Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• GekkePrutser
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Mede-auteurs:
  • PuckStar
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21-11 23:39

PuckStar

• David Mulder
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 03-10 15:56

David Mulder

Inleiding - Geschiedenis - Specificaties - Computer eisen - Prijs - Handige accessoires - Reviews en Nieuwsposts - Handige links

Voor mensen die een VR Telegram groep en/of Discord server zoeken om samen af te spreken zie deze post!!!!

Inleiding
Welkom bij het Oculus Rift topic! Dit topic gaat over de Rift, de Virtual Reality bril van Oculus met het doel om Virtual Reality mainstream beschikbaar te maken.

De bestaande VR hardware heeft een aantal problemen, zoals beperkte kijkhoeken zodat je niet echt 'in' het spel zit en veel te dure hardware voor de consumenten markt. De Rift lost dit op door een groothoek fisheye lens te gebruiken die vervorming veroorzaakt. Daarnaast worden er allerlei software technieken gebruikt om de beelden goed en helder te tonen.

Sinds 28 maart 2016 heeft Oculus zijn eerste consumenten versie van de Rift (ook wel genoemd CV1 = Consumer Version) gelanceerd. Daarvoor heeft het twee development kits uitgebracht die bedoeld waren voor ontwikkelaars om ervoor te zorgen dat als de consumenten versie werd uitgebracht er ook spellen en producten zijn om er mee te gebruiken. Ondertussen zijn er al een groot aantal games en andere soort applicaties voor de Rift ontwikkeld.

Sinds 10 oktober heeft Oculus ook een specifiek VR input device genaamd Touch op de markt gebracht.
Met de Touch controllers is het mogelijk om door middel van je handen/vingers input te geven aan een spel of applicatie. Er zit tevens een extra sensor bij zodat tracking optimaal blijft.
Ze zijn op diverse beurzen (waaronder op Oculus Connect 3) getoond en veel ontwikkelaars hebben ze al eerder ontvangen om daarmee content te kunnen gaan maken.

Daarnaast heeft Oculus ook sinds 10 oktober in-ear headphones uitgebracht die voor nog meer immersie zullen zorgen. Je hebt minder last van geluiden om je heen en Oculus zegt ook dat de kwaliteit van het geluid zeer goed is.

Je kunt ook een losse extra sensor bestellen. Deze wordt aangeraden indien je full room-scale tracking wilt (hier wordt dat uitgelegd). Het is dus niet gezegd dat iedereen in totaal 3 sensors nodig heeft! Twee sensors zou al voldoende voor jou kunnen zijn.

Geschiedenis
De man die Oculus Rift is begonnen is Palmer Luckey, en hij brainstormt al lang op het Meant To Be Seen - 3D forum over het apparaat. Nadat John Carmack contact op nam met Palmer Luckey om een prototype te lenen van Palmer waar Carmack erg van onder de indruk was werd Oculus VR geboren. Dit werd daarna opgevolgd door een zeer succesvolle Kickstarter en later de verkoop van het bedrijf aan Facebook voor $2 miljard.
Door deze overname heeft Oculus veel meer mogelijkheden o.a. betreft eigen specifieke productie van de headsets alsook speciaal ontworpen schermen.

Inmiddels is Palmer Luckey weg bij Facebook (en dus Oculus) maar Oculus VR blijft uiteraard bestaan.

Overigens is Oculus ook maker van de Gear VR. Een VR headset waar je je telefoon in kunt stoppen.
Specificaties
De Rift heeft de volgende specificaties:

• Twee OLED Schermen met een totaal resolutie van 2160x1200
• Refreshrate: 90Hz
• Field of View: 110 graden
• Voor en achterkant bevat sensoren zodat er 360 graden positionele tracking is.
• Externe IR camera tracking sensor (met een bereik van 3,5m bij 1,5m). Dit kan later uitgebreid worden met meerdere sensoren.
• Geïntegreerde over je oren audio headset met 3D positionele geluidsweergave
• Geïntegreerde hoge kwaliteit microfoon
• IPD (afstand tussen je ogen) kan worden geconfigureerd met een schuif en klik mechanisme. Range is 58mm tot 72mm
• Geen geïntegreerde oplossing voor brillen, wel meer ruimte zodat je bril past
• Meegeleverde XBOX wireless controller
• Meegeleverde tweede controller
• Connecties: HDMI+USB3.0 (lengte +/- 4 meter), USB 3.0 (Sensor), USB 2.0 (XBOX Wireless receiver)

Computereisen
Minimum specificaties op dit moment:
• GPU: Minimaal NVIDIA GTX 1050Ti / 970 / AMD RX470
• CPU: Minimaal i3-6100 / AMD FX4350
• RAM: 8GB
• Inputs: 1x USB 3.0 poort, 2x USB 2.0 poorten
• Output: HDMI 1.3 poort

Aangeraden specificaties vind je hier: https://www.oculus.com/rift/

Prijs
De prijs voor de eerste Development Kit was $300 en de DK2 was nog $50 duurder plus $50 dollar verzendkosten.
De Rift kost nu: .

De Oculus Touch Controllers (inclusef een extra sensor en een USB verlengkabel) kosten op dit moment: .

Een bundel van Rift en Touch controllers (waar ook een paar gratis spellen bij zitten. Let op die gratis spellen zitten er niet bij als je tweedehands koopt!) kost op dit moment: .

Handige accessoires
Hier een aantal accessoires (allemaal "proven to be working") die je leven met de Rift kunnen vergemakkelijken :)Heb je toevoegingen hieraan? Laat het mij weten via een PM.

Reviews en nieuwsposts
De Oculus Rift is ook al een paar keer in het nieuws gekomen hier op tweakers:
Handige links/tips

PuckStar wijzigde deze reactie 13-02-2018 16:37 (129%)
Reden: Algehele update.

Wij (ik en collega-en-tweaker Tim) zijn Palmer Luckey op Unite tegen gekomen. Hij was samen met zijn collega Nate al 1,5 maand non-stop bezig met geven van demonstraties van de Rift (Op GamesCom ed en nu dus in de buurt van (niet op!) Unite 2012).

Toen ik hem vertelde dat ik vrijdag helaas niet bij zijn lezing op Unite 2012 aanwezig kon zijn (en hij duidelijk merkte dat ik daar van baalde), nodigde hij ons uit voor een prive sessie, ook al was zijn schema al behoorlijk vol: ze geven per dag 12 uur lang non-stop sessies (zo rond de 24 stuks).

Het was bijna allemaal in de soep gelopen; we hebben uiteindelijk een hotel gepakt om alsnog een dag later een prive sessie mee te maken (dit laat de gadget freak in mij zich niet mislopen!!!). Daar zaten we dan: Tim, ik, Palmer en Nate op 2 hoog in een of ander appartement in de buurt van Unite 2012.

PICS OR IT DIDN'T HAPPEN - thumbs zijn clickable ;)

Palmer Luckey

Oculus Rift Tim

Oculus Rift Bart

Ten eerste: Wow... Je zit echt _in_ de game (in dit geval een aangepaste beta build van Doom 3 BFG)... ik was toen ik de goggle op had gewoon een f*cking space marine met een helm op 8)

Ik kon mijn eigen bril niet op houden; dus in de verte werd het wel enigszins blurry, maar dat mocht de pret niet drukken: wat een natuurlijk 3D effect icm met de tracking (die super strak/snel reageert, geen merkbare lag!) Ik laat mijn kickstarter zeker weten staan _/-\o_

Wel voelde het heel eigenaardig als je draaide met je analoge stick icm met de normale tracking; ik word normaal NOOIT misselijk van 3D games / lezen in de auto etc, maar hier kreeg ik na een paar minuten toch enigszins een raar gevoel van in m'n hoofd. Volgens Palmer deels gewenning en deels bepalend aan hoe je speelt: je moet zo min mogelijk je controller gebruiken om je gezichtsveld te wijzigen (alleen als je je dus echt moet omdraaien/bijdraaien)

Er moet dus nog een goede control scheme bedacht worden voor shooters om bovenstaande probleem te verhelpen / te verminderen. In een race game zouden je hersenen er veel minder moeite mee hebben: als je daar draait; draai je je auto - welke je goed kan waarnemen adhv je 'cockpit' en je stuur.

Een paar punten die ik kan bevestigen:
-De consumenten versie krijgt zeker weten een oplossing voor brildragende mensen
-De consumenten versie krijgt zeker weten hogere resolutie schermen

Over dat laatste: ik zag alles blurry, maar ik had idd het vermoeden dat het een en ander scherper kon (dichtbij kan ik nl wel scherp zien), maar voor een devkit is de huidige resolutie al super!

