppelingen... Bij het ontwerpen van de Toyota HSD ziet het ernaar uit dat ze gewoon alle oude kennis over transmissies in de prullenbak hebben gegooid en vanaf nul begonnen.

Het Toyota HSD systeem heeft drie motoren, die direct met elkaar verbonden zijn met een "zon-planeten-ring" tandwielsysteem. De "grote" elektromotor zit aan de ring, de benzinemotor zit aan de zon en de "kleine" elektromotor aan de planeten. De aandrijfas zit samen met de grote elektromotor direct aan de ring vast.

Als de auto volledig elektrisch rijdt, wordt hij aangedreven door de grote elektromotor. De kleine zorgt ervoor dat hij (met minimale inspanning) snel genoeg draait zodat de benzinemotor stil staat.

Als de benzinemotor draait, gaat 2/3 van de koppel naar de ring (dus naar grote elektromotor en wielen) en 1/3 van de koppel naar de kleine elektromotor. Die kleine elektromotor kan die koppel omzetten in elektriciteit, die dan weer naar de grote elektromotor wordt gestuurd, zodat de auto "100% op benzine" rijdt. Die 1/3 koppel naar de kleine elektromotor kan ook gebruikt worden om de accu op te laden.

En continu variabel zijn alle opties daartussen ook mogelijk. Een startmotor zit er ook niet in, want de combinatie van de grote en kleine elektromotor kan de benzinemotor aanslingeren. Door de grote elektromotor als generator te gebruiken en daarmee de accu op te laten kan de auto regeneratief remmen. Als je gas los laat, wordt op die wijze ook "remmen op de motor" gesimuleerd, zonder dat de benzinemotor loos draait want die staat dan netjes stil. En in de bergversnelling wordt de kleine elektromotor "gelockt" zodat, wanneer je het gas loslaat, de benzinemotor loos gaat draaien om kinetische energie kwijt te raken. Kleppentiming wordt ook aangepast om de energievernietiging zo efficiënt mogelijk te maken. Uiteraard wordt in bergversnelling ook remenergie teruggewonnen zo lang de accu nog niet propvol is, maar als dat ontoereikend is wordt de benzinemotor ingezet om mee te remmen.

Eigenlijk een heel elegant en technisch simpel systeem. Qua onderdelen ook veel simpeler dan een "traditionele" aandrijving, want je hebt geen versnellingsbak, geen koppeling en geen startmotor nodig.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

@ Albantar, mooie beschrijving van deze techniek.

Vraagje nog: is dit HSD of e-CVT systeem vanaf het begin in de Prius toegepast en in de volgende generaties steeds verbeterd? Hoe is het met de betrouwbaarheid van dit systeem en vergt het meer of minder onderhoud?

Nooit geweten dat dit zo'n mooi stukje technisch vernuft is. (Nooit in verdiept :)) In het verleden wel eens een vrij jonge Corolla gekocht, beetje grijze muis, maar zó betrouwbaar en lage onderhoudskosten.

Als het in de nabije toekomst vanwege het grote uitmelken van de auto rijder loont om hybride te gaan rijden, en ook nog enigszins betaalbaar als je zelf een nieuwe auto wil kopen, dan zie ik mezelf nog wel rijden in een Auris (TS) of Prius hybrid.

On topic: tot die tijd Volvo!

[ Voor 6% gewijzigd door GerardVanAfoort op 15-04-2015 17:39 ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Electro is gewoon veel beter dan brandstof, al moet dat nog doorontwikkeld worden en meer mainstream worden om het er echt uit te laten komen.

Electromotoren slaan niet af en hebben direct koppel, en hebben geen gearboxes nodig, kunnen gewoon de gewenste toerentallen draaien.

Het moet nog kleiner worden, en de electronica beter, maar over een paar jaar is een auto niet meer dan een doos waar op de hoekpunten 4 wielen met een electromotor in de naaf aangeschroefd zitten.

En nee, ik rij geen hybride of electroauto.

Stoom zou ook nog best eens terug kunnen komen. Op youtube leuke tip; jay leno's garage. Zitten ook hele mooie stoomauto's tussen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2015 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:17
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 17:24:
Electro is gewoon veel beter dan brandstof, al moet dat nog doorontwikkeld worden en meer mainstream worden om het er echt uit te laten komen.

Electromotoren slaan niet af en hebben direct koppel, en hebben geen gearboxes nodig, kunnen gewoon de gewenste toerentallen draaien.

Het moet nog kleiner worden, en de electronica beter, maar over een paar jaar is een auto niet meer dan een doos waar op de hoekpunten 4 wielen met een electromotor in de naaf aangeschroefd zitten.

En nee, ik rij geen hybride of electroauto.
Wat een onzin.

Electro is op heel veel vlakken slechter dan brandstof. Het enige wat electro doet is de uitstoot verplaatsen van de auto zelf naar een energiecentrale. Met alle gevolgen van dien.

Op papier is het leuk, in de praktijk is het 10x bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja want het is beter om tig miljard prive onderhouden brandstof piermegoggels te hebben rondrijden, al dan niet door slecht onderhoud nog vervuilender, dan 1 centraal punt waar de energie opgewekt wordt en wat het enige uitstootpunt is. Waarbij ook nog bij die brandstofauto's de uitstoot van vervuiling op maaiveldniveau plaatsvind, daar waar die centrale het in hogere luchtlagen kwijt kan.

Denk toch na man. Op dit moment heb je gelijk dat brandstof nog beter is, domweg omdat electro voor auto's nog in de kinderschoenen staat. Maar iedereen met een beetje verstand in z'n knar kan inzien dat electro op de lange termijn beter is. Veel beter zelfs.

Kom hier in Utrecht wonen en de smog inademen. Dan lul je wel anders, dan ineens is een electriciteitscentrale in een onbevolkt gebied, toch echt een betere optie.

Maar goed, we verschillen daarover van mening. Volvo. Dit niet Volvo :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2015 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

En om op Volvo terug te komen... Vergeleken met het systeem van Toyota / Lexus is elk ander huidige hybridesysteem, inclusief die van Volvo, eigenlijk maar nep. Dat zijn gewoon benzine- of diesel-auto's met een elektrische hulpmotor, maar hybride kan je het eigenlijk niet echt noemen.

Dat gezegd hebbende zou ik in een oogwenk een V40 met een "D3 Hybrid" (D2 plus elektromotor) willen leasen. ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Inderdaad, en om mij niet ooit de overstap van Volvo naar Toyota te hoeven laten maken, hoop ik dat er zoiets als een S/V20 of S/V30 komt als hybrid T2 (of H1..)

Now playing: toekomstmuziek :)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:56

Reinier

\o/

Mx. Alba schreef op woensdag 15 april 2015 @ 19:04:
En om op Volvo terug te komen... Vergeleken met het systeem van Toyota / Lexus is elk ander huidige hybridesysteem, inclusief die van Volvo, eigenlijk maar nep. Dat zijn gewoon benzine- of diesel-auto's met een elektrische hulpmotor, maar hybride kan je het eigenlijk niet echt noemen.

Dat gezegd hebbende zou ik in een oogwenk een V40 met een "D3 Hybrid" (D2 plus elektromotor) willen leasen. ;)
Ik niet, bye bye kofferbakinhoud, die is nu al matig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nu we het toch over Volvo's hebben; iemand al het laatste model D5-215PK(die waar nog vijf cylinders in zitten) zonder problemen voorbij de 300K gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Die D5's zijn rock-solid, dus dat is geen enkel probleem voor zo'n blok. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bart-Willem schreef op woensdag 15 april 2015 @ 20:56:
Die D5's zijn rock-solid, dus dat is geen enkel probleem voor zo'n blok. :P
Dat weet ik, de 163&185PK versie zie ik dagelijks rondtuffen en gaan door zolang je er voldoende onderhoud en diesel in gooit. Het twijfel zit hem in de extra turbo vanaf het 205PK model en verandering van 1600>1800 bar. Mijn gevoel zegt dat hetzelfde blok waar je meer uit haalt door er meer druk op te zetten niet zo goed is voor de duurzaamheid. Technisch heb ik er geen kennis van dus dan val je terug op gevoel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Reinier schreef op woensdag 15 april 2015 @ 20:26:
[...]

Ik niet, bye bye kofferbakinhoud, die is nu al matig :)
Vergeet niet dat ik nu C30 rij hè... Beroerdere kofferbakruimte heb je volgens mij alleen in een Smart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:00
Euh? Ik vind de kofferbak van mijn C30 prima. Alleen is de opening erg klein met de harde afdekking...

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft het audio-gerammel in een V40 met premium.. ik heb even een filmpje gemaakt van een 2010 V50 met high performance audio (=minder goed)

YouTube: kabaal binnen

Waar het hier om gaat.. ik laat de instellingen zien en ga dan het 'zo hard mogelijk' zetten zonder dat het vervormt. Dat gaat dus niet zozeer om resonanties, maar om dat je kunt beginnen te horen dat de versterker/speaker combinatie het niet meer trekt. Het eindvolume van het filmpje is het hoogst mogelijke volume zonder vervorming etc te horen. Je ziet dat dat hooguit 70% van de beschikbare schaal is.

Goed, ik gebruik FM radio als in, en Q-music, dus genormaliseerd en compressed. Bij een CD input zal het maximale volume een keer 5% hoger liggen, alvorens het gaat vervormen.

