Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
AbsoluutPaganstars schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 18:35:
Maar in een notendop is jou advies dus regelmatig ff flink op zun staart trappen?
Long life olie is sowieso een olie waardoor motoren wat gemakkelijker olie gaan verbruiken, vaak bij normale olie (waardoor de onderhoudsinterval echt flink korter wordt) wordt dat een heel stuk minder.Yihaaa schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 20:21:
[...]
Heb eens een VW Golf (vrij nieuw) die idd veel olie verbruikte. Er moest longlife olie voor lange verversingstermijnen....er werd dus steeds nieuwe olie bijgevuld.
Bij mn Volvo S40 TD reed ik m ook altijd rustig warm zoals je schreef en tot op de dag dat ik inleverde (afgelopen dinsdag toevallig) was het olieverbruik nihil. Dus rustig warmrijden is het echt het "geheim".
Heeft het tot 310.000 km uitgehouden, koppaking was lek en kwam olie bij koelwater dus de reparatiekosten werden me te duur voor wat de auto waard was. Met pijn afscheid genomen
Maar dat is jammer ja, rijden ook erg lekker.
Dat doet heel veel goed ja, samen met verse vloeistof een veel beter aanvoelend rempedaal en betere remrespons. Ik heb ze zelf ook, weliswaar in combinatie met wat serieuzer spul maar goed.RubenJ schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 22:31:
Verbruik is bij mijn relatief onzuinige vario 1:10,5 momenteel.
Vario en koppeling moeten nog afgesteld worden dan kan het wellicht nog wat beter. Kleppen heb ik ondertussen al gedaan. Slechts 2 stuks moesten bijgesteld worden. Niet slecht voor een 21jaar oud beestje.
Onlangs de remblokken en schijven vervangen, blijkbaar liepen ze (nog steeds) aan.
Zonder rembekrachtiger gaat het nu goed dus die is stuk of er zit ergens een verstopping.
Remklauw revisie setje, nieuwe remvloeistof en wat ander klein spul was al binnen en vandaag de nieuwe remslangen binnen gekregen
Niet dat performance parts nodig zijn maar voor het prijsverschil kon ik het niet laten.
[afbeelding]
Hawk HPS Performance remblokken en ATE Powerdisc remschijven.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Iets meer info is misschien handig
2.5 zonder turbo, 230k gelopen.
[ Voor 20% gewijzigd door Rev! op 15-03-2013 23:11 ]
M'n vriendin heeft zojuist een V40 1.8 Bi-Fuel (LPG) uit 2001 gekocht.
Ding is extern mooi (donkerblauw), intern is te zien dat het 12 jaar lang goed gebruikt is. Wel alle toeters en bellen, tot en met beige lederen bekleding en electrisch schuifdak. Heb er net de eerste kilometers mee gereden van Utrecht naar Weesp en heb genoten
Wel paar aandachtspunten:
- toerenteller is defect. Heb het niet kunnen vinden als veelvoorkomend defect. Iemand idee hoe best aan te pakken?
- er zit geen CD-speler in. Wij hebben een prima ding (Panasonic) in onze oude auto met goede USB en mp3 support, schijnt dat Volvo eigen aansluitingen gebruikt. Ik zie dat verloopjes aangeboden worden. Is daar verschil in of is het redelijk een pot nat?
Oslik blyat! Oslik!
Let goed op de draagarmen, dat is eigenlijk het zwakste punt van een 850 en S70/S60/V70/S80.Rev! schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 22:55:
Ik wil morgen even bij een S70 uit 97 op LPG gaan kijken, oud ding dat weet ik. Zijn er zo 123 belangerijke punten waar ik op moet letten?
Iets meer info is misschien handig
2.5 zonder turbo, 230k gelopen.
Verder:
- motorsteunen (met name de bovenste: als die slecht is kantelt je blok lichtelijk waardoor het spruitstuk scheuren kan vertonen, dit is na de draagarmen een van de meest voorkomende kwalen bij een 850/S70/V70 en verkoopt bij vrijwel alle Volvo-onderdelenzaken ook als een na beste na de draagarmen);
- let op waarschuwingslampjes: wat vaak voorkomt is ABS/Tracs/airbag-lampjes die branden. Storingen erin kunnen prijzig zijn, vaak kan het een goedkope fix zijn.
- vooral bij de S70, C70 en V70 Classic wil de bediening van de electrische ramen wel eens kapot gaan (komt bij een 850 zelden voor), dit zit 'm 9 van de 10 keer in de knoppen zelf.