Aan de zij- en onderkanten zat wat backlight bleeding, of iig licht wat er niet thuis hoorde (kon ook achter de duckttape vandaan komen, dit was een prototype - devkit wordt wel solide): Bij Doom 3 voegde het iig wat sfeer toe; het leek bij het "helm-effect" te horen :D

Tip: Als je een reserve bril hebt: je kan de glazen er uit poppen en dan voor de lenzen van de Rift plakken (dit is wat ik ga doen met mijn devkit)

Al met al een hele vette sneak preview gekregen, daar komt bij: Palmer en Nate zijn tevens hele aardige en sympathieke mannen om mee te praten. Ik heb ze vervolgens de hand geschud en verteld dat het effect van Rift beter was dan ik had verwacht (en dat was ook echt zo!) en dat het hopenlijk helemaal van de grond komt :9

Creative Director - The Virtual Dutch Men

• rickiii
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 07-11 20:38
Er is een update geweest
quote:

Online Pre-Orders Live!

We're pleased to announce that we're now taking pre-orders for the Oculus Rift developer kits on our website. If you missed our Kickstarter, you can pre-order your developer kit now at oculusvr.com/preorder

The first 1,000 pre-orders through our website will also include a free copy of DOOM 3 BFG Edition, the first Oculus-ready game!

New Rift developer kit pre-orders taken through our website have an estimated delivery of January 2013, shortly after we've delivered all the Kickstarter rewards.

International Shipping

Please confirm that you've included international shipping in your Kickstarter pledge as soon as possible. If you forgot to include international shipping, you can add it now via PayPal by visiting our website: oculusvr.com/shipping

If you don't include the international shipping costs, we can't promise on-time delivery of your rewards. Please help us make the distribution as smooth as possible!

All Questions Answered!

As of yesterday, we can finally say that we've answered every question that we received through Kickstarter. The final tally included more than 2,000 messages from over 1,400 individuals and that’s just from our Kickstarter inbox. Thanks to everyone who sent in questions and a special thanks to the team for helping me answer them all!

We're Hiring!

Oculus is looking for the best of the best to finally make immersive virtual reality accessible to everyone. We’re hiring a number of key positions, so be sure to check out the Careers page on our website if you're interested in joining the revolution: oculusvr.com/careers

Developer Kit Updates

Sorry that we've been quieter than usual. The team's heads-down, making sure that we ship the best Rift developer kit and SDK possible. We have several exciting surprises for the developer community that we'll announce in the next few weeks, so stay tuned and thanks again for all your support and patience!

-- Palmer & the Oculus team
Zie hier voor de kickstarter update:
http://www.kickstarter.co...-step-into-the-game/posts

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

• rickiii
De kickstarter update #12 onthult een paar kleine wijzigingen t.o.v. de oorspronkelijke Kickstarter.
  1. Een iets groter scherm (zelfde resolutie) dan geplanned
  2. Een eigen IMU (motion tracker) tot 1000Hz
Er is ook een vroege versie van het 3d model onthult

• notgib
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10-09 16:37

notgib

ach, wat zal ik zeggen

notgib wijzigde deze reactie 28-11-2012 15:40 (12%)

"Sleep is important. Bill Gates once said that his programmers worked 72 hours straight to get done before the deadline. We all know the result: Windows. - Again, sleep IS important". - Professor Bob Stickgold

• rickiii
Weer een kickstarter update die gaat met name over de nieuwe tracker

http://www.kickstarter.co...nto-the-game/posts/380099

• rickiii
quote:
megadoom schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:40:
of gewoon een virtuele imax om een film te kijken :D. ik vraag me af hoe lang het duurt voordat iemand zoiets maakt.
Dit bedoel je?

Daar is al iemand mee bezig:
http://www.mtbs3d.com/php...hp?f=140&t=15411&start=90
http://www.mtbs3d.com/php...hp?f=140&t=15411&start=30

Maar let erop dat met de FOV en resolutie van de Oculus Rift het kijken van films echt heel lage kwaliteit gaat worden. Effectief zal het slechts de helft van het totaal oppervlakte van het scherm beslaan (320x400) aangezien je niet met je neus op het scherm wil zitten.

Dan kun je beter een Sony HMZ-T1/2 kopen of een van de andere low-FOV Head Mounted Displays.

• rickiii
"A fresh sheet of Oculus trackers, ready for assembly... pic.twitter.com/OvXHSKQf

• rickiii

• rickiii
Voor de mensen die geinteresseerd zijn in het testen van de open source Vireio Perception drivers om een aantal bestaande games compatible to maken voor gebruik met de Oculus Rift (of eventuele DIY headsets)
quote:
http://www.vireio.com/img/vireio_perception.jpg

Games currently with full or partial support:
  • Left 4 Dead
  • Half-Life 2
  • Portal 2
  • Skyrim
  • Mirror's Edge
  • AaaaAAAAA!!!!!!!!
  • Unreal Tournament 3
  • - Dear Esther
  • - DiRT 2
Stereo modes supported:
  • Oculus Rift
  • Side-by-Side
  • Over Under
  • Horizontal Interleave
  • Vertical Interleave
  • Checkerboard
  • Anaglyph (red/cyan + yellow/blue + green/magenta w/ black & white option for all)
Trackers supported:
  • Hillcrest Labs
Bron: http://www.mtbs3d.com/phpBB/viewtopic.php?f=141&t=15570

Hier kun je de binaries downloaden: http://www.vireio.com/ of http://vire.io/

• rickiii
Nieuwe update:

Behind the Scenes of the Pilot Run
http://www.kickstarter.co...nto-the-game/posts/398230

Hieronder wat nieuwe foto's

"The first unit from the developer kit pilot run."

"The mechanism [for screen adjusting] shown here is on both sides, allowing for assembly adjustment."

"Pilot run unit with left eyecup removed. Different eyecups below."

"The very first Oculus Rift developer kit from our pilot run."

"Late night Unreal Engine 3 deathmatch playtesting in Oculus VR"

rickiii wijzigde deze reactie 04-02-2013 17:23 (11%)

• stimmits
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 28-10 16:59
De devkits voor pre-kickstarter orders en VIP's zijn al uit handen gegeven.

Aanschouw, Markus “Notch” Persson en Jens “Jeb” Bergensten (Mojang):

stimmits wijzigde deze reactie 19-02-2013 10:34 (16%)

Creative Lead - The Virtual Dutch Men

• rickiii
Nieuwe update:

http://www.kickstarter.co...nto-the-game/posts/414420

Thema: The Oculus Latency Tester is Born

Hieronder wat nieuwe foto's

Functional prototypes of the Oculus Latency Tester.

A prototype Latency Tester with the development kit.

Design concepts for the Latency Tester.

Nirav, Steve, and Mike working on sensor algorithms.

• notgib
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10-09 16:37

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Op de facebook site van Oculus kan er al gespeculeerd worden over een eventuele combinatie tussen de OR en de MYO of the Leap Motion. Volgens mij hebben beide zeker de potentie om goed gecombineerd te worden met de OR, wat jullie?

"Sleep is important. Bill Gates once said that his programmers worked 72 hours straight to get done before the deadline. We all know the result: Windows. - Again, sleep IS important". - Professor Bob Stickgold

• stimmits
quote:
Jup! Alleen heeft de schrijver een fout gemaakt. De devkits worden halverwege maart verstuurd, niet mei.
quote:
"A short and sweet update on the shipping schedule: we still expect to start shipping development kits in mid-March."
Bron: Kickstarter update 18

Voor degene die een devkit hebben gepreordered/gebacked:

Bron: Kickstarter update 13

• rickiii
Er is een Kickstarter voor een indie game genaamd: The Gallery: Six Elements
Deze is volledig "...designed for the Oculus Rift"

Mocht je deze nieuwe VR-markt willen steunen en hopen dat er iets moois uitkomt, raad ik aan om een donatie te doen of eventueel zelfs een pre-order te maken. De Kickstarter-actie loopt tot 16 April 2013

http://www.kickstarter.co.../the-gallery-six-elements

• rickiii
Project Update #22: Team Fortress 2 in the Rift

Yes, it's true: Valve announced today that Team Fortress 2 will have a new "VR Mode" that supports the Oculus Rift, available this week!

Team Fortress 2 is one of our absolute favorite games (it’s Palmer’s most-played game on Steam!), and we're really looking forward to playing it in VR with you. We couldn’t ask for a better developer showcase.

Engadget has all the details, including a great interview with Joe Ludwig, one of the engineers at Valve who led TF2's VR implementation. You can check out a video of the interview here: http://www.engadget.com/2...lve-joe-ludwig-interview/

Exclusive Rift Dev Kit Hat for TF2

The icing on the cake? To commemorate this momentous occasion, Valve created an exclusive new TF2 hat: the Oculus Rift development kit.

Now you may be saying: "Wow. Could this possibly get any better?" The answer: A resounding "Yes".

Valve has generously donated these fashionable Rift hats to the Oculus developer community. If you backed the Kickstarter campaign at any level, or if you pre-ordered a Rift development kit from our website before April 1, 2013, (and haven't refunded/canceled your pledge/order) you'll receive a code to redeem your very own TF2 Oculus dev kit hat.