Wat ik hiermee probeer aan te geven is dat je niet moet verwachten dat je die schaal helemaal tot 100% gaat voldraaien bij normale muziek. 70-75% is zelfs al hoger dan ikzelf verwacht had.

Om daar iets meer 'feeling' aan te geven.. hier dezelfde bron met die volumeinstelling, maar dan rechts buiten naast de auto op een meter afstand. Het waaide en dat vernaggelt het beeld een beetje, maar dit is dus buiten de auto, auto met alle deuren/ramen dicht. Heb je idee van hoe hard dat is.

YouTube: en kabaal buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op woensdag 15 april 2015 @ 21:31:
[...]

Vergeet niet dat ik nu C30 rij hè... Beroerdere kofferbakruimte heb je volgens mij alleen in een Smart.
Dat gaat je tegenvallen. De Smart forfour heeft aanmerkelijk meer kofferruimte.. ik kan er mijn 2m span F3A kunstvlucht kist in kwijt. (ja, echt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik vond het heel erg meevallen. Zooi van IKEA ging er makkelijker in dan in de 206..
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jbASGufl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:56

Reinier

\o/

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 22:19:
[...]

Dat gaat je tegenvallen. De Smart forfour heeft aanmerkelijk meer kofferruimte.. ik kan er mijn 2m span F3A kunstvlucht kist in kwijt. (ja, echt).
Een ForFour is geen Smart maar een Mitsubishi Colt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Holy crap wat een stelletje autisten hier zeg... :+

(Ik mag dat zeggen want ik ben zelf autist...) ;)

Wat ik bedoel is dat de V40 sowieso ruim meer bagageruimte heeft dan ik gewend ben in mijn C30. Een accupakketje extra maakt dus voor mij niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Narcistische autist meldt zich. U had geroepen?

Smart, Mitsubishi, potato, potato :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 15 april 2015 @ 21:09:Het twijfel zit hem in de extra turbo vanaf het 205PK model en verandering van 1600>1800 bar. Mijn gevoel zegt dat hetzelfde blok waar je meer uit haalt door er meer druk op te zetten niet zo goed is voor de duurzaamheid. Technisch heb ik er geen kennis van dus dan val je terug op gevoel. :P
Bwah bwah bwah...

De hogere inspuitdruk heb je nodig om alle diesel voldoende op te warmen, verneveld te krijgen, de emissies te halen en dat in een zeer klein inspuitvenster. Op zich maakt de dieseldruk weinig uit voor de duurzaamheid.

Wat wel een invloed maakt is de maximale cilinderdruk tgv de extra lucht die erin gepompt wordt.
Dus dan moet de compressie omlaag of moet je het inspuitvenster veranderen (slecht voor je rendement en emissies).

Maar wanneer heb je maximale cilinderdruk? Enkel bij volgas: normaal zit je rond de 150Nm terwijl je rijdt..

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Chevy454 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 15:14:
[...]

Dat is geen CVT volgens het poelie principe. Die werkt met een planetair stelsel, de MG1/MG2 met de elektromotoren na het "CVT" gedeelte zover ik het kan zien.
Huh? Dat heeft de Prius toch ook? En daarvan beweerde je ook dat hij een "zwakke" CVT-bak had.
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 17:33:
Ja want het is beter om tig miljard prive onderhouden brandstof piermegoggels te hebben rondrijden, al dan niet door slecht onderhoud nog vervuilender, dan 1 centraal punt waar de energie opgewekt wordt en wat het enige uitstootpunt is. Waarbij ook nog bij die brandstofauto's de uitstoot van vervuiling op maaiveldniveau plaatsvind, daar waar die centrale het in hogere luchtlagen kwijt kan.
Helemaal mee eens. Bij een elektrische auto heb je in ieder geval nog de mogelijkheid (en die zal er in de toekomst steeds meer komen) om volledig uitstootvrij rond te rijden (even afgezien van de uitstoot tijdens productie). Dat zal je met geen brandstofauto lukken.
Denk toch na man. Op dit moment heb je gelijk dat brandstof nog beter is, domweg omdat electro voor auto's nog in de kinderschoenen staat. Maar iedereen met een beetje verstand in z'n knar kan inzien dat electro op de lange termijn beter is. Veel beter zelfs.
Het ligt er maar aan wat jouw definitie van beter is. De gemiddelde woon-werk afstand in Nederland is vrij beperkt en meer dan kort genoeg voor de actieradius van welke elektrische auto dan ook. En het merendeel gaat naar kantoor, doet daar z'n ding en gaat daarna weer naar huis. Actieradius is w.m.b. het enige waar elektrische auto's nog niet goed in zijn, voor de rest zeg ik: doe mij er maar een :)

[ Voor 62% gewijzigd door Grrrrrene op 16-04-2015 18:55 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grootste nadeel is dat de 'uitstooftilters' op auto's eigendom zijn van, en onderhouden moeten worden door, particulieren. Daar wordt mee gemarchandeert. Stel morgen wordt er iets nieuws uitgevonden wat uitlaatgas ernstig filtert, dan kan men het niet direct invoeren. Zal het eerst op nieuwe auto's komen, en voor het mainstream is (zoals bv. de katalysator destijds) ben je 5-10 jaar verder. En dan heb je nog mensen die het zuiver om motorvermogen gaat, en die schroeven die dingen er gewoon net zo hard weer onder weg. Bij een centrale heb je 1 uitstootpunt. Nieuwe techniek kan direct toegepast worden, is direct effectief, en het onderhoud is in handen van een partij die dat kan betalen en die niet de filter-maatregelen eraf zal schroeven.

Dan zwijg ik nog over dingen als lekkende brandstof bij tanken, bij ongelukken, de kosten van het transport van al het brandstof over de hele planeet, enzovoort. De mensen die beginnen over dat accu's energie kosten om te maken, laten dat altijd weg in hun vergelijking.

Terug naar Volvo, heeft iemand een idee of dat irritante automatische gedim van de achteruitkijkspiegel ook uit te zetten is? Zou het voldoende zijn de voeding naar de spiegel te onderbreken, of springt ie dan op zwart?

(Volvo V50)

Ik begin de auto nu een beetje te kennen en er zijn plussen en minnen. Plus is dat het gewoon een hele mooie auto is (=subjectief), er zitten goede stoelen in, hij is ruim zat voor ons gebruik, en rijdt prima. Zuinig is hij wel; over de eerste 400km (inc proefrit) iets beter dan 1:20, dat had ik niet verwacht. Start/Stop systeem werkt prima, ik dacht zelf dat dat het eerste was wat ik uit zou zetten, maar dat is niet zo.

Nadelen die ik tot nu toe gevonden heb zijn die dimbare binnenspiegel, iets wat ik nog nooit fijn gevonden heb, effectief komt het er op neer dat je 's nachts structureel 50% van je zicht naar achteren toe inlevert.

Ander nadeel vind ik de versnellingsbak; hij schakelt op zichzelf prima, maar doordat bv. de achteruit naast de 1 zit, heb je dat hij bij inschakelen van de 1 soms tegen het 'nokje' blijft hangen. Ouderwets de 1 inschakelen (pook naar links trekken, naar voren bewegen) werkt niet, je moet iets bewuster 'sturen'. Dit is eigenlijk bij alle versnellingen zo. De pook met 1 vinger bijna automatisch door alle versnellingen heen laten glijden, kan domweg niet.

Bergruimte rondom de bestuurder had inderdaad iets beter gemogen. Ze hadden van die uitschuifbare bekerhouders in het dash moeten doen, dan was de middenconsole vrij geweest.

1 ding wat ik in het geheel niet snap, zijn de sleutels. Waarom van die lelijke gedrochten gemaakt met een stuk plastic wat eruit steekt, ik zie het voordeel er totaal niet van. Men had gewoon een normale sleutel met metaal kunnen nemen. Nu hebben ze het metalen sleuteltje geintregreerd in de plastic houder, alleen zetten ze vervolgens aan die plastic houder weer een plastic 'sleutel', waarmee het voordeel weg is. Een voor mij volslagen onbegrijpelijk stuk engineering.

Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/8lt4wo3ld/20150416_234402.jpg

Kijk.. stuk plastic eraf slijpen, gewone sleutel op die plek:

Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/637fvzhv5/20150416_234453.jpg

Het bagagenet en de 'laadruimte-afdekhoes' zijn inderdaad een beetje flimsy en onhandig, maar het functioneert wel. Als je dat 100 keer per dag moet bedienen, zou het kwalitatief uitermate teleurstellend zijn, maar hoe vaak loop je nu met die dingen te prutsen? Valt mee dus.

De 'opschakelindicator' hadden ze achterwege moeten laten, is gewoon analoog aan een lampje wat bij 1800 toeren gaat branden. Als je volgens dat systeem gaat rijden, wordt je nog ingehaald door brommobielen, en ben je continu bezig met schakelen. Vanaf de 80 zou je in de 6 rijden, dat betekend dat je onder de 80 per 10km/h verschil zou moeten schakelen ongeveer. Zuinig rijden is leuk, maar je kunt ook overdrijven :P

Audio van het premium systeem is voor auto begrippen erg goed, maar heeft imo met hifi (high fidelity) niets te maken. Een typisch consumentensysteem met een veel te aanwezige bas, die totaal niet gedefinieerd is.. zou je een basdrum als metronoom gebruiken, krijg je niet 'plop, plop, plop' maar 'BBbbrrghhhBbbrrghhBbhrgggBbhrgg' enz. Beetje schel in het midden en het lijkt alsof het rond de 18k stopt. Maar voor in een auto en een af-fabriek gemonteerd systeem, is het meer dan goed genoeg.