- Controleer of de airco goed werkt (al is dat lastig met dit weer). Als de auto climate control heeft en de lampjes bij de knoppen blijven na het starten een tijdje knipperen dan weet je dat er meer aan de hand is dan alleen " de airco bijvullen".
- Voor de rest: tikkende kleppen komen voor, zou weg moeten zijn als de motor warm is. En gestotter op LPG (inclusief backfires) wijst op een mogelijk defect in de LPG-pomp. Als het ding sowieso inhoudt of stottert dan is er meer aan de hand. Let er dus goed op dat zowel op benzine als LPG de auto goed en soepel rijdt.
Voor de rest: let op de standaard zaken zoals je bij normale auto's doet.
---RAWE CEEK!!!---
Maar vaak de eerste indruk geeft het toch al goed genoeg aan.
Het ligt er ook maar net aan hoe het leer onderhouden is.
Vaak bu'j te bang!

Lijkt muv pook erg veel op de Volvo die wij net gekocht hebben (ook creme leer enzo).Voordeel van leer is hoe het aanvoelt en hoe het 'authentiek' wordt na verloop van tijd. Nadeel is hoe het 'authentiek' wordt na verloop van tijd

Oslik blyat! Oslik!
Ik zou er gewoon eens mee rijden, kijken hoe het ding is.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Iemand ervaring met dat soort bedrijven, zoek er dus nog eentje, in regio Den Haag. Waar moet ik vooral op letten? Ik bedoel, zelf kan ik de auto ook wel laten glimmen, maar de lak echt mooi ophalen, dat is toch wel ander werk.
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Dat is idd wel goed ja, meer kan maar hoeft niet perse.Rev! schreef op zondag 17 maart 2013 @ 13:15:
2x per jaar schoonmaken en daara goed insmeren met ledervoeding deed ik altijd.
"Mekker, blaat"
Zojuist even de volvo van m'n vader op de brug gehad om te zien waar de (behoorlijke) olielekkage vandaan kwam, na lang speuren leek het van de stuurbekrachtigingspomp af te komen, en na inspectie van het stuurbekrachtigingsolie-peil, bleek het inderdaad daarvandaan te komen. Even goed schoongemaakt en een nieuwe (bredere)slangklem erop, en hopelijk stopt het nu met lekken. Anders moeten we even een nieuwe slang scoren.
Gelijk even de nieuwe ruitenwisser-sproeier achter erop gezet, en geconcludeerd dat hij 4 nieuwe banden moet, en de boel moet laten uitlijnen (of minder hard over rotondes hoeken, maar dat doet die ouwe van me niet denk ik
Op de terugweg de 2.5T even een paar keer doorgehaald, maar damn dat trekt toch puur harder dan mijn 2.4 N/A.
Zie ondertitel
dat suede achtig is denk ik alcantaraMx. Alba schreef op zondag 17 maart 2013 @ 12:24:
Over onderhoud van leer gesproken... Ik heb nu dus voor het eerst een auto met volledig lederen interieur en ik vroeg me af hoe vaak en hoe dat onderhouden moet worden? (Het is off black R-Design leer, deels glad leer, deels suède-achtig.)
Wat een gave kleur heeft die zeg.Dentheman schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 21:44:
[afbeelding]
Op de terugweg de 2.5T even een paar keer doorgehaald, maar damn dat trekt toch puur harder dan mijn 2.4 N/A.
Zeker mooie kleur.
[ Voor 39% gewijzigd door Dracula op 21-03-2013 09:55 ]
Vanmorgen was overigens mijn binnenverlichting compleet van slag... Moest de kids naar de creche brengen, maar de lichtjes bleven maar aan gaan. De lichtjes achter aan het plafond kreeg ik niet eens meer uit. Hoop dat als ik vanmiddag naar huis ga dat alles dan weer bij z'n positieven is...
Was nota bene een dichte slagboom maar met een drempel ervoor, dus ik denk dat doordat de auto naar boven wees tijdens het oprijden van de drempel hij dat ding opeens uit het niets zag komen....
shitty safety
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 22-03-2013 21:57 ]
"man is not truly one, but truly two,"
---RAWE CEEK!!!---
Vaak bu'j te bang!
---RAWE CEEK!!!---
Mocht iemand geïnteresseerd zijn om ze over te nemen dan hoor ik 't wel

[ Voor 6% gewijzigd door Dentheman op 23-03-2013 14:20 ]
Zie ondertitel
Mayb iets voor onder de 740...
Vaak bu'j te bang!
16 inch, en (voor zover ik weet) dus niet origineel geleverd door volvo...en jouw ET is volgens mij iets van 23? Deze is 43 .....DopdeDouwer schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 16:13:
Origineel 17"?