Wear it with pride. You earned it.

Team Fortressing in VR

Soon you'll be cruising around in Team Fortress 2, wearing your dapper, limited edition dev kit hat, stealing intel, capping points, and fragging fellow Oculus developers.

"...it’s really impressive and easily the best use of 3D technology I’ve ever seen... At one point I shotgun a demoman in the motor pool of Badwater, then switch to my pistol whip a volley of shots over my left shoulder (yes, it really felt that way) to drop a soldier coming down the ramp. Watching him fall, I start to feel like VR is something I could get used to." - PCGamerN

Valve has done an incredible job bringing TF2 to virtual reality. That said, it’s a fast paced, intense experience. TF2 wasn’t originally designed for virtual reality and skirting around the map at super-speed in VR isn’t for everyone. You’re going to want to ease yourself in and acclimate over time.

Valve is also planning on sharing what they learned bringing TF2 to VR in two GDC talks:
- Why Virtual Reality is Hard (And Where it Might be Going) presented by Michael Abrash.
- What We Learned Porting Team Fortress 2 to Virtual Reality presented by Joe Ludwig.

We’d like to thank everyone at Valve for their hard work and generosity. We appreciate it!

This Week

We apologize in advance for the oncoming torrent of Oculus news. This week is stacked with exciting announcements, including news about Unity, Unreal, and the Oculus SDK, so stay tuned.

We're looking forward to playing TF2 with you soon!

-- Palmer and the Oculus team

• rickiii
Schitterend nieuw artikel vandaag met meer informatie over de hardware dan ooit!

http://www.theverge.com/2...rift-save-virtual-reality

Hier de pagina met alleen de foto's van de dev-kit
http://www.theverge.com/2...rift-save-virtual-reality

• megadoom
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 19-11 11:55
quote:
Als ik zo de reviews zie zou ik zeggen dat dit ideaal is voor racing games. Heb een g27 stuur van logitech klaar staan. Wou eerst eyefinity setup kopen maar als ik dit nu zo zie wacht ik nog wel even.

--iracing--
--euro truck simulator 2 --
Oculus VR‏@Oculus3D19 Mar
#Oculus @natemitchell tries to beat the lap record driving in reverse! pic.twitter.com/mhtbscM2qT

als dat de f430 is, ben ik er ook klaar voor met mijn stuurtje ;)

megadoom wijzigde deze reactie 22-03-2013 18:43 (46%)

• rickiii
Kickstarter update #25 - UDK & Unreal Engine 3 support
quote:
Unreal Engine is a world-class game development platform that's powered classic franchises including Gears of War, BioShock, Mass Effect, Borderlands, and Infinity Blade. The engine is also behind indie hits like Hawken (which we're showing at GDC!), Antichamber, Killing Floor, and Primal Carnage.

[...]

A few of the optimizations included in the Oculus - Unreal Engine integration:
- Added roll and z-depth to shaders
- Optimized low latency VR rendering - sensor update on the render thread, disabling GPU buffering and adding full scene super sampling (1.5-2x)
- Made UI and videoes work with head tracking and z-depth
- Players can now head-look during Matinee sequences
- Added console commands and config settings for all parameters
Torque3D engine support:
http://www.garagegames.com/community/blogs/view/22225

Meer impressies en nieuws van GDC
http://www.polygon.com/20...nces-will-come-from-indie
http://www.polygon.com/20...us-rift-hands-on-gdc-2013
http://www.forbes.com/sit...doesnt-make-you-throw-up/

Oculus Rift Dev-Kit Running PTSD Therapy System
YouTube: Oculus Rift Development Kit Running PTSD Therapy System
YouTube: Early Integration of Oculus Rift development kit with PTSD exposure therapy system at USC ICT

• megadoom
hmm, ik weet nou niet zeker of ik bf4 + oculus rift wil.. zeker de singleplayer niet als je kijkt naar hoe veel je lichaam ergens naartoe gesmeten word...
maar goed, multiplayer zal wel goed zijn...

edit:
de oculus rift booth staat blijkbaar helemaal vol:

megadoom wijzigde deze reactie 27-03-2013 23:30 (23%)

• rickiii

• rickiii
En mocht je het nog niet gedaan hebben steun de Kickstarter van Six Elements.

Een game die vanaf scratch voor VR ontworpen wordt:

http://www.thegallerygame.com/images/gallksbanner.jpg

• megadoom
is de website van oculusvr ook heel langzaam voor jullie? hij laad heel langzaam.

maar goed, goed nieuw nieuws:
quote:
Rejoice fellow VR pioneers: the day has finally arrived. Oculus Rift development kits are officially shipping! The very first kits have already started arriving.

We actually started shipping on Wednesday, but we haven’t shared tracking information yet because the team is still tied up at GDC in San Francisco. Sorry about that! This means the earliest backers may actually find Rift’s on their doorsteps before they receive tracking numbers. A little surprise to keep things interesting.

This day has been a long time in the making. We'd like to thank you again for your patience, support, and enthusiasm for virtual reality! We couldn't have gotten here without you.

It'll take time for us to ship 10,000+ development kits. Hold fast -- they're coming. When you do receive your Rift, let us know what you think on Twitter!

• Frank76NL
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 27-09 20:35
Is de Razer Hydra ook geschikt voor voor 360 graden conntrols i.c.m. de Oculus? M.a.w. werkt de Hydra ook als je je volledig hebt omgedraaid?

BTW
"After the first developer kit, Oculus is planning to release a revised version, and ultimately a consumer version. This consumer version is slated for a Q3 2014 launch." :|

De 3D front camera's kunnen interessante toepassingen geven met augmented reality en zien wat de ander ziet.

Frank76NL wijzigde deze reactie 01-04-2013 21:23 (43%)

• Navi
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:43
Ik vind die consumer concept v1 eigenlijk minder mooi dan gewoon deze:

• CILLER
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 23-09 07:27
Over de kwaliteit van de rift in dirt 2 heb ik minder hoop als ik hem download en de readme lees
quote:
Half-Life 2 (Great)
Left4Dead (Great)
Left4Dead 2 (Great)
Dear Esther (Great)
Mirror's Edge (Good)
AaaaAAAAA!!!!! (Good)
Skyrim (Good)
Portal (Poor)
Portal 2 (Poor)
DiRT 2 (Poor)
UT3 (Poor)
2 screenshots die ik kon vinden met deze driver in actie.

Waarbij ik het idee heb dat mirrors edge gecropt is voor het internet.

Heeft iemand enig idee hoe het zit met invoerkosten, zelf geen ervaring en ik vind de duane site ook niet heel duidelijk, verder begreep ik dat het uitmaakt of de factuur in de verpakking zit of niet. Ik denk er namelijk wel van overtuigd dat ik er eentje wil maar wel voor max 300. Als ik straks nog 70 a 80 aan invoerkosten kwijt ben laat ik hem liever zitten tot dev kit 2 of retail.

CILLER wijzigde deze reactie 08-04-2013 16:54 (52%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rickiii
En in combinatie met de Virtuix Omni

Homepage: http://www.virtuix.com/
YouTube kanaal: YouTube: Virtuix Omni
Kickstarter: http://www.kickstarter.co...lly-in-your-favorite-game

De Kickstarter goal is in de eerste 4 uur gehaald en het einde is nog lang niet in zicht.

Prijzen zijn erg laag (vanaf $400 voor Kickstarter backers) maar een extra paar schoenen ($49 p.p.) of riemen ($79 p.s.) een de hoge verzendkosten ($100-200 voor Nederland) maken het al weer wat prijziger.
Toch al met al, spotgoedkoop in vergelijking met alternatieve "locomotion" oplossingen.

rickiii wijzigde deze reactie 04-06-2013 16:27 (3%)

• stimmits
De nieuwe Oculus Rift HD Prototype ziet er goed uit!

En het verschil: huidige devkit <> 1080p:

:9~

• stimmits
Als er nog mensen zijn die een gave demonstratie willen hebben van de Oculus Rift, is het mogelijk om met mij (via een DM) een afspraak te maken om hier langs te komen op de zaak.

We zitten gevestigd in Wierden (dichtbij Almelo/Enschede). Mocht iemand geïnteresseerd zijn om smiddags een half uurtje langs te komen voor een vette demonstratie, laat het even weten via een DM aan mij of aan mijn collega/medetweaker BaT.

- Ik, Palmer en BaT

*Edit: Aangepast ivm waarschuwing voor het maken reclame :+

stimmits wijzigde deze reactie 13-06-2013 08:51 (30%)

• stimmits
quote:
Nubsteak schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 15:55:
let wel, de devkit #2 is nooit officieel bevestigd!!
Oh?

• MaxxMark
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 03-11 13:11

MaxxMark

HT is Tof!

Q3 2014 is de consumer release. Dat staat in een sheet een paar pagina's terug. Dev kit 2 (hi-res) zou Q3 2013 moeten zijn.
quote:

MaxxMark wijzigde deze reactie 27-07-2013 12:57 (56%)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: The beginning - Where it all went wrong...