De vermeende stugheid in de vering die je bij veel reviews terugleest, ik denk dat ik wel begrijp wat ze bedoelen, maar het past juist wel in mijn smaak. Ondanks dat de DrivE verlaagd is, ben ik nog geen drempels tegengekomen waar ik problemen mee had, ook drempels waar de smart forfour nog wel eens de bodemplaat wil toucheren, komt deze volvo probleemloos over.

Het zicht naar achteren is wel beperkt; het is maar een klein achterruitje.

Wat ik enorm goed vind aan de auto, is de bediening ervan. Met uitzondering van de navigatie, is alles superlogisch en eenvoudig te begrijpen. Ik heb mijn vrouw niet hoeven uitleggen hoe de radio, verwarming of verlichting werkt. Daar kunnen bv. Mercedes, BMW en Audi wat van leren. Dat systeem met die 4 grote draaiknoppen werkt echt perfect.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2015 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Werkt de spiegel niet op vloeistof? Anders kun je eens kijken naar bv een basis uitvoering C30 die geen automatisch dimmende spiegels heeft. Ik vind het wel heerlijk in mijn auto, met name die mooie groene waas.

De sleutel snap ik ook totaal niet.. Had dat ding even 50% kleiner gemaakt of zo.. En dan te bedenken dat je de kleine sleutel moet gebruiken voor bv het dashboard kastje... Oh, en waar is de kofferbak knop voor? Echt complete onzin als die zich dan niet automatisch opent.. De mijne gaat met die knop alleen van het slot af, moet zelf nog de knop op de kofferklep indrukken. Maar ik kan de klep ook van het slot afhalen als ik de deuren gewoon los maak...

Vergeleken de Peugeot sleutel is het echt een gedrocht. En dan te bedenken dat mijn vader de plastic kapjes van Ford sleutels afhaalde in de jaren 80, want dat werden sleutels zo dik van.. :p

[ Voor 27% gewijzigd door GAIAjohan op 17-04-2015 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:48

-tom-562

Oliesjeik

Automatisch dimmende binnenspiegel is echt zo'n optie die ik niet meer zou willen missen :D nooit gehad maar oh zo fijn nu in m'n S80!

[ Voor 6% gewijzigd door -tom-562 op 17-04-2015 00:15 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zal een LCD scherm zijn (liquid crystal display) dus idd met vloeistof, maar electrisch gestuurd. In het spiegeloppervlakte zit een gaatje met daarin een LDR (lichtsensor). Afplakken van die lichtsensor zorgt er wel voor dat ie niet meer helemaal gaat dimmen, maar het blijft altijd iets gedimd. Ik had liever gewoon spiegelglas gehad. Het betreft overigens een V50 en een tweedehands, dus keuze heb ik niet. Sowieso is de DrivE variant volgens mij alleen met gedimde binnenspiegel geleverd.

Maar eens kijken of ik ergens op een sloop een normale spiegel kan vinden. Voor die 1 of 2 keer per jaar dat er echt iemand achter je rijdt die je noodzaakt 'het handeltje' over te halen, wil ik niet de rest van het jaar met amper zicht rondrijden. Je kunt nu niet eens zeggen welke kleur de auto heeft die achter je rijdt, je ziet eigenlijk alleen nog maar koplampen. En ja, ik ben daarin mss wat overdreven, maar kijk erg veel in de achteruitkijkspiegel.

Kofferbak openen idd onzinfunctie, maar ik snap wel waar dat vandaan komt. Bv. mensen met kinderen die boodschappen doen willen niet dat de kinderen al de auto inkunnen als je aan het inladen bent. Of, als je in een slechtere buurt woont, kan niet iemand iets uit je auto jatten terwijl je iets in de kofferbak legt.

Het 2e punt wat je aanhaalt; is dat geen instelling? In het instellingenmenu van de v50 kan ik opgeven wat hij moet doen, je kunt dan kiezen tussen 'eerst bestuurdersportier' of 'gelijk alle portieren'. Als je 'gelijk alle portieren' kiest, doet de kofferbak gewoon mee.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2015 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Een V50 is de IKEA uitvoering van de C30.
De S40 is de oude lullen variant.
Ja dat met de deuren is in te stellen ja. Maar vind het zelf niet nodig als ik maar 2 deuren heb... :p

Ik had graag gezien dat de lampen automatisch aan ook een optie was in de radio... Dat uitzetten kost gewoon belachelijk veel bij de dealer..

[ Voor 62% gewijzigd door GAIAjohan op 17-04-2015 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De V50 = S40. Volgens mij is de C30 een andere auto.

De V50 is de laatste Volvo die gemaakt is toen Volvo nog van Ford was, en staat op het Ford C1 platform, evenals de S40. De V50 en S40 zijn technisch identiek.

De C30 is een nieuwe ontwikkeling en heeft, bij mijn weten, met de V50 niets te maken.

Wikipedia: Ford C1-platform

//edit: ik lees m'n eigen link en daar staat de C30 gewoon wel bij :P

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2015 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
De C30 staat op een verkort C1-platform (20cm korter) Maar de C30 is t/m de A-stijl en het dashboard identiek aan de S40 en V50.
Als het om interieur gaat, behalve stoelen kan ik heel veel zaken gewoon uit een S40 of V50 halen.. Motoren zijn identiek.
4 cilinder benzines van Mazda
5 cilinder is Volvo
4 cilinder diesel is Peugeot
5 cilinder diesel is Volvo

[ Voor 22% gewijzigd door GAIAjohan op 17-04-2015 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag het inderdaad ook. Zo leer je weer eens wat.

Heeft iemand hier trouwens ervaring met het uitlezen van ODB2 met zo'n bluetooth dongle?

Ik wil veel onderhoud zelf gaan doen (olie, remmen, etc) en wil zelf de servicemededelingen kunnen resetten. Kan dat met zo'n dongle?

Ik kan wel het DICE systeem vinden, maar daar staat dan continu bij dat het 'alleen lezen' is. Ik wil ook kunnen schrijven. Niet zozeer chiptuning (zou leuke bijkomstigheid zijn) maar vnl. de servicemeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Dat resetten van de service is gewoon een manuele handeling
Ga als volgt te werk om het servicelampje te resetten:
Contactstand I
Druk de resetknop voor de dagteller in en houdt deze ingedrukt
Contactstand II.
Opmerking! Draai de sleutel in stand II binnen 2 seconden.
Houd de resetknop voor de dagteller ingedrukt tot de oorspronkelijke waarde weer is ingesteld
Het informatielampje gaat branden wanneer de rest-knop moet worden losgelaten
Laat de reset-knop voor de dagteller binnen 4 seconden los. Het instrument geeft een akoestisch signaal wanneer het resetten gelukt is
Als de dagteller al opnieuw is ingesteld, moet de reset-knop minimaal 10 seconden en maximaal 14 seconden ingedrukt worden gehouden.
Opmerking! Indien de reset-knop van de dagteller niet binnen 4 seconden wordt losgelaten, is het servicelampje niet gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Oh die automagisch dimmende binnenspiegel, zo fijn. Misschien even wennen in je V50?
Je hebt toch high performance i.p.v. premium speakers? Ik heb zelf in een S60 een upgrade van performance naar high performance speakers gedaan met de originele HU radio en was zeer tevreden over het geluid. (z.g.a.n. setje via marktplaats voor weinig, van iemand die een upgrade naar premium had gekocht).

Met Vida Dice is ook het authenticatie proces per MY soms anders en/of beter beveiligd, en er is nogal wat software in omloop. Dit is volgens mij nog een aardige zoektocht.

Je service indicator resetten kan op deze manier:
Edit: dubbel

[ Voor 21% gewijzigd door GerardVanAfoort op 17-04-2015 01:11 ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik heb die zelfde sleutel bij mijn C30 en ik snap dat ding ook niet echt. Vooral omdat ik voor de C30 een Prius had, waarvan de sleutel een mooi blokje is dat je het dashboard in kunt frotten, net als nu bij de V40 - maar ik had in de Prius keyless entry en keyless drive zodat ik hem gewoon in mijn zak kon houden. Was wel een achteruitgang wat dat betreft naar die lel van een sleutel bij de C30...

Dat van het schakelen herken ik totaal niet bij mijn C30 (D2 6-bak). Ik kan zowat met mijn pink alle versnellingen langs. De 1 moet inderdaad vrij bewust gekozen worden, maar als je het boekje leest zal je zien dat daarin staat dat bij de D2 wordt aangeraden om onder normale omstandigheden (vlakke weg, niet zwaar beladen) de 2e versnelling als wegrijversnelling te gebruiken. Maar alle andere versnellingen zijn in mijn beleving echt zo van "fart in the general direction" en hij vliegt erin. Van 2 naar 3 is gewoon naar voren duwen, 3 naar 4 gewoon naar achteren, 4 naar 5 schuin naar voren van je af, 5 naar 6 met de pink de pook naar achteren halen terwijl je wat druk naar rechts erop houdt. Terugschakelen is niet moeilijker, hij floept (bijna) altijd zonder problemen in de gewenste versnelling. Toevallig vanmorgen wilde ik van 4 naar 5 maar ging hij naar 3 en dat verbaasde mij zeer, was in 116.000km nog nooit eerder gebeurd.