Mayb iets voor onder de 740...
Zie ondertitel
Wat is er debiel aan ET25?-tom-562 schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 16:22:
Gaat niet werken niet, 740/940 heeft een hele debiele ET waarde
2cm spacer er tussen en gaan met die pizza's
[ Voor 10% gewijzigd door max op 23-03-2013 21:21 ]
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Ik aas ook een beetje op de tritons van mn broertje.
DopdeDouwer in "Show je auto - deel 135 - Lentetopic!"
Hij heeft geen stuurbekrachtiging op zn 142, dus mrs. kan er niet mee inparkeren...

---RAWE CEEK!!!---
[ Voor 81% gewijzigd door Bart-Willem op 24-03-2013 00:14 ]
Ik heb ook proef gereden met een Variomatic, maar kon mij niet bekoren. Erg veel lawaai, en het voelt alsof je continu met slippende koppeling rijdt. Deze heeft gelukkig een 5-bak, dus is nog redelijk zuinig.
Ook vrij luxe uitgevoerd, met toerenteller, buiten temperatuur meter, economo meter, klok en 12v in het middenconsole. En opbouw speakers op de deuren.
---RAWE CEEK!!!---
Seat, Audi en VW is ook allemaal 1 pot nat dus geldt dan voor eigenlijk alles.
de 2.0 d van de C30 is die wel de moeite?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
[ Voor 21% gewijzigd door Touchdomex op 24-03-2013 15:40 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Klopt maar als je naar VAG zit te kijken, Ford zit dichterbij Volvo dan VAGMrN schreef op zondag 24 maart 2013 @ 15:41:
Niet aan gedacht eigenlijk Ford is toch weer heel anders als Volvo.
Ik zit op dit moment ook een beetje met hetzelfde. Of diesel of benzine (benzine vind ik fijner rijden en een diesel is eig net wat voordeliger), en dan welke auto? Er is ook weinig goed spul meer te koop, dus dan ga je weer op zoek naar net het vorige model maar dan weer die vol in de opties zit, tjsa.
Van je lijstje zou ik zeker een V70 of S60 D5 pakken, zo'n D5 kan je extreem zuinig rijden en ik vind het de fijnste dieselmotor die te krijgen is.
Dat probleem met de binnenverlichting ken ik. Toevallig de Approach verlichting geactiveerd vooraleer je de deuren ontgrendelde? Als ik het in die volgorde doe blijft de binnenverlichting aan na het starten, de achterste is simpelweg niet uit te krijgen. In omgekeerde volgorde (ontgrendelen --> approach verlichting) is er geen probleem...fredkroket schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 10:24:
Gisteravond ben ik "gered" door het City Safety systeem... Ik reed bij Avans van het parkeerterrein af en ik stond bijna stil voor de slagboom, toen City Safety het allemaal wat dreigend vond... Gevolg dat ik bijna met mijn neus op het stuur lag, maar de slagboom was gelukkig nog heel...
Vanmorgen was overigens mijn binnenverlichting compleet van slag... Moest de kids naar de creche brengen, maar de lichtjes bleven maar aan gaan. De lichtjes achter aan het plafond kreeg ik niet eens meer uit. Hoop dat als ik vanmiddag naar huis ga dat alles dan weer bij z'n positieven is...
Over het Ford verhaal: de afwerking, geluidsdemping etc is gewoon totaal niet te vergelijken met Volvo. Zelfs mijn Mondeo kon er niet aan tippen. En uit ervaring weet ik dat een Focus nog een stuk 'minder' is dan een Mondeo.
[ Voor 9% gewijzigd door Darkstar op 24-03-2013 17:22 ]
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Ik vind het ook een superblok echter de vorige eigenaar van mijn V70 heeft ook een D5 en rijdt gemiddeld 1 op 11 a 12.. Dit lees je veel meer ook op Autweek en dan wordt een D5 met extra wegenbelasting en onderhoud toch erg duur.Bart-Willem schreef op zondag 24 maart 2013 @ 17:17:
Met G3 zit je ook niet verkeerd toch? Als dat nu al je auto is dan zou ik die gewoon houden, tenzij je het vaker moeten tanken irritant vindt.
Van je lijstje zou ik zeker een V70 of S60 D5 pakken, zo'n D5 kan je extreem zuinig rijden en ik vind het de fijnste dieselmotor die te krijgen is.
Het extra tanken heb ik inderdaad geen zin in en qua km kan het ook makkelijk uit.
