Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 15:22:
Natuurlijk is het niet meer dan een gimmick. Maar zoals ik al zei, we leven in een tijd waarin smartphones van ruim €600 als warme broodjes over de toonbank vliegen. Hebben die dan echt zoveel essentiële, functionele meerwaarde tov een telefoon van pak 'm beet €200?
Ik verwacht niet dat iedereen over 5 jaar een VR-headset heeft, zoals bij smartphones wel het geval was, maar het moet toch wel een flink eind in de buurt van de consolemarkt kunnen komen. Of zijn we het succes van de Wii (uiteindelijk ook maar een gimmick) alweer vergeten?
Een gimmick voor het gezin of een gimmick voor de 'nerd', erg groot verschil. Zeker in geval van de Wii, dat ding was een praktisch ontwerp dat meteen in de gehele linie van de Wii werd toegepast, waarmee ook praktische problemen meteen werden verholpen. Multiplayer, sociale interactie (Mario party etc), toepasbaarheid in games (volgens mij was er geen enkele Wii game die de wii-mote niet ondersteunde).
Een telefoon is dan ook totaal niet te vergelijken, die heeft zo'n groot meer mogelijkheden tov de rift (ik zie jou niet in de trein met zo'n ding opzitten of over straat lopend). Geld speelt geen rol meer als het 'de massa' kan bereiken.
Het is ook niet zozeer of het product an sich aan gaat slaan, maar of de 'alternatieven' misschien niet gewoon beter zijn. Neem bijvoorbeeld Illumiroom (of de latere beamer-sidescreens), als dit een betaalbaar systeem zal worden, zal dat op de console zoveel groter aanslaan dan een VR brilletje (wil je multiplayer ben je dus al 600 euro kwijt en kan je nog maar 2 man).
Daarbij is maar de vraag wat Sony met zijn VR gaat doen, exclusief PS4, semi-PC, als concurrent op Rift of juist als samenwerkend product, als die markt al niet zo groot is en er komen meer producten (zal me niets verbazen dat er nog een kickstarter komt voor een VR ding als 'haat' richting facebook).
Nee, moet ik inzetten op de 'nutteloze gimmicks die mensen toch wel kopen', wordt het de healthwatch/smartwatch.