• rickiii
John Carmack Joins Oculus as CTO

We have incredible news to share with the community: legendary game programmer John Carmack will be officially joining the Oculus team as our new Chief Technology Officer (CTO).

John is one of the brightest minds of our generation — pioneer, visionary, and industry legend. There are very few people in the world that can contribute to the Oculus Rift and the future of virtual reality like John can.

John put together a short note for the Oculus community:

“I have fond memories of the development work that led to a lot of great things in modern gaming – the intensity of the first person experience, LAN and internet play, game mods, and so on. Duct taping a strap and hot gluing sensors onto Palmer’s early prototype Rift and writing the code to drive it ranks right up there. Now is a special time. I believe that VR will have a huge impact in the coming years, but everyone working today is a pioneer. The paradigms that everyone will take for granted in the future are being figured out today; probably by people reading this message. It’s certainly not there yet. There is a lot more work to do, and there are problems we don’t even know about that will need to be solved, but I am eager to work on them. It’s going to be awesome!”

If you’re unfamiliar with John’s background, John co-founded id Software, served as lead programmer on Wolfenstein 3D, Doom, and the Quake series, and is one of the pioneers of 3D graphics. When John’s not working on revolutionizing video games or computer graphics, he can be found coding at Armadillo Aerospace.

If you’ve been following Oculus since the launch of the Kickstarter campaign (or before that on MTBS3D), you know that John has been a part of this project and a true believer in the future of virtual reality since the beginning. He was the very first developer to actually integrate the Rift into a game, back when the hardware was just a hand-held prototype without an SDK.

Palmer, Michael Abrash (Valve), and John discuss virtual reality at QuakeCon 2012.

John will be working from the new Oculus Dallas office that we’re opening soon. We’re looking for a few key hires to help us in Dallas, so if you’re interested, check out the Oculus Careers page.

Please join us in welcoming John to the Oculus family! You can follow John at @ID_AA_Carmack on Twitter.

Happy anniversary to our Kickstarter backers! We’ve come a long a way in 1 year, and we can’t wait to show you where we’re headed next. This is just the beginning.

– Palmer, John and the Oculus team

Bron: http://www.oculusvr.com/b...mack-joins-oculus-as-cto/

• stimmits
Is dit topic werkelijk zo dood dat zelfs het nieuwe prototype niet is gedeeld? :X

Voor de geintereseerden:

Oculus Rift Crystal Cove Prototype

Features

- Low-persistance OLED
- 1080p resolutie
- Positional tracking dmv IR-led's + camera

Reviews

- The Verge: http://youtu.be/AMPFXYGoNHI
- CNET: http://youtu.be/AH_SHJ8AeRU
- Gizmodo: http://youtu.be/WvkgAf3TSEs
- Techstage (DE): http://youtu.be/lFyF8y-dUa0

Wordt gesteld dat dit prototype als development kit beschikbaar komt later dit jaar (2014).

stimmits wijzigde deze reactie 08-01-2014 09:04 (35%)

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16:07

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Consumentenversie kan me niet snel genoeg komen, ik ben er bang voor dat ik een miskoop ga doen als ik nu de 2e devkit zou kopen.

Zoek je mensen om mee te gamen, of om gewoon mee rond te stoeien? Kom gerust langs in ons Discord kanaal.

• Jasper11
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 02-01-2018

8)7

Jasper11 wijzigde deze reactie 26-03-2014 13:43 (27%)

Controleer de controleurs

• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 15:30

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

Ok, wie zit hier in de facebook focus group? :P

• eeerik
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 01-05-2014
De Facebook PR-machine is al op gang aan het komen, zo te zien:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stimmits
Onze nieuwste achtbaan al geprobeerd?

https://developer.oculusv...viewtopic.php?f=42&t=8266

En natuurlijk IRL :9 :

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stimmits
Op 22 mei hadden we de kans om onze Helix achtbaan te testen op de Developer Kit 2 @ ITEC Keulen.

Laat ik allereerst zeggen: Wow! De DK2 is een enorme verbetering ten opzichte van DK1. Het scherm is zo veel levendiger en de motion blur is gewoon .. weg! Wat natuurlijk erg ten goede komt bij een rollercoaster experience. Ik vond het geweldig en kan niet wachten tot mijn eigen DK2 arriveert op kantoor.

Ten tweede: De Helix werkt op DK2, inclusief positional tracking. Dus zodra jullie de nieuwe development kit in handen krijgen zal deze out of the box werken met Helix. Een paar kleine SDK-glitches zijn er nog steeds, maar het belemmerd de experience niet.

Speciale dank gaat uit naar Joe Chen van Oculus VR. Hij heeft het mogelijk gemaakt om Helix op de nieuwe headset te testen! Inspirerende gast :)

• CILLER
straks een uitproberen. De meeste demo's draaide trouwens wel gewoon goed met 60 fps (r9 290x) alleen de elemental demo was wat veel van het goede.

Verder vond ik de shooter rift demo erg interessant; je hebt geen crosshair en bij het aimen wordt de scope voor je rechteroog gehouden. Je linkeroog moet je dan dus dichtknijpen om goed te kunnen kijken.

Tot slot is de scifi hallway echt super mooi. Ongelofelijk! Helaas alleen een kamer maar de details en reflectie lijken wel ray-traced rendering.

CILLER wijzigde deze reactie 29-05-2014 11:14 (10%)

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

quote:
Fotograaf2004 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 18:37:
[...]

Ik krijg niet het gewensde beeld bij welke handmatige resolutie dan ook helaas. Het beste is dat je op je beeldscherm van je laptop een mirror beeld op de oculus krijgt (laptop scherm ter controle enz). Tenzij die chip op een of andere manier niet sterk genoeg is om tegelijkertijd beeld op het laptopscherm EN de Oculus Rift te projecteren....lijkt me vreemd eigenlijk omdat anderen het blijkbaar wel lukt om op dezelfde XPS config. dit werkend te krijgen. Ik zit erover te denken de laptop opnieuw te installeren, mocht dat niet baten dan maar sparen voor een sterkere laptop ofzo :(
Ik heb de pricewatch: Asus N53SV-S1827V met vrijwel identieke hardware. Beeld mirroren en de resolutie op 1280x800 gezet toen, was geen enkel probleem:

Toenmalig trouwens Win7, screenshot heb ik net even gemaakt onder Win8 waar het dus ook zou moeten werken.

Heb em een week mogen lenen van een medestudent, dus ik kan ook niks meer voor je testen op mijn systeem :/ .

D4NG3R wijzigde deze reactie 02-07-2014 19:08 (6%)

Zoek je mensen om mee te gamen, of om gewoon mee rond te stoeien? Kom gerust langs in ons Discord kanaal.

• trion75
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 14-11 07:23

trion75

Pascal H.

De field of view is wel omlaag gegaan, ik dacht dat er altijd gezegd was dat die nog iets verder omhoog zou gaan.

Links de DK2, rechts de DK1

CPU: i7 4770K @4.8 GHz | GPU: MSI GTX780 Gaming 3GB | MOBO: Asus Z87-pro | RAM: 24GB | OS: Windows 10 x86_64| Wheel: Logitech G25 with Playseat Challenge | VR: Oculus Rift DK2 |

• trion75

trion75

Pascal H.

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar schijnt erg aan de afstellingen te liggen. Heb zelf nog geen ervaring met de rift, de DK2 wordt m'n 1e keer. Maar ik kom dit nog tegen:

En dan lijkt het weer mee te vallen, en hij geeft aan dat dit aan de persoonlijke afstelling ligt het net voor iedereen anders is.

Palmer heeft het volgende geroepen hierover:
Oculus confirms: DK2 FOV is 10 degrees smaller (down from 110 in DK1) as a trade off to keep rendering speeds acceptable on modern machines.

I hate it too, it is a terrible measurement. We initially used it because we need a spec to compare against all the other HMDs on the market.
In terms of horizontal FOV, DK1 and DK2 are actually comparable (And DK2 has more stereo overlap, as well). The aspect ratio change means that even with similar horizontal FOV, the vertical/diagonal are still lower.

palmerluckeyFounder, Oculus VR 241 punten 9 hours ago

its a poor trade off to reduce the FOV for render speed.
It is a poor tradeoff, and one that we did not make. The lens design was driven by hard limits in optics technology, and we already had to make tradeoffs to get a large exit pupil/high FOV/flat field curvature/longer eye relief out of the smaller panel in DK2 (increased chromatic aberration in DK2 is one example, luckily we can mostly correct it in software). As Brant already said, the rendering improvements were a nice side effect, not a driving force behind the design of the optics.
Aside from that, note that the horizontal FOV of DK2 is actually very similar to DK1 (most of the "loss" from 110 to 100 is a result of the aspect ratio change, and is mostly on the vertical/diagonal). A lot of the perception around it having a smaller FOV is a result of the DK2 lenses being significantly larger than the DK1 lenses, allowing the user to see the edges of the display even with the same field of view. That is one of the reasons our default settings feather the displayed image out to black over ~10 pixels, it makes that edge less apparent. We could have designed it so that the lenses were the limiting factor, as in DK1, but that inevitably results in wasted pixels and reduced FOV for most users.

trion75 wijzigde deze reactie 29-07-2014 07:23 (42%)

CPU: i7 4770K @4.8 GHz | GPU: MSI GTX780 Gaming 3GB | MOBO: Asus Z87-pro | RAM: 24GB | OS: Windows 10 x86_64| Wheel: Logitech G25 with Playseat Challenge | VR: Oculus Rift DK2 |

• stimmits
Wij zijn blij dat we aan de slag kunnen!