Goed maar dan heb je de overige C30 problemen nog zoals de airco en de elektronica storingen.Joopieboy schreef op zondag 24 maart 2013 @ 16:25:
Een 2.0D van de C30/S40/V50 is een hele goeie en fijne motor. Ford heeft idd ook mooie uitvoeringen en goede diesels, niks mis mee.
Ik zit op dit moment ook een beetje met hetzelfde. Of diesel of benzine (benzine vind ik fijner rijden en een diesel is eig net wat voordeliger), en dan welke auto? Er is ook weinig goed spul meer te koop, dus dan ga je weer op zoek naar net het vorige model maar dan weer die vol in de opties zit, tjsa.
Ben aan het kijken eigenlijk echt naar een C30 D5 en een C30 2.0 d beiden summum uitgevoerd en lekker vol opties. Ook al geboden op een aantal V70´s D5 maar dat is allemaal even afwachten.
Met name het zuipen zoals hierboven genoemd vind ik toch erg apart.
En ik ken een man of 5-6 die 1 op 20 met hun V70 of S80 D5 rijden tijdens hun roadtrips naar Zweden en Frankrijk.MrN schreef op zondag 24 maart 2013 @ 18:39:
[...]
Ik vind het ook een superblok echter de vorige eigenaar van mijn V70 heeft ook een D5 en rijdt gemiddeld 1 op 11 a 12.. Dit lees je veel meer ook op Autweek en dan wordt een D5 met extra wegenbelasting en onderhoud toch erg duur.
Het extra tanken heb ik inderdaad geen zin in en qua km kan het ook makkelijk uit.
Als je 1 op 11 of 1 op 12 met een D5 rijdt, dan moet je echt continu tot diep in het rood planken en als een malloot rijden.
[ Voor 9% gewijzigd door Bart-Willem op 24-03-2013 20:40 ]
Heeft zijn auto ook nog eens getuned waardoor die iets zuiniger zou moeten zijn.
Praat jij over de 163 pk D5 of de 185 pk D5 ?
Mijn vrouw haalt met haar V70 D5 Geartronic een verbruik rond 1 op 12 (meer dan 8 l/100km). Zij rijdt vooral korte ritjes en houdt van opschieten, misschien is dat een verklaring. Ik rijd met haar auto altijd een stuk zuiniger, maar de cijfers die jij noemt vind ik - met 150.000 km rijervaring met de D5 - nogal optimistisch. Mijn gemiddelde gebruikscijfer was rond 6,5 l/100km, terwijl Volvo 7,0 l/100km beloofde. Wat wel meespeelt is de automaat, die verhoogt het gebruik wat. (Maar wie kiest bij een V70 D5 nou voor een handbak?Joopieboy schreef op zondag 24 maart 2013 @ 20:44:
Daar had ik idd vol overheen gelezen!Maar idd, 1 op 11 is met een T5 wel goed te doen. Een D5 haalt met gemak de 1 op 18 wel hoor. 1 op 15/16 met stadsverkeer en 1 op 21 max als je 100/110 rijdt op de snelweg met cruisecontrol. En je kunt stampen met een diesel wat je wilt, ik krijg met mijn 1.9D ook niet veel meer als 1 op 18 met de afstanden die ik rijd...

Wat ook zou kunnen meespelen is dat de gechipte motor flink uitnodigt om wat harder op te trekken. Mijn schoonouders hebben een XC70 D5 AWD Geartronic - eveneens gechipt - maar die voelt volgens mijn vrouw toch wat minder snel aan. Ik vermoed dat mijn vrouws V70 (en tot voor kort ook mijn eigen V70) is geoptimaliseerd met de nadruk op prestaties, terwijl bij de auto van mijn schoonouders het brandstofverbruik wat zwaarder heeft meegewogen in de chiptuning.
Ik zal het aan mijn vrouw doorgeven.Bart-Willem schreef op zondag 24 maart 2013 @ 20:39:
[...]
Als je 1 op 11 of 1 op 12 met een D5 rijdt, dan moet je echt continu tot diep in het rood planken en als een malloot rijden.
[ Voor 8% gewijzigd door Tomatoman op 24-03-2013 21:45 ]
Een goede grap mag vrienden kosten.