De automatisch dimmende binnenspiegel vind ik juist een uitkomst! Geen last meer van verblindende lampen in de binnenspiegel. En het is echt niet zo dat je 50% van je zicht verliest, hij lijkt in verschillende fases te dimmen, in tegenstelling tot handmatige binnenspiegels waarbij het alles of niets is, lijkt hij meerdere dimstanden te hebben die hij automatisch toepast. Totaal geen last van. Waar ik dan wel weer last van heb is als er in een file zo'n bouwvakkersbusje achter me staat dat met de linker koplamp precies recht in mijn linkerbuitenspiegel, en met de rechter koplamp precies recht in mijn rechterbuitenspiegel schijnt waardoor ik effectief 0,0 zicht naar achteren heb. Maar daar zal je met een V50 minder tot geen last van hebben omdat de achterkant ervan niet zo smal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-09 16:55
Ik had laatst bij een onderhoudsbeurt een S40 mee als leenauto, ik heb mij toen ook erg verbaasd over de sleutel. Hoe kan iemand ooit bedacht hebben dat zo'n plastic uitsteeksel handig is..
Dat hebben ze bij nieuwere modellen toch weer een stuk beter in elkaar zitten met zo'n klein blokje. Ik heb bij m'n V40 ook keyless drive, ideaal d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik denk dat het vooral te maken heeft met denken vanuit het bestaande paradigma in plaats van echt kijken naar wat er mogelijk is. Auto's hebben "altijd" een sleutel gehad die je erin moest steken en dan draaien. Zelfs als geen ouderwetse fysieke sleutel meer nodig is, is de verleiding groot om vast te blijven zitten in het "insteken en draaien" en dan kom je dus bij zo'n gedrocht als die C30/S40/V50/C70 sleutel. Dus ik snap wel hoe zoiets kan ontstaan, maar ik snap niet dat er dan niet ergens in het ontwerpproces iemand is die zich achter de oren krabt en zegt "dit kan toch beter?" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Mx. Alba schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:54:
[...] Dus ik snap wel hoe zoiets kan ontstaan, maar ik snap niet dat er dan niet ergens in het ontwerpproces iemand is die zich achter de oren krabt en zegt "dit kan toch beter?" :D
Dat is dus gebeurd, alleen later dan je zou verwachten ;)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Overigens ben ik als chauffeur net zo goed vastgeroest. Het komt me nog regelmatig voor dat ik richting stuurkolom graai voor het uitstappen :P

Nadeel van die V40 sleutel (en vergelijkbare systemen) vind ik dan weer wel dat je sleutelbos tegen het dashboard hangen te rammelen. Ik heb een klein lampje en een druppel voor de parkeergarage aan mijn autosleutel hangen en ik moet echt opletten dat ik die een beetje naar links hang na het insteken van de sleutel, anders rammelen ze tegen de omlijsting van de middenconsole.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wat betreft de sleutel waar hezik en meerdere het hier over hebben, dat uitstekende deel hebben ze bij de nieuwere auto's weggehaald. In de V70 uit ik meen 2013 van mijn vader zit het niet meer, in zijn vorige V70 wel.

Het metalen deel zit een gedachte achter voor de watersporters, zie Volvo Ocean Race. In de afstandbediening zit natuurlijk electra en dat plus water = kapot. Je kan met deze sleutel dus het deel met elektra in de auto laten en het metalen deel meenemen, waarmee je de auto dus kan openen of je accu is dood en je komt er niet meer is met het metalen deel dus wel mogelijk.

En een plaatje van mijn C30 op de brug, tijd voor de wissel naar de zomerbanden plus een uitlijning, de toe-in voor stond positief, deze op negatief laten zetten nu kan ik nog harder de hoek om :)

Voor zitten ze er al op, achter moet nog.
Afbeeldingslocatie: http://www.fabje.eu/IMAG12981.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door FabiandJ op 17-04-2015 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Orion84 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:59:
Nadeel van die V40 sleutel (en vergelijkbare systemen) vind ik dan weer wel dat je sleutelbos tegen het dashboard hangen te rammelen. Ik heb een klein lampje en een druppel voor de parkeergarage aan mijn autosleutel hangen en ik moet echt opletten dat ik die een beetje naar links hang na het insteken van de sleutel, anders rammelen ze tegen de omlijsting van de middenconsole.
De dealer had er bij mij een mooie sleutelhanger aan gehangen, maar die heb ik eigenlijk dezelfde dag er al af gehaald. Metaal rammelt lekker tegen de middenconsole aan, echt heel irritant. Overigens herken ik het grijpen naar de sleutel wel, maar dat heeft te maken dat ik regelmatig wissel van auto met een auto waar de sleutel wel op de "normale" plek zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Overigens ben ik als chauffeur net zo goed vastgeroest. Het komt me nog regelmatig voor dat ik richting stuurkolom graai voor het uitstappen :P

Probleem opgelost:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hnB4HeJ2lBAdv6RXyVmRyhhi/full.jpg

Over gewoontedier gesproken... Ik zat laatst in de oude Mégane van mijn vriendin en toen draaide ik de sleutel meteen naar de 'startpositie' en liet hem direct weer los om vervolgens even verbaasd te zijn dat de auto niet startte. :D

O ja, kut, eerst voorverwarmen en dan vasthouden in de startpositie tot hij gestart is. 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Mx. Alba op 17-04-2015 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej

Volgens mij kan je bij de V40 de sleutel eruit halen als de motor is gestart, ook als je geen keyless drive hebt. Tenminste, dat heb ik van mede-V40-rijders gehoord die geen keyless drive hebben :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Werkt de sleutel van de c30 eigenlijk ook als de kleine sleutel er niet in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Tankiej schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:43:
[...]

Volgens mij kan je bij de V40 de sleutel eruit halen als de motor is gestart, ook als je geen keyless drive hebt. Tenminste, dat heb ik van mede-V40-rijders gehoord die geen keyless drive hebben :o
Heb het wel eens geprobeerd, maar als de sleutel te ver weg is vroeg hij er wel weer om. Ik heb de sleutel er gewoon altijd in zitten, dan heeft hij meteen een vaste plek (en ik heb er een lederen kleine sleutelhanger aan). Verder heb ik niets aan aan m'n autosleutel hangen, geen huissluitels, kaartjes, muntjes of wat ook. Alleen maar irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Tankiej schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:43:
[...]

Er staat met koeienletters in de handleiding dat je nooit de sleutel mag verwijderen tijdens het rijden, dus ik laat hem er maar braaf inzitten. En zo lang ik er aan denk om hem goed te hangen na het insteken rammelt het ook niet.

Alternatief is om het metalen deel er los uit te trekken en alleen het zwarte plastic deel in het dashboard te steken, maar dat is ook weer gedoe en risico dat dat mechanisme het een keer begeeft.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op woensdag 15 april 2015 @ 16:47:
[...]

Klopt, ze noemen het een e-CVT maar het heeft eigenlijk niets met een CVT te maken behalve dat het er qua gedrag een beetje op lijkt. Net als met e-sigaret vs sigaret eigenlijk. :D

Ik vond het systeem eigenlijk altijd geniaal gevonden. Bijna alle automaten en alle andere hybrides denken nog vanuit wat we gewend zijn, met motoren, versnellingsbakken, koppelingen... Bij het ontwerpen van de Toyota HSD ziet het ernaar uit dat ze gewoon alle oude kennis over transmissies in de prullenbak hebben gegooid en vanaf nul begonnen.

Het Toyota HSD systeem heeft drie motoren, die direct met elkaar verbonden zijn met een "zon-planeten-ring" tandwielsysteem. De "grote" elektromotor zit aan de ring, de benzinemotor zit aan de zon en de "kleine" elektromotor aan de planeten. De aandrijfas zit samen met de grote elektromotor direct aan de ring vast.

Als de auto volledig elektrisch rijdt, wordt hij aangedreven door de grote elektromotor. De kleine zorgt ervoor dat hij (met minimale inspanning) snel genoeg draait zodat de benzinemotor stil staat.

Als de benzinemotor draait, gaat 2/3 van de koppel naar de ring (dus naar grote elektromotor en wielen) en 1/3 van de koppel naar de kleine elektromotor. Die kleine elektromotor kan die koppel omzetten in elektriciteit, die dan weer naar de grote elektromotor wordt gestuurd, zodat de auto "100% op benzine" rijdt. Die 1/3 koppel naar de kleine elektromotor kan ook gebruikt worden om de accu op te laden.

En continu variabel zijn alle opties daartussen ook mogelijk. Een startmotor zit er ook niet in, want de combinatie van de grote en kleine elektromotor kan de benzinemotor aanslingeren. Door de grote elektromotor als generator te gebruiken en daarmee de accu op te laten kan de auto regeneratief remmen. Als je gas los laat, wordt op die wijze ook "remmen op de motor" gesimuleerd, zonder dat de benzinemotor loos draait want die staat dan netjes stil. En in de bergversnelling wordt de kleine elektromotor "gelockt" zodat, wanneer je het gas loslaat, de benzinemotor loos gaat draaien om kinetische energie kwijt te raken. Kleppentiming wordt ook aangepast om de energievernietiging zo efficiënt mogelijk te maken. Uiteraard wordt in bergversnelling ook remenergie teruggewonnen zo lang de accu nog niet propvol is, maar als dat ontoereikend is wordt de benzinemotor ingezet om mee te remmen.