Heb trouwens wel gemerkt dat het aansluiten en werkend krijgen ( op Windows 8 ) moeilijker gaat dan bij de DK1. Het bleek blij ons erg belangrijk dat de video-drivers up to date waren (GTX770).

Vandaag aan de slag met het upgraden van de Unity3D projecten. Het simpelweg vervangen van de SDK in het project biedt weinig soelaas :-(

• Virtual Reality
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 16:27
quote:
Skating_vince schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 11:03:
[...]

Ja, dat klinkt logisch. Waarom zou het dan bij de DK1 niet zo duidelijk zijn? De lenzen zijn toch niet zoveel veranderd. Zou het met het nieuwe OLED scherm te maken hebben? Ik kan in ieder geval niet wachten tot de DK2 binnenkomt.
Nou er zit toch wel een redelijk verschil in de lenzen van Dk1 en Dk2 zoals hier te zien: (Dk2 links)

• stimmits
quote:
Flghter1982 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 09:39:
[...]

hey jullie zijn de makers van die rollercoasters toch?

ik kan niet wachten om jullie laatste rit HELIX te testen op de DK2 als ik hem binnen krijg!

ik verwacht hem hopelijk met 2 weken te hebben en dan hoop ik ook echt dat jullie project dk2 ready is :D

keep up the good work. het wordt erg gewaardeerd door mijzelf en iedereen die ik het laat zien is altijd laaiend enthousiast.

p.s. nog inside info dat jullie mischien kwijt kunnen over een toekomstig of al bezig nieuw project? :)
Ja klopt :)

Kan helaas niets delen :X Maar er komen heeeuuule vette dingen aan :*)

Wel hebben we onze eerste (volledig ondersteunde) DK2 demo online gezet: ArchiVision Architecture Package. Leuk voor diegene die de DK2 al binnen hebben :)

• pascalboy
  • Laatst online: 01-11 15:44
Jack-Septiceye heeft hem ook binnen heeft hij gepost op facebook, nu wachten voor wat filmpjes erover! ik volg hem al een lange tijd en alle dk1 filmpjes gezien.

YouTube: jacksepticeye
https://www.facebook.com/...e/656016507764254?fref=nf

I am a freak who wants to live in a digital world, I hate this world..

• NickThissen
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17:20
Zojuist mijn eerste iets langere ervaring met mijn DK2 in Elite: Dangerous. Erg gaaf hoor! De headtracking was nog wat schokkerig (alle settings op low gezet dan was het speelbaar, maar kan beter, komt waarschijnlijk omdat hij nog in extended mode draai?), maar goed te spelen. Ik merkte dat ik alle missies compleet negeerde en gewoon lekker rond ging vliegen en loopings ging draaien om de meteorieten :+

Ik heb deze twee screenshots gemaakt, eentje in normaal view en eentje met de rift ingeschakeld. Ik vond dit een goed voorbeeld van de resolutie die je krijgt en dan met name hoe goed je tekst nog kan lezen (wat in de DK1 een moeilijk punt was begrijp ik, maar zelf nooit geprobeerd).

Het menu links (begint met "SIDEWINDER") is in de Rift nog net comfortabel te lezen. Veel kleiner gaat het moeilijk worden denk ik. Grappige is dat in de rift screenshot de tekst helemaal niet te lezen is; waarschijnlijk kun je in 3d view toch net wat meer informatie halen door de twee gecombineerde beelden :)

Het grootste 'probleem' wat ik nog heb lijkt de chromatische abberatie te zijn (denk ik?). Alles in het midden van m'n ogen is prima qua resolutie en scherpte, maar naar de randen toe worden de twee beelden steeds meer van elkaar gescheiden en als ik dus uit m'n ooghoeken kijk zie ik dingen dubbel (beetje rood/blauw achtig dus daarom denk ik chromatische abberatie?). Is dit op te lossen met calibratie ofzo? Ik merk dat ik er in de ED meer last van heb dan in de ingebouwde demo (dat bureau) bijvoorbeeld, ligt het aan de implementatie van ED?

NickThissen wijzigde deze reactie 02-08-2014 00:48 (19%)

Mijn iRacing profiel

• trion75

trion75

Pascal H.

Gisteren LFS weer eens afgestoft, ondanks dat het spel al oud is, blijft hij mooi, ze zijn nu van DX8 op 9 overgegaan en DK2 support is bijna klaar, hoop dat ik hem vanavond op de Rift kan proberen.

Scawen op LFS forum afgelopen zondag:

Hoping for a test patch on Monday or Tuesday.

I'll do the positional tracking today but can't tie up all the loose ends on my list. Yesterday was a long session...

I've always made it do a blue background in my debug version so I can see exactly how it looks even when everything is black. It's not blue when I compile the non-debug version. But anyway, I couldn't see any of the blue edge at all with the goggles on.

DK2 is a bit like having a swimming mask on. Peripheral vision is not really good. But I have enjoyed the experience so far! Great sense of scale and feeling like you are in there. It is pixelly when you look into the distance. So obviously, VR still needs a larger screen with more pixels...

Bron: https://www.lfsforum.net/showthread.php?t=86029&page=4

• pascalboy
Dank heb hier alle tijd mee gelopen omdat het al zo duur was maarja dat verklaart ook dit:

• pascalboy
Kijk even rond bij de oculus support, staan nog meer intresante dingen :)
https://support.oculusvr.com/hc/en-us
Hier de order cancellation
https://support.oculusvr....llation-and-Refund-Policy
Zo ziet je order info eruit:

pascalboy wijzigde deze reactie 23-08-2014 19:07 (28%)

• pascalboy
Ik heb net Avatar afgerond , natuurlijk op mijn oculus.

Het is niet zo mooi natuurlijk als op een tv maar toch wel gaaf om te zien :D

pascalboy wijzigde deze reactie 02-09-2014 18:23 (41%)

• pascalboy
ja ik ook maar ach, het wordt nu wel heel erg samsung.. Waar blijft facebook :P

ps weet iemand hoe je dit veranderd: http://i.gyazo.com/723eed1b03084e406d4a009871f83955.png |:(

pascalboy wijzigde deze reactie 03-09-2014 19:16 (42%)

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

quote:
TNJ schreef op woensdag 03 september 2014 @ 19:21:
[...]

Kun je hem dan aansluiten op de PC? Of wil je je storten op mobile VR games?
Bij mobile VR games denk ik eerder aan de opvolger van Google Glass (Dus een normale bril die een HUD heeft in de glazen). Al vind ik het papieren dingetje van google waar je je telefoon in kan doen ook een leuk speeltje, moet er zelf eens een halen :) .

Dit dingetje:

• Snoz Lombardo
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 11:47
quote:
evilpin0 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 08:34:
Iemand dit al gezien? https://www.kickstarter.c...atured-virtual-reality-he

Wat is nou het voordeel dat deze heeft over de rift dk2?
Volgens de Kickstarter pagina, dit:

Vooral positional tracking onboard klinkt interessant, en ook support voor consoles en mobiele devices. Maar het zal uit de praktijk moeten blijken of dit inderdaad zo mooi is.

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15:23
quote:
pascalboy schreef op woensdag 17 september 2014 @ 21:31:
Leap motion ergens goedkoop op de kop getikt, nu hopen dat het makkelijk te inplanteren valt in iets met unity.. totaal geen ervaring met een leap motion :p
Een leap motion op je rift.. dat ik daar niet aan gedacht heb :~

Morgen even een bracket printen

frickY wijzigde deze reactie 18-09-2014 14:30 (53%)

• pascalboy

Dit betaal je niks meer niks minder.. (is al van een oude post van mij)

• Ik ben het!
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 12:17
Ik heb mijn rift nu heel even en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben _/-\o_ . Het is af en toe wel even puzzelen om de goede instellingen te vinden.

Ik heb gemerkt dat het zaak is om games/demo's op 75 fps te laten draaien. Dat is ook het aantal hertz van de bril.
Daarvoor moet je rift als primary monitor ingesteld staan. Anders is je normale scherm (60 Hz) dominant en draaien games vaak met maximaal 60 fps en krijg je (door het low persistence scherm) last van jutter. Vsync is dus belangrijk!
Het probleem is alleen dat je als je rift primary draait, het praktisch onmogelijk is om je computer te bedienen.