Van de automaat kan ik 3 dingen zeggen:
-sloom
-onnauwkeurig
-ongehoorzaam
net als 99% van de andere automaten zeg maar
Dat mijn gesuperchargde bmw een handbak heeft spreekt voor zich uiteraard
[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 24-03-2013 22:04 ]
Ongehoorzaam is nog op te lossen door de pook in de handstand te zettenmr_petit schreef op zondag 24 maart 2013 @ 22:02:
Ik heb een volvo juist met handbak. Ik heb de automaat ook gereden, maar die past absoluut niet bij m'n rijstijl. Ik haal dan ook geen van de waardes die ik hier langs zie komen. Ik ben een bewoner van de linkerbaan zeg maar
Van de automaat kan ik 3 dingen zeggen:
-sloom
-onnauwkeurig
-ongehoorzaam
net als 99% van de andere automaten zeg maar
Dat mijn gesuperchargde bmw een handbak heeft spreekt voor zich uiteraard
Voorbeeldje 1: wegspurten in de 1 (in handstand!) ->schakelt automatisch (voor de revlimiter) door naar de 2, met als gevolg dat je niet meer weet in welke versnelling je zit (als je het niet met je gehoor oppikt).
Voorbeeldje 2: 120km/u op de snelweg in de 6(duh) in handstand->vol gas accelereren om even een auto te passeren-> handstand schakelt terug naar 5.. wtf?!? Je wilt hooguit 3 seconden versnellen (want ff passeren), en die motoren hebben 400Nm(!) koppel, dus dat kunnen ze met gemak. Waarom dan tijd souperen aan terugschakelen?
Absoluut onnodig.
Goed, ik verlang gewoon van een machine dat ie precies doet aan de hand van de commando's die ik 'm ingeef. Dat is dus niet het geval, en ook nog zonder reden. Die handstand is echt waardeloos. Heel veel auto's/automaten hebben daar last van en daarom zuigen ze allemaal
Die pomp pompt op hoog toerental vaak 150L/min of meer rond. (in de orde van 25-50cc per omwemteling)
[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 24-03-2013 22:18 ]
[ Voor 11% gewijzigd door Tomatoman op 24-03-2013 22:22 ]
* dion_b heeft trauma's van Amerikaanse nicht die twee weken voordat hij z'n rijbewijs had met auto van wijlen moeder rondreed/versnellingsbak verneukte

Dat gezegd, als je voornamelijk filerijdt kan ik het nog begrijpen, maar daar heb je dingen op twee wielen voor die veel beter werken.
Ben afgelopen weekend trouwens voor het eerst met m'n V40 LPG redelijke afstanden gaan rijden. Heen verbruik 1:9, terug 1:9.8. Iets met wind mee vs wind tegen
Wel gelijk een vraag: cruise control krijg ik niet onder controle. De hendel heeft standen off, on en resume, en een plusje en min voor bijstellen snelheid. Steeds als cc uit heeft gestaan en ik het weer aan zet lijkt het richting 95km/u te willen, ongeacht waar het vorige keer op ingesteld stond en ongeacht hoe hard ik op dat moment rij...
Wat ik zou verwachten:
- off: cc uit (check
- on: cc aan, snelheid gelijk aan ofwel laatste cc instelling danwel snelheid die op dat moment gereden wordt
- resume: na remactie pakt cc weer op waar we gebleven waren
Off en resume lijken zo te werken, maar on niet. Hoe kan ik ervoor zorgen dat als ik 120m/u rij ik cc aanzet en vervolgens met 120km/u verder kan rijden?
Oslik blyat! Oslik!
Ik wist dat je daar mee zou komen.Tomatoman schreef op zondag 24 maart 2013 @ 22:19:
Kijk eens naar de prestaties van de 530d (selecteren in de dropdown list). Beweer nu nog maar eens dat een handgeschakelde auto altijd sneller en zuiniger is
Die bak heeft 2 verzetten meer, en ze hebben flink met de software moeten tweaken om tot dezelfde of verbeterde waarde te komen (de eerste versies waren volgens mij iets onzuiniger).
Echter geven ze alleen een 0-100 tijd op. Daar wordt de tijd geevenaard (met lagere verzetten/ meer verzetten beschikbaar), maar de 0-200 tijd zal absoluut in het voordeel zijn van de handbak (al zal dat met deze unit minder zijn dan gemiddeld). Dus is een handbak sneller, zeker als je een handbak met evenveel verzetten neemt, wat bij de volvo natuurlijk het geval is. Uiteindelijk is het een kwestie van beschikbaar vermogen.
Maar ik geef toe, die 8 traps van bmw is wel ongeveer de beste automaat denkbaar op dit moment.