Eigenlijk een heel elegant en technisch simpel systeem. Qua onderdelen ook veel simpeler dan een "traditionele" aandrijving, want je hebt geen versnellingsbak, geen koppeling en geen startmotor nodig.
Zeer fraaie posting en hulde voor het modereren. Een goede scheidsrechter voelt de wedstrijd aan, een goede moderator voelt het topic aan en schiet niet te snel met scherp bij interessante zijsprongetjes die niet volledig ontopic zijn, naar mijn mening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:13
Orion84 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:29:
[...]

Er staat met koeienletters in de handleiding dat je nooit de sleutel mag verwijderen tijdens het rijden, dus ik laat hem er maar braaf inzitten. En zo lang ik er aan denk om hem goed te hangen na het insteken rammelt het ook niet.

Alternatief is om het metalen deel er los uit te trekken en alleen het zwarte plastic deel in het dashboard te steken, maar dat is ook weer gedoe en risico dat dat mechanisme het een keer begeeft.
Ik rij al anderhalf jaar lang, elke rit, zonder de sleutel in de houder. Alleen als ik hem start. Ik heb ook geen keyless drive/entry. Nog nooit problemen mee gehad. Alleen ff die melding weg resetten dat de sleutel is uitgenomen :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Bloemstukje schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 12:12:
[...]

Ik rij al anderhalf jaar lang, elke rit, zonder de sleutel in de houder. Alleen als ik hem start. Ik heb ook geen keyless drive/entry. Nog nooit problemen mee gehad. Alleen ff die melding weg resetten dat de sleutel is uitgenomen :)
Dus je doet hem in de houder, start de auto en haalt hem daarna weer weg. Waarom laat je hem niet zitten? :) Vanwege een sleutelhanger of andere sleutels? Er uit halen kun je aan het eind ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Bloemstukje schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 12:12:
[...]

Hier hetzelfde. Inderdaad omdat de overige sleutels anders rammelen.

Ik krijg overigens alleen de melding dat de sleutel uit de auto is genomen als ik met het contact aan/draaiende motor de deur heb geopend, en deze weer sluit.

Als ik de auto start, sleutel weer uit het dashboard trek (niet te snel), en de deur dicht hou krijg ik de melding nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:48

EMP

Krulloos!

Maar een klein schopje voor mijn vraag.... iemand enig idee wat ik kan doen om het raam van mijn V70 wat soepeler te laten gaan? De blauwe blokjes staan al in het siliconenvet, maar ik heb niet het idee dat het daar aan ligt...

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Je moet de rest van het scharnier goed invetten, er is speciaal vet te koop dat je vloeibaar erop spuit en vet opdroogt. Ben de naam alleen kwijt, maar dat spul helpt ook supergoed tegen piepende deurscharnieren etc. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

White grease :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

that's what he said hurhur

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
J0YR1D3R schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 12:16:
[...]

Dus je doet hem in de houder, start de auto en haalt hem daarna weer weg. Waarom laat je hem niet zitten? :) Vanwege een sleutelhanger of andere sleutels? Er uit halen kun je aan het eind ook doen.
Ja sleutelhangers inderdaad :). Vindt het jammer als het dashboard beschadigd door de sleutels. Heb onder andere een Lacie Cookey eraan zitten, en die heeft nogal een scherpe rand eraan, wat, denk ik, kan gaan krassen.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:05

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik haal ook de sleutels uit het "contact" nadat ie gestart is. De passagiersstoel of de bekerhouder is dan de sleutelhouder voor mij :P.
Ik heb zelf ook een druppel voor de parkeerplaats. Deze bewaar ik in het linkervakje onder het stuur, hoef ik ook niet steeds met de sleutels in de wirwar te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mijn druppel is alleen voor de voetgangersingang, voor de slagboom heb ik een aparte transponder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bloemstukje schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 15:25:
[...]

Ja sleutelhangers inderdaad :). Vindt het jammer als het dashboard beschadigd door de sleutels. Heb onder andere een Lacie Cookey eraan zitten, en die heeft nogal een scherpe rand eraan, wat, denk ik, kan gaan krassen.
Nogmaals... De oplossing:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hnB4HeJ2lBAdv6RXyVmRyhhi/full.jpg

:D

"Losse" sleutels in je broekzak beschadigen je broek ook en zitten niet lekker...

[ Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 17-04-2015 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb mijn S80 sleutel gewoon los van mijn sleutelbos, met een mooi Volvo logo als sleutelhanger er aan. Moderne autosleutels zijn veel te lomp voor je sleutelbos

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Mx. Alba schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 15:33:
[...]

Nogmaals... De oplossing:

[afbeelding]

:D

"Losse" sleutels in je broekzak beschadigen je broek ook en zitten niet lekker...
Niet voor mij, elke keer die sleutels uit je tasje frummelen. Is mij de moeite niet waard, vooral niet als de auto gewoon soort van "keyless drive" ondersteunt :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Daarom hangt de autosleutel er ook altijd aan; die past net in dat tasje maar ik laat hem er gewoon lekker buiten hangen. En de huissleutels heb ik normaal gesproken maximaal 2x per dag nodig: 's morgens om eruit te gaan en 's avonds om de boel af te sluiten.

[ Voor 18% gewijzigd door Mx. Alba op 17-04-2015 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik vraag me wel af waarom dat dan zo stellig in de handleiding staat en wat dus de risico's zijn van het verwijderen van de sleutel. Kan je de motor nog starten, indien die onverhoopt afslaat? Of moet je dan eerst de sleutel ergens op zien te graven en weer op zijn plek steken?

Ik heb zelf ook zo min mogelijk aan mijn autosleutels hangen, maar een lampje en die druppel is toch wel erg handig om er bij te hebben. Mijn huissleutels etc. heb ik aan een aparte bos.

[ Voor 25% gewijzigd door Orion84 op 17-04-2015 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Orion84 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 16:02:
Ik vraag me wel af waarom dat dan zo stellig in de handleiding staat en wat dus de risico's zijn van het verwijderen van de sleutel. Kan je de motor nog starten, indien die onverhoopt afslaat? Of moet je dan eerst de sleutel ergens op zien te graven en weer op zijn plek steken?
Dat is waarschijnlijk de reden. Als hij afslaat wil hij waarschijnlijk alleen nog maar starten met de sleutel erin.

In een Prius wordt dat sleutelblokje "vastgepakt" als je de auto start. Zelfs in een keyless drive versie als je toch de sleutel in het contact steekt. Pas als je de auto uitzet wordt de sleutel weer losgelaten en kan je hem eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabyte
  • Nu online
Orion84 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 16:02:

Ik heb zelf ook zo min mogelijk aan mijn autosleutels hangen, maar een lampje en die druppel is toch wel erg handig om er bij te hebben. Mijn huissleutels etc. heb ik aan een aparte bos.
Als de motor onverwacht afslaat (heb ik een keer gehad ivm koppeling te snel omhoog) kun je hem ook weer starten zonder de sleutel er terug in te stoppen. Zet je hem handmatig uit, en ook al stap je niet uit oid, moet de sleutel er wel weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 23:23
MartijnGizmo schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 11:40:
Ook sterk afhankelijk van het gebruik... veel stad/snelweg, rijstijl, etc. :)

[...]

Thx! Het is een T5, met behalve de software ook nog inlaat/uitlaat/downpipe/CBV/TCV/intercooler/etc. Loopt nu inderdaad heerlijk, 100-200 timede ik op zo'n 14,5 seconde. Auto rijdt trouwens nog altijd heerlijk soepel, koppel komt er mooi geleidelijk in en pas als je echt volgas geeft maakt ie hele grote stappen.

Grip valt me (op droog wegdek) nog mee, Bilstein onderstel en hardere onderste motorsteun (van een elektrische Ford Focus) helpen wel mee. Nog wel op winterbanden trouwens, nieuwe zomerset komt eronder als de koppeling gefixt is. Daarover gesproken: bak zat er gistermiddag alweer op, maar de nieuwe hoofdcilinder is maandag pas binnen. :/
naamgenoot!

welk type/bouwjaar electrische Focus hebben we het dan over? Ik moet binnenkort toch de motorsteunen laten vervangen, dan laat ie die liever meteen aanpassen naar de steun die jij ook aangeeft. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:37
Zo net mijn eerste avondrit met mijn V40. Had me er helemaal op verheugd, want dit is mijn eerste auto met xenon verlichting en actieve bochtverlichting.

Maar ik was een beetje teleurgesteld -O- , het leek wel alsof de bundel niet omhoog wilde komen. Al het licht scheen recht voor de auto op de grond. Heb verdorie geen bord kunnen lezen.
Mijn eerste hoop was een bugje in de computer, dus auto uit -> aan, mocht helaas niet baten. Heb nog een avond ritje in de buis zitten en dan maar een bezoekje aan de Volvo dealer.

Verder is het een geweldige machine. Zo'n T4 loopt echt super soepel en heb nooit power tekort gehad. Als ik de boordcomputer mag -kuch- geloven -kuch- heb ik toch op mijn eerste tankje 1:16 gereden. Maandag tanken en dan weten we het echt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft die binnenspiegel, het is geen kwestie van wennen. Het ding dimt niet in fases, maar traploos, dat wil zeggen, hoe meer licht er op de LDR valt, hoe meer hij dimt. Is een vrij eenvoudig systeem. 15 jaar geleden reed ik ook een auto die dat had (S500/S600) en ook destijds vond ik het al uiterst storend.