Om alle nieuwe rift users een beetje op weg te helpen, maar ook omdat ik graag hoor hoe anderen het doen, hierbij mijn werkwijze:

1. Rift op Extend Desktop (Direct werkt (nog bijna) nooit).

2. Rift op portrait

3. Gebruik deze launcher van Bilago. Hiermee kun je demo's primary op je rift laten draaien. Nadat je de demo afsluit herstelt de launcher de oude situatie. (niet de 'Direct to rift' exe gebruiken in de launcher).

Aanvullende tips:
- De lenzen krassen heel snel. Ook met gebruik van het bijgeleverde doekje. Ik heb screenprotectors uitgeknipt en er op geplakt. Werkt uitstekend. Door de bolle vorm plakken ze wel wat lastig. Ik heb de lenzen er daarom uitgehaald, protector geplakt en er een nacht een pak meel op gelegd. :7
- Mocht er in windows toch een venster op het verkeerde beeld (rift) blijven staan, en kun je er niet meer ' bij': Selecteer programma. Windowstoets+shift+pijl om van beeldscherm te switchen.
- hier zijn games/demo's te vinden:
https://developer.oculusvr.com/forums/viewforum.php?f=42
http://www.reddit.com/r/oculus/
https://share.oculusvr.com/
http://www.theriftarcade....for-your-oculus-rift-dk2/

• Roamor
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online

Dit is de nieuwe; maar waarom ze nu ingebouwde speakers hebben? Ik kies liever zelf mijn headset.

Je kunt ze verwijderen, maar steek dat geld liever in de Oculus zelf.

Roamor wijzigde deze reactie 20-09-2014 19:53 (10%)

• pascalboy
Het mooiste vind ik dat deze(nu nog) vlak is aan de voorkant, dat bied weer extra extensie mogelijk heden aan in vergelijking wat je nu hebt. Verder is 360 graden erg gaaf, en natuurlijk de resolutie, al zal deze de komende jaren nog niet goed henoeg zijn al stoppen ze er iet boven 4K in. Verder het suround... Waarom waarom? iets wat wel nodig is maar doe het dan goed, heb nu het gevoel dat ziekenhuis koptelefoons nog beter eruit zien...

als je goed kijkt, zit er nu bij de neus ook een zacht schuimpje of niet? Is daar al iets meer over bekend?

pascalboy wijzigde deze reactie 20-09-2014 21:01 (17%)

• pascalboy
Wij zijn zojuist gestart om een MMORPG te maken, hoop dat het wat wordt, hij is gebaseerd op SAO, updates kun je hier volgen binnenkort, als mijn team eens wat op schiet met de website ;)

http://swordartonline.eu/

• pascalboy
Zelf gebruik ik deze screenprotectors: EZguardz Clear Screen Protector Shield Cover 3X For Lenovo IdeaPad Yoga 11

Voor 1 dollar van ebay met 2 euro verzendkosten (dus 2 stuks). En ze zijn echt goed :) Gesneden met hobby matriaal van mijn moeder :P

pascalboy wijzigde deze reactie 05-10-2014 20:40 (10%)

• stimmits
Onze eerste batch VR Covers zijn zojuist gearriveerd op kantoor:

Ziet er zeker goed uit en zitten redelijk comfortabel. Echter, ze zouden veel baat hebben bij een elastieken rand o.i.d. Ze zitten momenteel redelijk 'losjes' om het schuimrubber heen.

Alsnog:: blij dat ze binnen zijn - blijkt toch geen scam te zijn :)

• pascalboy
quote:
notgib schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 20:15:
Wat bedoel je met de derde camera?
Ik bedoel dit:
http://i.gyazo.com/c90359a9f86071afbe1753f300345808.png
Sorry is eigenlijk geen camera maar een audio bron |:( mijn type foutje

• stimmits
Gisteren een nieuwe experience online gezet en wilde hem toch wel graag even met jullie delen:

Penthouse:

Nee niet het mannenblad, maar een gelikte Unity 5 VR vastgoed visualisatie. Penthouse is een virtuele maquette van een appartement in het Oostenrijkse skigebied Wilschonau.

Afgelopen periode druk bezig geweest met de nieuwe versie van Unity verkennen, met dit als resultaat. Moet zeggen dat ik er zeer over te spreken ben. Physically based shading <3

Let wel op dat je de nieuwe versie van de runtime applicatie hebt geinstalleerd, aangezien de experience draait op SDK 0.4.3.1

Klik!

Ben benieuwd wat jullie er van vinden :)

stimmits wijzigde deze reactie 14-11-2014 10:38 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rickiii
Ok, dit is dus niet direct Oculus Rift gerelateerd, maar indirect wel

Valve en HTC brengen samen een VR bril uit

rickiii wijzigde deze reactie 01-03-2015 16:58 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Balance
  • Laatst online: 18-11 15:10

Vanaf 32:14
quote:
...,
the official, formal stratagy is that Oculus goes big, full consumer on Samsung's next release cycle.
...
Release date = Note 5 aankondiging = IFA 2015 = tussen 3 en 9 September 2015!

Ze hebben het wel over Mobile VR, dus of de Rift ook al full consumer gaat is dus de vraag. Maar vrijwel zeker is dat in september een VR bril op de markt komt (Gear VR) waar Oculus achter staat en een flink deel van de software maakt :).

Oculus maakt voor hun Rifts gebruik van Samsung's OLED schermen, dus als de Note 5 op grote schaal met Gear VR verkocht gaat worden betekend dat dat het scherm dus erg geschikt voor VR is (low-percistence, high refresh rates, high resolution etc.). Datzelfde scherm kan dus ook in de volgende Rift terug komen, wat ze dan logischer wijs rond dezelfde tijd zal verschijnen.

Qua specs denk ik nog niet dat ze 4k aandurven, maar 1440p RBG (met dus drie subpixels per pixel in plaats van de voor Samsung's OLED gebruikelijke twee) zou erg mooi zijn. Ook verwacht ik wel minimaal 90Hz, maar misschien doen ze het goed en kondigen het eerste 120Hz smartphone scherm aan.

Helemaal awesome zouden G-Sync / FreeSync achtige technologie zijn in VR. Games kan je dan draaien op de refresh rate die ze aankunnen waarbij je veel minder last hebt van een variabele frame rate, en video's in hun native refresh rate, of het nu 24, 25, 30, 48, 50, 60, 96, 100 of 120 fps is. Bespaard stroom én ziet er veel beter uit :D.

Edit:
quote:
boe2 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 12:34:
Carmack heeft vlak daarna dit getweet. Voor de release van de rift mogen we ons niet baseren op de geplande schedulde van GearVR opvolgers.

Scherp! Toch denk ik dat de release date om en nabij die van de Note 5 + Gear VR zit. Ze gebruiken dezelfde schermen en meestal heeft Samsung ze niet al maanden van te voren klaar en in massaproductie. Het kan een maand eerder of later zijn, maar het zal rond begin september zijn.

Als ze slim zijn (en op tijd de schermen krijgen) kunnen ze hem vlak voor Gamescom 2015 (dat ding waar Tweakers een hele trein voor ombouwt) aankondigen, om dan duizenden gamers kennis te kunnen laten maken met de laatste versie van de Rift.

Balance wijzigde deze reactie 08-03-2015 13:33 (25%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CILLER
Net een mailtje van Oculus (net als vele hier waarschijnlijk)
quote:
Oculus

Since the earliest days of the Oculus Kickstarter, the Rift has been shaped by gamers, backers, developers, and enthusiasts around the world. Today, we’re incredibly excited to announce that the Oculus Rift will be shipping to consumers in Q1 2016, with pre-orders later this year.

The Rift delivers on the dream of consumer VR with compelling content, a full ecosystem, and a fully-integrated hardware/software tech stack designed specifically for virtual reality. It’s a system designed by a team of extremely passionate gamers, developers, and engineers to reimagine what gaming can be.

A first look at what the world can expect in Q1 2016

The Oculus Rift builds on the presence, immersion, and comfort of the Crescent Bay prototype with an improved tracking system that supports both seated and standing experiences, as well as a highly refined industrial design, and updated ergonomics for a more natural fit.

A peek inside the Oculus Rift

In the weeks ahead, we’ll be revealing the details around hardware, software, input, and many of our unannounced made-for-VR games and experiences coming to the Rift. Next week, we’ll share more of the technical specifications here on the Oculus blog.

Virtual reality is going to transform gaming, film, entertainment, communication, and much more. If you’re interested in building a next-generation VR game or application, everything you need to start developing for the Rift is available at the Oculus Developer Center.

E3 is just around the corner -- this is only the beginning.