Dat is die ene procent waar ik het over had
Maar waar ik me het meest aan erger is dus als automaten wel automatisch schakelen terwijl ze in de handstand staan. En dat doen ze vrijwel allemaal. Vooral dat terugschakelen naar de 5....dat gaat recht tegen de redenatie van het hebben van een motor met veel koppel (wat dus het geval is met de 5 cilinder diesels). Met een handbak zijn die problemen gewoon niet-bestaand. Er is dus voor mij nochtans geen objectieve beweegreden om een automaat te nemen. Schakelen vind ik namelijk geen vervelende handeling ofzo

[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 24-03-2013 22:36 ]
Kijk gewoon eens op http://www.spritmonitor.de/. Dan heb je naast je eigencontact nog een behoorlijke lijst gebruikers, ipv goed bedoelde adviezen van forummers burmannen en kennissen.MrN schreef op zondag 24 maart 2013 @ 20:44:
Nou ik weet het zeker en heb nog regelmatig contact met die man, waarom zou hij dat verzinnen?
Heeft zijn auto ook nog eens getuned waardoor die iets zuiniger zou moeten zijn.
In de gevallen die ik noem was het vooral de 163pk-versie (misschien dat er 1 185pk-versie tussen zat). En tunen doe je over het algemeen niet omdat 't zuiniger moet maar omdat 't sneller moet.MrN schreef op zondag 24 maart 2013 @ 20:44:
Nou ik weet het zeker en heb nog regelmatig contact met die man, waarom zou hij dat verzinnen?
@ Tomatoman: toevallig veel stadsverkeer ofzo? Toen ik m'n V70 Classic nog had reed het ding met dik planken en goed doorrijden in Duitsland (paar keer top gehaald zelfs, al heb je dan een draaikolk in je tank
En zoals Dopdedouwer aangeeft: kijk maar eens bij Spritmonitor. Als je daar een D5 met automaat pakt dan is het beste verbruik 6,4L/100km (1 op 15,6) en het slechtste 8,3L/100km (1 op 12,1). In geval van de slechtste staat ook bij vermeld dat 'ie getuned is.
[ Voor 20% gewijzigd door Bart-Willem op 24-03-2013 22:40 ]
Inderdaad, het is namelijk een andere bak. Had ik al gezegd dat deze bak je het schakelwerk uit handen neemt?mr_petit schreef op zondag 24 maart 2013 @ 22:22:
[...]
Ik wist dat je daar mee zou komen.
Die bak heeft 2 verzetten meer,
en ze hebben flink met de software moeten tweaken om tot dezelfde waarde te komen (de eerste versies waren volgens mij iets onzuiniger). Echter geven ze alleen een 0-100 tijd op. Daar wordt de tijd geevenaard (met veel lagere verzetten), maar de 0-200 tijd zal absoluut in het voordeel zijn van de handbak. Dus is de handbak sneller. Uiteindelijk is het een kwestie van vermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tomatoman op 24-03-2013 22:43 ]
- automaten zijn helemaal niet "veel onzuiniger": dat was in de tijd dat automaten net in opkomst waren en je een 3-traps bak onder je auto kreeg in plaats van een handgeschakelde 4-bak met overdrive. Ook zijn automaatbakken lang niet meer zo zwaar als vroeger, maar is een automaat wel ietsjes zwaarder dan een handbak. Met normaal rijden zal een automaat en handbak even zuinig zijn, alleen in stadsverkeer is een handbak duidelijk zuiniger (maar wel meer irritatie met het schakelen, zeker als je automaat gewend bent).
- in de praktijk ben je met een automaat veel sneller op de 100km/h en ook daarboven.
Kortom: in een automaat win je altijd wel.
Zie je ook in de labels (B tov D) en opgegeven verbruik.
Bij mijn Z4 scheelt de automaat tov handbak gewoon 0,6 seconde in de sprint naar de 100, en dat is dus met 1(!) schakelgang. Als mensen zo lang doen over schakelen.... nou ja, rijdende chicanes genoeg op de weg zal ik maar zeggen.
En als je schakelen irritant vind... kan... typisch iets voor huisvrouwen. Geen petrolheadmaterie imho.
99% van de automaten zijn gewoon òf trager, òf onzuiniger, en meestal beide....fact!
Maar het maakt idd niets uit als je dat niets kan schelen.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 24-03-2013 23:23 ]
Als dorpsverkeer daar ook onder valt, is het antwoord ja. Veel ritjes van een paar minuten, dat is funest voor het verbruik.Bart-Willem schreef op zondag 24 maart 2013 @ 22:36:
[...]
@ Tomatoman: toevallig veel stadsverkeer ofzo?