Moet ik bijzeggen dat ik slechte oren heb, maar erg goede ogen, en ik ook veel in de achteruitspiegel kijkt. 's nachts dimt het ding meer dan 50%, kijk maar eens van je buitenspiegels naar je binnenspiegel. Ik heb sowieso vrij weinig last van fel licht, en heb een soort van omgekeerde nachtblindheid, als ik de enige op de weg was hoefden er geen lantaarns geplaatst te worden en had ik ook geen licht op de auto nodig :P

Persoonlijk dingetje dus. De een zal het fijn vinden, de ander niet. Ik vind het dus niets.

Die sleutel; ik kan dat ding er helemaal niet uithalen als hij in I of II staat? Dan zit de sleutel gewoon vast.

Verder is het ook geen enorm groot probleem ofzo, het is alleen onwijs knullig design wat nergens goed voor is. Iets wat je van Volvo niet verwacht, omdat Volvo over het algemeen over veel dingen best goed nadenkt, meer dan sommige andere fabrikanten soms plachten te doen.

Keyless; ik kocht de auto gebruikt dus dan zitten de opties erop die erop zitten, en meer niet. We hadden al 'geluk', doordat het een Belgische importauto was, zaten er al veel meer extra's op dan gemiddeld op een NL'se inruiler.

Wat mij voor keyless een beetje huiverig maakt; er is een Top Gear aflevering waarin ze met drie 'musle cars' door de USA rijden, en op een bepaald moment stoppen ze bij een wegrestaurant. Omdat ze daar redelijk dicht bij de auto's zaten, kreeg Clarkson het voor elkaar om de auto van Hammond weg te rijden en midden op de straat te zetten. Dit dus zonder dat hij een sleutel had, maar omdat Hammond nog dichtbij genoeg de auto was.

Overigens is er ook een PRACHTIG filmpje op youtube over keyless drive. Een vrouw die vertelt dat ze het geweldig op haar Volvo vond, want ze liet vaak haar handtas in de auto, en dan liep ze nog met die sleutels te sjouwen. Nu kon ze de auto dichtdoen, hij gaat dan na verloop van tijd vanzelf op slot, en omdat ze de sleutel er in liet liggen, ging hij ook makkelijk weer open |:(
Lt-Crash schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 22:27:
Maar ik was een beetje teleurgesteld -O- , het leek wel alsof de bundel niet omhoog wilde komen. Al het licht scheen recht voor de auto op de grond. Heb verdorie geen bord kunnen lezen.
Ik weet niet hoe de Volvo implementatie is, maar volgens mij verwacht je iets verkeerds van die verlichting. Die is helemaal niet bedoeld om borden te lezen. Normaal heeft de auto altijd al een verhoogd strooiveld aan de rechterbuitenzijde, om borden te lezen. Dat heeft elke auto, overigens.

Wat die actieve verlichting doet, is de op de weg gerichte verlichting, de bocht inrichten. Daar worden borden niet beter leesbaar van. Dat, of Volvo heeft er een andere implementatie van dan andere automerken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2015 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:44
@hezik op dit moment rijdt mijn pa nog in een Renault Espace met keyless drive: meer dan 2m afstand van de auto = op slot. Dus geen nood als je even gaat betalen na het tanken. Verschilt per auto natuurlijk, maar denk niet dat Volvo hiervan ver afwijkt.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 22:50:
Ik weet niet hoe de Volvo implementatie is, maar volgens mij verwacht je iets verkeerds van die verlichting. Die is helemaal niet bedoeld om borden te lezen. Normaal heeft de auto altijd al een verhoogd strooiveld aan de rechterbuitenzijde, om borden te lezen. Dat heeft elke auto, overigens.

Wat die actieve verlichting doet, is de op de weg gerichte verlichting, de bocht inrichten. Daar worden borden niet beter leesbaar van. Dat, of Volvo heeft er een andere implementatie van dan andere automerken.
Als er op de snelweg geen licht is, wat steeds vaker gebeurd, verwacht ik wel een bord te kunnen lezen dat op een paal staat naast de snelweg. Dit heb ik ook altijd kunnen doen met mijn vorige auto's. Nu viel er een strookje licht op de onderzijde van het bord als ik over een hobbeltje een ging, wat er bijna op lijkt alsof de bundel te laag staat. Ik heb wel eens gehoord dat (bij andere merken) de automatische hoogte afstelling een paar patatjes tekort komt voor een HappyMeal >:)

Ach laten controleren kan nooit kwaad en als dit inderdaad Volvo standaard is, moet ik toch mijn standaard eens gaan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dat is niet volvo standaard, die borden moet je kunnen lezen, maar dat heeft niets met actieve xenonverlichting te maken.

Er zal dus idd iets mis zijn met de hoogteafstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Xenon (in elk geval bij Volvo) heeft wel minder dat het lichtbeeld naar rechts omhoogloopt. Je hoeft bijvoorbeeld ook niets af te plakken / in te stellen als je naar de UK gaat (of een ander linksrijdend land).

Maar ik kan niet zeggen dat ik geen bord meer kan lezen sinds ik in mijn V40 met Xenon rij.

Zou kunnen dat er wat mis is inderdaad, kan zeker geen kwaad om even te laten checken.

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 17-04-2015 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb heel dat Xenon sowieso nooit begrepen, en wat mij betreft mag het verboden worden. Het is zuiver onnodig verblindend voor andere weggebruikers, en levert nul voordeel op voor de bestuurder van de auto.

Meer licht is alleen nodig voor hogere snelheden, als je 200 km/h rijdt, wil je verlichting die verder vooruit schijnt. Dat mag je in NL niet en doet ook nagenoeg niemand, want dan mag je je rijbewijs inleveren.

Als je ogen al zo slecht zijn dat Xenon de normale verkeerssituatie werkbaarder maakt voor je, moet je rijbewijs gewoon de shredder in. Ook valt het mij op dat 90% van de auto's waarbij de verlichting verkeerd (te hoog) staat afgesteld, auto's zijn met xenon. Zeker mensen die het aftermarket monteren, zetten het steevast te hoog.

Nu zijn NL-ers sowieso onwetend op dat vlak. Elke auto waar ik instap, zonder automatische hoogteregeling, zet ik direct het licht 1 of 2 tikjes naar beneden. Als jij een auto hebt zonder automatische hoogteregeling, en je hebt iemand achterin zitten, draai dan je licht omlaag, want je verblind je medeweggebruikers. Niemand die er aan denkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2015 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Ik heb in mijn C30 een aftermarket xenon set zitten en die staat op de hoogste stand op die instelling is die fluitend door de APK keuring bij de dealers gekomen en heb nog nooit een tegenligger gehad die knipperde. Het kan echt wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 23:26:
Ik heb heel dat Xenon sowieso nooit begrepen, en wat mij betreft mag het verboden worden. Het is zuiver onnodig verblindend voor andere weggebruikers, en levert nul voordeel op voor de bestuurder van de auto.

Meer licht is alleen nodig voor hogere snelheden, als je 200 km/h rijdt, wil je verlichting die verder vooruit schijnt. Dat mag je in NL niet en doet ook nagenoeg niemand, want dan mag je je rijbewijs inleveren.

Als je ogen al zo slecht zijn dat Xenon de normale verkeerssituatie werkbaarder maakt voor je, moet je rijbewijs gewoon de shredder in. Ook valt het mij op dat 90% van de auto's waarbij de verlichting verkeerd (te hoog) staat afgesteld, auto's zijn met xenon. Zeker mensen die het aftermarket monteren, zetten het steevast te hoog.

Nu zijn NL-ers sowieso onwetend op dat vlak. Elke auto waar ik instap, zonder automatische hoogteregeling, zet ik direct het licht 1 of 2 tikjes naar beneden. Als jij een auto hebt zonder automatische hoogteregeling, en je hebt iemand achterin zitten, draai dan je licht omlaag, want je verblind je medeweggebruikers. Niemand die er aan denkt.
Sowieso mag je verwachten dat als de auto door de APK komt, dat de hoogste stand goed is afgesteld. Dat als er iemand achterin zit de lampen omlaag moeten staat gewoon in je boekje, overigens hadden auto's vroeger niet eens hoogte regeling. Meer licht is niet alleen prettig op hogere snelheden, maar gewoon altijd.
Het verschil tussen de C30 en de 206 is zo groot dat ik nooit meer teug wil naar de 206, terwijl de c30 niemand verbindt
Daarnaast is xenon niet onnodig verblindend. Dat is alleen als het verkeerd is afgesteld of wanneer er geen projectors zijn gebruikt. Dan is het vaak niet eens verkeerd ingesteld, maar gewoon de hele lamp die ongeschikt is.
Overigens, als xenon onzin voor jou is, en nieuwe dingen slecht, waarom rij jij dan niet met kaarsjes in de lampen? Dat was de mode van 1900 en 'werkt toch perfect'

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 18-04-2015 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carbid zou het beste zijn. Kaarsjes is nog van voor 1900.

Garages stellen lichten standaard iets te hoog af. Ook in de APK. Het wordt ingesteld op de maximale bovengrens. Daarom ook dat je je verlichting gewoon standaard 1 of 2 tikjes naar beneden moet bijstellen, ongeacht of je nu wel of niet passagiers/bagage of een aanhanger hebt.

