ND863 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 17:34:
Beste volvo-liefhebbers :W
Ik ben op zoek naar een auto, liefst een volvo, maar keuze ligt niet voor de hand.
Tot vorig jaar had ik een S60 2.4 uit 2001, die heb ik weg gedaan omdat er groot onderhoud aan zat te komen + een terugkomende remstoring en omdat ik in dat jaar zo weinig had autogereden (heb ook een motor staan, wordt ook voor woon/werk verkeer gebruikt want tussen de files door is toch wel chill

), had ik dus helemaal geen zin om nog de helft van de autowaarde er in te investeren (nu wellicht spijt dus

).
Enfin, na 3 kwart jaar zonder auto wil ik er toch weer 1 hebben, met name omdat het niet zo praktisch is om met zn 2en achterop de motor ergens naartoe te gaan. Budget < 4.000,
denk 15k-20k km/jaar dit keer...Wintersport wil ik ook doen (beetje ruimte is een pre) en comfort op de snelweg is gewenst. PK's en power in een auto doen me weinig
Verstandig:
Een Japanner bv Toyota. Lekker betrouwbaar, weinig schokkends aan onderhoud, maar mijn god wat zijn ze lelijk van buiten en binnen. Kom voor 4K lelijke Corolla's en te imho te dure Aygo's/Yarissen tegen. Kortom, ik wordt er maar niet warm van. Heb begin dit jaar in een gehuurde Toyota Corolla Qwest gereden.... die zou ik wel willen hebben als ik het geld ervoor over had.
M'n hart:
Ik was altijd al gecharmeerd van het interieur van de S40/V50 v.a. 2004, dus ben stiekem gaan kijken of de V50 na 10 jaar eindelijk een keer in mn budget zou vallen. Niet geheel verassend zijn het vaak Diesels die als eerste naar boven komen. Alleen, eigenlijk rij ik teweinig om niet duurder te zijn met een diesel. Als het onderhoud nou wat zou compenseren, maar met roetfilter beurten is het ook niet handig meer. Eerst dacht ik, f*ck it, ik schaf mezelf gewoon een superzuinige 1.6D aan met 270K op de teller, maar na nader onderzoek zijn deze blokken sterk afhankelijk van tijdig en goed onderhoud, dus dan moet je met geluk wel 1 kunnen vinden. De meerprijs in wegenbelasting zal ik het 1e jaar niet merken,
benzine varianten hebben vaak een vraagprijs die 14000 hoger ligt 
Kortom: allemaal niet zo verstandig lijkt het, maar ik vind het interieur zo mooi strak!
Anderzijds keek even naar goedkopere opties.Volvo V40 Phase 2 uit 2001/2002 voor rond de 2.000-2.500 euro. Alleen, kwa wegenbelasting scheelt het maar een tientje per maand t.o.v van mn toenmalige S60 en istie amper zuiniger. Ofterwijl, nu is de vicieuze cirkel rond en lijkt het net of ik net
zogoed voor 2.500 weer een S60 met 250K km's kan rijden.
Dus ben in dubio: of lekker pragmatisch en het goedkoopste rijden, of toch iets kopen met gevoel?
Wat zouden jullie doen?