Ik heb zelf geen ervaring met de automaat van de BMW, maar technisch gezien is de automaat van BMW niet de meest elegante oplossing. De versnellingsbak zet de rotaties van crankshaft via een verhouding om naar rotaties van de aandrijfas. Iedere motor heeft een toerental waarbij de efficiëntie optimaal is. Doel van de versnellingsbak is dus om ervoor te zorgen dat de motor ten alle tijden op de meest efficiente setting draait. Bij een personenauto luistert dit niet zo heel nauw, maar voor bijvoorbeeld een vrachtauto wel, dat is ook de reden waren deze veelal een stuk of 12 versnellingen hebben.mr_petit schreef op zondag 24 maart 2013 @ 22:22:
[...]
Maar ik geef toe, die 8 traps van bmw is wel ongeveer de beste automaat denkbaar op dit moment.
Dat is die ene procent waar ik het over had
Met het bovenstaande verhaal in het achterhoofd zou een ideale versnellingsbak een cvt zijn. Immers de overbrenging tussen crankshaft en aandrijfas kan ten alle tijden optimaal zijn ongeacht de voorwaartse snelheid.
Hiermee wil ik niet aangeven dat de bak van de BMW slecht is, immers hij zal vast de inzittende een comfortabele rit bezorgen.
Een moderne CVT zoals Lexus en Toyota deze gebruiken is een kwestie van het pedaal vloeren en de auto begint te acceleren, laat je het gas los dan valt de toerenteller direct naar beneden en heerst er een directe stilte in de cabine. imho is dit hoe een automaat hoort te zijn. Tevens zijn er ook geen schakelmomenten omdat er geen versnellingen zijn.
@ mr_petit: het gaat natuurlijk verder dan bakverhoudingen. Vergeet niet dat een auto met automaat ook een andere ECU heeft.
Ook hebben veel automaten het moeilijk in deze tijden van co2 gerelateerde bpm. Zo was de automaatversie van mijn xc70 bruto ruim 700 euro goedkoper (jaja, een automaat goedkoper dan een handbak), maar door de sprong in verbruik was de bpm 3200 euro(!) meer, dus kwam de totaalprijs 2500 euro hoger uit. Geknutselde (marktafhankelijke) prijsstellingen.
En qua storingen is een handbak natuurlijk superieur. Simpelheid troef. Storingen aan automaat of DSG zijn vrijwel altijd prijzig.
CVT is idd een mooi principe, maar in de praktijk komen per ontwerp toch best snel de fouten aan het licht, ten minste de varianten met de riem (van staal dan) (riem=slip, zolang er geen tanden op zitten). Audi;s multitronic is ook niet echt super hoor. Vooral veel koppel is een groot probleem. Er is natuurlijk een afweging tussen motorrendement en wrijvingsverlies tussen overbrenging, en bij dat laatste is het tandwiel nog niet overtroffen afaik. Bij voorkeur een recht tandwiel, maar dat maakt een beetje veel herrie in de praktijk...
Die toyotaversie daar doel je denk ik op het priussysteem? Dus dat planetaire dif met meerdere aandrijvingen. (zo noem ik het maar even). Dat past idd heel goed in het hybridesysteem wat ze hebben ontworpen (ook met die aangepaste motor met gesimuleerde atkinsonslag). Dat is iig een ontwerp wat compleet anders is dan wat de concurrentie nu kan bieden. (en toch volledig met tandwielen uitgevoerd)
Het hangt ook heel erg van de motor af of een CVT nut heeft. Het is wel zo dat als je de output op 1 toerental kan laten draaien, je je motor heel veel zuiniger kan krijgen als je je ontwerp er op af kan stemmen, zoals bijv. bij die priusmotor (met die motor zou je in een normale auto niet kunnen rijden). Ook turbo's worden veel efficienter; twinscroll of variabele geometrie is niet meer nodig. Die termen klinken interessant, maar zijn voor een turbo helemaal niet goed.
[ Voor 52% gewijzigd door mr_petit op 25-03-2013 01:13 ]
Hier voor een V70 D5 met handbak:
1:14.38
S60 D5:
1:15
En bijv mijn 2.0d V50:
1:15.5 En dat rijd ik er zelf ook mee.
Het zijn natuurlijk gemiddelden, maar claimen dat een V70 D5 met normaal gebruik gemakkelijk 1:18 haalt is net te gek wat mij betreft.
dot.blaat

Vorige week een R bumper gehaald, nu nog een setje 18" en een stukkie omlaag
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
mr_petit zal wel niet veel kilometers maken. De eerste paar jaar dat ik mijn rijbewijs had was ik ook helemaal van het zelf schakelen, lekker sportief en een automaat is voor 60+. Dat leer je snel af als je veel op de weg zit, niks is zo relaxt als een automaat. En 0 - 100 sprintjes, serieus? Dat vind je belangrijk? Waarschijnlijk ook met piepende banden optrekken bij het stoplicht?