Dat dingen in het boekje staan is leuk, helaas heeft kennelijk niemand het gelezen, als ik kijk naar hoeveel auto's met verkeerd afgestelde lichten ik tegenkom. Het is zelfs in het nieuws geweest als een van de grotere bronnen van ergenis. Punt is; de mogelijkheid tot het instellen van de hoogte is wettelijk verplicht al heel lang, dus nagenoeg elke auto op de weg heeft het, maar ga 's nachts eens een uur rijden in de randstad. Dat gaat je niet lukken zonder minimaal 5 man tegen te komen die hun licht verkeerd hebben staan.

Xenon staat niet per definitie verkeerd afgesteld, echter door de hogere lichtopbrengst, heb je er sneller en meer last van. Daarom valt het meer op.

Die 206, was je daarin een gevaar op de weg wegens slecht licht? Moeten alle 206-en maar van de weg af, want levensgevaarlijk?

Waar gaat het om.. dat iemand voldoende verlichting heeft om veilig te kunnen rijden, of dat je het gebied voor je bijkans nuked met fotonen en er een daglichtsituatie van maakt?

Waar haal je de conclusie vandaan dat ik nieuwe dingen slecht zou vinden? Ik vind Xenon overbodig en slecht. Vooral omdat het gewoon teveel licht is, zoveel licht is helemaal niet nodig, en het verblind mensen alleen maar onnodig. Helemaal als het bv. regent en het wegdek spiegelt. En dan al helemaal als je van die klojo's hebt die het nodig vinden om met ver- of breedstralers aan te rijden, naast hun Xenon en 50 LED's.

Ik kan het nieuwsbericht waar ik op doelde, niet zo snel vinden, hier eentje uit 2011:
http://www.amt.nl/werkpla...-autoverlichting-10120217
Onderzoek heeft uitgewezen dat 28,5 procent van de auto’s in 2006 met onjuist afgestelde koplampen rondreed.
[..]
Onjuiste verlichting staat volgens het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) op een vierde plaats in de top tien van ergernissen van weggebruikers.
En in 2006 kwamen al die auto's ook door de APK.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2015 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:05

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik ga niet eens inhoudelijk reageren, maar zelf heb ik een aftermarket set gehad in mijn FIAT. Special koplampen van een ander model met projectors over gezet. Nu heb ik ook Xenon. Het lichtbeeld vind ik rustgevender, egaler en helderder. Nog nooit iemand verblind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kun jij helemaal niet beoordelen. Tenzij je jezelf vaak tegenkomt in je auto. Wat mij zou verbazen. En vooral ook niet inhoudelijk reageren, natuurlijk :)

Het zijn 'de anderen' die het fout doen altijd, nooit jij ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2015 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ja, ik vond het licht van de 206 levensgevaarlijk slecht. Ik reed er niet lekker 100+ mee in de regen in de nacht.
En hoeveel van die 28,5% had na de APK een lampje verwisseld? Of iets anders aangekloot?
Heel veel mensen kunnen een lampje er niet recht in zetten.

[ Voor 40% gewijzigd door GAIAjohan op 18-04-2015 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 22:50:
[...]

Die sleutel; ik kan dat ding er helemaal niet uithalen als hij in I of II staat? Dan zit de sleutel gewoon vast.

Verder is het ook geen enorm groot probleem ofzo, het is alleen onwijs knullig design wat nergens goed voor is. Iets wat je van Volvo niet verwacht, omdat Volvo over het algemeen over veel dingen best goed nadenkt, meer dan sommige andere fabrikanten soms plachten te doen.

Keyless; ik kocht de auto gebruikt dus dan zitten de opties erop die erop zitten, en meer niet. We hadden al 'geluk', doordat het een Belgische importauto was, zaten er al veel meer extra's op dan gemiddeld op een NL'se inruiler.

Wat mij voor keyless een beetje huiverig maakt; er is een Top Gear aflevering waarin ze met drie 'musle cars' door de USA rijden, en op een bepaald moment stoppen ze bij een wegrestaurant. Omdat ze daar redelijk dicht bij de auto's zaten, kreeg Clarkson het voor elkaar om de auto van Hammond weg te rijden en midden op de straat te zetten. Dit dus zonder dat hij een sleutel had, maar omdat Hammond nog dichtbij genoeg de auto was.

Overigens is er ook een PRACHTIG filmpje op youtube over keyless drive. Een vrouw die vertelt dat ze het geweldig op haar Volvo vond, want ze liet vaak haar handtas in de auto, en dan liep ze nog met die sleutels te sjouwen. Nu kon ze de auto dichtdoen, hij gaat dan na verloop van tijd vanzelf op slot, en omdat ze de sleutel er in liet liggen, ging hij ook makkelijk weer open |:(

[...]
Dat van de sleutel eruit halen als hij is gestart is van de nieuwe modellen, waarvan de sleutel alleen nog een blokje is :)
M'n V40 wil niet starten als de sleutel niet daadwerkelijk in de auto is, dus dat systeem is wel prima.

Weet je toevallig ook welke Top Gear aflevering dat is? Volgens mij heb ik namelijk elke aflevering gezien, maar dat wat je beschrijft komt me niet bekend voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
Orion84 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 23:18:
Xenon (in elk geval bij Volvo) heeft wel minder dat het lichtbeeld naar rechts omhoogloopt. Je hoeft bijvoorbeeld ook niets af te plakken / in te stellen als je naar de UK gaat (of een ander linksrijdend land).

Maar ik kan niet zeggen dat ik geen bord meer kan lezen sinds ik in mijn V40 met Xenon rij.

Zou kunnen dat er wat mis is inderdaad, kan zeker geen kwaad om even te laten checken.
In het boekje van de V40 staan anders wel mallen voor het afplakken en onder instellingen kan je gewoon aangeven of je in een linksrijdend land bent, zodat je bundel de andere kant op wijst.

Moet zelf zeggen eigenlijk bijna nooit last te hebben van tegenliggers met Xenon, behalve als je van de aftermarket dingen ziet die zijn ingebouwd in van de vierkanten lichtbakken, gruwelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Lt-Crash schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 10:29:
[...]

In het boekje van de V40 staan anders wel mallen voor het afplakken en onder instellingen kan je gewoon aangeven of je in een linksrijdend land bent, zodat je bundel de andere kant op wijst.

Moet zelf zeggen eigenlijk bijna nooit last te hebben van tegenliggers met Xenon, behalve als je van de aftermarket dingen ziet die zijn ingebouwd in van de vierkanten lichtbakken, gruwelijk..
Dit staat er in mijn handleiding (p94):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EAZopXqGI62Sl1t8BItHQOK8/full.jpg

De generaliserende klacht over xenon snap ik ook niet zo. Af fabriek projectie-xenon is (in elk geval bij Volvo) inclusief automatische hoogteregeling en ik heb het idee dat mijn licht eerder laag dan hoog is afgesteld.
De enige af fabriek xenon waar ik me we eens aan stoor is van Audi, die behoorlijk hoge afstraling naar rechts hebben. Normaal zit daar de berm, dus niet zo'n probleem, tot ze op een weg met meerdere rijstroken schuin links achter je rijden.

Maar xenon verblindend, nee, dat zou ik niet zo algemeen willen stellen. Ja, bij prutsers met een slecht afgestelde aftermarket set, maar dat is generiek voor elk soort lamp, dat ie fatsoenlijk afgesteld moet zijn en dat vergeten mensen inderdaad nog al eens. Voordeel van moderne projectie-xenon is juist dat die hoogteregeling gewoon standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 11:58

vhal

ಠ_ಠ

Tegenwoordig zijn de LED lampen hinderlijker met de Seat Leon op nummer 1

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

vast een hele stomme vraag... maar in mijn V50 heb ik tussen de voorstoelen aan het plafond een afdekkap zitten. daarachter zit een kabel (zie foto). Waar is die voor?

verlichting kan ik me niet voorstellen (boven de achterbank zit al een lampje, en voorin natuurlijk), maar wat dan wel?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RZvjmTBl.jpg

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tankiej schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 10:25:
Weet je toevallig ook welke Top Gear aflevering dat is? Volgens mij heb ik namelijk elke aflevering gezien, maar dat wat je beschrijft komt me niet bekend voor.
YouTube: USA Muscle Car Road Trip Part 2 - Mountain pass - Top Gear - BBC

Het stukje waar ik aan refereerde, ongeveer vanaf 3 minuten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mystic schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 11:26:
vast een hele stomme vraag... maar in mijn V50 heb ik tussen de voorstoelen aan het plafond een afdekkap zitten. daarachter zit een kabel (zie foto). Waar is die voor?

verlichting kan ik me niet voorstellen (boven de achterbank zit al een lampje, en voorin natuurlijk), maar wat dan wel?

[afbeelding]
Wellicht een reeds gelegde kabelboom voor als je een open dak zou willen? Die plek is volgens mij wel de plek waar dan de bediening komt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

De bediening komt dan bij de kaartleeslampjes bij de binnenspiegel. Dit zit boven de middenarmsteun, halverwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Motoraansturing (van open dak)? Ik weet het ook niet hoor, maar gezien de locatie, is dat het enige wat ik mij zou kunnen bedenken waarvoor die kabels nodig zijn.

