Finraziel schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:27:
Heeft hier toevallig iemand ervaring met Borderlands 2 VR?
Hij is momenteel in de sale voor 25 euro en ik had er zin in dus ik denk waarom niet... Maar, als ik via virtual desktop de game start, dan herkent hij mijn controllers als vive wands. Het gevolg is dat de game onspeelbaar is. Ik moet mijn rechter stick gebruiken alsof het zo'n touchpad is, dus opzij duwen en dan indrukken en dan pas registreert hij iets. Nou is dat nog tot daar aan toe en kon ik wel enigszins omheen spelen, maar het lijkt onmogelijk te zijn om het echo menu te openen. De game zegt druk op het linker menu knopje, maar als ik dat doe opent de Steam VR interface. Lang indrukken opent de Virtual Desktop interface. Ik kan dus geen andere gear equipen, en op een gegeven moment als ik de eerste quest van Hammerlock accepteer krijg ik een prompt van de game dat ik het echo menu open móet maken, dus kan ik zelfs helemaal niet door.
Alle andere games, en Steam VR zelf, herkennen mijn controllers gewoon als Touch controllers. Ik heb in de settings zitten zoeken maar kan niks vinden wat helpt. Volgens de FAQ op Steam forum zou er ook een optie moeten zijn om je oculus touch controllers te laten zien die beschikbaar zou moeten zijn voor oculus gebruikers, maar die optie krijg ik niet. In plaats daarvan staat er een optie om je controllers er als de Valve Index controllers uit te laten zien. Vreemd genoeg zie ik andere posts op Steam van mensen die zeggen dat het met de Quest via VD gewoon direct goed zou werken.
Ik heb nu 43 minuten gespeeld volgens Steam... ik hoop dat iemand de gouden tip heeft om het te fixen (hier of op Steam, heb daar ook gepost), anders moet ik hem maar refunden...
edit: Ok, nog wat geprobeerd... revive verwijderen, zorgen dat Oculus draait, dat helpt allemaal niet. Maar ik ben er nu wel achter dat als je Y die normaal het game menu opent (escape) vasthoudt, dat dan het echo menu opent... Ik kán nu dus wel doorspelen. Maar het is echt behelpen en maakt een al redelijk janky spel nog erger.
Ik wacht af of iemand met een oplossing komt, anders gaat hij terug, want op deze manier is er weinig lol aan.
Dit is overigens sowieso denk ik wel de slechtste pancake game gone VR die ik tot nu toe gespeeld heb, nog los van mijn controller problemen. Je moet nog steeds met de linker trigger "ADS-en" (aim down sights) alleen het enige dat dat nu doet is je gun nauwkeuriger maken. Doe je dat niet dan springt hij werkelijk alle kanten op. Als je ADS't met een sniper of andere gun met een scope, dan verschijnt er een plaatje van de scope voor je neus, precies zoals dat gebeurt in de reguliere versie van de game. Het voelt echt alsof er erg weinig moeite in gestoken is...
Ik ben er nog niet over uit of dat een dealbreaker is voor mij. Ik wacht in eerste instantie sowieso nog maar even af of iemand met een tip komt waarmee de game hopelijk mijn touch controllers gaat herkennen. Heb nu ook drie knoppen die gewoon niet gebruikt worden wat het spelen ook nodeloos ingewikkeld maakt. Ik heb nog 48 minuten speeltijd over voor mijn refund window verdwijnt...
Ok, er kwam gelukkig toch een gouden tip op het Steam forum (had ook een support ticket geopend bij 2K maar daar hoor ik alleen maar stilte tot nu toe). Het blijkt dat je deze game vanuit het Virtual Desktop menu moet openen (niet vanuit Steam of Steam VR). Het was mij eigenlijk nooit opgevallen dat dat ook kon, maar als je dat doet dan worden de controllers wel goed herkend.