---RAWE CEEK!!!---
Dat laatste blijkt ook wel, aangezien je aannames totaal mis zijn

En ik zeg nergens dat ik 0-100 sprintjes belangrijk vind. Maar ik vind acceleratie tot op zekere hoogte wel belangrijk. Ook praktisch als je op een korte oprit van de snelweg gewoon 130km/u kan halen. Jammer dat je dat niet uit mijn posts kan lezen. Het zal dan ook niet aan jou besteed zijn om uit te leggen waarom ik een supercharger op een bmw heb gebouwd bijvoorbeeld.
Maar goed, je post zal dan ook wel meer als troll bedoelt zijn, en dat zegt dan ook wel genoeg over jou

Verwijderd
Afremmen op de motor (wat eveneens past binnen zuinig/het nieuwe rijden) kan een automaat dan ook niet echt goed. Gevolg: meer verbruik èn meer slijtage van remmen.
Met alle pogingen een automaat door een ecu te laten regelen blijft het een 'dom' ding. Je eigen hersens kunnen het een stuk beter (als je een gezond stel hebt iig). Snappen dat er een bocht aankomt is dan niet zo moeilijk
Of je dan luier rijdt ik weet het niet. Ik vind even de koppeling intrappen en de pook overhalen geen intense bezigheid ofzo. Waar ik moe van wordt na een lange autorit is het kijken in spiegels en constant opletten, en niet het bedienen van de auto an sich (stuur, pook, richtingaanwijzer etc)
Trouwens het enige waar een automaat vrijwel altijd beter in is dan een handbak of dsg daar heb ik de automaat enthousiasten nog niet over gehoord in deze discussie.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 25-03-2013 12:16 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Als je een V70R hebt mag je zo parkeren
OHjah, wbt automaat/handgeschakeld discussie, mijn volgende auto wordt 100% zeker een automaat. Ik wilde het eigenlijk nu al, maar ik liep per toeval tegen m'n 940 aan, en kon hem eigenlijk niet laten staan, ook al was het een handbak. Een handbak prefereren boven een automaat omdat het 'sportief' is, is voor 99,9% van de auto's in Nederland zinloos, want het zijn allemaal burgerbakken
[ Voor 61% gewijzigd door -tom-562 op 25-03-2013 13:09 ]
Vaak bu'j te bang!
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
Het is wel Duitsland he, dus dat is wel wat harder rijden dan hier in Nederland.Rostvertol-Mil schreef op maandag 25 maart 2013 @ 09:41:
Ik vind jullie verbruikscijfers wel heel erg optimistisch hoor.
Hier voor een V70 D5 met handbak:
1:14.38
S60 D5:
1:15
En bijv mijn 2.0d V50:
1:15.5 En dat rijd ik er zelf ook mee.
Het zijn natuurlijk gemiddelden, maar claimen dat een V70 D5 met normaal gebruik gemakkelijk 1:18 haalt is net te gek wat mij betreft.
Die gast wil gewoon geen deurafdrukken in z'n deur hebben. Vind ik op zich begrijpelijk met al die bumabakjes om 'm heen op de parkeerplaats van de woonboulevard (met dito buma bestuurders).-tom-562 schreef op maandag 25 maart 2013 @ 13:07:
http://www.geenstijl.nl/m...t_parkeerplaats_niet.html
Als je een V70R hebt mag je zo parkeren
Ik ken ook iemand die altijd zo parkeert. Die heeft dan wel een Alpina B5 en een bmw 1M, maar goed, liefhebber is liefhebber. Ik zoek de parkeerplaatsen ook zodanig uit dat m'n auto er de grootste kans heeft ongeschonden uit te komen. Zeker als het mijn z4 betreft.
Mensen die dit niet snappen zijn doorgaans de mensen die in een waardeloos 15 jaar oud hok rijden waarvan het voor hun om het even is wat voor model het betreft..
Die schrijven kennelijk ook stukjes op geen stijl

En parkeerplaatsen zijn in nederland ook gewoon te klein.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 25-03-2013 13:43 ]
Maar goed zelfde dat ze linksvoor mijn sierstrip geschadigd hebben zonder een briefje achter te laten, daar kan ik wel kwaad om worden.

Bij lease ben je verplicht alle schades te laten repareren. Dus dat kost je elke keer je eigen risico. En ja, ik merk dat veel parkeerplaatsen te klein zijn. Dus ook ik snap het probleem wel.
En toch zal ik nooit mn auto zo parkeren, ik vind het gewoon enorm asociaal.
Dit topic is gesloten.