Ik heb nu een Bluetooth ODB2 dongle besteld. Kost 2 tientjes. Eens kijken wat je daar allemaal mee kunt uitlezen. Als ik 'm heb zal ik er hier over posten.

Ik zoek nog 2 dingen voor m'n 2011 V50:

- rearview cam park assist
- DVD schermen hoofdsteun of plafond achter voor kinderen

Ik heb zelf voor de cam deze gevonden:
http://www.aliexpress.com...-XC90-03/32324210677.html

Die zou werken, maar ik zoek eigenlijk een NL winkel die ze heeft.

Voor de hoofdsteunen koop je bij de mediamarkt of soortgelijke winkels voor een euro of 80 een setje van 2 schermpjes met speler, echter dan krijg je zo'n klittenbandconstructie. Als iemand daar een mooiere oplossing voor weet die niet gelijk 1000 euro kost, hou ik mij aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Moet je even kijken bij Brodit. prijzige steunen maar hun geld altijd meer dan waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:37
Kun je dat makkelijk aan een RTI unit achterin koppelen? Onze S40 en V70 hebben beide RTI.... mmm jammergenoeg staat V70 er niet bij.
Heb wel eens gezien dat je met zo'n iMIV dat makkelijk kunt koppelen. Alleen zijn die dingen zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:28
mystic schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 11:26:

[afbeelding]
In onze V70 zit hier de bewegingssensor van het alarm. Op zich prima, ware het niet dat een tijdje de afdekplaat met sensor los kwam van de hemelbekleding. Beweging van de sensor zelf wordt ook gezien als beweging in de auto, dus het alarm ging hiervan af. Gelukkig heeft een nieuwe afdekplaat met wat tape het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Red devil schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 14:56:
[...]

Kun je dat makkelijk aan een RTI unit achterin koppelen? Onze S40 en V70 hebben beide RTI.... mmm jammergenoeg staat V70 er niet bij.
Heb wel eens gezien dat je met zo'n iMIV dat makkelijk kunt koppelen. Alleen zijn die dingen zo duur.
Dat is inderdaad ook wat ik probeer uit te vinden. Ik kan wel die set van Volvotech vinden, maar ~250 euro vind ik veel te veel voor een cameraatje wat inkoop 2 tientjes kost. Die iMIV unit hoeft van mij niet zo, ik hoef geen DVD input etc, louter alleen dat cameraatje.

Volvotech koopt dat spul natuurlijk ook gewoon bij een chinees in, het is dus zaak de chinese leverancier te vinden dan. Ter vergelijk; het cameraatje wat Volvotech verkoopt, koop je voor 1/3 van de prijs bij een chinees.

1/3 * 250 = EUR 83. Dat zou een meer schappelijke prijs zijn, maar ja, zie het maar eens te vinden.

Het cameraatje heb ik dus wel al gevonden. Nu nog iets waarmee je het op dat RTI systeem krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel geinig die ODB2 uitlezing.. je kunt dus idd ook eventuele motorfoutcodes uitlezen en resetten indien van toepassing.

YouTube: Auto ODB2
mystic schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 14:04:
Moet je even kijken bij Brodit. prijzige steunen maar hun geld altijd meer dan waard :)
Klopt, die had ik ook al gezien, maar 44 euro voor 2 stukjes plastic.. ik heb een 3D printer, ik print dan zelf wel iets uit.

Ik was op zoek naar een oplossing die je echt in de hoofdsteun kunt bouwen.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2015 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
J0YR1D3R schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:29:
[...]

Ik zal zaterdag wel even m'n GPS logger meenemen, dan weet ik meteen hoe de afwijking bij die snelheid is. Volgens mij kun je het redelijk verdubbelen tov 100, bij de Golf was dat iig wel zo.
Komt ie (afwijking is inderdaad een kwestie van verdubbelen, die is ongeveer 2-3 bij 100 km/h):

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14009460/v40top.jpg

194 GPS km/h dus qua top. Zuinig is ie dan niet meer, maar welke auto is dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Tesla :P

Die ODB2 Logger die ik besteld had, kan zowel de GPS snelheid uitlezen (van het navigatiesysteem) als de snelheid zoals weergegeven op de snelheidsmeter. Daarmee kun je dus heel mooi kijken hoe erg e.e.a afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:18

NoFearCreations

3DPrint the world!

Model S loopt toch maar iets van 135 ofzo?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 23:26:

Ik nodig je uit om eens een rondje te maken in een Peugeot 406 Coupé of in mijn huidige Volvo V50. dan kun je zien dat de stock verlichting(welke ik nu voer in de V50) veel te wensen overlaat en dat er zelfs onnodig gevaarlijke situaties door ontstaan.
Zeker mensen die het aftermarket monteren, zetten het steevast te hoog.
Je weet dat aannames doen nogal gevaarlijk is zolang je ze niet gepeilt hebt op waarheid? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
NoFearCreations schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 20:04:
Model S loopt toch maar iets van 135 ofzo?
De lichtste (qua accu) loopt 190 km/h volgens Autoweek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MartijnAbel schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 20:26:
Ik nodig je uit om eens een rondje te maken in een Peugeot 406 Coupé of in mijn huidige Volvo V50. dan kun je zien dat de stock verlichting(welke ik nu voer in de V50) veel te wensen overlaat en dat er zelfs onnodig gevaarlijke situaties door ontstaan.
Met alles respect, maar dit is regelrechte bullshit. Ik heb zelf een V50 met stock verlichting, en dat is meer dan prima. Beweren dat daardoor gevaarlijke situaties ontstaan, is echt bullshit van de hoogste plank.

Ik denk dan eerder dat er iets mankeert aan je ogen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Nu online
Iemand hier die toevallig nog een setje B21A of B21ET zuigers heeft liggen? 1.0 overmaat ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 20:44:
[...]

Met alles respect, maar dit is regelrechte bullshit. Ik heb zelf een V50 met stock verlichting, en dat is meer dan prima. Beweren dat daardoor gevaarlijke situaties ontstaan, is echt bullshit van de hoogste plank.

Ik denk dan eerder dat er iets mankeert aan je ogen..
je bent bekend met mijn vorige auto en deze auto die ik nu bezit? oke, excuus, dat had ik niet in de gaten _/-\o_ 7(8)7 botte boer dat je er bent...

ik nodig je bij deze uit om een rondje te doen in mijn V50 en dan je mening(excuus, volgens jou feit) eens bij te stellen.

[ Voor 13% gewijzigd door MartijnAbel op 18-04-2015 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is er dus iets mis met je auto?

Je zegt dat een stock V50 niet voldoende verlichting heeft en dat gevaarlijk is. Dat zeg je in een discussie over of stock verlichting voldoende is. Ik neem aan dat je dan niet zo kinderachtig bent geweest om een auto waarvan de verlichting niet goed functioneert, als voorbeeld te nemen?

Dus wat is het.. of je hebt een stock Volvo met werkende niet xenon verlichting en je vind dat te weinig, of je verlichting op je stock V50 werkt niet goed en daarom is het te weinig?

In beide gevallen slaat je opmerking dus nergens op. In het eerste geval heb ik dus dezelfde auto met dezelfde verlichting, en dat is meer dan voldoende. In het tweede geval, slaat je hele opmerking nergens op, dat niet werkende verlichting niet voldoende licht geeft, is logisch.

Waarom zou ik in jouw V50 moeten gaan rijden? Ik heb er zelf eentje, met het normale licht, en dat is meer dan voldoende. Als dat op jouw V50 niet zo is, is je verlichting gewoon kapot.

En ja, ik ben een botte boer als mensen een discussie proberen te winnen met nonsense, leugens, verkeerde informatie, of downright stupidity.

Ik: Stock verlichting is meer dan genoeg
Jij: Ik heb een V50 en die stock verlichting is niet goed genoeg en zelfs gevaarlijk
Ik: Ik heb ook een V50, en die verlichting is prima
Jij: maar op MIJN V50 is het niet goed

Welke conclusie trek je dan? Je moet met je auto naar de garage.. of naar de oogarts :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2015 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 21:12:
Dan is er dus iets mis met je auto?

Je zegt dat een stock V50 niet voldoende verlichting heeft en dat gevaarlijk is. Dat zeg je in een discussie over of stock verlichting voldoende is. Ik neem aan dat je dan niet zo kinderachtig bent geweest om een auto waarvan de verlichting niet goed functioneert, als voorbeeld te nemen?

Dus wat is het.. of je hebt een stock Volvo met werkende niet xenon verlichting en je vind dat te weinig, of je verlichting op je stock V50 werkt niet goed en daarom is het te weinig?

In beide gevallen slaat je opmerking dus nergens op. In het eerste geval heb ik dus dezelfde auto met dezelfde verlichting, en dat is meer dan voldoende. In het tweede geval, slaat je hele opmerking nergens op, dat niet werkende verlichting niet voldoende licht geeft, is logisch.

Waarom zou ik in jouw V50 moeten gaan rijden? Ik heb er zelf eentje, met het normale licht, en dat is meer dan voldoende. Als dat op jouw V50 niet zo is, is je verlichting gewoon kapot.
ooit een collega gehad die zo vol van zichzelf was en ook volledig overtuigd was dat hetgeen wat hij verkondigde het juiste was... blij dat ik daar vanaf ben zeg. Voor de rest laat ik de discussie maar rusten, iets met een plaat voor je kop enzo ;)
Pagina: 1 ... 86 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.