-- The Oculus Team
Inmiddels ook terug te vinden op de site van Oculus!!
https://www.oculus.com/bl...he-rift-shipping-q1-2016/

CILLER wijzigde deze reactie 06-05-2015 14:26 (7%)

• Balance

Jongens ben ik helderziend of wat :P

• rickiii

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rickiii

11-06-2015: Waarschijnlijk de launch event waarbij de CV1 aan het publiek wordt getoond.

rickiii wijzigde deze reactie 19-05-2015 23:18 (27%)
Reden: datum duidelijk gemaakt

• trion75

trion75

Pascal H.

Foto van de oculus touch:

• Balance
Ik heb even een fotogalerij in elkaar geflanst met productafbeeldingen van de Rift en haar touch controler :). Klik voor groot (3840*2160 Ultra HD).

Oculus Rift

• stimmits
Geweldige ervaring. Wat is die "Edge of Nowhere" een ontzettend vette demo zeg! Dat wordt voor mij een instant-buy :D Meerdere keren mezelf even met een "holy f*" uit de VR wereld moeten halen om me te overtuigen dat ik nog in de demo-room zat. Een aanrader voor iedereen die een goede demo wil spelen, mocht je de kans krijgen.

Ben binnen gekomen als pers (hoera - geen wachtrij!) en ik heb hierdoor zeker 45 minuten met zowel de Oculus Rift als de HTC Vive kunnen spelen.

Foto van HTC Vive sessie (Oculus Rift helaas geen foto's alleen video):

Trouwens HTC Vive en Oculus Rift zijn beide adembenemend! Qua beeldkwaliteit leveren ze allebei een geweldige visuele ervaring. Oculus Rift naar mijn mening ietsje beter, screendoor is minder aanwezig (maar valt werkelijk praktisch te verwaarlozen). Echter, de HTC Vive "room scale" tracking is gewoon perfect. In een kamer van 5x5M kun je gewoon vrij rondlopen en is er geen moment dat de tracking wegvalt, gewoon per-fect!
Voor mij is de Vive zeker de bril die ik ga aanschaffen zodra deze beschikbaar is. Heb er al een kamer voor gereserveerd in mijn huis :P Ben helaas (nog) niet in aanmerking gekomen voor een devkit. Balen - vooral na gisteren; de demo heeft me zo geïnspireerd dat mijn hoofd explodeert met goede ideeën 8)7

Helaas niet met de Oculus Touch controllers kunnen spelen. Heb wel een approved invite voor Oculus Connect in september dus hoop er dan wat van te kunnen ervaren.

Video review wordt gemonteerd as-we-speak dus verwacht straks wel even een leuk YouTube linkje te plaatsen (van zowel Oculus Rift als HTC Vive) voor de mensen die wat meer info over de ervaringen willen :)

stimmits wijzigde deze reactie 10-08-2015 13:16 (15%)

• jaspervm
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 09-08 11:15
Ik heb een Oculus Rift van school geleend (voor open dag) en ik loop tegen een probleem aan. Volgens mij pakt de Oculus Rift mijn onboard videokaart (Intel 4600) in plaats van mijn GTX 765M want de tool geeft telkens een rare error:

Specs:
Windows 10
GTX 765M
i7-4700MQ 2.4 ghz
8GB RAM

jaspervm wijzigde deze reactie 23-10-2015 20:29 (10%)

• Njay
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16:15
Maaaar eeeuh mensen : nog 3 uurtjes

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Rift CV1

• Njay
Ik zit met deze echt een top kast

• The Chosen One
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 16:54

The Chosen One

Zie signature!

Ik wacht nog fftjes. :o

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• Master FX
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 14:30

Voor een collega besteld.

Master FX wijzigde deze reactie 06-01-2016 17:14 (22%)

Intel i7 920 | Asus P6T-SE | Kingston 4GB DDR3 | Asus ENGTX260/HTDI/896MD3 | 1.5 TB Samsung Ecogreen | 16x Liteon DVD | 8x NEC DVDr | 24" Samsung Syncmaster 2493HM | Aopen HX08

• Phehistyr
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17-11 16:16

Phehistyr

De Epische Lurker

_O-

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

• stimmits
Meer foto's van de Oculus Rift koffer:

• stimmits
quote:
DaCoTa schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:15:
Waar kun je je expected shipping date zien? Op mijn order pagina staat niks.
Op de order pagina staat inderdaad geen expected shipping date. De enige manier om hier een idee van te krijgen op dit moment is door het volgen van deze tabel:

Om te vermeiden dat dit een verzend/levertijden topic wordt, even iets anders; hebben jullie deze foto's al gezien van de Oculus Rift koffer?

Oculus Rift & Packaging @ CES

• stimmits
Ohh... verschrikkelijk :F

• stimmits
quote:
MrBlueEyes schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:44:
[...]

Ging dat om de CV1? Want dat klinkt wel als heel erg weinig.
Ja ging om CV1 - werd volgens mij verteld tijdens de presentatie over de eerste units die van de lopende band kwamen.

Trouwens leuke foto van dat moment:
quote:
Bullettooth schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:47:
Ik vraag me ook af hoeveel ze zelf verwacht hadden te verkopen in de eerste week.

Het lijkt mij persoonlijk niet zo heel onwaarschijnlijk hoor, 1,4 miljoen units over 20 landen verdeeld. De hype train heeft zijn werk toch wel gedaan, choo choo! ;)
Als dat echt zo is hoop ik voor hen dat de production rate flink omhoog gegaan sinds oktober :P

Hier wordt wat meer verteld over de eerste paar units - wordt inderdaad nog wel in vermeld dat de "bulk production" nog moest worden gestart.
quote:
... She told me that while the headset in the photo wasn’t ready to ship to customers, it was the very first consumer Oculus Rift to run through the same production line that will eventually manufacture the headsets in bulk. There’s tweaks left to be done, but the manufacturing process is in place, she explained.

stimmits wijzigde deze reactie 08-01-2016 11:59 (18%)

• Henkus
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21-11 21:11
Inderdaad aan het rondlopen met de Vive heb je niet zoveel, tenzij deze kerel er bij in de doos zit

Ik betwijfel ook of die camera aan de voorkant kan zien dat je op het punt staat om te struikelen over de kabel. 8)

Voor mij zal VR vooral een zittende ervaring zijn.

Ik heb trouwens geen idee wat ik bij de 110 FOV moet voorstellen. Ik vond de google cardbox (colorcross vr) wel tegenvallen.

Henkus wijzigde deze reactie 08-01-2016 15:04 (13%)

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

• Xtr3me4me
  • Laatst online: 15:08

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Leuk plaatje DK2 vs CV1 hardware:

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

quote:
Wahloh schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:55:
Op 6 januari was ik de Oculus pagina aan het refreshen om een pre-order te plaatsen, toen afgehaakt omdat ik de prijs toch wel iets te hoog gesprongen vond, uiteindelijk de dag erop toch besteld omdat ik het graag wilde proberen. Na het plaatsen van de order pas gaan kijken naar de systeemeisen zijn en nu begin ik weer te twijfelen aangezien ik het waarschijnlijk niet kan draaien.

Huidige Specificaties (Asus Republic Of Gamers G751JY-T7234H):
Intel Core i7-4870HQ
GeForce GTX 980M
16GB RAM

What to do, what to do... Stap liever niet af van een laptop aangezien ik veel onderweg ben, laptops met een GTX 980 erin beginnen bij €3500,- aiiii, zou het alsnog redelijk draaien op dit systeem? Order annuleren dan maar?

Misschien eens kijken of ik iemand in de buurt kan vinden waar ik het ding kan uittesten op mijn systeem.
Je moet benchmarks kijken van games 980M vergeleken 970. Daarnaast moet je ook bedenken welke USB 3.0 je chip is. Van het merk Asmedia wordt al niet ondersteund.

Als de aansturing Intel is dan sowieso zit je wel goed.

Daarnaast:

Firestrike heb je min. 9k nodig volgens Oculus zelf.

Xtr3me4me wijzigde deze reactie 18-01-2016 14:17 (11%)

• rickiii

(en dan zijn verzendkosten nog niet meegerekend :+)

• TNJ
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15-11 12:02

TNJ

Frugalite

quote:
CILLER schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 12:48:

En toch liep ik tegen momenten aan waarbij ik dacht, nu zou ik door willen lopen, maar dat kan niet. Dit zorgt ervoor dat om room scale echt te laten werken, de "room" wel erg groot moet zijn. Ik ben nog niet overtuigd dat ik mijn game kamer ga leeghalen alleen hiervoor.
Hier komt de (geniale?) oplossing van "The VOID" om de hoek. Je hebt dan wel een speciale ruimte (vierkant met cirkelvormige gang) nodig en spellen die gemaakt worden, die geschreven worden voor deze ruimte.

En leeghalen zou niet nodig moeten zijn, maar een beetje plaats moet je wel maken. Mijn game setup zal in de kamer blijven.