Helaas loop je dan wel weer tegen de volgende bug aan, namelijk dat de crosshair naar rechts afwijkt. Je kogels gaan dus een stukje links van waar je op mikt met de crosshair (Quest specifieke bug blijkbaar)... Nou zag ik ook al een reactie op Steam dat je sowieso beter de interface uit kunt zetten en gewoon de ironsights gebruiken, maar naar mijn mening zijn de guns van BL2 daar niet geschikt voor. Veel guns hebben geen werkende ironsights (ze werken alleen in de pancake versie omdat de camera op een vaste plek zit), en als ze wel werken dan is het erg moeilijk daarmee te richten (doordat ze niet ontworpen zijn voor de lage resolutie van hedendaagse VR). Ik heb wat er mee gespeeld, ik laat de crosshair maar aanstaan en raak toch al redelijk gewend aan het compenseren voor de afwijking.
Net 1,5 uur gespeeld (t/m Midgemong voor wie het spel kent) en het is toch wel leuk. Je moet alleen je wapenkeuze wat aanpassen. Snipen gaat zoals eerder gezegd vrijwel niet. Ik word in deze VR versie tot nu toe veel meer fan van de Torgue wapens (langzamere maar explosieve kogels die veel damage doen en waarbij het minder uitmaakt of je nou precies het hoofd of het lichaam raakt), shotguns in het algemeen zijn fijn, en hogere firerate automatische wapens. Met andere woorden, niet wapens waarbij je voorzichtig mikt en dan met één schot je vijand neer probeert te krijgen, want dat werkt niet. Misschien als je een gunstock hebt om je controllers in te stoppen wel, maar die heb ik niet en zou ook niet werken met de grips op mijn controllers (als ik er het geld al voor uit zou willen geven). De scope is overigens wel nauwkeurig, het probleem is meer dat het beeld zo erg trilt dat het me echt niet lukt om er precies mee te schieten (terwijl het me in Fallout VR toch aardig lukt... misschien zit daar iets van smoothing op de controllers)
Het is nog steeds geen goede VR game... maar Borderlands 2 op zich blijft wel een supertoffe game imho en het is wel erg cool om hem in VR te kunnen spelen. Ik zou hem alleen aanraden aan mensen die Borderlands om te beginnen erg cool vinden en die niet terugdeinzen van het zich aanpassen aan wat maffe controls (want het valt helaas ook niet veel te customizen) en onhebbelijkheden van de VR versie van de game.
Overigens was ik zelf bang dat de game veel te moeilijk zou zijn in VR, maar ik heb het idee dat je incoming damage echt flink verminderd is (je kunt veel meer hebben voor je neer gaat). Aan een kant het risico dat de game te makkelijk wordt, maar ik vind het wel fijn want anders ben ik bang dat de game al snel onspeelbaar zou worden omdat het in VR een stuk lastiger kan zijn om in cover te gaan zitten (je hebt bijvoorbeeld ook geen crouch knop, en steeds zelf bukken dat trek ik niet erg lang

)
edit: Helaas wel nóg een bug te rapporteren, in ieder geval met de Quest... De rechterstick gebruik je om te draaien, en met B schakel je van wapen (tap om wapen te cyclen, vast houden om wapen switch wiel te krijgen)... maar de rechterstick schakelt óók nog steeds je wapen. Viel in eerste instantie niet op omdat ik eerst staand aan het spelen was en zelf rond draai, en de keren dat ik toch met de stick draaide gebeurde het niet omdat je in het begin maar 2 wapenslots hebt (omhoog en omlaag), maar nu heb ik een 3e wapenslot er bij (links) en nu wordt het onmogelijk om zittend te spelen (want je kunt niet draaien zonder van wapen te wisselen). Voor zover ik heb kunnen achterhalen lijkt er geen manier te zijn om de bindings zelf aan te passen... Dus, roomscale only game voor mij nu.
[
Voor 5% gewijzigd door
Finraziel op 02-05-2020 20:21
]