De kabel zal bij mij aan een gordijnrail aan het plafond worden bevestigd, zoals het bedieningskastje van een bovenloopkraan :

Met wat elastisch koord zou dat je ongestoorde vrijheid moeten geven. Eventueel een schouderharnas om enige trekkrachten van de kabel niet op je hoofd te laten werken.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

quote:
Auredium schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 15:56:
Wat ik mij afvraag; Kun je vanuit de Rift nu dingen opstarten of moet je applicaties nog via Windows opstarten?

Ik bedoel; Het zou echt awesome zijn als je gewoon standaard je 'eigen' kleine virtuele wereld hebt van waaruit je aangekochte apps en spellen kunt opstarten. Zeg maar zoals het Holodeck van StarTrek alleen ipv een saaie ruimte met een rasterpatroon en volledig zelf aan te passen klein virtueel gebied met een soort van Launchmenu in verwerkt.
Bijvoorbeeld een muur met de beschikbare apps als postors of schilderijen (beetje Mario World 64 achtig)
andere voorbeelden die makkelijk zouden zijn te implementeren is een terminal in de virtuele muur van je virtuele thuislocatie of gewoon vituele spellendoosjes zoals je vroeger alle apps en games in dozen kreeg aangeleverd. Tot absurde dingen zoals monolieten in het landschap vergelijkbaar met stonehenge.
Daar heb je 2 dingen van:

1. Zoals hierboven genoemd: Oculus Home

2. Virtual Desktop is de 2e:

http://www.vrdesktop.net/

Daarnaast voor films zal de Oculus Cinema ook voor CV1 uitkomen:

Xtr3me4me wijzigde deze reactie 09-02-2016 19:03 (7%)

• Wahloh
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16:51

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Ik heb de SteamVR Performance Test eens gedraaid op mijn systeem, laat mijn Oculus pre-order toch maar staan aangezien de resultaten niet te erg waren. Hopelijk kan ik menig spel toch nog enigszins in VR spelen.

Over een paar jaar maar upgraden naar een laptop met een GTX 980 of hoger erin als dat tegen die tijd als niet weer een paar stappen omhoog is gegaan.

Wahloh wijzigde deze reactie 23-02-2016 11:57 (20%)

• Njay
Hoppa :)

Njay wijzigde deze reactie 24-02-2016 15:10 (7%)

• markklok
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 16:33

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Ok.. Hier de GTX 980

• foxtrot81
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 06:45
Met welke systemen werken jullie , of welke score halen jullie met de Steam vr ready test ?
Misschien lijkt het me wel wat enkel zal dat ook weer een bom duiten kosten, gelukkig is mijn hardware wel klaar volgens de test.

Na verschillende testen gezien te hebben lijkt AMD beter uit de test te komen regelmatig?

foxtrot81 wijzigde deze reactie 11-03-2016 15:46 (14%)

Asus Maximus Vlll Hero/Skylake i5 6600K/16 gb ddr4 HyperX /MSI GTX 970 4gb /Seasonic Platinum Series 660 Watt/ h110i gtx/Samsung 850Evo 500gb/ [[[OOEHHH YEAHHH]]]

• cable-one
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 16:28

Hoe kan dit nou weer ?
De 390 is toch net zo goed als bv gtx 970 ?

• Thermometer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 19-11 16:41

Thermometer

Whoop Whoop!

Tof hoe Oculus hun setup wizard vormgegeven heeft. Erg duidelijk wat je moet doen om de Oculus in te stellen en op te zetten:

Mijn huidige Game-PC: Intel Core i5-4590 @ 3.7GHz - 16GB RAM - MSI GTX 980Ti GAMING 6G - Acer XB270HU @ 144hz 2560 x 1440

• Aramius
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14-10 06:46
http://tweakers.net/ext/f/V7dwxxBI7JQWcRHTjKSVbVYP/thumb.png

Zit gelukkig helemaal goed!

Aramius wijzigde deze reactie 18-03-2016 10:00 (84%)

Even wat impressies vanuit Amerika:

The Void (Salt Lake City, Utah)

Ik heb het genoegen gehad om the Void te testen - het ging om de opstelling die vorige maand tijdens TED werd gedemonstreerd aan onder andere Steven Spielberg en Harrison Ford.

Wow wat een unieke ervaring: ik waande me samen met mijn collega Roelof in een oude tempel - de content was opgezet als een soort 'escape room': per ruimte moest je een handeling verrichten om door te gaan naar de volgende ruimte: om zo eindelijk weer bij het begin te belanden. Je loopt letterlijk een rondje, maar door slim gebruik te maken van de content / psycholoische truukjes, heb je dit eigenlijk helemaal niet door. Je word bv voor de gek gehouden: een gangetje dat in het echt ge-curved is, is in de VR Experience een rechte gang - dit wordt door bepaalde technieken verbloemd dat je hier niets van mee krijgt.

Wat the Void verder zo bijzonder maakt: alles is echt. Zie je een muur: dat is hij er ook 'echt': in het begin test je dit op diverse plekken: het zorgt er voor dat de ervaring het nog echter wordt. Dit effect wordt nog eens versterkt door gebruik te maken van '4D' effecten zoals haptix feedback (in het pak dat je draagt - wanneer je bv in VR van hoogte veranderd dmv een bewegend platform / een vloer die instort), ventilatoren (wind), draadjes (icm trillingen in het pak lijkt het net alsof je door spinnenwebben heen loopt - bizar haha), heaters (vuur), airco (bij het binnentreden van een grot) en door ook gebruik te maken van echte props (stok die je vast houdt is in de VR wereld een toorts).

De content is echter zo te veranderen: wij zagen nu een tempel, maar voor hetzelfde geldt is het een ruimtebasis (zonder de echte fysieke opstelling aan te passen). Ook werken ze aan verschillende 'moeilijkheids graden' : als in - stel ik loop met mijn kleine dochter door de ervaring: zij ziet alleen maar de muren en de puzzels en ik krijg allerlei spannende zaken / schik effecten (die zij dus mist): zo kan je toch gezamelijk door een ervaring heen gaan, zonder dat het bv te eng wordt voor iemand in de groep.

Al met al duurde de ervaring zo'n 15 a 20 minuten: het is de meest bijzondere VR Ervaring die ik tot dus ver heb ervaren: ik deed hem samen met m'n collega: de andere persoon wordt als een soort cartoony avatar afgebeeld (in de stijl zoals Oculus hun hoofd / touchcontrollers in VR visualiseren). Je kon met elkaar praten mbv een microfoon in de bril. De hardware is momenteel nog niet helemaal custom made (daar werken ze echter wel naar toe: momenteel gebruiken zo nog onderdelen van de Oculus Rift voor de HMD: de brill is echter wel omhoog te flippen (alleen het scherm gedeelte zeg maar) - daarnaast gebruiken ze voor de input momenteel nog de Leap Motion, maar ook daar gaan ze van af stappen.

Heel bijzonder allemaal: dit is echter niet iets voor thuis - ze hebben eerder het idee te gaan concureren met bioscopen, dan met een Oculus Rift / HTC Vive. Je loopt dan ook rond met een zeer krachtige mobiele computer met accu: deze draag je echter op zo'n manier dat je je geen moment stoort aan het gewicht (gewicht verdeling van het harnas waar deze in zit bevestigd is perfect). Positional tracking gebeurt momenteel met een x aantal dure tracking camera's: ook hier willen ze tzt van af.

Hier onder wat fotomateriaal:

Ingang kantoor the Void in Salt Lake City (lijkt klein, maar er zitten gigantische ruimtes / loodsen achter de kantoor ruimte)

Foto van de componenten in de gear (wapen werd niet gebruikt in onze opstelling)

Aanzicht van de opstelling (mocht geen foto's van binnen maken)

Harnas / HMD zoals je het aantrekt

Selfie :) Paarse gloed is van de Leap Motion die blijkbaar zichtbaar wordt op de foto

GDC 2016 (San Francisco, Californie)

Om het even on-topic te houden: we zijn ook naar GDC geweest (nu net afgelopen - we stonden afgelopen twee dagen op de beursvloer bij Xsens een full body mocap / Manus VR Glove VR Experience te demonstreren - erg gaaf al zeg ik het zelf, zal hier later ook nog wel wat over posten: mocap data werd nl realtime icm een Oculus Rift DK2 in een VR Experience gebruikt) - hier alvast even wat sfeer impressies:.

Ingang van GDC 2016

Oculus booth (nog lekker rustig als je voor het publiek naar binnen mag :))

Oculus CV1 verpakking (uiteraard al langer bekend - nu voor het eerst zelf in het echt gezien)

Oculus Community event tijdens GDC 2016 (The Village, San Francisco)

Oculus Community event: je kon multiplayer EVE Valkyrie spelen tegen developers van EVE Valkyrie

Sfeer impressie - achter deze foto (dus niet in beeld) werd de GearVR game/versie van EVE Valkyrie gedemonstreerd

Creative Director - The Virtual Dutch Men

Pagina: 1 2

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True